- p r I ^HANDYMAN STMSSCHOUbJBIJRG TILBURG Filmhuis: Speciaal konsert van de E.O. 1133 t Het Orkest Art Theatre Salomé Nederlands Danstheater De woeste Planeet II II SSON SM» Jazzkonsert door trio Intrioduction OCK 45 NEN <AN «Aguirre, der Zorn Gottes» Brab. Orkest en Scapino presenteren «Notekraker» Mevrouw Meuwese, directrice Openbare Bibliotheek, kiest kunstwerk van de week d Ziejewel «Hammer» nieuwe produktie Perspekt Globe speelt Heiner Müller door Robert Long en Leen Jongewaard Wintering van Danskern «Dag pap, ik ben je dochter»: een prima blijspel II Vangelo secondo Matteo 'Kr.--- iw a 22 april 1982 pagina 16 (IE TILBURGSE KOERIER Donderdag 22 april 1982 pagina MOEDERDAG-AANBIEDING X Nu 99.50 N.S.-Plein 19. Tel. 424725 118- Brillen Verrekijkers Microscopen Barometers Heem Wim BRADERIE let. eei zelschi Woensdag 28 april 14.00 uur i speelt theatergroep Lijn Negen de voorstelling «Het Orkest* Tel 426333 band diseb I WAT KAN KAN KAN KAN ALLEEN1 Westermarkt 21 fel. 670372 JUWELIERS - HORLOGERS Donderdag 29 april 20.30 uur Zaterdag 1 mei op de gehele Korvelsweg met vele echte attrakties Tilburgs grootste Heuvelhof - Heuvelstraat 103 Telefoon 013-424333 Video 27 april t.e.m. 2 mei vrijdag 23 en zaterds 20.30 uur in het K truin. sringen Van 139.50 nieuw en op- Los en vrolijk 3 met de katoenen nonchalant ue. net de waar u heerlijk ;unt maken in de loprulmte iPLEIN 212 Op v; Alle onderdelen voor uw' NILFISK rrrril Frry) Stadhuisplein 271, Tilburg cJJjl/ cLUs TeL 013 436877 CONSTANT VERLOVINGSRINGEN vanaf 340,- p. paar JUWELIERS n 16,80 voor 5 voor 393,- 555,- 635,- 865,- 198,- 198,- 138,- 42," 75,- datieprijzen vanwege het onderwer j: vergaderen, een b langrijk onderdeel vrouw Meuwese is. aardige sfeertekenin; htdrukkerij eldrukkerij tokopieën rkoop van chn. tekenmaterialen Océ lichtdruk- ateriaal tinnen dinnerlamp rofsythe noemt het ballet «Say Bye Bye» een «journalistieke dans». Hij wil gezien worden "s doorgeeflijk van bewegende impressies, die ordeverstorend werken. ’Wintering’, de nieuwste f Danskern, bestaat uit zeven telkens een panorama wordt neergezet waarin een instrumentalistische benadering wordt gekombineerd met het gebruik van veel attributen, lichteffekten en kostuum- wisselingen. i: «And so on» (choreografie: Nils (een nieuw ballet van Nils Christe ie: Jiri Kylian, muziek: Claude De- Speciaalzaak in tin VAN GESTEL 'tuis vertoont op donderdag 22 april uur in de Studio-zaal de film der Zorn Gottes», van Werner De benarde huisvesting is niet het enige probleem waar de bibliotheek mee te kam pen heeft: zo langzamerhand zal wel bekend zijn dat de bibliotheek voortaan ’s morgens een moeder en op nr. 28 maar dat Theatertechniek wordt door een aantal g. pen in toenemende mate toegepast. Een die groepen is Perspekt uit Haarlem. •Ham mer» is de titel van de nieuwe grote zaal pro duktie van Perspekt. In het Kultureel Sent rum S) voor kinderen vanaf 8 jaar. ■al Een danscyclus voor vier dansers in het Kultureel Sentrum. choreografie: Adriaan Kans en Ellen Crawford. Dansers: Anne Afourtit, Ellen Craw ford, Chris Hollingworth, Adriaan Kans. Muziek: John Cage en Enoch Light. in an 16,-voor 9," tn 18,- voor 10," 75 voor 12," 4," 9," 12," 17," 55,- 50,- gek.. 4.085,- 3.020,- 2.760,- 2.565,: 2.275,- 1.950,- 1.850,- 1.755,- 1.690,- 1.525,: 1.460,- 1.305,- erreparatles. Bij aan schieten. J rzorgt samen met het en oud een zeer aan- in de schouwburg- Het Nederlands Danstheater zal op zaterdag 24 april a.s. om 20.15 uur een balletvoorstel- ™g verzorgen. Het eerder aangekondigde programma is iets gewijzigd. Het Nederlands KW*heater brengt op deze avond de volgende balletten: «And-- friste, muziek: Igor Strawinsky), «Four Sea Interludes» JJP muziek van Benjamin Britten), «Nuages» (choreografie: Jiri Kylian, i - bwsy) en «Say Bye Bye» (choreografie: William Forsythe, muziek: kollage; orkestgedeelten ■ykomponeerd door Jürgen Vater). ballet «And so on» heeft een aantal et het eindigt met het begin, alleen and, W ballet «Four Sea Interludes» wil geen 'gen in een vissersdorp schilderen. Het is e< ’«erend ballet. Over het ballet «Nut de produktie «Hammer» zal ge- sende jen naar de meer dynamische mo- techniek en ëmoti Van de audlo-vl' gemaakt tot wat he trio, waarmee je, i met jazz hebbend'' je geen moment züj Alexander Nevski’. 1 Christus voor te e dichter (vertolkt juac) heeft Pasoli- heeft hij gekozen *De aangekondigde voorstellingen van \Menselijke Stoel» van Janine Brogt kunnen degens moeilijkheden bij de voorbereiding ian de voorstelling geen doorgang vinden. Daarom speelt Globe nu op woensdag 28 en donderdag 29 april om 20.30 uur in de Stu dio-zaal vier toneelstukken van de kontrover- siële Oostduitse auteur Heiner Müller onder I de titel «Kwartet». Deze stukken zijn «Mau ser», «De Hamletmachine», «Kwartet» en iHerzstück». «Tot hiertoe (heeft de Heere ons geholpen)», is de titel van de splinternieuwe theatershow Macchiavello; muziek: Popol van Robert Long en Leen Jongewaard. In deze voorstelling kontinueert het uitzonderlijke 8e.: Beate Mainka-Jellinaiaui duo zijn samenwerking, die twee jaar geleden met het programma «Duidelijk zo?» een nieu- fCtnski. Helena Roio. Del we fase in Leen Jongewaards karrière inluidde. Dit nieuwe programma, dat na de proef- Guerra, P< voorstellingen veel stof heeft doen opwaaien, is op donderdag 29, vrijdag 30 april en zater- nlël Aaes-1 dag 1 mei in de schouwburg te zien. Robert en Leen worden in hun show muzikaal onder steund door een kornbo, bestaande uit Rob van Stiphout (dwarsfluit), Harry Sibum (gitaar), Koos Mark (akkordeon) en Wim Voorhaar (drums). Ton Olde Monnikhof (Algemeen Dagblad): «Inhoud, vorm en voordracht maakten «Tot Hiertoe (heeft de Heere ons geholpen)» een grandioze theatershow en bezorgen L Jongewaard en Robert Long een plaats in de ere-galerij van het Nederlandse kabaret.» De kaartverkoop voor alle drie de voorstellingen start donderdag 22 april om 11.00 uur. issen plaats, maar het effekt is een ieuze balans tussen estethiek, het humoristisch irritante en de erotiek. Een an der gelijktijdige ontwikkeling is de groeien de verzelfstandiging van de karakters van de dansers en mimers waardoor nog meer verwarring ontstaat. Verwarring vindt op veel verschillende niveaus plaats. In de fan tasievolle kostuums, bewegingen van de spelers, de visuele effekten, versterkt door diaprojekties die de kostuums en de ruimte veranderen in een landschap van licht en d» die dan ljcht, melo- weer stekelig en vin- rdag _r... op de e Du Commerce. Ziejewel is ’n Tilburgse groep die ne- derlandstalige popmuziek maakt. Op drums, Rix Hagedoom; zang, Michael Zeegers; gitaar, Jack Heitzer. De groep bestaat ongeveer anderhalf jaar en is de afgelopen drie maanden bezig geweest met het samenstellen van ’n nieuw programma. Het zijn eigengeschreven, overwegend swingende, nummers geworden met teksten die over alledaagse zaken gaan. De bedoeling is niet om professioneel te worden, plezier blijft voorop staan. 5 Kunst kijken is niet het enige dat mevrouw i Meuwese in haar vrije tijd doet. Het kan e ook niet anders: haar hobby is lezen en haar e voorkeur gaat uit naar vrouwelijke auteurs; oe waarschijnlijk het zoeken naar identificatie- is het mogelijkheden zoals ze zelf zegt. Verder Kultu- gaat ze graag naar kamermuziekconcerten. «Op ’gewone concerten’ worden vaak de ’paradepaardjes’ ten gehore gebracht, bij kamermuziekconcerten krijg ik vaker werk te horen dat ik nog niet ken». ZA“ vacanties vertoeft zij graag in de natuur, maar bezoekt ook steden en bekijkt bij voorkeur Romaanse bouwkunst. Aan deze voorstelling wordt meegewerkt door o.a. Theu Boermans, Ton Selter, Theo de Groot, Moniek Kramer, Elisabeth An dersen en Huib Rooymans. «Mauser» (1970) is geschreven in de vorm van een leerstuk. Het is Müllers antwoord op Brechts die Massnahme (1930) en stelt het oude probleem van humaan gedrag ver sus de revolutie aan de orde. In «De Hamletmachine» (1977) zijn Ham let en Ophelia uit het oorspronkelijke werk van Shakespeare, de twee hoofdpersonen. Beiden representeren een mogelijke hou- I Qf hl€TtOC» ding van het individu tegenover de revolutie pf de maatschappelijke veranderingen. 1 «kwartet» (1981), dat Globe twee weken na de Wereldpremière in Bochum uitbrengt, is een dialoog. Het gesprek wordt gevoerd door twee personages uit de 18e-eeuwse ro man «roman licentieux, Les Liaisons dan- gereuses, van Choderlos de La Clos. «Herzstück» (1981) is Müllers laatste stuk. Het telt slechts twaalf regels en vat Müllers grootste thema briljant samen: hart versus machine. In het Kultureel Sentrum vinden twee voorstellingen plaats van ’Art Theatre Salomé’. Artistiek leidster: Salomé Franken. Muziek: Maarten Altena. Dekor: Paul Verhay. Licht: Rode rick. Kostuums: Veronice van Groe- ningen, Rens Bouma en Annemiek veranderen in een lane Taselaar. Dia’s: Noel. Spelers: Bob kontrast en de muziek Burton, Victor Bottembley, Louise disch en helder is, dan Frank, Marjolein Elsink en Janis nig. Pearson. dens de forumdiscussie Kuituur; luxe of ling: vergaderen. een bezigheid die een be- noodzaak? eveneens aan bod is geweest langrijk onderdee| van het werk van me. naar aanleiding van het schema van Fons vrouw Meuwese is He, |aatje Burghout (hoofd van de afdeling maat- aardige sfeertekening schappelijk en kultureel welzijn van de Til- burgse gemeentesecretarie). Daarin staat J dat er een gemeentelijke subsidie van bijna gebor 8 miljoen gulden voor de bibliotheek gege- Konir ven wordt. Mevrouw Meuwese meldt dat daarvan 5 miljoen gulden terugkomt van het Rijk. Verder wordt er in het schema ge sproken over 110 personeelsleden, terwijl dat er slechts 76 zijn. Zo wordt een scheef beeld gegeven aan de Tilburgse bevolking, wat mevrouw Meuwese betreurt. De bibliotheek bestaat dit jaar 70 jaar. Be gonnen in de Heuvelstraat boven wat toen boekhandel Bergmans was, verhuisde men naar de Willem II straat naar een herenhuis. Er was volgens mevrouw Meuwese moed voor nodig om daar naar binnen te gaan, de verhuizing naar het Koningsplein plaats; Van zijn eerdere plan om C stellen als intellektueel of d door Jevtoisjenko of Keroua ni afgezien. Zijn moeder hc voor de rol van Maria. Nu bijna 10 jaar geleden had de bibliotheek nog niet het hele gebouw nodig. Het F reel Sentrum -- kunstuitleen, t o. start als eksperiment en zolang in het pand Koningsplein ondergebracht. Intussen is dit I eksperiment ’geslaagd’ verklaard (in 1976 I werd het ’voorlopig kultureel sentrum’ een I definitief ’kultureel sentrum’) en de belofte I was dat op dat moment door de gemeente gezocht zou worden naar een volwaardige huisvesting voor het k.s. Intussen is het 1982 en zowel de bibliotheek als het Kultu reel Sentrum barsten uit hun voegen en kunnen geen optimale service verlenen. Al die jaren werd hoop op een oplossing ge geven, hoop die steeds op het laatste mo ment de bodem in werd geslagen. Het laatste videoprogramma van deze maand is een animatieprogramma van Roland Topor en René Laloux (1968), 70 min. ’De woeste Planeet’, een sprookjesachtig science-fiction-verhaal naar een roman van Stefan Wul over de machtsstrijd tussen de Oms en Draags op de planeet Ygam. sindsdien is het ledenaantal enorm geste gen. Tijdens haar rondgang dooor de Kunstuit leen vertelt mevrouw Meuwese, die zolang het K.S. in Tilburg bestaat al abonnee is, vroeger al 10 jaar lid van de kunstuitleen in Amsterdam te zijn geweest. Favoriete kun stenaars waren toen Harrie van Kruiningen en Ans Wortel. Vroeger bezocht zij veel ten toonstellingen, tegenwoordig veel minder, door tijdgebrek. In de tentoonstellingsruim te en de kunstuitleen loopt ze graag en re gelmatig rond; wat zij zoekt zijn kleurige werken die niet per se figuratief hoeven te iele gebouw nodig. Het Kultu- ajn. Vaak vindt zij werk te agressief; ze i met zijn tentoonstellingen, kijkt er met belangstelling naar maar om theater en filmhuis werd ge- het een half jaar thuis aan de muur te heb- enment en zolang in het pand ben... Willy Belifante werd in 1922 in Rotterdam .'boren en ontving haar opleiding aan de Jinklijke Akademie in Den Haag, waar bekendheden als Paul Citroen en Rien Drayer haar leermeesters waren. In de jaren zestig heeft zij veel balletstudies in akwarel gemaakt, want vooral de bewegingen van de dans boeiden haar. In de jaren zeventig schilderde zij een serie universitaire en an dere sociale plechtigheden in mild-ironische stijl, waarvan ook het kunstwerk van de week getuigt. maakt, omschrijft ste vorm van beel- kombinatie theater. isdag 28 Lig: Lutz, Simone Rooskens en Marja Lieu- wn spelen op zondag 25 en maandag 26 april om. 20.15 uur in een regie van Lo van Hens- bergen het blijspel «Dag pap, ik ben je doch ter» van de suksesvolle schrijver Neil Simon. Het stuk, dat al maandenlang met veel sukses op Broadway wordt gespeeld, is twee avonden lbi de schouwburg te zien. Het dekor is van de Russische ontwerper Mark Kaplan. Een schrijver van televisie-scenario’s, waar door de bonzen van de grote studio’s maar geinig belangstelling tonen, treft op een iüorgen in zijn huis in Hollywood een meis je aan, dat zegt dat ze zijn dochter is en dat ze uit New York gekomen is omdat ze bij de "film wil. nfl) is inderdaad zestien jaar eerder in New -lork gescheiden, heeft vrouw en twee peu- ters achtergelaten en is naar Californië ver- B&ken. jBthet stuk volgt het publiek het ontstaan van een band tussen vader en dochter. Filmhuis woensdag 28 april 20.30 uur Het Filmhuis vertoont in het Kultu reel Sentrum de film 71 Vangelo se condo Matteo’ (Het evangelie volgens Matheus) van Pier Paolo Pasolini. ’ll Vangelo’ is opgedragen aan Johannes XXIII, de uit het volk voortgekomen paus, die een opening naar links kreëerde. De daarna ontstane dialoog tussen christendom en marxisme slaat wel aan bij Pasolini, die zelf een tweeduidigheid heeft, die hem ook zo aanspreekt in de Christusfiguur. De film - met als spelers de arme Zuiditaliaanse be volking - wil een aan het volk behorend christendom laten zien; net zoals in Pasoli ni’s eerdere films de lijdensweg wordt afge legd door iemand uit het subproletariaat. Het is een religieuze, niet ontmystificerende film, gemaakt door een ongelovige, die kijkt door de ogen van het gelovige volk. De film verwijst naar voorbeelden uit de schilder kunst, maar heeft toch een voornamelijk do cumentair karakter door het cameragebruik en de zwart/wit-beelden, waarbij duidelijk partij wordt gekozen. Het slotkoor uit Bachs Matthaus Passion, dat ook te horen was bij de aanvang van Accattone’s lijdens- ®ewo weg, klinkt nu bij Christus’ geboorte, de haa.r aan vang van zijn lijdensweg. Naast het spaarzame gebruik van Bachs Matthaus Passion - meer zou voor de film te dwingend geweest zijn - boort Pasolini veel verschillende muziekbronnen aan. Een Russisch partizanenlied wordt gezongen bij de kruisiging en Herodes’ handelingen wor- Restaurant Reeds 11 jaar ‘n SXn.,"“u,s” Waar de Nederlander nog echt kan genieten van de tijne Turkse keuken! In een romantische sfeer .Reserveren gewenst. Geopend vanaf 18 u. 's maandags gesloten f ^Telefoonstr. 33 (zijstraat^ Heuvelstraat) De Evangelische omroep zal in de schouw- burg-zaal op vrijdag 3 april vanaf 20.15 uur een muzikaal programma verzorgen onder de naam «3xM». Deze titel staat voor «More Message in the Media» (Méér Evangelie de lucht in). Mevrouw Meuwese is al 20 jaar begaan met het wel en wee van de Openbare Bi bliotheek. Het ’wee’ neemt de laatste ja ren toe: als grootste probleem ziet me vrouw Meuwese de benarde huisvesting van de bibliotheek. Zo langzamerhand weet men niet meer waar de boeken neergezet moeten worden, plaats voor uitbreiding van het boekenkastbestand is er niet. Zoals bekend is het gebouw aan het Koningsplein helemaal bedoeld voor de bibliotheek. ^^d^eTn^.^D^ïol^^dmaimwii^af'w^sfuü6 c 06 (h mersfoortse gezet. In de produktie «Hammer» zal ge- Sd™,^ zocht worden naar de meer dynamische mo- techniek en emotie hebben Intrioduction het nu is: een uitzonderlijk J mits een zekere affiniteit ende, alle kanten op kunt en it zult vervelen.» dag 24 april om beurtenis Kultureel Sen- harmonie De suksesvollejazzformatie «Intrioduction», samengesteld uit Harry Happel (piano), Daan Gaillard (contrabas) en Fred Krens (slag werk) zal op dinsdag 27 april in de schouw burg-zaal een konsert verzorgen. «Intrioduc tion», dat als vast ensemble ruim vijf jaar be staat, wordt meer en meer uitgenodigd voor groe- grole konserten in heei hel /and. •nvan Gevoel is het belangrijkste element in hun Ham- muziek. Muziek is daarom hun grootste uit- laatklep. Ze onderscheiden zich van andere jazz-musici door de stukken een ander jasje Aan deze avond wordt meegewerkt door Gert en Hermien Timmerman, Reinata Heemskerk (alt), Ernst van Kleef (bariton), n van Schaik (trompet), Han Kapaan iobo), Het Andrieskerkkoor en de Christe lijke Gemengde Zangvereniging «De Lof- stem» uit Oosterbeek. Laatstgenoemde ko ren staan onder leiding van dirigent Loek van der Leeden. «Elk seizoen houdt de belofte of de echo van de andere in zich. Zo zijn alle gebeurte nissen in ’Wintering’ gevangen in een ver stilde omarming, hoezeer het verlangen naar de lente of de weerklank van de herfst ook ’Art Theat in hen leeft. De choreografie brengt vier ka- der, een k„...h rakters ten tonele, levend en bewegend door en dansers en zeven delen van dit innerlijk landschap; ze- Per- De samenwer ven ’kristallen’ in één zetting: ’Wintering’. ne kunstenaars s soort theater dat z vangen in een specif «‘•r en artistiek leid Het Brabants Orkest verze Scapino Ballet voor jong trekkelijke voorstelling zaal. Op het programma staat namelijk het sprookje «De Notekraker» op muziek van Tsjaikovsky. De muzikale leiding is in han den van dirigent Lucas Vis. De choreografie is van de artistieke leider van het Scapino Ballet, Armando Navarro. Het sprookjes achtige dansspel van «De Notekraker» is een nog steeds sterk tot de verbeelding spre kend ballet. Dit werk betekende een van de omstreden suksessen uit het leven van Tsjai kovsky. Zowel door de betoverende muziek als door het fraaie sprookje heeft dit werk veelal een groot en dankbaar publiek ge trokken. Het Scapino Ballet, een van de zeer profes sionele balletgezelschappen die ons land rijk is, treedt in een uitgebreide cast van ruim 30 dansers op. «De Notekraker» wordt gebracht op don derdag 22 april om 20.15 uur. «Het Orkest» is een kindermuziektheater voor de jeugd en gaat oyer Martje, een dirigent. Zolang Martje zich kan herinneren, heeft ze samen met haar moeder «ewoond. Het verhuizen naar een nieuwe woonplaats viel achteraf nog wel mee, i r moeder zonodig verliefd moest worden op de plaatselijke dirigent, wordt haar echt te veel. Onbegrepen en jaloers besluit ze weg te lopen. De voorstelling duurt één uur en tien minuten. Spelers/muzikanten: Hans van de Boom (synthesizer). Willeke Hieminga (spel/zang), Paul R. Kooy (dwarsfluit), Jur van de Lerq (percussie), Renske van Proosdij (spel/zang), Wim Selles (viool, saxofoon, gitaar). Het Filmhi. om 20.30 «Aguirre, Herzog. «Aguirre, der Zorn Gottes» is de verfilming van het dagboek van een Spaanse priester die in de 16e eeuw (1560/’61) met de con- questadores meetrok in het amazonegebied, op zoek naar het legendarische goudland El Dorado, onder leiding van de edelman Pi- De film volgt de belevenissen van een voor uitgeschoven groep, die via moeilijk begaan bare bergpaden en op vlotten het oerwoud intrekt. Onder hen bevindt zich de ambi tieuze en meedogenloze Don Lope de Aguirre. Hun verkenning is uitzichtsloos en de leider Ursüa besluit om naar de hoofd troep terug te keren. Aguirre wil van geen terugkeer Koorts en hallucinaties maken iedereen Tenslotte blijft er niemand meer over. Regie en scenario: Werner Herzog; kamera: Thomas Mauch, Francisco Joan, Orlando —jziek; Popol Vuh; monta ge: Beate Mainka-Jellinghaus; met: Klaus Kinski, Helena Rojo, Del Negro, Ruy Guerra, Peter Berling, Cecilia Rivera, Da- «a..eva gelijkheden -- a suele techniek biedt. De wereld van Hammer: zwart besmookte fabriekswijken, grauwe huurkazernes en to rengebouwen, uitgestrekte emplacementen en paradepleinen, walmende gaarkeukens en troosteloze bordelen, een door roest en verval aangevreten metropool. De bevol king van de stad wordt door de bezeten lei der Ruislip geïndoktrineerd. Deze heeft de «Nufilosofie» ontworpen, een filosofie die verleden en toekomst ontkent en tot in het absurde is doorgevoerd. Het theater dat Perspekt r de groep als een toegepast dende kunst, bestaande uit een van film, audiovisueel, toneel en Hammer» wordt gebracht op woens april om 20.15 uur. choreografische vondsten, «Het begint met het ein- aders», aldus de maker. ~n verhaal vertellen maar de verschillende stemmin- een boeiend, uiterst muzikaal, soms speels en ont- jages» van Jiri Kylian ontbreekt op dit moment informa- Kunstwerk van de week is een initiatief van de Tilburgse Koerier en de Kunstuitleen. We kelijks motiveert een lezer/lezeres waarom een werk uit de Kunstuitleen zijn/haar spe- plaats; dale voorkeur geniet. :atre Salomé’ bestaat uit een schil- komponist, een architect, mimers 1 een grafisch en licht-ontwer- srking van deze verscheide- staat garant voor een nieuw zich niet makkelijk laat vangen in ccn specifieke kategorie. Opricht- tot u. op de Knnkenmarkt, vanaf Nederlandse en twee Amenkaanse dansers. mening dat kunst geen rigide grenzen kent 21.30 in cafe Du Commerce. Allen hebben een min of meer klassieke en zich ontwikkelt door zorgvuldig en selek- dansachtergrond en een grondige training tief gebruik te maken van alle mogelijke dis in de techniek van Martha Graham. Samen cipiines. Haar werkwijze wekt vormen, representeren zij de nieuwe tendens in de kieuren en beelden tot leven; het kreatieve dans waarin een kompromis tussen acade- proces van de schilder wordt als het ware mische (klassieke) en experimentele perfor- een lijfelijke gebeurtenis. De groep werd in mance lijkt te zijn bereikt. september ’81 opgericht, na het succes van de experimentele produktie ’Lady painter nmdiiktlp van an<^ t*’e mov>ng models’ in juni van datzelf- in delen waarin de jaar' De »sbreker, het theater m Amster- /ordt neereezet dam dat exPenmente“ °P muziekgebied sti muleert en programmeert, nam de produk tie van deze nieuwe voorstelling op zich. De centrale thematische idee is verwarring. Er vinden veel surrealistische en absurde ge- 1 Kolbert

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1982 | | pagina 17