oos MOEDER DE 9MEI tilburg op .LING 'ft 12 TILBURG Fontane Effi Briest Margriet Geraets kiest kunstwerk van de week GLOBE SPEELT HEINER MULLER 'fyebers 44,95 Cravat A irdag 29 april pagina 16 Donderdag 29 april pagina 17 DE TILBURGSE KOERIER THEATER FILM MUZIEK VIDEO lenen, jlaatsir lenbosch i variëteiten fiöfi Gemeente MnP Tilburg 113 mei 20.30 uur i positie en bet 122.30 uur □91 Tel. 426333 CA I POKRET juktie wordt ge UNDER MARGUERITE Brooks (1960). Voor het video-programma van juni zie tentoonstellingen. 126.00 198.00 117.00 Filmhuis 104.00 253.00 Entree 5,- I - Het Brabants Orkest Expositie in het Oude Kerkje Koffiekonsert: Het Brabants Orkest met Jan van Rooij Laat u het Verkeers- en vervoersplan uitleggen. stru- 1 sa- jlein 216 an 2 iperstraat 10 g^jr mei om Koningsplein 1 Tilburg (013) 436756 Corner Jazz Club IJzerstr. 1 (achter Biljart Corner) Vrijdag a.s. (Koninginnedag) Aanvang 21.30 uur. Het Ad Villevoye Trio Met zang van Hanneke Dirven. Nederlander nog echt kan i van de fijne Turkse keuken! imantische sfeer ut, vtooicon- solist Tho- Symfonie in l te for ten. De Dej hst S.M.E -1 zondag zorg:-. konsert langestraat (bij de heuvelstraat) besterdplein (P) vóór de winkel «KPLAATS DE MUZE, de eindprodukties van deze Til- verkplaats CRET met «l< en bewegingsthe atste stuk, it Müllers t versus O C woensdag 26 mei 20.30 uur £0 MARGUERITE DURAS-SPÉCIAL: .Moderato Cantabile, van Peter in de vorm antwoord en stelt irag ver- INDUS- quartz, écht zilveren kast en band Q donderdag 6 met 20.30 uur tl Mime-theatergroep Nieuw West met BELOW ZERO, een theater-experi- ment tussen spelers en publiek. n n vrijdag 28 mei 20.30 uur £0 THEATERWERK burgse theaterwe F met «Mme Leopoldines memoires». In gepoogd om het innerlijk beeld van het INDUS Juwelier - Horloger Schouwburgring 27, Tilburg Restaurant Reeds 11 jaar 'n begrip in Tilburg en omgeving. Waar de Nede-1-’"'*” genieten v .Reserveren gewenst. Geopend vanaf 18 u 's maandags gesloten Telefoonstr. 33 (zijstraat Heuvelstraat). .Iemand heeft mijn lied vermoord., heater zonder woorden met antieke KULTUREEL SENTRUM TILBURG Programma mei en juni 1982 Openingstijden In mei en Juni: dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag open van 10.00 tot en met 18.00 uur; zaterdag open van 10.00 uur tet 16.30 uur; zondag van 13.00 tot 16.30 uur en woensdag, donderdag en vrijdag nog van 19.00 tot 21.30 uur (of zolang de voorstelling duurt). Op 5 mei en 30 mei is het Kultureel Sentrum gesloten, ter wijl op 20 mei en 31 mei de openingstijden zijn als pp zondag Het Kultureel Sentrum is in de maanden juni en augustus op de zondagen gesloten. In de periode van 4 juli tot en met 2 augustus Is de jaarlijkse zomersluiting. IR I M KLIMAAT EN MARCEL CUYPERS. Geïmproviseerde muziek van Luc Houtkamp (saxen), Jan den Beer (bas), Maartje ten Hoorn (viool) en Mar cel Cuypers (piano). zaterdag 15 mei 22.30 uur filmhuis MARGUERITE DURAS-SPÉCIAL: «India Song., M. Duras (1975). IQ «woensdag 19 mei 20.30 uur I MARGUERITE DURAS-SPÉCIAL: .Agatha et les lectures illimitées», van Marguerite Duras(1981), Frankrijk. rt r <11- 25 mei t/m ma. 30 mei van 13.00 uur tot 16.30 uur en wo„ do. en vr. X*1 van 19.30 uur tot 21.30 uur: V VIDEO OP 'T ZOLDERTJE NEON S (45 min.) MUSICA POP, een videoproduktie van Meatball rond Gruppo Sportivo. Sebastia iische welisv concti uuit latigepassag t een andere v~ de Notekrake werk bevat 0 4 vrijdag 21 mei 20.30 uur I theaterzaal <- I THEATER MASKA I POKf Joegoslavisch masker i Griekse muziek. vrijdag 21 mei 22.00 uur theaterzaal THEATER MASKA deze tweede produkuo masker te bevrijden. 4 4 Dl. 11 mei t/m zo. 16 mei 13.00 uur t/m 16.30 uur en wo., do. en vr. I van 19.30 uur tot 21.30 uur: I I VIDEO OP'T ZOLDERTJE NEON S (40 min.); LE PLEIN DE VIDE (53 min.) van Michel Bonmaison (1981), Frankrijk, een kompositie van Beelden uit Frankrijk en minimal music, gemaakt in opdracht van het Centre Culturele Georges Pompidou. PLAATS VAN DE VREEMDELING, een televi- den Berg, Theo van de Sande en Jochgem n het jood zijn en de begrippen jood en zio- In de Studio-zaal vertoont het 1 huis op donderdag 6 mei om 2 uur Fontane Effi Briest» van Rainer Werner Fassbinder. De 17-jarige Effi Briest wordt uitgehuwe lijkt aan de 20 jaar oudere baron Geert von Instetten. Effi voelt zich zeer eenzaam in haar nieuwe woonplaats, een kleine bad plaats aan de Oostzee. Ze is ongelukkig, zonder dat zelf altijd toe te willen geven, omdat ze, ondanks bewezen toenaderingen, meent dat haar principieel denkende en eer zuchtige echtgenoot niet genoeg om haar geeft. De nieuwe districtscommandant Ma joor Crampas, die bevriend is met haar man, bezorgt haar een eerste enige afwisse Dagelijks ook tentoonstelling en diavertoningen. HEREN MODES ■7 vrijdag 7 mal 20.30 uur Mime-Theatergroep Nieuw West met PANTA RHEI. Naast «Below Zero, (zie donderdag 6 mei) is dit de tweede theaterpro- duktie waarbij het nu zal gaan ever de spanning tussen het spontane en het artificiële, tussen de vrije improvisatie en het uitgebalanceerd-be- dachte, maar ook tussen het vriendelijke amusement en de harde pu- bliekskonfrontatie. Country Trash Op zaterdag 8 mei a.s. zal in café-bar «Het Raadhuis» aan de Lind Oisterwijk de bekende Tilburgse 1 matie «Country Trash» optreden, groep is onlangs uitgebreid met een mandolinespeler en deze zal die avond -- /~”sterwijk zijn debuut maken. O'hebbers, die zelf een inst bespelen, kunnen deze avond pelen in de pauze of met de band. Trash begint haar optreden cs half tien tot ongeveer half acht uur platen op ver- top-i krijgen. werk sp set spelt hoofdrol 1 f) dl. 18 mei t/m zo. 23 mal van 13.00 tot 16.30 uur; wo., do. en vr. van I X 19.30 uur tot 21.30 uur: I W VIDEO OP'T ZOLDERTJE NEON 7 (40 min.) STRIPTEASE van Frans Weisz en Robby Muller (30 min.). INDUS- quartz, een zilveren prachtcadeau 4 Q donderdag I theaterzaal I V STAMPKONSERT: WIM DE RUITER. Raakvlakken van uiteenlopende kunstvormen: compositietechniek, theater, uitvoeringspraktijk van he dendaagse muziek en beeldende kunst. donderdag 13 mei 22.30 uur filmhuis MARGUERITE DURAS-SPÉCIAL: «Hiroshima mon amour., A. Resnais (1959). ft di. 4 mel t/m zo. 9 mel 13.00 uur t/m 16.30 uur en wo., do. en vrij, van /I 19.30 uur t/m 21.30 uur VIDEO OP 'T ZOLDERTJE NEON 5 (42 mln.): «DE I" sieproduktie van Rudolf van d van Dijk, rond het thema van nlst. (1979) 90 min. Margriet had geen problemen met het uit- zoeken van het kunstwerk van de week. Met grote trefzekerheid koos zij «Kruis 8» van de Eindhovense beeldend kunstenaar Cora van Antwerpen. Haar voorkeur in de kunst gaat uit naar expressionistisch werk; expres sionistisch door de manier waarop het ge maakt is, niet alleen het expressionisme als stroming. Ook konkreet werk, bijvoorbeeld het werk van Piet Mondriaan en de kunst van de jaren 60, zoals de minimal-art, land art en conceptual-art, heeft haar belangstel ling. e fluitist Jan van Rooij treedt als so- t op tijdens het koffiekonsert dat t Brabants Orkest in samenwerking °t de Stadsschouwburg en de M.E.T. in de schouwburgzaal op ndag 2 mei om 12.30 uur zal ver zorgen. Het wordt een aantrekkelijk i-voor jong en wd Op het pro gramma staan de volgende werken: Ouverture De Barbier van Sevilla» van Rossini, •Suite no. 2 in b» van Bach en •Suite uit het ballet »De No- tekraker» van Tsjaikovsky. Het Bra bants Orkest staat onder leiding van dirigent André Vandemoot. IIGATA mat HEDENDAAGSE JAPANSE MUZIEK, he- klassieke Japanse muziek voor keto, shamisen en zang. - jr Banc gelijl len. In tegenstelling tot eerde zal Neppie Noya niet als gast met Grizzly optreden. Poginger den in het werk gesteld om een i -percussionist naar Moergestel °<*n. Grizzly zal hoofdzakelijk eij spelen. Daarnaast zal men e set spelen met Chris Latulle in de TQ hoofdrol. Aanvang: 21.30 uur (zaal Yl open 20.30 uur). FILMLIGA Ambassade bioscoop «Dramma della gelosia» Regie van dit «Drama van Jalouzie» is van Ettore Scola, bekend van «Una Giomata Particolare». Twee vrienden, Oreste en Nello, houden van dezelfde vrouw, Adelaide. Oreste ont moet Adelaide en beiden worden smoorver liefd op elkaar. Hij verlaat zijn vrouw en al les gaat verder goed tot hij Nello mee naar huis neemt. Adelaide belandt in het zieken huis na een scene als Oreste merkt dat Nello een verhouding met haar heeft. De beide heren beginnen een driehoeksverhouding met haar, na de verzoening. Een regelrechte ramp, die zich manifesteert als Adelaide 'n zelfmoordpoging onderneemt. Na een ge lukkige afloop besluit ze met Nello te trou wen, als deze in ’n miserabele toestand ver keert. Op weg naar de huwelijksmis ont moet ze Oreste die er nog slechter aan toe is en ze begint opnieuw te twijfelen. Per onge luk wordt Adelaide doodgestoken door Oreste na een gevecht tussen de beide man nen. RUS» van Vera Plivova (1979), Tsjechoslowakije; de film uur, met daarna tekenen, schilderen en preten over de en van 8 tot en met 12 jaar. I 20.30 uur Peter Liefhebber (telegraaf)De show-re- vue van Robert Long en Leen Jongewaard, gepresenteerd met een allure die opnieuw beider formaat als artiest bevestigt, krijgt deze dieptewerking mee door de vindingrij- ke opbouw, waarbinnen zich twee verhalen gerenommeerde muzikanten, die naast met elkaar verstrengelen». «Een boeiend, l I hun verplichtingen in formaties als flitsend, bits maar gevoelsvol programma, Massada, Livin’ Blues en Chris Latulle gedragen en gebracht door twee theater- Band, in Grizzly een uitstekende mo- grootheden wier kreatieve samenwerking gelijkheid zien om funkmuziek te spe- «Duidelijk Zo? nog heeft ver- iere berichten stmuzikant ;n wor- andere 1 te S JACQUELINE... DOOR ROBERT LONG EN LEEN JONGEWAARD J3fi. Tot hiertoe (heeft de Hëere ons geholpen»), *Passle° is de titel van de splinternieuwe theatershow van Robert Long en Leen Jongewaard. In de ze voorstelling kontinueert het uitzonderlijke duo zijn samenwerking, die twee jaar geleden met het programma •Duidelijk zo een nieuwe fase in Leen Jongewaards karriere in luidde. Dit nieuwe programma, dat na de proefvoorstellingen veel stof heeft doen op waaien, is op donderdag 29, vrijdag 30 april en zaterdag 1 mei in de schouwburg te zien. Robert en Leen worden in hun show muzikaal ondersteund door een kombo, bestaande uit Rob van Stiphout (dwarsfluit), Harry Sibum (gitaar), Koos Mark (akkordeon) en Wim Voorhaar (drums). dames zorgen in het weekend van 2 mei voor een zeer gevarieerde “itie in het Oude Kerkje van Mid- Funk in trefcentrum Moergestel Op vrijdag a.s. (koninginnedag) vindt er in het trefcentrum een optreden plaats van de funkformatie Grizzly. i De formatie Grizzly bestaat uit zeer ke Opbo‘u,,. gerenommeerde muzikanten, die naast met elkaar verplichtingen in formaties als flitsend, bit >ada, Livin’ Blues en Chris Latulle gedra 1 in nVi-v-ii\r 1litct/»lreq(je IT1O- gTOOt Verkeersdeskundigen en in- spraakbegeleiders staan u op zaterdag 1 mei, tussen 12.00 en 16.00 uur graag te woord in de expositieruimte van het stadhuis en beantwoorden vra gen over verkeersproblemen. woensdag 12 mel 14.00 uur kinderfilmhuis «BRONTOSAURUS» duurt anderhalf ue' film, voor kinderen v: woensdag 12 mel filmhuis MARGUERITE DURAS-SPÉCIAL: «Aurelia Steiner - Melbourne/Aure- lia Steiner - Vancouver.Marguerite Duras (1979), Frankrijk. woensdag 12 mel 22.30 uur «LE CAMION», Marguerite Duras (1977). OVERHEMDEN STROPDASSEN HERENVESTEN i KAMERJASSEN PYJAMA'S SPENCERS FLANELLEN HEREN- en KINDERHEMDJES 1 POLO'S, lange mouw POLO’S, korte mouw 1 T-SHIRTS Besterdplein 34 Tel. 432127 29,95 Film- ling in haar leven, maar die slaat al spoe- 20.30 ding om in verwarring. Tussen Effie en n_.Crampas ontwikkelt zich een verhouding, die eindigt met de verhuizing van de familie Instetten naar Berlijn. Na zes jaar ontdekt haar man toevallig de vroegere relatie tus sen Crampas en zijn vrouw. Hij daagt Crampas tot een duel uit en doodt hem. Hij ne* c< verstoot Effi, behoudt zelf hun dochter en onder voedt haar zo op dat ze een afkeer van haar die ge moeder krijgt. Het T Met: Hanna Schygulla, Wolfgang Schenck, (J kl Karlheinz Böhm, Ulli Lommel, Ursula Fanfare et StrStz, Irm Hermann, Lilo Pempeit, Her- cert no j bert Steinmetz, Hark Bohm, Evas Mattes mas zehet e.v.a. De N.C.R.V.-radio zal op woensdag 5 mei 1982, van 10.00 - 12.00 uur, via Hilversum IV, in het programma «Or- kestpalet», een opname uitzenden van het concert door Het Brabants Orkest r Ier leiding van André Vandemoot, in Oisterwijk gemaakt werd op 26 maart 1982 in Countryhefht Turfschip te Breda. ment bes“ kunt luisteren naar: O. Ketting, menspele. Cortège; Mozart, Vioolcon- Country in Bes KV 207, solist Tho- omstreeks letmair; Franck, Symfonie in een en vanaf zoek. 0 donderdag 27 met 20.30 uur X theaterzaal t I de FACTORIJ met «BOYS» De verbeelding van een jongeman, waarin hij enkele personen uit zijn verleden ontmoet en verstrikt raakt in de ervaringen die hij met hen ge deeld heeft. Hij laat de ontmoeting plaatsvinden onder feestelijke omstan digheden. 4 B vrijdag 14 mel 20.30 uur I AKIKO NISHIC*’--- dendaagse en kiaasiorxo u« vrijdag 14 mal 22.30 uur filmhuis MARGUERITE DURAS-SPÉCIAL: «Baxter, Veva Baxter». M. Duras (1977). «Ik ben werkloos, maar niet baan- Over «Kruis loos», zegt Margriet Geraets en ver- altijd eerst t. telt over haar vele bezigheden. Mar- wil ik weten griet Geraets (22 jaar) volgde na de dat ik bij dit middelbare school, nadat zij zich te- staan wie de vergeefs had opgegeven voor een op- het maakt leiding voor boswachter («Ik ben een tane indruk meisje en werd daarom afgewezen»), spreekt. Het s een zgn. sociaal jaar. In dat jaar denen. Ten werkte zij in een ziekenhuis. Fantas- plaatsing tisch werk, maar niet voor mij, luidde pasteltinte haar conclusie. Daama kombineerde - zij de avondcursus M.O. handvaar digheid met diverse baantjes als uit zendkracht De laatste twee- richt Margriet vrijwilliger culturele sector. Zo geeft zij glazuur- en tekenles op het baanlozencen- trum, begeleidt de kinderfilmvoor- stellingen in het Kinderfilmhuis en schreef op verzoek van de Kunstuit leen het enthousiast ontvangen «Kunstcahier», een k,_:-1- boekje dat een overxicui <an ut kunst in de 20e eeuw biedt en tevens de kunstuitleendeelnemer wegwijs wil maken in de vele bestaande kunsttechnieken. «Ik doe van alles en soms bekruipt me v*‘- voel dat ik me moet oriënteren op een aspekt, maar ik vind het moeilijk om deze veelzijdigheid los te laten. Ik probeer uiteraard wel een baantje (richting schilderen) te he als handvaardigheidslerares te vin- kunstwerk van de week den, maar mijn vrijheid is me ook deel uit van een hele reeks, lief. Het geeft me de gelegenheid uit en 1982. Vaak zijn de werkt te wijken naar dingen waar ik be- van een emotie waar over I hoefte aan heb, zoals een cursus mi- wordt geplaatst Het kruis is me of dansexpressie en het betekent beperking die zij zich naderhand i tevens dat ik elk jaar een grote reis bedoelt als een «haft toe roepen», su„» t kan maken». als een verbod. In sommige werken Z -^s-n beeldende functie, waarmee Cora van Antwer o a. olieverf, Ie' r_.tbussen, wat -ueperkir is 8» zegt Margriet: «Ik probeer te kijken naar het werk, daarna ■- wie de maker is. Het gekke is werk geen moment heb stilge- maker zou kunnen zijn, want een krachtige, duidelijke en spon- k die volledig voor zichzelf werk trekt om verscheidene re- eerste het kleurgebruik. De van het roodachtige tegen de r.ten en het zwart en wit. Ik vind dat een gewaagde kompositie. Ook heel gedurfd zijn de flarden van vormen waardoor de ge- voelsmatige opzet van het werk blijkt. Wan- aatste twee jaar ver- neer je gedeelten van het werk afdekt, wordt ijwilligerswerk in de pas duidelijk hoezeer het werk verandert en -»-a _si _i- o0k hoezeer alle delen van het werk met el kaar te maken hebben. Het is een heel kom pleet werkstuk, zonder aan spontaniteit in te boeten. Een tweede reden is de wijze waarop de kunstenares het vormprobleem heeft opgelost. Dat heeft zij gedaan op een klein en handig manier die ik zelf niet zou kiezen. En tot verzicht van de slot toch een beetje verwantschap. Ik ben zelf ook een tijd bezig geweest met primaire vormen en heb daar een driehoek-kick aan overgehouden. Die suggestieve driehoek in - het werk trekt onweerstaanbaar». wel eens het ge- Cora van Antwerpen is sinds 1977 werkzaam et oriënteren op als beeldend kunstenares in Eindhoven, na eerst een grafische opleiding en daama de de Akademie voor Industriële Vormgeving hilderen) te hebben gevolgd. Het ■tuiiaivTviit «m, uc nwk «Kruis 8» maakt deel uit van een hele reeks, gemaakt in 1981 en 1982. Vaak zijn de werken een weerslag van een emotie waar over heen een kruis wordt geplaatst Het kruis is bedoeld als een beperking die zij zich naderhand oplegt en bedoelt als een «halt toe roepen», soms zelfs als een verbod. In sommige werken krijgt het kruis een geheel eigen beeldende functie. De materialen waarmee Cora van Antwerpen werkt zijn o.a. olieverf, krijt potlood, deu renlak en spuitbussen, wat de materialen be treft kent zij geen beperking en alle stoffen worden door elkaar gebruikt. Wat betreft de kleuren gebruikt zij pastel, met altijd een ro se, geflankeerd door een harde toon, zoals ook in «Kruis 8». id Kunstwerk van de week is een initiatief van st de Tilburgse Koerier en de Kunstuitleen. We kelijks motiveert een lezer/lezeres waarom een werk uit de Kunstuitleen zijn/haar spe ciale voorkeur geniet. n Q zaterdag 29 mal 20.30 uur k y THEATERWERKPLAATS DE MUZE Zie 28 mel. 14,95 Haagse Comedie met toneelstuk «Passiespel» van Peter Nichols De Haagse Comedie speelt in een re gie van Carl van der Plas in de schouwburgzaal •Passiespel» van de Engelse auteur Peter Nichols, die in ons land vooral bekend geworden is door het aangrijpende stuk •Een dag uit de dood van Verdomde Loe- wietje». De hoofdrollen in dit blijspel worden gespeeld door Monique Kerk hof Guido de Moor, Lies Franken, Anne-Marie Hey ligers en Wim van Rooy. In «Passiespel» is de vriend van James, een goede vijftiger, overleden. Deze vriend had een verhouding met de veel jongere Kate, een verhouding waar iedereen zich van af keerde. Alleen James en zijn vrouw Eleonor zijn vrienden gebleven en Kate is hen daar zeer dankbaar voor. Maar nu probeert Kate de eveneens veel oudere James te veroveren. Met succes! nr/'A'T Bert Jansnia (Het Binnenhof): «Peter Ni- «1 Uf 1 llllLlv 1 VZlL" chols’ «Passiespel» is toneel over de liefde vanuit wat de Engelsen een «midlife crisis» noemen, gevat in een intrigerend dubbelpa- troon van rollen met hoofdpersonen die in tweeën gesplitst zijn en van wie de afsplit- -■en los van elkaar bewegen en optreden, raagt om een zeer nauwgezet in elkaar n van de mise-en-scène en om hoge tie van de acteurskant.» iespel» wordt gebracht op maandag 3 m 20.15 uur. Drie 1 en expositie delbeers. Lea Aben de Groodtuit ’s-Hertogen- bosch toont diverse houten voorwer pen die versierd zijn met volksschilder- kunstmotieven. In haar jeugdjaren schilderde zij vooral bloemen op sa tijn. De laatste jaren houdt zij zich vooral bezig met volksschilderkunst op hout. Momenteel is werk van haar ook te bezichtigen in de kunstgalerij in Eindhoven. De tweede exposant, me vrouw J. Kruijt van Dijk uit Amers foort, maakt al sinds 1943 poppen. Het hoofd, bedekt met echte haren, de handen en de voeten zijn van klei, het lijf is van stof vervaardigd. Het groot ste aandel in de expositie levert mevr. Van Esch uit Vught. Zij begon met ap plicatie en geleidelijk groeide het be werken van kleine lappen uit tot het maken van wandkleden met gebruik van alle mogelijke materialen, van «ru we wol tot soepbeenderen». Werken van haar zijn dit jaar voor de derde maal te zien op de permanente exposi tie in de «Gouden Handen» te ’s-Hee- renberg. TENTOONSTELLINGEN 4 mel t/m 6 juni: MET DE MOED DER WANHOOP. Tekeningen van ge vangenen van het concentratiekamp Auschwitz 1940-1946. 6 mel t/m 1 juni: ANTWAN KLEMANN. Ingekleurde pentekeningen 3 juni t/m 3 lull: GERARD BROUWER. Beweging vastgelegd; theaterfo- to's. 10 juni t/m 3 juli: VIDEOPROGRAMMA PERFORMANCES A INSTAL LATIES in de eerste helft van dit jaar op verscheidene plaatsen in Neder land geregistreerd. Bij het ter perse gaan van dit blad was er voor zaterdag l mei nog een beperkt aantal plaatsen beschikbaar. n n zaterdag 22 mel 20.30 uur X X theaterzaal A-A- WERKLOZENTHEATER AMSTERDAM speelt «GERED» van Edward Bond Het Werklozentheater wil met deze voorstelling laten zien dat werkloosheid geen op zich zelf staand fenomeen is, maar een gevolg van de krachten die onze maatschappij beheersen. Het koffiekonsert wordt geopend met twee werken waarin de blazers centraal staan. André Vandemoot leidt de blazers van Het Brabants Orkest allereerst in een 19e-eeuw- se bewerking van Rossini’s Ouverture «De Barbier van Sevilla». Dit sprankelende en parelende stuk bevat de belangrijkste melo dieën uit de opera. Solist tijdens dit concert is eerste fluitist Jan van Rooij. Hij speelt de tweede suite voor dwarsfluit van Johan Sebastian Bach. Dit werk, dat Bachs melodische begaafdheid prachtig illustreert, heeft weliswaar de vorm van een suite, maar ook een concertant ka rakter met virtuoze, cadansmatige passages. Het concert wordt met een andere veel ge speelde suite besloten, de Notekrakerssuite van Tsjaikovsky. Het werk bevat dansen uit het gelijknamige sprooL, Toegang gratis. Kinderkresj aanwezig. Josephine van Gasteren solo In een regie en bewerking van Ton Lutz brengt Josephine van Gasteren het solo-toneelstuk •Niet geloofd, wel gedaan» van de Duitse auteur Grete Weit in de Studio-zaal op de planken. Het onderwerp van deze voorstelling staat ook nog hevig in de belangstel ling. Het verhaal gaat namelijk over een Duitse jodin, die tijdens haar ver blijf als toeriste in Mexico plots wordt gekonfronteerd met haar verleden. «Niet geloofd, wel gedaan.» Deze solo- voordracht is de toneelbewerking van de schrijfster Grete Weil. Het is de voor een groot deel waar gebeurde geschiedenis van een Duitse jodin, die in de jaren dertig naar Nederland vlucht, maar wordt gepakt als de nazi’s ook in ons land de macht hebben ge grepen. Toch weet ze te ontkomen. Na de Tweede Wereldoorlog vertrekt ze naar Amerika. Tijdens een vakantie in Mexico meent ze de Duitser te herkennen, die des tijds ten nauwste bij haar ontvluchting be trokken was. Josephine van Gasteren speelt het toneel stuk op 4 mei om 20.30 uur. Globe speelt op donderdag 29 april om 20.30 uur in de Studio-zaal vier toneelstukken van de kontroversiële Oostduitse auteur Heiner Müller onder de titel •Kwartet». Deze stuk ken zijn •Mauser», «De Hamletmachine», •Kwartet» en •Herzstück». De regie is in handen van Paul Vermeulen Windsant en Gerardjan Rijnders. Aan eze voorstelling wordt meegewerkt door o.a. Theu Boermans, Ton Selter, Theo de Groot, Mo- niek Kramer, Elisabeth Andersen en Huib Rooymans. «Mauser» (1970) is geschreven van een leerstuk. Het is Müllers op Brechts die Massnahme (1930) het oude probleem van humaan gedr sus de revolutie aan de orde. In «De Hamletmachine» (1977) zijn Ham let en Ophelia uit het oorspronkelijke werk van Shakespeare, de twee hoofdpersonen. Beiden representeren een mogelijke hou ding van het individu tegenover de revolutie of de maatschappelijke veranderingen. «Kwartet» (1981), dat Globe twee weken na de wereldpremière in Bochum uitbrengt, is een dialoog. Het gesprek wordt gevoerd door twee personages uit de 18e eeuwse «roman licentieux» Les Liaisons dangereu- ses, van Choderlos de la Clos, namelijk de Markiezin de Merteuil en burggraaf Val mont. In een rollenspel spelen zij en de ob- jekten van hun begeerte en geven aldus een genadeloze anatomische les aan de liefde. De mens als ontzielde sexmachine. «Herzstück» (1981) is Müllers laat"- Het telt slechts twaalf regels en vat N grootste thema briljant samen hart machine.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1982 | | pagina 17