)N I Li’ düXUoovst 14,90 2jJ 9 9 9 9 SThDSSCHGULJBUhG 19 aabtB CC 30 9, TILBURG 9, 9, 9, Peer van Meer Video WW Aspekten van realisme Goethes V ’ST Ronald Peeters kiest kunstwerk van de week 110 FiLMHUiS 3TTlE Ladies •i tekeningen, foto’s en houtsneden w 'fyebers FA 5, 9, Cabaretgroep Neutje met «Olijke Nootjes» Folkkonsert Goodnight 1 w. so Donderdag 11 november 1982 pagina 19 november 1982 paginal^ fiE TILBURGSE KOERIER Shusaku Dormu Dance Theatre ll Wild-festival 1982 de Prijs per couvert f 55,- r' w -w5 X Sluitingstijd voor veteranen. Jan Landelijke pemière in de Stadsschouwburg Tilburg Korvelseweg 203, Tilburg 436401 k en tikje humor, realistische wij- in v.a. ilDIl Borkman fotoJan Lampe Macumba Een Scheve Schaats kstel vanaf Ciske de Rat serviezen Veldhovenr slaapvoorlichters* De koopman van Venetië slaapwinkel Schouwburgring 25, Tilburg - tel 422122 KOELKAST THERMOSTAAT kopen naar de SERVICE SHOP lopen Murder in a mist, Angel in the House, A jury of her Peer, 95 5 95 5 95 5 50 5 95 5 quai hork kast en (edelstaal) nand van Ook «Cisl verhaal i‘ zien i reel S Sticht Zeven Gangen WILDMENU Verbetert de woonsfeer Ook voor betrouwbaar lapijl st. annaplein 16. tel. 430617 18.00 u. 00 tot 18.00 u. 7.00 u. koopavond ms 32 wordt gespeeld door Peter Landré, Fred Vaassen, ‘~ar, Pauline van Rhenen, «uwen, John Kraaijkamp ïrtaling is van Gerrit Ko 50 y 50 y Juwelier - Horloger Schouwburgring 27, Tilburg «De Stoelen, mensen, bals en dood, leelstukken van j Ionesco zich iring 140-Tel. 424738 Parkeren voor de deur \<[814^/ HUTSCHENREUTHER >mt u eens kijken Welkom bij van belkom in het eerste i. Na een stu- sn der Bra lm heeft het ontstaan van den Berg - Udenhout. «De Stoelen» en «De Les» Publiekstheater Johan Gabriel p. str. mtr. Polyt andere imen te v shows opge ïrschrikkelijke Lidtekens, Par- oude mensen hebben zich dan al m een op gewonden roes uit het raam gestort. Vilt nylon tapijt 200 cm breed 5 kleuren geschrikt voor zwaar gebruik Donderdag 18 november om 20.15 uur in de Schouwburgzaal. De voorstelling Tuinman, Lou Jaap van Donselaar Marieke van Leeuv sr., e.v.a. De ver._ Komrij. In een regie van Franz Marijnen brengt het RO-Theater de verwarrende komedie «De koopman van Venetië» van William Sha kespeare. Alles loopt gelukkig goed af in de ze komedie de schurk wordt gestraft, de gelieven krijgen elkaar en de zwaar beproef de held wordt in eer en rijkdom hersteld. Het RO-Theater zal natuur en onnatuur een spiegel voorhouden. Vrijdag 12 en zaterdag 13 november om 23.00 u. in filmzaal Stadsschouwburg. r'”“ rj]ms jn het kader van l lm». «Murder in a regisseuse zard, Ron I Karst Woudstra en in nning Schalier, regis- juardtMariëlle Fiolet, ïnnet Nieuwenhuyzen. t.g.v. de presentatie van onze nieuwe wildkaart serveren wij wederom een grandioos Waarom de Slaapvoorlichter uw donsdekbed speciaal voor u maakt. behaaglijk warm, de ander juist prettig koel. Slapen is dus ’n persoonlijke zaak. En de beste manier om aan uw nachtrust te komen, is de manier die uw eigen lichaam zelf kiest. Normale dekbedden houden daar geen rekening mee. Voor u zijn ze te warm. Of misschien niet warm genoeg. Daarom maakt uw Slaapvoorlichter uw eigen donsdekbed speciaal voor u. Zoals u het ’t liefst wilt. jrgen. at spelen en hoe aan ke scheve schaats er die we rustig aan het over kunnen laten. De Tilburgse cabaretgroep Neutje brengt op vrijdag, 12 november de officiële première van haar programma «Olijke Nootjes» in de Studio-zaal van de Stadsschouwburg-Tilburg. Groep Neutje brengt cabaret met een «C», dus geen kritisch kabaret, maar cabaret in een stijl, die geënt is op de dertiger jaren. Dat betekent een mengeling van sketches, liedjes en dansen, verpakt in een avondvullend programma. Het unieke van Neutje is, dat de groep zich speci fiek richt op de ouderen in onze samenleving, omdat er zo ontzettend weinig goed amusement is voor deze groepering. Ongeveer driekwart van «Olijke Nootjes» bestaat uit eigen teksten, nuziek en choreografieën. Het overige deel wordt gevuld met oude bewerkte teksten. Het re sultaat is een vrolijk, vriendelijk en ondeugend aandoend geheel, met soms ook ontroerende nomenten zoals het prachtige «Pierement». Groep Neutje zegt er zelf het volgende oven «Hoe je ons programma ook opvat, je houdt er nooit een rotgevoel aan over.» Drie korte films in het kader van het thema «Vrouw en Film». «Murder in a mist» uit 1980 van de Amerikaanse regisseuse Lisa Gottlieb. Met o.a. Joyce Hazard, Ron Dean en Liliane Kane (28 minuten). «A jury of her Peer» uit 1980 van de Amerikaanse re gisseuse Sally Heckel (30 minuten). «Angel in the House» van de Engelse regisseuse Ja ne Jackson uit 1979 (27 minuten). Deze films worden ook vertoond op Zaterdag 13 november om 23.00 uur. omschrijvir schimpfung» dingrijkheid I Zijn nieuwe pr wordt in de Duitse p genoemd, een kunst: ze van schilderen is gemengd met barokke en zelfs romantische elementen. Theo L’Herminez, geboren in Tilburg in 1921, ek- sposeerde vanaf 1969 bij o.a. galerie Ina Broerse, galerie Kokon en de Schouwburg- galerie in Tilburg. Samen met zijn vrouw Marit eksposeerde hij bij I.F.F. in Hilver sum en galerie Hamer in Amsterdam. zijn werk staat letterlijk de mens centraal spelende kinderen, hinkelende of touwtjes- springende kinderen die gewichtloos in een onbepaalde ruimte zweven. Ook tragische vrouwenfiguren, koel en afstandelijk weer gegeven, maken deel uit van zijn meest ge liefde schilderobjekten. Ans Markus, gebo ren in Halfweg in 1947«Ik schilder in de traditionele stijl en techniek de uitdrukking van een hedendaagse vrouw op zoek naar haar identiteit...» Ans Markus schildert fi guren in windels en sluiers, gemaskerd en in dubbelgestalten ontmaskerd, fantastisch, maar gestreng. Het is die O’- strengheid die haar werk iets onnederlandse, een Spaans aandoende koe le grootheid verleent. Zij eksposeerde 1981 en 1982 bij kunsthandel Tegenbosch en galerie Mokum. r»:1..~ vz-iber en woensdag 17 november om 20.30 uur in de Studio-z Christine Ewert. Anneke van Blokland en Carol Linssen spelen twe toneel Eugene Ionesco: «De Stoelen» en «De Les». Twee toneelstukken, waarbij 1 vooral liet inspireren door de absurditeit van het dagelijks leven. In «De Stoelen» gaat het over twee stokou de mensen, balancerend op de grens tussen leven en dood. Ze slepen het lege toneel vol stoelen, warop zij hun Onzichtbare gasten uitnodigen plaats te nemen. Ze zijn kluch tig, komiek en kinderlijk in hun fantasieën, en tragisch in hun verlatenheid en vertwijfe ling. Ze hebben een beroepsredenaar uitge nodigd om hun «boodschap» uit te spreken, omdat ze die zelf niet goed kunnen ver woorden. De redenaar verschijnt. Machte loos en krampachtig stoot hij ongeartiku- leerde geluiden uit. Hij is doofstom. De itate Demonstrate werd opgericht in 5 door Geraldine Pilgrim en Janet Goddard, afgestudeerd aan de afdeling Beeldende Kunst van de Polytechnic in Leeds. Sindsdien hebben ze andere perfor mers uitgenodigd met hen samen te werken. Tot nu toe hebben ze acht shows opgezet Vertrekpunt, Ha Ha, Verschrikkelijke din gen, Minuten, Geen spijt, don en Niet Storen. Kunstwerk van de week is een initiatief van de Tilburgse uitleen. Wekelijks motiveert een lezer lezeres waarom een werk uit de Kunst uitleen zijn haar speciale voorkeur geniet. In de Ekspositieruimte van het Kultureel Sentrum Tilburg is van 10 november tot en met 12 december 1982 de ekspositie «Aspekten van realisme; 3 kunstenaars uit Brabant» te zien. Olieverfschilderijen van de in Udenhout woonachtige Ans Markus en Jan van den Berg en Theo I /Herminez uit Tilburg. Jarrvan den Berg, geboren in Tilburg in 1931 «Schilderen is voor mij het opnieuw rangschikken van realiteiten in een niet waarschijnlijke maar bijna mogelijke volg orde...» Jan van den Berg eksposeerde van 1975 tot 1980 regelmatig in het Kultureel Sentrum. In 1979 bij kunsthandel Tegen bosch in Heusden, in 1980 in het Amster dams Historisch Museum en de laatste twee jaar in galerie Mokum. Zijn werk heeft een eigen karakter, dat voor een belangrijk deel ook bepaald wordt door een tikje humor. Zijn fotografische exakte en realistische wij- De centrale figuur in deze klucht is Bas Tenberg die op een goeie dag - nou ja, was het eigenlijk wel zo’n goeie - op een voor hem onbekend landgoed mag verschijnen Hesit teneinde daar een grote som geld in ont- 1975 vangst te nemen. De voorwaarden verbon den aan deze schenking zijn echter zodanig, dat er maar één persoon en niet meer dan één hiervoor in aanmerking kan komen en dus - hoe kan het ook anders - verschijnen er kapers op de kust, die voor het nodige roet in het eten zullen zorr“ Wat zich allemaal af gaat het eind zal blijken welke is gereden, is een zaak «Theater van de Lach» Het zit Ronald Peeters, afdelingshoofd van de topografisch-historische atlas van het Gemeentearchief, behoorlijk dwars dat hij geen Tilburger van geboorte is. Zijn wieg stond 29 jaar geleden in De Bocht van Goirle en' voor iemand die al vanaf zijn 19e jaar over Tilburg schrijft en archi veert, kunnen die luttele kilometers onver teerbaar zijn. Dinsdag 16 november om 20.15 uur in de Schouwburg-zaal. Shusaku Takeuchi is de artistieke leider van deze groep. Spelers zijnShusaku Takeuchi, Terence Roe, Ulrike Peuckert en Toshiko Karashima. Het programma wordt muzikaal begeleid door Gerard Stokking (piano, synthesizers) en Alan Purves (percussie). Paulette Boschung verzorgt de techniek. Het «Shusaku Dormu Dance Theatre» is een surrealistisch (dans) theater dat wordt begeleid met levende muziek en gebruik maakt van de traditionele Japanse theater vormen «Noh» en «Kabuki» vermengd met westerse invloeden. Bizarre kostuums, dans, mimische expressie, vreemd geschminkte fi guren en levende muziek leiden samen tot een geheel van tragi-komische situaties, waarin vele' bestaande normen over boord worden gezet. Citaat van een theater-kritikus naar aanlei ding van een eerder programma«Ver vreemding en een gevoel van zinloosheid zijn het minste waarmee je hier wordt ge confronteerd en dikwijls zijn angst of ver twijfeling toonaangevend in dit surrealis tisch danstheater. Voor nadere informatie en/of reservering: Restaurant «Den Schout» Oranjestraat 4, Tilburg-Centrum (tussen Paleisring en Emmastraat), Tel. 013-434512 - 674394 Van 10 november tot en met 12 december 1982 eksposeert de Zeeuwse beeldend kunstenaar Peer van Meer tekeningen, fo to’s en houtsneden in de Ontmoetings ruimte van het Kultureel Sentrum. Peer van Meer gaat in zijn werk in op de te genstelling architektuur versus het «vlie gen», «het wandelen», als restant van het nomadendom. De architektuur als beeld van het wonen op een vaste plaats. De berg in het werk van Peer van Meer staat voor het vaste punt, voor iets wat niet voorlopig is, voor tijdloosheid, stabiliteit en onverzette lijkheid. In Van Meers optiek is het huis daarom te beschouwen als grensplaats tussen de kuituur (het huis, het bouwen) - met als gevaar de verstarring - en de natuur (het vliegen, het eindeloze) met de permanente vervreemding als gevaar. Bij het wonen gaat het om het midden, een vast en steeds terug te vinden centrumbij de tentvolkeren de middenpaal van de yoert, bij volken met se- mi-permanente behuizing (hutten) de ladder achtige paal die centraal is opgesteld tussen de hutten. «My mix ’81» op aanvraag beschikbaar van dinsdag 9 tot en met zondag 21 november. °P zondag 14 november om 13.30 uur zal deze tape vertoond worden op de videozol- f der. «My mix ’81» opent met een versie van «Lade Placid» (1980), waarin Paik op het rime van rock and roll beelden van de Olympische winterspelen vingervlug als Pa ganini door de synthesizer haalt. Ouder werk in een pieuwe setting is de tape «pia noconcert nr. 4 van Beethoven», waarin komponist en klavier met een speels gebrek aan respekt worden behandeld. In een nieu we versie van «Suite 212» kombineert Paik beelden van de Italiaanse wijk in New York m. In met de prelude tot de eerste akte van La traalTraviata. Paik’s stukken worden afgewisseld uit een gesprek, waarin een keurige inter- viewster zich beleefd door de videokunste naar voor de gek laat houden. Hoewel de Australische kuituur een njke bron van traditionele liederen en verhalen kent, merken wij daar in het verre Europa niet veel van. Voor de liefhebbers is het daarom zeer de moeite waard om op zondag 14 november om 14.30 uur het konsert bij te wonen van de Australische folkzanger-gita- rist-banjospeler Gerry Hallom, die bijge staan Wordt door de uit Liverpool afkomsti ge Engelsman John Bowden op o.a. concer tina. Het Europese publiek kon de typies Austra lische sfeer gewaarworden op Gerry’s de buut elpee «Travellin down the Castle- reagh» en tijdens zijn optredens op diverse vooraanstaande Britse folkfestivals van de laatste jaren. In het komieke drama «De Les» laat Iones co op bizarre en gruwelijke wijze zien hoe grauwe, levensloze wetenschap een leerlin ge, ondanks haar frisheid en levendigheid, en specialistisch taalgebruik. Het meisje raakt tenslotte verstrikt in deze dode, ab- strakte, wetenschappelijke wereld en wordt door de professor verkracht en gedood. met echte, zersneden dons. Om u dat te garanderen, importeren de v^“ jonlijke dekbed voor uw eigen persoonlijke slaapkomfort. Het kost u niets meer, maar natuurlijk is ’t wel een stuk beter. U zult er garandeert de Slaapvoorlichter u. Hun nieuwste voorstelling heet Goodnight Ladies. Het stuk gaat over twee mensen die hun geboorteland hebben verlaten en al ver der trekkend door grote onbekende steden, naar hun eindbestemming worden toegezo gen, als motten naar een kaarsvlam. Pilgrim omschrijft haar werk wel als «theater van de kak». In een televisiëïnterview noemt ze zichzelf schilderes, met het verschil dat men in het schilderij kijkt en kan zien wat daar gebeurt. Haar werk onderscheidt zich in twee kategorieën onaangekondigde straat- optredens, gebeurtenissen waar toevallige' voorbijgangers een luchtige blik op werpen en zich over verbazen, of strak gestruktu- reerde multimedia voorstelingen. Juist de laatst genoemde, zich binnen afspelende, meer theatrale stukken, zijn zeer bijzonder. Pilgrim gebruikt haar eigen «uppermiddle class» als uitgangspunt voor levendige en verrassende poëtische beelden. In al hun theaterwerk maakt Hesitate Demonstrate gebruik van alledaagse elementen. Een van hun belangrijkste environments is een ge heel, gerealiseerd in beelden en geluiden, geuren en woorden, tegenover een kontras- ierende'realiteit. Het theater van Pilgrim is niet lineair, niet verbaal en toont progres sies en beeldkontrasten, zoals in een ge dicht. Time-Out vermeldde over Hesitate Demonstrate Een van de beste en origi neelste performancegroepen van de tweede generatie... Uniek, buitengewoon en zeer Engels. En Spare Rib (een feministisch blad) Ik heb de kunstvorm performance altijd beschouwd als iets wat je moet leren waarderen... iets waar ik nooit helemaal in geslaagd ben... nog nooit heb ik na een per formance dat prikkelende opwindende ge voel gehad - dat zo eigen is aan theater. Maar nu dus wel... Franz Joseph Bogner speelt Faust, Me phisto, Gretchen, Goethe, Eckermann, ve le andere en F. J. Bogner. ongewone ge- Vrijdag 12 en zaterdag 13 november om s van een bijna 20.30 uur in de theaterzaal van het Kultu- reel Sentrum. De Westduitse mimespeler clown kaba- retier schrijver Franz Joseph Bögner neemt in de mimewereld een geheel eigen plaats in. In zijn voorstellingen, waarin be halve beweging ook de taal een grote rol speelt, gaat hij een rechtstreekse konfronta- tie aan met het publiek en dwingt hij reakties van hen af. Zijn zeer eigen benadering lokt ingen uit als «Publikums-be- en «anti-theater». Zijn vin- lijkt geen grenzen te kennen, rrogramma «Goethes V’st» pers zijn beste tyt nu toe ststuk. Zaterdag 13 november om 20.15 uur in.de Schouwburg-zaal. «Een Scheve Schaats» wordt gespeeld door John Lanting, Lex de Regt, Dick Scheffer, Flip Heeneman, Arnica Elsen- doom. Bram Biesterveld, Lida Engelsman en anderen. De regie is in handen van Roger Redfam en het dekor is van Aad Barzilay. Wegens enorm sukses speelt «John Lan- ting’s Theater van de Lach» ook dit seizoen «Een Scheve Schaats», geschreven door Ray Cooney en Toni Hilton. Film van de Duitse regisseuse Elfi Mikesch uit 1981-1982. Van 11 tot en met 17 november 20.30 uur. Iedere avond behalve zondag. Macumba is een woord met meer betekenis sen. Het schijnt onder andere te staan voor -en dat maakt het afge- de trom, de extase, een fenomeen der Brazi- historische betekenis tot een liaanse steden. Isabel, in de film 1 zich». Over een verlangen dat op een dag i ieshout werd in het eerste js, dat ze zo noemt. ijaar in Tilburg geboren. Na een stu- Dat was de dag, dat ze wakker werd en zag ilderen aan de Akademie voor beel- dat het achterhuis werd afgebroken. Bij de ie kunst in Tilburg, Maastricht en Ant- groep mensen die erin woonden, had zich :ij- ui: j- u:lderskwast voor sindsdien een zekere lust aan de verwaarlo- e eenzaam- zing ontwikkeld, herinnert zich Isabel, en jrenzen van daarin was haar onbekende verlangen ont- otqgrafie, daarbij gebruik makend van staan. Aan het beging van de film mijmert lei attributen waarmee hij geïsoleerde een jongen op het dak van hét huis over ma ilden kreëert. Vaak bizar en ijzingwek- troos worden en over de spanning die toch kend, want de horror is, volgens Van Lies- tussen de kade en de reling is. Op diezelfde hout, om ons heen, in de geschiedenis en in p]ek ook begint Isabel te vertellen over de de toekomst. Thema’s voor zijn fotografi- herinnering aan die tijd, die als een onaf sche komposities ontleent hij niet zelden verhaal is. aan de periode 1930-1945 de opkomst van Isabel ligt in een ligstoel op het dak te ge net fascisme, het verval, de dekadentie, nieten van de zoele wind en van het verhaal Duitsland m zijn meest grimmige periode, dat ze aan het bedenken is. Zo zijn er drie Zaken waar de meeste mensen het liefst met realiteiten in het spel: die van de film - en b^°g heen willen. Zo’n afschu- onze fantasie die van Isabel die het ver- - haal bedenkt en die van het verhaal en de fij guren erin. Isabel zelf beweegt zich binnen en buiten het verhaal. Ook de figuren be staan zowel in haar herinnering als in het verhaal, zij het niet altijd in dezelfde hoeda nigheid. Ondanks deze handicap slaat Ronald Pee ters zich als pleitbezorger voor het behou den van het Tilburgse (oud en heden daags) er dapper doorheen. Onlangs vol tooide hij met «Tilburg in beeld 1954- 1980» de cyclus van fotoboeken over Til burg. De belangstelling tot nu toe is over weldigend en als bewijs hiervoor mogen wel de ruim 200 handtekeningen aange voerd worden die Ronald Peeters tijdens een signeeraktie in Boekhandel Gianotten in zijn laatste publikatie mocht zetten. Een kleine fototentoonstelling in Heuvel- poort en Gemeentelijk Informatiecentrum - waar ook de film Harmonie van een ge meenschap», dat een beeld geeft van Til burg in de 50er jaren. vertoond wordt - begeleidt de uitgave van «Tilburg in beeld» en demonstreert tegelijkertijd de werkwijze van het Gemeentearchief nt. be halve het inventariseren en conserveren zoveel mogelijk het materiaal toegankelijk maken voor het publiek. De tentoonstel ling Peerke Donders en de twee jaar gele den in samenwerking met het Kultureel Sentrum georganiseerde tentoonstelling «Kunst en Kuriosa» zijn ook klinkende voorbeelden van dit aktieve beleid van het Gemeentearchief. «Vroeger was het ar chief er voor B&W. tegenwoordig doen de bevolking en B&W een beroep op het ar chief», vertelt Peeters. «In de studiezaal van het archief is het een komen en gaan van mensen die iets willen weten over de naam van de straat waarin zij wonen, of iets willen weten van hun stamboom. Ook ons verzamelbeleid is enorm gegroeid, al hoewel je natuurlijk niet kunt verwachten dat we alles hebben. We zijn ook afhanke lijk van dat wat wordt aangedragen door de bevolking. Het kan niet vaak genoeg gezegd worden dat we niet alleen geïnte resseerd zijn in dokumenten van de over heid, maar ook in materiaal van fabrieken, verenigingen etc. We bewaren affiches en brochures van kulturele instellingen, muurkranten. aktiekranten en noem maar op. Onlangs heb ik een fotograaf de op dracht gegeven de graffiti in de stad te fo tograferen ook een tijdsbeeld, een mo mentopname, dat we aan ons archief wil len toevoegen». Op vrijdag 12 november om 20.15 uur in I de Schouwburg-zaal. In een vertaling van een dekor van Henning seert Frits Marquardt: Mariene Ann Hasekamp. Annet Nieuwen! Alexander van Heteren, Ton L Frans Vorstman. ■lilt Plibliekstheater heeft deze keer de Ber- lijnse regisseur Fritz Marquardt gekozen voor de regie van een minder bekend werk van Henrik Ibsen John Gabriel Borkman. Al bij zijn grote sukses met «Puntila» van Brecht viel op dat Marquardt zeer eigenzin nig met het klassieke repertoire omgaat. Van zijn Ibsen valt dan ook weer veel te verwachten. «John Gabriel Borkman» is het verhaal over een mijnwerkerszoon die bankier wordt, om kwasi-idealistische redenen geld verduistert en achter de tralies belandt. Vanaf zijn vrijlating acht jaar later woont hij in afzondering op de eerste verdieping van zijn landhuis, waar hij ieder kontakt met zijn vrouw Gunhild weigert, slechts wordt bezocht door een oude boekhouder (Foldal) en afwacht, tot het volk hem op een dag zal komen roepen als reddende en- gel. Ooit trouwde Borkman, niet uit liefde, maar om carrière te maken. Daarvoor werd ook een liefde vermoord, en nu komt Ella, tweelingzuster van mevrouw Borkman en voormalig slachtoffer van John Gabriel, hem daar verwijten van maken. Bovendien is ze uit op Borkman’s toetemming om diens zoon Erhardt, die in de gevangenispe riode door Ella is opgevoed en verzorgd, te verlossen van de aangetaste naam Borkman at in plaats daarvan haar naam te aanvaar den. Borkman stemt toe, maar Gunhild wei- fiert. Volgens haar moet Erhardt juist de fa milienaam van blaam zuiveren. Als de zusters hierover redetwisten ver schijnt Erhardt zelf met de mededeling dat hij er vandoor gaat met de fraaie courtisane mevrouw Wilton en de jonge dochter Frida Foldal. Zo gaat het vervolgens ook en voor het eerst sinds al die jaren verlaat Borkman nu diep in de nacht het huis en loopt de ber- Jen in. Hij wordt bevangen door de kou en sterft. Ella en Gunhild blijven huiverend ichter. Nieuwste performance van Hesitate Demonstrate Donderdag 18 november 20.30 uur in de theaterzaal van het Kultureel Sentrum In het werk van fotograaf Wijna Lieshout ontdekt de verzamelaar d< melaar, die over een bepaald facet iets zamelt. «Die ogenschijnlijk chaotische ordening herken ik het is een ordening die een ge heel eigen betekenis heeft gekregen. Een stuk geschiedenis volgens eigen inzichten in beeld gebracht en dat maakt het afge zien van de historische betekenis tot een kunstwerk op zi Wijnand van Lie oorlogsjaar in Til die schilderen aan de Akademie dende kunst in Tilburg, 2 2 werpen, verruilde hij de schildersk het fototoestel. In betrekkelijke heid verkent Van Lieshout de gr< de fotografie, daarbij gebruik ma allerlei attributen wat 1, want de hor „orror is, volgens Van Lies ons heen, in de geschiedenis en in Thema’s voor zijn fotografi- sities ontleent hij niet zelden je 1930-1945 de opkomst van het verval, de dekadentie, zijn meest grimmige periode, ie meeste mensen het liefst met een grote boog Om heen willen. Zo’n afschu welijke realiteit ligt ook ten grondslag aan de foto «Levensbron». Van Lieshout liet zich inspireren op «Lebensborn», de naam van een soort tehuizen voor aanstaande moeders, gesticht onder auspiciën van de Reichsfuhrer van de SS, Himmler, die cy nisch te omschrijven zijn als «mensenfokke rijen». Dit onderwerp wordt in officiële ge schiedenisboeken soms aangestipt, maar nooit grondig behandeld. Het ware doel van Ook «Ciske de Rat» is al een oude film. Het deze inrichtingen was echter het aankweken verhaal is geschreven door Piet Bakker en van een «Nordisch» superras door middel het verhaal speelt zich vlak na de 2e Wereld- van mannen en vrouwen die zorgvuldig ge- oorlog af in Amsterdam. selekteerd waren volgens de racistische kri- Woensdagmiddag 17 november om 2 uur te teria van het derde rijk. De foto is een cy- zien in het Kinderfilmhuis van het Kultu- nisch dokument waarin de machtswellust, reel Sentrum. Daarna in de atelier van de de manipulatie en de vernedering van de Stichting Musischse vorming: ’t heks (18 mens wordt aangeklaagd. In het midden nov.), Wandelbos (19 nov.) en de Keet (22 van de foto zien we een vrouw, gekooid en nov.). vertrapt, rechts een niet-arische vrouw, af- Ciske is een schoffie met een hart van goud. gekeurd voor het moederschap, links het Er gebeurt in zijn niet zo leuke leven iets af- bordeel, voorzien van een kooitje met daar- schuwelijks. Nadat zijn moeder met opzet in een plastic penis. De details, door foto- één van z’n kostbaarste bezittingen vernielt, graaf Van Lieshout in een zinvol geheel bij- grijpt hij een mes en gooit die naar zijn elkaar geplaatst, verlenen het werk een beel- moeder. Voor het doden van zijn moeder dend historische kracht. wordt Ciske veroordeeld tot tuchtschool, een soort jeugdgevangenis. Ciske doet daar goed zijn best en na verloop van tijd komt hij vrij. Zijn vader is inmiddels hertrouwd en het lijkt erop alsof Ciske eindelijk een echt gezellig leven krijgt. Maar z’n oude klasgenootjes gooien roet in het eten.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1982 | | pagina 19