1295
NODACON
AUTOPARCB.V.i.o.
FRANK MONKEL
TEXTIEL
1000-DEN
topklasse
kolberts
blazers W
sr
I v PAK*N
t BORREL
„Jen tel je
WINCT!
3.000 broeken
corduroy, katoen, halve rib
div. merken, kleuren
alle maten
'SF—
fPIT
r 4000 m2!
Tilburg in fragmenten-(6)
rdag 24 juni 1982 pagina 24
Koerier
Oplage: 75.250 ex.
Parkeerstudie Tilburg.»
was om door de uitbreidii
Beleidsvraag 1
Beleidsvragen
J. VAN LOON-OTTEN
Hasaaltetraat 178
Beleidsvraag 2
Beleidsvraag 3
op het Louis Bouwmeesterplein met par- plaats
nat en» gunste
•Parkeren in de schil» van
Beleidsvraag 4
•Parkeren in een tarief zone op het Pieter Vreedeplein met parkeermeters»
EEN NIEUWE DEALER
DONDERDAG KOOPAVOND
Verandering van
parkeermaatregelen
Donderdag 1 juli 1982
26e jaargang nr. 1270
Specialist
in
wandbekleding
‘j het benoemen van onderstaand
deze serie.
parkeerders. He*t ille-
c is nauwelijks veran-
Openingstijden
ma. 13.00-18.00 u.
di. - vr. 9.00-18.00 u.
za. 9.00-17.00 u.
donderdag koopavond
werd
il ze-
TIJDELIJK GEVESTIGD BIJ
AUTO KOSTER B.V.
HOGE STEENWEG 45D,
5175 AG LOON OP ZAND.
TEL.:04166-1991.
ÓE TILBURGSE KOERIER
OprichterJ.H.G. de Beer
’N NIEUWE AUTOHUREN?
BEL=Budget= 013 433113
OBAM Tilburg bv Spoorlaan 175
In- en verkoop rampspartijen
en faillissementen
Radiostraat 26
DeWfcsj
die dalit
[Halve bril,
halve prijs
Zo’n leuk kleinf A e
I leesbrillet} e y U W
Montuur
L glazen v" AA/s/y/SA/*
Alle onderdelen voor uw
3j Electrolux
^HANDYMAN
BABY-HOME
Alleen Willem ll-straat 88-90
TILBURG
Het Projekt
ben samen
Uitgave De Tilburgse Koerier bv
Dir. T. de Beer-Douwes
-X
tijdelijk 24.95
2 voor 40.-
op op
week is mevrouw M. Jansen-Van Werd,
Tilburg. Deze heeft van ons bericht
JONGE
JENEVER
PIT 95 Cl
i per fles
Geldig van
1 t/m 14 juli '82.
Alleen bij
limpodiw
TILBURG schouwburgrlng 99 (in de Nulplus)
Weekblad voor
het Hart van Brabant
Verschijnt In geheel Tilburg
Goirle - Riel - Loon op Zand
Udenhout - Berkel Enschot
Oisterwljk - Moergestel en
Hllvarenbeek
Paletplein 12
5044JB TILBURG
Tel. 013-684619
LAKVERF
kleur naar keuze
3 blik 12.50
BEHANG
va 95 Ct
PLAK-PLASTIC
p.mtr 2.25
De winnaar van vorige
Paterstraat 50, 5025 JK
ontvangen.
Redactie - advertentie-afdeling
en administratie
N.S. Plein 14
5014 DA Tilburg
Tel. O13-430783 - 430898
Sluitingstermijn voor advertenties en
redactie dinsdagavond 22.00 uur.
X
opgesteld die onderzocht zijn. We la
ten ze de revue passeren en daarbij de
konklusies of, zo u wilt, de uitkomsten
van het onderzoek.
Hierbij
een
pantalon
GRATIS I
t.w.v. 5O,~
Hasseltstr. 195A, Tilburg
Telefoon 425487
Vermindert het parkeerkomfort voor
de werkers?»
de Jong-
van Dijk
Behang-
Verf
ctburo en de gemeente heb-
.1 een tiental beleidsvragen
Voor baby
vindt u bij BABY-HOME
alles wat uw hartje begeert Een verant
woorde baby-uitzet, grappige modieuze
schoentjes, baby-kmdermeubeltjes. de
nieuwste kinder-wandelwagens. buggy's,
kinderstoelen, boxen en naast goedgekeur
de autostoelen nu ook babykmderspeeltjes
j., inkiu.i.t, bij BABY-HOME
een vakkundige en vriendelijke
begeleiding
Komt u gerust vrijblijvend kijken naar al dat
liefs op meer dan 450 m! bedrijfsruimte
De enige officiële dealer
voor Tilburg e.o. voor
Mercedes-Benz personenwagens.
Op 1 juli 1980 zijn er de volgende par
keermaatregelen getroffen. Allereerst
is er een parkeervergunningensysteem
ingevoerd voor belanghebbenden.
Daarnaast zijn er tariefzones ingesteld
voor de parkeermeters. Tenslotte zijn Deze
er aan de rand van het centrum par
keerautomaten aangebracht m$t onbe
perkte parkeerduur. De gratis parkeer
plaatsen in het centrum zijn bijna hele
maal verdwenen.
Bezoek onze
SHOWROOM
Ruim gesorteerd
In de betere merken
Handgeknoopte BERBERS
KARPETTEN
PERZEN
Ook natuurzijden kleden
Salonkleden
Tafelkleden
Halkleden
VLOERBEKLEDING
TAPIJTEN PERZEN
VLOERBEDEKKING
I Verbetert het parkeerkomfort voor de
I belanghebbenden?»
I De situatie was zo dat bewoners van
I het centrum voor een groot deel waren
I aangewezen op vrije parkeerplaatsen.
I Dit is' nu veranderd. Voor deze groep
I parkeerders zijn ongeveer 600 parkeer-
I plaatsen gereserveerd. Van zoektijd
I naar parkeerruimte is nu geen sprake
I meer. De konklusie is dat het komfort
I voor de belanghebbenden verbeterd is.
I Zij moeten er echter wel voor betalen
I en wel 45,- per kwartaal, jaarlijks
I dus 180,- per vergunning. De studie
I konkludeert ook dat de belangstelling
I voor vergunningen groot is. Het alter
natief is echter weinig aanlokkelijk en
veel duurder, namelijk parkeren bij
parkeermeters of automaten.
Het Projektburo Integrale Verkeers- en Vervoersstudies van het ministerie van Verkeer en Water
staat heeft in overleg met de afdeling Verkeer van Publieke Werken van de gemeente Tilburg een
parkeerstudie gemaakt.
De studie of het onderzoek richt zich op de effekten van een uitbreiding op parkeergebied. De uit
breiding betreft de belanghebbendenregeling; parkeermeters voor bezoekers van het centrum en par
keerautomaten voor langparkeerders.
De bedoeling van de gemeente Tilburg was om door de uitbreiding de parkeersituatie in het centrum
te verbeteren voor bewoners, bedrijfshouders en centrum bezoekers. De bestaande parkeerruimte
werd steeds meer door werkers in het centrum ingenomen.
Het Projektburo heeft de studie uitbesteed aan DHV Raadgevend Ingenieursburo BV. De resultaten
van die studie zijn onlangs gepubliceerd. Reden voor ons het een en ander eens voor u op een rijtje te
zetten.
Tilburg in Fragmenten is een serie van de Tilburgse Koerier in samen
werking met de gemeentelijke Archiefdienst.
Gedurende enige tijd zullen er in de Tilburgse Koerier wekelijks foto’s
verschijnen waarop een gedeelte van een gebouw of straat situatie staat
afgebeëld uit het naoorlogse stadsbeeld. Vaak, maar niet altijd, zal het
daarbij gaan om niet meer bestaande situaties.
Aan u, lezer, is vervolgens de opdracht, uit te maken waar de afgebeelde
fragmenten bij behoren.
Onder de inzenders van de juiste oplossing wordt wekelijks een prijs ver
loot, die ter beschikking wordt gesteld door Boekhandel Gianotten. De
prijs bestaat uit één van de drie door Boekhandel Gianotten uitgegeven
fotoboeken over Tilburg, te weten Tilburg in Beeld 1865-1945, Tilburg
van Boven en Ge waart mar Arbeider.
Uw oplossing kunt u inzenden aan de redactie van de Tilburgse Koerier
en wel uiterlijk tot dinsdag 6 juli om 18.00 uur. Op de enveloppe dient u
duidelijk te vermelden: «Tilburg in Fragmenten». De winnaar krijgt be
richt van de Tilburgse Koerier. Over de uitslag wordt geen corresponden
tie gevoerd.
vraag luidtVerandert het aan
tal bezoeken per auto aan het centrum?»
De verwachting was dat de uitbreiding
van het betaald parkeren in en rond
het centrum zou leiden tot een toena
me van het aantal parkeerders dat gaat
winkelen. Ook verwachtte men dat het
aantal werkers die parkeren zou afne
men.
De uitkomsten van het onderzoek ma
ken duidelijk dat bij de mensen die in
het centrum wonen er geen verande
ring in de parkeergewoonte optreedt.
Van degenen die in het centrum wer
ken parkeert 25% minder in het cen
trum. Ook onder de winkelbezoekers is
er sprake van minder parkeren in het
centrum; 25% minder volgens het on
derzoek. Het aantal parkeerders in het
centrum die voor andere motjeven
daar parkeert (zakenbezoek, privébe-
zoek e.d.) is met 20% gestegen.
zoek. Er komt 1 miljoen gulden meer
binnen per jaar door de wijzigingen in
het parkeersysteem. Hierbij zijn niet
meegerekend de onderhoudskosten
van meters en automaten, de aanleg-
kosten van de parkeerterreinen e.d.
Beleidsvraag 8
Verandert de keuze van vervoerswijze
van de werkers?»
Jawel zegt het onderzoek. Het autoge
bruik daalde van 57% naar 47%, terwijl
het aantal inzittenden per auto onge
veer gelijk bleef. Het fietsgebruik is
toegenomen van 30% naar 42%. Ver
der zijn er volgens het onderzoek geen
grote verschuivingen te melden.
Beleidsvraag 9
Verandert het bezoektijdstip van be
zoekers aan het centrum?»
Het onderzoek konkludeert dat er een
verschuiving valt waar te nemen in de
richting van de ochtend en de vroege
middag. Er vindt een vermindering
7’ ‘s tussen 17.00 u. en 18.00 u. ten
gunste van een vermeerdering in de
De konklusie uit het onderzoek is dat Pe™de yan 8.™ u-tot W-00 u- en van
het illegaal plaatsgebruik in het een- 12 00 u’tot 14 00 u’
doen tram en in de schil, de rand om het Beleidsvraag 10
centrum, samen even groot is gebleven •Verandert de koopkrachtbinding van
in vergelijking met 1979. Het gaat hier- het hoofdwinkelcentrum?»
bij om zo’n 400 auto’s per dag. In het Het aantal bezoekers is volgens het on-
centrum komt echter minder illegaal derzoek in de kern van het hoofdwin-
plaatsgebruik voor vergeleken met kelcentram toegenomen met ongeveer
1979. Aan de rand is een belangrijke 6%. Bovendien zijn de bestedingen per
vergroting van het illegale plaatsge- bezoekerseenheid met 7% toegenomen,
bruik waar te nemen. Dit hoeft overigens volgens het onder-
Het illegaal gebruik van belangheb- zoek niet te betekenen dat de koop-
bendenplaatsen vindt vooral plaats krachtbinding voor het gehele hoofd
door ultra-korte parkeerders. Het ille- winkelcentrum van Tilburg verbeterd
is. Tenslotte wordt melding gemaakt in
het onderzoek van het feit dat het aan
tal bezoekers uit de omgeving van Til
burg is toegenomen.
Winkeliersvereniging
«Het Centrum»
Uiteraard hebben wij de grootste «be
langhebbende» gevraagd naar een
reaktie. Die «belanghebbende» is de
winkeliersvereniging van het centrum.
Helaas konden zij nog geen kommen-
taar leveren op de studie, aangezien zij
die nog niet in hun bezit had. Wel deel
de zij mee dat zij van plan zijn in het
najaar zelf een onderzoek te verrichten.
Het is voor de winkeliersvereniging na
melijk de vraag of er voldoende par
keerruimte in de stad is en verder is zij
geïnteresseerd in de wijze waarop een
bezoeker van het centrum zijn bezoek
realiseert. Met andere woorden: met
welk vervoermiddel gaat iemand naar
het centrum en waarom. Daarnaast wil
de winkeliersvereniging onderzoeken
of het bewegwijzeringssysteem naar de
diverse parkeerplaatsen werkt en of de
bezoekers voldoende weet hebben van
de parkeergarages. Ook wil zij de plat-
tegrondjes van de gemeente, waarin de
diverse parkeergelegenheden zijn aan
gegeven en ook de busdiensten naar
het centrum vermeld staan nog eens
extra onder de aandacht van de Til
burgse bevolking brengen.
Slechts 1 inzender meende dat ons vijfde fragment, van vorige week, deel
uitmaakte van de voormalige joodse synagoge in de Willem-II-straat. Alle
anderen toonden zich ook deze keer ware kenners van Tilburg en deelden
ons mede dat het hier gaat om de hoofdingang van de Watertoren aan de
Bredaseweg. Een meneer heeft er zelfs een ingewikkelde bustocht voor
over gehad om toch vooral zeker te zijn dat hij zich niet vergiste.
De Watertoren. Markant onderdeel van het silhouet van Tilburg. En
voorzover wij weten gelukkig (nog niet op de nominatie om te worden
gesloopt.
Zoals de jaartallen boven de ingang van de watertoren al aanduiden, w
deze gebouwd in de jaren 1896-1897. De Bredaseweg bestond toen al
ventig jaar en daarmee behoort deze in 1826 aangelegde straatweg tot de
oudste van Tilburgs uitvalswegen.
Komend vanuit de richting Breda vormden de omtrekken van de waterto
ren al van verre een vast herkenningspunt voor de vermoeide reiziger en
een teken dat het doel van de tocht niet ver meer was. De Watertoren
werd ontworpen door architect Ir. H. Halbertsma uit Den Haag.
Zijn bouwkundige voorbeelden stonden vooral in het Duitse Rijnland,
waar men kennelijk de monumentale bouwstijlen hanteerde die Halberts
ma van zijn opdrachtgevers moest gebruiken, daar de nieuwe watertoren
immers mede door «skyline» van Tilburg moest gaan bepalen. Wat dat
betreft is de architect duidelijk in zijn opzet geslaagd.
De kantelen, die vroeger de top van de watertoren sierden, zijn inmiddels
verdwenen, maar verder is er betrekkelijk weinig aan het bouwwerk ver
anderd in de loop der jaren, behalve dan dat er geen water meer in de to
ren is opgeslagen. Ook het kantoor van de Tilburgsche Waterleiding
Maatschappij, naast de watertoren, heeft de loop der tijden vrij onge
schonden doorstaan.
De vraag luidt: «Verbetert hetparkeer
komfort voor (winkel)bezoekers?»
Het antwoord is: ja. Doordat er een
sterke daling in de bezettingsgraad van
irkeerplaatsen in het centrum is, kan
bezoeker hiervan profiteren. Door
ing is ook de loopafstand tussen
parkeerplaats en bezoekadres verkort.
Ook de zoektijd naar parkeerruimte is
gedaald. Wel wordt in het onderzoek
de vraag gesteld of de aantrekkelijk- met
heid van het parkeren in zijn totaliteit eldei
vergroot is. Er moet immers meer be
taald worden waardoor de autobezoe-
kers afgeschrikt worden en liever bui
ten het centrum parkeren of met een
ander vervoersmiddel (openbaar ver
voer of de fiets) het centrum bezoeken.
Er wordt dan ook geen daling in het
totaal aantal winkelbezoekers gesigna
leerd volgens het onderzoek.
het centrum c
keerautomat
Ja is hierop het antwoord. De hoge ta- D<
ïieven hebben de bezettingsgraad van hc
parkeerplaatsen door werkers deer. ;r.
halveren. Een deel komt nu niet meer c“
t de auto, een ander deel parkeert i
v.ders. I
Beleidsvraag 5
•Doet de ruimtelijke spreiding de par- 1979. Aan de rand is een belangrijke
keerdruk verminderen?» vergroting van het illegale plaatsge-
Ook hierop is het antwoord bevesti- bruik waar te nemen.
gend. De uitbreiding van het betaald Het illegaal gebruik van belang’
parkeren heeft de parkeerdruk door de bendenplaatsen vindt vooral pl
week aanzienlijk doen verminderen, door ultra-korte parkeerders. Het
Een uitbreiding van het aantal par- gaal tijdsgebruik
keerplaatsen lijkt dan ook yolgens het derd.
onderzoek niet nodig. Beleidsvraag 7
Beleidsvraag 6 Verandert de opbrengst van het par-
De vraag is •Neemt het illegaal par- keersysteem?»
keren toe?»Jazeker, is de konklusie uit het onder-
onderzoek is dat
iraik in het cen-
de rand om
imen even groot is geble
ngmet 1*'*' -
400