j=^
mimosa sbrjwodkj
KULTUREEL
SENTRUM
DEN
f) JAHRESZEITEN
1
2
6
7
8
9
14
s.
TILBURG
Zaterdag in kultureel centrum
Fransisco Aranda in Baarle
Haagse Comedie
met toneelstuk
Brabants orkest
met Thomas
Zehetmair
Kinderfilmhuis
met: Kruimel en
Jonathan Leeuw
in Nangijala
DER HANDLER
DER VIER
4rï
'fyebers
«De werken en de
dagen»
«De bezetenen»
«IS DIE KRUK VRIJ
SHOW FRANS
HALSEMA
13 VIDEO op 't zofderke, 13.(XM6.30 uur; woe-, do -, vrij.-avond 19.30-21.00
NEON NR. 3 A ARTIFACTS (1980) en URBAN EPISODES (1980) van
Woody Vasulka Steina.
«Sapperlipopet» kiest
kunstwerk van de week
.sDf jDsz TliDiffiïï
MEDEA
GRIEKSE
TRAGEDIE VAN
EURIPIDES IN
EIGENTIJDSE
VERSIE
20 VIDEO I?p 't zolderke, 13.00^16.30Puur; woe -, do.- en vrij.-avond 19.30-
:OUR»
Jeder für sich und (T
Gott gegen alle I
ANTIEKEN
KURIOSA
Video op ’t zoldertje Neon 2 en Mooi Filmhuis
•Jén Pandora, een
spook van een
opera
1
DEJILBURGSE KOERIER
Donderdag 1 april 1982 pagina i
1 april 1982 pagina 16
iienst, Anzell, met
i hij in het zieken-
AGENDA APRIL 1982
TENTOONSTELLINGEN
jrkest
onie,
vezig)
i aktie; een registratie van een optreden
tertainer.
Om
EN
EMPERS
>2,-
e prijzen incl. BTW
«keuring
a 120,-
a 155,-
Koningsplein 1
Tilburg 013/436756
THEATER FILM MUZIEK
PERFORMANCE VIDEO
fundamer
i, een avond met tal van
Hoop in vroeger dagen)
n video
’s mid-
De v
schip
ikast d
Juwelier - Horloger
^Schouwburgring 27, Tilburg
ALIST
ge Witsibaan
wellaan
ilden en kleuren komen tot leven in
■warring.
rken voor de
ijzen
72,50
65,-
69,-
77,50
82, s°
97,50
107,50
97,50
U.OME; vormen, beeld
rin alles draait om verwa
zaterdag 17 april 20.30 uur
I WASTE OF TIME met de nieuwe groepsproduktie ZWISCHEN FALL.
donderdag 1 april 20.30 uur
theaterzaal
RIDING LIGHTS THEATRE COMPANY, met CATWALK; engelstalig to
neelstuk gebaseerd op authentieke lotgevallen van dissident Gennady Shi
manov.
Op donderdag 8 april om 16.00 uur wordt
dezelfde film ook gedraaid in atelier ’t Heks
en vrijdag 9 april in atelier ’t Wandelbos,
ook om 16.00 uur.
vrijdag 16 april 20.30 uur
WASTE OF TIME met de nieuwe groepsproduktie ZWISCHEN FALL.
woensdag 14 april 20.30 uur
filmhuis
PASOLINI-SPECIAL; UCCELLACCI E UCCELLINI, Pier Paolo Pasolini
(1965).
VIDEcTop3? zoiderke” *3OO-^o’uur; woe -, do - en vrij.-avond 19.30-
21.00 uur.
NEON NR. 1een registratie van het geruchtmakende VPRO-programma
MARIE CALLAS in concert (1962)
A donderdag 29 april 20.30 uur
WINTERING; een danscyclus voor vier dansers; een nieuw programma
van OANSKERN.
woensdag 28 april 20.30 uur
filmhuis
PASOLINI-SPECIAL: IL VANGELO SECONDO MATTEO, van Pier Pao
lo Pasolini (1964).
donderdag 15 april 20.30 uur
1 wJ F.ACTZspeelt TRANSPORT van Michel Deutsch, in een regie van Marten
Oosthoek; een theaterstuk waarin de verschillende houdingen van gewone
mensen in oorlogstijd worden behandeld
A vrijdag 23 april 20.30 uur
W ART THEATRE SAl
dit programma waarii
dinsdag 20 april 20.30 uur
theaterzaal
KULTUUR LUXE OF NOODZAAK?! Een politiek forum onder voorzitter
schap van Prof. J.E.A.M. van Dijck buigt zich over een aktueel onderwerp.
vrijdag 9 april 20.30 uur zaterdag 10 april 14.00 uur
theaterzaal
PERFORMANCE door TOINE HORVERS
woensdag 7 april 20.30 uur
filmhuis
PASOLINI-SPECIAL, Le Notte di Cabiria van F. Fellini (1956); scenario:
Pier Paolo Pasolini
donderdag 22 april 20.30 uur
4" EEN BRONSTSCHREEUW DIEP UIT HET BOS.... een mengsel van
concert, theater en voordracht, waarin de stem centraal staat, door AN
TOINE BEUGER.
Het Brabants Orkest
met de «Fanfare et Cortè-
Ketting in 1960 komponeerde.
-'t Thomas Zehetmair het eerste
rt van Mozart, die dit werk in
1775 op 19-jarige leeftijd schreef.
Het koncert wordt besloten met een zeer
populair stuk, waar de koperen blaasinstru
menten in de finale eveneens een belangrijk
aandeel hebben de «Symfonie in d» van
César Franck.
woensdag 7 april 14.00 uur
kinderfilmhuis
JOHANNES EN KRUIMEL LEEUW IN NANGIJALA, beter bekend als de
verfilming van Astrid Lindgrens prachtige boek GEBROEDERS LEEU
WENHART, een Zweedse film van Olie Hellbom, voor kinderen vanaf 10
VERLOVINGSRINGEN
voor een gouden toekomst
Wij tonen u gaarne de opnieuw
uitgebreide collectie in gladde en
bewerkte modellen of ringen
met briljant.
vrijdag 2 april 20.30 uur
theaterzaal
PANDORA EEN SPOOK VAN EEN OPERA, een operaatje gesproken en
gezongen door MICHEL WAISVISZ, gedanst door PATRIZIA TUER-
LINGS en van geluid en licht voorzien door JEANNOT WAISVISZ.
Het Kinderfilmhuis vertoont woensdag 7
april 14.00 uur, de Zweedse kinderfilm
«Kruimel en Jonathan Leeuw in Nangijala»
de Zweedse filmer Olie Hellbom. Deze
i, die ruim 100 minuten duurt, is ge
maakt naar het bekende boek van Astrid
Lindgren.
.o. - -..to ,«30.
2 MOOI, een kunstprogramma over kitsch en kunst.
zaterdag 24 april 20.30 uur
ART THEATRE SALOME, vormen, beelden en kleuren komen tot leven in
dit programma waarin alles draait om verwarring.
i overlopen.
Pandora, die
begin
ms, de
ial het
de men-
hiervan,
mensen
end wor-
Handler der vier Jahreszeiten» van Rainet
Werner Fassbinder.
Hans Epp was in het vreemdelingenlegioen
gegaan om de liefdeloze zorgen van zijn
verkoop van nieuwe eni
onderhouden meubelen.1
isonderneming De Wijs-I
oekhovenseweg 73. Teil
i. Hasseltstraat 176. Teil
I. Tilburg.
woensdag 28 april 14.00 uur
M 0 KINDERTHEATER LIJN 9 MET HET ORKEST; een muziektheater-pro-
duktie voor kinderen van 8-12 jaar.
4 woensdag 21 april 14.00 uur
DE WITTE HENGST (Run wild, run free), van Rochard C. Sarafian, voor
kinderen vanaf 10 jaar.
natie met de Japanse fluitist Anna
Atagawa, besloot hij in België te gaan wr
wonen. Hij begon een studie aan het de
Koninklijke Conservatorium van
Brussel.
NEONNR 4 A GRAIG RUSSEL in e1-"- -
van deze Amerikaans/Canadese entertaii
woensdag 21 april 20.30 uur
filmhuis
PASOLINI-SPECIAL; EDIPO RE van Pier Paolo Pasolini (1967).
Josée Ruiter en Can$i Geraedts spelen op
1 vrijdag 2 en zaterdag 3 april om 20.30 uur in
de Studio-zaal een zeer eigentijdse versie
van de klassieke tragedie «Medea» van
Euripides. Bij de totstandkoming van deze
I voorstelling zijn door Helmert Woudenberg
I van het Werktheater regie-adviezen gege
ven. De twee aktrices zullen alle rollen in
deze Griekse tragedie voor hun rekening ne-
J Euripides kreëerde met «Medea» een spel
1 over de gevoelige koningsdochter Medea en
haar zakelijke tegenpolen Jason en Kreon.
De personen in dit befaamde toneelstuk
worden heen en weer geslingerd tussen ge
voelens van haat en liefde, eenzaamheid en
I warmte, moed en angst gevoelens van de
Demon en van de Engel. In dit stuk gaat het
om Medea’s wraaklust ten opzichte van Ja
son en Kreon, die zelfs zo ver gaat, dat zij
de liefde voor haar kinderen daaraan onder-
j geschikt maakt. Na afloop van de voorstel
ling bestaat de mogelijkheid tot diskussie
met Can<;i Geraedts en Josée Ruiter.
«Het koncert van
wordt geopend met
ge» die Otto Kettir-
Hierna speelt Tóvm
vioolkonsert r*
ke vorm en stijl. Zij willen hun eigen speel- tróuwa, ornaat ntj onder haar stand was.
stijl konfronteren met de bizarre, fragmen- zijn vrouw houdt niet van hem, kwetst hem
tariese schrijfstijl van Vinaver. Negen scè- alleen maar; hij ontvlucht haar door veel-
nes, flarden van konversaties uit het dage- vuldig cafébezoek; thuis slaat hij haar in
lijkse leven: op zoek naar de kern van het machteloze woede. Als zij zich van hem wil
alledaagse. Verschillende lagen van dialo- laten scheiden, krijgt hij een hartaanval. Hij
gen schuiven over en scharnieren in elkaar. geneest weer en het echtpaar blijft bijeen.
«De werken en de dagen» is het verhaal van Daar Hans geen zwa
de beslommeringen op het kantoor van de neemt hij een knecht
firma Koster, een van oudsher bekende kof- wie zijn vrouw hem, toen
fiemolenfabrikant, geplaatst tegen de ach- huis lag, bedrogen heeft.
tergrond van ekonomische teruggang en Regie Rainer Werner Fassbinder; scena-
dreigende werkloosheid. Via geruchten ko- rio: idem; kamera Dietrich Lohmann;
men de vijf mensen die op dit kantoor werk- montage Thea Eymèsz; met Hans
zaam zijn er achter, dat er arbeidsplaatsen Hirschmüller, Irm Hermann, Hanna Schy-
zullen verdwijnen. Ieder voor zich gelooft in gulla, Andrea Schober, Gusti Kreissl, Kurt
het belang van haar funktie. Maar hun posi- Raab, Ingrid Caven, Hark Bohm, Salem El
ties lopen gevaar. Hedi, Peter Chatel, Daniel Schmid.
bij de heer Daumer,
gie en wetenschap in W|
onbekende redenen
«Is die kruk vr
ma twee avond
veel gepra
hinderniss
schreef samen met Frans i
Frans Halsema geeft dit
laat zich begeleiden
het programma zullen geven Emi
ke Nekeman (syntesizer en za
Samen met zijn drie vrouwen i
tische, ernstige, balorig" jj|
gestolen liederen afgewi^.„
«Is die kruk vrij is te -
2 7 to .n 19.30-
dfc 21.00 uur
DE WOESTE PLANEET, van Roland Topor René Laloux; animatiefilm-
registratie van een science-fiction verhaal.
Nürnberg neerge
ideling wordt eerst doori
i en belandt vervol;
siteit in een circus. Daar
vindt een onderkomen bij
die hem met kunst, religie i
aanraking brengt. Om onl
wordt hij na een tijdje vermoord.
Met Bruno S., Walter Ladengast, Brigitte
Mira, Hans Musüus, Willy Semmelrogge,
hael Krocher, Henry van Lyck, Enno
lias, Kidlat Tahimik, Herbert Achtern-
oh, Clemens Scheitz, e.v.a.
Bram Wiersma en Ad van lersel zijn al jaren
de spelers, schrijvers, poppen- en dekoront-
werpers van het Tilburgs poppentheater Sap
perlipopet.
Bram en Ad hebben elkaar op zee leren ken
nen; Bram zat op de grote vaart en Ad of
kustvaart. Het schip waar Ad op voer raa
tijdens een storm op open zee en kwam d
in aanvaring met het schip van Bram. 1
wat hardhandige kennismaking, maar later
weer aan wal, is Ad Bram gaan opzoeken.
Dat is het begin van hun samenwerking ge
worden. In die tijd hield Bram zich al bezig
met poppenkast: op zolde
uit de buurt. 7
doekjes aang
schreef 1
op zee:
zag hij
tussen v<
Bij Ad
Op zaterdag 3 april speelt in De LaSal
le zaal van het Kultureel Centrum
Baarle de uit Granada in Spanje af
komstige klassiek gitarist Fransisco
Aranda. Hij geeft een recital van twee
maal veertig minuten.
Fransisco Aranda werd in 1952 gebo
ren in Granada. Op zeer jonge leeftijd tarist,
begon hij reeds gitaar te spelen en op van de t
vlotte wijze doorliep hij het conserva- gezien kan worden,
torium van Granada. In 1972 behaalde «International Musi
hij een speciale vermelding tijdens een Ensemlr
internationale gitaarwedstrijd, getiteld naast h<
if zijn 17de met het
ils in geheel gen, gever
ioor Frankrijk, ren en reg
Het sol
uur.
scenario: Fellini, z
Pinelli, Ennio Flaiano en Pier Paolo Kruimel wordt dus g
ini; kamera: AldoTonti; met: Giuliet- Die is dus nu nog e- -
isina, Amadeo Nazzari, Francois Pé- Nangijala. Kort daarna ziet Kruimel
Pronto rvnm r.nv nrnAxV. ziin bed een sneeuwwitte duif in de ve
k en het is alsof hij de stern ve
broer hoort.
1 april t/m 2 mei PETER MARTENS, sociale fotografie.
Openingstijden di. t/m vrij. 10.00-18.00 uur. woe -, do -, vrij.-avond 19.00-21.30; zat
10.00-16.30 uur; zon. 13.00-16.30 uur; maandag gesloten; 2e paasdag geopend en 30
april open van 13.00-16.30 uur; 1 en 5 mei gesloten.
Vanaf dinsdag 6 april tot en met zondag
april, zijn er weer twee nieuwe video-pr
gramma's te zien in het Kultureel Sentiu
in de videoruimte op ’t zoldertje. Een J-
presentatie is, op aanvraag, te zien ’s llu
dags van 13.00 uur tot 16.30 uur en woens
dag, donderdag en vrijdagavond van
19.30 uur tot 21.30 uur. Deze week de twee
de Neon-uitzending, een voormalig VPRO-
In Neon 2 o.a. het kraken van het NV-ge-
bouw in Utrecht met de daaropvolgende be
zetting van het splinternieuwe muziekcen
trum Vredenburgh; een 8 mm-film van j—
geren in Den Haag die vechten voor
buurthuis en ex-gedetineerden die vertellen
donderdag 8 april 20.30 uur
theaterzaal
STAMPKONSERT ROND POLO DE HAAS KITSCH EN MUZIEK, een
waanzinnig (on)interessant programma met baksels en misbaksels in de
muziek van vroeger en nu.
Fransisco Aranda is een veel?
'st, die als een waardig voor.^.^.
Je Spaanse klassieke gitaartraditie
kan worden. Hij is lid van het
sic Centre Chambre
nble» en houdt zich momenteel,
het geven van concerten, bezig
a verzorgen van radio-uitzendin-
en van gitaarlessen, compone-
regelmatige plaatopnames.
;olo-optreden begint om 21.00
Kruimel verlangt opeens ontzettend naar
hem, misschien kan hij die nacht al naar Jo
nathan vliegen, net als de duif. En zo ge
beurt het ook: Kruimel wordt ineens wak
ker en hij staat voor een hek met een bordje
«Gebroeders Leeuwenhart».
Zo noemden zij zichzelf altijd. De film
wordt dan pas echt spannend, want het is in
Nangijala niet altijd even prettig. Er is een
wrede heerser Tengil, waartegen de gebroe
ders Leeuwenhart elk op hun eigen paard
ten strijde trekken.
De schrijfster van het boek zegt over het
verhaal het volgende: «Dit verhaal begint
droevig, dan wordt het doodgriezelig maar
Izijdig gi- het is erg mooi en eigenlijk heel vrolijk. Het
oortzetter middendeel is een spannend verhaal uit de
Middeleeuwen. Het begin en het einde van
de film zijn veel moeilijker, want dan gaat
het over bang zijn voor de dood, het dood
gaan en het leven na de dood. Dingen om
over na te denken en om na te voelen. Je
hoeft echt niet zoveel te gaan zitten naden
ken bij deze film. Laat je gevoel maar gaan,
duik er helemaal in en laat je meeslepen.
Han blijkt ineens, dat het helemaal niet zo
mo*
Voor 1 ‘eren vanaf 10 jaar.
n hun eigen speel- trouv
bizarre, fragmen- zijn
r. Negen scè- a”
uit het dage- v
kern van het r
van dialo- L
i in elkaar. geneest weer en het echtpaar blijft bijeen. SI
I van Daar Hans geen zwaar werk meer kan doen, K1
ingen op het kantoor van de neemt hij een knecht in dienst, Anzell, met
oster, een van oudsher bekende kof- wie zijn vrouw hem,
ifabrikant, geplaatst tegen de ach- huis lag, bedrogen hei
i van ekonomische teruggang en Regie Rainer Werner Fassbinder; s
le werkloosheid. Via geruchten ko- rio: idem; kamera Dietrich Lohr
montage Thea Eymèsz; met
Hirschmüller, Irm Herma~
>ber, Gu
n, Hark
Martin Peulen is een kunstenaar die woont
en werkt in Breda. Nadat hij is afgestudeerd
aan Akademie St.-Joost houdt hij zich bezig
met werken op het platte vlak (zoals het
«Kunstwerk van de week») en met perfor
mances (werken die zich in een bepaalde
ite afspelen, gedurende een bepaalde
waarbij de aanwezigheid van de kunste
naar essentiële onderdelen vormen). Het
kunstwerk van de week van Martin Peulen
geen titel heeft) maakt deel uit van een
e waarbij hij als uitgangspunt het land-
heeft genomen. De eerste werken uit
-.j.. .iog vrij gedetailleerd maar late
re worden steeds strakker, abstrakter tot de
serie eindigt in haast zwarte vlakken. Door
de manier waarop lagen (gedeeltelijk) over
elkaar zijn aangebracht wordt diepte gesug-
De Haagse Comedie speelt in een regie van
Pierre Laroche het boeiende toneelstuk «De
bezetenen» van Albert Camus naar het ge
lijknamige boek van de Russische schrijver
Dostojewski. Centraal in dit stuk, dat door
de pers uitstekend ontvangen werd, staan
de aktiviteiten van een groep revolutionai
ren in Rusland.
Aan deze voorstelling wordt meegewerkt
door o.a. Bas ten Batenburg, Eddy Brug
man. Jules Royaards, Lou Landré, Anne-
marie Heijligers, Wim van Rooij en Pieter
Lutz. In verband met de lengte van de voor
stelling. is de aanvangstijd vervroegd tot
19.30 uur.
De aktiviteiten van een groepje revolutio
naire agitatoren rondom de nihilist Pjotr
Wjerchowjenski, zijn er op gericht door inti
midatie. aangifte, chantage, moord en ter
reur. een algemene verwarring en een op
stand teweeg te brengen. Op deze manier
denken zij de oude maatschappij omver te
kunnen werpen om op de puinhopen een
nieuwe wereld naar socialistisch patroon te
grondvesten met absolute gelijkheid voor
allen. Om deze te bereiken, is despotisme
onvermijdelijk.
«De bezetenen» wordt gespeeld op dinsdag
6 april om 19.30 uur.
In de Studio-zaal vindt een groots opgezette
antiekbeurs plaats tijdens de paasdagen. De
organisatie is in handen van «Het Antiek-
gilde». Het belooft de mooiste beurs van
Tilburg en omgeving te worden. Drie dagen
lang, zaterdag 10, zondag 11 en maandag 12
april, is deze speciale paas-aktiviteit ge- hij een speciale verme
opend van 10.00 tot 18.00 uur. internationale gitaarwe
Er komen speciale stands van klokken, <<Manue] de Falla». Vanaf
S^k^^rS? “e geeKAranda a' Tta\ V V
poppenstand ingericht en zal een kunst- Spanje. Na tournees door Frankrijk
schilder tijdens deze dagen aan het werk Duitsland, Engeland en Zwitserland
zijn in de Studio-zaal. als solist, maar ook als duo in combi-
een «andere» wereld aangetroffen. Het ver
haal is hun deel van het werk want het pu
bliek doet de rest door hun enthousiaste
reakties. Ad: «Sapperlipopet heeft de pre
tentie niet-pretentieloos te zijn én de pre-
op de tentie niet belerend te zijn. We willen geen
aakte boodschap met woorden brengen, maar een
daar levenshouding uitstralen.» De poppenkast
Een wordt van onder uit bediend, er wordt ge
bruik gemaakt van hand- en stok-poppen
maar ook de eigen handen «treden» regel
matig op. De techniek is ondergeschikt aan
™omst? Voorlopig zo doorgaan maar
agekle^d fruit. De .erhaaltjes Bra.m d'oom' «rvan ee"s ee" voo«“l!'."8
hij zelf, geïnspireerd door met varen maken d,e verder 6aat dan het 8ebrulk van
de ruimte tussen schip en horizon JF ogen en oren.
zoals in de poppenkast de scheiding Na rondgang door de Kunstuitleen bhj-
tussen vóór en achteïïoTk. vf"er dr'e werke." «ver waar Ad en Bram
J 1 voélen. pfoéVen. Het werk stelt mets kon-
zeggen.
Kort nadat Bram en Ad gingen samenwer
ken. begon de zolder te lekken. Ze maakte
van de nood een deugd en speelden poppen
kast onder een grote paraplu. Niet lang
daarna kwam de redster uit de nood: een
vriendin met een garage voor twee auto’s mance
bood hem die ruimte aan; dus de auto’s bui- ruimte
ten, Sapperlipopet binnen. Dat is nu drie tijd, w
jaar geleden en nog steeds spelen zij in die -
ruimte in de Dionysiusstraat elke woens-
«.C.-P.ug.ual rr»..s na.se- dag’ en zondagmiddag. Het theatertje biedt (dat g
Een programma met veel muziek, Plaats anan 4 J““deren; ™estaI sPelen ^rie
j v 4 u 4 i Ad en Bram zelf de voorstellingen maar er schap heeft ger
d. Kortom een avond met tal van wordt ook door gasten opge6treden De de sePrie zijnBno.
ïerlands Hoop in vroeger dagen) ejgen voorstellin gen worden meestal op de
de vormgeving. dag zélf gemaakt.
1 tintje aan zijn programma. Hij Uitgangspunten zijn de dingetjes die ze vin-
e dames die de nodige vaart aan den op straat, in de tuin, dingen die ze die
piano en zang), Marij- daê gelezen of beleefd hebben en die de fan
en (basgitaar en zang). tas'e aan bet wer*< zetten- A*s voorbeeld ver-
iaI. Rr»m ppn v»rh«k>i over een vriend die in
was en daar een deur
zag liggen. Bram en Ad heb-
,:ven in een stuk verwerkt; de
sneeuw geopend en daarachter
Kunstwerk van de week is een initiatief van
de TUburgse Koerier en de Kunstuitleen. We
kelijks motiveert een lezer/lezeres van waar
om een werk uit de Kunstuitleen zijn/haar
speciale voorkeur geniet.
De 20-jarige violist Thomas Zehetmair. één
van de grootste ontdekkingen van de laatste
jaren op het gebied van het vioolspel, treedt
als solist op tijdens het konsert dat het Bra
bants Orkest, o.l.v. dirigent André Vander-
noot op donderdag 1 april om 20.15 uur in
de schouwburg-zaal zal varzorgen. Op het
programma staan de volgende werken
«Fanfare et Cortège» van Ketting, «Viool-
koncert no. 1 in Bes KV 207» van Mozart
en «Symfonie in d» van Franck.
Woensdag 7 april 20.30 uur.
over hun ervaringen met het gebruik van I i
«de fiets», geducht strafmiddel in verschil- 1 NOllI
di Cabiria
Het Filmhuis vertoont in het Kultureel Sen-
trum de film «Le Notti di Cabiria» (De
«Le Notti di Cabiria» is het verhaal vt
hoertje in Rome, die ondanks de vele
Iers in haar leven blijft geloven in f
- J.e liefde en ic±~:-
edt.
begin van de film zien we haar al
ie verbranden wat haar doet herinne
ren aan een man die ze maandenlang heeft
onderhouden, maar haar op een gegeven
moment in de rivier gooit om zodoende
haar laatste geld te kunnen toeëigenen.
Ze ontmoet dan Alberto, een toneelspeler,
die haar na een ruzie met zijn vriendin in
zijn wagen meeneemt naar zijn huis. Terwijl
Cabiria zich zelf in de zevende hemel waant,
komt zijn vriendin terug en moet Cabiria
verdwijnen. In een kabaret ontmoet ze dan
een man, waarvan ze overtuigd is dat hij de
■dt geteisterd door ware js om mee te trouwen voor het leven,
inding van onze Overgelukkig verkoopt ze haar hele bezit en
^peks-mymölögi^hc voorouders, besloot rejst met foem mee ^aar |jaar
Michel Watsvisz daar nog een schepje bo- bedrogen en heeft het op haar geld voor-
venop te doen in de hoop dat de emmer der zien Als K dat door heeft t hem vo)
kntiek overvloedig zou kunnen overlopen verdriet en nijd haar tas voor z>n voeten en
Hij koos hiertoe de mythe van Pandora, die keert t naar Rome en neemt lachend
zowel letterlijk als figuurlijk aan het begin baar oude werk weer op.
stond van al deze ellende. Prometheus, -P; -
creator van de eerste kunstmensen, stal 1
vuur van de góden en gaf dit aan de
sen. Als straf voor het aannemen h.
stuurden de góden Pandora naar de rr
met een doos die niet mocht geopenc
den.
Het Filmhuis vertoont op donderdag 8 april
om 20.30 uur in de Studio-zaal de film «Je
der für sich und Gott gegen allen» van Wer
ner Herzog.
In 1828 wordt Kaspar Hauser door een Micha
oude man uit een kelder gehaald, waarin hij pataia
geheel alleen en vastgezet als een dier, was busch
opgegroeid. Hem worden de fundamentele
vrij is de titel van het nieuwe kabaret-programma dat Frans Halse-
iden in de schouwburg zal brengen. F
jraat, veel verwarring en veel vrolijkheid. Kortt
‘ssen en toestanden. Bram Vermeulen (Nee
de teksten en verzorgde dt
seizoen een erg origineel tintje aan zijn programma. Hij
door The Angels of Hope. Drie dames die de nodige vaart aan
rknilie Havelaar (elektrische piano en zang), Marij- dag gelezen of beleefd h
rang) en Corrie van Binsbergen (basgitaar en zang). tasieaan het werk zetter
i zal Frans Halsema een tour de chant geven roman- T een v,erhaal
ige, vrolijke, ondeugende, vertaalde, geschreven, geleende en ^desnwuw
■wisseld met verhalen en sketches. ben dat gegeven in eet
te zien op vrijdag 2 en zaterdag 3 april om 20.15 uur. deur in de sneeuw geo
Het gaat in deze film om twee broers. Krui
mel en Jonathan Leeuw. De jongste, Krui
mel, is in zijn eentje altijd erg bang, maar
samen met zijn broer, kent zijn moed geen
ln grenzen. Kruimel is erg ziek en weet dat hij
Je binnenkort dood zal gaan. Dat weet Jona
than ook en die zorgt ervoor, dat zijn
broertje niet bang is om dood te gaan. Al
leen je lichaam komt onder de grond, maar
zelf vliegje naar Nangijala, waar de mensen
rnog leven in de tijd van kampvuren en
nijd haar tas voor z’n voeten en sprookjes, zegt hij tegen Kruimel.
o naar Rome en neemt lachend Dan breekt er brand uit in hun huis.
haar oude werk weer op. Kruimel te redden neemt Jonathan hem op
Regie: Federico Fellini; scenario: Fellini, zijn rug en springt met hem het raam uit.
Tullio Pinelli, Ennio Flaiano en Pier Paolo Kruimel wordt dus gered, maar Jonathan...
Pasolini; kamera: Aldo Tonti; met: Giuliet- Die is dus nu nog eerder dan Kruimel in
ta Masina, Amadeo Nazzari, Francois Pé- Nangijala. Kort daarna ziet Kruimel vanuit
rier, Franca Marzi, Dorian Gray; produk- zijn bed een sneeuwwitte duif in de venster-
tie: Dino de Laurentiis Cinematografica. bank en het is alsof hij de stem van zijn
Italië, 1956 (110 min.). broer --
Van Michel Waisvisz, Patrizia Tuerlings en
Jeannot Waisvisz.
Vrijdag 2 april in het Kultureel Sentrum.
Aanvang 20.30 uur. Na aanvang geen toegang!
Op het moment dat het Westeuropese to
neel weer eens zwaar wordt geteisterd door
de zoveelste wederopstanding van c
Grieks-mythologische voorouders, besl
Michel Waisvisz daar
venop te doen in de
kritiek overvloedig Zvu
Hij koos hiertoe de
tterlijk als figi
in al deze elle
«tr.tl
lende gevangenissen.
Een video-programma van Keso Dekker en
Theo Uittenbogaard (1977), 40 min.
«Mooi» wordt gepresenteerd onder de titel:
«een soort kunstprogramma». Iedereen om
ringt zich met de dingen die zijn zeer per
soonlijke smaak uitdrukken. Diezelfde
smaak bepaalt ook het oordeel over de om- l,u''llJC“l
geving van anderen. Wanneer is iets kitsch? ^k 'de j
moet treedt
Aan het b
datgene
"in aan
hten van Cabiria) van Federico Fellini.
Notti di Cabiria» is het verhaal van een
;n d™.. <,»ie tegen-
blijft geloven in het ge- van d
iedereen lachend tege- film,
maak
Lindg