I H! 5 J STHüssm S) (m &s ■’"BB MOEDER 9MEI moederdag 'ldjcs TIlBÜFiG Pol Sala kiest Fontane Nederlandse première van de musical Effi Briest RO-Theater «Alice in Wonderland icien ENS Voorstelling -1 Ekspositie Hans Peeters in galerie K3 Z J.H. Leopold- 2 avond Vijf avonden nieuwe show Paul van Vliet Oo rMG, kunstwerk van de wee^j modehuis vdbrekel 'fyebers ueoibod istraat 73 342785 C.VANIERSEL «Bye, bye Birdie» door B.O.e.M.S. Harry de Wit gaat niet door met Theo Schoonbrood Globe speelt vier stukken van Müller Donderdag 6 mei 1982 pagina 17 irdag 6 mei 1982 paginal! DE TILBURGSE KOERIER Muziek en decor gehad bij het verwerven van de rechten van deze musical. lerlant Pietei I i de I vrijt Tel 426333 bons Bye. bye Birdie foto: Jan Lampe rüï|[rïïïllnJi|[niï’|lriri|[ru7 iirLql Tel. 423781 nrjlnïïltnrï ISïïïIlnJÏlInïilGïïï] door Harry de vrijdag 7 mei in -CL Engels opzetkar i in 1951. Opleiding maakt van de r tekenleraren in Til- WOrdt papier ing INDUS* 1 TA cola y Het Heuvelstraat - Tilburg SCHOENENHUIS Komt U even kijken GESLOTEn sn- ta- Pantalon maat 128 -176 in in SCHOENEN TASSEN PORTEMONNEES ETC. Korvelseweg 108 C TILBURG INDUS- quartz, een zilveren prachtcadeau I 'S7AL6A/ .unst- Van iemie Het F^kunst-'^ handel l en I lijsten- j iö 1AAX. M&r t&ZV/ce !T 0/5-aJ$>7. o rf&&xrr\ 'M JDMTU ^IJ/T6£- ■KT/e Kt APAKA-\ ïzegd, van Til- en vrij- heb ik spontaan, ooi voren of geda een suite, enigszins in de stijl e barok, die hij «Le Tombeau noemde. «Tombeau» is een vaarmee men iemands na- er elk laag waarop monotypelij- om 20.30 uur d georganiseerd ir Café van de INDUS- quartz, écht zilveren kast en band Jen schrijft ius» de ets ozet vooraf, :ning van te onderwerp. Lekker sportief jack van soepel sportnylon met badstofvoering. Maat 140 - 176 v.a. Exclusieve schilderstukken en reprodukties en hèt adres voor alle soorten lijsten Volop leuke tips voor Reeds 11 jaar 'n X»0T,bu,’*r Waar de Nederlander nog echt kan genieten van de fijne Turkse keuken! In een romantische sfeer .Reserveren gewenst V Geopend vanaf 18 u. 's maandags gesloten J Teletoonstr. 33 (zijstraatJ Heuvelstraat). J Juwelier - Horloger Schouwburgring 27, Tilburg Niemand van de organisatie van het volijverige gezelschap B.O.e.M.S. (Brabantse Operette en Musical Spelers) zal durven ontkennen dat het "i“‘ n,wlige moeite (en geld) heeft gekost om de musical «Bye, bye tr Nederland en speciaal naar de Stadsschouwburg in Tilburg I) olieverf met een doek in het karton te wrij ven ontstaat een heldere kleur. Kleurmen ging ontstaat o.a. door kleuren over elkaar heen te wrijven. Zo wordt laag na laag een ondergrond van kleur opgebouwd, dan vaak de toplaag komt van i nen in vette drukinkt. niet de nodif Birdienaar te halen. Zo gemakkelijk het is om de traditionele Europese werken, de operette, op te voeren, zo moeilijk heeft voorzitter Frans Staps en zijn consorten het gehad bij het verwerven van de rechten van deze musical. genheid ienst tend arianne van Tot roi l kort zijn opdrachten, de kleuren mate het vrije i terend zoeken drukkingsvc men naar e niet vanui 9 J r '«Bye. bye Birdie» behoort 1 meest gespeelde werken in het ei ftalige gebied en behoort bij de zoge naamde «blockbusters» die in Ame rika na de première bijna 700 voor stellingen telde en in Londen maar liefst 8 maanden stan^ hield. De 17-jarige Effi Briest wordt uitgehuwe lijkt aan de 20 jaar oudere baron Geert von Instetten. Effi voelt zich zeer eenzaam in haar nieuwe woonplaats, een kleine bad plaats aan de Oostzee. Ze is ongelukkig, zonder dat zelf altijd toe te willen geven, omdat ze, ondanks bewezen toenaderingen meent dat haar principieel denkende en eer zuchtige echtgenoot niet genoeg om haar geeft. De nieuwe districtscommandant Ma joor Crampas, die bevriend is met haar man, bezorgt haar eerst enige afwisseling in haar leven, maar die slaat al spoedig om in verwarring. Tussen Effie en Crampas ont wikkelt zich een verhouding, die eindigt met de verhuizing van de familie Instetten naar Berlijn. Na zes jaar ontdekt haar man toe vallig de vroegere relatie tussen Crampas en zijn vrouw. kunsthandel -LijstenspecialisC k Alleen Besterdring 46. teleloon4313«^^ In de Studio-zaal vertoont het Film huis op donderdag 6 mei om 20.30 uur Fontane Effi Briest» van Rainer Werner Fassbinder. Kunstwerk van de week is een initiatief van de Tilburgse Koerier en de Kunst uitleen. Wekelijks motiveert een lezer/ lezeres waarom een werk uit de Kunst uitleen zijn/haar speciale voorkeur ge niet. r beeldende kunst te Amsterdam, leerlinge van Röling en Camper donk. Zij ontving reisbeurzen voor Itt lië en Spanje en had regelmatig ten toonstellingen in Limburg en de rest van Nederland, Duitsland, Italië, Cu racao en Oostenrijk. Marianne van der Heijden maakt behalve etsen en kleur etsen, achterglasschilderijen, acryl- schilderijen, momotypen, tekeningen en houtsneden. De eerste invloeden op haar werk kwamen van Prof. Campen- donk en van Italië. Na het loslaten van traditionele vormen waren het vooral Klee, Kandinsky en Miró. Marianne van der Heijden heeft zijdelings met Cobra te maken gekregen, maar ster ker lijkt haar werk de overtuiging van een man als Jean Bazaine uit te dragen «Er zijn niet twee realiteiten, de een buiten de mens en de ander alleen in nerlijk». Ook zijn er sporen van Ale- chinsky’s schrift te ontdekken in haar werk. Eén van de redenen om «Bye, bye E Birdie» naar Nederland te halen was H het nostalgische karakter dat deze musical ademt. De jaren 1950-1960 II met al zijn wels en wees. Een gegeven H dat nu nog springlevend is en in die genoemde jaren bepaald actueel: de generatiekloof. Hoewel het onder- werp wellicht aanleiding zou kunnen zijn tot diepzinnige (muzikale) be- I spiegelingen is daarvan in de musical I weinig terug te vinden. Integendeel, I alles is overgoten met een grote dosis humor. Het is een luchthartige satire over het rock-and-roll-beleven met een knipoog naar de figuur van Elvis Tot rond 1970 overheersten de daarna in toenemende werk en het experimen- i naar persoonlijke uit wennen. Van abstracte vor- een nieuwe iconografie, nu ait de traditie maar vanuit eigen ervaringen. «Op weg naar een nieuwe iconografie in een veranderde wereld is Marianne van der Heijden in haar werk bezig een luchtbrug te slaan. Marianne van der Heijden werd in 1922 in Kerkrade geboren. Van 1941 t/m 1944 studeerde zij aan de Kur*’* nijverheidsschool te Maastricht. 1945 t/m 1949 aan de Rijksacadc Het RO-Theater speelt op zaterag 15 geling vai en zondag 16 mei om 20.15 uur in de door een schouwburg-zaal een eigentijdse be werking van het bekende verhaal •Alice in Wonderland» van Lewis Carroll. Het voorgaande vormt de basis voor een amusante story, die zich wisse lend in Rotterdam en in Overdam, een denkbeeldige plaats in Drente, afspeelt. Om de soms op etslijnen lijkende monoty- pe-lijnen wat minder hard te laten lijken, wordt er met petroleum of terpentine ge dept, wat ondergrondkleuren weer kan be ïnvloeden, donkerder of lichter kan maken, e enz. De penseel of kwast wordt nauwelijks gebruikt omdat de verf meestal rechtstreeks vanuit de tube op het karton wordt ge bracht. De tekens en figuren zijn vaak ontleend aan oersymbolen en figuren, zoals ze in allerlei kuituren (Egypte, indianenkuituren, enz.) al gedurende vele duizenden jaren werden ge bruikt. Op zo’n eenvoudige en direkt moge lijke wijze geven de getekende figuren ge voelens weer van «alleen zijn, toenadering zoeken, vertwijfeld zijn» enz. In andere wer ken geven «kleurbalken» dit gevoel weer zonder verdere aanduidingen of verwijzin gen. De grote bewondering voor moderne Ame rikanen zoals Rothko en Tobey, de Neder lander Heyboer en vooral het werk van de ingetogen expressionist Paul Klee spreken uit het werk van Hans Peeters. Deze ekspo sitie geeft een overzicht van werken uit de periode april ’81 tot en met maart ’82. Z 49.75 4 - h 11 mei 1982 wordt in de Studiozaal Stadsschouwburg Tilburg een J.H. Leopold-avond f door werkgroep Literair Stichting J.H. Leopold i.s.tn. boekhan- del Gianotten en de Stadsschouwburg. Op deze avond zal gepresenteerd wor- den Het Leopold-cahier, waarin is op- y genomen een aantal artikelen rond de y figuur van de dichter J.H. Leopold die y 11 mei 1865 in ’s-Hertogenbosch werd y geboren. JF Verder wordt er een inleiding gehou- yr den over de dichter door schrijver-uit- y gever J.H. Polak en voorgedragen uit y het werk van Leopold door de acteur y Henk van Ulsen. Het geheel wordt y muzikaal omlijst door de pianist-musi- y coloog Ad van Sleuwen. y Het Leopold-cahier wordt U aangebo- y den voor een schappelijke prijs. Het y cahier heeft een omvang van 100 blz. y met een aantal fotopagina’s. Naast een y algemene inleiding met bibliografische §y gegevens bevat de bundel enkele de- gA ta*lustud*es over werk en achtergron- den van de dichter. Toegevoegd is nieuws van de werkzaamheden van de Stichting. persi- Brabants Orkest ck-op- Aan het konsert dat Het Brabants Orkest onder leiding van Ed Span jaard op donderdag 13 mei om 20.15 uur in de schouwburg-zaal geeft, wordt meegewerkt door de hoornist Theo Schoonbrood. Uitgevoerd wor den werken van twee komponisten, Richard Strauss en Maurice Ravel, die zich hebben laten inspireren door de Franse barok-meester Franfois Couperin. Het programma is als volgt «J Tombeau de Couperin» van Tot en met 6 juni zijn in de galerie burg van 1969 tot 1974. Eerdere eksposities van de Stadsschouwburg olieverven en in Tilburg, Den Bosch, Maastricht, Heerlen. monotypes van Hans Peeters te zien. Diverse aankopen o.a. DSM, Raad van de Deze ekspositie van een twintigtal Kinderbescherming, Gouvemementsge- werken, is van maandag tot en met bouw Maastricht en artoteken. ’Sw ^tijdZ allé akliédeiten De techniek van werken is als volgt. Olie- in de schouwburg-zaal. vcerf *ordt v^rwerkt °P een speciaal soort Engels opzetkarton. Er wordt gebruik ge- Hans Peeters. Geboren in 1951. Opleiding maakt van de monotype-techniek. Hierbij aan de Akademie voor tekenleraren in Til- WOrdt papier ingerold met drukinkt (zwart, sepia of wit) en dit papier wordt als een soort carbonpapier gebruikt om de tekenin gen over te brengen op het karton. Door de I B.O.e.M.S. (bestaande uit 50 leden) kan dan ook met enige trots gewag maken van het feit, dat na bijna 116 jaar onderhandelen met het New I Yorkse bureau en na ettelijke nachte- I lijke telefoontjes, zij er in geslaagd zijn een Europese première (buiten de opvoeringen in Londen) naar Til- r' burgee halen. De keuze was in eerste instantie niet moeilijk: hartverover- ende en overbekende muziek en een verrukkelijke intrige. MOe wereldpremière van Charles Strouse’ schepping vond plaats ,.opl4 april 1960 op Broadway, met [t niemand minder als Dick van Dyke als de hoofdpersoon Albert en Chita L Rivera als de bevallige Rose en Shir- I ley Maclaine (toen nog niet zo he rkend) in een van de ondergeschikte [rollen. Charles Strouse, een van de [toonaangevende toondichters van de [.Amerikaanse musical, werkte al ja- geliefde, I renlang nauw samen met zijn even op te bo [bekende librettist Lee Adams en uit L hun samenwerking ontstond later de Lsuccesvolle musical «Applause», [waarin Lauren Bacall, de echtgenote I van Humphrey Bogart, excelleerde. Nog later creëerde Strouse «Annie», een musical over het gelijkname [weesmeisje, die een van de ere I kassuccessen aller tijden L worden en nog steeds in L [Broadway repertoire houdt. De première vindt, zoals gez plaats in de Stadsschouwburg burg op vrijdag 7, zaterdag 8 dag 14 mei 1982. Telefonisch of schriftelijk kunnen de Het programma is als volgt«Suite Le kaartjes worden besteld bij de volgen- Tombeau de Couperin» van Ravel, de adressen: G. Gilberts, Hindemith- -Hoomkonsert no 2 m Es» van Strauss, straat 12. tel. 013-551744 en aan de kassa van de Stadsschouwburg van van Rave] Tilburg (013-362033). Ravel schreef e van de Franse de Couperin» muzikaal begrip ws gedachtenis eert. Richard Strauss schreef een suite voor or kest, gebouwd op oude clavecimbelwerken van de Franse meester «Tanzsuite nach klavierstücken von Francois Couperin». So list tijdens dit konsert is Theo Schoonbrood in het tweede hoomkonsert (1942) van Strauss. Het programma wordt besloten met een van de meest gespeelde werken uit de 20e-eeuw- se muziek, de «Bolero» van Ravel. Dit werk met zijn stuwende, maar nergens machinale werking, is geïnspireerd op een 18e-eeuwse Spaanse volksdans. Daarop wijzen ook verse pluimage in ha Achteraf past deze titel erbij en kan de men zij J - volgende uitleg helpen om nog eens gels en r opnieuw goed te (be)kijken. Volgens angst, or mij is Venus niet geboren uit het schrikkir schuim van de zee maar uit het brein rianne va van een man. Hier ligt die man heerlijk overlever te dagdromen. Hij ziet haar - zijn illu- Speling 197' sie - oprijzenHét vrouwtje, het hoofd in de wolken, getooid met hoed. Zij hoeft alleen maar mooi te zijn (vgl. Karei Appel die Sonja Barend de woorden «sois belle et tais toi» toeslin gerde). In feite is het zijn been dat om hoog steekt. En Venus lacht. En het mannetje lacht. Ieder zijn eigen bin nenpretje». Globe speelt op donderdag 13 mei om 20.30 uur in de Studio-zaal vier to neelstukken van de kontroversiële Oostduitse auteur Heiner Müller on der de titel «Kwartet». Deze stukken zijn «Mauser», «De Hamletmachi- ne», «Kwartet» en «Herzstück». Er wordt gebruik gemaakt van vertalin gen van Martin Hartkamp. De dekors en kostuums^, worden ontworpen door Paul Gallis fDe regie is in handen van Paul Vermeulen Windsant en Ge- rardjan Rijnders. Aan deze voorstel ling wordt meegewerkt door o.a. Theu Boermans, Ton Setter, Theo de Groot, Moniek Kramer. Elisabeth et Po°^’am,n?.aL Andersen en Huib Rooymans. 22 mei «Mauser» (1970) is geschreven in de vorm zijn, wordt een van een leerstuk. Het is Müllers antwoord met Paul van Vlit op Brechts die Massnahme (1930) en stelt wisselend vert»""' het oude probleem van humaan gedrag ver sus de revolutie aan de orde. In «De Hamletmachine» (197 let en Ophelia uit het oorspr van Shakespeare, de twee I Beiden representeren een ding van het individu tegenc of de maatschappelijke verat Dit seizoen brengt Paul van Vliet met het kombo van Lex Jaspers een heel bijzonder programma. Nieuwe tek sten, nieuwe liedjes, nieuwe ideeën en nieuwe typeringen worden aangevuld met een paar toppers van toen. ■■™>ramma, dat op dinsdag 18, woens- 1 tnderdag 20, vrijdag 21 en ei in de schouwburg te zien zal Ovc.Deseboonev^Vcnu,.,».,. wisselend verteller, zanger en typeur. Hij wil Limburgse kunstenares Marianne U een avond laten delen in zijn visie op on- der Heijden kan Pol Sala ze wereld met de kansen, de problemen, de «Het beeld intrigeert en Gv i^vuivu ti Ham- tragiek, de humor, de angsten, de hoop en zijn prachtig». De in de kleuren auber- -.jke werk de liefde. Hij vertaalt zijn gedachten door gine, blauw en okergeel ingekleurde ets loofdpersonen. het verleden heen naar nu en de toekomst. js gedrukt van twee platen De platen togelijke hou- Dromen en werkelijkheid, lachen en huilen. Z)jn geëts in suiker-aquatint techniek. ,<-r a» Gevat in die veelzijdige theatersfeer, die n door de jaren heen bij Paul van Vliet steeds Marianne van der Heijdt intenser en boeiender is geworden. Ruud Gortzak (De Volkskrant)«Je kunt ?vfr e gebo°rte van Veni van Vliet geen gevoel voor theater ontzeg- beb lk gemaakt zonder opze uwse gen. Hij weet hoe hij een praktisch zonder spontaan, ook zonder tekenir "Cu- haperingen verlopen show als een goede voren of gedachte aan dit c jk de Hollandse nieuwe door de keel van zijn pu- Val- bliek moet laten glijden. Hij wordt muzikaal perfekt begeleid en de belichting staat op een hoog niveau». De kaartverkoop voor alle vijf de voorstel lingen start op dinsdag 11 mei om 11.00 Het zeer gecompliceerde decor (17 taferelen) in twee bedrijven is uitge dacht door Jan van Eekeren, een man die in deze materie zijn sporen ruim schoots heeft verdiend. De choreografie tenslotte, steeds een belangrijk onderdeel in een musical, is in handen van Annemie Horsten. van verwondering en ergernis dwaalt betoverende wereld, zonder er zich werkelijk mee in te laten, alsof het een (bo ze) droom achter glas was. De klassieke Ali- ce zou de droom van een zevenjarige zijn. Volgens de interpretatie van het RO-Thea- c sr„ Hans van Hechten, Fred Vaassen en Peter Liefhebber (Telegraaf)«Zelf vond ik Beiden representeren een mc Radboud Molijn. wat het RO-Theater liet zien, heel onder- d‘ng van het mdivtdu tegenover de revolutie voorstelling «Samenloop» door Harry de Het RO-Theater baseert de voorstelling op houdend en levendig, met de nadruk op °Lde maatschappelijke veranderingen. 4’ Wit en zijn ensemble, die op vnjdag 7 mei in fragmenten uit twee boeken van Carroll: «zien». De gebruikte Alice-fragmenten wer- «Kwartet» 1981), dat Globe twee weken na de Stadsschouwburg zou plaatshebben, gaat «A|ice in Wonderland» en «Through the den door regisseur Franz Marijnen gevan- de were dpremière in Bochum uitbrengt, is niet door. Waarschijnlijk is deze produktie lookinglass». In de traditionele opvatting is gen in schitterende toneelbeelden en het wa- een maloog- Het gesprek wordt gevoerd in het begin van het nieuwe seizoen in Til- Alice het ontroerende meisje met afhangend ren visuele aspekten, veel méér dan de tek- door twee personages uit de 18e-eeuwse OH burg te zien. haar en nadenkende ogen, dat in een men- sten, die mijn aandacht vasthielden». «roman hcentieux» Les Liaisons dangereu- ses, van Choderlos de La Clos, namelijk de Markiezin de Merteuil en burggraaf Val mont. «Herzstück (1981) is Müllers laatste stuk. Het telt slechts twaalf regels en vat Müllers grootste thema briljant samen hart versus machine. De muziek is vaak lyrisch en melo dieus en zal door een uitgebreid or kest van 24 musici in de originele zet ting worden geleid door de vaste diri gent van B.O.e.M.S., Piet van de San den. Het werk staat bol van de flages met name tijdens de rock-op- tredens van Conrad Birdie. Presley, die rond die tijd op het punt stond om in het leger te treden. Het verhaal is door regisseur-tekst- schrijver Jacques de Groot gesitueerd in Nederland in de beginjaren ’60. Albert Pietersen, gespeeld door de routinier Peter Witjes, een leraar Frans op een scholengemeenschap, heeft zijn baan opgegeven om zich met hartstocht te wijden aan het im- pressariaat van het rock-and-roll- idool Conrad Birdie, daarin nadruk kelijk gesteund door zijn bedillerige moeder. Zijn secretaresse, Rose, uitgebeeld door de veelzijdige Belgische zange res Rita Deneve, een vrouw met een rijk musicalleven achter zich, ziet op een gegeven moment het naderend onheil wanneer Birdies carrière on derbroken moet worden door zijn in treden in het Nederlandse leger. Haar enige wens is, samen met haar -‘■-’e, Albert, een solide bestaan «v oouwen, ver weg van de platen- izen in Hilversum. t de vogels van di- image in haar werk. Soms ne- j de gedaante aan van walgvo- roofvogels, van verbijstering en inheilsprofeten, nachtelijke ver ingen... De prenten van Ma- van der Heijden oefeningen en». (Willem K. Coumans 77 nr. 4). Een toevallige passant die zijn oog voor laat vallen op het kunstwerk van de a]s |e week, dat is Pol Sala. In het dagelijk se leven als econoom werkzaam bij het produktschap voor zuiveleen publiekrechtelijke organisatie waarin werknemers en werkgevers in de zui vel bij elkaar komen. Daar houdt hij zich bezig met weinig poëtische za ken als de minimumprijs voor de melk en adviseert hij de detailhandel in het kader van de herstrukturering van de melkverkoop. Zijn kantoor is gevestigd in Den Haag, maar Pol Sa la is vooralsnog niet weg te slaan uit Tilburg, de stad waar hij zijn studie heeft gevolgd, zijn vrienden en ken nissen wonen en hij zijn veelal spor tieve hobbies kan beoefenen. Een belangrijke vrijetijdsbesteding van Pol Sala is ook het bekijken en soms bewonderen van kunst. Veilingen en tentoonstellingen in binnen- en bui tenland bezoekt hij regelmatig. «Ik heb een voorkeur voor alles wat mooi is, wat ik mooi vind uiteraard». itse te en

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1982 | | pagina 17