oos
MOEDER
DE 9MEI
tilburg op
.LING
'ft
12
TILBURG
Fontane Effi Briest
Margriet Geraets kiest
kunstwerk van de week
GLOBE SPEELT
HEINER MULLER
'fyebers
44,95
Cravat
A
irdag 29 april pagina 16
Donderdag 29 april pagina 17
DE TILBURGSE KOERIER
THEATER FILM MUZIEK VIDEO
lenen,
jlaatsir
lenbosch
i variëteiten
fiöfi Gemeente
MnP Tilburg
113 mei 20.30 uur
i positie
en bet
122.30 uur
□91
Tel. 426333
CA I POKRET
juktie wordt ge
UNDER
MARGUERITE
Brooks (1960).
Voor het video-programma van juni zie tentoonstellingen.
126.00
198.00
117.00
Filmhuis
104.00
253.00
Entree 5,-
I -
Het Brabants
Orkest
Expositie in het
Oude Kerkje
Koffiekonsert:
Het Brabants
Orkest met
Jan van Rooij
Laat u het Verkeers- en
vervoersplan uitleggen.
stru-
1 sa-
jlein 216
an 2
iperstraat 10
g^jr
mei om
Koningsplein 1
Tilburg (013) 436756
Corner Jazz Club
IJzerstr. 1 (achter Biljart Corner)
Vrijdag a.s. (Koninginnedag) Aanvang 21.30 uur.
Het Ad Villevoye Trio
Met zang van Hanneke Dirven.
Nederlander nog echt kan
i van de fijne Turkse keuken!
imantische sfeer
ut, vtooicon-
solist Tho-
Symfonie in
l te
for
ten. De
Dej
hst
S.M.E -1
zondag
zorg:-.
konsert
langestraat (bij de heuvelstraat)
besterdplein (P) vóór de winkel
«KPLAATS DE MUZE, de eindprodukties van deze Til-
verkplaats
CRET met «l<
en bewegingsthe
atste stuk,
it Müllers
t versus
O C woensdag 26 mei 20.30 uur
£0 MARGUERITE DURAS-SPÉCIAL: .Moderato Cantabile, van Peter
in de vorm
antwoord
en stelt
irag ver-
INDUS-
quartz,
écht zilveren
kast en band
Q donderdag 6 met 20.30 uur
tl Mime-theatergroep Nieuw West met BELOW ZERO, een theater-experi-
ment tussen spelers en publiek.
n n vrijdag 28 mei 20.30 uur
£0 THEATERWERK
burgse theaterwe
F met «Mme Leopoldines memoires». In
gepoogd om het innerlijk beeld van het
INDUS
Juwelier - Horloger
Schouwburgring 27, Tilburg
Restaurant
Reeds 11 jaar 'n
begrip in Tilburg en
omgeving.
Waar de Nede-1-’"'*”
genieten v
.Reserveren gewenst.
Geopend vanaf 18 u
's maandags gesloten
Telefoonstr. 33 (zijstraat
Heuvelstraat).
.Iemand heeft mijn lied vermoord.,
heater zonder woorden met antieke
KULTUREEL SENTRUM
TILBURG
Programma mei en juni 1982
Openingstijden In mei en Juni: dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag open van
10.00 tot en met 18.00 uur; zaterdag open van 10.00 uur tet 16.30 uur; zondag van
13.00 tot 16.30 uur en woensdag, donderdag en vrijdag nog van 19.00 tot 21.30 uur (of
zolang de voorstelling duurt). Op 5 mei en 30 mei is het Kultureel Sentrum gesloten, ter
wijl op 20 mei en 31 mei de openingstijden zijn als pp zondag
Het Kultureel Sentrum is in de maanden juni en augustus op de zondagen gesloten. In
de periode van 4 juli tot en met 2 augustus Is de jaarlijkse zomersluiting.
IR
I M KLIMAAT EN MARCEL CUYPERS. Geïmproviseerde muziek van Luc
Houtkamp (saxen), Jan den Beer (bas), Maartje ten Hoorn (viool) en Mar
cel Cuypers (piano).
zaterdag 15 mei 22.30 uur
filmhuis
MARGUERITE DURAS-SPÉCIAL: «India Song., M. Duras (1975).
IQ «woensdag 19 mei 20.30 uur
I MARGUERITE DURAS-SPÉCIAL: .Agatha et les lectures illimitées»,
van Marguerite Duras(1981), Frankrijk.
rt r <11- 25 mei t/m ma. 30 mei van 13.00 uur tot 16.30 uur en wo„ do. en vr.
X*1 van 19.30 uur tot 21.30 uur:
V VIDEO OP 'T ZOLDERTJE
NEON S (45 min.)
MUSICA POP, een videoproduktie van Meatball rond Gruppo Sportivo.
Sebastia
iische
welisv
concti uuit
latigepassag
t een andere v~
de Notekrake
werk bevat
0 4 vrijdag 21 mei 20.30 uur
I theaterzaal
<- I THEATER MASKA I POKf
Joegoslavisch masker i
Griekse muziek.
vrijdag 21 mei 22.00 uur
theaterzaal
THEATER MASKA
deze tweede produkuo
masker te bevrijden.
4 4 Dl. 11 mei t/m zo. 16 mei 13.00 uur t/m 16.30 uur en wo., do. en vr.
I van 19.30 uur tot 21.30 uur:
I I VIDEO OP'T ZOLDERTJE
NEON S (40 min.); LE PLEIN DE VIDE (53 min.) van Michel Bonmaison
(1981), Frankrijk, een kompositie van Beelden uit Frankrijk en minimal
music, gemaakt in opdracht van het Centre Culturele Georges Pompidou.
PLAATS VAN DE VREEMDELING, een televi-
den Berg, Theo van de Sande en Jochgem
n het jood zijn en de begrippen jood en zio-
In de Studio-zaal vertoont het 1
huis op donderdag 6 mei om 2
uur Fontane Effi Briest» van Rainer
Werner Fassbinder.
De 17-jarige Effi Briest wordt uitgehuwe
lijkt aan de 20 jaar oudere baron Geert von
Instetten. Effi voelt zich zeer eenzaam in
haar nieuwe woonplaats, een kleine bad
plaats aan de Oostzee. Ze is ongelukkig,
zonder dat zelf altijd toe te willen geven,
omdat ze, ondanks bewezen toenaderingen,
meent dat haar principieel denkende en eer
zuchtige echtgenoot niet genoeg om haar
geeft. De nieuwe districtscommandant Ma
joor Crampas, die bevriend is met haar
man, bezorgt haar een eerste enige afwisse
Dagelijks ook tentoonstelling en
diavertoningen.
HEREN MODES
■7 vrijdag 7 mal 20.30 uur
Mime-Theatergroep Nieuw West met PANTA RHEI.
Naast «Below Zero, (zie donderdag 6 mei) is dit de tweede theaterpro-
duktie waarbij het nu zal gaan ever de spanning tussen het spontane en
het artificiële, tussen de vrije improvisatie en het uitgebalanceerd-be-
dachte, maar ook tussen het vriendelijke amusement en de harde pu-
bliekskonfrontatie.
Country Trash
Op zaterdag 8 mei a.s. zal in café-bar
«Het Raadhuis» aan de Lind
Oisterwijk de bekende Tilburgse 1
matie «Country Trash» optreden,
groep is onlangs uitgebreid met een
mandolinespeler en deze zal die avond
-- /~”sterwijk zijn debuut maken.
O'hebbers, die zelf een inst
bespelen, kunnen deze avond
pelen in de pauze of met de band.
Trash begint haar optreden
cs half tien tot ongeveer half
acht uur platen op ver-
top-i
krijgen.
werk sp
set spelt
hoofdrol
1 f) dl. 18 mei t/m zo. 23 mal van 13.00 tot 16.30 uur; wo., do. en vr. van
I X 19.30 uur tot 21.30 uur:
I W VIDEO OP'T ZOLDERTJE
NEON 7 (40 min.)
STRIPTEASE van Frans Weisz en Robby Muller (30 min.).
INDUS-
quartz,
een zilveren
prachtcadeau
4 Q donderdag
I theaterzaal
I V STAMPKONSERT: WIM DE RUITER. Raakvlakken van uiteenlopende
kunstvormen: compositietechniek, theater, uitvoeringspraktijk van he
dendaagse muziek en beeldende kunst.
donderdag 13 mei 22.30 uur
filmhuis
MARGUERITE DURAS-SPÉCIAL: «Hiroshima mon amour., A. Resnais
(1959).
ft di. 4 mel t/m zo. 9 mel 13.00 uur t/m 16.30 uur en wo., do. en vrij, van
/I 19.30 uur t/m 21.30 uur
VIDEO OP 'T ZOLDERTJE
NEON 5 (42 mln.): «DE I"
sieproduktie van Rudolf van d
van Dijk, rond het thema van
nlst. (1979) 90 min.
Margriet had geen problemen met het uit-
zoeken van het kunstwerk van de week. Met
grote trefzekerheid koos zij «Kruis 8» van
de Eindhovense beeldend kunstenaar Cora
van Antwerpen. Haar voorkeur in de kunst
gaat uit naar expressionistisch werk; expres
sionistisch door de manier waarop het ge
maakt is, niet alleen het expressionisme als
stroming. Ook konkreet werk, bijvoorbeeld
het werk van Piet Mondriaan en de kunst
van de jaren 60, zoals de minimal-art, land
art en conceptual-art, heeft haar belangstel
ling.
e fluitist Jan van Rooij treedt als so-
t op tijdens het koffiekonsert dat
t Brabants Orkest in samenwerking
°t de Stadsschouwburg en de
M.E.T. in de schouwburgzaal op
ndag 2 mei om 12.30 uur zal ver
zorgen. Het wordt een aantrekkelijk
i-voor jong en wd Op het pro
gramma staan de volgende werken:
Ouverture De Barbier van Sevilla»
van Rossini, •Suite no. 2 in b» van
Bach en •Suite uit het ballet »De No-
tekraker» van Tsjaikovsky. Het Bra
bants Orkest staat onder leiding van
dirigent André Vandemoot.
IIGATA mat HEDENDAAGSE JAPANSE MUZIEK, he-
klassieke Japanse muziek voor keto, shamisen en zang.
- jr
Banc
gelijl
len.
In tegenstelling tot eerde
zal Neppie Noya niet als gast
met Grizzly optreden. Poginger
den in het werk gesteld om een i
-percussionist naar Moergestel
°<*n. Grizzly zal hoofdzakelijk eij
spelen. Daarnaast zal men e
set spelen met Chris Latulle in de
TQ hoofdrol. Aanvang: 21.30 uur (zaal
Yl open 20.30 uur).
FILMLIGA
Ambassade bioscoop
«Dramma della gelosia»
Regie van dit «Drama van Jalouzie» is van
Ettore Scola, bekend van «Una Giomata
Particolare».
Twee vrienden, Oreste en Nello, houden
van dezelfde vrouw, Adelaide. Oreste ont
moet Adelaide en beiden worden smoorver
liefd op elkaar. Hij verlaat zijn vrouw en al
les gaat verder goed tot hij Nello mee naar
huis neemt. Adelaide belandt in het zieken
huis na een scene als Oreste merkt dat Nello
een verhouding met haar heeft. De beide
heren beginnen een driehoeksverhouding
met haar, na de verzoening. Een regelrechte
ramp, die zich manifesteert als Adelaide 'n
zelfmoordpoging onderneemt. Na een ge
lukkige afloop besluit ze met Nello te trou
wen, als deze in ’n miserabele toestand ver
keert. Op weg naar de huwelijksmis ont
moet ze Oreste die er nog slechter aan toe is
en ze begint opnieuw te twijfelen. Per onge
luk wordt Adelaide doodgestoken door
Oreste na een gevecht tussen de beide man
nen.
RUS» van Vera Plivova (1979), Tsjechoslowakije; de film
uur, met daarna tekenen, schilderen en preten over de
en van 8 tot en met 12 jaar.
I 20.30 uur
Peter Liefhebber (telegraaf)De show-re-
vue van Robert Long en Leen Jongewaard,
gepresenteerd met een allure die opnieuw
beider formaat als artiest bevestigt, krijgt
deze dieptewerking mee door de vindingrij-
ke opbouw, waarbinnen zich twee verhalen
gerenommeerde muzikanten, die naast met elkaar verstrengelen». «Een boeiend,
l I hun verplichtingen in formaties als flitsend, bits maar gevoelsvol programma,
Massada, Livin’ Blues en Chris Latulle gedragen en gebracht door twee theater-
Band, in Grizzly een uitstekende mo- grootheden wier kreatieve samenwerking
gelijkheid zien om funkmuziek te spe- «Duidelijk Zo? nog heeft ver-
iere berichten
stmuzikant
;n wor-
andere
1 te
S JACQUELINE...
DOOR ROBERT
LONG EN LEEN
JONGEWAARD J3fi.
Tot hiertoe (heeft de Hëere ons geholpen»), *Passle°
is de titel van de splinternieuwe theatershow
van Robert Long en Leen Jongewaard. In de
ze voorstelling kontinueert het uitzonderlijke
duo zijn samenwerking, die twee jaar geleden
met het programma •Duidelijk zo een
nieuwe fase in Leen Jongewaards karriere in
luidde. Dit nieuwe programma, dat na de
proefvoorstellingen veel stof heeft doen op
waaien, is op donderdag 29, vrijdag 30 april
en zaterdag 1 mei in de schouwburg te zien.
Robert en Leen worden in hun show muzikaal
ondersteund door een kombo, bestaande uit
Rob van Stiphout (dwarsfluit), Harry Sibum
(gitaar), Koos Mark (akkordeon) en Wim
Voorhaar (drums).
dames zorgen in het weekend van
2 mei voor een zeer gevarieerde
“itie in het Oude Kerkje van Mid-
Funk in
trefcentrum
Moergestel
Op vrijdag a.s. (koninginnedag) vindt
er in het trefcentrum een optreden
plaats van de funkformatie Grizzly.
i De formatie Grizzly bestaat uit zeer ke Opbo‘u,,.
gerenommeerde muzikanten, die naast met elkaar
verplichtingen in formaties als flitsend, bit
>ada, Livin’ Blues en Chris Latulle gedra
1 in nVi-v-ii\r 1litct/»lreq(je IT1O- gTOOt
Verkeersdeskundigen en in-
spraakbegeleiders staan u op
zaterdag 1 mei, tussen 12.00
en 16.00 uur graag te woord in
de expositieruimte van het
stadhuis en beantwoorden vra
gen over verkeersproblemen.
woensdag 12 mel 14.00 uur
kinderfilmhuis
«BRONTOSAURUS»
duurt anderhalf ue'
film, voor kinderen v:
woensdag 12 mel
filmhuis
MARGUERITE DURAS-SPÉCIAL: «Aurelia Steiner - Melbourne/Aure-
lia Steiner - Vancouver.Marguerite Duras (1979), Frankrijk.
woensdag 12 mel 22.30 uur
«LE CAMION», Marguerite Duras (1977).
OVERHEMDEN
STROPDASSEN
HERENVESTEN i
KAMERJASSEN
PYJAMA'S
SPENCERS
FLANELLEN
HEREN- en
KINDERHEMDJES 1
POLO'S, lange mouw
POLO’S, korte mouw 1
T-SHIRTS
Besterdplein 34
Tel. 432127
29,95
Film- ling in haar leven, maar die slaat al spoe-
20.30 ding om in verwarring. Tussen Effie en
n_.Crampas ontwikkelt zich een verhouding,
die eindigt met de verhuizing van de familie
Instetten naar Berlijn. Na zes jaar ontdekt
haar man toevallig de vroegere relatie tus
sen Crampas en zijn vrouw. Hij daagt
Crampas tot een duel uit en doodt hem. Hij ne* c<
verstoot Effi, behoudt zelf hun dochter en onder
voedt haar zo op dat ze een afkeer van haar die ge
moeder krijgt. Het T
Met: Hanna Schygulla, Wolfgang Schenck, (J kl
Karlheinz Böhm, Ulli Lommel, Ursula Fanfare et
StrStz, Irm Hermann, Lilo Pempeit, Her- cert no j
bert Steinmetz, Hark Bohm, Evas Mattes mas zehet
e.v.a.
De N.C.R.V.-radio zal op woensdag 5
mei 1982, van 10.00 - 12.00 uur, via
Hilversum IV, in het programma «Or-
kestpalet», een opname uitzenden van
het concert door Het Brabants Orkest r
Ier leiding van André Vandemoot, in Oisterwijk
gemaakt werd op 26 maart 1982 in Countryhefht
Turfschip te Breda. ment bes“
kunt luisteren naar: O. Ketting, menspele.
Cortège; Mozart, Vioolcon- Country
in Bes KV 207, solist Tho- omstreeks
letmair; Franck, Symfonie in een en vanaf
zoek.
0 donderdag 27 met 20.30 uur
X theaterzaal
t I de FACTORIJ met «BOYS»
De verbeelding van een jongeman, waarin hij enkele personen uit zijn
verleden ontmoet en verstrikt raakt in de ervaringen die hij met hen ge
deeld heeft. Hij laat de ontmoeting plaatsvinden onder feestelijke omstan
digheden.
4 B vrijdag 14 mel 20.30 uur
I AKIKO NISHIC*’---
dendaagse en kiaasiorxo u«
vrijdag 14 mal 22.30 uur
filmhuis
MARGUERITE DURAS-SPÉCIAL: «Baxter, Veva Baxter». M. Duras
(1977).
«Ik ben werkloos, maar niet baan- Over «Kruis
loos», zegt Margriet Geraets en ver- altijd eerst t.
telt over haar vele bezigheden. Mar- wil ik weten
griet Geraets (22 jaar) volgde na de dat ik bij dit
middelbare school, nadat zij zich te- staan wie de
vergeefs had opgegeven voor een op- het maakt
leiding voor boswachter («Ik ben een tane indruk
meisje en werd daarom afgewezen»), spreekt. Het s
een zgn. sociaal jaar. In dat jaar denen. Ten
werkte zij in een ziekenhuis. Fantas- plaatsing
tisch werk, maar niet voor mij, luidde pasteltinte
haar conclusie. Daama kombineerde -
zij de avondcursus M.O. handvaar
digheid met diverse baantjes als uit
zendkracht De laatste twee-
richt Margriet vrijwilliger
culturele sector. Zo geeft zij glazuur-
en tekenles op het baanlozencen-
trum, begeleidt de kinderfilmvoor-
stellingen in het Kinderfilmhuis en
schreef op verzoek van de Kunstuit
leen het enthousiast ontvangen
«Kunstcahier», een k,_:-1-
boekje dat een overxicui <an ut
kunst in de 20e eeuw biedt en tevens
de kunstuitleendeelnemer wegwijs
wil maken in de vele bestaande
kunsttechnieken. «Ik doe van alles
en soms bekruipt me v*‘-
voel dat ik me moet oriënteren op
een aspekt, maar ik vind het moeilijk
om deze veelzijdigheid los te laten.
Ik probeer uiteraard wel een baantje (richting schilderen) te he
als handvaardigheidslerares te vin- kunstwerk van de week
den, maar mijn vrijheid is me ook deel uit van een hele reeks,
lief. Het geeft me de gelegenheid uit en 1982. Vaak zijn de werkt
te wijken naar dingen waar ik be- van een emotie waar over I
hoefte aan heb, zoals een cursus mi- wordt geplaatst Het kruis is
me of dansexpressie en het betekent beperking die zij zich naderhand i
tevens dat ik elk jaar een grote reis bedoelt als een «haft toe roepen», su„» t
kan maken». als een verbod. In sommige werken
Z -^s-n beeldende functie,
waarmee Cora van Antwer
o a. olieverf, Ie'
r_.tbussen, wat
-ueperkir
is 8» zegt Margriet: «Ik probeer
te kijken naar het werk, daarna
■- wie de maker is. Het gekke is
werk geen moment heb stilge-
maker zou kunnen zijn, want
een krachtige, duidelijke en spon-
k die volledig voor zichzelf
werk trekt om verscheidene re-
eerste het kleurgebruik. De
van het roodachtige tegen de
r.ten en het zwart en wit. Ik vind dat
een gewaagde kompositie. Ook heel gedurfd
zijn de flarden van vormen waardoor de ge-
voelsmatige opzet van het werk blijkt. Wan-
aatste twee jaar ver- neer je gedeelten van het werk afdekt, wordt
ijwilligerswerk in de pas duidelijk hoezeer het werk verandert en
-»-a _si _i- o0k hoezeer alle delen van het werk met el
kaar te maken hebben. Het is een heel kom
pleet werkstuk, zonder aan spontaniteit in
te boeten. Een tweede reden is de wijze
waarop de kunstenares het vormprobleem
heeft opgelost. Dat heeft zij gedaan op een
klein en handig manier die ik zelf niet zou kiezen. En tot
verzicht van de slot toch een beetje verwantschap. Ik ben
zelf ook een tijd bezig geweest met primaire
vormen en heb daar een driehoek-kick aan
overgehouden. Die suggestieve driehoek in
- het werk trekt onweerstaanbaar».
wel eens het ge- Cora van Antwerpen is sinds 1977 werkzaam
et oriënteren op als beeldend kunstenares in Eindhoven, na
eerst een grafische opleiding en daama de de
Akademie voor Industriële Vormgeving
hilderen) te hebben gevolgd. Het
■tuiiaivTviit «m, uc nwk «Kruis 8» maakt
deel uit van een hele reeks, gemaakt in 1981
en 1982. Vaak zijn de werken een weerslag
van een emotie waar over heen een kruis
wordt geplaatst Het kruis is bedoeld als een
beperking die zij zich naderhand oplegt en
bedoelt als een «halt toe roepen», soms zelfs
als een verbod. In sommige werken krijgt het
kruis een geheel eigen beeldende functie. De
materialen waarmee Cora van Antwerpen
werkt zijn o.a. olieverf, krijt potlood, deu
renlak en spuitbussen, wat de materialen be
treft kent zij geen beperking en alle stoffen
worden door elkaar gebruikt. Wat betreft de
kleuren gebruikt zij pastel, met altijd een ro
se, geflankeerd door een harde toon, zoals
ook in «Kruis 8».
id Kunstwerk van de week is een initiatief van
st de Tilburgse Koerier en de Kunstuitleen. We
kelijks motiveert een lezer/lezeres waarom
een werk uit de Kunstuitleen zijn/haar spe
ciale voorkeur geniet.
n Q zaterdag 29 mal 20.30 uur
k y THEATERWERKPLAATS DE MUZE
Zie 28 mel.
14,95
Haagse
Comedie met
toneelstuk
«Passiespel»
van Peter Nichols
De Haagse Comedie speelt in een re
gie van Carl van der Plas in de
schouwburgzaal •Passiespel» van de
Engelse auteur Peter Nichols, die in
ons land vooral bekend geworden is
door het aangrijpende stuk •Een dag
uit de dood van Verdomde Loe-
wietje». De hoofdrollen in dit blijspel
worden gespeeld door Monique Kerk
hof Guido de Moor, Lies Franken,
Anne-Marie Hey ligers en Wim van
Rooy.
In «Passiespel» is de vriend van James, een
goede vijftiger, overleden. Deze vriend had
een verhouding met de veel jongere Kate,
een verhouding waar iedereen zich van af
keerde. Alleen James en zijn vrouw Eleonor
zijn vrienden gebleven en Kate is hen daar
zeer dankbaar voor. Maar nu probeert Kate
de eveneens veel oudere James te veroveren.
Met succes!
nr/'A'T Bert Jansnia (Het Binnenhof): «Peter Ni-
«1 Uf 1 llllLlv 1 VZlL" chols’ «Passiespel» is toneel over de liefde
vanuit wat de Engelsen een «midlife crisis»
noemen, gevat in een intrigerend dubbelpa-
troon van rollen met hoofdpersonen die in
tweeën gesplitst zijn en van wie de afsplit-
-■en los van elkaar bewegen en optreden,
raagt om een zeer nauwgezet in elkaar
n van de mise-en-scène en om hoge
tie van de acteurskant.»
iespel» wordt gebracht op maandag 3
m 20.15 uur.
Drie
1 en
expositie
delbeers.
Lea Aben de Groodtuit ’s-Hertogen-
bosch toont diverse houten voorwer
pen die versierd zijn met volksschilder-
kunstmotieven. In haar jeugdjaren
schilderde zij vooral bloemen op sa
tijn. De laatste jaren houdt zij zich
vooral bezig met volksschilderkunst op
hout. Momenteel is werk van haar ook
te bezichtigen in de kunstgalerij in
Eindhoven. De tweede exposant, me
vrouw J. Kruijt van Dijk uit Amers
foort, maakt al sinds 1943 poppen. Het
hoofd, bedekt met echte haren, de
handen en de voeten zijn van klei, het
lijf is van stof vervaardigd. Het groot
ste aandel in de expositie levert mevr.
Van Esch uit Vught. Zij begon met ap
plicatie en geleidelijk groeide het be
werken van kleine lappen uit tot het
maken van wandkleden met gebruik
van alle mogelijke materialen, van «ru
we wol tot soepbeenderen». Werken
van haar zijn dit jaar voor de derde
maal te zien op de permanente exposi
tie in de «Gouden Handen» te ’s-Hee-
renberg.
TENTOONSTELLINGEN
4 mel t/m 6 juni: MET DE MOED DER WANHOOP. Tekeningen van ge
vangenen van het concentratiekamp Auschwitz 1940-1946.
6 mel t/m 1 juni: ANTWAN KLEMANN. Ingekleurde pentekeningen
3 juni t/m 3 lull: GERARD BROUWER. Beweging vastgelegd; theaterfo-
to's.
10 juni t/m 3 juli: VIDEOPROGRAMMA PERFORMANCES A INSTAL
LATIES in de eerste helft van dit jaar op verscheidene plaatsen in Neder
land geregistreerd.
Bij het ter perse gaan van dit blad was er
voor zaterdag l mei nog een beperkt aantal
plaatsen beschikbaar.
n n zaterdag 22 mel 20.30 uur
X X theaterzaal
A-A- WERKLOZENTHEATER AMSTERDAM speelt «GERED» van Edward
Bond Het Werklozentheater wil met deze voorstelling laten zien dat
werkloosheid geen op zich zelf staand fenomeen is, maar een gevolg van
de krachten die onze maatschappij beheersen.
Het koffiekonsert wordt geopend met twee
werken waarin de blazers centraal staan.
André Vandemoot leidt de blazers van Het
Brabants Orkest allereerst in een 19e-eeuw-
se bewerking van Rossini’s Ouverture «De
Barbier van Sevilla». Dit sprankelende en
parelende stuk bevat de belangrijkste melo
dieën uit de opera.
Solist tijdens dit concert is eerste fluitist Jan
van Rooij. Hij speelt de tweede suite voor
dwarsfluit van Johan Sebastian Bach. Dit
werk, dat Bachs melodische begaafdheid
prachtig illustreert, heeft weliswaar de vorm
van een suite, maar ook een concertant ka
rakter met virtuoze, cadansmatige passages.
Het concert wordt met een andere veel ge
speelde suite besloten, de Notekrakerssuite
van Tsjaikovsky. Het werk bevat dansen uit
het gelijknamige sprooL,
Toegang gratis.
Kinderkresj aanwezig.
Josephine van
Gasteren solo
In een regie en bewerking van Ton
Lutz brengt Josephine van Gasteren
het solo-toneelstuk •Niet geloofd, wel
gedaan» van de Duitse auteur Grete
Weit in de Studio-zaal op de planken.
Het onderwerp van deze voorstelling
staat ook nog hevig in de belangstel
ling. Het verhaal gaat namelijk over
een Duitse jodin, die tijdens haar ver
blijf als toeriste in Mexico plots wordt
gekonfronteerd met haar verleden.
«Niet geloofd, wel gedaan.» Deze solo-
voordracht is de toneelbewerking van de
schrijfster Grete Weil. Het is de voor een
groot deel waar gebeurde geschiedenis van
een Duitse jodin, die in de jaren dertig naar
Nederland vlucht, maar wordt gepakt als de
nazi’s ook in ons land de macht hebben ge
grepen. Toch weet ze te ontkomen. Na de
Tweede Wereldoorlog vertrekt ze naar
Amerika. Tijdens een vakantie in Mexico
meent ze de Duitser te herkennen, die des
tijds ten nauwste bij haar ontvluchting be
trokken was.
Josephine van Gasteren speelt het toneel
stuk op 4 mei om 20.30 uur.
Globe speelt op donderdag 29 april om 20.30
uur in de Studio-zaal vier toneelstukken van
de kontroversiële Oostduitse auteur Heiner
Müller onder de titel •Kwartet». Deze stuk
ken zijn •Mauser», «De Hamletmachine»,
•Kwartet» en •Herzstück».
De regie is in handen van Paul Vermeulen
Windsant en Gerardjan Rijnders. Aan eze
voorstelling wordt meegewerkt door o.a. Theu
Boermans, Ton Selter, Theo de Groot, Mo-
niek Kramer, Elisabeth Andersen en Huib
Rooymans.
«Mauser» (1970) is geschreven
van een leerstuk. Het is Müllers
op Brechts die Massnahme (1930)
het oude probleem van humaan gedr
sus de revolutie aan de orde.
In «De Hamletmachine» (1977) zijn Ham
let en Ophelia uit het oorspronkelijke werk
van Shakespeare, de twee hoofdpersonen.
Beiden representeren een mogelijke hou
ding van het individu tegenover de revolutie
of de maatschappelijke veranderingen.
«Kwartet» (1981), dat Globe twee weken na
de wereldpremière in Bochum uitbrengt, is
een dialoog. Het gesprek wordt gevoerd
door twee personages uit de 18e eeuwse
«roman licentieux» Les Liaisons dangereu-
ses, van Choderlos de la Clos, namelijk de
Markiezin de Merteuil en burggraaf Val
mont. In een rollenspel spelen zij en de ob-
jekten van hun begeerte en geven aldus een
genadeloze anatomische les aan de liefde.
De mens als ontzielde sexmachine.
«Herzstück» (1981) is Müllers laat"-
Het telt slechts twaalf regels en vat N
grootste thema briljant samen hart
machine.