25 JAAR THEATER 5 L Een kijkje achter de schermen van het Kultureel Sentrum 51 Jubileumuitgave - 7 Woensdag 3 maart 1982 isdag 3 maart 1982 :g Tilburg de volwaardige uwde >r het l Dhr. de Brabander, direkteur Stadsschouwburg i de aktivi »an kultui die theatt in de HET Het F broek hte nijp sn van de istuitleen lankkast jaar 11623-13645 andagvan 1-6 uur dag van 9-5 uur voor blauwwit. regie van Karl Guttmann en met onder andere in de rollen Guus Hermus, Andrea Domburg, Guus Verstraete, Jules Hamel, Max Ha mel en vele anderen, vanaf toen stroomde het publiek toe. Die hausse duurde zo ongeveer twee jaar, daarna werd de opkomst wat minder, de nieuwigheid was er vanaf. Een theater in Tilburg 25 jaar gelede was zoiets als de akkommodatie van een beginnend amateurtoneelkhipje anno 1982. Een akkommodatie die gekenmerkt wordt door provisorische inrichting, slechte belichting, gebrek kige decormogelijkheden, harde, ongemakkelijke zitplaatsen, onvol doende verwarming etc. Al deze punten waren van toepassing op het toenmalige theater; het Metro- pole-theater dat menige Tilburger zich nog wel voor de geest kan halen. De benaming theater betekent zeker naar de huidige maatstaven een over waardering van die gebrekkige lokali teit. We praten over 25 jaar theater met de huidige directeur van de Stadschouw- burg Dhr. De Brabander. zo’n 20 tot 25 jaar geleden, jngen mensen een stuk. Men ie ernaar toe, kleedde zich er meer - 'Ide gezien worden en vaak 1- ,.iden regelmatig ga- kwam het toch n plaats; een rok- Na de «aktie T< iet iets wat opzien bezoekersaantal ondtoilet evenmin. maar een ,--u - was gebor Het Kultureel Sentrum heeft in augustus z’n 10e jaargang er op zitten. Tien jaren waarin het Kultureel Sentrum is uitgegroeid tot een plek waar eksposities, film, theater en de kunstuitleen een eigen, zij het bescheiden, onderkomen hebben. Op 25 augustus 1972 opende oud-burgemeester Becht het Kultureel Sentrum De Ko- ningswei dat gelijk goed van start ging met een ekspositie van het toendertijd veelbesproken Deskundologisch Laboratorium. Veelbesproken is na die datum het Kultureel Sentrum altijd geweest. Was het niet om de aktiviteiten - waar deze krant u ook al bijna tien jaar van op de hoogte houdt - dan was het wel door de steeds weer opduikende huisvestingsproblematiek. In januari 1980 besliste het College van Burgemeester en Wethouders dat de Lancierskazeme aan de St. Josephstraat als nieuw onderkomen voor het Kultureel Sentrum zou funktioneren. Alleen omtrent financiering hield het College nog een slag om de arm. Kortgeleden viel definitief het doek. Geen geld, geen nieuwe huisvesting, formatieplaatsbeheersing en bezuinigen waar maar te bezuinigen valt. En alweer lijkt het erop dat de post Kuituur in Tilburg het loodje gaat leggen. Zijn we dan echt definitief op weg naar een geestelijke woestijn Tijd om bij de pakken neer te zitten is er niet meer voor het Kultureel Sentrum. Er is nog steeds voldoende publiek dat grag en vaak gratis toegankelijke voorstellingen bijwoont. Er zijn genoeg kunstenaars die willen eksposeren en de Kunstuitleen mag zich meer in de publieke belangstelling verheugen dan ooit tevoren. Daarom gaan de pogingen van het Kultureel Sentrum om ondanks beperkingen en voortschrijdende bezuinigingen, een konsistent kunstbeleid te voeren gewoon doorIn dit artikel wordt daarom niet stilgestaan bij de talloze voetangels, maar het wil de lezer juist informeren over de wijze waarop de aktiviteiten tot stand komen. In de hoop dat begrip leidt tot een genuanceerd standpunt inzake de plaats van kuituur in het Tilburgs stedelijk leefmilieu. ,^..,ak trices en regisseur te zijn: Tilburgse diva, een Goirkese -j1, een Heikese Bredere, mis schien zelfs een kruikenzeikende Sophocles of een wolsteedse Se neca. Ach, wie weet wat er allemaal omging in de gedachten van het toenmalige schouwburgpubliek? En toen: aktie «Tomaat chande, ontheil2--- 1 sme ten tL,,- kunst aan het volk: tegengestelde meningen en oordelen, begrip, on begrip, woede, haat, vermaak. zat erin en kwam voor het voetliv,,,. De wrevel van grote delen van het publiek was al langer voelbaar v< insiders, de uitbarsting was min voorspelbaar, maar net als met dat soort fenomenen n het toch als een verrassing, e «aktie Tomaat» daalde het ïkersaantal in de schouwburg een zich vernieuwend toneel wen en ook in Tilburg kon derland» in september-oktober van het vorig jaar. Het zal duidelijk zijn dat vooral deze laatste soort van tentoonstellingen hoger scoorde als het om de publieke belangstelling gaat. Vooral de performances en instal laties die het afgelopen jaar regelmatig in het Kulturrel Sentrum waren te zien, benadrukten de zgn. laborato- riumfunktie van het Kultureel Sentrum op het gebied van de beeldende kunst. Voor de meer vernieuwende kunstuitingen is het behoud van een plek in de stad Tilburg, waar de mogelijkheid bestaat deze te tonen, evident. Immers in tijden van recessie is het vaak deze kunst die men overbodig acht. THEATERAKTIVITEITEN In 1980 heeft het Kultureel Sentrum een eerste aanzet gegeven tot een nieuwe benadering van het theater- beleid van Tilburg. Uitgaande van de historische ont wikkeling zijn toen beleidsvoorstellen geformuleerd Voor een podiumbeleid op langere termijn, waarin naast het presenteren van de podiumkunsten ook is ingegaan op het bieden van produktiefaciliteiten, het meewerken aan een theatercircuit in Brabant en het begeleiden en informeren Jen behoeve van de po diumkunsten. Het uitgangspunt voor de theater programmering is zowel het naar vorm en inhoud aan geven van vernieuwingen binnen het theater. Het aan bod van dit zgn. «ontwikkelingstheater» is over het algemeen zeer groot; de laatste jaren zijn met name de mime- en bewegingsgroepen talrijk geworden en is het opvallend dat bij het zoeken naar nieuwe vormen geëksperimenteerd wordt met de verworvenheden van andere vormen van kunst, zoals de beeldende kunst en de audio-visuele media. Maar nieuwe initiatieven van jonge en enthousiaste theatermakers ondervinden steeds meer problemen door het niet geven van subsi dies en bezuinigingen waardoor ook programmeren moeilijker wordt. Het in huis halen van buitenlandse groepen, in het verleden mogelijk gemaakt door o.a. het jaarlijkse fes tival of fools, kan nu alleen nog maar door kulturele akkoorden die tussen Nederland en andere landen be staan, mits reis- en verblijfkosten gegarandeerd zijn. Naast deze puur zakelijke overwegingen spelen de praktische een niet te verwaarlozen rol. De beper kingen van de theaterzaal in het Kultureel Sentrum zijn iedere bezoeker wel bekend. Grote dansprodukties en interessante muziekformaties waarin slagwerk en bla- zerssektie een belangrijke rol vervullen, vallen so wieso al af vanwege de benodigde ruimte en het ver oorzaken van geluidshinder. Een ander opvallend en hinderlijk obstakel is «de pilaar», die menig bezoeker de kans ontneemt iets van de voorstelling te zien. Mu- ziekvoorstellingen moeten beperkt blijven tot uit voeringen met akoestische instrumenten en dan nog liefst met een kleine bezetting. Ondanks deze niet ge ringe tegenwerkende krachten biedt het Kultureel Sentrum elke maand theater- en muziekvoorstellingen die alleszins de moeite waard zijn en kan het zich als theater meten met grote broertjes en zusjes gevestigd in de Randstad. T FILMHITS Filmhuis vervult samen mèt de Filmliga een niet meer weg te denken rol in het Tilburgse alternatieve filmcircuit. Beleidsmatig is in 1980 een aanzet gegeven tot een wat algemener audio-visueel media-beleid voor Tilburg. Samen met de Filmliga is toen een brief ge schreven naar de gemeente waarin werd gevraagd om in overleg een aantal voorwaarden te formuleren waar aan een media-beleid tenminste zou moeten voldoen. De gemeente vergat helaas te reageren. Jammer, want Namen We kunnen natuurlijk niet om de historie van de Stadsschouwburg heen zonder wat personen en namen te noemen. Vele mensen, veel inzet en veel enthousiasme hebben de - schouwburg gemaakt tot wat het nu is. We hebben de naam van oud- In de tijd dat overal in Nederland de burgemeester Becht al laten vallen, t.v. ontdekt ging worden, ontdekte een van de grote voorvechters voor Tilburg de schouwburg. Overal in de nieuwe Stadsschouwburg. Het Nederland liep het bezoekersaantal ontwerp van de schouwburg is op van schouwburgen terug; in Tilburg naam komen te staan van de ar- gebeurde het tegenovergestelde. chitekten Prof. G.A.M. Holt en Ir. Vanaf de wereldpremière, ter fees- B. Bijvoet die daarmee te kennen telijke opluistering van de opening hebben gegeven over een vooruit- van de nieuwe schouwburg, van het ziende blik te beschikken. Het ge- - stuk «Curtmantle» ofwel «Cort- bouw voldoet immers nog steeds De 1 mantel» van Christopher Fry onder aan huidige eisen. Wim Bary werd dror Operetteverenigingen De verenigingen die er floreerden e„„, bewogen zich vooral op het gebied van een br van de operette. Blijkbaar hadden het toch vc deze verenigingen voldoende steun van het Tilburgse publiek en genoeg enthousiasme in zich om ondanks alle handicaps onverdroten hun mu zikale aspiraties uit te zingen. De nieuwe Stads schouwburg Op 1 maart 1961 kreeg Tilburg de beschikking nvw «>n vnlwnardioe schouwbur beroemen i derland de een nieuwe r- schouwburg, Nijmegen volgde en kele weken later. Tilburg moest mee in de vaart der volkeren. De toen malige burgemeester van Tilburg, de heer Becht (alias Cees de Sloper) logenstrafte in dit geval zijn bij naam, want hij voorzag een kul turele ontwikkeling in den lande waar Tilburg niet bij achter mocht blijven. Becht voelde indertijd zeer goed aan dat het kulturele leven na stellen, de akteurs konden voortaan zonder dikke warme winteijassen aan repeteren, de toneelmeesters hoefden niet meer met levensgevaar waaghalzerige kunsten uit te halen om de decors en de rekwisieten op de juiste plaatsen te krijgen, het ge sjouw van allerlei attributen vanuit de vrachtwagen, via paard en wagen naar de smalle ingang van het to neel; dit alles was verleden tijd; het -ik, de techniek en het komfort n ook het Til burgse schouwburgleven en het pu bliek wilde gretig en in groten getale getuige zijn van deze stedelijke nouveauté. T.V. EEN KIJKJE ACHTER DE SCHERMEN Het uitvoeren van een beleid dat gericht is op een zo effektief mogelijke vorm van kultuurspreiding is ken merkend voor het Kultureel Sentrum. Beleid betekent niet alleen het ontwikkelen van een visie voor de toe komst, maar ook het maken van keuzes binnen het gehele kulturele veld. Vooral aktuele kunstuitingen krijgen volgens de beleidsuitgangspunten van het Kultureel Sentrum ruime aandacht. Medebepalend voor het aktiviteitenpakket is de aan wezigheid van andere kulturele instellingen waarvan de aktiviteiten raakvlakken met die van het Kultureel Sentrum hebben. Zo werken de theateraktivitelten van Schouwburg en Kultureel Sentrum aanvullend op el kaar; geeft de aanwezigheid van een Filmliga in Tilburg een duidelijk kader aan de aktiviteiten van het Film huis, terwijl bv. de tentoonstellingen in het Nederlands Textielmuseum het onnodig maken dat het Kultureel Sentrum een grote plaats aan textiele werkvormen in het ekspositie-programma toekent. De verschillende funkties van het Kultureel Sentrum worden voor zover ruimtelijke en financiële beperkingen dit toelaten zo veel mogelijk vervuld. In de praktijk betekent dit een noodgedwongen konsolidatie van het beleid t.a.v. theater- en tentoonstellingsdktiviteiten, maar voor het Filmhuis werd naar mogelijkheden gezocht die een toekomstige uitbouw mogelijk maken. Zo zal het vaste filmklanten zijn opgevallen dat vanaf februari de Stu- dio-zaal van de Stadsschouwburg film programmeert. Bij de Kunstuitleen gaf een wijziging van het systeem en een daarmee samenhangende automatisering van de administratie nieuwe impulsen aan deze vorm van kunstspreiding in de regio Tilburg. DE KUNSTUITLEEN Sinds de oprichting van het Kultureel Sentrum heeft de Kunstuitleen gewerkt met een abonnementen-sys- teem, waarbij 3/4 van het abonnementsgeld als spaar tegoed werd gereserveerd. Toen na het invoeren van een abonnement zonder kooptegoed (dus zonder de verplichting te sparen) bleek dat daarvoor meer be langstelling bestond, is de Kunstuitleen begonnen met een fleksibele vorm van kunst uitlenen, hetgeen resul teerde in het in gebruik nemen van dit nieuwe systeem per 1 september 1980. De belangrijkste kenmerken van dit nieuwe systeem zijn dat de huur die betaald wordt in relatie staat tot de totale waarde van de geleende aangesteld als direkteur en er werd een stichting in het leven geroepen die de schouwburg moest gaan ex ploiteren, dit was de zgn. Stichting Exploitatie Tilburgse Schouwburg. In het bestuur daarvan hadden zit ting: Wim Bary, toenmalig schouwburgdirekteur; de heer N.H. -- Pontzen, vice-voorzitter; H.F. van geleden ook verniet Dullemen, voorzitter; Mr. J.F.M. gens de heer de Bn Molkenboer, sekretaris; J.C. Bag german, penningmeester; J.W.M. Strik, adj. sekretaris. Leden van algemeen bestuur waren toer F. van Bakel, Drs. M. Jaspers, P.J.M. Meuwese, Mr. Dr. B.J.M. van Spaendonck Sr., Dr. J. Starink en Mr. Th. Taminau. De huidige direkteur is de heer de Brabander die in veel zaken des kundig wordt bijgestaan door de heer Maas. Maar natuurlijk is het ook zo dat als je de prestaties van de Stadsschouwburg roemt je eigen lijk het hele personeel zou moeten vernoemen. Laat dat bij deze ge beurd zijn! Het gebouw heer de Brabander is sterk door- rngen van het feit dat een gebouw de oorlog in een stroomversnelling terecht zou komen en binnen het bereik gebracht diende te worden van een breed publiek. We danken het toch vooral aan zijn plannen dat Tilburg een schouwburg rijk is die Dat Becht ook allerlei andere ont wikkelingen voorzag die Tilburg tot een metropool zouden moeten ma ken, zullen velen zich nog kunnen herinneren. Dat hierdoor veel eigens gemak, de techniek en en karakteristieks van Tilburg verlo- dienden van nu af aan ren is gegaan zullen niet alleen de burgse schouwburglevt kultuurhistorici onderschrijven. u,:“u ng over een volwaardige Toch moeten we ve naoorlogse xr::-1-x. moderne tijd In 1961 hoefden de voorstellingen niet meer onderbroken te worden voor passerende treinen zoals dat ir het Metropoletheater hinderlijk ge bruikelijk was en Hein Jordans, de dirigent van het Brabants Orkest kon vrijelijk doordirigeren, het pu bliek moest het gekuch en ge schraap der kelen tot de pauze uit- kunstwerken (nl. een 1/2 per maand) en dat men niets betaald als men niets leent. Wel mag men het aantal te lenen werken zelf bepalen. Het in gebruik nemen van dit nieuwe systeem en de publiciteit daar omheen zorgde voor een flinke toestroom van nieuwe deelnemers en inmiddels is het aantal deelnemers uit gegroeid tot ruim 1300. Verder bewerkstelligde het aankopen van kunstwerken naast het inhuren dat een evenwichtiger samenstelling van de kollektie werd be reikt. Door aan te kopen worden bovendien de meer bekende kunstenaars bereid gevonden werk in te zen den, zodat de kollektie steeds meer een afspiegeling geeft van wat op dit moment aan goede beeldende kunst in ons land wordt geproduceerd. De totstandko ming van een Gemeentelijke Verordening voor de Kunstuitleen had bovendien tot gevolg dat kun stenaars en deelnemers nader betrokken werden bij het kunstuitleen-gebeuren o.a. doordat voordrachten werden gedaan voor de selektie-kommissie die de in zendingen beoordeelt op artistieke kwaliteit en rede lijkheid van de verkoopprijs. Het is bepaald ver heugend te noemen dat steeds meer jonge mensen de Kunstuitleen ontdekken en gebruik gaan maken J- voordelige faciliteiten. Onlangs heeft de Kunsti door een extra-subsidie van CRM een diaklai aangeschaft die, evenals het Kunstcahier dat vorig js verscheen, wordt bestemd voor edukatie doeleinden. De verwachting is dat hierdoor meer men sen geïnformeerd raker, van de mogelijkheden van de Kunstuitleen, waardoor interesse gewekt kan worden voor beeldende kunst in het algemeen. TENTOONSTELLINGEN Al jaren wordt t.a.v. de te programmeren tentoon stellingen konsekwent een beleid gevoerd dat erop ge richt is moderne beeldende kunst onder de aandacht van een zo groot mogelijk publiek te brengen. Hoewel ook tentoonstellingen van meer moeilijke toegan kelijke hedendaagse kunstuitingen niet werden ge schuwd - te denken valt aan «Tektonik», een beeldend multi-media projekt of zéér recent de bouw van The Arbliquelia door Reindeer Werk en de ekspositie «De Jonge Negers» - werden toch ook regelmatig eksposi ties georganiseerd die aansloten bij de interessesfeer van bredere publieksgroepen. Denk bv. aan de ten toonstelling over geuren Te Geur en Te Keur»vorig jaar april en de grote tentoonstelling «Design in Ne- nu ontbreekt in 1982 een gemeentelijk audio-visueel I media-beleid waarin film een gelijkwaardige positie zou kunnen krijgen naast de andere kunsten. Het be- j leid van het Filmhuis laat zich kort en krachtig samen- I vatten. Van meet af aan ging het om het presenteren I van vernieuwde ontwikkelingen binnen de cinemato- I grafie. Door het beperkte aantal draaidagen is daarbij I gekozen voor een themagerichte benadering, zodat I een samenhang zowel naar vorm als historische ont- I wikkeling tussen de programma’s zichtbaar gemaakt kan worden. De al lang gekoesterde wens om vijf dagen in de week te draaien - uiteraard gebaseerd op de grote belangstelling van het publiek - gaat nu met het funk tioneren van Studiozaal als filmzaal langzaam in ver vulling. HET KINDERFILMTEHUIS In het kader van het jaar van het kind werd in 1980 een landelijke werkgroep geïnstalleerd die zich heeft be ziggehouden met het uitzoeken en importeren van goede kinderfilms. In de tweede helft van 1980 kon het Kinderfilmtehuis in het Kultureel Sentrum van start gaan en vanaf het prille begin was het een succes. Eind vorig jaar nam de belangstelling aanmerkelijk af, maar door een gerichte publiciteit naar scholen en buurthuizen en de grotere bekendheid van Maga- zientje, de kinderbijlage van het Kultureel Magazien, is hierin verandering gekomen. De voorstellingen, die twee keer in de maand in het Kultureel Sentrum, ’t Heks, ’t Wandelbos en De Schuur worden vertoond, worden voorafgegaan door een korte inleiding en afge sloten met een nabespreking waarbij hekbezig zijn met verf en kleurpotlood tot de mogelijkheden behoort. VIDEO Ondanks de krappe behuizing heeft het Kultureel Sen trum eind vorig jaar kans gezien een plekje in te ruimen voor de video. Dat is het zoldertje geworden waar voor die tijd de staf nog wel eens vergaderde. Het is voor j bezoekers van het Kultureel Sentrum nog moeizaam om de gang naar de video te maken. Het is het proberen in ieder geval waard, want de video-registraties varië ren van videokunstprodukties tot allerlei opmerkelijke registraties van theater- en muziekvoorstellingen, die alles bij elkaar een aardig aanvullend beeld geven van dat wat er in binnen- en buitenland aan kunstaktivi- teiten wordt ontplooid. dit was in vogelvlucht een kijkje achter de schermen van het Kultureel Sentrum. De gemeente eist van Stichting Stadsschouwburg en j Kultureel Sentrum een enorme bezuinigingsoperatie. Een onmogeljjke eis die alleen een verdergaande uit holling en zelfs het bestaan van lege hulzen kan im pliceren. Wanneer niet snel de dwingende noodzaak j van de instandhouding en invulling van podia, zalen en I ekspositieruimten wordt ingezien, dan zijn de gevolgen - het hoge woord moet er eens uit - rampzalig. Hans Boswinkel, akteur en voorzitter van de Kunstenbond FNV zei onlangs in de pers het volgende over ge meenten en hun verantwoordelijkheid voor het dichtd- raaien van de subsidiekraan: «Daar speelt zich de grootste financiële ramp af,... De gemeenten draaien volledig op voor de afnamekant van de kunsten, dat i zijn de podia, zalen en ekspositieruimten. Zij financie- i ren dat uit de algemene middelen en dat betekent dat de prestatie van de kunstenaar wordt afgewogen tegen I een lantarenpaal of een sportveld». Ondanks de mon- I tere woorden aan het begin van het artikel een toe- komstbeeld waarover we met zekerheid één ding kun- nen vóórspellen; zorgeloos zal het niet wezen. I bijgehouden moet worden; net als in kwam om grandeur te ruiken, ster- een woonhuis zijn er zaken in meer ren te zien, grootheden te horen, of mindere mate aan slijtage onder- zelf de illusie bewaarheid te willen zond hevig. De centrale verwarming bijv. zien kultureel de evenknie van ak- ka|e is nu aan vervanging toe, die heeft teurs, aktrices en regisseur te zijn: voor er tenslotte al 21 jaar opzitten, voor een Tilt de toiletgroepen geldt hetzelfde. Zo Vondel, is de vloerbedekking niet zolang schien i x>k vernieuwd. Het is vol- ode heer de Brabander van groot belang ervoor te zorgen dat de J.W.M. schouwburg niet verloedert, ach- sn van het terstallig onderhoud is bij hem uit jendertijd: den boze. De rekening daarvan pers, krijgt men toch gepresenteerd en uiteindelijk valt die dan altijd hoger uit dan wanneer je de zaak door ge- regeld onderhoud bijhoudt. Kijk daarvoor maar naar Groningen of wat dichter bij huis, naar Breda. Het publiek Vroeger, onderging leefde voor aan, wilde gez zelf zien. Er vonder la-voorstellingen f kostuum was niet iets wat opzien baarde, een avondtoilet evenmin. Men wilde vermaakt worden, men men dat gaan merken. Naast een zich steeds meer ontwik kelende kommercialisering in het toneelwezen zoals dat zich uitte bijv, in amuserende produktie-een- heden, ontstonden er ook velerlei vormen van experimenteel theater. De situatie nu is wat gestabiliseerd en een veelheid van onderwerpen, produkties, toneeltypes, gezel schappen, kultuuruitingen en stro mingen biedt zich aan en voor dat alles heeft het publiek belangstel ling. Zowel voor Urbanus van Anus als voor het Theater van de Lach is grote belangstelling, maar ook Her man van Veen en Freek de Jonge kunnen rekenen op een grote op komst. Programma De Stadsschouwburg wil volgens de heer de Brabander zoveel mogelijk kultuuruitingen aan bod laten ko men, mits men kan rekenen op een redelijke publieke belangstelling. En de schouwburg kan daar nogal wat kanten mee uit want men heeft tenslotte de beschikking over meer dere zalen. De Studiozaal is een uitstekende outillage voor de optredens va’n wat kleinere en soms wat experimen- telere groepen of produkties. De grote zaal is voor het «bewezen» werk, de «erkende» produkties. Toch is het niet zo dat met dit on derscheid een noveauverschil aan gegeven wordt. Mén is er zich tegenwoordig goed van bewust dat kwaliteit eh positieve waardering van het grote publiek niet altijd hand in hand hoeven te gaan en dat vernieuwingen in den beginne vaker op weerstanden stuiten dan op ap preciatie. De impulsen van het experimentele, vernieuwde theater zijn niet meer te negeren; het zoeken naar nieuwe vormen en aanpak, naar eigentijds liteiten geworden dat veel zichzelf respekterende gezelschappen die kwaliteiten in hun «repertoire» op genomen hebben. De oude traditie waar men in Nederland op geteerd heeft als het over toneelspelen gaat is achter de coulissen verdwenen, afgeschminkt en bijgezet op de re kwisietenzolder. Ook leent de Studiozaal zich bij- mder goed voor literaire en muzi- 'e popgebeurens. Geen ruimte voor massale toestanden weliswaar, maar wel een ruimte waar kontakt met het publiek tot z’n recht kan komen. Binnenkort gaat er in die zaal ook iets gebeuren op filmgebied, maar daarover zult u te zijner tijd nog ge noeg te horen krijgen. En zo staat de schouwburg nooit stil, altijd is men bezig programma’s rond te ontheiliging, kultuurbarba- krijgen, lang voordat het publiek top; rechtvaardigheid, de naar de bewuste produkties komt i het volk: tegengestelde kijken is er al een hoop geregel aan oordelen, begrip, on- vooraf gegaan. haat, vermaak. Alles De heer de Brabander, de huidige di- ram voor het voetlicht. rekteur, vindt het prettig werk, hij vindt het Tilburgs publiek een fijn voor publiek waar hij graag voor werkt, n of De mensen zgn beleefd en er zijn ‘s ZO zelden tot nooit problemen in de schouwburg met ontevreden of weerspannig publiek. Drie jaar geleden waren er wel wat problemen maar dat was met olifan ten van circus Mikkenie die niet het toneel op te krijgen waren. Foto: Jan Lampe üen'

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1982 | | pagina 7