JA Leo r KULTUREEL SENTRUM L Ki ier ndi SI HLKSChOHMhhRh Muziektheaterstuk Lieber De Hoofdstad OperetteDer Heinz» in de Studio-zaal Zigeunerbaron Ballet van Verona Projekttheater speelt Falstaff 5 li 6 10 s. 24 TILBURG TlIRliï&S KULTUREEL SENTRUM Chefkok Martin Willemsen kiest kunstwerk van de week DANSCLUB ’T SANT een projekt rond het tema «erotiek» 1 2 «Het verlangen», Gouaches van Charlotte Molenkamp in de ciano Chailly. CVANIERSEL 27 sïïssk 1 1 SS-—»., men waarin «montage» als kompositief tuur centraal staat. i 8 ga'ety I] Wooltown dansavond Filmhuis De Symphonische k Lezing 13 theaterzaal van 10 00 tot 16.30 uur JDEHAND w met «Anne Frank» Affiches uit de belle époque Donderdag 25 februari 1982 pagina 9 DE TILBURGSE KOERIER februari 1982 paginal i AGENDA MAART 1982 EMMER stelde een programma sa- sprincipe in de muziek, film en litera- itraat 18 Koningsplein 1 Tilburg (013) 436756 ts, elier r zier leerlin- handel en lijsten- tdrukkerij drukkerij kopieën :oop van in. tekenmaterialen Icé lichtdruk- eriaal het Tonny eenvou- kleuren __isme aan idelijk door e probeer ik Door ze zo een- te maken komt de sn poëtische i hteffekten, str s act; ritmische teksten op de funk-achti- troboscoop, rookontwikkeling en andere Operette de sbaron» van in de schouw en» wordt be- •iste operettes, PERFORMANCE DOOR MARTY ST. JAMES uur; woe.-, do.-. en vrij.-avond zon. 13.00 tot 16.30 uur. Maan- Exclusieve schilderstukken en reprodukties en hèt adres voor alle soorten lijsten ion- seling plaats tussen ’kunsthandel -Lijstenspecialist1 l Alleen Besterdring 46, telefoon 431386 25 KStT de DUO’S; Arjan Ederveen en Kees Prins zijn meer dan alleen maar ko misch in hun derde produktie TER ILLUSTRATIE. vrijdag 26 maart f theaterzaal 20.30 uur K# theatergroep CAR ROUSEL met IETS lil DE REGEN. Bepp.e Melissen, Ce cile Heuer en Lenny Breederveld op zoek naar hun meest alledaagse en hun meest florissante kant. FACELIFT; een filmtheaterprojekt bij F-Act van Paul de Mol. Spelers: Ma ria Poot. Armand Perrenet, Mike Paschenegger. een nieuwe film van Frans van der Staak. Scènes tiek en ouder worden. THEATER MUZIEK FILM VIDEO PERFORMANCE dinsdag 2 maart t.m. zondag 7 maart J VIDEO op ’t zoldertje 13.00 tot 16.30 uur; woe -, vrij.-avond van 19.30 tot 21.00 uur. ALLEGRO NON TROPPE; tragi-komische muziektekenfilm, een parodie op Walt Disney’s Fantasia, met: Bruno Bozetto, Guido Mascull, Marizio Nie- ketti (80 min.) n het projekt is in handen van psychology en wordt gespeeld door Moni- een reeks >m Jansen, Dik Boutkan, Arie waarneming en Voor de muzikale liefde. De aktei drie muzikanten «Lieber Heinz, willst du mich zum Selbst- mord treiben», is de titel van het muziek theaterstuk van Tom Jansen dat in de Stu dio-zaal gebracht zal worden. De regie van het projekt is in - Tom Jansen e ca Blok, Tom Jansen, - Peters en Renate Kraak. ondersteuning zorgen GEKNIPT MOMENT; een mimografie geschreven door leo Spekreijse en Wiete ter Haar. Met: Harry de Wit: muziek; Greetje Bijma: zang; Miriam van Steenhoven: dans/zang; Wiete ter Haar: mime/lichtbeelden; Leo Spekreij- seregie lichtbeeldenPaul de Vreestechniek vrijdag 19 maart K4 theaterzaal 20.30 uur TON LEBBINK met een ge tonen van tapes, licht verwarrende zaken. dinsdag 23 maart t.m. zondag 28 maart J 4 VIDEO op 't zoldertje 13.00 tot 16.30 uur; woe.-, do -, vrij.-avónd 19.30 tot 21.00 uur. EEN HEEL GEWOON LEVEN; een indringende dokumentaire film over het leven van de 74-jarige Hongaarse boerin Veronika Kiss. Imre Gyöng- gyössy en Kabay, 1977 (67 min.). woensdag 24 maart filmhuis 20.30 uur MURM, een film van Paul de Mol, 1979. met Armand Perrenet en andere korte films van dezelfde filmer. I°biT NS^plem7) voor, :h tot de grote mas- «petites revues» atieve voorstelling boeken, kranten en een suggestieve maar vooral het DE AFSTAND TOT DICHTBIJ een nieuwe film van Barbara Meter «Een gestileerde autobiografische weergave van mijn onderduikperiode» icu wc door het onderwerp jacCQ bezig te houden met goed aat het veel meer over 0e- idiken, over o H je laten gebruiken.» zien, dat waar het cht, vrouwen 1 door een spiegc., -zij het best n man g jrwegen, omwegen en woensdag 3 maart filmhuis 20.30 uur OP UW AKKERTJE; eer mete als thema eten, erotie Al heel lang speelde het plan om eens een film te maken over doofheid en mime, de kunst om iets uit te beelden zonder te spre ken. Het resultaat van drie jaar denken en werken is de film «De witte clown»; het verhaal van Jason, een opstandig en een zaam doof jongetje van 10 jaar. Jason is he lemaal gefascineerd door clowns, hij tekent overal waar dat maar mogelijk is clownsge- zichten. Tijdens een schoolreisje neemt Ja son de benen en ontmoet hij de witte clown, die hem helpt en met wie hij goede maatjes wordt. De witte clown gaat over de beleve nissen van Jason, maar ook de omgang van niet-dove mensen met doven en over het verdriet en de misverstanden die daar het gevolg van kunnen zijn. Misschien een beetje moeilijke film, omdat de handicap van Jason extra-zwaar is door zijn eenzame leventje op school. Maar het is ook een film die blij maakt omdat Jason op zijn eig’en houtje een oplossing vindt voor zijn problemen. iiedingL s montage it Ascona U 0 N76 250,- \X. d Escort 199-^3 j maal.met gratis ehaald tegen groot- idelsprijzen De Stichting Wooltown Society organiseert in de Studio-zaal op zaterdag 6 maart om 21.00 uur weer een ouderwets gezellige dansavond. Gezien het grote sukses van het nieuwjaarsbal, kan ook nu weer gerekend worden op een uiterst sfeervolle gebeurtenis. De muziek tijdens deze avond zal verzorgd worden door de Wooltown Jazz Band onder leiding van Piet Vriens met zang van Hanne- ke Dirven. Verder staan er U enkele zeer speciale gastoptredens te wacl vrijdag 5 maart theaterzaal 20.30 uur theatergroep TORENSPELERS TILBURG met GELIEFDE I poézieprojekt met als thema «Je leeft in een krankzinnige, wereld en toch hou jé Van het leven» zaterdag 6 maart theaterzaal 20 30 uur GERRIT DEKKER BERICHT UIT KOLONNAWA OOK WIES SMALS OVER WERKEN MET KUNSTENAARS produktie en presentatie van Lagestein. dinsdag 9 maart t.m. zondag 14 maart vl VIDEO op 't zoldertje 13.00 tot 16.30 uur; woe.-, do.-, vrij.-avond van 19.30 tot 21.00 uur ZEELANDSUITE; Nos-registratie van de eerste uitvoering van de Zeeland- suite in en om het natte zilt van Zeeland Hans Hulsscher. Willem Breuker. Bob Driessen, Martin van Duynhoven, Arjen Gorter, Willem van Manen en Harry Miller spelen onder leiding van pianist/komponist Leo Cuypers. woensdag 10 maart filmhuis 20.30 uur GOLVEN; het speelfilmdebuut van Annette Apon naar het boek «The Wa ves» van Virginia Woolf. lety c zaterdag 6 ouderwets gezellig het grote sukses v»n i ook nu weer gerei rst sfeervolle gebeurte deze avond i "ultown Jazz sns met zang van Ha er U enkele wachten. waaronder Loek Dikker (die ook d komponeerde) en Jeroen Goldsteer De scènes die de spelers spelen zij tief verbonden, niet doör een verhaal c. -u_iOgische ontwikkeling. Het stuk ‘s subtiele, sensoriële indrukken i fixering ervan. Het tema ;urs zijn te beschouwen als twee koppels (m/v) en een tussenfiguur. Uit de subsidieaanvragen «Akteurs, musi ci en technici werken in die ruimte en reage- ren afhankelijk van de scène direkt op het A publiek of bouwen aan een illusie die voor L het publiek gesloten blijft (hoewel het me- B chanisme van de illusie altijd duidelijk ge- toond zal worden). De diverse theatrale middelen waarvan we ons bedienen zijn ge- r lijkwaardig. Het spel is niet belangrijker dan de muziek, de tekst, het licht, de objek- ten». «Lieber Heinz» wordt gebracht op dinsdag I 2 maart in de Studio-zaal om 20.30 uur. De toegang is gratis. De ochtend is het meest inspirerende pentekeningen van Joh. Braams, maar ook dagdeel voor Martin Willemsen, chefkok de felle kleuren van Vaserely kunnen hem en mede-eigenaar van De Korenbeurs, -- «In de ochtend krijg ik de beste ideeën voor recepten. Ik schrijf ze gelijk op en op weg naar de «keuken» haal ik de in grediënten bij mijn veigen slager en groen teman. Ik hou daar bij altijd de seizoenen dige vissoorten, en de prachtige in de gaten. Erwtensoep hoort nu een- spreken hem aan. «Er is geen snobis maal in de winter gegeten te worden en te ontdekken en dat wordt al duid»11 bij de lente passen asperges en lamsvlees, de keuze van de vissen. Hetzelfde r.. Bovendien moet voor mij de groente al- in mijn eigen visgerechten. Door tijd' «op de kraak» klaargemaakt worden, voudig en helder klaar t Die twee dingen zijn voor mij belangrijk, smaak het beste tot uiting In de keuken aangekomen, werk ik de re cepten uit en zijn de «jongens» (het per soneel van De Korenbeurs) mijn eerlijk- ste proevers. Wanneer een recept niet ge slaagd is, dan gaat het feest niet door». artin Willemsen stamt uit een familie van iikvibakkers en koks. Fijnproevers dus en -ok niets nieüws onder de zon toen paars o_. „et vak in te willen. oranje Maar dat Martin Willemsen daar zo goed in ven wit/I slaagde, daar hielp geen talentvolle familie hebben v aan. Door hard te werken, veel te proberen ressant is culinair gebied uit tie een plaats aan de de chefkok regel- eden nooit in de mensen twijfelde, werd '"■’•moord. c i iank» wordt gedanst op -m 20.15 uur. de muziek zijn associa te nken, Woensdag 3 maart filmhuis 20.30 uur «Op uw akkertje» Regie: Frans van der Staak; scénario: Lidy van Marissing en Frans van der Staak; ka mera: Jaap de Jonge en Herman Meerman; montage: Jan Dop, Frans van der Staak en Heddy Horrigmann; geluid: Menno Euwe; muziek: Bernard Hunnekink; met: Sylvia Alberto, Anneke van Loon, Joke Metman, Paul Arthur van Dijk, Anthony Mertens, Arie Rozendaal.Rolf Orthel en Alex Kem- merling. Nederland,1982 (91 min.) Zoals ook bij de vorige film van Frans van der Staak «Er gaat een eindeloze stoet men sen door mij heen» (1981) het geval was werkte Van der Staak bij het schrijven van het scénario samen met Lidy van Marissing. Een voor de hand liggende kombinatie, om dat Van der Staaks manier van filmen ster ke overeenkomsten vertoont met een experi mentele schrijfwijze, die in ons land nog steeds op verzet stuit, maar die internatio naal een lange ontwikkeling achter de rug Van der Staak zegt zelf over zijn nieuwste nrodukt: «Vrienden die een werkkopie heb ben gezien vinden «Op uw akkertje» beter en anders dan «Eindeloze minder zwaar of zo en er worde paar liedjes in gezongen». Dit la niet overtuigend over, er -- biij't_ j/ - - scènes open nog steeds niet echt normaal, maar toch ook niet absurd. De film begint met scènes die iets te maken hebben met de tema’s: eten, erotiek, ouder worden. Ik kan ook wel zeggen dat mijn film gaat over Lief de en Dood, maar dat vind ik weer van die grote woorden.» Donderdag 4 maart theaterzaal - 20.30 uur Georgo Peugot en Jodi Gil bert met «Words in motion» Georgo Peugot heeft zich van 1975-1977 aangesloten bij The Great Salt Lake Mime Troupe, het bekende kollektief dat bestaat uit clowns, dansers, mimers en muzikanten, dat al zwervend over de wereld gen gaf op pleinen, straten en ic»l groep is inmiddels uit 'elkaar gevall Georgo Peugot is verder gegaan werk; zijn bezigheden heeft hij v naar theater verlegd; van clownerie jongleren is zijn werk uitgegroeid tot het ex perimenteren met improvisatie. Daarbij staat het zoeken naar nieuwe theatrale uit drukkingsmiddelen voorop. Kenmerkend is zijn interesse in het gebruik van literaire teksten, poëzie en dans. In 1981 kwam zijn produktie Homo Obscurus tot s solo-performance ontwikkelt in samenwer king met Ruth Johnston en die uitgaat van haar poëzie. «Words in motion» is een voortzetting waarin dans, poëzie en impro visatie belangrijk zijn in kombigatie met v, teksten van Ruth Johnston. i Woensdag 3 maart -14.00 uur De Witte Clown Regie: Paul Shapiro, Canada 1980, 50 min., Op vrijdag 26 en zaterdag 27februari in het Kultureel Centrum. Aanvang 20.30 uur. Bewerking/regie Frans Strijards; vormgeving: Apostolos Panagopoulos: spelers: Jan Jaap Jan sen, Herman Naber, Karstine Hovingh, Gaby Witteveen, Hans Beijer, Mieke Visscher, André van den Berg, Cees Heyne en Jan Winter. In de theatervoorstelling «De Symphoni sche Lezing», die in de Studio-zaal op don derdag 4 maart om 20.30 uur gespeeld wordt, vindt een uitwisseling plaats tusser sprekers (personen) en lu" r I ten). Deze interessante produktie van Thea- terunie werd geschreven door Chaïm Leva- no en wordt gebracht door stagiaires van de Amsterdamse Theaterschool. De regie is in handen van Chaïm Levano en Jan Wouter van Rijen. In «De Symphonische Lezing» zullen, als in een orkest, personen spreken, fluisteren, 'zachtjes praten, roepen, schreeuwen, geba ren en allerlei handelingen verrichten, soms tegen elkaar, met elkaar, groeps- of paarsge wijs. Deze personen spreken soms na el kaar, soms simultaan, dezelfde tekst. Door middel van bediening van een ™»no- paneel waar alle s komen», worden muzaït nieken hoorbaar gemaa thema’s, unisono, een- e kontrapunt etc. Anders gezegd door het gelijktijdig en na elkaar laten horen van eenzelfde teks sproken door een groot aantal ontstaat een symphonisch s dat van dichtheid, klankkli sterkte kan veranderen. voelt zich verwant aan het expressionisme, doch de kleur en kleurenkombinaties zijn voor haar minstens even belangrijk als het onderwerp. De kleur funktioneert soms zelf standig en mondt dan ook uit in een abstrakt Kunstwerk van de week is een iniatief van de Tilburgse Koerier en de Kunstuitleen. Weke lijks motiveert een lezer/lezeres van de Til burgse Koerier waarom een werk uit de Kunstuitleen zijn/haar speciale voorkeur ge- woensdag 17 maart filmhuis 20.30 uur BEELDENSTORM, de nieuwste film van Johan van der Keuken gemaakt naar aanleiding van het 10-jarig bestaan van De Melkweg in Amsterdam dinsdag 16 maart t.m. zondag 21 maart VIDEO op 't zoldertje 13.00 tot 16.30 uur, woe -, do.-, vrij.-avond van 19.30 tot 21.00 uur ATTITUDES; een oorspronkelijke opera voor video In 22 verschillende ta bleaux metsopraan en een flat. Video Image Brussel, 1981 (45 min.) woensdag 17 maart kinderfilmhuis 14.00 uur GROOTMOEDER EN DE ACHT KINDEREN IN DE STAD, Noor Espen Torstensen (96 min.), 1977. Hoe acht kinderen met veel omwe avonturen hun oma begeleiden door de drukke, grote stad. 8-12 jaar Iets vieren in specialiteiten-restaurant ALBERTVILLE voor tafels in gezellig familiever band zakenlunch, diner recepties, bruiloft W familiediners enz. Qnze zeer uitgebreide a la carte- kaart, gastronomie en vak manschap staan garant voor een geslaagd geheel. Alphensebaan 14 Chaam, tel. 01619-1586/2113 Zeer ruime parkeergelegenheid Zalen van 10 tot 150 pers. ja donderdag 4 maart theaterzaal 20.30 uur Mimespelers GEORGO PEUGOT en JODI GILBERT met WORDS IN MO TION; een experimenteel werkstuk met dans, poëzie en improvisatie. TENTOONSTELLINGEN 25 februari t.m. 30 maart 1982 DAVID HOCKNEY/ROBERT MEDLEY; ILLU STRATING POETRY Grafisch werk bij de gedichten van resp. K.P. Kévafis en John Milton 3 maart t.m. 28 maart 1982 AFFICHES UIT DE BELLE EPOQUE; een keuze uit de verzameling van het Museum Vleeshuis in Antwerpen Met affiches van ano nieme, onbekende en bekende kunstenaars als Mucha, Livemont en Toulouse- Lautrec. Openingstijden: di t.m. vrij, van 10.00 tot 18.00 U" van 19.00 tot 21.30 uur; zat. 10.00 tot 16.30 uur; zor dag gesloten. DE WITTE CLOWN, Canada, Paul Shapiro (50 min.); het verhaal van een opstandig doof jongetje van 10 jaar dat tijdens een schooluitstapje er tus sen uit knijpt en kennis maakt met een mime-speler. 8-12 jaar - wordt door de klem tekst ondersteund. Ir MtmP KU l<)e eeuw kent het a...^..w 2/svu jA niet te stuiten opgang, veroorzaak W verschillende faktoren. De opkomst Franse literatuur en daarmee van uitf en en drukkerijen speelt een belangrij t* De nieuwste publikaties van de uitgeve.. worden met affiches aangekondigd, een tra ditie die in Frankrijk zelfs tot in de 17e eeuw teruggaat. De boekillustrators zijn vaak ook de ontwerpers van deze affiches. Het grotere formaat en de andere funktie van het affiche eisen wel een aanpassing van de voorstelling en het aanwenden van een andere techniek, namelijk lithografie in plaats van gravure. In het begin van de 19e eeuw worden de meeste litho’s nog mono chroom uitgevoerd en soms met sjabloon bijgekleurd. Een gebruik op grote schaal J van de kleurlithografie wordt pas mogelijk V 1GCO vanaf ca. 1850 wanneer in Engeland nieuw- soortige persen gekonstrueerd worden, die nil jw een hoge produktie en het gebruik van grote 1 LJC stenen toelaten. Bovendien worden er nieu- Van dinsdag 2 maart t/m zondag 7 maart we drukinkten op de markt gebracht, die Allegro rion Troppo. Tragi-komische mu- lichtecht en doorschijnend zijn en bijgevolg ziektekenfilm, een parodie op Walt Disney’s bijzonder geschikt voor het drukken var) af- Fantasia. Een raamvertelling waarbinnen fiches. zes op muziek gezette tekenfilms de hoofd- De eer komt de Fransman Jules Chéret schotel vormen. Dit alles onder leiding van (geb. 1836) toe, die als eerste de nieuwe een dirigent die met satanisch genoegen een technische mogelijkheden heeft benut. De oude damesorkest drilt en een tekenaar ge- affiches van Chéret maken reklame voor na- vangen houdt. start nieuwe cursus 2 maart Clubs voor kinderen, jongeren en volwassenen. Lessen in wijk- gebouw 't Sant, Beneluxlaan. Aanmelden: A. vd Nouwland, Vossenpad 28, 5042 LA Tilburg, tel. 635877 (na 14.00 u.). Het Ballet van Verona komt voor de eerste 1 keer naar Tilburg. Gebracht zal worden het 1 indrukwekkende, avondvullende ballet 9 «Anne Frank» in een choreografie van Ro berto Fascilla. Dit ballet in vier bedrijven, gebaseerd op «Het dagboek van Anne Frank», wordt gedanst op muziek van Lu- --._„.r -- algemeen békend. In juni schouwburggalene In de galerie van de Stadsschouwburg Til- in het kantoor van haar vader voor de jo- burg worden van 26 februari tot en met 31 denvervolging. Zij werden geholpen door maart gouaches van Charlotte Molenkamp Koophuis, die hen in hun dagelijkse levens- tentoongesteld. behoeften voorzag. Charlette Molenkamp (’55) is afkomstig uit Ook gaven zij onderdak aan het echtflaar bediening van een meng- Tilburg. Zij studeerde aan de Akademie in Van Daan, hun 17-jarige zoon Peter en de spreekstemmen «binnen- Tilburg. Op dit moment woont en werkt zij tandarts Dussel. Twee jaar lang konden de muzikale kompositietech- jn Utrecht. Het getoonde werk werd ver- acht mensen zich voor het dreigende nood- aakt, zoals motieven, vaardigd in de afgelopen anderhalf jaar. lot verborgen houden. Op 6 juni 1944 begon w..- en meerstemmigheid, De gouches van Charlotte Molenkamp heb- de invasie door de geallieerden maar op 4 ben een zeer sterke zeggingskracht. De na- augustus werd de woning door de SS ont- 51 u druk ligt op de kleur en de kompositie. In dekt. Zij werden gearresteerd en Anne Martin Willemsen stamt uit ee. aantal nersonln ^et werk zit bovendien nogal wat beweging. Frank die ondanks de wreedheden nooit in banketbakkers en koks. Fijnpro stemmenweêfsêi De Va" Stadsschouwbur§ ls èe' de goedheid van de mensen twijfelde, werd er was niets nieuws 0JndPer stemmenweeisei opend van maandag tot en met vrijdag van 8 maanden later vermoord. te vennen noL het vak deur, ekspressie, j j oo tot )6.00 uur en tijdens alle aktivitei- Het ballet «Anne Frank» wordt gedanst op Maar dat Martin Willemsen da, ten in de schouwburg-zaal. maandag 11 maart om ?n 1 ■•••- I'ö Een keuze uit de verzameling affiches van genoeg alles waarvoor in het Parijs van ■HitinneU H'no»n be* ^useum Vleeshuis in Antwerpen. Van 3 1870-1900 reklame te maken is: theater, iw - eeuwige bondgenoten - ™atrt 'zm 28 -n»art «982 in het Kultureel opera, operette tentoonstellingen en allerlei die voorbiieaan Scn,ru'1’- Gratis brochure. konsumptieartikelen. Een dominante in zijn -ren syphilis en °P«lornst van bet moderne kunstaffiche affiches blijft de wereld van de mooie zP blijft onverbrekelijk verbonden met Frank- schijn, de facade van het Parijse leven. «La j.,_ dat me( rijk, omdat van daaruit de beslissende artis- Chérette» is een model dat veelvuldig op tieke impulsen komen. Reeds in de 18e zijn affiches verschijnt. eeuw ontwerpen bekende kunstenaars er ge- Omstreeks 1890 duiken er nieuwe namen bruiksgrafiek zoals affiches voor theater- op. Kunstenaars als E. Grasset. P. Bonnard, voorstellingen. Zowel qua formaat als qua Toulouse-Lautrec en T c»“<"i“" «Stilleven met vissen», het kunstwerk van de week, is geschilderd in 1978. De kunste nares schrijft over dit doek: «Aan dit schilde rij lag ten grondslag het zoeken naar grijstin ten. Dit naar aanleiding van de kleurenleer van Johannes Itten. Grijzen ontstaan vanuit ■“«rs en geel, vanuit róód en groen, vanuit ije/blauw. zijn verreweg te preferen bo- ““/bruinen of wit/zwarten. Etenswaren o__,r Bvaak zoveel grijstinten dat het inte- aan. Door hard te werken, veel te proberen ressant is deze te schilderen. In de komjxvsi- en allerlei waagstukjes op culinair gebied uit tie met vissen is ook de beweging van links te halen, verwierf hij zich een plaats aan de naar rechts zichtbaar. De rechthoek is in het top met als resultaat dat de chefkok regel- vak geplaatst als kontrast met de cirkels van matig voor de koninklijke familie kookt de borden. Bovendien ben ik geboren onder («daar wordt ’’eerlijk,, gekookt, zonder sno- het teken «Vissen» wat het onderwerp voor bisme») drie keer goud in de wacht sleepte mij zeer eigen maakt». op de culinaire Olympiade in Frankfurt en Tonny Lansdaal (geb. 1943 in Zaandam) was vele onderscheidingen op de borst gespeld eerder 5 jaar beroepsmatig-werkzaam als be- heeft gekregen. wegingstherapeute. Daarna werd zij leerP-- «Wanneer een kunstenaar iets maakt houdt ge aan de akademie St.-Joost te Breda, w hij iets over. Dat is jammer genoeg in mijn zij in 1974 afstudeerde in de monument vak niet het geval. De kok zet er «de lepel schilderkunst onder leiding van Hans i in» en je kunt er dan nog hoogstens een foto Zummeren. van maken». In zijn Groot Seizoenen Zij had vele eksposities o.a. in Oosterhout, Kookboek heeft Martin Willemsen echter Tilburg, Den Helder, Amsterdam en Eindho- veel recepten beschreven waardoor zijn ven en voerde werk in opdracht uit. kreativiteit en veelzijdigheid toch nog voor Zij schildert vanuit bepaalde gevoelens en het nageslacht bewaard blijven. voelt zich verwant aan het exf De chefkok is steevast van plan zijn pollepel doch de kleur en kleuren! en hoge muts te verruilen voor de verfkwast. voor haar minstens Zelf ziet hij zijn vrije werk met de cornet (een spuit waarmee o.a. slagroom en gla zuur gespoten wordt) als een prelude op het schildersvak waar hij zich eens aan wil wij den. Wanneer Martin Willemsen kunst be kijkt dan wil hij graag zien wat het voor stelt. De diepere betekenis moet voor hem niet verborgen blijven. Vandaar dat zijn voorkeur vooral uitgaat naar bijvoorbeeld Restaurant: Voorjaarsfestival 1982 Seizoensgerechten van HolIasperges - jonge zeezalm - lamsrug - lamsbout. Jonge groenten - verse kruiden. Ter introductie een Menu du Printemps 5 gangen prijs per couverti Restaurant «Den Schout» Oranjestraat 4 Tilburg-Centrum (tussen paleisring en emmastraatls Tel. 013-434512 - 674394 de fel,.j bekoren. Zonder enige njoeite identificeert hij op h schilderij «Stilleven met vissen» van Tonr Lansdaal een botje en een schelvis. De k positie, met name de keuze van de dige vissoorten, en de prachtig spreken hem aan. «Er is geen sno te ontdekken en dat wordt al duic -Van de vissen. He‘ J iTkha «Het verlangen» zal maar wat daar onder voor iedereen anders zijn. Wat de éi tiek noemt, vindt de ander misschien porno- U7„.-- »:.s vinden js waar. wat vrouwen er- staan. De makers over hun pro- tuurHjk aanta, uitstekfcuw Um^rrnc,.r<^1 kens’ Jan Handerson, Johan van der i o^hr,Jo Janssen, Margot Stroink en Nora Zc fhruiken Dirigent is John Kapper. De dekors wi ontworpen door Jan van Hemert en dt jwcr^zi^h *no reografie is in handen af van Gerhard c snieeel die <P>er Zigeunerbaron» is te zien op vrijt F,st uitko- en zaterdag 27 februari om 20.15 uur. gekeurd - iden van Alexander Pil- erette, met zijn vele xii wordt meege- ballet, orkest e wciKkopie heb- Falstaff Robert Musil, de Weense schrijver, zijn usit gezien vinden «Op uw akkertje» beter In 1848 voltooide Otto Nicolai in Wenen boek over de ondergang van de (Wcviise) anders dan «Eindeloze stoet». Het is zijn operette 'Die Lustige Weiber von burgerlijke kuituur en de opkomst van het ■■niider zwaar of zo en er worden ook een Windsor'. Hier kreeg de stof van Shakes- fascisme situeerde in Kakania. Een Duits n»»r liedjes in gezongen». Dit laatste komt peare's komedie uit ca. 1600 een muzikale kinderidioom. Het betekent Kakland. tiet overtuigend over, en terecht want het uitdrukkingsvorm, die door de toenmalige De Falstaff van het Projekttheater is in eer- blijft een typische Van der Staak film. «De DuitsOostenrijkse burgerij met enorm en- ste instantie gebaseerd op het libretto van scènes open nog steeds niet echt normaal, thousiasme werd begroet. In de daarop vol- Nicolaï's operette. Het wordt - soms vrij - gende jaren bewees de anekdote zijn bruik- vertaald en aangevuld met passages uit Sha- baarheid in de praktijk van het Duitse ope- kespeare's oorspronkelijke toneelstuk, rabedrijf en wanneer Verdi in 1892 dit «ij- Eigen teksten komen er ook aan te pas (met zeren» materiaal de wereld van de Italiaan- name in het slot) alsmede een bewerking se opera binnensleept, ontstaat een onaan- van de epiloog van Henry IV, deel II. tastbaar kultuurmonument. Tussen deze twee gebeurtenissen ontrolt zich in Wenen een geschiedenis waarover de getuigenissen eensluidend zijn: een burgerlijke kuituur die in Europa toonaangevend is, marcheert in de richting van haar c xeert zich met b“*,Um" haar eigen trad r liefde, de Trouw eeuwige bondgenoten - - worden bezongen met volledig voorbijgaan n muzikanten, aan dje andere realiteit: hoeren, syphilis en ld voorstellm- hysterie! 11 l?va“' De Als bewonderaars dus schrijven, dat er met ““’'allen, maar na|ef gemoed genoten kan worden van jeug- n met zijn djge vjtaiitejt en onbekommerde charmes, -- kwam zijn ^“Xue en tX X. In Te verwant sentatieve kunstvorm zou maken. Naast de «conSsSet “et zoX betü dit ^X^onZ^S^: :uren en een suggestieve maar vooral het amusementsleven het on- In de eerste helft van de derwerp van hun affiches. Montmartre met affiche in Frankrijk een zijn kunstenaarskolonie en bruisend nacht- igang, veroorzaakt door leven wordt dan ook weldra het belangrijk- >ren. De opkomst van de ste centrum voor het Franse kunstaffiche- n daarmee van uitgeverij- van het «Fin de Siècle», speelt een belangrijke rol. In deze tentoonstelling zijn unieke affiches likaties van de uitgevers te zien van bovengenoemde kunstenaars, van - Alfons Mucha wiens succes ontegen sprekelijk verbonden is met de figuur van de aktrice Sarah Bernhardt, de Belg Live mont met zijn ornamentele affiches, affiches van de Engelse kunstenaars Aubrey Beards ley, Dudley Hardy en de Amerikanen Pen- field, Gould en Carqueville. Behalve deze bekende kunstenaars zijn veel affiches ver tegenwoordigd van minder bekende en ano nieme kunstenaars. met Ruth Johnston en die uitgaat poëzie. «Words in motion» is zetting waarin dans, poëzie en imj ‘ÖA". tl verstaan wordt zal die ooit zijn geschrevc De regie Unhande cher. Aan deze oper ir" prachtige melodieën wordt meegewerkt door een groot koor, ballet, orkest en na- k een aantal uitstekende solisten: de Boer, Ton Hofman, Anita Heins, Jacco van Renesse, Antoni Wink, Lily Loer- - - j„ Zalm, werden d SenfL vrijdag grafie. Wat mannen eroties vi schijnlijk niet hetzelfde als wa onder verstaan. De makers gramma programma Weiucu wc genoodzaakt ons bezig tc >ivu en kwaad. Nu gaat het veel bruiken en misbruiken, over gebruikt worden én je laten «Het verlangen» laat zien, óo< om aantrekkingskracht, vrou steeds laten dikteren door e« hen vertelt in welke pose zij 1 nen als ze straks door een /orden.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1982 | | pagina 9