o
Segregatie in Tilburg
of waar laten we de anderen
1907-1982 VVV Tilburg
1795 r
A
J
p*ë tërënrïmë rï
Echte opruiming!
Del FIG IS Audi o-video
op kwaliteit*
Tot50%korting
Kz
Onder de slopershamer
Tilburg in fragmenten
AUTOPARC B.V. i.o.
juli 1982 pagina 28
s@ Koerier
7
Oplage: 75.250 ex.
de HeerJ.A.M. van Horneten
I Onze showroom blijft normaal geopend.
BEGRAFENISONDERNEMING
Vrijdag en zaterdag
in de Schelf te Udenhout.
•I
EEN NIEUWE DEALER
WIJ WENSEN!!
A.s. zondag 11 juli
grote
dansparty
Entree 7,50 p.p.
Aanvang 5 uur.
Donderdag 8 juli 1982
26e jaargang nr. 1271
jport
i van
Donderdag
15 juli a.s.
begint de
opruiming
ECHT|
'leder]
Maar ook dient het kano-arrang
vernoemd te worden evenals de
van
voetbed met
voetholtesteun
velnerf runds LEDER
rondom dubbel gestikt
slijtvaste lichtgowichtzool
KOOPAVOND TOT 9 UUR
Ovenverse
krentebollen
5 halen
4 betalen
ïttovorminj
,f aanpassing.
M.m.v. de Zuidamerikaanse groep de
DJANGO BOYS
jubile
Tilbu
velej
A
_5J
-rslagcaF
se waterleidir
fragmenten i:
Peeters van de
i Tilburgse
igement
de fiets-
start
DENISSEN
Wilhelminapark 127
Tel. 42.55.25 b.g.g. 43.33.70
Meer dan 100 jaar
V. Lieshout’s Bakkerijen
^Hoefstraat 151 - Rozenstraat 54
BABY-HOME
Alleen Willem ll-straat 88-90
TILBURG
een be-
;n met het
iomelen aarzelt
nnen. «De
Irijfsleven,
A^lILV 1 llbUI
van de
s gewek
overgrote u
rekteur, dhr.
de VW Tilbt
uitstekend in 1
kelijk op de fauteuils te schuifelen als de problematiek van de betrokkenen zal vergroten,
«anderen» aan de orde komt. dit werkstuk in de komem
in een snel tempo de nieuw.e getto’s
gaan vormen.
«We proberen», aldus de heer van Ho-
melen, «ook de rekreatie in de natuur
Voor baby
vindt u bu BABY-HOME
alles wat uw hartje begeert Een verant
woorde baby-uitzet. grappige modieuze
schoentjes, baby-kindermeubeltjes. de
nieuwste kinder-wandelwagens, buggy's,
kinderstoelen, boxen en naast goedgekeur
de autostoelen nu ook babykmderspeeltjes
Ja. Inklusief, bij BABY-HOME
een vakkundige en vriendelijke
begeleiding.
Komt u gerust vrijblijvend kijken naar al dat
liefs op meer dan 450 m! bedrijfsruimte.
revens verzorgen wij de begrafenissen
voor de protestantse begrafenison-
Tel. 42.55925, b.g.p. 43.33.70
tamers en Antillianen
’er de «onmaatschap-
i» noemde, de zg.
spijt door over de vele
letgangersbruggen ver
niet nauw verholen kwi
iets om de wegtikkf
ingen de h
lie wachter
Is dit een
ingrijpen
bij deze
klein aantal
of men,
stuur, t
aanzier
kingsgroeper
men in de g,
men tot j
buitenlanc
:t rapp
ien is,
350
GARAGE DENISSEN BV
Burg. Jansenstraat 52-56
Tilburg Tel. 683911
Bij n overlijden in uw familie,,
zowel s nachts als overdag, belt
u eerst ons, wij nemen al de zor-.
gen, betreffende de begrafenis of
eventueel crematie van u over
zat vergroten, waaiuuux
dit werkstuk in de komende tijd ge-’
bruikt zal kunnen worden als uitgangs
punt voor een brede en vruchtbare dis
cussie.
Het rapport «Segregatie in Tilbi,ro»
bevat daartoe een grote hoeveel’
waardevolle informatie.
Zoals de vraag: waar laten we hen? Dan komt de beleidskeu
ze aan de orde tussen gettovorming of assimilatie, segregatie
of integratie, apartheid of aanpassing.
BOUWMATERIALEN
VAN DE VENNE VAN DER SLUIS NV
Tilburg Prinsenhoeven 20 5017 GC
Telefoon 013-431051 431052
l 9 vestigingen in Nederland
75 respektabele jaren heeft Tilburg een VW op haar grondgebied. Dit uitzonder
lijk jubileum zal de inwoners van Tilburg niet ongemerkt voorbijgaan. Elders in
deze koerier zult u daarover nog genoeg interessante informatie vinden.
In dit stukje beperken we ons tot een verslag van het gesprek wat wij hadden met
de voorzitter van de Streek VVV waaronder de WV Tilburg ressorteert. De voor
zitter is de heer J.A.M. van Homelen, in het dagelijks leven burgemeester van Ho
ge en Lage Mierde.
/^(7onze vakantie van\
Mtim3ljuli
staat onze showroom weer
Mijd open en gaan we ween
Xfris voor U aan de stagy
doen. Het
Rotterdam
gericht
centage
woonwijl
Natuur’”
Rotterd;
Mensen die anders zijn - wat doen we ermee? Buitenlandse
werknemers, (voormalige) rijksgenoten uit Suriname en de
Antillen en wat we hoogmoedig «onmaatschappelijken» noe
men. Groeperingen waar we als maatschappij eerlijk gezegd
- en daarom hoeven we er ons niet minder voor te schamen -
niet blij mee zijn. Ook officieel Nederland begint ongemak-
De
gina’s bijlagen, en wie het wil hebben
moet er dan ook 45 gulden voor neer
tellen. Niet onbelangrijk is, dat de
auteurs aan een verkorte versie werken
die de toegankelikheid voor zeer veel
uit 1866 gelegen op de hoek
de slopershamer teniet. Een j
e bronnen hebben wij vemo- i
1.700
pand i
st een
Uitputtend onderzoek
In dit rapport, dat werd samengesteld
in opdracht van de gemeente Tilburg,
wordt uitputtend onderzoek gedaan
naar segregatie (het «soort bij soort»
wonen van groepen mensen, bijv, in
villawijken en in arbeidersbuurten) on
der de drie genoemde bevolkir“corr“>-
pen in Tilburg: de mediterane
landers, de Surinar
en wat men vroegei
pelijke gezinnen»
O.B.S.-gebieden.
De aanleiding voor de totstandkoming
van ’t rapport vormde de wens die ook
bij het Tilburgse gemeentebetuur leef
de: op grond van gedegen onderzoek
tot een huisvestingsbeleid voor
noemde groepen te komen. Een ht
vestingsbeleid, dat min of meer op
van de twee uitersten: spreiding
concentratie gericht zou moeten zijn.
Dat het rapport een gedegen werkstuk
geworden is, schreven we al. Het om
vat ruim
nnen. w e wacmen aus ai. i uourg, een stau met een
lier bestaat dan in realiteit aanwezig is. Tilburg lijkt
ie leegstand in kantoorgebouwen.
JE K Opruiming begint 15 juli
Besterdring 87, Tilburg. Te!.: 431489
aezer aagen na twee
werd gepubliceerd u
medewerkers van het om v
Noord- z’m"
in nu het geval
plannen was,
v«n buitenldnJ
jken, waar
w oners vormt
ündeijke streven van het
’'■meentebestuur zou dan
n op een maximaal
16% buitenlanders
Binnen niet al te lange tijd gaat Tilburg weer een stukje historie armer worden. Een boerderij ui
van de Enthovenseweg, Spoorlaan en bewoond door de familie van Stiphout gaat eerdaags onder d
uniek stukje Tilburg verdwijnt om plaats te maken voor 1.700 m2 kantoorruimte. Uit betrouwbare bronnen hebben wij vi
men dat de leegstand van kantoorruimte in Tilburg momenteel 40.000 m2 bedraagt, hierbij kunnen we dus binnenkort
m2 bijtellen. We tellen dit erbij omdat de bouwer in het midden laaf of dat er al een huurder voor het toekomstige
bekend is. Ook wordt in het midden gelaten wanneer de bouw gaat beginnen. We wachten dus af. Tilburg, een stad met
rijke historie, lijkt af te stevenen op een historie die meer op (foto) papil 2".J..L.
ook af te stevenen op het koesteren van een ongezonde leegstand in kantoorgebouwen.
te bevorderen maar dan met behoud
van het natuurlandschap.» Dat houdt
in dat de*VVV geen mensen naar ge
bieden gaat lokken waar bijv, verschil
lende soorten vogels zitten te broeden.
«■De Regte Heide is daar een goed
voorbeeld van. Het staat namelijk te
boek als een stiltegebied, nou daar
gaan wij geen mensen naar toe pra-
De winnaar van vorige week is de heer R. Bouman. H. Berkvenstraat 47, 5051 Ac
Tilburg.
Naast de inzendingen ontvangen wij veel aanvullende informatie over de in deze
serie afgedrukte stadsbeelden. Wij verzoeken u vriendelijk uw reactie uitsluitend
schriftelijk aan ons door te willen geven.
Bedrijfsleven
Uiteraard heeft de VW op
paalde manier alles te maken
bedrijfsleven. Van Homelen
geen moment om dit te erkenr
samenwerking met het bednjisieven,
de campingbedrijven en de horecabe
drijven is voor beide van groot belang.
In de dienstverlening die wij aan be
woners of bezoekers offreren is het no
dig veel zaken in samenspraak met be
drijven te regelen of te organiseren.
Dat lukt goed.»
«Het bedrijfsleven heeft daar baat bij,
wij als WV hebben daar baat bij en
zeker niet in de laatste plaats heeft de
bewóner pf bezoeker daar zijn profijt
van. Het mes snijdt naar meerdere
kanten is zijn konklusie.»
Een record aantal inzendingen deze week en ook een record aantal verkeerde op
lossingen. 1 inzender meende dat ons zesde fragment de trap in de tuin van bejaar
denhuis het Goirke voorstelde.
Bijna drie kwart van de ruim 150 inzenders herkenden in het stukje trap een frag
ment van de voormalige voetgangersbrug over het spoor in de Koestraat/Heuvel.
Ze hadden het mis. Ook degenen die in hun brieven schreven dat ze 20 jaar lang
elke dag twee keer over die brug waren geweest. Zo ziet men maar hoe herinnerin
gen vervagen... Of zit het hier toch wel wat anders? Inderdaad dus, men kan zeg
gen dat een tamelijk boos opzetje van de redactie buitengemeen veel succes heeft
gehad: de opzet namelijk om het fragment zo te kiezen dat een groot aantal deel
nemers aan de puzzel zou denken, de brug over de Koestraat/Heuvel-overweg
voor zich' te zien, en niet die over de plaats waar de spoorbaan Gasthuisstraat en
Noordstraat van elkaar scheidde.
En inderdaad: tientallen inzenders dichtten de ramen op de achtergrond toe aan
het complex van «Den Ateljee», ofwel de hoofdwerkplaats van N.S., terwijl het in
werkelijkheid een stukje van de wollenstoffenfabriek van Frans Mutsaers en zoon
was. Dit is uiteraard duidelijk te zien op de foto hierboven, die naar de afgebeelde
automodellen te oordelen, in de nadagen van de voetgangersbrug moet zijn geno
men, zo tegen 1960 dus. De voetgangersbrug werd, evenals die aan de Koestraat
(vreemd dat we de bruggen de naam geven van de noordelijke aangrenzende
straat, in beide gevallen) gebouwd in 1894 aan de stationskant van de overweg. Dit
laatste omdat de beide overwegen tevens het stationsemplacement begrensden en
men dus aan die kant de ruimte had om de brug te bouwen. In 1960 werden de
bruggen afgebroken. Er waren overigens wel degelijk ook verschillen tussen beide
bruggen, al zijn die op het fragment van vorige week niet te onderscheiden.
Allereerst liep de vorm van de trappen uiteen en voorts was de Gasthuisstraatbmg
een «open bak», terwijl die aan de Koestraat min of meer overhuifd was met op
enige afstand van elkaar geplaatste balken.
Klonk tot nu toe in de brieven van veel inzenders nogal wat s-
aardige stukjes Tilburg die verdwenen zijn, naar onze voet„
langt niemand terug. Veel inzenders schrijven nu nog met nauw verholen kwaad
heid over die «asociale» spoorwegen, die zonder zich iets om de wegtikkende tijd
van het wachtende werkvolk te bekommeren de spoorwegovergangen de halve dag
dichthielden omdat er gerangeerd moest worden. En juist om die wachtenden een
«ontsnappingsmogelijkheid» te bieden zijn de bruggen gebouwd; je kon er, mid
dels een speciale sleuf aan de zijkanten van de trappen, ook je fiets overheen zeu
len. maar dat was toch een hele operatie: je moest wel verschrikkelijk veel haast
hebben wilde je tot zo'n waaghalzerige onderneming besluiten; vooral bij regen en
vorst was het moeilijk om je ijzeren ros bij het afdalen in bedwang te houden, en
vaak ging, tegen de tijd dat je weer beneden was, net de overweg open.
Niettemin waren de bruggen, vooral voor kinderen, heel spannende bouwsels: be
kroop je tijdens het beklimmen der treden vaak de angst er tussendoor te vallen
(net zoals bijvoorbeeld op de tribunes van het Longa-terrein), eenmaal boven aan
beland gaf het een geweldige kick om over de gelaten wachtende mensenzee uit te
kijken. Het wachten boven op de brug was voorts natuurlijk op het er onderdoor
rijden van de trein, wat in het stoomtijdperk soms het toppunt van kindergeluk
met zich meebracht: dat je, wanneer de locomotief net onder de brug een stoom-
wolkje uitbraakte, in de wolk gewikkeld raakte en enkele ogenblikken in een op
perste alleenzijn temidden der «kolkende massa’s» kon doorbrengen.
Ook deze keer moeten wij een foutje uit de vorige aflevering herstellen: de water
toren staat er niet, zoals wij vorige week schreven, waterloos bij, maar maakt met
een maximale opslagcapaciteit van 1.000 kubieke meter nog steeds deel uit van
het Tilburgse waterleidingsnet. Dit vernamen wij van de zijde der T.W.M.
Tilburg in Fragmenten is een serie van de Tilburgse Koerier in samenwerking met
Ronald Peeters van de gemeentelijke Archiefdienst. Gedurende enige tijd zullen
er in de Tilburgse Koerier wekelijks foto’s verschijnen waarop een gedeelte van
een gebouw of straat-situatie staat afgebeeld uit het naoorlogse stadsbeeld. Vaak,
maar niet altijd, zal het daarbij gaan om niet meer bestaande situaties. Aan u, le
zer, is vervolgens de opdracht uit te maken waar de afgebeelde fragmenten bij be-
Onder de inzenders van de juiste oplossing wordt wekelijks een prijs verloot, die
ter beschikking wordt gesteld door Boekhandel Gianotten. De prijs bestaat uit één
van de drie door Boekhandel Gianotten uitgegeven fotoboeken over Tilburg, te
weten Tilburg in Beeld 1865-1945, Tilburg van Boven en Ge waart mar Arbeider.
Uw oplossing kunt u inzenden aan de redactie van de Tilburgse Koerier en wel
uiterlijk tot, let u op. maandag 12 juli om 18.00 uur. Op de enveloppe dient u dui
delijk te vermelden: «Tilburg in Fragmenten». De winnaar krijgt bericht van de
Tilburgse Koerier. Over de uitslag wordt geen correspondentie gevoerd.
Wij wensen u ook deze keer veel genoegen en succes met het thuisbrengen van
onderstaand Tilburgs Fragment.
We hebben het nu dus over de huisves
ting van de «anderen». Want een van
de kenmerken van deze bevolkigsgroe-
pen is dat ze maatschappelijk en eco
nomisch tot de zwakste groepen beho
ren. Groepen, die dus ook op huisves-
tingsgebied het minst te besteden heb
ben en daardoor automatisch terecht
komen in de oudste wijken van de ste
den, waar de slechtste woningen te
koop en te huur zijn. En waar zich dus
waardoor n'et onvermeld laten: dat de poblemen
tijd ge-’ die in bepaalde wijken ontstaan tussen
litgangs- «vreemdelingen» en «oorspronkelijke
v bewoners» hiet het gevolg zijn van de
andere leefwijze der vreemdelingen en
burg» van hun talrijke aanwezigheid binnen
ïlheid die wijken, maar dat de hoofdoorzaak
voor spanningen in oude wijken de eco
nomische omstandigheden zijn, het feit
dat alle bewoners in de hoek zitten
waar de klappen vallen en er niet uit
weg kunnen komen.
In de streek VW partici
gemeentes. De g
spreid over het gewest Tii
zondering van Alphen er
en Rijen, maar met inbeg
meente Woudrichem.
Volgens de heer van Homelen is de sa
menwerking tussen de betrokken ge-
ingsgroe- meentes en de lokale VW’s van uit-
e buiten- zonderlijk goed gehalte. Speciaal
- noemt hij hierbij de samenwerking met
de gemeente Tilburg. «Het vertrouwen
wat wij van de gemeente Tilburg ge
nieten is geweldig. Natuurlijk is dit
voor het overgrote deel te danken aan
de difekteur, dhr. Bontebal en zijn
team; de VW Tilburg dus. Dit team
werkt uitstekend in het Hart van Bra-
ge- bant, zij presenteren zich goed en doen
luis- er alles aan om Tilburg, maar ook de
i een regio op een verantwoorde wijze onder vierdaagse die eerdaags
of de aandacht van zowel de toerist als gaat.»
van de bewoners te brengen.» Natuur
Doel VVV
blazijden plus zo’n 70 pa- Daarmee komen we op het meest es
sentiële aspekt van de VW, het doel
van de vereniging. «Kort gezegd komt
het hierop neer», aldus de heer van
Homelen, «dat de VW tot doel heeft
de rekreatieve en edukatieve mogelijk
heden van plaats of streek onder de
aandacht van de bewoners en de be
zoekers, de toeristen, te brengen. In
onze regio springen er als trekpleisters
natuurlijk de Beekse Bergen, de Efte-
ling en het Autotron uit. Maar daar
mee zijn we er niet. De VW Hart van
Brabant, Tilburg, presenteert bijv, ter
gelegenheid van haar 75-jarig bestaan
een aktiviteitenpakket dat er zijn mag.
Een stadswandeling, een busrondrit,
huifkarritten, en wat dies meer zij.
dinsdag 13 juli
’s morgens
om 11.30 uur!
PIUSPLEIN 54
tilburg
in verband daarmee
zal «de Koerier» volgende
week worden verspreid op
WOENSDAG
14 juli
Advertenties en redaktlonele
kopij voor dat nummer
dienen uiterlijk In
ons bezit te zijn op
Om op deze plaats diep op dit rapf
in te gaan, zou te ver voeren. Eén
de belangrijkste conclusies willen we
preniStmaarvooral
veilige vakantie toe.
Begin
«In 1907 zijn in Tilburg de VW-akti-
viteiten begonnen. De naam van de
WV was toen anders, het heette toen
p Tilburg Vooruit. Later is dit VW Til-
P burg geworden. In 1970 zijn toen», al
dus de heer van Homelen, «de VW
Tilburg en de streek VW samen ge
gaan.» Volgens de heer van Homelen
is dit een erg goed besluit geweest. Het
bood immers voor zowel de stad Til-
als voor de regio de mogelijkheid
van eikaars kapaciteiten en voor
zieningen gebruik te maken.
Goede samenwerking
W participeren zo’n 20
gemeentes liggen ver-
“'•west Tilburg met uit-
ïn Riel en Gilze
egnp vap de ge-
I-
I OPRUIMING
Actief beleid?
i proces dat zich zonder enig
van overheidswege afspeelt,
autoriteiten zelf is sinds een
jaren de discussie gaande
bijvoorbeeld als gemeentebe-
een actief huisvestingsbeleid ten
;n van de hier bedoelde bevol
ken zou moeten voeren. Zo is
xc gemeente Rotterdam geko-
plannen om de mediterane
iders, dit zijn de «gastarbei
ders» uit de landen rondom de Mid
dellandse Zee, gelijkmatiger over de
stad te verspreiden dan nu het geval is.
De bedoelig van die plannen was, de
concentraties van buitenlanders in be
paalde, oude, wijken, waar zij soms tot
60% van de bewoners vormen, teniet te
'T t uiteinde
aamse geme
worden op
van Iv/v
jk.
irlijk hebben de plannen van
rdam veel discussie uitgelokt.
Een belangrijke bijdrage tot die dis
cussie vormt het rapport «Segregatie
in Tilburg», dat dezer dagen na twee
jaar onderzoek
door een vijftal luvuvwvinvic
Provinciaal Öpbouworgaan
Brabant (PON) in Tilburg.
Tilburg
We komen nog even terug op het Hart
van Brabant, Tilburg. Volgens de
voorzitter van de Streek WV heeft
Tilburg veel interessants en edukatiefs.
Hij vindt dan ook dat de Tilburger
best wat chauvinistischer en trotser op
zijn stad mag zijn. De heer van Home
len is de mening toegedaan dat Tilburg
veel te bieden heeft en de Tilburgers
mogen dat weten, zich er meer van be
wust zijn.
Tot slot feliciteert de heer van Home
len de bewoners van Tilburg met hun
lerende VW en wenst de VW
>urg, de direkteur en het team nog
jaren toe.
TIJDELIJK GEVESTIGD BIJ
AUTC/KpSTERBV.
HOGE STEENWEG 45D,
5175 AG LOON OP ZAND.
TEL.:04166-1991.
De enige officiële dealer
voor Tilburg e.o. voor
Mercedes-Benz personenwagens.
ALLÉÉN DIT WEEKEND^oy^
voor bijna half geld
Normale winkelprijs 35;
Nu 3 dagen
in zwart
MATEN 40-46
mi rapport, dat werd samenj
opdracht van de
jrdt uitputtend
segregatie (he
in van
|kcn l
drie
in Tilbt
Iers, de
wat
lijke
■eebic
ileidii
fl