B sTmsscmuiJEm SS. ditboovst <8 0 2 |98 TOO krat 450 I Filmhuis met oud nieuws a KULTUREEL SENTRUM Jan Doms, direkteur S.M.V., kiest kunstwerk van de week CC ooi H ..CORNER JAZZ CLUB” —gS IsnaflEx Pop-dop-nop” at de Vlashofschool uari 1982 pagina 10 □E TILBURGSE KOERIER Donderdag 18 februari 1982 pagina 11 ’Lieber Heinz’ gast lap st a Scrotum "het I** I A’1 at Ballet van Verona met ’Anne Frank’ Galerij d’Eendragt Anjerfonds bedenkt smalfilms Tot ziens in... we lidelijl ien. S~SS 83*88*** 1-433327. De hoofdstad operette Der Zigeunerbaron De traditionele karnavalsshow slaapwinkel schouwburgring 25, tilburg tel. 422122 dag 18.0 spra d'Ee werken eri van I Roombonbons gesorteerd 100 gram Roomtruffels 250 gram voor cht nder kon IJzerstr.1 (achter Biljart Corner, Willem llstr.) .v.iaam zacht, Rumbonen O 90 100 gram voor Alles uit eigen atelier Monumentensiraat 4 (zijstraat v.d. Heuvelstr.) Tilburg De g< achttien ’Der Het I op mat plaatsverkc A'loo „Con- lla (60 F 14,95 15.45 395 595 A95 losch zéér be leerd in idseum. Kruithuis, 1 Koekebakker e vormen. Het indrische voor- spontaniteit zerk laat dui- itergroi chande van vurui, g< le Hart 1981. Tilburgse Amateur Smalfilmklub /eelt de collecte van het Anjerfonds 1 ook van harte aan. Tot 12 maart is in Galerie Kokon ver rassend werk te zien Brabantse kunstenaar Hans Luiken wet papier en maakt te De techniek die Luiken maakt heeft, leent een zeer naturalisti Hans Luiken en Biek Koekebakker in Galerie Kokon Jos Brink met zijn musical ’Amerika Amerika’ Roombonbon- boetiek „Tosco” Speciale aanbieding l?5 ling door de arresteerd en wreedheden mensen twijfelde VVV Oisterwijk De Lind 57 tel. 04242-82345 voor deze voorstel- Jinsdag 16 februari, an van dit blad wa- dagen nog diverse De Vlashofschool, de lagere school in Til- burg-Noord waar Jan Doms zijn onderwijs- 1-l-j j__ j. :___jreren_ aeer Piet van Rees, een is veel van heeft geleerd. o e gezonde opvatting IIlllcclIll ierwijzer met alles kan en dat het riaalbehandelin noodzakelijk is mensen om je heen iing. „Illustratie te krijgen die het wel kunnen Dat bete- njets. ik ben kende in de praktijk dat de Vlashofschool Waarop iets rui zich ontwikkelde tot één van de progressief- WOrdt voorgesteld. die zich daar mee b' Theo hoven en woont Mierde. T derijen. lit IET1EK IK ierkwew? Maartensple"13 J chanisme van de illus toond zal worden).’ 'De diverse theatrale middelen waarvan we ons bedienen zijn gelijkwaardig. Het spel is niet belangrijker dan de muziek, de tekst, het licht, de objekten.’ 'Lieber Heinz’ is te zien op dinsdag 2 maart in de Studio-zaal om 20.30 uur. De toegang is gratis. VVV Tilburg Spoorlaan 416 A tel. 013-351135 algemeen bekend. In juni en 13-jarige Anne met haar jdere zuster onderduiken in van haar vader voor de joden- Zij werden geholpen door lie hen in hun dagelijkse levens behoeften voorzag. Op een eigen manier harmonieert Lui ken deze elementen. Aldus ontstaan landschappelijke of stillevenachtige si tuaties, die mede door de scherpe nische uitvoering, iets beklemmends u werk, dat tegen het it en duidelijk een zeer it laat zien. Hoe lang wilt u nog zo slecht slapen? Als u ééns wist wat er 's nachts met uw lichaam gebeurt, in een te kuilend, slap bed. Of minstens zo slecl een te hard bed, zonde vering. Als u zelfeens kv zien hoe u op zo’n manier uw wervelkolom forceert, waardoor uw spieren niet kunnen ontspannen. Hoe I II III tecn*som lair. .«ui is gemaakt naar een kort v van Labiche en Michel. Vs strikte verfilming van het toneelwerk ter geen sprake. Clairs fantasie is v vlucht uit de huiskamer van de oude k genaar Thibaudier waar het oorspronkelijke spel zich afspeelde. Gebeurtenissen die door _e auteur van .jvoorbeeld „De twee wezen” opera-libretto’s, schreef ook diverse kelstukken naar romans van Jules Georges Méliès, die begon als animator zulke spektakelstukken in zijn Theatre bert Houdin, bewerkte een van deze ada[ ties tot een science-fiction film met een in Lage maakt schil- lages, waar in als lood, verwerkt, r in al dat chap met land en het sa- en rationali- 1979 maakte liereis naar de stralië om daar Lboriginees, de mng, van nabij ieeft hij z’n in- -iniiir die eer- en o.a. tekeningen a 98,5 x maart a.s. is de T.A.S. gelukkig met de toekenning van de subsidie van het Anjerfonds op dit moment, omdat op dit komende festival, dat gehouden zal worden in het Wijkcentrum «De IJpe- laer», een grote toeloop verwacht s omdat hun wordt, gezien het grote succes van het ikt is om in le Hart van Brabant Filmfestival in 1981 De En met het oog op het te houden 2e beve «Hart van Brabant Filmfestivalop 28 dan Iets vieren in specialiteit*n-restaurant ALBERTVILLE voor tafels in gezellig familiever band zakenlunch, diner recepties, bruiloft familiediners enz. Onze zeer uitgebreide a la carte- kaart, gastronomie en vak manschap staan garant voor een geslaagd geheel. Alphensebaan 14 Chaam, tel. 01619-1586/2113 Zeer ruime parkeergelegenheid Zalen van 10 tot 150 pers. van de 35-jarige toon tr Hans Luiken, zijn ïrkt met acrylverf op werpen, tevens linosneden. verradei t zich eigen ge- zich uitstekend om tisthe weergave van Aan de voorstellir werkt door Jo Caroline Kaar Michon, Simone Kleinsma Balhan, Barrie Stevens en Leeuwen. De plaatsverkoop v lingen is gestart op dir Bij het ter perse gaar ren er voor enkele d plaatsen verkrijgbaar. Het ballet van Verona komt voor de eerste keer naar Tilburg. Gebracht zal worden het indrukwekkende, avondvullende ballet tandar 'Anne Frank’ in een choreografie van Ro- acht m berto Fascilla. Dit ballet in vier bedrijven, gebaseerd op ’Het Dagboek van Anne Frank’, wordt gedanst op muziek van Lu ciano Chailly. Het verhaal is i 1942 moest de toer ouders en haar oudere zii het kantoor v vervolging. Koophuis, die VIDEO CONNECTICUT PAPOOSE machtige si- Van 23 februari tot en met 28 februari van en it :herpe tech- 13-00 tot 16.30 uur (op woensdag-, donder- film dag- en vrijdagavond van 19.30 tot uur) worden de video-experimenten „I necticut papoose” van Ernest Gussell: min.) vertoond. Ter opening van het karnaval 1982 or ganiseert René Frijters Variété op vrijdag 19 februari weer een grote feestavond. Vanaf 20.15 uur treden in de schouwburg-zaal voor u op enkele bekende en zeer populaire artiesten waaronder De Slijpers (hadden in 1981 twee grote hits ’wij zijn de slijpers van Parijs’ en 'puntje d'r in. puntje d’r uit’). Wim Kersten De Viltjes (goed voor-diverse kamavalshits. waaronder natuurlijk het populaire 'bloemetjesgordijn'), Rini van der Lee (la chen, gieren, brullen met deze fantastische dolkomische bandparodist). De Ker misklanten (zorgen voor de juiste stem ming met hun overbekende en gezellige ak- kordeonklanken), Jan Zwaan (het sym pathieke zang/akkordeonduo) en buutre- dener en konferencier Pierre Knoops die eveneens de presentatie van deze avond zap verzorgen. Deze grandioze show wordt muzikaal omlijst door het in Tilburg inmiddels zeer populaire Belgische orkest De Sonny Boys. Na afloop van deze karnavalsshow is er in de pauze-foyer een groot kamavalsbal tot 03.00 uur. Tijdens dit bal zullen o.a. Arie Ribbens (Polonaise Hollandaise) en Vader Abraham (In het zuiden) optreden. nge- genomen op alle niveaus, vanuit alle inten- van hes, achtergronden of wensbeelden, tot heil neven. Nieuwe personen wer- of tot schande van de persoon, de familie, uceerd en alleen het meest ele- de staat of de mensheid. ILLUSTRATING r“* poETRY 25 februari t./m. 30 maart 1982 in het kultu- ~eel sentrum. avid Hockney, illustraties bij veertien ge dichten van K.P. Kavafis. Een serie van 12 ~._D-1- Lij de nieuwe Engel se vertaling door Stephen Spender bij de ge dichten van de Griekse dichter Kavafis. Ka vafis poëzie beïnvloedde Hockney aanmer kelijk en niet alleen in het ontstaan van deze speciale serie. In Hockney’s ontwikking markeert deze serie een belangrijke wijzi ging in zijn gebruik van lijnen. Zelf be schouwt hij deze lijn-tekeningen als zijn be langrijkste serie etsen sinds „A Rake’s Pro gress". Robert Medley „Samson Agonistes”; zes tien zeefdrukken die het gedicht van John s] Milton illustreren. „Samson Agonistes” is j een gedicht dat de dramatische lotgevallen Iïï-~et van Samson en Dalila tot onderwerp heeft, “*a maar waarbij de visuele verbeelding spaar- zun films zaam *s gebruikt. De taal is statig en reto- I risch. een transparant medium waardoor hii vond belangrijke tema’s als moreel lijden en ver- h eenoee lossing gepresenteerd worden zonder enige R ontspanning. Het grafisch werk van Hockney en Medley laat twee totaal verschillende stijlen van il lustreren zien; Hockney’s strakke figuratie ve benadering vindt zijn weerklank in Med ley’s evenzeer strakke, maar ideografische abstrakte stijl. is te bezichtigen -------- - e Kokon, Nieuw- lijkheden van een geestelijke zijn verwerkt. 'g- Een groep surrealisten, waaronder Artaud, Ook gaven zij onderdak aan het echtpaar Van Daan, hun 17-jarige zoon Peter en de 'arts Dussel. Twee jaar lang konden de «vut mensen zich voor het dreigende noodlot verborgen houden. Op 6 juni 1944 begon de invasie door de geallieerden maar op 4 augustus werd de woning door de SS ont dekt. Zij werden gearresteerd en Anne Frank die ondanks de wreedheden nooit in de goedheid van de mensen tw ijfelde, werd 8 maanden later vermoord. ballet ’Anne Frank’ wordt gebracht aandag 1 maart om 20.15 uur en de koop start maandag 22 februari. De tentoonstelling i van dinsdag tot en r 12 tot 17 uur. Donder tot 22 uur. Galerie landstraat 17, Tilburg. Voor diegenen die zich liever niet in het kamavalsgeweld storten, heeft «Swinge bij Dinge», Spoorlaan 360 te Tilburg op zondagavond 21 februari een alternatief in de vorm van de Til- burgse groep Scrotum, die onder het motto «rock against carnaval konsert zal verzorgen. Aanvang uur. Theater-agenda Er zijn nog kaarten verkrijgbaar voor twee concerten van Angelo Branduardi: februari in Carré in Amsterdam en 22 bruari in het Congres^ Jango Edwards treedt radiso in Amsterdam er geningen. Er zijn nog kaarten verkrijgbaar. Sammy Davis jr. geeft een concert in het RAI-Congrescentrum in Amsterdam. Het vindt op 13 maart plaats. The Queen geeft op Groenoor voorverkoop begint op 27 februari. The Dubliners treden op 23 maart op in het Turfschip in Breda. Er zijn nog kaarten ver krijgbaar. In Carré is van 16 februari tot en met 22 fe bruari een voorstelling van King Lear. De voorverkoop is begonnen. Nadere informatie tussen 10.00-16.00 uur bij de VVV’s lang wilt u nog zo slecht slapen? Neem ons advies ter harte: een goed bed en een goede matras komen uw gezondheid en humeur ten goede! En wij hebben voor u het meest perfekte bed dat er is: Lattoflex. Een bed dat, samen met de speciale Lattoflex- matras, uw lichaam in elke welving en holte de juiste steun geeft. Waar door uw slaaphouding al tijd echt ontspannen is. Uw wervelkolom in een juiste, rechte lijn (zie foto). Lattoflex is zo’n bijzonder bed, met zoveel unieke voordelen, dat u binnenkort beslist bij ons moet komen kijken en praten. Lattoflex, slapen zoals u ra nog nooit geslapen heeft. te zoaat ae tegenstelling tussen het surica- listische gegeven en de realistische uitwer king daarvan tot een intrigerend resultaat heeft geleid. Donderdag 25 februari 20.30 uur. „HET BESLUIT” „Het besluit” is een performance zonder ge volg door Herman Brand in het kultureel sentrum A De idee deze performance te baseren op het in het kultureel rr fenomeen „besluit”, komt voort uit de enor- js Op pagina 31 eer me nadruk die gelegd wordt op de ontwik- nu er inmiddels v keling - of juist het afremmen van de per- tureel Magazien, het soonlijke vaardigheid tot het nemen van in- acht kulturele iinstellir dividuele of kollektieve beslissingen. Zien verschenen, leek het «an de ene kant dat vanuit emancipato- Kultureel Magazien ir leid te geven. We zien in n ook zeer herkenbare din ner indringende wijze wor- 1. Veel voorkomende ele- de driehoeksvorm, het glas water en het zeer ifellaken. oorstelling wordt meege- Jos Brink, Frank Sanders, art, Lucie de Lange, Mary ia, Annelies n Peter van Jon de Jong die in Den Bc kend is heeft o.a. geëxpozee Schiedam - stedelijk mus ’s-Hertogenbosch - Londen - Graffiti, Amsterdam - Stedelijk Museum en Shaffy Theater, Rotterdam - Grafiekcentrum 010. Jon de Jong heeft zijn opleiding ge noten aan de Academie St. Joost te Breda. Daarnaast is Galery d’Eendragt in het bezit van een unieke verzame ling Japanse prenten van 100 tot 600 jaar oud. Gaarne willen wij hierbij vermelden dat de galerij d’Eendragt een molengalerij is. De expositieruimte bestaat uit 3 zol ders; van een oude stellingmolen anno 1779. Bovengenoemde exposi tie duurt van 7 maart t/m 28 maart en is uitsluitend geopend op zater dag en zondag van 13.00 uur tot 18.00 uur. en na telefonische af spraak. ’t Curioshuys B.V., Galerij d’Eendragt, Zuidhollandsedijk 185, Kaatsheuvel. Aanbiedingen geldig en 19 febr. t/m 26 febr. ’82 J4456 'Lieber Heinz willst du mich zum Selbstmord treiben’ is de titel van het mu ziektheaterstuk van Tom Jansen dat in de Studio-zaal gebracht zal worden. De regie van het projekt is in handen’ van Tom Jansen en wordt gespeeld door Mo nica Blok, Tom Jansen, Dik Boutkan, Arie Peters, en Renate Kraak. Voorde muzikale ondersteuning zorgen drie muzikanten waaronder Loek Dikker (die ook de muziek komponeerde) en Jeroen Goldsteeen. De scènes die de spelers spelen zijn as sociatief verbonden, niet door een verhaal of een psychologische ontwikkeling. Het stuk is een reeks subtiele, sensoriële in drukken, waarneming en fixering ervan. Het thema is liefde. De akteurs zijn te be schouwen als twee koppels (m/v) en een Dit seizoen spéélt de Hoofdstad Operette de bekende operette ’Der Zigeunerbaron’ van yjt (je subsidieaanvragen 'Akteurs Johann Strauss twee avonden in de schouwburg-zaal. ’Der Zigeunerbaron’ wordt beschouwd musicj en technici wewrken direkt op het J als één van de mooiste operettes die ooit z(jn geschreven. publiek of bouwen aan een illusie die voor 1» De regie is in handen van Alexander Pilcher. Aan deze operette, met zijn vele prachtige het pubHek gesloten blijft (hoewel het me- melodieën wordt meegewerkt door een groot koor, ballet, orkest en natuurljjk een aantal chanisme van de illusie altijd duidelijk ge- A j| uitstekende solisten Marga de Boer, Ton Hofman, Anita Heins, Jacco van Renesse, Antoni to Wink, Lily Loerkens, Jan Handerson, Johan van der Zalm, Jo Janssen, Margot Stroink en Nora Zoon. Dirigent is John Kapper. De dekors werden ontworpen door Jan van Hemert en de choreografie is in handen af van Gerhard Senft. geschiedenis speelt zich af in Hongarije en in Wenen, tegen Ket midden van de iende eeuw. cr Zigeunerbaron’ wordt gebracht op vrijdag 26 februari en zaterdag 27 februari om 20.15 uur. r diverse activiteiten hebben de urgse Amateur Smalfilmers een we filmprojector aangeschaft. Zij :n hiertoe in staat dank zij een subsidie van het Anjerfonds. Zij nu een nog groter publiek en met hun films v projector geschik. .n ruimtes te kunnen projecteren. liers zich zelfstandig, los van een vormende funktie, gaan profileren. Het kulturele leven, dat kasplantje in Til- zersvak, waarvoor hij de oude burg, gaat Jan Doms aan het hart en hij be- moest doorlopen. „Die naam treurt het dan ook dat de galerieën en de >1” geeft de onbenulligheid Kunstuitleen, die beide op het gebied van j. »t j.. ui beeldende kunst een informatieve funk tie vervullen, nog geen overeenstemming hebben kunnen vinden. In een stad als Til burg waar het aantal podia waar kunst ge boden wordt zeer klein is, moeten mensen om de tafel zitten en de problemen oplos sen, aldus Jan Doms. Met het monumentale werk van de in 1939 nuci nci -- --in Helmond geboren kunstenaar Theo Kuy- /al» een burg-Noord waar Jan Doms zijn onderwijs- pers voelt Jan Doms zich sterk verwant. Hij tng 22 30 ‘°°Pb®an begon stond onder de inspireren- meent een duideiijk koncept. idee, in zijn de leiding van de heer Piet van Rees, een werk te herkennen dat op het platte vlak man waar Jan Doms veel van heeft geleerd. van het doek een situatie suggereert die „Hij verkondigde de gezonde opvatting dat ruimte inneemt en uitstraalt door de mate. een onderwijzer met alles kan en dat het riaaibehandeling, de lijnen en de kleurinvul- daarom noodzakelijk is mensen om je heen u „iiiustratieve afbeeldingen zeggen mijn - krijgen die het wel kunnen Dat bete- niets; ik ben geïnteresseerd in de wijze liimtelijks op het platte vlak 'd. Er zijn weinig mensen bezig houden”. 3 Kuypers volgde de ak"J industriële vormgeving i :n en woont en werkt i Theo Kuypers i litho’s en assemblage in hij primitieve materialen hondshout en varkensblaas v Gemeenschappelijke faktor Werk is de sterke verwantscl het Brabantse boerenlan mengaan van instinkt teit. In de zomer van 1 Theo Kuypers een studie binnenlanden van Austral de kuituur van de Aborq oorspronkelijke bevolking, te zien. Ter plaatse heeft drukken genoteerd en vanuit di ste notities van symbolen, teke vormen ontstonder waarin die invloeden zijn te besf ren. Ook in het kunstwerk v week, dat geen titel draagt en 128,5 groot is, zijn deze invloeden herkenbaar. - - - Het door Jan Doms gekozen werk is een kend afgestemd op de meer bevoorrechte nieuwe in de Kunstuitleen. Onlangs jeugd. Dat is jammer, en ook in Tilburg zie werd de ko||ektie aangevuld met 100 nieu- je datzelfde gebeuren. Er wordt te weinig we werken van z(fn 20 verschi|k.nde kunste- gedaan in het onderwijs en het jongeren- naars zijn er nu werken van o a Siet werk en zijn eigen ontwikkeling in de beel- Zuyderland. Herman Berserik, Otto Dicke, dende kunst komen Jan Doms goed van pas picter Holstein en verdcr van stadsgeweste. in zijn funktie als direkteur van de Stichting lijke kunstenaars zoals Lucas Silawanebes- Musische Vorming Tilburg. Jan Doms en sy yjne van - zijn tachtig medewerkers proberen op een en’ Jo Gijen Bovëndïen is dë’ aktieve manier mensen in aanraking, te een aanta, bronzen p|astiekjes brengen met het professionele kunstgebeu- Spronken en Felix van der Lind ren. Dat vindt plaats in workshops, de ate liers, door bemiddeling en begeleiding van scholen in instituten in het kontakt met kunstvormen en steeds meer in het ter be schikking stellen van voorzieningen. Het glazenierscongres is een goed voorbeeld van een beleid in ontwikkeling waarin .de ate- filmbeelden te lijf gaan. Als voornaamste doelwit i koos Picabia en traditionele o.._, ten van een begrafenisstoet, die Clair de kans gaf allerlei filmtechnieken te ontplooi en in een echte achtervolgingsscène. Deze ,'Z.n was Clairs enige dada-aktiviteit. BERLIN, DIE SYMPHONIE EINERGROSZSTADT Regie. Walter Ruttmann, ornnt ctimnintnr Aa Een dokumentaire over een werkdag in Ber- n m i lijn aan het eind van de lente. De stad ont- theque Francaise^in F waakt. Ruttmann was met deze film een der pau] Legros de kans eersten die erin slaagde, aan een film van ken Jokumentair zuiver dokumentair karakter een kunstzin- tojrs Franju nam vo u geven door het toepassen „tiddelen, waarvan vele voor qutlle et le clergyman er een is. Ofschoon dje tijd hee, nieuw waren. een snelle onder invloed van de avant-gardist.sche fil- scherJ mgnet ongewone camera-instel- rners als Deluc, Gance en 1 Herbier, kan en een het *,nde toe volgehouden Germaine Dulac met tot de eigenlijke sur- rjt^e realisten worden gerekend. Zij werd bij haar 1 Zaterdag 20 februari 20.30 uur. LE VOYAGE Een groep surrealisten, waaronder Artaud, 1 T’U A XZITDQ was over de film teleurgesteld; ze vonden A 1 K A V dat Germaine Dulac te weinig affiniteit met I I Vf PIAQQI Rï het surrealisme had en dat zij Artaud bij de 1 regie had moeten inschakelen en/of de rol Regie: Georges MéliL van de geestelijke had moeten laten spelen. Adolphe d’Ennerie, de L’ETOILE DE MER i Amsterdam en 22 fe- Regie, camera en montage: Man Ray. sgebouw in Den Haag. De film is opgebouwd rond een reeks ont- o it 23 februari op in Pa- moetingen van een man en een vrouw. Zij zulke spektakc.sm n en 14 februari in Wa- zien elkaar voor het eerst op straat, waar de bert Houdin, b~— kaarten verkrijgbaar. vrouw kranten verkoopt, en gaan een kort- ties tot een scieu» t stondige verhouding aan doch scheiden dan nische aanpak. ■i ui niiioiEiuaui. uct weer. r.ccts. Voor dit eenvoudige verhaal mengde Man BALLET neen geeft op 24 april in de Ray de beelden van zijn personages met 1\<A NTITTT TI7 irdhallen in Leiden een concert. De symbolische voorwerpen en regels uit het IVltLVAlN ILJUlL coop begint op 27 februari. gedicht en als «leitmotiv» dient de zeester, Regie: Femand Léger en Du< die men eerst tegen een zach>-v«üvLw schijf ziet, later in een glazen pot en tenslot te op de pagina’s van een opengeslagen ENTRE ’ACTE Regie: René Clair. In 1924 kreeg Francis Picabia de opdracht van Rolf de Maré’s Ballets Suédois om een libretto te schrijven en deco™ voor een Dada-voorstélling, heten. Gedurende de pauze zou een film worden gedraaid waarvdoor hij eveneens het scenario schreef en die geregisseerd werd door René Clair. De geest van deze film is anarchisties en re volutionair en wil traditionele konventies in er nu werken va erman Berserik, en verder van st: S Zoals Lucas Siiawaueuev- Weyer. Hanneke Klinkum ivendien is de Kunstuitleen iekjes van Arthur Spronken en Felix van der Linden rijker. Kunstwerk van de week is een initiatief van de Tilburgse Koerier en de Kunstuitleen. We kelijks motiveert een lezer/lezers van de Til- burgse Koerier waarom een werk uit de Kunstuitleen zijn/haar speciale voorkeur ge- Jan Doms moest als zoon van een meu belmaker een degelijk beroep zonder stof jas van zijn ouders uitoefenen, Dat werd het onderwijzersv '1 -- kweekschool nr—- S a „kweekschool” geeft de onbenulligheid >’B van de opleiding aan”. Nadat hij kweke ling af was, begon hij als onderwijskracht in de le klas, toentertijd zeer opmerkelijk want als man gaf je nu eenmaal hogere klassen. Op vergaderingen werd Jan Doms steevast voor de conciërge aange- Wij zijn tijdens de carna val gesloten van za. 20 t.m. di. 23 februari. Wij wensen onze bowlers veul leut en plezier en hopen u na de carnaval weer veel bowlingplezier te kunnen be zorgen. itroducee e gegev en bedees voor zijn liefde staat. Woensdag 24 februari 20.30 uur. LE SANG DES BÊTES 16-jarige leeftijd kreeg George Franju, etsen uit 1966 gemaakt bij een groot stimulator van de film in Frank- se vertaling door Stephen S rijk, en één der oprichters van de Cinéma- -t» ri;^i theque Fran^aise in Parijs, van de prodt Po,.! t ri» L„„s zjjn eerste film te i lire over de Parijse a toirs. Franju nam voor het maken van d film alle tijd, waarbij hij vooral veel aar dacht schonk aan het juiste licht. LA BELLE ET LA BÉTE Regie: Jean Cocteau. „Cocteau is een dichter die door de spiegel van de droom heenbreek”, heeft een Engel se filmkritikus eens geschreven. „La Belle et la Béte” is daar een goed voorbeeld Cocteau liet het surrealisme in zijn niet tot uiting komen door middel beelden zelf, de fotografie, want h_, het medium film zelf al fantastisch genoeg. Zo hield hij cameraman Henri Alekan kon- S? ezen en van sekwent af van bet maken Van technisch iverse speKta- fantastische beelden bij „La Belle et la Bé- a, Animator van ,e”: zodat de ‘^stelling tussen het surrea- •'■'■■e Ro- 1 ueze adapta- ii met een iro- De nieuwe musical van Jos Brink en Frank Sanders, opvolger van de abso lute hit ’Maskerade' heeft als titel ’Amerika Amerika’ meegekregen. Deze musical, vol show en charme, kleur en klanken in een fraai dekor en weelderige kostuums, is op dinsdag 2, woensdag 3, donderdag 4, vrijdag 5, zaterdag 6 en zondag 7 maart te zien in de Stadsschouwburg. de werkelijkhe zijn werk dan l gen die op zeer den uitgebeeld, menten zijn leegstromend verkreukeld taf LAÈ COqÜÏlLe ET zijn doosachtige en cylindrische voor- J7 GLERGYMAN werpen, die een beheerste spontaniteit R ie. Germaine Dulac. verraden. Het getoonde werk laat dut- De surrealistische dichter en toneelvernieu- delijk zien hoe direct het ontstaan is, wer Antonin Artaud heeft verschillende nj e gestalte te keramiek die mede door zijn gevoelige filmscenario’s geschreven waarvan „La co- va® fdrruscbe mk glazuren een bijzondere charme uit- quille et le clergyman” er een is. Ofschoon dje ti-d Straalt' onder VanGd^“gaHerbïrhekï ?ch4e m°nta8e’, Deze galerij exposeert een serie zeef drukken van de Bosche kunstenaar Jon de Jong, getiteld; Macht en Onmacht, welke gebazeerd is op het uniform. Onder het motto „Pop in dop voor nop orgamzeert het Kijkhms voor de besteed aan de integratie van kleuterschool 3e keer een alternatief voor de mensen en lagere school, experimenten op het ge- die geen karnaval vieren. bied van de moderne wiskunde en dat aan In deze dagen wordt er de aandacht op de kunstzinnige vorming van de leerlingen gevestigd dat de bands uit de regio Til- een grote prioriteit werd toegekend. Jan burg ook bestaansrecht hebben. Pro- Ponïs lk, v°l?de toe" d® °Pleid,ng M o gramma: vrijdag 19 febr.. Power pop Xm^pth^ van Red Dust za erdag 20, febr.expert op $at gebied En omJdatser op die )a. heavy metal van „Red Dragon zon- gere schooi ruim gedacht werd, was het mo- dag 21 febr.: „Haskenaginta - Dua”; gelijk om van alles te organiseren met steun maandag 22 febr.: funky jazz van „In- van de direkteur en de ouderkommissie. We tussen”; dinsdag 23 febr.: Sessie. maakten tentoonstellingen en namen dik- De zaal is open om 20.00 uur. wijls de kinderen voor bepaalde projekten mee naar buiten”. Nadat Piet van Rees de school had verlaten, vertrok ook Jan Doms om zich voor vijf jaar te verbinden aan een centrum voor werkende jongeren in Breda. En ook daar maakte hij zich sterk voor een progressieve en geïntegreerde kunstzinnige vorming. „We waren wekelijks te vinden in De Beyerd; de belangstelling van die jonge mensen was erg groot, maar vanuit dat kul tureel centrum werd geen enkele poging on dernomen om een brug te slaan naar juist deze jongeren. Alles was als vanzelfspre kend afgestemd op de meer bevoorrecht» Op een eigen ken deze ek Wpet s, die mede door de j uitvoering, hebben. Boeiend v surrealisme leunt persoonlijk talent Labiche slechts terloops werden aanj van zijn satire roerd, zijn door Clair tot hoogtepunten v :1e burgerlijke ri- zijn film verheven. Nieuwe persone iet, die Clair de den gëïnti mentaire die Wee" i jonge advokaa. eerste pleidooi en Zuid-Oosterstraat 1, Tilburg .013- Tel. ENQUETE KULTUREEL t de zeester. Regie: Femand Léger en Dudley Murphy. sentrum. -MAGAZIEN eht-verhchte Femand Leger was een der eerste kubistiese De idee deze performance te baseren op het ln het kultureel magazien van deze maand schilders. Hij kwam tot experimenteel fil- fenomeen „besluit”, komt voort uit de enor- is op pagina 31 een enquête te vinden men omdat hij zocht naar een manier om me nadruk die gelegd wordt op de ontwik- Nu er inmiddels vijftien uitgaven van Kul- het ritme van gewone voorwerpen in tijd en keling - of juist het afremmen van de per- tureel Magazien, het maandblad van de ruimte uit te drukken en het resultaat werd soonlijke vaardigheid tot het nemen van in- acht kulturele iinstellingen in Tilburg, zijn „Ballet mecamque». dividuele of kollektieve beslissingen. Zien verschenen, leek het de redaktie van het I re TAI7¥ TV mrn we van deene kant dat vanult emanciPat°- Kultureel Magazien interessant een onder- L1LÖ UILU A 1 IMIDES rische visies hel nemen van beslissingen 20ekje naar de meningen over dit maand- rriiven en decors te ontwemen d r-i enOrm WOrdt benadrukt’ (gefen wordt als blad te houden. Dat kan natuurlijk alleen lalXstelli^dieReFX^Ü *eg,e:*ene Cla,r' b A een vorm van geëmancipeerd zijn), aan de met uw medewerking. Daarom stelt de re- la voorstelhng, d‘e ReUche zou Deze film is gemaakt naar een kort vaude- andere kant heerst vanuit onze sociale wel- daktie het zeer op prijs wanneer u even de ville stukje van Labiche en Michel. Van een vaartstaat een enorme betutteling, (of van- moeite wi|t nemen om die enquête in te vul- stnkte verfilming van het toneelwerk is ech- uit machtsarrogantie het stellen van een ide- len. u kunt de ingevulde enquête kwijt bij wegge- aal, waarnaar ieder zich individueel dus kol- een van de acht instellingen. U kunt uw landei- lektief behoort te voegen. Beslissingen zijn reaktie ook opsturen naar het redaktie- nkehjke akties die gericht zijn op verandering en adres: Stadssbouwburg Tilburg, Louis he door hebben veelal akties tot gevolg. Ze worden Bouwmeesterplein 1, 5038 TN Tilburg. met war fors kunr vern niet

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1982 | | pagina 11