I
J
Overlijdensrisiko
mende kosten,
jeweg 115
13-364066
-BELLAIR-
Iedereen kan nu altijd en
overal beschikbaar zijn
II
Is er werk na het Ieren?
1NB0UW
GASINSTALLATIES
Gemeenschappelijk bestrijdingsplan
Portofoon steeds populairder
Bossen in brand!
Prespectief voor mensen met een mooi beroep: schoonheidsverzorging.
Sk
Nooit meer wachten
Tien jaar Airbus
60,-
Goed voorbeeld van
Europese samenwerking
WEGENS ENORM SUKSES
NOGEENMAANDVERIJNGDIJ,
Introduktie-aanbieding
hB^LLOEV^^
i
L
aan de grens?
et/
Donderdag 14 oktober 1982 pagina 27
ter 1982 pagina 26
DETILBURGSE KOERIER
ling
50
p.m.
50
p.m.
00
p.m.
voertuig
4
waar
(Eurofocus)
aan de andere
Pakweg twintig jaar geleden bestond draagbare radiokommunikatie-apparatuur uit
nog maar 600 gram.
«degene njet
1 had ver-
NGEN
36 mnd
en
Informatie.
Squelch
2517 GC
200 passagiers
Enschotsestraat 133, Tilburg, tel. 422769
PRIJZEN VANAF 1649, INKLUSIEF BTW.
ELK MERK AUTO ALTIJD WELKOM
NIEUW!
OND
De Commissie is zich ervan bewust dat deze
i en wil daarom op communautair niveau de
an
zo
kan-
tnog
LPG IS AL VOORDELIG BIJ
15.000 KM PER JAAR
3
d
bur-
aan-
U.V.A. snelbruinkanon
12000.
KOS
Der
angen.
nenten
wordt
i voor het
iploma is
vakdiplo-
1 kommuni-
iedereen die
plaats
ensen:
anale
tië is al een eerste
om de grenscont
;n door gescheiden
ëren voor EEG-inge-
i groeiende behoefte
schoonheidsspecia-
veel energie
uitgerust met
yTXf>*, i
-instituten leiden op
diploma. Dit dij
aeid erkend als vs
wordt g'
hoe gaat
digheden
deze
Eén van
reldoorlo
talkie»,
stelde kont
Hetzelfde
jeeps en ar
jaar
Oham. Aktieve
Spoorlaan 175, Tilburg, 013 350045. Donderdag koopavond.^
Volledige BELLAIR BRUINKUUR
onder het nieuwste U.V.A. snelbruinkanon 12000
Inh. 3 x snelbruinen (als basis voor snelbruinkanon)
en 40 minuten superbruinen
ient u dik.
sn zalig idee
i voor
1 bent?
SPECIALIST IN BETAALBARE ZONNE-APPARATUUR
Mizen van de Europese
ele toestand. Het bete-
mi jaar sprak de voorzitter .Hoe z:~*
zegd is de 1
tijkgericht.
uvnwaï zeer r
werken. Dat he
zoals deze zomer het geval was,
de bossen rondom de Middelland:
Eisen.
De VAKOS-instituten hanteren geen
strikte norm voor toelating van de stu-
Het consortium was ervan overtuigd
dat er een gat in de markt bestond
de belangrijkste onwikkelingen i
rlog was de draagbare zender-ontv:
die patrouilles en andere groepen 11
itakt te onderhouden met hun ond<
ng blijkt
al lang
i beperkt
lons. Steeds meer
he specialisten ge
ingen in de gezond-
bedrijven die cos-
Zonnekuur
in aparte
cabines
»steld worden dat steeds meer jonge
leiding grote moeite hebben met het
vakopleiding.
met een der
bare zendt
de pc
werk
- - chauffe
is; er is plaats mobiel<
luizen en gro- |ofoon.
re typen zijn uitgerust met afstandsbe
diening; de eigenlijke zend-ontvanger
kan dan onder de achterbank of in de
kofferruimte worden gemonteerd ter
wijl het afstandsbedieningskastje op
een gemakkelijk te bereiken plaats op
of onder het dashboard wordt aange
bracht.
OBAM is niet eenkennig. Alle gangbare
merken en types kunnen voor inbouw terecht
Van Lada tot
BMW, van Fiat
tot Ford.
Let wel: de aktie
loopt maar tot 31
oktober 1982. I
Dus wacht niet I
te lang.
Het is in oktober tien jaar geleden dat de eerste Airbus zijn luchtdoop onderging.
Het was een symbool van zeer geslaagde samenwerking tussen Europese onderne
mingen en technologie. Sindsdien werden bij deze grote Europes joint-venture
meer dan 500 orders geplaatst voor dit vliegtuig. Het bedrijf staat nu op het punt
zijn derde model op de markt te brengen en het levert daarmee het bewijs dat
Europa een uitdaging kan betekenen voor Amerika op het hoog ontwikkelde ter
rein van vliegtuigbouw.
■rkloosheid blijft stijgen. Steeds meer be-
ilverlaters hebben nauwelijks nog L
ct. Is het dal al bereikt of wordt het
t het uiterste met deze „Aktie inbouw gasinstallaties”,
illaties van het merk VIALLÉ worden door vakkundige
ibouwd. Uiteraard blijft de fabrieksgarantie gehandhaafd,
.t stappen op gas doe het dan nu.
den,
reflel
het sys
zodat j
munikt
Om?
raKweg twintig jaar geleden bestond draagbare radiokommunikatie-apparatuur uit bepa
plompe en loodzware sets; nu weegt een veel betrouwbaarder Storno portofoon
nop maar 600 oram
Voor EEG-ingezetenen is het passeren van de interne g
Gemeenschap per trein, auto of vliegtuig nog steeds een
kent een tijdrovende en strenge controle. Het afgek
van Europese Commissie, de heer Gaston Thom, er
feiten nog bestaan en in sommige gevallen zelfs zijn i
De aanhoudende droogte in bepaalde
streken in het zuiden van Italië, Frank
rijk en Griekenland die begin 1982 in
zette, is de verklaring voor de veelvul
dige branden. In het Franse departe
ment Var werd in drie dagen tijd al
leen al 10.000 hectare bos door brand
verwoest. In augustus en september
verbrandde in de omgeving van Athe
ne meer dan 4.000 hectare bosopper
vlakte.
grote
reikt.
De toestellen moeten voldoen aan de
eisen die de PTT stelt en voor beide
soorten toestellen is een vergunning a|]ee
van de PTT nodig, die zonder «moei- bj]of
lijke» examens voor zakelijk gebruik
worden af gegeven.
- Is totale
bereikbaarheid bereikbaar?
Mobilofoon en portofoon maken
iedereen overal bereikbaar, op elk ge-
t moment. Ongeacht of hij of zij
in een auto of een boot bevindt of
>et gaat. Vaak is dat nodig in vër-
I met de veiligheid (brandweerlie-
taxichauffeurs, politie, nacLtwa-
e.d.); in andere gevallen maakt
portofoon of mobilofoon het mo
gelijk doelmatiger te werken (expedi
teurs, servicetechnici é.d., maar ook
chauffeurs, brandweerlieden enz.).
Sommigen zal de sèhrik om het hart
slaan bij de gedachte altijd en overal te
kunnen worden opgeroepen en nooit
meer echt alleen te kunnen zijn. Het
recht je een tijdje onbereikbaar te ma
ken zou één van de fundamentele rech
ten van de mens behoren te zijn. Maar
ook zonder dat het Verdrag van Rome
op dit punt wordt aangepast, is het na
tuurlijk altijd mogelijk jte ongestoord
terug te trekken in een stil hoekje. Of
eenvoudig de mobilofoon of portofoon
uit te schakelen. De vindingrijkheid
(Eurofocus) van de mensen kent geen grenzen.
De Europese Gemec
geruime tijd gepleit i
menlijke ondernemingen
andere veelbelovende in<
zoals technische biologie, communica
tie en elektronica. Joint-ventures bie
den een doeltreffend middel om de ri
sico’s van een toenemende afhankelijk
heid van importen van produkten die
gebaseerd zijn op een technologie van
hoog niveau, het hoofd te bieden. De
basis voor het succes van de Airbus
werd gelegd in het midden van de ja-
ren zestig, toen het Franse staatsbe
drijf Aerospatiale en de Duitse bedrij
ven Messerschmitt-Bölkow-Blohm en
Vereinigte Flugtechnische Werke en
een klein Spaans bedrijf de handen in
eensloegen om Airbus Industrie op te
zetten.
Lucht- en zeehavens
Op internationale luchthavens in
Groot-Brittannie is al een eerste po
ging ondernomen om de grenscontro
les te versoepelen
doorgangen te creën
Reikwijdte
Het werkbereik van een mobilofoon-
systeem hangt af van een groot aantal
faktoren, zoals het zendervermogen, de
gevoeligheid van de ontvangers en
vooral de konstruktie en de hoogte van
de antennes. Mobilofoons werken op
ige frek wen ties, net als FM- en TV-
ations. Dergelijke radiogolven gedra-
zich ongeveer als lichtgolven. Het
jlg daarvan is dat de antennes el-
r moeten kunnen «zien» voor een
goede ontvangst. Hoe hoger de anten
nes zijn geplaatst, des te groter zal de
reikwijdte zijn. De hoogte van een
auto-antenne is echter beperkt, zodat
men vergroting van het werkbereik
vooral moet zoeken door de antenne
van het basisstation zo hoog en zo
gunstig mogelijk te plaatsen.
Obstakels, zoals grote gebouwen, die
zich tussen de beide antennes bevin-
J"i, schermen de radiogolven af. Maar
.v.lekties zorgen er meestal voor dat
/steem toch kan worden gebruikt,
ook in .stedelijke gebieden kom-
katie mogelijk is.
idat de faktoren die de reikwijdte
lalen van geval tot geval anders
i, is het moeilijk nauwkeurig aan te
geven hoe ver een mobilofoon van het
basisstation verwijderd mag zijn voor
dat de kommunikatie onmogelijk
wordt. In de praktijk blijkt echter dat
een reikwijdte met een straal van enke
le tientallen kilometers rond de anten
ne van het basisstation altijd mogelijk
is. Moet een groter gebied worden be
streken, dan maakt men vaak gebruik
van steunzenders en -ontvangers op
gebouwen aan de rand van de
Dit verhaal gaat over de VAKOS. Die
naam is een afkorting en staat voor:
«Vereniging Vakopleiding Schoon-
heidsvprzorging». Leden van die «ver
eniging» zijn instituten die een oplei
ding verzorgen voor het vak van
schoonheidsspecialiste). Die VAKOS-
instituten zijn particuliere opleidingen.
Ze worden geleid door bekwame en er
kende mensen op het terrein van
schoonheidsverzorging. Mensen die ja
renlang het vak zelf hebben beoefend
en jarenlang ervaring hebben in het
lesgeven in een zeer praktijkgerichte
opleiding.
VAKOS-institi
zg. STIVAS-di
door de overhe
i er in vele vormen en
eenvoudigste kunnen
i en ontvangen,
lar er zijn ook typen waarbij de ge-
liker kan kiezen uit tientallen vèr-
snde kanalen. Er zijn mobilo-
die gemakkelijk onder het dash-
gen dat men een studentenstop moet invoeren.
kant besluiten veel jongens en meisjes «in vredesnaam»
maar te gaan doorstuderen omdat er op dit moment toch
geen werk voorhanden is. Ze wachten op betere tijden.
eeds meer jonge mensen na In die malaise-achtige sfeer past een zonnig verhaal. Een ver-
hebben met het kiezen van haal over een mooi beroep dat nog veel mogelijkheden biedt:
Aan de ene kant zitten veel be- schoonheidsverzorging. Want ook in moeilijke tijden wil de
srmate groot aanbod van leerlin- wereld er mooi en verzorgd uitzien.
tving, duurde
de orders
dden van
:hten de
ichappijen een manier om de stijgenGv
brandstofprijzen het hoofd te kunnen
bieden. En in toenemende mate bleek
het concept van de Airbus het ant
woord. Airbus Industrie ontdekte bo
vendien een gat in de markt voor een
andere «wide-body» voor korte en
middellange afstanden dat plaats
bieden aan 200 passagiers. L>.
de A-310 geïntroduceerd. De eerste
twee A-310 modellen hebben net hun
testvluchten beëindigd en de eerste
toestellen zullen maart 1983 geleverd
worden. Inmiddels staat de A-320 op
het programma die 150 zitplaatsen
biedt en in de komende jaren het licht
zal zien. Airbus heeft met 506 orders,
afkomstig uit de hele wereld, reeds
twee grote Amerikaanse concurrenten
van hun plaats op de wereldranglijst
verdrongen en neemt nu na Boeing de
tweede plaats in.
ma. Dat wil zeggen dat iemand die
zich als zelfstandig schoonheidsspecia
liste) wil vestigen, daarvoor o.a. dat
STIVAS-diploma nodig heeft. Daar
naast wordt het diploma geëist door
schoonheidsinstituten of -salons die
medewerkers vragen, door ziekenhui
zen, verpleegtehuizen en door cosmeti-
cahuizen. Uit deze opsomming
dat schoonheidsverzorging
geen kwestie meer is die zich
tot schoonheidssalc
worden cosmetische
vraagd door instelling
heidszorg en door b
metica vervaardigen.
Daarnaast is er een
aan de zelfstandige
Meer samenwerking
Naast deze preventieve maatregelen
die gericht zijn óp alle gebruikers van
het bos wil de actie van de
Gemeenschap ook een grotere samen
werking bevorderen tussen de diensten
die belast zijn met de bosbrandbeveili
ging. Deze samenwerking kan zowel
de opleiding van gespecialiseerd perso
neel inhouden als het gemeenschappe
lijk gebruiken van bestrijdingsmidde
len, voornamelijk vanuit de lucht, in
geval van grootschalige rampen.
Tenslotte stelt de Commissie de Lid
staten voor, gevallen van opzettelijke
brandstichting zwaarder te bestraffen.
Deze zijn voor ongeveer 15% de oor
zaak van bosbranden. Op deze wijze
kan een waarborg gegeven worden
voor een doeltreffende preventie en
het onder controle houden van bran
den.
Veel mogelijkheden
Wat de mogelijkheden betreft doet een
goede portofoon niet onder voor een
mobilofoon. Ook portofoons kunnen
één of meer kanalen hebben en ook bij
deze toestellen zijn algemene, indivi
duele en groepsoproepen mogelijk.
Mobilofoons zijn er in vele vormen en Het belangrijkste verschil tussen een
uitvoeringen. De eenvoudigste kunnen mobilofoon en een portofoon is dat de
op één kanaal zenden en ontvangen. laa‘ste eJen kJemer zend vermogen heeft
maar er zijn ook typen waarbij de ge- dat daardoor de reikwijdte meestal
bruiker kan kiezen uit tientallen vér- k*eineris-
schillende kanalen. Er zijn mobilo- De portofoon is een ideaal
foons die gemakkelijk onder het dash- katiemiddel voor vrijwel ie
board kunnen worden gemonteerd, in ^erk met op een vaste f
de uitsparing voor de autoradio. Ande- heeft En dat 5'Jn n,°gal wat mer u
agenten van de verkeerspolitie en de
surveillancedienst, brandweerlieden,
platformpersoneel van de vliegvelden,
spoorwegarbeiders, opzichters op gro
te bouwwerken, wegenbouwers, lood
sen, riachtwakers, onderhoudstechnici
op raffinaderijen en andere uitgestrek
te terreinen, havenautoriteiten, enzo
voort.
Het is een fabeltje dat gas alleen interessant
is voor superkilometer-vreters.
Al vanaf 15.000 km verdient u
OBAM rekent u voor. Is het geer
om een keer vol te laten gooien
f 35,71, terwijl u 83,90 gewend
Elk jaar gaat gemiddeld zo’n 110.000 hectare bos in het Middellandse Zeegebied
van de Gemeenschap in vlammen op. P --J
wouden van onschatbare waarde zijn
strijd aanbinden tegen deze plaag.
Wanneer hitte, droogte en wind samenvallen, z<
één vonkje al genoeg voor het vlam vatten van d<
Zee.
«Hoe kunnen we van de Europese
gers enthousiasme verwachten ten
zien van het nieuwe EEG-paspoort,
wanneer reizen binnen de
Gemeenschap nog vervelende contro
les inhoudt?», aldus Thom. Hij be
toogde dat de Europese burgers be
wust moeten worden gemaakt van
«het bestaan en de omvang van onze
Gemeenschap» door de grenscontroles
af te schaffen. Hij riep daarom op «tot
een verandering in de mentaliteit en
van onze administratieve gewoonten».
Tot op heden zijn de grenscontroles
tussen België. Luxemburg en Neder
land afgeschaft en soortgelijke regelin;
gen zijn getroffen in Groot-Brittannië
en Ierland. Elders in Europa zullen rei
zigers douane-formaliteiten nog voor
lief moeten nemen.
zetehen. Dit vereenvoudigt de proce
dures en de Europese Commissie heeft
daarom voorgesteld soortgelijke door
gangen in te stellen in andere lucht- en
zeehavens in Europa.
In een onlangs aan de Raad van Mi
nisters voorgelegd verslag verklaart de
Europese Commissie dat de grensover
gang voor EEG-ingezetenen versoe
peld moet worden maar voor niet-in-
gezetenen nog wel gepaard moet gaan
met formaliteiten. In het verslag wordt
met name gesproken over de proble
men waar dfe bewoners van de grens
streken mee te maken hebben. De
Commissie stelt dat versoepeling van
de grenscontroles eveneens moet wor
den toegepast in de kleinere grenspos
ten en voor het plaatselijk grensver
keer.
De voorstellen van de Commissie voor
het aanvaarden van een Europees pas
poort zijn er eveneens op gericht het
reizen in Europa voor ingezetenen van
de Gemeenschap te vergemakkelijken.
Verwacht wordt dat het paspoort
ui terlijk in januari 1985 zal worden in
gevoerd.
Is uw zonnebank/hemel
aan vervanging van
lampen toe? U heeft de
keuze van ieder gewenst
merk en lampen worden
gratis geplaatst Ook
komen wij gratis meten of
uw oude lampen aan
vervanging toe zijn
Een veelzijdig toestel
Nog niet zo lang geleden was J-
die een mobilofoon aan boord i
oordeeld alle gesprekken te volgen die
kollega’s en het basisstation met elkaar
voerden. Vooral voor de mede-inzit-
tenden van bijvoorbeeld een taxi was
dat uiterst irritant. Moderne mobilo
foons zijn uitgerust met een selektief
oproepsysteem. Elke mobilofoon heeft
een kodenummer. Een bericht wordt
;en hoorbaar gemaakt door de mo-
unofoon met het kodenummer dat
vóór het bericht wordt uitgezonden.
Dat is te vergelijken met de telefoon,
waarbij men ook eerst het abonnee
nummer moet kiezen. Het basisstation
van een mobilofoonsysteem heeft ech
ter de mogelijkheid een geselekteerde
groep mobilofoons, of alle mobilo-
zenden. Op die manier kan bijvoor-
beeld de taxicentrale van een grote
stad elke taxi afzonderlijk oproepen. nJen
maar ook alle taxi’s van één ondeme- nie.t
ming of alle taxi’s in de stad.
Een zelfde verhaal geldt voor ambu
lances, brandweerauto’s en zelfs bus-
sen van het openbaar vervoer en tou-
ringcarbedrijven. Maar ook steeds
méér particuliere bedrijven ontdekken
de mobilofoon; verhuisbedrijven, we
genbouwers, wasserijen, expeditiebe
drijven, technische diensten en service-
bedrijven, verkooporganisaties met rij- hoge
dende vertegenwoordigers, huis- en stad.
veeartsen, noem maar op.
denten. Gezien de zwaarte van het stu
diepakket is het toch noodzakelijk dat
studenten beschikken over een goede
algemene ontwikkeling en kennis op
het niveau van mavohavo. Overigens
moet opgemerkt worden dat de oplei
ding voor schoonheidsverzorging niet
alleen en uitsluitend meer een vrouwe
lijke aangelegenheid is. Langzaam aan
- «bevolken» steeds meer mannen de
i. En dat VAKOS-instituten. Wat kan er gedaan
wikkeling worden nadat het STIVAS-diploma is
verkregen? Met daarnaast het midden
standsdiploma kan men zich vestig'*"
als zelfstandig schoor
list(e). En een eigen praktijk ot
wen. Daarnaast is er veel vraag
gediplomeerde schoonheidsspecialistes bare zender-ontvanger, een zoger
door schoonheidssalons, -instituten en de portofoon. Mensen die vooi
beautyfarms, in binnen- en buitenland. werk een auto gebruiken, z
Men kan cosmetisch medewerker wor- chauffeurs en expediteurs, ki
den bij een cosmeticahuis; er is plaats mobiele zender-ontvanger,
voor adviseurs in warenhuizen en gro- iofoon, in hun auto monten
te speciaalzaken en tenslotte komen in Portofoon en mobilofoor
toenemende mate studenten die de iedereen altijd en overal
VAKOS-opleiding hebben gevolgd maken. Daardoor kan vaak
goed) terecht als schoonheidsspecia- matiger worden kt er
hst(e) in ziekenhuizen verpleeg- en te kostenbesparing-
verzorgingstehuizen. De kosten van de
opleiding verschillen van instituut tot
instituut. Als richtlijn kan worden aan
genomen dat de totale opleiding een
bedrag vergt van tussen de 3.000
leenschap heeft al
t voor zulke geza-
i in een aantal
idustrietakken
Geluidsarm
De eerste Airbus A-300 werd ontwor
pen als een vliegtuig met twee moto
ren, geluidsarm, gemakkelijk in onder
houd en zuinig met brandstof. Onder
delen voor de A-300 werden door be
drijven in heel Europa geleverd, de
vleugels werden door het Britse bedrijf
Hawker-Siddeley gebouwd, en tenslot
te werd het vliegtuig door Aerospatiale
in Toulouse in elkaar gezet. Na de eer
ste vlucht in 1972 nam Air France de
eerste A-300 in gebruik.
Zij stelt voor allereerst over te gaan tot
een betere voorlichting van het publiek
heid te verminderen. nlS U 0Ver W1U
Sombere tijden. Wer
drijven sluiten. Schoolt
sen op de arbeidsmarkt
dieper?
Er kan vastgest
hun schooioplei
een vak of een
roepsopleidingen
Mobilofoons: niet alleen
voor taxichauffeurs
De taxibedrijven waren de eerste die
het grote nut van een mobilofoon on
derkenden. De voordelen liggen voor
de hand. De taxichauffeur hoeft niet
meer na elke rit terug te keren naar
zijn vaste standplaats om via de daar
geplaatste telefoon van de taxicentrale
lv horen wat zijn volgende «vrachtje»
zal zijn. De mobilofoon maakt het mo
rn de wijze gelijk de taxi die het dichtst in de
ibaar ver- buurt is opdracht te geven naar een
adres te gaan om een klant op te halen.
Daardoor maken taxi’s minder «lege»
kilometers.
Ook ui
de mobilofoon voor
onmisbaar. Het toest
staat de
te waarschuwen als er iets aan de hand
is.
De politie maakt eveneens al jaren ge
bruik van mobilofoons. Voor politie
auto’s geldt hetzelfde als voor taxi’s:
de politieauto die het dichtst bij de
plaats van het ongeval of het misdrijf
is kan daar snel naar toe worden ge
stuurd, waardoor kostbare minuten
worden bespaard. Omgekeerd kunnen
de politiemensen de mobilofoon ge
bruiken om snel assistentie te vragen.
irmachtige ontwikkeling i
vooral de uitvindir
heeft er voor gezor
sn aanzienlijk kleine
sr ene
Zware gevolgen
Deze branden hebben zware gevolgen,
zowel voor de economie als voor het
milieu in de Midi-streek. De inkom
sten van de boeren in Zuid-Frankrijk
worden direct getroffen door deze
branden en het lucht vervuiüngspro-
bleem. waar de wijnbouwers rond
Athene mee te kampen hebben, wordt
er nog door verergerd.
In antwoord op de schriftelijke vraag
van de' heer Georges Sutra de Germa,
socialistisch lid van het Franse parle
ment en wijnbouwer in het zuidwesten,
heeft de Commissie in grote lijnen
haar actieplan uiteengezet om bos
branden in te toekomst tegen te gaan.
Een ander snufje van mobilofoons is
de «squelch»-schakeling. Deze zorgt
ervoor dat alleen het geluid wordt
weergegeven van zenders die met een
bepaalde sterkte worden ontvar
Het hinderlijke ruisen op mome
dat er geen kommunikatie is, w
daardoor voorkomen.
Portofoons voor wie
te voet gaat
De ontwerpers van mobilofoons gaar
t tot het uiterste om het toestel z<
Mvin en zo licht mogelijk te maken. In
een auto of een boot kijkt men niet op
een paar honderd gram. Ook mag een
mobilofoon best enkele tientallen watt
aan elektrische energie gebruiken,
want de autoaccu heeft voldoende re-
servevermogen (één koplamp ver
bruikt al 40 tot 65 watt».
Bij portofoons ligt dat veel kritischer.
De gebruiker mag niet worden gehin
derd door zijn portofoon eh bovendien
heeft hij geen accu tot zijn beschikking
om het toestel te voeden. De ontwer
pers zijn er echter in geslaagd porto
foons buitengewoon klein en licht te
maken. Ze hebben het energieverbruik
zover weten te verminderen, dat een
i vele uren lang uit de inge-
latterijen kan worden gevoed.
Dat kunnen gewone «wegwerp»-batte-
rijen zijn, maar ook oplaadbare batte
rijen. Ómdat men de portofoon toch
t dag en nacht gebruikt, kunnen de
oplaadbare batterijen tussen de bedrij
ven door (’s nachts bijvoorbeeld) wor
den geladen. Daarvoor wordt het hele
toestel eenvoudig in een houder gesto
ken, die is uitgerust met een acculader.
In moeilijke tijden is het goed om te
weten dat er in een boeiend vak nog
ruime perspectieven zijn. Schoonheids
verzorging is zo’n vak. Het is uiterst
verantwoordelijk werk, want de
schoonheidsspecialist(e) heeft de zorg,
voor een optimale conditie van de huid zjjn vaste standpla;
van zijn of haar client(e). Daarbij geplaatste telefoon
komt dat de schoonheidsspecialist(e) te horen wat zijn volger
op een verantwoorde manier zijn of zal zijn. De mobilofoon
haar cliënt(e) vorm geeft aan de wijze gelijk de taxi die het
waarop men in het openbaar ver- buurt is opdracht te gever
schijnt. Waardoor men ook werkt aan adres te gaan om een klant c
het zelfvertrouwen en de persoonlijk- Daardoor maken taxi’s mi.,
heid van die cliënt. Dat is natuurlijk kilometers.
niet zomaar iets. Daarvoor is kennis en Ook uit het oogpunt van veiligheid is
vaardigheid nodig. Daarvoor is het be- de mobilofoon voor de taxichauffeur
langrijk dat men niet alleen vakmatig onmisbaar. Het toestel stelt hem in
weet diagnoses te stellen en behande- staat de taxicentrale en zijn kollega’s
hngen adviseert en uitvoert, maar dat te waarschuwen als er iets aan de hand
de schoonheidsspecialist(e) óók over
goede contactuele en sociale vaardig
heden moet beschikken. Al die facet
ten zijn terug te vinden in de officiële
opleiding Schoonheidsverzorging, zo
als die al weer vele jaren door de VA
KOS-instituten wordt gegeven. Wie
meer informatie wenst kan zich wen
den tot het secretariaat van de VA-
‘DS, le Sweelinckstraat 10,
m Haag. Tel. 070-450810.
list(e), vaak met een be
lecte kring van vaste
houdt weer in dat deze ontwikkeling
leidt naar een situatie waarin bezitters
van het STIVAS-diploma die opgeleid
zijn door VAKOS-instituten nauwe
lijks problemen hebben met het vinden
van een geschikte, «mooie» arbeids
plaats.
Uitgebreid studiepakket.
Het STIVAS-diploma wordt verkregen
na een pittig examen. Er worden hoge
eisen gesteld aan de kandidaten. Maar
wie het diploma haalt, weet zich de
eigenaar van een kostbaar papier: het
is de zekerheid een vak tot in de per
fectie te beheersen.
Omdat het STIVAS-examen zwaar is,
is de opleiding voor dat examen nave
nant. VAKOS-instituten geven de op
leiding op basis van een compleet leer
plan, ontwikkeld in samenwerking van
vakspecialisten. Het is dus niet zomaar
een opleiding. De opleiding duurt in
de regel twee jaar. In die periode wor
den minstens 480 lesuren gegeven. De
tijden waarin deze lessen plaatsvinden
verschillen van instituut tot instituut.
ziet zo’n studie er uit? Zoals ge-
is de Vakos-opleiding sterk prak
tijkgericht. Dat houdt in dat de stu
denten zeer regelmatig met mensen
heeft tot voordeel dat niet
alleen een aantal technische vaardighe
den in de praktijk geleerd worden,
maar dat ook een natuurlijke training
gegeven in sociale contacten,
lat men met mensen om, vaar-
en in de sociale sfeer. Met name
laatste aspecten zijn bij het uitoe
fenen van dit vak, waarbij immers al
tijd met mensen gewerkt wordt, uiter
mate belangrijk. Om een indruk te ge
ven van de leerstof, een kleine selectie
uit het vakkenpakket. Tijdens de oplei
ding wordt lesgegeven in onderwerpen
als gelaats- en lichaamsmassage, huid-
diagnose, make-up, epileren, bedrijfs-
hygiëne, om er een paar te noemen.
Voorts beslaat de opleiding een be
langrijk theoretisch gedeelte, waarin
o.a. vakken als natuurwetenschappen,
anatomie, theorie van de cosmetische
praktijk, enig begrip van de cosmeti
sche chirurgie e.d. onderwezen wor
den.
voor een vliegtuig voor middel- tot
lange afstanden, dat 250 tot 270 passa
giers zou kunnen vervoeren. Bij de
Amerikaanse constructeurs, die zo’n
95% van de wereldmarkt op het gebied
van de vliegtuigindustrie in handen
hadden, bestonden geen plannen voor
ee dergelijk toestel.
grem
n hek
lopen
schande van dat grensformali-
uitgebreid.
leperkte, maar se-
cliënten.
e ontwikkeli
naarin bezit
Hoewel het vliegtuig goede kritieken
ontving, duurde het enkele jaren voor
dat de orders op gang kwamen. In het
midden van de jaren zeventig echter
zochten de wereldluchtvaartmaat- wenst
schappijen een manier om de stijgende zich in
brandstofprijzen het hoofd te kunnen te voet
lende mate bleek band n,
Airbus het ant- den,
kers
een port
-’ijk dc
t plaats kan teurs.
En zo werd taxicht
ingrijl
de dra
in de Tweede We- Ze vroegen veel energie en de draagbare toestellen moesten
ovanger, de «walkie- dus worden uitgerust met forse batterijen, die het toestel nog
itrouilles en andere groepen militairen in staat onhandelbaarder maakten dan het al was en die bovendien
t te onderhouden met hun onderdeel. snel leeg waren. Bij de mobiele toestellen speelde dat wat
geldt voor de mobiele zend-ontvangers, die in minder omdat een auto nu eenmaal zwaardere vrachten kan
indere legervoertuigen werden geplaatst. Veertig hebben dan een mens en omdat de auto-accu kon worden ge-
geleden waren en groot en onhandelbaar, bruikt voor het voeden van het toestel.
De stormachtige ontwikkeling van de
elektronika, vooral de uitvinding van
de transistor, heeft er voor gezorgd dat
deze toestellen aanzienlijk kleiner kon
den worden en veel minder energie ge
bruikten. Bovendien kon het aantal
zich vestigen mogeiijkheden worden vergroot en is
inheidsspec13- de prijs me( Sprongen gedaald. Daar-
aktijk opbou- om kan nu iedereen die te voet zijn
ig naar werk doet beschikken over een draag-
aahstes bare zender-ontvanger, een zogenaam-
ten en de portofoon. Mensen die voor hun
een auto gebruiken, zoals taxi-
ffeurs en expediteurs, kunnen een
:1e zender-ontvanger, een mobi-
i, in hun auto monteren.
.n en mobilofoon kunnen
altijd en overal bereikbaar
Daardoor kan vaak veel doel-
worden gewerkt en kunnen
costenbesparingen worden be-
5-dipl
het m