1 Fi SThDSSCHÜUUBUhG THBURi Video-experimenten van de Vasulka’s come-back van Dansgroep Krisztina de Chatel Filmhuis met Pasolini- programma B FILMHUIS: Jeder fiir sich und Gott gegen alle F Act met «Transport» van Michel Deutsch Grote Amateur kunstmarkt bij Boerke Mutsaers E PRIJS Koffiekonsert Cisca Berkenbosch, deelneemster Kunstuitleen, kiest kunstwerk van de week Angst essen Seele auf Kindertheater Pluisje TILBURG C.VANIERSEL PSR handel 'fyeLers «In de bruids dagen van ’37» Mea L. Loman» «Globe» speelt «De miraculeuze Antieken kuriosa «Koudvuur» verhit baanlozensentrum -- SE*' Toine Horvers met «Balans» een live-installatie rdag 8 april pagina 20 je TILBURGSE KOERIER Donderdag 8 april pagina 21 Tapes, The, Meer dan 100 standhouders d ieder goed verdienen aan hun handel met Hitler- Duitsland. Van lieden, die de daar heersen de 'orde en netheid’ bijzonder op prijs stel len. Van de opkomende NSB, die de heil staat ziet als dé oplossing van de problemen in óns land. eging een Regie: Pier Paolo Pasolini. De olies gste prijs! TILBURG Toegang gratis. In e i ons niks meer te stprijs. jen u doet hoe Kollektie het aanboi net zo mc- minder wer Marijke Schellekens (deelneemster) met 2 vriendinnen. stijler nemers door <1 bos niet meer Er wordt mens»» het v ben mati continu alle in- inde VEILINGHALLEN REITSEHOEVENSTRAAT (v.h. Stadsschouwburg) 10-ja- 3 Con- tgsvere- Het va kiezen ui leen. V’ het somr ^Kunsthandel-Lijstenspecialist1 Alleen Besterdring 46, telefoon 431386 en lijsten- Keuze uit meer dan 200 modellen Juwelier - Horloger Schouwburgring 27, Tilburg Hedi Ben Salem, Hermann, Rainer Bij ons is het ere dag klokkenshow van Marie, leven. Het j overleven ten orven levensgeluk, willen de oorlo» donderdag i de Studio- t Seele auf» van Reiner r Ladengast, Brigitte Willy Semmelrogg* y van Lyck, Ennu Herbert Achtem- Exclusieve schilderstukken en reprodukties en hèt adres voor alle soorten lijsten waarna ze is symfoniec lag kest. Iti de Staten e den met schede. Het muzikale gec zorgd door: Static, Theor smaak, Headline, Stealer, Dils en Kroesen Piccolo. laar kelijks het een wei Kindertheater Pluisje speelt op woens dag 14 april om 14.30 uur in de Stu diezaal het poppenspel Liesje en Lorre op Fluorisa». Deze voorstelling is geschikt voor kinderen van 6 tot en met 12 jaar. Er wordt ten gespeeld pen. Het spel Teo Joling en Sean Bergin, die onlangs met veel sukses hun muziek-theaterstuk Wor- telgok» brachten, spelen in de Studio-zaal op dinsdag 13 april om 20.30 uur hun nieuw ste muziektheaterproduktie die als titel meekreeg «Een Holle Toon». Anders dan Wortelgok» zal in «.Een Holle Toon» de emotionaliteit worden getoonzet. •Een Holle Toon» is het tragi-komische verhaal van een man, die in een leegte stapt en er weer uit wil. Zijn vrolijk bestaan wordt ontregeld door een anonieme dreigbrief waarin staat dal zijn onbezorgde levenshouding niet langer wordt getolereerd. De maatschappij zal hem fleren. De brief blijkt echter afkomstig van zijn vriendin, die hem langs deze weg de bons 8ceft. In het café van Holle Toon zoekt hij enig houvast, maar diens steun doet zijn naam (een eer aan. Hij belandt in een uit de hand gelopen demonstratie en wordt door de ME in “et nauw gedreven. Daar hervindt hij zijn levenskracht en schrijft hij een brief terug. Als hij •Miskomt ligt het antwoord al op hem te wachten: ze is terug. In 1965 ging ze naar De Verenigde waar ze zich vooral ging bezig hou- et electronica als kunstmedium. Er is een sfeervol achtergrc je, de bars in de zalen zijn ganisator J. Janssens z». aanbiedingen, door de kuns zelf gemaakt, met opbod veilen. Deze markt ten goede bate wordt geor ganiseerd door het vrije-tijds Evene menten Bureau E.B.N. uit Tilburg. Voor informatie kan men bellen naar 013-42.08.12. i joodse vluchte- Snne is weduwe, voor het meisje dat Anne een nieuw le- Liesje wordt naar bed gebracht door haar vader. Wanneer zij half dommelt, gaat het böikUan haar kamer langzaam veranderen. Eerst verschijnen er schaduwen en silhouet ten op de muur, waardoor Liesje om zich heen gaat kijken. Plots merkt ze een veran dering aan de kleren op haar stoel. Haar Al de hele tijd is er een soort zoemtoon aan- ïjj Qf urlirk_7<ial rezig. dit geluid wordt harder en het blijkt 01UU1U 41411 en ruimteschip te zijn, dat landt in de ka- - - - In de Studio-zaal vindt een groots op gezette antiekbeurs plaats tijdens de paasdagen. De organisatie is in han den van «Het’ Antiekgilde». Het be looft de mooiste beurs van Tilburg en aitKeving tawapfiei^ Drie dagen lang, ng avontuur met riïonsters en griezels. zaterdag-10, zMulag II en maandag Lorre weet door slimmigheid en hu-, 12tipril, is deze speciale Paas-aktivi- lles de baas te blijven. Daarna beleven geopend vl^O.OO tot 18.00 uur. i vrolijk en grappig avontuifr. Er komen speciale stands van klokken, I sc^*^erDen’ beelden, meubels en duizenden zien via reek- oces in fasen, T een element Dit geheel van elemen- r mij de sculptuur: bewegingen/ (Ik maak dus niet mijn lichaam touwwerk). Een deel van mijn at uit de konfrontatie van mijn «**ingen, vorm, kracht) met si- zowel een geïnstalleerde ruimte, als een architektonische plek buiten kunnen zijn. De bewegingen zijn over het algemeen zeer elementair van aard: lopen, schuifelen, leu nen, draaien, enz. Er zijn ook werkstukken ontstaan uit het bezig zijn met deze bewe gingen op zich, vaak minimale bewegingen die tóch voor mij een zeer monumentale werking hebben. Restaurant WMl* Hnttm wenst u vrolijk PAASFEEST U bent bij de paasdagen van harte welkom k Telefoonstr. 33 X (zijstraat Heuvelstraat) A X 013-626333 Z Nk Reserveren J gewenst J Wie durft te zeggen dat er in Tilburg geen angst, liefde, verbazing en wat al niet meer: goede popgroepen bestaan, die heeft het glad emoties zonder sentiment. mis. Onlangs werd dat bewezen tijdens het Zij werken serieus aan een nieuwe door- Tilburg Pop-festival dat gehouden werd op braak. In de maand april komt een single uit [31 januari van dit jaar. die geheel in eigen beheer is opgenomen. die popgroepen treedt op in het Het enige standpunt van de groep is dat de muzikale boodschap belangrijker is dan al lerlei frutseltjes eromheen. Het is zeker en meer dan dat de moeite waard om deze Tilburgse formatie eens van dichtbij te bewonderen. Dat kun je doen op donderdag 8 april in het Baanlozensentrum in de Voltstraat 18. Het optreden begint om 20.30 uur en de toegang is gratis. Op zondag 18 april a.s. vindt er in de pauze-foyer van de Stadsschouwburg om 12.30 uur een koffiekonsert plaats, dat verzorgd zal worden door het Gemini-ensemble. Dit Amster dams ensemble, dat in 1972 v gericht, bestaat uit Eugenie v.c ten (fluit), Hen v.d. Grinten taarten Veeze v.d. Grinte met marionet- J en met hand- en stokpop- spel duurt ruim zestig minu- rond muziek- zijn open en or- zal kwistig met istenaars Donderdag 15 april 20.30 uur brengt het Rotterdamse F Act een toneelpro- duktie van Franse schrijver Michel Deutsch onder regie van Marten Oost hoek in het Kultureel Sentrum. Kunstwerk van de week is een initiatief van de Tilburgse Koerier en de Kunstuitleen. We kelijks motiveert een lezer/lezeres waarom een werk uit de Kunstuitleen zijn/haar spe ciale voorkeur geniet. de Chatel. Warner van Es produceert de geluidsband. Johan Vonk zorgt voor het licht plan en het dekor wordt ontworpen door Menno Dieperink. De kostuums zijn van Ma rianne Stategier. «Fogó» wordt gedanst door Marijke Huybregts, Toska ten Kate, Josje Neuman, Alben Jan van der Stel, Lilian Vos en Krisztina de Chatel. Woensdag 14 april 20.30 uur vertoont het Tilburgs Filmhuis in het Kultureel Sentrum in het kader van het Pier Pao lo Pasolini-programma de film «Uc- cellacci e Uccellini». Het Filmhuis vertoont op 15 april om 20.30 uur in zaal de film «Angst essen (Alle Turken heten AU) v Werner Fassbinder. Neon 3 Het derde Neon-programma van de VPRO bestaat uit de volgende onderwerpen: bele venissen met militaire dienst, iemand lelt over zijn ervarir kapsalon, fr kleine artikelen. Tevens wordt een grote poppenstand ingericht en zal een kunst schilder tijdens deze dagen aan het werk zijn in de Studio-zaal. en zwager proberen haar an het gevaar dat een onde «~nt, voor haarzelf, maar o, •"•or de hele gemeenschap van --L (jat akllut wordt Op -ment dat de Duitsers de demarkatie- lijn over zijn getrokken en ook het stadje bezetten. Maar Anne is niet te vermurwen, ze lijkt volkomen ongevoelig voor het reële opvaar. Sterker nog: naarmate het gevaar en de druk op haar om Marie weg groeit, lijkt Anne zich meer en te onthechten: een wereld die zo inhu- i is wil ze niet kennen. Zij sluit er haar deur voor. De dreiging van de oorlc weid. Wie wil overleven v derwerpt zich. Uit angst, een kollektief ideaal, h en ruimteschip te zijn, dat landt in de ka ner van Liesje. Er komen rare wezens uit en Jesje is bang, maar Lorre relativeert en acht ze zelfs uit omdat ze onverstaanbaar ijn. De wezehs nodigen hen uit om mee te - gaan naar Fluprisa. Op de planeet Ffporisa aangekomeh beleven Liesje en Lorre eerst haar Lc I poralh i eeenvrolijo._rr.o e muur ■lanu wc. ontgroeid en wat unstuitleen vooral trekt is de mogelikheid om regelmatig van kunstwer ken te wisselen. Zo kun je nog eens wat uit proberen en durf je eerder een kunstwerk aan dan bij het kopen van kunst: je kunt het altijd terugbrengen. Haar keus viel op een kleurig werk van een stenaar (jie met zjjn werken al jaren in de stuitleen is vertegenwoordigd: de Am sterdammer Josum Walstra. Hij is van oorsprong een Fries, die echter zijn opleiding aan de roemruchte Rietveld Akademie in Amsterdam kreeg. Later trok hij weer terug naar het Friese land waar hij in woelige jaren zestig in Harlingen de gale rie «De Blauwe Hand» opende en vandaar uit talloze kunstmanifestaties in heel Neder land mee-organiseerde. Ook van zijn eigen werk heeft hij al heel wat suksesvolle tentoonstellingen op zijn naam staan, wat geen verbazing mag wekken want zijn kleurige zeefdrukken, gouacheTen schil derijen vallen bij heel wat mensen in de Hij maakt geen figuratief werk, maar zet op een plezierige manier de fantasie van de kij ker aan het werk. Wel is zijn werk herken baar in de zin van «Dat is van Josum Wal stra» en een nog groter kompliment is nau welijks denkbaar. Het betekent dat hij kans de Kunstuitleen al vanuit de tijd heeft «ezien ziJn scheppingen een duidelijk Haarlem woonde, waar de Kunst- ei8en 8ezich' mee te 8even: ie,s wat "iet zo 1 t--"- •«‘makkelijk is in een tijd waarin de kunste- staat aan de invloeden van vele stromingen en nieuwe ontwikkelingen. Van dinsdag 13 april tot en met zondag 18 april is in het Kultureel Sentrum de gelegenheid om een videoprogramma te bekijken van de Amerikaanse video kunstenaars Woody en Steina Vasulka en de VPRO-produktie NEON 3. Deze programma’s zijn op aanvraag te bekij ken overdag van 13.00 uur tot 16.30 camerabewegir uur en woensdag-, donderdag- en vrij- p-:—J— dagavond van 19.30 uur tot 21.30 uur. h-r- De toegang is gratis en er is een kinderkresj aanwezig. I Het Filmhuis vertoont op donderdag 8 april om 20.30 uur in de Studio-zaal Authentiek materiaal uit die tijd zoals film- de film «Jeder fur sich und Gott ge- n ee" café voo[ buitenlanders, waarin ze beelden, radio-opnames en populaire schla- 1 gen alle» van Werner Herzog. voor de regen schuilt, leert de ongeveer 60- gers ,en een belangrijke rol. Januari jange weduwe Emmi Kurowski, die werk- 1937. het huwelijk van Prinses Juliana en In 1828 wordt Kaspar Hauser door een ster is. een minstens 20 jaar jongere Marok- Bernhard. Al maandenlang leeft het volk oude man uit een kelder gehaald, waarin hij kaan kennen: Alt. Ah danst met Emmi. ze toe naar <jeze grote gebeurtenis. Nederland geheel alleen en vastgezet als een dier was Prate" met ,elkaa[ en hlJ brengt haar naar maakt zich op om een Duitser binnen te ha. «pgegroeid. Hem worden de fundamentele huls; H|Jtrekt b'J haar in. Tenslotte trouwen |en Er zijn andere Duitsers die hier- keginselen van het lopen bijgebracht en hij ze: v°°r de omgeving is dit huwelijk onbe- heen komen: vluchtelingen voor de terreur kordt in Nürnberg neergezet. De verwaar- grijpehjk. De drie getrouwde kinderen van van de Nationaal Socialisten. Eén van hen loosde vondeling wordt eerst door de politie ™mi schamen zich voor hun moeder, de is joachim Fischbein, derde violist bij de opgesloten en belandt vervolgens als curio- buren roddelen en de kruidenier zet haar Berliner Philharmoniker. Jood. «teil in een circus. Daar vlucht hij uit en zlJn winkel ult- Ook haar colleêa s klJken °P vindt een onderkomen bij de heer Daumer. baar neer. die hem met kunst, religie en wetenschap in Wanneer Ah en Emmi van een vakantie te- janraking brengt. Om onbekende redenen rugkeren worden ze verrast door de plotse- wordt hij na een tijdje vermoord. bnge vriendelijkheid van de kinderen, buren en collega’s. Deze ommezwaai is echter ge- Met: Bruno S., Walter Ladengast, Brigitte baseerd op koele berekening. Allen trekken Mira, Hans Musaus. Willy Semmelrogge, nu partij voor Emmi. Michael Krocher, Henry van Lyck, Enno Met: Brigitte Mira, El Patalas, Kidlat Tahimik. Herben Achtern- Barbara Valentin, Irm 1 busch, Clemens Scheitz, e.v.a. Werner Fassbinder, e.v.a. Dick Walda schreef in het kader van de kulturele manifestatie «Berlijn- Amsterdam 1920-1940» het stuk «In 7“ de Bruidsdagen van ’37», dat door de ®ur Nieuwe Komedie in de schouwburg- wf>rlf' zaal op woensdag 14 april gespeeld w zal worden. Pasen 1982 Zaterdag 10 april Zondag 11 april Maandag 12 april van 11.00 - 18.00 uur -rj zc;-. mslallatie in hel Kul- Sentrum. Zaterdag van 10.00 16.30 uur is er in de theaterzaal ■illatie te zien. Pasolini nam «Uccellacci en Uccellini» in 1965 in de orpgeving van Rome op met in de hoofdrollen de bekende komiek Toto en Ninetto Davoli. Zij spelen een vader en een zoon, die op een landweg een sprekende raaf ontmoeten en ook twee monniken, die van de Heilige Franciscus de opdracht krij gen het evangelie aan de vpgels te verkondi gen. Dat laatste lukt de hyee geestelijken, alleen blijven tegen de leer der liefde in. de valken de mussen dodën. Uit volgende ge- “urtenissen blijkt dat ze niets begrepen :bben van de relatie Jussen hun leer en de werkelijkheid. -C De vader en zoon krijgen var) de raaf, die Dick Walda schetst met «In de Bruidsdagen uit ^t land Ideologie komtZallerlei ideolo- van ’37» een afwtsselend beeld van de jaren glsche e" maatschappijkritische analyses te dertig in Amsterdam. Van politiek bewuste boren. Ook zij worden geconfronteerd met mensen, die het gevaar van het fascisme al voorvallen, die schrijnend de kloof tussen duidelijk doorzien. Van zakenlieden, die 'Geologie en praktijk blootleggen. De raaf goed verdienen aan hun handel met Hitler- ver,elt onderweg ook iets over het opeten van een professor om zelf professor te wor den. Door honger gedreven besluiten de twee tot slot de raaf maar op te eten en ze 1 wandelen verder. en televisie bezocht. In 1965 em.greerde hij van ‘"gewikkelde apparaten. J naar de V.S. waar hij begon met experimen- ten met electronische geluiden en strobos- NeOFI 3 i regie van coop licht en later met video. In 1974 werd J—J- -■■immibM acht door hij lid van het studiecentrum voor de media der Grijn, aan de universiteit van New York. Hier be- Ider, Ferd gon hij zijn onderzoek naar computerge- vertelt over Nora Kretz, stuurde video. Met Steina richtte hij «The KWJ sluit k Kramer en Joost Boer. Dekor Kitchen» op, een multi-mediatheater in Ku Klux Kit uums: Paul Gallis. New York. schede. Het assertiviteit en voor-je- J verwoestende gevolgen - Op 2e Paasdag uur bij Boerke Amateur-kunstmarkt i meer dan 35 vrije-tijds De baten zijn bestemd rig bei tact», niging vt Op dit c tentoongesteld, en natuurlijk te deelna. ïverfschilder iemand die individueel wil liefhebben? Die JuöflL E? trekt zich met zijn liefde terug uit de ge- P en t welddadige wereld. klei, text De jonge Franse schrijver Michel Deutsch poëzie, behandelt in «Transport» (Convoi, 1980) de werk, hc verschillende houdingen van gewone men- Het is 1942 in een Zuidfrans stadje, gelegen sen in oorlogstijd. Anne houdt van Marie, in de nog niet door de Duitsers bezette Dat maakt de zin uit van haar nmsier- «vrije zone». Anne heeft een joodse vluchte- komt niet in haar op om te werd °p- ]inge in huis opgenomen. Anne is weduwe, koste van dit nieuw verwor- gerzcAz. bestaat uit Eugenie v.d Gnn- en% de hefde voor he( mejsje dat Haar zuster en r willen de t^')’u en v dvGr,n,fn (h,oho 7 zij Marie d<Spt, vindt Anne een nieów le- overleven, onderwerpen zich. Mirten Veeze (viool en alt- veJnsgeluk. Jean, Annes buurman, gaat aktief in het won Gijs v.d. Gnnten (viool en alt- Haar6 zuster en zwager proberen haar (e rverzet TT? >’Frans '!d' Gr,n,en <cell°) en overtuigen van het gevaar dat een onder- De schrijver plaatst de figuur van Marie nity Keessen (piano). duikster betekent, voor haarzelf, maar ook 'buiten het realisme van deze dorpssituatie. Op het programma staan de volgende wer- voor hen en voor de hele gemeenschap van Zij spreekt niet met de anderen, ze verwerkt ken: «Quatuor» van J. Framjaise «Prelude, bet dorp. Een gevaar dat akuut wordt op haar gruwelijke ervaringen in de kampen en recitatif et variations» van M. Duruflé en bet moment dat de Duitsers de demarkatie- op de vlucht in lange htamsche monologen. «Pianoquartet op. 20» van S. Taneyer. bjn over zijn getrokken en ook het stadje Onder de beschermde hefde van Anne gaat De musici genoten hun opleiding aan het bezet,ten- ^aar Anne is niet te vermurwen, ze nog eens en nog eens door de hel, totdat conservatorium te Maastricht, waar zij en- ze hjkt volkomen ongevoelig voor het reële die m haar is uitgewoed, semblelessen hadden bij Koen van Slogte- gevaar Sterker noë: naarmate het gevaar Dan moet ze opnieuwe haar koffer pakken, ren. Momenteel zijn zij allen verbonden als 'oeneemt en de druk op haar om Mane weg Op het moment dat haar verleden is uitge- docent aan verscheidene conservatoria in te sturen êroelt' hjkt Anne zich meer en raasd. wordt haar toekomst afgesneden. Nederland en treden bovendien solistisch meer te onthechten: een wereld die zo inhu- Spelers: Catherine ten Bruggenate, Agaath op. Het ensemble heeft met sukses gekon- n*aan is wil ze niet kennen. Zij sluit er haar Meulenbroek, Lous Hensen, Jaap van Don- serteerd in tal van Europese landen en de ”urJvooz- selaar en Bram van der Vlugt; muziek: Henk U.S.A. iJdr“^ng yan, d,e Öorlo8’ bet ?tntoze ge- van dej Meulen; vormgeving: Pien Vrijhof; —ij w.. i -i j _._i. _r Onnes. URBAN EPISODES (8'A min.) is de laatste tape van een serie die Steina heeft gemaakt gebaseerd op de door machines gestuurde camerabewegingen en instellingen. «Urban Episodes» is opgenomen in het centrum van Minneapolis. Luuk Utrecht in de Volkskrant: «De titel (Hongaars voor ’draaien’) verwijst naar enkele fraaie blikvangers in de dansthema’s die overwegend zeer eenvoudig zijn. De eerste is een rechtstandige sprong waarbij de danser om zijn lichaamsas draait en de tweede is een draai ende beweging, waarbij één been een boog door de lucht beschrijft. Het derde drjaitb“m“ betreft het soms om elkaar heen dansen van twee dansers. Deze draaithema’s geven vai. tot tijd aan het geheel het karakter van een gekontroleerde uitgelatenheid. Mede hierdoor;- dit kompositorisch zeer gave en goed gedanste Forgó een van de fascinerendste stukken. de Nederlandse niet-akademische (moderne) dans de laatste jaren heeft opgeleverd». wordt van 12 tot 16.00 e Mutsaers een grote gehouden, door s Kunstenaars. baten zijn bestemd voor het 1 bestaansfeest van «Onderling de Tilburgse ontspannings /an minder validen. evenement wordt ruimschoots *-,J, veel gedemonstreerd rlijk te koop aangeboden. tame is zeer gevarieerd, zoals ïrijen, tekeningen, aqua- '•'ttenbakken, keramiek, glas :n glas graveren, poppen van ttiel en brood, wandkleden, beeldhouwwerk, siersmeed- ..erk, hout-, draai- en snijwerken en allerlei handwerkprodukten. De vrije-tijds kunstenaars zijn aanwezig en zeker bereid om formatie te verschaffen. De entreeprijs, alsook de prijzen van de kunstwerken zijn amateuristisch ge houden, kinderen onder geleide heb ben gratis toegang. valt velen niet mee een kunstwerk te Ze is, zoals ze zegt, de affiesjes aan de en uit de kollektie van de Kunstuit- zo langzamerhand wel ontgroeid en Wanneer het aanbod groot is valt haar in de Kut sommigen net zo moeilijk te kiezen mogelikheid on als wanneer er minder werken zijn die in ken te wiss de smaak vallen. De kollektie kunstwerken bestaat dan wel uit zo'n dikke 2000 werken, maar het overgrote deel daarvan is natuurlijk al uitgeleend en de in het Kultureel Sen- i aanwezige werken - altijd wel een kunsti honderd - vertegenwoordigen zoveel en en stromingen dat sommige deel nemers door de «kunst»bomen het kunst- bos niet meer zien. it ook veel kunst aangekocht door nsen die niet meer willen scheiden van werk dat ze een half jaar in huis heb- i gehad, zodat de Kunstuitleen regel- tig van nieuwe kunstwerken wordt voorzien om de voorraad op peil te hou- Zo ook deze weken, waarin weer zo’n honderd nieuwe werken aan het bestand worden toegevoegd die doorgaans weer snel zijn uitgeleend, omdat de deelnemers er meestal als de kippen bij zijn. Eén van de deelnemers - Cisca Berken- bosch uit Berkel-Enschot - kwam de vorige week nietsvermoedend de Kunstuitleen bin nenstappen, waar zij tot haar verbazing te horen kreeg dat het toeval haar had uitver koren om het kunstwerk van de week uit te kiezen. Ze kende i uitleen samen met Amsterdam en Tilburg gemakkelijk tot de oudste van het land behoort. Toen zij naar “loot sl enige jaren geleden naar Brabant verhuisde stromingen e - zij geeft nu les aan de Opleiding voor Apothekers-assistentes in Eindhoven - wist zij niet van het bestaan van Kunstuitleen- centra in onze provincie af, maar deze i briek in de Tilburgse Koerier maakte ha mede attent op de Kunstuitleen van 1 Kultureel Sentrum. s.Je popgroepen bestaan, die heeftB Onlangs werd dat bewezen tijdens het ilburg Pop-festival dat gehouden werd op zondag 31 januari van dit jaar. Eén van die popgroepen treedt op in het Baanlozensentrum op donderdag 8 april, het is de groep «Koudvuur», die met name tij dens bovengenoemd festival als enige neder- landstalige groep naar voren trad. «Koudvuur» is een 4-mansformatie, die allen over een behoorlijke muzikale ervaring be schikken. De band laat liedjes horen die gaan over Spek Meulenbroel selaar en Bi a log, het zinloze ge- van der Mei wapent zich of on- hobo: Peter !t, uit haat of voor Maar wat moet wordt door bewegingen of reeksen van ver anderingen. Beide mogelijkheden komen in mijn werk voor. In de training richt ik me meer op het dan °P bet ontwikkelen ervan. (In anatomi sche zin zou ieder mens met een normale nji.ja bewegingen moeten kunnen Hogers een live-installatie in het Kul_ omdtTik laak processen laat ook nog een mslallatie te zien. wezenlijk element Dit geheel van elem Toine Horvers zegt zelf over zijn installatie ten is voor u- in het Kultureel Sentrum het volgende: vorm/tijd. (Ik «Na aanvankelijk min ideeën over beweging tot beeldhouv""--1-' en monumentaliteit te presenteren op een 'vezk ontstaat ui theaterachtige manier, kwam ik al vrij snel hchaam (afmetingen, tot de konklusie dat, als ik wilde laten zien tuat'es. die zowel een wat voor mij essentiëel is aan beweging en vorm, ik noodzakelijkerwijze een meer ele mentair gerichte werkvorm moest gaan han teren. Door me meer als een beeldhouwer op te stellen, kwamen ook aspekten als kracht meer aan de orde. Ik noem mijn werkstukken liefst bewe- gingssculpturen. Een sculptuur heeft voor mij altijd met kracht/spanning te maken. «De Miraculeuze come-back van Mea L. Loman», een satirisch melo- - drama dat vorige maand twee avond- Lie V QSUlKB S en in de schouwburg werd opgevoerd, Woody Vasulka (Brr zal op maandag 12 april nog een keer studeerde eerst gespeeld worden door het Zuidelijk Praag op de kun Toneel Globe. Het doldwaze, geestige stuk, geschreven door kabaret-tekst- schrijver Guus Vleugel en auteur Ton Vorstenbosch, wordt in een Gerardjan Rijnders gebracl. Diana Lens ink, Wim van a. Kees Hulst, Babette Mulder, Hugos, Adriaan Olree, Nora Kretz, Moniek Kramer en Joost Boer. Dekor en kostuu Het thema in «De 1 van Mea L. Loman» van zelfontplooiing, zelf-opkomen en de daarvan. Mea Loman, huisvrouw en moeder, heeft de ambitie haar hogere gevoelens te uiten in het zingen van Franse chansons. Zij is een aardige vrouw, die onbedoeld, voor het ver wezenlijken van haar idealen over lijken gaat. Eddy Geerlings (Algemeen Dagblad): «De voorstelling is door Gerardjan Rijnders meedogenloos scherp geregisseerd en kent is een draai- geen zwakke plekken. Alle spelers zijn uit- draaithema stekend op hun plaats. Dekorontwerper :ven van tijd Paul Gallis drukt een belangrijke stempel -1-;—Joor is op de voorstelling. Zowel in de kleding als 1, die in het dekor zet hij de toon van het stuk perfekt door». de V.S. waa net electronisc licht en later

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1982 | | pagina 21