s. z Filmhuis 1/HW ET 49,-! IE 'fyebers F Konsert (OKEN E3 450 KULTUREEL SENTRUM door Yves Duteil DRIE NIEUWE EXPOSITIES IN HET KULTUREEL SENTRUM 12 DECEMBER 1981T/M 10 JANUARI 1982 In het nieuwe de la Mar theater komt F I Henk Stoepker, I stadsarcheoloog, kiest kunstwerk van de week J Donderdag 10 december 1981 pagina 13 DE TILBURGSE KOERIER ember 1981 pagina 12 «ft Geopend Nachtkoncert in conservatorium ij uw winkelier. Theateragenda Uit W tel. 013-351135 ■■BM .w-N WV in Oisterwyk CK De Lind 57 JXJ tel. 04242-82345 ■BB rack slechts f 200,*. ZEEMEERMIN Tilburg uit. erk- Figurines me Zond, wik- NES, a la vak- S093 Poppen tejater Sjapoo Ben d’Armagnac kleuretsen Joost Sicking tekeningen en schilderijen Vrijdag 11 december 20.30 uur Judy Padow Dance Company enwoordi tingen trale <1 zon- 10.00 tot Roombonbons gesorteerd 100 gram Roonitruffels 250 gram voor open Tens direc rium Boxtel, Helfteren, 91131 obeurs, Biho, sales, nstraat 3. PELL1KAANHAL van Tony tool. iker als gemeente hui de archeologi- ite Tilburg, die neulen, de 18e- c Reuse Hoeven- eerder is oor- voor jon- rpbegeleiding en is ge- aantal Engelse kerst- jgramma al 1 en op vrij- nogmaals de ïkendste Bach ichtsgesi iloste 'watt. tf298,~ Amsterdam, g is géén his- 1 aantal in een Ons I het een 1 van Lambert Co. 15 min. Schitterer van Dave «Sam Sam» avondje met vier artiesten «huis van naast een het ene hui armen ontvangen, buurthuis mannen zijn. idam» van toort onge- llingen Deze v< )llen Cont stellenden zulk conservatorii december toegang is gr nog vermei' <ing van Moderne dans uit de nhun Verenigde Staten kook ONGESUIKERD PUDDING Roombonbon boetiek „Tosca” Speciale aanbieding 195 n-, woensdag- en igavond van 20.00 30 uur. Rumbonen O 90 100 gram voor Alles uit eigen atelier Moiiümeiuensiraai 4 (zijstraat v.d. Heuvelstr.) Donderdag 17 september 20.30 uur in het Kultureel Sentrum Kultureel SentrumFree Cinema (Direct Cinema) Cinema Vérité. Op woensdag 16 december zijn er vier films te zien, waarvan een kinderfilm. Om 14.00 u.kinderfilm «De kleine zeemeermin», om 20.30 u.«Adieu Philippine», om 22.30 u.«Lambert en Co» gevolgd door «Don’t look back». lonstelling in het Kulti zijn grafiek centraal, duidelijke ontwikkeling Iaat 'iere omlynde voorgepro- meestal in de SM 1 wanneer een i» gevestigd is lijf-huis». In 1 met open 1 in het :kt taboe In ander abstrakte vor merkt zich do ring. In plas ereo Cassette Flutter slechts gnaal/ ruisverhou- B. Hi-B toonkoppen, introle d.m.v. 18 in LED, één opna* idiomatische afslag. f399,- 0p woensdag l 1 de Stadsschou' klusief konsert [zanger Yves Dut Izanger die in [handen e ivoor het 1 ten treeJ Sansui ers: weg systeem met wofer. rheid 40 v ier twee e het Conservatorium Orkest Regionaal Harmonie Orkest, zulleii ettelijke studenten-ensembles en werken voor electronica te be luisteren zijn. De organisatoren ver wachten, dat het concert tot ongeveer 01.30 uur zal duren. rElke middag van 14.00 tot 17.00 uur Zaterdag- en zon- Stuart? Trudy Labij dag morgen van 10.00 tot komt nog vier avondei 12.00 uur burg. De muziek wi Dinsdag-, zaterdaga' tot 22.3C v December-kado, 1/z seizoensabonnement 1 samengest een aardige ïlliteratuur. ie werken van «01 Italiaan Frescobalc Het programma van dit koncert bestaat uit twee komplete werken. Voor de pauze wordt «Die Weihnachts- geschichtevan Hugo Distler uitge voerd. Deze eigentijdse kerstkompo- sitie is geschreven voor koor a capella en enkele solostemmen. Het concert van de Police, 9 januari in Leiden is helemaal uitverkocht. Van 15 december tot en met 31 januari 1982 wordt de nieuwe musical van Jos Brink, -i„ America gespeeld in Carré. Er Deze voorstelling is in feite een co-produk- tie van de Amsterdamse Waste of Time Compagnie met de Engelse Jail Warehouse Company. Jarenlange vriendschap en be wondering voor eikaars werk vormen de basis van deze samenwerking. Nu brengen ze samen de voorstelling LISTEN ...in een sfeer van geforceerde beleefdheid met een ondertoon van intrige, haat en incest, speelt zich een dagelijks patroon af van routineuze handelingen, verstoord door bi zarre uitspattingen. Een dreigende kata- strofe en de echo uit het verleden staan tegenover krankzinnige humor... Sinds 1978 is Henk Stoepke lijk archeoloog werkzaam bij- sche dienst van de gemeente T!'*" gehuisvest is in De Oliemeulen, eeuwse lynzaadmolen aan de Reitse I straat. Daar werkt een team van zeven men sen intensief aan het in kaart brengen van het archeologische kuiturele erfgoed van Tilburg. Meestal werkt een stads archeoloog binnen de wallen van een oude stad, zoals bijvoorbeeld in /--*-■ Utrecht of Maastricht. Tilburg is, t— torische stad, maar is ontstaan uit een1 gehuchtjes, waar in de 19e eeuw i enorm tempo fabrieken zijn neergezet. belangrijkste onderzoek is momenteel blootleggen van het kasteel van Tilburg, 15e-eeuws kasteel waar de funderingen zijn ontdekt Voor Henk Stoepker is het belang van ar cheologische diensten in kleinere min der tot de verbeelding sprekende steden zonder meer duidelijk. Het aantal ar cheologen dat momenteel in gemeente dienst werkt, staat niet in verhouding tot jlaatsen waar geen archeoloog is aangesteld, maar wel dagelijks aanslagen op ons kultureel erfgoed worden gepleegd. Wanneer we dat willen behouden, zullen er snel meer stadsarcheologen moeten ko men In de Oliemeulen valt het accent sterk op de edukatie. Twee jaar geleden zijn we begonnen met het oudheidkundig centrum met het doel de mensen te laten zien wat we hier aan het doen zijn. Op die manier proberen we de Tilburgse bevol king bij het archeologische gebeuren in de stad te betrekken. Naast een toenemend aantal vondstmeldingen, resulteert dat in een groeiende stroom van verzoeken om lezingen, assistentie bij het maken van scripties en andere edukatieve klussen Zijn keuze, het beeld Tors III van Mar- kus Rohrer motiveert Henk Stoepker als volgt. In De Oliemeulen vergaderen we aan - -------- - env ergaderen we aan een grote tafel, waar dit beeld precies in het midden komt te staan. Ik vind het een mooi beeld en ik denk dat het inspirerend kan werken op momenten dat de aandacht van het onderwerp afdwaalt. In plaats van pop- Kunstwerk van de 1 petjes tekenen kunnen we naar iets moois de Tilburgse Koer kijken. Een andere reden is mijn bewon- Wekelijks me'1'—' dering voor Markus als docent pottenbak- de Tilburgse ken op atelier’t Heks. Je mag het rustig een de Kunstuitl, hommage aan Markus Rohrer noemen keur ivat velerlei wer- Voor belangstellenden zullen de deu- wvii vu uur. wai uitvoerenden betreft, ren van het conservatorium op de staat de bezoekers een grote afwis- avond van 11 december gastvrij seling te wachten. Hoofdzakelijk zul- openstaan; de toegang is gratis. len werken van eigen leerkrachten en Tenslotte zij nog vermeld, dat in de studenten worden uitgevoerd, die directe omgeving van het conservato- werken evenwel zullen worden afge- rium ruime parkeergelegenheid aan- wisseld door komposities van Mozart, wezig is. I «Madam», de eigenaresse van een sekshuis, komt in moeilijkheden als de vrouwengroep uit het aangrenzende kraakpand haar handel tracht te ver zieken. «Madam» is in de Stadsschouwburg te zien op donderdag 17, vrijdag 18, za terdag 19 en zondag 20 december. De kaartverkoop voor alle vier de voor stellingen start donderdag 10 decem ber. De uit Chicago afkomstige Ellen F:?*— kombineert in haar performance haar ei fysieke en vokale mogelijkheden met een omgeving die zij maakt of manipuleert met architekturale objekten en middelen. In haar performance FIGURINES lijkt het alsof Ellen Fisher een aantal metamor- t per- fosen ondergaat, daarbij maakt zij op een Deze bijzondere, expressieve wijze gebruik van bewe- diverse attributen zoals een tafel, twee es, een beeldje. Zo worden haar benen eronder een berglandschap cen mannetje en een vrouwtje zich Chanson de la nuit Het tweede deel van het programma begint met een solo van de harpiste, die het «Chanson de la nuit» van Car los Salzedo zal spelen. Daarna zullen Anneliès Knaven en het Tilburgs Vocaal Ensemble «A Cere mony of Carols» van Benjamin Britten tieke uitvoeren. Dit werk, dat reeds in dit door het koor werd gezongen, spronkelijk geschreven genskoor en harp' bouwd op een a gastr ;hap staan igd geheel. Wild en vele andere specialiteiten Alphensebaan 14 Chaatn, tel. 01619-1586/2113 Zeer ruime parkeergelegenheid e week is een initiatief van erier en de Kunstuitleen, motiveert een lezerllezeres van ..e Koerier waarom een werk uit .„uitleen zijnlhaar speciale voor geniet. De muzikale komedie «Mac Annie M.G. Schmidt beho twijfeld tot de topvoorstellingen van het vorige theaterseizoen. Deze voor stelling met in de hoofdrollen Conny °‘iart. Trudy Labij en Ton Kuyl, l-Jen terug naar Til burg. De muziek werd geschreven door Harry Banniunk en de regie en choreografie is in handen van Paddy Stone. In deze musical worden de sjtuaties -- -- - --- n- -r- - behandeld die ontstaan ^di„ u.i^htTH“<rt>'ÏÏSri™nS KUNSTIJSBAAN «TILBURG lis worden mannen i terwijl volstrek idag 13 december 14.00 uur FIGURI NES, een solo dansperformance door El len Fisher. Poppentejater Sjapoo uit België komt op woensdag 16 december om 14.30 uur naar de studiozaal met het spel Het programma ome «Hekse of Heksenie». Het is een heel ken en ook wat uitvc toverachtig en kleurig spel, waarin het publiek ook daadwerkelijk kan mee spelen. Deze voorstelling is bedoeld voor kinderen van 5 tot en met 12 jaar. Het verhaal gaat over een heks en over Ratakras, een raaf. kracht, het is juist de tegenstelling tussen taal en beeld en de tegenstelling tussen werkelijkheid en onwerkelijkheid die zijn werk zo uniek maakt. grafiek Reeds vanaf het begin van de jaren ’60 nam Gerhard von Graevenitz (1934) een belang rijke plaats in onder de kunstenaars die er vanuit gingen dat hun beeldende kunst een vorm van onderzoek zou moeten zijn naar aspekten van visuele waarneming en daar bij gebruik zou moeten maken van de tech nische middelen, die deze tijd biedt. In de tentoonstelling in het Kultureel Sen trum staat zijn grafiek centraal, die even eens een duidelijke ontwikkeling zien. In de jaren-zestig helde n iv/8 in v'akken met duidelijk isoof/etser grammeerde figurenrasters, mees h- kontrasterende kleuren zwart - wit. maar e*n n,J de dikwijls wisselende plaats van de vor men (kwadraat, driekhoek) is aan het toe- - val overgelaten. Het resultaat Van de onre gelmatig wisselende vormen is een op-art - I icfzin effekt. Later houdt Von Graevenitz zich Ijlalvll bezig met kleurverdeling en toeval om voorlopig te eindigen met grafiek zoals nu Zaterdag 12 decemjfr 20.30 uur LISTEN in het Kultureel Sentrum te zien is; grafiek >n he> Kultureel Sentrum uitgevoerd met behulp van een komputer. Naar het voorbeeld van de Duitse koormuziek uit de reformatie met als bekendste vertegenwoordigers Schütz, Bach en Handel is «Die Weihnachtsgeschichte» ontstaan. Terwijl solostemmen de diverse rol len. (o.a. Maria, Engel, Herodes) in het kerstverhaal vertolken, zingt het koor de turbae, d.w.z. koorzettingen J- herders, de drie wijzen, de en- Het werk begint en eindigt met jraalzetting van het lied «Es ist mtsprungen»; diverse cho- over dit lied worden als ïschouwingen tijdens het I ingevoegd. Kultureel Sen- vorm' mgryke periode as pekt -lac'sont- *'ii“k loeden den sterk benadrukt in de etsen maakte van 1966 tot 1969. Ben d’Armagnac werd in 1940 in Am sterdam geboren en overleed in 1978. In 1965 maakte hij kennis met filosc Anton Heyboer. In die periode t met etsen. Ben d’Armagnac is op 28 september 1978 overleden. Hij was één van de richtingge- Gerhard vnn Graevenitz vende kunstenaars in de jaren zeventig; von UrraevenilZ performance is mede dank zij hem tot een volwaardig medium geworden. De per formance was voor Ben d’Armagnac het middel bij uitstek om zijn eigen lichaam en »»»«t tot direkt referentiepunt te maken van het menselijk bestaan. De tentoonstelling in het F trum staat stil bij een belar werk deformeert het schrift tot aan het begin van Ben d’Armagnt vorm. Het nieuwe werk ken- wikkeling. De samenwerking en invk merkt zich door een nog direktere benade- van Anton Heyboer en Gerrit Dekker ring. In plaats van de vertaling in beelden den sterk benadrukt in de etsen di wordt een groot deel van het verhaal - direkt in teksten in het beeld opgenomen. Sommige werken bestaan zelfs uitsluitend uit schrift, waardoor de afstand tussen kunstenaar en zijn publiek minimaal wordt. Toch verliest zijn werk niet de beeldende liederen (Christmas Carols). Britten heeft een verrassend muzi kale sfeer in de meerstemmige koor zettingen en de harpbegeleiding weten te scheppen. Het werk begint en eindigt met het gregoriaanse «Hodie Christus natus est»tijdens het zingen hiervan trok het koor volgens Engelse traditie de kerk binnen (progression) en aan het einde weer weg (regres sion). Het gekozen beeld stamt uit een reeks torsen van enkele jaren geleden, ge boetseerd in een vrij archaïsche vor mentaal. Het is hol opgebouwd uit klei, bewerkt met kleuroxides en ge bakken op een temperatuur van 1100 graden C. Niet alleen de vormgeving en de spanning van de lynen zijn van belang, maar ook het haptische ervan vorm en huid nodigen de be schouwer uit het beeld aan te raken en al tastend verder te verkennen. Daar door wordt de visuele indruk aange vuld en versterkt. Tegenwoordig is Markus Rohrer bezig met een reeks witte reliëfs, uitgevoerd in een spe ciale poiyestertechniek. De reliëfs zijn geïnspireerd op doeken en gevouwen op papier. Wat steeds weer terugkomt in het werk van Markus Rohrer zyn de portretkoppen. Het gaat hem niet al leen om het vertalen van de tnenselijke vormen in klei, maar vooral ook om de psychologische aspekten ervan. Daar naast ontwerpt hij ook portret- en an dere penningen die dan in brons ge goten worden. In de loop van de tijd heeft Markus Rohrer ook een aparte techniek ontwikkeld om heel efficiënt gipsmallen te vervaardigen voor het afgieten van beelden. Een handige kombinatie van vindingrijkheid en Zwitserse precisie. Adieu Philippine (108 min.) Jacques Rozier had al jarenlang, vooma- j melijk als assistent-regisseur, bij de televi sie gewerkt toen hij in 1961 «Adieu Philip pine» maakte. Het Nieuw werk van Joost Sicking (geb. 1932) garandeert bij elke presentatie de verras sing van grote hoeveelheden inhoudelijke en formele nieuwe elementen. Wat blijft I zijnde zachte kleuren, een intieme sfeer en I het zorgvuldig maar summier aanduiden vtn vormen. Het werk van Joost Sicking iaat zich lezen en zien als een soort dag boek. Het zijn stemmingen, gebeurtenissen en ervaringen die in het ene werk kunnen leiden tot leesbare teksten en zo heel direkt 8ees* een zekere verklaring of ingang geven tot van 4 het beeld. Workshops «Dans» Binnen de opleiding «Pedagoog Klassieke Dans» is een van de lesonderdelen het kreatief bezig zijn in zgn. «Workshops». Hierin wordt van de studenten verwacht dat ze op eigen kracht ervaringen uit voor gaande lessen in praktijk brengendus met elkaar experimenteren met beweging en dansvormen, muziek, belichting, etc. Voor deze presentatie hebben we gekozen voor één onderwerp, bestaande uit 4 ele menten: zitten, liggen, staan, lopen. Iedere groep werkt dit op eigen wijze u!* De eerste groep 2e jaars noemt haar werk stuk «Coo - coo - u». «Vanuit het thema hebben we geëxperi menteerd met de verschillende onderdelen. aHieruit voortvloeiend ontstond een kom- sie gewerkt toen hij in 1961 «Adieu Philip- positie die naderhand vastgelegd is op mu- pine» maakte. Het was zijn eerste lange ziekfragmenten». speelfilm, na een aantal korte films waar- De tweede groep 2e jaars: «In ons werk- onder «Blue Jeans»Zjjn faam vestigde hij stuk zijn we uitgegaan van stoelen, die veel met «Adieu Philippine», het verhaal van mogelijkheden bieden m.b.t. de opdracht. twee zeventienjarige meisjes en een jongen Centraal staat het feit dat we met 8 per- en my van twintig, die eerst met de een en dan met sonen maar 7 stoelen ter beschikking heb- Judy de ander bevriend raaktDe jongen kan niet ben» echt tussen de twee vriendinnen kiezen en De eerste groep 3e jaars«We hebben met grijpt dan zijn oproep voor de militaire 6 mensen aan deze dans gewerkt. Ons uit- dienst aan om aan het maken van die keuze gangspunt was een bank, waardoor een ly- te ontshappen. nenspel is ontstaan». (Nederlands ondertiteld) De tweede groep 3e jaars koos voor haar werkstuk de titel «Bagatel». «Iedere student heeft de kans gehad om zijn eigen ideeën uit te proberen met het thema.'Uit al deze ideeën hebben we die -ende observatie van een auditie elementen gekozen die hebben geleid tot /e Lambert en zijn groep in de RC A- dit compositioneel geheel De muzikale komedie «Sam Sam», ge schreven door Eli Asser bleek vorig seizoen al een onvervalste topper te zijn. In februari was dit proj- twee keer in Tilburg te zien 1 dag 11 december krijgt U kans om deze voorstelling mee te be leven. De musical wordt in een regie van Johnny Heawood gespeeld door Lex Goudsmit, Adèle Bloemendaal, Hans Boskamp en Leoni Janssen. De muzi kale leiding is in handen van Clous van Mechelen. ■Sam Sam» is een avond uit het leven van vier artiesten: Max, Bobby, Kitty en Monique, die hun brood moeten verdienen met het spelen van kin- dertoneel (het gezelschap Sam.Sam), maar tussen de bedrijven door, in hun kleedkamer, de «grote rollen» spelen, die ze nooit hebben gekregen. Dit weekend staat in het teken van de Ame rikaanse moderne dans. Vrijdagavond kan het publiek kennismaken met de Judy Pa dow Dance Company en zondag 13 decem ber zal Ellen Fisher een solo dansperfor mance geven in het kultureel sentrum. Beide dansers vertegenwoordigen twee kompleet verschillende richtingen in de moder dans; de anti-theatrale dans, een ontwik keling ingezet door Merce Cunningham die definitief brak met de vastgeroeste klassieke symboliek, tegenover de juist zeer theatrale -lystieke bewegingen van Ellen Fisher. y Padows choreografieën zijn dynami sche mengelingen van precisie en overgave. Alhoewel zy simpele passen en gebaren kombineert met de logica van een meetkun dige, voert zij haar bewegingen uit met een sensuele kwetsbaarheid die een hoogst p soonlyke emotionele inhoud bezit. F tegenstrijdigheden kenmerken haar bewe gingen en onderscheiden haar tegelijkertijd van haar voorbeelden Lucinda Childs en Yvonne Rainier met wie zij de anti-theatrale houding, het natuurlijke gebruik van het li chaam en het plezier in dansen gemeen heeft. Iets vieren in specialiteiten-restaurant ALBERTVILLE voor tafels In gezellig familiever band zakenlunch, diner recepties, bruiloft ir familiediners enz. Want onze zeer uitgebreide carte-kaart, gastronomie en manschap staan garant voor een geslaagd In 1966 ontstaat de nauwe samenwerking Nadrukkelijk géén komputergrafiek. met Gerrit Dekker en wordt de basis gelegd Gerhard Graevenitz woont vanaf 1970 in voor de etsen en diverse meer sculpturale Amsterdam. projekten die van 1967 tot 1969 in Zeeland worden uitgevoerd. De onderwerpen zijn geënt op «Het eeuwige leven», «De bescherming'voor Joke», «Het Evenwicht». «Hier is de rust.» Don’t look back 96 min. Bob Dylan, in die tijd zelf een soort god voor velen, is het onderwerp van deze film. Alhoewel de opnamen vooral om hem draaien, terwyl hij in Engeland op tournee is in 1965, geeft de film ook de sfeer onder de toenmalige jeugd goed weer. (Nederlands ondertiteld) Markus Rohrer, werd in 1950 in Zwit serland geboren, maar ontving z(jn opleiding in Nederland aan achtereen volgens de Koninklijke Akademie voor Kunst- en Vormgeving (afd. kera miek) in Den Bosch, de Koninklijke Akademie voor Schone Kunsten (afd. beeldhouwen) in Antwerpen en de Ko ninklijke Akademie in Den Haag. Sinds 1977 heeft hij een eigen atelier in Tilburg en is hij tevens werkzaam als docent keramiek bij de Stichting Mu sische Vorming Tilburg. Concert in de Petrus en Pauluskerk Wie kennis wil maken met een jong en veelbelovend orgeltalent, zal zeker niet mogen verzuimen het concert bij te wonen'dat Rob Nederlof maandag 14 december a.s. ’s avonds om 20.15 u. zal verzorgen op het orgel van de Pe trus en Pauluskerk. Rob Nederlof (21) studeert aan het Brabants Conservatorium. Voor orgel is zijn leermeester Maurice Pirennen en voor piano Alexandru Hrisanide. Zijn boeiend samengesteld pro gramma geeft een aardige doorsnee van de orgelliteratuur. Begonnen wordt met drie werken van «oude» meesters: de Italiaan Frescobaldi en de Duitsers von Salem en Sicher. Uite- raard neemt Bach een voorname plaats in dit programma in. Naast zijn van de h< charmante Pastorale volgen drie' va- gelen. Ht riaties over het koraal «Nun komm eenchon der Heiden Heiland». Het derde werk ein Ros’ ent; van Bach is zijn trio sonate in d. Taalvariaties Na dit klassiek gedeelte volgt een muzikale bes meer eigentijds geluid met twee or- kerstverhaal gelkoralen van de Belgische com- Fl. er ponist Flor Peeters over Kerstmelo- «■t'een dieën: «Nu syt willecome» en «Her ders hij is geboren». Tenslotte een zeer virtuoos werk van Marcel Dupré: «Variations sur un -_.j aantal metamor- Noël». In een tiental variaties, waar- t, daarbij maakt zij op een onder verschillende waarin de virtuo- wijze getruik van sjteit duide]ijk de hoofdro| speek be. ^:U^e^ ‘hZ licht OP ^rakteristie' jurk en benen eronder een berglandschap wijze de verschillende facetten var. waarin een mannetje en een vrouwtje zich kerstlied. Samengevat een programma bewegen en suggereert zij een sfeer waarin niet enkel van «zware maar ook zeer een kontrolerende kracht macht uitoefent. lichtvoetige muziek». Op initiatief van de kompositie-afde- alsmede door vertoning van enkele ling van het Brabants Conservatorium filmpjes, zal op vrijdag 11 december aanstaande Behalve een manifestatie plaatsvinden onder en het f de naam «Nachtconcert». Dit concert, dat om 21.30 uur zal aan vangen, zal zich in diverse ruimtés van genoemd conservatorium (Kempenbaan 27, Tilburg) afspelen. De kleine zeemeermin Dit is een Japanse tekenfilm over de kleine muziek wordt vastgelegd. De andere zan- zeemeermin Maria die op een dag weg gaat gers die optreden zijnMary Vonnie, Da- uit zeemeerminnenland. Zij ontmoet dan vid Lucas, Sarah Boatner, Leslie Dorsey, voor het eerst mensen en niet zo maar ge- (originele versie) wone, maar een echte prins die zij boven dien ook nog redt. Maria wordt stapel verliefd op die prins en vraagt aan de zee heks of zy ook een mens kan worden. Dat kan met een speciaal tovermiddel, maar in ruil voor dat middel moet zy haar stem aan de heks geven. Bovendien zal Maria in een luchtbel veranderen wanneer de prins met een ander meisje trouwt. Deze tekenfilm, die gemaakt is door Ta- mokaru Katsumata, is ook goed te volgen voor kinderen die nog niet zo goed kunnen lezen, want in het sprookje wordt niet Ja pans maar Nederlands gesproken. DONDERDAG 17 DECEMBER atelier ’t heks, kinderfilmhuis. 16.00 uur DE KLEINE ZEEMEERMIN toegang gratis. VRIJDAG 18 DECEMBER atelier ’t wandelbos, kinderfilmhuis. 16.00 uur DE KLEINE ZEEMEERMIN toegang gratis. MAANDAG 21 DECEMBER atelier de schuur, kinderfilmhuis. 16.00 uur DE KLEINE ZEEMEERMIN toegang gratis. ..v. ...vu we de la Mar theater komt Frans Halsema en The Angels of Hope van 8 tot en met 30 december. Ultravox treedt 13 december op in Carré. Black Africa treedt 4januari op in Carré. De voorverkoop is reeds begonnen. In het cultureel centrum «de Flint» in Amersfoort komt het vierde Kerst Jazz in op 20 december. De voorverkoop is be gonnen. Massada komt 17 december in de Stads gehoorzaal in Leiden. De voorverkoop is begonnen. In de schouwburg Kunstmin in Dordrecht wordt 12 december een winterfolkfestival gehouden. 13 december is het winterfolkfestival in de dienst werkt schouwburg in Arnhem. De voorverkoop is het aantal pk begonnen. 1 Nadere informatie tussen 10.00 -16.00 uur, bij VV’s. Kerstkoncert Tilburgs Vocaal Ensemble Op zondag 13 december a.s. om 20.30 uur geeft het Tilburgs Vocaal Ensemble een kerstkoncert in het Pauluskerkje aan de Heuvelstraat te Tilburg. Dit kamerkoor staat onder leiding van Tony Klaasen en functioneert als vereniging binnen de Tilburgse Muziekschool. Instrumentale medewerking wordt verleend door Annelies Knaven, die voor het hoofdvak harp, studeert aan het Brabants Conservatorium. naar schre regi in Pt 16 december vindt er in iwburg Tilburg een eks- t plaats van de Franse jteil. Deze fantastische zijn geboorteland op en voeten gedragen wordt, is t eerst op toernee in Nederland buiten Tilbi- laar op in Utrecht. Het konsert«v chouwburgzaal begint om 2CI.15 uur. Kom kijken bij Juwelier - Horloger SCHOUWBURGRING 27

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1981 | | pagina 13