r Si e irai handel J V? Ijl. ^e/>ers Visfestival 1982 Kb^'x^2r-^ mere, die ze regisseerde in samenwerking ken ConFstant> één van de leden val[de maandag 8 februari 16.00 uur in De Schuur zaai die zo af en toe op de beeldbuis EW5 S. KLS.S ES ft Kamer heeft, snel en doeltreffend te om de inhoud, maar om de vraag of vo «Ml DE TILBURGSE KOERIER Donderdag 28 januari 1982 pagina 13 iri 1982 pagina 12 Stravinsky-programma met het EXTRA EXTRA EXTRA EXTRA Video Brabants Orkest een ballet te n beelden, kwe Zeelucht voorstelling. I gekl >verhe KURSUS T.C. Matic in schouwburg MIME S.V.T. DE MUZE De jonge negers j Kinderfilmhuis v Alles bij elkaar duurt het programma minuten en is voor kinderen van 8-12 ja; Filmhuis kultureel sentrum De man met de kamera Theater: Ver van Hagondange Van den Heuvel, Vinks en Brandt in de galerie dat m.b j, melodica srengt. aF7’ Specialiteiten Restaurant BBH WWV! en lijsten- Juwelier - Horloger Schouwburgring 27, Tilbui ’Kunsthandel-Lijstenspecialist1 C.VANIERSEL Alleen Besterdring 46, telefoon 431386 Het filmhuis toont «Neige» in studio-zaal instwerk van de week is een initia, Tilburgse Koerier en de Kr zkelijks motiveert een lezer-lw Tilburgse Koerier waarom een v. Kunstuitleen zijn/haar speciale kunnen j raties die zop een nen v voor, hetee met als >che on- het :t een keukenstoel die op tanier behandeld wil wor- Spiegeltheater speelt «Van moeders zijde» Nederlandse Opera Stichting presenteert «L’Ormindo» r Exclusieve schilderstukken en reprodukties en hèt adres voor alle soorten lijsten d door de uit igent Ronald met Het Bra- jr. bij piasneK gaat net mrj niet zozeer om de inhoud, maar om de vraag of vorm en materiaal indruk maken». «Gevleugeld» de Tilburgse kunstenaar Niko de Wit, (itwoordde volledig aan die omschrij- Chen. De laatste n», die gaat over’t i de Stadsschouwburg wor- et 14 februari werken tentoon- drie Brabantse kunstenaars: Jodfrey van den Heuvel, Jan Vinks en Rob 2 februari tot en met 7.februari van 13.00 uur tot 16.30 uur, woensdag, donderdag- en vrijdagavond van 19.30 uur tot 21.00 uur. «Bubbling» van Tomiyo Sasaki (20 min.)' een videoregistratie van kauwgomkau- wende en kauwgombellen blazende men sen. «De Braak Coub). urg in de gelegenheid Kur week te kiezen. Zijn de Wekelijks motiveert et de Tilburgse Koerier waarc de Kunstuitleen zijn/haar keur geniet. irprogramma wordt verzorgd door - Adelt; een duo dat m.b.v. saxofoon, synthesizer, zang, melodica en tapes een performance act br Voorverkoop vanaf 27 jan. Het programma wordt geleid België afkomstige gastdirigc n, die voor het eerst n. -)rkest optreedt. A.s. donderdag 28 januari in de Stads schouwburg om 20.15 u. 10 lessen van 19.00 tot 21.30 uur op woensdagavond in barak 8 van de leergangen aan de Tivo- listraat. Eerste les 10 februari a.s. Informatie ter plekke of on der tel. nr. 351535. Een initiatief van Hij speelde in Bel^ bands (Raymond v.l Servie - Johan Ve: dige r&b-duo Tjens- Producer bepaalt hij h door de U.S.A, breekt iri Roger. Jval de eerste Jet Berto in pre- i.i samenwerking - ”'ti werd er be- i uc Hedendaagse iry. Naast Jean- berceuse van Busoni», van Krijn ter k (Reinbert de Leeuw: Paul op de Coub). Produktie: VPRO 1980 (55 min.). Ferrucio Dante Michelangelo Bevenuto Busoni (1866-1925) schreef zijn «Berceuse élégiaque» in 1909 t.g.v. de dood van zijn moeder. Reinbert de Leeuw herontdekte Busoni en zijn berceuse en ondervond de verslavende werking van zijn wiegelied. Hij vertelt erover in dit programma. Daar tussendoor driemaal de berceuse van Bu soni, éénmaal in de oorspronkelijke bezet ting voor kamerorkest, éénmaal een be werking voor piano en éénmaal een versie voor 9 instrumenten, gemaakt door de Oostenrijkse komponist Arnold Schonberg (1874-1951), die in 1909 afstand nam van het tonale systeem. Over Busoni, Schon berg, het jaar 1909 en de revolutionaire ontwikkelingen in de muziek van om streeks de eeuwwisseling gaat de berceuse van Busoni, m.m.v. het radio kamer orkest en het Schönberg-ensemble. Een druk bestaan, waar Harry Aarts, na burgemeester van Berkel-Enschot te zijn I geweest, negen jaar geleden in terecht 1 kwam. En nog steeds weet het politieke «J bedrijf hem te boeien. Als specialist op het terrein van de ontwikkelingssamenwerking k J houdt hij zich met name bezig met het ver- wezenlijken van een geïntegreerde plat- telandsontwikkeling waarin alle onderde len van het ontwikkelingswerk zoals finan ciële- en afzetmogelijkheden, de methode van bewerking, infrastruktuur, de samen stelling van de grond en niet te vergeten de positie van de vrouw in de derde wereld, in acht worden genomen. Harry Aarts vindt het met name belangrijk dat grote maatschappelijke bewegingen een duidelijk stempel drukken op het beleid om de garantie te bieden dat een brede groep in de samenleving wordt bereikt. Dat er over de wijze waarop het een en ander uitgevoerd moet worden velerlei meningen leven, bewees het onlangs verschenen rap port van de Teldersstichting, waar zeer binnenkort flinke diskussie over gevoerd zal worden. Vooralsnog was Harry Aarts tijdens een «BLIKSEMBEZOEK» J in de thuishaven Tilburg in de gelegenheid w het kunstwerk varTcle week te kiezen. Zijn voorkeurgaatuitnaar plastiek «maar ik hou W niet van gepolijste plastieken. De aard van het materiaal moet tot uiting komen. Van iets wat gegoten is moet je de bewerking I.s.m. de Tilburgse Stadsschouwbur organiseert POSJET a.s. woensdag februari een popkonsert van de Belgi sche formatie T.C. Matic in de S diozaal. Aanvang 20.30 uur. Regie en scenario: Dziga Vertov «Man met de kamera», het bekendste werk van Vertov, is een film zonder toelichtende tussentitels, zonder sce nario, de hoofdpersoon is Mikhail Kaufman (zijn vaste medewerker en broer), uiterst opvallend gekleed en aanwezig in een geruit overhemd en ongekeerde stormhoed. Men wilde de macht en tevens de schoonheid van het filmbeeld aanto nen, zonder de invloed van toneel pf literatuur. Daartoe maakten Vertov en zijn kamèramensen een tocht dwars door Odessa, waarbij zij alles filmden wat ze maar tegenkwamen: de men sen, het strandleven, gebouwen, inte rieurs, machines en vervoermiddelen. ■r-Hoze zand klimt de zandman lijn en tovert allerlei grappige we- ie hem helpen een prachtig zand- bouwen. Het Brabants Orkest brengt drie belang rijke werken op het speciale Stravinsky- I concert die stammen uit de vroege en de I neo-klassieke scheppingsperiode. Geopend wordt met de suite uit het ballet I «Pulcinella»Dit uit 1920 daterende werk is I geïnspireerd en gebouwd op de oude 18e eeuwse werken van Pergolesi en de onlangs her-ontdekte Nederlandse componist I Unico Graaf van Wassenaer. Het idee om een ballet te maken naar 18e eeuwse voor beelden, kwam van de beroemde cho reograaf Diaghilew. Stravinsky heeft de twee eeuwen oude dansen in een nieuwe gedaante, met een zeer groot orkest, om getoverd tot 20e eeuwse meesterwerken. I Uit 1931 stamt Stravinsky’s vioolconcert, dat door Masuko Ushioda, de beroemde I Japanse violiste, die regelmatig met Het Brabants Orkest optreedt, zal worden ge speeld. Dit werk is gedeeltelijk geïnspi- reerd op de vioolconcerten van Bach waar het een verremagische verwantschap mee heeft. Stravinsky’s vioolconcert wordt als een van de belangrijkste van deze eeuw beschouwd. Het programma wordt besloten met het ri tuele ballet «Le Sacre du printemps» dat in 1913 in Pafijs de historische chaotische - première beleefde. De ceremonieën en België afkomstige dansen van een «primitief» inwijdingsfeest Zollman, die voor ht vormen de basis voor deze balletmuziek, bants Orf die destijds een bikkelhard punt zette ach- A ter impressionisme en romantiek. vont en bateau», film over de Barre Philips Cannes haar i naar een scene regisseur Jean-Henri Roger en lard. De film werd op dit festival in het algemeen met veel succes ontvangen en daarna met veel succes uitgebracht in onder meer Parijs en Brussel. «Neige» speelt zich af in het kleurrijke maar keiharde wereldje van bars, nachtclubs en dancings, waar inmiddels ook de heroïne- dealers hebben toegeslagen. Achtergrond is de jaarlijkse kermis die rond Kerstmis plaatsvindt tussen Barbes en Pigalle. Kaartverkoop start zeven dagen vóór de vertoning van de kassa van de stads schouwburg. tlm 17 februari serveren wij verfijnde visgerechten Ter introductie een «Menu du Pêcheur» Prijs per couvert 55,- Specialiteiten Restaurant «Den Schout» Oranjestraat 4 Tilburg-Centrum (tussen paleisring en emmastraat) Tel. 013-434512 - 674394 Donderdag 4 februari 20.30 uur beweging dans met passeren; een choreografie van Karin Chen, gedanst door Karin Chen en Shusaku Takeuchi. Beweging Dans werd in 1978 opgericht door Cees Brandt en Karin Cv- maakte samen met de Japanse Shusaku Takeuchi de produktie «Passeren» gaan van fantasieën naar realiteit van ’t alledaagse naar de droom. Karin en Shusaku hebben een geheel verschillende achtergrond en ontwi werken vanuit hetzelfde uitgangspunt. Zij kombineren hierbij hun eigen v gingsstijl en gebruiken licht, geluid en kostuums als expressiemiddel ’t a sferen. Karin Chen werd geboren in 1957 in Gouda en studeerde aan het Koninklijk Conservato rium te Den Haag van 1969-1975. Van 1975 tot 1978 danste zjj samen met Cees Brandt bij het Scapino Ballet in Amsterdam. IF Jan Vinks (’37) woont en werkt als beeldend kunstenaar in Tilburg. Zijn J biezondere belangstelling gaat uit naar het K schilderen met acrylverf. Aan de oorsprong van zijn werk en daarin x voortdurend merkbaar aanwezig is zijn grote belangstelling voor de menselijke ge- I» stalte. vorm, houding en beweging. Rob Brandt (’45) eksposeert keramiek en olieverven. Hij woont en werkt in Terheij- V» .S*TOr~ den- Hij hanteert zowel professionele ruimtelijke middelen als de attributen voor - je sne|]e amateur zijn schilderijen ver- De moeder - dochter-relatie wordt beelden een tweedimensionaal verhaal van theatraal belicht door Het Spiegeltheater in een keramische geschiedenis. de Studio-zaal op dinsdag 2 februari om 20.30 uur met de produktie «Van Moeders - Zjjde». ---- 1979. Poëzie Hardop komt met «Stel dat Shakespeare een zuster had».De teksten zijn volgens de Poëzie Hardop-formule, af komstig uit de wereldliteratuur. Dit keer echter is alles geschreven door vrouwen en dat is nieuw. Het initiatief blijkt een succesvolle en de maaksters richten een eigen vrouwentheatergroep op; «Het Spiegeltheater». «Van Moeders Zijde» is samengesteld uit scènes die voor een deel speciaal geschre ven zijn voor dit programma door Vonne van der Meer, Joyce Hes en Els Launspach; voor een ander deel zijn het scènes van Joyce Carol Oates, Ursel Moli naro en Margaret Foster. Brengt het Spiegeltheater nu feministisch theater? Wendela de Vos zei hierover in het januari nummer van OPZIJ: «Wij behoren niet tot de kopgroep van de feministische bewe ging. We gebruiken zelf het woord feminis tisch theater niet, mensen verwachten dan iets strijdbaars en dan zijn ze teleurgesteld over ons programma. Achter de kopgroep komt in elke beweging een breed front, daar behoren wij toe, daar moet het al lemaal gebeuren. In die zin zjjn we femi nistisch». «Van Moeders Zijde» met Celia van den boogert, Marijke Frijlink, Janine Veeren, Wendela de Vos; regie: Lidwien Roothaan; techniek: Matja Zeegers; vormgeving Liesje Smolders. «L’Ormindo» is de derde en laatste opera, die de Nederlandse Opera Stichting dit seizoen in Tilburg brengt. Dat gaat gebeuren op dinsdag 9 februari om 20.00 uur in de schouwburg-zaal in een regie van Charles Hamilton. De dekors en kostuums worden ontworpen door Tim Reed. Aan de opvoering wordt verder meegewerkt door Het Radio Kamerorkest onder leiding van Kenneth Montgomery. De solisten in deze opera van Pier Francesco Cavalli zijn o.a. Cora Canne Meijer, Ft Esham, Leena Kiilunen, Ann Morgan, John Aler, Pieter van den Berg, Maarten Flip Michael Halliwell en Alexander Oliver. De opera L’Ormindo» speelt zich af in Noord-Afrika, in de stad Fez. De kaartverkoop start op dinsdag 2 februari. Woensdag 3 februari 20.30 uur. Pantserkruiser Potemkin. Regie: Sergei M. Eisenstein. Kamera: Eduard Tissé. Sce nario: Sergei Eisenstein en Nina Agadz- hanova-Shutko. Spelers: Antonov, Grigori Alexandrov, Vladimir Basky, Levshin e.a. USSR, 1925 (63 min.). De film is gemaakt als herinnering aan de opstand van 1905. Hij geeft een periode weer van een van de vele opstanden tegen het tsaristische bewind. Het verzet van de matrozen van de pant serkruiser «Potyomkin» en de steun van het volk. wikkeling, maar i werk en bewe- t aanduiden van Jan Blaaser z twee avonden inTilburg Als er één kabaretier in Nederland de af- gelopen jaren suksesvol geweest is, dan is dat wel Blaaser. Twee jaar geleden bracht hij zijn eerste solo-kabaret-programma «Bruin Brood». Het werd door de Neder- landse pers meteen tot «sensatie van het theateijaar» gebombardeerd. Vorig seizoen speelde Blaaser met wellicht even- ||Wt veel sukses zijn tweede programma Bra- r menzoeken». Nubrengthijopdonderdag4 K en vrijdag 5 februari zjjn derde solo-pro- II gramma «Man Alleen» in de schouwburg- K zaal' L Blaaser zegt er zelfhet volgende van: «’t Is weer een beetje tekenen met woordjes. Soms met een kleurpotlood voor een liedje Of met een viltstift om er wat langer o ver na te denken. Met een.krijtje hier en daar. Er hoéft geen zware ornamentlijst om. Geen strenge suppoost, die het bewaakt. Als U het ziet, herkent U er misschien iets in. Van Uzelf». Uit een recensie: «Een programma, waarin humor en ernst door een filosofische inslag gekenmerkt worden. Jan Blaaser is voort durend aan het jongleren met woord en taal: opmerkelijk origineel en in een on- Zeel' waarschijnlijk tempo. Er valt met «Man tema Alleen» een boel te lachen, maar met een derga"» perfekt gevoel voor timing last Jan Blaaser s'Up D daar af en toe een tot bezinning dwingend huidige stukje proza tussen». historisc Kaartenverkoop start zeven dagen vóór de Geruchtmakend en vitaal werk een nieuwe ^generatie jonge k stenaars, waarin herkenbare voor werpen en fragmenten verwijzen naar de persoonlijke ervaringswe reld van de kunstenaar. In z'n ex pressionistische vorm vertoont deze schilderkunst romantische ken merken als individualiteit, harts- .ocht, felheid, een alles of niets mentaliteit. Van 30 januari tot en met 28 februari 1982 in de exposi tieruimte van het kultureel sentrum. VERLOVINGSRINGEN voor een gouden toekomst Wij tonen u gaarne de opnieuw uitgebreide collectie in gladde en bewerkte modellen of ringen met briljant. ?n initiatief van e Kunstuitleen. ?r-lezeres van werk uit irg Hintjens met zijn muzikaal verleden (het 3 spelen van «zwarte muziek») en gaat op telgi- zoek naar nieuwe wegen. Dit resulteert in Stu- het vertrek van Couter in juni ’80. De nieuwe gitarist wordt Jean-Marie Aerts. Hij speelde in Belgiës meest succesvolle I opgericht door bcands (Raymond v.h. Groenewoud - Bien .ger Amo Hint- Se™e en .T ™^,,^r^"QQ,thijhetgehiidvanvnjwelde 9 Belgische groepen. Vanaf dan gaat het snel met T.C. Matic. Het routineuze, nijdige gitaarspel van Aerts en de zeer persoonlijke stem van Hintjens zijn elementen van een nieuwe eigentijdse soort stadsmuziek, gebaseerd op funkritmes. «White Rhythm», zoals ze het zelf noemen. Mede dank zij hun indruk wekkende live-optreden spelen ze zich in België naar de top. «Oh, la, la, la» hun single werd een hit en de gesteld van drie Brabantse kunstenaars: De^P/al aantreden in de volgende be- sy™n,i”Heu,e,j*nvi”k"''Rob Godfrey van den Heuvel (’45) eksposeert zer’ Fe,Te Baelen: basgitaar: RadV Cloet: handgekleurde ingetekende foto’s. Hij TT™tmS' woont en werkt in Tilburg. Y°or Vanuit onderzoek naar de oorsprong van r e- de fotografie heeft hij het schilderen en te kenen als gelijkwaardig element in het fo tografisch procédé opgenomen. Woensdag 3 februari 14.00 uur in het Kul- tureel Sentrum ÏÏSSSXS “Sx van een groep jonge schilders. Maar andere net nlpPel102 benamingen of omschrijvingen zoals De nieuwe wilden»1, «De nieuwe stuntelig- heid» of «schilderpunk» zijn minstens even £asj.eel te SeSSSS hart tot hand is; de logika overboord gezet °jla e ljn' om plaats te maken voor een kleurrijke 7* Het Filmhuis vertoont op donderdag 4 SSbe^en afcof we^g noo^zoilTs ®en heel apar1® ma de Studio-zaal de film-Neige». Regie: v^asse^ïoveS Alles bij elkaar duurt het programma 80 rittingen, mensen Ontvangen en het r 1° en Jean!Ie"ri ,R?Str' leden. Met name expressionistische bewe- ™nu.te"e n \sfv°or k*nde™ van. 8’.l2Ja?r doornemen van onnoemlijk veel rap- met Jean-Henri Roger. De film werd er be- Cobra-groep zei in 1948 «Een schilderij is verschijnt» kroond met de PrMs van de Hedendaagse niet van k|euren en Film» d<x>r de festivaUury. Naast Jean- maar een di een h een schreJeuWi Franss Steyenm speelt «tevens een van de een mens of dat samen>> Nu in de hoofdrollen in di opmerkelijke debuut als jaren tachti vli de verfspatten ons het barmeisje Anita op de boulevard tussen weer om de oren als een reaktie de na. Pigalle en Barbes «Neige» staat m dit geval velstarende en doemdenkerige levenshou- voor heroine. Anita zoekt haar eigen weg di van de jaren zeventig. Schilderen is naar de dealers en zal te weten komen wat de opnieuw belangrijk als expressie van eigen prijs is voor een gram. ervaringen. Dit keer zonder zich te storen Tussen 1966 en 1980 speelde Juliet Berto in r |s of normen van mooi> leUjk, goed TB veertig films van vele befaamde regisseurs, of slecht In z-n expressionistische vorm I 1S waaronder Jean-Luc Godard, Marcel Ca- vertoont deze schilderkunst romantische i C mus Alain Tanner, Joseph Losey en Jaques kenmerken als individualiteit, hartstocht, Rivette. Met de laatste schreef ze eveneens felheid een aUes of niets-mentaliteit/ mee aan het scenario voor «Cehne en Juhe Opvallend is het verschijnen van een figu- tenbateau» In 1974 maakte ze een korte ratief Herkenbare voorwerpen, - Z Amerikaanse contrabassist fragmenten uit de werkelijkheid die - e Philips en dit jaar presenteerde zfi in sterker dan voorheen verwijzen naar de eerste ange speelfilm Neige, persoonlijke ervaringswereld van de kun- lario dat ze schreef met mede- stenaar Mare Vil- Scholte en Sandra Derks, twee jonge 'negers, zeggen het als volgt «We zijn ge woon te werken in de vorm van projekten voor bepaalde gelegenheden. Ons konsept heeft een begin en een duidelijke afsluiting. We weigeren onszelf te herhalen. Elk idee vindt z’n eigen vorm. Of dat nu een schil derij, een tekst, een m muziekstuk of hele-; maal niets oplevert, maakt op zich weinig uit. Schijnbaar gaat het ons om wat anders dan het medium». Met werk van Harmen Dijkstra, Rob Scholte, Willem van Weelden, WalterCar- pay, Marijn Wijnands, Sandra en Erik Ho- bijn. Zeelucht, een programma van Stich ting Poging, gemaakt door Dolly Vonk, Jan Goes, Cor Beurskens, Anne Sietsma, Reinier Swart en Selma Su sanna. Op zaterdag 30 januari 20.30 uur te zien in het kultureel i trum. elucht is een spel van associaties it“» ia de ondergang. De legendarische dergang van het majestatische passagie -ihip De Titanic is, gekoppeld aan ”„e doemdenken, de inspiratiebron. «De ■■uiorische feiten waren minder interessant dan de klassieke kenmerken van een ramp. Het totaal onverwachte moment, de snelheid van een nietsontziende vernietiging en de ongeloofwaardigheid na afloop. Titanic werd voor ons een begrip, dat ook toepas baar was op andere rampen, zoals een ramp in een luciferdoosje, een overnachting in een ogenschijnlijk schilderachtig Frans hotel letje, de fatale klappen van een boks wedstrijd, het wurgend gevoel van een voor spellende droom of een dodelijk ongeluk tij dens een huwelijksreis. Wie of wat is de ijs berg Wie of wat is het schip Dus louter rampspoed Er is ondergang en er is red- Faith ding, het is maar hoe.je het bekijkt». rüpse, corrigeren. «In de Tweede Kamer, in materia^, de wandelgangen van politiek Den Van de T:" Haag «de grote zaal» genoemd, daar beantwoor ben je als kamerlid alleen wanneer de ving, begrotingsdebatten aan de orde zijn, of wanneer je eigen terrein besproken wordt. Doorgaans zijn we elke dag bezig, m“t commissie-vergaderingen, hoor zittingen, mensen ontvangen en j-—memlijk veel «Gevleugeld» is een brons/marmer plas tiek en een ouder beeld van Niko de Wit (geb. 1948) waarin echter de elementen die zfin nieuwe werk kenmerken al duidelijk aanwezig zijn. Niko de Wit ging In zfin concept uit de olifant; het to temachtige. de wachtersfunktie en ’t mo numentale van het dier insprireerden hem om te experimenteren met het frontaal aanzicht. De opgaande lijn van slagtanden en slurf kontrasteren met de naar benedengaande lijn van de poten. De oren veranderen door deze omkering van de symmetrie in vleugels. De span ning die hierdoor wordt veroorzaakt, daar gaat het Niko de Wit om. Zijn nieuwe beelden zijn abstrakter, maar zijn ook ontstaan vanuit diezelfde ver wondering voor de maat, de materie, de tastbaarheid van de dingen. «Wat mij fascineert is de ervaring van span ningsverandering tussen de elementen, door ze t.o.v. elkaar en de grond te ver plaatsen. Die elementen krijgen hierdoor een andere beweging of gewicht; ze gaan staan, hangen, leunen of liggen, rijzen omhoog, of richten zich naar de aarde; nieuwe vormen ontstaan. De gebruikte ordening van de elementen blijven zich zelf en gelijkwaardig aan elkaar zonder op te gaan in ’t geheel. Zowel de delen als het geheel zijn belangrijk. De wijze van ordenen moet een hechte, in spanning gehouden relatie doen ontstaan. Deze wordt vooral voelbaar bij de ruimte tus sen de delen, die zich spant, verdicht of Zondag 31 januari 14.00 uur Kikkerge- onderzoek en zette een grote hoeveelheid luiden in het Kultureel Sentrum «nachtconcerten» op de band. De «kik- f Dat soort kikkers is iedereen bekend. Maar kertapes» die hiervan het resultaat zijn, zjjn dat verschillende soorten kikkers op hon- zondag 31 januari om 14.00 uur te beluiste- derd-en-een manieren kwaken is iets dat ren in het Kultureel Sentrum. De tapes niet iedereen zich zo bedenkt. Felix Hess, kunnen gezien worden als geluidsconfigu- boemerang-deskundige en als zodanig raties die losgerukt zijn uit hun context om veelvuldig werkzaam in Australië, viel het zop een een andere manier gehoord te kun- op dat de nachtelijke geluiden daar in het nen worden. Ze zijn er interessant genoeg J natte seizoen gevormd worden door een voor. Felix Hess zal in een korte inleiding veelvoud aan kikkergeluiden. Hij ging op het een en ander vertellen over zijn tapes. Iets vieren in specialiteiten-restaurant ALBERTVILLE voor tafels in gezellig familiever band zakenlunch, diner recepties, bruiloft familiediners enz. Onze zeer uitgebreide a la carte- kaart, gastronomie en vak manschap staan garant voor een geslaagd geheel. Alphensebaan 14 Chaam, tel. 01619-1586/2113 Zeer ruime parkeergelegenheid Zalen van 10 tot 150 pers. iü Anita Menist en Bernhard Droog spelen in een regie van Vonne van der Meer in de Studio-zaal «Ver van Hagondange» van de Franse auteur Jean Paul Wenzel. In korte scènes beschrijft Wenzel heel subtiel een periode uit het leven van een echtpaar tot een van de twee onverwacht sterft. De ja ren waarin geen wezenlijke veranderingen meer plaatsvinden, als kleine belevenissen grote gebeurtenissen worden. Ken merkend voor Wenzels toneelwerk is dat de sociaal economische achtergrond, waartegen zijn stukken zich afspelen, ner gens uitgelegd wordt, maar wel sterk doorwerkt in de toneelsituatie en de rollen. In «Ver van Hagondange» is dat bijvoor beeld de staalindustrie in Elzas-Lotharin- gen. In het stuk zien we een ouder echtpaar Georges en Marie na Georges’ pensione ring. In Hagondange, een industriestad in het noordoosten van Frankrijk, werkte Georges in een staalfabriek; nu wonen hij en zijn vrouw buiten. Hij heeft altijd hard moeten werken, kan daar nu niet meer mee uitscheiden en stort zich 8 u. per dag op I een hobby. Zij probeert van het buiten leven te genieten maar weet niet hoe, in haar eentje, ver van kennissen, getrouwde dochter en Hagondange. De stilte de rust die vroeger zo idyllisch leken, bedrukken T.C. Matic werd in feb. ’80 cr=- haar nugitarist Paul Couter en zanger Arno Hint «Ver van Hagondange» wordt gespeeld op jens; het voormalige r&b-duo Tjens zaterdag 30 januari om 20.30 uur. Couter. Na een reis door de U.S.A, breek ■W Harry Aarts, Tweede-Kamerlid, kiest kunstwerk van de week

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1982 | | pagina 13