- p
r
I
^HANDYMAN
STMSSCHOUbJBIJRG TILBURG
Filmhuis:
Speciaal konsert
van de E.O.
1133
t
Het Orkest
Art Theatre Salomé
Nederlands Danstheater
De woeste Planeet
II
II
SSON
SM»
Jazzkonsert
door trio
Intrioduction
OCK
45
NEN
<AN
«Aguirre, der
Zorn Gottes»
Brab. Orkest
en Scapino
presenteren
«Notekraker»
Mevrouw Meuwese, directrice
Openbare Bibliotheek, kiest
kunstwerk van de week
d Ziejewel
«Hammer»
nieuwe
produktie
Perspekt
Globe speelt
Heiner Müller
door Robert Long
en Leen Jongewaard
Wintering van Danskern
«Dag pap, ik ben
je dochter»: een
prima blijspel
II Vangelo
secondo
Matteo
'Kr.--- iw
a 22 april 1982 pagina 16 (IE TILBURGSE KOERIER
Donderdag 22 april 1982 pagina
MOEDERDAG-AANBIEDING
X
Nu 99.50
N.S.-Plein 19. Tel. 424725
118-
Brillen
Verrekijkers
Microscopen
Barometers
Heem
Wim
BRADERIE
let. eei
zelschi
Woensdag 28 april 14.00 uur
i speelt theatergroep Lijn Negen de voorstelling «Het Orkest*
Tel 426333
band
diseb
I
WAT KAN KAN KAN KAN ALLEEN1
Westermarkt 21 fel. 670372
JUWELIERS - HORLOGERS
Donderdag 29 april
20.30 uur
Zaterdag 1 mei
op de gehele
Korvelsweg
met vele
echte attrakties
Tilburgs
grootste
Heuvelhof - Heuvelstraat 103
Telefoon 013-424333
Video
27 april t.e.m. 2 mei
vrijdag 23 en zaterds
20.30 uur in het K
truin.
sringen
Van 139.50
nieuw en op-
Los en vrolijk 3
met de katoenen
nonchalant
ue.
net de
waar u heerlijk
;unt maken in de
loprulmte
iPLEIN 212
Op v;
Alle onderdelen voor uw'
NILFISK
rrrril Frry) Stadhuisplein 271, Tilburg
cJJjl/ cLUs TeL 013 436877
CONSTANT
VERLOVINGSRINGEN
vanaf 340,- p. paar
JUWELIERS
n 16,80 voor
5 voor
393,-
555,-
635,-
865,-
198,-
198,-
138,-
42,"
75,-
datieprijzen
vanwege het onderwer
j: vergaderen, een b
langrijk onderdeel
vrouw Meuwese is.
aardige sfeertekenin;
htdrukkerij
eldrukkerij
tokopieën
rkoop van
chn. tekenmaterialen
Océ lichtdruk-
ateriaal
tinnen
dinnerlamp
rofsythe noemt het ballet «Say Bye Bye» een «journalistieke dans». Hij wil gezien worden
"s doorgeeflijk van bewegende impressies, die ordeverstorend werken.
’Wintering’, de nieuwste f
Danskern, bestaat uit zeven
telkens een panorama wordt neergezet
waarin een instrumentalistische benadering
wordt gekombineerd met het gebruik van
veel attributen, lichteffekten en kostuum-
wisselingen.
i: «And so on» (choreografie: Nils
(een nieuw ballet van Nils Christe
ie: Jiri Kylian, muziek: Claude De-
Speciaalzaak in tin
VAN GESTEL
'tuis vertoont op donderdag 22 april
uur in de Studio-zaal de film
der Zorn Gottes», van Werner
De benarde huisvesting is niet het enige
probleem waar de bibliotheek mee te kam
pen heeft: zo langzamerhand zal wel bekend
zijn dat de bibliotheek voortaan ’s morgens
een moeder en
op nr. 28
maar dat
Theatertechniek wordt door een aantal g.
pen in toenemende mate toegepast. Een
die groepen is Perspekt uit Haarlem. •Ham
mer» is de titel van de nieuwe grote zaal pro
duktie van Perspekt.
In het Kultureel Sent rum S)
voor kinderen vanaf 8 jaar.
■al
Een danscyclus voor vier dansers in
het Kultureel Sentrum. choreografie:
Adriaan Kans en Ellen Crawford.
Dansers: Anne Afourtit, Ellen Craw
ford, Chris Hollingworth, Adriaan
Kans. Muziek: John Cage en Enoch
Light.
in
an 16,-voor 9,"
tn 18,- voor 10,"
75 voor 12,"
4,"
9,"
12,"
17,"
55,-
50,-
gek..
4.085,-
3.020,-
2.760,-
2.565,:
2.275,-
1.950,-
1.850,-
1.755,-
1.690,-
1.525,:
1.460,-
1.305,-
erreparatles. Bij aan
schieten. J
rzorgt samen met het
en oud een zeer aan-
in de schouwburg-
Het Nederlands Danstheater zal op zaterdag 24 april a.s. om 20.15 uur een balletvoorstel-
™g verzorgen. Het eerder aangekondigde programma is iets gewijzigd. Het Nederlands
KW*heater brengt op deze avond de volgende balletten: «And--
friste, muziek: Igor Strawinsky), «Four Sea Interludes»
JJP muziek van Benjamin Britten), «Nuages» (choreografie: Jiri Kylian, i
- bwsy) en «Say Bye Bye» (choreografie: William Forsythe, muziek: kollage; orkestgedeelten
■ykomponeerd door Jürgen Vater).
ballet «And so on» heeft een aantal et
het eindigt met het begin, alleen and,
W ballet «Four Sea Interludes» wil geen
'gen in een vissersdorp schilderen. Het is e<
’«erend ballet. Over het ballet «Nut
de produktie «Hammer» zal ge- sende
jen naar de meer dynamische mo- techniek en ëmoti
Van de audlo-vl' gemaakt tot wat he
trio, waarmee je, i
met jazz hebbend''
je geen moment züj
Alexander Nevski’.
1 Christus voor te
e dichter (vertolkt
juac) heeft Pasoli-
heeft hij gekozen
*De aangekondigde voorstellingen van
\Menselijke Stoel» van Janine Brogt kunnen
degens moeilijkheden bij de voorbereiding
ian de voorstelling geen doorgang vinden.
Daarom speelt Globe nu op woensdag 28 en
donderdag 29 april om 20.30 uur in de Stu
dio-zaal vier toneelstukken van de kontrover-
siële Oostduitse auteur Heiner Müller onder
I de titel «Kwartet». Deze stukken zijn «Mau
ser», «De Hamletmachine», «Kwartet» en
iHerzstück».
«Tot hiertoe (heeft de Heere ons geholpen)», is de titel van de splinternieuwe theatershow Macchiavello; muziek: Popol
van Robert Long en Leen Jongewaard. In deze voorstelling kontinueert het uitzonderlijke 8e.: Beate Mainka-Jellinaiaui
duo zijn samenwerking, die twee jaar geleden met het programma «Duidelijk zo?» een nieu- fCtnski. Helena Roio. Del
we fase in Leen Jongewaards karrière inluidde. Dit nieuwe programma, dat na de proef- Guerra, P<
voorstellingen veel stof heeft doen opwaaien, is op donderdag 29, vrijdag 30 april en zater- nlël Aaes-1
dag 1 mei in de schouwburg te zien. Robert en Leen worden in hun show muzikaal onder
steund door een kornbo, bestaande uit Rob van Stiphout (dwarsfluit), Harry Sibum (gitaar),
Koos Mark (akkordeon) en Wim Voorhaar (drums).
Ton Olde Monnikhof (Algemeen Dagblad): «Inhoud, vorm en voordracht maakten
«Tot Hiertoe (heeft de Heere ons geholpen)» een grandioze theatershow en bezorgen L
Jongewaard en Robert Long een plaats in de ere-galerij van het Nederlandse kabaret.»
De kaartverkoop voor alle drie de voorstellingen start donderdag 22 april om 11.00 uur.
issen plaats, maar het effekt is een
ieuze balans tussen estethiek, het
humoristisch irritante en de erotiek. Een an
der gelijktijdige ontwikkeling is de groeien
de verzelfstandiging van de karakters van
de dansers en mimers waardoor nog meer
verwarring ontstaat. Verwarring vindt op
veel verschillende niveaus plaats. In de fan
tasievolle kostuums, bewegingen van de
spelers, de visuele effekten, versterkt door
diaprojekties die de kostuums en de ruimte
veranderen in een landschap van licht en
d» die dan ljcht, melo-
weer stekelig en vin-
rdag _r...
op de
e Du Commerce.
Ziejewel is ’n Tilburgse groep die ne-
derlandstalige popmuziek maakt. Op
drums, Rix Hagedoom; zang, Michael
Zeegers; gitaar, Jack Heitzer.
De groep bestaat ongeveer anderhalf
jaar en is de afgelopen drie maanden
bezig geweest met het samenstellen van
’n nieuw programma.
Het zijn eigengeschreven, overwegend
swingende, nummers geworden met
teksten die over alledaagse zaken gaan.
De bedoeling is niet om professioneel
te worden, plezier blijft voorop staan.
5 Kunst kijken is niet het enige dat mevrouw
i Meuwese in haar vrije tijd doet. Het kan
e ook niet anders: haar hobby is lezen en haar
e voorkeur gaat uit naar vrouwelijke auteurs;
oe waarschijnlijk het zoeken naar identificatie-
is het mogelijkheden zoals ze zelf zegt. Verder
Kultu- gaat ze graag naar kamermuziekconcerten.
«Op ’gewone concerten’ worden vaak de
’paradepaardjes’ ten gehore gebracht, bij
kamermuziekconcerten krijg ik vaker werk
te horen dat ik nog niet ken».
ZA“ vacanties vertoeft zij graag in de natuur,
maar bezoekt ook steden en bekijkt bij
voorkeur Romaanse bouwkunst.
Aan deze voorstelling wordt meegewerkt
door o.a. Theu Boermans, Ton Selter, Theo
de Groot, Moniek Kramer, Elisabeth An
dersen en Huib Rooymans.
«Mauser» (1970) is geschreven in de vorm
van een leerstuk. Het is Müllers antwoord
op Brechts die Massnahme (1930) en stelt
het oude probleem van humaan gedrag ver
sus de revolutie aan de orde.
In «De Hamletmachine» (1977) zijn Ham
let en Ophelia uit het oorspronkelijke werk
van Shakespeare, de twee hoofdpersonen.
Beiden representeren een mogelijke hou- I Qf hl€TtOC»
ding van het individu tegenover de revolutie
pf de maatschappelijke veranderingen.
1 «kwartet» (1981), dat Globe twee weken na
de Wereldpremière in Bochum uitbrengt, is
een dialoog. Het gesprek wordt gevoerd
door twee personages uit de 18e-eeuwse ro
man «roman licentieux, Les Liaisons dan-
gereuses, van Choderlos de La Clos.
«Herzstück» (1981) is Müllers laatste stuk.
Het telt slechts twaalf regels en vat Müllers
grootste thema briljant samen: hart versus
machine.
In het Kultureel Sentrum vinden twee
voorstellingen plaats van ’Art Theatre
Salomé’. Artistiek leidster: Salomé
Franken. Muziek: Maarten Altena.
Dekor: Paul Verhay. Licht: Rode
rick. Kostuums: Veronice van Groe-
ningen, Rens Bouma en Annemiek veranderen in een lane
Taselaar. Dia’s: Noel. Spelers: Bob kontrast en de muziek
Burton, Victor Bottembley, Louise disch en helder is, dan
Frank, Marjolein Elsink en Janis nig.
Pearson.
dens de forumdiscussie Kuituur; luxe of ling: vergaderen. een bezigheid die een be-
noodzaak? eveneens aan bod is geweest langrijk onderdee| van het werk van me.
naar aanleiding van het schema van Fons vrouw Meuwese is He, |aatje
Burghout (hoofd van de afdeling maat- aardige sfeertekening
schappelijk en kultureel welzijn van de Til-
burgse gemeentesecretarie). Daarin staat J
dat er een gemeentelijke subsidie van bijna gebor
8 miljoen gulden voor de bibliotheek gege- Konir
ven wordt. Mevrouw Meuwese meldt dat
daarvan 5 miljoen gulden terugkomt van
het Rijk. Verder wordt er in het schema ge
sproken over 110 personeelsleden, terwijl
dat er slechts 76 zijn. Zo wordt een scheef
beeld gegeven aan de Tilburgse bevolking,
wat mevrouw Meuwese betreurt.
De bibliotheek bestaat dit jaar 70 jaar. Be
gonnen in de Heuvelstraat boven wat toen
boekhandel Bergmans was, verhuisde men
naar de Willem II straat naar een herenhuis.
Er was volgens mevrouw Meuwese moed
voor nodig om daar naar binnen te gaan,
de verhuizing naar het Koningsplein plaats;
Van zijn eerdere plan om C
stellen als intellektueel of d
door Jevtoisjenko of Keroua
ni afgezien. Zijn moeder hc
voor de rol van Maria.
Nu bijna 10 jaar geleden had de bibliotheek
nog niet het hele gebouw nodig. Het F
reel Sentrum --
kunstuitleen, t o.
start als eksperiment en zolang in het pand
Koningsplein ondergebracht. Intussen is dit
I eksperiment ’geslaagd’ verklaard (in 1976
I werd het ’voorlopig kultureel sentrum’ een
I definitief ’kultureel sentrum’) en de belofte
I was dat op dat moment door de gemeente
gezocht zou worden naar een volwaardige
huisvesting voor het k.s. Intussen is het
1982 en zowel de bibliotheek als het Kultu
reel Sentrum barsten uit hun voegen en
kunnen geen optimale service verlenen.
Al die jaren werd hoop op een oplossing ge
geven, hoop die steeds op het laatste mo
ment de bodem in werd geslagen.
Het laatste videoprogramma van deze
maand is een animatieprogramma
van Roland Topor en René Laloux
(1968), 70 min.
’De woeste Planeet’, een sprookjesachtig
science-fiction-verhaal naar een roman van
Stefan Wul over de machtsstrijd tussen de
Oms en Draags op de planeet Ygam.
sindsdien is het ledenaantal enorm geste
gen.
Tijdens haar rondgang dooor de Kunstuit
leen vertelt mevrouw Meuwese, die zolang
het K.S. in Tilburg bestaat al abonnee is,
vroeger al 10 jaar lid van de kunstuitleen in
Amsterdam te zijn geweest. Favoriete kun
stenaars waren toen Harrie van Kruiningen
en Ans Wortel. Vroeger bezocht zij veel ten
toonstellingen, tegenwoordig veel minder,
door tijdgebrek. In de tentoonstellingsruim
te en de kunstuitleen loopt ze graag en re
gelmatig rond; wat zij zoekt zijn kleurige
werken die niet per se figuratief hoeven te
iele gebouw nodig. Het Kultu- ajn. Vaak vindt zij werk te agressief; ze
i met zijn tentoonstellingen, kijkt er met belangstelling naar maar om
theater en filmhuis werd ge- het een half jaar thuis aan de muur te heb-
enment en zolang in het pand ben...
Willy Belifante werd in 1922 in Rotterdam
.'boren en ontving haar opleiding aan de
Jinklijke Akademie in Den Haag, waar
bekendheden als Paul Citroen en Rien
Drayer haar leermeesters waren. In de jaren
zestig heeft zij veel balletstudies in akwarel
gemaakt, want vooral de bewegingen van de
dans boeiden haar. In de jaren zeventig
schilderde zij een serie universitaire en an
dere sociale plechtigheden in mild-ironische
stijl, waarvan ook het kunstwerk van de
week getuigt.
maakt, omschrijft
ste vorm van beel-
kombinatie
theater.
isdag 28
Lig: Lutz, Simone Rooskens en Marja Lieu-
wn spelen op zondag 25 en maandag 26 april
om. 20.15 uur in een regie van Lo van Hens-
bergen het blijspel «Dag pap, ik ben je doch
ter» van de suksesvolle schrijver Neil Simon.
Het stuk, dat al maandenlang met veel sukses
op Broadway wordt gespeeld, is twee avonden
lbi de schouwburg te zien. Het dekor is van de
Russische ontwerper Mark Kaplan.
Een schrijver van televisie-scenario’s, waar
door de bonzen van de grote studio’s maar
geinig belangstelling tonen, treft op een
iüorgen in zijn huis in Hollywood een meis
je aan, dat zegt dat ze zijn dochter is en dat
ze uit New York gekomen is omdat ze bij de
"film wil.
nfl) is inderdaad zestien jaar eerder in New
-lork gescheiden, heeft vrouw en twee peu-
ters achtergelaten en is naar Californië ver-
B&ken.
jBthet stuk volgt het publiek het ontstaan
van een band tussen vader en dochter.
Filmhuis
woensdag 28 april 20.30 uur
Het Filmhuis vertoont in het Kultu
reel Sentrum de film 71 Vangelo se
condo Matteo’ (Het evangelie volgens
Matheus) van Pier Paolo Pasolini.
’ll Vangelo’ is opgedragen aan Johannes
XXIII, de uit het volk voortgekomen paus,
die een opening naar links kreëerde. De
daarna ontstane dialoog tussen christendom
en marxisme slaat wel aan bij Pasolini, die
zelf een tweeduidigheid heeft, die hem ook
zo aanspreekt in de Christusfiguur. De film
- met als spelers de arme Zuiditaliaanse be
volking - wil een aan het volk behorend
christendom laten zien; net zoals in Pasoli
ni’s eerdere films de lijdensweg wordt afge
legd door iemand uit het subproletariaat.
Het is een religieuze, niet ontmystificerende
film, gemaakt door een ongelovige, die kijkt
door de ogen van het gelovige volk. De film
verwijst naar voorbeelden uit de schilder
kunst, maar heeft toch een voornamelijk do
cumentair karakter door het cameragebruik
en de zwart/wit-beelden, waarbij duidelijk
partij wordt gekozen. Het slotkoor uit
Bachs Matthaus Passion, dat ook te horen
was bij de aanvang van Accattone’s lijdens- ®ewo
weg, klinkt nu bij Christus’ geboorte, de haa.r
aan vang van zijn lijdensweg.
Naast het spaarzame gebruik van Bachs
Matthaus Passion - meer zou voor de film
te dwingend geweest zijn - boort Pasolini
veel verschillende muziekbronnen aan. Een
Russisch partizanenlied wordt gezongen bij
de kruisiging en Herodes’ handelingen wor-
Restaurant
Reeds 11 jaar ‘n
SXn.,"“u,s”
Waar de Nederlander nog echt kan
genieten van de tijne Turkse keuken!
In een romantische sfeer
.Reserveren gewenst.
Geopend vanaf 18 u.
's maandags gesloten f
^Telefoonstr. 33 (zijstraat^
Heuvelstraat)
De Evangelische omroep zal in de schouw-
burg-zaal op vrijdag 3 april vanaf 20.15 uur
een muzikaal programma verzorgen onder de
naam «3xM». Deze titel staat voor «More
Message in the Media» (Méér Evangelie de
lucht in).
Mevrouw Meuwese is al 20 jaar begaan
met het wel en wee van de Openbare Bi
bliotheek. Het ’wee’ neemt de laatste ja
ren toe: als grootste probleem ziet me
vrouw Meuwese de benarde huisvesting
van de bibliotheek. Zo langzamerhand
weet men niet meer waar de boeken
neergezet moeten worden, plaats voor
uitbreiding van het boekenkastbestand is
er niet. Zoals bekend is het gebouw aan
het Koningsplein helemaal bedoeld voor
de bibliotheek.
^^d^eTn^.^D^ïol^^dmaimwii^af'w^sfuü6 c 06 (h mersfoortse
gezet. In de produktie «Hammer» zal ge- Sd™,^
zocht worden naar de meer dynamische mo- techniek en emotie hebben Intrioduction
het nu is: een uitzonderlijk
J mits een zekere affiniteit
ende, alle kanten op kunt en
it zult vervelen.»
dag 24 april om beurtenis
Kultureel Sen- harmonie
De suksesvollejazzformatie «Intrioduction»,
samengesteld uit Harry Happel (piano), Daan
Gaillard (contrabas) en Fred Krens (slag
werk) zal op dinsdag 27 april in de schouw
burg-zaal een konsert verzorgen. «Intrioduc
tion», dat als vast ensemble ruim vijf jaar be
staat, wordt meer en meer uitgenodigd voor
groe- grole konserten in heei hel /and.
•nvan Gevoel is het belangrijkste element in hun
Ham- muziek. Muziek is daarom hun grootste uit-
laatklep. Ze onderscheiden zich van andere
jazz-musici door de stukken een ander jasje
Aan deze avond wordt meegewerkt door
Gert en Hermien Timmerman, Reinata
Heemskerk (alt), Ernst van Kleef (bariton),
n van Schaik (trompet), Han Kapaan
iobo), Het Andrieskerkkoor en de Christe
lijke Gemengde Zangvereniging «De Lof-
stem» uit Oosterbeek. Laatstgenoemde ko
ren staan onder leiding van dirigent Loek
van der Leeden.
«Elk seizoen houdt de belofte of de echo
van de andere in zich. Zo zijn alle gebeurte
nissen in ’Wintering’ gevangen in een ver
stilde omarming, hoezeer het verlangen naar
de lente of de weerklank van de herfst ook ’Art Theat
in hen leeft. De choreografie brengt vier ka- der, een k„...h
rakters ten tonele, levend en bewegend door en dansers en
zeven delen van dit innerlijk landschap; ze- Per- De samenwer
ven ’kristallen’ in één zetting: ’Wintering’. ne kunstenaars s
soort theater dat z
vangen in een specif
«‘•r en artistiek leid
Het Brabants Orkest verze
Scapino Ballet voor jong
trekkelijke voorstelling
zaal.
Op het programma staat namelijk het
sprookje «De Notekraker» op muziek van
Tsjaikovsky. De muzikale leiding is in han
den van dirigent Lucas Vis. De choreografie
is van de artistieke leider van het Scapino
Ballet, Armando Navarro. Het sprookjes
achtige dansspel van «De Notekraker» is
een nog steeds sterk tot de verbeelding spre
kend ballet. Dit werk betekende een van de
omstreden suksessen uit het leven van Tsjai
kovsky. Zowel door de betoverende muziek
als door het fraaie sprookje heeft dit werk
veelal een groot en dankbaar publiek ge
trokken.
Het Scapino Ballet, een van de zeer profes
sionele balletgezelschappen die ons land
rijk is, treedt in een uitgebreide cast van
ruim 30 dansers op.
«De Notekraker» wordt gebracht op don
derdag 22 april om 20.15 uur.
«Het Orkest» is een kindermuziektheater voor de jeugd en gaat oyer Martje,
een dirigent. Zolang Martje zich kan herinneren, heeft ze samen met haar moeder
«ewoond. Het verhuizen naar een nieuwe woonplaats viel achteraf nog wel mee, i
r moeder zonodig verliefd moest worden op de plaatselijke dirigent, wordt haar echt te
veel. Onbegrepen en jaloers besluit ze weg te lopen.
De voorstelling duurt één uur en tien minuten. Spelers/muzikanten: Hans van de Boom
(synthesizer). Willeke Hieminga (spel/zang), Paul R. Kooy (dwarsfluit), Jur van de Lerq
(percussie), Renske van Proosdij (spel/zang), Wim Selles (viool, saxofoon, gitaar).
Het Filmhi.
om 20.30
«Aguirre,
Herzog.
«Aguirre, der Zorn Gottes» is de verfilming
van het dagboek van een Spaanse priester
die in de 16e eeuw (1560/’61) met de con-
questadores meetrok in het amazonegebied,
op zoek naar het legendarische goudland El
Dorado, onder leiding van de edelman Pi-
De film volgt de belevenissen van een voor
uitgeschoven groep, die via moeilijk begaan
bare bergpaden en op vlotten het oerwoud
intrekt. Onder hen bevindt zich de ambi
tieuze en meedogenloze Don Lope de
Aguirre. Hun verkenning is uitzichtsloos en
de leider Ursüa besluit om naar de hoofd
troep terug te keren.
Aguirre wil van geen terugkeer
Koorts en hallucinaties maken iedereen
Tenslotte blijft er niemand meer over.
Regie en scenario: Werner Herzog; kamera:
Thomas Mauch, Francisco Joan, Orlando
—jziek; Popol Vuh; monta
ge: Beate Mainka-Jellinghaus; met: Klaus
Kinski, Helena Rojo, Del Negro, Ruy
Guerra, Peter Berling, Cecilia Rivera, Da-
«a..eva
gelijkheden -- a
suele techniek biedt.
De wereld van Hammer: zwart besmookte
fabriekswijken, grauwe huurkazernes en to
rengebouwen, uitgestrekte emplacementen
en paradepleinen, walmende gaarkeukens
en troosteloze bordelen, een door roest en
verval aangevreten metropool. De bevol
king van de stad wordt door de bezeten lei
der Ruislip geïndoktrineerd. Deze heeft de
«Nufilosofie» ontworpen, een filosofie die
verleden en toekomst ontkent en tot in het
absurde is doorgevoerd.
Het theater dat Perspekt r
de groep als een toegepast
dende kunst, bestaande uit een
van film, audiovisueel, toneel en
Hammer» wordt gebracht op woens
april om 20.15 uur.
choreografische vondsten, «Het begint met het ein-
aders», aldus de maker.
~n verhaal vertellen maar de verschillende stemmin-
een boeiend, uiterst muzikaal, soms speels en ont-
jages» van Jiri Kylian ontbreekt op dit moment informa-
Kunstwerk van de week is een initiatief van
de Tilburgse Koerier en de Kunstuitleen. We
kelijks motiveert een lezer/lezeres waarom
een werk uit de Kunstuitleen zijn/haar spe-
plaats; dale voorkeur geniet.
:atre Salomé’ bestaat uit een schil-
komponist, een architect, mimers
1 een grafisch en licht-ontwer-
srking van deze verscheide-
staat garant voor een nieuw
zich niet makkelijk laat
vangen in ccn specifieke kategorie. Opricht-
tot u. op de Knnkenmarkt, vanaf Nederlandse en twee Amenkaanse dansers. mening dat kunst geen rigide grenzen kent
21.30 in cafe Du Commerce. Allen hebben een min of meer klassieke en zich ontwikkelt door zorgvuldig en selek-
dansachtergrond en een grondige training tief gebruik te maken van alle mogelijke dis
in de techniek van Martha Graham. Samen cipiines. Haar werkwijze wekt vormen,
representeren zij de nieuwe tendens in de kieuren en beelden tot leven; het kreatieve
dans waarin een kompromis tussen acade- proces van de schilder wordt als het ware
mische (klassieke) en experimentele perfor- een lijfelijke gebeurtenis. De groep werd in
mance lijkt te zijn bereikt. september ’81 opgericht, na het succes van
de experimentele produktie ’Lady painter
nmdiiktlp van an<^ t*’e mov>ng models’ in juni van datzelf-
in delen waarin de jaar' De »sbreker, het theater m Amster-
/ordt neereezet dam dat exPenmente“ °P muziekgebied sti
muleert en programmeert, nam de produk
tie van deze nieuwe voorstelling op zich.
De centrale thematische idee is verwarring.
Er vinden veel surrealistische en absurde ge-
1 Kolbert