Een aantal decennia onderwijs in Tilburg Stichting Musische Vorming Tilburg z L" Woensdag 3 maart 1982 Jubileumuitgave - 45 dag 3 maart 1982 >oossens. en Mgr. kath. Uitbreidingen imeren 1/ Metselen DUVELHOK it van vijs men Tilbi Beeldhouwen - Duvelhok, werkcentrum voor beeldende vorming. jlburg opgeric cursuss gegev bare rast :rd spekten at n het De opr Amster Hij i 15-jr narit i voor .K.V.). R.K. en in isatie voor Willem II var van Koning Wil- leis-Raadhuis). tuatie biedt werkgel 5.000 personen en toch een van de kwetst. dat de ’X priester ktief in bladen iprichter van de Kath. sctor van 1912-1920 (fo ei. leergangen). in de waar 1 de ontwikkeling^ euwe onderwijsui. liet afgelopen is; Dr. Moller, op~ Leergangen, rectc to: kath. Prof. Dr. Goossens, rector van de leergangen van 1920-1956. (foto: kath. leergangen). i in tse uiten die begint 1968 vloed' van ingen Ge- linj iergebracht ■sschool en tarnen hiermee nd te staan. Villa van Mgr. Prof. Dr. Goossens, Bosscheweg 341. Tot aan 1964 zetel van het rectoraat en onderwijsadmi nistratie, tevens lesgebouw. De villa is afgebroken in 1965. (foto: kath. leergangen). getroffen moeten worden kan met in gang van het nieuwe seizoen het totale gebouw adequaat funktioneren. Van belang is nog op te merken dat ook atelier ’t Heks deel uitmaakt van het kinderfilmcircuit, twee maal per maand op donderdag. 4ing voor Limburg startte in ’79 met 113 studenten. Het bestuur daarvan vormde een personele unie met het be stuur van de Katholieke Leergangen in Tilburg. Eveneens in 1979 werd als projekt in het kader van de herstructu rering MHNO-MSPO het A.G.-insti- ‘tuut opgericht voor de middelbare be roepsopleiding voor assisterende be roepen in de gezondheidszorg. Er werd met 59 studenten t De parttime opleiding voor J kersassistenten werd k verband van het Dr. sutuut en onder e A.G.-institui ue tak van de 1980 de Academie met 105 studenten. Steunfunktie kunstzinnige vorming (afd. BSV) De steunfunktieafdeling, gevestigd op de le etage van het centraal bureau, geeft ondersteuning ten behoeve van onderwijs en sociaal-kultureel werk in Tilburg en omgeving. Daardoor is het o.a. mogelijk theatervoorstellingen en produkties op het gebied van dans, mi me, muziek, film, audio-visuals etc. ten behoeve van leerlingenkursisten in het onderwijsVormingsprogramma op te nemen. Darnaast kan met behulp van professionele kunstenaars vorm gege ven worden aan projekten op gebied van de beeldende, audio-visuele, dra matische, dansante en literaire vor ming. Rijks H.B.S. Koning 1866-1934 in het paleis lem II (thans Pak centrale een het rming (te- zeefdruk, plastisch -, meubel- rmgeving in me- J, fotofilnWideo- rmgeving). Het is de ing van het Duvelhok om lagen weg verder te gaan en en te verbeteren, zowel als in de diepte, daar is. Kwaliteit in de be- filmcircuit. Elke le en 3e vrijdag van de maand worden voor kinderen van belang zijnde films vertoond die voor- en nabesproken worden zodat dieper op inhoud en vorm van de film inge gaan kan worden. Atelier de Schuur Atelier de Schuur is gelegen achter wijkcentrum De Kasteelhoeve. Het is een op zichzelfstaande ruimte die hele maal ingericht is voor kursussen op beeldend terrein. De nadruk in het programma ligt op tekenen en schilde ren met als aparte onderdelen: 2-di- mensionale vormgeving, stilleven, mo- delkop. Daarbinnen wordt gewerkt met zeer uiteenlopende technieken als olieverf, gouache, aquarel. Naast kur sussen keramiek en textiel is er ook een kennismakingskursus die erop ge richt is mensen in te leiden in en te in formeren over de diverse vakgebieden. Atelier de Schuur heeft grote aandacht voor kinderen en jongeren getuige de atelier-deelname aan het kinderfilm circuit. Elke 2e en 4e maandag van de maand worden de films vertoond. De stichting, die is opgericht op 31 mei 1974, zette de aktiviteiten voort van de stichting kunstzinnige vorming Tilburg, alsmede van werkcentrum voor beeldende vorming ’Duvelhok’ en kaderkursus kunstzinnige vorming, die beide resorteerden onder stichting sociaal cultureel centrum ’Terra Nova’. Kortom het totale werkveld van de kunstzinnige vorming Tilburg kreeg de naam Stichting Musische Vorming Tilburg mee. De stichting groeide nadien uit tot een vijftal ateliers die kursussen verzorgen op beeldend, audio-visueel en theater-gebied terwijl tevens een steunfunktie-afdeling (afd. BSV) onder steuning geeft ten behoeve van onderwijs en sociaal-kultureel werk in Til burg en omgeving. Daarnaast biedt het ruime aanbod van studiemogelijkheden een enorme kans aan de Tilburgse bevolking. In diverse andere steden en plaatsen zijn de stu diemogelijkheden aanzienlijk geringer en de feiten wijzen uit dat men dan minder snel aan de een of andere stu- begint. Ook de stimulerende in- uvU «ui de diverse onderwijsinstel- igen op het kulturele leven van Til burg is van een niet te onderschatten betekenis. eerste Leergangen waren nogal verward. 1 aantal cursussen werd verspreid Brabant gegeven, vooral in Den Bo: In 1916 verhuisde men naar Tilburg irichter en eerste rector was irdammer. Dr. H.W.E. M Hij werd in 1869 geboren en ging op 15-jarige leeftijd naar het klein-semi- narie van de jezuïeten in Culembor In 1901 trad hij uit de Sociëit van jezuïeten - hij was nog niet tot pi te wor- gewijd en huwde. Hij was akt k het onderwijs, richtte diverse b ibneks- schreef leerboeken, tnahse- .i gegeven igeri of :zet begonnen, or apothe- losgemaakt uit r. Struycken In- srgebracht bij het nieu- mt. Als laatste loot aan e leergangen startte in smie voor Journalistiek Het was een man met een ongelooflij ke energie maar nogal moeilijk en ach terdochtig in de omgang. Iemand die vaardi ren). Bepa atelier int Musische langs seerd van ontwikkeling wel nog vele het eerste decennium van 1900 won bepaalde katholieke kringen de overtuiging aan kracht om het katho lieke deel van‘de Nederlandse bevol king (en daarmee wordt vooral het zui den bedoeld) geestelijk en kultureel te verheffen. Met name het zuidelijk deel van Nederland: Brabant en Limburg werd nogal ten achter gesteld met de midden en noordelijke provincies. De ministeries Kuyper (1901-1905) en Heemskerk (1909-1913) hadden oog ien en wensen van het ka- Iksdeel en die ministeries oge mate verantwoordelijk gunstige politieke klimaat geestelijke en kulturele ver- estalte kon gaan krijgen. j werden er diverse katholie- >onden opgericht waaruit blijkt katholieke volksdeel van Nee 1 begon te ontwaken en de en de sociale wetgeving rende Tilburg en Brabant moesten im mers een adequate opleiding kunnen volgen. In 1916 werd vervolgens in Waalwijk een R.K. Middelbare Han- delsdagschool opgericht. Tussen 1917 en 1919 werden er acht R.K. middelbare scholen gesticht in Eindhoven, Helmond, Den Bosch Breda. Het is in deze sfeer dat de Ka tholieke Leergangen werden opgericht en wel in 1912. In 1961 werd i Elizabethziekt opleiding teraoenug in uc uiusang. icuuuiu uiv ®us Leerl niet zo rijk was aan vaardigheden op begon met 40 le sociaal gebied. In 1920, op allerzielen- 'e °P dag nam Moller na diverse strubbelin- gen met bestuur en curatorium onts en ging verder in de politiek: zowel op 1 plaatselijk nivo en later als lid van de tweede kamer. Mgr. Dr. Th. Goossens volgde Moller als rector op. Atelier ’t Heks Gelegen in Tilburg Noord vormt het een belangrijke voorziening in de reeks van sociaal-kulturele mogelijkheden. Door interne aanpassing van het ge bouw worden volwaardige werkate- liers gerealiseerd voor tekenschil deren, textiele vormgeving, keramische en ruimtelijke vormgeving (kopboetse- ren). Bepalend voor de plaats die het meemt binnen de Stichting Vorming Tilburg is er on een werktheater ruimte gereali- waaruit een nieuwe theater- kan plaatsvinden. Hoe- specifieke voorzieningen Het zal de lezer duidelijk geworden zijn dat de Katholieke Leergangen in Tilburg gezorgd hebben voor een ge weldige ontwikkeling op onderwijsge bied. Hierbij dient tevens vermeld te worden dat ook de gemeente een erg aktieve rol gespeeld heeft en nog steeds speelt in het aantrekken en ini tiëren van nieuwe onderwijsinstituten. We hebben de verkeersacademie nog niet vernoemd, ook de bibliotheek- en documentatie-Academie moet vermeld worden, evenals de Academie Mens- Arbeid en de Hotelschool; we zullen beslist wel wat vergeten hebben. p Er was hard aan de uitbreiding van de Leergangèn gewerkt en nadat in 1918 Tilburg definitief de strijd om de zetel j van Den Bosch gewonnen had, werden er de volgende cursussen gegeven: Ned. MO-A en -B; Frans LO, MO-A en -B; Duits MO-A en -B; Engels LO, 1 MO-A en -B; Spaans; Klassieke talen; j| Geschiedenis MO; Aardrijkskunde MO; Natuurwetenschappen voor K III; Wiskunde LO, KI en KV; Pedago- giek en Boekhouden MO. Men leidde ook nog op voor het Staatsexamen en er was een leergang biologie in voorbe reiding. In totaal waren er toen 143 cursisten voor de genoemde cursussen ingeschreven. Toch wel wat weinig naast zo’n groot aanbod van mogelijk heden. In 1918 werd ook opgericht het Con servatorium voor Muziek en in 1920 ciale Aktie; 1909: het Bureau R.K. Vakorganisaties (later N.I In 1915 werd de Algemeene Werkgevers vereeniging opgericht 1918 de Landelijke Organis Werkers in de Landbouw. Het bruist van aktiviteiten in het ka tholieke wereldje in Nederland en Til- De Katholieke Leergangen' burg zal daar niet onberoerd door blij ven. Het katholieke volksdeel begon de Katholieke een strijdbare houding aan te nemen L Jwaren noga] verward. Een A A ^en de aanvallen op het kathohcis- cgursussen we°d verspreid in SekZ 'volksdeel'en'^ie ^nis^teries Het is ook rond deze tijd dat het bij- zijn in hoge mate verantwoordelijk zonder onderwijs vocht voor gelijkstel- pe opj^ter en eerste rector wasteen voor het gunstige politieke khmaat mg,met het Openbarew onderwijs en in Ams£rdammer, Dr. H.W.E. Moller, waarin die geestelijke en kulturele ver- 1920 was die gelijkstelling er. In 1914 u;;j 102o heffing gestalte kon gaan krijgen, werd toen opgericht «Ons Handelson- Rond 1910 werden er diverse katholie- derwijs» in de provincie Noord-Bra- ke bonden opgericht waaruit blijkt dat bant (het latere O.M.O. ons Middel- het katholieke volksdeel van Neder- baar Onderwijs) want het was de han- land begon te ontwaken en de sociale del waarin onderwezen diende te wor- aktie en de sociale wetgeving in de ga- den. De katholieke middenstands^ ten ging krijgen. en de toekomstige bank- en fabr We noemen 1905: de Katholieke So- employés in het zich snel industrialise- De stichting als geheel Hoewel de stichting bestaat uit afzon derlijke werkeenheden, worden ook talloze projekten gemeenschappelijk voorbereid en uitgevoerd. Waar moge lijk samen met de overige kulturele in stellingen in Tilburg. Recentelijk heeft een emge meters grote kijkdoos ten toongesteld gestaan in de stads schouwburg en in het stadhuis. Deze was gerealiseerd in het kader van het jeugdfestival Tilburg. Juist voor de ca tegorie jeugdigenjongeren wil de stich ting voor de toekomst nieuwe initiatie ven ontwikkelen om daarmee het kul turele klimaat in Tilburg gunstig te be ïnvloeden. Onderwijs in Tilburg heeft historisch gezien alles te maken met de aktiviteiten van fraters en nonnen op onderwijsgebied. In het begin van deze eeuw was het vooral aan hen te danken dat het onderwijspeil op een redelijk nivo stond. En ook vooral zij zijn het geweest die de fundamenten hebben gelegd waarop Til burg uit kon groeien tot een onderwijsstad van formaat. Op deze fundamenten konden de Katholieke Leergangen hun stimulerende invloed gaan uitoefenen t.a.v. de ontwikkeling van onderwijs op hoger nivo. Dat zowat alles wat met onderwijs te maken had rond 1900 hier in het Zuiden katholiek was is niet zo verwonderlijk. We geven daar een beperkte sitiatieschets van. Werkcentrum voor beelden de vorming Voor veel mensen heeft het woord Du velhok zo langzamerhand een ver trouwde klank gekregen. Het zijn vooral de lokatie, het docentenbestand en de organisatie die er voor hebben gezorgd dat het Duvelhok een begrip is geworden. Daarnaast is het aan de gro te opkomst en belangstelling van het publiek te danken dat duurzaamheid en verdere uitbouw mogelijk werden. Het Duvelhok, dat werd opgericht in 1969, maakt sinds 1974 deel uit van de Stichting Musische Vorming Tilburg en heeft als werkcentrum voor beel dende vorming in Tilburg een centrale funktie. Het programma biedt een breed scala van mogelijkheden op het terrein van de beeldende vorming (te- keneróchilderen, grafiek, z beeldhouwen, boetseren, f ruimtelijke vormen'; keramiek, ontwerpenfnaken, vormgeving taal en kunststoffen, /band, textiele vorr vaste bedoelii op de ingeslaj uit te bouwen en breedte i het nodig Wat dit alles voor Tilburg betekent, is zeker niet gering. In de tijd van de neergang van de textiel kon er in de l in samenwerking met het Wolstad sprake zijn van een opgang in cenhuis de paramedische het onderwijs. De huidige onderwijssi- igen leven ingeblazen; de cur- tuatie biedt werkgelegenheid aan ruim rling Analist-medische richting 5.000 personen en het onderwijs is 40 leerlingen en in ’65 start- toch een van de welvaartspoten in on- g voor aporthekersassis- ze maatschappij, die struktureel niet zo eun. rabantse Medische Ana- kwetsbaar is. Vertaald betekent dat tslae listenschool begon in 1966 te draaien, dat de werkgelegenheid in het onder mi Op daarin was opgegaan de opleiding wijs minder aan economische schom- Leerling Analist. De opleiding Apo- melingen onderhevig is als andere tak- thekersassistenten en de Analisten- ken van werkgelegenheid, zoals bijv, school werden gebundeld in de afde- de bouw of de textielnijverheid. Dus: ling Paramedische Opleidingen; vanaf de economi sche aspekten van de on- 1974 het Dr. Struycken Instituut gehe- derwijsvoorzieningen in Tilburg zijn ten. van groot belang voor de welvaart en de werkgelegenheid in onze stad. We zijn er nog niet, geachte lezer, de groei gaat door en zo ook de verzelf standiging van enkele opleidingen. Want in 1966 kregen de Opleidingen Buitengewoon Onderwijs een eigen di- rektie. Ook de Brabantse Opleidingen Gemeente-administratie werden i“ 1967 ondergebracht in de Brabants Bestuursschool en kwamen zo buite Leergangenverband te staan. In 1 werden de Limburgse opleidir meente-administratie onder bij de Limburgse Bestuurss^ ook deze opleidingen kwt buiten Leergangenverband te staan. In 1970 verving Drs. M.H. Jac. Zeijen als algemeen rector. En - J iwe Lera- ituut van eld over 5 noplei- het v kwam de Bestuursschool op het Stui- stitui vesantplein (tegenwoordig Brabantse we A Bestuursacademie geheten). In 1923 de 1 werd de cursus Notariaat opgericht en in 1924 het R.K. Centraal Instituut tot vorming van Leerkrachten voor de Gymnastiek, het CILG; de huidige Kath. Academie voor Lichamelijke Opv. In 1927 verscheen de R.K. Handelsho- geschool, de latere Hogeschool. In 1929 werden de opleidingen voor Bui tengewoon Onderwijs gesticht. In 1936 werd binnen de Academie van Beel dende en Bouwende kunsten de tegen woordige Academie van Bouwkunst opgericht en in ’39 werden de eerste cursussen Maatschappelijk Werker A gegeven; later omgebouwd in Middel bare en Hogere Sociale Arbeid. In 1953 werd de toenmalige MTS opge richt, nu HTS geheten en in ’55 be sloot het Conservatorium zelfstandig Betekenis voor Tilburg te worden. In 1956 werd rector Goos sens opgevolgd door Dr. A. Weijnen die in 1958 alweer opgevolgd werd door Dr. H.L.M. van Can. geleiding, verscheidenheid in de stof en voortdurende verbetering van werk ruimte, apparatuur en gereedschap hebben steeds de volle aandacht. Atelier de Keet Zeer bescheiden gehuisvest in het bo vengedeelte van wijkcentrum De Sa- loen realiseert atelier de Keet een aan bod naast tekenen schilderen, textiel en keramiek voor volwassenen, speci fiek kursussen voor jongeren en kinde ren. Daarnaast worden er filmavonden georganiseerd waarbij kunstbeschou- welijke aspekten aan de orde worden gesteld. In het verlengde daarvan wor den regelmatig bezoeken gebracht aan musea in Nederland en buitenland (bijv. Haags gemeentemuseum, Kröller Müller in het Veluwse Nationaal Park, Middelheimpark te Antwerpen e.a.). Atelier Wandelbos Atelier Wandelbos is gehuisvest in een aparte ruimte van wijkcentrum ’De Kievitslaar’. Voor volwassenen wordt het atelier naast kursussen tekenen^ schilderenkeramiek gekenmerkt door een bijzonder programma mode en glazenieren. Voor de kinderenjongeren is niet alleen een algemeen beeldend programma maar neemt jeugdtheater een aparte plaats in. Tevens maakt ate lier Wandelbos deel uit van het kinder- idminist idergebracht sschool e jrgangenverbt rden de LirL :nte-adminio( de Limb deze opk—- ten Leergangenverband te staan. Het moge duidelijk zijn dat Tilburg in 1970 verving Drs. M.H. Jac. Zeijen haar onderwijs een gezonde en belang- Dr. van Can als algemeen rector. En rijke poot vindt voor werkgelegenheid ook in dat jaar gaat de nieuwe Lera- en haar sociale en kulturele leven. La renopleiding, het Mollerinstituut van ten we hopen dat de ontwikkelingen in start met 84 studenten, verdeeld over 5 uitbreiding en nieuwe onderwijsinstel- vakken. De Katholieke Lerarenoplei- lingen nog lang niet afgelopen is; Til- ding Sittard; de nieuwe Lerarenoplei- burg heeft het nodq M

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1982 | | pagina 45