LH N! 'fyeber.s 'fyebers cranccr-unt ilidi 24-UURS-CONTACTLENZEN WEL ZO VEILIG? h[RühG Kunstwerk van de week Dario Fo Joost Roelofsz in de jeugdbiblioteek b' Nam June Paik Video op zolder FOTO JANS Ruimtes met WW®, - X Soepgroep valse wimpers imber1982 pagina 14 Donderdag 4 november 1982 pagina 15 detilburgse KOERIER De dood van een Nieuwe komedie: gezichtsverlies zich do Foto: Jan Lamp» vanaf o'pleir taaa «arenas, cagar Scheepens, Cees Wijn Peter Faber: wonderen Het Brabants Orkest Madchen in Bruxelles transit Tilburgse contactiens-speciaiist vraagt zich af: Uniform Bij is het iedere dag klokkenshow VIDEOGRAFEREN... zal het u leren Sofiko Laat u informeren de Kom kijken bij: Harlekijn dans: in moment bewogen Juwelier - Horloger Schouwburgring 27 Folkkonsert: Gerry Hallom Besterdring 161 Wagnerplein 46 tie een houdt van h dochter en moeders mooie it betekent het om vrouw te haar verder Turks Specialiteit Restaurant i de film is er Sofiko heeft opge- ik, één i ligt de middel ij beel- ities. Muren/tussenniimte/dak/lijnen/binnen/ver te. Dans, met de Tweede Se- Johannes Brahms. l bepaald van houtblazers, aarin de violen ont- die als het ver- an zijn et meis- ardt hij jkheden vensen voor ïaarorn droomt Kunstwerk van de week is de Tilburgse uitleen. Wekeli lezer lezeres waarom e uitleen zijn haar specie e geschiedenis.: exuele positie van een foor haar man te laten Het konsert wordt renade in A Opus iu Het Nottumo-karakter door een orkestbezet hoorn en strijkers breken. Anders da ste serenade sp schikte rol en bij de blazers. muziek, lichtbeelden en decor vormen tesamen deze droomwereld. Choreografie: Suzanne Reitz. Het videoprogramma in november is oj bouwd rond het werk van Nam June Paik, van de eerste videokunstenaars. Bij Paik ligt aandacht vooral op de techniek. Door mi van elektronische impulsen vervormt hij den tot grafische en/of abstracte compositi a Charlot- iland waar Donderdag 4 november om 20.30 uur in de theaterzaal van het Kultureel Sentrum. Magnum begynasium X Bruxellense Woensdag 17 november 20.30 uur in de Film zaal van het Kultureel Sentrum. Regie en scena rio: Boris Lehman. kunstenaars. Bij p de techniek. D impulsen vervormt n/of abstracte comp Op het ogenblik is de tendens waar te nemen naar méér aanpassingen van zuurstofdoorlatende lenzen (een harde lens dus). Eigenlijk is dit een gevolg van het feit dat de zachte lens, zowel door C.L. specialisten als wel door C.L. dragers misbruikt worden. Door de C.L, specialisten: onder druk van de eisen van de cliënt worden vaak zachte lenzen aange past, ofschoon een beter of min stens hetzelfde resultaat bereikt zou worden met harde, eventueel Caarls Brilmode, Schouwburgring 142, (tegenover NulPlus). Tilburg, 013-420196. zuurstofdoorlatende lenzen. Door de C.L. drager/draagster: bij de zachte lenzen is het verleidelijk, het met de hygiëne niet zo nauw te nemen, voorschriften dienaan gaande niet op te volgen, de lenzen veel te lang dragen en bij onregel matigheden niet snel genoeg de C.L. specialist te raadplegen. «Guadalcanal Requiem» op aanvraag beschik baar tot en met zondag 14 november. Op 2 dag 7 november zal deze tape om 13.30 vertoond worden. Paik en zijn collega te Moorman bezochten het mooie eila s een initiatief van elijks motiveert een een werk uit de Kunst- •iale voorkeur geniet. -Filmhuis- Niet toevallig wordt haar levensverhaal verhel derd door de verhalen van de vrouwen die ze interviewt. Aanvankelijk wist ze zichzelf be hoorlijk op een afstand te houden van al die vrouwen die te kampen hebben met eenzaam heid, huwelijks- of relatieproblemen. Naarmate de film vordert en Sofiko steeds meer met zich zelf geconfronteerd wordt, blijkt dat zij en al die verschillende vrouwen veel meer met elkaar gemeen hebben dan ze in eerste instantie zou willen toegeven. Uiteindelijk staat ze dan ook voor een keuze die bepalend is voor haar ver dere leven. Film van de Russische (Georgië) regisseuze La na Gogoberidze uit 1978. Deze film is te zien op maandag 8, dinsdag 9, woensdag 10 novem ber om 20.30 uur. Woensdag 10 november 20.30 uur in de Film zaal van het Kultureel Sentrum. Regie en scena rio: Sammy Szlingerbaum. Mozarts klarinetkonsert is een hoogtepunt in het totale oeuvre van de componist, wat bij iemand van de allure van Mozart veel zegt. Deze maand wordt in Kultureel Sentrum en Stadsschouwburg een aantal toneelstukken van de Ita liaanse schrijver en akteur Dario Fo gebracht. De Nieuwe Komedie speelt in de Studio-zaal «Gezichtsverlies», Theatergroep Het Vervolg brengt «De bruiloft van een straathond», de geschie denis van een zogenaamde nietsnut, en Het Coöperatief speelt in regie van Franca Rame «Volwas sen orgasme ontsnapt uit Amerikaans circus». Tijdens de kinderboekenweek (13 t./ m. 23 oktober) was er in de jeugdbi blioteek aan het Koningsplein een kleine, maar fijne tentoonstelling van tekeningen van goudeq penseel-win- naar Joost Roelofsz. Óp deze expo sitie waren de illustraties te zien die Roelofsz maakte voor de beeldverha len «Oom en de pet» en «Ik zit op Contactiens-speciaiist C.v.Steen- sel (Caarls Brilmode Tilburg) be zocht het Europese Symposium over contactlenzen dat op 16-17 en 18 oktober is gehouden in de RAI in Amsterdam. Belangrijk onder werp van discussie is de keuze tus sen zgn. ’’harde” en ’’zachte” len zen, alsmede de toepasbaarheid van 24-uurs-lenzen”. Harlekijn Dans brengt op vrijdag 5 en zaterdag .6 november om 20u.30 in de studio-zaal het eerste ballet-programma. Deze voorstelling be staat uit vijf balletten in een choreografie van Cees Brandt (artistieke leider van Beweging Pans), die worden gedanst door Karin Chen, Marjolein Elsink, Caroline Dikter, Kathinka de Visser en José Way. Twee jaar geleden ont moetten deze vrouwen elkaar en al snel beslo ten ze verder te gaan. Zij vormen dan ook de stimulerende kracht achter dit gebeuren. Hun inzet inspireerde Herman van Veen en Erik van der Wurff, die de balletmuziek componeer den voor «In moment bewogen». De regie is in handen van Michel Lafaille en de visuele vorm geving is van Cor van Wees. Onder leiding van dirigent André Vandemoot verzorgt Het Brabants Orkest op zaterdag 6 november om 20.15 uur een konsert in de Stadsschouwburg, waaraan als solist Walter Boeykens (klarinet) meewerkt. Op het pro gramma staan de Serenade in A. van Brahms, het Klarinetkonsert in A KV 622 van Mozart en de Symfonie no. 3 in g van Roussel. i vertelt het verhaal van de aankomst en a ig in Brussel na de Tweede Wereldoor- van een Joodse, uit Polen afkomstige, farni- vertelt in het Jiddisch dit ver- De film speelt in het hedendaagse Tbilisi, hoofdstad van Georgië, waar Sofiko als journa liste bij een krant werkt. Zoals nog steeds geldt voor vrijwel alle werkende vrouwen (ook in de Sovjetunie), moet ook zij alle tijd en energie die ze heeft verdelen tussen haar werk, haar huis houden en haar gezinsleven. In het eerste -- deelte van de film is er vooral aandacht voor relatie die Sofiko heeft met haar man en kinde ren, met haar moeder en haar tantes. Daartus sendoor is haar werksituatie verweven, die steeds meer de overhand neemt in de film. Naar aanleiding van dit congres zijn er in de pers artikelen versche nen, die doen geloven, als of de ’’permanent wear”-lens, de lens voor dag en nacht, nu gemeengoed zijn geworden. Over deze lens is tij - dens het congres veel gespróken. De eindconclusie was, dat voorals nog dit soort lenzen met de nodige voorzichtigheid dienen te worden benaderd. Slechts in die gevallen waarin het zeer bezwaarlijk is elke dag de lenzen in en uit te nemen b.v. babies, ouderen, gehandicap ten denkt men in eerste instantie aan dit soort lenzen. - Na «Maat 45» en «Langzaam Haasten» brengt Peter Faber dit seizoen zijn allernieuwste solo- programma, dat als titel «Wonderen» mee kreeg. Ook in dit programma vertelt Peter Fa ber grappen, verhalen, hij speelt wonderlijke si tuaties, jongleert, tapt, toert op één wiel en laat 'domme, wijze, trieste, blije dieren en mensen en «dingen» aan het woord. Het programma laat zich niet onder noemers als kabarét, toneel of variété vangen, het is een soort «Comedia del Arte», een programma waar alles in zit en méér. Volgens Peter Faber «een recept dat geen kookboek ter wereld ver meldt». In «Wonderen» wil Peter Faber ook meer de nadruk leggen op het inhoudelijke, het heeft als fundament de kans te ontdekken, dat onder het stof van alledag, jouw leven als eerste wonder wacht. Op donderdag 4 november om 20.30 uur in de Studio-zaal. handelsreiziger Toneelgroep Theater speelt 4n een regie van Jo chen Neuhaus de tragedie «De dood van een handelsreiziger». van Arthur Miller op vrijdag 5 november om 20.15 uur in de schouwburgzaal. Na «Betalen? Nee», brengt de Nieuwe Kome- te opnieuw een stuk van de Italiaanse theater maker Dario Fo op woensdag 10 november om 20.15 uur in de Schouwburg zaal. «Gezichtsverlies» is een politieke klucht over de wijze waarop de politieke krachten en de massamedia omgaan met het fenomeen terro risme en dat niet alleen in Italië. Het verhaal van «Gezichtsverlies»Fiat-direc- teur Agnelli wordt door terroristen ontvoerd. Een en ander loopt uit de hand als de ontvoer ders betrokken raken bij een auto-ongeluk. Ag nelli raakt gewond, vooral in zijn gezicht. De arbeider Antonio redt hem uit het wrak en brengt hem naar een ziekenhuis. Hij vlucht uit angst met de ontvoering in verband te worden gebracht. Doordat Agnelli het jack van Anto nio draagt, ontstaat er een persoonsverwisse- WANDSPIEGELS eiken - klassiek - noten CT7' Komt u eens kijken /i welkom bij van belkom Veldhovenring 140-Tel. 424738 Parkeren voor de deur Dit stuk heeft als thema de mislukking van een man, die moet erkennen dat zijn levensver wachtingen niet verwezenlijkt zijn. Dat wordt getoond in de tijdsspanne van één dag. Het stuk is ook een aanklacht tegen het Ameri kaanse wereldbeeld waarin prestatie, carrière en technokratie als belangrijkste maatstaf gel- Willy Loman, 63 jaar oud, voelt dat hij het le ven als handelsreiziger niet langer aankan. De jongste chef van de firma wijst zijn verzoek om op een andere afdeling te werken, af. Hij raadt hem aan, om eegst maar eens een tijdje uit te rusten, wat in zijn terminologie neerkomt op een voorlopig ontslag. Vanwege de lopende afbetalingsverplichtingen is Willy Loman ech ter gebonden aan een bepaald inkomen. Zijn beide zoons, Biff en Happy kunnen hem niet steunen. Zij zijn, de dertig al gepasseerd, «ver liezers» zonder vaste baan en zonder inkomen. Een vrijwillige dood lijkt Loman de enige uit weg, want het bedrag dat zijn levensverzeke1 ring na zijn dood zal opleveren, zal zijn gezin een zorgeloos bestaan garanderen. Hij gaat achter het stuur van zijn wagen zitten en rijdt zich dood. «De dood van een handelsreiziger» wordt gespeeld door o.a. Bernhard Droog, Jan Gorissen, Guy Lavreysen, Harry van Rythoven en Do van Stek. «Ruimtes» is een kollage van droombeelden die betrekking hebben op ruimte-ervaringen en architectuur. Uitgangspunt is de interesse voor verschillende architectuurstijlen en visuele structuren, die in iedere stad te vinden zijn. Iedere ruimte, ieder gebouw vertelt een ver haal. Architectuur dus als bevroren geschiede nis, door de fantasie tot leven gewekt. «Ruim tes» is een verzameling associaties op de mo derne stad. De zes episodes waaruit de voor stelling is opgebouwd zijn ontwikkeld met de De film y vestiging lie. De moeder haal aan haar zoon. De beelden geven de sfeer van het verhaal it geopend met de Tweede Se- weer. Eerst is er de onzekere reis door het na- us 16 van Johannes Brahms. oorlogse Europa. Vervolgens worden de pro- jrakter hiervan wordt bepaald blemen waarmee vreemdelingen in een onbe- etting van houtblazers, kende stad te kampen hebben, geïllustreerd rscorps waarin de violen ont- door fictieve feiten: de moeilijkheid om zonder a» dan bij de veel uitbundiger eer- papieren en zonder de taal en het land te ken- spelen deze strijkers een onderge- nen door het leven te gaan. i komt het zwaartepunt te liggen Na een periode van klandestiene arbeid volgt een schijnbare veiligheid. Sammy Szlinger baum: «Ik zie deze film als een reislied; Brus sel is een doorgangsplaats met zijn station in het centrum, het tussenstation en toevluchts oord zoals kerken dat in het verleden waren. Deze film zie ik als een visualisering van zo’n toevluchtsoord, belichaamd door het station en zijn omgeving en het huis van mijn ouders. Mijn ouders en de geschiedenis van hun opont houd, verteld in het Jiddisch, een taal die aan het uitsterven is zoals de mensen die deze taal nog spreken verloren raken in deze stad». één van de meest verwoestende veldslagen van de tweede wereldorlog plaatsvond. Moorman bespeelt de violoncello te midden van verroeste oorlogsrelikwieën. Paik maakte hier een surrea listisch verslag van. «My mix ’81» op aanvraag beschikbaar van dinsdag 9 tot en met zondag 21 november. Op zondag 14 november om 13.30 uur zal deze ta pe veroond worden op de videozolder. «My mix ’81» opent met een versie van «Lake Pla cid» (1980), waarin Paik op het ritme van rock en roll beelden van de Olympische winterspe len vingervlug als Paganini door de synthesizer haalt. Ouder werk in een nieuwe setting is de tape «Pianoconcert nr. 4 van Beethoven», waarin componist en klavier met een speels ge brek aan respect worden behandeld. In een nieuwe versie van «Suite 212» combineert Paik beelden van de Italiaanse wijk in New York met de prelude tot de eerste akte van La Tra- viata. Paiks stukken worden afgewisseld uit een gesprek, waarin een keurige interviewster zich beleefd door de videokunstenaar voor de gek laat houden. Het Coöperatief speelt «Volwassen orgasme ontsnapt uit Amerikaans circus», vijf monolo gen van Dario Fo Franca Rame, uitgevoerd door Simone Ettekoven, Caroline van Gastel en Frieda Pittoors. Donderdag 14 november 20.30 uur in de thea terzaal van het Kultureel Sentrum. van Arabische kinderboeken. Het is te ho pen dat deze iets kindvriendelijker wordt in gericht, want de onhandige hoogte en het tegenlicht (de werken hingen op de ruiten) werkten bepaald niet uitnodigd. De voor leesboek boven lijkt een betere ruimte. Bo vendien tekenen de bezoekers van bet weke lijkse voorleesuurtje daar naar aanleiding van het verhaal hun eigen dia’s. De diakast bij de uitleen presenteert op verzoek de re sultaten van deze noeste arbeid. Echter een maal opgemerkt oogstte de expositie de lof die ze verdiende. Het waren vooral de bizar re dieren die indruk maakten, getooid met allerlei fantasierijke details maiken zij van een Roelofszboek een waar wonderland. In 2‘A uur toont Lehman allerlei aspect het leven in het Begijnhofkwartier, het centrum van Brussel dat nog geen torenhoge kantoorge bouwen of appartementen kent, maar een wijk waar nog steeds kleine individuele huisjes staan rondom enkele grote gebouwen zoals het Hospice, de Begijnhofkerk, een klooster, de ka zerne. In tegenstelling tot de traditionele docu mentaire film met interviews, commentaar en verklaringen is deze film geheel opgebouwd als een fiktie. Hoewel de Australische cultuur een rijke bron van traditionele liederen en verhalen kent, mer ken wij daar in het verre Europa niet veel van. Voor de liefhebber is het daarom zeer de moei te waard om op 14 november om 19.39 uur in de Studio-zaal, het konsert bij te wonen van de Australische folkzanger/gitarist/banjospeler Geny Hallom, die bijgestaan wordt door de uit Liverpool afkomstige Engelsman John Bowden op o.a. concertina. Madchen in Uniform speelt zich af op een streng Duits pensionaat waar de meisjes naar «goed Pruisisch gebruik» worden gedrild voor hun latere rol als hardwerkende huisvrouw en soldatenmoeder. Manuele komt daar terecht na het overlijden van haar moeder en ontwik kelt in dit instituut van onmenselijkheid al gauw een sterke affektie voor de enige vrien denlijke «juf», FrSulein von Stemberg. Deze wijst de duidelijke uitingen die Manuele daar aan geeft niet af, maar bewaart «uiteraard» toch haar afstand. Als Manuele op een feest in een roes van dronkenschap en geluk, openlijk haar liefde verklaart, is zij te ver gegaan. Die misstap wordt streng gestraft, ondanks het ver weer van von Stemberg bij de directrice. Het is dankzij de andere meisjes, die hun eerste verbazing hebben laten plaatsmaken voor woe de en solidariteit, dat Manuele van haar laatste wanhoopsdaad weerhouden wordt. Film van de Duitse regisseuse Leontine Sagan uit 1931. Het programma wordt besloten met de vrij weinig uitgevoerde derde symfonie van Albert Roussel. Dit werk uit 1929 heeft een grote or kestbezetting en een opvallend karakteristieke instrumentatie, waarbinnen het hout een be langrijke rol speelt. Hoewel het werk een ro mantische ondertoon heeft, leveren de puntige thema’s en de krachtige ritmiek het beeld van de twintigste eeuw op. presenteert exclusieve gegrilde vleesspecialiteiten turkse raki en wijnen k 's maandags gesloten J Telefoonstr. 33 (zijstraat X Heuvelstraat) J TILBURG J ^k Tel. 428333 X ling. Zijn gezicht wordt opgelapt aan de hand van foto’s van Antönio. Diens vrouw staat bij het bed te treuren. De echte Antonio zit echter bij zijn vriendin Lucia en hoort via haar wat er allemaal gebeurt. Uiteindelijk wordt de per soonsverwisseling opgelost, maar voor het zover is, heeft Fo ons alweer een aantal waan zinnig kluchtige scènes voorgezet, waarin o.a. kritiek wordt geleverd op het terrorisme, de corrupte politie en de veel voorkomende nei ging bij mannen van middelbare leeftijd om hun echtgenote in te ruilen voor een jongere vriendin. De regie is van Hartmut Alberts, de vertaling van Frans Roth. Het stuk wordt gespeeld door Adriaan Adnaansen, Eida Barends. Edgar Johll BOWddl Danz, Ine Kuhr, Bart Wnn Het toneelstuk «Valse wimpers» gaat over lief de en avontuur. Romantischer kan het bijna niet! «Valse wimpers» wordt op woensdag 10 november in het Kultureel Centrum gespeeld door de Soepgroep, die al eerder overal in het land de toneelstukken «De moeder van mama» en «Super 8» op de planken heeft gebracht. «Valse wimpers» begint om precies 2 uur. Sabine en Thomas zijn verliefd op elkaar, maar ze willen niet, dat de hele wereld dit te weten komt. Als hun onderwijzer Sabine en Thomas voor de hele klas op een gemene manier voor gek zet, worden ze ontzettend kwaad. Ze be sluiten hem terug te pakken, ’s Avonds laat, als iedereen naar bed gaat, komen Thomas en Sa bine in aktie. Gefluister, ladders, een lege school. Op dat moment weten we nog niet dat hun avontuur heel anders zal aflopen Het werk van Dario Fo is in Nederland vooral bekend geworden door de stukken die de Inter nationale Nieuwe Scene van hem speelde. Da rio Fo is afkomstig uit een gezin van landarbei ders in Noord-Italië. Na de oorlog volgde hij een opleiding in schilderkunst en architectuur en begon hij zich meer en meer op dekor-ont- werp te concentreren. Daarnaast schreef hij voor zijn plezier. Dat schrijven werd pas se rieus toen hij het aanbod kreeg een serie komi sche dialogen te maken voor de radio. Hij ging samenwerken met de acteur Franco Parenti, die hem als speler bij diverse cabaretvoorstel lingen betrok. De produkties waarvoor Fo ver volgens teksten schreef, waarin hij speelde en die hij regisseerde, deden veel stof opwaaien. Soms werden voorstellingen onderworpen aan censuur of regelrecht verboden. In 1954 trouw de hij me de actrice en regisseuse Franca Rame en samen met Rame zette hij zijn werkzaamhe den voort. Niet alleen in het theater, maar ook voor film en televisie. Uit hun compromisloze houding kwam tenslotte een definitieve keuze voor hun eigen soort theater voort; een manier van theater maken die je zou kunnen omschrij ven als een combinatie van «episch» toneel (Brecht) en het stramien van de commedia dell’ arte. Aan het einde van de zestiger jaren ver schoof het werk van Fo en Rame nog duidelij ker naar links. De ondubbelzinnige keuze voor de arbeidersklasse kwam echter in 1968. In plaats .van La Compagnia Dario Fo - Franca Rame kwam de Associazione Nuova Scena, onder auspiciën van de ARCI, de culturele or ganisatie van de Italiaanse communistische partij (PCI). De Nuova Scena trok door het land, trad op in fabrieken en op pleinen, voor het proletariaat en op het platteland. Maar de onvermijdelijke, door Fó prompt in toneel om gezette kritiek op de PCI leidde tot problemen, met als gevolg dat Fo en Rame zich uit de Nuova Scena terugtrokken en een onafhanke lijke stichting in het leven riepen: II Collettivo teatrale la Comune. De activiteiten van Fo en Rame uit de periode van 1968 werden ook in het buitenland bekend, o.a. «Mistero Buffo», dat in Nederland en België is opgevoerd door de Internationale Nieuwe Scene. In Engeland, België, Duitsland en Frankrijk werd «Non si paga, non si paga» («Betalen? Neen!») uit 1974 en «Morte accidentale di un anachico» In de eerste leesboekjes, die zijn uitgegeven bij uitgeverij Zwijsen in Tilburg, laat Roe lofsz neutrale beeldelementen als een wolkje meedoen aan de emoties van diens gebrui kers. Zolang Kees de roos achter zijn rug houdt, huilt het wolkje namens Miep, maar neemt de vorm van een hartje aan wanneer ze de roos heeft gekregen. Die harmonie van alfabet en beeldtaal is een steeds terugke rend element in het werk van Roelofsz, in zijn kinderboeken, maar ook in zijn in alfa betische volgorde vertaalde facetten van Vrij Nederlands Boekenbijlage. Behalve Roelofsz tekeningen waren er ook illustra ties te zien van zijn leerlingen van de acade mie in Enschede. Ook zij kregen de op dracht mee om een boekje te tekenen voor kinderen die alleen nog maar woorden kun nen lezen. De expositie liet de tekeningen «drukklaar» zien, met zetinstructies en per vier pagina’s tegelijk. Albert Bull, jeugdbi- bliothekaris, vertelt: «Natuurlijk hadden we meer materiaal van Joost Roelofsz willen hebben, bijvoorbeeld de bekroonde tekenin gen of die van zijn nieuwste boek «ABC, ga je mee», maar zoals dat wel vaker gaat met penseel- of griffel-winnaars, je moet er snel bijwezen. Gelukkig stelde Zwijsen deze te keningen beschikbaar en op Roelofsz eigen initiatief hebben we de tekeningen van zijn leerlingen erbij gehangen. Dat geeft al met al een aardig beeld van de mogelijkheden die er zijn voor het allereerste leesmate riaal». De jeugdbiblioteek is al weer hard bezig een volgende expositie te organiseren. Begin 1983 zullen er illustraties te zien z Hungerjahre Hungerjahre gaat over de jeugd in Duitsland in de jaren vijftig, over een dochter en een moeder en haar pijnlijke relatie van afhankelijkheid, liefde en haat. Ursula is enig kind van kleinburgelijke ouders, die hun dochter door opleiding en verbetering van hun positie een beter leven willen bezor gen. Ursula houdt van haar ouders, wil graag vaders verstandige dochter en moeders mooie zoon zijn. Maar wat worden in een wereld, waarin sexualiteit alleen een aanleiding is tot grove moppen. De wereld wordt steeds kleiner door wensen die onvervulbaar blijven en verboden, die ver lammend zijn. Wat Ursula ook probeert, de angst van haar moeder volgt haar overal. Haat en liefde, wen sen en dromen, nieuwsgierigheid en zinnelijk heid beginnen zich tegen haar te keren. Ursula trekt zich volledig in zichzelf terug. Ze Weet niet meer hoe ze tegelijkertijd naar binnen en naar buiten toe kan leven. Wanneer, na haar eerste liefdeservaring, leven verandert, weet ze dat ze zo niet v< Film van de Duitse regisseuse Jutta Brückner uit 1979. Regie en scenario: Jutta Brückner. Deze film is te zien op donderdag 4 november, vrijdag 5 en zaterdag 6 november om 20u.30. Joos Roelofsz (autodidact) is tekenaar, schil der, filmer en sinds kort ook auteur. De gou den penseel, de prijs voor het mooist geïllu streerde kinderboek, ging dit jaar naar deze «outsider» in de kinderboekenwereld voor zijn boek «Voor en achter». Als tekenaar en schilder is hij lang geen onbekende, maar een kinderboek zou er nooit uit zijn handen zijn gekomen als hij niet de vader was van een zoontje van drie. «Voor en achter» en «ABC, ga je mee» heeft hij uitsluitend voor zoon Charles gemaakt. Het bekroonde boek bestaat uit vijftien tegenstellingen een ver haaltje en twee tekeningen bij elk begrippen paar. De hoofdpersonen zijn de drie vriend jes. een cavia, een kikker en een varken, en zij delen hun wereldje met een grote schare andere dieren grote en kleine, lieve en stou te, dappere en bange. Tekeningen van Joost Roelofsz zijn momen teel te bezichtigen in het Apeldoomse Van Reekum museum. Met dank aan Chantal, Liesbeth, Paul Bjöm, Alexander, Jos en Paul. Theatergroep Het Vervolg speelt «De bruiloft van een straathond» van Dario Fo op donder dag 4 november om 20.30 uur in de theaterzaal van het Kultureel Sentrum. «De bruiloft van een straathond» is de geschie denis van een zoganaamde nietsnut, d' hond geregistreerd staat. Het vertelt he haal van een jongen die het leven van straatvrienden beu raakt, wanneer hij het je van zijn dromen ontmoet. Dan wor zich bewust van de beperkte mogelijk van zijn situatie. Teveel staan zijn wense de toekomst hem in de weg en 'daarom d hij over een oplossing. In zijn droom raakt hij van de ene hachelijke situatie in de andere maar hij weet daaruit steeds met wonderbaarlijke truuks en listen uit te komen. Wanneer hij ontwaakt, wordt hij weer geconfronteerd met de harde realiteit en daar wordt van hem een antwoord verwacht. Het stuk werd op maat bewerkt en voorzien van nieuwe muziek en liedjesteksten. In een wat groteske speelstijl, die doet denken aan een klucht, komedie en commedia dell’ arte, wordt een groot aantal types uit onze maatschappij, van minister tot banketbakker, van burgemees ter tot hondemepper, ten tonele gevoerd. De totale stijl van het spektakel wordt zowel in spel als in decor en muziek gekenmerkt door moderne, eigentijdse invloeden. «De bruiloft van een straathond» is een pro- duktie van stichting «theater bij leven en wel zijn» en wordt gespeeld door Bert J. Luppes, Mieneke Bakker, Hans Trentelman, Hans van Leipsig, Dieke Ruwhof. uit 1970 («De toevallige dood van een anar chist») opgevoerd. De tegenwerking van officile instellingen en in timidatie van fascistische groeperingen konden het succes van Fo niet keren. Er volgden bui tenlandse reizen. In 1977 werd Mistero Buffo uitgezonden door de Italiaanse televisie en de kijkcijfers deden niet onder voor een voetbal wedstrijd of een pauselijke zegen. Ook bleef Dario Fo zelf spelen. In 1979 voert hij alleen «La tigre ed altre storie» op (nu schitterend op de planken gebracht door Jan Decleir) voor een propvol stadion met een gemiddeld pu bliek van 5.000 mensen. In «Volwassen orgasme ontsnapt» gaat het vooral om de sexuele onderdrukking van vrou wen. Voor het brengen van humor, waar dit zware onderwerp niet van is gespeend, is het werken met Franca Rame erg belangrijk ge weest. De taboes waarmee vrouwen zijn opge zadeld, obstakels in het gedrag, in het taalge bruik vormen het onderwerp van een voorstel ling, die uitdrukkelijk niet in een aanklacht te gen mannen is blijven steken. De humor in de monologen, het groteske en de zelfspot, hebben immers een immense kracht wanneer het gaat om de vinger te leggen op de sexuele onder drukking van de vrouw. «Volwassen orgasme ontsnapt» bestaat uit de volgende monologen: «Wakker worden»: Een vrouw schrikt wakker. Ze droomde over haar werk op de fabriek. Terwijl ze haar baby ver zorgt en haar huissleutel zoekt, realiseert ze zich haar dubbele taak. «Vrouw alleen»: Een huisvrouw is door haar jaloerse echtgenoot opgesloten in haar huis. Een komische interpretatie van een vrouw, die Deze film wordt op vrijdag 5 en zaterdag 6 no- op verschillende manieren sexueel misbruikt vember november om 23 uur vertoond. wordt. «We hebben allemaal dezelfde De uitbeelding van de sexc vrouw, die weigert zich doo onderdrukken. «Ik, Ulrike, schreeuw het uit»: aanklacht tegen onze afgestompte maatschappij, van een vrouw die in de gevangenis zit. Medea»: Niet de Medea van Euripides maar een volkse tovenares. Deze Medea beseft dat vrouwen aan de kant worden gezet zodra ze niet meer aantrekkelijk zijn en hun functie als moeder hebben vervuld.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1982 | | pagina 15