ir
ii
Wi
ditUoovst
H
DONSDEKBEDDEN
Theo FHerminez
SE SSiHSSsS SsS
i en op een per- wel twee suggestieve ruimtes, steeds twee trale plaats heel
>rden geëxplo- personen de kamerbewoners op het De keuze van de
teeds van zijn toneel aanwezig. Zij voeren een bewe- voorstelling zijn
j wordt het web gingsspel uit waarin de «val»-techniek het Molloy, Mal
dkt. Zijn vrouw meest uitgesproken is en de vele zich her- Samuel Bed
riLBIM
eminent
(ft
•M
de tilburgse koerier
298,-
Liili
KULTUREEL SENTRUM
CC
ooi
THE TRAMMPS
CTürsCCr-uus iiJDi **7? Di «~-
Filmhuis
Jb
Donderdag
smber 1981 pagina 14
Hetty van de Vorstenbosch
judolerares, kiest kunstwerk
Schilderijen
Speciale prijs
bont
n minkfarm,
jasjes
Limburgs
naatwerk
sn wij uw
Belangrijke jazzkonserten in Tilburg
The Talk of the Town
1OV.
Voorverkoop V.V.V.
Entree 10,-
Koffieconcert met nieuwe muziek
Blijspel Goldoni
ij niet van plan
metAnzoletto -
lu-
Vit Profiel
e matwitte
i to-
Ge-
kK.
Presentatie PIM JACOBS
Galerie Stadsschouwburg Tilburg
tot en met 29 november 1981
De
anatomische les
Wilt u het allemaal met eigen ogen zien
Kom dan naar Ditvoorst slaapwinkel voor
vrijblijvende informatie en demonstratie.
Nu als introduktie:
Éénpersoons donsdekbed
65% ganzedons
met onze nieuwste donsvulmachine maken wij
donsdekbedden met de beste eende- of gan
zedons, geïmporteerd uit Oost-Europa.
Waar u ons
kunt vinden
14 november,
c. werkblad,
:1. app.
kranen.
het
Deze avond wordt gehouden op dinsdag 17 november a.s.
In de STADSSCHOUWBURG in Tilburg.
Aanvang: 20.00 uur.
Kaarten f.5,- af te halen aan onze zaken.
u in de-
fa.Muziekhuis ROSSMEISL
Juliana van Stolbergstraat 7 en 25
Tilburg
Tel. 013-323049
Een Muzikale Wereldreis
door Orgelland.
o.a. Het Hongaars Orkest van
ANDREI SERBAN. De Organisten
EER FRERICHS en JOS WIELAKKER.
slaapwinkel
schouwburgring 25, tilburg - tel. 422122
Keuze uit meer dan 200 modellen
Juwelier - Horloger
'fyebers
SCHOUWBURGRING 27
I
in de galerie van de S
burg worden van 2 te
schilderijen van de Ti
ris presenteren en
t de winnaars van
orgelconcours van Festival
irg Noord.
;kte aan
een
neelkritikus een interview toegestaan. C_
durende haar lange, suksesvolle carrière
foiio,o ;oto^„.o,.,s moeten geven
chuw van gehad.
zij over enkele
wenste te
kende cliché-
tatuur„.
ir'ncent
organiseert in samenwerking
met de Eminent orgelfabrieken
een wervelende muziekavond
waaraan een aantal prominente
artiesten hun medewerking verlenen.
Landschap/natuurbeleving
Wereldtijd
Abandon Sou-n(d)
r donderds
iander bek
eigen
fonist Gijs
niemand
st en tevens de
t Comp--
koopavond
0 uur gesloten
ruiming
sr
presenteert op
zondagmiddag 8 n<
FROM THE U.S.A.
Open 14.00
gastr
staan
jeheel.
Wild en vele andere
specialiteiten
Ook zal Pim Jacobs een muzikale kwi
zal hij de hoofdprijzen uitreiken aan
het onlangs gehouden
Tilbur
s UU WV? sV :LDsJs :SJ
Alphensebaan 14
Chaam, tel. 01619-1586/2113
Zeer ruime parkeergelegenheid
aktisch en
Donderdag 12 november
20.30 uur in het
kultureel sentrum
Ank van der Moer
in «Het Interview»
Ank van der Moer en Cor van den Brink
spelen op donderdag 12 november om
20.15 uur het intrigerende toneelstuk «Het
Interview» van Wim van Wieringen in een
regie van de Zweedse regisseuse Donya
Feuer. Dit stuk werd speciaal voor Ank van
der Moer geschreven en aan haar opgedra-
ir iiiki-
fl Voor al uw
INLIJSTINGEN
llllll T- en «tor .Mv.nze-hrestauratie
kunsthandel langeweg langeweg
nieuwlanastraat 27. tilburg. 013-423203 en 04160-39678
stelling met veel gedegen,
sriaal, is een gratis kata-
sekretariaat verkrijgbaar, uit-
g de voorraad strekt.
ook tot en met 8 november kunt
zelfde expositieruimte kennis nemen
de installatie Wereldtijd van Benn Schr
Een goed uitzicht op de 24 klokken, waar
van de wijzers de middelbare zonnetijd en
~:~t verlichte wijzerplaat de ge-
—ig van de bijbehorende tijdzone
heeft u vanaf de verdieping
kunstuitleen is gevestigd. Dus
trapje op. Daar vindt u op stencil
rmatie over deze installatie. Tot
november kunt u in de ont-
..„sruimte van het kultureel sentrum
nemen aan de geluidstafels van Ab-
i en een blik werpen op de klin-
nema’s die bevestigd zijn aan de ex-
ïschotten.
Dit koffieconcert vindt plaats in de Foyer
van de Stadsschouwburg op zondag 8 no
vember 1981 om 12.30 u. en wordt georga-
nizeerd door het Brabants Orkest in sa
menwerking met de direktie van de Stads
schouwburg Tilburg.
Koffiekonsert
Het Brabants Orkest zal in samenwerking
met de Stadsschouwburg Tilburg op zon
dag 6 november om 12.30 uur een koffie
konsert met hedendaagse muziek verzor
gen. Het programma dat begint om 12.30
uur biedt werken van Escher. De Smet en
Birtwistle en het konsert zal uitgevoerd
worden onder leiding van de dirigenten Jo
van den Booren en Lucas Vis. Als solist
werkt aan dit konsert mee de violist Robert
Szreder. Op het programma staan de vol
gende werken: «Tragoedia» van Birt
wistle, «Monoloog voor viool-solo» van De
Smet en «Sinfonia per dieci strumenti» van
Escher.
De musici van het Brabants Orkest worden
gedirigeerd door Jo van den Booren in het
werk van Birtwistle, terwijl Lucas Vis het
werk van Escher zal leiden.
Toegang: vrijwillige bijdrage.
Iets vieren
in specialiteiten-restaurant
ALBERTVILLE
voor tafels In gezellig familiever
band zakenlunch, diner
recepties, bruiloft
familiediners
enz.
Want onze zeer uitgebreide la
carte-kaart, gastronomie en vak
manschap staan garant voor een
geslaagd gc^~~‘
Vrijdag 6 en zaterdag 7 november
kultureel sentrum, 20.30 uur
«Let’s start
a magazine»
Een voorstelling met dansen in 23 scènes.
Een Shaffyproduktie van Ton Lutgerink.
Gebaseerd op teksten van de Amerikaanse
dichter-schilder E.E. Cummings. Elk van
de 23 scènes heeft een gedicht als uitgangs
punt. Cijfers zijn gebruikt voor een dans,
versnipperd door het eerste gedeelte van de
voorstelling. Het vloerontwerp van Tom
van den Haspel, brengt de verschillende
onderdelen met elkaar in verband. Nicolas
Pap komponeerde 4 liederen met de ge
dichtenals aanleiding. De titel van de voor
stelling is ontleend aan een gedicht van
E.E. Cummings, dat begint met de onver
getelijke regels «Let’s start a magazine to
hell with literature I we want something
redblooded». Uitvoerenden: Amy Gale,
Beppie Blankert, Miriam van Steenhoven.
Nicolas Pap, Ton Lutgerink. Vormgeving-
licht: Tom van den Haspel; kleding: Ma
rieke van den Dolder; laswerk: Rein Surig;
techniek: Stephan Willenborg.
legang voor de avond bedraagt
laarten zijn verkrijgbaar bij Mt
Rossmeisl, Juliana van Stol-
at 7 en 25 te Tilburg.
r. vormen zijn anatomisch verantwoord en
a bovendien gracieus en gedetailleerd. Daar
lr komt bij dat het beeldje een drang naar
vrijheid symboliseert, iets wat ik voor ieder
mens essentieel vind.»
Maria Glandorf (geb. 19-1-1952) volgde
de Akademie voor Beeldende Kunst St.
Joost in Breda. In 1972 studeerde zij daar
«Cum Laude» af. Daarna studeerde zij
aan de Nederlandse Filmakademie en de
Rijksakademie voor beeldende kunsten in
Amsterdam. Vanaf 1973 exposeert zij re
gelmatig in galerieën en musea in Neder
land en het buitenland. Over het beeld
-Antiochus vliegt op» schrijft Maria
Glandorf: «De vorm - de langwerpig ge
richte driehoek, rustend op de ijle punt
komt regelmatig in mjjn werk terug. Het
is bijna een tarten van de zwaartekracht.
Brons is zwaar materiaal; ik hou ervan om
er licht, subtiel, mee om te springen. De
beweging, binnen een eenvoudig vorm
principe, zonderdaarindeindividualiteitte
verliezen is in dit groepje (een eenheid
twee elementen die een eenheid ver
beelden) herkenbaar.
Verder de ruimte, het royale van het grote
vlak (op de foto duidelijk zichtbaar) waar
het op gebeurt, maakt het een eigen we
reld, een wereld die enerzijds zijn plaats
opeist, anderzijds zichzelf, na herkend te
zijn, relativeert.
Het materiaal is gekozen vanwege zijn de
gelijkheid, zijn schoonheid en geschikt
heid voor dit type vormgeven.»
twerk van de week is een initiatief van
-'.iurgse Koerier en de Kunstuitleen.
Wekelijks motiveert een lezer /lezeres van
de Tilburgse Koerier waarom een Kunst
uitleen zijn /haar speciale voorkeur ge
niet!
Tot en met 8 november is de tentoon-
stelling Landschap/natuurbeleving in het
kultureel sentrum te zien: een tentoon- de al dan niet
stellingwaarindenatuur’ncentralerolspeelt middelde dag v
in de verbeeldingswereld van kunstenaars aanduiden, hc
als John van ’t slot, Jan Dibbets, Han Jan- waar de k|“
Nie e.v.a. even een tr
toonstelling met veel gedegen, meer informal
en rnet 15 n<
moetingsruiml
plaatsnemen
andon en
kersche
posities
Helias tenslotte is wat minder
djent toch in de gater
i gezien de manier wa
st in dit trio.Nie* -■
En wie kent niet de fantastische plaat met
Eric Dolphy «Last Date»? Zijn voorkeur
voor pianisten als Monk en de onbekend ge
bleven Herbie Nichols versterken zijn liefde
voor de bop allen maar.
Gijs Hendriks ambieert een ander soort
veelzijdigheid en vertrekt liever uit konkrete
vormen, zoals reeds gezegd blijft Hendriks'
muziek verwijzen naar de jazztraditie maar
dan op een integere frisse manier met vaak
fantastisch saxofoonspel. Zonder twijfel is
Hendriks een van ’s lands vooraan-
ande rietblazers en bespeelt behalve tenor
ook sopraan, alt en bariton-saxofoon.
Ook klarinet beheerst hij uitstekend en zoals
de meeste musici-komponisten speelt ook hij
een goede partij piano.
Het kwartet bestaat verder uit Bert van Erk
en Michael Baird op drums en per-
TheoarHermmez ’was een sterk bewon
deraar van Cobra en daarin het impulsieve
van het handschrift en het vitale van het
schilderende gebaar. Hij bewonderde te
vens de konstruktieven, hun beheersing
van het gebaar, hun berekening van de
kompositie en hun geometrie van <f
schoonheid.
Zijn eigen stij'
naams‘„
bineert impulsiv
figuren worden
Deze geheel eigen stijl is ook weer terug te
vinden in zijn recent werk.
De Haagse Komedie heeft dit seizoen het
laatste stuk op het repertoire genomen, dat
Carlo Goldoni in 1761 in Venetië schreef,
voor hij naar Parijs vertrok: «Een van de
laatste avonden van het Carnaval». Een
blijspel, waarin hij de menselijke ver
houdingen binnen de welvarende Vene-
tiaanse burgerij uitbeeldt. De regie van dit
«klassieke» stuk is in handen van Oratio
Costa.
Op een van de laatste avonden van het kar
naval heeft de rijke stoffenfabrikant Zama-
ria enkele vrienden en vriendinnen uitge- I
tm feest te vieren. Onder hen is de I
uvfwnde stoffenontwerper Anzoletto, die I
-Jan is binnen afzienbare tijd Venetië te
jmdat hij een uitnodiging heeft om
a te komen werken.
aria, Domenica, is
-r--op de ontwerper.
En hij op haar. Maar omdat Zamaria zeker
ais Anzoletto zal zijn vertrokken, niet al
leen achter wil blijven, is hij niet van plan
toe te staan, dat zijn dochter n„t
mee zal gaan naar Moskou.
Het stuk wordt opgevoerd op maandag 9
november om 20.15 uur.
:nwel een jongeman
;t rust voor hij van
gronden aan het
ntrateling van
botsingen.
van een paar uur, oftewel slechts één n
ment. (Voorbeeld: een vrouw staat voor uv
spiegel in de beslotenheid van haar kam<"r
en oefent hoe zij zich ’s avonds op het fe„.
iragen).
2» is gemaakt door Margie
Smit in nauwe samenwerking met Truus
Bronkhorst en Dick Hauser als regisseur.
De muziekkompositie is van Rob Hauser,
het objekt van Nol Tiianus en de techniek
wordt verzorgd door Robert Bosch en Pa
trice Kennedy.
Stadsschouwburg Til- l’Herminez tentoongesteld. Deze eksposi-
tot en met 29 november tie bestaat nagenoeg geheel uit nieuw werk,
Tilburgse schilder Theo dat voor het eerst te zien zal zijn.
Theo l’Herminez (1921) was aanvankelijk
autodidakt en volede vanaf 1958 de on-
1 ®e‘ Ml
isl in
Dirigenten: Jo Van den Booren. Lucas Vis.
“u"" Uitvoerenden: Frans Van de Wiel, fluit, bekende
en*
Programma: Birtwistle - Tragoedia; De
Smet - Monoloog voor viool solo solist Ro
bert Szreder. Pauze. Escher - Sinfonia per
dieci strumenti.
Maandag 9 en donderdag 12 november zul
len er in Tilburg twee zeer interessante jazz-
gebeurtenissen plaatsvinden in resp. de Stu
diezaal van de Stadsschouwburg en in het
pas heropende café Paradoks.
Om te beginnen zal het uit Amerika afkom
stig trio «Brahma» een konsert verzorgen in
de Studio op 9 nov. te 21.00 uur. Dit trio
staat onder leiding van de slagwerker Barry
Altshui, met op bas de getalenteerde Mare
Helias en de misschien nu al legendarisce
Ray Anderson op trombone.
Dit trio was onlangs te horen op het Meer-
vaart-Festival in augustus te Amsterdam,
waar het een van de interessantste attrakties
vormde. Het was vooral trombonist, trom
pettist, tubaspeler Ray Anderson die in één
klap zjjn naam vestigde door zijn schitterend
spel. Zjjn stjjl wordt niet gekenmerkt door
een specifieke manier van spelen, veel meer
door het feit dat hfj zjjn instrument tot in de
finesses beheerst en daardoor in staat is zjjn
improvisatorische benadering op de meest
veelzijdige manier gestalte te geven.
Slagwerker Barry Altshui was al in de zes
tiger jaren aktief en kan terugkjjken op een
lange en zeer vruchtbare samenwerking met
musici als Paul Bley, Gary Peacock en in de
periode van de begin der zeventiger jaren
o.a. met de groep «Circle» onder leiding van
de toen nog hemelbestormende kreatieveling
Chick Corea. Samen met saxofonist An
thony Braxton en bassist Dave Holland en
bovengenoemde pianist maakte hij toen een
soort subtiele vrjje geïmproviseerde muziek Gjjs
met een klankbeeld dat doet denken aan de staar
muziek van het Art Ensemble of Chicago.
Slagwerker Barry Altshui is zeker geen
luidruchtige baas zoals Elvin Jones of een
Han Bennink maar eerder iemand die de
ihet k|eine geluid, wat niet Het kwar
-.uet meegaat met de volumi- op bas er
neuze uitbarstingen van de solist, in dit geval cussie.
dus Ray Anderson.
Bassist Mare Helias
bekend maar djent toch in de gaten ge
houden te worden gezien de manier waarop
hij zjjn plaats weet in dit trio.Niet al te
dringerig, maar betrouwbaar. Met na
dragen op bas en cello i
schakel in dit drietal
dan waard is.
erdag 12 november in Para- grote
belangrijk konsert nl. het uit schot
land afkomstige kwartet van
Hendriks, met als speciale
minder dan pianist-com-
grondlegger
jol Misha Me
Globe met
toneelstuk
«hofscènes
:rt impulsiviteit en geometrie. Zijn «Hofscènes», het debuut van Karst
gevat in strenge komposi- Woudstra als toneelschrijver, behandelt
een onderwerp uit de Europese en vader
landse geschiedenis: de laatste maanden T
van Don Carlos (1545-1568), zoon van ko- .L/1II1UUI g»
ning Philips 11 van Sparye. Het conflict van q
kroonprins Carlos met zijn vader lag zowel VIRDRORIC
op't persoonlijke als op’t politieke vlak en J
bezit klassieke kwaliteiten. f ncf
Woudstra heeft de historische werkelijk- Ixvol
heid nauwkeurig gevolgd. Philips was niet Dit orkest uit Maastricht, verzorgt op 13 no
de meedogenloze despoot waarvoor men vember in de Stadsschouwburg te Tilburg
hem hield, maar een stijle, besluiteloze, een gastoptreden in concertseries van Het
gefrustreerde vader-aanbidder; Carlos niet Brabants Orkest.
een romantische held, maar een onhan- Het orkest woidt geleid door de onlangs uit wer11
delbare verwarde, mismaakte zoeker. Rusland geëmigreerde dirigent Lev Mar- Szre
«Hofscènes» wordt geregisseerd door Ge- kiz. De wereldberoemde Roemeense cellist
rardjan Rijnders; dramaturgie Rob Klin- Radu Aldulescu is de solist bij dit pro-
kenberg; het décor en de kostuums worden gramma.
ontworpen door Paul Gallis. Op de lessenaars komen vooral de Melo-
Het stuk wordt gespeeld op vrijdag 6 no- dieuze behoudende werken van Tsjaj-
vember om 20.15 uur. kovsky.
Z^'kIZz^ Stichting Dansproduktie
Malgorzata
tNowake.a.
Kamerbreed
Zondag 8 november
14.00 uur
in het kultureel sentrum
«Kamerbreed» wordt gedanst door Margie
Smit (die met deze produktie afscheid
ichting Dansproduktie) en
15 horst. Uitgangspunt voor de
waar choreografie is, een op zichzelf staande In «De anatomische les» krijgt de toe-
ïljarig ru>mte die> o a- door middel van een ka- schouwer zicht op een leven na de dood
Geest merbreed tapijt en een stalen objekt dat van de hoofdpersoon tot en met het punt
muren en een deur suggereert, de contou- van een reïncarnatie naar een nieuw leven,
ren van een kamer oproept. In deze ruimte De thematiek van de dode levende en de
klinkt een steeds terugkerende lievelings- levende dode uit het werk van Samuel Be-
tune (muziek van saxofonist Rob Hauser). ckett heeft zich tijdens het werkproces
ingeboden waarbij zijn trilogie
Molloy, Malone sterft, Naamloos een cen
trale plaats heeft ingenomen.
De keuze van de uiteindelijke teksten in de
voorstelling zijn afkomstig uit:
'alone sterft, Naamloos van
-eckett
De alfa cyclus, Ivo Michiels
Het aards tekort, Hans de Kqning
De deur, Bert Schierbeek
De reptielen, Life-uitgave
Xurosawa.
dringerig, maar
solistische bjjdra
ideale laatste Svl
aanhoren meer i
Dan is er JJ~
I doks een auuci u o w
ons eigen land afkomstige kwartet v«
saxofonist Gjjs Hendriks, met als specia
gast, niemand minder dan pianist-cor
ponist en tevens de grondlegger van de In
stant Composers Pool Misha Mengelberg. Aan deze avi
Een zeer avontuurlijke kombinatie als je be- gaars orkest
denkt dat Gjjs Hendriks’ muziek groten- organisten
deels gebaseerd is op de be-bop-traditie, ter- Wielakker. L
I wijl Mischa Mengelberg al jaren geen bebop van Pim Jact
meer speelt doch zich geheel geworpen heeft kwjs za] pi e
I nink is daar natuurlijk het duidelijkste ze^ uitreiker
voorbeeld van. onlangs gehl
I Toch is de Amerikaanse vorm van improvi
seren hem zeker niet ontgaan want ook
lang vol overgave samen met z'n partner
voor het leven Han Bennink beoefend.
Oudere jazzliefhebbers zullen zich het
kwartet met altist Piet Noordjjk (de enige e 1
Hollander die de Parker-licks goed kan spe-
len) en bassist Jaques Schols zeker weten te ziekf
herinneren. b
Pim Jacobs
'ai presenteert
flis<Shent muzikale show
A.s. dinsdag 17 november wordt in de
>rote zaal van de Tilburgse Stads-
vv.ouwburg een muzikale avond
houden door Muziekhuis Rossmeis
samenwerking met de Nederlandse fa
briek van electronische orgels Eminent.
Aan déze avond werken mee het F
gaars orkest van Andrei Serban er
Fer Frerichs
De presentatie is ir
cobs, die ook een muzikal
I presenteren met een aantal
ijzenOok zal hij de hoofdprij
zen uitreiken aan de winnaars van het
onlangs gehouden orgelconcours van
Festival Tilburg Noord. Tevens zullen
er een aantal nieuwe orgels worden
bespeeld en gedemonstreerd, zowel in
het populaire als in het klassieke ge
nre.
De toegar
Kam i
xhuis F
bergstraat
Woensdag 11 november
20.30 uur
Amator
Regie en scenario: krzysztof Kieslowski;
camera: Jacek Petrycki: muziek: Krzysztof
Knittel; met: Jerzy Stuhr, Malgorzata
Zabkowska, Ewa Kokas, Jerzy Nowak e.a.
Produktie: Filmgroep «Tor» Polen 1979.
De hoofdfiguur, Filip Mosz, is een gelukkig
mens. Hij heeft een vrouw, een kind en een
baan die hem bevalt. Het is niet veel, maar
meer heeft hij niet nodig. Wanneer we hem
voor het eerst ontmoeten, lijkt alles erop te
wijzen dat er de rest van zijn leven niets zal
veranderen. Maar op een dag krijgt hij een
dochter. Hij koopt een filmcamera, eèn
goedkoop amateurding, om zijn baby mee ‘’mit Wle m®t
te vereeuwigen. Hèt dorp waar hij woont is neemt van Stic
zo klein dat al gauw blijkt dat hij de enige is Truus Bronkhor
die een filmcarema bezit. De fabriek w- choreooratie is
hij als inkoper werkt viert haar zoveeljarig
bestaan. De direkteur vraagt of hij het feest
wil filmen. Dat doet Filip. Zijn film wint de
hoofdprijs op een regionaal filmfestival.
Maar wat belangrijker is. Filip merkt dat
zijn camera zijn leven volledig kan
deren, met totaal nieuwe waa J
dekt dat de wereld beter t
geïnterpreteerd kan worden en op een per
soonlijke manier kan worden geëxplo
reerd. Filip houdt nog steeds van zijn
ui Wim van Wieringen in een vrouw en kinderen, maar hij wordt hei wco -
Zweedse regisseuse Donya van het nieuwe leven ingelokt. Zijn vrouw meest uitgesproken is en de ve
Feuer. Dit stuk werd speciaal voor Ank van kan Filips verandering niet accepteren en halende bewegingen een sfeer van ver
der Moer geschreven en aan haar opgedra- verlaat hem. Bovendien veroorzaken Fi- vreemding en «langs elkaar heen leven»
gen ter gelegenheid van haar 50-jarig jubi- lips nieuwe aktiviteiten een aantal andere kreëren.
leum als toneelspeelster. problemen. 06 choreografie geeft een beeld weer van De reptu
Een oudere aktrice, die door ziekte aan Om zijn films moet zijn beste vriend ontslag het verloop van een aantal handelingen, die Ikiru, Ki
haar stoel is gekluisterd, heeft een to- nemen. Filip begint door te krijgen dat de tw.ee mensen plegen die zich in dezelfde
neelkritikus een interview toegestaan. Ge- morele prijs van zijn publieke aktiviteiten ruimte bevinden, binnen het tijdsbestek
hoog is. Maar hij kan niet’ terugkeren naar van een Paa!; u“r; oftewel slechts één mo-
zijn oude levensstijl. Op een bepaald mo- ™rnt- Voorbeeld: een vrouw staat voor de
ment beseft hij waarin hij verstrikt is ge- spiegel in de beslotenheid van haar kamer
raakt en realiseert hij zich de nieuwe waar- en oetent hoe zij zich s avonds op het feest
den en de prijs die daarvoor moet worden za^ gaan gedrag
betaald. Hij is een mens in wie halverwege «Kamerbreed»
zijn leven de kunstenaar is ontwaakt. Op m'*
dat punt houdt de film op. Vermoedelijk
heeft hij begrepen dat sommige veran
deringen een morele tol eisen die de
draagkracht van een eerlijk mens te boven
gaan, ongeacht zijn doelstellingen.
ende haar lange, sukse:
heeft zij talloze interviews mu
maar heeft er altijd een afsch
Om die reden en omdat zij c
schokkende gebeurtenissen
zwijgen, heeft zij altijd ontwijke
verhalen opgedist.
Deze keer krijgt zij evenwel ee
tegenover zich die niet rust v
belangrijke feiten de achtergroi
licht heeft gebracht. Deze ont
het verleden leidt tot heftige t
Hetty van de Vorstenbosch begon op veer
tienjarige leeftijd haar loopbaan als judoka.
Al snel bemerkte zij dat de meisjes van haar
judoklub het lieten afweten en moest zij haar
heil zoeken bij de jongens. Na het behalen
van de groene band zette zjj, na een korte
onderbreking, haar studie voort in Tilburg,
waar zij de lerarenopleiding A.B.O. volgde.
Hetty van de Vorstenbosch heeft nu haar 2e
dan, wat wil zeggen dat zij een 2e graad in de
zwarte banden heeft. In de tussentijd haalde
zij het diploma sportmassage, een verrijking
vindt zij zelf, bij het geven van judolessen
omdat zij de leerlingen vertrouwd kan ma
ken met het vak sportgezondheidsleer. Op
het moment is zij onder inspirerende leiding
van Jan de Rooy bezig haar eigen stijl en
taktiek te ontwikkelen. Regelmatig neemt zjj
deel aan judotournooien en kam
pioenschappen.
«Ik hou meer van objekten dan van schil
derijen. Ik heb altijd sterk de neiging om
dingen te voelen, misschien heeft het feit
dat ik massages geef daar mee te maken.
Mijn handen zijn belangrijk en willen mee
doen, willen vormen voelen en betasten.
Een bevriend kunstenaar heeft eens een
platte ovaal gemaakt, die helemaal glad ge
polijst en gepresenteerd als voelvorm. En
inderdaad het was een sensatie om die
ovaal in de palm van mijn hand te houden
en te betasten. Ik hou ook van kunstwerken
die een oorspronkelijk idee uitdragen; een
idee waar ik zelf nooit op zou zijn gekomen.
Dat kan dan een aanzet zijn tot het beden
ken van een eigen verhaal bij dat werk. Dit Kunstwei
alles vindt Hetty van de Vorstenbosch te- de Tilbur
rug in het kunstwerk van de week «Antio- Wekelijks
chius vliegt op», een plastiek van Maria
Glandorf. «De kunstenares heeft goed ge
keken naar het menselijk lichaam, want de