N
.97
3 OP
1LS
'fyehers
H
eminent
L
sn
FILMHUIS
9,90
KULTUREELSENTRUM
3,90
6,50
KINDERFILMHUIS
Loco - burgemeester
De Grood kiest
kunstwerk van de week,
IW
□vember 1981 pagina 1|
Donderdag 12 november 1981 pagina 17
DE TILBURGSE KOERIER
1
Endless
jnst en mu- van het evenwicht van de spelers, in de A.s. i
toge, ronde kompositie en in de onderlinge spanningen, grote
leelveld. In is de opzet van de nieuwe produktie «End- schoi
de
p.m2
woensdag 18 november 20.30 uur
Miel Cools solo
Teater Arena speelt musical Chicago
Kier met Bedroom Tango
I
8 31).
vikkeli
Presentatie PIM JACOBS
van Peter Thijs schilderijen
13-11 t.e.m. 9-12
5 dichteressen
centraal in het
literair kafee
Pim Jacobs
presenteert
muzikale show
Christina
Deutekom in «Un
hallo in maschera
Een Muzikale Wereldreis
door Orgelland.
ng de
aad strekt.
Deze avond wordt gehouden op dinsdag 17 november a.s.
In de STADSSCHOUWBURG in Tilburg.
Aanvang: 20.00 uur.
Kaarten a f.5,- af te halen aan onze zaken.
o.a. Het Hongaars Orkest van
ANDREI SERBAN. De Organisten
EER FRERICHS en JOS WIELAKKER.
-ES
VS’
WAAL
25 N(J
,90/
1700.
on, is
'taris,
ich te
oordt
liekm:
Kom kijken bij
Juwelier - Horloger
SCHOUWBURG RING 27
De Poolse regering heeft daarna nog gepro
beerd om de film niet verder verspreidde
film
iwezen
fcumen-
8geko-
im Jacobs een muzikale kwii
hoofdprijzen uitreiken aan
gehouden
Tilbui
Ook zal Pit
zal hij de I
het onlangs
Houthandel en verhuufbedriil
DE MEEUW X
Piusstraat 325-319 - Tilburg
Tel. 013-430707 - b.g.g. 424157
woont en
Akademie
kunsten te
industriële
van haar
voor een
ndeter
twenties
van voor
erling en
ris presenteren en
n de winnaars van
orgelconcours van Festival
irg Noord.
s een initiatief van
de Kunstuitleen,
zeres van
i werk uit
ale vopr-
Pleasantville (of een
bijzondere vakantie)
JACQUELINE...
langestraat (bij de heuvelstraat)
besterdplein (P) vóór de winkel
vrijdag 13, zaterdag 14
en zondag 15 nov.
Energieprojekt
een installatie van
Jan Van Munster
fa.Muziekhuis ROSSMEISL"
Juliana van Stolbergstraal 7 en 25
Tilburg
Tel. 013-323049
krijgen maar meTbeh
C-
werd de film in verschillende bioskoper
gedraaid. Toch werd de titel van de filrr
weinig genoemd maar hanteerde men
omschrijving. Zoals bijvoorbeeld in
filmtijdschrift waarin kritici de beste I
van het jaar «arbeiders ’80» aan we
waarna de pers schreef dat een dokuir
jaar was gel
organiseert in samenwerking
met de Eminent orgelfabrieken
een wervelende muziekavond
waaraan een aantal prominente
tiesten hun medewerking verlem
gaat
«Chicago»,
18 en dondt
in de
>urg te zien zal zijr
zijn oorsprong en mogelijk-
spanningen in menseljjke ver-
agressie staat c»"*»»»1
gelegenheid prachtig aan. N_
Sams oma slapen. De vol-
Alphensebaan 14
Chaam, tel. 01619-1586/2113
Zeer ruime parkeergelegenheid
interesse
itving een
lit de Ver
in. De verpakking was een
stempels, douanepapiertjes
Peter Thijs ontying in 1976-1977 de ko
ninklijke subsidie voor vrije schil-
derkunst; in 1978-1980 de Europaprijs
voor Schilderkunst en in 1979 ac
link- van Collenprijs. Naast eenmans-
tentoonstellingengroepstentoon
stellingen o.a. in 1976-1980 Brabant -
Biënnale, 1977 Stedelijk museum
Schiedam, 1978 De Beyerd Breda, 1979
Arti et Amicitiae Amsterdam.
istelling
inderge-
vroege werk
ruimte door
srbïok-
••■stilde
n,los
e tot
Pas in 1979 komen de eerste schilderi jen
rijke rol speelt. Vanuit die werkwijze
ontstond de behoefte om een synthese in
beeld en taal te realiseren. Zijn zorg voor
de vormgeving van poëzieposters van
Stichting Plint in Eindhoven is daarvan
een uitvloeisel. Zo ook de lay - out van de
gedichtenbundel «Even blijven zitten.»
Loco - bur;
derwijs de
weer op
Zijn' 1
tijdn
De Nederlandse Operastichting brengt op Christina Deutekom, Lilian Watson, Pieter
zaterdag 21 november om 20.00 uur de uit- van den Berg, Jan Derksen, Frans Fiselier,
stekende opera «Un Ballo in Maschera» Peter Kooymans, Adriaan van Limpt en
van Giuseppe Verdi in een regie van John Lieuwe Visser. Dekors en kostuums zijn
Copley. Buiten Tilburg is deze voorstelling van Carl Toms,
alleen te zien in Amsterdam, Rotterdam,
Scheveningen en Utrecht. Aan de voor- De opera speelt in Boston omstreeks 1700.
stelling wordt meegewerkt door het de gouverneur van Bostor -
Utrechts Symfonie Orkest onder leiding verliefd op de vrouw van zijn sekretari...
van Bruce Ferden, het Nederlands Opera- Renatoj. en hij probeert haar voor zich te
koor en de leden van het Nationale Ballet, wmnen. Als Renato dit ontdekt, vermoordt
Solisten zijn o.a. Cora Canne Meijer, hij Riccardo tijdens een gemaskerd bal.
Twee avonden is de nieuwe produktie
«Endless» van de Bewegingsgroep Bart
Stuvf te zien in de schouwburg-zaal.
Endless» is de achtste fase in de poging
om te komen tot een verbroedering van
Ewegingskunst, beeldende kunst en m”-
ziek. Een zestig centimeter hoge, rc
fonstruktie. domineert het toneelveld
dit ronde speeloppervlak bevinden zich een
drietal cirkels, die kunnen draaien. Naast
de studies naar de bewegingsmogelijk
heden met de draaiende cirkels, of juist er
tegen in. houdt de groep zich bezig met de
Sans oma ii
aardig voor
slist niet als een klein kind behandelt.
Vroeger was Sams oma een bekend actrice
en ze heeft nog veel spulletjes uit die tijd.
Sam merkt dat haar oma brieven krijgt die
haar erg verdrietig maken. Op een dag leest machteloze woei
Sam in zo’n brief dat het mooie houten huis broeikas in. Vervc.B_..„
oma plaats zal moeten maken en loopt naar de weg, het pracf
snelweg. Als Sam een keer het huis aan een vernietigende buil
VI-u- ._.;nd
ervaring rijker gaat Sam weer terug
naar de grote stad.
Limburgs
Symfonie Orkest
Het Limburgs Symfonie Orkest zal op vrij
dag 13 november onder leiding van de on
langs uit Rusland geëmigreerde dirigent
Lev Markiz drie werken uitvoeren van
Tsjaikowski. Als solist treedt in dit pro
gramma op de wereldberoemde
Roemeense cellist Radu Aldulescu. De
volgende werken van Tsjaikowski staan op
het programma: symfonie nr. 1 «Win-
terdromen», «Rococo-variaties voor cello
en orkest» en een suite uit «Het Zwanen
meer».
ruimtelijk-kompositorische konsekv
van dit draaien en de gevolgen hiervs
de spanning tussen de spelers ondet
de toeschouwers.
Het voortdurend in de waagschaal stellen
van het evenwicht van de spelers, in de
«Tot
solo-programma van
avondvullend chanso
schreven door Jaak f
en Louis Verbeek, wo
programma’s g»ë»r-
warmte, poëzie, ironie en kritiek met een
breed sociaal engagement. Miel Cools
schrijft zelf alle muziek en in dit pro-
de Studlo'zaaL woensdag 18 november 14.00 uur
een bijzondere vrouw en erg gende dag kan Sam haar niet wakker krij-
ima in het dorpje Pleasantville gen en het duurt enige tijd voordat ze beseft
Vuren
kastbanken
Op maat gezaagd.
30 - 40 - 50 cm breed
Nu slechts
De techniek van het tekenen en schilderen
"tal Deze tentoonstelling gaat over tekenen en deze,
schilderen en laat zien wat het is aan de C.R.l
'P*1-!' hand van een aantal tekeningen en schil- willet
n het derijen. Deze zijn niet willekeurig gekozen
want het is de bedoeling om zoveel moge
lijk verschillende manier van tekenen en
schilderen te laten zien. Wat, hoe en waar
mee tekent schildert een beeldend kun
stenaar en waarom. De samenstellers van
is dë opzet van de nieuwe produ
less», die na de première in september door
de pers uitstekend werd ontvangen.
«Endless» wordt gebracht op zaterdag 14
en zondag 15 november om 20.15 uur.
“I
avondeten klaarmaakt, kleedt haar oma laten
zich voor die gelegenheid prachtig aan. Na Een
het eten gaat ---
delingen niet buiten de beslotenheid van de
vergaderruimte te laten doorklinken ston
den de arbeiders erop dat deze juist door
alle arbeiders van de werf aangehoord
moesten kunnen worden.
Na het experiment van de op 15 mei in de
(Studio gehouden literaire avond «Ver-
sjazz», waarbij duidelijk bleek dat poëzie
nog steeds een zaal vol belangstellenden
kan krijgen, besloten de organisatoren, in
Samenwerking met boekhandel Gianotten
en de Stichting J.H. Leopold, op grotere
schaal en frekwenter Tilburg te vergasten
»p literaire evenementen.
Op vrijdagavond 20 november gaat het lite
rair gebeuren in de studio van start met een
©ichteressenavond. Mischa de Vreede,
Elly de Waard, Kristine Kraft, Sonja Prins
en Agnes de Haas lezen voor uit eigen werk
èn deze voordrachten worden tussentijds
afgewisseld door de licht klassieke tonen
van een vrouwenensemble. En om ook een
ander aspekt van de literatuur aan de orde
te laten komen, nam de organisatie kontakt
met het meidenkabaret Eendracht om
avond uit te zingen. Deze avond zou
rdöor terecht Vrouwenmuze kunnen
-ef. Het zijn voor hem «ge
laden wezens, al vereist de gekom-
primeerde abstrakte verschijningsvorm van
de beschouwer wel enig aanvoelingsver-
mogen om daar achter te komen.» (Uit:
Kunstinformatie 31).
De recente ontwikkelingen in het werk van Zljn e,8en vor>b
Jan van Munster wijzen op een grote be- restaurant
trokkenheid met het thema energie. Vorig Waar zij dingen
jaar was hiervan iets te zien in het kultureei ®terk 3311 de 001
sentrum, want de lichtobjekten in het ballet heel met die zoi
Light van Krisztina de Chatel, waren van W!-{ vra8en u da
-n zien van o.a. Rein Dool, Jon Marten, Pat
g Andrea, Jeroen Henneman, Jan Schoon-
-1- hoven, Herman Gordijn.
mQar Deze edukatieve tentoonstelling is bij uit-
stek geschikt voor het voortgezet onder»
dema- wijs. Voor groepsbezoek, het verkrijgen
onlos- van lesbrieven en geïllustreerde folders
ten- dient u kontakt op te nemen met Stichting
werk Musische Vorming Tilburg.
De tentoonstelling is zoals altijd vrij toe
gankelijk. Een gratis katalogus is te ver
krijgen bij het sekretariaat van het Kul-
tureel Sentrum.
30,-
Dat kan alleen
groep s
er veel inspiratie geput uit ai
gingsgebieden, met name uit
shinto en Chinese t’ai chi. De
zoekt op welke manier
cipes hierbinne"
rijkir
zich trainen in mime - technieken.
Na de produktie «trying out it», is nu «Bed
room tango» in Tilburg te zien. Kier
schrijft het volgende over deze voorstel
ling: «Wat u deze keer te bieden hebben is
zoiets als «van ochtendsleur tot avonds-
jans», zonder daar enige meerwaarde aan
«De mens, zijn oorsprong en mogelijk- Joe te Voegen.
heden, spanningen in menselyke ver- Improviserend kwa
houdingen, agressie staat centraal in het da"?e «n een heer t
werk van Jan van Munster. Hij noemt zijn sabbelde bestaan va
objekten figuratief. Het zijn voor hem «ge- afhankehJk van leun- en steunposit.es.
.-f— f eeuwige ontbijt. Tij om te gaan.
Nee, geen psychodrama! Maar rituelen, die
uitgevoerd dienen te worden tot aan het
meest belangrijke gedeelte van de dag: de men, zonder er voor altijd naar te moeten
avond, met zijn schitterende anonimiteit, kijken. Naast rust die van ’t werk dient uit
zijn eigen vonbtttttsten. Waar hij en zij in te gaan, moet het werk artistiek verant-
een restaurant elkaar niet leren kennen, woord zijn d.w.z. een kombinatie bezitten
Waar zij dingen aan elkaar ontfutselen, die van technische beheersing, een goede
sterk aan de ochtend doen denken. Dit ge- kleurenkeuze en vormgeving. Het kunst-
heel met die zonodige muzikale omlijsting, werk van zjjn keuze «Land 51077(de co-
Wij vragen u dan ook niet om ons te verge- dering staat voor datum en jaartal waarin
zeilen op deze reis van ochtendsleur tot het werk werd voltooid, van de in Tilburg
avondsjans, maar eerder om onze gids te geboren beeldend kunstenaar Rob. H.
zijn door af en toe wel en dan weer niet te Vermeer), is zo'n rustgevend werk.
lachen; of in ernstig stilzwijgen uit te bar- Het vreemde accent en het cijfer 4 zorgen
sten. Kortom, een gewaagde kierproduk- voor de dynamiek en een raadsel waar je
tie, die deze keer minder voeten in de aarde zelf de oplossing voor moet zien te vinden,
heeft en juist daardoor zo kwetsbaar is.» Dat zorgt ervoor dat het werk niet saai is.
Sams oma is i
ren bij haar oma in 1
op het platteland.
Met meer dan 25 medewerkenden brengt Teater Arena uit Gent op woensdag 18 en
donderdag 19 november om 20.15 uur de schitterende musical «Chicago», een
muzikale vaudeville naar het gelijknamige stuk van Maurine Dallas Watkins.
«Chicago» voert ons terug naar het lugubere Chicago van de twenties: een tijd
waarin misdaad, korruptie, afpersing, diefstal, prostitutie en meer van dat fraais j
om zich heen grepen, dat het tot het dagelijks «entertainment ging behoren. De
regie is in handen van Jaak van de Velde. Het orkest staat onder leiding van
dirigent
Na het n
in de gevat1"'
«damesafdeli
advokaat Bill
dat zijn I
zohandi
Kunstwerk van de week is c—
de Tilburgse Koerier en de Kunst,
"’•kelijks motiveert een lezer leze
Tilburgse Köerier waarom een
de Kunstuitleen zijn haar special
keur geniet.
A.s. dinsdag 17 november wordt in de
>rote zaal van de Tilburgse Stads-
-,v..ouwburg een muzikale avond ge
houden door Muziekhuis Rossmeisl in
samenwerking met de Nederlandse fa
briek van electronische orgels Eminent.
Aan deze avond werken mee het Hon
gaars orkest van Andrei Serban en de
organisten Fer Frerichs en Jos
Wielakker. De presentatie is in handen
van Pim Jacobs, die ook een muzikt
kwis zal presenteren met een aar
leuke prijzen. Ook zal hij de hoofdf
zen uitreiken aan de winnaars van nu
onlangs gehouden orgelconcours van
Festival Tilburg Noord. Tevens zullen
er een aantal nieuwe orgels worden
bespeeld en gedemonstreerd, zowel in
het populaire als in het klassieke ge
nre.
De toegang voor de avond bedraagt i i i i
5,-. Kaarten zijn verkrijgbaar bij Mu- De KOele SCnOOIlheid
ziekhuis Rossmeisl, Juliana van Stol-
bergstraat 7 en 25 te Tilburg.
uvze, onder verantwoordelijkheid van
n..M. tot stand gekomen, tentoonstelling
wnlen laten zien dat een tekening of schil
derij niet alleen een onderwerp heeft, maar
dat dit onderwerp nauw samenhangt met de
schilderof tekentrant, de vormen de i
teriaalkeuze. Al deze aspekten zijn or'
makelijk verbonden met elkaar. De
toonstelling laat zogenaamd «vrij» wCin.
Poppentheater
Musquit speelt
«Wat nu, Nanou»
Beannette Kalb van Poppentheater Mus-
quit komt op woensdag 18 november om
14.30 uur in de Studio-zaal met een solo
voorstelling «Wat nu, Nanou». De voor
stelling is geschikt voor de jeugd van 5 tot
en met 11 jaar. Het is een poppenspel dat
gaat over kinderen, over het onbegrip van
oudere mensen ten opzichte van het spel
van kinderen en over de dierenliefde bij
kinderen.
Janetje heeft een héél bijzonder vriendje.
Fred, een grote rups. Hij is een beetje traag
en verlegen en er gebeuren geheimzinnige
dingen met hem. Madame Spruiteduit
houdt niet van rupsen. Ze weet zelfs niet
bet verschil tussen een wujm en een rups.
Fred, de rups, moet daar erg om lachen,
maar Janetje vindt het helemaal niet leuk.
Madam Spruiteduit is iets van plan met
Fred. En de kater Nanou moet Madam hel
pen.
gen en het duurt enige ti
dat haar oma dood is.
Sam voelt zich radeloos en weet enige tijd
is een bijzondere vrouw en erg niet wat te doen. Later besluit ze het li- Van jongsaf aan is de heer De Grood
/oor haar kleindochter, die ze be- chaam van haar ornate begraven. Ze wordt geïnteresseerd geweest in de beeldende
et als een klein kind behandelt. daarbij geholpen door een vriendje, het kunst. Zijn favoriete tijd in de schil-
r was Sams oma een bekend actrice zoontje van een van de landmeters die aan derkunst is het Franse impressionisme.
de nieuwe weg werken. maar ook de hedendaagse beeldende kunst
De volgende dag slaat Sam in een bui van’ houdt hij weliswaar kritisch
voede alle ruiten van een nauwlettendindegaten.Zijnvoorkeurgaat
volgens pakt ze haar koffer daarbij uit naar figuratief werk, maar echte
weg, het prachtige houten kwaliteit is volgens hem niet aan één naam
bjlldozer over- gebonden. «Zowel Karei Appel als Rem
brandt hebben prachtige doeken gemaakt,
maar ook minder geslaagde. Jé ziet dat heel
duidelijk in bijvoorbeeld de privé kollekties
van Boymans en Van Beuningen in het ge
lijknamige museum in Rotterdam. Daar
hangen absolute toppers maar ook werken
waarvan ik zeg die horen niet in een mu
seum thuis. Die hangen daar uitsluitend
Ze deel uitmaken van de privé - kol-
-- enuitge-
-.._.e over welke kunst in een mu-
-"sn welke kunst beter in de huis-
«Zeetaferelen bijvoor-
1 dynamisch datje er na eer.
-.vilt. Zulke taferelen horen thui
;n museum. Zo was ik eens, jaren gele
kunst’
Typerend voor Peter Thijs’schilderwijze is overgave» (katalogus tentoons
de koele exakte weergave van soliede, «Stilleven»), De ruimte gaat een one
strakke objekten die hij op het platte vlak schikte rol spelen. Is er in zijn vr~*“
van het linnen doek weet te suggereren. nog duidelijk de suggestie van ruumc
Zijn werk wordt wel omschreven als tradi- het aanwezig zijn van een plint, een r
tioneel realisme of fotografisch realisme; een deur, zijn inmiddels tot marmer
fotografische effektendiepte scherpte. ken uitgegroeide «blokjes» zijn verst.,
en blow-up op verhoudingsgewijs beelden geworden die op zichzelf staan,
enorme schaal geschilderd. van de ruimte, los ook van elke relatie
.Thijs werd in 1950 in het Noordbrabantse elkaar.
plaatsje Heeze geboren. Zijn eerste studies Tijdsbesef en plaatsbesef zijn verdwenen
in olieverf maakte hij tijdens zijn mid- om plaats te maken voor verstilling en
delbare schooljaren. Hij volgde de op- kontemplatie. De koelheid van de mar-
leiding tot tekenleraar in Tilburg en vol- mertechniek laat Thijs de ruimte voor een
tooide zijn studie aan de akademie voor kontemplatieve manier van schilderen
kunst en vormgeving in ’S-Hertogenbosch. waarin vormen als pyramide, driehoek en
In zijn vroege werk domineert het realis- crucifix hun eigen meerduidige symboli-
tischschilderen;pseudo-naïeve«stillevens sche en praktische werking krijgen. De
waarin gedetailleerde en ogenschijnlijke schilderijen van Peter Thijs zijn zorgvuldig
waarheids - getrouwe beelden zijn neer- gekomponeerde werkstukken, waarin niets
gezet.Verhoudingenenperspektiefworden aan het toeval is overgelaten. Een inti-
echter dan al niet «serieus» genomen door grerende tentoonstelling. De moeite waard
Thijs. De in die tijd al waarneembare blok- om lang bij stil te staan.
jes marmer in het werk van Peter Thijs,
gaan in de daaropvolgende fase in zijn ont
wikkeling een steeds grotere rol spelen
«het marmer Roeide als het ware uit z’n
voegen.» Thijs ontwikkelt een mar-
merwoede die hij tot een techniek maakt
en ook niet meer dan datdie hem in staat
stelt illusionistisch te schilderen. «Thijs is
bijna als een zeventiende - eeuwer geïnte
resseerd in de vertaling van ruimte, licht en
materiaal in olieverf; hij marmert bijv, met
voert ons ten
isdaad, korruptie, afpersing, metstai, prostitutie en meer van uat iraais
grepen, dat het tot het dagelijks «entertainment ging behoren. De Prostitutie, misdaad,
inden van Jaak van de Velde. Het orkest staat onder leiding van korruptie, afpersing.
’n«°Xnh“r»« haar minnaar. Imm> dr drrdr.rang, showgirl Roxie Har, diB,S,al "etkOUSe»
ingenis terecht. Door bemiddeling van de korrupte direktrice van de Daarover gaat de schitterende
ieling» van deze instelling, kan zij de hand leggen op de play-boy musical «Chicago», die. op
lly Flynn. Deze weet de pers en de publieke opinie zo te manipuleren, woensdag 18 en donderdag 19 j
kliënte weldra een soort «nationale» beroemdheid wordt. Zij speelt hierop november in de Stads-
zo handig in, dat haar populariteit deze van een andere moordenares, Velma Kelly. schouwburg te zien zal zijn.
in hoge mate overtreft.
Light van Krisztina de Chatel, waren van
zijn hand. Energie, onontbeerlijk voor
groei en wording, thema’s die de uitgangs
punten waren voor Van Munsters vroege
werk. Vooral de schijnbare tegenstelling
tussen het technische en organische, de
Ratio en het gevoel, worden duidelijker in
een volgende fase van Munsters werk»
Rob H. Vermeer (29-5-’37)
werkt in Best. Hij volgde de
voor beeldende en bouwende I
Tilburg en de Akademie voor i
vormgeving in Eindhoven.
Vanaf 1969 heeft hij in musea en gale
rieën geëxposeerd. De wereld om ons
heen, de natuur en de ingrepen in de
natuur, inspireert Rob Vermeer. «Te
kens, symbolen ook in taal zijn soms zo
vertrouwd dat we ze niet bewust waar
nemen. Door onze manier van leven
leven in tijd in plaats van leven in de tijd
verarmt ons kijken tot vage indrukken.
Op zijn eerste expositie in 1969 drukte hij
deze zienswijze uit in kleine landschappen
met daarin pijlen, halve letters en gedeelten
van teksten. De letters en de tekens blijven
ook daarna een rol spelen in zijn werk. Ze
verschijnen als voortdurende kontekst
bij het beeld. In 19176 mondde dit uit in een
visueel dagboek waarin belevenissen wer
den vastgelegd in taal en beeld.
In hetzelfde jaar ontstaat zijn i
voor destempeltechniek. «Ikont
retourzending van mijn werk uit
enigde Staten. De verpakking
warboel van s-- J
Musical Porgy
and Bess»
Het New York Harlem Opera Ensemble,
met in totaal zeventig medewerkers, brengt
in een regie van Albert Clipper de musical
«Porgy and Bess» van George Gershwin,
naar het toneelstuk Porgy van Dorothy en
Du Bose Heyward.
•Porgy and Bess» is het onvolprezen mees
terwerk van George Gershwin, waarin het
ontroerende verhaal verteld wordt van de
lichamelijk gehandicapte Porgy en zijn tra
gische liefde voor Bess. De musical beleeft
talloze uitvoeringen over de gehele wereld en
werd in het begin van de jaren zestig ook
verfilmd. Deze prachtige musical met zijn
vele fantastische melodieën, wordt muzikaal
ondersteund door een orkest dat onder
leiding staat van dirigent William Bark-
hymer.
De musical wordt gebracht op zondag 22
november en de plaatsverkoop start op
maandag 16 november.
J donderdag 19 november 20.30 uur in het kultureei sentrum
Kier bestaat uit een aantal mensen die zich van en meespelen in produkties. sproken visie over welke kunst in e
in de loop der jaren steeds meer met mime Hoewel mime - de beweging - binnen de seum hoort en welke
K is gaan bezighouden door het volgen van groep steeds het uitgangspunt blijft wordt kamer kan hangen. «Zeetaferelen bijvoor-
kursussen of opleidingen en het opzetten er veel inspiratie geput uit andere bewe- beeld zijn zo dynamisch datje er na een half
’ebieden, met name uit het Japanse jaar van af wilt. Zulke taferelen horen thuis
hi. De groep onder- in een museum. Zo was ik eens, jaren gele- Weke
de bewegingsprin- den, met een kunstkenner op bezoek bij de Ti
pes hierbinnen tot een verdieping en ver- een kollektioneur, die een schilderij van de J’
king kunnen leiden. Daarnaast blijft zij 17e eeuwse Pieter Codde in bezit had. Het
;h trainen in mime - technieken. doek stelt het verraad van Judas voor en de
a de produktie «trying out it», is nu «Bed- Romeinse soldaat daarop belicht met een
lantaarn het groepje rond Judas. Een ju
weel zo oordeelden wij beiden, maar we
waren het er ook over eens dat na verloop
van tijd je doodmoe wórdt van de arm met
die lantaarn die maar niet naar beneden
zakt. Zo’n werk hoort ook in een museum
vamen wy al snel op een en niet aan de huiskamermuur.»
terecht. Naast het afge- De heer de Grood zoekt in een werk de
zan haar, staat hijgeheel dingen die rustgevend zijn. Dynamiek ver
tin- en steunposities. Het schaft hem een tijdelijke charme. De kunst
uitleen is daarom zo aardig, aldus de heer
de Grood, omdat het mensen in staat stelt
eens iets wilds en dynamisch mee te ne
men, zonder er voor altijd naar te moeten
De jonge Poolse film
De film Arbeiders ’80 is een dokumentaire
over de staking van de werfarbeiders in
Gdansk van 14- t.e.tn. 31 augustus
1980. Deze staking leidde tot de «akkoor
den van Gdansk» een van de belangrijkste
politieke gebeurtenissen van het naoor
logse Polen.
In de eerste week van de staking werden
voornamelijk door buitenlandse T.V. - or
ganisaties opnamen gemaakt. De censuur
het licht uitgaat...» heet het nieuwe Polen verbood verspreiding van sta-
na van Miel Cools Dit ktngsbeelden. Toch lukte het twee filmers
v„a.tson-programma.’ ge- om, een dokumentaire te maken over de
'-.k Dreesen. Jos Ghijsen stakl"8 e" de onderhandelingen die ge
wordt net als zijn vorige voerd werden. Het belangrijkste daarbij ts ---
gekenmerkt door levens- dat de wi-ize waar°P onderhandeld werd waarna de pers schreef dat e
ie, ironie en kritiek met een duidelijk wordt weergegeven. Terwijl de taire tot beste film van het jt
igement. Miel Cools regering erop aandrong om de onderhan-
irgemeester en wethouder van 6n-
ie heer E.M. de Grood na jaren
bezoek in het kultureei sentrum.
Zijn drukke werkzaamheden behalve het
tijdrovende gemeentewerk, neemt de heer
De Grood zitting in het bestuur van de
Beekse Bergen en is hij lid van de Provinciale
Culturele Raad maakte het hem onmoge
lijk eerder een bezoek af te leggen, maar op
afstand bleef hij de ontwikkelingen volgenen
blijkt zijn betrokkenheid in de kunsten uit
het geven van lezingen óver vooral de
en enthousiast bezig zijn met zijn hobby, de
fotografie.
te gaan, moet
woord zijn d.w
van tec*’":‘’»1''
kleurenkeuze en vormge'
werk van zjjn keuze «Lar
het werk werd voltOv
,._s te geboren beeldend 1
liet te Vermeer), is zo’n rus
e bar- Het vreemde accent
voor de dynamiek er
zelf de oplossing
Dat zorgt ervoor dat het werk
Iets vieren
in specialiteiten-restaurant
ALBERTVILLE
voor tafels in gezellig familiever
band zakenlunch, diner
recepties, bruiloft
familiediners
enz.
Want onze zeer uitgebreide 4 Ia
carte-kaart, gastronomie en vak
manschap staan garant voor een
geslaagd geheel.
Wild en vele andere
specialiteiten
arm
bene