)N.
Et*
>RIL
9
SS
demie en Aalburg in. De acht strukturen Haam--J- /'ri'
in zwart die hij in het Kultureel Sentrum
eksposeert zijn het (voorlopige) result:
van een periode waarin hij zich intens
bezighield met een onderzoek naar
eigenheid van het gebruikte materiaal.
de tilburgse koerier
K.v.K., dichter te T., kiest
kunstwerk van de week
Nacht van het boek met een zeer
uitgebreid en afwisselend programma
VIDEO
Xe„r:
word
1 april t/m 2 mei ÏMStftöïrisS
(Gruono Snortivoï in New York: een snec-
De tentoonstelling bestaat uit foto’s die de tavulalll
Rotterdamse fotograaf Peter Martens gedu- groep O
rende de afgelopen twaalf jaar over de hele ren dje
wereld maakte. De foto’s zijn angstkreten of bun ejK<
zelfs aanklachten tegen het feit dat leed,
pijn, geweld, eenzaamheid, verpaupering en
honger niks bijzonder meer zijn in onze we
reld. De foto’s zijn hard, scherp en vaak le
lijk, want zegt Peter Martens: «Ik wil in
zicht verschaffen in wat er allemaal aan de
hand is. En dat wil ik zo hard en duidelijk
mogelijk doen. Het enige wat ik tegen al dat
onrecht kan doen, is tenslotte zorgen dat
m’n foto's sterk zijn. Een goede foto is dan
55,-.
25 maart pagina 18
Vrijdag in de Studio-zaal van 20.30 tot 05.00 uur
ZATERDAG 27 maart a.s.
Aanvang 21.30 uur
in de
lore v anaer-
burg-zaal zal
staan de vol-
ortèee» van
Tweede serie
Restaurant
zen, want
Frans Halsema
a is
als
t, we laten
Gouaches van
als
Charlotte
Carola Popma, Shogun staal 1981.
VEEEND.
Der Handler der
168
woensdag 31 mrt. 20.30 uur
Nothing special
sociale fotografie
van Peter Martens
met open
•are achter-
nne-uurtje
xere broei;
nee in de
)rtabel en
t zonnige
de haver-
1 op 20,8
i constant
Het Brabants
Orkest met solist
Lieber Heinz
willst du mich zum
31 maart t/m
25 april
t vindt plaats op donderdag I
i plaats van je-
weer een nieu-
tadag». Ik
en de poë-
kunt
periv
REN
ER!
n energie
EWEG.
«VVie zingt
daar zo?»
Pleuni Touw in blijspel «Rosé»
«The Old Jazzmen»
je la
fo- schk
zal het dixieland-orkest
plus Seven» zorg dragen.
(van 24.00 tot C'
kens in de f
boekenveiling
vier Jahreszeiten»
geruimte.
ïaatsje en
school in een
hen. Ze houdt er zeer moderne
getrouwd, maar haar hüwelijk
ook haar moeder niet. Tot op
o school komt bezoeken.
120.15 uur.
Vijf Tilburgse kunstenaars:
Anton Coppens, Huib Fens,
Hans Klein Hofmeijer, Carola Popma
en Kees Reijnen eksposeren
in het Kultureel Sentrum
Muziek en dans
door groep
Peru Folklorico
zorg dragen. Gelijktijdig
1 01.00 uur) zal Jan Naaij-
foyer een aantrekkelijke
g leiden.
"ktbj FACELIFT:
FILMTHEATER-
PROJEKT
VAN F ACT
t zich als
gekozen:
Anton Coppens (geb. 1949) volgde de aka-
demie in Tilburg. Daarna vertrok hij met
een studiebeurs van het Nationaal Hoger
i dat in deze
-en is, is een registratie van een op-
11 van Maria Callas in Hamburg (1962)
jij ze fragmenten uit opera’s van Verdi
jnnizetti ten gehore brengt.
Donderdag 25 maart pagina 19
j! i
Eenchar-
f 12.715,-.
r
ica’s M.A.
de volledight
gedurende
Tale snacks verkr
et programma vans
ideo-band zal worden vast
sgaAgsprijs is tien
zijn verkrijgt
Handels en bij de
wordt met
yshow. Ach-
‘s komen dan voor het
;vi Weemoed t, Frans Kui-
ibot, Rob Schouten,
Mackinzie Van
lans Dorrestein. Deze
/orden afgewisseld door
Blauwe ogen, pur*
Ja. dat is K
burg, de schoonste stad van het land. Schoon
én kultureel brandpunt van het zuiden, als
Kees van Kalmthout het voor zeggen had.
«Tilburg heeft genoeg kwaliteit in huis om
zo'n centrum te worden». Kees trekt daar
hard aan. getuige zijn inspanningen om het
literatuur-minded publiek aan z’n trekken te
laten komen.
In de Studio-zaal vertoont het Filmhuis Je
aan film “Wie zin8t daar zo?’ (Ko to tamo Pe‘
va) van Slobodan Syan.
1Sae Het verhaal speelt in het begin
nma TWeede Wereldoorlog. Een groef
ir tot gaat met een gammele bus van
stich- naar Belgrado en die reis wordt een v
iever- lijdensweg. Een dictatoriale cha
houdt zich strikt aan de regels, zijn zoon
stuur en wedt, dat hij twee kilor
en blinddoek kan rijden, een bru
ich inpalmen door een zanger v
twee aardige zigeuners zin'
Carola Popma (geb. 1954) volgde de aka-
demie in Tilburg en de Koninklijke Aka-
demie in ’s Hertogenbosch, waar zij afstu
deerde in de richting beeldhouwen. In 181
waren van haar beelden te zien in het Am-
k en de biënale voor kleinplastiek
ipest. In het Kultureel Sentrum
eksposeert zij beelden in ijzer en kollages
in washi (handgeschept Japans papier) die
ontstaan zijn in een periode waarin zij de
mogelijkheden van het vormen en buigen
van materiaal onderzocht. Ook ijzer, het
materiaal dat zij naast of in kombinatie
met papier gebruikt voor haar beelden,
laat zich vouwen, buigen en omzetten. Bo
vendien lenen de ijzerstaven zich bijzon
der goed voor een lineair lijnenspel dat als
een opvallende constante steeds aanwezig
is in haar werk.
Instituut Antwerpen naar België. Momen-
- ::L‘. Anton Coppens in Los Angeles.
:gt hij onder meer over zijn werk: «In
werk wordt de direktheid, intuïtie en
onsentratie steeds belangrijkér. Geen vorm
Is dogma, maar als consequëntie of funktie
van een geestesgesteldheid. Schilderen
spirituele bezigheid». Met deze uitspr;
eloze bezig- wijst Coppens het routinematige, het vol
ers kunnen van een stramien, resoluut af. Het gaat
hem niet om een bedachte konstella
maar de vormen - tekens die doen denl
aan een schriftuur en design-achtige ont
werpen - ontstaan vanuit een meditatieve
intuïtie en de keuze van het materiaal.
Corner Jazz Club
Uzerstraat 1 Tilburg
Eigentijdse versie
van de Griekse
tragedie Medea
,~-t- Ruiter en Cantji Gereadts spelen op
2 en zaterdag 3 april om 20.30 uur in 'a 'le,
de Studio-zaal een zeer eigentijdse versie Ere
van de klassieke tragedie «Medea» van ’’e*
Euripides. Bij de totstandkoming van deze aPnl
voorstelling zijn door Helmert Woudenberg
van het Werktheater regie-adviezen gege-
De twee aktrices zullen alle rollen in
Dat heeft voor mij persoonlijk niets meer
maken met poëzie. Dat is niet erg, dat
juist prima op zo’n avond, maar je moet dat
niet verwarren met poëzie». Kees van
Kalmthout publiceerde voor het eerst op
n >-sftijd in het toenmalige dagblad
r Lataster werd geboren in 1920 in
chaesberg en is sinds 1942 werkzaam in
terdam. Hij volgde een opleiding tot
unstschilder aan de Middelbare Kunstnij
verheidsschool te Maastricht en de Rijks-
akadeinie in Amsterdam. Op de Rijksakade-
mie kwam hij via Heinrich Campendonk in
aanraking met het expressionisme en de ab-
strakte kunst. In diezelfde tijd studeerde Ka
rei Appel aan de Rijksakademie. Ook voor
de jonge Limburgse schilder was het voor
beeld van Cobra de bevrijding van het akade-
mische kunstonderwijs. Ger Lataster is de
sleutelfiguur tussen Cobra en de «Amster
damse Limburgers» zoals de groep Limbur
gers (o.a. Jef Diederen en Pieter Defesche)
genoemd werd. De naam duidt niet op een
stroming of een hechte groep. De kunste
naars zijn vaak gescheiden en individuele
richtingen uitgegaan, de een typisch expres
sionistisch, de ander meer analytisch. De
handeling van het schilderen is een belang
rijk beeldend element geworden.
Om 01.00 uur start de tweede serie
voordrachten, die geopend
een verrassende mysterie-sl
tereenvolgens -
voetlicht: Levi
pers, Bart Chat
Herman Brand,
Gunnik en Hans
voordrachten wc
Hans Epp was in, het vreemdelingenlegioen
gegaan om de liefdeloze zorgen van zijn
moeder te ontvluchten. Als hij terugkomt
gaat hij bij de politie, maar wordt spoedig
ontslagen omdat hij zich in diensttijd door
een hoer heeft laten verleiden. Hij wordt Sr°ot
fruithandelaar, verkoopt zijn waren op bin- °n“er
nenplaatsen. Zijn «grote liefde» is niet mek
hem getrouwd, omdat hij onder haar stand
was. Zijn vrouw houdt niet van hem, kwetst
hem alleen maar: hij ontvlucht haar door
veelvuldig cafébezoek; thuis slaat hij haar in
machteloze woede. Als zij zich van hem wil
laten scheiden, krijgt hij een hartaanval. Hij
geneest weer en het echtpaar blijft bijeen.
Daar Hans geen zwaar werk meer kan doen,
kleurrijk neemt hij een knecht in dienst, Anzell, met
Creoolse wie zijn vrouw hem, toen hij in het zieken
huis lag, bedrogen heeft.
Die zinnetjes schrijf ik op en daar moet ik
mee naar buiten komen. Ze zijn zo prachtig
dat’je ze eigenlijk tegen de muur van je huis
moet prikken. «Duizendpoot Kees van
Kalmthout is behalve dichter in hart en nie
ren. leraar Nederlands, maatschappijleer en
nog een heleboel meer o.a. leraar handvaar
digheid. «Op de akademie heb ik geleerd te
kijken. Liefde voor het detail te krijgen en
te ontdekken dat het hele minimale een
enorme spanning kan oproepen». Er is ge-
g werk in de kunstuitleen waarin Kees
;r van Kalmthout zich kan verliezen, Opval-
:t is door de hele werkgroep van ]ende overeenkomst is de wat hij noemt
Machtwoord. «Alle lof gaat naar de «dubbe, realiteit» die uit deze werken
,s verschrikkelijk spreekl. een voorkeur die niet verbaast
Op de vraag of de wanneer hij zijn favOriete schilders noemt:
moet wor-
trein. Wan-
itreedt
DE AFSTAND
TOT DICHTBIJ
Het Filmhuis vertoont in het Kultureel Sen
trum de film «De Afstand tot dichtbij». Re
gie en scenario: Barbara Meter; kamera:
Mat van Hensberger; montage: Mattijn
Seip, Barbara Meter; geluid: Menno Euwe;
produktie: Frans van der Staak, Nederland,
1982 (40 min.).
«De afstand tot dichtbij» verbeeldt een pe
riode uit Barbara Meter’s kindertijd. Toen
ze vier jaar was, moest ze als half-joods kind
-avond van onderduiken en kwam in een gereformeerd
- 16.30 uur: gezin óp het land terecht. Ze werd uit een
eerste paasdag ge- progressief milieu met veel aandacht voor
van 13.00- 16.30 kuituur overgeplaatst in een strenge, sombe-
toegang gratis. re omgeving.
Reijnen (geb. 1952) studeerde na
ervingen op de afdeling publiciteit
ifiek, schilderen aan de akademie St.
in Breda. Hij eksposeerde o.a. in
ksk; k k““
taa* nen werkt met een grote hoeveelheid ma-
nsl*‘ terialen. Behalve verf (acryl) en linnen ver-
r de werkt hij regelmatig zink, aluminium inkt
en krijt in zijn werkstukken.
indelijke beeld, Na een periode van experimenteren met
eeldende effek- de kollagetechniek en het bezig zijn met
st naar zichzelf, kleuren lijkt Kees Reijnen zich uitsluitend
/oeren geworpen te hebben op het schilderen.
- be- Maakt een heftige en impulsieve indruk
maar de beweging in zijn doeken concen
treert zich telkens op een aantal vormen
die hardnekkig een plaats bezet houden in
de turbulente gebeurtenissen op het doek.
Vijf Tilburgse kunstenaars van 31 maart
t/m 25 april in het Kultureel Sentrum.
Informatiemapje en toegang gratis
Voordrachten
.30 tot 22.45 uur zullen de vol-
tute.urs in de Studio-zaal voor-
>rgen: Peter van Lies-
Burnier, Sybren Polet,
ilen, Walter van den
in Altena. Deze voor-
ien afgewisseld met mu-
□p-ensemble en door
immer van Corné
r Engel. In dit stuk gaat
wraaklust ten opzichte van Ja-
Voorjaarsfestival 1982
Seizoensgerechten van
HolIasperges - jonge zeezalm
- lamsrug - lamsbout.
Jonge groenten - verse kruiden.
Ter introductie een
Menu du Printemps
c gangen
prijs per couvert
Restaurant
«Den Schout»
Oranjestraat 4 Tilburg-Centrum .1
(tussen paleisring en emmastraat)* 1
Te/. 013-434512 - 674394 Jj*M
jin van de
oep mensen
m een dorp
t een vrolijke
chauffeur
houdt zich strikt aan de regels, zijn zoon be
dient het stuur en wedt, dat hij twee kilome
ter met een blinddoek kan rijden, een bruid
je laat zich inpalmen door een zanger van
schlagers, twee aardige zigeuners zingen
hun vrolijke lied, maar zijn altijd de pineut
als er iets fout gaat. Er gebeurt van alles,
maar Belgrado wordt gehaald. Daar vallen
net de eerste Duitse bommen en alleen de
zingende zigeuners overleven de tocht.
Joegoslavië, 1980. Slobodan Syan. Met: Pa-
vle Vujisic, Dragan Nikolié, Danilo Stojko-
inep vic.
het «Wie zingt daar zo?» wordt gedraaid op
donderdag 25 maart om 20.30 uur.
Kees F
Wat overblijft is het uitein
ontdaan yan toevallige beeldende e
ten, dat uitsluitend verwijst naar zichz.su.
Hans Klein Hofmeijer: «Bij het uitvoeren
speelt de wijze waarop zoals richting, be
weging, druk, de handelingsduur, de aard
van het materiaal en de emotie van het
schilderen en tekenen een belangrijke rol.
Hierdoor ontstaat het uiteindelijke visuele
beeld, dat dus niet van te voren bepaald is,
maar groeit vanuit de aard en tijdsduur
van de uitgevoerde handeling».
ook een informatieve schok. Geen franje,
geen verfraaiing, maar direkte informatie
verschaffing. De kilheid, de hardheid, het
gebrek aan warmte van onze wereld, breng
ik op die manier in beeld».
Peter Martens signaleert en heeft
thema het verhaal van het leven j
geboortetijden, dood.
Peter Martens fotografeert vaak mensen die
hun eigen lot niet in de hand hebben en
daardoor een uitzichtloze toekomst tege-
moet gaan. Mensen die echt aan het einde
van hun mogelijkheden zijn.
Openingstijden: di. t/m vrij, van 10.00 -
18.00 uur; woe.-, do.-, vrij.-avond van
19.00 - 21.30 uur; zat. 10.00 - 16.30 uur;
zon. 13.00 - 16.30 uur. Eerste -
sloten; tweede paasdag
uur. Informatiestencil en
want daar
ieus gewerkt».
d“ T' w“r‘ Kee. v» kalmihout. en .Kjd
,n. gaan e» d.n IMn jevil bij k""k“ X”. ÏLÜ»
«formers als Bart Chabot en Ton Lebb.k. sjtie maar gebeurt er njets me(
te Het is een soort kunstzinnige lelijkheid.
js waar ik mezelf twee maanden mee wil kon-
jat fronteren. «Kunst en vliegwerk» noem ik de
ets. Ik ben benieuwd hoe ik er twee maan
den later overdenk».
Selbstmordtreiben
«Lieber Heinz willst du mich zum Selbst- J
mord treiben» is de titel van het muziek
theaterstuk van Tom Jansen dat in de Stu
dio-zaal op maandag 29 maart om 20.30 uur
gebracht zal worden. Het stuk kon op dins
dag 2 maart j.l. niet doorgaan wegens ziekte
van een van de medewerkers.
De regie van het projekt is i
Tom Jansen en wordt gespeeld door
ca Blok, Tom Jansen, Dik Boutkan,
rmge- Peterse en Renate Kraak. Voor de muzil
n een ondersteuning zorgen drie muzikan
Wii waaronder Loek Dikker (die ook uc mm
n Jeroen Goldsteen.
spelers spelen zijn associa- jong
tiet door een verhaal of een val. I
c us uudige va
geven: Emilie
o en zang,,
en zang) ei
-v^taar en zang).
die kruk vrij?» is te zien op vrijdag 2 en
zaterdag 3 april om 20.15 uur. -
Gelijktijdig met de grote MBK-tentoonstel-
lingen in de Hogeschool en Schouwburgga- teel werkt A
lerie eksposeert in het Kultureel Sentrum Zelf zegt hij
een groep betrekkelijk «jonge» Tilburgse mijn werk w
kunstenaars. Een groep die niets meer dan konsent
een min of meer gelijktijdige geboorte, een ”1" J
opleiding in Brabant en woon- en werk
plaats gemeen heeft. Speuren naar overeen
komsten lijkt dan ook een nutteloz- 1
heid, maar «oplettende» kijker., nu>u,w..
uiteraard zelf konklusies trekken.
Morgenavond barst de studio-zaal uit
haar voegen, wanneer daar de «nacht van
het boek» losbrandt; voordrachten, muziek,
performances, boekenveiling, forum en een
videohoek. je kunt het zo gek niet verzinnen
of het zit in dit grootscheepse programma.
Kees ziet zichzelf wel als initiator van het li- cllulll
teraire gebeuren in de stad, maar wijst na- noe
drukkelijk op het vele (inhoudelijke) werk van j
dat verzet is door de hele werkgroep van ]ende
Comité Na
werkgroep,
hard en serie
poëzie niet I
antwoordt I
■Dixie One Happening
J £>e iaatste fase van de Nacht van het
Boek zal om 03.45 uur ingezet worden
door de Amsterdamse muzikale dich- Josée Ruj
ter Ton Lennink met een swingende vrijdag 2
act. Het laatste uur van de nacht treedt de Studk
de nu al vermaarde groep Sammie
America’s M.A.M. uit Tilburg op.
Voor de volledigheid vermelden wij
nog, dat gedurende de gehele manifes-
en dat het
op de vióv
legd. De toeg-x-
en kaarten zijn
meeste boekhant
schouwburg.
Huib Fens (geb. 1954) volgde de tekenaka-
demie in Tilburg om daarna aan de ko
ninklijke akademie in ’s Hertogenbosch
beeldhouwen te studeren. Daar «bevrijd
van dogma’s en nauw omschreven regels
en wetten» begon hij aan een persoonlijk stelpark
vormen-onderzoek. Experimenten met in Budap
vormen - zonder thema om aan het gevaar -
van de beperking té ontkomen - in teke
ningen en beelden van hout en hardsteen
lijkt vooralsnog Fens’ belangrijkste doel.
De tekeningen op de ekspositie staan op
zichzelf en zijn nadrukkelijk geen voorstu
dies. Het zijn wel echte beeldhouwersteke-
ningen, monumentaal en weerbarstig,
waar de (vorm) grenzen afgetast worden,
soms op het irritante af. Tekeningen moe
ten, alleen al door onmogelijke vormafwij
kingen, irriteren, aldus Fens. Zijn beelden
zijn al even sober en stug.
jazz-improvisaties door het gelegen-
heidskwartet Niko Langenhuijsen,
Ron van Rossum, Paul van Kemenade
en Jan Wirken. De tweede serie wordt
afgesloten om 3.30 uur met een tweede
ongekend mysterie-show.
Pleuni louw speelt de hoofdrol in het blijspel «Rosé» van Andrew Davies, dat twee avonden
in de schouwburg te zien zal zijn. Een hedendaags toneelstuk in een regie van Adrian Brine.
waaraan verder meegewerkt wordt door Trees van der Donck, Ingeborg Uyt den Bogaard, El
len Röhrman, Hugo Metsers, Lydia de Koning, Pint Vosmaer en Willem Boogaard.
I In «Rosé» maken wij kennis met een aantal onderwijzeressen van een lagere school in
I provincieplaats. Rose is een van de meest progressieve onder hen. Ze houdt er zeer mode
I ideeën op na, die ze ook in praktijk tracht te brengen. Rose is h.v.».
I is vastgelopen. Ze heeft het gevoel dat niemand haar begrijpt, c
I een gegeven moment een inspekteur van het onderwijs haar op
«Rosé» wordt gespeeld op vrijdag 26 en zaterdag 27 maart om
Thomas Zehetmair g
De 20-jarige violist 'Thomas Zehetmair. één I
van de grootste ontdekkingen van de laatste
jaren op het gebied van het vioolspel, treedt
als solist op tijdens het konsert dat het Bra
bants Orkest o.l.v. dirigent André Vander- wyMO»
noot om 20.15 uur in de schouwburg-zaal zal
verzorgen. Op het programma staan de vol- J
gende werken: «Fanfare et Cortege» van
Ketting, «Vioolkonsert no. 1 in Bes KV I
207» van Mozart en «Svmfonie in d» van I
Franck.
Het konsert van Het Brabants Orkest wordt I
geopend met de «Fanfare et Cortege» die I
Otto Ketting in 1960 komponeerde. Hierna I
speelt Thomas Zehetmair het eerste viool- I
konsert van Mozart, die dit werk in 1775 op I
19-jarige leeftijd schreef.
liet konsert wordt besloten met een zeer po- I
polair siuk. waar de koperen blaasinstrumen- I - 5,
ten in de finale eveneens een belangrijk aan- I
■■ebben: de «Svmpfonie in d» van César I
anek.
et konsert
april om 20.1!
Van 20.2
gende at
drachten verzor
hout, Andreas 1
Mensje van Keuk
Broek en Ernst var
drachten worde
ziek door het Stoof
een beweging-nur
Evers.
Boekenstand
Gelijktijdig met de eerste serie voor
drachten zal in de foyer van de Studio-
zaal een boekenstand geopend zijn. De
schrijvers uit die eerste serie zullen
daar aanwezig zijn om hun eigen wer-
I ken desgewenst te signeren. Voorts zal
I in de foyer een kleine ekspositie te zien
I zijn van schrijvers-portretten, die wer-
den vervaardigd door Marion Somers.
In dezelfde ruimte bestaat ook de gele-
i genheid uw eigen schriftelijke bijdrage
I aan de manifestatie te leveren. (J kunt
daar uw (dichterlijke) gedachten aan
het papier toevertrouwen. Geslaag
bijdragen worden in het programr
I opgenomen. Tenslotte kunt u daar
01.00 uur videó-banden van de st
I ting H.A.M. bekijken: «Junkiever-
I driet» en «Versjazz 15-5-’81».
Forumdiskussie
de daarna elke week een gedicht van hem in Schae
de Dichtershoek. Zijn eerste bundel «in de Amstt
handpalm» zag het daglicht, kort daarop kunst»
gevolgd doot het «Land achter de spiegel», vprhoi
een bundel waar hij nog het meeste plezier
aan beleefde. «Ik was toen, en wie niet in de
zestiger jaren, op de psychedelische toer. In
1972 verscheen «Vice-Versa», eigenlijk ook
van een tijdsdokument, want toen was ik volsla-
ioni- gen in de ban van dejazz-muziek.
Ik heb die jazz-periode hier in Tilburg van
onder tot boven meegemaakt. Ik heb zelf
toen driftig muziek gemaakt en kwam enigs
zins verdwaald terecht op het podium voor
jong talen) op het Loosdrechtse Jazz-festi-
_I. Iedereen kende mij toen als Kees dén
dichter. In 1974 verscheen «Voor de veran
dering», waarin ik mijn hele gevoel heb uit
geschreven. Daarna ben ik er mee opgehou
den. Ik had geen zin meer. Ik schreef dingen
op die ik nog moest meemaken, maar je
Het dans- en muziekensemble «Peru Folk
lorico» maakt in maart een toernee door
Nederland. Op zondag 28 maart komt de
groep in de Stadsschouwburg Tilburg met
een programma boordevol liederen, dansen,
legendes en ballades uit de Inca-tijd en uit
de Creoolse folklore.
De groep bestaat uit zeven muzikanten en
vier dansparen. De musici bespelen niet al
leen voor ons bekende instrumenten als gi
taar, viool, saxofoon, mandoline en akkor-
deon, maar ook authentieke instrumenten
als de «kena» (een pre-colombiaanse fluit
van hout of been), de «tinya» (een typisch
Peruaanse trommel), de «chacca» (een slag
instrument), de «charango», (een soort mi-
nLgitaar met vijf snaren), de «zampona»
(een blaasinstrument van de Indianen uit de
Andes) en de Indiaanse harp. Verder dra
gen de vier danspdten bij tot een kleurrijk
en vrolijk geheel van Indiaanse en Cicvu.sc
volksdansen.
Molenkamp
In de galerie van de Stadsschouwburg Til
burg worden tot en met 31 maart gouaches
van Charlotte Molenkamp tentoongesteld.
Charlotte Molenkamp (’55) is afkomstig uit
Tilburg. Zij studeerde aan de Akademie in
Tilburg. Op dit moment woont en werk. j
in Utrecht. Het getoonde werk werd ver
vaardigd in de afgelopen anderhalf jaar.
De gouaches van Charlotte Molenkamp
hebben een zeer sterke zeggingskracht. De
nadruk ligt op de kleur en de kompositie. In
het werk zit bovendien nogal wat beweging.
ten in de schouwburg-zaal.
regisseur Paul de Mol.
Spelers: Maria Poot. Arjnand Perenet en
Mike Paschenegger.
Een statistisch onderzoek zou het zonder
twijfel uitwijzen: het hotel is de meest voor
komende plaats van handeling in de filmge
schiedenis. De reden ligt voor het grijpen.
Het is nu eenmaal gemakkelijk reizen in de
donderdag 1 april film van de ene lokatie naar de andere. En
■-zaal de film «Der bovendien: minnaar, mafioso, callgirl en
cowboy - de tijdelijke verblijfplaats verkie
zen ze allemaal boven de vaste stee (die heb
ben ze voor de duur van de film en ons ple
zier nu juist ontvlucht).
Er is maar één plaats nog onpersoonlijker
en en passanter dan de hotelkamer en dat is
de hotelgang. Op zo’n hotelgang speelt een
groot deel van de firn van Paul de Mol die
erdeel vormt van het filmtheaterprojekt,
de tweede F Actproduktie in dit seizoen.
r oha ven. De twee ^trices zullen alle rollen in Restaurant
naf 01.00 uur Griekse tragedie voor hun rekening ne’
yrden vastge- Euripides kreëerde met «Medea» een spel i i
i tien gulden over de gevoelige koningsdochter Medea en Jr
'baar bij de haar zakelijke tegenpolen Jason en Kreon. - - 7**^ s.
bij de Stads- De personen in dit befaamde toneelstuk t
worden heen en weer geslingerd tussen ge- J „SWI
voelens van haat en liefde, eenzaamheid en ‘MÊ/
- warmte, moed en angst: gevoelens van de
Demon en van de Engel. In dit stuk gaat het
om Medea’s wraak1
son en Kreon,
de liefde VOOr haai iuuucicu uaaiaau uiiuci-
géschikt maakt.
Eddy Geerlings (Algemeen Dagblad): «Op
de Utrechtse première in de Blauwe zaal
bleek dat de zeer eigenzinnige interpretatie
van Cantji Geraedts en Josée Ruiter van de
bekende Griekse tragedie «Medea» een
hoogtepunt van het toneelseizoen kan wor-
Pieter Liefhebber (Telegraaf): «Josée Ruiter 5 gai
en Cangi Geraedts maken er springlevend, prijs
prikkelend toneel van waarvoor je op het
puntje van je stoel gaat zitten.»
Sytse Jan van der Molen (Leeuwarder Cou
rant): «De wijze, waarop de twee aktrices in
een eerder afstandeiijk dan inspirerend wer
kend dekof hét befaamde treurspel met gro
te durf en volle inzet, met hartstochtelijke
inleving en uitputtende overgave zonder
enige inzinking en ondanks duidelijke tech
nische hindernissen, opbouwden en tot een
welhaast drastisch einde voerden, verdient
ten volle loffelijke aanduiding «tour de for-
Het Filmhuis vertoont op d
om 20.15 uur in de Studio-z
Handler der vier Jahreszeiten» van Rainer
Werner Fassbinder.
A Het videoprogramma vóór april is samenge-
steld uit verschillende experimenten en ge-
bruiksmogelijkheden van video. Naast regi-
straties van theater en filmprodukties en vi-
deoexperimenten van de Vasulkas wo.rdt el
ke week een programma uit de Neon serie
van Tilt (in 1979 uitgezonden door de
VPRO) getoond.
Neon «een illegaal teeveeprogramma voor
jong in het verzet/óf op het onderduik
adres» is voortgekomen uit het VPRO-ra-
dioprogramma Tilt. De makers'hiervan wil
den hun programma ook voor teevee gaan
maken en zochten daarvoor samenwerking
met de Haagse videoproduktiegroep Meat
ball. Na twee proefprogramma’s onder de
naam van Tilt ging de VPRO akkoord voor
een serie van vier programma's onder eind-
redaktie van Bob Visser. Uitgangspunt was
om inhoudelijk een zelfde lijn aan te hou
den als de jongerenprogramma’s Tilt waar
bij zoveel mogelijk gebruik zou worden ge
maakt van wat van uit het land zou worden
toegezonden aan films en videobanden.
Ook werd
aantal s:
kocht die
produktie
In de Studio-zaal van de Stadsschouwburg vindt vijdagavond vanaf 20.30 uur de
NACHT VAN HET BOEK plaats. Deze manifestatie, die georganiseerd wordt
door het Comité Boekenweek. Stadsschouwburg Tilburg, Stichting J.H. Leopold
en de werkgroep Literair Café, heeft een zeer uitgebreid en afwisselend program
ma, dat tot 05.00 uur zal gaan duren. Hieronder treft u een overzicht aan van dat
programma, waarmee in Tilburg de boekenweek (22 t.m. 27 maart) een
hoogtepunt zal krijgen.
Korvelseweg 85 Tilburg
Van 22.45 tot 24.00 uur vindt een 1
rumdiskussie plaats over het ther
«Het boek moet blijven». Aan dit fo
rum. dat onder leiding staat van Jace
van der Ven, nemen deel: Ernst van Al
tena (auteur). Yokarini (boekhande
laar), Cyrille Offermans (kritikus), Piet
Simone (lezer) en Rob van Genne"
(uitgever). Na de forumdiskussie is hc.
tijd voor wat ontspanning en daarvoor
ogen, puntknieën, én bescheiden. moet de wereld uitmelken in
Kees van Kalmthout, Poet in Til- zelf. Vorig jaar verscheen pas
_ustad van het |and Schoon we bundel, dat was «Achter de na
■dpunt van het zuiden, als heb er weer zin in. treedt weer op en de poë-
tout het voor zeggen had. zie schiet bij wijze van spreken door m’n
enoeg kwaliteit in huis om kop.
voor dit doel door de VPRO een
single 8 mm filmcamera’s aange-
lie beschikbaar werden gesteld aan
liegroepen.
30 maart t/m 4 april: Neon 1 met als onder
werpen: een interview met een schooljon
gen, die fervent aanhanger van Feyeno~-J
is en door zijn al te groot enthousiasme
--- -•■■urd; een 8 mm filmc
de belevenissen van Hans van den Burgh
(Gruppo Sportivo) in New York; een spec
taculaire aktié van de antimilitaristische
groep Onkruit. en een interview met jonge-
e een vieoprogramma maakten over
hun eigen leven. De items worden afgewis
seld met muziek van: The Streetbeats. Pho
ny and the Hardcore. Fischer Z. The Jags,
The Specials en The Cure.
Het tweede videoprogramma
week te zien is, is een registratie
tredën va
waarbij z
en Donn
Pianist Jörg
Demus speelt
Mozart
De pianist Jörg Demus treedt als solist op
tijdens het konsert dat het Brabants Orkest «Is die kruk vrij?» is de titel van het nieuwe
onder leiding van dirigent André Vander- kabaretprogramma dat Frans Halsema twee
noot op donderdag 25 maart in de schouw- avonden in de schouwburg zal brengen. Een
burg-zaal om 20.15 uur zal verzorgen. Jörg programma met veel muziek, veel gepraat,
Demus, die algemeen beschouwd wordt als veel Verwarringen veel vrolijkheid. Kortom,
een van de belangrijkste pianisten van de een avond met tal van hindernissen en toe-
na-oorlogse generatie, speelt niet jninder standen. Bram Vermeulen (Nederlands
dan drie pianokonserten van Mozart: «Pia- Hoop in vroeger dagen) schreef samen met
nokonsert no. 12 in A KV 414», «Pianokon- Frans de teksten en verzorgde de vorir*-
sert no. 21 in C KV 467» en «Pianokonsert ving. Frans Halsema geeft dit seizoen o
no. 27 in Bes KV 595». erg origineel tintje aan zijn.programma. Hij waaronder Loek I
Jörg Demus werd in 1928 in het Oostenrijk- laat zich begeleiden door «The Angels of komponeerde) en
se St. Pölten geboren. Reeds op 11-jarige Hope». Drie dames die de nodige vaart aan De scènes die de sr-r--
leeftijd begon hij zijn studie aan de Wiener het programma zullen geven: Emilie Have- tief verbonden, niet door een verhaal of een
Staatsakademie. Hij studeerde piano, orgel laar (elektrische piano en zang), Marijke psychologische ontwikkeling. Het stuk is
en orkestdirektie en na zijn studie volgde hij Nekeman (synthesizer et) zang) en Corrie een reeks subtiele, sensoriële indrukken,
meesterkursussen bij Walter Gieseking en van Binsbergen (basgitaar en zang). waarneming en fixering ervan. Het thema is
Yves Nat. Tevens kreeg hij lessen van Mi- «Is die kruk vrij?» is te zien op vrijdag 2 en liefde. De akteurs zijn te beschouwen a.»
chelangeli en Kempf. zaterdag 3 april om 20.15 uur. twee koppels (m./vr.) en een tussenfiguur.
is in handen v~"
speeld door Mor„
Jik Boutkan, Arie
’'Oor de muzikale
uirc muzikanten
'J:- ook de muziek
vjuidsteen.
'in zijn r-
7