Video
I
D
J
Bissau
düXUoovsX
cc
,MCCAHA‘
5 TMSSCH0WBURG TÜ.SÜHG
deligei
Het Filmhuis
Poppentheater
Golven
Nederlands
Danstheater
brengt drie
balletten
Henk Cools,
technisch medewerker,
kiest kunstwerk van de week
SERT ROND
HUIB EMMER
BUDEL S
-
30
Gerrit Dekker bericht uit Kolonnawa
Symphonische
lezing gaat niet
door
Torenspelers
GELIEFDE CHAOS
Blijspel «Ik voor jou,
jij voor mij»
Tilburg Big Band
Hoe lang wilt u nog
zo slecht slapen?
Francine Abbing ah?tl
Globe speelt «De
miraculeuze
come-back van
Mea L. Loman»
Charlotte
Molenkamp in de
galerie
«BAANLOZEN-ORKEST» in Wool town Jazz Society
a.s. zaterdagavond speciaal gastoptreden in Schouwburg
vertoont
«Loulou» in de
studio-zaal
Concert in
Oude Kerkje
Middelbeers
Video
- t?e,sandJu,te
laart 1982 paginal
DE TILBURGSE KOERIER
Donderdag 4 maart 1982 pagina 13
ORKEST W
Band o.l.v.
:ang
isenc
uur in
moristi
rt
ices en inst
mkelijke ki
slaapwinkel
schouwburgring 25, tilburg tel. 422122
irums
t ver-
Zaterdag 6 maart, 20.30 uur Kultureel Sentrum
LAND
- 353576
het Kul-
schrijven
Vrijdag 5 maart 1982. 20.30 uur in h*
tureel Centrum, de Torenspelers set
over deze nieuwste produktie.
--j-- jrin. Ze
1 door dialogen van dui-
typisch menselijké trek-
euze come-back
de eigentijdse trend
jertiviteit en voor-je-
ïnde gevolgen
9
Voorjaars festival 1982
Seizoensgerechten van
In een gedeeltelijk r
enkele oude getrouw
- brengen we nü
poëzieprojekt. Alle
daarvoor gedichten in
getroffen hadden. Deze
bleken samen te
«Doorgaan met li
1978, 5a
uitvoering van de
e zomer van 1977
plaatsvond. Een
n Leo Cuypers trok
lar op om muziek te
tonist gekozen loka-
Drumme
ne die c
S initit
soort sp
zich toetser
wordt per telegram verno
een dodelijke val van zijr
maakt. H-’ 11 -
op mi
een c
van V T
een choreografie van Jiri Kylian op muziek
Leos Janacek. De voorstelling wordt
:leid door het Nederlands Balletorkest
'eiding van dirigent David Porcelijn.
Restaurant: 7^ jb
cCz I
k is een initiatief van
i de Kunstuitleen. We-
zer/lezeres van de Til-
een werk uit de
eciale voorkeur ge-
BETAMAC
VIDEO 2000
LAGE PRIJZEN
GROTE SORTERING
keuze uit diverse merken o.a.
Akai - Sony - Panasonic -
Saba - Hitachi - Philips -
Mitsubishi - Fisher - Grundig
Een poëzieprojekt met als thema: «Je leeft wereld». Nieui
in een krankzinnige, dolgedraaide wereld en diepte dit then
toch hou je van het leven.» Deze thematiek --
krijgt gestalte in drie blokken van meren
deels associatief verbonden gedichten, afge
wisseld door dialogen van demonen waaruit
hun visie op de mens blijkt.
Josephine van Gasteren en Ingeborg Elze- schreven door de Franse auteur Loleh Bel-
vier spelen de hoofdrollen in het door Elise km.
Hoomans geregisseerde blijspel «Ik voor «Ik voor jou, jij voor mij» speelt zicht af in
jou. jij voor mij». Deze komedie, die vorige het appartement van Jacques en zijn vrouw
maand met door kon gaan wegens ziekte Geneviève. Op de zolderverdieping van het
van Josephine van Gasteren, wordt nu ge- gebouw woont Marcelle. een werkster. In
bracht op woensdag 10 maart a.s. om 20.15 haar armzalige appartementje treurt zij om
uur in de schouwburg-zaal. Dit ragfijne, hu- de dood van de man met wie zij dertig jaar -
moristische en ontroerende blijspel werd ge- --J -*-*
Ook Wies Smals over werken met kunstenaars
Produktie en presentatie: Van Lagestein
Een informatief programma over Gerrit Dekkers nieuwste projekt, het bouwen van een
boot in Kolonnawa, Sri-Lanka.
Met Wies Smals. De Appel Amsterdam en Leendert van Lagestein, Corps de Garde Gro
ningen.
Een programma tot stand gekomen in het kader van een serie performances en installaties,
geinitieerd door het ministerie van CRM. dat meende ook aan deze vergankelijke kunstvor
men aandacht te moeten besteden in haar kollektievorming en haar tentoonstellingsbeleid.
Gerrit Dekker
Na een periode van schilderen hield Gerrit Dekker hier omstreeks 1967, na zijn ontmoeting
met Ben d’Armagnac, mee op. Hun samenwerking resulteerde onder meer in het eksposeren
van tijdens fietstochten in Zeeland ontdekt materiaal (stapelingen van houten palen, oester-
zeven en chinchillakooien) en het bouwen van huisjes van sloophout. Rond 1980 ging ieder
zijn eigen weg en kreeg Dekkers werk een wat immateriëler karakter. Gevoelens als angst en
eenzaamheid spelen hier--
De performances van
worden persoonlijke t
Overigens is Dekker
voor hem een situatie
wen van een boot zijn
Aanstaande zondag is er weer een openbare
repetitie van de Tilburg Big Band. Deze
vindt plaats van 12.30 u. tot ongeveer 14.00
uur in de Studio-zaal van de Stadsschouw
burg. De Tilburg Big Band speelt dan onder
leiding van dirigent Jan Nooyens. Een pri
ma gelegenheid om onder het genot van een
kopje koffie of een ander drankje te genie
ten yan sfeervolle big-band-muziek. De toe-
gang is gratis. Voor de liefhebbers van deze
muziek vermelden wij nu al, dat het jaarlijk-
se slotkonsert van de Tilburg Big Band op
BH zondag 16 mei zal plaatsvinden in de foyer
van de schouwburg-zaal.
Koestraat 89, Tilburg Telefoon: 43.21.35
maal te gebruiken.
werk in leveren kunnen
dat alles heel secuur wor
het natuurlijk wel eens jamt.
sépartout niet kleurt met het v
veranderingen aanbrengen, daar
we niet aan.»
Zo in de loop van de jaren heeft Henjt
Cools heel wat werk door zijn handen laten
glijden. KLeurrijk werk «ik hou niet van
grijs-tinten» heeft duidelijk zijn voorkeur.
het BAANLOZEN
‘celijk opgebouwd
in Benny Good-
5ton en het Miller
Ier aangevuld met
ïrs.
lag van 21.(
eerd door
dit keer in i
idett
ikord
1504 stationcar
100 LPG
100
42
42 LPG
iie plaats op
olmond.
irijden dat kan
iaf f 1.000,-
Als u eens wist wat er ’s
nachts met uw lichaam
gebeurt, in een te zacht,
kuilend, slap bed.
Of minstens zo slecht
een te hard bed, zonder
vering. Als u zelf eens kon
zien hoe u op zo’n manier
uw wervelkolom forceert,
waardoor uw spieren niet
kunnen ontspannen. Hoe
g Me,
B D^jeugdvoorstelling «De vogels gevlogen»
van Poppentheater Francine Abbing. die op
"I 10 maart om 14.30 uur in de Studio-zaal
0 van de Stadsschouwburg gespeeld zou wor-
Tl den. is wegens omstandigheden verplaatst
0 naar het Kultureel Sentrum. De voorstel-
A ling, die geschikt is voor kinderen van 6 tot fee.n
A numoo'k^m Ub3enint ‘V'1 ,Kul!ureel.Sen- Paul Gallis drukt een belangrijke stempel krlJ8t 8estalte 'n
A spelers (Francine Abbing en Martijn van-
W Haaien) in en om een dekor dat wentelt
auto s. f
Seizoensgerechten van
Holl. asperges - jonge zeezalm
- lamsrug - lamsbout.
Jonge groenten - verse kruiden.
Ter introductie een
Menu du Printemps
5 gangen KK
prijs per couvert B
Restaurant
«Den Schout»
Oranjestraat 4 Tilburg-Centrum
(tussen paleisring en emmastraatjjj.
Tel. 013-434512 - 674394
De voorstelling «De symphonische lezing»,
die vanavond (donderdag 5 maart) om
20.30 uur in de Studio-zaal van de schouw-
burg zou plaatsvinden, gaat niet door. De
decors van deze voorstelling waren te groot
voor de Studio-zaal en verplaatsing naar de
schouwburg-zaal was onmogelijk.
J zijn
met elkaar
is restaura"
ten van een van 1
la vertrekt. Percival is een
TECHM BUREAU!
JDOSEN BV K
BENELUXLAAN 61 5042 WK TILBURG
TELEFOON 013-670537
Op koopavond geopend
«De 'miraculeuze come-back van M.ea L.
Loman», een doldwaze, geestige satire, ge
schreven door kabaret-tekstschrijver Guus
Vleugel en auteur Ton Vorstenbosch. wordt
t in een regie van Gerard-Jan Rijnders twee
avonden in de schouwburg gespeeld door
het Zuidelijk Toneel Globe. De voorstelling
wordt gebracht dooc o.a. Bert Edeienbos.
Wim van der Grijn, Kees Hulst. Nora
Kretz. Diana Lensink. Babette Mulder.
Adriaan Olree en Ton Selter.
He thema in «De miraculei
van Mea L. Loman» is d“
van zelfontplooiing, asseruvi,
zelf-opkomen en de verwoester
daarvan.
Mea Loman, huisvrouw en moeder, heeft de
ambitie haar hogere gevoelens te uiten in
et zingen van Franse chansons. Zij is een
aardige vrouw, die onbedoeld, voor het ver
wezenlijken van haar idealen over lijken
gaat.
Eddy Geerlings (Algemeen Dagblad): «De
voorstelling is door Gerard-Jan Rijnders
meedogenloos scherp geregisseerd en kent
>vakke plekken. Alle spelers zijn uit-
1 op hun plaats. Dekorontwerper
vallis drukt een belangrijke stempel
imrner Ad van den Dries was dege- zorgd
uiv ongeveer IVz jaar geleden het burgse
iatief nam om te komen tot de op
richting van het zgn. «BAANLOZEN
ORKEST». Bleven optredens aanvan
kelijk beperkt tot het haanlozen cen
trum, al snel kwamen ook aanvragen
van buiten het centrum, al snel kwa
men ook aanvragen van buiten het
centrüm. Zo verzorgden de Jobless Ji-
vers-zoals ze zich ook wel noemen-o.a.
een zeer succesvol optreden op de be
roemde Biksé Fiste en oogstte-
veel bijval tijdens Jazz Me_o
burg 1981.
De bezetting van het orkest in ogen
schouw nemend kunnen we niet an
ders concluderen, dan dat dit musici
zijn die tot de beste van Tilburg mogen
gerekend worden; bovendien is het in-
teressant te weten dat al deze ex-be- avond zelfs
roepsmuzikanten louter nog voor hun JAM-SESSI
plezier musiceren, hetgeen de gezellig
heid alleen nog maar ten goede kan
komen.
De bezetting van het orkestop dr
Ad van den Dries, de zang wordt
In de galerie van de Stadsschouwburg Til
burg worden tot en met 31 maart gouaches
Het Nederlands Danstheater brengt op van Charlotte Molenkamp tentoongesteld,
donderdag 11 maart in de schouwburg-zaal Charlotte Molenkamp (’55) is afkomstig uit
de drie volgende balletten: «Summer’s Tilburg. Zij studeerde aan de Akademie in
End», in een choreografie van Glen Tetley Tilburg. Op dit moment woont en werkt zij
op muziek van Henri Dutilleux, «GSnge» in in Utrecht. Het getoonde werk werd ver-
choreografie en op een muziekkolage vaardigd in het afgelopen anderhalf jaar.
William Forsythe en «Sinfonietta» in De gouaches van Charlotte Molenkamp
choreografie van Jiri Kylian op muziek hebben een zeer sterke zeggingskracht. De
van Leos Janacek. De voorstelling wordt nadruk ligt op de kleur en de kompositie. In
begeleid door het Nederlands Balletorkest het werk zit bovendien nogal wat beweging,
orjder leiding van dirigent David Porcelijn. De galerie van de Stadsschouw'-
Over «Summer’s End» zegt choreograaf opend van maandag tot en met D
Glen Tetley het volgende: «Ik werd geraakt 11.00 tot 16.00 uur en tijdens alle aktivIlc.-
door de diepe romantische toon van de mu- ten in de schouwburg-zaal.
ziek van Dutilleux. Er zitten elementen in
1^1VI1 die we allemaal voelen: het gevoel iets ver
loren te hebben. Het gevoel een geweldige
t af in ervaring te hebben gehad, die je voor eeu-
vrr>uw wig als een landschap in je wil sluiten».
:ping van het Het ballet «Gange» van William Forsythe
werkster. In moet noë 'n première gaan. Hierover ont
breekt op dit moment de informatie.
«Sinfonetta» is een uiterst vitaal ballet vol
energieke uitbundigheid naast wat introver
te lyrische passages. Voortdurend wisselt de
bezetting op het toneel, van paren tot en
met ensembles. Het ballet heeft een prachti
ge dramatische finale.
Het centrale thema van dit komponisten-
portret is «Montage» als kompositieprinci-
pe in de muziek, film en literatuur.
Als historisch voorbeeld wordt de film «D?
man met de kamera» vertoond van Dziga
Vertov als één van de belangrijkste voor
beelden van wat toen genoemd werd «Rus
sische montage». De schrijver Jacques Vo
gelaar leest voor uit eigen werk en voor de
muziek is gekozen voor het nieuwe elektro
nische stuk van Gilius van Bergeijk «De
dood en de tape», het eerste deel van het
stuk voor tape dia’s «Discours» van Vic
tor Wentinck en een nieuw pianostuk van
Huib Emmer zelf.
Huib Emmer werd in 1951 geboren. Hij stu
it periode van schilderen hield Gerrit Dekker hier omstreeks 1967, na zijn ontmoeting deerde kompositie aan het Koninklijk Con-
:ri d’Armagnac, mee op. Hun samenwerking resulteerde onder meer in het eksposeren servatorium in Den Haag bij Jan van Vlij-
ens fietstochten in Zeeland ontdekt materiaal (stapelingen van houten palen, oester- men en Peter Schat. Huib Emmer speelt
t chinchillakooien) en het bouwen van huisjes van sloophout. Rond 1980 ging ieder basgitaar in het ensemble Hoketus. dat on-
Dekkers werk een wat immateriëler karakter. Gevoelens als angst en langs concerteerde in de Studio-zaal. Hij
erin een belangrijke rol. komponeerde voor deze groep «Camera
yan Dekker, die wat later zijn ontstaan, zijn hieraan verwant. Ook hierin Eye» (1979) en «Singing the picture»
remoties op zeer gekoncentreerde Wijze gepresenteerd. (1981). In 1977 komponeerde hij «Monta-
erigens is Dekker opgehouden met het uitvoeren van performances. Langzamerhand is ge» voor pianosolo en instrumentaal ensem-
>r hem een situatie ontstaan waarin kunst en werken - en dat kan bijvoorbeeld het bou- ble. Dit stuk werd gespeeld tijdens de Gau-
i - steeds meer een worden. deamus-muziekweek 1981.
vjviiv.itvt. Op de zoldervc
~*uouw woont Marcelle. i
naar armzalige appartemer
de dood van de man met wie'zij de...DJ
ongetrouwd - heeft samengeleefd.
Omdat haar eigen buitenlandse werkster
vertrokken is, komt mevrouw op de gedach
te Marcelle in haar plaats te nemen en be
looft haar er voor te zullen zorgen dat zij in
het zolderkamertje kan blijven wonen.
Het duurt niet lang of Marcelle neemt in
haar spontaneïteit bezit van het huis en van
i j de bewoners.
lang wilt u nog zo slecht
slapen? Neem ons advies
ter harte: een goed bed en
een goede matras komen
uw gezondheid en humeur
ten goede! En wij hebben
voor u het meest perfekte
bed dat er is: Lattoflex.
Een bed dat, samen met
de speciale Lattoflex-
matras, uw lichaam in
elke welving en holte de
juiste steun geeft. Waar
door uw slaaphouding al
tijd echt ontspannen is.
Uw wervelkolom in een
juiste, rechte lijn (zie
foto). Lattoflex is zo’n
bijzonder bed, met zoveel
unieke voordelen, dat u
binnenkort beslist bij ons
moet komen kijken en
praten.
Lattoflex, slapen zoals u
H^nog nooit geslapen heeft.
door Manus Waijers/de Til-
uurgse Lionel Hampton op vibrafoon,
Frans Gaillard op saxofoon en niet te
vergeten Jo Haans op viool, bas en ook
zang.
De muziek van
ORKEST is hoofdzake
uit het repertoire van
man, Lionel Hampt
Sextet een en ande c
Zuid-Amerikaanse nummer
r De balavond a.s. zaterdag van 21.00-
ogstte men 02.30 wordt georganiseerd door de
feeting Til- Wooltown Jazz Society dit keer in sa-
menwerking met de Directie van de
Tilburgse Schouwburg.
Naast het BAANLOZEN O”—-
zal ook de Wooltown Jazz Band o.l.v.
P. Vriens met zang van Hanneke Dir-
ven acte de présence geven en zal de
s worden afgesloten met een
>ION van beide orkesten.
Kaarten kunnen worden afgehaald aan
de kassa van de Stadsschouwburg, (da-
gelijks tussen 11.00 -115.00 uur of 4
avonds voor de aanvang van de bal- BR
avond).
In de studio-zaal vertoont het Filmhuis de
film «Loulou» van Maurice Pialat.
De film «Loulou» beschrijft de hartstocht
van Nelly, die uit haar huwelijk met André
onvoldoende inspiratie kan putten. Zij
vindt dat de relatie die ze nu heeft eigenlijk
alleen gebaseerd is op het elkaar bezitten. In
een disco leert ze bij toeval Loulou kennen.
De jongen komt uit-een heel andere wereld
en prikt al snel de luchtballon van haar hu
welijk door. Ze besluit er met Loulou van
door te gaan. Nelly raakt zwanger en laat
een abortus plegen. De zonnige kanten bin
nen de relatie verdwijnen en ze kan het da
gelijkse leven maar moeilijk verdraj
dré doet inmiddels pogingen om
terug te winnen. Op het laatst moet zij I
zen tussen een leven vol zekerheden of een
»at ucweging. zeer gewaagd leven. Nelly kiest voor het on-
twburg is ge- rustig alleen zijn, maar hoe lang kan dat du
et vrijdag van ren?
alle aktivitei- «Loulou» wordt gedraaid op donderdag 11
en vrijdag 12 maart. Aanvang 20.30 uur.
Op zondag 7 maart kunt u itr het
akoestisch unieke XlVe eeuwse Oude
Kerkje van Middelbeers genieten van
een concert, verzorgd door een vijftal
vak-docenten van diverse Brabantse
muziekscholen, die allen, naast hun
dagelijkse muzikale praktijken, zin
hadden in musiceren.
Een klarinet-trio, bestaande uit Piet
Hamelink, Ellen van Bavel en Wout
Stabel zal werken ten gehore brengen
van W.A. Mozart en Hugo de Groot.
Wil Theus en André van lersel, beiden
gitaardocent, zullen werken spelen van
Scarlatti, Schwertberger, Satie, Duarte
en Farrauto.
In een gezamenlijk optreden laten de
vijf musici werken horen van Scott
Joplin. Aanvang 12.00 uur.
r Bes, Laetitia de Haas,
-j- rxunstenaar wiens werk
Henk Cools met name waardeert. «Door de
grote groei van de kunstuitleen ben ik niet
meer in staat om alles goed te volgen. Ik zie
het werk nu pas-goed wanneer het gerepa-
'““'d -vorden. Veel namen die ik nu in
de Kunstuitleen zie hangen, zijn nieuw.Het
is opmerkelijk hoe de samenstelling van de
Kunstuitleen in de laatste jaren is veran-
...w, derd.» Die veranderingen in de kollektie-
maar «ge- vorming zijn o.a. het gevolg van een steeds
lijstje met wisselende selektiekommissie die er op toe-
'e op zulke ziet dat de Kunstuitleen gelijke tred houdt
ing gaan» met ontwikkelingen en vernieuwingen in de
Cools ach- beeldende kunst.
denk- °P zoel< naar het kunstwerk van de week
in be- 8aat Henk Cools'voorkeur uit naar «de vo
et ge- 8el in de beeldende kunst». Het kweken van
itatief vogeltjes, rijstvogels en kanaries, is namelijk
n met zÜn grote hobby. «Voor mij is een kort ver-
nrich- blijf in de «kooi», vooral na een trubbeldag,
r een prima ontspanning. Ik zie mn vogeltjes
en ben alle zorgen even kwijt.» Een vogel
bleek niet voorhanden, maar al heel snel
viel zijn oog op «Keukenhof» een lino-sne-
de van de Bredase kunstenaar Hans Luiken,
één van de «oudere» kunstenaars in de kol-
lektie. «De harde blauwtinten en het humo
ristische in het werk spreken mij aan. Het
woord «gras» associeer ik met zaken die
als de vogels, mijn volkstuin, de zorgJ voor
natuur, milieu en de leefomgeving. Ik zoek
toch het groene op, ondanks de opvallende
ul—iwe kleur».
s Luiken (geb. 1947) ontving zijn oplei-
aan de akademie voor industriële vorm-
:n Eindhoven en de Stadsakademie in
v'anaf 1977 heeft hij regelmatig ekspo-
s gehad. Zo eksposeerde hij onlangs
acryl-schilderijen en linosneden in Galerie
Kokon. Over deze tentoonstelling schreef
«Zoals altijd
met de werke-
k. dat hoge eisen stelt aan
ingrepen, zijn surrealis-
n of vallen met
_an niet perfekte uitvoering. Luiken
er glansrijk in als overwinnaar uit die
te komen.»
linosnede wordt de tekening in spie-
J het linoleum aangebracht, en
-1 hout, en zachter en makke-
teerbaar materiaal' dat weliswaar
ider mogelijkheden kent voor fijne lijnen.
veelal ass<
maar toch
worden af
veis (die c
jes blijken
speler
gen, 1
nieuwe samenstelling - ^na,m van -
...e deelnemers brachten Dekor. kleding en attributen: Teatergroep
in die hen persoonlijk Torenspelers Tilburg, m.m.v. Annemarie
n. Deze voorkeurgedichten Brogtrop, Aldo van Dongen, Arthur Levij
brengen in de thematiek: en Harrie van der Velden. Regie: Joep
leven in een dolgedraaide Straathof.
Dinsdag 9 maart t/m zondag 14 maart
Annette Apon: regie, scenario; kamera: soort spiegelbeeld voor de anderen, de idea- 1 ’4.
overigens typ.sch menselijké trek- fi|ms vrijgemaakte CRM-pot. Golven Gedachten en gevoelens zijn in Golven als sePte' ond" leidin8 van
lijken te vertonen). werden geproduceerd door Studio Nieuwe het ware konkreter dan wat de hoofdperso- vlel' dagen lang met elkaa
deze oroduktie werken de vnloende Gronden, opgericht door het Amsterdamse nen doen- Meestal is het in film andersom; *Pe|en ln door de kompont
^•iziek: Will Offermans; licht: ginia Woolf uit 1931. Er zijn zes hoofdper- driessen.
olven is als film
:h fiktie’ -
Goh
gesub
soort..JO
werden geproduceer
Gronden, opgericht
arvan
—j..-o„-n beelden van de zee. Donderdag 11 maart - 20.30 uur
Golven is gebaseerd op The Waves van Vir- Je hoort stemmen en muziek yan Louis An- in het Kultureel Sentrum
ginia Woolf uit 1931. Er zijn zes hoofdper- driessen. OT1 A TA
sonen. die als kinderen met elkaar optrok- Golven is als film opgebouwd op de op AJVIKCzlN“
1920. afscheid nemen van een van hen. Per- fiktie en is daar ee^n voortdurend onderzoek C’TT'TA'n rvZAATT'
cival, die naar India vertrekt. Percival is een naar. --
maart om 14.30 uur in de Studie
i de Stadsschouwburg gespeeld zou
i. is wegens omstandigheden verplaatst
lr het Kultureel Sentrum. De voorstel-
.0 jaar. begint in het «.un
k om 14.30 uur. Kaartverk
cassa an de schouwburg i
in het Kultureel Sentrum.
n» is een ve
lippen- en sch
tie en muziel
---ie Abbing en iviai
Haaien) in en om een dekor dat
rijdt, klapt of kantelt.
De centrale figuur in dit spel is Karei de pa
pegaai. die verstrikt raakt in het net van een
dierenvanger. Een goede vriend van Karei is
Martijn de Klokkenspeler. Hij komt toeval
lig op een zeer gelukkig moment om hem en
de andere dieren te kunnen bevrijden.
Midden in t gesprek met Henk Cools, tech- Ben van Rooy, Peter
nisch medewerker bij het Kultureel Cen- dat z>jn een paar ki
trum, gaat de telefoon. Het Projekttheater Henk Cools met name v
bericht dat het toneelstuk «Falstaff» niet grote groei van de kuns
Sn^^h^^pXSS ^knu^^d^^
net k P cident dat het veelzijdige karakter van het reerd moet worden. Veel namen die i
•den óf een werk van Henk Cools en ziJn colle8a Ton de Kuns‘uilleen zie hangen, zijn nic
van der Louw illustreert. «Mijn schema is -••m—
nu danig in de war geschopt, anders waren
we vandaag de hele dag bezig geweest met
dekor opbouwen en uitlichten, maa
lukkig» hebben we altijd een lijst
noodzakelijke bezigheden waar we op zti
momenten direkt mee aan de gang gaan».
Al zon negen jaar verricht Henk Copls ach
ter de schermen alle klusjes die maar denk
baar zijn in het Kultureel Centrum; van be
lichten tot en met het onderhoud («het
bouw moet elke dag weer represent:
zijn»); van inlijsten van kunst tot en met
het repareren van apparatuur en het inrich
ten van tentoonstellingen. «We werken hier
met beperkte middelen. Dat heeft nadelen
én voordelen. Mijn grootste wens is het om
ééns in een echte lichtkabine te werken. In
de Lancierskazerne zou ons 600m2 ter be
schikking staan. Nu doen we het met een
werkkast en het achterste gedeelte van de
theaterzaal». v
Dinsdag en woensdag zijn gereserveerd woord «gras» associeer ik met zaken
voor de Kunstuitleen. Klussen als inlijsten. vo°r mij persoonlijk heel belangrijk zijn
het snijden van passepartouts en het versnij- als de vogels. mijn volkstuin, de zorg v<
den van gesneuvelde glasplaten staan dan -
op het’programma. «Het inlijsten is een
precies werkje. Mijn grootste zorg is het we- blauw
ren van stof. Je begrijpt dat het werken in Hans
een stofvrije omgeving een eerste vereiste is. <,in8 a
Vergeleken met de tachtig werken die de 8eving in
Kunstuitleen 9 jaar geleden in de kollektie Gent- Var
had. is het inlijsten, en zeker na selekties. siHea
een omvangrijk werk geworden.» In het acryl-schilt
werken met kunstenaars en theatermensen Kokon. Over deze tentoonstelt
is het Henk Cools duidelijk geworden dat kunstkritikus Chris Bergmans «1
een flexibele instelling de enige manier is SP®®1» Hans Luiken een spel met
om het iedereen naar de zin te maken. «Ik hjkheid in zijn werk, dat hoge eist
ben er voor om een zo goed mogelijke werk- de techniek. Zijn ingrepen, zijn
sfeer te hebben. Dat betekent in de praktijk ,isch aandoende grapjes, staan cf
dat we nooit zomaar zeggen «dat kan niet»; een al dan niet perfekte uitvoe1
we proberen samen met de mensen de (be- slaagt e- -1
perkte) mogelijkheden van het gebouw opti- strijd te
maal te gebruiken. De kunstenaars die hier BÜ cen
werk inleveren kunnen er ook op rekenen gelbeeld op hel
dat alles heel secuur wordt ingelijst. Ik vind 'ergeleken met
jammer dat een pas- lijker hanteerba
werk, maar miné-
ar beginnen
Kunstwerk van de week
de Tilburgse Koerier en
kelijks motiveert een leze
burgse Koerier waarom e
Kunstuitleen zijn/haar spec
niet.