f 2 I %xtrreTmr’f!* Filmhuis loeiers BURG 3URG' 5,- 19,- 15,- Kabaret Don Quishocking is volstrekt in de war van boeiende ontwikkeling Vouwopvouw KULTUREEL SENTRUM Ine Brekelmans kiest kunstwerk van de week Poezie vanElly de Waard: N“2r“u‘SSsri“',ln“',d' Klinkend Condens gedachtenwereld tot uitdrukking te bren gen in teksten die méér van hem vertellen dan wat hij zelf buiten het podium kwijt wil over zichzelf. Donderdag 19 november 1981 pagina 17 DE TILBURGSE KOERIER Tiber 1981 pagina 16 BROCANTE ANTIEK 1. - 329,- I heeft, werd meestal cynisch en keihard met de neus op de Brabants tje 398,- Vrouwenmuze in Studiozaal eik Sonja Prir or uit eige DE MAN VAN UZER AD! om Te orkest met Karin Lechner 5 dichteressen centraal in het literair kafee Theater van de Lach met nieuwe klucht scheve schaats Het adres voor uw St. Nicolaas geschenk 3.200,- bankstel ;en rundleder Het is loop en g van al en -hy- it die onbê- abstraktie, van .loemen i - dich- nold Goor ziek: Ben rianne var igt in de jpel «De mend en snaar met sciale „.c de i. Geschikt Jos Spanbroek met poppenspel «Toverspiegels» JACQUELINE... langestraat (bij de heuvelstraat) besterdplein (P) vóór de winkel vele andere pecialiteiten s voorwerpen leggen (de srtussen, de spanning die een nerkt, de betekeni~ J - kreatieve ideeën. g 28 en z rur en de Volksmuziek door Vlaamse «Rum» eur gaat uit naar de «Drukte, simpele ie Krat., ie die in irg en de ikale inbreng gezorgd; het rziek ten gehore brengen, het ware levenslied zal ine Jansen. uitgebreide la ronomie en vak- garant voor een ing wor iov. om 1 elan en emotionele ekspressie. De zeer jonge pianiste Karin Lechner vertolkt de omvangrijke solopartij. De vijfde symfonie van Dimitri Sjostakovitsj is een opmer kelijke mengeling van laat-romantische elementen en de avant-garde stijl van de dertiger jaren. Het is een zeer ekspressief, immens werk met zeer belangrijke koper en slagwerkpartijen. dt onstuimig ■lyt vers onst< dichten uit de Pentatheater in Kultureel Sentrum vrijdag 20 november en zaterdag 21 november - 20.30 uur Poppenspeler Jos Spanbroek breng Studio-zaal zijn nieuwe poppenspel Toverspiegels». Een heel spann sprookjesachtig spel over een tover- twee gezichten. Die tovenaar heeft speciale toverspiegels en er zijn anderen, die de :ls van hem willen afnemen. Geschikt ie jeugd van 4 t.m. 12 jaar. voorstelling wordt gespeeld op woensdag 25 nc Kabaretgroep Don Quishocking brengt op dinsdag 24 november om 20.15 uur nogmaals haar nieuwe programma «We zijn volstrekt in de war». Don Quishocking is een groep die altijd sterk naar nieuwe vormen heeft gezocht en zeker in het begin van de jaren zeventig toonaangevend is geweest. Wie hen sinds 1967 gevolgd onfrisse feiten gedrukt. Hoe wezenlijk ze funktioneren in het theater maakt hun nieuwe programma duidelijk. Zonder weg te zinken in matheidbeklemtonen ze dat ze zelf in ontwikkeling zijn door lijnen af te kappen en nieuwe koersen uit te zetten. Het eigen groepsbeeld brengen ze eveneens onder de hamer. 285,- 398’- In haar spaarzame vrije tijd houdt Ine Bre kelmans zich aktief bezig met het organise ren van festiviteiten en aktiviteiten in haar geboortedorp én woonplaats Berkel En- schot; Sinds kort is zij ook als publiekslid toegetreden in de programmakommissie beeldende kunst van het Kultureel Sen trum. In deze kommissie zitten behalve publieksleden mensen die beroepsmatig, als docent of als beeldend kunstenaar, be trokken zijn bij de beelde kunst. Samen begeleiden en adviseren zij de staf inzake het beleid van het Kultureel Sentrum. 198,- 289,- jmbinatie, ■31, Goirle >ude kerk) 13-342039 179,- 198 - 239’- een pianiste Karii staan de vc «Roeslan er. «Pianokonsert in a» fonie no. 5 in d» va konsert, dat om 20.1 worden door diriger De ouverture van uc opera «nucsian cu --W--- Loedmilla» is in de klassieke sonatevorm gesymboliseerd door een vrouw, die over gebouwd, op thema’s uit de sprookjeso- bovennatuurlijke gaven en krachten be- pera over de twee geliefden uit Aziatisch schikt. Zij heeft kontakt met een «andere», Rusland. Het werk dateert uit 1842. voor ons met waarneembare, wereld. Met Misschien wel het meest gespeelde piano- haar okkulte macht Probeert zij de wereld konsert ter wereld is dat van Grieg. Het is van twee klowns te ontwrichten en vat te een lyrisch, romantisch werk vol jeugdig knJ«en °P het elektronische brem van een elan en emotionele ekspressie. De zeer komputer. jonge pianiste Karin Lechner vertolkt de ,n de hoofden var z... plaats voor mystiek. Zij ander waardenstelsel er bizarre logica op hun wereld van de vrouw, - ontregeld tegenover elk «Wortelgok» kunt u zien op ■nov. om 20.30 uur. 6, Tilburg ’iusplein) 13-436119 Dinsdag 24 november, 20.30 uur, in het Kultureel Sentrum: Nu, een performance door Franklin Aalders ig geopend nd geopend het centrum «Voor mij persoonlijk betekent zitting ne mén in de programmakommissie een sti mulans om naast alle dagelijkse werk zaamheden aktief te blijven in het maat schappelijk kulturele leven. Bovendien vind ik het een goede manier om thuis te raken in het uitgebreide gebied van de beeldende kunst.» Ine Brekelmans’ voorkeur naïeve schilderkunst. uk suksesvolle Vlaamse muziekgroep «RUM», wiens muziek j( de verte kunt beschouwen als een kruis tussen Wannes van De Velde en Flair zal in de Studio-zaal van de Stads schouwburg op vrijdag 27 nov. om 20.30 uur een muzikaal programma verzorgen. De groep speelt voornamelijk traditionele volksmuziek die opnieuw gearrangeerd is en vaak van een vernieuwde tekst is voor zien. Er worden tal van snaar- en blaasin strumenten vakkundig en funktioneel be speeld. RUM bestaat uit vier personen: Dirk van Esbroeck (zang, gitaar, hobo), Frakke Am (trombone, alttuba, bastuba •bouzouki), Jean Pierre van Hees (fluiten, doedelzak) en Juan Masondo (gitaar, re- quinto, bouzouki). Vouwopvouw is een kollage van bewe- gingsschetsen, acting en geluid met een fijnzinnige humor en een ingehouden gedo seerde dramatische spanning. Het Pen tatheater met Vouwopvouw; een produktie van en door Tjitske Boersma, Willy Tig- gelman, Hennie Konings, Ide Rijper, Ar nold Goores. Dekor: Daniël Nieman; mu- i van der Linden; begeleiding: Ma in de Velde. Kandelaars v.a. 4,95 Olielampen v.a. 9,50 Koperen weegschalen 39,50 Teveel om op te noemen Ruim assortiment klokken, kachels, ijzerwerk, meubels, kleingoed enz., enz. Scherpe prijzen door eigen import Ook tijdens koopavonden geopend Tuinstraat 6 TILBURG Tel. 013-421445 Iets vieren in specialiteiten-restaurant ALBERTVILLE voor tafels in gezellig familiever band zakenlunch, diner recepties, bruiloft ir famiiiediners enz. Want onze zeer u‘ carte-kaart, gastror manschap staan geslaagd geheel. Wild en v spec Alphensebaan 14 Chaam, tel. 01619-1586/2113 Zeer ruime parkeergelegenheid tronen. Penta legt zichzelf de dwang op van een vorm die bewegingsmogelijkheden be perkt en daardoor de uitdrukkingskracht vergroot. Daarnaast is, ook vanuit het werk van Steinberg gedacht, gebruik gemaakt van de mogelijkheid om mensen te veran deren: 2 vrouwen en 3 mannen op het to neel die eikaars situatie en daardoor elkaar veranderen. Ook de invalshoek van waar uit de toeschouwer een scène bekjjkt, ver andert. Het vouwidee kan men zien als een metafoor van de voorstelling zelf. Na het eksperiment van de op 15 mei in de Studio gehouden literaire avond «Vers- jazz», waarbij duidelijk bleek dat poëzie nog steeds een zaal vol belangstellenden kan krijgen, besloten de organisatoren, in “menwerking met boekhandel Gianotten _n de Stichting J.-H.-Leopold op groter schaal ën frekWenter Tilburg te vergasten op literaire evenementen. Op vrijdagavond 20 november gaat het lite rair gebeuren in de studio van start met een Dichteressenavond. Mischa de Vreede, Elly de Waard, Kristine Kraft, Sonja Prins en Agnes de Haas lezen voor uit eigen is een poëtisch filoso- werk, en deze voordrachten worden tus- rs die kans ziet zijn rijke sentijds afgewisseld door de licht klassieke :ot uitdrukking te bren- tonen van een vrouwenensemble. En n ook een ander aspekt van de literatuur aar ...r.a.jl de orde te laten komen, nam de organisatie kontakt op met het méidenkabaret Eendracht om de avond uit te zingen. Deze Het konsert vindt plaats op woensdag 25 avond zou daardoor terecht Vrouwenmuze nov. om 20.30 uur in de Studio-zaal. kunnen heten. Wortelgok: een botsing tussen magie, Aan het konsert dat door het Brabants Or- klOWLICTIC CH kest op donderdag 26 november wordt ge- bracht, zal meegewerkt worden door de IvCllllUlVJglv ^pianiste Karin Lechner. Op het programma - J volgende werken: Ouverture «Wortelgok» is een stuk van Teo Johng, in Loedmilla» van Glinka, dat door Theaterume in een repe van Joost a» van Grieg en «Sym- Ranzijn gebracht wordt in de Studio-zaal. U» van Sjostakovitsj. Het De voorstelling wordt gespeeld door Mabel m 22.15 uur begint, zal geleid Gonzales, Sean Bergin en Teo Joling. u.™.a S UK de sprookjeso- bovennatuurlijke gaven en krachten be- voor de jeugd van 4 t.m. 12 -liefden uit Aziatisch schikt. Zij heeft kontakt met een «andere». De voorstening wordt teert uit 1842. voor ons met waarneembare, wereld. Met woensdag 25 nov. om 14.30 uur. el het meest gespeelde piano- wereld is dat van Grieg. Het is KUNG FU De jonge Poolse film Donderdag 26 november 20.30 u. Regie en scenarioJanusz Kijowski. Een jong echtpaar, waarvan zowel de man als de vrouw zijn afgestudeerd aan de uni- versiteit, vindt werk in een kleine stad. Op een dag wordt hun leven op zijn kop gezet door het ontslag van Witek, de man, als gevolg van een ruzie over de ongegronde aantijging dat hij machineonderdelen van de fabriek zou stelen. Op dat moment ar riveert een oude -kennis van Witek, de journalist Marek, die besluit zijn vriend te helpen. Hij komt erachter dat Witek in de fabriek allang niet meer zo geliefd was om dat hij zich inzette voor een eerlijke verde ling van premies aan arbeiders. Ook zijn verleden als studentenaktivist heeft hem weinig goedgedaan. Kung Fu is een krachtige film die erin slaagt aannemelijke persoonlijke tragiek te kop pelen aan een zinnige moderne maatschap pijkritiek, die met gemak over de grenzen van het ijzeren gordijn heenstijgt. - produktie van de Rotterdamse Pentatheater is getiteld i ook deze produktie ken- >r een uiterst fantasierijke en ipak en verwerking van bouwobject en sluit na een ti vriendschap met zijn collega’s. De standigheden maken, dat hij een tuss n plastische positie gaat innemen, tussen chef er sterker ben ders. Hjj wordt verliefd, trouw* waarop ik helemaal op weg te zijn naar uv. g“‘thrf hij Toni bjj wil betrekken. Het heeft voor Toni het gevolg dat hij vermalen wordt tus sen twee groepen: de kameraden en hogere instanties. Hij kan het denkbeeld van leven in rust wel vergeten. Dimitri en verstoren met hun :a op hun beurt de magische van loren J-zodat beide partijen slkaarkome^aam jn StUCÜ0 Dimitri van Toren is één der meest geves- -- tigde artiesten van Nederland. Hij heeft samenwerking met boekt dan ook een flinke schare bewonderaars, en de Stichting J;H.-.Le die zich nog steeds uitbreidt. Van Toren is een artiest die zelf zijn teksten schrijft en daarbij de muziek komponeert om ze ten slotte ook zelf ten gehore te brengen in ’n -w-k Tril i ww t i avondvullend konsert. Zo iemand kan met Dimitri van Toren ii kend condens» van een boeiende ontwik- \aar°drie w*e de dood van de geliefde of de onbe- lanwijzing reikbaarheid van de geliefde op wil heffen, g van de schrijft vanuit een bezeten zijn van de liefde als inspiratiebron. Daarom kan dë poëzie van Elly de Waard met recht liefdespoëzie genoemd worden. Ken merkend zijn in dit opzicht de woorden van een ge- Emily Brönte «but love I cannot kill» die ind is ge- uh een motto komen dat één van de afde- a de «ik» lingen in haar bundel «Luwte» begeleidt. Ambachtelijk Elly de Waard komt uit de Revisor-school. Vouwopvouw en Ook bij haar is er veel aandacht voor het merkt zich door e* ltvan ambachtelijke, een zo zuiver en meer- kreatieve aanj stand duidigmogelijk woordgebruik en het aan- iow sluiten bij wat de traditie heeft opgebouwd. Heeft zij een aantal jaren geleden in de Volkskrant geen pleidooi gehouden voor hela: het herwaarderen van de meer traditionele het poëzie zoals die van Ida Gerhardt en Vasa- ballr lijntjes, veel kleuren, maar geen félle, ik hou van oud blauw en groen dat is wat ik het liefste aan de wand zie hangen.» In de ets «Wegwerpglas» van beeldend kunstenares Ton Diekstra is het in ieder geval een drukte van belang: parende kik kers, een weidelandschap, aan de einder de contouren van een dorp en dat alles gevan- "en in een jampotje; de natuur in de knel lende greep van de huidige weg werpmaatschappij Ton Diekstra (geboren 28-12-1939) volgde de akademie voor beeldende kunst in Arnhem en Tilburg. Zij ex poseerde in diverse galerieën in Ne derland. In het buitenland was werk van haar te zien in Nürnberg ’66, Intergrafik Berlijn ’67, ’70, ’76, ’80 en in Carpi op de Internationale Triënale ’72. Ton Diekstra karakteriseert h werk als volgt: «De verbeelding een visie op de gehele natuur met a haar mogelijke en onmogelijke er soms onwaarschijnlijke verschjj ningsvorm. Soms overschrijdt die vi sie zekere grenzen, zodat die wust uitmondt in een zonder echter gebruik te maken abstrakte vormen. Essentieel is de relatie mens - dier - plantverschillen en overeenkomsten scheppen een eigen wereld met be hulp van de realiteit.» s koopavond grote hallen) nancieringen poëzie zoals die van Ida Gerhardt en Vasa- lis? In de poëzie van Elly de Waard wis selen conventionele beelden eigentijdse elementen af. Zo gebruikt ze veel heden daagse woorden: digitale, pulsars, chip, 'e' feedback, ozon, suspensie. 5r* Of de «ik» in haar gedichten geïdentificeerd mag worden met Elly de Waard? (Ze heeft samengeleefd met de dichter-kunstenaar Chris van Geel die ruim 7 jaar geleden - storven is) Hierover zeg; >r de storm Voor het onbereikbare en misschien kies ik nderlijk dat jaar wel bewust voor. Mijn gedichten zijn m" ,,it- een soort prothese waarmee ik mijn leven draaglijk maak. Iedere kunst is uiteindelijk iets dat voortkomt uit een gemis.Hoe men ook over de relatie uitlatingen terschap denkt, ze geeft hier a duidelijke verbindingslijn aan. De Vrouwemuze-avond begint om 20.15 uur. Voorverkoop bij Boekhandel Gianot- Drie avonden speelt John Lanting’s Theater van de Lach de dolkomische klucht «Een scheve schaats» in de l kt j i j tk schouwburg-zaal. Een avond lang lachen, a- het Nederlands Dans ^ren en brullen met o.a. John Lanting, Theater drie voorstellingen verzorgen in £ex de R FH Heeneman, Arnica El- Tilburg. De eerste voorstelling op sendoorrb Bep westerduin en Lida den woensdag 25 november bestaat uit twee Enge|sman. Regie: Roger Redfam. balletten van choreograaf JinKyhan «Ver- De centrale fi in deze k]ucht is Bas klarte Nacht» en «Overgrown Path» en een Tenb die o een je d een voor twher Braw” Ch°reOgraf,e Van ChnS’ hem onbekend landgoed mag verschijnen. - Daar zou hij ’n grote som geld in ontvangst «Verklarte Nacht», gedanst op muziek van kunnen gaan nemen. De voorwaarden, Arnold Schonberg, wordt door velen als die aan deze schenking zijn verbonden, zijn Kylian’s meesterwerk beschouwd. Het is echter zodanig opgesteld, dat er maar één een ballet vol drama, passie, wanhoop en persoon ën niet meer dan één hiervoor in berusting. aanmerking kan komen. elementen die zonder elkaar niet mogelijk ^üdag 20^eXT"'6'1'"86" °P Een van de uitgangspunten is het gegeven, dat het leven gewoon verder gaat als iemand overlijdt. De Engelse choreograaf Christopher Bruce van wie het Nederlands Dans Theater a. verschillende balletten heeft uitgebracht, werkt graag met pittige, vaak jazz-achtige QJ*OCD muziek en choreografeert z’n dansers en danseressen in een stijl die ogenschijnlijk De sukse een typisch Engelse losheid heeft maar bij nadere beschouwing zeer gedisciplineerd en hecht in de vorm is. Als eerste van een serie grote literaire avonden, zullen morgenavond in de Studiozaal vijf dichteressen in het middelpunt van de belangstelling staan. Deze vijf zjjn: Christine Kraft, Agnes de Haas. Mischa de Vreede, Sonja Prins en Elly de Waard. De organisatie handen is van Boekhandel Gianotten, de Stichting J.H. Leopold, de Stadsschouwbur Werkgroep Literair Café Tilburg heeft er afwisseling ook voor muzikale inbreng gezor Ensemble Schrijner dat uit vjjf dames bestaat zal licht-klassieke muziek ten gehore br terwijl de R.K. Dameszangvereniging Eenheid door Harmonie vertolken. De presentatie van deze avond is in handen van Eveliii (Czlowiek z zelaza) vrijdag 27 november de extra-vertoning op zaterdag 28 november vervalt! Regie: Andrzej Wajda van de filmacademie, wil als eindexamen- slaggever winkel uit Warschau wordt hier e ge en' door de politie. Tomczyk werkt sinds zijn CALM studie op de werven van Gdansk en is in- (Spekoj) middels getrouwd met Agnieska, die hem De jonge Poolse film leerde kennen bij haar speurtocht naar het woensdag 25 november 20.30 u. leven van Mateusz Birkut. Door middel Regie en scenario: Krzysztof van gesprekken met haar en vele anderen Kieslowski. gaat Winkiel de geschiedenis van de laatste Polen 1976-1980 tien jaar met hele andere ogen zien en nadat Jerzy Stuhr die de hoofdrol speelde in hij in Gdansk de ondertekening van de ak- Amator, is in deze film Toni, een man van koorden tussen de regering en de arbeiders 30 jaar oud, die nadat hij uit de gevangenis heeft meegemaakt, neemt hij ontslag als is ontslagen droomt van een vredig gezin- radioreporter. netje, werk zonder conflicten en een be- «De man van ijzer» bestaat voor het groot- lekeunge voorwerpen leggen (de scheiden woning. Hij vindt werk bij een ste gedeelte uit speelscènes, maar ook ruimte ertussen, de spanning die een bouwobject en sluit na een tijdje maakte Wajda gebruik van dokumentaire relatie kenmerkt, de betekenis die ik vriendschap met zijn collega’s. De om- beelden, onder andere van het politie- daar zelf aan geef) is in mijn dagelijks standigheden maken, dat hij een tussen- optreden in 1970 en van de onderhandelin- leven en werk een bron van plastische positie gaat innemen, tussen chef en arbei- gen tussen de regering en de arbeiders in ik zie vormen verschuiven en veran- mijzelf tot de werkelijkheid verhoudt e chef pleegt echter) gesteund door wezigen de ondertekening van de «Ak- deren. De verbinding tussen wil- als plastiek te beleven is.» partijgenoten, corrupte handelingen waar koorden van Gdansk». Kunstwerk van de week is een initiatief van de Tilburgse Koerier en de Kunstuitleen. Wekelijks motiveert een lezer lezeres van de Tilburgse Koerier waarom een werk uit de Kunstuitleen zijn haar speciale voor keur geniet. Ine Brekelmans is getrouwd en moeder van twee kinderen van 4 en 6 jaar. Nu nog full time huisvrouw maar in de toekomst wil zij zeker weer verder leren; haar voorkeur gaat uit naar de studie textiele vormgeving. «Ik ben gek op prutsen en knutselen. Nu leef ik me helemaal uit in mijn huis. Ik ben altijd bezig met verven en timmeren. Het liefst zou ik in een oude boerderij wonen zodat er al- gen in tijd wel wat te verbouwen is. Geen enkel lende plekje in mijn huis blijft onbenut; overal staat of hangt wel iets. Ik heb het wel eens meegemaakt dat bezoekers het benauwd kregen van al mjjn rommeltjes en toestan den. De tekeningen van Anton Pieck spreken me aan omdat ik daar de drukte en levendig heid in herken die ik graag om me heen heb. Onder de optredende dichteressen is er één die velen al wel kennen, maar niet als dichteres: Elly de Waard. Tot een aantal jaren geleden kende men haar alleen van de muziekrecensies die ze in de Volkskrant en in Vrij Nederland schreef. Ook toen maakte ze gedichten, maar aanvankelijk wisten alleen vrienden en bekenden van haar literaire aspiraties af, later pu bliceerde ze incidenteel gedichten in het literaire tijdschrift De Revisor en in 1978 debuteerde ze met haar bundel «Afstand». Elly de Waard past met haar poëzie in een eeuwenoude traditie, namelijk die van de liefdespoëzie. Wat in de middeleeuwen. Renaissance, Classicisme en moderne tijd (o.a. door Achterberg en Marsman) als be langrijk tema werd behandeld, vormt ook voor Elly de Waard het allesbeheersende tema: een gedeeltelijk onbeantwoorde liefde, waarvan de onvervuldheid tot de meest heftige en uiteenlopende aanleiding geeft. De titels van h bundels geven een belangrijke aan voor de emotionele ontwikkeling «ik» uit haar gedichten. Overleven «Afstand» is een gedichtenbundel over het verlies, de dood van een geliefde, °“- liefde die onherroepelijk op afstan komen, niet meer -bestaat en van de «ik» afstand vraagt om te overleven. De vol gende passage illustreert heel treffend de eenzaamheid die achtergebleven is: soms 1 is het aanlsaan van de ijskast het enige geluid in huis, en op gezette tijden dat van de verwarming gezelschap van welstand in verwarming. Het afstand nemen gaat niet altijd even ge makkelijk: de «ik» zweeft tussen dood en leven, binnen en buiten, zeker en onzeker, veraf en dichtbij in. In haar tweede bundel met de veelzeggende titel «Luwte» (1979) is de afstand aan vaard, de emoties zijn als de wind in een windstille plek beheerst. Herinneringen aan de gestorven geliefde worden beschre ven en gekoppeld aan nieuwe eenzame er varingen. Maar toch, het levensproces dat tot stilstand lijkt te zijn gekomen, herneemt op trage wijze zijn gang en in de laatse gedichten van de bundel krijgt de stilte zo’n lading dat het op een stilte voor lijkt. Het is dan ook niet verwonderlijk haar derde bundel die afgelopen mei uit kwam «Furie» heet. Bezetenheid In alle hevigheid tracht de «ik» de dood te bezweren. De geliefde staat in het vers op, wordt onstuimig opgeroepen of wordt door het vers onsterfelijk gemaakt. Haar ge- e drie bundels zijn een «klin- Nederlands Danstheater brengt drie balletten Dit seizoen Theater drie trg. uk tsdag 25 Zoals gebruikelijk bij Penta wordt de titel weer afgeleid van een opvallend of belangrijk onderdeel uit de produktie. In het vorige programma, Penta Danst, het „Jlroompaar. Bij Vouwopvouw wordt het verschijnsel vouwen in de produktie ver weven. Het komt direkt al tot uiting in het dekor, een witte vouwwand die tevens dient als scherm voor enkele fragmenten i geïdentificeerd schaduwtheater. Bij het uitwerken van het 'aard? (Ze heeft programma heeft Penta zich laten inspire- 1 1 snaar ren door de «geest» van de Amerikaanse n 7 jaar geleden ge- tekenaar Saul Steinberg. Steinberg laat in sgt ze zelf: «Ik kies een tekening het overbodige weg en ver en misschien kies ik menigvuldig! de essentie. Die essentie be- (i reikt hij vaak door gebruik te maken van eenvoudige geometrische vormen en pa- ijn gedichten zi iee ik mijn leve net ie nitA'ind^li a M 7 Kom kijken bij Juwelier - Horloger SCHOUWBURGRING 27

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1981 | | pagina 17