cc
düXUoovst
Martin Hulsenboom,
student, kiest kunstwerk
van de week
63
Maarten Altena Kwartet
2- lUjy^L.-HUUbJE‘Uti<1? I sUyUtsv
I
NIEUWE
AKTIVITEITEN
IN DUVELHOK
30
korte kursus elementair tekenen
Enkele dames spelen
DONSDEKBEDDEN
met onze nieuwste donsvulmachine maken wij
donsdekbedden met de beste eende- of .gan
zedons, geïmporteerd uit Oost-Europa.
'fyebers
KENNISMAKINGSSERIE
Visfestival 1982
55,-
korte kursus 2 dimensionale
vormgeving (maandag 19.00-22.00 uur)
Oostenrijkse symfonische
rockgroep ’Eela Craig’
Globe speelt ’De spooktrein
hem 'de in regie van Joost Prinsen
JOZEF VAN DEN BERG
MOEKE EN DE DWAAS
DE TILBURGSE KOËRIER
lari 1982 pagina 12>
Donderdag 21 januari 1982 pagina 13
iop
Dresselhuys in
Theater
het blijspel
Harold Maude
Tevens vullen wij bestaande dekbedden bij.
ringer
nissen.
Nu tijdens de opruiming
brabants
orkest met
Masuko
Ushioda
slaapvoorlichters’
ïstelde foto’s vormen een zeer
serie. Kursten heeft van één
on nnino
srp
serder
Kom kijken bij
422473
ipt ónt
Heue
JUNGHANS QUARTZ|
del even
uw. Aan
n we dat
wel dan
uur wel
Wilt u het allemaal met eigen ogen zien
Kom dan naar Ditvoorst slaapwinkel voor
vrijblijvende informatie en demonstratie.
noeilijk.
ns zorgt
)on hart
2rlening
en heeft
j. Dat is
Ie infor-
ling wilt
st zelf te
it U niet
oordeel
i service
i aanko-
10 uur s
Éénpersoons donsdekbed
65% ganzedons
e FIAT-
nu, dat
35 jaar.
volgeboekt (dinsdag 19.00-22.00 uur)
korte kursus keromiekfmaandag 19.00-22.00 uur)
Vrijdag 29 januari 20.30 uur in het kultureel sentrum.
slaapwinkel
schouwburgring 25, tilburg - tel. 422122
Juwelier - Horloger
^Schouwburgring 27, Tilburg
osé Jansen /Marloe
i Straathof Mart de
J van Lersel/Jarre.
Specialiteiten Restaurant
Het Maarten Altena Kwartet speelt een
programma waarin komposities en imp
rovisatie op uiteenlopende wijzen worden
gekombineerd.
Op maandag 1 februari 1982 start op 't Duvelhok 'n
’Ver van Hagondange’ wordt gebracht op
zaterdag 30 januari om 20.30 uur in de Stu
dio-zaal.
tussen deze
g van muzi-
groteske en te-
t een superieure
t van dit stuk,
grote overwin-
jdt. Een
I oplost,
lij zorgt
en? Die
lier zijn.
H duvelhok
^^■^1 werk
centrum
beeldende
Mary Dresselhuys en Huub Stapel spelen
de hoofdrollen in het blijspel 'Harold en
Maude' van Colin Higgins en Jean-Claude
Carrier dat twee avonden in de schouwburg
te zien zal zijn. De regie van het stuk, dat
een uitstekende pers kreeg na de première
is in handen van Guus Hermus.
Harold is een 21-jarige jongeman i
moeder regelmatig schrik aanjaagt
den die op zelfmoord lijken. Begrafem
hebben zijn aandacht. Het 1““
een last. Dan ontmoet hij bij eer.
Maude, een 79-jarige gravin, die alle
schriften, wetten en bepalingen aan
laars lapt en heel bijzondere levensins
ling heeft. De vrouw weet dejongén, eve
eens afkomstig uit betere kringen, iets
geven wat hij tot dan toe ontberen moest
liefde. Ze weet hem uit zijn isolement te
bevrijden.
Hoe de auteurs de vriendschap tl
twee - in een bonte afwisseling
kale, komische, poëtische,
dere scènes - laat groeien tot
liefde, is de unieke kracht
waarin levensvreugde de g:
naar is.
’Harold en Maude’ wordt gespeeld op za
terdag 30 en zondag 31 januari om 20.15
uur.
tlm 17 februari
serveren wij
verfijnde visgerechten
Ter introductie een
«Menu du Pécheur»
Prijs per couvert
Specialiteiten Restaurant
«Den Schout»
Oranjestraat 4 Tilburg-Centrum 1
(tussen paleisring en emmastraat)
Tel. 013-434512 - 674394 1
Kunstwerk van de week is een initiatief
VAN DE Tilburgse Koerieren de Kunst
uitleen. Wekelijks motiveert een lezer -
lezeres van de Tilburgse Koerier
waarom een werk uit de Kunstuitleen
zijn haar speciale voorkeur geniet.
Deze serie is opgezet voor hen die via een korte kursus met een
funderend karakter kennis willen maken met het Duvelhok.
Het is de bedoeling gedurende 4 maanden bezig te zijn met één van
de volgende mogelijkheden:
Pas de laatste jaren begint er in ons land belangstelling te komen voor pop-muziek, die niet
vanuit Engeland of Amerika overgewaaid komt. Steeds vaker wordt aandacht besteed ar
popgroepen uit de landen, die ten oosten van ons gelegen zijn. Dat daar ook uitstekenuc
muziek gemaakt wordt, komt de populairste rockgroep van Oostenrijk, Eela Craig, op
vrijdag 22 januari in de schouwburg bewijzen.
Deze symfonische rock-groep bestaat al zo’n tien jaar en heeft er honderden suksesvolle
De muziek van 'Eela Craig’ is een perfekte mengeling van oude vormen en nieuwe
geluiden. Met het zeer omvangrijke instrumentarium weet Eela Craig een zeer eigen geluid pieeK ait vooral uitges
te ontwikkelen.
De bezetting is als volgt Gerhard Englisch (bas, mirliton, perkussie, piano), Wil Orthofer
(zang, drums, perkussie), Frits Riedelberger (mirliton, gitaar, zang, piano), Hubert
Schnauer (fluit, piano, mirliton, vibrafoon), Harald Zuschrader (orgel, piano, synthesizer,
fluit, gitaar, mirliton) en Alois Janetschko (techniek).
De grootste luxe na
de kleurenteevee
De Tilburgse groep ’De Grootste Luxe na
de kleurenteevee’ brengt in de Studio-zaal
van de Stadsschouwburg op donderdag 28
januari om 20.30 uur een muziektheater-
programma, waarin de zanger-akteur Her
man Brand centraal staat.
De muziek van de groep laat zich moeilijk
onschrijven. De verschillende muzikale
achtergronden van de leden vormen de
hoekstenen van waaruit het geheel is op
getrokken. Het programma kenmerkt zich
door een diversiteit aan muziekstijlen.
Naast rock, punk en reggae zijn er duide
lijke invloeden merkbaar vanuit de jazz en
de klassieke muziek. Komplexe komposi
ties worden afgewisseld door meer herken
bare en soms overdrevenclichématige
Jeugdvoorstelling
Op woensdag 27 januari komt poppenspe
ler Jozef van den Berg om 14.30 uur in de
Studio-zaal van de Stadsschouwburg met
zijn jeugdvoorstelling 'Bericht van
eenoog’. Dit programma is bedoeld voor
kinderen van 5 tot en met 12 jaar.
Nou staat er wel poppenspeler Jozef van
den Berg, maar dat klopt eigenlijk niet hele
maal Jozef speelt wel met poppen, maar hij
doet ook nog heel veel andere dingen, zoals
toneel spelen, verhalen vertellen, kinderen
mee laten spelen en soms zelfs muziek ma
ken. Het aparte van Jozef van den Berg is
ook nog, dat hij niet in een poppenkast
speelt. Je ziet hem helemaal, als hij met de
t Bra- poppen speelt en je ziet hem ook gewoon
it Ro- praten met een poppenstemmetje.
I zal ver-
skdyriedfe Foto’s van Jan
Kursten in Studio
De samenstelling van het nu 2 jaar oude
(jonge) kwartet is als volgt: Paul Termos -
saxofoon; Wolter Wierbos - trombone;
Maud Sauer - hobo; Maarten Altena - con-
trabas-cello.
Het Zuidelijk Toneel Globe speelt op vrijdag 22 januari om 20.30 uur in een regie van Joost nummers.
Prinsen in de Studio-zaal ’De Spooktrein’ van Arnold Ridley. Een voorstelling voor het De teksten zijn Nederlandstalig, waarbij i
-parodische en ironische wjjze allerlei
tuaties uit het dagelijkse leven naderbnder
de loep worden genomen en in feestver-
pakking worden gepresenteerd.
De samenstelling van ’De Grootste Luxe
na de kleurenteevee’ is als volgt Frank
Gerritsen )gitaar), Jan de Waard (piano),
Ad Aarts (saxen, mondharmonica), Her
man Brand (zang), Rob van Daal (bas) en
De kosten bedragen f. 127,50; tot 26 jaar f. 112,50; 65-plussers
107,50.
Inlichtingen en opgaven:
Duvelhok, St.-Josephstraat 133,
tel. 422473 of bij:
Stichting Musische Vorming Tilburg,
P.F. Bergmansstraat 4, tel. 434732
In een interview in Jazz Nu zegt hij: «Ik ben
niet echt iemand die jazzmuziek kan spe
len, ik heb daar gewoon de «roots» niet
voor». In 1977 richtte hij samen met Michel
Waiswisz het Claxon-label op dat platen
uitbrengt van ola. Steve Lacy, Guus Jans
sen en het Maarten Altena Kwartet. Lang
niet iedereen weet dat Maarten Altena ook
vaak gekomponeerde muziek speelt en ook
.vi u.vu>a schrijft. Sinds drie jaar houdt hij zich
repetities bezig met komponeren voor het Maarten
te worden Altena kwartet en voor andere, grotere en
sembles, zoals «Zup-Takkeboem-Piip»
voor oktet.
Hilde Möhring schrijft over - Lege taal-:
«Ten enigszins politieke prent. Ik werd
op mijn reizen door Polen steeds getrof
fen door de vaak enorme stellages met
politieke leuzen vol beloften, de wer
kelijkheid ziet er anders uit. Vandaar dat
ik in de bovenste prent de leuzen heb
vervangen door tekens die. samen
gevoegd. niets betekenen en daarom ook
de titelLege taal Ook heb ik de ramen
zwart gemaakt om een leegte, een soort
dreiging te suggeren
Hilde Möhring 1942) ontving haar op
leiding aan de Rietveld Akademie en de
Jan van Eyck Akademie. Zij woont en
werkt momenteel in Geleen. Zij heeft
meer dan 40 tentoonstellingen in binnen-
en buitenland op haar naam staan en
maakte studiereizen naar o.a. Polen,
Finland, Lapland en Rusland. Zij is lid
van de kunstenaarsvakbond BBK '69 en
maakt sinds 1980 deel uit van de Com
missie Complementaire arbeidsvoorzie
ningen beeldende kunstenaars te Venlo.
Hilde Möhring heeft zich in haar werk
gespecialiseerd in het zeefdrukken. Bij
de zeefdruk wrijft men een dikke verf
door de mazen van een stuk gespannen
doek. Deze doek, de zeef, is gedeeltelijk
afgedekt of de mazen ervan zijn met een
speciale lak dichtgesmeerd. Waar dat
gebeurd is. kan de verf niet door de doek
op het papier eronder komen. Het afdek-
vel kan fotografisch worden gemaakt of
met de hand worden gesneden. Ken
merkend voor de zeefdruk is dat er ook
met hoogglanzende dekkende verf ge
drukt kan worden.
Anton Verdieppe
Uitgangspunt is ook hier het thema
"•nacht». In de loop van de r
.‘f f2 „swerkt te worden
in min of meer persoonlijke ver
houdingen tussen de rolfiguren. Uit
eindelijk stelde de groep uit de
geïmproviseerde fragmenten een to
neelstukje samen; het verhaal van
Anton J. Verdieppe, zijn leven en
werk.
Jos van Beers Bram Wiersma Mo-
niek Verharen Karin van Bilzen Han
Boers Louis Grijmans Jan van Dup-
pen.
van 375,- voor 275,“
Poppenspeler Jozef van den Berg heeft inmiddels een zeer vaste plaats verworven in het
jaarlijkse programma van de Stadsschouwburg. In de Studio-zaal brengt hij op woensdag
27 januari nog een keer zijn betoverende voorstelling ’Moeke en de dwaas’, die tot stand
kwam in het kader van het Holland Festival 1980.
I Over zijn avondvoorstelling ’Moeke en de dwaas’ zegt Jozef van den Berg zelf het
volgende Tn 1978 ontstond al improviserend de eerste voorstelling voor volwassenen
I ’Samenkomst der Poppen’, die ik in vele variaties heb gespeeld. Omdat het thema van
deze voorstelling mij bleef boeien, groeide ’Samenkomst der Poppen’ uit tot een tweede
voorstelling ’Mijn beste vriend’, waarin ik op een andere wijze uitdrukking wilde geven
aan hetzelfde gevoel. In 'Moeke en de dwaas’ wil ik proberen mijn opgedane ervaringen en
indrukken van de laatste jaren samen te vatten. Daardoor is er een voorstelling ontstaan,
waarin ik aan de reeds bestaande poppen en figuren nieuwe karakters heb toegevoegd, die
ieder op hun eigen manier elementen kunnen zijn voor een verdere uitwerking en ver
dieping van mijn spel'.
In verband met de te verwachten belangstelling is reserveren voor deze voorstelling
gewenst.
Mensen die meer zouden willen weten over de aktiviteiten op ’t
Duvelhok sturen wij graag een programmaboekje.
Van den Heuvel
Vinks en Brandt in de galerie
In de galerie van de Stadsschouwburg wor- Rob Brandt (’45) eksposeert keramiek en
den tot en met 14 februari werken tentoon- olieverven. Hij hanteert zowel professio-
gesteld van drie Brabantse kunstenaars nele ruimtelijke middelen als de attributen
Godfrey van den Heuvel, Jan Vinks en Rob voor de snelle amateur. Zijn schilderijen
Brandt. verbeelden een tweedimensionaal verhaal
Godfrey van den Heuvel (’45) eksposeert van een keramische geschiedenis,
handgekleurde ingetekende foto’s. -
Jan Vinks (*37) woont en werkt als T
beeldend kunstenaar in Tilburg. Zijn JOZ61 V3U 0611 BCTIJ
biezondere belangstelling gaat uit naar het
schilderen met acrylverf leilpH VOOFStpllinP
Haagse komedie
presenteert
’De Olifantman’
i In een regie van Eddy Habbema speelt de
f Haagse Komedie op woensdag 27 januari
T om 20.15 uur het toneelstuk ’De Olifant
man’ van de Engelse schrijver Bernard
Pomerance. Het stuk dat ons de strijd toont
voor menselijke waardigheid, werd in New
York uitgeroepen tot het beste stuk van
1979 en bekroond met o.a. een Tony
Award, Amerika’s hoogste toneelon-
derscheiding.
Het in 1977 geschreven stuk berust op de
levensgeschiedenis van de Engelsman
John Merrick (1860-1890), wiens lichaam
zozeer misvormd was dat men f
olifantman’ noemde.
’De Olifantman’ ging op 10 oktober j.l. in
Den Haag in première en uit de recensies Prinsen in de Stu
van de landelijke en Haagse dag- en avond- hele gezin
bladen zijn de volgende citaten afkomstig ’De Spooktrein’ speelt zich af in Fal-Vale, een klein tussenstation in Cornwall, waar -
’Haagse Komedie overtuigt met ’De Oli- enkele treinreizigers moeten overnachten omdat zij door een noodstop de aansluiting de 1<
fantman’.’ (Het Vaderland), ’Lou Landré hebben gemist. In het dorp gaat het verhaal dat het in de omgeving van het verlaten pak!
lS in mooie rol als Joseph Merrick’ (Het Bin- stationnetje regelmatig spookt. Van de stationchef horen de reizigers dat er in het verleden F
TJ nenhof), ’De Olifantman’ knap gespeeld’ een nachttrein is verongelukt. Sinds die tijd schijnt er zo nu en dan ’s nachts op datzelfde t
Vjfr (Algemeen Dagblad), ’Bijzonder stijlvolle trajekt een trein te rijden, komend vanuit het niets en verdwijnend in het niets ’de
K en beheerste voorstelling' (Volkskrant), spooktrein’. A_ - --
’Lou Landré goed in de titelrol’ (NCR- De avond waarop de treinreizigers aankomen is het exact 20 jaar geleden, dat de ramp man Brand (zang), Rob van
Handelsblad). plaatsvond en alles wijst erop dat er deze nacht eveneens iets staat te gebeuren... Piet -Jan Dusee (slagwerk).
Ver van Hagondange
Anita Menist en Bernhard Droog spelen in de sociaal economische achtergrond,
een regie van Vonne van der Meer in de waartegen zijn stukken zich afspelen, ner-
Studio-zaal ’Ver van Hagondange’ van de gens uitgelegd wordt, maar wel sterk
Franse auteur Jean Paul Wenzel. In korte doorwerkt in de toneelsituatie en de rollen
scènes beschrijft Wenzel heel subtiel een in ’Ver van Hagondange’ is dat bijvoor-
periode uit het leven van een echtpaar tot beeld de staalindustrie in Elzas-Lotharin-
een van de twee onverwacht sterft. De ja- gen.
ren waarin geen wezenlijke veranderingen
meerplaatsvinden, als kleine belevenissen,
grote gebeurtenissen worden. Ken
merkend voor Wenzel’s toneelwerk is dat
De violiste Masuko' Ushioda zal als soliste
meewerken aan het koncert dat Het Bra
bants Orkest onder leiding van dirigent P-
nald Zollman op donderdag 28 januari
20.15 uur in de schouwburg-zaal zal v
zorgen. Op het programma staan .drie
langrijke werken van Stravinsky, die
stammen uit de vroege en de neo-klassieke
scheppingsperiode een suite uit 'Pul-
cinella’, 'Vioolkoncert in D’ en ’Le Sacre
du Printemps’. In de fotogalerie van de Studio-zaal zijn tot 'T' I I 4- I
Het koncert wordt geopend met de suite uit en met 14 februari foto’s te zien van de I 3 KKCII1011661
het ballet ’Pulcinella’. Dit uit 1920 date- Tilburgse fotograaf Jan Kursten. Er wor-
I rende werk is geïspireerd en gebouwd op de den twintig macro-foto’s in kleur tentoon-
I oude 18e-efeuwse werken van Pergolesi en gesteld.
de onlangs her-ontdekte Nederlandse De tentoongest?U: ::r.
komponist Unico Graaf van Wassenaar. biezondere serie. Kursten heeft van één
Uit 1931 stamt Stravinsky’s Vioolkoncert, plantje op een steeds verschillende wijze
j dat door Masuko Ushioda, de beroemde foto’s gemaakt. Niet om het plantje er zo
Japanse violiste, zal worden gespeeld. Dit mooimogelijk op te krijgen,maaromeriets
werk is gedeeltelijk geïnspireerd op de abstrakts uit te halen. Steeds staat op één
vïoolkoncerten van Bach waar het een foto een detail van het plantje zeer scherp
verre, magische verwantschap mee heeft. afgebeeld.
Het programma wordt besloten met het ri- De galerie van de Studio-zaal is vrij toe-
tuele ballet 'Le Sacre du Printemps’ dat in gankelijk voor bezoekers van alle aktivi-
1913 in Parijs de historisch - chaotische - teiten in deze zaal. Andere belangstel- ulls lltu
première beleefde. De ceremonieën en lenden kunnen de ekspositie bezoeken na macht
dansen van een 'primitief inwijdingsfeest afspraak met de afdeling Publiciteit van de M
vormen de basis voor deze balletmuziek. Stadsschouwburg. n' M
Filmhuis
met Ugetsu Monogatari van Kenji Mizogu
chi. Woensdag Tl januari 20.30 uur.
In «Ugetsu monogatari» 1953, proberen
een pottenbakker en zijn zwager illusies na
te jagen en slepen in hun falen hun vrouwen
mee in de ondergang. De eerste laat zich
verleiden door een mooie rijke vrouw en
verlaat zijn eigen echtgenote. Het blijkt
echter dat deze «femme fatale» een geest
is. Wakker geschrokken uit deze droom,
keert hij naar huis terug en dan blijkt dat
ook zijn vrouw een geest geworden is, na
door soldaten te zijn gedood. Iets soortge
lijks gebeurt er met de zwager. Ook deze
verlaat zijn vrouw, omdat hij zonodig sa
moerai wil worden. Maar ook hij keert
tenslotte berooid in het dorp terug.
(Woensdag 27 januari 20.30 uur).
Video
26 t.m. 31 januari Kiss Documentary.
De «International Theatre Research Com
pany Kiss» heeft zich na jarenlange om
zwervingen in ons land gevestigd, in
Leeuwarden. Voor Tilburg is deze theater-,
groep beslist geep onbekende. Reeds vele
jaren treden ze regelmatig op in het kul
tureel sentrum en de Stadsschouwburg.
Tijdens een van hun tournees werd in
Australië een dokumentaire gemaakt
waarin fragmenten uit hun produkties Kiss,
Oresteia, Salomé, en Bon Beau Cher wer
den opgenomen. Op deze manier ontstond
Op zaterdag 23 januari zal het Til-
burgse niet-professionele theater
gezelschap «Takkentoneel» in het
kultureel sentrum de eenakter Vin
gers van de macht» van Kees Ho-
lierhoek, in een regie van Joep
Straathof brengen en Anton Ver
dieppe, improvisaties.
Aanvang 20.30 uur.
Vingers aan de macht
Het gaat hier om een eenakter waarin
ons haarscherp wordt aangetoond, dat met
'_t heel gemeen en gevaarlijk kan Te”
„j„. Macht verkrijg je maar al te vaak ce 11
door andere mensen te kleineren.
Macht groeit naarmate onmacht groter
wordt. Het voor schut zetten van
mensen komt vaak voort uit eigen on
macht. Macht en onmacht liggen niet
ver van elkaar af.
José Strijbos Irma Mommers Jan
Bernard Kooien Jos
1 aan van de Made Joep S
:nde Beer/LidaBos/Adi
op donderdag 28 januari om 20.30 uur in het Kultureel Sentrum.
Maarten Altena is al jarenlang aktief in de muziekwereld. Hij komt uit een familie waar
klassieke muziek erg belangrijk was, speelde zelf contrabas, ging naar het conservato
rium, zat in een symfonieorkest en speelde met vrijwel alle bekende Nederlandse
jazzmusici. Zijn spel is te beluisteren op platen met o.a. Theo Loevendie, Willem
Breuker en Mischa Mengelberg. Daarnaast maakte hij platen onder eigen naam met
kopstukken uit vooral de Engelse geïmproviseerde muziek zoals Evan Parker die in
oktober vrijwel onopgemerkt in de muziekschool concerteerde, en Derek Bailey
De naam van Maarten (voorheen Van
Regteren) Altena is zeer nauw verbonden
met vooral de geïmproviseerde muziek
erecht, want hij is al lang bezig op d<u
gebied, met groot succes, en ontving o.a. in
1979 de «Wessel Ilcken-priis» (nu de Boy
Edgar prijs) voor de geïmproviseerde mu
ziek in Nederland. Dat zegt wat dat betreft
genoeg. Een echte jazzmusicus is hij niet.
Het vorig seizoen speelden Marlies Heuer en Els Rijper Brieven»Pip Bek is er nu bij en
met z’n drieën spelen ze enkele dames. Marlies speelt Vita Sackville-West. Rip'speelt
Maria Callas. Els speelt Shelley Winters.
Een collage, samengesteld uit bestaande teksten, eigen teksten, geïmproviseerde scènes
en muziek. Het script Ontstaat tijdens het werken. Er is geen regisseur. Erisgeen subsidie.
Pip Bek, Marlies Heuer en Els Rijper zijn allen afgestudeerd aan de Amsterdamse
Theaterschool.
Pip speelde bij de theatergroepen Nieuw West en Waste of Time, Marlies werkte bij
diverse theatergezelschappen, waaronder De Appel en het Projekttheater, studeerde een
halfjaar aan verschillende theaterscholen in. Londen met een beurs van C.R.M. Els werkte
bij de bewegingsgroep van Bart Stuyf, werkte en studeerde in New York en speelde daar
een serie performances.
tin Hulsennoom, student
geschiedenis aan de universiteit van P”1
megen, aan de grens van Polen red
omkeer moest maken naar Nederland.
De grens'bleef voor hem en andere be
trokkenen bij de grootscheepse aktie
«Tilburg helpt Polen» gesloten. Maar
zoals Martin terecht opmerkt in zijn uit
voerig reisverslag in de Tilburgse
Koerier van 30 december «...de vracht
wagen met hulpgoederen was wel in Po
len en dat was de hoofdzaak. Wat er
verder met ons gebeurde is niet interes
sant. We reden gewoon terug naar Ne
derland...».
den opgenomen. Op deze manier ontstond
een interessant portret van de experimen- Inmiddels is ondanks de uiterst moei-
tele theatervormen die Kiss blijvend aan zame kommunikatie met Polen een
het ontwikkelen is. Produktie: Open Chan- nieuwe aktie gestart om de wagens, die tus-
nel Productions, Australië, 54 min., kleur, sen 5 en 10 februari vertrekken, dit keer te
Ned. ondertiteld. vullen met kleding, schoeisel en dekens.
Martins eerste kennismaking met Polen
dateert van juni 1980. Hij werd met andere
studenten kunstgeschiedenis in het kader
van een uitwisseling tussen de univer-
siteiten van Nijmegen en Lublin, uitgeno
digd een studiereis te maken. «Ik was met
een weg van dat land, de mensen zijn
vriendelijk en gastvrij. Daarna ben ik nog
één keer teruggeweest en je kunt wel zeg
gen dat het gevoel groter werd. Mijn ken
nismaking met Polen is bovendien één van
de vele argumenten geweest om dienst te
weigeren. Ik werd mij toen pas goed be
wust van het absurde van oorlog; vechten
tegen mensen die net zoals wij gewoon lek
ker in vrede willen leven. Toen vorig jaar
september de aktie «Tilburg helpt Polen»
begon, heb ik mij als vrijwilliger opgege
ven. Toen jullie mij vroegen het kunstwerk
van de week te kiezen, heb ik mij voorge
nomen te zoeken naar een werk dat een
beetje een band met de aktie had, maar zo’n
werk had ik nooit verwacht».
«Lege taal» is de titel van de zeefdruk uit
1979 van graflea Hilde Möhring. Martin:
«Partia Klasky, robotniezy, Partia Na-
rodu», dwars door het portret van Lenin,
betekent zoveel als Partij van de arbeiders
klasse, nationale partij. Onzin natuurlijk,
want de partij is allang geen arbeiderspartij
meer. Lege taal dus en wij voeren op een
bescheiden manier aktie voor een deel van
de slachtoffers van het lege taalgebruik.
Uiteraard is het net zo goed van toepassing
op het taalgebruik in het Westen, waar
Het is al weer een t(jdje geleden dat Mar- Reagan rustig kan zeggen ik brand een
tin Hulsenboom, student kunst- kaarsje op kerstnacht voor Polen, terwijl
-L1J -j - Ny_ hjj een week eerder steun toezegt aan de
chts- junta in Turkije. Ik heb het werk ook geko-
l“"a zen omdat ik vooral geïnteresseerd ben in
de iconografie en iconologie van de kunst.
De inhoud, de vraag wat zie je op de prent
en wat stelt het voor, boeit mij meer dan
stijl en techniek. Het is stom toeval om
datgene wat mij op dit moment het meest
bezighoudt uitgebeeld te zien in deze
zeefdruk».
die zijn
met da-
„.Je nissen
t leven lijkt hem
bij een uitvaart
e voor
in haar
'■nstel-
even-
s te
avin,
:palir