TE IK! 'fyehe/s SCHOUWBURGRING 27 KULTUREEL SENTRUM CTDnccpnnf jd- th s nu^s^si.-s ssJsJisJDurti? s :L£?ursi? cc ooi Filmhuis A TILBURG tóUOQVSX Nieuw in Tilburg 2 3 4 5 9 16 23 2 KULTUREEL SENTRUM Musical «Madam komt terug «Lude» Zuster Jesualda kiest kunstwerk van de week Ti Donderdag 26 november 1981 pagina 21 DE TILBURGSE KOERIER mber 1981 pagina 20 AGENDA DECEMBER 1981 THEATER MUZIEK FILM INSTALLATIE slaapvoorlichter^ Vingers van de macht Vrijdag 11 december I Theaterzaal, 20.30 u. Judy Padow Dance Company; moderne dans uit de Verenigde Staten. Donderdag 3 december 20.30 uur speelt de Coöp.vereniging De i de Studio-zaai van de Stadsschouwburg. Jones Alk, USA, 1966 i hun <ale ir De dierenboerderij 0NG99 Slaapwinkel maakt dekbedden dons- vulmachine met de nieuwste Sammie America’s M.A.M. Er li< ringent met meer i Koningsplein 1, Tilburg (013) 436756 slaapwinkel schouwburgrlng 25, tilburg - tel. 422122 juden en spelen zc :nde paarden, de i. Mas jsthume ont- daarom zal er in ima «gehandeld» Animatiefilms van de Canadian Filmboard met o.a. Norman Mc Laren, Co Hoedeman, Paul Driessen e.a. Woensdag 2 december Kinderfilmhuis I Studiozaal Stadsschou'wbi DE DIERENBOERDERIJ (Animal Farm I tannië 8-12 jaar. ?uS”SV,c,"“' Oude Amerikaanse animatiefilms I Animatiefilms van Co Hoedeman speelt Kees A A Woensdag 30 december WW Animatiefilms van Zaterdag 2 januari Filmhuis, 14.00 u. Animatiefilms do. en vrij. - avond van van 13.00 tot 16.30 uur; jurg, 14.00 uur Hallas Batchelor, Free Cinema, 20.30 uur tuker, Robert Drew. Richard Leacock, D.A. Penneba- Oft Zondag 20 december kistallatfe ALITE THIJSEN Factorij -Lude» in J Q Zaterdag 19 december W Installatie ALITE THIJSEN Groot - Brit- Theatertaxi staat vanaf 1 december voor U klaar De muzikal topvoorstelli Conny f muziek Paddy Stor december. Volksmuziek door Vlaamse groep Peter Vos, werd van deze week, ie; de Christus on lijdende han- dat is een TENTOONSTELLINGEN t.m. 9-12-’81 TECHNIEK VAN HET TEKENEN EN SCHILDEREN; een edukatieve tentoonstelling t.m. 9-12-81 PETER THIJS: schilderijen 12-12-81 t.m. 10-01- 82 BEN D’ARMAGNAC: kleuretsen 12-12-'81 t.m. 10-01- 82 GERHARD VON GRAEVENITZ: grafiek 12-12- 81 t.m. 10-01-’82 JOOST SICKING, tekeningen, schilderijen 23-12-81 t.m. 03-01-’82 MADE IN HOLLAND: tentoonstelling over anima tiefilms Openingstijden: di. t.m. vrij. 10.00-18.00 uur; woe., do. en vrij. - avoi 19.00 tot 21.30 uur; zat. 10.00 tot. 16.30 uur; zon. van 13.00 tot 16.2 maandag gesloten. 24 december en 31 december na 17.00 uur gesloten. 25 december en 1 januari gesloten. 26 december open van 13.00 tot 16.30 uur. Donderdag 24 december KtmeX°anseanimatiefi Ims II Animatiefilms van Paul Driessen Zaterdag 5 december KW^Ï.how,,.™ samenscholing van «Waste of Time» - mimespelers Frits Jansen en Wouter Steenbergen ligt een Constant iboekje voor je klaar dan 150 modellen. Gratis! Kom kijken bij Juwelier - Horloger Zaterdag 26 december fcO Trio JANSSEN, BAARS EN ROUPPE VAN DER VOORT speelt heden daagse geïmproviseerde muziek. Zondag 27 december J g Filmhuis, 14.00 u. Animatiefilms van Gerrit van Dijk, Niek Reus, Ronald Bijlsma, Ronald Raayma- kers, Karin Wiertz, Jac Verbeek e.a. ;er heeft wel eens oog in oog <<Inrim>>, een litho van een echte Zuster Jesualda tens|otte het kunstwerk In de schouwburg de borstbeel- ,<Het werk fascineert me; on Hermans, Albert van Dalsum zichtbaar gemaakt, alleen de en Mary Dresselhuys; in het gemeentehuis den en voeten worden getoond, de bekende werkman, koningin Beatrix, en beeld om over na te denken. prinses Juliana. ;n a™-*--» Woensdag 16 december Kinderfilmhuis, 14.00 u. DE KLEINE ZEEMEERMIN, Tamokaru Katsumafa, Japan, vanaf 6 jaar Woensdag 16 december Filmhuis: Cinéma Vérité Free Cinema 20.30 u. ADIEU PHILIPPINE, Jacques Rozier, Frankrijk, 1962 Woensdag 16 december Filmhuis: Cinéma Vérité Free Cinema, 22.30 u. LAMBERT AND CO., D.A. Pennebaker, USA, 1964 DON 'T LOOK BACK, D A. Pennebaker. Howard en y Sacksioni heeft zich tot een virtuoos gitaar ontwikkeld. Dat zal hij ook nu bewijzen. Hij brengt een show sa- jesteld uit bekende en minder bekende nummers uit zijn omvangrijke repertoire. Hij wordt hierbij muzikaal ondersteund door een begeleidingsgroepje, bestaande uit Jan Bhagwandin (slagwerk), Nancy Green (cello) en Hans Nieuwint (synthesi zer, toetsen). Zijn grote bekendheid heeft hij vooral te danken aan de periode dat hij meewerkte aan de voorstellingen van Herman van Veen. De vele duizenden die Harry aan het werk zagen in de programma’s van van Veen hebben hem al vanaf zijn eerste solo op de handen gedragen. Niet alleen zijn muzikaal talent, ook zijn sympatieke verschijning hebben die populariteit aanvankelijk in de hand gewerkt. Zijn solo’s werden altijd als een eigen geheel binnen het kader van het totale programma gewaardeerd. Het konsert vindt plaats op dinsdag 1 de cember om 20.15 uur in de Schouwburg zaal. Woensdag 2 december D.A. Pennebaker, USA, 1961 Onmiddellijk na de pauze worden de aan tallen en de adressen door de schouwburg doorgegeven aan de firma Stationtaxi. Na afloop van de voorstelling staat dan dè Theatertaxi voor U klaar bij de uitgang van de schouwburg. Woensdag 2 december WE ARE THE LAMBETH BOYS, Karei Re,sz. Groot - Brittannië 1959 NICE TIME, Alain Tanner I Claude Goretta, Groot - Brittannië, 1957 M Zaterdag 12 december LISTEN: een mime produktie ontstaan door een samenwerking van Fran Waller Zeper (Waste of Time) en Laura Gilbert (Jail Warehouse) m.m.v. Derek Wilson en Felix Strategies u n Donderdag 10 december III Theaterzaal, 20.30 u. W DE AKADEMIE VAN LINKSE KLASSIEKEN: een muziektheaterproduktie door studenten van de Arnhemse toneelschool ale komedie «Madam- van Annie M.G. Schmidt t Hingen van het vorige theaterseizoen. Deze voorstel Stuart, Trudy Labij en Ton Kuyl, komt nog t werd geschreven door Harry Bannink en de regie en Mie. De voorstelling is te zien op donderdag 17, vrijda; r. De kaartverkoop voor die vier dé voorstellingen star Cinéma - Vérité Free Cinema ■Sen Direct Cinema Dit jaar vindt er voor de 4e maal een Cine- the Norh», deed hem er toe besluiten zich mathema - festival plaats in Amsterdam, af te zetten tegen alle gebruiken en kon- Het thema is dit keer «Cinema - vérité, venties van Hollywood. Leacock ziet de Free Cinema. Direct Cinema». Drie voor- kameraalseen stukje gereedschap. Hetgaat namelijk dokumentaire stromingen, welke bij hem om het vastleggen van de wer- in de jaren 50 en 60 in respektievelijk kelijkheid zoals een filmmaker die ziet. Frankrijk. Engeland, de Verenigde Staten Raadpleeg voor het programma de agenda en Canada hun hoogtepunt bereikten. Het van het kultureel sentrum op deze pagina. gedeelte van dit Let op; het filmhuis is op woensdag 2 de- december, cember niet in het kultureel sentrum maar litgebreide in de studiozaal van de stadsschouwburg. Woensdag 2 december kindetfilm- huis in de studiozaal van de stads schouwburg. Aanvang 14.00 uur voornaamste filmmakers kunnen wor- i genoemd Tony Richardson. Karel -Lindsay Anderson, netna is gecentreerd i Zijn werk als kar— Woensdag 9 december Filmhuis: Cii 5ma Vérité IF THE CHAIR, Gregory Shul ker, USA, 1961 THE CHILDREN WERE WATCHING, Richard Leacock, Robert Drew, USA, 1960 Woensdag 9 december Filmhuis: Cinéma Vérité Free Cinema, 22.30 u. MOI, UN NOIR, Jean Rouch, Frankrijk, 1959 Met ingang van 1 december kunnen be zoekers van de Stadsschouwburg Tilburg gebruik maken van de Theatertaxi. In de afgelopen maanden zjjn de plannen voor de Theatertaxi ontwikkeld door de direkties van de Stadssschouwburgen de firma Station taxi in Tilburg. De Theatertaxi biedt U een z- manier om na afloop van de voorstelling naar huis te komen. Bezoekers, die woon achtig zijn in Tilburg, Goirle, Berkel-En- schot, Riel en Loon-op-Zand kunnen voor slechts vier gulden gebruik maken van de Rum Theatertaxi. De voordelen van de Theatertaxi zijn zeer groot. Veel mensen willen 's avonds laat niet alleen over straat. Het wachten op de bussen van het openbaar vervoer is voor bij. Het zoeken naar parkeerplaatsen, wat vooral tijdens de wekelijkse koopavond een groot probleem vormt, is eveneens verleden tijd. U wacht na afloop van de voorstelling in de hal van de schou wbur U wordt vervolgens door de Theater voor Uw huisdeur afgezet. De prijs voor zo’n Theatertaxi-ritje is zeer voordelig. Het verschijnsel Theatertaxi» is niet nieuw. Er zijn al zo’n twintig steden waar deze vorm van 1 Dank zij de san Stationtaxi kan i gestart worden. Bezoekers, die van de Theatertaxi gebruik willen maken, hebben daarvoor twee mo gelijkheden. Zij kunnen bij het kopen van een toegangsbewijs aan de kassa tevens een Theatertaxibon aanschaffen. U geeft uw adres of de voorstelling op de-- bonnen kunnen ook aangescl de avond van de voorstelling. U kunt tot en met de pauze van de voor stelling de bonnen verkrijgen bij de sup poost in de hoofdhal. 1 te dringen om naar i ilk te promos 'ingen leidden rksessen ste«. vezen moes de huidige opstelling dan maar een tijdje act het viertal Vlaming— kaal heeft gevonden, levert een puntgaaf konsertje af». Toneelgroep «Takkentoneel» «Vingers van de macht» van Holierhoek in een regie van Joep Straathof. Het gaat hier om een eenakter waarin ons haarscherp wordt aangetoond, dat macht heel gemeen en gevaarlijk kan zijn Macht verkrijg je maar al te vaak door andere mensen te kleineren. Macht groeit naarmate de onmacht groter wordt. Het voor schut zetten van mensen komt vaak voort uit eigen onmacht. Macht en onmacht liggen niet ver van elkaar af. Door het spel van kinderen kunnen wij inzicht krijgen in het proces naar macht. Beoeiend wórdt het omdat een Drie avonden speelt John Lanting’s Theater van de Lach de dolkomische klucht «Een van de kinderen gehandiapt is. Onze scheve schaats» in de schouwburg-zaal. Een avond lang lachen, gieren en brullen. De reakties op het spel kunnen van uit- centrale figuur in deze klucht is Bas Tenberg die op een goeie dag op een voor hem eenlopende aard zijn. onbekend landgoed mag verschijnen. Daar zou hij een grote som geld in ontvangst nemen. Te Zien' zaterdag 28 november in pop- De voorwaarden, die aan deze schenking zijn verbonden, zijn echter zodanig opgesteld, pentheater «Sapperlipopet»Diony- dat eJ m?arP6?00" en ni*‘mee[dan hierv0?r in aanm^king kan komen.'Endus siusstr lla Tlburc Zondac ^9 no- hoe kan het ook anders in een blijspel, verschijnen er kapers opde kust, die voor het nodige roet in het eten zullen zorgen. vember in de Studiozaal van de Stads- <<Een scheve schaats» wordt gebracht op vrijdag 27, zaterdag 28 en zondag 29 november schouwburg. Aanvang 20.30 uur. om 20.15 uur. De voorstelling op zaterdag 28 november is uitverkocht. sualda is met name bekend geworden do haar markante koppen van theater persoonlijkheden als Albert van Dalsum, Hans Tiemeyer, Henk van Ulsen en Toon Hermans. «Mijn vader had in het Gelderse Gendt een toneelschool. Zelf heb ik niet veel aan toneelspelen gedaan, maar naar het theater gaan, deed ik veel en graag. Mijn eerste opdracht «Albert van Dalsum» kwam van de schouwburg, daarna volgden Toon Hermans en Hans Tiemeyer. Mijn heer De Brabander stelde voor om ook een aktrice te portretteren en dat werd Mary Dresselhuys. Henk van Ulsen, die het por tret van Mary onthulde, werd op voorstel van Mary Dresselhuys het volgende model. Op Henk volgde tenslotte Guus Hermus. Een indrukwekkende reeks borstbeelden vervaardigd in betrekkelijk korte tjjd, want pas na 30 jaar onderwijs in tekenen en kunstgeschiedenis te hebben gegeven aan een middelbare miesjesschool in Am sterdam, ging zuster Jesualda zich op de Rijksakademie wijden aan het beeldhouwen. De laatste jaren doet zij het wat rustiger aan en neemt zij incidenteel een opdracht aan. Momenteel is zij bezig aan een beeld voor het blindeninstituut in Grave. «Het beeld stelt een blind meisje dat met een stok loopt, voor. Ik moet mij, voordat ik aan het werk kan, eerst voor stellen en invoelen hoe een blind mens zich voortbeweegt; een langdurig en intensief proces». Het was voor zuster Jesualda niet gemak kelijk een kunstwerk van de week uit te zoeken. Haar keuze viel maar liefst op drie werken, waaronder «Insekt» van Niels van Spaendonck en «Encounter» van Nanny Mulder. Allemaal werken die haar iets de den en door de vorm en kleur fascineerde. De suksesvolle Vlaamse volks- muziekgroep «Rum wiens muziek je in de verte kunt beschouwen als een kruising tussen Wannes van de Velde en Flairck, zal op vrijdag 27 november om 20.30 uur in de Studio-zaal van de Stadsschouwburg een muzikaal programma verzorgen. De groep mfikTopnS ?“d i?ken KOïlSCrt dOOF E axl vaak van een vernieuwde tekst is voorzien. i v~'r Er worden tal van snaar- en blaasin- H.aFFV SüCKSlOIll strumfenten vakkundig en funktioneel be- speeld. Rum bestaat uit vier personen: Dirk -- -- van Esbroeck (zang, gitaar, hobo), Frakke Harry Sacksioni heeft zich tot een vi van service-verlemng bestaat. Am (trombone> alttuba, bastuba, °P de gitaar ontwikkeld. Dat zal hij ^menwerking met de firma bouzouki), jean-Pierre van Hees (fluiten, weer bewijzen. Hij brengt een sh< i nu ook in Tilburg hiermee doede]zak) en Juan Masondo (gitaar, re- mengesteld uit bekende en minder be quinto, bouzouki). nummers uit ziin omvanmike rene Een recensent schreef naar aanleding van een optreden door Rum «Al geruime tijd staat Rum te dringen om naar de eredivisie u «r it a van de te promoveren, maar interne tertaxibon aanschaffen. U geeft verschuivingen leidden ertoe dat reeds be- 3p en wu vermelden de datum van haa,de suksessen steeds weer eerst riling op de bon. De Theatertax- njeuw bewezen moesten worden Rum P --schaft worden op de huidjge opstelling moet dat veranderen _u_ «zhterwege laten, want ingen dat elkaar nu muzi- iden, leverde gisteravond Uw voordeel U ziet wat er in het dekbed gaat. Wij importeren zelf de beste donssoorten uit Oost-Europa. Het grootste voordeel... een betere kwaliteit. Inspraakservice: op verzoek meer of minder dons naar «Uw» warmtebehoefte. Wilt u het allemaal met eigen ogen zien, kom naar Ditvoorst Slaapwinkel voor een vrijblijvende informatie en demonstratie. Zondagmiddag 29 november 1981 treedt in Udenhouds trefsentrum Uto- pia de nieuwe groep op van Sammie America. De band draagt de naam Sammie America’s M.A.M. Het concert dat ze zondag geven, is het eerste in die samenstelling die be staat uit: Antoine Croese (gitaar), Ma rijke Braak (mini-casio synthesisers) en Sammie America (bas en zang). Liefhebbers van nieuwe muziek ko men zondag in Utopia dus wel aan hun trekken. Aanvang 15.30 uur! v Donderdag 17 december K Theateftaal, 20.30 u. Studenten van de Afdeling Dans van het Brabants Conservatorium brengen eigen werk •4 Q Vrijdag 18 december I K Theaterzaal 20.30 u. w Installatie ALITE THIJSEN behoort ongetwijfeld tot de In de zomer is de muzikale komedie «Ma- elling met in de hoofdrollen: dam» na een speelperiode van een halfjaar vier avonden terug naar Tilburg. De enigszins aangepast. Bovendien werd het i- choreografie is in handen van aantal medewerkenden uitgebreid van 25 .jdag 18, zaterdag 19 en zondag 20 tot 30 mensen. De eerste reakties wijzen start op donderdag 10 december. uit, dat «Madam» nog flitsender, spr’"- kelender en komischer geworden is. In deze musical worden de situaties behan deld die ontstaan wanneer een «huis van lichte zeden» gevestigd is naast een «blijf van mi|n lijt-huis». In het ene huis worden mannen met open armen ontvangen, terwijl in het buurthuis mannen volstrekt taboe zijn. «Madam» de eigenares van een sekshuis, komt in moeilijkheden als de vrouwen groep uit het aangrenzende kraakpand haar handel tracht te verzieken. Een aktie op instigatie van Anita, één van Madam’s meisjes dié naar de feministen is overgelo pen, leidt bijna tot definitieve sluiting van het sekshuis. Donderdag 3 december Studiozaal Stadsschouwburg, 29.30 uur. Coöp. vereniging De Factorij met LUDE een grillige kollagevan slapstick, anti- dialogen en muzikale Intermezzo'S. Vrijdag 4 december Studiozaal Stadsschouwburg, 20.30 uur Muziekensemble HOKETUS met werk van Louis Andriessen, Huib Emmeren Cornells de Bondt 4 0 Zonda9 13 december O FIGURINES: een solo dansperformance door Ellen Fisher Zes akteurs en twee muzikanten hebben na hun afstuderen gemeend zich niet, zoals "..'."I- aan te moeten eeds bestaande gezel- rif een gezelschap op te ïsulteerd heeft in de op- iting van de coöperatieve vereniging eaterwerkplaats De Factorij. De F—- -r van de Arbeiderspers, torij heeft ook een doel nl. het behartig.. student brieven sorteerde op het Van de belangen van haar leden door het stkantoor, toen zijn aandacht scheppen van een werksituatie, waarin elk etroffen door een met sierlijk te- van de leden met de meest uiteenlopende L verluchte enveloppe die als af- vormen van theater kan bezig zijn. De uc naam van Peter Vos droeg. Factorij bestaat uit Anne Buurma, Ma- 1 was toen redacteur van het stu- ryke Beversluis, René Eljon, Esgo Heil, jlad Popria Cures. Hij zocht de Joseph Kakisina, Matthias Maat, Kees enaar op en vroeg hem vignetten te Schadee en Felix-Jan Kuypers. rranKnjK, tngeiana, ae veremgae staten ken voor het blad. Rinus Ferdinan- Lude is het eerste stuk van dit jonge en Canada hun hoogtepunt bereikten. Het dusse, toen ook redakteur van P.C., eigenzinnige clubje theatermakers. Lude is Tilburgs Filmhuis zal een gedeelte van dit zorgde ervoor dat hjj in Vrij Nederland een grillige kollage van slapstick, anti- festival overnemen op-, 9 en 16december, kon tekenen. Sindsdien is zijn ster ge- dialogen (gesprekspartners lijken meestal J'JdeunS deze| da8en een uitgebreide stegen met uitgaven als «Beestenkwartet alleen hun eigen gedachten te volgen) en brochure verkrijgbaar zijn met informatie (wie kent ze niet, de mafkikker, slod- muzikale intermezzo. De tekst is voor een °ye'' het festival, programma-overzicht. dervos. snotaap en luistervink), ’t klein dee| ontleend aan of geïnspireerd op lite- filmbeschnjvingen en artikelen Pueinellenboek en Honderd Reigers, raire citaten andere bestaande teksten Er Cinema venté wordt voornamelijk geasso- - - worden n gesteld naar de zin en bete- cieerdmethetwerk vanJean Rouch.de kenis bijvoorbeeld kunst en filosofie. Ant- antropoloog die vele films maakte en nog woorden worden niet gegeven. maakt zowel in Afrikaanse landen als m Frankrijk. De term cinema vente werd voor het eerst tijdens het draaien van Rouchs film «Chronique d’un été» aan het (Anima| fann) Free cinema^s inTngdand ontstaan als Deze film is gemaakt naar een bekend boek reaktie/kritiek op de traditionele Britse ci- ®n is geschreven door de Engelsman nema, o.a. vanwege de voortdurende ont- George Orwell. Het verhaal gaat hier over: kenning van het bestaan van regionale een steeds weer dronken boer mishandelt kuituren. Gepoogd werd een stukje van de de dieren zo dat ze hem van de boerderij realiteit weer te géven. Er werd op lokatie verjagen. De varkens nemen de leiding gefilmd, mensen speelden zichzelf, er wa- over en zeggen dat alle dieren voortaan ren geen vastgeroeste akteurs, voor het gebjR z|Jn- Na verloop van tijd wordt o A eerst was er aandacht voor wat er zich op duidelijk dat de varkens hun woord niet g e zeggen. straat ^^1^ en wat er in de buurten houden en spelen ze de baas over de slo- leipen aat ze gebeurde. vende paarden, de trouwe koeien en de -.i. Als voornaamste filmmakers kunnen wor- makke schapen. Maar niet voor lang, want den genoemd Tony Richardson, Karel de dieren verliezen hun geduld en vechten Reisz en Lindsay Anderson. samen te8en de luie varkens. Deze Engelse Direct Cinema is gecentreerd rond Richard film is gemaakt door Hallas en Batchelor en Leacock. Zjjn werk als kameraman bjj Ro- «ts te moeilijk voor kinderen die jonger bert Flaherty, de man van o.a. «Nanouk of z>jn dan 8 jaar. werk maal irim» is da: „-....J., een post --'ag of wat deze tragedie over drar worden. Iedere Tilburger gestaan met «eei. icnsiv,» nv. Kwanten». In de schouwburg de borstbeel- „Het werk fascir den van Toon Hermans, Albert van Dalsum zjcbtbaar gema Mary Dresselhuys; in het gemeentehuis den en voeten uekende werkman, koningin Beatrix, en beeld om over na te prinses Juliana. peter Vos> geboren in Amsterdam 1936, hun afstuderen gemeend zi< Hoog en droog op de zolder van het kloos- woont en werkt jn Utrecht en ontving zijn doorgaans gebruikelijk is, a ter van de Zusters van Liefde heeft zij haar op|eiding aan de Rijksakademie in Am- sluiten bij de reeds best atelier en getuigen de vele plastieken, sterdam. Daar ontmoette hij zuster Je- schappen, maar zelf een gez beelden en tekeningen van een enorme suaIda die met hem ets en tekenlessen richten hetgeen geresulteerd werklust, een betrokkenheid bij de stad vo]gde richti van de coöperatie, Tilburg en het theatervak, want Zuster Je- Het verhaa, gaat dat Theü Sontrop, de Theaterwerkplaats De Fact sualda is met name bekend geworden door huidige direkteur van de Arbeiderspers, torij heeft ook een doel nl. 1 haar markante konnen van theater- als wcrkstudent brieven sorteerde op het van de belangen van hoofdpostkantoor, toen zijn aandacht scheppen van een wei werd getroffen door een met sierlijk te- Van de leden met de kenwerk verluchte enveloppe die als af zender de naam van Peter Vos droeg. Sontrop was toen redacteur van het stu dentenblad Popria Cures. Hy zocht de tekenaar op en vroeg hem vignetten te maken voor het blad. Rinus Ferdinan- dusse, toen ook redakteur van P.C., gde ervoor dat hij in Vrij Nederland 1 tekenen. Sindsdien is zijn ster ge- met uitgaven als «Beestenkwartet _...t ze niet, de ---en luis en Honderd Reigers. Naast illustratief werk maakt Peter Vos ook vrij werk. «Inrim» is daar een voor beeld van. Peter Vos noetm zichzelf een conservatief tekenaar; hij werkt naar voorbeelden volgens het recept van In- Lude js muzikaal eigenwijs en humoris- uire Sd tekenen8 V“n natUUr ‘'SCh thea*er dat de FaCt°rij a'S VOlgt ty‘ William D. Kuik (nu Dirkje Kuik) ka- P6611 rakteriseerde zijn werk als volgt: «Het Een stoe| js mjjn enjge houvast, vooral primitief metamorfose-verlangen komt a)s de zon scbynt. veelvuldig te voorschijn in het oeuvre van A|s de ^teurs opgewonden raken kun Peter Vos. Dergelijke gevoelens berusten je bun hartkleppen horen rammelen. wat mij betreft op het ongeloof in het Een bont spekfakel gelardeerd met menselijk geluk; ze hebben een be- muggezifterijen. staansvertrouwen ais achtergrond». En A]s jj mijn integriteit in twijfel trekt wat zo komen we weer uit bij «Inrim», het hebben wij elkaar dan nog kunstwerk van de week. Mensen kunnen het niet he Kunstwerk van de week is een initiatief van van spektakel houden. de Tilburgse Koerier en de Kunstuitleen. Dit is eigenlijk een^ Wekelijks motiveert een lezer/lezeres van moeting op een dag de Tilburgse koerier waarom een werk uit Drama is handeling er de Kunstuitleen zijn/haar speciale voor keur geniet. 1 v\.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1981 | | pagina 21