1
Fi
SThDSSCHÜUUBUhG THBURi
Video-experimenten van de Vasulka’s
come-back van
Dansgroep Krisztina de Chatel
Filmhuis
met
Pasolini-
programma
B
FILMHUIS:
Jeder fiir sich
und Gott
gegen alle
F Act met «Transport» van
Michel Deutsch
Grote Amateur kunstmarkt
bij Boerke Mutsaers
E PRIJS
Koffiekonsert
Cisca Berkenbosch,
deelneemster Kunstuitleen,
kiest kunstwerk van de week
Angst essen
Seele auf
Kindertheater
Pluisje
TILBURG
C.VANIERSEL
PSR
handel
'fyeLers
«In de bruids
dagen van ’37»
Mea L. Loman»
«Globe» speelt
«De miraculeuze
Antieken kuriosa
«Koudvuur» verhit baanlozensentrum
--
SE*'
Toine Horvers met «Balans»
een live-installatie
rdag 8 april pagina 20 je TILBURGSE KOERIER
Donderdag 8 april pagina 21
Tapes, The,
Meer dan 100 standhouders
d
ieder
goed verdienen aan hun handel met Hitler-
Duitsland. Van lieden, die de daar heersen
de 'orde en netheid’ bijzonder op prijs stel
len. Van de opkomende NSB, die de heil
staat ziet als dé oplossing van de problemen
in óns land.
eging
een
Regie: Pier Paolo Pasolini.
De
olies
gste prijs!
TILBURG
Toegang gratis.
In e
i ons niks meer te
stprijs.
jen u doet hoe
Kollektie
het aanboi
net zo mc-
minder wer
Marijke Schellekens (deelneemster)
met 2 vriendinnen.
stijler
nemers door <1
bos niet meer
Er wordt
mens»»
het v
ben
mati
continu
alle in-
inde VEILINGHALLEN
REITSEHOEVENSTRAAT (v.h. Stadsschouwburg)
10-ja-
3 Con-
tgsvere-
Het va
kiezen ui
leen. V’
het somr
^Kunsthandel-Lijstenspecialist1
Alleen Besterdring 46, telefoon 431386
en
lijsten-
Keuze uit meer dan
200 modellen
Juwelier - Horloger
Schouwburgring 27, Tilburg
Hedi Ben Salem,
Hermann, Rainer
Bij ons is het
ere dag klokkenshow
van Marie,
leven. Het
j overleven ten
orven levensgeluk,
willen de oorlo»
donderdag
i de Studio-
t Seele auf»
van Reiner
r Ladengast, Brigitte
Willy Semmelrogg*
y van Lyck, Ennu
Herbert Achtem-
Exclusieve
schilderstukken
en reprodukties
en hèt adres voor
alle soorten lijsten
waarna ze
is symfoniec
lag kest. Iti
de Staten
e den met
schede. Het muzikale gec
zorgd door: Static, Theor
smaak, Headline, Stealer,
Dils en Kroesen Piccolo.
laar kelijks
het een wei
Kindertheater Pluisje speelt op woens
dag 14 april om 14.30 uur in de Stu
diezaal het poppenspel Liesje en
Lorre op Fluorisa». Deze voorstelling
is geschikt voor kinderen van 6 tot en
met 12 jaar. Er wordt
ten gespeeld
pen. Het spel
Teo Joling en Sean Bergin, die onlangs met veel sukses hun muziek-theaterstuk Wor-
telgok» brachten, spelen in de Studio-zaal op dinsdag 13 april om 20.30 uur hun nieuw
ste muziektheaterproduktie die als titel meekreeg «Een Holle Toon».
Anders dan Wortelgok» zal in «.Een Holle Toon» de emotionaliteit worden getoonzet.
•Een Holle Toon» is het tragi-komische verhaal van een man, die in een leegte stapt en er
weer uit wil. Zijn vrolijk bestaan wordt ontregeld door een anonieme dreigbrief waarin staat
dal zijn onbezorgde levenshouding niet langer wordt getolereerd. De maatschappij zal hem
fleren. De brief blijkt echter afkomstig van zijn vriendin, die hem langs deze weg de bons
8ceft. In het café van Holle Toon zoekt hij enig houvast, maar diens steun doet zijn naam
(een eer aan. Hij belandt in een uit de hand gelopen demonstratie en wordt door de ME in
“et nauw gedreven. Daar hervindt hij zijn levenskracht en schrijft hij een brief terug. Als hij
•Miskomt ligt het antwoord al op hem te wachten: ze is terug.
In 1965 ging ze naar De Verenigde
waar ze zich vooral ging bezig hou-
et electronica als kunstmedium.
Er is een sfeervol achtergrc
je, de bars in de zalen zijn
ganisator J. Janssens z».
aanbiedingen, door de kuns
zelf gemaakt, met opbod veilen.
Deze markt ten goede bate wordt geor
ganiseerd door het vrije-tijds Evene
menten Bureau E.B.N. uit Tilburg.
Voor informatie kan men bellen naar
013-42.08.12.
i joodse vluchte-
Snne is weduwe,
voor het meisje dat
Anne een nieuw le-
Liesje wordt naar bed gebracht door haar
vader. Wanneer zij half dommelt, gaat het
böikUan haar kamer langzaam veranderen.
Eerst verschijnen er schaduwen en silhouet
ten op de muur, waardoor Liesje om zich
heen gaat kijken. Plots merkt ze een veran
dering aan de kleren op haar stoel. Haar
Al de hele tijd is er een soort zoemtoon aan- ïjj Qf urlirk_7<ial
rezig. dit geluid wordt harder en het blijkt 01UU1U 41411
en ruimteschip te zijn, dat landt in de ka-
- - - In de Studio-zaal vindt een groots op
gezette antiekbeurs plaats tijdens de
paasdagen. De organisatie is in han
den van «Het’ Antiekgilde». Het be
looft de mooiste beurs van Tilburg en
aitKeving tawapfiei^ Drie dagen lang,
ng avontuur met riïonsters en griezels. zaterdag-10, zMulag II en maandag
Lorre weet door slimmigheid en hu-, 12tipril, is deze speciale Paas-aktivi-
lles de baas te blijven. Daarna beleven geopend vl^O.OO tot 18.00 uur.
i vrolijk en grappig avontuifr.
Er komen speciale stands van klokken,
I sc^*^erDen’ beelden, meubels en duizenden
zien via reek-
oces in fasen,
T een
element Dit geheel van elemen-
r mij de sculptuur: bewegingen/
(Ik maak dus niet mijn lichaam
touwwerk). Een deel van mijn
at uit de konfrontatie van mijn
«**ingen, vorm, kracht) met si-
zowel een geïnstalleerde ruimte,
als een architektonische plek buiten kunnen
zijn.
De bewegingen zijn over het algemeen zeer
elementair van aard: lopen, schuifelen, leu
nen, draaien, enz. Er zijn ook werkstukken
ontstaan uit het bezig zijn met deze bewe
gingen op zich, vaak minimale bewegingen
die tóch voor mij een zeer monumentale
werking hebben.
Restaurant
WMl* Hnttm
wenst u vrolijk
PAASFEEST
U bent bij de paasdagen
van harte welkom
k Telefoonstr. 33
X (zijstraat Heuvelstraat) A
X 013-626333 Z
Nk Reserveren J
gewenst J
Wie durft te zeggen dat er in Tilburg geen angst, liefde, verbazing en wat al niet meer:
goede popgroepen bestaan, die heeft het glad emoties zonder sentiment.
mis. Onlangs werd dat bewezen tijdens het Zij werken serieus aan een nieuwe door-
Tilburg Pop-festival dat gehouden werd op braak. In de maand april komt een single uit
[31 januari van dit jaar. die geheel in eigen beheer is opgenomen.
die popgroepen treedt op in het Het enige standpunt van de groep is dat de
muzikale boodschap belangrijker is dan al
lerlei frutseltjes eromheen.
Het is zeker en meer dan dat de moeite
waard om deze Tilburgse formatie eens van
dichtbij te bewonderen. Dat kun je doen op
donderdag 8 april in het Baanlozensentrum
in de Voltstraat 18. Het optreden begint om
20.30 uur en de toegang is gratis.
Op zondag 18 april a.s. vindt er in de
pauze-foyer van de Stadsschouwburg
om 12.30 uur een koffiekonsert
plaats, dat verzorgd zal worden door
het Gemini-ensemble. Dit Amster
dams ensemble, dat in 1972 v
gericht, bestaat uit Eugenie v.c
ten (fluit), Hen v.d. Grinten
taarten Veeze
v.d. Grinte
met marionet-
J en met hand- en stokpop-
spel duurt ruim zestig minu-
rond muziek-
zijn open en or-
zal kwistig met
istenaars
Donderdag 15 april 20.30 uur brengt
het Rotterdamse F Act een toneelpro-
duktie van Franse schrijver Michel
Deutsch onder regie van Marten Oost
hoek in het Kultureel Sentrum.
Kunstwerk van de week is een initiatief van
de Tilburgse Koerier en de Kunstuitleen. We
kelijks motiveert een lezer/lezeres waarom
een werk uit de Kunstuitleen zijn/haar spe
ciale voorkeur geniet.
de Chatel. Warner van Es produceert de geluidsband. Johan Vonk zorgt voor het licht
plan en het dekor wordt ontworpen door Menno Dieperink. De kostuums zijn van Ma
rianne Stategier. «Fogó» wordt gedanst door Marijke Huybregts, Toska ten Kate, Josje
Neuman, Alben Jan van der Stel, Lilian Vos en Krisztina de Chatel.
Woensdag 14 april 20.30 uur vertoont
het Tilburgs Filmhuis in het Kultureel
Sentrum in het kader van het Pier Pao
lo Pasolini-programma de film «Uc-
cellacci e Uccellini».
Het Filmhuis vertoont op
15 april om 20.30 uur in
zaal de film «Angst essen
(Alle Turken heten AU) v
Werner Fassbinder.
Neon 3
Het derde Neon-programma van de VPRO
bestaat uit de volgende onderwerpen: bele
venissen met militaire dienst, iemand
lelt over zijn ervarir
kapsalon, fr
kleine artikelen. Tevens wordt een grote
poppenstand ingericht en zal een kunst
schilder tijdens deze dagen aan het werk
zijn in de Studio-zaal.
en zwager proberen haar
an het gevaar dat een onde
«~nt, voor haarzelf, maar o,
•"•or de hele gemeenschap van
--L (jat akllut wordt Op
-ment dat de Duitsers de demarkatie-
lijn over zijn getrokken en ook het stadje
bezetten. Maar Anne is niet te vermurwen,
ze lijkt volkomen ongevoelig voor het reële
opvaar. Sterker nog: naarmate het gevaar
en de druk op haar om Marie weg
groeit, lijkt Anne zich meer en
te onthechten: een wereld die zo inhu-
i is wil ze niet kennen. Zij sluit er haar
deur voor.
De dreiging van de oorlc
weid. Wie wil overleven v
derwerpt zich. Uit angst,
een kollektief ideaal, h
en ruimteschip te zijn, dat landt in de ka
ner van Liesje. Er komen rare wezens uit en
Jesje is bang, maar Lorre relativeert en
acht ze zelfs uit omdat ze onverstaanbaar
ijn. De wezehs nodigen hen uit om mee te
- gaan naar Fluprisa. Op de planeet Ffporisa
aangekomeh beleven Liesje en Lorre eerst
haar Lc
I poralh
i eeenvrolijo._rr.o
e muur
■lanu wc. ontgroeid en wat
unstuitleen vooral trekt is de
mogelikheid om regelmatig van kunstwer
ken te wisselen. Zo kun je nog eens wat uit
proberen en durf je eerder een kunstwerk
aan dan bij het kopen van kunst: je kunt het
altijd terugbrengen.
Haar keus viel op een kleurig werk van een
stenaar (jie met zjjn werken al jaren in de
stuitleen is vertegenwoordigd: de Am
sterdammer Josum Walstra.
Hij is van oorsprong een Fries, die echter
zijn opleiding aan de roemruchte Rietveld
Akademie in Amsterdam kreeg. Later trok
hij weer terug naar het Friese land waar hij
in woelige jaren zestig in Harlingen de gale
rie «De Blauwe Hand» opende en vandaar
uit talloze kunstmanifestaties in heel Neder
land mee-organiseerde.
Ook van zijn eigen werk heeft hij al heel wat
suksesvolle tentoonstellingen op zijn naam
staan, wat geen verbazing mag wekken want
zijn kleurige zeefdrukken, gouacheTen schil
derijen vallen bij heel wat mensen in de
Hij maakt geen figuratief werk, maar zet op
een plezierige manier de fantasie van de kij
ker aan het werk. Wel is zijn werk herken
baar in de zin van «Dat is van Josum Wal
stra» en een nog groter kompliment is nau
welijks denkbaar. Het betekent dat hij kans
de Kunstuitleen al vanuit de tijd heeft «ezien ziJn scheppingen een duidelijk
Haarlem woonde, waar de Kunst- ei8en 8ezich' mee te 8even: ie,s wat "iet zo 1
t--"- •«‘makkelijk is in een tijd waarin de kunste-
staat aan de invloeden van vele
stromingen en nieuwe ontwikkelingen.
Van dinsdag 13 april tot en met zondag
18 april is in het Kultureel Sentrum de
gelegenheid om een videoprogramma te
bekijken van de Amerikaanse video
kunstenaars Woody en Steina Vasulka
en de VPRO-produktie NEON 3. Deze
programma’s zijn op aanvraag te bekij
ken overdag van 13.00 uur tot 16.30 camerabewegir
uur en woensdag-, donderdag- en vrij- p-:—J—
dagavond van 19.30 uur tot 21.30 uur. h-r-
De toegang is gratis en er is een kinderkresj
aanwezig.
I Het Filmhuis vertoont op donderdag 8
april om 20.30 uur in de Studio-zaal Authentiek materiaal uit die tijd zoals film-
de film «Jeder fur sich und Gott ge- n ee" café voo[ buitenlanders, waarin ze beelden, radio-opnames en populaire schla-
1 gen alle» van Werner Herzog. voor de regen schuilt, leert de ongeveer 60- gers ,en een belangrijke rol. Januari
jange weduwe Emmi Kurowski, die werk- 1937. het huwelijk van Prinses Juliana en
In 1828 wordt Kaspar Hauser door een ster is. een minstens 20 jaar jongere Marok- Bernhard. Al maandenlang leeft het volk
oude man uit een kelder gehaald, waarin hij kaan kennen: Alt. Ah danst met Emmi. ze toe naar <jeze grote gebeurtenis. Nederland
geheel alleen en vastgezet als een dier was Prate" met ,elkaa[ en hlJ brengt haar naar maakt zich op om een Duitser binnen te ha.
«pgegroeid. Hem worden de fundamentele huls; H|Jtrekt b'J haar in. Tenslotte trouwen |en Er zijn andere Duitsers die hier-
keginselen van het lopen bijgebracht en hij ze: v°°r de omgeving is dit huwelijk onbe- heen komen: vluchtelingen voor de terreur
kordt in Nürnberg neergezet. De verwaar- grijpehjk. De drie getrouwde kinderen van van de Nationaal Socialisten. Eén van hen
loosde vondeling wordt eerst door de politie ™mi schamen zich voor hun moeder, de is joachim Fischbein, derde violist bij de
opgesloten en belandt vervolgens als curio- buren roddelen en de kruidenier zet haar Berliner Philharmoniker. Jood.
«teil in een circus. Daar vlucht hij uit en zlJn winkel ult- Ook haar colleêa s klJken °P
vindt een onderkomen bij de heer Daumer. baar neer.
die hem met kunst, religie en wetenschap in Wanneer Ah en Emmi van een vakantie te-
janraking brengt. Om onbekende redenen rugkeren worden ze verrast door de plotse-
wordt hij na een tijdje vermoord. bnge vriendelijkheid van de kinderen, buren
en collega’s. Deze ommezwaai is echter ge-
Met: Bruno S., Walter Ladengast, Brigitte baseerd op koele berekening. Allen trekken
Mira, Hans Musaus. Willy Semmelrogge, nu partij voor Emmi.
Michael Krocher, Henry van Lyck, Enno Met: Brigitte Mira, El
Patalas, Kidlat Tahimik. Herben Achtern- Barbara Valentin, Irm 1
busch, Clemens Scheitz, e.v.a. Werner Fassbinder, e.v.a.
Dick Walda schreef in het kader van
de kulturele manifestatie «Berlijn-
Amsterdam 1920-1940» het stuk «In 7“
de Bruidsdagen van ’37», dat door de ®ur
Nieuwe Komedie in de schouwburg- wf>rlf'
zaal op woensdag 14 april gespeeld w
zal worden.
Pasen 1982
Zaterdag 10 april
Zondag 11 april
Maandag 12 april
van 11.00 - 18.00 uur
-rj zc;-. mslallatie in hel Kul-
Sentrum. Zaterdag van 10.00
16.30 uur is er in de theaterzaal
■illatie te zien.
Pasolini nam «Uccellacci en Uccellini» in
1965 in de orpgeving van Rome op met in
de hoofdrollen de bekende komiek Toto en
Ninetto Davoli. Zij spelen een vader en een
zoon, die op een landweg een sprekende
raaf ontmoeten en ook twee monniken, die
van de Heilige Franciscus de opdracht krij
gen het evangelie aan de vpgels te verkondi
gen. Dat laatste lukt de hyee geestelijken,
alleen blijven tegen de leer der liefde in. de
valken de mussen dodën. Uit volgende ge-
“urtenissen blijkt dat ze niets begrepen
:bben van de relatie Jussen hun leer en de
werkelijkheid. -C
De vader en zoon krijgen var) de raaf, die
Dick Walda schetst met «In de Bruidsdagen uit ^t land Ideologie komtZallerlei ideolo-
van ’37» een afwtsselend beeld van de jaren glsche e" maatschappijkritische analyses te
dertig in Amsterdam. Van politiek bewuste boren. Ook zij worden geconfronteerd met
mensen, die het gevaar van het fascisme al voorvallen, die schrijnend de kloof tussen
duidelijk doorzien. Van zakenlieden, die 'Geologie en praktijk blootleggen. De raaf
goed verdienen aan hun handel met Hitler- ver,elt onderweg ook iets over het opeten
van een professor om zelf professor te wor
den. Door honger gedreven besluiten de
twee tot slot de raaf maar op te eten en ze
1 wandelen verder.
en televisie bezocht. In 1965 em.greerde hij van ‘"gewikkelde apparaten. J
naar de V.S. waar hij begon met experimen-
ten met electronische geluiden en strobos- NeOFI 3
i regie van coop licht en later met video. In 1974 werd J—J- -■■immibM
acht door hij lid van het studiecentrum voor de media
der Grijn, aan de universiteit van New York. Hier be-
Ider, Ferd gon hij zijn onderzoek naar computerge- vertelt over
Nora Kretz, stuurde video. Met Steina richtte hij «The KWJ sluit k
Kramer en Joost Boer. Dekor Kitchen» op, een multi-mediatheater in Ku Klux Kit
uums: Paul Gallis. New York. schede. Het
assertiviteit en voor-je- J
verwoestende gevolgen -
Op 2e Paasdag
uur bij Boerke
Amateur-kunstmarkt i
meer dan 35 vrije-tijds
De baten zijn bestemd
rig bei
tact»,
niging vt
Op dit c
tentoongesteld,
en natuurlijk te
deelna.
ïverfschilder
iemand die individueel wil liefhebben? Die JuöflL E?
trekt zich met zijn liefde terug uit de ge- P en t
welddadige wereld. klei, text
De jonge Franse schrijver Michel Deutsch poëzie,
behandelt in «Transport» (Convoi, 1980) de werk, hc
verschillende houdingen van gewone men-
Het is 1942 in een Zuidfrans stadje, gelegen sen in oorlogstijd. Anne houdt van Marie,
in de nog niet door de Duitsers bezette Dat maakt de zin uit van haar
nmsier- «vrije zone». Anne heeft een joodse vluchte- komt niet in haar op om te
werd °p- ]inge in huis opgenomen. Anne is weduwe, koste van dit nieuw verwor-
gerzcAz. bestaat uit Eugenie v.d Gnn- en% de hefde voor he( mejsje dat Haar zuster en r willen de
t^')’u en v dvGr,n,fn (h,oho 7 zij Marie d<Spt, vindt Anne een nieów le- overleven, onderwerpen zich.
Mirten Veeze (viool en alt- veJnsgeluk. Jean, Annes buurman, gaat aktief in het
won Gijs v.d. Gnnten (viool en alt- Haar6 zuster en zwager proberen haar (e rverzet
TT? >’Frans '!d' Gr,n,en <cell°) en overtuigen van het gevaar dat een onder- De schrijver plaatst de figuur van Marie
nity Keessen (piano). duikster betekent, voor haarzelf, maar ook 'buiten het realisme van deze dorpssituatie.
Op het programma staan de volgende wer- voor hen en voor de hele gemeenschap van Zij spreekt niet met de anderen, ze verwerkt
ken: «Quatuor» van J. Framjaise «Prelude, bet dorp. Een gevaar dat akuut wordt op haar gruwelijke ervaringen in de kampen en
recitatif et variations» van M. Duruflé en bet moment dat de Duitsers de demarkatie- op de vlucht in lange htamsche monologen.
«Pianoquartet op. 20» van S. Taneyer. bjn over zijn getrokken en ook het stadje Onder de beschermde hefde van Anne gaat
De musici genoten hun opleiding aan het bezet,ten- ^aar Anne is niet te vermurwen, ze nog eens en nog eens door de hel, totdat
conservatorium te Maastricht, waar zij en- ze hjkt volkomen ongevoelig voor het reële die m haar is uitgewoed,
semblelessen hadden bij Koen van Slogte- gevaar Sterker noë: naarmate het gevaar Dan moet ze opnieuwe haar koffer pakken,
ren. Momenteel zijn zij allen verbonden als 'oeneemt en de druk op haar om Mane weg Op het moment dat haar verleden is uitge-
docent aan verscheidene conservatoria in te sturen êroelt' hjkt Anne zich meer en raasd. wordt haar toekomst afgesneden.
Nederland en treden bovendien solistisch meer te onthechten: een wereld die zo inhu- Spelers: Catherine ten Bruggenate, Agaath
op. Het ensemble heeft met sukses gekon- n*aan is wil ze niet kennen. Zij sluit er haar Meulenbroek, Lous Hensen, Jaap van Don-
serteerd in tal van Europese landen en de ”urJvooz- selaar en Bram van der Vlugt; muziek: Henk
U.S.A. iJdr“^ng yan, d,e Öorlo8’ bet ?tntoze ge- van dej Meulen; vormgeving: Pien Vrijhof;
—ij w.. i -i j _._i. _r Onnes.
URBAN EPISODES (8'A min.) is de laatste
tape van een serie die Steina heeft gemaakt
gebaseerd op de door machines gestuurde
camerabewegingen en instellingen. «Urban
Episodes» is opgenomen in het centrum van
Minneapolis.
Luuk Utrecht in de Volkskrant: «De titel (Hongaars voor ’draaien’) verwijst naar enkele
fraaie blikvangers in de dansthema’s die overwegend zeer eenvoudig zijn. De eerste is een
rechtstandige sprong waarbij de danser om zijn lichaamsas draait en de tweede is een draai
ende beweging, waarbij één been een boog door de lucht beschrijft. Het derde drjaitb“m“
betreft het soms om elkaar heen dansen van twee dansers. Deze draaithema’s geven vai.
tot tijd aan het geheel het karakter van een gekontroleerde uitgelatenheid. Mede hierdoor;-
dit kompositorisch zeer gave en goed gedanste Forgó een van de fascinerendste stukken.
de Nederlandse niet-akademische (moderne) dans de laatste jaren heeft opgeleverd».
wordt van 12 tot 16.00
e Mutsaers een grote
gehouden, door
s Kunstenaars.
baten zijn bestemd voor het 1
bestaansfeest van «Onderling
de Tilburgse ontspannings
/an minder validen.
evenement wordt ruimschoots
*-,J, veel gedemonstreerd
rlijk te koop aangeboden.
tame is zeer gevarieerd, zoals
ïrijen, tekeningen, aqua-
'•'ttenbakken, keramiek, glas
:n glas graveren, poppen van
ttiel en brood, wandkleden,
beeldhouwwerk, siersmeed-
..erk, hout-, draai- en snijwerken en
allerlei handwerkprodukten.
De vrije-tijds kunstenaars zijn
aanwezig en zeker bereid om
formatie te verschaffen.
De entreeprijs, alsook de prijzen van
de kunstwerken zijn amateuristisch ge
houden, kinderen onder geleide heb
ben gratis toegang.
valt velen niet mee een kunstwerk te Ze is, zoals ze zegt, de affiesjes aan de
en uit de kollektie van de Kunstuit- zo langzamerhand wel ontgroeid en
Wanneer het aanbod groot is valt haar in de Kut
sommigen net zo moeilijk te kiezen mogelikheid on
als wanneer er minder werken zijn die in ken te wiss
de smaak vallen.
De kollektie kunstwerken bestaat dan wel
uit zo'n dikke 2000 werken, maar het
overgrote deel daarvan is natuurlijk al
uitgeleend en de in het Kultureel Sen-
i aanwezige werken - altijd wel een kunsti
honderd - vertegenwoordigen zoveel
en en stromingen dat sommige deel
nemers door de «kunst»bomen het kunst-
bos niet meer zien.
it ook veel kunst aangekocht door
nsen die niet meer willen scheiden van
werk dat ze een half jaar in huis heb-
i gehad, zodat de Kunstuitleen regel-
tig van nieuwe kunstwerken wordt
voorzien om de voorraad op peil te hou-
Zo ook deze weken, waarin weer zo’n
honderd nieuwe werken aan het bestand
worden toegevoegd die doorgaans weer
snel zijn uitgeleend, omdat de deelnemers
er meestal als de kippen bij zijn.
Eén van de deelnemers - Cisca Berken-
bosch uit Berkel-Enschot - kwam de vorige
week nietsvermoedend de Kunstuitleen bin
nenstappen, waar zij tot haar verbazing te
horen kreeg dat het toeval haar had uitver
koren om het kunstwerk van de week uit te
kiezen.
Ze kende i
uitleen samen met Amsterdam en Tilburg gemakkelijk
tot de oudste van het land behoort. Toen zij naar “loot sl
enige jaren geleden naar Brabant verhuisde stromingen e
- zij geeft nu les aan de Opleiding voor
Apothekers-assistentes in Eindhoven - wist
zij niet van het bestaan van Kunstuitleen-
centra in onze provincie af, maar deze i
briek in de Tilburgse Koerier maakte ha
mede attent op de Kunstuitleen van 1
Kultureel Sentrum.
s.Je popgroepen bestaan, die heeftB
Onlangs werd dat bewezen tijdens het
ilburg Pop-festival dat gehouden werd op
zondag 31 januari van dit jaar.
Eén van die popgroepen treedt op in het
Baanlozensentrum op donderdag 8 april, het
is de groep «Koudvuur», die met name tij
dens bovengenoemd festival als enige neder-
landstalige groep naar voren trad.
«Koudvuur» is een 4-mansformatie, die allen
over een behoorlijke muzikale ervaring be
schikken.
De band laat liedjes horen die gaan over
Spek
Meulenbroel
selaar en Bi a
log, het zinloze ge- van der Mei
wapent zich of on- hobo: Peter
!t, uit haat of voor
Maar wat moet
wordt door bewegingen of reeksen van ver
anderingen.
Beide mogelijkheden komen in mijn werk
voor. In de training richt ik me meer op het
dan °P bet ontwikkelen ervan. (In anatomi
sche zin zou ieder mens met een normale
nji.ja bewegingen moeten kunnen
Hogers een live-installatie in het Kul_ omdtTik laak processen laat
ook nog een mslallatie te zien. wezenlijk element Dit geheel van elem
Toine Horvers zegt zelf over zijn installatie ten is voor u-
in het Kultureel Sentrum het volgende: vorm/tijd. (Ik
«Na aanvankelijk min ideeën over beweging tot beeldhouv""--1-'
en monumentaliteit te presenteren op een 'vezk ontstaat ui
theaterachtige manier, kwam ik al vrij snel hchaam (afmetingen,
tot de konklusie dat, als ik wilde laten zien tuat'es. die zowel een
wat voor mij essentiëel is aan beweging en
vorm, ik noodzakelijkerwijze een meer ele
mentair gerichte werkvorm moest gaan han
teren. Door me meer als een beeldhouwer
op te stellen, kwamen ook aspekten als
kracht meer aan de orde.
Ik noem mijn werkstukken liefst bewe-
gingssculpturen. Een sculptuur heeft voor
mij altijd met kracht/spanning te maken.
«De Miraculeuze come-back van
Mea L. Loman», een satirisch melo- -
drama dat vorige maand twee avond- Lie V QSUlKB S
en in de schouwburg werd opgevoerd, Woody Vasulka (Brr
zal op maandag 12 april nog een keer studeerde eerst
gespeeld worden door het Zuidelijk Praag op de kun
Toneel Globe. Het doldwaze, geestige
stuk, geschreven door kabaret-tekst-
schrijver Guus Vleugel en auteur Ton
Vorstenbosch, wordt in een
Gerardjan Rijnders gebracl.
Diana Lens ink, Wim van a.
Kees Hulst, Babette Mulder,
Hugos, Adriaan Olree, Nora Kretz,
Moniek Kramer en Joost Boer. Dekor
en kostuu
Het thema in «De 1
van Mea L. Loman»
van zelfontplooiing,
zelf-opkomen en de
daarvan.
Mea Loman, huisvrouw en moeder, heeft de
ambitie haar hogere gevoelens te uiten in
het zingen van Franse chansons. Zij is een
aardige vrouw, die onbedoeld, voor het ver
wezenlijken van haar idealen over lijken
gaat.
Eddy Geerlings (Algemeen Dagblad): «De
voorstelling is door Gerardjan Rijnders
meedogenloos scherp geregisseerd en kent
is een draai- geen zwakke plekken. Alle spelers zijn uit-
draaithema stekend op hun plaats. Dekorontwerper
:ven van tijd Paul Gallis drukt een belangrijke stempel
-1-;—Joor is op de voorstelling. Zowel in de kleding als
1, die in het dekor zet hij de toon van het stuk
perfekt door».
de V.S. waa
net electronisc
licht en later