10
)S JUBILEUM
VOORDEEL BIJ YAMAHA
dftboorat
Il‘,l1111H KJJSÊKTTmra TFOlUWföO
STRDSSCHÜIMUhG TILBURG
ll95
VLEUGELS
VAN DE WEEK
Muziek en dans
PASADENA ROOF
ORCHESTRA
Pleuni Touw in
het Brab. Orkest
Q95
Het Brabants
Orkest biedt
Filmhuis Murw
kamermuziek aan
tilburg
-
INGERS
door groep Peru
Folklorico
ROBIN REILICH,
STUDENTE,
KIEST KUNSTWERK
C<
30
NEN
'fyebers
Pianist Jörg
Demus speelt drie
werken van Mozart Twee avonden
Pas op dat je geen woord zegt
VIDEO
Een heel gewoon
leven
O YAMAHA
Poëzie Hardop
VAN WAS
Poppentheater
EjEj
Hoe lang wilt u nog
zo slecht slapen?
795
per fles
illustratie
one-man-show
Robert Paul
FILMHUIS
blijspel «Rosé»
Hedendaags
koffiekonsert door
art 1982 pagina 16
DE TILBURGSE KOERIER
Donderdag 18 maart 1982 pagina 17
Restaurant
j
Malle. Met: Maurice
i. Yori Bertin. 90 min. Sj]
ysci
SC
per fles
LE
oü Rosé
S V.D.Q.S.
plattel;
AOUTH
ESSEN
Juliana van
Stolbergstraat 7 en 25
Telefoon 013-363049
slaapwinkel
luwburgring 25, tilburg tel. 422122
i te laten
lisschilder
Robert
met be-
iOGNE
i/I.D.0.
HOT
per fles
ieRMARCM»
DN BLANC
cs
)F POUILLY
IARCHEN
inde Duitse wijn
ert een
situatie t
t van een
Juwelier - Horloger ‘üS
:houwburgring 27, Tilburg
dat in eei
dio-zaal
20.30 uur
Rutu -
nis. waan
Het progr
Cairo (te
VERLOVINGSRINGEN
voor een gouden toekomst
Wij tonen u gaarne de opnieuw
uitgebreide collectie in gladde en
bewerkte modellen of ringen
met briljant.
ïte krijgen
nieuw te
c van Aas.
skken met
Toneelgroep Souvenir des Montagnards speelt
van Dimitri Frenkel Frank
Het ou
noeg i<
tografisch i
we afbeek
een systen
aardighede
ming, vei
Het duid
Verenigde
Amerikaan
s en maken
ben Nie ste
Dinsdag 2.3 maart t.e.m. zondag 28 maart
«Een heel gewoon leven», Imre Gyönggyös-
sy en Kabay, Hongarije, 1977, 67 min.
Een indringende dokumentaire-achtige fil
20.30
atie Ar
zijn meer
Levenslange garantie op
toetscontacten -
Duizenden registratie
mogelijkheden -
De meest natuurgetrouwe
en unieke solostemmen -
Revolutionaire micro-chip-
techniek-
Betrouwbaarheid en kwaliteit
voor uw leven -
Met gratis zitbank -
Met kompleet pakket
lesmateriaal -
-1 TOPKWALTTEFT IN PIANO'S ORGELS
SINDS 1887
uw Yamaha Electone orgeldealer
muziekhuis
ojdere vorm. Het
evuld. het toneelbeeld
voor de muzikale
kombo o.l.v. Bert
tssen versie van de
ee avonden
vrijdag 19
i uur. Voor
een beperkt
namen ze de grote beslissing om van hun hobby hun beroep te maken. Ze lieten hun baan in de
steek en werden professioneel muzikant.
Het repertoire van het gezelschap bestaat niet alleen uit nostalgische nummers uit de jaren twintig
en dertig, maar ook uit eigentijdse nieuwe muziek.
Het Pasadena Roof Orchestra komt in de volgende bezetting naar Tilburg: John Arthy (sousapho-
ne, bas). Andy Pummell (altsax). Mac White (altsax). Frank White (tenorsax), Clive Baker (trom
pet. zang). Mike Henry (trompet). Rob Renvoize (trombone). Steve Foster (drums). Peter Durrent
(piano, zang). John Barron (banjo, gitaar) en John Parry (zang).
Het jazz-konsert vindt plaats op dinsdag 23 maart om 20.15 uur.
Bij Het Brabants Orkest kan men ook
terecht om een kamermuziek-ensemble
te boeken. Het Brabants Orkest kan k<
bemiddelen tussen eigen ensembles en
organisaties die concerten organiseren.
Beoogd wordt zo het muziek-aanbod in
- vooral - de provincie Noord-Brabant
te vergroten.
vertelt ze wat er zich in haar leven
heeft afgespeeld.
Steeds heeft ze een kamer ver
huurd en op dit moment wordt die
bewoond door een studente in de
cnoiugie, juffrouw Veenstra,
tot stomme verbazing van Cle
mentine en later ook van Theo el
ke dag per post pakjes krijgt toege
stuurd uit alle delen van de wereld.
Al vertellend tegen Theo verschij
nen in flash backs alle voorgaande
huursters ten tonele.
In een bonte afwisseling worden ze
door Clementine opgeroepen en
zien we fragmenten uit het verle
den. Het is aan de toeschouwer uit
te maken in welke relatie ze tot
Clementine gestaan hebben of
staan.
Uitvoering op dinsdag 23 maart a.s.
Plaats: Studio-zaal Stadsschouw
burg.
Aanvang: 20.30 uur.
Mer- L. wikkelir
geleiding van een pianist te boeken. Het
Belangstellen den kunnen een brochure dans..
ïrs over de duo’s eriJensembles aanvragen Tijden
'c e bij Het Brabants Orkest.
J bruik
eigen en-
dt beoog
provincie
>resariaatsactivi-,
its Orkest heeft
De nieuwe produktie van Poëzie Harde
J— in een regie van Tone
op woensdag
ir gebracht wordt. I
i uur beginnen te twijfelen en de behoefte
trjan alles af te kappen om spontaan i
kunnen starten. Zo iemand is Dick
Arthur Beets en Dick van Aas trek
elkaar op. Geen wonder dat hun standpun
ten wel moeten botsen.
Arjan Ederven en Kees Prins zijn drie jaar
op de theaterschool geweest. Daar hebben
ze elkaar leren kennen. Ze besloten om on
der de naam De Duo’s het programma
ind Gala te maken, wat ging over hei
irt in het kultureel
tg 20.30 uur.
muziek nage-
I, wordt nieuw le
ut Amsterdamse dich-
1-- zijn ritmische
i van vooraf
j jn swingende act
stroboscoop, rookont-
ere verwarrende zaken,
poëzie waarop je moet
In principe kunnen de ensembles ver
schillende soorten concerten verzor
gen: avondvullende programma’s,
school- of jeugdconcerten met toelich
ting, lunchconcerten enz. Ook zijn ver
schillende combinaties mogelijk.
Behalve de begeleidende pianisten z
alle musici leden van Het Brabants
kest. De volgende ensembles kunnen
bij Het Brabants Orkest geboekt wor
den:
Cambini Kwir
cadante (violit
niste Deirdre
nyi (cellist*
Deirdre Harsanj
kers (pianotrii.,
(strijktrio of
Wachtl
no).
Ook is het mogelijk om violist
Szreder en cellist Jhon Brecher i
Dit toneelstuk is een hallucinerend
«Sonate spel met de tijd.
ran Bela
Hoofdpersoon is Clementine Jaffa,
een wat excentriek alleenstaande
vrouw van rond de veertig. Eigen- Dewo°n<l d
bestaat haar enige aanspraak P^ychologK
uit een goudvis, die echter voort-
durend te horen krijgt «dat hij
geen woord mag zeggen». Als ze
besloten heeft haar trap
schilderen krijgt ze de hui
Theo over de vloer en aan hem
mie speelt in een regie van Leo
n. het toneelstuk «Vleugels
- 1 Ottenhof. Het stuk speelt in
J in Afrika, waar een dagelijk-
1 woedt tussen de guerrillabeweging
vlanke koloniale bewind. Echter niet I
waarop oorlogs-
doen, zich hand-
Voorjaarsfestival 1982
Seizoensgerechten van
Holl. asperges - jonge zeezalm
- lamsrug - lamsbout.
Jonge groenten - verse kruiden.
Ter introductie een
Menu du Printemps
5 gangen f» f"
prijs per couvertj
Restaurant
«Den Schout»
Oranjestraat 4 Tilburg-Centrum
(tussen paleisring en emmastraatji
Tel. 013-434512 - 674394 Jij
tyangen
>ek i
van
(er
e f6.95
■xvvintet (blazers). Duo Mer-
list David George en f
irdre Harsanyi), Duo Har
st Gyözö Harsanyi en pianiste
Harsanyi), Trio Kerssemeec-
-- trio). Variant Ensemble
wf pianokwartet). Trio
tl (viool, mezzosopraan en pia-
Met het «aanbieden» van e
sembles uit het orkest wordt
de cultuurspreiding in de
bevorderen en de «impn
teit» van Het Brabants
het karakter van service.
i van die zeldzame stu-
Bedrijfskunde weten te
grote aktieve belang
en. Robin Reilich komt
enigde Staten, waar deze
verbazing wekt als in
Robin studeert «Business» (Han-
de Indiana University en werd uit
1 n om in
een speciaal programma te volgen;
éntatie op de Europese markt, waar
me de ekonomie, het recht en de
kaanse samenwerking in de Europese
imische Gemeenschap de onderwerpen
jdie zijn. Robin is zeer te spreken over
vijs aan de Hogeschool en de vele
Jie Buro Buitenland organiseerde,
week
trand-
smeenschap. In
stens de helft
tijd aan muziek: «Ik heb de univer-
it van Indiana gekozen om te studeren
fat daar naast een zeer goede handels-op-
■no óók een hoog aangeschreven conser-
r zijn beheerste u» >u<u
echo’s die hij rr»<
in- en uitschakelen.
1 c“' zelf bestaan voor het g-2
°°Sd een mengeling van absurdisme.
:te te ciatie en opsommingen met af er
rtivi. pe cynische uithalen en-dubbple t
De belangrijkste kracht van Ton Lebbink
blijft zijn «live»-optreden.
In de Studiezaal komt de voorstelling «De
vogels en het meisje» van Poppentheater Ej
Ej. Poppenspeelster Damiel van Dalsum
van Ej Ej speelt met hand-, stok- en vinger-
poppen. Zij schrijft al haar verhalen zelf. De
voorstelling is bedoeld voor kinderen vanaf
zeven jaar.
Het rode meisje is haar vriendje, een vreem
de vogel, kwijt. Zou hij weggevlogen zijn om
een nest te bouwen? Als ze op onderzoek s,uk' Aan
uitgaat, waarschuwt de wolkenbeklimmer 'verkt d°or
haar voor een zwarte wolk, die aan komt Leshe
drijven. Mestdagh.
7”J Er gebeuren meer onheilspellende dingen in Jn een door
4 dit poëtisch sprookje. Uiteindelijk blijkt het verslaan
rode meisje in staat om de vreemde vogels hun ho‘el de
F van de ondergang te redden. 6er en de êue
is een korres
A|s u eens wist wat er ’s
nachts met uw lichaam
gebeurt, in een te zacht,
kuilend, slap bed.
Of minstens zo slecht
een te hard bed, zonder
vering. Als u zelf eens kon
zien hoe u op zo’n manier
uw wervelkolom forceert,
waardoor uw spieren niet
kunnen ontspannen. Hoe
teenisom
laTopex
XU DU HAUT
EMILION
per fles 79S
RC MÉDOC
Het Brabants Orkest zal, inSamenwerking
met de Stadsschouwburg Tilburg, een kof-
fiekonsret met hedendaagse muziek verzor
gen. Op het programma staat de
voor twee piano’s en- slagwerk» van u^a
Bartók, dat uitgevoerd wordt door studen
ten van het Brabants Conservatorium en de
première van de nieuwe kameropera «Het vlo(
Huwelijksaanzoek» van Jo van den Booren.
een vaudeville in één bedrijf naar het gelijk- llJk
namige toneelstuk van Anton P. Tsjechow.
«Het -Huwelijksaanzoek» wor,dt gebracht
door drie solisten en een ensemble bestaan
de uit leden van Het Brabants Orkest.
Het konsert vindt plaats op zondag 21
maart om 12.30 uur in de schouwburgzaal
en er is een kinderkresj aanwezig.
Donderdag 25 maart om
De Duo’s met ter illustrat
Ederveen en Kees Prins, zi
dan alleen maar komisch
Een film van Paul de Mol H/dl llCCl gCWOOD nieuwste produktie.
Woensdag 24 maart 20.30 uur kultureel sen- I Ij’ 13
trum. ICVCn UlV
sterk op zichzelf terugvalt. /en indringende dokumentaire-achtige film Er ziJn mensen die willen houden wat ze érand Gala te maken, wat ging oveHiet be-
Een steeds beklemmender gevoel van een- over he( |even van de 74_jarige Hongaarse hebben. Die proberen binnen de begrenzing gnp show. In ’8(X81 maakten ze een pro-
zaamheid maakt dat hij op een met altijd boerjn Verona Kiss. Zij vertelt over het van wat ze verworven hebben, nieuwe we- gramma over jalouzie getiteld Terug in de
even plezierige wijze geconfronteerd wordt werk jn haar eigen woorden zonder Op- gen le vinden. Zo iemand is Arthur Beets, strijd. Vanaf 1980 zijn Arjan Ederveen en
met zichzelf smuk portretteert zij de eigen aard van het Er zijn mensen die graag willen veranderen. Kees Prins als gastspelers aan het Werk-
van h fd* ^eb3|See^ °P “p aut°biografie Hongaarse plattelandsleven. Die- als ze iets verworven hebben, daaraan theater verbonden.
De film is geen reconstructie van «zijn ver
haal» maar creëert een klimaat waarin de Tfin I ohhinL'
toeschouwer een situatie beleeft, die leidt Vil
tot het isolement van een individu binnen Vrijdag 19 maart in 1
zijn eigen wereld. sentrum. Aanvang 20.30
De nadruk in de film ligt op de gevoelens Het oude id^aal dat poëzie en r
van dit individu en zijn daaruit voort-' noe8 ldentlek kunnen zijn,
^Jn vloeiende gedragspatroon. ven mgeblazen door de Am
1 Ur- Vooraf wordt het korte filmpje Si Syphus r°n Lebbink Hij brengt zijn
-- van Paul de Mol vertoond (1970). teksten op de funkacht.ge tonen
opgenomen tapes, en bij zijn swir
horen lichteffekten, stroboscoop,
wikkelingen en andere verwarreni
'u*t resultaat is een p
uansen.
'T’ijdens zijn act wordt de spanning opge-
J door zijn beheerste en funktionele ge
bruik van echo’s die hij met een voetdruk-
knop kan in- en uitschakelen. De teksten
zélf bestaan voor het grootste gedeelte uit
,surdisme. vrije asso-
-en toe scher-
bodems.
25 maart om 20.15 uur zal verzorgen. Jörg
Demus. die algemeen beschouwd wordt als
een van de belangrijkste pianisten van de
na-oorli --:“J“
dan dri
nokonsert no. 12 in A
sert no. 21 in C KV 4(
no. 27 in Bes KV 595».
Jörg Demus werd in 1928 in het Oostenrijk
se St.-Pölten geboren. Reeds op 11-jarige
leeftijd begon hij zijn studie aan de Wiener
Staatsakademie. Hij studeerde piano, orgel
en orkestdirektie en na zijn studie volgde hij
meesterkursussen bij Walter Gieseking en
'Yves Nat. Tevens kreeg hij lessen van Mi-
chelangeli en Kempf. Jörg Demus maakte
zijn debuut in Wenen in 1953. waarna, een.
internationale karrière volgde die vrijwel
niet te vergelijken valt met welké pianist
dan ook.
Het Filmhuis vertoont jn de Studio-zaal de
film «Ascenseur pourTéchafaud» (De lift
naar het schavot) van Louis Malle.
Het gaat in deze film om een gewezen offi
cier die in Indo-China heeft gevochten en in
Parijs de minnaar is geworden van de echt
genote van zijn baas, een uitermate onsym
pathieke en gewetenloze wapenhandelaar,
voor wie elke oorlog een zaakje is. Op aan
dringen van de vrouw vermoordt de min
naar de echtgenoot. De politie moet denken
dat de man zelfmoord heeft gepleegd. Maar
het noodlot achterhaalt de moordenaar in
de lift, die in een volkomen verlaten kan
toorgebouw - waarin de moord is gepleegd
- plotseling blijft steken omdat de stroom is
afgesneden.
Frankrijk. 1957. Louis
Ronet. Jeanne Moreau.
Zw./wit.
De film wordt vertoond op donderdag 18 en
vrijdag 19 maart om 20.30 uur.
overgaan. Je hoort het. Ik ben ’n romantisch
type: Debussy, volle maan, sterren en de
oceaan. Het heeft mij al heel wat moeilijk
heden bezorgd.»
In Robins keuze «2 Beeldfasen» van beel
dend kunstenaar Eric de Nie vloeien het wit
en blauw op een voor Robin aangename wij
ze ineen. «Het is niet direkt. maar een
beetje stoffig, dwarrelig, waardoor mijn ver
beelding op hol slaat. Het kan alles zijn: een
perspektief-grapje, maar ook een «window
of your mind.» Wat ik belangrijker vind is de
rust en het opgewekte wat van het werk
straalt. Ik ben niet zo op zoek naar diepere
betekenissen. Door de zachte kleur (’a nice
shade of blue,) blauw is het werk «cool» en
bepaald rustgevend voor iemand zoals ik die
altijd druk bezig is en nauwelijks kan stilzit
ten. Verdrietige en zware dingen die zitten in
mij. Mijn leefomgeving moet daarom rustig
en aangenaam zijn.» Eric de Nie (1944. Lei
den) woont en werkt in Haarlem en is docent
vrije grafiek aan de Rijksakademie in Am
sterdam.
Eric De Nie was een van de weinigen die in
de jaren zeventig de mogelijkheden van de
cameravisie begonnen te onderzoeken. Zij
schilderen zo nauwkeurig en onpersoonlijk
wat de foto registreert. Dit zgn. Fo-
1 realisme is dus geen natuurgetrou-
iMvelding van de werkelijkheid, maar
v“*ematisch onderzoek naar de eigen-
,..eden van de fotografische beeldvor-
- ei taald in het medium schilderkunst.
juidelijkst kwam deze stroming in de
■!->de Staten naar voren. Terwijl de
■Kuanse fotorealisten graag gebruik
n van koele designtechnieken, gaat De
feeds schilderachtiger te werk en blijft
de handeling van het schilderen voor hem
van het grootste belang.
Zijn bekende «spijkerjasjes» illustreren de
ze ontwikkeling treffend. In het recente werk
van Eric De Nie neemt het thema «schaduw-
ojekties» een belangrijke plaats in. Scha-
en van hemzelf, van bomen, grashalmen.
Daarbij betrekt hij de ruimte tussen de din
gen die schaduw geven en de schaduw zelf in
zijn schilderij. In feite maakt hij van zijn
schilderdoek een projektiescherm. In de li
tho «2 beeldfasen» neemt dit thema een on
verwachte wending; het is een «tweeluik»
waarvan optisch gesuggereerd wordt dat het
ene een kwartslag is gedraaid ten opzichte
het andere, door niet alleen de perspek-
tische vertekening van de schaduwpro-
jektie aan te geven, maar ook die van de om
trek.
Kunstwerk van de week is een initiatief van
de TUburgse Koerier en de Kunstuitleen. We
kelijks motiveert een fezei/lezeres van de Tik-
om iets te zeg- burgse Koerier waarom een werk uit de
Daar komt bij Kunstuitleen zijn/haar speciale voorkeur pe
lang wilt u iiqg.zo slecht
slapen? Neem ons advies
ter harte: een goed bed en
een goede matras komen
uw gezondheid en humeur
ten goede! En wij hebben
voor u het meest perfekte
bed dat er is: Lattoflex.
Een bed dat, samen met
de speciale Lattoflex-
matras, uw lichaam in
elke welving en holte de
juiste steun geeft'. Waar
door uw slaaphouding al
tijd echt ontspannen is.
Uw wervelkolom in een
juiste, rechte lijn (zie
foto). Lattoflex is zo’n
bijzonder bed, met zoveel
unieke voordelen, dat u
binnenkort beslist bij ons
k moet komen kijken en
R praten.
Lattoflex, slapen zoals u
^Lnog nooit geslapen heeft.
I I VX.4.IV l.uidop.
Brulin in de Stu-
24 maart om
heet «Powema di
gezangen van oorsprong en toe-
oPers en publiek waren prima te spreken komst». Een aangrijpende theatergebeurte-
an de belangrijkste pianisten van de over de verrichtingen van Robert Paul in nis, waarin zang, dans en
rlogse generatie, speelt niet minder zijn eerste eigen theaterprogramma, dat als Het programma is sameng
rie pianokonserten van Mozart: «Pia- titel kreeg «Een voorzichtige eerste stap». Cairo (teksten, ideeën en melodieën) en
isert no. 12 in A KV 414», «Pianokon- Dit seizoen brengt Robert Paul zijn one- wordt gespeeld door Gerda Havertong en
467» en «Pianokonsert man-show in een uitgebreidere vorm. Het Edgar Cairo. Voor de muzikale ondersteu-
repertoire werd aangevuld, het toneelbeeld ning zorgen Ronald Snijders en Zapata
kreeg meer, aandacht en voor de muzikale Renfrum «Jaw».
jange ondersteuning zorgt een kombo o.l.v. Bert Zoals de Calypso en de Reggae, met ge-
/iener Stoots. De nieuwe, volwassen versie van de bruikmaking van tekst en muziek, allerlei
orgel Robert Paul öhé-man-show is twee avonden ontwikkelingen beschrijven van de Caraïbi-
iriot:; te zien in de Stadsschouwburg: vrijdag 19 sche mens en maatschappij, zo laat de Suri- eze
en zaterdag 20 maart om 20.15 uur. Voor naam.se dichter/schrijver Edgar Cairo met ”aar,
vrijdag 19 maart zijn er nog een beperkt veel dynamiek en muzikaliteit de ontwikke-
aantal plaatsen beschikbaar. lingsgang van de zwarte mens zien.
Pleuni Touw speelt de hoofdrol in het blij
spel «Rosé» van Andrew Davies, dat twee
avonden in de schouwburg te zien zal zijn.
Een hedendaags toneelstuk in een regie van
Adrian Brine, waaraan verder meegewerkt
wordt door Trees van der Donck. Ingeborg
Uyt den Bogaard. Ellen Rohrman. Hugo
Metsers. Lydia de Koning. Pim Vosmaer en
Willem Boogaard.
In «Rosé» maken wij kennis met een aantal
onderwijzeressen van een lagere scljool in
een provincieplaats. Rose is een van de
meest progressieve onder hen. Ze houdt er
zeer moderne ideeën op na. die ze ook in
praktijk tracht te brengen. Rose is ge
trouwd. maar haar huwelijk is vastgelopen.
Ze heeft het gevoel dat niemand haar be
grijpt. ook haar moeder niet. Tot op een ge
geven moment een inspekteur van het on
derwijs, haar op school komt bezoeken. Hij
blijkt veel te voelen voor haar aanpak van
lesgeven en wil daar graag met haar over
praten. Ook in andere opzichten toont hij
veel begrip voor haar opvattingen.
«Rosé» wordt gespeeld op vrijdag 26 en za
terdag 27 maart om 20.15 uur.
?NANDEZ
per fles
Het dans- en muziekensemble «Peru
lorico» maakt in maart een toernee door
Nederland. Op zondag 28 maart komt de
groep in de Stadsschouwburg Tilburg met
een programma boordevol liederen, dansen,
legendes en ballades uit de Inca-tijd en uit
de Creoolse folklore.
De groep bestaat uit zeven muzikanten en
Vier dansparen. De musici bespelen niet al
leen voor ons bekende instrumenten als gi
taar, viool, saxofoon, mandoline en akkor-
deon. maar ook authentieke instrumenten
als de «kena» (een pre-colombiaanse fluit
van hout of been), de «tinya» (een typisch
Peruaanse trommel), de «chacca» (een slag
instrument). de «charango» (een soort mini-
gitaar met vijf snaren), de «zampona» (een
blaasinstrument van de Indianen uit de An
des) en de Indiaanse harp. Verder dragen de
vier dansparen bij tot een kleurrijk en vro
lijk geheel van Indiaanse en Creoolse volks
dansen.
Joor blanken geregeerd Afrikaans
tn drie korrespondenten vanuit
e oorlog tussen het regeringsle-
tuerrillabeweging. Hoofdpersoon
1» ven Murespondent die teveel oorlogen
heeft meegemaakt om nog in idealisme te
geloven. Hij komt in konflikt met zijn kolle-
ga’s. maar houdt zichzelf in stand. Dan
komt zijn vriend zwaar gewond binnen,
mishandeld door de regeringstroepen. Even
lijkt het erop dat hij alsnog stelling zal ne
men, maar daarna gaat hij aan de meest ste
riele en rationele gedachtenwereld tenon-
u Folk- «Vleugels van was» kunt u zien op woens-
se door dag 24 maart om 20.15 uur.
Robin Reilich is’ één
denten die een studie 1
kombineren met een
stelling voor de kunster
dan ook uit de Verer
kombinatie minder
Europa.
ÏS'elddoo? Edgar «r,K’P van 40 «“denten gekozen <-
en melodieën) en Tilburg een spectaal programma te yo
een oriëntatie op de Europese markt,
met name de ekonomie, het recht
Amerikaanse samenwerking in de Eu
Ekoriom' 1 J
van studie zijn. Robin is zeer te
het onderwijs aan de Hogescl
excursies die Buro Buitenlanc
Deze week vertrok de groep voor een t
r Brussel. Parijs en Straatsburg; br
irden van de Europese gem<
Amerika besteedt Robin minst
sileit
leiding
vatorium
Ik kom uit een familie van muzikanten en schilderen zo nam
komponisten. Mijn grootvader speelde viool mogelijk wat de fot
in het New York Philharmonic en mijn va- tnm-afiiu-h rooiium»
der speelde klarinet in een Broadway-or-
kest. Zelf ben ik heel jong begonnen met
klassiek piano en was vastbesloten pianiste
te worden. Op mijn 18e jaar (Robin is nu 20
jaar) nam ik deel aan pianoconcoursen en
kwam tot de ontdekking dat ik wel zo ver
draaid goed moest zijn wilde ik het «ma
ken». In Amerika is het allés of niets
wanneer je niet tot de top behoort dan b...
je genoodzaakt muziek te spelen waar je zelf
niet achter staat. Ik ben er toen mee opge
houden en speel nu uitsluitend muziek die
mij persoonlijk het leifst is. Dat zijn de pia
noconcerten van Shostakowitsch. Chopin.
Brahms en vooral Debussy. Daarnaast speel projel
ik ook graag oude jazz en bebop; deuntjes duwer
die mensen horen, herkennen eri genieten».
Ook aan de beeldende kunst werd ten huize
van de familie Reilich aandacht besteed.
Robin vertelt: «Mijn vader nam elke zon
dag mijn broertje en mij op schoot en bla
derde een groot boek over het Impressionis
me door. Hij bedekte dan de titel van een
schilderij en wij moesten raden door wie dat
schilderij was geschilderd. Het klinkt een van h
beetje raar, maar daardoor heb ik leren kij- tivisti
ken naar kunst en kan ik wanneer ik een
museum binnenstap snel de hand van een
bepaalde impressionistische-schilder her
kennen. Ik ben ook weg van een oriëntaanse
en vooral Japanse aquarellen. Het fragiele,
delikate en simpele manier om ■«•»-
gen spreekt me enorm aan. L
dat de zachte kleuren zo prat
Theaterun
genboom,
was» van Jan
een fiktief land
se strijd woedt-o
en het blanke koloniale bev
die strijd, maar de manier
korrespondenten hun werk i
haven in zo’n situatie, staat centraal in het
stuk. Aan «Vleugels van was» wordt meege-
r Martine Crefcoeur. Paul Gieske.
Gruyter, Jaap Hoogstra en Jan
de
Mestdagh.
In een do<
DU