)N
I
Li’
düXUoovst
14,90
2jJ
9
9
9
9
SThDSSCHGULJBUhG
19
aabtB
CC
30
9,
TILBURG
9,
9,
9,
Peer van Meer
Video
WW
Aspekten van
realisme
Goethes V ’ST
Ronald Peeters kiest
kunstwerk van de week
110
FiLMHUiS
3TTlE
Ladies
•i
tekeningen,
foto’s
en houtsneden
w
'fyebers
FA
5,
9,
Cabaretgroep Neutje met «Olijke Nootjes»
Folkkonsert
Goodnight
1 w.
so
Donderdag 11 november 1982 pagina 19
november 1982 paginal^ fiE TILBURGSE KOERIER
Shusaku Dormu
Dance Theatre
ll
Wild-festival 1982
de
Prijs per couvert f 55,-
r'
w -w5
X
Sluitingstijd voor veteranen. Jan
Landelijke pemière in de Stadsschouwburg Tilburg
Korvelseweg 203, Tilburg 436401
k
en tikje humor,
realistische wij-
in
v.a.
ilDIl
Borkman
fotoJan Lampe
Macumba
Een Scheve Schaats
kstel vanaf
Ciske de Rat
serviezen
Veldhovenr
slaapvoorlichters*
De koopman
van Venetië
slaapwinkel
Schouwburgring 25, Tilburg - tel 422122
KOELKAST THERMOSTAAT kopen
naar de SERVICE SHOP lopen
Murder in a mist,
Angel in the House,
A jury of her Peer,
95
5
95
5
95
5
50
5
95
5
quai
hork
kast en
(edelstaal)
nand van
Ook «Cisl
verhaal i‘
zien i
reel S
Sticht
Zeven Gangen
WILDMENU
Verbetert de woonsfeer
Ook voor betrouwbaar lapijl
st. annaplein 16. tel. 430617
18.00 u.
00 tot 18.00 u.
7.00 u.
koopavond
ms 32
wordt gespeeld door Peter
Landré, Fred Vaassen,
‘~ar, Pauline van Rhenen,
«uwen, John Kraaijkamp
ïrtaling is van Gerrit Ko
50
y
50
y
Juwelier - Horloger
Schouwburgring 27, Tilburg
«De Stoelen,
mensen, bals
en dood,
leelstukken van
j Ionesco zich
iring 140-Tel. 424738
Parkeren voor de deur
\<[814^/
HUTSCHENREUTHER
>mt u eens kijken
Welkom bij
van belkom
in het eerste
i. Na een stu-
sn der Bra
lm heeft het
ontstaan
van den Berg - Udenhout.
«De Stoelen» en «De Les»
Publiekstheater
Johan Gabriel
p. str. mtr.
Polyt
andere
imen te v
shows opge
ïrschrikkelijke
Lidtekens, Par-
oude mensen hebben zich dan al m een op
gewonden roes uit het raam gestort.
Vilt nylon
tapijt
200 cm breed
5 kleuren
geschrikt voor
zwaar gebruik
Donderdag 18 november om 20.15 uur in
de Schouwburgzaal.
De voorstelling
Tuinman, Lou
Jaap van Donselaar
Marieke van Leeuv
sr., e.v.a. De ver._
Komrij.
In een regie van Franz Marijnen brengt het
RO-Theater de verwarrende komedie «De
koopman van Venetië» van William Sha
kespeare. Alles loopt gelukkig goed af in de
ze komedie de schurk wordt gestraft, de
gelieven krijgen elkaar en de zwaar beproef
de held wordt in eer en rijkdom hersteld.
Het RO-Theater zal natuur en onnatuur een
spiegel voorhouden.
Vrijdag 12 en zaterdag 13 november om
23.00 u. in filmzaal Stadsschouwburg.
r'”“ rj]ms jn het kader van l
lm». «Murder in a
regisseuse
zard, Ron I
Karst Woudstra en in
nning Schalier, regis-
juardtMariëlle Fiolet,
ïnnet Nieuwenhuyzen.
t.g.v. de presentatie van onze
nieuwe wildkaart serveren wij
wederom een grandioos
Waarom de Slaapvoorlichter
uw donsdekbed
speciaal voor u maakt.
behaaglijk warm, de
ander juist prettig
koel. Slapen is dus ’n
persoonlijke zaak. En
de beste manier om
aan uw nachtrust te
komen, is de manier
die uw eigen lichaam
zelf kiest. Normale
dekbedden houden
daar geen rekening
mee. Voor u zijn ze te
warm. Of misschien
niet warm genoeg.
Daarom maakt uw
Slaapvoorlichter uw
eigen donsdekbed
speciaal voor u. Zoals
u het ’t liefst wilt.
jrgen.
at spelen en hoe aan
ke scheve schaats er
die we rustig aan het
over kunnen laten.
De Tilburgse cabaretgroep Neutje brengt op vrijdag, 12 november de officiële première van
haar programma «Olijke Nootjes» in de Studio-zaal van de Stadsschouwburg-Tilburg. Groep
Neutje brengt cabaret met een «C», dus geen kritisch kabaret, maar cabaret in een stijl, die
geënt is op de dertiger jaren. Dat betekent een mengeling van sketches, liedjes en dansen,
verpakt in een avondvullend programma. Het unieke van Neutje is, dat de groep zich speci
fiek richt op de ouderen in onze samenleving, omdat er zo ontzettend weinig goed amusement
is voor deze groepering. Ongeveer driekwart van «Olijke Nootjes» bestaat uit eigen teksten,
nuziek en choreografieën. Het overige deel wordt gevuld met oude bewerkte teksten. Het re
sultaat is een vrolijk, vriendelijk en ondeugend aandoend geheel, met soms ook ontroerende
nomenten zoals het prachtige «Pierement». Groep Neutje zegt er zelf het volgende oven
«Hoe je ons programma ook opvat, je houdt er nooit een rotgevoel aan over.»
Drie korte films in het kader van het thema
«Vrouw en Film». «Murder in a mist» uit
1980 van de Amerikaanse regisseuse Lisa
Gottlieb. Met o.a. Joyce Hazard, Ron Dean
en Liliane Kane (28 minuten). «A jury of
her Peer» uit 1980 van de Amerikaanse re
gisseuse Sally Heckel (30 minuten). «Angel
in the House» van de Engelse regisseuse Ja
ne Jackson uit 1979 (27 minuten). Deze
films worden ook vertoond op Zaterdag 13
november om 23.00 uur.
omschrijvir
schimpfung»
dingrijkheid I
Zijn nieuwe pr
wordt in de Duitse p
genoemd, een kunst:
ze van schilderen is gemengd met barokke
en zelfs romantische elementen. Theo
L’Herminez, geboren in Tilburg in 1921, ek-
sposeerde vanaf 1969 bij o.a. galerie Ina
Broerse, galerie Kokon en de Schouwburg-
galerie in Tilburg. Samen met zijn vrouw
Marit eksposeerde hij bij I.F.F. in Hilver
sum en galerie Hamer in Amsterdam.
zijn werk staat letterlijk de mens centraal
spelende kinderen, hinkelende of touwtjes-
springende kinderen die gewichtloos in een
onbepaalde ruimte zweven. Ook tragische
vrouwenfiguren, koel en afstandelijk weer
gegeven, maken deel uit van zijn meest ge
liefde schilderobjekten. Ans Markus, gebo
ren in Halfweg in 1947«Ik schilder in de
traditionele stijl en techniek de uitdrukking
van een hedendaagse vrouw op zoek naar
haar identiteit...» Ans Markus schildert fi
guren in windels en sluiers, gemaskerd en in
dubbelgestalten ontmaskerd, fantastisch,
maar gestreng. Het is die O’-
strengheid die haar werk iets
onnederlandse, een Spaans aandoende koe
le grootheid verleent. Zij eksposeerde
1981 en 1982 bij kunsthandel Tegenbosch
en galerie Mokum.
r»:1..~ vz-iber en woensdag 17 november om 20.30 uur in de Studio-z
Christine Ewert. Anneke van Blokland en Carol Linssen spelen twe toneel
Eugene Ionesco: «De Stoelen» en «De Les». Twee toneelstukken, waarbij 1
vooral liet inspireren door de absurditeit van het dagelijks leven.
In «De Stoelen» gaat het over twee stokou
de mensen, balancerend op de grens tussen
leven en dood. Ze slepen het lege toneel vol
stoelen, warop zij hun Onzichtbare gasten
uitnodigen plaats te nemen. Ze zijn kluch
tig, komiek en kinderlijk in hun fantasieën,
en tragisch in hun verlatenheid en vertwijfe
ling. Ze hebben een beroepsredenaar uitge
nodigd om hun «boodschap» uit te spreken,
omdat ze die zelf niet goed kunnen ver
woorden. De redenaar verschijnt. Machte
loos en krampachtig stoot hij ongeartiku-
leerde geluiden uit. Hij is doofstom. De
itate Demonstrate werd opgericht in
5 door Geraldine Pilgrim en Janet
Goddard, afgestudeerd aan de afdeling
Beeldende Kunst van de Polytechnic in
Leeds. Sindsdien hebben ze andere perfor
mers uitgenodigd met hen samen te werken.
Tot nu toe hebben ze acht shows opgezet
Vertrekpunt, Ha Ha, Verschrikkelijke din
gen, Minuten, Geen spijt,
don en Niet Storen.
Kunstwerk van de week is een initiatief van
de Tilburgse uitleen. Wekelijks motiveert een
lezer lezeres waarom een werk uit de Kunst
uitleen zijn haar speciale voorkeur geniet.
In de Ekspositieruimte van het Kultureel
Sentrum Tilburg is van 10 november tot
en met 12 december 1982 de ekspositie
«Aspekten van realisme; 3 kunstenaars
uit Brabant» te zien. Olieverfschilderijen
van de in Udenhout woonachtige Ans
Markus en Jan van den Berg en Theo
I /Herminez uit Tilburg.
Jarrvan den Berg, geboren in Tilburg in
1931 «Schilderen is voor mij het opnieuw
rangschikken van realiteiten in een niet
waarschijnlijke maar bijna mogelijke volg
orde...» Jan van den Berg eksposeerde van
1975 tot 1980 regelmatig in het Kultureel
Sentrum. In 1979 bij kunsthandel Tegen
bosch in Heusden, in 1980 in het Amster
dams Historisch Museum en de laatste twee
jaar in galerie Mokum. Zijn werk heeft een
eigen karakter, dat voor een belangrijk deel
ook bepaald wordt door een tikje humor.
Zijn fotografische exakte en realistische wij-
De centrale figuur in deze klucht is Bas
Tenberg die op een goeie dag - nou ja, was
het eigenlijk wel zo’n goeie - op een voor
hem onbekend landgoed mag verschijnen Hesit
teneinde daar een grote som geld in ont- 1975
vangst te nemen. De voorwaarden verbon
den aan deze schenking zijn echter zodanig,
dat er maar één persoon en niet meer dan
één hiervoor in aanmerking kan komen en
dus - hoe kan het ook anders - verschijnen
er kapers op de kust, die voor het nodige
roet in het eten zullen zorr“
Wat zich allemaal af gaat
het eind zal blijken welke
is gereden, is een zaak
«Theater van de Lach»
Het zit Ronald Peeters, afdelingshoofd
van de topografisch-historische atlas van
het Gemeentearchief, behoorlijk dwars dat
hij geen Tilburger van geboorte is. Zijn
wieg stond 29 jaar geleden in De Bocht
van Goirle en' voor iemand die al vanaf
zijn 19e jaar over Tilburg schrijft en archi
veert, kunnen die luttele kilometers onver
teerbaar zijn.
Dinsdag 16 november om 20.15 uur in de
Schouwburg-zaal.
Shusaku Takeuchi is de artistieke leider
van deze groep. Spelers zijnShusaku
Takeuchi, Terence Roe, Ulrike Peuckert
en Toshiko Karashima. Het programma
wordt muzikaal begeleid door Gerard
Stokking (piano, synthesizers) en Alan
Purves (percussie). Paulette Boschung
verzorgt de techniek.
Het «Shusaku Dormu Dance Theatre» is
een surrealistisch (dans) theater dat wordt
begeleid met levende muziek en gebruik
maakt van de traditionele Japanse theater
vormen «Noh» en «Kabuki» vermengd met
westerse invloeden. Bizarre kostuums, dans,
mimische expressie, vreemd geschminkte fi
guren en levende muziek leiden samen tot
een geheel van tragi-komische situaties,
waarin vele' bestaande normen over boord
worden gezet.
Citaat van een theater-kritikus naar aanlei
ding van een eerder programma«Ver
vreemding en een gevoel van zinloosheid
zijn het minste waarmee je hier wordt ge
confronteerd en dikwijls zijn angst of ver
twijfeling toonaangevend in dit surrealis
tisch danstheater.
Voor nadere informatie
en/of reservering:
Restaurant
«Den Schout»
Oranjestraat 4, Tilburg-Centrum
(tussen Paleisring en Emmastraat),
Tel. 013-434512 - 674394
Van 10 november tot en met 12 december
1982 eksposeert de Zeeuwse beeldend
kunstenaar Peer van Meer tekeningen, fo
to’s en houtsneden in de Ontmoetings
ruimte van het Kultureel Sentrum.
Peer van Meer gaat in zijn werk in op de te
genstelling architektuur versus het «vlie
gen», «het wandelen», als restant van het
nomadendom. De architektuur als beeld van
het wonen op een vaste plaats. De berg in
het werk van Peer van Meer staat voor het
vaste punt, voor iets wat niet voorlopig is,
voor tijdloosheid, stabiliteit en onverzette
lijkheid. In Van Meers optiek is het huis
daarom te beschouwen als grensplaats tussen
de kuituur (het huis, het bouwen) - met als
gevaar de verstarring - en de natuur (het
vliegen, het eindeloze) met de permanente
vervreemding als gevaar. Bij het wonen gaat
het om het midden, een vast en steeds terug
te vinden centrumbij de tentvolkeren de
middenpaal van de yoert, bij volken met se-
mi-permanente behuizing (hutten) de ladder
achtige paal die centraal is opgesteld tussen
de hutten.
«My mix ’81» op aanvraag beschikbaar van
dinsdag 9 tot en met zondag 21 november.
°P zondag 14 november om 13.30 uur zal
deze tape vertoond worden op de videozol-
f der. «My mix ’81» opent met een versie van
«Lade Placid» (1980), waarin Paik op het
rime van rock and roll beelden van de
Olympische winterspelen vingervlug als Pa
ganini door de synthesizer haalt. Ouder
werk in een pieuwe setting is de tape «pia
noconcert nr. 4 van Beethoven», waarin
komponist en klavier met een speels gebrek
aan respekt worden behandeld. In een nieu
we versie van «Suite 212» kombineert Paik
beelden van de Italiaanse wijk in New York
m. In met de prelude tot de eerste akte van La
traalTraviata. Paik’s stukken worden afgewisseld
uit een gesprek, waarin een keurige inter-
viewster zich beleefd door de videokunste
naar voor de gek laat houden.
Hoewel de Australische kuituur een njke
bron van traditionele liederen en verhalen
kent, merken wij daar in het verre Europa
niet veel van. Voor de liefhebbers is het
daarom zeer de moeite waard om op zondag
14 november om 14.30 uur het konsert bij te
wonen van de Australische folkzanger-gita-
rist-banjospeler Gerry Hallom, die bijge
staan Wordt door de uit Liverpool afkomsti
ge Engelsman John Bowden op o.a. concer
tina.
Het Europese publiek kon de typies Austra
lische sfeer gewaarworden op Gerry’s de
buut elpee «Travellin down the Castle-
reagh» en tijdens zijn optredens op diverse
vooraanstaande Britse folkfestivals van de
laatste jaren.
In het komieke drama «De Les» laat Iones
co op bizarre en gruwelijke wijze zien hoe
grauwe, levensloze wetenschap een leerlin
ge, ondanks haar frisheid en levendigheid,
en specialistisch taalgebruik. Het meisje
raakt tenslotte verstrikt in deze dode, ab-
strakte, wetenschappelijke wereld en wordt
door de professor verkracht en gedood.
met echte,
zersneden dons.
Om u dat te
garanderen,
importeren de
v^“
jonlijke dekbed
voor uw eigen
persoonlijke
slaapkomfort.
Het kost u niets
meer, maar natuurlijk
is ’t wel een stuk
beter. U zult er
garandeert de
Slaapvoorlichter u.
Hun nieuwste voorstelling heet Goodnight
Ladies. Het stuk gaat over twee mensen die
hun geboorteland hebben verlaten en al ver
der trekkend door grote onbekende steden,
naar hun eindbestemming worden toegezo
gen, als motten naar een kaarsvlam. Pilgrim
omschrijft haar werk wel als «theater van de
kak». In een televisiëïnterview noemt ze
zichzelf schilderes, met het verschil dat men
in het schilderij kijkt en kan zien wat daar
gebeurt. Haar werk onderscheidt zich in
twee kategorieën onaangekondigde straat-
optredens, gebeurtenissen waar toevallige'
voorbijgangers een luchtige blik op werpen
en zich over verbazen, of strak gestruktu-
reerde multimedia voorstelingen. Juist de
laatst genoemde, zich binnen afspelende,
meer theatrale stukken, zijn zeer bijzonder.
Pilgrim gebruikt haar eigen «uppermiddle
class» als uitgangspunt voor levendige en
verrassende poëtische beelden. In al hun
theaterwerk maakt Hesitate Demonstrate
gebruik van alledaagse elementen. Een van
hun belangrijkste environments is een ge
heel, gerealiseerd in beelden en geluiden,
geuren en woorden, tegenover een kontras-
ierende'realiteit. Het theater van Pilgrim is
niet lineair, niet verbaal en toont progres
sies en beeldkontrasten, zoals in een ge
dicht. Time-Out vermeldde over Hesitate
Demonstrate Een van de beste en origi
neelste performancegroepen van de tweede
generatie... Uniek, buitengewoon en zeer
Engels. En Spare Rib (een feministisch
blad) Ik heb de kunstvorm performance
altijd beschouwd als iets wat je moet leren
waarderen... iets waar ik nooit helemaal in
geslaagd ben... nog nooit heb ik na een per
formance dat prikkelende opwindende ge
voel gehad - dat zo eigen is aan theater.
Maar nu dus wel...
Franz Joseph Bogner speelt Faust, Me
phisto, Gretchen, Goethe, Eckermann, ve
le andere en F. J. Bogner.
ongewone ge- Vrijdag 12 en zaterdag 13 november om
s van een bijna 20.30 uur in de theaterzaal van het Kultu-
reel Sentrum.
De Westduitse mimespeler clown kaba-
retier schrijver Franz Joseph Bögner
neemt in de mimewereld een geheel eigen
plaats in. In zijn voorstellingen, waarin be
halve beweging ook de taal een grote rol
speelt, gaat hij een rechtstreekse konfronta-
tie aan met het publiek en dwingt hij reakties
van hen af. Zijn zeer eigen benadering lokt
ingen uit als «Publikums-be-
en «anti-theater». Zijn vin-
lijkt geen grenzen te kennen,
rrogramma «Goethes V’st»
pers zijn beste tyt nu toe
ststuk.
Zaterdag 13 november om 20.15 uur in.de
Schouwburg-zaal.
«Een Scheve Schaats» wordt gespeeld
door John Lanting, Lex de Regt, Dick
Scheffer, Flip Heeneman, Arnica Elsen-
doom. Bram Biesterveld, Lida Engelsman
en anderen.
De regie is in handen van Roger Redfam
en het dekor is van Aad Barzilay.
Wegens enorm sukses speelt «John Lan-
ting’s Theater van de Lach» ook dit seizoen
«Een Scheve Schaats», geschreven door
Ray Cooney en Toni Hilton.
Film van de Duitse regisseuse Elfi Mikesch
uit 1981-1982.
Van 11 tot en met 17 november 20.30 uur.
Iedere avond behalve zondag.
Macumba is een woord met meer betekenis
sen. Het schijnt onder andere te staan voor
-en dat maakt het afge- de trom, de extase, een fenomeen der Brazi-
historische betekenis tot een liaanse steden. Isabel, in de film 1
zich». Over een verlangen dat op een dag i
ieshout werd in het eerste js, dat ze zo noemt.
ijaar in Tilburg geboren. Na een stu- Dat was de dag, dat ze wakker werd en zag
ilderen aan de Akademie voor beel- dat het achterhuis werd afgebroken. Bij de
ie kunst in Tilburg, Maastricht en Ant- groep mensen die erin woonden, had zich
:ij- ui: j- u:lderskwast voor sindsdien een zekere lust aan de verwaarlo-
e eenzaam- zing ontwikkeld, herinnert zich Isabel, en
jrenzen van daarin was haar onbekende verlangen ont-
otqgrafie, daarbij gebruik makend van staan. Aan het beging van de film mijmert
lei attributen waarmee hij geïsoleerde een jongen op het dak van hét huis over ma
ilden kreëert. Vaak bizar en ijzingwek- troos worden en over de spanning die toch
kend, want de horror is, volgens Van Lies- tussen de kade en de reling is. Op diezelfde
hout, om ons heen, in de geschiedenis en in p]ek ook begint Isabel te vertellen over de
de toekomst. Thema’s voor zijn fotografi- herinnering aan die tijd, die als een onaf
sche komposities ontleent hij niet zelden verhaal is.
aan de periode 1930-1945 de opkomst van Isabel ligt in een ligstoel op het dak te ge
net fascisme, het verval, de dekadentie, nieten van de zoele wind en van het verhaal
Duitsland m zijn meest grimmige periode, dat ze aan het bedenken is. Zo zijn er drie
Zaken waar de meeste mensen het liefst met realiteiten in het spel: die van de film - en
b^°g heen willen. Zo’n afschu- onze fantasie die van Isabel die het ver-
- haal bedenkt en die van het verhaal en de fij
guren erin. Isabel zelf beweegt zich binnen
en buiten het verhaal. Ook de figuren be
staan zowel in haar herinnering als in het
verhaal, zij het niet altijd in dezelfde hoeda
nigheid.
Ondanks deze handicap slaat Ronald Pee
ters zich als pleitbezorger voor het behou
den van het Tilburgse (oud en heden
daags) er dapper doorheen. Onlangs vol
tooide hij met «Tilburg in beeld 1954-
1980» de cyclus van fotoboeken over Til
burg. De belangstelling tot nu toe is over
weldigend en als bewijs hiervoor mogen
wel de ruim 200 handtekeningen aange
voerd worden die Ronald Peeters tijdens
een signeeraktie in Boekhandel Gianotten
in zijn laatste publikatie mocht zetten.
Een kleine fototentoonstelling in Heuvel-
poort en Gemeentelijk Informatiecentrum
- waar ook de film Harmonie van een ge
meenschap», dat een beeld geeft van Til
burg in de 50er jaren. vertoond wordt -
begeleidt de uitgave van «Tilburg in
beeld» en demonstreert tegelijkertijd de
werkwijze van het Gemeentearchief nt. be
halve het inventariseren en conserveren
zoveel mogelijk het materiaal toegankelijk
maken voor het publiek. De tentoonstel
ling Peerke Donders en de twee jaar gele
den in samenwerking met het Kultureel
Sentrum georganiseerde tentoonstelling
«Kunst en Kuriosa» zijn ook klinkende
voorbeelden van dit aktieve beleid van het
Gemeentearchief. «Vroeger was het ar
chief er voor B&W. tegenwoordig doen de
bevolking en B&W een beroep op het ar
chief», vertelt Peeters. «In de studiezaal
van het archief is het een komen en gaan
van mensen die iets willen weten over de
naam van de straat waarin zij wonen, of
iets willen weten van hun stamboom. Ook
ons verzamelbeleid is enorm gegroeid, al
hoewel je natuurlijk niet kunt verwachten
dat we alles hebben. We zijn ook afhanke
lijk van dat wat wordt aangedragen door
de bevolking. Het kan niet vaak genoeg
gezegd worden dat we niet alleen geïnte
resseerd zijn in dokumenten van de over
heid, maar ook in materiaal van fabrieken,
verenigingen etc. We bewaren affiches en
brochures van kulturele instellingen,
muurkranten. aktiekranten en noem maar
op. Onlangs heb ik een fotograaf de op
dracht gegeven de graffiti in de stad te fo
tograferen ook een tijdsbeeld, een mo
mentopname, dat we aan ons archief wil
len toevoegen».
Op vrijdag 12 november om 20.15 uur in
I de Schouwburg-zaal.
In een vertaling van
een dekor van Henning
seert Frits Marquardt: Mariene
Ann Hasekamp. Annet Nieuwen!
Alexander van Heteren, Ton L
Frans Vorstman.
■lilt Plibliekstheater heeft deze keer de Ber-
lijnse regisseur Fritz Marquardt gekozen
voor de regie van een minder bekend werk
van Henrik Ibsen John Gabriel Borkman.
Al bij zijn grote sukses met «Puntila» van
Brecht viel op dat Marquardt zeer eigenzin
nig met het klassieke repertoire omgaat.
Van zijn Ibsen valt dan ook weer veel te
verwachten.
«John Gabriel Borkman» is het verhaal
over een mijnwerkerszoon die bankier
wordt, om kwasi-idealistische redenen geld
verduistert en achter de tralies belandt.
Vanaf zijn vrijlating acht jaar later woont
hij in afzondering op de eerste verdieping
van zijn landhuis, waar hij ieder kontakt
met zijn vrouw Gunhild weigert, slechts
wordt bezocht door een oude boekhouder
(Foldal) en afwacht, tot het volk hem op
een dag zal komen roepen als reddende en-
gel. Ooit trouwde Borkman, niet uit liefde,
maar om carrière te maken. Daarvoor werd
ook een liefde vermoord, en nu komt Ella,
tweelingzuster van mevrouw Borkman en
voormalig slachtoffer van John Gabriel,
hem daar verwijten van maken. Bovendien
is ze uit op Borkman’s toetemming om
diens zoon Erhardt, die in de gevangenispe
riode door Ella is opgevoed en verzorgd, te
verlossen van de aangetaste naam Borkman
at in plaats daarvan haar naam te aanvaar
den. Borkman stemt toe, maar Gunhild wei-
fiert. Volgens haar moet Erhardt juist de fa
milienaam van blaam zuiveren.
Als de zusters hierover redetwisten ver
schijnt Erhardt zelf met de mededeling dat
hij er vandoor gaat met de fraaie courtisane
mevrouw Wilton en de jonge dochter Frida
Foldal. Zo gaat het vervolgens ook en voor
het eerst sinds al die jaren verlaat Borkman
nu diep in de nacht het huis en loopt de ber-
Jen in. Hij wordt bevangen door de kou en
sterft. Ella en Gunhild blijven huiverend
ichter.
Nieuwste performance van Hesitate
Demonstrate
Donderdag 18 november 20.30 uur in de
theaterzaal van het Kultureel Sentrum
In het werk van fotograaf Wijna
Lieshout ontdekt de verzamelaar d<
melaar, die over een bepaald facet iets
zamelt.
«Die ogenschijnlijk chaotische ordening
herken ik het is een ordening die een ge
heel eigen betekenis heeft gekregen. Een
stuk geschiedenis volgens eigen inzichten
in beeld gebracht en dat maakt het afge
zien van de historische betekenis tot een
kunstwerk op zi
Wijnand van Lie
oorlogsjaar in Til
die schilderen aan de Akademie
dende kunst in Tilburg, 2 2
werpen, verruilde hij de schildersk
het fototoestel. In betrekkelijke
heid verkent Van Lieshout de gr<
de fotografie, daarbij gebruik ma
allerlei attributen wat
1, want de hor
„orror is, volgens Van Lies
ons heen, in de geschiedenis en in
Thema’s voor zijn fotografi-
sities ontleent hij niet zelden
je 1930-1945 de opkomst van
het verval, de dekadentie,
zijn meest grimmige periode,
ie meeste mensen het liefst met
een grote boog Om heen willen. Zo’n afschu
welijke realiteit ligt ook ten grondslag aan
de foto «Levensbron». Van Lieshout liet
zich inspireren op «Lebensborn», de naam
van een soort tehuizen voor aanstaande
moeders, gesticht onder auspiciën van de
Reichsfuhrer van de SS, Himmler, die cy
nisch te omschrijven zijn als «mensenfokke
rijen». Dit onderwerp wordt in officiële ge
schiedenisboeken soms aangestipt, maar
nooit grondig behandeld. Het ware doel van Ook «Ciske de Rat» is al een oude film. Het
deze inrichtingen was echter het aankweken verhaal is geschreven door Piet Bakker en
van een «Nordisch» superras door middel het verhaal speelt zich vlak na de 2e Wereld-
van mannen en vrouwen die zorgvuldig ge- oorlog af in Amsterdam.
selekteerd waren volgens de racistische kri- Woensdagmiddag 17 november om 2 uur te
teria van het derde rijk. De foto is een cy- zien in het Kinderfilmhuis van het Kultu-
nisch dokument waarin de machtswellust, reel Sentrum. Daarna in de atelier van de
de manipulatie en de vernedering van de Stichting Musischse vorming: ’t heks (18
mens wordt aangeklaagd. In het midden nov.), Wandelbos (19 nov.) en de Keet (22
van de foto zien we een vrouw, gekooid en nov.).
vertrapt, rechts een niet-arische vrouw, af- Ciske is een schoffie met een hart van goud.
gekeurd voor het moederschap, links het Er gebeurt in zijn niet zo leuke leven iets af-
bordeel, voorzien van een kooitje met daar- schuwelijks. Nadat zijn moeder met opzet
in een plastic penis. De details, door foto- één van z’n kostbaarste bezittingen vernielt,
graaf Van Lieshout in een zinvol geheel bij- grijpt hij een mes en gooit die naar zijn
elkaar geplaatst, verlenen het werk een beel- moeder. Voor het doden van zijn moeder
dend historische kracht. wordt Ciske veroordeeld tot tuchtschool,
een soort jeugdgevangenis. Ciske doet daar
goed zijn best en na verloop van tijd komt
hij vrij. Zijn vader is inmiddels hertrouwd
en het lijkt erop alsof Ciske eindelijk een
echt gezellig leven krijgt. Maar z’n oude
klasgenootjes gooien roet in het eten.