j=^ mimosa sbrjwodkj KULTUREEL SENTRUM DEN f) JAHRESZEITEN 1 2 6 7 8 9 14 s. TILBURG Zaterdag in kultureel centrum Fransisco Aranda in Baarle Haagse Comedie met toneelstuk Brabants orkest met Thomas Zehetmair Kinderfilmhuis met: Kruimel en Jonathan Leeuw in Nangijala DER HANDLER DER VIER 4rï 'fyebers «De werken en de dagen» «De bezetenen» «IS DIE KRUK VRIJ SHOW FRANS HALSEMA 13 VIDEO op 't zofderke, 13.(XM6.30 uur; woe-, do -, vrij.-avond 19.30-21.00 NEON NR. 3 A ARTIFACTS (1980) en URBAN EPISODES (1980) van Woody Vasulka Steina. «Sapperlipopet» kiest kunstwerk van de week .sDf jDsz TliDiffiïï MEDEA GRIEKSE TRAGEDIE VAN EURIPIDES IN EIGENTIJDSE VERSIE 20 VIDEO I?p 't zolderke, 13.00^16.30Puur; woe -, do.- en vrij.-avond 19.30- :OUR» Jeder für sich und (T Gott gegen alle I ANTIEKEN KURIOSA Video op ’t zoldertje Neon 2 en Mooi Filmhuis •Jén Pandora, een spook van een opera 1 DEJILBURGSE KOERIER Donderdag 1 april 1982 pagina i 1 april 1982 pagina 16 iienst, Anzell, met i hij in het zieken- AGENDA APRIL 1982 TENTOONSTELLINGEN jrkest onie, vezig) i aktie; een registratie van een optreden tertainer. Om EN EMPERS >2,- e prijzen incl. BTW «keuring a 120,- a 155,- Koningsplein 1 Tilburg 013/436756 THEATER FILM MUZIEK PERFORMANCE VIDEO fundamer i, een avond met tal van Hoop in vroeger dagen) n video ’s mid- De v schip ikast d Juwelier - Horloger ^Schouwburgring 27, Tilburg ALIST ge Witsibaan wellaan ilden en kleuren komen tot leven in ■warring. rken voor de ijzen 72,50 65,- 69,- 77,50 82, s° 97,50 107,50 97,50 U.OME; vormen, beeld rin alles draait om verwa zaterdag 17 april 20.30 uur I WASTE OF TIME met de nieuwe groepsproduktie ZWISCHEN FALL. donderdag 1 april 20.30 uur theaterzaal RIDING LIGHTS THEATRE COMPANY, met CATWALK; engelstalig to neelstuk gebaseerd op authentieke lotgevallen van dissident Gennady Shi manov. Op donderdag 8 april om 16.00 uur wordt dezelfde film ook gedraaid in atelier ’t Heks en vrijdag 9 april in atelier ’t Wandelbos, ook om 16.00 uur. vrijdag 16 april 20.30 uur WASTE OF TIME met de nieuwe groepsproduktie ZWISCHEN FALL. woensdag 14 april 20.30 uur filmhuis PASOLINI-SPECIAL; UCCELLACCI E UCCELLINI, Pier Paolo Pasolini (1965). VIDEcTop3? zoiderke” *3OO-^o’uur; woe -, do - en vrij.-avond 19.30- 21.00 uur. NEON NR. 1een registratie van het geruchtmakende VPRO-programma MARIE CALLAS in concert (1962) A donderdag 29 april 20.30 uur WINTERING; een danscyclus voor vier dansers; een nieuw programma van OANSKERN. woensdag 28 april 20.30 uur filmhuis PASOLINI-SPECIAL: IL VANGELO SECONDO MATTEO, van Pier Pao lo Pasolini (1964). donderdag 15 april 20.30 uur 1 wJ F.ACTZspeelt TRANSPORT van Michel Deutsch, in een regie van Marten Oosthoek; een theaterstuk waarin de verschillende houdingen van gewone mensen in oorlogstijd worden behandeld A vrijdag 23 april 20.30 uur W ART THEATRE SAl dit programma waarii dinsdag 20 april 20.30 uur theaterzaal KULTUUR LUXE OF NOODZAAK?! Een politiek forum onder voorzitter schap van Prof. J.E.A.M. van Dijck buigt zich over een aktueel onderwerp. vrijdag 9 april 20.30 uur zaterdag 10 april 14.00 uur theaterzaal PERFORMANCE door TOINE HORVERS woensdag 7 april 20.30 uur filmhuis PASOLINI-SPECIAL, Le Notte di Cabiria van F. Fellini (1956); scenario: Pier Paolo Pasolini donderdag 22 april 20.30 uur 4" EEN BRONSTSCHREEUW DIEP UIT HET BOS.... een mengsel van concert, theater en voordracht, waarin de stem centraal staat, door AN TOINE BEUGER. Het Brabants Orkest met de «Fanfare et Cortè- Ketting in 1960 komponeerde. -'t Thomas Zehetmair het eerste rt van Mozart, die dit werk in 1775 op 19-jarige leeftijd schreef. Het koncert wordt besloten met een zeer populair stuk, waar de koperen blaasinstru menten in de finale eveneens een belangrijk aandeel hebben de «Symfonie in d» van César Franck. woensdag 7 april 14.00 uur kinderfilmhuis JOHANNES EN KRUIMEL LEEUW IN NANGIJALA, beter bekend als de verfilming van Astrid Lindgrens prachtige boek GEBROEDERS LEEU WENHART, een Zweedse film van Olie Hellbom, voor kinderen vanaf 10 VERLOVINGSRINGEN voor een gouden toekomst Wij tonen u gaarne de opnieuw uitgebreide collectie in gladde en bewerkte modellen of ringen met briljant. vrijdag 2 april 20.30 uur theaterzaal PANDORA EEN SPOOK VAN EEN OPERA, een operaatje gesproken en gezongen door MICHEL WAISVISZ, gedanst door PATRIZIA TUER- LINGS en van geluid en licht voorzien door JEANNOT WAISVISZ. Het Kinderfilmhuis vertoont woensdag 7 april 14.00 uur, de Zweedse kinderfilm «Kruimel en Jonathan Leeuw in Nangijala» de Zweedse filmer Olie Hellbom. Deze i, die ruim 100 minuten duurt, is ge maakt naar het bekende boek van Astrid Lindgren. .o. - -..to ,«30. 2 MOOI, een kunstprogramma over kitsch en kunst. zaterdag 24 april 20.30 uur ART THEATRE SALOME, vormen, beelden en kleuren komen tot leven in dit programma waarin alles draait om verwarring. i overlopen. Pandora, die begin ms, de ial het de men- hiervan, mensen end wor- Handler der vier Jahreszeiten» van Rainet Werner Fassbinder. Hans Epp was in het vreemdelingenlegioen gegaan om de liefdeloze zorgen van zijn verkoop van nieuwe eni onderhouden meubelen.1 isonderneming De Wijs-I oekhovenseweg 73. Teil i. Hasseltstraat 176. Teil I. Tilburg. woensdag 28 april 14.00 uur M 0 KINDERTHEATER LIJN 9 MET HET ORKEST; een muziektheater-pro- duktie voor kinderen van 8-12 jaar. 4 woensdag 21 april 14.00 uur DE WITTE HENGST (Run wild, run free), van Rochard C. Sarafian, voor kinderen vanaf 10 jaar. natie met de Japanse fluitist Anna Atagawa, besloot hij in België te gaan wr wonen. Hij begon een studie aan het de Koninklijke Conservatorium van Brussel. NEONNR 4 A GRAIG RUSSEL in e1-"- - van deze Amerikaans/Canadese entertaii woensdag 21 april 20.30 uur filmhuis PASOLINI-SPECIAL; EDIPO RE van Pier Paolo Pasolini (1967). Josée Ruiter en Can$i Geraedts spelen op 1 vrijdag 2 en zaterdag 3 april om 20.30 uur in de Studio-zaal een zeer eigentijdse versie van de klassieke tragedie «Medea» van Euripides. Bij de totstandkoming van deze I voorstelling zijn door Helmert Woudenberg I van het Werktheater regie-adviezen gege ven. De twee aktrices zullen alle rollen in deze Griekse tragedie voor hun rekening ne- J Euripides kreëerde met «Medea» een spel 1 over de gevoelige koningsdochter Medea en haar zakelijke tegenpolen Jason en Kreon. De personen in dit befaamde toneelstuk worden heen en weer geslingerd tussen ge voelens van haat en liefde, eenzaamheid en I warmte, moed en angst gevoelens van de Demon en van de Engel. In dit stuk gaat het om Medea’s wraaklust ten opzichte van Ja son en Kreon, die zelfs zo ver gaat, dat zij de liefde voor haar kinderen daaraan onder- j geschikt maakt. Na afloop van de voorstel ling bestaat de mogelijkheid tot diskussie met Can<;i Geraedts en Josée Ruiter. «Het koncert van wordt geopend met ge» die Otto Kettir- Hierna speelt Tóvm vioolkonsert r* ke vorm en stijl. Zij willen hun eigen speel- tróuwa, ornaat ntj onder haar stand was. stijl konfronteren met de bizarre, fragmen- zijn vrouw houdt niet van hem, kwetst hem tariese schrijfstijl van Vinaver. Negen scè- alleen maar; hij ontvlucht haar door veel- nes, flarden van konversaties uit het dage- vuldig cafébezoek; thuis slaat hij haar in lijkse leven: op zoek naar de kern van het machteloze woede. Als zij zich van hem wil alledaagse. Verschillende lagen van dialo- laten scheiden, krijgt hij een hartaanval. Hij gen schuiven over en scharnieren in elkaar. geneest weer en het echtpaar blijft bijeen. «De werken en de dagen» is het verhaal van Daar Hans geen zwa de beslommeringen op het kantoor van de neemt hij een knecht firma Koster, een van oudsher bekende kof- wie zijn vrouw hem, toen fiemolenfabrikant, geplaatst tegen de ach- huis lag, bedrogen heeft. tergrond van ekonomische teruggang en Regie Rainer Werner Fassbinder; scena- dreigende werkloosheid. Via geruchten ko- rio: idem; kamera Dietrich Lohmann; men de vijf mensen die op dit kantoor werk- montage Thea Eymèsz; met Hans zaam zijn er achter, dat er arbeidsplaatsen Hirschmüller, Irm Hermann, Hanna Schy- zullen verdwijnen. Ieder voor zich gelooft in gulla, Andrea Schober, Gusti Kreissl, Kurt het belang van haar funktie. Maar hun posi- Raab, Ingrid Caven, Hark Bohm, Salem El ties lopen gevaar. Hedi, Peter Chatel, Daniel Schmid. bij de heer Daumer, gie en wetenschap in W| onbekende redenen «Is die kruk vr ma twee avond veel gepra hinderniss schreef samen met Frans i Frans Halsema geeft dit laat zich begeleiden het programma zullen geven Emi ke Nekeman (syntesizer en za Samen met zijn drie vrouwen i tische, ernstige, balorig" jj| gestolen liederen afgewi^.„ «Is die kruk vrij is te - 2 7 to .n 19.30- dfc 21.00 uur DE WOESTE PLANEET, van Roland Topor René Laloux; animatiefilm- registratie van een science-fiction verhaal. Nürnberg neerge ideling wordt eerst doori i en belandt vervol; siteit in een circus. Daar vindt een onderkomen bij die hem met kunst, religie i aanraking brengt. Om onl wordt hij na een tijdje vermoord. Met Bruno S., Walter Ladengast, Brigitte Mira, Hans Musüus, Willy Semmelrogge, hael Krocher, Henry van Lyck, Enno lias, Kidlat Tahimik, Herbert Achtern- oh, Clemens Scheitz, e.v.a. Bram Wiersma en Ad van lersel zijn al jaren de spelers, schrijvers, poppen- en dekoront- werpers van het Tilburgs poppentheater Sap perlipopet. Bram en Ad hebben elkaar op zee leren ken nen; Bram zat op de grote vaart en Ad of kustvaart. Het schip waar Ad op voer raa tijdens een storm op open zee en kwam d in aanvaring met het schip van Bram. 1 wat hardhandige kennismaking, maar later weer aan wal, is Ad Bram gaan opzoeken. Dat is het begin van hun samenwerking ge worden. In die tijd hield Bram zich al bezig met poppenkast: op zolde uit de buurt. 7 doekjes aang schreef 1 op zee: zag hij tussen v< Bij Ad Op zaterdag 3 april speelt in De LaSal le zaal van het Kultureel Centrum Baarle de uit Granada in Spanje af komstige klassiek gitarist Fransisco Aranda. Hij geeft een recital van twee maal veertig minuten. Fransisco Aranda werd in 1952 gebo ren in Granada. Op zeer jonge leeftijd tarist, begon hij reeds gitaar te spelen en op van de t vlotte wijze doorliep hij het conserva- gezien kan worden, torium van Granada. In 1972 behaalde «International Musi hij een speciale vermelding tijdens een Ensemlr internationale gitaarwedstrijd, getiteld naast h< if zijn 17de met het ils in geheel gen, gever ioor Frankrijk, ren en reg Het sol uur. scenario: Fellini, z Pinelli, Ennio Flaiano en Pier Paolo Kruimel wordt dus g ini; kamera: AldoTonti; met: Giuliet- Die is dus nu nog e- - isina, Amadeo Nazzari, Francois Pé- Nangijala. Kort daarna ziet Kruimel Pronto rvnm r.nv nrnAxV. ziin bed een sneeuwwitte duif in de ve k en het is alsof hij de stern ve broer hoort. 1 april t/m 2 mei PETER MARTENS, sociale fotografie. Openingstijden di. t/m vrij. 10.00-18.00 uur. woe -, do -, vrij.-avond 19.00-21.30; zat 10.00-16.30 uur; zon. 13.00-16.30 uur; maandag gesloten; 2e paasdag geopend en 30 april open van 13.00-16.30 uur; 1 en 5 mei gesloten. Vanaf dinsdag 6 april tot en met zondag april, zijn er weer twee nieuwe video-pr gramma's te zien in het Kultureel Sentiu in de videoruimte op ’t zoldertje. Een J- presentatie is, op aanvraag, te zien ’s llu dags van 13.00 uur tot 16.30 uur en woens dag, donderdag en vrijdagavond van 19.30 uur tot 21.30 uur. Deze week de twee de Neon-uitzending, een voormalig VPRO- In Neon 2 o.a. het kraken van het NV-ge- bouw in Utrecht met de daaropvolgende be zetting van het splinternieuwe muziekcen trum Vredenburgh; een 8 mm-film van j— geren in Den Haag die vechten voor buurthuis en ex-gedetineerden die vertellen donderdag 8 april 20.30 uur theaterzaal STAMPKONSERT ROND POLO DE HAAS KITSCH EN MUZIEK, een waanzinnig (on)interessant programma met baksels en misbaksels in de muziek van vroeger en nu. Fransisco Aranda is een veel? 'st, die als een waardig voor.^.^. Je Spaanse klassieke gitaartraditie kan worden. Hij is lid van het sic Centre Chambre nble» en houdt zich momenteel, het geven van concerten, bezig a verzorgen van radio-uitzendin- en van gitaarlessen, compone- regelmatige plaatopnames. ;olo-optreden begint om 21.00 Kruimel verlangt opeens ontzettend naar hem, misschien kan hij die nacht al naar Jo nathan vliegen, net als de duif. En zo ge beurt het ook: Kruimel wordt ineens wak ker en hij staat voor een hek met een bordje «Gebroeders Leeuwenhart». Zo noemden zij zichzelf altijd. De film wordt dan pas echt spannend, want het is in Nangijala niet altijd even prettig. Er is een wrede heerser Tengil, waartegen de gebroe ders Leeuwenhart elk op hun eigen paard ten strijde trekken. De schrijfster van het boek zegt over het verhaal het volgende: «Dit verhaal begint droevig, dan wordt het doodgriezelig maar Izijdig gi- het is erg mooi en eigenlijk heel vrolijk. Het oortzetter middendeel is een spannend verhaal uit de Middeleeuwen. Het begin en het einde van de film zijn veel moeilijker, want dan gaat het over bang zijn voor de dood, het dood gaan en het leven na de dood. Dingen om over na te denken en om na te voelen. Je hoeft echt niet zoveel te gaan zitten naden ken bij deze film. Laat je gevoel maar gaan, duik er helemaal in en laat je meeslepen. Han blijkt ineens, dat het helemaal niet zo mo* Voor 1 ‘eren vanaf 10 jaar. n hun eigen speel- trouv bizarre, fragmen- zijn r. Negen scè- a” uit het dage- v kern van het r van dialo- L i in elkaar. geneest weer en het echtpaar blijft bijeen. SI I van Daar Hans geen zwaar werk meer kan doen, K1 ingen op het kantoor van de neemt hij een knecht in dienst, Anzell, met oster, een van oudsher bekende kof- wie zijn vrouw hem, ifabrikant, geplaatst tegen de ach- huis lag, bedrogen hei i van ekonomische teruggang en Regie Rainer Werner Fassbinder; s le werkloosheid. Via geruchten ko- rio: idem; kamera Dietrich Lohr montage Thea Eymèsz; met Hirschmüller, Irm Herma~ >ber, Gu n, Hark Martin Peulen is een kunstenaar die woont en werkt in Breda. Nadat hij is afgestudeerd aan Akademie St.-Joost houdt hij zich bezig met werken op het platte vlak (zoals het «Kunstwerk van de week») en met perfor mances (werken die zich in een bepaalde ite afspelen, gedurende een bepaalde waarbij de aanwezigheid van de kunste naar essentiële onderdelen vormen). Het kunstwerk van de week van Martin Peulen geen titel heeft) maakt deel uit van een e waarbij hij als uitgangspunt het land- heeft genomen. De eerste werken uit -.j.. .iog vrij gedetailleerd maar late re worden steeds strakker, abstrakter tot de serie eindigt in haast zwarte vlakken. Door de manier waarop lagen (gedeeltelijk) over elkaar zijn aangebracht wordt diepte gesug- De Haagse Comedie speelt in een regie van Pierre Laroche het boeiende toneelstuk «De bezetenen» van Albert Camus naar het ge lijknamige boek van de Russische schrijver Dostojewski. Centraal in dit stuk, dat door de pers uitstekend ontvangen werd, staan de aktiviteiten van een groep revolutionai ren in Rusland. Aan deze voorstelling wordt meegewerkt door o.a. Bas ten Batenburg, Eddy Brug man. Jules Royaards, Lou Landré, Anne- marie Heijligers, Wim van Rooij en Pieter Lutz. In verband met de lengte van de voor stelling. is de aanvangstijd vervroegd tot 19.30 uur. De aktiviteiten van een groepje revolutio naire agitatoren rondom de nihilist Pjotr Wjerchowjenski, zijn er op gericht door inti midatie. aangifte, chantage, moord en ter reur. een algemene verwarring en een op stand teweeg te brengen. Op deze manier denken zij de oude maatschappij omver te kunnen werpen om op de puinhopen een nieuwe wereld naar socialistisch patroon te grondvesten met absolute gelijkheid voor allen. Om deze te bereiken, is despotisme onvermijdelijk. «De bezetenen» wordt gespeeld op dinsdag 6 april om 19.30 uur. In de Studio-zaal vindt een groots opgezette antiekbeurs plaats tijdens de paasdagen. De organisatie is in handen van «Het Antiek- gilde». Het belooft de mooiste beurs van Tilburg en omgeving te worden. Drie dagen lang, zaterdag 10, zondag 11 en maandag 12 april, is deze speciale paas-aktiviteit ge- hij een speciale verme opend van 10.00 tot 18.00 uur. internationale gitaarwe Er komen speciale stands van klokken, <<Manue] de Falla». Vanaf S^k^^rS? “e geeKAranda a' Tta\ V V poppenstand ingericht en zal een kunst- Spanje. Na tournees door Frankrijk schilder tijdens deze dagen aan het werk Duitsland, Engeland en Zwitserland zijn in de Studio-zaal. als solist, maar ook als duo in combi- een «andere» wereld aangetroffen. Het ver haal is hun deel van het werk want het pu bliek doet de rest door hun enthousiaste reakties. Ad: «Sapperlipopet heeft de pre tentie niet-pretentieloos te zijn én de pre- op de tentie niet belerend te zijn. We willen geen aakte boodschap met woorden brengen, maar een daar levenshouding uitstralen.» De poppenkast Een wordt van onder uit bediend, er wordt ge bruik gemaakt van hand- en stok-poppen maar ook de eigen handen «treden» regel matig op. De techniek is ondergeschikt aan ™omst? Voorlopig zo doorgaan maar agekle^d fruit. De .erhaaltjes Bra.m d'oom' «rvan ee"s ee" voo«“l!'."8 hij zelf, geïnspireerd door met varen maken d,e verder 6aat dan het 8ebrulk van de ruimte tussen schip en horizon JF ogen en oren. zoals in de poppenkast de scheiding Na rondgang door de Kunstuitleen bhj- tussen vóór en achteïïoTk. vf"er dr'e werke." «ver waar Ad en Bram J 1 voélen. pfoéVen. Het werk stelt mets kon- zeggen. Kort nadat Bram en Ad gingen samenwer ken. begon de zolder te lekken. Ze maakte van de nood een deugd en speelden poppen kast onder een grote paraplu. Niet lang daarna kwam de redster uit de nood: een vriendin met een garage voor twee auto’s mance bood hem die ruimte aan; dus de auto’s bui- ruimte ten, Sapperlipopet binnen. Dat is nu drie tijd, w jaar geleden en nog steeds spelen zij in die - ruimte in de Dionysiusstraat elke woens- «.C.-P.ug.ual rr»..s na.se- dag’ en zondagmiddag. Het theatertje biedt (dat g Een programma met veel muziek, Plaats anan 4 J““deren; ™estaI sPelen ^rie j v 4 u 4 i Ad en Bram zelf de voorstellingen maar er schap heeft ger d. Kortom een avond met tal van wordt ook door gasten opge6treden De de sePrie zijnBno. ïerlands Hoop in vroeger dagen) ejgen voorstellin gen worden meestal op de de vormgeving. dag zélf gemaakt. 1 tintje aan zijn programma. Hij Uitgangspunten zijn de dingetjes die ze vin- e dames die de nodige vaart aan den op straat, in de tuin, dingen die ze die piano en zang), Marij- daê gelezen of beleefd hebben en die de fan en (basgitaar en zang). tas'e aan bet wer*< zetten- A*s voorbeeld ver- iaI. Rr»m ppn v»rh«k>i over een vriend die in was en daar een deur zag liggen. Bram en Ad heb- ,:ven in een stuk verwerkt; de sneeuw geopend en daarachter Kunstwerk van de week is een initiatief van de TUburgse Koerier en de Kunstuitleen. We kelijks motiveert een lezer/lezeres van waar om een werk uit de Kunstuitleen zijn/haar speciale voorkeur geniet. De 20-jarige violist Thomas Zehetmair. één van de grootste ontdekkingen van de laatste jaren op het gebied van het vioolspel, treedt als solist op tijdens het konsert dat het Bra bants Orkest, o.l.v. dirigent André Vander- noot op donderdag 1 april om 20.15 uur in de schouwburg-zaal zal varzorgen. Op het programma staan de volgende werken «Fanfare et Cortège» van Ketting, «Viool- koncert no. 1 in Bes KV 207» van Mozart en «Symfonie in d» van Franck. Woensdag 7 april 20.30 uur. over hun ervaringen met het gebruik van I i «de fiets», geducht strafmiddel in verschil- 1 NOllI di Cabiria Het Filmhuis vertoont in het Kultureel Sen- trum de film «Le Notti di Cabiria» (De «Le Notti di Cabiria» is het verhaal vt hoertje in Rome, die ondanks de vele Iers in haar leven blijft geloven in f - J.e liefde en ic±~:- edt. begin van de film zien we haar al ie verbranden wat haar doet herinne ren aan een man die ze maandenlang heeft onderhouden, maar haar op een gegeven moment in de rivier gooit om zodoende haar laatste geld te kunnen toeëigenen. Ze ontmoet dan Alberto, een toneelspeler, die haar na een ruzie met zijn vriendin in zijn wagen meeneemt naar zijn huis. Terwijl Cabiria zich zelf in de zevende hemel waant, komt zijn vriendin terug en moet Cabiria verdwijnen. In een kabaret ontmoet ze dan een man, waarvan ze overtuigd is dat hij de ■dt geteisterd door ware js om mee te trouwen voor het leven, inding van onze Overgelukkig verkoopt ze haar hele bezit en ^peks-mymölögi^hc voorouders, besloot rejst met foem mee ^aar |jaar Michel Watsvisz daar nog een schepje bo- bedrogen en heeft het op haar geld voor- venop te doen in de hoop dat de emmer der zien Als K dat door heeft t hem vo) kntiek overvloedig zou kunnen overlopen verdriet en nijd haar tas voor z>n voeten en Hij koos hiertoe de mythe van Pandora, die keert t naar Rome en neemt lachend zowel letterlijk als figuurlijk aan het begin baar oude werk weer op. stond van al deze ellende. Prometheus, -P; - creator van de eerste kunstmensen, stal 1 vuur van de góden en gaf dit aan de sen. Als straf voor het aannemen h. stuurden de góden Pandora naar de rr met een doos die niet mocht geopenc den. Het Filmhuis vertoont op donderdag 8 april om 20.30 uur in de Studio-zaal de film «Je der für sich und Gott gegen allen» van Wer ner Herzog. In 1828 wordt Kaspar Hauser door een Micha oude man uit een kelder gehaald, waarin hij pataia geheel alleen en vastgezet als een dier, was busch opgegroeid. Hem worden de fundamentele vrij is de titel van het nieuwe kabaret-programma dat Frans Halse- iden in de schouwburg zal brengen. F jraat, veel verwarring en veel vrolijkheid. Kortt ‘ssen en toestanden. Bram Vermeulen (Nee de teksten en verzorgde dt seizoen een erg origineel tintje aan zijn programma. Hij door The Angels of Hope. Drie dames die de nodige vaart aan rknilie Havelaar (elektrische piano en zang), Marij- dag gelezen of beleefd h rang) en Corrie van Binsbergen (basgitaar en zang). tasieaan het werk zetter i zal Frans Halsema een tour de chant geven roman- T een v,erhaal ige, vrolijke, ondeugende, vertaalde, geschreven, geleende en ^desnwuw ■wisseld met verhalen en sketches. ben dat gegeven in eet te zien op vrijdag 2 en zaterdag 3 april om 20.15 uur. deur in de sneeuw geo Het gaat in deze film om twee broers. Krui mel en Jonathan Leeuw. De jongste, Krui mel, is in zijn eentje altijd erg bang, maar samen met zijn broer, kent zijn moed geen ln grenzen. Kruimel is erg ziek en weet dat hij Je binnenkort dood zal gaan. Dat weet Jona than ook en die zorgt ervoor, dat zijn broertje niet bang is om dood te gaan. Al leen je lichaam komt onder de grond, maar zelf vliegje naar Nangijala, waar de mensen rnog leven in de tijd van kampvuren en nijd haar tas voor z’n voeten en sprookjes, zegt hij tegen Kruimel. o naar Rome en neemt lachend Dan breekt er brand uit in hun huis. haar oude werk weer op. Kruimel te redden neemt Jonathan hem op Regie: Federico Fellini; scenario: Fellini, zijn rug en springt met hem het raam uit. Tullio Pinelli, Ennio Flaiano en Pier Paolo Kruimel wordt dus gered, maar Jonathan... Pasolini; kamera: Aldo Tonti; met: Giuliet- Die is dus nu nog eerder dan Kruimel in ta Masina, Amadeo Nazzari, Francois Pé- Nangijala. Kort daarna ziet Kruimel vanuit rier, Franca Marzi, Dorian Gray; produk- zijn bed een sneeuwwitte duif in de venster- tie: Dino de Laurentiis Cinematografica. bank en het is alsof hij de stem van zijn Italië, 1956 (110 min.). broer -- Van Michel Waisvisz, Patrizia Tuerlings en Jeannot Waisvisz. Vrijdag 2 april in het Kultureel Sentrum. Aanvang 20.30 uur. Na aanvang geen toegang! Op het moment dat het Westeuropese to neel weer eens zwaar wordt geteisterd door de zoveelste wederopstanding van c Grieks-mythologische voorouders, besl Michel Waisvisz daar venop te doen in de kritiek overvloedig Zvu Hij koos hiertoe de tterlijk als figi in al deze elle «tr.tl lende gevangenissen. Een video-programma van Keso Dekker en Theo Uittenbogaard (1977), 40 min. «Mooi» wordt gepresenteerd onder de titel: «een soort kunstprogramma». Iedereen om ringt zich met de dingen die zijn zeer per soonlijke smaak uitdrukken. Diezelfde smaak bepaalt ook het oordeel over de om- l,u''llJC“l geving van anderen. Wanneer is iets kitsch? ^k 'de j moet treedt Aan het b datgene "in aan hten van Cabiria) van Federico Fellini. Notti di Cabiria» is het verhaal van een ;n d™.. <,»ie tegen- blijft geloven in het ge- van d iedereen lachend tege- film, maak Lindg

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1982 | | pagina 17