r
Si
e
irai
handel
J
V?
Ijl.
^e/>ers
Visfestival 1982
Kb^'x^2r-^
mere, die ze regisseerde in samenwerking ken ConFstant> één van de leden val[de maandag 8 februari 16.00 uur in De Schuur zaai die zo af en toe op de beeldbuis
EW5 S. KLS.S ES ft
Kamer heeft, snel en doeltreffend te om de inhoud, maar om de vraag of vo
«Ml
DE TILBURGSE KOERIER
Donderdag 28 januari 1982 pagina 13
iri 1982 pagina 12
Stravinsky-programma met het
EXTRA EXTRA EXTRA EXTRA
Video
Brabants Orkest
een ballet te n
beelden, kwe
Zeelucht
voorstelling.
I gekl
>verhe
KURSUS
T.C. Matic in schouwburg
MIME
S.V.T. DE MUZE
De jonge negers
j
Kinderfilmhuis
v
Alles bij elkaar duurt het programma
minuten en is voor kinderen van 8-12 ja;
Filmhuis
kultureel sentrum
De man met
de kamera
Theater: Ver van
Hagondange
Van den Heuvel,
Vinks en Brandt
in de galerie
dat m.b
j, melodica
srengt.
aF7’
Specialiteiten Restaurant
BBH WWV!
en
lijsten-
Juwelier - Horloger
Schouwburgring 27, Tilbui
’Kunsthandel-Lijstenspecialist1
C.VANIERSEL
Alleen Besterdring 46, telefoon 431386
Het filmhuis
toont «Neige»
in studio-zaal
instwerk van de week is een initia,
Tilburgse Koerier en de Kr
zkelijks motiveert een lezer-lw
Tilburgse Koerier waarom een v.
Kunstuitleen zijn/haar speciale
kunnen j
raties die
zop een
nen v
voor,
hetee
met als
>che on-
het
:t een keukenstoel die op
tanier behandeld wil wor-
Spiegeltheater
speelt «Van
moeders zijde»
Nederlandse Opera Stichting
presenteert «L’Ormindo»
r
Exclusieve
schilderstukken
en reprodukties
en hèt adres voor
alle soorten lijsten
d door de uit
igent Ronald
met Het Bra-
jr. bij piasneK gaat net mrj niet zozeer
om de inhoud, maar om de vraag of vorm en
materiaal indruk maken». «Gevleugeld»
de Tilburgse kunstenaar Niko de Wit,
(itwoordde volledig aan die omschrij-
Chen. De laatste
n», die gaat over’t
i de Stadsschouwburg wor-
et 14 februari werken tentoon-
drie Brabantse kunstenaars:
Jodfrey van den Heuvel, Jan Vinks en Rob
2 februari tot en met 7.februari van 13.00
uur tot 16.30 uur, woensdag, donderdag- en
vrijdagavond van 19.30 uur tot 21.00 uur.
«Bubbling» van Tomiyo Sasaki (20 min.)'
een videoregistratie van kauwgomkau-
wende en kauwgombellen blazende men
sen.
«De
Braak
Coub).
urg in de gelegenheid Kur
week te kiezen. Zijn de
Wekelijks motiveert et
de Tilburgse Koerier waarc
de Kunstuitleen zijn/haar
keur geniet.
irprogramma wordt verzorgd door
- Adelt; een duo dat m.b.v.
saxofoon, synthesizer, zang, melodica en
tapes een performance act br
Voorverkoop vanaf 27 jan.
Het programma wordt geleid
België afkomstige gastdirigc
n, die voor het eerst n.
-)rkest optreedt.
A.s. donderdag 28 januari in de Stads
schouwburg om 20.15 u.
10 lessen van 19.00 tot 21.30 uur
op woensdagavond in barak 8
van de leergangen aan de Tivo-
listraat. Eerste les 10 februari
a.s. Informatie ter plekke of on
der tel. nr. 351535. Een initiatief
van
Hij speelde in Bel^
bands (Raymond v.l
Servie - Johan Ve:
dige r&b-duo Tjens- Producer bepaalt hij h
door de U.S.A, breekt
iri Roger.
Jval de eerste
Jet Berto in pre-
i.i samenwerking
- ”'ti werd er be-
i uc Hedendaagse
iry. Naast Jean-
berceuse van Busoni», van Krijn ter
k (Reinbert de Leeuw: Paul op de
Coub). Produktie: VPRO 1980 (55 min.).
Ferrucio Dante Michelangelo Bevenuto
Busoni (1866-1925) schreef zijn «Berceuse
élégiaque» in 1909 t.g.v. de dood van zijn
moeder. Reinbert de Leeuw herontdekte
Busoni en zijn berceuse en ondervond de
verslavende werking van zijn wiegelied.
Hij vertelt erover in dit programma. Daar
tussendoor driemaal de berceuse van Bu
soni, éénmaal in de oorspronkelijke bezet
ting voor kamerorkest, éénmaal een be
werking voor piano en éénmaal een versie
voor 9 instrumenten, gemaakt door de
Oostenrijkse komponist Arnold Schonberg
(1874-1951), die in 1909 afstand nam van
het tonale systeem. Over Busoni, Schon
berg, het jaar 1909 en de revolutionaire
ontwikkelingen in de muziek van om
streeks de eeuwwisseling gaat de berceuse
van Busoni, m.m.v. het radio kamer orkest
en het Schönberg-ensemble.
Een druk bestaan, waar Harry Aarts, na
burgemeester van Berkel-Enschot te zijn
I geweest, negen jaar geleden in terecht
1 kwam. En nog steeds weet het politieke
«J bedrijf hem te boeien. Als specialist op het
terrein van de ontwikkelingssamenwerking
k J houdt hij zich met name bezig met het ver-
wezenlijken van een geïntegreerde plat-
telandsontwikkeling waarin alle onderde
len van het ontwikkelingswerk zoals finan
ciële- en afzetmogelijkheden, de methode
van bewerking, infrastruktuur, de samen
stelling van de grond en niet te vergeten de
positie van de vrouw in de derde wereld, in
acht worden genomen.
Harry Aarts vindt het met name belangrijk
dat grote maatschappelijke bewegingen
een duidelijk stempel drukken op het beleid
om de garantie te bieden dat een brede
groep in de samenleving wordt bereikt. Dat
er over de wijze waarop het een en ander
uitgevoerd moet worden velerlei meningen
leven, bewees het onlangs verschenen rap
port van de Teldersstichting, waar zeer
binnenkort flinke diskussie over gevoerd
zal worden. Vooralsnog was Harry
Aarts tijdens een «BLIKSEMBEZOEK»
J in de thuishaven Tilburg in de gelegenheid
w het kunstwerk varTcle week te kiezen. Zijn
voorkeurgaatuitnaar plastiek «maar ik hou
W niet van gepolijste plastieken. De aard van
het materiaal moet tot uiting komen. Van
iets wat gegoten is moet je de bewerking
I.s.m. de Tilburgse Stadsschouwbur
organiseert POSJET a.s. woensdag
februari een popkonsert van de Belgi
sche formatie T.C. Matic in de S
diozaal. Aanvang 20.30 uur.
Regie en scenario: Dziga Vertov
«Man met de kamera», het bekendste
werk van Vertov, is een film zonder
toelichtende tussentitels, zonder sce
nario, de hoofdpersoon is Mikhail
Kaufman (zijn vaste medewerker en
broer), uiterst opvallend gekleed en
aanwezig in een geruit overhemd en
ongekeerde stormhoed.
Men wilde de macht en tevens de
schoonheid van het filmbeeld aanto
nen, zonder de invloed van toneel pf
literatuur. Daartoe maakten Vertov en
zijn kamèramensen een tocht dwars
door Odessa, waarbij zij alles filmden
wat ze maar tegenkwamen: de men
sen, het strandleven, gebouwen, inte
rieurs, machines en vervoermiddelen.
■r-Hoze zand klimt de zandman
lijn en tovert allerlei grappige we-
ie hem helpen een prachtig zand-
bouwen.
Het Brabants Orkest brengt drie belang
rijke werken op het speciale Stravinsky-
I concert die stammen uit de vroege en de
I neo-klassieke scheppingsperiode.
Geopend wordt met de suite uit het ballet
I «Pulcinella»Dit uit 1920 daterende werk is
I geïnspireerd en gebouwd op de oude 18e
eeuwse werken van Pergolesi en de onlangs
her-ontdekte Nederlandse componist
I Unico Graaf van Wassenaer. Het idee om
een ballet te maken naar 18e eeuwse voor
beelden, kwam van de beroemde cho
reograaf Diaghilew. Stravinsky heeft de
twee eeuwen oude dansen in een nieuwe
gedaante, met een zeer groot orkest, om
getoverd tot 20e eeuwse meesterwerken.
I Uit 1931 stamt Stravinsky’s vioolconcert,
dat door Masuko Ushioda, de beroemde
I Japanse violiste, die regelmatig met Het
Brabants Orkest optreedt, zal worden ge
speeld. Dit werk is gedeeltelijk geïnspi-
reerd op de vioolconcerten van Bach waar
het een verremagische verwantschap mee
heeft. Stravinsky’s vioolconcert wordt als
een van de belangrijkste van deze eeuw
beschouwd.
Het programma wordt besloten met het ri
tuele ballet «Le Sacre du printemps» dat in
1913 in Pafijs de historische chaotische -
première beleefde. De ceremonieën en België afkomstige
dansen van een «primitief» inwijdingsfeest Zollman, die voor ht
vormen de basis voor deze balletmuziek, bants Orf
die destijds een bikkelhard punt zette ach- A
ter impressionisme en romantiek.
vont en bateau»,
film over de
Barre Philips
Cannes haar i
naar een scene
regisseur Jean-Henri Roger en
lard.
De film werd op dit festival in het algemeen
met veel succes ontvangen en daarna met
veel succes uitgebracht in onder meer Parijs
en Brussel.
«Neige» speelt zich af in het kleurrijke maar
keiharde wereldje van bars, nachtclubs en
dancings, waar inmiddels ook de heroïne-
dealers hebben toegeslagen. Achtergrond is
de jaarlijkse kermis die rond Kerstmis
plaatsvindt tussen Barbes en Pigalle.
Kaartverkoop start zeven dagen vóór de
vertoning van de kassa van de stads
schouwburg.
tlm 17 februari
serveren wij
verfijnde visgerechten
Ter introductie een
«Menu du Pêcheur»
Prijs per couvert
55,-
Specialiteiten Restaurant
«Den Schout»
Oranjestraat 4 Tilburg-Centrum
(tussen paleisring en emmastraat)
Tel. 013-434512 - 674394
Donderdag 4 februari 20.30 uur beweging dans met passeren; een choreografie van
Karin Chen, gedanst door Karin Chen en Shusaku Takeuchi.
Beweging Dans werd in 1978 opgericht door Cees Brandt en Karin Cv-
maakte samen met de Japanse Shusaku Takeuchi de produktie «Passeren»
gaan van fantasieën naar realiteit van ’t alledaagse naar de droom.
Karin en Shusaku hebben een geheel verschillende achtergrond en ontwi
werken vanuit hetzelfde uitgangspunt. Zij kombineren hierbij hun eigen v
gingsstijl en gebruiken licht, geluid en kostuums als expressiemiddel ’t a
sferen.
Karin Chen werd geboren in 1957 in Gouda en studeerde aan het Koninklijk Conservato
rium te Den Haag van 1969-1975. Van 1975 tot 1978 danste zjj samen met Cees Brandt bij
het Scapino Ballet in Amsterdam.
IF Jan Vinks (’37) woont en werkt als
beeldend kunstenaar in Tilburg. Zijn
J biezondere belangstelling gaat uit naar het
K schilderen met acrylverf.
Aan de oorsprong van zijn werk en daarin
x voortdurend merkbaar aanwezig is zijn
grote belangstelling voor de menselijke ge-
I» stalte. vorm, houding en beweging.
Rob Brandt (’45) eksposeert keramiek en
olieverven. Hij woont en werkt in Terheij-
V» .S*TOr~ den- Hij hanteert zowel professionele
ruimtelijke middelen als de attributen voor
- je sne|]e amateur zijn schilderijen ver-
De moeder - dochter-relatie wordt beelden een tweedimensionaal verhaal van
theatraal belicht door Het Spiegeltheater in een keramische geschiedenis.
de Studio-zaal op dinsdag 2 februari om
20.30 uur met de produktie «Van Moeders -
Zjjde». ----
1979. Poëzie Hardop komt met «Stel dat
Shakespeare een zuster had».De teksten
zijn volgens de Poëzie Hardop-formule, af
komstig uit de wereldliteratuur.
Dit keer echter is alles geschreven door
vrouwen en dat is nieuw. Het initiatief
blijkt een succesvolle en de maaksters
richten een eigen vrouwentheatergroep op;
«Het Spiegeltheater».
«Van Moeders Zijde» is samengesteld uit
scènes die voor een deel speciaal geschre
ven zijn voor dit programma door Vonne
van der Meer, Joyce Hes en Els
Launspach; voor een ander deel zijn het
scènes van Joyce Carol Oates, Ursel Moli
naro en Margaret Foster. Brengt het
Spiegeltheater nu feministisch theater?
Wendela de Vos zei hierover in het januari
nummer van OPZIJ: «Wij behoren niet tot
de kopgroep van de feministische bewe
ging. We gebruiken zelf het woord feminis
tisch theater niet, mensen verwachten dan
iets strijdbaars en dan zijn ze teleurgesteld
over ons programma. Achter de kopgroep
komt in elke beweging een breed front,
daar behoren wij toe, daar moet het al
lemaal gebeuren. In die zin zjjn we femi
nistisch».
«Van Moeders Zijde» met Celia van den
boogert, Marijke Frijlink, Janine Veeren,
Wendela de Vos; regie: Lidwien Roothaan;
techniek: Matja Zeegers; vormgeving
Liesje Smolders.
«L’Ormindo» is de derde en laatste opera, die de Nederlandse Opera Stichting dit seizoen in
Tilburg brengt. Dat gaat gebeuren op dinsdag 9 februari om 20.00 uur in de schouwburg-zaal
in een regie van Charles Hamilton. De dekors en kostuums worden ontworpen door Tim
Reed. Aan de opvoering wordt verder meegewerkt door Het Radio Kamerorkest onder
leiding van Kenneth Montgomery.
De solisten in deze opera van Pier Francesco Cavalli zijn o.a. Cora Canne Meijer, Ft
Esham, Leena Kiilunen, Ann Morgan, John Aler, Pieter van den Berg, Maarten Flip
Michael Halliwell en Alexander Oliver.
De opera L’Ormindo» speelt zich af in Noord-Afrika, in de stad Fez.
De kaartverkoop start op dinsdag 2 februari.
Woensdag 3 februari 20.30 uur.
Pantserkruiser Potemkin. Regie: Sergei
M. Eisenstein. Kamera: Eduard Tissé. Sce
nario: Sergei Eisenstein en Nina Agadz-
hanova-Shutko. Spelers: Antonov, Grigori
Alexandrov, Vladimir Basky, Levshin e.a.
USSR, 1925 (63 min.).
De film is gemaakt als herinnering aan de
opstand van 1905. Hij geeft een periode
weer van een van de vele opstanden tegen
het tsaristische bewind.
Het verzet van de matrozen van de pant
serkruiser «Potyomkin» en de steun van
het volk.
wikkeling, maar
i werk en bewe-
t aanduiden van
Jan Blaaser z
twee avonden
inTilburg
Als er één kabaretier in Nederland de af-
gelopen jaren suksesvol geweest is, dan is
dat wel Blaaser. Twee jaar geleden bracht
hij zijn eerste solo-kabaret-programma
«Bruin Brood». Het werd door de Neder-
landse pers meteen tot «sensatie van het
theateijaar» gebombardeerd. Vorig
seizoen speelde Blaaser met wellicht even-
||Wt veel sukses zijn tweede programma Bra-
r menzoeken». Nubrengthijopdonderdag4
K en vrijdag 5 februari zjjn derde solo-pro-
II gramma «Man Alleen» in de schouwburg-
K zaal'
L Blaaser zegt er zelfhet volgende van: «’t Is
weer een beetje tekenen met woordjes.
Soms met een kleurpotlood voor een liedje
Of met een viltstift om er wat langer o ver na
te denken. Met een.krijtje hier en daar. Er
hoéft geen zware ornamentlijst om. Geen
strenge suppoost, die het bewaakt. Als U
het ziet, herkent U er misschien iets in. Van
Uzelf».
Uit een recensie: «Een programma, waarin
humor en ernst door een filosofische inslag
gekenmerkt worden. Jan Blaaser is voort
durend aan het jongleren met woord en
taal: opmerkelijk origineel en in een on- Zeel'
waarschijnlijk tempo. Er valt met «Man tema
Alleen» een boel te lachen, maar met een derga"»
perfekt gevoel voor timing last Jan Blaaser s'Up D
daar af en toe een tot bezinning dwingend huidige
stukje proza tussen». historisc
Kaartenverkoop start zeven dagen vóór de
Geruchtmakend en vitaal werk
een nieuwe ^generatie jonge k
stenaars, waarin herkenbare voor
werpen en fragmenten verwijzen
naar de persoonlijke ervaringswe
reld van de kunstenaar. In z'n ex
pressionistische vorm vertoont deze
schilderkunst romantische ken
merken als individualiteit, harts-
.ocht, felheid, een alles of niets
mentaliteit. Van 30 januari tot en
met 28 februari 1982 in de exposi
tieruimte van het kultureel sentrum.
VERLOVINGSRINGEN
voor een gouden toekomst
Wij tonen u gaarne de opnieuw
uitgebreide collectie in gladde en
bewerkte modellen of ringen
met briljant.
?n initiatief van
e Kunstuitleen.
?r-lezeres van
werk uit
irg Hintjens met zijn muzikaal verleden (het
3 spelen van «zwarte muziek») en gaat op
telgi- zoek naar nieuwe wegen. Dit resulteert in
Stu- het vertrek van Couter in juni ’80. De
nieuwe gitarist wordt Jean-Marie Aerts.
Hij speelde in Belgiës meest succesvolle
I opgericht door bcands (Raymond v.h. Groenewoud - Bien
.ger Amo Hint- Se™e en .T
™^,,^r^"QQ,thijhetgehiidvanvnjwelde
9 Belgische groepen.
Vanaf dan gaat het snel met T.C. Matic.
Het routineuze, nijdige gitaarspel van
Aerts en de zeer persoonlijke stem van
Hintjens zijn elementen van een nieuwe
eigentijdse soort stadsmuziek, gebaseerd
op funkritmes. «White Rhythm», zoals ze
het zelf noemen. Mede dank zij hun indruk
wekkende live-optreden spelen ze zich in
België naar de top.
«Oh, la, la, la» hun single werd een hit en de
gesteld van drie Brabantse kunstenaars: De^P/al aantreden in de volgende be-
sy™n,i”Heu,e,j*nvi”k"''Rob
Godfrey van den Heuvel (’45) eksposeert zer’ Fe,Te Baelen: basgitaar: RadV Cloet:
handgekleurde ingetekende foto’s. Hij TT™tmS'
woont en werkt in Tilburg. Y°or
Vanuit onderzoek naar de oorsprong van r e-
de fotografie heeft hij het schilderen en te
kenen als gelijkwaardig element in het fo
tografisch procédé opgenomen.
Woensdag 3 februari 14.00 uur in het Kul-
tureel Sentrum
ÏÏSSSXS “Sx
van een groep jonge schilders. Maar andere net nlpPel102
benamingen of omschrijvingen zoals De
nieuwe wilden»1, «De nieuwe stuntelig-
heid» of «schilderpunk» zijn minstens even £asj.eel te
SeSSSS
hart tot hand is; de logika overboord gezet °jla e ljn'
om plaats te maken voor een kleurrijke 7*
Het Filmhuis vertoont op donderdag 4 SSbe^en afcof we^g noo^zoilTs ®en heel apar1® ma
de Studio-zaal de film-Neige». Regie: v^asse^ïoveS Alles bij elkaar duurt het programma 80 rittingen, mensen Ontvangen en het
r 1° en Jean!Ie"ri ,R?Str' leden. Met name expressionistische bewe- ™nu.te"e n \sfv°or k*nde™ van. 8’.l2Ja?r doornemen van onnoemlijk veel rap-
met Jean-Henri Roger. De film werd er be- Cobra-groep zei in 1948 «Een schilderij is verschijnt»
kroond met de PrMs van de Hedendaagse niet van k|euren en
Film» d<x>r de festivaUury. Naast Jean- maar een di een h een schreJeuWi
Franss Steyenm speelt «tevens een van de een mens of dat samen>> Nu in de
hoofdrollen in di opmerkelijke debuut als jaren tachti vli de verfspatten ons
het barmeisje Anita op de boulevard tussen weer om de oren als een reaktie de na.
Pigalle en Barbes «Neige» staat m dit geval velstarende en doemdenkerige levenshou-
voor heroine. Anita zoekt haar eigen weg di van de jaren zeventig. Schilderen is
naar de dealers en zal te weten komen wat de opnieuw belangrijk als expressie van eigen
prijs is voor een gram. ervaringen. Dit keer zonder zich te storen
Tussen 1966 en 1980 speelde Juliet Berto in r |s of normen van mooi> leUjk, goed TB
veertig films van vele befaamde regisseurs, of slecht In z-n expressionistische vorm I 1S
waaronder Jean-Luc Godard, Marcel Ca- vertoont deze schilderkunst romantische i C
mus Alain Tanner, Joseph Losey en Jaques kenmerken als individualiteit, hartstocht,
Rivette. Met de laatste schreef ze eveneens felheid een aUes of niets-mentaliteit/
mee aan het scenario voor «Cehne en Juhe Opvallend is het verschijnen van een figu-
tenbateau» In 1974 maakte ze een korte ratief Herkenbare voorwerpen,
- Z Amerikaanse contrabassist fragmenten uit de werkelijkheid die -
e Philips en dit jaar presenteerde zfi in sterker dan voorheen verwijzen naar de
eerste ange speelfilm Neige, persoonlijke ervaringswereld van de kun-
lario dat ze schreef met mede- stenaar
Mare Vil- Scholte en Sandra Derks, twee jonge
'negers, zeggen het als volgt «We zijn ge
woon te werken in de vorm van projekten
voor bepaalde gelegenheden. Ons konsept
heeft een begin en een duidelijke afsluiting.
We weigeren onszelf te herhalen. Elk idee
vindt z’n eigen vorm. Of dat nu een schil
derij, een tekst, een m muziekstuk of hele-;
maal niets oplevert, maakt op zich weinig
uit. Schijnbaar gaat het ons om wat anders
dan het medium».
Met werk van Harmen Dijkstra, Rob
Scholte, Willem van Weelden, WalterCar-
pay, Marijn Wijnands, Sandra en Erik Ho-
bijn.
Zeelucht, een programma van Stich
ting Poging, gemaakt door Dolly
Vonk, Jan Goes, Cor Beurskens, Anne
Sietsma, Reinier Swart en Selma Su
sanna. Op zaterdag 30 januari
20.30 uur te zien in het kultureel i
trum.
elucht is een spel van associaties it“»
ia de ondergang. De legendarische
dergang van het majestatische passagie
-ihip De Titanic is, gekoppeld aan
”„e doemdenken, de inspiratiebron. «De
■■uiorische feiten waren minder interessant
dan de klassieke kenmerken van een ramp.
Het totaal onverwachte moment, de snelheid
van een nietsontziende vernietiging en de
ongeloofwaardigheid na afloop. Titanic
werd voor ons een begrip, dat ook toepas
baar was op andere rampen, zoals een ramp
in een luciferdoosje, een overnachting in een
ogenschijnlijk schilderachtig Frans hotel
letje, de fatale klappen van een boks
wedstrijd, het wurgend gevoel van een voor
spellende droom of een dodelijk ongeluk tij
dens een huwelijksreis. Wie of wat is de ijs
berg Wie of wat is het schip Dus louter
rampspoed Er is ondergang en er is red-
Faith ding, het is maar hoe.je het bekijkt».
rüpse,
corrigeren. «In de Tweede Kamer, in materia^,
de wandelgangen van politiek Den Van de T:"
Haag «de grote zaal» genoemd, daar beantwoor
ben je als kamerlid alleen wanneer de ving,
begrotingsdebatten aan de orde zijn, of
wanneer je eigen terrein besproken
wordt. Doorgaans zijn we elke dag bezig,
m“t commissie-vergaderingen, hoor
zittingen, mensen ontvangen en
j-—memlijk veel
«Gevleugeld» is een brons/marmer plas
tiek en een ouder beeld van Niko de Wit
(geb. 1948) waarin echter de elementen
die zfin nieuwe werk kenmerken al
duidelijk aanwezig zijn. Niko de Wit ging
In zfin concept uit de olifant; het to
temachtige. de wachtersfunktie en ’t mo
numentale van het dier insprireerden
hem om te experimenteren met het
frontaal aanzicht. De opgaande lijn van
slagtanden en slurf kontrasteren met de
naar benedengaande lijn van de poten.
De oren veranderen door deze omkering
van de symmetrie in vleugels. De span
ning die hierdoor wordt veroorzaakt,
daar gaat het Niko de Wit om. Zijn
nieuwe beelden zijn abstrakter, maar
zijn ook ontstaan vanuit diezelfde ver
wondering voor de maat, de materie, de
tastbaarheid van de dingen. «Wat mij
fascineert is de ervaring van span
ningsverandering tussen de elementen,
door ze t.o.v. elkaar en de grond te ver
plaatsen. Die elementen krijgen hierdoor
een andere beweging of gewicht; ze gaan
staan, hangen, leunen of liggen, rijzen
omhoog, of richten zich naar de aarde;
nieuwe vormen ontstaan. De gebruikte
ordening van de elementen blijven zich
zelf en gelijkwaardig aan elkaar zonder
op te gaan in ’t geheel. Zowel de delen als
het geheel zijn belangrijk. De wijze van
ordenen moet een hechte, in spanning
gehouden relatie doen ontstaan. Deze
wordt vooral voelbaar bij de ruimte tus
sen de delen, die zich spant, verdicht of
Zondag 31 januari 14.00 uur Kikkerge- onderzoek en zette een grote hoeveelheid
luiden in het Kultureel Sentrum «nachtconcerten» op de band. De «kik-
f Dat soort kikkers is iedereen bekend. Maar kertapes» die hiervan het resultaat zijn, zjjn
dat verschillende soorten kikkers op hon- zondag 31 januari om 14.00 uur te beluiste-
derd-en-een manieren kwaken is iets dat ren in het Kultureel Sentrum. De tapes
niet iedereen zich zo bedenkt. Felix Hess, kunnen gezien worden als geluidsconfigu-
boemerang-deskundige en als zodanig raties die losgerukt zijn uit hun context om
veelvuldig werkzaam in Australië, viel het zop een een andere manier gehoord te kun-
op dat de nachtelijke geluiden daar in het nen worden. Ze zijn er interessant genoeg
J natte seizoen gevormd worden door een voor. Felix Hess zal in een korte inleiding
veelvoud aan kikkergeluiden. Hij ging op het een en ander vertellen over zijn tapes.
Iets vieren
in specialiteiten-restaurant
ALBERTVILLE
voor tafels in gezellig familiever
band zakenlunch, diner
recepties, bruiloft
familiediners
enz.
Onze zeer uitgebreide a la carte-
kaart, gastronomie en vak
manschap staan garant voor een
geslaagd geheel.
Alphensebaan 14
Chaam, tel. 01619-1586/2113
Zeer ruime parkeergelegenheid
Zalen van 10 tot 150 pers.
iü
Anita Menist en Bernhard Droog spelen in
een regie van Vonne van der Meer in de
Studio-zaal «Ver van Hagondange» van de
Franse auteur Jean Paul Wenzel. In korte
scènes beschrijft Wenzel heel subtiel een
periode uit het leven van een echtpaar tot
een van de twee onverwacht sterft. De ja
ren waarin geen wezenlijke veranderingen
meer plaatsvinden, als kleine belevenissen
grote gebeurtenissen worden. Ken
merkend voor Wenzels toneelwerk is dat
de sociaal economische achtergrond,
waartegen zijn stukken zich afspelen, ner
gens uitgelegd wordt, maar wel sterk
doorwerkt in de toneelsituatie en de rollen.
In «Ver van Hagondange» is dat bijvoor
beeld de staalindustrie in Elzas-Lotharin-
gen.
In het stuk zien we een ouder echtpaar
Georges en Marie na Georges’ pensione
ring. In Hagondange, een industriestad in
het noordoosten van Frankrijk, werkte
Georges in een staalfabriek; nu wonen hij
en zijn vrouw buiten. Hij heeft altijd hard
moeten werken, kan daar nu niet meer mee
uitscheiden en stort zich 8 u. per dag op
I een hobby. Zij probeert van het buiten
leven te genieten maar weet niet hoe, in
haar eentje, ver van kennissen, getrouwde
dochter en Hagondange. De stilte de rust
die vroeger zo idyllisch leken, bedrukken T.C. Matic werd in feb. ’80 cr=-
haar nugitarist Paul Couter en zanger Arno Hint
«Ver van Hagondange» wordt gespeeld op jens; het voormalige r&b-duo Tjens
zaterdag 30 januari om 20.30 uur. Couter. Na een reis door de U.S.A, breek
■W
Harry Aarts, Tweede-Kamerlid,
kiest kunstwerk van de week