N .97 3 OP 1LS 'fyehers H eminent L sn FILMHUIS 9,90 KULTUREELSENTRUM 3,90 6,50 KINDERFILMHUIS Loco - burgemeester De Grood kiest kunstwerk van de week, IW □vember 1981 pagina 1| Donderdag 12 november 1981 pagina 17 DE TILBURGSE KOERIER 1 Endless jnst en mu- van het evenwicht van de spelers, in de A.s. i toge, ronde kompositie en in de onderlinge spanningen, grote leelveld. In is de opzet van de nieuwe produktie «End- schoi de p.m2 woensdag 18 november 20.30 uur Miel Cools solo Teater Arena speelt musical Chicago Kier met Bedroom Tango I 8 31). vikkeli Presentatie PIM JACOBS van Peter Thijs schilderijen 13-11 t.e.m. 9-12 5 dichteressen centraal in het literair kafee Pim Jacobs presenteert muzikale show Christina Deutekom in «Un hallo in maschera Een Muzikale Wereldreis door Orgelland. ng de aad strekt. Deze avond wordt gehouden op dinsdag 17 november a.s. In de STADSSCHOUWBURG in Tilburg. Aanvang: 20.00 uur. Kaarten a f.5,- af te halen aan onze zaken. o.a. Het Hongaars Orkest van ANDREI SERBAN. De Organisten EER FRERICHS en JOS WIELAKKER. -ES VS’ WAAL 25 N(J ,90/ 1700. on, is 'taris, ich te oordt liekm: Kom kijken bij Juwelier - Horloger SCHOUWBURG RING 27 De Poolse regering heeft daarna nog gepro beerd om de film niet verder verspreidde film iwezen fcumen- 8geko- im Jacobs een muzikale kwii hoofdprijzen uitreiken aan gehouden Tilbui Ook zal Pit zal hij de I het onlangs Houthandel en verhuufbedriil DE MEEUW X Piusstraat 325-319 - Tilburg Tel. 013-430707 - b.g.g. 424157 woont en Akademie kunsten te industriële van haar voor een ndeter twenties van voor erling en ris presenteren en n de winnaars van orgelconcours van Festival irg Noord. s een initiatief van de Kunstuitleen, zeres van i werk uit ale vopr- Pleasantville (of een bijzondere vakantie) JACQUELINE... langestraat (bij de heuvelstraat) besterdplein (P) vóór de winkel vrijdag 13, zaterdag 14 en zondag 15 nov. Energieprojekt een installatie van Jan Van Munster fa.Muziekhuis ROSSMEISL" Juliana van Stolbergstraal 7 en 25 Tilburg Tel. 013-323049 krijgen maar meTbeh C- werd de film in verschillende bioskoper gedraaid. Toch werd de titel van de filrr weinig genoemd maar hanteerde men omschrijving. Zoals bijvoorbeeld in filmtijdschrift waarin kritici de beste I van het jaar «arbeiders ’80» aan we waarna de pers schreef dat een dokuir jaar was gel organiseert in samenwerking met de Eminent orgelfabrieken een wervelende muziekavond waaraan een aantal prominente tiesten hun medewerking verlem gaat «Chicago», 18 en dondt in de >urg te zien zal zijr zijn oorsprong en mogelijk- spanningen in menseljjke ver- agressie staat c»"*»»»1 gelegenheid prachtig aan. N_ Sams oma slapen. De vol- Alphensebaan 14 Chaam, tel. 01619-1586/2113 Zeer ruime parkeergelegenheid interesse itving een lit de Ver in. De verpakking was een stempels, douanepapiertjes Peter Thijs ontying in 1976-1977 de ko ninklijke subsidie voor vrije schil- derkunst; in 1978-1980 de Europaprijs voor Schilderkunst en in 1979 ac link- van Collenprijs. Naast eenmans- tentoonstellingengroepstentoon stellingen o.a. in 1976-1980 Brabant - Biënnale, 1977 Stedelijk museum Schiedam, 1978 De Beyerd Breda, 1979 Arti et Amicitiae Amsterdam. istelling inderge- vroege werk ruimte door srbïok- ••■stilde n,los e tot Pas in 1979 komen de eerste schilderi jen rijke rol speelt. Vanuit die werkwijze ontstond de behoefte om een synthese in beeld en taal te realiseren. Zijn zorg voor de vormgeving van poëzieposters van Stichting Plint in Eindhoven is daarvan een uitvloeisel. Zo ook de lay - out van de gedichtenbundel «Even blijven zitten.» Loco - bur; derwijs de weer op Zijn' 1 tijdn De Nederlandse Operastichting brengt op Christina Deutekom, Lilian Watson, Pieter zaterdag 21 november om 20.00 uur de uit- van den Berg, Jan Derksen, Frans Fiselier, stekende opera «Un Ballo in Maschera» Peter Kooymans, Adriaan van Limpt en van Giuseppe Verdi in een regie van John Lieuwe Visser. Dekors en kostuums zijn Copley. Buiten Tilburg is deze voorstelling van Carl Toms, alleen te zien in Amsterdam, Rotterdam, Scheveningen en Utrecht. Aan de voor- De opera speelt in Boston omstreeks 1700. stelling wordt meegewerkt door het de gouverneur van Bostor - Utrechts Symfonie Orkest onder leiding verliefd op de vrouw van zijn sekretari... van Bruce Ferden, het Nederlands Opera- Renatoj. en hij probeert haar voor zich te koor en de leden van het Nationale Ballet, wmnen. Als Renato dit ontdekt, vermoordt Solisten zijn o.a. Cora Canne Meijer, hij Riccardo tijdens een gemaskerd bal. Twee avonden is de nieuwe produktie «Endless» van de Bewegingsgroep Bart Stuvf te zien in de schouwburg-zaal. Endless» is de achtste fase in de poging om te komen tot een verbroedering van Ewegingskunst, beeldende kunst en m”- ziek. Een zestig centimeter hoge, rc fonstruktie. domineert het toneelveld dit ronde speeloppervlak bevinden zich een drietal cirkels, die kunnen draaien. Naast de studies naar de bewegingsmogelijk heden met de draaiende cirkels, of juist er tegen in. houdt de groep zich bezig met de Sans oma ii aardig voor slist niet als een klein kind behandelt. Vroeger was Sams oma een bekend actrice en ze heeft nog veel spulletjes uit die tijd. Sam merkt dat haar oma brieven krijgt die haar erg verdrietig maken. Op een dag leest machteloze woei Sam in zo’n brief dat het mooie houten huis broeikas in. Vervc.B_..„ oma plaats zal moeten maken en loopt naar de weg, het pracf snelweg. Als Sam een keer het huis aan een vernietigende buil VI-u- ._.;nd ervaring rijker gaat Sam weer terug naar de grote stad. Limburgs Symfonie Orkest Het Limburgs Symfonie Orkest zal op vrij dag 13 november onder leiding van de on langs uit Rusland geëmigreerde dirigent Lev Markiz drie werken uitvoeren van Tsjaikowski. Als solist treedt in dit pro gramma op de wereldberoemde Roemeense cellist Radu Aldulescu. De volgende werken van Tsjaikowski staan op het programma: symfonie nr. 1 «Win- terdromen», «Rococo-variaties voor cello en orkest» en een suite uit «Het Zwanen meer». ruimtelijk-kompositorische konsekv van dit draaien en de gevolgen hiervs de spanning tussen de spelers ondet de toeschouwers. Het voortdurend in de waagschaal stellen van het evenwicht van de spelers, in de «Tot solo-programma van avondvullend chanso schreven door Jaak f en Louis Verbeek, wo programma’s g»ë»r- warmte, poëzie, ironie en kritiek met een breed sociaal engagement. Miel Cools schrijft zelf alle muziek en in dit pro- de Studlo'zaaL woensdag 18 november 14.00 uur een bijzondere vrouw en erg gende dag kan Sam haar niet wakker krij- ima in het dorpje Pleasantville gen en het duurt enige tijd voordat ze beseft Vuren kastbanken Op maat gezaagd. 30 - 40 - 50 cm breed Nu slechts De techniek van het tekenen en schilderen "tal Deze tentoonstelling gaat over tekenen en deze, schilderen en laat zien wat het is aan de C.R.l 'P*1-!' hand van een aantal tekeningen en schil- willet n het derijen. Deze zijn niet willekeurig gekozen want het is de bedoeling om zoveel moge lijk verschillende manier van tekenen en schilderen te laten zien. Wat, hoe en waar mee tekent schildert een beeldend kun stenaar en waarom. De samenstellers van is dë opzet van de nieuwe produ less», die na de première in september door de pers uitstekend werd ontvangen. «Endless» wordt gebracht op zaterdag 14 en zondag 15 november om 20.15 uur. “I avondeten klaarmaakt, kleedt haar oma laten zich voor die gelegenheid prachtig aan. Na Een het eten gaat --- delingen niet buiten de beslotenheid van de vergaderruimte te laten doorklinken ston den de arbeiders erop dat deze juist door alle arbeiders van de werf aangehoord moesten kunnen worden. Na het experiment van de op 15 mei in de (Studio gehouden literaire avond «Ver- sjazz», waarbij duidelijk bleek dat poëzie nog steeds een zaal vol belangstellenden kan krijgen, besloten de organisatoren, in Samenwerking met boekhandel Gianotten en de Stichting J.H. Leopold, op grotere schaal en frekwenter Tilburg te vergasten »p literaire evenementen. Op vrijdagavond 20 november gaat het lite rair gebeuren in de studio van start met een ©ichteressenavond. Mischa de Vreede, Elly de Waard, Kristine Kraft, Sonja Prins en Agnes de Haas lezen voor uit eigen werk èn deze voordrachten worden tussentijds afgewisseld door de licht klassieke tonen van een vrouwenensemble. En om ook een ander aspekt van de literatuur aan de orde te laten komen, nam de organisatie kontakt met het meidenkabaret Eendracht om avond uit te zingen. Deze avond zou rdöor terecht Vrouwenmuze kunnen -ef. Het zijn voor hem «ge laden wezens, al vereist de gekom- primeerde abstrakte verschijningsvorm van de beschouwer wel enig aanvoelingsver- mogen om daar achter te komen.» (Uit: Kunstinformatie 31). De recente ontwikkelingen in het werk van Zljn e,8en vor>b Jan van Munster wijzen op een grote be- restaurant trokkenheid met het thema energie. Vorig Waar zij dingen jaar was hiervan iets te zien in het kultureei ®terk 3311 de 001 sentrum, want de lichtobjekten in het ballet heel met die zoi Light van Krisztina de Chatel, waren van W!-{ vra8en u da -n zien van o.a. Rein Dool, Jon Marten, Pat g Andrea, Jeroen Henneman, Jan Schoon- -1- hoven, Herman Gordijn. mQar Deze edukatieve tentoonstelling is bij uit- stek geschikt voor het voortgezet onder» dema- wijs. Voor groepsbezoek, het verkrijgen onlos- van lesbrieven en geïllustreerde folders ten- dient u kontakt op te nemen met Stichting werk Musische Vorming Tilburg. De tentoonstelling is zoals altijd vrij toe gankelijk. Een gratis katalogus is te ver krijgen bij het sekretariaat van het Kul- tureel Sentrum. 30,- Dat kan alleen groep s er veel inspiratie geput uit ai gingsgebieden, met name uit shinto en Chinese t’ai chi. De zoekt op welke manier cipes hierbinne" rijkir zich trainen in mime - technieken. Na de produktie «trying out it», is nu «Bed room tango» in Tilburg te zien. Kier schrijft het volgende over deze voorstel ling: «Wat u deze keer te bieden hebben is zoiets als «van ochtendsleur tot avonds- jans», zonder daar enige meerwaarde aan «De mens, zijn oorsprong en mogelijk- Joe te Voegen. heden, spanningen in menselyke ver- Improviserend kwa houdingen, agressie staat centraal in het da"?e «n een heer t werk van Jan van Munster. Hij noemt zijn sabbelde bestaan va objekten figuratief. Het zijn voor hem «ge- afhankehJk van leun- en steunposit.es. .-f— f eeuwige ontbijt. Tij om te gaan. Nee, geen psychodrama! Maar rituelen, die uitgevoerd dienen te worden tot aan het meest belangrijke gedeelte van de dag: de men, zonder er voor altijd naar te moeten avond, met zijn schitterende anonimiteit, kijken. Naast rust die van ’t werk dient uit zijn eigen vonbtttttsten. Waar hij en zij in te gaan, moet het werk artistiek verant- een restaurant elkaar niet leren kennen, woord zijn d.w.z. een kombinatie bezitten Waar zij dingen aan elkaar ontfutselen, die van technische beheersing, een goede sterk aan de ochtend doen denken. Dit ge- kleurenkeuze en vormgeving. Het kunst- heel met die zonodige muzikale omlijsting, werk van zjjn keuze «Land 51077(de co- Wij vragen u dan ook niet om ons te verge- dering staat voor datum en jaartal waarin zeilen op deze reis van ochtendsleur tot het werk werd voltooid, van de in Tilburg avondsjans, maar eerder om onze gids te geboren beeldend kunstenaar Rob. H. zijn door af en toe wel en dan weer niet te Vermeer), is zo'n rustgevend werk. lachen; of in ernstig stilzwijgen uit te bar- Het vreemde accent en het cijfer 4 zorgen sten. Kortom, een gewaagde kierproduk- voor de dynamiek en een raadsel waar je tie, die deze keer minder voeten in de aarde zelf de oplossing voor moet zien te vinden, heeft en juist daardoor zo kwetsbaar is.» Dat zorgt ervoor dat het werk niet saai is. Sams oma is i ren bij haar oma in 1 op het platteland. Met meer dan 25 medewerkenden brengt Teater Arena uit Gent op woensdag 18 en donderdag 19 november om 20.15 uur de schitterende musical «Chicago», een muzikale vaudeville naar het gelijknamige stuk van Maurine Dallas Watkins. «Chicago» voert ons terug naar het lugubere Chicago van de twenties: een tijd waarin misdaad, korruptie, afpersing, diefstal, prostitutie en meer van dat fraais j om zich heen grepen, dat het tot het dagelijks «entertainment ging behoren. De regie is in handen van Jaak van de Velde. Het orkest staat onder leiding van dirigent Na het n in de gevat1"' «damesafdeli advokaat Bill dat zijn I zohandi Kunstwerk van de week is c— de Tilburgse Koerier en de Kunst, "’•kelijks motiveert een lezer leze Tilburgse Köerier waarom een de Kunstuitleen zijn haar special keur geniet. A.s. dinsdag 17 november wordt in de >rote zaal van de Tilburgse Stads- -,v..ouwburg een muzikale avond ge houden door Muziekhuis Rossmeisl in samenwerking met de Nederlandse fa briek van electronische orgels Eminent. Aan deze avond werken mee het Hon gaars orkest van Andrei Serban en de organisten Fer Frerichs en Jos Wielakker. De presentatie is in handen van Pim Jacobs, die ook een muzikt kwis zal presenteren met een aar leuke prijzen. Ook zal hij de hoofdf zen uitreiken aan de winnaars van nu onlangs gehouden orgelconcours van Festival Tilburg Noord. Tevens zullen er een aantal nieuwe orgels worden bespeeld en gedemonstreerd, zowel in het populaire als in het klassieke ge nre. De toegang voor de avond bedraagt i i i i 5,-. Kaarten zijn verkrijgbaar bij Mu- De KOele SCnOOIlheid ziekhuis Rossmeisl, Juliana van Stol- bergstraat 7 en 25 te Tilburg. uvze, onder verantwoordelijkheid van n..M. tot stand gekomen, tentoonstelling wnlen laten zien dat een tekening of schil derij niet alleen een onderwerp heeft, maar dat dit onderwerp nauw samenhangt met de schilderof tekentrant, de vormen de i teriaalkeuze. Al deze aspekten zijn or' makelijk verbonden met elkaar. De toonstelling laat zogenaamd «vrij» wCin. Poppentheater Musquit speelt «Wat nu, Nanou» Beannette Kalb van Poppentheater Mus- quit komt op woensdag 18 november om 14.30 uur in de Studio-zaal met een solo voorstelling «Wat nu, Nanou». De voor stelling is geschikt voor de jeugd van 5 tot en met 11 jaar. Het is een poppenspel dat gaat over kinderen, over het onbegrip van oudere mensen ten opzichte van het spel van kinderen en over de dierenliefde bij kinderen. Janetje heeft een héél bijzonder vriendje. Fred, een grote rups. Hij is een beetje traag en verlegen en er gebeuren geheimzinnige dingen met hem. Madame Spruiteduit houdt niet van rupsen. Ze weet zelfs niet bet verschil tussen een wujm en een rups. Fred, de rups, moet daar erg om lachen, maar Janetje vindt het helemaal niet leuk. Madam Spruiteduit is iets van plan met Fred. En de kater Nanou moet Madam hel pen. gen en het duurt enige ti dat haar oma dood is. Sam voelt zich radeloos en weet enige tijd is een bijzondere vrouw en erg niet wat te doen. Later besluit ze het li- Van jongsaf aan is de heer De Grood /oor haar kleindochter, die ze be- chaam van haar ornate begraven. Ze wordt geïnteresseerd geweest in de beeldende et als een klein kind behandelt. daarbij geholpen door een vriendje, het kunst. Zijn favoriete tijd in de schil- r was Sams oma een bekend actrice zoontje van een van de landmeters die aan derkunst is het Franse impressionisme. de nieuwe weg werken. maar ook de hedendaagse beeldende kunst De volgende dag slaat Sam in een bui van’ houdt hij weliswaar kritisch voede alle ruiten van een nauwlettendindegaten.Zijnvoorkeurgaat volgens pakt ze haar koffer daarbij uit naar figuratief werk, maar echte weg, het prachtige houten kwaliteit is volgens hem niet aan één naam bjlldozer over- gebonden. «Zowel Karei Appel als Rem brandt hebben prachtige doeken gemaakt, maar ook minder geslaagde. Jé ziet dat heel duidelijk in bijvoorbeeld de privé kollekties van Boymans en Van Beuningen in het ge lijknamige museum in Rotterdam. Daar hangen absolute toppers maar ook werken waarvan ik zeg die horen niet in een mu seum thuis. Die hangen daar uitsluitend Ze deel uitmaken van de privé - kol- -- enuitge- -.._.e over welke kunst in een mu- -"sn welke kunst beter in de huis- «Zeetaferelen bijvoor- 1 dynamisch datje er na eer. -.vilt. Zulke taferelen horen thui ;n museum. Zo was ik eens, jaren gele kunst’ Typerend voor Peter Thijs’schilderwijze is overgave» (katalogus tentoons de koele exakte weergave van soliede, «Stilleven»), De ruimte gaat een one strakke objekten die hij op het platte vlak schikte rol spelen. Is er in zijn vr~*“ van het linnen doek weet te suggereren. nog duidelijk de suggestie van ruumc Zijn werk wordt wel omschreven als tradi- het aanwezig zijn van een plint, een r tioneel realisme of fotografisch realisme; een deur, zijn inmiddels tot marmer fotografische effektendiepte scherpte. ken uitgegroeide «blokjes» zijn verst., en blow-up op verhoudingsgewijs beelden geworden die op zichzelf staan, enorme schaal geschilderd. van de ruimte, los ook van elke relatie .Thijs werd in 1950 in het Noordbrabantse elkaar. plaatsje Heeze geboren. Zijn eerste studies Tijdsbesef en plaatsbesef zijn verdwenen in olieverf maakte hij tijdens zijn mid- om plaats te maken voor verstilling en delbare schooljaren. Hij volgde de op- kontemplatie. De koelheid van de mar- leiding tot tekenleraar in Tilburg en vol- mertechniek laat Thijs de ruimte voor een tooide zijn studie aan de akademie voor kontemplatieve manier van schilderen kunst en vormgeving in ’S-Hertogenbosch. waarin vormen als pyramide, driehoek en In zijn vroege werk domineert het realis- crucifix hun eigen meerduidige symboli- tischschilderen;pseudo-naïeve«stillevens sche en praktische werking krijgen. De waarin gedetailleerde en ogenschijnlijke schilderijen van Peter Thijs zijn zorgvuldig waarheids - getrouwe beelden zijn neer- gekomponeerde werkstukken, waarin niets gezet.Verhoudingenenperspektiefworden aan het toeval is overgelaten. Een inti- echter dan al niet «serieus» genomen door grerende tentoonstelling. De moeite waard Thijs. De in die tijd al waarneembare blok- om lang bij stil te staan. jes marmer in het werk van Peter Thijs, gaan in de daaropvolgende fase in zijn ont wikkeling een steeds grotere rol spelen «het marmer Roeide als het ware uit z’n voegen.» Thijs ontwikkelt een mar- merwoede die hij tot een techniek maakt en ook niet meer dan datdie hem in staat stelt illusionistisch te schilderen. «Thijs is bijna als een zeventiende - eeuwer geïnte resseerd in de vertaling van ruimte, licht en materiaal in olieverf; hij marmert bijv, met voert ons ten isdaad, korruptie, afpersing, metstai, prostitutie en meer van uat iraais grepen, dat het tot het dagelijks «entertainment ging behoren. De Prostitutie, misdaad, inden van Jaak van de Velde. Het orkest staat onder leiding van korruptie, afpersing. ’n«°Xnh“r»« haar minnaar. Imm> dr drrdr.rang, showgirl Roxie Har, diB,S,al "etkOUSe» ingenis terecht. Door bemiddeling van de korrupte direktrice van de Daarover gaat de schitterende ieling» van deze instelling, kan zij de hand leggen op de play-boy musical «Chicago», die. op lly Flynn. Deze weet de pers en de publieke opinie zo te manipuleren, woensdag 18 en donderdag 19 j kliënte weldra een soort «nationale» beroemdheid wordt. Zij speelt hierop november in de Stads- zo handig in, dat haar populariteit deze van een andere moordenares, Velma Kelly. schouwburg te zien zal zijn. in hoge mate overtreft. Light van Krisztina de Chatel, waren van zijn hand. Energie, onontbeerlijk voor groei en wording, thema’s die de uitgangs punten waren voor Van Munsters vroege werk. Vooral de schijnbare tegenstelling tussen het technische en organische, de Ratio en het gevoel, worden duidelijker in een volgende fase van Munsters werk» Rob H. Vermeer (29-5-’37) werkt in Best. Hij volgde de voor beeldende en bouwende I Tilburg en de Akademie voor i vormgeving in Eindhoven. Vanaf 1969 heeft hij in musea en gale rieën geëxposeerd. De wereld om ons heen, de natuur en de ingrepen in de natuur, inspireert Rob Vermeer. «Te kens, symbolen ook in taal zijn soms zo vertrouwd dat we ze niet bewust waar nemen. Door onze manier van leven leven in tijd in plaats van leven in de tijd verarmt ons kijken tot vage indrukken. Op zijn eerste expositie in 1969 drukte hij deze zienswijze uit in kleine landschappen met daarin pijlen, halve letters en gedeelten van teksten. De letters en de tekens blijven ook daarna een rol spelen in zijn werk. Ze verschijnen als voortdurende kontekst bij het beeld. In 19176 mondde dit uit in een visueel dagboek waarin belevenissen wer den vastgelegd in taal en beeld. In hetzelfde jaar ontstaat zijn i voor destempeltechniek. «Ikont retourzending van mijn werk uit enigde Staten. De verpakking warboel van s-- J Musical Porgy and Bess» Het New York Harlem Opera Ensemble, met in totaal zeventig medewerkers, brengt in een regie van Albert Clipper de musical «Porgy and Bess» van George Gershwin, naar het toneelstuk Porgy van Dorothy en Du Bose Heyward. •Porgy and Bess» is het onvolprezen mees terwerk van George Gershwin, waarin het ontroerende verhaal verteld wordt van de lichamelijk gehandicapte Porgy en zijn tra gische liefde voor Bess. De musical beleeft talloze uitvoeringen over de gehele wereld en werd in het begin van de jaren zestig ook verfilmd. Deze prachtige musical met zijn vele fantastische melodieën, wordt muzikaal ondersteund door een orkest dat onder leiding staat van dirigent William Bark- hymer. De musical wordt gebracht op zondag 22 november en de plaatsverkoop start op maandag 16 november. J donderdag 19 november 20.30 uur in het kultureei sentrum Kier bestaat uit een aantal mensen die zich van en meespelen in produkties. sproken visie over welke kunst in e in de loop der jaren steeds meer met mime Hoewel mime - de beweging - binnen de seum hoort en welke K is gaan bezighouden door het volgen van groep steeds het uitgangspunt blijft wordt kamer kan hangen. «Zeetaferelen bijvoor- kursussen of opleidingen en het opzetten er veel inspiratie geput uit andere bewe- beeld zijn zo dynamisch datje er na een half ’ebieden, met name uit het Japanse jaar van af wilt. Zulke taferelen horen thuis hi. De groep onder- in een museum. Zo was ik eens, jaren gele- Weke de bewegingsprin- den, met een kunstkenner op bezoek bij de Ti pes hierbinnen tot een verdieping en ver- een kollektioneur, die een schilderij van de J’ king kunnen leiden. Daarnaast blijft zij 17e eeuwse Pieter Codde in bezit had. Het ;h trainen in mime - technieken. doek stelt het verraad van Judas voor en de a de produktie «trying out it», is nu «Bed- Romeinse soldaat daarop belicht met een lantaarn het groepje rond Judas. Een ju weel zo oordeelden wij beiden, maar we waren het er ook over eens dat na verloop van tijd je doodmoe wórdt van de arm met die lantaarn die maar niet naar beneden zakt. Zo’n werk hoort ook in een museum vamen wy al snel op een en niet aan de huiskamermuur.» terecht. Naast het afge- De heer de Grood zoekt in een werk de zan haar, staat hijgeheel dingen die rustgevend zijn. Dynamiek ver tin- en steunposities. Het schaft hem een tijdelijke charme. De kunst uitleen is daarom zo aardig, aldus de heer de Grood, omdat het mensen in staat stelt eens iets wilds en dynamisch mee te ne men, zonder er voor altijd naar te moeten De jonge Poolse film De film Arbeiders ’80 is een dokumentaire over de staking van de werfarbeiders in Gdansk van 14- t.e.tn. 31 augustus 1980. Deze staking leidde tot de «akkoor den van Gdansk» een van de belangrijkste politieke gebeurtenissen van het naoor logse Polen. In de eerste week van de staking werden voornamelijk door buitenlandse T.V. - or ganisaties opnamen gemaakt. De censuur het licht uitgaat...» heet het nieuwe Polen verbood verspreiding van sta- na van Miel Cools Dit ktngsbeelden. Toch lukte het twee filmers v„a.tson-programma.’ ge- om, een dokumentaire te maken over de '-.k Dreesen. Jos Ghijsen stakl"8 e" de onderhandelingen die ge wordt net als zijn vorige voerd werden. Het belangrijkste daarbij ts --- gekenmerkt door levens- dat de wi-ize waar°P onderhandeld werd waarna de pers schreef dat e ie, ironie en kritiek met een duidelijk wordt weergegeven. Terwijl de taire tot beste film van het jt igement. Miel Cools regering erop aandrong om de onderhan- irgemeester en wethouder van 6n- ie heer E.M. de Grood na jaren bezoek in het kultureei sentrum. Zijn drukke werkzaamheden behalve het tijdrovende gemeentewerk, neemt de heer De Grood zitting in het bestuur van de Beekse Bergen en is hij lid van de Provinciale Culturele Raad maakte het hem onmoge lijk eerder een bezoek af te leggen, maar op afstand bleef hij de ontwikkelingen volgenen blijkt zijn betrokkenheid in de kunsten uit het geven van lezingen óver vooral de en enthousiast bezig zijn met zijn hobby, de fotografie. te gaan, moet woord zijn d.w van tec*’":‘’»1'' kleurenkeuze en vormge' werk van zjjn keuze «Lar het werk werd voltOv ,._s te geboren beeldend 1 liet te Vermeer), is zo’n rus e bar- Het vreemde accent voor de dynamiek er zelf de oplossing Dat zorgt ervoor dat het werk Iets vieren in specialiteiten-restaurant ALBERTVILLE voor tafels in gezellig familiever band zakenlunch, diner recepties, bruiloft familiediners enz. Want onze zeer uitgebreide 4 Ia carte-kaart, gastronomie en vak manschap staan garant voor een geslaagd geheel. Wild en vele andere specialiteiten arm bene

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1981 | | pagina 17