l
Komt er nog beweging
in de stoomtrein?
iii
i
ii
I
1
J
I
3
Blijft Turnhout onbereikbaar?
im
I
f
HANDYMAN
Tilburg in fragmenten (10)
T*
KOm
Raptim-Koerier
voordeelreis
I' TEL
UITJE
WINST’
ISANDEMAN
f SHERRY
petepMI
Lmmen
SBoerenBond
AUTOPARC B.V. i.o.
U KUNT MAAR BETER
NAAR UW VAKMAN GAAN
<n69-
De
jgustus 1982 pagina 181
Oplage 75.450 ex.
t..
j
TILBURG Schouwburgring 99 (In de Nulplus)
Komt u geru
dat liefs op
Onderhoud
Bredaseweg. De snelheid mag niet meer dan 30 km bedragen en op dr
amotief de waterwagen. noodzakelijk omdat er op het Beis lijntje geen
Cursus
Veelbelovend
18.00 tot 19.15 uur en
uur en
te Til-
Piusplein 54, Tilburg
<2.
KREMERS ALUMINIUM RAMEN EN DEUREN
Jules Verneweg 104.
Tel. 42.60.41 - 42.60.42
EEN NIEUWE DEALER
het
Betrouwbaar!
ABC-OCCASiONS.
Tivolistraat 81
Tilburg
iHeuvelpoort 355 -Tilburg I
Donderdag 12 augustus 1982
26e jaargang nr. 1274
VS voor
..HOOGSTANDJES''
ophet gebied van
Tegels en Sanitair
Max 2 flessen
per klant.
SLUIS NV
i 5017 GC
Meer inlichtingen
Willie Deiman, tel. 013-553462
ZWANGERSCHAPSYOGA
op maandagavond van 21.15 tot 22.30 uur
en op dinsdagavond van 19 45 tot 21.00
Hj Electrolux
onderdelen
Stadhuisplein 271, Tilburg
Tel. 013 - 436877
Westermarkt 10
Helftheuvelpas*
Den Bosc
Redactie - advertentie-afdeling
en administratie:
N.S. Plein 14
5014 DA Tilburg
Tel. 012-430783 - 430898
Weekblad voor
het Hart van Brabant
rking met
zullen er
e van een
Uitgave: De Tilburgse Koerier bv
Dir. T. de Beer-Douwes
garantie
Veilig
iks schooltassen met
i schotten
verkc
tafel
er dus
zijn - er
zolang t
cirkel.
Sluitingstermijn voor advertenties
redactie dinsdagavond 22.00 uur.^
pretparken
iste plank
i met interns
trein is de t
Het fragment toont ons rechts het laatste huis van de St. Josephstraat nr. 138, eer
tijds bewoond door een mevrouw Mommers-Swagemakers, nu huisvesting biedend
aan Bar ’t Centrum.
voorsf
Voorspelt
van de
imhout tc
niet v
Hoe komt het toch dat zo’n veelbelo
vende museumspoorlijn: appellerend
aan de nostalgie van stoomfanaten, het YW1 uc 8lwllIUCI11 aluau
vrijheidsgevoel van internationale rei- laatste jaren sterk afgenomen,
zigers en de landschapshefde van de
natuurminnaar gelijkelijk, na acht jaar Materieel
bevalling een ontspannen belevenis
1 Medium of dry
f Per fles
IE TILBURGSE KOERIER^
Oprichter: J.H.G. de Beer
3 maanden tot 1 jaar o
auto’s voorzien van Ve
Verkeer Ned. keuring
keus uit div. gerenommeerde
merken o.a. Opel, Fiat, Ford,
Mazda, Toyota en Datsun.
3
vakken
binnen en
2 vakken j
Een andere geestelijke en lichamelijke
voorbereiding op de komst van je kind.
De stoomtrein kruist hier de 1
den. Achter de Krupp-locomr
De winnaar van vorige week is mevrouw A. de Bont-Rondema. Burg. v.d. Mortel-
plein 113, Tilburg. Zij heeft van ons bericht ontvangen.
hiiis’
beslis»
Ook de rijtuigen van de stoomtrein
vergen veel onderhoud. Hier een
deel van het onderstel van een pas-
sagiersrijtuig (foto Pasjha).
opentd®
(Jülian opa"esV
m2 waar°P hobby-
2000 m wj0 en
kijken-
enkele of dubbele beglazing (10 j. gar.)
eigen vakkundige montageteams
ook in kleur leverbaar
raadpleeg ons vrijblijvend bij u thuis
TIJDELIJK GEVESTIGD BIJ
AUTO KOSTER B.V.
HOGE STEENWEG 45D,
5175 AG LOON OP ZAND.
TEL.:04166-1991.
De enige officiële dealer
voor Tilburg e.o. voor
Mercedes-Benz personenwagens.
s waar het gebouw links op
weg (nu Tivolistraat, net niet
af, waarop dit pand volledig
t te zijn als landelijk ogende
onder andere nog geëx-
Hauvel (China-Man-
een gedeelte van de
t object van begeerte
Tilburg
ssage 238
sch
Tegelspecialisien
BOUWMATERIALEN
VAN DE VENNE VAN DER
Tilburg Prinsenhoeven 20
Telefoon 013-431051 431052
L 9 vestigingen in Nederland
Verschijnt in geheel Tilburg
Goirle - Rlel - Loon op Zand
Udenhout - Berkel Enschot
Oisterwljk - Moergestel en
Hllvarenbeek
De passagiers komen voor
te deel van buiten de regio. En dan het
materiaal en materieel: het materieel
verkeert dankzij de koesterende zorgen
van de werkgroepleden vrijwel geheel
in uitstekende staat, maar het plege-
van dit onderhoud vergt sUuo mwi
van hun inventiviteit en geduld. De be-
Een kijkje in de St. Josephstraat vanaf de Heuvel. Dat gaf het Tilburgs Fragment
van vorige week u te zien. Dus geen afgebroken huizen aan de Bredaseweg. geen
Koestraat en geen hoek Heuvel/Spoorlaan - zoals de door onze inzenders geopper
de alternatieven luidden.
Tilburg krijgt steeds meer landelijke bekendheid ais grossier in recreatiemogelijk
heden. De regionale pretparken hebben met het jaar meer te bieden. Maar één at
tractie van de bovenste plank missen we dit jaar pijnlijk De Baol Boemel. Onze
museumspoorlijn met internationale aspiraties ligt dit seizoen verlaten te glinste
ren in de zon, de trein is de thuishaven nog niet uitgestoomd...
Er golfden geruchten door de stad over onmin tussen de Nederlandse Spoorwegen,
o;a. eigenaresse van de spoorlijn en de exploitante van de Baol Boemel. Daardoor
zou de trein niet meer kunnen (mogen) rijden.
ie oven- ^gen wordt stapvoets gere-
i water-•namepunten meer zijn.
nodigde gefXAschappen zijn duur in
aanschaf en in de winter kan er niet
gewerkt worden in de openlucht. Er is
dan ook dringend behoefte aan een
goed af te sluiten werkloods, liefst
flink groot en van rails voorzien, zodat
een locomotief of rijtuig in zijn geheel
naar binnen kan worden gereden.
Maar het draait nu ook weer niet uit
sluitend om de centen bij de N.S., er is
ook nog onenigheid over het onder-
houdsschema dat de S.S.T.T. hanteert.
Onderhoud en geld: twee belangrijke
Wij spraken met Ton Vogels, secreta
ris van de «Stichting Stoomtrein Til
burg Turnhout» en met twee leden van
de «werkgroep», die het onderhoud
van het materieel verzorgt: Dave Roy-
le en Nico Jurgens.
Inderdaad, er is enige wrijving ont
staan tussen N.S. en S.S.T.T. En zoals
zo vaak gaat dat ook hier om geld: een
relatief klein bedrag ƒ14.000,-) dat
de S.S.T.T. nog aan de N.S. moet beta
len en dat ontstaan is door een misver
stand over baanhuur en het vervoer
van een locomotief. Een bedrag van
veertien mille - voor veel ondernemin
gen in de recreatieve sector een
schijntje, maar voor de S.S.T.T. als
niet-gesubsidieerde stichting die het
volledig moet hebben van de kaartjes-
'coop, een fors bedrag, dat niet op
1 komt zolang er geen trein rijdt en
ook geen betalende passagiers
;n die trein mag de baan niet op
er niet is betaald: een vicieuze
V1 i i k 11 H1 n mil
11 foto Zf^uider bv
De foto hierboven laat ons ook nog zo’n schattig baby-Renaultje zien, de van 1947-
1960 vervaardigde voorganger van de huidige R4.
Terug naar de onroerende monumenten; die zijn overigens ook zowat allemaal ver
dwenen. Zoals rechts vooraan het «huis van Dr. Keyzer», later onderkomen van St.
Olof, het Tilburgs studentencorps, waarbij de inrijpoort links, geplaveid met kleine
gele tegeltjes, toegang verschafte tot de geneugten van de mens - hetgeen al van ver
te ruiken was.
uenstanu, maar oie neen in urusati
waarschijnlijk weinig in te brengen.
Personeelsgebrek
Een tweede probleem voor de S.S.T.T.
vormt het «personeelsgebrek». Omdat
er geen geld is wordt al het onder
houdswerk verricht door een klein
aantal enthousiastelingen met een
technische knobbel. Geen probleem in
Tilburg zou je zeggen: hier staat im
mers sinds jaar en dag de hoofdwerk
plaats van de N.S., een van de grootste
werkgevers van de stad en dus zijn er
deskundigen zat, is het niet onder de
actieve werknemers, dan zijn er toch
altijd nog honderden gepensioneerde
«Atteljeejers» die ongetwijfeld staan te
popelen om af en toe nog eens aan ’n
trein te sleutelen. Maar nee. De onder-
houdswerkgroep omvat in de praktijk
zegge en schrijve twaalf man, waarvan
er één bij de hoofdwerkplaats in dienst
is en een machinist in ruste. De leden
van de werkgroep komen overig**"'
merendeels van buiten Tilbur
de belangstelling van de Ti.^«
voor de stoomtrein als attractie
spoorlijn: appell
stalgie van stoomfanaten,
svoel van internationale i
w Je landschapshefde van de
natuurminnaar gelijkelijk, na acht jaar
balanceert op de rand van de totale in
eenstorting, inplaats van een in elk op
zicht blakend bestaan te leiden?
Hiervoor zijn verscheidene oorzaken
- aan te wijzen, voorspelbare en minder
- voorspelbare. Voorspelbaar was dat de
tegenwerking van de Belgen om de
trein naar Turnhout te laten doorsto
men waardoor ze niet verder gaat dan
de grens, het passagiersaantal geen
goed zou doen. De charme van een in
ternationale museumtreinreis is daar
mee verdwenen: bovendien is Turn
hout als natuurlijk eindpunt van de
Lj:_ 'akkertje van de eerste orde
voor de Nederlandse reizigers: alleen
'maar positief voor de plaatselijke mid-
denstand, maar die heeft in Brussel
Maandagavond
donderdagavond
varTzO-SCj'tot^l .4^5 uu^^an^e^weeH^'ni-
burg nieuwe
yogacursussen voor beginners
wil je meevoeren naar een algehele geeste
lijke en lichamelijke ontspanning, die op
De cursus bestaat uit 16 lessen waarin be
handeld zal worden ademhalings- en ont-
steed aan een gezonde leefwijze - gezonde
Yoga is voor IEDEREEN dames en heren,
jong en oud, ,n||Cht|ngen
Willie Deiman, Tel. 013-553462
rechtstreekse verkoop af fabriek
worden op maat gemaakt
dubbele dichting tegen tocht
vragen geen onderhoud
Renoveer en isoleer voor eens en altijd
Niet zichtbaar op de fragmentfoto en evenmin op de hierboven afgedrukte prent is
de meubelzaak van de fa. Simons, waarnaar de reclametekst op de muur verwijst.
Die muur behoorde weer toe aan de winkel van bakker van Dam, waar uw verslag
gever ten tijde van deze opname - zo omstreeks het midden der jaren vijftig - nog
voor één cent vier reuze caramellen kon verwerven, of ook wel een negerzoen, dan
wel ’n halve dropstaaf, om «sjep» van te trekken (nooit van gehouden, toch veel ge
dronken). Ook geen mis figuur op deze foto is de automobiel, die op het fragment
nog in zijn eentje de dienst uitmaakt: het is een Morris Oxford, de minder succes
volle en vrij kort geproduceerde (1949-53) grote broer van de kittige Morris Minor,
ontwerp Issigonis, die het tot in de jaren zeventig heeft uitgehouden. Deze Oxford
behoorde overigens toe aan de heer C. Mekes. Ze werden in Tilburg verkocht door
Garage Uytdewilligen op de Heuvel. (Nu een keukenwinkel).
Uw oplossing moet u uiteilijk dinsdag 17 augustus, 18 uur. deponeren bij de kanto
ren van de Tilburgse Koerier. Op de enveloppe dient u duidelijk te vermelden: «Til
burg in Fragmenten». De winnaar krijgt bericht van de Tilburgse Koerier. Over de
uitslag wordt geen correspondentie gevoerd. Ook nadere inlichtingen over de afge-
beelde stadsgezichten blijven van harte welkom, maar wilt u ons die dan ook schrif
telijk versturen? Wij wensen u ook deze keer veel genoegen en succes met het
thuisbrengen van onderstaand Tilburgs fragment als het tiende in onze serie.
Voor baby
vindt u bij BABY-HOME
alles wat uw hartje begeert. Een verant
woorde baby-uitzet, grappige modieuze
schoentjes, baby-kindermeubeltjes, de
nieuwste kinder-wandelwagens, bug
gy’s, kinderstoelen, boxen en naast
goedgekeurde autostoelen nu ook baby-
kinderspeeltjes
Ja, Inclusief, bij BABY-HOME
een vakkundige en vriéndelijke
begeleiding
Komt u gerust vrijblijvend kijken naar al
dat liefs op meer dan 450 m2 bedrijfs-
BABY-HOME
Alleen Willem ll-straat 88-90
TILBURG
Nog vakantieplannen? Eerst dit lezen
dan!
Voor het grijpen ligt voor u een tien
daagse reis naar de Costa Brava in
Spanje en wel naar het plaatsje Mal-
grat de Mar. Deze tiendaagse reis gaat
u kosten: 425,-.
Daarvoor hebt u volpension in een ho
tel met zwembad. U reist per 4-sterren
touringcar en tijdens de reis wordt u
een gratis maaltijd aangeboden. In uw
kamer in het hotel is een badkamer en
toilet aanwezig. Verder noemen we op:
Nederlandse reisleiding, een excursie
naar een botanische tuin, een rondvaart
met picknick, gratis proeven in de wijn
kelders van Ramira en nog veel meer.
Vertrek op 27 augustus aanstaande op
het centraal station in Tilburg. Is uw
interesse gewekt? Bel dan onmiddellijk
naar reisburo Raptim, Heuvelring 31 in
Tilburg en laat u informeren.
GARAGE DENISSEN BV
Burg. Jansenstraat 52-56
Tilburg tel 683911
Dit monumentale pand heeft inmiddels plaatsgemaakt voor kantoor annex woonflat,
waarin o.a. een oogartsencentrum is gevestigd. De neo-classicistisch aandoende ge
vel met kolonnades. verderop rechts, behoorde bij de machinekamer van de BeKa-
textielfabrieken. Toen men dit gebouw eind de jaren zestig wilde slopen, bleek het
van zulk oersolide materiaal opgetrokken, dat men de onderste helft nog jarenlang
heeft laten staan. Nu is er, u raadt het al, een parkeerterrein...
Eveneens in een parkeerterrein omgetoverd is de plaats
de foto stond, op de «spie» St. Josephstraat/Bosscheweg
meer te zien). Elders in dit blad drukken wij een foto a.'
staat afgebeeld en bovendien nog volop in bedrijf blijkt t
uitspanning in het hartje van de stad. Dit etablissement
ploiteerd door de heer Adams, later bekend van een café op de Heuv
darin-Royal-Beiaard). Achteraan rechts op de foto ziet u nog i
Lancierskazeme, toen in gebruik bij de BeKa-fabriek, nu het
bij diverse plaatselijke culturele instellingen.
Tilburg in fragmenten is een serie van de Tilburgse Koerier in samenwerkir
Ronald Peeters van de gemeentelijke Archiefdienst. Gedurende enige tijd z
in de Tilburgse Koerier wekelijks foto’s verschijnen waarop een gedeelte
gebouw of straatsituatie staat afgebeeld uit het na-oorlogse stadsbeeld. Vaak, maar
niet altijd, zal het daarbij gaan om niet meer bestaande situaties. Aan u, lezer, is
vervolgens de opdracht uit te maken waar de afgebeelde fragmenten bij behoren.
Onder de inzenders van de juiste oplossing wordt wekelijks een prijs verloot, die ter
beschikking wordt gesteld door Boekhandel Gianotten. De prijs bestaat uit één van
de drie door Boekhandel Gianotten uitgegeven fotoboeken over Tilburg, te weten
Tilburg in Beeld 1865-1945, Tilburg van Boven en Ge waart mar Arbeider.
En, we schreven het al, ook is er be
hoefte aan nieuwe medewerkers: wat is
overigens er insPirerender dan °P je vrije zater’.
9. dag een echte stoomlocomotief rijvaar-
rilbureers te houden? Belangstellenden in de
is de stoorntre*n kunnen via cursussen, die
door ervaren werkgroepleden worden
gegeven, de bijbehorende diploma’s
behalen, met als bekroning het machi-
nisten-diploma.
hetovergro- In elk geval, een prachtlijn en een
j__ i__. prachttrein als de Baol Boemel mogen
niet zomaar wegkwijnen. Wij wensen
de volhardende medewerkers en ons-
o zelf toe dat Tilburg de schande be-
het plegen spaard blijft door gebrek aan belang-
steeds meer stelling de mooiste museumlijn van
Nederland kwijt te raken.
zaken voor de sinds 1974 bestaande
museuml ijn. Ook al hoopt men in de
Hazelaarstraat, het «hoofdkwartier»
van de S.S.T.T., nog dit seizoen met de
N.S. tot een vergelijk te kunnen komen
en dus ook weer naar Baarle Nassau te
kunnen opstomen, toch blijven de ge
noemde problemen de stoomtreinmen-
sen in steeds toenemende mate teiste
ren: gebrek aan geld, aan mankracht
en aan materieel.
8 *1’