cc düXUoovst Martin Hulsenboom, student, kiest kunstwerk van de week 63 Maarten Altena Kwartet 2- lUjy^L.-HUUbJE‘Uti<1? I sUyUtsv I NIEUWE AKTIVITEITEN IN DUVELHOK 30 korte kursus elementair tekenen Enkele dames spelen DONSDEKBEDDEN met onze nieuwste donsvulmachine maken wij donsdekbedden met de beste eende- of .gan zedons, geïmporteerd uit Oost-Europa. 'fyebers KENNISMAKINGSSERIE Visfestival 1982 55,- korte kursus 2 dimensionale vormgeving (maandag 19.00-22.00 uur) Oostenrijkse symfonische rockgroep ’Eela Craig’ Globe speelt ’De spooktrein hem 'de in regie van Joost Prinsen JOZEF VAN DEN BERG MOEKE EN DE DWAAS DE TILBURGSE KOËRIER lari 1982 pagina 12> Donderdag 21 januari 1982 pagina 13 iop Dresselhuys in Theater het blijspel Harold Maude Tevens vullen wij bestaande dekbedden bij. ringer nissen. Nu tijdens de opruiming brabants orkest met Masuko Ushioda slaapvoorlichters’ ïstelde foto’s vormen een zeer serie. Kursten heeft van één on nnino srp serder Kom kijken bij 422473 ipt ónt Heue JUNGHANS QUARTZ| del even uw. Aan n we dat wel dan uur wel Wilt u het allemaal met eigen ogen zien Kom dan naar Ditvoorst slaapwinkel voor vrijblijvende informatie en demonstratie. noeilijk. ns zorgt )on hart 2rlening en heeft j. Dat is Ie infor- ling wilt st zelf te it U niet oordeel i service i aanko- 10 uur s Éénpersoons donsdekbed 65% ganzedons e FIAT- nu, dat 35 jaar. volgeboekt (dinsdag 19.00-22.00 uur) korte kursus keromiekfmaandag 19.00-22.00 uur) Vrijdag 29 januari 20.30 uur in het kultureel sentrum. slaapwinkel schouwburgring 25, tilburg - tel. 422122 Juwelier - Horloger ^Schouwburgring 27, Tilburg osé Jansen /Marloe i Straathof Mart de J van Lersel/Jarre. Specialiteiten Restaurant Het Maarten Altena Kwartet speelt een programma waarin komposities en imp rovisatie op uiteenlopende wijzen worden gekombineerd. Op maandag 1 februari 1982 start op 't Duvelhok 'n ’Ver van Hagondange’ wordt gebracht op zaterdag 30 januari om 20.30 uur in de Stu dio-zaal. tussen deze g van muzi- groteske en te- t een superieure t van dit stuk, grote overwin- jdt. Een I oplost, lij zorgt en? Die lier zijn. H duvelhok ^^■^1 werk centrum beeldende Mary Dresselhuys en Huub Stapel spelen de hoofdrollen in het blijspel 'Harold en Maude' van Colin Higgins en Jean-Claude Carrier dat twee avonden in de schouwburg te zien zal zijn. De regie van het stuk, dat een uitstekende pers kreeg na de première is in handen van Guus Hermus. Harold is een 21-jarige jongeman i moeder regelmatig schrik aanjaagt den die op zelfmoord lijken. Begrafem hebben zijn aandacht. Het 1““ een last. Dan ontmoet hij bij eer. Maude, een 79-jarige gravin, die alle schriften, wetten en bepalingen aan laars lapt en heel bijzondere levensins ling heeft. De vrouw weet dejongén, eve eens afkomstig uit betere kringen, iets geven wat hij tot dan toe ontberen moest liefde. Ze weet hem uit zijn isolement te bevrijden. Hoe de auteurs de vriendschap tl twee - in een bonte afwisseling kale, komische, poëtische, dere scènes - laat groeien tot liefde, is de unieke kracht waarin levensvreugde de g: naar is. ’Harold en Maude’ wordt gespeeld op za terdag 30 en zondag 31 januari om 20.15 uur. tlm 17 februari serveren wij verfijnde visgerechten Ter introductie een «Menu du Pécheur» Prijs per couvert Specialiteiten Restaurant «Den Schout» Oranjestraat 4 Tilburg-Centrum 1 (tussen paleisring en emmastraat) Tel. 013-434512 - 674394 1 Kunstwerk van de week is een initiatief VAN DE Tilburgse Koerieren de Kunst uitleen. Wekelijks motiveert een lezer - lezeres van de Tilburgse Koerier waarom een werk uit de Kunstuitleen zijn haar speciale voorkeur geniet. Deze serie is opgezet voor hen die via een korte kursus met een funderend karakter kennis willen maken met het Duvelhok. Het is de bedoeling gedurende 4 maanden bezig te zijn met één van de volgende mogelijkheden: Pas de laatste jaren begint er in ons land belangstelling te komen voor pop-muziek, die niet vanuit Engeland of Amerika overgewaaid komt. Steeds vaker wordt aandacht besteed ar popgroepen uit de landen, die ten oosten van ons gelegen zijn. Dat daar ook uitstekenuc muziek gemaakt wordt, komt de populairste rockgroep van Oostenrijk, Eela Craig, op vrijdag 22 januari in de schouwburg bewijzen. Deze symfonische rock-groep bestaat al zo’n tien jaar en heeft er honderden suksesvolle De muziek van 'Eela Craig’ is een perfekte mengeling van oude vormen en nieuwe geluiden. Met het zeer omvangrijke instrumentarium weet Eela Craig een zeer eigen geluid pieeK ait vooral uitges te ontwikkelen. De bezetting is als volgt Gerhard Englisch (bas, mirliton, perkussie, piano), Wil Orthofer (zang, drums, perkussie), Frits Riedelberger (mirliton, gitaar, zang, piano), Hubert Schnauer (fluit, piano, mirliton, vibrafoon), Harald Zuschrader (orgel, piano, synthesizer, fluit, gitaar, mirliton) en Alois Janetschko (techniek). De grootste luxe na de kleurenteevee De Tilburgse groep ’De Grootste Luxe na de kleurenteevee’ brengt in de Studio-zaal van de Stadsschouwburg op donderdag 28 januari om 20.30 uur een muziektheater- programma, waarin de zanger-akteur Her man Brand centraal staat. De muziek van de groep laat zich moeilijk onschrijven. De verschillende muzikale achtergronden van de leden vormen de hoekstenen van waaruit het geheel is op getrokken. Het programma kenmerkt zich door een diversiteit aan muziekstijlen. Naast rock, punk en reggae zijn er duide lijke invloeden merkbaar vanuit de jazz en de klassieke muziek. Komplexe komposi ties worden afgewisseld door meer herken bare en soms overdrevenclichématige Jeugdvoorstelling Op woensdag 27 januari komt poppenspe ler Jozef van den Berg om 14.30 uur in de Studio-zaal van de Stadsschouwburg met zijn jeugdvoorstelling 'Bericht van eenoog’. Dit programma is bedoeld voor kinderen van 5 tot en met 12 jaar. Nou staat er wel poppenspeler Jozef van den Berg, maar dat klopt eigenlijk niet hele maal Jozef speelt wel met poppen, maar hij doet ook nog heel veel andere dingen, zoals toneel spelen, verhalen vertellen, kinderen mee laten spelen en soms zelfs muziek ma ken. Het aparte van Jozef van den Berg is ook nog, dat hij niet in een poppenkast speelt. Je ziet hem helemaal, als hij met de t Bra- poppen speelt en je ziet hem ook gewoon it Ro- praten met een poppenstemmetje. I zal ver- skdyriedfe Foto’s van Jan Kursten in Studio De samenstelling van het nu 2 jaar oude (jonge) kwartet is als volgt: Paul Termos - saxofoon; Wolter Wierbos - trombone; Maud Sauer - hobo; Maarten Altena - con- trabas-cello. Het Zuidelijk Toneel Globe speelt op vrijdag 22 januari om 20.30 uur in een regie van Joost nummers. Prinsen in de Studio-zaal ’De Spooktrein’ van Arnold Ridley. Een voorstelling voor het De teksten zijn Nederlandstalig, waarbij i -parodische en ironische wjjze allerlei tuaties uit het dagelijkse leven naderbnder de loep worden genomen en in feestver- pakking worden gepresenteerd. De samenstelling van ’De Grootste Luxe na de kleurenteevee’ is als volgt Frank Gerritsen )gitaar), Jan de Waard (piano), Ad Aarts (saxen, mondharmonica), Her man Brand (zang), Rob van Daal (bas) en De kosten bedragen f. 127,50; tot 26 jaar f. 112,50; 65-plussers 107,50. Inlichtingen en opgaven: Duvelhok, St.-Josephstraat 133, tel. 422473 of bij: Stichting Musische Vorming Tilburg, P.F. Bergmansstraat 4, tel. 434732 In een interview in Jazz Nu zegt hij: «Ik ben niet echt iemand die jazzmuziek kan spe len, ik heb daar gewoon de «roots» niet voor». In 1977 richtte hij samen met Michel Waiswisz het Claxon-label op dat platen uitbrengt van ola. Steve Lacy, Guus Jans sen en het Maarten Altena Kwartet. Lang niet iedereen weet dat Maarten Altena ook vaak gekomponeerde muziek speelt en ook .vi u.vu>a schrijft. Sinds drie jaar houdt hij zich repetities bezig met komponeren voor het Maarten te worden Altena kwartet en voor andere, grotere en sembles, zoals «Zup-Takkeboem-Piip» voor oktet. Hilde Möhring schrijft over - Lege taal-: «Ten enigszins politieke prent. Ik werd op mijn reizen door Polen steeds getrof fen door de vaak enorme stellages met politieke leuzen vol beloften, de wer kelijkheid ziet er anders uit. Vandaar dat ik in de bovenste prent de leuzen heb vervangen door tekens die. samen gevoegd. niets betekenen en daarom ook de titelLege taal Ook heb ik de ramen zwart gemaakt om een leegte, een soort dreiging te suggeren Hilde Möhring 1942) ontving haar op leiding aan de Rietveld Akademie en de Jan van Eyck Akademie. Zij woont en werkt momenteel in Geleen. Zij heeft meer dan 40 tentoonstellingen in binnen- en buitenland op haar naam staan en maakte studiereizen naar o.a. Polen, Finland, Lapland en Rusland. Zij is lid van de kunstenaarsvakbond BBK '69 en maakt sinds 1980 deel uit van de Com missie Complementaire arbeidsvoorzie ningen beeldende kunstenaars te Venlo. Hilde Möhring heeft zich in haar werk gespecialiseerd in het zeefdrukken. Bij de zeefdruk wrijft men een dikke verf door de mazen van een stuk gespannen doek. Deze doek, de zeef, is gedeeltelijk afgedekt of de mazen ervan zijn met een speciale lak dichtgesmeerd. Waar dat gebeurd is. kan de verf niet door de doek op het papier eronder komen. Het afdek- vel kan fotografisch worden gemaakt of met de hand worden gesneden. Ken merkend voor de zeefdruk is dat er ook met hoogglanzende dekkende verf ge drukt kan worden. Anton Verdieppe Uitgangspunt is ook hier het thema "•nacht». In de loop van de r .‘f f2 „swerkt te worden in min of meer persoonlijke ver houdingen tussen de rolfiguren. Uit eindelijk stelde de groep uit de geïmproviseerde fragmenten een to neelstukje samen; het verhaal van Anton J. Verdieppe, zijn leven en werk. Jos van Beers Bram Wiersma Mo- niek Verharen Karin van Bilzen Han Boers Louis Grijmans Jan van Dup- pen. van 375,- voor 275,“ Poppenspeler Jozef van den Berg heeft inmiddels een zeer vaste plaats verworven in het jaarlijkse programma van de Stadsschouwburg. In de Studio-zaal brengt hij op woensdag 27 januari nog een keer zijn betoverende voorstelling ’Moeke en de dwaas’, die tot stand kwam in het kader van het Holland Festival 1980. I Over zijn avondvoorstelling ’Moeke en de dwaas’ zegt Jozef van den Berg zelf het volgende Tn 1978 ontstond al improviserend de eerste voorstelling voor volwassenen I ’Samenkomst der Poppen’, die ik in vele variaties heb gespeeld. Omdat het thema van deze voorstelling mij bleef boeien, groeide ’Samenkomst der Poppen’ uit tot een tweede voorstelling ’Mijn beste vriend’, waarin ik op een andere wijze uitdrukking wilde geven aan hetzelfde gevoel. In 'Moeke en de dwaas’ wil ik proberen mijn opgedane ervaringen en indrukken van de laatste jaren samen te vatten. Daardoor is er een voorstelling ontstaan, waarin ik aan de reeds bestaande poppen en figuren nieuwe karakters heb toegevoegd, die ieder op hun eigen manier elementen kunnen zijn voor een verdere uitwerking en ver dieping van mijn spel'. In verband met de te verwachten belangstelling is reserveren voor deze voorstelling gewenst. Mensen die meer zouden willen weten over de aktiviteiten op ’t Duvelhok sturen wij graag een programmaboekje. Van den Heuvel Vinks en Brandt in de galerie In de galerie van de Stadsschouwburg wor- Rob Brandt (’45) eksposeert keramiek en den tot en met 14 februari werken tentoon- olieverven. Hij hanteert zowel professio- gesteld van drie Brabantse kunstenaars nele ruimtelijke middelen als de attributen Godfrey van den Heuvel, Jan Vinks en Rob voor de snelle amateur. Zijn schilderijen Brandt. verbeelden een tweedimensionaal verhaal Godfrey van den Heuvel (’45) eksposeert van een keramische geschiedenis, handgekleurde ingetekende foto’s. - Jan Vinks (*37) woont en werkt als T beeldend kunstenaar in Tilburg. Zijn JOZ61 V3U 0611 BCTIJ biezondere belangstelling gaat uit naar het schilderen met acrylverf leilpH VOOFStpllinP Haagse komedie presenteert ’De Olifantman’ i In een regie van Eddy Habbema speelt de f Haagse Komedie op woensdag 27 januari T om 20.15 uur het toneelstuk ’De Olifant man’ van de Engelse schrijver Bernard Pomerance. Het stuk dat ons de strijd toont voor menselijke waardigheid, werd in New York uitgeroepen tot het beste stuk van 1979 en bekroond met o.a. een Tony Award, Amerika’s hoogste toneelon- derscheiding. Het in 1977 geschreven stuk berust op de levensgeschiedenis van de Engelsman John Merrick (1860-1890), wiens lichaam zozeer misvormd was dat men f olifantman’ noemde. ’De Olifantman’ ging op 10 oktober j.l. in Den Haag in première en uit de recensies Prinsen in de Stu van de landelijke en Haagse dag- en avond- hele gezin bladen zijn de volgende citaten afkomstig ’De Spooktrein’ speelt zich af in Fal-Vale, een klein tussenstation in Cornwall, waar - ’Haagse Komedie overtuigt met ’De Oli- enkele treinreizigers moeten overnachten omdat zij door een noodstop de aansluiting de 1< fantman’.’ (Het Vaderland), ’Lou Landré hebben gemist. In het dorp gaat het verhaal dat het in de omgeving van het verlaten pak! lS in mooie rol als Joseph Merrick’ (Het Bin- stationnetje regelmatig spookt. Van de stationchef horen de reizigers dat er in het verleden F TJ nenhof), ’De Olifantman’ knap gespeeld’ een nachttrein is verongelukt. Sinds die tijd schijnt er zo nu en dan ’s nachts op datzelfde t Vjfr (Algemeen Dagblad), ’Bijzonder stijlvolle trajekt een trein te rijden, komend vanuit het niets en verdwijnend in het niets ’de K en beheerste voorstelling' (Volkskrant), spooktrein’. A_ - -- ’Lou Landré goed in de titelrol’ (NCR- De avond waarop de treinreizigers aankomen is het exact 20 jaar geleden, dat de ramp man Brand (zang), Rob van Handelsblad). plaatsvond en alles wijst erop dat er deze nacht eveneens iets staat te gebeuren... Piet -Jan Dusee (slagwerk). Ver van Hagondange Anita Menist en Bernhard Droog spelen in de sociaal economische achtergrond, een regie van Vonne van der Meer in de waartegen zijn stukken zich afspelen, ner- Studio-zaal ’Ver van Hagondange’ van de gens uitgelegd wordt, maar wel sterk Franse auteur Jean Paul Wenzel. In korte doorwerkt in de toneelsituatie en de rollen scènes beschrijft Wenzel heel subtiel een in ’Ver van Hagondange’ is dat bijvoor- periode uit het leven van een echtpaar tot beeld de staalindustrie in Elzas-Lotharin- een van de twee onverwacht sterft. De ja- gen. ren waarin geen wezenlijke veranderingen meerplaatsvinden, als kleine belevenissen, grote gebeurtenissen worden. Ken merkend voor Wenzel’s toneelwerk is dat De violiste Masuko' Ushioda zal als soliste meewerken aan het koncert dat Het Bra bants Orkest onder leiding van dirigent P- nald Zollman op donderdag 28 januari 20.15 uur in de schouwburg-zaal zal v zorgen. Op het programma staan .drie langrijke werken van Stravinsky, die stammen uit de vroege en de neo-klassieke scheppingsperiode een suite uit 'Pul- cinella’, 'Vioolkoncert in D’ en ’Le Sacre du Printemps’. In de fotogalerie van de Studio-zaal zijn tot 'T' I I 4- I Het koncert wordt geopend met de suite uit en met 14 februari foto’s te zien van de I 3 KKCII1011661 het ballet ’Pulcinella’. Dit uit 1920 date- Tilburgse fotograaf Jan Kursten. Er wor- I rende werk is geïspireerd en gebouwd op de den twintig macro-foto’s in kleur tentoon- I oude 18e-efeuwse werken van Pergolesi en gesteld. de onlangs her-ontdekte Nederlandse De tentoongest?U: ::r. komponist Unico Graaf van Wassenaar. biezondere serie. Kursten heeft van één Uit 1931 stamt Stravinsky’s Vioolkoncert, plantje op een steeds verschillende wijze j dat door Masuko Ushioda, de beroemde foto’s gemaakt. Niet om het plantje er zo Japanse violiste, zal worden gespeeld. Dit mooimogelijk op te krijgen,maaromeriets werk is gedeeltelijk geïnspireerd op de abstrakts uit te halen. Steeds staat op één vïoolkoncerten van Bach waar het een foto een detail van het plantje zeer scherp verre, magische verwantschap mee heeft. afgebeeld. Het programma wordt besloten met het ri- De galerie van de Studio-zaal is vrij toe- tuele ballet 'Le Sacre du Printemps’ dat in gankelijk voor bezoekers van alle aktivi- 1913 in Parijs de historisch - chaotische - teiten in deze zaal. Andere belangstel- ulls lltu première beleefde. De ceremonieën en lenden kunnen de ekspositie bezoeken na macht dansen van een 'primitief inwijdingsfeest afspraak met de afdeling Publiciteit van de M vormen de basis voor deze balletmuziek. Stadsschouwburg. n' M Filmhuis met Ugetsu Monogatari van Kenji Mizogu chi. Woensdag Tl januari 20.30 uur. In «Ugetsu monogatari» 1953, proberen een pottenbakker en zijn zwager illusies na te jagen en slepen in hun falen hun vrouwen mee in de ondergang. De eerste laat zich verleiden door een mooie rijke vrouw en verlaat zijn eigen echtgenote. Het blijkt echter dat deze «femme fatale» een geest is. Wakker geschrokken uit deze droom, keert hij naar huis terug en dan blijkt dat ook zijn vrouw een geest geworden is, na door soldaten te zijn gedood. Iets soortge lijks gebeurt er met de zwager. Ook deze verlaat zijn vrouw, omdat hij zonodig sa moerai wil worden. Maar ook hij keert tenslotte berooid in het dorp terug. (Woensdag 27 januari 20.30 uur). Video 26 t.m. 31 januari Kiss Documentary. De «International Theatre Research Com pany Kiss» heeft zich na jarenlange om zwervingen in ons land gevestigd, in Leeuwarden. Voor Tilburg is deze theater-, groep beslist geep onbekende. Reeds vele jaren treden ze regelmatig op in het kul tureel sentrum en de Stadsschouwburg. Tijdens een van hun tournees werd in Australië een dokumentaire gemaakt waarin fragmenten uit hun produkties Kiss, Oresteia, Salomé, en Bon Beau Cher wer den opgenomen. Op deze manier ontstond Op zaterdag 23 januari zal het Til- burgse niet-professionele theater gezelschap «Takkentoneel» in het kultureel sentrum de eenakter Vin gers van de macht» van Kees Ho- lierhoek, in een regie van Joep Straathof brengen en Anton Ver dieppe, improvisaties. Aanvang 20.30 uur. Vingers aan de macht Het gaat hier om een eenakter waarin ons haarscherp wordt aangetoond, dat met '_t heel gemeen en gevaarlijk kan Te” „j„. Macht verkrijg je maar al te vaak ce 11 door andere mensen te kleineren. Macht groeit naarmate onmacht groter wordt. Het voor schut zetten van mensen komt vaak voort uit eigen on macht. Macht en onmacht liggen niet ver van elkaar af. José Strijbos Irma Mommers Jan Bernard Kooien Jos 1 aan van de Made Joep S :nde Beer/LidaBos/Adi op donderdag 28 januari om 20.30 uur in het Kultureel Sentrum. Maarten Altena is al jarenlang aktief in de muziekwereld. Hij komt uit een familie waar klassieke muziek erg belangrijk was, speelde zelf contrabas, ging naar het conservato rium, zat in een symfonieorkest en speelde met vrijwel alle bekende Nederlandse jazzmusici. Zijn spel is te beluisteren op platen met o.a. Theo Loevendie, Willem Breuker en Mischa Mengelberg. Daarnaast maakte hij platen onder eigen naam met kopstukken uit vooral de Engelse geïmproviseerde muziek zoals Evan Parker die in oktober vrijwel onopgemerkt in de muziekschool concerteerde, en Derek Bailey De naam van Maarten (voorheen Van Regteren) Altena is zeer nauw verbonden met vooral de geïmproviseerde muziek erecht, want hij is al lang bezig op d<u gebied, met groot succes, en ontving o.a. in 1979 de «Wessel Ilcken-priis» (nu de Boy Edgar prijs) voor de geïmproviseerde mu ziek in Nederland. Dat zegt wat dat betreft genoeg. Een echte jazzmusicus is hij niet. Het vorig seizoen speelden Marlies Heuer en Els Rijper Brieven»Pip Bek is er nu bij en met z’n drieën spelen ze enkele dames. Marlies speelt Vita Sackville-West. Rip'speelt Maria Callas. Els speelt Shelley Winters. Een collage, samengesteld uit bestaande teksten, eigen teksten, geïmproviseerde scènes en muziek. Het script Ontstaat tijdens het werken. Er is geen regisseur. Erisgeen subsidie. Pip Bek, Marlies Heuer en Els Rijper zijn allen afgestudeerd aan de Amsterdamse Theaterschool. Pip speelde bij de theatergroepen Nieuw West en Waste of Time, Marlies werkte bij diverse theatergezelschappen, waaronder De Appel en het Projekttheater, studeerde een halfjaar aan verschillende theaterscholen in. Londen met een beurs van C.R.M. Els werkte bij de bewegingsgroep van Bart Stuyf, werkte en studeerde in New York en speelde daar een serie performances. tin Hulsennoom, student geschiedenis aan de universiteit van P”1 megen, aan de grens van Polen red omkeer moest maken naar Nederland. De grens'bleef voor hem en andere be trokkenen bij de grootscheepse aktie «Tilburg helpt Polen» gesloten. Maar zoals Martin terecht opmerkt in zijn uit voerig reisverslag in de Tilburgse Koerier van 30 december «...de vracht wagen met hulpgoederen was wel in Po len en dat was de hoofdzaak. Wat er verder met ons gebeurde is niet interes sant. We reden gewoon terug naar Ne derland...». den opgenomen. Op deze manier ontstond een interessant portret van de experimen- Inmiddels is ondanks de uiterst moei- tele theatervormen die Kiss blijvend aan zame kommunikatie met Polen een het ontwikkelen is. Produktie: Open Chan- nieuwe aktie gestart om de wagens, die tus- nel Productions, Australië, 54 min., kleur, sen 5 en 10 februari vertrekken, dit keer te Ned. ondertiteld. vullen met kleding, schoeisel en dekens. Martins eerste kennismaking met Polen dateert van juni 1980. Hij werd met andere studenten kunstgeschiedenis in het kader van een uitwisseling tussen de univer- siteiten van Nijmegen en Lublin, uitgeno digd een studiereis te maken. «Ik was met een weg van dat land, de mensen zijn vriendelijk en gastvrij. Daarna ben ik nog één keer teruggeweest en je kunt wel zeg gen dat het gevoel groter werd. Mijn ken nismaking met Polen is bovendien één van de vele argumenten geweest om dienst te weigeren. Ik werd mij toen pas goed be wust van het absurde van oorlog; vechten tegen mensen die net zoals wij gewoon lek ker in vrede willen leven. Toen vorig jaar september de aktie «Tilburg helpt Polen» begon, heb ik mij als vrijwilliger opgege ven. Toen jullie mij vroegen het kunstwerk van de week te kiezen, heb ik mij voorge nomen te zoeken naar een werk dat een beetje een band met de aktie had, maar zo’n werk had ik nooit verwacht». «Lege taal» is de titel van de zeefdruk uit 1979 van graflea Hilde Möhring. Martin: «Partia Klasky, robotniezy, Partia Na- rodu», dwars door het portret van Lenin, betekent zoveel als Partij van de arbeiders klasse, nationale partij. Onzin natuurlijk, want de partij is allang geen arbeiderspartij meer. Lege taal dus en wij voeren op een bescheiden manier aktie voor een deel van de slachtoffers van het lege taalgebruik. Uiteraard is het net zo goed van toepassing op het taalgebruik in het Westen, waar Het is al weer een t(jdje geleden dat Mar- Reagan rustig kan zeggen ik brand een tin Hulsenboom, student kunst- kaarsje op kerstnacht voor Polen, terwijl -L1J -j - Ny_ hjj een week eerder steun toezegt aan de chts- junta in Turkije. Ik heb het werk ook geko- l“"a zen omdat ik vooral geïnteresseerd ben in de iconografie en iconologie van de kunst. De inhoud, de vraag wat zie je op de prent en wat stelt het voor, boeit mij meer dan stijl en techniek. Het is stom toeval om datgene wat mij op dit moment het meest bezighoudt uitgebeeld te zien in deze zeefdruk». die zijn met da- „.Je nissen t leven lijkt hem bij een uitvaart e voor in haar '■nstel- even- s te avin, :palir

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1982 | | pagina 13