s.
z
Filmhuis
1/HW
ET
49,-!
IE
'fyebers
F
Konsert
(OKEN
E3
450
KULTUREEL SENTRUM
door
Yves Duteil
DRIE NIEUWE EXPOSITIES IN HET KULTUREEL
SENTRUM 12 DECEMBER 1981T/M 10 JANUARI 1982 In het nieuwe de la Mar theater komt F
I Henk Stoepker,
I stadsarcheoloog, kiest
kunstwerk van de week J
Donderdag 10 december 1981 pagina 13
DE TILBURGSE KOERIER
ember 1981 pagina 12
«ft
Geopend
Nachtkoncert in conservatorium
ij uw winkelier.
Theateragenda
Uit
W tel. 013-351135
■■BM
.w-N WV in Oisterwyk
CK De Lind 57
JXJ tel. 04242-82345
■BB
rack slechts f 200,*.
ZEEMEERMIN
Tilburg
uit.
erk-
Figurines
me Zond,
wik- NES,
a la
vak-
S093
Poppen tejater
Sjapoo
Ben d’Armagnac
kleuretsen
Joost Sicking
tekeningen
en schilderijen
Vrijdag 11 december 20.30 uur Judy Padow
Dance Company
enwoordi
tingen
trale <1
zon-
10.00 tot
Roombonbons
gesorteerd 100 gram
Roonitruffels
250 gram voor
open
Tens
direc
rium
Boxtel,
Helfteren,
91131
obeurs,
Biho,
sales,
nstraat 3.
PELL1KAANHAL
van Tony
tool.
iker als gemeente
hui de archeologi-
ite Tilburg, die
neulen, de 18e-
c Reuse Hoeven-
eerder
is oor-
voor jon-
rpbegeleiding en is ge-
aantal Engelse kerst-
jgramma al
1 en op vrij-
nogmaals de
ïkendste
Bach
ichtsgesi
iloste
'watt.
tf298,~
Amsterdam,
g is géén his-
1 aantal
in een
Ons
I het
een
1 van
Lambert Co.
15 min.
Schitterer
van Dave
«Sam Sam»
avondje met vier
artiesten
«huis van
naast een
het ene hui
armen ontvangen,
buurthuis mannen
zijn.
idam» van
toort onge-
llingen
Deze v<
)llen Cont
stellenden zulk
conservatorii
december
toegang is gr
nog vermei'
<ing van
Moderne dans
uit de
nhun Verenigde Staten
kook
ONGESUIKERD
PUDDING
Roombonbon
boetiek
„Tosca”
Speciale aanbieding
195
n-, woensdag- en
igavond van 20.00
30 uur.
Rumbonen O 90
100 gram voor
Alles uit eigen atelier
Moiiümeiuensiraai 4
(zijstraat v.d. Heuvelstr.)
Donderdag 17 september 20.30 uur
in het Kultureel Sentrum
Kultureel SentrumFree Cinema (Direct Cinema)
Cinema Vérité.
Op woensdag 16 december zijn er vier films te zien, waarvan een kinderfilm.
Om 14.00 u.kinderfilm «De kleine zeemeermin»,
om 20.30 u.«Adieu Philippine»,
om 22.30 u.«Lambert en Co» gevolgd door «Don’t look back».
lonstelling in het Kulti
zijn grafiek centraal,
duidelijke ontwikkeling Iaat
'iere omlynde
voorgepro-
meestal in de SM
1 wanneer een
i» gevestigd is
lijf-huis». In
1 met open
1 in het
:kt taboe
In ander
abstrakte vor
merkt zich do
ring. In plas
ereo Cassette
Flutter slechts
gnaal/ ruisverhou-
B. Hi-B toonkoppen,
introle d.m.v. 18
in LED, één opna*
idiomatische afslag.
f399,-
0p woensdag l
1 de Stadsschou'
klusief konsert
[zanger Yves Dut
Izanger die in
[handen e
ivoor het 1
ten treeJ
Sansui
ers:
weg systeem met
wofer.
rheid 40 v
ier twee
e het Conservatorium Orkest
Regionaal Harmonie Orkest,
zulleii ettelijke studenten-ensembles
en werken voor electronica te be
luisteren zijn. De organisatoren ver
wachten, dat het concert tot ongeveer
01.30 uur zal duren.
rElke middag van 14.00 tot
17.00 uur
Zaterdag- en zon- Stuart? Trudy Labij
dag morgen van 10.00 tot komt nog vier avondei
12.00 uur burg. De muziek wi
Dinsdag-,
zaterdaga'
tot 22.3C v
December-kado, 1/z
seizoensabonnement
1 samengest
een aardige
ïlliteratuur.
ie werken van «01
Italiaan Frescobalc
Het programma van dit koncert bestaat
uit twee komplete werken. Voor de
pauze wordt «Die Weihnachts-
geschichtevan Hugo Distler uitge
voerd. Deze eigentijdse kerstkompo-
sitie is geschreven voor koor a capella
en enkele solostemmen.
Het concert van de Police, 9 januari in
Leiden is helemaal uitverkocht.
Van 15 december tot en met 31 januari 1982
wordt de nieuwe musical van Jos Brink,
-i„ America gespeeld in Carré. Er
Deze voorstelling is in feite een co-produk-
tie van de Amsterdamse Waste of Time
Compagnie met de Engelse Jail Warehouse
Company. Jarenlange vriendschap en be
wondering voor eikaars werk vormen de
basis van deze samenwerking. Nu brengen
ze samen de voorstelling LISTEN ...in
een sfeer van geforceerde beleefdheid met
een ondertoon van intrige, haat en incest,
speelt zich een dagelijks patroon af van
routineuze handelingen, verstoord door bi
zarre uitspattingen. Een dreigende kata-
strofe en de echo uit het verleden staan
tegenover krankzinnige humor...
Sinds 1978 is Henk Stoepke
lijk archeoloog werkzaam bij-
sche dienst van de gemeente T!'*"
gehuisvest is in De Oliemeulen,
eeuwse lynzaadmolen aan de Reitse I
straat. Daar werkt een team van zeven men
sen intensief aan het in kaart brengen van
het archeologische kuiturele erfgoed van
Tilburg. Meestal werkt een stads
archeoloog binnen de wallen van een oude
stad, zoals bijvoorbeeld in /--*-■
Utrecht of Maastricht. Tilburg is, t—
torische stad, maar is ontstaan uit een1
gehuchtjes, waar in de 19e eeuw i
enorm tempo fabrieken zijn neergezet.
belangrijkste onderzoek is momenteel
blootleggen van het kasteel van Tilburg,
15e-eeuws kasteel waar de funderingen
zijn ontdekt
Voor Henk Stoepker is het belang van ar
cheologische diensten in kleinere min
der tot de verbeelding sprekende steden
zonder meer duidelijk. Het aantal ar
cheologen dat momenteel in gemeente
dienst werkt, staat niet in verhouding tot
jlaatsen waar geen archeoloog is
aangesteld, maar wel dagelijks aanslagen
op ons kultureel erfgoed worden gepleegd.
Wanneer we dat willen behouden, zullen er
snel meer stadsarcheologen moeten ko
men In de Oliemeulen valt het accent
sterk op de edukatie. Twee jaar geleden
zijn we begonnen met het oudheidkundig
centrum met het doel de mensen te laten
zien wat we hier aan het doen zijn. Op die
manier proberen we de Tilburgse bevol
king bij het archeologische gebeuren in de
stad te betrekken. Naast een toenemend
aantal vondstmeldingen, resulteert dat in
een groeiende stroom van verzoeken om
lezingen, assistentie bij het maken van
scripties en andere edukatieve klussen
Zijn keuze, het beeld Tors III van Mar-
kus Rohrer motiveert Henk Stoepker als
volgt. In De Oliemeulen vergaderen we aan
- -------- - env ergaderen we aan
een grote tafel, waar dit beeld precies in het
midden komt te staan. Ik vind het een mooi
beeld en ik denk dat het inspirerend kan
werken op momenten dat de aandacht van
het onderwerp afdwaalt. In plaats van pop- Kunstwerk van de 1
petjes tekenen kunnen we naar iets moois de Tilburgse Koer
kijken. Een andere reden is mijn bewon- Wekelijks me'1'—'
dering voor Markus als docent pottenbak- de Tilburgse
ken op atelier’t Heks. Je mag het rustig een de Kunstuitl,
hommage aan Markus Rohrer noemen keur
ivat velerlei wer- Voor belangstellenden zullen de deu-
wvii vu uur. wai uitvoerenden betreft, ren van het conservatorium op de
staat de bezoekers een grote afwis- avond van 11 december gastvrij
seling te wachten. Hoofdzakelijk zul- openstaan; de toegang is gratis.
len werken van eigen leerkrachten en Tenslotte zij nog vermeld, dat in de
studenten worden uitgevoerd, die directe omgeving van het conservato-
werken evenwel zullen worden afge- rium ruime parkeergelegenheid aan-
wisseld door komposities van Mozart, wezig is.
I
«Madam», de eigenaresse van een
sekshuis, komt in moeilijkheden als de
vrouwengroep uit het aangrenzende
kraakpand haar handel tracht te ver
zieken.
«Madam» is in de Stadsschouwburg te
zien op donderdag 17, vrijdag 18, za
terdag 19 en zondag 20 december. De
kaartverkoop voor alle vier de voor
stellingen start donderdag 10 decem
ber.
De uit Chicago afkomstige Ellen F:?*—
kombineert in haar performance haar ei
fysieke en vokale mogelijkheden met een
omgeving die zij maakt of manipuleert met
architekturale objekten en middelen.
In haar performance FIGURINES lijkt
het alsof Ellen Fisher een aantal metamor-
t per- fosen ondergaat, daarbij maakt zij op een
Deze bijzondere, expressieve wijze gebruik van
bewe- diverse attributen zoals een tafel, twee
es, een beeldje. Zo worden haar
benen eronder een berglandschap
cen mannetje en een vrouwtje zich
Chanson de la nuit
Het tweede deel van het programma
begint met een solo van de harpiste,
die het «Chanson de la nuit» van Car
los Salzedo zal spelen.
Daarna zullen Anneliès Knaven en het
Tilburgs Vocaal Ensemble «A Cere
mony of Carols» van Benjamin Britten
tieke uitvoeren. Dit werk, dat reeds
in dit door het koor werd gezongen,
spronkelijk geschreven
genskoor en harp'
bouwd op een a
gastr
;hap staan
igd geheel.
Wild en vele andere
specialiteiten
Alphensebaan 14
Chaatn, tel. 01619-1586/2113
Zeer ruime parkeergelegenheid
e week is een initiatief van
erier en de Kunstuitleen,
motiveert een lezerllezeres van
..e Koerier waarom een werk uit
.„uitleen zijnlhaar speciale voor
geniet.
De muzikale komedie «Mac
Annie M.G. Schmidt beho
twijfeld tot de topvoorstellingen van
het vorige theaterseizoen. Deze voor
stelling met in de hoofdrollen Conny
°‘iart. Trudy Labij en Ton Kuyl,
l-Jen terug naar Til
burg. De muziek werd geschreven
door Harry Banniunk en de regie en
choreografie is in handen van Paddy
Stone.
In deze musical worden de sjtuaties
-- -- - --- n- -r- - behandeld die ontstaan
^di„ u.i^htTH“<rt>'ÏÏSri™nS KUNSTIJSBAAN «TILBURG
lis worden mannen i
terwijl
volstrek
idag 13 december 14.00 uur FIGURI
NES, een solo dansperformance door El
len Fisher.
Poppentejater Sjapoo uit België komt
op woensdag 16 december om 14.30
uur naar de studiozaal met het spel Het programma ome
«Hekse of Heksenie». Het is een heel ken en ook wat uitvc
toverachtig en kleurig spel, waarin het
publiek ook daadwerkelijk kan mee
spelen. Deze voorstelling is bedoeld
voor kinderen van 5 tot en met 12 jaar.
Het verhaal gaat over een heks en over
Ratakras, een raaf.
kracht, het is juist de tegenstelling tussen
taal en beeld en de tegenstelling tussen
werkelijkheid en onwerkelijkheid die zijn
werk zo uniek maakt.
grafiek
Reeds vanaf het begin van de jaren ’60 nam
Gerhard von Graevenitz (1934) een belang
rijke plaats in onder de kunstenaars die er
vanuit gingen dat hun beeldende kunst een
vorm van onderzoek zou moeten zijn naar
aspekten van visuele waarneming en daar
bij gebruik zou moeten maken van de tech
nische middelen, die deze tijd biedt.
In de tentoonstelling in het Kultureel Sen
trum staat zijn grafiek centraal, die even
eens een duidelijke ontwikkeling
zien. In de jaren-zestig helde
n iv/8 in v'akken met duidelijk
isoof/etser grammeerde figurenrasters, mees
h- kontrasterende kleuren zwart - wit. maar
e*n n,J de dikwijls wisselende plaats van de vor
men (kwadraat, driekhoek) is aan het toe-
- val overgelaten. Het resultaat Van de onre
gelmatig wisselende vormen is een op-art - I icfzin
effekt. Later houdt Von Graevenitz zich Ijlalvll
bezig met kleurverdeling en toeval om
voorlopig te eindigen met grafiek zoals nu Zaterdag 12 decemjfr 20.30 uur LISTEN
in het Kultureel Sentrum te zien is; grafiek >n he> Kultureel Sentrum
uitgevoerd met behulp van een komputer.
Naar het voorbeeld van de Duitse
koormuziek uit de reformatie met als
bekendste vertegenwoordigers
Schütz, Bach en Handel is «Die
Weihnachtsgeschichte» ontstaan.
Terwijl solostemmen de diverse rol
len. (o.a. Maria, Engel, Herodes) in
het kerstverhaal vertolken, zingt het
koor de turbae, d.w.z. koorzettingen
J- herders, de drie wijzen, de en-
Het werk begint en eindigt met
jraalzetting van het lied «Es ist
mtsprungen»; diverse cho-
over dit lied worden als
ïschouwingen tijdens het
I ingevoegd.
Kultureel Sen- vorm'
mgryke periode as pekt
-lac'sont- *'ii“k
loeden
den sterk benadrukt in de etsen
maakte van 1966 tot 1969.
Ben d’Armagnac werd in 1940 in Am
sterdam geboren en overleed in 1978. In
1965 maakte hij kennis met filosc
Anton Heyboer. In die periode t
met etsen.
Ben d’Armagnac is op 28 september 1978
overleden. Hij was één van de richtingge- Gerhard vnn Graevenitz
vende kunstenaars in de jaren zeventig; von UrraevenilZ
performance is mede dank zij hem tot een
volwaardig medium geworden. De per
formance was voor Ben d’Armagnac het
middel bij uitstek om zijn eigen lichaam en
»»»«t tot direkt referentiepunt te maken
van het menselijk bestaan.
De tentoonstelling in het F
trum staat stil bij een belar
werk deformeert het schrift tot aan het begin van Ben d’Armagnt
vorm. Het nieuwe werk ken- wikkeling. De samenwerking en invk
merkt zich door een nog direktere benade- van Anton Heyboer en Gerrit Dekker
ring. In plaats van de vertaling in beelden den sterk benadrukt in de etsen di
wordt een groot deel van het verhaal -
direkt in teksten in het beeld opgenomen.
Sommige werken bestaan zelfs uitsluitend
uit schrift, waardoor de afstand tussen
kunstenaar en zijn publiek minimaal wordt.
Toch verliest zijn werk niet de beeldende
liederen (Christmas Carols).
Britten heeft een verrassend muzi
kale sfeer in de meerstemmige koor
zettingen en de harpbegeleiding weten
te scheppen. Het werk begint en
eindigt met het gregoriaanse «Hodie
Christus natus est»tijdens het zingen
hiervan trok het koor volgens Engelse
traditie de kerk binnen (progression)
en aan het einde weer weg (regres
sion).
Het gekozen beeld stamt uit een reeks
torsen van enkele jaren geleden, ge
boetseerd in een vrij archaïsche vor
mentaal. Het is hol opgebouwd uit
klei, bewerkt met kleuroxides en ge
bakken op een temperatuur van 1100
graden C. Niet alleen de vormgeving
en de spanning van de lynen zijn van
belang, maar ook het haptische
ervan vorm en huid nodigen de be
schouwer uit het beeld aan te raken en
al tastend verder te verkennen. Daar
door wordt de visuele indruk aange
vuld en versterkt. Tegenwoordig is
Markus Rohrer bezig met een reeks
witte reliëfs, uitgevoerd in een spe
ciale poiyestertechniek. De reliëfs zijn
geïnspireerd op doeken en gevouwen
op papier. Wat steeds weer terugkomt
in het werk van Markus Rohrer zyn de
portretkoppen. Het gaat hem niet al
leen om het vertalen van de tnenselijke
vormen in klei, maar vooral ook om de
psychologische aspekten ervan. Daar
naast ontwerpt hij ook portret- en an
dere penningen die dan in brons ge
goten worden. In de loop van de tijd
heeft Markus Rohrer ook een aparte
techniek ontwikkeld om heel efficiënt
gipsmallen te vervaardigen voor het
afgieten van beelden. Een handige
kombinatie van vindingrijkheid en
Zwitserse precisie.
Adieu Philippine
(108 min.)
Jacques Rozier had al jarenlang, vooma-
j melijk als assistent-regisseur, bij de televi
sie gewerkt toen hij in 1961 «Adieu Philip
pine» maakte. Het
Nieuw werk van Joost Sicking (geb. 1932)
garandeert bij elke presentatie de verras
sing van grote hoeveelheden inhoudelijke
en formele nieuwe elementen. Wat blijft
I zijnde zachte kleuren, een intieme sfeer en
I het zorgvuldig maar summier aanduiden
vtn vormen. Het werk van Joost Sicking
iaat zich lezen en zien als een soort dag
boek. Het zijn stemmingen, gebeurtenissen
en ervaringen die in het ene werk kunnen
leiden tot leesbare teksten en zo heel direkt 8ees*
een zekere verklaring of ingang geven tot van 4
het beeld.
Workshops «Dans»
Binnen de opleiding «Pedagoog Klassieke
Dans» is een van de lesonderdelen het
kreatief bezig zijn in zgn. «Workshops».
Hierin wordt van de studenten verwacht
dat ze op eigen kracht ervaringen uit voor
gaande lessen in praktijk brengendus met
elkaar experimenteren met beweging en
dansvormen, muziek, belichting, etc.
Voor deze presentatie hebben we gekozen
voor één onderwerp, bestaande uit 4 ele
menten: zitten, liggen, staan, lopen.
Iedere groep werkt dit op eigen wijze u!*
De eerste groep 2e jaars noemt haar werk
stuk «Coo - coo - u».
«Vanuit het thema hebben we geëxperi
menteerd met de verschillende onderdelen.
aHieruit voortvloeiend ontstond een kom-
sie gewerkt toen hij in 1961 «Adieu Philip- positie die naderhand vastgelegd is op mu-
pine» maakte. Het was zijn eerste lange ziekfragmenten».
speelfilm, na een aantal korte films waar- De tweede groep 2e jaars: «In ons werk-
onder «Blue Jeans»Zjjn faam vestigde hij stuk zijn we uitgegaan van stoelen, die veel
met «Adieu Philippine», het verhaal van mogelijkheden bieden m.b.t. de opdracht.
twee zeventienjarige meisjes en een jongen Centraal staat het feit dat we met 8 per- en my
van twintig, die eerst met de een en dan met sonen maar 7 stoelen ter beschikking heb- Judy
de ander bevriend raaktDe jongen kan niet ben»
echt tussen de twee vriendinnen kiezen en De eerste groep 3e jaars«We hebben met
grijpt dan zijn oproep voor de militaire 6 mensen aan deze dans gewerkt. Ons uit-
dienst aan om aan het maken van die keuze gangspunt was een bank, waardoor een ly-
te ontshappen. nenspel is ontstaan».
(Nederlands ondertiteld) De tweede groep 3e jaars koos voor haar
werkstuk de titel «Bagatel».
«Iedere student heeft de kans gehad om
zijn eigen ideeën uit te proberen met het
thema.'Uit al deze ideeën hebben we die
-ende observatie van een auditie elementen gekozen die hebben geleid tot
/e Lambert en zijn groep in de RC A- dit compositioneel geheel
De muzikale komedie «Sam Sam», ge
schreven door Eli Asser bleek vorig
seizoen al een onvervalste topper te
zijn. In februari was dit proj-
twee keer in Tilburg te zien 1
dag 11 december krijgt U
kans om deze voorstelling mee te be
leven.
De musical wordt in een regie van
Johnny Heawood gespeeld door Lex
Goudsmit, Adèle Bloemendaal, Hans
Boskamp en Leoni Janssen. De muzi
kale leiding is in handen van Clous van
Mechelen.
■Sam Sam» is een avond uit het leven
van vier artiesten: Max, Bobby, Kitty
en Monique, die hun brood moeten
verdienen met het spelen van kin-
dertoneel (het gezelschap Sam.Sam),
maar tussen de bedrijven door, in hun
kleedkamer, de «grote rollen» spelen,
die ze nooit hebben gekregen.
Dit weekend staat in het teken van de Ame
rikaanse moderne dans. Vrijdagavond kan
het publiek kennismaken met de Judy Pa
dow Dance Company en zondag 13 decem
ber zal Ellen Fisher een solo dansperfor
mance geven in het kultureel sentrum. Beide
dansers vertegenwoordigen twee kompleet
verschillende richtingen in de moder
dans; de anti-theatrale dans, een ontwik
keling ingezet door Merce Cunningham die
definitief brak met de vastgeroeste klassieke
symboliek, tegenover de juist zeer theatrale
-lystieke bewegingen van Ellen Fisher.
y Padows choreografieën zijn dynami
sche mengelingen van precisie en overgave.
Alhoewel zy simpele passen en gebaren
kombineert met de logica van een meetkun
dige, voert zij haar bewegingen uit met een
sensuele kwetsbaarheid die een hoogst p
soonlyke emotionele inhoud bezit. F
tegenstrijdigheden kenmerken haar bewe
gingen en onderscheiden haar tegelijkertijd
van haar voorbeelden Lucinda Childs en
Yvonne Rainier met wie zij de anti-theatrale
houding, het natuurlijke gebruik van het li
chaam en het plezier in dansen gemeen heeft.
Iets vieren
in specialiteiten-restaurant
ALBERTVILLE
voor tafels In gezellig familiever
band zakenlunch, diner
recepties, bruiloft
ir familiediners
enz.
Want onze zeer uitgebreide
carte-kaart, gastronomie en
manschap staan garant voor een
geslaagd
In 1966 ontstaat de nauwe samenwerking Nadrukkelijk géén komputergrafiek.
met Gerrit Dekker en wordt de basis gelegd Gerhard Graevenitz woont vanaf 1970 in
voor de etsen en diverse meer sculpturale Amsterdam.
projekten die van 1967 tot 1969 in Zeeland
worden uitgevoerd.
De onderwerpen zijn geënt op «Het
eeuwige leven», «De bescherming'voor
Joke», «Het Evenwicht». «Hier is de
rust.»
Don’t look back
96 min.
Bob Dylan, in die tijd zelf een soort god
voor velen, is het onderwerp van deze film.
Alhoewel de opnamen vooral om hem
draaien, terwyl hij in Engeland op tournee
is in 1965, geeft de film ook de sfeer onder
de toenmalige jeugd goed weer.
(Nederlands ondertiteld)
Markus Rohrer, werd in 1950 in Zwit
serland geboren, maar ontving z(jn
opleiding in Nederland aan achtereen
volgens de Koninklijke Akademie voor
Kunst- en Vormgeving (afd. kera
miek) in Den Bosch, de Koninklijke
Akademie voor Schone Kunsten (afd.
beeldhouwen) in Antwerpen en de Ko
ninklijke Akademie in Den Haag.
Sinds 1977 heeft hij een eigen atelier in
Tilburg en is hij tevens werkzaam als
docent keramiek bij de Stichting Mu
sische Vorming Tilburg.
Concert in
de Petrus
en Pauluskerk
Wie kennis wil maken met een jong en
veelbelovend orgeltalent, zal zeker
niet mogen verzuimen het concert bij
te wonen'dat Rob Nederlof maandag
14 december a.s. ’s avonds om 20.15 u.
zal verzorgen op het orgel van de Pe
trus en Pauluskerk.
Rob Nederlof (21) studeert aan het
Brabants Conservatorium. Voor orgel
is zijn leermeester Maurice Pirennen
en voor piano Alexandru Hrisanide.
Zijn boeiend samengesteld pro
gramma geeft een aardige doorsnee
van de orgelliteratuur. Begonnen
wordt met drie werken van «oude»
meesters: de Italiaan Frescobaldi en
de Duitsers von Salem en Sicher. Uite-
raard neemt Bach een voorname
plaats in dit programma in. Naast zijn van de h<
charmante Pastorale volgen drie' va- gelen. Ht
riaties over het koraal «Nun komm eenchon
der Heiden Heiland». Het derde werk ein Ros’ ent;
van Bach is zijn trio sonate in d. Taalvariaties
Na dit klassiek gedeelte volgt een muzikale bes
meer eigentijds geluid met twee or- kerstverhaal
gelkoralen van de Belgische com-
Fl. er ponist Flor Peeters over Kerstmelo-
«■t'een dieën: «Nu syt willecome» en «Her
ders hij is geboren».
Tenslotte een zeer virtuoos werk van
Marcel Dupré: «Variations sur un
-_.j aantal metamor- Noël». In een tiental variaties, waar-
t, daarbij maakt zij op een onder verschillende waarin de virtuo-
wijze getruik van sjteit duide]ijk de hoofdro| speek be.
^:U^e^ ‘hZ licht OP ^rakteristie'
jurk en benen eronder een berglandschap wijze de verschillende facetten var.
waarin een mannetje en een vrouwtje zich kerstlied. Samengevat een programma
bewegen en suggereert zij een sfeer waarin niet enkel van «zware maar ook zeer
een kontrolerende kracht macht uitoefent. lichtvoetige muziek».
Op initiatief van de kompositie-afde- alsmede door vertoning van enkele
ling van het Brabants Conservatorium filmpjes,
zal op vrijdag 11 december aanstaande Behalve
een manifestatie plaatsvinden onder en het f
de naam «Nachtconcert». Dit concert,
dat om 21.30 uur zal aan vangen, zal
zich in diverse ruimtés van genoemd
conservatorium (Kempenbaan 27,
Tilburg) afspelen.
De kleine zeemeermin
Dit is een Japanse tekenfilm over de kleine muziek wordt vastgelegd. De andere zan-
zeemeermin Maria die op een dag weg gaat gers die optreden zijnMary Vonnie, Da-
uit zeemeerminnenland. Zij ontmoet dan vid Lucas, Sarah Boatner, Leslie Dorsey,
voor het eerst mensen en niet zo maar ge- (originele versie)
wone, maar een echte prins die zij boven
dien ook nog redt. Maria wordt stapel
verliefd op die prins en vraagt aan de zee
heks of zy ook een mens kan worden. Dat
kan met een speciaal tovermiddel, maar in
ruil voor dat middel moet zy haar stem aan
de heks geven. Bovendien zal Maria in een
luchtbel veranderen wanneer de prins met
een ander meisje trouwt.
Deze tekenfilm, die gemaakt is door Ta-
mokaru Katsumata, is ook goed te volgen
voor kinderen die nog niet zo goed kunnen
lezen, want in het sprookje wordt niet Ja
pans maar Nederlands gesproken.
DONDERDAG 17 DECEMBER
atelier ’t heks, kinderfilmhuis. 16.00 uur
DE KLEINE ZEEMEERMIN
toegang gratis.
VRIJDAG 18 DECEMBER
atelier ’t wandelbos, kinderfilmhuis.
16.00 uur
DE KLEINE ZEEMEERMIN
toegang gratis.
MAANDAG 21 DECEMBER
atelier de schuur, kinderfilmhuis. 16.00 uur
DE KLEINE ZEEMEERMIN
toegang gratis.
..v. ...vu we de la Mar theater komt Frans
Halsema en The Angels of Hope van 8 tot
en met 30 december.
Ultravox treedt 13 december op in Carré.
Black Africa treedt 4januari op in Carré. De
voorverkoop is reeds begonnen.
In het cultureel centrum «de Flint» in
Amersfoort komt het vierde Kerst Jazz
in op 20 december. De voorverkoop is be
gonnen.
Massada komt 17 december in de Stads
gehoorzaal in Leiden. De voorverkoop is
begonnen.
In de schouwburg Kunstmin in Dordrecht
wordt 12 december een winterfolkfestival
gehouden.
13 december is het winterfolkfestival in de dienst werkt
schouwburg in Arnhem. De voorverkoop is het aantal pk
begonnen. 1
Nadere informatie tussen 10.00 -16.00 uur,
bij VV’s.
Kerstkoncert
Tilburgs Vocaal Ensemble
Op zondag 13 december a.s. om 20.30 uur geeft het Tilburgs Vocaal Ensemble een
kerstkoncert in het Pauluskerkje aan de Heuvelstraat te Tilburg. Dit kamerkoor
staat onder leiding van Tony Klaasen en functioneert als vereniging binnen de
Tilburgse Muziekschool.
Instrumentale medewerking wordt verleend door Annelies Knaven, die voor het
hoofdvak harp, studeert aan het Brabants Conservatorium.
naar
schre
regi
in Pt
16 december vindt er in
iwburg Tilburg een eks-
t plaats van de Franse
jteil. Deze fantastische
zijn geboorteland op
en voeten gedragen wordt, is
t eerst op toernee in Nederland
buiten Tilbi-
laar op in Utrecht. Het konsert«v
chouwburgzaal begint om 2CI.15 uur.
Kom kijken bij
Juwelier - Horloger
SCHOUWBURGRING 27