Video I D J Bissau düXUoovsX cc ,MCCAHA‘ 5 TMSSCH0WBURG TÜ.SÜHG deligei Het Filmhuis Poppentheater Golven Nederlands Danstheater brengt drie balletten Henk Cools, technisch medewerker, kiest kunstwerk van de week SERT ROND HUIB EMMER BUDEL S - 30 Gerrit Dekker bericht uit Kolonnawa Symphonische lezing gaat niet door Torenspelers GELIEFDE CHAOS Blijspel «Ik voor jou, jij voor mij» Tilburg Big Band Hoe lang wilt u nog zo slecht slapen? Francine Abbing ah?tl Globe speelt «De miraculeuze come-back van Mea L. Loman» Charlotte Molenkamp in de galerie «BAANLOZEN-ORKEST» in Wool town Jazz Society a.s. zaterdagavond speciaal gastoptreden in Schouwburg vertoont «Loulou» in de studio-zaal Concert in Oude Kerkje Middelbeers Video - t?e,sandJu,te laart 1982 paginal DE TILBURGSE KOERIER Donderdag 4 maart 1982 pagina 13 ORKEST W Band o.l.v. :ang isenc uur in moristi rt ices en inst mkelijke ki slaapwinkel schouwburgring 25, tilburg tel. 422122 irums t ver- Zaterdag 6 maart, 20.30 uur Kultureel Sentrum LAND - 353576 het Kul- schrijven Vrijdag 5 maart 1982. 20.30 uur in h* tureel Centrum, de Torenspelers set over deze nieuwste produktie. --j-- jrin. Ze 1 door dialogen van dui- typisch menselijké trek- euze come-back de eigentijdse trend jertiviteit en voor-je- ïnde gevolgen 9 Voorjaars festival 1982 Seizoensgerechten van In een gedeeltelijk r enkele oude getrouw - brengen we nü poëzieprojekt. Alle daarvoor gedichten in getroffen hadden. Deze bleken samen te «Doorgaan met li 1978, 5a uitvoering van de e zomer van 1977 plaatsvond. Een n Leo Cuypers trok lar op om muziek te tonist gekozen loka- Drumme ne die c S initit soort sp zich toetser wordt per telegram verno een dodelijke val van zijr maakt. H-’ 11 - op mi een c van V T een choreografie van Jiri Kylian op muziek Leos Janacek. De voorstelling wordt :leid door het Nederlands Balletorkest 'eiding van dirigent David Porcelijn. Restaurant: 7^ jb cCz I k is een initiatief van i de Kunstuitleen. We- zer/lezeres van de Til- een werk uit de eciale voorkeur ge- BETAMAC VIDEO 2000 LAGE PRIJZEN GROTE SORTERING keuze uit diverse merken o.a. Akai - Sony - Panasonic - Saba - Hitachi - Philips - Mitsubishi - Fisher - Grundig Een poëzieprojekt met als thema: «Je leeft wereld». Nieui in een krankzinnige, dolgedraaide wereld en diepte dit then toch hou je van het leven.» Deze thematiek -- krijgt gestalte in drie blokken van meren deels associatief verbonden gedichten, afge wisseld door dialogen van demonen waaruit hun visie op de mens blijkt. Josephine van Gasteren en Ingeborg Elze- schreven door de Franse auteur Loleh Bel- vier spelen de hoofdrollen in het door Elise km. Hoomans geregisseerde blijspel «Ik voor «Ik voor jou, jij voor mij» speelt zicht af in jou. jij voor mij». Deze komedie, die vorige het appartement van Jacques en zijn vrouw maand met door kon gaan wegens ziekte Geneviève. Op de zolderverdieping van het van Josephine van Gasteren, wordt nu ge- gebouw woont Marcelle. een werkster. In bracht op woensdag 10 maart a.s. om 20.15 haar armzalige appartementje treurt zij om uur in de schouwburg-zaal. Dit ragfijne, hu- de dood van de man met wie zij dertig jaar - moristische en ontroerende blijspel werd ge- --J -*-* Ook Wies Smals over werken met kunstenaars Produktie en presentatie: Van Lagestein Een informatief programma over Gerrit Dekkers nieuwste projekt, het bouwen van een boot in Kolonnawa, Sri-Lanka. Met Wies Smals. De Appel Amsterdam en Leendert van Lagestein, Corps de Garde Gro ningen. Een programma tot stand gekomen in het kader van een serie performances en installaties, geinitieerd door het ministerie van CRM. dat meende ook aan deze vergankelijke kunstvor men aandacht te moeten besteden in haar kollektievorming en haar tentoonstellingsbeleid. Gerrit Dekker Na een periode van schilderen hield Gerrit Dekker hier omstreeks 1967, na zijn ontmoeting met Ben d’Armagnac, mee op. Hun samenwerking resulteerde onder meer in het eksposeren van tijdens fietstochten in Zeeland ontdekt materiaal (stapelingen van houten palen, oester- zeven en chinchillakooien) en het bouwen van huisjes van sloophout. Rond 1980 ging ieder zijn eigen weg en kreeg Dekkers werk een wat immateriëler karakter. Gevoelens als angst en eenzaamheid spelen hier-- De performances van worden persoonlijke t Overigens is Dekker voor hem een situatie wen van een boot zijn Aanstaande zondag is er weer een openbare repetitie van de Tilburg Big Band. Deze vindt plaats van 12.30 u. tot ongeveer 14.00 uur in de Studio-zaal van de Stadsschouw burg. De Tilburg Big Band speelt dan onder leiding van dirigent Jan Nooyens. Een pri ma gelegenheid om onder het genot van een kopje koffie of een ander drankje te genie ten yan sfeervolle big-band-muziek. De toe- gang is gratis. Voor de liefhebbers van deze muziek vermelden wij nu al, dat het jaarlijk- se slotkonsert van de Tilburg Big Band op BH zondag 16 mei zal plaatsvinden in de foyer van de schouwburg-zaal. Koestraat 89, Tilburg Telefoon: 43.21.35 maal te gebruiken. werk in leveren kunnen dat alles heel secuur wor het natuurlijk wel eens jamt. sépartout niet kleurt met het v veranderingen aanbrengen, daar we niet aan.» Zo in de loop van de jaren heeft Henjt Cools heel wat werk door zijn handen laten glijden. KLeurrijk werk «ik hou niet van grijs-tinten» heeft duidelijk zijn voorkeur. het BAANLOZEN ‘celijk opgebouwd in Benny Good- 5ton en het Miller Ier aangevuld met ïrs. lag van 21.( eerd door dit keer in i idett ikord 1504 stationcar 100 LPG 100 42 42 LPG iie plaats op olmond. irijden dat kan iaf f 1.000,- Als u eens wist wat er ’s nachts met uw lichaam gebeurt, in een te zacht, kuilend, slap bed. Of minstens zo slecht een te hard bed, zonder vering. Als u zelf eens kon zien hoe u op zo’n manier uw wervelkolom forceert, waardoor uw spieren niet kunnen ontspannen. Hoe g Me, B D^jeugdvoorstelling «De vogels gevlogen» van Poppentheater Francine Abbing. die op "I 10 maart om 14.30 uur in de Studio-zaal 0 van de Stadsschouwburg gespeeld zou wor- Tl den. is wegens omstandigheden verplaatst 0 naar het Kultureel Sentrum. De voorstel- A ling, die geschikt is voor kinderen van 6 tot fee.n A numoo'k^m Ub3enint ‘V'1 ,Kul!ureel.Sen- Paul Gallis drukt een belangrijke stempel krlJ8t 8estalte 'n A spelers (Francine Abbing en Martijn van- W Haaien) in en om een dekor dat wentelt auto s. f Seizoensgerechten van Holl. asperges - jonge zeezalm - lamsrug - lamsbout. Jonge groenten - verse kruiden. Ter introductie een Menu du Printemps 5 gangen KK prijs per couvert B Restaurant «Den Schout» Oranjestraat 4 Tilburg-Centrum (tussen paleisring en emmastraatjjj. Tel. 013-434512 - 674394 De voorstelling «De symphonische lezing», die vanavond (donderdag 5 maart) om 20.30 uur in de Studio-zaal van de schouw- burg zou plaatsvinden, gaat niet door. De decors van deze voorstelling waren te groot voor de Studio-zaal en verplaatsing naar de schouwburg-zaal was onmogelijk. J zijn met elkaar is restaura" ten van een van 1 la vertrekt. Percival is een TECHM BUREAU! JDOSEN BV K BENELUXLAAN 61 5042 WK TILBURG TELEFOON 013-670537 Op koopavond geopend «De 'miraculeuze come-back van M.ea L. Loman», een doldwaze, geestige satire, ge schreven door kabaret-tekstschrijver Guus Vleugel en auteur Ton Vorstenbosch. wordt t in een regie van Gerard-Jan Rijnders twee avonden in de schouwburg gespeeld door het Zuidelijk Toneel Globe. De voorstelling wordt gebracht dooc o.a. Bert Edeienbos. Wim van der Grijn, Kees Hulst. Nora Kretz. Diana Lensink. Babette Mulder. Adriaan Olree en Ton Selter. He thema in «De miraculei van Mea L. Loman» is d“ van zelfontplooiing, asseruvi, zelf-opkomen en de verwoester daarvan. Mea Loman, huisvrouw en moeder, heeft de ambitie haar hogere gevoelens te uiten in et zingen van Franse chansons. Zij is een aardige vrouw, die onbedoeld, voor het ver wezenlijken van haar idealen over lijken gaat. Eddy Geerlings (Algemeen Dagblad): «De voorstelling is door Gerard-Jan Rijnders meedogenloos scherp geregisseerd en kent >vakke plekken. Alle spelers zijn uit- 1 op hun plaats. Dekorontwerper vallis drukt een belangrijke stempel imrner Ad van den Dries was dege- zorgd uiv ongeveer IVz jaar geleden het burgse iatief nam om te komen tot de op richting van het zgn. «BAANLOZEN ORKEST». Bleven optredens aanvan kelijk beperkt tot het haanlozen cen trum, al snel kwamen ook aanvragen van buiten het centrum, al snel kwa men ook aanvragen van buiten het centrüm. Zo verzorgden de Jobless Ji- vers-zoals ze zich ook wel noemen-o.a. een zeer succesvol optreden op de be roemde Biksé Fiste en oogstte- veel bijval tijdens Jazz Me_o burg 1981. De bezetting van het orkest in ogen schouw nemend kunnen we niet an ders concluderen, dan dat dit musici zijn die tot de beste van Tilburg mogen gerekend worden; bovendien is het in- teressant te weten dat al deze ex-be- avond zelfs roepsmuzikanten louter nog voor hun JAM-SESSI plezier musiceren, hetgeen de gezellig heid alleen nog maar ten goede kan komen. De bezetting van het orkestop dr Ad van den Dries, de zang wordt In de galerie van de Stadsschouwburg Til burg worden tot en met 31 maart gouaches Het Nederlands Danstheater brengt op van Charlotte Molenkamp tentoongesteld, donderdag 11 maart in de schouwburg-zaal Charlotte Molenkamp (’55) is afkomstig uit de drie volgende balletten: «Summer’s Tilburg. Zij studeerde aan de Akademie in End», in een choreografie van Glen Tetley Tilburg. Op dit moment woont en werkt zij op muziek van Henri Dutilleux, «GSnge» in in Utrecht. Het getoonde werk werd ver- choreografie en op een muziekkolage vaardigd in het afgelopen anderhalf jaar. William Forsythe en «Sinfonietta» in De gouaches van Charlotte Molenkamp choreografie van Jiri Kylian op muziek hebben een zeer sterke zeggingskracht. De van Leos Janacek. De voorstelling wordt nadruk ligt op de kleur en de kompositie. In begeleid door het Nederlands Balletorkest het werk zit bovendien nogal wat beweging, orjder leiding van dirigent David Porcelijn. De galerie van de Stadsschouw'- Over «Summer’s End» zegt choreograaf opend van maandag tot en met D Glen Tetley het volgende: «Ik werd geraakt 11.00 tot 16.00 uur en tijdens alle aktivIlc.- door de diepe romantische toon van de mu- ten in de schouwburg-zaal. ziek van Dutilleux. Er zitten elementen in 1^1VI1 die we allemaal voelen: het gevoel iets ver loren te hebben. Het gevoel een geweldige t af in ervaring te hebben gehad, die je voor eeu- vrr>uw wig als een landschap in je wil sluiten». :ping van het Het ballet «Gange» van William Forsythe werkster. In moet noë 'n première gaan. Hierover ont breekt op dit moment de informatie. «Sinfonetta» is een uiterst vitaal ballet vol energieke uitbundigheid naast wat introver te lyrische passages. Voortdurend wisselt de bezetting op het toneel, van paren tot en met ensembles. Het ballet heeft een prachti ge dramatische finale. Het centrale thema van dit komponisten- portret is «Montage» als kompositieprinci- pe in de muziek, film en literatuur. Als historisch voorbeeld wordt de film «D? man met de kamera» vertoond van Dziga Vertov als één van de belangrijkste voor beelden van wat toen genoemd werd «Rus sische montage». De schrijver Jacques Vo gelaar leest voor uit eigen werk en voor de muziek is gekozen voor het nieuwe elektro nische stuk van Gilius van Bergeijk «De dood en de tape», het eerste deel van het stuk voor tape dia’s «Discours» van Vic tor Wentinck en een nieuw pianostuk van Huib Emmer zelf. Huib Emmer werd in 1951 geboren. Hij stu it periode van schilderen hield Gerrit Dekker hier omstreeks 1967, na zijn ontmoeting deerde kompositie aan het Koninklijk Con- :ri d’Armagnac, mee op. Hun samenwerking resulteerde onder meer in het eksposeren servatorium in Den Haag bij Jan van Vlij- ens fietstochten in Zeeland ontdekt materiaal (stapelingen van houten palen, oester- men en Peter Schat. Huib Emmer speelt t chinchillakooien) en het bouwen van huisjes van sloophout. Rond 1980 ging ieder basgitaar in het ensemble Hoketus. dat on- Dekkers werk een wat immateriëler karakter. Gevoelens als angst en langs concerteerde in de Studio-zaal. Hij erin een belangrijke rol. komponeerde voor deze groep «Camera yan Dekker, die wat later zijn ontstaan, zijn hieraan verwant. Ook hierin Eye» (1979) en «Singing the picture» remoties op zeer gekoncentreerde Wijze gepresenteerd. (1981). In 1977 komponeerde hij «Monta- erigens is Dekker opgehouden met het uitvoeren van performances. Langzamerhand is ge» voor pianosolo en instrumentaal ensem- >r hem een situatie ontstaan waarin kunst en werken - en dat kan bijvoorbeeld het bou- ble. Dit stuk werd gespeeld tijdens de Gau- i - steeds meer een worden. deamus-muziekweek 1981. vjviiv.itvt. Op de zoldervc ~*uouw woont Marcelle. i naar armzalige appartemer de dood van de man met wie'zij de...DJ ongetrouwd - heeft samengeleefd. Omdat haar eigen buitenlandse werkster vertrokken is, komt mevrouw op de gedach te Marcelle in haar plaats te nemen en be looft haar er voor te zullen zorgen dat zij in het zolderkamertje kan blijven wonen. Het duurt niet lang of Marcelle neemt in haar spontaneïteit bezit van het huis en van i j de bewoners. lang wilt u nog zo slecht slapen? Neem ons advies ter harte: een goed bed en een goede matras komen uw gezondheid en humeur ten goede! En wij hebben voor u het meest perfekte bed dat er is: Lattoflex. Een bed dat, samen met de speciale Lattoflex- matras, uw lichaam in elke welving en holte de juiste steun geeft. Waar door uw slaaphouding al tijd echt ontspannen is. Uw wervelkolom in een juiste, rechte lijn (zie foto). Lattoflex is zo’n bijzonder bed, met zoveel unieke voordelen, dat u binnenkort beslist bij ons moet komen kijken en praten. Lattoflex, slapen zoals u H^nog nooit geslapen heeft. door Manus Waijers/de Til- uurgse Lionel Hampton op vibrafoon, Frans Gaillard op saxofoon en niet te vergeten Jo Haans op viool, bas en ook zang. De muziek van ORKEST is hoofdzake uit het repertoire van man, Lionel Hampt Sextet een en ande c Zuid-Amerikaanse nummer r De balavond a.s. zaterdag van 21.00- ogstte men 02.30 wordt georganiseerd door de feeting Til- Wooltown Jazz Society dit keer in sa- menwerking met de Directie van de Tilburgse Schouwburg. Naast het BAANLOZEN O”—- zal ook de Wooltown Jazz Band o.l.v. P. Vriens met zang van Hanneke Dir- ven acte de présence geven en zal de s worden afgesloten met een >ION van beide orkesten. Kaarten kunnen worden afgehaald aan de kassa van de Stadsschouwburg, (da- gelijks tussen 11.00 -115.00 uur of 4 avonds voor de aanvang van de bal- BR avond). In de studio-zaal vertoont het Filmhuis de film «Loulou» van Maurice Pialat. De film «Loulou» beschrijft de hartstocht van Nelly, die uit haar huwelijk met André onvoldoende inspiratie kan putten. Zij vindt dat de relatie die ze nu heeft eigenlijk alleen gebaseerd is op het elkaar bezitten. In een disco leert ze bij toeval Loulou kennen. De jongen komt uit-een heel andere wereld en prikt al snel de luchtballon van haar hu welijk door. Ze besluit er met Loulou van door te gaan. Nelly raakt zwanger en laat een abortus plegen. De zonnige kanten bin nen de relatie verdwijnen en ze kan het da gelijkse leven maar moeilijk verdraj dré doet inmiddels pogingen om terug te winnen. Op het laatst moet zij I zen tussen een leven vol zekerheden of een »at ucweging. zeer gewaagd leven. Nelly kiest voor het on- twburg is ge- rustig alleen zijn, maar hoe lang kan dat du et vrijdag van ren? alle aktivitei- «Loulou» wordt gedraaid op donderdag 11 en vrijdag 12 maart. Aanvang 20.30 uur. Op zondag 7 maart kunt u itr het akoestisch unieke XlVe eeuwse Oude Kerkje van Middelbeers genieten van een concert, verzorgd door een vijftal vak-docenten van diverse Brabantse muziekscholen, die allen, naast hun dagelijkse muzikale praktijken, zin hadden in musiceren. Een klarinet-trio, bestaande uit Piet Hamelink, Ellen van Bavel en Wout Stabel zal werken ten gehore brengen van W.A. Mozart en Hugo de Groot. Wil Theus en André van lersel, beiden gitaardocent, zullen werken spelen van Scarlatti, Schwertberger, Satie, Duarte en Farrauto. In een gezamenlijk optreden laten de vijf musici werken horen van Scott Joplin. Aanvang 12.00 uur. r Bes, Laetitia de Haas, -j- rxunstenaar wiens werk Henk Cools met name waardeert. «Door de grote groei van de kunstuitleen ben ik niet meer in staat om alles goed te volgen. Ik zie het werk nu pas-goed wanneer het gerepa- '““'d -vorden. Veel namen die ik nu in de Kunstuitleen zie hangen, zijn nieuw.Het is opmerkelijk hoe de samenstelling van de Kunstuitleen in de laatste jaren is veran- ...w, derd.» Die veranderingen in de kollektie- maar «ge- vorming zijn o.a. het gevolg van een steeds lijstje met wisselende selektiekommissie die er op toe- 'e op zulke ziet dat de Kunstuitleen gelijke tred houdt ing gaan» met ontwikkelingen en vernieuwingen in de Cools ach- beeldende kunst. denk- °P zoel< naar het kunstwerk van de week in be- 8aat Henk Cools'voorkeur uit naar «de vo et ge- 8el in de beeldende kunst». Het kweken van itatief vogeltjes, rijstvogels en kanaries, is namelijk n met zÜn grote hobby. «Voor mij is een kort ver- nrich- blijf in de «kooi», vooral na een trubbeldag, r een prima ontspanning. Ik zie mn vogeltjes en ben alle zorgen even kwijt.» Een vogel bleek niet voorhanden, maar al heel snel viel zijn oog op «Keukenhof» een lino-sne- de van de Bredase kunstenaar Hans Luiken, één van de «oudere» kunstenaars in de kol- lektie. «De harde blauwtinten en het humo ristische in het werk spreken mij aan. Het woord «gras» associeer ik met zaken die als de vogels, mijn volkstuin, de zorgJ voor natuur, milieu en de leefomgeving. Ik zoek toch het groene op, ondanks de opvallende ul—iwe kleur». s Luiken (geb. 1947) ontving zijn oplei- aan de akademie voor industriële vorm- :n Eindhoven en de Stadsakademie in v'anaf 1977 heeft hij regelmatig ekspo- s gehad. Zo eksposeerde hij onlangs acryl-schilderijen en linosneden in Galerie Kokon. Over deze tentoonstelling schreef «Zoals altijd met de werke- k. dat hoge eisen stelt aan ingrepen, zijn surrealis- n of vallen met _an niet perfekte uitvoering. Luiken er glansrijk in als overwinnaar uit die te komen.» linosnede wordt de tekening in spie- J het linoleum aangebracht, en -1 hout, en zachter en makke- teerbaar materiaal' dat weliswaar ider mogelijkheden kent voor fijne lijnen. veelal ass< maar toch worden af veis (die c jes blijken speler gen, 1 nieuwe samenstelling - ^na,m van - ...e deelnemers brachten Dekor. kleding en attributen: Teatergroep in die hen persoonlijk Torenspelers Tilburg, m.m.v. Annemarie n. Deze voorkeurgedichten Brogtrop, Aldo van Dongen, Arthur Levij brengen in de thematiek: en Harrie van der Velden. Regie: Joep leven in een dolgedraaide Straathof. Dinsdag 9 maart t/m zondag 14 maart Annette Apon: regie, scenario; kamera: soort spiegelbeeld voor de anderen, de idea- 1 ’4. overigens typ.sch menselijké trek- fi|ms vrijgemaakte CRM-pot. Golven Gedachten en gevoelens zijn in Golven als sePte' ond" leidin8 van lijken te vertonen). werden geproduceerd door Studio Nieuwe het ware konkreter dan wat de hoofdperso- vlel' dagen lang met elkaa deze oroduktie werken de vnloende Gronden, opgericht door het Amsterdamse nen doen- Meestal is het in film andersom; *Pe|en ln door de kompont ^•iziek: Will Offermans; licht: ginia Woolf uit 1931. Er zijn zes hoofdper- driessen. olven is als film :h fiktie’ - Goh gesub soort..JO werden geproduceer Gronden, opgericht arvan —j..-o„-n beelden van de zee. Donderdag 11 maart - 20.30 uur Golven is gebaseerd op The Waves van Vir- Je hoort stemmen en muziek yan Louis An- in het Kultureel Sentrum ginia Woolf uit 1931. Er zijn zes hoofdper- driessen. OT1 A TA sonen. die als kinderen met elkaar optrok- Golven is als film opgebouwd op de op AJVIKCzlN“ 1920. afscheid nemen van een van hen. Per- fiktie en is daar ee^n voortdurend onderzoek C’TT'TA'n rvZAATT' cival, die naar India vertrekt. Percival is een naar. -- maart om 14.30 uur in de Studie i de Stadsschouwburg gespeeld zou i. is wegens omstandigheden verplaatst lr het Kultureel Sentrum. De voorstel- .0 jaar. begint in het «.un k om 14.30 uur. Kaartverk cassa an de schouwburg i in het Kultureel Sentrum. n» is een ve lippen- en sch tie en muziel ---ie Abbing en iviai Haaien) in en om een dekor dat rijdt, klapt of kantelt. De centrale figuur in dit spel is Karei de pa pegaai. die verstrikt raakt in het net van een dierenvanger. Een goede vriend van Karei is Martijn de Klokkenspeler. Hij komt toeval lig op een zeer gelukkig moment om hem en de andere dieren te kunnen bevrijden. Midden in t gesprek met Henk Cools, tech- Ben van Rooy, Peter nisch medewerker bij het Kultureel Cen- dat z>jn een paar ki trum, gaat de telefoon. Het Projekttheater Henk Cools met name v bericht dat het toneelstuk «Falstaff» niet grote groei van de kuns Sn^^h^^pXSS ^knu^^d^^ net k P cident dat het veelzijdige karakter van het reerd moet worden. Veel namen die i •den óf een werk van Henk Cools en ziJn colle8a Ton de Kuns‘uilleen zie hangen, zijn nic van der Louw illustreert. «Mijn schema is -••m— nu danig in de war geschopt, anders waren we vandaag de hele dag bezig geweest met dekor opbouwen en uitlichten, maa lukkig» hebben we altijd een lijst noodzakelijke bezigheden waar we op zti momenten direkt mee aan de gang gaan». Al zon negen jaar verricht Henk Copls ach ter de schermen alle klusjes die maar denk baar zijn in het Kultureel Centrum; van be lichten tot en met het onderhoud («het bouw moet elke dag weer represent: zijn»); van inlijsten van kunst tot en met het repareren van apparatuur en het inrich ten van tentoonstellingen. «We werken hier met beperkte middelen. Dat heeft nadelen én voordelen. Mijn grootste wens is het om ééns in een echte lichtkabine te werken. In de Lancierskazerne zou ons 600m2 ter be schikking staan. Nu doen we het met een werkkast en het achterste gedeelte van de theaterzaal». v Dinsdag en woensdag zijn gereserveerd woord «gras» associeer ik met zaken voor de Kunstuitleen. Klussen als inlijsten. vo°r mij persoonlijk heel belangrijk zijn het snijden van passepartouts en het versnij- als de vogels. mijn volkstuin, de zorg v< den van gesneuvelde glasplaten staan dan - op het’programma. «Het inlijsten is een precies werkje. Mijn grootste zorg is het we- blauw ren van stof. Je begrijpt dat het werken in Hans een stofvrije omgeving een eerste vereiste is. <,in8 a Vergeleken met de tachtig werken die de 8eving in Kunstuitleen 9 jaar geleden in de kollektie Gent- Var had. is het inlijsten, en zeker na selekties. siHea een omvangrijk werk geworden.» In het acryl-schilt werken met kunstenaars en theatermensen Kokon. Over deze tentoonstelt is het Henk Cools duidelijk geworden dat kunstkritikus Chris Bergmans «1 een flexibele instelling de enige manier is SP®®1» Hans Luiken een spel met om het iedereen naar de zin te maken. «Ik hjkheid in zijn werk, dat hoge eist ben er voor om een zo goed mogelijke werk- de techniek. Zijn ingrepen, zijn sfeer te hebben. Dat betekent in de praktijk ,isch aandoende grapjes, staan cf dat we nooit zomaar zeggen «dat kan niet»; een al dan niet perfekte uitvoe1 we proberen samen met de mensen de (be- slaagt e- -1 perkte) mogelijkheden van het gebouw opti- strijd te maal te gebruiken. De kunstenaars die hier BÜ cen werk inleveren kunnen er ook op rekenen gelbeeld op hel dat alles heel secuur wordt ingelijst. Ik vind 'ergeleken met jammer dat een pas- lijker hanteerba werk, maar miné- ar beginnen Kunstwerk van de week de Tilburgse Koerier en kelijks motiveert een leze burgse Koerier waarom e Kunstuitleen zijn/haar spec niet.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1982 | | pagina 13