I J Overlijdensrisiko mende kosten, jeweg 115 13-364066 -BELLAIR- Iedereen kan nu altijd en overal beschikbaar zijn II Is er werk na het Ieren? 1NB0UW GASINSTALLATIES Gemeenschappelijk bestrijdingsplan Portofoon steeds populairder Bossen in brand! Prespectief voor mensen met een mooi beroep: schoonheidsverzorging. Sk Nooit meer wachten Tien jaar Airbus 60,- Goed voorbeeld van Europese samenwerking WEGENS ENORM SUKSES NOGEENMAANDVERIJNGDIJ, Introduktie-aanbieding hB^LLOEV^^ i L aan de grens? et/ Donderdag 14 oktober 1982 pagina 27 ter 1982 pagina 26 DETILBURGSE KOERIER ling 50 p.m. 50 p.m. 00 p.m. voertuig 4 waar (Eurofocus) aan de andere Pakweg twintig jaar geleden bestond draagbare radiokommunikatie-apparatuur uit nog maar 600 gram. «degene njet 1 had ver- NGEN 36 mnd en Informatie. Squelch 2517 GC 200 passagiers Enschotsestraat 133, Tilburg, tel. 422769 PRIJZEN VANAF 1649, INKLUSIEF BTW. ELK MERK AUTO ALTIJD WELKOM NIEUW! OND De Commissie is zich ervan bewust dat deze i en wil daarom op communautair niveau de an zo kan- tnog LPG IS AL VOORDELIG BIJ 15.000 KM PER JAAR 3 d bur- aan- U.V.A. snelbruinkanon 12000. KOS Der angen. nenten wordt i voor het iploma is vakdiplo- 1 kommuni- iedereen die plaats ensen: anale tië is al een eerste om de grenscont ;n door gescheiden ëren voor EEG-inge- i groeiende behoefte schoonheidsspecia- veel energie uitgerust met yTXf>*, i -instituten leiden op diploma. Dit dij aeid erkend als vs wordt g' hoe gaat digheden deze Eén van reldoorlo talkie», stelde kont Hetzelfde jeeps en ar jaar Oham. Aktieve Spoorlaan 175, Tilburg, 013 350045. Donderdag koopavond.^ Volledige BELLAIR BRUINKUUR onder het nieuwste U.V.A. snelbruinkanon 12000 Inh. 3 x snelbruinen (als basis voor snelbruinkanon) en 40 minuten superbruinen ient u dik. sn zalig idee i voor 1 bent? SPECIALIST IN BETAALBARE ZONNE-APPARATUUR Mizen van de Europese ele toestand. Het bete- mi jaar sprak de voorzitter .Hoe z:~* zegd is de 1 tijkgericht. uvnwaï zeer r werken. Dat he zoals deze zomer het geval was, de bossen rondom de Middelland: Eisen. De VAKOS-instituten hanteren geen strikte norm voor toelating van de stu- Het consortium was ervan overtuigd dat er een gat in de markt bestond de belangrijkste onwikkelingen i rlog was de draagbare zender-ontv: die patrouilles en andere groepen 11 itakt te onderhouden met hun ond< ng blijkt al lang i beperkt lons. Steeds meer he specialisten ge ingen in de gezond- bedrijven die cos- Zonnekuur in aparte cabines »steld worden dat steeds meer jonge leiding grote moeite hebben met het vakopleiding. met een der bare zendt de pc werk - - chauffe is; er is plaats mobiel< luizen en gro- |ofoon. re typen zijn uitgerust met afstandsbe diening; de eigenlijke zend-ontvanger kan dan onder de achterbank of in de kofferruimte worden gemonteerd ter wijl het afstandsbedieningskastje op een gemakkelijk te bereiken plaats op of onder het dashboard wordt aange bracht. OBAM is niet eenkennig. Alle gangbare merken en types kunnen voor inbouw terecht Van Lada tot BMW, van Fiat tot Ford. Let wel: de aktie loopt maar tot 31 oktober 1982. I Dus wacht niet I te lang. Het is in oktober tien jaar geleden dat de eerste Airbus zijn luchtdoop onderging. Het was een symbool van zeer geslaagde samenwerking tussen Europese onderne mingen en technologie. Sindsdien werden bij deze grote Europes joint-venture meer dan 500 orders geplaatst voor dit vliegtuig. Het bedrijf staat nu op het punt zijn derde model op de markt te brengen en het levert daarmee het bewijs dat Europa een uitdaging kan betekenen voor Amerika op het hoog ontwikkelde ter rein van vliegtuigbouw. ■rkloosheid blijft stijgen. Steeds meer be- ilverlaters hebben nauwelijks nog L ct. Is het dal al bereikt of wordt het t het uiterste met deze „Aktie inbouw gasinstallaties”, illaties van het merk VIALLÉ worden door vakkundige ibouwd. Uiteraard blijft de fabrieksgarantie gehandhaafd, .t stappen op gas doe het dan nu. den, reflel het sys zodat j munikt Om? raKweg twintig jaar geleden bestond draagbare radiokommunikatie-apparatuur uit bepa plompe en loodzware sets; nu weegt een veel betrouwbaarder Storno portofoon nop maar 600 oram Voor EEG-ingezetenen is het passeren van de interne g Gemeenschap per trein, auto of vliegtuig nog steeds een kent een tijdrovende en strenge controle. Het afgek van Europese Commissie, de heer Gaston Thom, er feiten nog bestaan en in sommige gevallen zelfs zijn i De aanhoudende droogte in bepaalde streken in het zuiden van Italië, Frank rijk en Griekenland die begin 1982 in zette, is de verklaring voor de veelvul dige branden. In het Franse departe ment Var werd in drie dagen tijd al leen al 10.000 hectare bos door brand verwoest. In augustus en september verbrandde in de omgeving van Athe ne meer dan 4.000 hectare bosopper vlakte. grote reikt. De toestellen moeten voldoen aan de eisen die de PTT stelt en voor beide soorten toestellen is een vergunning a|]ee van de PTT nodig, die zonder «moei- bj]of lijke» examens voor zakelijk gebruik worden af gegeven. - Is totale bereikbaarheid bereikbaar? Mobilofoon en portofoon maken iedereen overal bereikbaar, op elk ge- t moment. Ongeacht of hij of zij in een auto of een boot bevindt of >et gaat. Vaak is dat nodig in vër- I met de veiligheid (brandweerlie- taxichauffeurs, politie, nacLtwa- e.d.); in andere gevallen maakt portofoon of mobilofoon het mo gelijk doelmatiger te werken (expedi teurs, servicetechnici é.d., maar ook chauffeurs, brandweerlieden enz.). Sommigen zal de sèhrik om het hart slaan bij de gedachte altijd en overal te kunnen worden opgeroepen en nooit meer echt alleen te kunnen zijn. Het recht je een tijdje onbereikbaar te ma ken zou één van de fundamentele rech ten van de mens behoren te zijn. Maar ook zonder dat het Verdrag van Rome op dit punt wordt aangepast, is het na tuurlijk altijd mogelijk jte ongestoord terug te trekken in een stil hoekje. Of eenvoudig de mobilofoon of portofoon uit te schakelen. De vindingrijkheid (Eurofocus) van de mensen kent geen grenzen. De Europese Gemec geruime tijd gepleit i menlijke ondernemingen andere veelbelovende in< zoals technische biologie, communica tie en elektronica. Joint-ventures bie den een doeltreffend middel om de ri sico’s van een toenemende afhankelijk heid van importen van produkten die gebaseerd zijn op een technologie van hoog niveau, het hoofd te bieden. De basis voor het succes van de Airbus werd gelegd in het midden van de ja- ren zestig, toen het Franse staatsbe drijf Aerospatiale en de Duitse bedrij ven Messerschmitt-Bölkow-Blohm en Vereinigte Flugtechnische Werke en een klein Spaans bedrijf de handen in eensloegen om Airbus Industrie op te zetten. Lucht- en zeehavens Op internationale luchthavens in Groot-Brittannie is al een eerste po ging ondernomen om de grenscontro les te versoepelen doorgangen te creën Reikwijdte Het werkbereik van een mobilofoon- systeem hangt af van een groot aantal faktoren, zoals het zendervermogen, de gevoeligheid van de ontvangers en vooral de konstruktie en de hoogte van de antennes. Mobilofoons werken op ige frek wen ties, net als FM- en TV- ations. Dergelijke radiogolven gedra- zich ongeveer als lichtgolven. Het jlg daarvan is dat de antennes el- r moeten kunnen «zien» voor een goede ontvangst. Hoe hoger de anten nes zijn geplaatst, des te groter zal de reikwijdte zijn. De hoogte van een auto-antenne is echter beperkt, zodat men vergroting van het werkbereik vooral moet zoeken door de antenne van het basisstation zo hoog en zo gunstig mogelijk te plaatsen. Obstakels, zoals grote gebouwen, die zich tussen de beide antennes bevin- J"i, schermen de radiogolven af. Maar .v.lekties zorgen er meestal voor dat /steem toch kan worden gebruikt, ook in .stedelijke gebieden kom- katie mogelijk is. idat de faktoren die de reikwijdte lalen van geval tot geval anders i, is het moeilijk nauwkeurig aan te geven hoe ver een mobilofoon van het basisstation verwijderd mag zijn voor dat de kommunikatie onmogelijk wordt. In de praktijk blijkt echter dat een reikwijdte met een straal van enke le tientallen kilometers rond de anten ne van het basisstation altijd mogelijk is. Moet een groter gebied worden be streken, dan maakt men vaak gebruik van steunzenders en -ontvangers op gebouwen aan de rand van de Dit verhaal gaat over de VAKOS. Die naam is een afkorting en staat voor: «Vereniging Vakopleiding Schoon- heidsvprzorging». Leden van die «ver eniging» zijn instituten die een oplei ding verzorgen voor het vak van schoonheidsspecialiste). Die VAKOS- instituten zijn particuliere opleidingen. Ze worden geleid door bekwame en er kende mensen op het terrein van schoonheidsverzorging. Mensen die ja renlang het vak zelf hebben beoefend en jarenlang ervaring hebben in het lesgeven in een zeer praktijkgerichte opleiding. VAKOS-institi zg. STIVAS-di door de overhe i er in vele vormen en eenvoudigste kunnen i en ontvangen, lar er zijn ook typen waarbij de ge- liker kan kiezen uit tientallen vèr- snde kanalen. Er zijn mobilo- die gemakkelijk onder het dash- gen dat men een studentenstop moet invoeren. kant besluiten veel jongens en meisjes «in vredesnaam» maar te gaan doorstuderen omdat er op dit moment toch geen werk voorhanden is. Ze wachten op betere tijden. eeds meer jonge mensen na In die malaise-achtige sfeer past een zonnig verhaal. Een ver- hebben met het kiezen van haal over een mooi beroep dat nog veel mogelijkheden biedt: Aan de ene kant zitten veel be- schoonheidsverzorging. Want ook in moeilijke tijden wil de srmate groot aanbod van leerlin- wereld er mooi en verzorgd uitzien. tving, duurde de orders dden van :hten de ichappijen een manier om de stijgenGv brandstofprijzen het hoofd te kunnen bieden. En in toenemende mate bleek het concept van de Airbus het ant woord. Airbus Industrie ontdekte bo vendien een gat in de markt voor een andere «wide-body» voor korte en middellange afstanden dat plaats bieden aan 200 passagiers. L>. de A-310 geïntroduceerd. De eerste twee A-310 modellen hebben net hun testvluchten beëindigd en de eerste toestellen zullen maart 1983 geleverd worden. Inmiddels staat de A-320 op het programma die 150 zitplaatsen biedt en in de komende jaren het licht zal zien. Airbus heeft met 506 orders, afkomstig uit de hele wereld, reeds twee grote Amerikaanse concurrenten van hun plaats op de wereldranglijst verdrongen en neemt nu na Boeing de tweede plaats in. ma. Dat wil zeggen dat iemand die zich als zelfstandig schoonheidsspecia liste) wil vestigen, daarvoor o.a. dat STIVAS-diploma nodig heeft. Daar naast wordt het diploma geëist door schoonheidsinstituten of -salons die medewerkers vragen, door ziekenhui zen, verpleegtehuizen en door cosmeti- cahuizen. Uit deze opsomming dat schoonheidsverzorging geen kwestie meer is die zich tot schoonheidssalc worden cosmetische vraagd door instelling heidszorg en door b metica vervaardigen. Daarnaast is er een aan de zelfstandige Meer samenwerking Naast deze preventieve maatregelen die gericht zijn óp alle gebruikers van het bos wil de actie van de Gemeenschap ook een grotere samen werking bevorderen tussen de diensten die belast zijn met de bosbrandbeveili ging. Deze samenwerking kan zowel de opleiding van gespecialiseerd perso neel inhouden als het gemeenschappe lijk gebruiken van bestrijdingsmidde len, voornamelijk vanuit de lucht, in geval van grootschalige rampen. Tenslotte stelt de Commissie de Lid staten voor, gevallen van opzettelijke brandstichting zwaarder te bestraffen. Deze zijn voor ongeveer 15% de oor zaak van bosbranden. Op deze wijze kan een waarborg gegeven worden voor een doeltreffende preventie en het onder controle houden van bran den. Veel mogelijkheden Wat de mogelijkheden betreft doet een goede portofoon niet onder voor een mobilofoon. Ook portofoons kunnen één of meer kanalen hebben en ook bij deze toestellen zijn algemene, indivi duele en groepsoproepen mogelijk. Mobilofoons zijn er in vele vormen en Het belangrijkste verschil tussen een uitvoeringen. De eenvoudigste kunnen mobilofoon en een portofoon is dat de op één kanaal zenden en ontvangen. laa‘ste eJen kJemer zend vermogen heeft maar er zijn ook typen waarbij de ge- dat daardoor de reikwijdte meestal bruiker kan kiezen uit tientallen vér- k*eineris- schillende kanalen. Er zijn mobilo- De portofoon is een ideaal foons die gemakkelijk onder het dash- katiemiddel voor vrijwel ie board kunnen worden gemonteerd, in ^erk met op een vaste f de uitsparing voor de autoradio. Ande- heeft En dat 5'Jn n,°gal wat mer u agenten van de verkeerspolitie en de surveillancedienst, brandweerlieden, platformpersoneel van de vliegvelden, spoorwegarbeiders, opzichters op gro te bouwwerken, wegenbouwers, lood sen, riachtwakers, onderhoudstechnici op raffinaderijen en andere uitgestrek te terreinen, havenautoriteiten, enzo voort. Het is een fabeltje dat gas alleen interessant is voor superkilometer-vreters. Al vanaf 15.000 km verdient u OBAM rekent u voor. Is het geer om een keer vol te laten gooien f 35,71, terwijl u 83,90 gewend Elk jaar gaat gemiddeld zo’n 110.000 hectare bos in het Middellandse Zeegebied van de Gemeenschap in vlammen op. P --J wouden van onschatbare waarde zijn strijd aanbinden tegen deze plaag. Wanneer hitte, droogte en wind samenvallen, z< één vonkje al genoeg voor het vlam vatten van d< Zee. «Hoe kunnen we van de Europese gers enthousiasme verwachten ten zien van het nieuwe EEG-paspoort, wanneer reizen binnen de Gemeenschap nog vervelende contro les inhoudt?», aldus Thom. Hij be toogde dat de Europese burgers be wust moeten worden gemaakt van «het bestaan en de omvang van onze Gemeenschap» door de grenscontroles af te schaffen. Hij riep daarom op «tot een verandering in de mentaliteit en van onze administratieve gewoonten». Tot op heden zijn de grenscontroles tussen België. Luxemburg en Neder land afgeschaft en soortgelijke regelin; gen zijn getroffen in Groot-Brittannië en Ierland. Elders in Europa zullen rei zigers douane-formaliteiten nog voor lief moeten nemen. zetehen. Dit vereenvoudigt de proce dures en de Europese Commissie heeft daarom voorgesteld soortgelijke door gangen in te stellen in andere lucht- en zeehavens in Europa. In een onlangs aan de Raad van Mi nisters voorgelegd verslag verklaart de Europese Commissie dat de grensover gang voor EEG-ingezetenen versoe peld moet worden maar voor niet-in- gezetenen nog wel gepaard moet gaan met formaliteiten. In het verslag wordt met name gesproken over de proble men waar dfe bewoners van de grens streken mee te maken hebben. De Commissie stelt dat versoepeling van de grenscontroles eveneens moet wor den toegepast in de kleinere grenspos ten en voor het plaatselijk grensver keer. De voorstellen van de Commissie voor het aanvaarden van een Europees pas poort zijn er eveneens op gericht het reizen in Europa voor ingezetenen van de Gemeenschap te vergemakkelijken. Verwacht wordt dat het paspoort ui terlijk in januari 1985 zal worden in gevoerd. Is uw zonnebank/hemel aan vervanging van lampen toe? U heeft de keuze van ieder gewenst merk en lampen worden gratis geplaatst Ook komen wij gratis meten of uw oude lampen aan vervanging toe zijn Een veelzijdig toestel Nog niet zo lang geleden was J- die een mobilofoon aan boord i oordeeld alle gesprekken te volgen die kollega’s en het basisstation met elkaar voerden. Vooral voor de mede-inzit- tenden van bijvoorbeeld een taxi was dat uiterst irritant. Moderne mobilo foons zijn uitgerust met een selektief oproepsysteem. Elke mobilofoon heeft een kodenummer. Een bericht wordt ;en hoorbaar gemaakt door de mo- unofoon met het kodenummer dat vóór het bericht wordt uitgezonden. Dat is te vergelijken met de telefoon, waarbij men ook eerst het abonnee nummer moet kiezen. Het basisstation van een mobilofoonsysteem heeft ech ter de mogelijkheid een geselekteerde groep mobilofoons, of alle mobilo- zenden. Op die manier kan bijvoor- beeld de taxicentrale van een grote stad elke taxi afzonderlijk oproepen. nJen maar ook alle taxi’s van één ondeme- nie.t ming of alle taxi’s in de stad. Een zelfde verhaal geldt voor ambu lances, brandweerauto’s en zelfs bus- sen van het openbaar vervoer en tou- ringcarbedrijven. Maar ook steeds méér particuliere bedrijven ontdekken de mobilofoon; verhuisbedrijven, we genbouwers, wasserijen, expeditiebe drijven, technische diensten en service- bedrijven, verkooporganisaties met rij- hoge dende vertegenwoordigers, huis- en stad. veeartsen, noem maar op. denten. Gezien de zwaarte van het stu diepakket is het toch noodzakelijk dat studenten beschikken over een goede algemene ontwikkeling en kennis op het niveau van mavohavo. Overigens moet opgemerkt worden dat de oplei ding voor schoonheidsverzorging niet alleen en uitsluitend meer een vrouwe lijke aangelegenheid is. Langzaam aan - «bevolken» steeds meer mannen de i. En dat VAKOS-instituten. Wat kan er gedaan wikkeling worden nadat het STIVAS-diploma is verkregen? Met daarnaast het midden standsdiploma kan men zich vestig'*" als zelfstandig schoor list(e). En een eigen praktijk ot wen. Daarnaast is er veel vraag gediplomeerde schoonheidsspecialistes bare zender-ontvanger, een zoger door schoonheidssalons, -instituten en de portofoon. Mensen die vooi beautyfarms, in binnen- en buitenland. werk een auto gebruiken, z Men kan cosmetisch medewerker wor- chauffeurs en expediteurs, ki den bij een cosmeticahuis; er is plaats mobiele zender-ontvanger, voor adviseurs in warenhuizen en gro- iofoon, in hun auto monten te speciaalzaken en tenslotte komen in Portofoon en mobilofoor toenemende mate studenten die de iedereen altijd en overal VAKOS-opleiding hebben gevolgd maken. Daardoor kan vaak goed) terecht als schoonheidsspecia- matiger worden kt er hst(e) in ziekenhuizen verpleeg- en te kostenbesparing- verzorgingstehuizen. De kosten van de opleiding verschillen van instituut tot instituut. Als richtlijn kan worden aan genomen dat de totale opleiding een bedrag vergt van tussen de 3.000 leenschap heeft al t voor zulke geza- i in een aantal idustrietakken Geluidsarm De eerste Airbus A-300 werd ontwor pen als een vliegtuig met twee moto ren, geluidsarm, gemakkelijk in onder houd en zuinig met brandstof. Onder delen voor de A-300 werden door be drijven in heel Europa geleverd, de vleugels werden door het Britse bedrijf Hawker-Siddeley gebouwd, en tenslot te werd het vliegtuig door Aerospatiale in Toulouse in elkaar gezet. Na de eer ste vlucht in 1972 nam Air France de eerste A-300 in gebruik. Zij stelt voor allereerst over te gaan tot een betere voorlichting van het publiek heid te verminderen. nlS U 0Ver W1U Sombere tijden. Wer drijven sluiten. Schoolt sen op de arbeidsmarkt dieper? Er kan vastgest hun schooioplei een vak of een roepsopleidingen Mobilofoons: niet alleen voor taxichauffeurs De taxibedrijven waren de eerste die het grote nut van een mobilofoon on derkenden. De voordelen liggen voor de hand. De taxichauffeur hoeft niet meer na elke rit terug te keren naar zijn vaste standplaats om via de daar geplaatste telefoon van de taxicentrale lv horen wat zijn volgende «vrachtje» zal zijn. De mobilofoon maakt het mo rn de wijze gelijk de taxi die het dichtst in de ibaar ver- buurt is opdracht te geven naar een adres te gaan om een klant op te halen. Daardoor maken taxi’s minder «lege» kilometers. Ook ui de mobilofoon voor onmisbaar. Het toest staat de te waarschuwen als er iets aan de hand is. De politie maakt eveneens al jaren ge bruik van mobilofoons. Voor politie auto’s geldt hetzelfde als voor taxi’s: de politieauto die het dichtst bij de plaats van het ongeval of het misdrijf is kan daar snel naar toe worden ge stuurd, waardoor kostbare minuten worden bespaard. Omgekeerd kunnen de politiemensen de mobilofoon ge bruiken om snel assistentie te vragen. irmachtige ontwikkeling i vooral de uitvindir heeft er voor gezor sn aanzienlijk kleine sr ene Zware gevolgen Deze branden hebben zware gevolgen, zowel voor de economie als voor het milieu in de Midi-streek. De inkom sten van de boeren in Zuid-Frankrijk worden direct getroffen door deze branden en het lucht vervuiüngspro- bleem. waar de wijnbouwers rond Athene mee te kampen hebben, wordt er nog door verergerd. In antwoord op de schriftelijke vraag van de' heer Georges Sutra de Germa, socialistisch lid van het Franse parle ment en wijnbouwer in het zuidwesten, heeft de Commissie in grote lijnen haar actieplan uiteengezet om bos branden in te toekomst tegen te gaan. Een ander snufje van mobilofoons is de «squelch»-schakeling. Deze zorgt ervoor dat alleen het geluid wordt weergegeven van zenders die met een bepaalde sterkte worden ontvar Het hinderlijke ruisen op mome dat er geen kommunikatie is, w daardoor voorkomen. Portofoons voor wie te voet gaat De ontwerpers van mobilofoons gaar t tot het uiterste om het toestel z< Mvin en zo licht mogelijk te maken. In een auto of een boot kijkt men niet op een paar honderd gram. Ook mag een mobilofoon best enkele tientallen watt aan elektrische energie gebruiken, want de autoaccu heeft voldoende re- servevermogen (één koplamp ver bruikt al 40 tot 65 watt». Bij portofoons ligt dat veel kritischer. De gebruiker mag niet worden gehin derd door zijn portofoon eh bovendien heeft hij geen accu tot zijn beschikking om het toestel te voeden. De ontwer pers zijn er echter in geslaagd porto foons buitengewoon klein en licht te maken. Ze hebben het energieverbruik zover weten te verminderen, dat een i vele uren lang uit de inge- latterijen kan worden gevoed. Dat kunnen gewone «wegwerp»-batte- rijen zijn, maar ook oplaadbare batte rijen. Ómdat men de portofoon toch t dag en nacht gebruikt, kunnen de oplaadbare batterijen tussen de bedrij ven door (’s nachts bijvoorbeeld) wor den geladen. Daarvoor wordt het hele toestel eenvoudig in een houder gesto ken, die is uitgerust met een acculader. In moeilijke tijden is het goed om te weten dat er in een boeiend vak nog ruime perspectieven zijn. Schoonheids verzorging is zo’n vak. Het is uiterst verantwoordelijk werk, want de schoonheidsspecialist(e) heeft de zorg, voor een optimale conditie van de huid zjjn vaste standpla; van zijn of haar client(e). Daarbij geplaatste telefoon komt dat de schoonheidsspecialist(e) te horen wat zijn volger op een verantwoorde manier zijn of zal zijn. De mobilofoon haar cliënt(e) vorm geeft aan de wijze gelijk de taxi die het waarop men in het openbaar ver- buurt is opdracht te gever schijnt. Waardoor men ook werkt aan adres te gaan om een klant c het zelfvertrouwen en de persoonlijk- Daardoor maken taxi’s mi., heid van die cliënt. Dat is natuurlijk kilometers. niet zomaar iets. Daarvoor is kennis en Ook uit het oogpunt van veiligheid is vaardigheid nodig. Daarvoor is het be- de mobilofoon voor de taxichauffeur langrijk dat men niet alleen vakmatig onmisbaar. Het toestel stelt hem in weet diagnoses te stellen en behande- staat de taxicentrale en zijn kollega’s hngen adviseert en uitvoert, maar dat te waarschuwen als er iets aan de hand de schoonheidsspecialist(e) óók over goede contactuele en sociale vaardig heden moet beschikken. Al die facet ten zijn terug te vinden in de officiële opleiding Schoonheidsverzorging, zo als die al weer vele jaren door de VA KOS-instituten wordt gegeven. Wie meer informatie wenst kan zich wen den tot het secretariaat van de VA- ‘DS, le Sweelinckstraat 10, m Haag. Tel. 070-450810. list(e), vaak met een be lecte kring van vaste houdt weer in dat deze ontwikkeling leidt naar een situatie waarin bezitters van het STIVAS-diploma die opgeleid zijn door VAKOS-instituten nauwe lijks problemen hebben met het vinden van een geschikte, «mooie» arbeids plaats. Uitgebreid studiepakket. Het STIVAS-diploma wordt verkregen na een pittig examen. Er worden hoge eisen gesteld aan de kandidaten. Maar wie het diploma haalt, weet zich de eigenaar van een kostbaar papier: het is de zekerheid een vak tot in de per fectie te beheersen. Omdat het STIVAS-examen zwaar is, is de opleiding voor dat examen nave nant. VAKOS-instituten geven de op leiding op basis van een compleet leer plan, ontwikkeld in samenwerking van vakspecialisten. Het is dus niet zomaar een opleiding. De opleiding duurt in de regel twee jaar. In die periode wor den minstens 480 lesuren gegeven. De tijden waarin deze lessen plaatsvinden verschillen van instituut tot instituut. ziet zo’n studie er uit? Zoals ge- is de Vakos-opleiding sterk prak tijkgericht. Dat houdt in dat de stu denten zeer regelmatig met mensen heeft tot voordeel dat niet alleen een aantal technische vaardighe den in de praktijk geleerd worden, maar dat ook een natuurlijke training gegeven in sociale contacten, lat men met mensen om, vaar- en in de sociale sfeer. Met name laatste aspecten zijn bij het uitoe fenen van dit vak, waarbij immers al tijd met mensen gewerkt wordt, uiter mate belangrijk. Om een indruk te ge ven van de leerstof, een kleine selectie uit het vakkenpakket. Tijdens de oplei ding wordt lesgegeven in onderwerpen als gelaats- en lichaamsmassage, huid- diagnose, make-up, epileren, bedrijfs- hygiëne, om er een paar te noemen. Voorts beslaat de opleiding een be langrijk theoretisch gedeelte, waarin o.a. vakken als natuurwetenschappen, anatomie, theorie van de cosmetische praktijk, enig begrip van de cosmeti sche chirurgie e.d. onderwezen wor den. voor een vliegtuig voor middel- tot lange afstanden, dat 250 tot 270 passa giers zou kunnen vervoeren. Bij de Amerikaanse constructeurs, die zo’n 95% van de wereldmarkt op het gebied van de vliegtuigindustrie in handen hadden, bestonden geen plannen voor ee dergelijk toestel. grem n hek lopen schande van dat grensformali- uitgebreid. leperkte, maar se- cliënten. e ontwikkeli naarin bezit Hoewel het vliegtuig goede kritieken ontving, duurde het enkele jaren voor dat de orders op gang kwamen. In het midden van de jaren zeventig echter zochten de wereldluchtvaartmaat- wenst schappijen een manier om de stijgende zich in brandstofprijzen het hoofd te kunnen te voet lende mate bleek band n, Airbus het ant- den, kers een port -’ijk dc t plaats kan teurs. En zo werd taxicht ingrijl de dra in de Tweede We- Ze vroegen veel energie en de draagbare toestellen moesten ovanger, de «walkie- dus worden uitgerust met forse batterijen, die het toestel nog itrouilles en andere groepen militairen in staat onhandelbaarder maakten dan het al was en die bovendien t te onderhouden met hun onderdeel. snel leeg waren. Bij de mobiele toestellen speelde dat wat geldt voor de mobiele zend-ontvangers, die in minder omdat een auto nu eenmaal zwaardere vrachten kan indere legervoertuigen werden geplaatst. Veertig hebben dan een mens en omdat de auto-accu kon worden ge- geleden waren en groot en onhandelbaar, bruikt voor het voeden van het toestel. De stormachtige ontwikkeling van de elektronika, vooral de uitvinding van de transistor, heeft er voor gezorgd dat deze toestellen aanzienlijk kleiner kon den worden en veel minder energie ge bruikten. Bovendien kon het aantal zich vestigen mogeiijkheden worden vergroot en is inheidsspec13- de prijs me( Sprongen gedaald. Daar- aktijk opbou- om kan nu iedereen die te voet zijn ig naar werk doet beschikken over een draag- aahstes bare zender-ontvanger, een zogenaam- ten en de portofoon. Mensen die voor hun een auto gebruiken, zoals taxi- ffeurs en expediteurs, kunnen een :1e zender-ontvanger, een mobi- i, in hun auto monteren. .n en mobilofoon kunnen altijd en overal bereikbaar Daardoor kan vaak veel doel- worden gewerkt en kunnen costenbesparingen worden be- 5-dipl het m

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1982 | | pagina 27