B
sTmsscmuiJEm
SS.
ditboovst
<8
0
2
|98
TOO
krat
450
I
Filmhuis met oud nieuws
a
KULTUREEL SENTRUM
Jan Doms, direkteur S.M.V.,
kiest
kunstwerk van de week
CC
ooi
H
..CORNER JAZZ CLUB”
—gS
IsnaflEx
Pop-dop-nop”
at de Vlashofschool
uari 1982 pagina 10
□E TILBURGSE KOERIER
Donderdag 18 februari 1982 pagina 11
’Lieber Heinz’
gast
lap st
a
Scrotum
"het
I** I
A’1
at
Ballet van Verona met ’Anne Frank’
Galerij d’Eendragt
Anjerfonds bedenkt smalfilms
Tot ziens in...
we
lidelijl
ien.
S~SS 83*88***
1-433327.
De hoofdstad
operette Der
Zigeunerbaron
De traditionele
karnavalsshow
slaapwinkel
schouwburgring 25, tilburg tel. 422122
dag
18.0
spra
d'Ee
werken
eri van
I
Roombonbons
gesorteerd 100 gram
Roomtruffels
250 gram voor
cht
nder
kon
IJzerstr.1 (achter Biljart Corner, Willem llstr.)
.v.iaam
zacht,
Rumbonen O 90
100 gram voor
Alles uit eigen atelier
Monumentensiraat 4
(zijstraat v.d. Heuvelstr.)
Tilburg
De g<
achttien
’Der
Het I
op mat
plaatsverkc
A'loo
„Con-
lla (60
F
14,95
15.45
395
595
A95
losch zéér be
leerd in
idseum.
Kruithuis,
1 Koekebakker
e vormen. Het
indrische voor-
spontaniteit
zerk laat dui-
itergroi
chande van
vurui, g<
le Hart
1981.
Tilburgse Amateur Smalfilmklub
/eelt de collecte van het Anjerfonds
1 ook van harte aan.
Tot 12 maart is in Galerie Kokon ver
rassend werk te zien
Brabantse kunstenaar
Hans Luiken wet
papier en maakt te
De techniek die Luiken
maakt heeft, leent
een zeer naturalisti
Hans Luiken en Biek Koekebakker
in Galerie Kokon
Jos Brink met zijn
musical ’Amerika Amerika’
Roombonbon-
boetiek
„Tosco”
Speciale aanbieding
l?5
ling door de
arresteerd en
wreedheden
mensen twijfelde
VVV Oisterwijk
De Lind 57
tel. 04242-82345
voor deze voorstel-
Jinsdag 16 februari,
an van dit blad wa-
dagen nog diverse
De Vlashofschool, de lagere school in Til-
burg-Noord waar Jan Doms zijn onderwijs-
1-l-j j__ j. :___jreren_
aeer Piet van Rees, een
is veel van heeft geleerd.
o e gezonde opvatting IIlllcclIll
ierwijzer met alles kan en dat het riaalbehandelin
noodzakelijk is mensen om je heen iing. „Illustratie
te krijgen die het wel kunnen Dat bete- njets. ik ben
kende in de praktijk dat de Vlashofschool Waarop iets rui
zich ontwikkelde tot één van de progressief- WOrdt voorgesteld.
die zich daar mee b'
Theo
hoven en woont
Mierde. T
derijen. lit
IET1EK
IK
ierkwew?
Maartensple"13 J
chanisme van de illus
toond zal worden).’
'De diverse theatrale middelen waarvan
we ons bedienen zijn gelijkwaardig. Het
spel is niet belangrijker dan de muziek, de
tekst, het licht, de objekten.’
'Lieber Heinz’ is te zien op dinsdag 2
maart in de Studio-zaal om 20.30 uur. De
toegang is gratis.
VVV Tilburg
Spoorlaan 416 A
tel. 013-351135
algemeen bekend. In juni
en 13-jarige Anne met haar
jdere zuster onderduiken in
van haar vader voor de joden-
Zij werden geholpen door
lie hen in hun dagelijkse levens
behoeften voorzag.
Op een eigen manier harmonieert Lui
ken deze elementen. Aldus ontstaan
landschappelijke of stillevenachtige si
tuaties, die mede door de scherpe
nische uitvoering, iets beklemmends
u werk, dat tegen het
it en duidelijk een zeer
it laat zien.
Hoe lang wilt u nog
zo slecht slapen?
Als u ééns wist wat er 's
nachts met uw lichaam
gebeurt, in een te
kuilend, slap bed.
Of minstens zo slecl
een te hard bed, zonde
vering. Als u zelfeens kv
zien hoe u op zo’n manier
uw wervelkolom forceert,
waardoor uw spieren niet
kunnen ontspannen. Hoe
I II III tecn*som
lair.
.«ui is gemaakt naar een kort v
van Labiche en Michel. Vs
strikte verfilming van het toneelwerk
ter geen sprake. Clairs fantasie is v
vlucht uit de huiskamer van de oude k
genaar Thibaudier waar het oorspronkelijke
spel zich afspeelde. Gebeurtenissen die door
_e auteur van
.jvoorbeeld „De twee wezen”
opera-libretto’s, schreef ook diverse
kelstukken naar romans van Jules
Georges Méliès, die begon als animator
zulke spektakelstukken in zijn Theatre
bert Houdin, bewerkte een van deze ada[
ties tot een science-fiction film met een
in Lage
maakt schil-
lages, waar
in als lood,
verwerkt,
r in al dat
chap met
land en het sa-
en rationali-
1979 maakte
liereis naar de
stralië om daar
Lboriginees, de
mng, van nabij
ieeft hij z’n in-
-iniiir die eer-
en o.a. tekeningen
a 98,5 x
maart a.s. is de T.A.S. gelukkig met de
toekenning van de subsidie van het
Anjerfonds op dit moment, omdat op
dit komende festival, dat gehouden zal
worden in het Wijkcentrum «De IJpe-
laer», een grote toeloop verwacht
s omdat hun wordt, gezien het grote succes van het
ikt is om in le Hart van Brabant Filmfestival in
1981
De
En met het oog op het te houden 2e beve
«Hart van Brabant Filmfestivalop 28 dan
Iets vieren
in specialiteit*n-restaurant
ALBERTVILLE
voor tafels in gezellig familiever
band zakenlunch, diner
recepties, bruiloft
familiediners
enz.
Onze zeer uitgebreide a la carte-
kaart, gastronomie en vak
manschap staan garant voor een
geslaagd geheel.
Alphensebaan 14
Chaam, tel. 01619-1586/2113
Zeer ruime parkeergelegenheid
Zalen van 10 tot 150 pers.
van de 35-jarige toon
tr Hans Luiken, zijn
ïrkt met acrylverf op werpen,
tevens linosneden. verradei
t zich eigen ge-
zich uitstekend om
tisthe weergave van
Aan de voorstellir
werkt door Jo
Caroline Kaar
Michon, Simone Kleinsma
Balhan, Barrie Stevens en
Leeuwen.
De plaatsverkoop v
lingen is gestart op dir
Bij het ter perse gaar
ren er voor enkele d
plaatsen verkrijgbaar.
Het ballet van Verona komt voor de eerste
keer naar Tilburg. Gebracht zal worden het
indrukwekkende, avondvullende ballet tandar
'Anne Frank’ in een choreografie van Ro- acht m
berto Fascilla. Dit ballet in vier bedrijven,
gebaseerd op ’Het Dagboek van Anne
Frank’, wordt gedanst op muziek van Lu
ciano Chailly.
Het verhaal is i
1942 moest de toer
ouders en haar oudere zii
het kantoor v
vervolging.
Koophuis, die
VIDEO
CONNECTICUT
PAPOOSE
machtige si- Van 23 februari tot en met 28 februari van en it
:herpe tech- 13-00 tot 16.30 uur (op woensdag-, donder- film
dag- en vrijdagavond van 19.30 tot
uur) worden de video-experimenten „I
necticut papoose” van Ernest Gussell:
min.) vertoond.
Ter opening van het karnaval 1982 or
ganiseert René Frijters Variété op vrijdag
19 februari weer een grote feestavond.
Vanaf 20.15 uur treden in de
schouwburg-zaal voor u op enkele bekende
en zeer populaire artiesten waaronder De
Slijpers (hadden in 1981 twee grote hits
’wij zijn de slijpers van Parijs’ en 'puntje d'r
in. puntje d’r uit’). Wim Kersten De
Viltjes (goed voor-diverse kamavalshits.
waaronder natuurlijk het populaire
'bloemetjesgordijn'), Rini van der Lee (la
chen, gieren, brullen met deze fantastische
dolkomische bandparodist). De Ker
misklanten (zorgen voor de juiste stem
ming met hun overbekende en gezellige ak-
kordeonklanken), Jan Zwaan (het sym
pathieke zang/akkordeonduo) en buutre-
dener en konferencier Pierre Knoops die
eveneens de presentatie van deze avond
zap verzorgen.
Deze grandioze show wordt muzikaal
omlijst door het in Tilburg inmiddels zeer
populaire Belgische orkest De Sonny
Boys.
Na afloop van deze karnavalsshow is er
in de pauze-foyer een groot kamavalsbal
tot 03.00 uur. Tijdens dit bal zullen o.a.
Arie Ribbens (Polonaise Hollandaise) en
Vader Abraham (In het zuiden) optreden.
nge- genomen op alle niveaus, vanuit alle inten-
van hes, achtergronden of wensbeelden, tot heil
neven. Nieuwe personen wer- of tot schande van de persoon, de familie,
uceerd en alleen het meest ele- de staat of de mensheid.
ILLUSTRATING
r“* poETRY
25 februari t./m. 30 maart 1982 in het kultu-
~eel sentrum.
avid Hockney, illustraties bij veertien ge
dichten van K.P. Kavafis. Een serie van 12
~._D-1- Lij de nieuwe Engel
se vertaling door Stephen Spender bij de ge
dichten van de Griekse dichter Kavafis. Ka
vafis poëzie beïnvloedde Hockney aanmer
kelijk en niet alleen in het ontstaan van deze
speciale serie. In Hockney’s ontwikking
markeert deze serie een belangrijke wijzi
ging in zijn gebruik van lijnen. Zelf be
schouwt hij deze lijn-tekeningen als zijn be
langrijkste serie etsen sinds „A Rake’s Pro
gress".
Robert Medley „Samson Agonistes”; zes
tien zeefdrukken die het gedicht van John
s] Milton illustreren. „Samson Agonistes” is
j een gedicht dat de dramatische lotgevallen
Iïï-~et van Samson en Dalila tot onderwerp heeft,
“*a maar waarbij de visuele verbeelding spaar-
zun films zaam *s gebruikt. De taal is statig en reto-
I risch. een transparant medium waardoor
hii vond belangrijke tema’s als moreel lijden en ver-
h eenoee lossing gepresenteerd worden zonder enige
R ontspanning.
Het grafisch werk van Hockney en Medley
laat twee totaal verschillende stijlen van il
lustreren zien; Hockney’s strakke figuratie
ve benadering vindt zijn weerklank in Med
ley’s evenzeer strakke, maar ideografische
abstrakte stijl.
is te bezichtigen -------- -
e Kokon, Nieuw- lijkheden van een geestelijke zijn verwerkt.
'g- Een groep surrealisten, waaronder Artaud,
Ook gaven zij onderdak aan het echtpaar
Van Daan, hun 17-jarige zoon Peter en de
'arts Dussel. Twee jaar lang konden de
«vut mensen zich voor het dreigende noodlot
verborgen houden. Op 6 juni 1944 begon de
invasie door de geallieerden maar op 4
augustus werd de woning door de SS ont
dekt. Zij werden gearresteerd en Anne
Frank die ondanks de wreedheden nooit in
de goedheid van de mensen tw ijfelde, werd 8
maanden later vermoord.
ballet ’Anne Frank’ wordt gebracht
aandag 1 maart om 20.15 uur en de
koop start maandag 22 februari.
De tentoonstelling i
van dinsdag tot en r
12 tot 17 uur. Donder
tot 22 uur. Galerie
landstraat 17, Tilburg.
Voor diegenen die zich liever niet
in het kamavalsgeweld storten, heeft
«Swinge bij Dinge», Spoorlaan 360 te
Tilburg op zondagavond 21 februari
een alternatief in de vorm van de Til-
burgse groep Scrotum, die onder het
motto «rock against carnaval
konsert zal verzorgen. Aanvang
uur.
Theater-agenda
Er zijn nog kaarten verkrijgbaar voor
twee concerten van Angelo Branduardi:
februari in Carré in Amsterdam en 22
bruari in het Congres^
Jango Edwards treedt
radiso in Amsterdam er
geningen. Er zijn nog kaarten verkrijgbaar.
Sammy Davis jr. geeft een concert in het
RAI-Congrescentrum in Amsterdam. Het
vindt op 13 maart plaats.
The Queen geeft op
Groenoor
voorverkoop begint op 27 februari.
The Dubliners treden op 23 maart op in het
Turfschip in Breda. Er zijn nog kaarten ver
krijgbaar.
In Carré is van 16 februari tot en met 22 fe
bruari een voorstelling van King Lear. De
voorverkoop is begonnen.
Nadere informatie tussen 10.00-16.00 uur
bij de VVV’s
lang wilt u nog zo slecht
slapen? Neem ons advies
ter harte: een goed bed en
een goede matras komen
uw gezondheid en humeur
ten goede! En wij hebben
voor u het meest perfekte
bed dat er is: Lattoflex.
Een bed dat, samen met
de speciale Lattoflex-
matras, uw lichaam in
elke welving en holte de
juiste steun geeft. Waar
door uw slaaphouding al
tijd echt ontspannen is.
Uw wervelkolom in een
juiste, rechte lijn (zie
foto). Lattoflex is zo’n
bijzonder bed, met zoveel
unieke voordelen, dat u
binnenkort beslist bij ons
moet komen kijken en
praten.
Lattoflex, slapen zoals u
ra nog nooit geslapen heeft.
te zoaat ae tegenstelling tussen het surica-
listische gegeven en de realistische uitwer
king daarvan tot een intrigerend resultaat
heeft geleid.
Donderdag 25 februari 20.30 uur.
„HET BESLUIT”
„Het besluit” is een performance zonder ge
volg door Herman Brand in het kultureel
sentrum A
De idee deze performance te baseren op het in het kultureel rr
fenomeen „besluit”, komt voort uit de enor- js Op pagina 31 eer
me nadruk die gelegd wordt op de ontwik- nu er inmiddels v
keling - of juist het afremmen van de per- tureel Magazien, het
soonlijke vaardigheid tot het nemen van in- acht kulturele iinstellir
dividuele of kollektieve beslissingen. Zien verschenen, leek het
«an de ene kant dat vanuit emancipato- Kultureel Magazien ir
leid te geven. We zien in
n ook zeer herkenbare din
ner indringende wijze wor-
1. Veel voorkomende ele-
de driehoeksvorm, het
glas water en het zeer
ifellaken.
oorstelling wordt meege-
Jos Brink, Frank Sanders,
art, Lucie de Lange, Mary
ia, Annelies
n Peter van
Jon de Jong die in Den Bc
kend is heeft o.a. geëxpozee
Schiedam - stedelijk mus
’s-Hertogenbosch -
Londen - Graffiti,
Amsterdam - Stedelijk Museum en
Shaffy Theater,
Rotterdam - Grafiekcentrum 010.
Jon de Jong heeft zijn opleiding ge
noten aan de Academie St. Joost te
Breda.
Daarnaast is Galery d’Eendragt in
het bezit van een unieke verzame
ling Japanse prenten van 100 tot
600 jaar oud. Gaarne willen wij
hierbij vermelden dat de galerij
d’Eendragt een molengalerij is. De
expositieruimte bestaat uit 3 zol
ders; van een oude stellingmolen
anno 1779. Bovengenoemde exposi
tie duurt van 7 maart t/m 28 maart
en is uitsluitend geopend op zater
dag en zondag van 13.00 uur tot
18.00 uur. en na telefonische af
spraak. ’t Curioshuys B.V., Galerij
d’Eendragt, Zuidhollandsedijk 185,
Kaatsheuvel.
Aanbiedingen geldig
en 19 febr. t/m 26 febr. ’82
J4456
'Lieber Heinz willst du mich zum
Selbstmord treiben’ is de titel van het mu
ziektheaterstuk van Tom Jansen dat in de
Studio-zaal gebracht zal worden.
De regie van het projekt is in handen’ van
Tom Jansen en wordt gespeeld door Mo
nica Blok, Tom Jansen, Dik Boutkan, Arie
Peters, en Renate Kraak. Voorde muzikale
ondersteuning zorgen drie muzikanten
waaronder Loek Dikker (die ook de muziek
komponeerde) en Jeroen Goldsteeen.
De scènes die de spelers spelen zijn as
sociatief verbonden, niet door een verhaal
of een psychologische ontwikkeling. Het
stuk is een reeks subtiele, sensoriële in
drukken, waarneming en fixering ervan.
Het thema is liefde. De akteurs zijn te be
schouwen als twee koppels (m/v) en een
Dit seizoen spéélt de Hoofdstad Operette de bekende operette ’Der Zigeunerbaron’ van yjt (je subsidieaanvragen 'Akteurs
Johann Strauss twee avonden in de schouwburg-zaal. ’Der Zigeunerbaron’ wordt beschouwd musicj en technici wewrken direkt op het J
als één van de mooiste operettes die ooit z(jn geschreven. publiek of bouwen aan een illusie die voor 1»
De regie is in handen van Alexander Pilcher. Aan deze operette, met zijn vele prachtige het pubHek gesloten blijft (hoewel het me-
melodieën wordt meegewerkt door een groot koor, ballet, orkest en natuurljjk een aantal chanisme van de illusie altijd duidelijk ge- A j|
uitstekende solisten Marga de Boer, Ton Hofman, Anita Heins, Jacco van Renesse, Antoni to
Wink, Lily Loerkens, Jan Handerson, Johan van der Zalm, Jo Janssen, Margot Stroink en
Nora Zoon. Dirigent is John Kapper. De dekors werden ontworpen door Jan van Hemert en
de choreografie is in handen af van Gerhard Senft.
geschiedenis speelt zich af in Hongarije en in Wenen, tegen Ket midden van de
iende eeuw.
cr Zigeunerbaron’ wordt gebracht op vrijdag 26 februari en zaterdag 27 februari om
20.15 uur.
r diverse activiteiten hebben de
urgse Amateur Smalfilmers een
we filmprojector aangeschaft. Zij
:n hiertoe in staat dank zij een
subsidie van het Anjerfonds. Zij
nu een nog groter publiek
en met hun films v
projector geschik. .n
ruimtes te kunnen projecteren.
liers zich zelfstandig, los van een vormende
funktie, gaan profileren.
Het kulturele leven, dat kasplantje in Til-
zersvak, waarvoor hij de oude burg, gaat Jan Doms aan het hart en hij be-
moest doorlopen. „Die naam treurt het dan ook dat de galerieën en de
>1” geeft de onbenulligheid Kunstuitleen, die beide op het gebied van
j. »t j.. ui beeldende kunst een informatieve funk
tie vervullen, nog geen overeenstemming
hebben kunnen vinden. In een stad als Til
burg waar het aantal podia waar kunst ge
boden wordt zeer klein is, moeten mensen
om de tafel zitten en de problemen oplos
sen, aldus Jan Doms.
Met het monumentale werk van de in 1939
nuci nci -- --in Helmond geboren kunstenaar Theo Kuy-
/al» een burg-Noord waar Jan Doms zijn onderwijs- pers voelt Jan Doms zich sterk verwant. Hij
tng 22 30 ‘°°Pb®an begon stond onder de inspireren- meent een duideiijk koncept. idee, in zijn
de leiding van de heer Piet van Rees, een werk te herkennen dat op het platte vlak
man waar Jan Doms veel van heeft geleerd. van het doek een situatie suggereert die
„Hij verkondigde de gezonde opvatting dat ruimte inneemt en uitstraalt door de mate.
een onderwijzer met alles kan en dat het riaaibehandeling, de lijnen en de kleurinvul-
daarom noodzakelijk is mensen om je heen u „iiiustratieve afbeeldingen zeggen mijn
- krijgen die het wel kunnen Dat bete- niets; ik ben geïnteresseerd in de wijze
liimtelijks op het platte vlak
'd. Er zijn weinig mensen
bezig houden”.
3 Kuypers volgde de ak"J
industriële vormgeving i
:n en woont en werkt i
Theo Kuypers i
litho’s en assemblage
in hij primitieve materialen
hondshout en varkensblaas v
Gemeenschappelijke faktor
Werk is de sterke verwantscl
het Brabantse boerenlan
mengaan van instinkt
teit. In de zomer van 1
Theo Kuypers een studie
binnenlanden van Austral
de kuituur van de Aborq
oorspronkelijke bevolking,
te zien. Ter plaatse heeft
drukken genoteerd en vanuit di
ste notities van symbolen, teke
vormen ontstonder
waarin die invloeden zijn te besf
ren. Ook in het kunstwerk v
week, dat geen titel draagt en
128,5 groot is, zijn deze invloeden
herkenbaar.
- - - Het door Jan Doms gekozen werk is een
kend afgestemd op de meer bevoorrechte nieuwe in de Kunstuitleen. Onlangs
jeugd. Dat is jammer, en ook in Tilburg zie werd de ko||ektie aangevuld met 100 nieu-
je datzelfde gebeuren. Er wordt te weinig we werken van z(fn 20 verschi|k.nde kunste-
gedaan in het onderwijs en het jongeren- naars zijn er nu werken van o a Siet
werk en zijn eigen ontwikkeling in de beel- Zuyderland. Herman Berserik, Otto Dicke,
dende kunst komen Jan Doms goed van pas picter Holstein en verdcr van stadsgeweste.
in zijn funktie als direkteur van de Stichting lijke kunstenaars zoals Lucas Silawanebes-
Musische Vorming Tilburg. Jan Doms en sy yjne van -
zijn tachtig medewerkers proberen op een en’ Jo Gijen Bovëndïen is dë’
aktieve manier mensen in aanraking, te een aanta, bronzen p|astiekjes
brengen met het professionele kunstgebeu- Spronken en Felix van der Lind
ren. Dat vindt plaats in workshops, de ate
liers, door bemiddeling en begeleiding van
scholen in instituten in het kontakt met
kunstvormen en steeds meer in het ter be
schikking stellen van voorzieningen. Het
glazenierscongres is een goed voorbeeld van
een beleid in ontwikkeling waarin .de ate-
filmbeelden te lijf gaan.
Als voornaamste doelwit i
koos Picabia en traditionele o.._,
ten van een begrafenisstoet, die Clair de
kans gaf allerlei filmtechnieken te ontplooi
en in een echte achtervolgingsscène. Deze
,'Z.n was Clairs enige dada-aktiviteit.
BERLIN, DIE
SYMPHONIE
EINERGROSZSTADT
Regie. Walter Ruttmann, ornnt ctimnintnr Aa
Een dokumentaire over een werkdag in Ber- n m i
lijn aan het eind van de lente. De stad ont- theque Francaise^in F
waakt. Ruttmann was met deze film een der pau] Legros de kans
eersten die erin slaagde, aan een film van ken Jokumentair
zuiver dokumentair karakter een kunstzin- tojrs Franju nam vo
u geven door het toepassen
„tiddelen, waarvan vele voor
qutlle et le clergyman er een is. Ofschoon dje tijd hee, nieuw waren. een snelle
onder invloed van de avant-gardist.sche fil- scherJ mgnet ongewone camera-instel-
rners als Deluc, Gance en 1 Herbier, kan en een het *,nde toe volgehouden
Germaine Dulac met tot de eigenlijke sur- rjt^e
realisten worden gerekend. Zij werd bij haar
1 Zaterdag 20 februari 20.30 uur.
LE VOYAGE
Een groep surrealisten, waaronder Artaud, 1 T’U A XZITDQ
was over de film teleurgesteld; ze vonden A 1 K A V
dat Germaine Dulac te weinig affiniteit met I I Vf PIAQQI Rï
het surrealisme had en dat zij Artaud bij de 1
regie had moeten inschakelen en/of de rol Regie: Georges MéliL
van de geestelijke had moeten laten spelen. Adolphe d’Ennerie, de
L’ETOILE DE MER
i Amsterdam en 22 fe- Regie, camera en montage: Man Ray.
sgebouw in Den Haag. De film is opgebouwd rond een reeks ont- o
it 23 februari op in Pa- moetingen van een man en een vrouw. Zij zulke spektakc.sm
n en 14 februari in Wa- zien elkaar voor het eerst op straat, waar de bert Houdin, b~—
kaarten verkrijgbaar. vrouw kranten verkoopt, en gaan een kort- ties tot een scieu»
t stondige verhouding aan doch scheiden dan nische aanpak.
■i ui niiioiEiuaui. uct weer.
r.ccts. Voor dit eenvoudige verhaal mengde Man BALLET
neen geeft op 24 april in de Ray de beelden van zijn personages met 1\<A NTITTT TI7
irdhallen in Leiden een concert. De symbolische voorwerpen en regels uit het IVltLVAlN ILJUlL
coop begint op 27 februari. gedicht en als «leitmotiv» dient de zeester, Regie: Femand Léger en Du<
die men eerst tegen een zach>-v«üvLw
schijf ziet, later in een glazen pot en tenslot
te op de pagina’s van een opengeslagen
ENTRE ’ACTE
Regie: René Clair.
In 1924 kreeg Francis Picabia de opdracht
van Rolf de Maré’s Ballets Suédois om een
libretto te schrijven en deco™
voor een Dada-voorstélling,
heten. Gedurende de pauze zou een film
worden gedraaid waarvdoor hij eveneens
het scenario schreef en die geregisseerd
werd door René Clair.
De geest van deze film is anarchisties en re
volutionair en wil traditionele konventies in
er nu werken va
erman Berserik,
en verder van st:
S Zoals Lucas Siiawaueuev-
Weyer. Hanneke Klinkum
ivendien is de Kunstuitleen
iekjes van Arthur
Spronken en Felix van der Linden rijker.
Kunstwerk van de week is een initiatief van
de Tilburgse Koerier en de Kunstuitleen. We
kelijks motiveert een lezer/lezers van de Til-
burgse Koerier waarom een werk uit de
Kunstuitleen zijn/haar speciale voorkeur ge-
Jan Doms moest als zoon van een meu
belmaker een degelijk beroep zonder stof
jas van zijn ouders uitoefenen, Dat werd
het onderwijzersv '1 --
kweekschool nr—-
S a „kweekschool” geeft de onbenulligheid
>’B van de opleiding aan”. Nadat hij kweke
ling af was, begon hij als onderwijskracht
in de le klas, toentertijd zeer opmerkelijk
want als man gaf je nu eenmaal hogere
klassen. Op vergaderingen werd Jan
Doms steevast voor de conciërge aange-
Wij zijn tijdens de carna
val gesloten van za. 20
t.m. di. 23 februari.
Wij wensen onze bowlers
veul leut en plezier en hopen
u na de carnaval weer veel
bowlingplezier te kunnen be
zorgen.
itroducee
e gegev
en bedees
voor zijn
liefde staat.
Woensdag 24 februari 20.30 uur.
LE SANG DES BÊTES
16-jarige leeftijd kreeg George Franju, etsen uit 1966 gemaakt bij
een groot stimulator van de film in Frank- se vertaling door Stephen S
rijk, en één der oprichters van de Cinéma- -t» ri;^i
theque Fran^aise in Parijs, van de prodt
Po,.! t ri» L„„s zjjn eerste film te i
lire over de Parijse a
toirs. Franju nam voor het maken van d
film alle tijd, waarbij hij vooral veel aar
dacht schonk aan het juiste licht.
LA BELLE
ET LA BÉTE
Regie: Jean Cocteau.
„Cocteau is een dichter die door de spiegel
van de droom heenbreek”, heeft een Engel
se filmkritikus eens geschreven. „La Belle et
la Béte” is daar een goed voorbeeld
Cocteau liet het surrealisme in zijn
niet tot uiting komen door middel
beelden zelf, de fotografie, want h_,
het medium film zelf al fantastisch genoeg.
Zo hield hij cameraman Henri Alekan kon- S?
ezen en van sekwent af van bet maken Van technisch
iverse speKta- fantastische beelden bij „La Belle et la Bé- a,
Animator van ,e”: zodat de ‘^stelling tussen het surrea-
•'■'■■e Ro-
1 ueze adapta-
ii met een iro-
De nieuwe musical van Jos Brink en
Frank Sanders, opvolger van de abso
lute hit ’Maskerade' heeft als titel
’Amerika Amerika’ meegekregen.
Deze musical, vol show en charme,
kleur en klanken in een fraai dekor en
weelderige kostuums, is op dinsdag 2,
woensdag 3, donderdag 4, vrijdag 5,
zaterdag 6 en zondag 7 maart te zien in
de Stadsschouwburg.
de werkelijkhe
zijn werk dan l
gen die op zeer
den uitgebeeld,
menten zijn
leegstromend
verkreukeld taf
LAÈ COqÜÏlLe ET
zijn doosachtige en cylindrische voor- J7 GLERGYMAN
werpen, die een beheerste spontaniteit R ie. Germaine Dulac.
verraden. Het getoonde werk laat dut- De surrealistische dichter en toneelvernieu-
delijk zien hoe direct het ontstaan is, wer Antonin Artaud heeft verschillende nj e gestalte te
keramiek die mede door zijn gevoelige filmscenario’s geschreven waarvan „La co- va® fdrruscbe mk
glazuren een bijzondere charme uit- quille et le clergyman” er een is. Ofschoon dje ti-d
Straalt' onder VanGd^“gaHerbïrhekï ?ch4e m°nta8e’,
Deze galerij exposeert een serie zeef
drukken van de Bosche kunstenaar Jon
de Jong, getiteld; Macht en Onmacht,
welke gebazeerd is op het uniform.
Onder het motto „Pop in dop voor
nop orgamzeert het Kijkhms voor de besteed aan de integratie van kleuterschool
3e keer een alternatief voor de mensen en lagere school, experimenten op het ge-
die geen karnaval vieren. bied van de moderne wiskunde en dat aan
In deze dagen wordt er de aandacht op de kunstzinnige vorming van de leerlingen
gevestigd dat de bands uit de regio Til- een grote prioriteit werd toegekend. Jan
burg ook bestaansrecht hebben. Pro- Ponïs lk, v°l?de toe" d® °Pleid,ng M o
gramma: vrijdag 19 febr.. Power pop Xm^pth^
van Red Dust za erdag 20, febr.expert op $at gebied En omJdatser op die )a.
heavy metal van „Red Dragon zon- gere schooi ruim gedacht werd, was het mo-
dag 21 febr.: „Haskenaginta - Dua”; gelijk om van alles te organiseren met steun
maandag 22 febr.: funky jazz van „In- van de direkteur en de ouderkommissie. We
tussen”; dinsdag 23 febr.: Sessie. maakten tentoonstellingen en namen dik-
De zaal is open om 20.00 uur. wijls de kinderen voor bepaalde projekten
mee naar buiten”. Nadat Piet van Rees de
school had verlaten, vertrok ook Jan Doms
om zich voor vijf jaar te verbinden aan een
centrum voor werkende jongeren in Breda.
En ook daar maakte hij zich sterk voor een
progressieve en geïntegreerde kunstzinnige
vorming. „We waren wekelijks te vinden in
De Beyerd; de belangstelling van die jonge
mensen was erg groot, maar vanuit dat kul
tureel centrum werd geen enkele poging on
dernomen om een brug te slaan naar juist
deze jongeren. Alles was als vanzelfspre
kend afgestemd op de meer bevoorrecht»
Op een eigen
ken deze ek
Wpet
s, die mede door de
j uitvoering,
hebben. Boeiend v
surrealisme leunt
persoonlijk talent
Labiche slechts terloops werden aanj
van zijn satire roerd, zijn door Clair tot hoogtepunten v
:1e burgerlijke ri- zijn film verheven. Nieuwe persone
iet, die Clair de den gëïnti
mentaire
die
Wee" i
jonge advokaa.
eerste pleidooi en
Zuid-Oosterstraat 1,
Tilburg
.013-
Tel.
ENQUETE
KULTUREEL
t de zeester. Regie: Femand Léger en Dudley Murphy. sentrum. -MAGAZIEN
eht-verhchte Femand Leger was een der eerste kubistiese De idee deze performance te baseren op het ln het kultureel magazien van deze maand
schilders. Hij kwam tot experimenteel fil- fenomeen „besluit”, komt voort uit de enor- is op pagina 31 een enquête te vinden
men omdat hij zocht naar een manier om me nadruk die gelegd wordt op de ontwik- Nu er inmiddels vijftien uitgaven van Kul-
het ritme van gewone voorwerpen in tijd en keling - of juist het afremmen van de per- tureel Magazien, het maandblad van de
ruimte uit te drukken en het resultaat werd soonlijke vaardigheid tot het nemen van in- acht kulturele iinstellingen in Tilburg, zijn
„Ballet mecamque». dividuele of kollektieve beslissingen. Zien verschenen, leek het de redaktie van het
I re TAI7¥ TV mrn we van deene kant dat vanult emanciPat°- Kultureel Magazien interessant een onder-
L1LÖ UILU A 1 IMIDES rische visies hel nemen van beslissingen 20ekje naar de meningen over dit maand-
rriiven en decors te ontwemen d r-i enOrm WOrdt benadrukt’ (gefen wordt als blad te houden. Dat kan natuurlijk alleen
lalXstelli^dieReFX^Ü *eg,e:*ene Cla,r' b A een vorm van geëmancipeerd zijn), aan de met uw medewerking. Daarom stelt de re-
la voorstelhng, d‘e ReUche zou Deze film is gemaakt naar een kort vaude- andere kant heerst vanuit onze sociale wel- daktie het zeer op prijs wanneer u even de
ville stukje van Labiche en Michel. Van een vaartstaat een enorme betutteling, (of van- moeite wi|t nemen om die enquête in te vul-
stnkte verfilming van het toneelwerk is ech- uit machtsarrogantie het stellen van een ide- len. u kunt de ingevulde enquête kwijt bij
wegge- aal, waarnaar ieder zich individueel dus kol- een van de acht instellingen. U kunt uw
landei- lektief behoort te voegen. Beslissingen zijn reaktie ook opsturen naar het redaktie-
nkehjke akties die gericht zijn op verandering en adres: Stadssbouwburg Tilburg, Louis
he door hebben veelal akties tot gevolg. Ze worden Bouwmeesterplein 1, 5038 TN Tilburg.
met
war
fors
kunr
vern
niet