)N. Et* >RIL 9 SS demie en Aalburg in. De acht strukturen Haam--J- /'ri' in zwart die hij in het Kultureel Sentrum eksposeert zijn het (voorlopige) result: van een periode waarin hij zich intens bezighield met een onderzoek naar eigenheid van het gebruikte materiaal. de tilburgse koerier K.v.K., dichter te T., kiest kunstwerk van de week Nacht van het boek met een zeer uitgebreid en afwisselend programma VIDEO Xe„r: word 1 april t/m 2 mei ÏMStftöïrisS (Gruono Snortivoï in New York: een snec- De tentoonstelling bestaat uit foto’s die de tavulalll Rotterdamse fotograaf Peter Martens gedu- groep O rende de afgelopen twaalf jaar over de hele ren dje wereld maakte. De foto’s zijn angstkreten of bun ejK< zelfs aanklachten tegen het feit dat leed, pijn, geweld, eenzaamheid, verpaupering en honger niks bijzonder meer zijn in onze we reld. De foto’s zijn hard, scherp en vaak le lijk, want zegt Peter Martens: «Ik wil in zicht verschaffen in wat er allemaal aan de hand is. En dat wil ik zo hard en duidelijk mogelijk doen. Het enige wat ik tegen al dat onrecht kan doen, is tenslotte zorgen dat m’n foto's sterk zijn. Een goede foto is dan 55,-. 25 maart pagina 18 Vrijdag in de Studio-zaal van 20.30 tot 05.00 uur ZATERDAG 27 maart a.s. Aanvang 21.30 uur in de lore v anaer- burg-zaal zal staan de vol- ortèee» van Tweede serie Restaurant zen, want Frans Halsema a is als t, we laten Gouaches van als Charlotte Carola Popma, Shogun staal 1981. VEEEND. Der Handler der 168 woensdag 31 mrt. 20.30 uur Nothing special sociale fotografie van Peter Martens met open •are achter- nne-uurtje xere broei; nee in de )rtabel en t zonnige de haver- 1 op 20,8 i constant Het Brabants Orkest met solist Lieber Heinz willst du mich zum 31 maart t/m 25 april t vindt plaats op donderdag I i plaats van je- weer een nieu- tadag». Ik en de poë- kunt periv REN ER! n energie EWEG. «VVie zingt daar zo?» Pleuni Touw in blijspel «Rosé» «The Old Jazzmen» je la fo- schk zal het dixieland-orkest plus Seven» zorg dragen. (van 24.00 tot C' kens in de f boekenveiling vier Jahreszeiten» geruimte. ïaatsje en school in een hen. Ze houdt er zeer moderne getrouwd, maar haar hüwelijk ook haar moeder niet. Tot op o school komt bezoeken. 120.15 uur. Vijf Tilburgse kunstenaars: Anton Coppens, Huib Fens, Hans Klein Hofmeijer, Carola Popma en Kees Reijnen eksposeren in het Kultureel Sentrum Muziek en dans door groep Peru Folklorico zorg dragen. Gelijktijdig 1 01.00 uur) zal Jan Naaij- foyer een aantrekkelijke g leiden. "ktbj FACELIFT: FILMTHEATER- PROJEKT VAN F ACT t zich als gekozen: Anton Coppens (geb. 1949) volgde de aka- demie in Tilburg. Daarna vertrok hij met een studiebeurs van het Nationaal Hoger i dat in deze -en is, is een registratie van een op- 11 van Maria Callas in Hamburg (1962) jij ze fragmenten uit opera’s van Verdi jnnizetti ten gehore brengt. Donderdag 25 maart pagina 19 j! i Eenchar- f 12.715,-. r ica’s M.A. de volledight gedurende Tale snacks verkr et programma vans ideo-band zal worden vast sgaAgsprijs is tien zijn verkrijgt Handels en bij de wordt met yshow. Ach- ‘s komen dan voor het ;vi Weemoed t, Frans Kui- ibot, Rob Schouten, Mackinzie Van lans Dorrestein. Deze /orden afgewisseld door Blauwe ogen, pur* Ja. dat is K burg, de schoonste stad van het land. Schoon én kultureel brandpunt van het zuiden, als Kees van Kalmthout het voor zeggen had. «Tilburg heeft genoeg kwaliteit in huis om zo'n centrum te worden». Kees trekt daar hard aan. getuige zijn inspanningen om het literatuur-minded publiek aan z’n trekken te laten komen. In de Studio-zaal vertoont het Filmhuis Je aan film “Wie zin8t daar zo?’ (Ko to tamo Pe‘ va) van Slobodan Syan. 1Sae Het verhaal speelt in het begin nma TWeede Wereldoorlog. Een groef ir tot gaat met een gammele bus van stich- naar Belgrado en die reis wordt een v iever- lijdensweg. Een dictatoriale cha houdt zich strikt aan de regels, zijn zoon stuur en wedt, dat hij twee kilor en blinddoek kan rijden, een bru ich inpalmen door een zanger v twee aardige zigeuners zin' Carola Popma (geb. 1954) volgde de aka- demie in Tilburg en de Koninklijke Aka- demie in ’s Hertogenbosch, waar zij afstu deerde in de richting beeldhouwen. In 181 waren van haar beelden te zien in het Am- k en de biënale voor kleinplastiek ipest. In het Kultureel Sentrum eksposeert zij beelden in ijzer en kollages in washi (handgeschept Japans papier) die ontstaan zijn in een periode waarin zij de mogelijkheden van het vormen en buigen van materiaal onderzocht. Ook ijzer, het materiaal dat zij naast of in kombinatie met papier gebruikt voor haar beelden, laat zich vouwen, buigen en omzetten. Bo vendien lenen de ijzerstaven zich bijzon der goed voor een lineair lijnenspel dat als een opvallende constante steeds aanwezig is in haar werk. Instituut Antwerpen naar België. Momen- - ::L‘. Anton Coppens in Los Angeles. :gt hij onder meer over zijn werk: «In werk wordt de direktheid, intuïtie en onsentratie steeds belangrijkér. Geen vorm Is dogma, maar als consequëntie of funktie van een geestesgesteldheid. Schilderen spirituele bezigheid». Met deze uitspr; eloze bezig- wijst Coppens het routinematige, het vol ers kunnen van een stramien, resoluut af. Het gaat hem niet om een bedachte konstella maar de vormen - tekens die doen denl aan een schriftuur en design-achtige ont werpen - ontstaan vanuit een meditatieve intuïtie en de keuze van het materiaal. Corner Jazz Club Uzerstraat 1 Tilburg Eigentijdse versie van de Griekse tragedie Medea ,~-t- Ruiter en Cantji Gereadts spelen op 2 en zaterdag 3 april om 20.30 uur in 'a 'le, de Studio-zaal een zeer eigentijdse versie Ere van de klassieke tragedie «Medea» van ’’e* Euripides. Bij de totstandkoming van deze aPnl voorstelling zijn door Helmert Woudenberg van het Werktheater regie-adviezen gege- De twee aktrices zullen alle rollen in Dat heeft voor mij persoonlijk niets meer maken met poëzie. Dat is niet erg, dat juist prima op zo’n avond, maar je moet dat niet verwarren met poëzie». Kees van Kalmthout publiceerde voor het eerst op n >-sftijd in het toenmalige dagblad r Lataster werd geboren in 1920 in chaesberg en is sinds 1942 werkzaam in terdam. Hij volgde een opleiding tot unstschilder aan de Middelbare Kunstnij verheidsschool te Maastricht en de Rijks- akadeinie in Amsterdam. Op de Rijksakade- mie kwam hij via Heinrich Campendonk in aanraking met het expressionisme en de ab- strakte kunst. In diezelfde tijd studeerde Ka rei Appel aan de Rijksakademie. Ook voor de jonge Limburgse schilder was het voor beeld van Cobra de bevrijding van het akade- mische kunstonderwijs. Ger Lataster is de sleutelfiguur tussen Cobra en de «Amster damse Limburgers» zoals de groep Limbur gers (o.a. Jef Diederen en Pieter Defesche) genoemd werd. De naam duidt niet op een stroming of een hechte groep. De kunste naars zijn vaak gescheiden en individuele richtingen uitgegaan, de een typisch expres sionistisch, de ander meer analytisch. De handeling van het schilderen is een belang rijk beeldend element geworden. Om 01.00 uur start de tweede serie voordrachten, die geopend een verrassende mysterie-sl tereenvolgens - voetlicht: Levi pers, Bart Chat Herman Brand, Gunnik en Hans voordrachten wc Hans Epp was in, het vreemdelingenlegioen gegaan om de liefdeloze zorgen van zijn moeder te ontvluchten. Als hij terugkomt gaat hij bij de politie, maar wordt spoedig ontslagen omdat hij zich in diensttijd door een hoer heeft laten verleiden. Hij wordt Sr°ot fruithandelaar, verkoopt zijn waren op bin- °n“er nenplaatsen. Zijn «grote liefde» is niet mek hem getrouwd, omdat hij onder haar stand was. Zijn vrouw houdt niet van hem, kwetst hem alleen maar: hij ontvlucht haar door veelvuldig cafébezoek; thuis slaat hij haar in machteloze woede. Als zij zich van hem wil laten scheiden, krijgt hij een hartaanval. Hij geneest weer en het echtpaar blijft bijeen. Daar Hans geen zwaar werk meer kan doen, kleurrijk neemt hij een knecht in dienst, Anzell, met Creoolse wie zijn vrouw hem, toen hij in het zieken huis lag, bedrogen heeft. Die zinnetjes schrijf ik op en daar moet ik mee naar buiten komen. Ze zijn zo prachtig dat’je ze eigenlijk tegen de muur van je huis moet prikken. «Duizendpoot Kees van Kalmthout is behalve dichter in hart en nie ren. leraar Nederlands, maatschappijleer en nog een heleboel meer o.a. leraar handvaar digheid. «Op de akademie heb ik geleerd te kijken. Liefde voor het detail te krijgen en te ontdekken dat het hele minimale een enorme spanning kan oproepen». Er is ge- g werk in de kunstuitleen waarin Kees ;r van Kalmthout zich kan verliezen, Opval- :t is door de hele werkgroep van ]ende overeenkomst is de wat hij noemt Machtwoord. «Alle lof gaat naar de «dubbe, realiteit» die uit deze werken ,s verschrikkelijk spreekl. een voorkeur die niet verbaast Op de vraag of de wanneer hij zijn favOriete schilders noemt: moet wor- trein. Wan- itreedt DE AFSTAND TOT DICHTBIJ Het Filmhuis vertoont in het Kultureel Sen trum de film «De Afstand tot dichtbij». Re gie en scenario: Barbara Meter; kamera: Mat van Hensberger; montage: Mattijn Seip, Barbara Meter; geluid: Menno Euwe; produktie: Frans van der Staak, Nederland, 1982 (40 min.). «De afstand tot dichtbij» verbeeldt een pe riode uit Barbara Meter’s kindertijd. Toen ze vier jaar was, moest ze als half-joods kind -avond van onderduiken en kwam in een gereformeerd - 16.30 uur: gezin óp het land terecht. Ze werd uit een eerste paasdag ge- progressief milieu met veel aandacht voor van 13.00- 16.30 kuituur overgeplaatst in een strenge, sombe- toegang gratis. re omgeving. Reijnen (geb. 1952) studeerde na ervingen op de afdeling publiciteit ifiek, schilderen aan de akademie St. in Breda. Hij eksposeerde o.a. in ksk; k k““ taa* nen werkt met een grote hoeveelheid ma- nsl*‘ terialen. Behalve verf (acryl) en linnen ver- r de werkt hij regelmatig zink, aluminium inkt en krijt in zijn werkstukken. indelijke beeld, Na een periode van experimenteren met eeldende effek- de kollagetechniek en het bezig zijn met st naar zichzelf, kleuren lijkt Kees Reijnen zich uitsluitend /oeren geworpen te hebben op het schilderen. - be- Maakt een heftige en impulsieve indruk maar de beweging in zijn doeken concen treert zich telkens op een aantal vormen die hardnekkig een plaats bezet houden in de turbulente gebeurtenissen op het doek. Vijf Tilburgse kunstenaars van 31 maart t/m 25 april in het Kultureel Sentrum. Informatiemapje en toegang gratis Voordrachten .30 tot 22.45 uur zullen de vol- tute.urs in de Studio-zaal voor- >rgen: Peter van Lies- Burnier, Sybren Polet, ilen, Walter van den in Altena. Deze voor- ien afgewisseld met mu- □p-ensemble en door immer van Corné r Engel. In dit stuk gaat wraaklust ten opzichte van Ja- Voorjaarsfestival 1982 Seizoensgerechten van HolIasperges - jonge zeezalm - lamsrug - lamsbout. Jonge groenten - verse kruiden. Ter introductie een Menu du Printemps c gangen prijs per couvert Restaurant «Den Schout» Oranjestraat 4 Tilburg-Centrum .1 (tussen paleisring en emmastraat)* 1 Te/. 013-434512 - 674394 Jj*M jin van de oep mensen m een dorp t een vrolijke chauffeur houdt zich strikt aan de regels, zijn zoon be dient het stuur en wedt, dat hij twee kilome ter met een blinddoek kan rijden, een bruid je laat zich inpalmen door een zanger van schlagers, twee aardige zigeuners zingen hun vrolijke lied, maar zijn altijd de pineut als er iets fout gaat. Er gebeurt van alles, maar Belgrado wordt gehaald. Daar vallen net de eerste Duitse bommen en alleen de zingende zigeuners overleven de tocht. Joegoslavië, 1980. Slobodan Syan. Met: Pa- vle Vujisic, Dragan Nikolié, Danilo Stojko- inep vic. het «Wie zingt daar zo?» wordt gedraaid op donderdag 25 maart om 20.30 uur. Kees F Wat overblijft is het uitein ontdaan yan toevallige beeldende e ten, dat uitsluitend verwijst naar zichz.su. Hans Klein Hofmeijer: «Bij het uitvoeren speelt de wijze waarop zoals richting, be weging, druk, de handelingsduur, de aard van het materiaal en de emotie van het schilderen en tekenen een belangrijke rol. Hierdoor ontstaat het uiteindelijke visuele beeld, dat dus niet van te voren bepaald is, maar groeit vanuit de aard en tijdsduur van de uitgevoerde handeling». ook een informatieve schok. Geen franje, geen verfraaiing, maar direkte informatie verschaffing. De kilheid, de hardheid, het gebrek aan warmte van onze wereld, breng ik op die manier in beeld». Peter Martens signaleert en heeft thema het verhaal van het leven j geboortetijden, dood. Peter Martens fotografeert vaak mensen die hun eigen lot niet in de hand hebben en daardoor een uitzichtloze toekomst tege- moet gaan. Mensen die echt aan het einde van hun mogelijkheden zijn. Openingstijden: di. t/m vrij, van 10.00 - 18.00 uur; woe.-, do.-, vrij.-avond van 19.00 - 21.30 uur; zat. 10.00 - 16.30 uur; zon. 13.00 - 16.30 uur. Eerste - sloten; tweede paasdag uur. Informatiestencil en want daar ieus gewerkt». d“ T' w“r‘ Kee. v» kalmihout. en .Kjd ,n. gaan e» d.n IMn jevil bij k""k“ X”. ÏLÜ» «formers als Bart Chabot en Ton Lebb.k. sjtie maar gebeurt er njets me( te Het is een soort kunstzinnige lelijkheid. js waar ik mezelf twee maanden mee wil kon- jat fronteren. «Kunst en vliegwerk» noem ik de ets. Ik ben benieuwd hoe ik er twee maan den later overdenk». Selbstmordtreiben «Lieber Heinz willst du mich zum Selbst- J mord treiben» is de titel van het muziek theaterstuk van Tom Jansen dat in de Stu dio-zaal op maandag 29 maart om 20.30 uur gebracht zal worden. Het stuk kon op dins dag 2 maart j.l. niet doorgaan wegens ziekte van een van de medewerkers. De regie van het projekt is i Tom Jansen en wordt gespeeld door ca Blok, Tom Jansen, Dik Boutkan, rmge- Peterse en Renate Kraak. Voor de muzil n een ondersteuning zorgen drie muzikan Wii waaronder Loek Dikker (die ook uc mm n Jeroen Goldsteen. spelers spelen zijn associa- jong tiet door een verhaal of een val. I c us uudige va geven: Emilie o en zang,, en zang) ei -v^taar en zang). die kruk vrij?» is te zien op vrijdag 2 en zaterdag 3 april om 20.15 uur. - Gelijktijdig met de grote MBK-tentoonstel- lingen in de Hogeschool en Schouwburgga- teel werkt A lerie eksposeert in het Kultureel Sentrum Zelf zegt hij een groep betrekkelijk «jonge» Tilburgse mijn werk w kunstenaars. Een groep die niets meer dan konsent een min of meer gelijktijdige geboorte, een ”1" J opleiding in Brabant en woon- en werk plaats gemeen heeft. Speuren naar overeen komsten lijkt dan ook een nutteloz- 1 heid, maar «oplettende» kijker., nu>u,w.. uiteraard zelf konklusies trekken. Morgenavond barst de studio-zaal uit haar voegen, wanneer daar de «nacht van het boek» losbrandt; voordrachten, muziek, performances, boekenveiling, forum en een videohoek. je kunt het zo gek niet verzinnen of het zit in dit grootscheepse programma. Kees ziet zichzelf wel als initiator van het li- cllulll teraire gebeuren in de stad, maar wijst na- noe drukkelijk op het vele (inhoudelijke) werk van j dat verzet is door de hele werkgroep van ]ende Comité Na werkgroep, hard en serie poëzie niet I antwoordt I ■Dixie One Happening J £>e iaatste fase van de Nacht van het Boek zal om 03.45 uur ingezet worden door de Amsterdamse muzikale dich- Josée Ruj ter Ton Lennink met een swingende vrijdag 2 act. Het laatste uur van de nacht treedt de Studk de nu al vermaarde groep Sammie America’s M.A.M. uit Tilburg op. Voor de volledigheid vermelden wij nog, dat gedurende de gehele manifes- en dat het op de vióv legd. De toeg-x- en kaarten zijn meeste boekhant schouwburg. Huib Fens (geb. 1954) volgde de tekenaka- demie in Tilburg om daarna aan de ko ninklijke akademie in ’s Hertogenbosch beeldhouwen te studeren. Daar «bevrijd van dogma’s en nauw omschreven regels en wetten» begon hij aan een persoonlijk stelpark vormen-onderzoek. Experimenten met in Budap vormen - zonder thema om aan het gevaar - van de beperking té ontkomen - in teke ningen en beelden van hout en hardsteen lijkt vooralsnog Fens’ belangrijkste doel. De tekeningen op de ekspositie staan op zichzelf en zijn nadrukkelijk geen voorstu dies. Het zijn wel echte beeldhouwersteke- ningen, monumentaal en weerbarstig, waar de (vorm) grenzen afgetast worden, soms op het irritante af. Tekeningen moe ten, alleen al door onmogelijke vormafwij kingen, irriteren, aldus Fens. Zijn beelden zijn al even sober en stug. jazz-improvisaties door het gelegen- heidskwartet Niko Langenhuijsen, Ron van Rossum, Paul van Kemenade en Jan Wirken. De tweede serie wordt afgesloten om 3.30 uur met een tweede ongekend mysterie-show. Pleuni louw speelt de hoofdrol in het blijspel «Rosé» van Andrew Davies, dat twee avonden in de schouwburg te zien zal zijn. Een hedendaags toneelstuk in een regie van Adrian Brine. waaraan verder meegewerkt wordt door Trees van der Donck, Ingeborg Uyt den Bogaard, El len Röhrman, Hugo Metsers, Lydia de Koning, Pint Vosmaer en Willem Boogaard. I In «Rosé» maken wij kennis met een aantal onderwijzeressen van een lagere school in I provincieplaats. Rose is een van de meest progressieve onder hen. Ze houdt er zeer mode I ideeën op na, die ze ook in praktijk tracht te brengen. Rose is h.v.». I is vastgelopen. Ze heeft het gevoel dat niemand haar begrijpt, c I een gegeven moment een inspekteur van het onderwijs haar op «Rosé» wordt gespeeld op vrijdag 26 en zaterdag 27 maart om Thomas Zehetmair g De 20-jarige violist 'Thomas Zehetmair. één I van de grootste ontdekkingen van de laatste jaren op het gebied van het vioolspel, treedt als solist op tijdens het konsert dat het Bra bants Orkest o.l.v. dirigent André Vander- wyMO» noot om 20.15 uur in de schouwburg-zaal zal verzorgen. Op het programma staan de vol- J gende werken: «Fanfare et Cortege» van Ketting, «Vioolkonsert no. 1 in Bes KV I 207» van Mozart en «Svmfonie in d» van I Franck. Het konsert van Het Brabants Orkest wordt I geopend met de «Fanfare et Cortege» die I Otto Ketting in 1960 komponeerde. Hierna I speelt Thomas Zehetmair het eerste viool- I konsert van Mozart, die dit werk in 1775 op I 19-jarige leeftijd schreef. liet konsert wordt besloten met een zeer po- I polair siuk. waar de koperen blaasinstrumen- I - 5, ten in de finale eveneens een belangrijk aan- I ■■ebben: de «Svmpfonie in d» van César I anek. et konsert april om 20.1! Van 20.2 gende at drachten verzor hout, Andreas 1 Mensje van Keuk Broek en Ernst var drachten worde ziek door het Stoof een beweging-nur Evers. Boekenstand Gelijktijdig met de eerste serie voor drachten zal in de foyer van de Studio- zaal een boekenstand geopend zijn. De schrijvers uit die eerste serie zullen daar aanwezig zijn om hun eigen wer- I ken desgewenst te signeren. Voorts zal I in de foyer een kleine ekspositie te zien I zijn van schrijvers-portretten, die wer- den vervaardigd door Marion Somers. In dezelfde ruimte bestaat ook de gele- i genheid uw eigen schriftelijke bijdrage I aan de manifestatie te leveren. (J kunt daar uw (dichterlijke) gedachten aan het papier toevertrouwen. Geslaag bijdragen worden in het programr I opgenomen. Tenslotte kunt u daar 01.00 uur videó-banden van de st I ting H.A.M. bekijken: «Junkiever- I driet» en «Versjazz 15-5-’81». Forumdiskussie de daarna elke week een gedicht van hem in Schae de Dichtershoek. Zijn eerste bundel «in de Amstt handpalm» zag het daglicht, kort daarop kunst» gevolgd doot het «Land achter de spiegel», vprhoi een bundel waar hij nog het meeste plezier aan beleefde. «Ik was toen, en wie niet in de zestiger jaren, op de psychedelische toer. In 1972 verscheen «Vice-Versa», eigenlijk ook van een tijdsdokument, want toen was ik volsla- ioni- gen in de ban van dejazz-muziek. Ik heb die jazz-periode hier in Tilburg van onder tot boven meegemaakt. Ik heb zelf toen driftig muziek gemaakt en kwam enigs zins verdwaald terecht op het podium voor jong talen) op het Loosdrechtse Jazz-festi- _I. Iedereen kende mij toen als Kees dén dichter. In 1974 verscheen «Voor de veran dering», waarin ik mijn hele gevoel heb uit geschreven. Daarna ben ik er mee opgehou den. Ik had geen zin meer. Ik schreef dingen op die ik nog moest meemaken, maar je Het dans- en muziekensemble «Peru Folk lorico» maakt in maart een toernee door Nederland. Op zondag 28 maart komt de groep in de Stadsschouwburg Tilburg met een programma boordevol liederen, dansen, legendes en ballades uit de Inca-tijd en uit de Creoolse folklore. De groep bestaat uit zeven muzikanten en vier dansparen. De musici bespelen niet al leen voor ons bekende instrumenten als gi taar, viool, saxofoon, mandoline en akkor- deon, maar ook authentieke instrumenten als de «kena» (een pre-colombiaanse fluit van hout of been), de «tinya» (een typisch Peruaanse trommel), de «chacca» (een slag instrument), de «charango», (een soort mi- nLgitaar met vijf snaren), de «zampona» (een blaasinstrument van de Indianen uit de Andes) en de Indiaanse harp. Verder dra gen de vier danspdten bij tot een kleurrijk en vrolijk geheel van Indiaanse en Cicvu.sc volksdansen. Molenkamp In de galerie van de Stadsschouwburg Til burg worden tot en met 31 maart gouaches van Charlotte Molenkamp tentoongesteld. Charlotte Molenkamp (’55) is afkomstig uit Tilburg. Zij studeerde aan de Akademie in Tilburg. Op dit moment woont en werk. j in Utrecht. Het getoonde werk werd ver vaardigd in de afgelopen anderhalf jaar. De gouaches van Charlotte Molenkamp hebben een zeer sterke zeggingskracht. De nadruk ligt op de kleur en de kompositie. In het werk zit bovendien nogal wat beweging. ten in de schouwburg-zaal. regisseur Paul de Mol. Spelers: Maria Poot. Arjnand Perenet en Mike Paschenegger. Een statistisch onderzoek zou het zonder twijfel uitwijzen: het hotel is de meest voor komende plaats van handeling in de filmge schiedenis. De reden ligt voor het grijpen. Het is nu eenmaal gemakkelijk reizen in de donderdag 1 april film van de ene lokatie naar de andere. En ■-zaal de film «Der bovendien: minnaar, mafioso, callgirl en cowboy - de tijdelijke verblijfplaats verkie zen ze allemaal boven de vaste stee (die heb ben ze voor de duur van de film en ons ple zier nu juist ontvlucht). Er is maar één plaats nog onpersoonlijker en en passanter dan de hotelkamer en dat is de hotelgang. Op zo’n hotelgang speelt een groot deel van de firn van Paul de Mol die erdeel vormt van het filmtheaterprojekt, de tweede F Actproduktie in dit seizoen. r oha ven. De twee ^trices zullen alle rollen in Restaurant naf 01.00 uur Griekse tragedie voor hun rekening ne’ yrden vastge- Euripides kreëerde met «Medea» een spel i i i tien gulden over de gevoelige koningsdochter Medea en Jr 'baar bij de haar zakelijke tegenpolen Jason en Kreon. - - 7**^ s. bij de Stads- De personen in dit befaamde toneelstuk t worden heen en weer geslingerd tussen ge- J „SWI voelens van haat en liefde, eenzaamheid en ‘MÊ/ - warmte, moed en angst: gevoelens van de Demon en van de Engel. In dit stuk gaat het om Medea’s wraak1 son en Kreon, de liefde VOOr haai iuuucicu uaaiaau uiiuci- géschikt maakt. Eddy Geerlings (Algemeen Dagblad): «Op de Utrechtse première in de Blauwe zaal bleek dat de zeer eigenzinnige interpretatie van Cantji Geraedts en Josée Ruiter van de bekende Griekse tragedie «Medea» een hoogtepunt van het toneelseizoen kan wor- Pieter Liefhebber (Telegraaf): «Josée Ruiter 5 gai en Cangi Geraedts maken er springlevend, prijs prikkelend toneel van waarvoor je op het puntje van je stoel gaat zitten.» Sytse Jan van der Molen (Leeuwarder Cou rant): «De wijze, waarop de twee aktrices in een eerder afstandeiijk dan inspirerend wer kend dekof hét befaamde treurspel met gro te durf en volle inzet, met hartstochtelijke inleving en uitputtende overgave zonder enige inzinking en ondanks duidelijke tech nische hindernissen, opbouwden en tot een welhaast drastisch einde voerden, verdient ten volle loffelijke aanduiding «tour de for- Het Filmhuis vertoont op d om 20.15 uur in de Studio-z Handler der vier Jahreszeiten» van Rainer Werner Fassbinder. A Het videoprogramma vóór april is samenge- steld uit verschillende experimenten en ge- bruiksmogelijkheden van video. Naast regi- straties van theater en filmprodukties en vi- deoexperimenten van de Vasulkas wo.rdt el ke week een programma uit de Neon serie van Tilt (in 1979 uitgezonden door de VPRO) getoond. Neon «een illegaal teeveeprogramma voor jong in het verzet/óf op het onderduik adres» is voortgekomen uit het VPRO-ra- dioprogramma Tilt. De makers'hiervan wil den hun programma ook voor teevee gaan maken en zochten daarvoor samenwerking met de Haagse videoproduktiegroep Meat ball. Na twee proefprogramma’s onder de naam van Tilt ging de VPRO akkoord voor een serie van vier programma's onder eind- redaktie van Bob Visser. Uitgangspunt was om inhoudelijk een zelfde lijn aan te hou den als de jongerenprogramma’s Tilt waar bij zoveel mogelijk gebruik zou worden ge maakt van wat van uit het land zou worden toegezonden aan films en videobanden. Ook werd aantal s: kocht die produktie In de Studio-zaal van de Stadsschouwburg vindt vijdagavond vanaf 20.30 uur de NACHT VAN HET BOEK plaats. Deze manifestatie, die georganiseerd wordt door het Comité Boekenweek. Stadsschouwburg Tilburg, Stichting J.H. Leopold en de werkgroep Literair Café, heeft een zeer uitgebreid en afwisselend program ma, dat tot 05.00 uur zal gaan duren. Hieronder treft u een overzicht aan van dat programma, waarmee in Tilburg de boekenweek (22 t.m. 27 maart) een hoogtepunt zal krijgen. Korvelseweg 85 Tilburg Van 22.45 tot 24.00 uur vindt een 1 rumdiskussie plaats over het ther «Het boek moet blijven». Aan dit fo rum. dat onder leiding staat van Jace van der Ven, nemen deel: Ernst van Al tena (auteur). Yokarini (boekhande laar), Cyrille Offermans (kritikus), Piet Simone (lezer) en Rob van Genne" (uitgever). Na de forumdiskussie is hc. tijd voor wat ontspanning en daarvoor ogen, puntknieën, én bescheiden. moet de wereld uitmelken in Kees van Kalmthout, Poet in Til- zelf. Vorig jaar verscheen pas _ustad van het |and Schoon we bundel, dat was «Achter de na ■dpunt van het zuiden, als heb er weer zin in. treedt weer op en de poë- tout het voor zeggen had. zie schiet bij wijze van spreken door m’n enoeg kwaliteit in huis om kop. voor dit doel door de VPRO een single 8 mm filmcamera’s aange- lie beschikbaar werden gesteld aan liegroepen. 30 maart t/m 4 april: Neon 1 met als onder werpen: een interview met een schooljon gen, die fervent aanhanger van Feyeno~-J is en door zijn al te groot enthousiasme --- -•■■urd; een 8 mm filmc de belevenissen van Hans van den Burgh (Gruppo Sportivo) in New York; een spec taculaire aktié van de antimilitaristische groep Onkruit. en een interview met jonge- e een vieoprogramma maakten over hun eigen leven. De items worden afgewis seld met muziek van: The Streetbeats. Pho ny and the Hardcore. Fischer Z. The Jags, The Specials en The Cure. Het tweede videoprogramma week te zien is, is een registratie tredën va waarbij z en Donn Pianist Jörg Demus speelt Mozart De pianist Jörg Demus treedt als solist op tijdens het konsert dat het Brabants Orkest «Is die kruk vrij?» is de titel van het nieuwe onder leiding van dirigent André Vander- kabaretprogramma dat Frans Halsema twee noot op donderdag 25 maart in de schouw- avonden in de schouwburg zal brengen. Een burg-zaal om 20.15 uur zal verzorgen. Jörg programma met veel muziek, veel gepraat, Demus, die algemeen beschouwd wordt als veel Verwarringen veel vrolijkheid. Kortom, een van de belangrijkste pianisten van de een avond met tal van hindernissen en toe- na-oorlogse generatie, speelt niet jninder standen. Bram Vermeulen (Nederlands dan drie pianokonserten van Mozart: «Pia- Hoop in vroeger dagen) schreef samen met nokonsert no. 12 in A KV 414», «Pianokon- Frans de teksten en verzorgde de vorir*- sert no. 21 in C KV 467» en «Pianokonsert ving. Frans Halsema geeft dit seizoen o no. 27 in Bes KV 595». erg origineel tintje aan zijn.programma. Hij waaronder Loek I Jörg Demus werd in 1928 in het Oostenrijk- laat zich begeleiden door «The Angels of komponeerde) en se St. Pölten geboren. Reeds op 11-jarige Hope». Drie dames die de nodige vaart aan De scènes die de sr-r-- leeftijd begon hij zijn studie aan de Wiener het programma zullen geven: Emilie Have- tief verbonden, niet door een verhaal of een Staatsakademie. Hij studeerde piano, orgel laar (elektrische piano en zang), Marijke psychologische ontwikkeling. Het stuk is en orkestdirektie en na zijn studie volgde hij Nekeman (synthesizer et) zang) en Corrie een reeks subtiele, sensoriële indrukken, meesterkursussen bij Walter Gieseking en van Binsbergen (basgitaar en zang). waarneming en fixering ervan. Het thema is Yves Nat. Tevens kreeg hij lessen van Mi- «Is die kruk vrij?» is te zien op vrijdag 2 en liefde. De akteurs zijn te beschouwen a.» chelangeli en Kempf. zaterdag 3 april om 20.15 uur. twee koppels (m./vr.) en een tussenfiguur. is in handen v~" speeld door Mor„ Jik Boutkan, Arie ’'Oor de muzikale uirc muzikanten 'J:- ook de muziek vjuidsteen. 'in zijn r- 7

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1982 | | pagina 19