SL
N
ft
Verkeers-en Vervoersplan
naar de tweede fase
«■JgJgSSSSP,
jan|
<WlNKEtö
1J45 I
1398
Ximpodi
IS^Cz-o
Bb
HANDYMAN
if”1»
-
r
Tilburg in fragmenten
Huub
Antiekmarkt
Martron
Haaren
met
Echte boter
•■II
op je hoofd»
Nu 125,.
\impodray
g@ Koerier
srnber 1982 pagina 30
Oplage: 76.000 ex.
PRUIKENSPECIAALZAAK
en Vervoersplai
Tilburg is toe
haar wegennet
Vrijdag en zaterdag
in de sporthal
ÏP
«w
BEGRAFENISONDERNEMING
KREMERS ALUMINIUM RAMEN EN DEUREN
Tel. 42.60.41 - 42.60.42
Jules Verneweg 104.
De nieuwe
modellen
pruiken
zijn binnen
Zaterdag 13 nov.
1-5 uur
Zondag 14 nov.
11-5 uur
Vrijdag 12 nov.
7-9 uur
TILBURG: Schouwburg ring 99
(in de Nulplus)
papier. Dit pap
's tekst en 7 pagir
TILBURG: Schouwburgring 99
(in de Nulplus)
voering. Da
strekte bus?
gen) en een
n wordt ver-
geredigeerd
Korvelplein 195, Tilburg,
Tel.: 013-631148
NIEUW
zachte speculaasbollen
Meer dan 100jaar
V. Lieshout’s Bakkerijen
Hoefstraat 151 - Rozenstraat 54
ïlerei
lelijk
1 was ze van
wispelturige
Verse
appelcarrés
5 HALEN
4 BETALEN
eid v
n zij
igere
TOT ST. NICOLAAS
10%
ECHTE KORTING
Speciale aanbieding
oude Beloudj-kussens
*N NIEUWE AUTO HUREN!
BELsBudget: OB4J3IB
OBAM Tilburg bv Spoorlaan 175
De
Donderdag 11 november 1982 mmm
26e jaargang nr. 1287
BOKMA JONGE
JENEVERuter
Holland Electro
onderdelen
Stadhuisplein 271, Tilburg
Tel. 013 - 436877
groep ekon
igt daar wel
<eer/openbaar ver-
-erbeleid als basis
Het par-
heeft dat
stelt daar-
•*'J □arke-
-wi rvorzie-
stoelgebrui-
diversen
In het voorbeeld}
g van luim en ernst; van lachen en glimla-
je en haar inwoners. Of zoals Huub het zelf
t over onmacht en irritatie, over klem staan tus-
jf er lachend mee bezig, want zo ben ik. Ik ben
'■'jd maak ik de mensen ermee aan het lachen.
raden frag
de goede oplo
tiwijzir
DENISSEN
Wilhelminapark 127
Tel. 42.55.25 b.g.g. 43.33.70
rechtstreekse verkoop
worden op maat gemas
dubbele dichting tep»"
vragen geen onderhout
Renoveer en isoleer voor eens en altijd
Sluitingstermijn
redactie dinsd?
p af fabriek
aakt
tegen tocht
e mening
Centrum
maar op i
lak voor
t zichzelf als
Hij is niet al-
ook zijn tek-
Tévens verzorgen wij de begrafenissen
voor de protestantse begrafenison-
?:r»5,b.0.fl. 43.33.70
HEUVEL
SCHIEDAMSE
JONGE
JENEVERuter
Uitgave: De Tilburgse Koerier bv
Dir. T. de Beer-Douwes
GOBLET JONGEL
JENEVER
Liter
TILBURGSE KOERIER
Oprichter: J.H.G. de Beer
Bij 'n overlijden in uw familie'
zowel s nachts als overdag, belt
u eerst ons, wij nemen al de zor
gen, betreffende de begrafenis of
eventueel crematie van u over
"I
Andere groepen zijn bang dat de Ringba
nen overvol zullen raken. Over de filters
in het voorbeeldplan merken een aantal
groepen het nodige op zijn ze wel nodig
op doorgaande wegen, leiden ze niet tot
hogere snelheden tussen de filters. Enkele
groepen vinden dat de snelheid voor
1. woongebieden verlaagd
moet worden tot 30 km per uur.
In april van dit jaar is er in Tiliburg de inspraak gestart voor
het Verkeers- en Vervoersplan. Nu, zeven maanden later,
staan de eerste gegevens omtrent die inspraak gebundeld en
wel op papier. Dit papier, een overzichtelijk verslag van 35
pagina's tekst en 7 pagina’s plattegronden, geeft een inventa
risatie van de inspraakreakties van 16 inspraakgroepen. Het
verslag heeft ais belangrijkste doel de uitspraken van de in-
■O
Het verdere verloop
De tweede fase van de inspraak is als
volgt opgezet. Eind dit jaar wordt de dis-
kussienota Verkeers- en Vervoersplan va
rianten verspreid. Op die nota is inspraak
mogelijk. Op 17 januari 1983 wordt de
diskussienota Verkeers- en Vervoersplan-
varianten door Publieke Werken gepre
senteerd en toegelicht. Op 24, 31 januari
en 7 februari zijn er bijeenkomsten voor
de inspraakgroepen die hun mening dan
kunnen geven over de varianten.
Tilburg, de achtste stad van Nederland, loopt niet zo voorop als het gaat om het
vertonen van landelijke premières. Deze keer echter vallen we met de neus in de
boter. Huub Martron brengt in Tilburg de landelijke première van zijn one-man-
show «Echte boter op je hoofd».
Deze show is een amusante mengeling van luim en ernst; van lachen en g,!
chen; van schertsen met ons Nederlandje en haar inwoners. Of zoals Huub het
uitdrukt: «Het is een show die gaat
sen angst en irritatie. Maar ik blijf
cynisch soms, soms hard, maar altijc
Dat is fijn en zo kan ik dan mooi sommige dingen iets makkelijker zeggen dan
anderen.»
Redactie - advertentie-afdeling
en administratie:
N.S. Plein 14
5014 DA Tilburg
Tel. 013/430783 - 430898
Het fietsplan
Ook hier weer vermelden we alleen alge
mene opmerkingen. Het fietsplan heeft
weinig fundamentele kritiek ondervon
den. De groep langzaam verkeer open
baar vervoer konstateert dat de gemeente
op dezelfde lijn zit als zij zit. Enkele groe
pen benadrukken wel dat de veiligheid
van de fietsers gewaarborgd moet zijn. De
groep ekonomisch belanghebbenden stelt
voor een doorsteek te maken voor fietsers
en voetgangers over het NS-terrein. De
bejaarden en de gehandicaptengroepen
pleiten voor ruimte, vrijliggende fietspa
den of goed afgebakende. De groep Ho
gendries merkt op dat tweerichtingsver
keer voor fietsers door automobilisten
nogal eens over het hoofd wordt gezien.
!De groep langzaam verkeer vindt dat er
meer bewaakte fietsstallingen moeten ko
men, deze mening wordt gedeeld door de
groepen Centrum en bestemmingsplan
Centrum.
die ter beschikking w
één van de drie door
weten «Tilburg in Beeld 1865-1945»
beider». Uw oplossing moet u uiterii, _r
ren bij de burelen van de Tilburgse Koene
vermelden «Tilburg in fragmenten».
Verschijnt in geheel Tilburg
Goirle - Riel - Loon op Zand
Udenhout - Berkel Enschot
Oisterwijk - Moergestel en
Hllvarenbeek
Onder de inzenders van de juiste oplossing wordt wekelijks een prijs verloot,
ter beschikking wordt gesteld door Boekhandel Gianotten. De prijs bestaat uit
i van de drie door boekhandel Gianotten uitgegeven fotoboeken over Tilburg, te
«Tilburg in Beeld 1865-1945», «Tilburg van boven» en «Ge waart maar ar-
Uw oplossing moet u uiterlijk op dinsdag 16 november. 18.00 uur depone-
j de burelen van de Tilburgse Koerier. Op de enveloppe dient u duidelijk te
enkele of dubbele beglazing (10 j. gar.)
eigen vakkundige montageteams
ook in kleur leverbaar
raadpleeg ons vrijblijvend bij u thuis
de
bedoeld: «wie geen zuiver
rft, moet zich niet aan kri
stellen». «Welnu,» zegt
.uub, «lopen we tegenwoordig niet al
lemaal met een beetje boter op ons
hoofd? Zijn we allemaal niet voor een
stukje verantwoordelijk voor wat we
Het Verkeers- en
Vervoersplan
Hoe zat het ook alweer met dat Verkeers-
en Vervoersplan?
aan een herinrichting van
haar wegennet en alles wat daarmee sa
menhangt. De bedoeling is dat er een
plan komt dat alles wat met autoverkeer
en openbaar vervoer, met fietsers en voet
gangers te maken heeft in grote lijnen re
gelt. Hoe worden de autostromen ver
werkt? Op welke wegen kunnen fietsers
worden?
uaaF ver-
Moet er o_.
komen en geschonken aan de pre
>vw.uu„igen nodig? autoverkeer. Zij is het
—ii antwoord aandacht niet eens. De
dat plan er eenmaal
ite het verkeer alleen
i het plan staat. En ook al-
irde zoals in het plan aan-
De winnaar krijgt bericht van de Tilburgse Koerier. Over de uitslag wordt geen
correspondentie gevoerd. Ook nadere inlichtingen over de afgebeelde stadszichten
blijven van harte welkom, maar wilt u ons die dan schriftelijk geven Wij wensen u
ook deze keer veel genoegen en succes met het thuisbrengen van onderstaand Til-
burgs fragment. De winnaar van vorige week is mevrouw Hollants-v. Amelsfort,
Kwendelhof 7, 5044 EA Tilburg. Zij heeft van ons bericht ontvangen.
jsfabriek. die in een rood/
i voor de toen nog niet
litliep kwam uiteindelijk
dus vlak voor de sloop
sprekers over dezelfde onderwerpen naast elkaar te zetten.
De verschillen van mening of de punten van overeenkomst
komen in het verslag duidelijk naar voor.
De inspraak rond het Verkeers- en Vervoersplan
zorgd door het Inspraakteam en het boekwerk is g
door dat Inspraakteam en de afdeling Verkeer van Publieke
Werken.
Keuze uit 100 stuks
SPECIAALZAAK
IN PERZISCHE TAPIJTEN
JOEP
STRAATMAN
Noordhoekring 19
Tel. 422584
Voor kwaliteit en service
Ook na aankoop
i voor advertenties
iagavond 22.00 uur.^
langhebbenden. Tenlotte is er nog een is deze groep van mening dat erg veel af-
aantal organisaties en instellingen die in- hankelijk is van de uitwerking van het fil-
spraakreakties geleverd hebben, zoals terplan en die uitwerking is nog onduide-
bijv. de wijkraad St.-Anna, het gecoördi- lijk.,
neerd Bejaardènwerk en de wijkraad de A-J
Blaak.
Verschillende inspraakgroepen hebben
zich uitgesproken over de uitgangspun
ten. Die uitgangspunten hebben we hier
boven globaal al vermeld.
Zo zijn er enkele groepen die vinden
de voetganger meer aandacht moet I
gen. De groep langzaam verkeer/c
baar vervoer vindt dat de geringe
dacht voor de voetganger niet op
staat. Zij is van mening dat uit de str_._
gie blijkt dat er vooral aandacht wordt
geschonken aan de problemen van hei
Z” Z Z t met die gro
>avht niet eens. De groep econc
belanghebbenden is de mening
laan dat het onderscheiden van
:rs- en verblijfsgebieden niet te rigo-
mag gebeuren. Daarnaast mist die
p in de uitgangspunten de positie
-Vooral het
bedrijf moet goed be
korden vindt de groep.
ringen
BOLS JONGE
JENEVER
ge
Weekblad voor
het Hart van Brabant
De teksten
Huub Martron omschrijft
cabaretier en entertainer. H
leen vaardig op de bühne, c J
sten getuigen van spitsvondigheden en
woordspelingen die zeker knap te noe
men zijn. Alle teksten heeft Huub zelf
geschreven. De show bestaat uit proza,
uit liedjes met tekst, one-man-sketches
verbonden met luchtige praatjes. «Ik
heb een half jaar gewerkt aan de tek
sten voor deze show», vertelt Huub
«en het is een avondvullend program
ma geworden.»
Voor zichzelf vindt hij zijn show niet
vrijblijvend, maar «voor het publiek
kan dat wel zo zijn. Het publiek kan
lachen en zich amuseren» merkt Huub
olijk op. «Want ik breng alledaagse
dingen, minder leuke, maar ook leuke
zaken tip ik aan en ik wil mensen er
mee laten lachen; het is een spiel
van mij. Ik ben niet on voorwaarde
de vriend van het publiek, maar zeker
ook niet de vijand» zo besluit Huub
Martron.
Maandag 15 november is de dag. Om
20.30 u. in de Stadsschouwburg begint
de première die mede gerealiseerd is
door de bemoeienissen van «Louis
Bolsius theater- en organisatieburo
BV». Na 15 november gaat Huub
Martron met zijn one-man-show
«Echte boter op je hoofd» het land in.
Helaas is de première op 15 november
volledig uitverkocht.
Openbaar vervoerplan
De opmerkingen van de inspraakgroepen
betroffen volgens het verslag veelal een
bushalte of een buslijn. Zo vindt de groep
ekonomische belanghebbenden het een
tekort dat de industrieterreinen niet per
openbaar vervoer te bereiken zijn. De be
jaarden in de binnenstad vinden dat de De titel
aansluitingen van bussen op treinen te wij vroegen Huub Martron wat hij
=nSntómd^ till bedoelLDe verklanng is
De groep langzaam verkeer/openbaar eenvoudig volgens Huub Het is een
vervoer vraagt om meer aandacht te be- van het gezegde «Wie boter op
steden aan het openbaar vervoer. Zij gaat zijn hoofd heeft, moet niet in de zon
daarbij uit van de volgende gedachten lopen». Daarmee wordt volgens
openbaar vervoer is er voor iedereen, het «Van Dale, bedoeld: «wie geen zui
aantal reizigers stijgt. Ook is het open- geweten heeft, moet zich niet at
baar vervoer zuimger met ruimte en ener- tiek blootstellen». «Welnu,»
H»ub.l<rw.!e8e„wrli8,
ROVER komt tenslotte met een geheel !em?a! ™et een heetje boter
voorstel voor een nieuwe lijn-
i-'at voorstel komt neer op ge-
isroutes (weinig lussen en omwe
en 15 minutendienst.
Talloos waren de inzendingen n.a.v. ons vorige fragment en op de vingers
slechts een hand te tellen de foutraders. Hoe grillig is de gang der fragmenten
mers, vorige week dachten wij echt, u het leven schier ondraaglijk zuur te hebben
gemaakt met een nauwelijks te raden fragment en zietals uit een hoorn des over-
vloeds stromen niet alleen de goede oplossingen binnen, maar daaronder bevinden
zich ongebruikelijk veel nuttige aanwijzingen en vrolijke verhalen van vroeger over
de molen van Matthijsen aan de Boomstraat/Elzenstrat, over de H.-Hartschool van
de fraters daarachter en over heel de verdere bomenbuurt van toen.
De molen heeft hier gestaan tot 1965, maar al lang voor die tijd
haar wieken ontdaan, omdat electrische drijfkracht de plaats van de
wind had overgenomen. De molen werd tot en met de Tweede Wereldoorlog ge
bruikt voor het malen van graan, maar daarna werden er hoofdzakelijk bomen ge
zaagd, die altijd in redelijke aantallen bij de molen lagen opgeslagen. Het op de foto
hierboven zichtbare enig overgebleven deel van de galerij diende mede als steun
punt voor een lier waarmee de reeds gevelde maar nog te zagen bomen omhoog
werden getakeld. Boven het stukje gaanderij zien we een schijnwerper voor bij het
nachtwerk. Naast de molen bevond zich in het recente verleden een café, de Molen
geheten, heel verrassend, dat werd geëxploiteerd door een broer van de mulder. De
firma Matthijsen en Wijffels, nu nog alleen Wijffels geheten, wordt gedreven door
nazaten van de molenaarsfamilie.
Op de achtergrond zien we nog een stukje van het dak van de jongensschool
van de Noordhoek. de Heilig Hartschool die door de fraters werd bemand. Dit dak
is pas in de jaren vijftig de school komen bekronen nadat er een verdieping bovenop
was gebouwd en door blikseminslag het oorspronkelijke dak ernstig was bescha-
dig3.
Ook vlak in de buurt, maar op de foto niet zichtbaar was de voormalige kunst
ijsbaan waar de TIJSC vlak voor en vlak na de oorlog wedstrijden speelde op een
onoverdekte baan, omringd door deels eveneens onoverdekte tribunes. Buiten de
wedstrijduren werd ook deze ijspiste gebruikt voor het zogenaamde recreatie
schaatsen.
Naast de ijsbaan functioneerde nog jarenlang de ijsfab
geel koelautootje de Tilburgse tapperijen van blokken ijs
electrische koelkasten voorzag. Wie de Boomstraat verder ui
bij het Noord-Station terecht. De foto is gemaakt in 1965,
van de molen.
Tilburg in fragmenten is een serie van Tilburgse Koerier in samenwerking met
Ronald Peters van de gemeentelijke Archiefdienst. Gedurende enige tijd zullen er
in de Tilburgse Koerier wekelijks foto's verschijnen waarop een gedeelte van een
gebouw of straatsituatie staat afgebeeld uit het na-oorlogse stadsbeeld. Aan u, lezer,
is vervolgens de opdracht uit te maken waar de afgebeelde fragmenten bijhoren.
gemaakt hebben en voor wie we zijn?
Wij hebben met z’n allen een heleboel
goede dingen gedaan, maar we doen
het ook regelmatig goed fout. Die fou
ten wil ik aanstippen, niet vervelend,
drammerig, met het eigenwijze vin
gertje wijzend en vermanend. Nee, ik
wil dat op een luchtige, amusante wijze
doen, zodat er om gelachen kan wor
den. Maar iets van dat aanstippen mag
natuurlijk wel bij het publiek blijven
hangen na afloop.
snomen voor
e. Uit het
roepen op
s het rap-
iuek of instemming met de
ten af te leiden. Blijkbaar is
i zo dat het voorbeeldplan ir
als voorbeeld gewerkt
'-■-lan is vervaardigd
ke Werken en men zou ki
dat Publieke Werken <w>
-irS r
Dat Voor de voetgangers was er geen duide-
Pu- lijk plan van Publieke Werken. De groep I
den- langzaam verkeer vindt dat de auto teveel I
lanier aandacht krijgt vergeleken met de voet- I
-De voetganger is niet hinderlijk,
_Jto in veel gevallen wel. De groep
pleit voor een verlaging van de maxi
mumsnelheid in de bebouwde kom tot 30
km. Daarom zouden er in de hele stad in
alle straten om de 500 meter wegversmal
lingen aangebracht moeten worden. .Ook
de groep gehandicapten wil meer aan
dacht voor de voetganger en in het bij
zonder voor de gehandicapten. Bijna 10%
van de bevolking van Tilburg is gehandi
capt in 1990. Dat vraagt om speciale
irzieningen die er nu zouden moeten
sn, zoals hoorbare stoplichten, hel-
-i-meer jiften
teuvels, aanvraag-
t fiets
in grote lijnen re- Zo zijn- er enkele groepen die vinden dat groepen vinden
i de autostromen ver- de voetganger meer aandacht moet krij- autoverkeer in
srkt? Op welke wegen kunnen fietsers gen. De groep langzaam verkeer/open- •-'*
meer bescherming krijgen? Wat kan er baar vervoer vindt dat de geringe aan-
voor de voetgangers gedaan worden? dacht voor de voetganger niet op zich
Over welke routes kan het openbaar ver- staat. Zij is van mening dat uit de strate-
voer zich het beste bewegen? Moet er gie blijkt dat er vooral aandacht wordt
nieuwe parkeergelegenheid komen en geschonken aan de problemen van het
waar? Zijn er nieuwe verbindingen nodig? autoverkeer. Zij is het met die grotere
Het plan zal op deze vragen antwoord aandacht niet eens. De groep economi-
moeten geven. En als dat plan er eenmaal sche belanghebbenden is de mening toe- uczcuu
is, dan kan de gemeente het verkeer alleen gedaan dat het onderscheiden van ver- _gn bena(
zo regelen als in het plan staat. En ook al- keers- en verblijfsgebieden niet te rigo- (,an fjet
leen ip de volgorde zoals in het plan aan- reus mag gebeuren. Daamaas’ "*ii‘
gegeven wordt. groep in de uitgangspunten
Reakties op de
uitgangspunten voorraad kunnen worden vindt de gro
.Uit alle wijken van Tilburg zijn inspraak- Over het netwerk van fietsvoorzienir
groepen gevormd. Daarnaast zijn er nog zijn de insprekers het grotendeels
de volgende inspraakgroepen die totnutoe met elkaar volgens het verslag.
aan het inspraakgebeuren hebben deelge- Tenslotte blijkt uit het verslag dat het
nomen: groep gehandicapten, de groep voorbeeldplan, zoals dat opgenomen is in
langzaam verkeer/openbaar vervoer en de (eerste) diskussienota van oktober
de groep organisaties van economisch be- 1981, 2e druk, als basis is genompn vnnr
de uitwerking van de strategie. groepen Centrum en bestemmingsplan
Nederlandse premiere
Voorzieningen voor voet- in Tilburg
het dan toch zo dat het voorbeeldplan in- ganger-
derdaad als voorbeeld gewerkt heeft. Dat Voor de
voorbeeldplan is vervaardigd door Fr.
blieke Werken en men zou kunnen d“
ken dat Publieke Werken op deze manier aandacl:
toch wel een erg dominerende stelling be- ganger,
trokken heeft in het hele inspraakgebeu- de auto
ren rond het Verkeers-en Vervoersplan. pleit vc
Het voorbeeldplan
Deze laatste stelling onzerzijds wordt
sterk bevestigd in het hoofdstuk «voor
beeldplan». Een aantal inspraakgroepen
heeft aanmerkingen op het voorbeeld
plan. Zo is er in het voorbeeldplan sprake
van dat het doorgaand verkeer uit de
vr“” 7'
£.zg:
Jr^iS Joorrijdbare vluchtheuvels, aa.
drieThee^t’b^warèn'teg^n ^e^PheVvoor- bereikbaarheid vanuit de rolstoel. Ten-
beeldplan aangegeven funkt.e van de Ha- eh^n
J vendi k zij meent dat de noodzaak van P'
die fGnktie onvoldoende is aangetoond. 1-chten voor voetgangersoversteek.
Verder is de groep van gehandicapten van
mening dat alle verkeersplannen en maat
regelen getoetst dienen te worden aan een
aantal voorwaarden die zij in haar plan
geformuleerd heeft. Tenslotte missen de
insprekers uit de Reeshof de Gesworen
Hoek in het voorbeeldplan.
Het autoplan
Om alle reakties op het autoplan van alle
16 inspraakgroepen te vermelden zou te
ver voeren. We beperken ons tot enkele
algemene opmerkingen.
In het voorbeeldplan van Publieke Wer
ken wordt in verband met het'autoplan
onderscheid gemaakt in verkeerswegen en
J verblijfsgebieden. Het plan stelt een kon-
j1 centratie voor van autoverkeer op de
I hoofdstruktuur en een spreiding in ver-
e BQISA||A'i blijfsgebieden. Om het verkeer in de ver-
I i blijfsgebieden te verminderen stelt Pu-
j i i blieke Werken drie mogelijkheden voor.
***^.•^*5*. I Dat zijn goede verkeersafwikkeling op uitgewerkt vo
J de randen sektorenplan, wel extern ver- voering. Dat
j <*teer maar geen doorgaande verkeer en
het filterplan, wel extern verkeer en zeer
- i beperkt doorgaand verkeer. T.a.v. het
“eXt Parkeerplan en
struktuur van de hoofdwegen bes t ter dis- diversen
kussie mag staan. De winkeliers aan de In het voorbeeldplan was geen parkeer-
Herdgangen vinden dat het sektorenplan plan opgenomen. De groep ekonomisch
minder nadelen heeft dan het filterplan. belanghebbenden vraagt daar wel om. De
De groep van ekonomisch belanghebben- groep langzaam verkeer/:;
den benadrukt dat het autoplan pas ver- voer ziet een goed parkeerbé.^
wezenlijkt kan worden als het stelsel van voor een goed verkeersbeleid.
externe hoofdwegen is afgebouwd. Verder keerbeleid t.a.v. het centrum
volgens die groep geleerd. Zij s
om voor een systeem van betaald pa:
ren voor bezoekers en een belanghebt
de regeling in te voeren. De groep gehar
dicapten vraagt om meer parkeervoorzic
ningen voor stoklopers en rolst
Veel groepen wijzen op de overlast van
het militaire lesverkeer en de geluidsover
last die dat verkeer met zich meebrengt.
Tenslotte pleit een aantal groepen voor
maatregelen tegen geluidsoverlast van
verkeer.
II