10 )S JUBILEUM VOORDEEL BIJ YAMAHA dftboorat Il‘,l1111H KJJSÊKTTmra TFOlUWföO STRDSSCHÜIMUhG TILBURG ll95 VLEUGELS VAN DE WEEK Muziek en dans PASADENA ROOF ORCHESTRA Pleuni Touw in het Brab. Orkest Q95 Het Brabants Orkest biedt Filmhuis Murw kamermuziek aan tilburg - INGERS door groep Peru Folklorico ROBIN REILICH, STUDENTE, KIEST KUNSTWERK C< 30 NEN 'fyebers Pianist Jörg Demus speelt drie werken van Mozart Twee avonden Pas op dat je geen woord zegt VIDEO Een heel gewoon leven O YAMAHA Poëzie Hardop VAN WAS Poppentheater EjEj Hoe lang wilt u nog zo slecht slapen? 795 per fles illustratie one-man-show Robert Paul FILMHUIS blijspel «Rosé» Hedendaags koffiekonsert door art 1982 pagina 16 DE TILBURGSE KOERIER Donderdag 18 maart 1982 pagina 17 Restaurant j Malle. Met: Maurice i. Yori Bertin. 90 min. Sj] ysci SC per fles LE oü Rosé S V.D.Q.S. plattel; AOUTH ESSEN Juliana van Stolbergstraat 7 en 25 Telefoon 013-363049 slaapwinkel luwburgring 25, tilburg tel. 422122 i te laten lisschilder Robert met be- iOGNE i/I.D.0. HOT per fles ieRMARCM» DN BLANC cs )F POUILLY IARCHEN inde Duitse wijn ert een situatie t t van een Juwelier - Horloger ‘üS :houwburgring 27, Tilburg dat in eei dio-zaal 20.30 uur Rutu - nis. waan Het progr Cairo (te VERLOVINGSRINGEN voor een gouden toekomst Wij tonen u gaarne de opnieuw uitgebreide collectie in gladde en bewerkte modellen of ringen met briljant. ïte krijgen nieuw te c van Aas. skken met Toneelgroep Souvenir des Montagnards speelt van Dimitri Frenkel Frank Het ou noeg i< tografisch i we afbeek een systen aardighede ming, vei Het duid Verenigde Amerikaan s en maken ben Nie ste Dinsdag 2.3 maart t.e.m. zondag 28 maart «Een heel gewoon leven», Imre Gyönggyös- sy en Kabay, Hongarije, 1977, 67 min. Een indringende dokumentaire-achtige fil 20.30 atie Ar zijn meer Levenslange garantie op toetscontacten - Duizenden registratie mogelijkheden - De meest natuurgetrouwe en unieke solostemmen - Revolutionaire micro-chip- techniek- Betrouwbaarheid en kwaliteit voor uw leven - Met gratis zitbank - Met kompleet pakket lesmateriaal - -1 TOPKWALTTEFT IN PIANO'S ORGELS SINDS 1887 uw Yamaha Electone orgeldealer muziekhuis ojdere vorm. Het evuld. het toneelbeeld voor de muzikale kombo o.l.v. Bert tssen versie van de ee avonden vrijdag 19 i uur. Voor een beperkt namen ze de grote beslissing om van hun hobby hun beroep te maken. Ze lieten hun baan in de steek en werden professioneel muzikant. Het repertoire van het gezelschap bestaat niet alleen uit nostalgische nummers uit de jaren twintig en dertig, maar ook uit eigentijdse nieuwe muziek. Het Pasadena Roof Orchestra komt in de volgende bezetting naar Tilburg: John Arthy (sousapho- ne, bas). Andy Pummell (altsax). Mac White (altsax). Frank White (tenorsax), Clive Baker (trom pet. zang). Mike Henry (trompet). Rob Renvoize (trombone). Steve Foster (drums). Peter Durrent (piano, zang). John Barron (banjo, gitaar) en John Parry (zang). Het jazz-konsert vindt plaats op dinsdag 23 maart om 20.15 uur. Bij Het Brabants Orkest kan men ook terecht om een kamermuziek-ensemble te boeken. Het Brabants Orkest kan k< bemiddelen tussen eigen ensembles en organisaties die concerten organiseren. Beoogd wordt zo het muziek-aanbod in - vooral - de provincie Noord-Brabant te vergroten. vertelt ze wat er zich in haar leven heeft afgespeeld. Steeds heeft ze een kamer ver huurd en op dit moment wordt die bewoond door een studente in de cnoiugie, juffrouw Veenstra, tot stomme verbazing van Cle mentine en later ook van Theo el ke dag per post pakjes krijgt toege stuurd uit alle delen van de wereld. Al vertellend tegen Theo verschij nen in flash backs alle voorgaande huursters ten tonele. In een bonte afwisseling worden ze door Clementine opgeroepen en zien we fragmenten uit het verle den. Het is aan de toeschouwer uit te maken in welke relatie ze tot Clementine gestaan hebben of staan. Uitvoering op dinsdag 23 maart a.s. Plaats: Studio-zaal Stadsschouw burg. Aanvang: 20.30 uur. Mer- L. wikkelir geleiding van een pianist te boeken. Het Belangstellen den kunnen een brochure dans.. ïrs over de duo’s eriJensembles aanvragen Tijden 'c e bij Het Brabants Orkest. J bruik eigen en- dt beoog provincie >resariaatsactivi-, its Orkest heeft De nieuwe produktie van Poëzie Harde J— in een regie van Tone op woensdag ir gebracht wordt. I i uur beginnen te twijfelen en de behoefte trjan alles af te kappen om spontaan i kunnen starten. Zo iemand is Dick Arthur Beets en Dick van Aas trek elkaar op. Geen wonder dat hun standpun ten wel moeten botsen. Arjan Ederven en Kees Prins zijn drie jaar op de theaterschool geweest. Daar hebben ze elkaar leren kennen. Ze besloten om on der de naam De Duo’s het programma ind Gala te maken, wat ging over hei irt in het kultureel tg 20.30 uur. muziek nage- I, wordt nieuw le ut Amsterdamse dich- 1-- zijn ritmische i van vooraf j jn swingende act stroboscoop, rookont- ere verwarrende zaken, poëzie waarop je moet In principe kunnen de ensembles ver schillende soorten concerten verzor gen: avondvullende programma’s, school- of jeugdconcerten met toelich ting, lunchconcerten enz. Ook zijn ver schillende combinaties mogelijk. Behalve de begeleidende pianisten z alle musici leden van Het Brabants kest. De volgende ensembles kunnen bij Het Brabants Orkest geboekt wor den: Cambini Kwir cadante (violit niste Deirdre nyi (cellist* Deirdre Harsanj kers (pianotrii., (strijktrio of Wachtl no). Ook is het mogelijk om violist Szreder en cellist Jhon Brecher i Dit toneelstuk is een hallucinerend «Sonate spel met de tijd. ran Bela Hoofdpersoon is Clementine Jaffa, een wat excentriek alleenstaande vrouw van rond de veertig. Eigen- Dewo°n<l d bestaat haar enige aanspraak P^ychologK uit een goudvis, die echter voort- durend te horen krijgt «dat hij geen woord mag zeggen». Als ze besloten heeft haar trap schilderen krijgt ze de hui Theo over de vloer en aan hem mie speelt in een regie van Leo n. het toneelstuk «Vleugels - 1 Ottenhof. Het stuk speelt in J in Afrika, waar een dagelijk- 1 woedt tussen de guerrillabeweging vlanke koloniale bewind. Echter niet I waarop oorlogs- doen, zich hand- Voorjaarsfestival 1982 Seizoensgerechten van Holl. asperges - jonge zeezalm - lamsrug - lamsbout. Jonge groenten - verse kruiden. Ter introductie een Menu du Printemps 5 gangen f» f" prijs per couvertj Restaurant «Den Schout» Oranjestraat 4 Tilburg-Centrum (tussen paleisring en emmastraatji Tel. 013-434512 - 674394 Jij tyangen >ek i van (er e f6.95 ■xvvintet (blazers). Duo Mer- list David George en f irdre Harsanyi), Duo Har st Gyözö Harsanyi en pianiste Harsanyi), Trio Kerssemeec- -- trio). Variant Ensemble wf pianokwartet). Trio tl (viool, mezzosopraan en pia- Met het «aanbieden» van e sembles uit het orkest wordt de cultuurspreiding in de bevorderen en de «impn teit» van Het Brabants het karakter van service. i van die zeldzame stu- Bedrijfskunde weten te grote aktieve belang en. Robin Reilich komt enigde Staten, waar deze verbazing wekt als in Robin studeert «Business» (Han- de Indiana University en werd uit 1 n om in een speciaal programma te volgen; éntatie op de Europese markt, waar me de ekonomie, het recht en de kaanse samenwerking in de Europese imische Gemeenschap de onderwerpen jdie zijn. Robin is zeer te spreken over vijs aan de Hogeschool en de vele Jie Buro Buitenland organiseerde, week trand- smeenschap. In stens de helft tijd aan muziek: «Ik heb de univer- it van Indiana gekozen om te studeren fat daar naast een zeer goede handels-op- ■no óók een hoog aangeschreven conser- r zijn beheerste u» >u<u echo’s die hij rr»< in- en uitschakelen. 1 c“' zelf bestaan voor het g-2 °°Sd een mengeling van absurdisme. :te te ciatie en opsommingen met af er rtivi. pe cynische uithalen en-dubbple t De belangrijkste kracht van Ton Lebbink blijft zijn «live»-optreden. In de Studiezaal komt de voorstelling «De vogels en het meisje» van Poppentheater Ej Ej. Poppenspeelster Damiel van Dalsum van Ej Ej speelt met hand-, stok- en vinger- poppen. Zij schrijft al haar verhalen zelf. De voorstelling is bedoeld voor kinderen vanaf zeven jaar. Het rode meisje is haar vriendje, een vreem de vogel, kwijt. Zou hij weggevlogen zijn om een nest te bouwen? Als ze op onderzoek s,uk' Aan uitgaat, waarschuwt de wolkenbeklimmer 'verkt d°or haar voor een zwarte wolk, die aan komt Leshe drijven. Mestdagh. 7”J Er gebeuren meer onheilspellende dingen in Jn een door 4 dit poëtisch sprookje. Uiteindelijk blijkt het verslaan rode meisje in staat om de vreemde vogels hun ho‘el de F van de ondergang te redden. 6er en de êue is een korres A|s u eens wist wat er ’s nachts met uw lichaam gebeurt, in een te zacht, kuilend, slap bed. Of minstens zo slecht een te hard bed, zonder vering. Als u zelf eens kon zien hoe u op zo’n manier uw wervelkolom forceert, waardoor uw spieren niet kunnen ontspannen. Hoe teenisom laTopex XU DU HAUT EMILION per fles 79S RC MÉDOC Het Brabants Orkest zal, inSamenwerking met de Stadsschouwburg Tilburg, een kof- fiekonsret met hedendaagse muziek verzor gen. Op het programma staat de voor twee piano’s en- slagwerk» van u^a Bartók, dat uitgevoerd wordt door studen ten van het Brabants Conservatorium en de première van de nieuwe kameropera «Het vlo( Huwelijksaanzoek» van Jo van den Booren. een vaudeville in één bedrijf naar het gelijk- llJk namige toneelstuk van Anton P. Tsjechow. «Het -Huwelijksaanzoek» wor,dt gebracht door drie solisten en een ensemble bestaan de uit leden van Het Brabants Orkest. Het konsert vindt plaats op zondag 21 maart om 12.30 uur in de schouwburgzaal en er is een kinderkresj aanwezig. Donderdag 25 maart om De Duo’s met ter illustrat Ederveen en Kees Prins, zi dan alleen maar komisch Een film van Paul de Mol H/dl llCCl gCWOOD nieuwste produktie. Woensdag 24 maart 20.30 uur kultureel sen- I Ij’ 13 trum. ICVCn UlV sterk op zichzelf terugvalt. /en indringende dokumentaire-achtige film Er ziJn mensen die willen houden wat ze érand Gala te maken, wat ging oveHiet be- Een steeds beklemmender gevoel van een- over he( |even van de 74_jarige Hongaarse hebben. Die proberen binnen de begrenzing gnp show. In ’8(X81 maakten ze een pro- zaamheid maakt dat hij op een met altijd boerjn Verona Kiss. Zij vertelt over het van wat ze verworven hebben, nieuwe we- gramma over jalouzie getiteld Terug in de even plezierige wijze geconfronteerd wordt werk jn haar eigen woorden zonder Op- gen le vinden. Zo iemand is Arthur Beets, strijd. Vanaf 1980 zijn Arjan Ederveen en met zichzelf smuk portretteert zij de eigen aard van het Er zijn mensen die graag willen veranderen. Kees Prins als gastspelers aan het Werk- van h fd* ^eb3|See^ °P “p aut°biografie Hongaarse plattelandsleven. Die- als ze iets verworven hebben, daaraan theater verbonden. De film is geen reconstructie van «zijn ver haal» maar creëert een klimaat waarin de Tfin I ohhinL' toeschouwer een situatie beleeft, die leidt Vil tot het isolement van een individu binnen Vrijdag 19 maart in 1 zijn eigen wereld. sentrum. Aanvang 20.30 De nadruk in de film ligt op de gevoelens Het oude id^aal dat poëzie en r van dit individu en zijn daaruit voort-' noe8 ldentlek kunnen zijn, ^Jn vloeiende gedragspatroon. ven mgeblazen door de Am 1 Ur- Vooraf wordt het korte filmpje Si Syphus r°n Lebbink Hij brengt zijn -- van Paul de Mol vertoond (1970). teksten op de funkacht.ge tonen opgenomen tapes, en bij zijn swir horen lichteffekten, stroboscoop, wikkelingen en andere verwarreni 'u*t resultaat is een p uansen. 'T’ijdens zijn act wordt de spanning opge- J door zijn beheerste en funktionele ge bruik van echo’s die hij met een voetdruk- knop kan in- en uitschakelen. De teksten zélf bestaan voor het grootste gedeelte uit ,surdisme. vrije asso- -en toe scher- bodems. 25 maart om 20.15 uur zal verzorgen. Jörg Demus. die algemeen beschouwd wordt als een van de belangrijkste pianisten van de na-oorli --:“J“ dan dri nokonsert no. 12 in A sert no. 21 in C KV 4( no. 27 in Bes KV 595». Jörg Demus werd in 1928 in het Oostenrijk se St.-Pölten geboren. Reeds op 11-jarige leeftijd begon hij zijn studie aan de Wiener Staatsakademie. Hij studeerde piano, orgel en orkestdirektie en na zijn studie volgde hij meesterkursussen bij Walter Gieseking en 'Yves Nat. Tevens kreeg hij lessen van Mi- chelangeli en Kempf. Jörg Demus maakte zijn debuut in Wenen in 1953. waarna, een. internationale karrière volgde die vrijwel niet te vergelijken valt met welké pianist dan ook. Het Filmhuis vertoont jn de Studio-zaal de film «Ascenseur pourTéchafaud» (De lift naar het schavot) van Louis Malle. Het gaat in deze film om een gewezen offi cier die in Indo-China heeft gevochten en in Parijs de minnaar is geworden van de echt genote van zijn baas, een uitermate onsym pathieke en gewetenloze wapenhandelaar, voor wie elke oorlog een zaakje is. Op aan dringen van de vrouw vermoordt de min naar de echtgenoot. De politie moet denken dat de man zelfmoord heeft gepleegd. Maar het noodlot achterhaalt de moordenaar in de lift, die in een volkomen verlaten kan toorgebouw - waarin de moord is gepleegd - plotseling blijft steken omdat de stroom is afgesneden. Frankrijk. 1957. Louis Ronet. Jeanne Moreau. Zw./wit. De film wordt vertoond op donderdag 18 en vrijdag 19 maart om 20.30 uur. overgaan. Je hoort het. Ik ben ’n romantisch type: Debussy, volle maan, sterren en de oceaan. Het heeft mij al heel wat moeilijk heden bezorgd.» In Robins keuze «2 Beeldfasen» van beel dend kunstenaar Eric de Nie vloeien het wit en blauw op een voor Robin aangename wij ze ineen. «Het is niet direkt. maar een beetje stoffig, dwarrelig, waardoor mijn ver beelding op hol slaat. Het kan alles zijn: een perspektief-grapje, maar ook een «window of your mind.» Wat ik belangrijker vind is de rust en het opgewekte wat van het werk straalt. Ik ben niet zo op zoek naar diepere betekenissen. Door de zachte kleur (’a nice shade of blue,) blauw is het werk «cool» en bepaald rustgevend voor iemand zoals ik die altijd druk bezig is en nauwelijks kan stilzit ten. Verdrietige en zware dingen die zitten in mij. Mijn leefomgeving moet daarom rustig en aangenaam zijn.» Eric de Nie (1944. Lei den) woont en werkt in Haarlem en is docent vrije grafiek aan de Rijksakademie in Am sterdam. Eric De Nie was een van de weinigen die in de jaren zeventig de mogelijkheden van de cameravisie begonnen te onderzoeken. Zij schilderen zo nauwkeurig en onpersoonlijk wat de foto registreert. Dit zgn. Fo- 1 realisme is dus geen natuurgetrou- iMvelding van de werkelijkheid, maar v“*ematisch onderzoek naar de eigen- ,..eden van de fotografische beeldvor- - ei taald in het medium schilderkunst. juidelijkst kwam deze stroming in de ■!->de Staten naar voren. Terwijl de ■Kuanse fotorealisten graag gebruik n van koele designtechnieken, gaat De feeds schilderachtiger te werk en blijft de handeling van het schilderen voor hem van het grootste belang. Zijn bekende «spijkerjasjes» illustreren de ze ontwikkeling treffend. In het recente werk van Eric De Nie neemt het thema «schaduw- ojekties» een belangrijke plaats in. Scha- en van hemzelf, van bomen, grashalmen. Daarbij betrekt hij de ruimte tussen de din gen die schaduw geven en de schaduw zelf in zijn schilderij. In feite maakt hij van zijn schilderdoek een projektiescherm. In de li tho «2 beeldfasen» neemt dit thema een on verwachte wending; het is een «tweeluik» waarvan optisch gesuggereerd wordt dat het ene een kwartslag is gedraaid ten opzichte het andere, door niet alleen de perspek- tische vertekening van de schaduwpro- jektie aan te geven, maar ook die van de om trek. Kunstwerk van de week is een initiatief van de TUburgse Koerier en de Kunstuitleen. We kelijks motiveert een fezei/lezeres van de Tik- om iets te zeg- burgse Koerier waarom een werk uit de Daar komt bij Kunstuitleen zijn/haar speciale voorkeur pe lang wilt u iiqg.zo slecht slapen? Neem ons advies ter harte: een goed bed en een goede matras komen uw gezondheid en humeur ten goede! En wij hebben voor u het meest perfekte bed dat er is: Lattoflex. Een bed dat, samen met de speciale Lattoflex- matras, uw lichaam in elke welving en holte de juiste steun geeft'. Waar door uw slaaphouding al tijd echt ontspannen is. Uw wervelkolom in een juiste, rechte lijn (zie foto). Lattoflex is zo’n bijzonder bed, met zoveel unieke voordelen, dat u binnenkort beslist bij ons k moet komen kijken en R praten. Lattoflex, slapen zoals u ^Lnog nooit geslapen heeft. I I VX.4.IV l.uidop. Brulin in de Stu- 24 maart om heet «Powema di gezangen van oorsprong en toe- oPers en publiek waren prima te spreken komst». Een aangrijpende theatergebeurte- an de belangrijkste pianisten van de over de verrichtingen van Robert Paul in nis, waarin zang, dans en rlogse generatie, speelt niet minder zijn eerste eigen theaterprogramma, dat als Het programma is sameng rie pianokonserten van Mozart: «Pia- titel kreeg «Een voorzichtige eerste stap». Cairo (teksten, ideeën en melodieën) en isert no. 12 in A KV 414», «Pianokon- Dit seizoen brengt Robert Paul zijn one- wordt gespeeld door Gerda Havertong en 467» en «Pianokonsert man-show in een uitgebreidere vorm. Het Edgar Cairo. Voor de muzikale ondersteu- repertoire werd aangevuld, het toneelbeeld ning zorgen Ronald Snijders en Zapata kreeg meer, aandacht en voor de muzikale Renfrum «Jaw». jange ondersteuning zorgt een kombo o.l.v. Bert Zoals de Calypso en de Reggae, met ge- /iener Stoots. De nieuwe, volwassen versie van de bruikmaking van tekst en muziek, allerlei orgel Robert Paul öhé-man-show is twee avonden ontwikkelingen beschrijven van de Caraïbi- iriot:; te zien in de Stadsschouwburg: vrijdag 19 sche mens en maatschappij, zo laat de Suri- eze en zaterdag 20 maart om 20.15 uur. Voor naam.se dichter/schrijver Edgar Cairo met ”aar, vrijdag 19 maart zijn er nog een beperkt veel dynamiek en muzikaliteit de ontwikke- aantal plaatsen beschikbaar. lingsgang van de zwarte mens zien. Pleuni Touw speelt de hoofdrol in het blij spel «Rosé» van Andrew Davies, dat twee avonden in de schouwburg te zien zal zijn. Een hedendaags toneelstuk in een regie van Adrian Brine, waaraan verder meegewerkt wordt door Trees van der Donck. Ingeborg Uyt den Bogaard. Ellen Rohrman. Hugo Metsers. Lydia de Koning. Pim Vosmaer en Willem Boogaard. In «Rosé» maken wij kennis met een aantal onderwijzeressen van een lagere scljool in een provincieplaats. Rose is een van de meest progressieve onder hen. Ze houdt er zeer moderne ideeën op na. die ze ook in praktijk tracht te brengen. Rose is ge trouwd. maar haar huwelijk is vastgelopen. Ze heeft het gevoel dat niemand haar be grijpt. ook haar moeder niet. Tot op een ge geven moment een inspekteur van het on derwijs, haar op school komt bezoeken. Hij blijkt veel te voelen voor haar aanpak van lesgeven en wil daar graag met haar over praten. Ook in andere opzichten toont hij veel begrip voor haar opvattingen. «Rosé» wordt gespeeld op vrijdag 26 en za terdag 27 maart om 20.15 uur. ?NANDEZ per fles Het dans- en muziekensemble «Peru lorico» maakt in maart een toernee door Nederland. Op zondag 28 maart komt de groep in de Stadsschouwburg Tilburg met een programma boordevol liederen, dansen, legendes en ballades uit de Inca-tijd en uit de Creoolse folklore. De groep bestaat uit zeven muzikanten en Vier dansparen. De musici bespelen niet al leen voor ons bekende instrumenten als gi taar, viool, saxofoon, mandoline en akkor- deon. maar ook authentieke instrumenten als de «kena» (een pre-colombiaanse fluit van hout of been), de «tinya» (een typisch Peruaanse trommel), de «chacca» (een slag instrument). de «charango» (een soort mini- gitaar met vijf snaren), de «zampona» (een blaasinstrument van de Indianen uit de An des) en de Indiaanse harp. Verder dragen de vier dansparen bij tot een kleurrijk en vro lijk geheel van Indiaanse en Creoolse volks dansen. Joor blanken geregeerd Afrikaans tn drie korrespondenten vanuit e oorlog tussen het regeringsle- tuerrillabeweging. Hoofdpersoon 1» ven Murespondent die teveel oorlogen heeft meegemaakt om nog in idealisme te geloven. Hij komt in konflikt met zijn kolle- ga’s. maar houdt zichzelf in stand. Dan komt zijn vriend zwaar gewond binnen, mishandeld door de regeringstroepen. Even lijkt het erop dat hij alsnog stelling zal ne men, maar daarna gaat hij aan de meest ste riele en rationele gedachtenwereld tenon- u Folk- «Vleugels van was» kunt u zien op woens- se door dag 24 maart om 20.15 uur. Robin Reilich is’ één denten die een studie 1 kombineren met een stelling voor de kunster dan ook uit de Verer kombinatie minder Europa. ÏS'elddoo? Edgar «r,K’P van 40 «“denten gekozen <- en melodieën) en Tilburg een spectaal programma te yo een oriëntatie op de Europese markt, met name de ekonomie, het recht Amerikaanse samenwerking in de Eu Ekoriom' 1 J van studie zijn. Robin is zeer te het onderwijs aan de Hogescl excursies die Buro Buitenlanc Deze week vertrok de groep voor een t r Brussel. Parijs en Straatsburg; br irden van de Europese gem< Amerika besteedt Robin minst sileit leiding vatorium Ik kom uit een familie van muzikanten en schilderen zo nam komponisten. Mijn grootvader speelde viool mogelijk wat de fot in het New York Philharmonic en mijn va- tnm-afiiu-h rooiium» der speelde klarinet in een Broadway-or- kest. Zelf ben ik heel jong begonnen met klassiek piano en was vastbesloten pianiste te worden. Op mijn 18e jaar (Robin is nu 20 jaar) nam ik deel aan pianoconcoursen en kwam tot de ontdekking dat ik wel zo ver draaid goed moest zijn wilde ik het «ma ken». In Amerika is het allés of niets wanneer je niet tot de top behoort dan b... je genoodzaakt muziek te spelen waar je zelf niet achter staat. Ik ben er toen mee opge houden en speel nu uitsluitend muziek die mij persoonlijk het leifst is. Dat zijn de pia noconcerten van Shostakowitsch. Chopin. Brahms en vooral Debussy. Daarnaast speel projel ik ook graag oude jazz en bebop; deuntjes duwer die mensen horen, herkennen eri genieten». Ook aan de beeldende kunst werd ten huize van de familie Reilich aandacht besteed. Robin vertelt: «Mijn vader nam elke zon dag mijn broertje en mij op schoot en bla derde een groot boek over het Impressionis me door. Hij bedekte dan de titel van een schilderij en wij moesten raden door wie dat schilderij was geschilderd. Het klinkt een van h beetje raar, maar daardoor heb ik leren kij- tivisti ken naar kunst en kan ik wanneer ik een museum binnenstap snel de hand van een bepaalde impressionistische-schilder her kennen. Ik ben ook weg van een oriëntaanse en vooral Japanse aquarellen. Het fragiele, delikate en simpele manier om ■«•»- gen spreekt me enorm aan. L dat de zachte kleuren zo prat Theaterun genboom, was» van Jan een fiktief land se strijd woedt-o en het blanke koloniale bev die strijd, maar de manier korrespondenten hun werk i haven in zo’n situatie, staat centraal in het stuk. Aan «Vleugels van was» wordt meege- r Martine Crefcoeur. Paul Gieske. Gruyter, Jaap Hoogstra en Jan de Mestdagh. In een do< DU

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1982 | | pagina 17