JA
Leo
r
KULTUREEL
SENTRUM
L
Ki
ier
ndi
SI HLKSChOHMhhRh
Muziektheaterstuk Lieber
De Hoofdstad
OperetteDer
Heinz» in de Studio-zaal
Zigeunerbaron
Ballet van Verona
Projekttheater speelt Falstaff
5
li
6
10
s.
24
TILBURG
TlIRliï&S
KULTUREEL SENTRUM
Chefkok Martin Willemsen
kiest kunstwerk van de week
DANSCLUB
’T SANT
een projekt rond het tema «erotiek»
1 2
«Het verlangen»,
Gouaches van
Charlotte
Molenkamp in de ciano Chailly.
CVANIERSEL
27 sïïssk
1 1 SS-—».,
men waarin «montage» als kompositief
tuur centraal staat.
i 8
ga'ety
I] Wooltown
dansavond
Filmhuis
De Symphonische k
Lezing
13 theaterzaal van 10 00 tot 16.30 uur
JDEHAND
w
met
«Anne Frank»
Affiches uit de belle époque
Donderdag 25 februari 1982 pagina 9
DE TILBURGSE KOERIER
februari 1982 paginal
i
AGENDA MAART 1982
EMMER stelde een programma sa-
sprincipe in de muziek, film en litera-
itraat 18
Koningsplein 1
Tilburg (013) 436756
ts,
elier
r
zier
leerlin-
handel
en
lijsten-
tdrukkerij
drukkerij
kopieën
:oop van
in. tekenmaterialen
Icé lichtdruk-
eriaal
het
Tonny
eenvou-
kleuren
__isme aan
idelijk door
e probeer ik
Door ze zo een-
te maken komt de
sn poëtische i
hteffekten, str
s act; ritmische teksten op de funk-achti-
troboscoop, rookontwikkeling en andere
Operette de
sbaron» van
in de schouw
en» wordt be-
•iste operettes,
PERFORMANCE DOOR MARTY ST. JAMES
uur; woe.-, do.-. en vrij.-avond
zon. 13.00 tot 16.30 uur. Maan-
Exclusieve
schilderstukken
en reprodukties
en hèt adres voor
alle soorten lijsten
ion-
seling plaats tussen
’kunsthandel -Lijstenspecialist1
l Alleen Besterdring 46, telefoon 431386
25 KStT
de DUO’S; Arjan Ederveen en Kees Prins zijn meer dan alleen maar ko
misch in hun derde produktie TER ILLUSTRATIE.
vrijdag 26 maart
f theaterzaal 20.30 uur
K# theatergroep CAR ROUSEL met IETS lil DE REGEN. Bepp.e Melissen, Ce
cile Heuer en Lenny Breederveld op zoek naar hun meest alledaagse en
hun meest florissante kant.
FACELIFT; een filmtheaterprojekt bij F-Act van Paul de Mol. Spelers: Ma
ria Poot. Armand Perrenet, Mike Paschenegger.
een nieuwe film van Frans van der Staak. Scènes
tiek en ouder worden.
THEATER MUZIEK FILM VIDEO
PERFORMANCE
dinsdag 2 maart t.m. zondag 7 maart
J VIDEO op ’t zoldertje 13.00 tot 16.30 uur; woe -, vrij.-avond van 19.30 tot
21.00 uur.
ALLEGRO NON TROPPE; tragi-komische muziektekenfilm, een parodie
op Walt Disney’s Fantasia, met: Bruno Bozetto, Guido Mascull, Marizio Nie-
ketti (80 min.)
n het projekt is in handen van psychology
en wordt gespeeld door Moni- een reeks
>m Jansen, Dik Boutkan, Arie waarneming en
Voor de muzikale liefde. De aktei
drie muzikanten
«Lieber Heinz, willst du mich zum Selbst-
mord treiben», is de titel van het muziek
theaterstuk van Tom Jansen dat in de Stu
dio-zaal gebracht zal worden.
De regie van het projekt is in -
Tom Jansen e
ca Blok, Tom Jansen, -
Peters en Renate Kraak.
ondersteuning zorgen
GEKNIPT MOMENT; een mimografie geschreven door leo Spekreijse en
Wiete ter Haar. Met: Harry de Wit: muziek; Greetje Bijma: zang; Miriam van
Steenhoven: dans/zang; Wiete ter Haar: mime/lichtbeelden; Leo Spekreij-
seregie lichtbeeldenPaul de Vreestechniek
vrijdag 19 maart
K4 theaterzaal 20.30 uur
TON LEBBINK met een
ge tonen van tapes, licht
verwarrende zaken.
dinsdag 23 maart t.m. zondag 28 maart
J 4 VIDEO op 't zoldertje 13.00 tot 16.30 uur; woe.-, do -, vrij.-avónd 19.30 tot
21.00 uur.
EEN HEEL GEWOON LEVEN; een indringende dokumentaire film over
het leven van de 74-jarige Hongaarse boerin Veronika Kiss. Imre Gyöng-
gyössy en Kabay, 1977 (67 min.).
woensdag 24 maart
filmhuis 20.30 uur
MURM, een film van Paul de Mol, 1979. met Armand Perrenet en andere
korte films van dezelfde filmer.
I°biT NS^plem7)
voor,
:h tot de grote mas- «petites revues»
atieve voorstelling boeken, kranten
en een suggestieve maar vooral het
DE AFSTAND TOT DICHTBIJ een nieuwe film van Barbara Meter «Een
gestileerde autobiografische weergave van mijn onderduikperiode»
icu wc door het onderwerp jacCQ
bezig te houden met goed
aat het veel meer over 0e-
idiken, over o
H je laten gebruiken.»
zien, dat waar het
cht, vrouwen
1 door een spiegc.,
-zij het best
n man g
jrwegen,
omwegen en
woensdag 3 maart
filmhuis 20.30 uur
OP UW AKKERTJE; eer
mete als thema eten, erotie
Al heel lang speelde het plan om eens een
film te maken over doofheid en mime, de
kunst om iets uit te beelden zonder te spre
ken. Het resultaat van drie jaar denken en
werken is de film «De witte clown»; het
verhaal van Jason, een opstandig en een
zaam doof jongetje van 10 jaar. Jason is he
lemaal gefascineerd door clowns, hij tekent
overal waar dat maar mogelijk is clownsge-
zichten. Tijdens een schoolreisje neemt Ja
son de benen en ontmoet hij de witte clown,
die hem helpt en met wie hij goede maatjes
wordt. De witte clown gaat over de beleve
nissen van Jason, maar ook de omgang van
niet-dove mensen met doven en over het
verdriet en de misverstanden die daar het
gevolg van kunnen zijn.
Misschien een beetje moeilijke film, omdat
de handicap van Jason extra-zwaar is door
zijn eenzame leventje op school. Maar het is
ook een film die blij maakt omdat Jason op
zijn eig’en houtje een oplossing vindt voor
zijn problemen.
iiedingL
s montage
it Ascona U
0 N76 250,- \X.
d Escort 199-^3 j
maal.met gratis
ehaald tegen groot-
idelsprijzen
De Stichting Wooltown Society organiseert
in de Studio-zaal op zaterdag 6 maart om
21.00 uur weer een ouderwets gezellige
dansavond. Gezien het grote sukses van het
nieuwjaarsbal, kan ook nu weer gerekend
worden op een uiterst sfeervolle gebeurtenis.
De muziek tijdens deze avond zal verzorgd
worden door de Wooltown Jazz Band onder
leiding van Piet Vriens met zang van Hanne-
ke Dirven. Verder staan er U enkele zeer
speciale gastoptredens te wacl
vrijdag 5 maart
theaterzaal 20.30 uur
theatergroep TORENSPELERS TILBURG met GELIEFDE I
poézieprojekt met als thema «Je leeft in een krankzinnige,
wereld en toch hou jé Van het leven»
zaterdag 6 maart
theaterzaal 20 30 uur
GERRIT DEKKER BERICHT UIT KOLONNAWA
OOK WIES SMALS OVER WERKEN MET KUNSTENAARS
produktie en presentatie van Lagestein.
dinsdag 9 maart t.m. zondag 14 maart
vl VIDEO op 't zoldertje 13.00 tot 16.30 uur; woe.-, do.-, vrij.-avond van 19.30
tot 21.00 uur
ZEELANDSUITE; Nos-registratie van de eerste uitvoering van de Zeeland-
suite in en om het natte zilt van Zeeland Hans Hulsscher. Willem Breuker.
Bob Driessen, Martin van Duynhoven, Arjen Gorter, Willem van Manen en
Harry Miller spelen onder leiding van pianist/komponist Leo Cuypers.
woensdag 10 maart
filmhuis 20.30 uur
GOLVEN; het speelfilmdebuut van Annette Apon naar het boek «The Wa
ves» van Virginia Woolf.
lety c
zaterdag 6
ouderwets gezellig
het grote sukses v»n
i ook nu weer gerei
rst sfeervolle gebeurte
deze avond i
"ultown Jazz
sns met zang van Ha
er U enkele
wachten.
waaronder Loek Dikker (die ook d
komponeerde) en Jeroen Goldsteer
De scènes die de spelers spelen zij
tief verbonden, niet doör een verhaal c.
-u_iOgische ontwikkeling. Het stuk
‘s subtiele, sensoriële indrukken
i fixering ervan. Het tema
;urs zijn te beschouwen als
twee koppels (m/v) en een tussenfiguur.
Uit de subsidieaanvragen «Akteurs, musi
ci en technici werken in die ruimte en reage-
ren afhankelijk van de scène direkt op het
A publiek of bouwen aan een illusie die voor
L het publiek gesloten blijft (hoewel het me-
B chanisme van de illusie altijd duidelijk ge-
toond zal worden). De diverse theatrale
middelen waarvan we ons bedienen zijn ge-
r lijkwaardig. Het spel is niet belangrijker
dan de muziek, de tekst, het licht, de objek-
ten».
«Lieber Heinz» wordt gebracht op dinsdag I
2 maart in de Studio-zaal om 20.30 uur. De
toegang is gratis.
De ochtend is het meest inspirerende pentekeningen van Joh. Braams, maar ook
dagdeel voor Martin Willemsen, chefkok de felle kleuren van Vaserely kunnen hem
en mede-eigenaar van De Korenbeurs, --
«In de ochtend krijg ik de beste ideeën
voor recepten. Ik schrijf ze gelijk op en
op weg naar de «keuken» haal ik de in
grediënten bij mijn veigen slager en groen
teman. Ik hou daar bij altijd de seizoenen dige vissoorten, en de prachtige
in de gaten. Erwtensoep hoort nu een- spreken hem aan. «Er is geen snobis
maal in de winter gegeten te worden en te ontdekken en dat wordt al duid»11
bij de lente passen asperges en lamsvlees, de keuze van de vissen. Hetzelfde r..
Bovendien moet voor mij de groente al- in mijn eigen visgerechten. Door
tijd' «op de kraak» klaargemaakt worden, voudig en helder klaar t
Die twee dingen zijn voor mij belangrijk, smaak het beste tot uiting
In de keuken aangekomen, werk ik de re
cepten uit en zijn de «jongens» (het per
soneel van De Korenbeurs) mijn eerlijk-
ste proevers. Wanneer een recept niet ge
slaagd is, dan gaat het feest niet door».
artin Willemsen stamt uit een familie van
iikvibakkers en koks. Fijnproevers dus en
-ok niets nieüws onder de zon toen paars
o_. „et vak in te willen. oranje
Maar dat Martin Willemsen daar zo goed in ven wit/I
slaagde, daar hielp geen talentvolle familie hebben v
aan. Door hard te werken, veel te proberen ressant is
culinair gebied uit tie
een plaats aan de
de chefkok regel-
eden nooit in
de mensen twijfelde, werd
'"■’•moord.
c i iank» wordt gedanst op
-m 20.15 uur.
de muziek
zijn associa
te nken,
Woensdag 3 maart filmhuis
20.30 uur
«Op uw akkertje»
Regie: Frans van der Staak; scénario: Lidy
van Marissing en Frans van der Staak; ka
mera: Jaap de Jonge en Herman Meerman;
montage: Jan Dop, Frans van der Staak en
Heddy Horrigmann; geluid: Menno Euwe;
muziek: Bernard Hunnekink; met: Sylvia
Alberto, Anneke van Loon, Joke Metman,
Paul Arthur van Dijk, Anthony Mertens,
Arie Rozendaal.Rolf Orthel en Alex Kem-
merling. Nederland,1982 (91 min.)
Zoals ook bij de vorige film van Frans van
der Staak «Er gaat een eindeloze stoet men
sen door mij heen» (1981) het geval was
werkte Van der Staak bij het schrijven van
het scénario samen met Lidy van Marissing.
Een voor de hand liggende kombinatie, om
dat Van der Staaks manier van filmen ster
ke overeenkomsten vertoont met een experi
mentele schrijfwijze, die in ons land nog
steeds op verzet stuit, maar die internatio
naal een lange ontwikkeling achter de rug
Van der Staak zegt zelf over zijn nieuwste
nrodukt: «Vrienden die een werkkopie heb
ben gezien vinden «Op uw akkertje» beter
en anders dan «Eindeloze
minder zwaar of zo en er worde
paar liedjes in gezongen». Dit la
niet overtuigend over, er --
biij't_ j/ - -
scènes open nog steeds niet echt normaal,
maar toch ook niet absurd. De film begint
met scènes die iets te maken hebben met de
tema’s: eten, erotiek, ouder worden. Ik kan
ook wel zeggen dat mijn film gaat over Lief
de en Dood, maar dat vind ik weer van die
grote woorden.»
Donderdag 4 maart
theaterzaal - 20.30 uur
Georgo Peugot en Jodi Gil
bert met «Words in motion»
Georgo Peugot heeft zich van 1975-1977
aangesloten bij The Great Salt Lake Mime
Troupe, het bekende kollektief dat bestaat
uit clowns, dansers, mimers en muzikanten,
dat al zwervend over de wereld
gen gaf op pleinen, straten en ic»l
groep is inmiddels uit 'elkaar gevall
Georgo Peugot is verder gegaan
werk; zijn bezigheden heeft hij v
naar theater verlegd; van clownerie
jongleren is zijn werk uitgegroeid tot het ex
perimenteren met improvisatie. Daarbij
staat het zoeken naar nieuwe theatrale uit
drukkingsmiddelen voorop. Kenmerkend is
zijn interesse in het gebruik van literaire
teksten, poëzie en dans. In 1981 kwam zijn
produktie Homo Obscurus tot s
solo-performance ontwikkelt in samenwer
king met Ruth Johnston en die uitgaat van
haar poëzie. «Words in motion» is een
voortzetting waarin dans, poëzie en impro
visatie belangrijk zijn in kombigatie met v,
teksten van Ruth Johnston. i
Woensdag 3 maart -14.00 uur
De Witte Clown
Regie: Paul Shapiro, Canada 1980, 50 min.,
Op vrijdag 26 en zaterdag 27februari in het Kultureel Centrum.
Aanvang 20.30 uur.
Bewerking/regie Frans Strijards; vormgeving: Apostolos Panagopoulos: spelers: Jan Jaap Jan
sen, Herman Naber, Karstine Hovingh, Gaby Witteveen, Hans Beijer, Mieke Visscher, André
van den Berg, Cees Heyne en Jan Winter.
In de theatervoorstelling «De Symphoni
sche Lezing», die in de Studio-zaal op don
derdag 4 maart om 20.30 uur gespeeld
wordt, vindt een uitwisseling plaats tusser
sprekers (personen) en lu" r I
ten). Deze interessante produktie van Thea-
terunie werd geschreven door Chaïm Leva-
no en wordt gebracht door stagiaires van de
Amsterdamse Theaterschool. De regie is in
handen van Chaïm Levano en Jan Wouter
van Rijen.
In «De Symphonische Lezing» zullen, als in
een orkest, personen spreken, fluisteren,
'zachtjes praten, roepen, schreeuwen, geba
ren en allerlei handelingen verrichten, soms
tegen elkaar, met elkaar, groeps- of paarsge
wijs. Deze personen spreken soms na el
kaar, soms simultaan, dezelfde tekst.
Door middel van bediening van een ™»no-
paneel waar alle s
komen», worden muzaït
nieken hoorbaar gemaa
thema’s, unisono, een- e
kontrapunt etc.
Anders gezegd door het gelijktijdig en na
elkaar laten horen van eenzelfde teks
sproken door een groot aantal
ontstaat een symphonisch s
dat van dichtheid, klankkli
sterkte kan veranderen.
voelt zich verwant aan het expressionisme,
doch de kleur en kleurenkombinaties zijn
voor haar minstens even belangrijk als het
onderwerp. De kleur funktioneert soms zelf
standig en mondt dan ook uit in een abstrakt
Kunstwerk van de week is een iniatief van de
Tilburgse Koerier en de Kunstuitleen. Weke
lijks motiveert een lezer/lezeres van de Til
burgse Koerier waarom een werk uit de
Kunstuitleen zijn/haar speciale voorkeur ge-
woensdag 17 maart
filmhuis 20.30 uur
BEELDENSTORM, de nieuwste film van Johan van der Keuken gemaakt
naar aanleiding van het 10-jarig bestaan van De Melkweg in Amsterdam
dinsdag 16 maart t.m. zondag 21 maart
VIDEO op 't zoldertje 13.00 tot 16.30 uur, woe -, do.-, vrij.-avond van 19.30
tot 21.00 uur
ATTITUDES; een oorspronkelijke opera voor video In 22 verschillende ta
bleaux metsopraan en een flat. Video Image Brussel, 1981 (45 min.)
woensdag 17 maart
kinderfilmhuis 14.00 uur
GROOTMOEDER EN DE ACHT KINDEREN IN DE STAD, Noor
Espen Torstensen (96 min.), 1977. Hoe acht kinderen met veel omwe
avonturen hun oma begeleiden door de drukke, grote stad. 8-12 jaar
Iets vieren
in specialiteiten-restaurant
ALBERTVILLE
voor tafels in gezellig familiever
band zakenlunch, diner
recepties, bruiloft
W familiediners
enz.
Qnze zeer uitgebreide a la carte-
kaart, gastronomie en vak
manschap staan garant voor een
geslaagd geheel.
Alphensebaan 14
Chaam, tel. 01619-1586/2113
Zeer ruime parkeergelegenheid
Zalen van 10 tot 150 pers.
ja donderdag 4 maart
theaterzaal 20.30 uur
Mimespelers GEORGO PEUGOT en JODI GILBERT met WORDS IN MO
TION; een experimenteel werkstuk met dans, poëzie en improvisatie.
TENTOONSTELLINGEN
25 februari t.m. 30 maart 1982 DAVID HOCKNEY/ROBERT MEDLEY; ILLU
STRATING POETRY Grafisch werk bij de gedichten van resp. K.P. Kévafis en
John Milton
3 maart t.m. 28 maart 1982 AFFICHES UIT DE BELLE EPOQUE; een keuze uit
de verzameling van het Museum Vleeshuis in Antwerpen Met affiches van ano
nieme, onbekende en bekende kunstenaars als Mucha, Livemont en Toulouse-
Lautrec.
Openingstijden: di t.m. vrij, van 10.00 tot 18.00 U"
van 19.00 tot 21.30 uur; zat. 10.00 tot 16.30 uur; zor
dag gesloten.
DE WITTE CLOWN, Canada, Paul Shapiro (50 min.); het verhaal van een
opstandig doof jongetje van 10 jaar dat tijdens een schooluitstapje er tus
sen uit knijpt en kennis maakt met een mime-speler. 8-12 jaar
- wordt door de klem
tekst ondersteund. Ir
MtmP KU l<)e eeuw kent het a...^..w
2/svu jA niet te stuiten opgang, veroorzaak
W verschillende faktoren. De opkomst
Franse literatuur en daarmee van uitf
en en drukkerijen speelt een belangrij
t* De nieuwste publikaties van de uitgeve..
worden met affiches aangekondigd, een tra
ditie die in Frankrijk zelfs tot in de 17e
eeuw teruggaat. De boekillustrators zijn
vaak ook de ontwerpers van deze affiches.
Het grotere formaat en de andere funktie
van het affiche eisen wel een aanpassing van
de voorstelling en het aanwenden van een
andere techniek, namelijk lithografie in
plaats van gravure. In het begin van de 19e
eeuw worden de meeste litho’s nog mono
chroom uitgevoerd en soms met sjabloon
bijgekleurd. Een gebruik op grote schaal J
van de kleurlithografie wordt pas mogelijk V 1GCO
vanaf ca. 1850 wanneer in Engeland nieuw-
soortige persen gekonstrueerd worden, die nil
jw een hoge produktie en het gebruik van grote 1 LJC
stenen toelaten. Bovendien worden er nieu- Van dinsdag 2 maart t/m zondag 7 maart
we drukinkten op de markt gebracht, die Allegro rion Troppo. Tragi-komische mu-
lichtecht en doorschijnend zijn en bijgevolg ziektekenfilm, een parodie op Walt Disney’s
bijzonder geschikt voor het drukken var) af- Fantasia. Een raamvertelling waarbinnen
fiches. zes op muziek gezette tekenfilms de hoofd-
De eer komt de Fransman Jules Chéret schotel vormen. Dit alles onder leiding van
(geb. 1836) toe, die als eerste de nieuwe een dirigent die met satanisch genoegen een
technische mogelijkheden heeft benut. De oude damesorkest drilt en een tekenaar ge-
affiches van Chéret maken reklame voor na- vangen houdt.
start nieuwe cursus
2 maart
Clubs voor kinderen, jongeren en volwassenen. Lessen in wijk-
gebouw 't Sant, Beneluxlaan.
Aanmelden: A. vd Nouwland, Vossenpad 28, 5042 LA Tilburg, tel.
635877 (na 14.00 u.).
Het Ballet van Verona komt voor de eerste 1
keer naar Tilburg. Gebracht zal worden het 1
indrukwekkende, avondvullende ballet 9
«Anne Frank» in een choreografie van Ro
berto Fascilla. Dit ballet in vier bedrijven,
gebaseerd op «Het dagboek van Anne
Frank», wordt gedanst op muziek van Lu-
--._„.r --
algemeen békend. In juni
schouwburggalene
In de galerie van de Stadsschouwburg Til- in het kantoor van haar vader voor de jo-
burg worden van 26 februari tot en met 31 denvervolging. Zij werden geholpen door
maart gouaches van Charlotte Molenkamp Koophuis, die hen in hun dagelijkse levens-
tentoongesteld. behoeften voorzag.
Charlette Molenkamp (’55) is afkomstig uit Ook gaven zij onderdak aan het echtflaar
bediening van een meng- Tilburg. Zij studeerde aan de Akademie in Van Daan, hun 17-jarige zoon Peter en de
spreekstemmen «binnen- Tilburg. Op dit moment woont en werkt zij tandarts Dussel. Twee jaar lang konden de
muzikale kompositietech- jn Utrecht. Het getoonde werk werd ver- acht mensen zich voor het dreigende nood-
aakt, zoals motieven, vaardigd in de afgelopen anderhalf jaar. lot verborgen houden. Op 6 juni 1944 begon
w..- en meerstemmigheid, De gouches van Charlotte Molenkamp heb- de invasie door de geallieerden maar op 4
ben een zeer sterke zeggingskracht. De na- augustus werd de woning door de SS ont- 51 u
druk ligt op de kleur en de kompositie. In dekt. Zij werden gearresteerd en Anne Martin Willemsen stamt uit ee.
aantal nersonln ^et werk zit bovendien nogal wat beweging. Frank die ondanks de wreedheden nooit in banketbakkers en koks. Fijnpro
stemmenweêfsêi De Va" Stadsschouwbur§ ls èe' de goedheid van de mensen twijfelde, werd er was niets nieuws 0JndPer
stemmenweeisei opend van maandag tot en met vrijdag van 8 maanden later vermoord. te vennen noL het vak
deur, ekspressie, j j oo tot )6.00 uur en tijdens alle aktivitei- Het ballet «Anne Frank» wordt gedanst op Maar dat Martin Willemsen da,
ten in de schouwburg-zaal. maandag 11 maart om ?n 1 ■•••-
I'ö Een keuze uit de verzameling affiches van genoeg alles waarvoor in het Parijs van
■HitinneU H'no»n be* ^useum Vleeshuis in Antwerpen. Van 3 1870-1900 reklame te maken is: theater,
iw - eeuwige bondgenoten - ™atrt 'zm 28 -n»art «982 in het Kultureel opera, operette tentoonstellingen en allerlei
die voorbiieaan Scn,ru'1’- Gratis brochure. konsumptieartikelen. Een dominante in zijn
-ren syphilis en °P«lornst van bet moderne kunstaffiche affiches blijft de wereld van de mooie
zP blijft onverbrekelijk verbonden met Frank- schijn, de facade van het Parijse leven. «La
j.,_ dat me( rijk, omdat van daaruit de beslissende artis- Chérette» is een model dat veelvuldig op
tieke impulsen komen. Reeds in de 18e zijn affiches verschijnt.
eeuw ontwerpen bekende kunstenaars er ge- Omstreeks 1890 duiken er nieuwe namen
bruiksgrafiek zoals affiches voor theater- op. Kunstenaars als E. Grasset. P. Bonnard,
voorstellingen. Zowel qua formaat als qua Toulouse-Lautrec en T c»“<"i“"
«Stilleven met vissen», het kunstwerk van
de week, is geschilderd in 1978. De kunste
nares schrijft over dit doek: «Aan dit schilde
rij lag ten grondslag het zoeken naar grijstin
ten. Dit naar aanleiding van de kleurenleer
van Johannes Itten. Grijzen ontstaan vanuit
■“«rs en geel, vanuit róód en groen, vanuit
ije/blauw. zijn verreweg te preferen bo-
““/bruinen of wit/zwarten. Etenswaren
o__,r Bvaak zoveel grijstinten dat het inte-
aan. Door hard te werken, veel te proberen ressant is deze te schilderen. In de komjxvsi-
en allerlei waagstukjes op culinair gebied uit tie met vissen is ook de beweging van links
te halen, verwierf hij zich een plaats aan de naar rechts zichtbaar. De rechthoek is in het
top met als resultaat dat de chefkok regel- vak geplaatst als kontrast met de cirkels van
matig voor de koninklijke familie kookt de borden. Bovendien ben ik geboren onder
(«daar wordt ’’eerlijk,, gekookt, zonder sno- het teken «Vissen» wat het onderwerp voor
bisme») drie keer goud in de wacht sleepte mij zeer eigen maakt».
op de culinaire Olympiade in Frankfurt en Tonny Lansdaal (geb. 1943 in Zaandam) was
vele onderscheidingen op de borst gespeld eerder 5 jaar beroepsmatig-werkzaam als be-
heeft gekregen. wegingstherapeute. Daarna werd zij leerP--
«Wanneer een kunstenaar iets maakt houdt ge aan de akademie St.-Joost te Breda, w
hij iets over. Dat is jammer genoeg in mijn zij in 1974 afstudeerde in de monument
vak niet het geval. De kok zet er «de lepel schilderkunst onder leiding van Hans i
in» en je kunt er dan nog hoogstens een foto Zummeren.
van maken». In zijn Groot Seizoenen Zij had vele eksposities o.a. in Oosterhout,
Kookboek heeft Martin Willemsen echter Tilburg, Den Helder, Amsterdam en Eindho-
veel recepten beschreven waardoor zijn ven en voerde werk in opdracht uit.
kreativiteit en veelzijdigheid toch nog voor Zij schildert vanuit bepaalde gevoelens en
het nageslacht bewaard blijven. voelt zich verwant aan het exf
De chefkok is steevast van plan zijn pollepel doch de kleur en kleuren!
en hoge muts te verruilen voor de verfkwast. voor haar minstens
Zelf ziet hij zijn vrije werk met de cornet
(een spuit waarmee o.a. slagroom en gla
zuur gespoten wordt) als een prelude op het
schildersvak waar hij zich eens aan wil wij
den. Wanneer Martin Willemsen kunst be
kijkt dan wil hij graag zien wat het voor
stelt. De diepere betekenis moet voor hem
niet verborgen blijven. Vandaar dat zijn
voorkeur vooral uitgaat naar bijvoorbeeld
Restaurant:
Voorjaarsfestival 1982
Seizoensgerechten van
HolIasperges - jonge zeezalm
- lamsrug - lamsbout.
Jonge groenten - verse kruiden.
Ter introductie een
Menu du Printemps
5 gangen
prijs per couverti
Restaurant
«Den Schout»
Oranjestraat 4 Tilburg-Centrum
(tussen paleisring en emmastraatls
Tel. 013-434512 - 674394
de fel,.j
bekoren.
Zonder enige njoeite identificeert hij op h
schilderij «Stilleven met vissen» van Tonr
Lansdaal een botje en een schelvis. De k
positie, met name de keuze van de
dige vissoorten, en de prachtig
spreken hem aan. «Er is geen sno
te ontdekken en dat wordt al duic
-Van de vissen. He‘ J
iTkha
«Het verlangen» zal
maar wat daar onder
voor iedereen anders zijn. Wat de éi
tiek noemt, vindt de ander misschien porno-
U7„.-- »:.s vinden js waar.
wat vrouwen er-
staan. De makers over hun pro- tuurHjk aanta, uitstekfcuw
Um^rrnc,.r<^1 kens’ Jan Handerson, Johan van der i
o^hr,Jo Janssen, Margot Stroink en Nora Zc
fhruiken Dirigent is John Kapper. De dekors wi
ontworpen door Jan van Hemert en dt
jwcr^zi^h *no reografie is in handen af van Gerhard c
snieeel die <P>er Zigeunerbaron» is te zien op vrijt
F,st uitko- en zaterdag 27 februari om 20.15 uur.
gekeurd -
iden van Alexander Pil-
erette, met zijn vele
xii wordt meege-
ballet, orkest e
wciKkopie heb- Falstaff Robert Musil, de Weense schrijver, zijn
usit gezien vinden «Op uw akkertje» beter In 1848 voltooide Otto Nicolai in Wenen boek over de ondergang van de (Wcviise)
anders dan «Eindeloze stoet». Het is zijn operette 'Die Lustige Weiber von burgerlijke kuituur en de opkomst van het
■■niider zwaar of zo en er worden ook een Windsor'. Hier kreeg de stof van Shakes- fascisme situeerde in Kakania. Een Duits
n»»r liedjes in gezongen». Dit laatste komt peare's komedie uit ca. 1600 een muzikale kinderidioom. Het betekent Kakland.
tiet overtuigend over, en terecht want het uitdrukkingsvorm, die door de toenmalige De Falstaff van het Projekttheater is in eer-
blijft een typische Van der Staak film. «De DuitsOostenrijkse burgerij met enorm en- ste instantie gebaseerd op het libretto van
scènes open nog steeds niet echt normaal, thousiasme werd begroet. In de daarop vol- Nicolaï's operette. Het wordt - soms vrij -
gende jaren bewees de anekdote zijn bruik- vertaald en aangevuld met passages uit Sha-
baarheid in de praktijk van het Duitse ope- kespeare's oorspronkelijke toneelstuk,
rabedrijf en wanneer Verdi in 1892 dit «ij- Eigen teksten komen er ook aan te pas (met
zeren» materiaal de wereld van de Italiaan- name in het slot) alsmede een bewerking
se opera binnensleept, ontstaat een onaan- van de epiloog van Henry IV, deel II.
tastbaar kultuurmonument. Tussen deze
twee gebeurtenissen ontrolt zich in Wenen
een geschiedenis waarover de getuigenissen
eensluidend zijn: een burgerlijke kuituur die
in Europa toonaangevend is, marcheert in
de richting van haar c
xeert zich met b“*,Um"
haar eigen trad r
liefde, de Trouw eeuwige bondgenoten -
- worden bezongen met volledig voorbijgaan
n muzikanten, aan dje andere realiteit: hoeren, syphilis en
ld voorstellm- hysterie!
11 l?va“' De Als bewonderaars dus schrijven, dat er met
““’'allen, maar na|ef gemoed genoten kan worden van jeug-
n met zijn djge vjtaiitejt en onbekommerde charmes,
--
kwam zijn ^“Xue en tX X. In Te verwant sentatieve kunstvorm zou maken. Naast de
«conSsSet “et zoX betü dit ^X^onZ^S^:
:uren en een suggestieve maar vooral het amusementsleven het on-
In de eerste helft van de derwerp van hun affiches. Montmartre met
affiche in Frankrijk een zijn kunstenaarskolonie en bruisend nacht-
igang, veroorzaakt door leven wordt dan ook weldra het belangrijk-
>ren. De opkomst van de ste centrum voor het Franse kunstaffiche-
n daarmee van uitgeverij- van het «Fin de Siècle»,
speelt een belangrijke rol. In deze tentoonstelling zijn unieke affiches
likaties van de uitgevers te zien van bovengenoemde kunstenaars,
van - Alfons Mucha wiens succes ontegen
sprekelijk verbonden is met de figuur van
de aktrice Sarah Bernhardt, de Belg Live
mont met zijn ornamentele affiches, affiches
van de Engelse kunstenaars Aubrey Beards
ley, Dudley Hardy en de Amerikanen Pen-
field, Gould en Carqueville. Behalve deze
bekende kunstenaars zijn veel affiches ver
tegenwoordigd van minder bekende en ano
nieme kunstenaars.
met Ruth Johnston en die uitgaat
poëzie. «Words in motion» is
zetting waarin dans, poëzie en imj
‘ÖA". tl
verstaan wordt zal die ooit zijn geschrevc
De regie Unhande
cher. Aan deze oper
ir" prachtige melodieën wordt meegewerkt
door een groot koor, ballet, orkest en na-
k een aantal uitstekende solisten:
de Boer, Ton Hofman, Anita Heins,
Jacco van Renesse, Antoni Wink, Lily Loer-
- - j„ Zalm,
werden
d SenfL
vrijdag
grafie. Wat mannen eroties vi
schijnlijk niet hetzelfde als wa
onder verstaan. De makers
gramma
programma Weiucu wc
genoodzaakt ons bezig tc >ivu
en kwaad. Nu gaat het veel
bruiken en misbruiken, over
gebruikt worden én je laten
«Het verlangen» laat zien, óo<
om aantrekkingskracht, vrou
steeds laten dikteren door e«
hen vertelt in welke pose zij 1
nen als ze straks door een
/orden.