I
H!
5
J
STHüssm
S) (m
&s
■’"BB
MOEDER
9MEI
moederdag
'ldjcs
TIlBÜFiG
Pol Sala kiest
Fontane
Nederlandse première van de musical
Effi Briest
RO-Theater «Alice in Wonderland
icien
ENS
Voorstelling
-1
Ekspositie Hans Peeters in galerie
K3
Z J.H. Leopold-
2 avond
Vijf avonden
nieuwe show
Paul van Vliet
Oo
rMG,
kunstwerk van de wee^j
modehuis
vdbrekel
'fyebers
ueoibod
istraat 73
342785
C.VANIERSEL
«Bye, bye Birdie» door B.O.e.M.S.
Harry de Wit
gaat niet door
met Theo
Schoonbrood
Globe speelt
vier stukken
van Müller
Donderdag 6 mei 1982 pagina 17
irdag 6 mei 1982 paginal! DE TILBURGSE KOERIER
Muziek en decor
gehad bij het verwerven van de rechten van deze musical.
lerlant
Pietei
I
i de I
vrijt
Tel 426333
bons
Bye. bye Birdie
foto: Jan Lampe
rüï|[rïïïllnJi|[niï’|lriri|[ru7 iirLql
Tel. 423781
nrjlnïïltnrï ISïïïIlnJÏlInïilGïïï]
door Harry de
vrijdag 7 mei in
-CL
Engels opzetkar
i in 1951. Opleiding maakt van de r
tekenleraren in Til- WOrdt papier ing
INDUS*
1
TA cola
y Het
Heuvelstraat - Tilburg
SCHOENENHUIS
Komt U even kijken
GESLOTEn
sn-
ta-
Pantalon maat
128 -176
in
in
SCHOENEN
TASSEN
PORTEMONNEES
ETC.
Korvelseweg 108 C
TILBURG
INDUS-
quartz,
een zilveren
prachtcadeau
I
'S7AL6A/
.unst-
Van
iemie
Het
F^kunst-'^
handel l
en
I lijsten- j
iö
1AAX. M&r
t&ZV/ce
!T
0/5-aJ$>7.
o rf&&xrr\
'M JDMTU
^IJ/T6£-
■KT/e
Kt APAKA-\
ïzegd,
van Til-
en vrij-
heb ik
spontaan, ooi
voren of geda
een suite, enigszins in de stijl
e barok, die hij «Le Tombeau
noemde. «Tombeau» is een
vaarmee men iemands na-
er elk
laag
waarop
monotypelij-
om 20.30 uur
d georganiseerd
ir Café van de
INDUS-
quartz,
écht zilveren
kast en band
Jen schrijft
ius» de ets
ozet vooraf,
:ning van te
onderwerp.
Lekker sportief jack
van soepel sportnylon
met badstofvoering.
Maat 140 - 176 v.a.
Exclusieve
schilderstukken
en reprodukties
en hèt adres voor
alle soorten lijsten
Volop leuke tips voor
Reeds 11 jaar 'n
X»0T,bu,’*r
Waar de Nederlander nog echt kan
genieten van de fijne Turkse keuken!
In een romantische sfeer
.Reserveren gewenst
V Geopend vanaf 18 u.
's maandags gesloten J
Teletoonstr. 33 (zijstraatJ
Heuvelstraat). J
Juwelier - Horloger
Schouwburgring 27, Tilburg
Niemand van de organisatie van het volijverige gezelschap B.O.e.M.S.
(Brabantse Operette en Musical Spelers) zal durven ontkennen dat het
"i“‘ n,wlige moeite (en geld) heeft gekost om de musical «Bye, bye
tr Nederland en speciaal naar de Stadsschouwburg in Tilburg
I)
olieverf met een doek in het karton te wrij
ven ontstaat een heldere kleur. Kleurmen
ging ontstaat o.a. door kleuren over elkaar
heen te wrijven. Zo wordt laag na laag een
ondergrond van kleur opgebouwd,
dan vaak de toplaag komt van i
nen in vette drukinkt.
niet de nodif
Birdienaar
te halen.
Zo gemakkelijk het is om de traditionele Europese werken, de operette,
op te voeren, zo moeilijk heeft voorzitter Frans Staps en zijn consorten
het gehad bij het verwerven van de rechten van deze musical.
genheid
ienst
tend
arianne van Tot roi
l kort zijn opdrachten,
de kleuren mate het vrije i
terend zoeken
drukkingsvc
men naar e
niet vanui
9 J
r
'«Bye. bye Birdie» behoort
1 meest gespeelde werken in het ei
ftalige gebied en behoort bij de zoge
naamde «blockbusters» die in Ame
rika na de première bijna 700 voor
stellingen telde en in Londen maar
liefst 8 maanden stan^ hield.
De 17-jarige Effi Briest wordt uitgehuwe
lijkt aan de 20 jaar oudere baron Geert von
Instetten. Effi voelt zich zeer eenzaam in
haar nieuwe woonplaats, een kleine bad
plaats aan de Oostzee. Ze is ongelukkig,
zonder dat zelf altijd toe te willen geven,
omdat ze, ondanks bewezen toenaderingen
meent dat haar principieel denkende en eer
zuchtige echtgenoot niet genoeg om haar
geeft. De nieuwe districtscommandant Ma
joor Crampas, die bevriend is met haar
man, bezorgt haar eerst enige afwisseling in
haar leven, maar die slaat al spoedig om in
verwarring. Tussen Effie en Crampas ont
wikkelt zich een verhouding, die eindigt met
de verhuizing van de familie Instetten naar
Berlijn. Na zes jaar ontdekt haar man toe
vallig de vroegere relatie tussen Crampas en
zijn vrouw.
kunsthandel -LijstenspecialisC
k Alleen Besterdring 46. teleloon4313«^^
In de Studio-zaal vertoont het Film
huis op donderdag 6 mei om 20.30
uur Fontane Effi Briest» van Rainer
Werner Fassbinder.
Kunstwerk van de week is een initiatief
van de Tilburgse Koerier en de Kunst
uitleen. Wekelijks motiveert een lezer/
lezeres waarom een werk uit de Kunst
uitleen zijn/haar speciale voorkeur ge
niet.
r beeldende kunst te Amsterdam,
leerlinge van Röling en Camper
donk. Zij ontving reisbeurzen voor Itt
lië en Spanje en had regelmatig ten
toonstellingen in Limburg en de rest
van Nederland, Duitsland, Italië, Cu
racao en Oostenrijk. Marianne van der
Heijden maakt behalve etsen en kleur
etsen, achterglasschilderijen, acryl-
schilderijen, momotypen, tekeningen
en houtsneden. De eerste invloeden op
haar werk kwamen van Prof. Campen-
donk en van Italië. Na het loslaten van
traditionele vormen waren het vooral
Klee, Kandinsky en Miró. Marianne
van der Heijden heeft zijdelings met
Cobra te maken gekregen, maar ster
ker lijkt haar werk de overtuiging van
een man als Jean Bazaine uit te dragen
«Er zijn niet twee realiteiten, de een
buiten de mens en de ander alleen in
nerlijk». Ook zijn er sporen van Ale-
chinsky’s schrift te ontdekken in haar
werk.
Eén van de redenen om «Bye, bye E
Birdie» naar Nederland te halen was H
het nostalgische karakter dat deze
musical ademt. De jaren 1950-1960 II
met al zijn wels en wees. Een gegeven H
dat nu nog springlevend is en in die
genoemde jaren bepaald actueel: de
generatiekloof. Hoewel het onder-
werp wellicht aanleiding zou kunnen
zijn tot diepzinnige (muzikale) be- I
spiegelingen is daarvan in de musical I
weinig terug te vinden. Integendeel, I
alles is overgoten met een grote dosis
humor. Het is een luchthartige satire
over het rock-and-roll-beleven met
een knipoog naar de figuur van Elvis
Tot rond 1970 overheersten de
daarna in toenemende
werk en het experimen-
i naar persoonlijke uit
wennen. Van abstracte vor-
een nieuwe iconografie, nu
ait de traditie maar vanuit
eigen ervaringen. «Op weg naar een
nieuwe iconografie in een veranderde
wereld is Marianne van der Heijden in
haar werk bezig een luchtbrug te slaan.
Marianne van der Heijden werd in
1922 in Kerkrade geboren. Van 1941
t/m 1944 studeerde zij aan de Kur*’*
nijverheidsschool te Maastricht.
1945 t/m 1949 aan de Rijksacadc
Het RO-Theater speelt op zaterag 15 geling vai
en zondag 16 mei om 20.15 uur in de door een
schouwburg-zaal een eigentijdse be
werking van het bekende verhaal
•Alice in Wonderland» van Lewis
Carroll.
Het voorgaande vormt de basis voor
een amusante story, die zich wisse
lend in Rotterdam en in Overdam,
een denkbeeldige plaats in Drente,
afspeelt.
Om de soms op etslijnen lijkende monoty-
pe-lijnen wat minder hard te laten lijken,
wordt er met petroleum of terpentine ge
dept, wat ondergrondkleuren weer kan be
ïnvloeden, donkerder of lichter kan maken,
e enz. De penseel of kwast wordt nauwelijks
gebruikt omdat de verf meestal rechtstreeks
vanuit de tube op het karton wordt ge
bracht.
De tekens en figuren zijn vaak ontleend aan
oersymbolen en figuren, zoals ze in allerlei
kuituren (Egypte, indianenkuituren, enz.) al
gedurende vele duizenden jaren werden ge
bruikt. Op zo’n eenvoudige en direkt moge
lijke wijze geven de getekende figuren ge
voelens weer van «alleen zijn, toenadering
zoeken, vertwijfeld zijn» enz. In andere wer
ken geven «kleurbalken» dit gevoel weer
zonder verdere aanduidingen of verwijzin
gen.
De grote bewondering voor moderne Ame
rikanen zoals Rothko en Tobey, de Neder
lander Heyboer en vooral het werk van de
ingetogen expressionist Paul Klee spreken
uit het werk van Hans Peeters. Deze ekspo
sitie geeft een overzicht van werken uit de
periode april ’81 tot en met maart ’82.
Z 49.75
4 -
h
11 mei 1982 wordt in de Studiozaal
Stadsschouwburg Tilburg
een J.H. Leopold-avond f
door werkgroep Literair
Stichting J.H. Leopold i.s.tn. boekhan-
del Gianotten en de Stadsschouwburg.
Op deze avond zal gepresenteerd wor-
den Het Leopold-cahier, waarin is op-
y genomen een aantal artikelen rond de
y figuur van de dichter J.H. Leopold die
y 11 mei 1865 in ’s-Hertogenbosch werd
y geboren.
JF Verder wordt er een inleiding gehou-
yr den over de dichter door schrijver-uit-
y gever J.H. Polak en voorgedragen uit
y het werk van Leopold door de acteur
y Henk van Ulsen. Het geheel wordt
y muzikaal omlijst door de pianist-musi-
y coloog Ad van Sleuwen.
y Het Leopold-cahier wordt U aangebo-
y den voor een schappelijke prijs. Het
y cahier heeft een omvang van 100 blz.
y met een aantal fotopagina’s. Naast een
y algemene inleiding met bibliografische
§y gegevens bevat de bundel enkele de-
gA ta*lustud*es over werk en achtergron-
den van de dichter. Toegevoegd is
nieuws van de werkzaamheden van de
Stichting.
persi- Brabants Orkest
ck-op-
Aan het konsert dat Het Brabants
Orkest onder leiding van Ed Span
jaard op donderdag 13 mei om 20.15
uur in de schouwburg-zaal geeft,
wordt meegewerkt door de hoornist
Theo Schoonbrood. Uitgevoerd wor
den werken van twee komponisten,
Richard Strauss en Maurice Ravel,
die zich hebben laten inspireren door
de Franse barok-meester Franfois
Couperin.
Het programma is als volgt «J
Tombeau de Couperin» van
Tot en met 6 juni zijn in de galerie burg van 1969 tot 1974. Eerdere eksposities
van de Stadsschouwburg olieverven en in Tilburg, Den Bosch, Maastricht, Heerlen.
monotypes van Hans Peeters te zien. Diverse aankopen o.a. DSM, Raad van de
Deze ekspositie van een twintigtal Kinderbescherming, Gouvemementsge-
werken, is van maandag tot en met bouw Maastricht en artoteken.
’Sw ^tijdZ allé akliédeiten De techniek van werken is als volgt. Olie-
in de schouwburg-zaal. vcerf *ordt v^rwerkt °P een speciaal soort
Engels opzetkarton. Er wordt gebruik ge-
Hans Peeters. Geboren in 1951. Opleiding maakt van de monotype-techniek. Hierbij
aan de Akademie voor tekenleraren in Til- WOrdt papier ingerold met drukinkt (zwart,
sepia of wit) en dit papier wordt als een
soort carbonpapier gebruikt om de tekenin
gen over te brengen op het karton. Door de
I B.O.e.M.S. (bestaande uit 50 leden)
kan dan ook met enige trots gewag
maken van het feit, dat na bijna 116
jaar onderhandelen met het New
I Yorkse bureau en na ettelijke nachte-
I lijke telefoontjes, zij er in geslaagd
zijn een Europese première (buiten
de opvoeringen in Londen) naar Til-
r' burgee halen. De keuze was in eerste
instantie niet moeilijk: hartverover-
ende en overbekende muziek en een
verrukkelijke intrige.
MOe wereldpremière van Charles
Strouse’ schepping vond plaats
,.opl4 april 1960 op Broadway, met
[t niemand minder als Dick van Dyke
als de hoofdpersoon Albert en Chita
L Rivera als de bevallige Rose en Shir-
I ley Maclaine (toen nog niet zo he
rkend) in een van de ondergeschikte
[rollen. Charles Strouse, een van de
[toonaangevende toondichters van de
[.Amerikaanse musical, werkte al ja- geliefde,
I renlang nauw samen met zijn even op te bo
[bekende librettist Lee Adams en uit
L hun samenwerking ontstond later de
Lsuccesvolle musical «Applause»,
[waarin Lauren Bacall, de echtgenote
I van Humphrey Bogart, excelleerde.
Nog later creëerde Strouse «Annie»,
een musical over het gelijkname
[weesmeisje, die een van de ere
I kassuccessen aller tijden
L worden en nog steeds in L
[Broadway repertoire houdt.
De première vindt, zoals gez
plaats in de Stadsschouwburg
burg op vrijdag 7, zaterdag 8
dag 14 mei 1982.
Telefonisch of schriftelijk kunnen de Het programma is als volgt«Suite Le
kaartjes worden besteld bij de volgen- Tombeau de Couperin» van Ravel,
de adressen: G. Gilberts, Hindemith- -Hoomkonsert no 2 m Es» van Strauss,
straat 12. tel. 013-551744 en aan de
kassa van de Stadsschouwburg van van Rave]
Tilburg (013-362033). Ravel schreef e
van de Franse
de Couperin»
muzikaal begrip ws
gedachtenis eert.
Richard Strauss schreef een suite voor or
kest, gebouwd op oude clavecimbelwerken
van de Franse meester «Tanzsuite nach
klavierstücken von Francois Couperin». So
list tijdens dit konsert is Theo Schoonbrood
in het tweede hoomkonsert (1942) van
Strauss.
Het programma wordt besloten met een van
de meest gespeelde werken uit de 20e-eeuw-
se muziek, de «Bolero» van Ravel. Dit werk
met zijn stuwende, maar nergens machinale
werking, is geïnspireerd op een 18e-eeuwse
Spaanse volksdans.
Daarop wijzen ook
verse pluimage in ha
Achteraf past deze titel erbij en kan de men zij J -
volgende uitleg helpen om nog eens gels en r
opnieuw goed te (be)kijken. Volgens angst, or
mij is Venus niet geboren uit het schrikkir
schuim van de zee maar uit het brein rianne va
van een man. Hier ligt die man heerlijk overlever
te dagdromen. Hij ziet haar - zijn illu- Speling 197'
sie - oprijzenHét vrouwtje, het
hoofd in de wolken, getooid met hoed.
Zij hoeft alleen maar mooi te zijn (vgl.
Karei Appel die Sonja Barend de
woorden «sois belle et tais toi» toeslin
gerde). In feite is het zijn been dat om
hoog steekt. En Venus lacht. En het
mannetje lacht. Ieder zijn eigen bin
nenpretje».
Globe speelt op donderdag 13 mei om
20.30 uur in de Studio-zaal vier to
neelstukken van de kontroversiële
Oostduitse auteur Heiner Müller on
der de titel «Kwartet». Deze stukken
zijn «Mauser», «De Hamletmachi-
ne», «Kwartet» en «Herzstück». Er
wordt gebruik gemaakt van vertalin
gen van Martin Hartkamp. De dekors
en kostuums^, worden ontworpen door
Paul Gallis fDe regie is in handen van
Paul Vermeulen Windsant en Ge-
rardjan Rijnders. Aan deze voorstel
ling wordt meegewerkt door o.a. Theu
Boermans, Ton Setter, Theo de
Groot, Moniek Kramer. Elisabeth et Po°^’am,n?.aL
Andersen en Huib Rooymans. 22 mei
«Mauser» (1970) is geschreven in de vorm zijn, wordt een
van een leerstuk. Het is Müllers antwoord met Paul van Vlit
op Brechts die Massnahme (1930) en stelt wisselend vert»""'
het oude probleem van humaan gedrag ver
sus de revolutie aan de orde.
In «De Hamletmachine» (197
let en Ophelia uit het oorspr
van Shakespeare, de twee I
Beiden representeren een
ding van het individu tegenc
of de maatschappelijke verat
Dit seizoen brengt Paul van Vliet met
het kombo van Lex Jaspers een heel
bijzonder programma. Nieuwe tek
sten, nieuwe liedjes, nieuwe ideeën en
nieuwe typeringen worden aangevuld
met een paar toppers van toen.
■■™>ramma, dat op dinsdag 18, woens-
1 tnderdag 20, vrijdag 21 en
ei in de schouwburg te zien zal
Ovc.Deseboonev^Vcnu,.,».,.
wisselend verteller, zanger en typeur. Hij wil Limburgse kunstenares Marianne
U een avond laten delen in zijn visie op on- der Heijden kan Pol Sala
ze wereld met de kansen, de problemen, de «Het beeld intrigeert en Gv i^vuivu
ti Ham- tragiek, de humor, de angsten, de hoop en zijn prachtig». De in de kleuren auber-
-.jke werk de liefde. Hij vertaalt zijn gedachten door gine, blauw en okergeel ingekleurde ets
loofdpersonen. het verleden heen naar nu en de toekomst. js gedrukt van twee platen De platen
togelijke hou- Dromen en werkelijkheid, lachen en huilen. Z)jn geëts in suiker-aquatint techniek.
,<-r a» Gevat in die veelzijdige theatersfeer, die n
door de jaren heen bij Paul van Vliet steeds Marianne van der Heijdt
intenser en boeiender is geworden.
Ruud Gortzak (De Volkskrant)«Je kunt ?vfr e gebo°rte van Veni
van Vliet geen gevoel voor theater ontzeg- beb lk gemaakt zonder opze
uwse gen. Hij weet hoe hij een praktisch zonder spontaan, ook zonder tekenir
"Cu- haperingen verlopen show als een goede voren of gedachte aan dit c
jk de Hollandse nieuwe door de keel van zijn pu-
Val- bliek moet laten glijden. Hij wordt muzikaal
perfekt begeleid en de belichting staat op
een hoog niveau».
De kaartverkoop voor alle vijf de voorstel
lingen start op dinsdag 11 mei om 11.00
Het zeer gecompliceerde decor (17
taferelen) in twee bedrijven is uitge
dacht door Jan van Eekeren, een man
die in deze materie zijn sporen ruim
schoots heeft verdiend.
De choreografie tenslotte, steeds een
belangrijk onderdeel in een musical,
is in handen van Annemie Horsten.
van verwondering en ergernis dwaalt
betoverende wereld, zonder er zich
werkelijk mee in te laten, alsof het een (bo
ze) droom achter glas was. De klassieke Ali-
ce zou de droom van een zevenjarige zijn.
Volgens de interpretatie van het RO-Thea- c
sr„ Hans van Hechten, Fred Vaassen en Peter Liefhebber (Telegraaf)«Zelf vond ik Beiden representeren een mc
Radboud Molijn. wat het RO-Theater liet zien, heel onder- d‘ng van het mdivtdu tegenover de revolutie
voorstelling «Samenloop» door Harry de Het RO-Theater baseert de voorstelling op houdend en levendig, met de nadruk op °Lde maatschappelijke veranderingen.
4’ Wit en zijn ensemble, die op vnjdag 7 mei in fragmenten uit twee boeken van Carroll: «zien». De gebruikte Alice-fragmenten wer- «Kwartet» 1981), dat Globe twee weken na
de Stadsschouwburg zou plaatshebben, gaat «A|ice in Wonderland» en «Through the den door regisseur Franz Marijnen gevan- de were dpremière in Bochum uitbrengt, is
niet door. Waarschijnlijk is deze produktie lookinglass». In de traditionele opvatting is gen in schitterende toneelbeelden en het wa- een maloog- Het gesprek wordt gevoerd
in het begin van het nieuwe seizoen in Til- Alice het ontroerende meisje met afhangend ren visuele aspekten, veel méér dan de tek- door twee personages uit de 18e-eeuwse
OH burg te zien. haar en nadenkende ogen, dat in een men- sten, die mijn aandacht vasthielden». «roman hcentieux» Les Liaisons dangereu-
ses, van Choderlos de La Clos, namelijk de
Markiezin de Merteuil en burggraaf Val
mont.
«Herzstück (1981) is Müllers laatste stuk.
Het telt slechts twaalf regels en vat Müllers
grootste thema briljant samen hart versus
machine.
De muziek is vaak lyrisch en melo
dieus en zal door een uitgebreid or
kest van 24 musici in de originele zet
ting worden geleid door de vaste diri
gent van B.O.e.M.S., Piet van de San
den. Het werk staat bol van de
flages met name tijdens de rock-op-
tredens van Conrad Birdie.
Presley, die rond die tijd op het punt
stond om in het leger te treden.
Het verhaal is door regisseur-tekst-
schrijver Jacques de Groot gesitueerd
in Nederland in de beginjaren ’60.
Albert Pietersen, gespeeld door de
routinier Peter Witjes, een leraar
Frans op een scholengemeenschap,
heeft zijn baan opgegeven om zich
met hartstocht te wijden aan het im-
pressariaat van het rock-and-roll-
idool Conrad Birdie, daarin nadruk
kelijk gesteund door zijn bedillerige
moeder.
Zijn secretaresse, Rose, uitgebeeld
door de veelzijdige Belgische zange
res Rita Deneve, een vrouw met een
rijk musicalleven achter zich, ziet op
een gegeven moment het naderend
onheil wanneer Birdies carrière on
derbroken moet worden door zijn in
treden in het Nederlandse leger.
Haar enige wens is, samen met haar
-‘■-’e, Albert, een solide bestaan
«v oouwen, ver weg van de platen-
izen in Hilversum.
t de vogels van di-
image in haar werk. Soms ne-
j de gedaante aan van walgvo-
roofvogels, van verbijstering en
inheilsprofeten, nachtelijke ver
ingen... De prenten van Ma-
van der Heijden oefeningen
en». (Willem K. Coumans
77 nr. 4).
Een toevallige passant die zijn oog voor
laat vallen op het kunstwerk van de a]s |e
week, dat is Pol Sala. In het dagelijk
se leven als econoom werkzaam bij
het produktschap voor zuiveleen
publiekrechtelijke organisatie waarin
werknemers en werkgevers in de zui
vel bij elkaar komen. Daar houdt hij
zich bezig met weinig poëtische za
ken als de minimumprijs voor de
melk en adviseert hij de detailhandel
in het kader van de herstrukturering
van de melkverkoop. Zijn kantoor is
gevestigd in Den Haag, maar Pol Sa
la is vooralsnog niet weg te slaan uit
Tilburg, de stad waar hij zijn studie
heeft gevolgd, zijn vrienden en ken
nissen wonen en hij zijn veelal spor
tieve hobbies kan beoefenen. Een
belangrijke vrijetijdsbesteding van
Pol Sala is ook het bekijken en soms
bewonderen van kunst. Veilingen en
tentoonstellingen in binnen- en bui
tenland bezoekt hij regelmatig. «Ik
heb een voorkeur voor alles wat mooi
is, wat ik mooi vind uiteraard».
itse
te
en