ir ii Wi ditUoovst H DONSDEKBEDDEN Theo FHerminez SE SSiHSSsS SsS i en op een per- wel twee suggestieve ruimtes, steeds twee trale plaats heel >rden geëxplo- personen de kamerbewoners op het De keuze van de teeds van zijn toneel aanwezig. Zij voeren een bewe- voorstelling zijn j wordt het web gingsspel uit waarin de «val»-techniek het Molloy, Mal dkt. Zijn vrouw meest uitgesproken is en de vele zich her- Samuel Bed riLBIM eminent (ft •M de tilburgse koerier 298,- Liili KULTUREEL SENTRUM CC ooi THE TRAMMPS CTürsCCr-uus iiJDi **7? Di «~- Filmhuis Jb Donderdag smber 1981 pagina 14 Hetty van de Vorstenbosch judolerares, kiest kunstwerk Schilderijen Speciale prijs bont n minkfarm, jasjes Limburgs naatwerk sn wij uw Belangrijke jazzkonserten in Tilburg The Talk of the Town 1OV. Voorverkoop V.V.V. Entree 10,- Koffieconcert met nieuwe muziek Blijspel Goldoni ij niet van plan metAnzoletto - lu- Vit Profiel e matwitte i to- Ge- kK. Presentatie PIM JACOBS Galerie Stadsschouwburg Tilburg tot en met 29 november 1981 De anatomische les Wilt u het allemaal met eigen ogen zien Kom dan naar Ditvoorst slaapwinkel voor vrijblijvende informatie en demonstratie. Nu als introduktie: Éénpersoons donsdekbed 65% ganzedons met onze nieuwste donsvulmachine maken wij donsdekbedden met de beste eende- of gan zedons, geïmporteerd uit Oost-Europa. Waar u ons kunt vinden 14 november, c. werkblad, :1. app. kranen. het Deze avond wordt gehouden op dinsdag 17 november a.s. In de STADSSCHOUWBURG in Tilburg. Aanvang: 20.00 uur. Kaarten f.5,- af te halen aan onze zaken. u in de- fa.Muziekhuis ROSSMEISL Juliana van Stolbergstraat 7 en 25 Tilburg Tel. 013-323049 Een Muzikale Wereldreis door Orgelland. o.a. Het Hongaars Orkest van ANDREI SERBAN. De Organisten EER FRERICHS en JOS WIELAKKER. slaapwinkel schouwburgring 25, tilburg - tel. 422122 Keuze uit meer dan 200 modellen Juwelier - Horloger 'fyebers SCHOUWBURGRING 27 I in de galerie van de S burg worden van 2 te schilderijen van de Ti ris presenteren en t de winnaars van orgelconcours van Festival irg Noord. ;kte aan een neelkritikus een interview toegestaan. C_ durende haar lange, suksesvolle carrière foiio,o ;oto^„.o,.,s moeten geven chuw van gehad. zij over enkele wenste te kende cliché- tatuur„. ir'ncent organiseert in samenwerking met de Eminent orgelfabrieken een wervelende muziekavond waaraan een aantal prominente artiesten hun medewerking verlenen. Landschap/natuurbeleving Wereldtijd Abandon Sou-n(d) r donderds iander bek eigen fonist Gijs niemand st en tevens de t Comp-- koopavond 0 uur gesloten ruiming sr presenteert op zondagmiddag 8 n< FROM THE U.S.A. Open 14.00 gastr staan jeheel. Wild en vele andere specialiteiten Ook zal Pim Jacobs een muzikale kwi zal hij de hoofdprijzen uitreiken aan het onlangs gehouden Tilbur s UU WV? sV :LDsJs :SJ Alphensebaan 14 Chaam, tel. 01619-1586/2113 Zeer ruime parkeergelegenheid aktisch en Donderdag 12 november 20.30 uur in het kultureel sentrum Ank van der Moer in «Het Interview» Ank van der Moer en Cor van den Brink spelen op donderdag 12 november om 20.15 uur het intrigerende toneelstuk «Het Interview» van Wim van Wieringen in een regie van de Zweedse regisseuse Donya Feuer. Dit stuk werd speciaal voor Ank van der Moer geschreven en aan haar opgedra- ir iiiki- fl Voor al uw INLIJSTINGEN llllll T- en «tor .Mv.nze-hrestauratie kunsthandel langeweg langeweg nieuwlanastraat 27. tilburg. 013-423203 en 04160-39678 stelling met veel gedegen, sriaal, is een gratis kata- sekretariaat verkrijgbaar, uit- g de voorraad strekt. ook tot en met 8 november kunt zelfde expositieruimte kennis nemen de installatie Wereldtijd van Benn Schr Een goed uitzicht op de 24 klokken, waar van de wijzers de middelbare zonnetijd en ~:~t verlichte wijzerplaat de ge- —ig van de bijbehorende tijdzone heeft u vanaf de verdieping kunstuitleen is gevestigd. Dus trapje op. Daar vindt u op stencil rmatie over deze installatie. Tot november kunt u in de ont- ..„sruimte van het kultureel sentrum nemen aan de geluidstafels van Ab- i en een blik werpen op de klin- nema’s die bevestigd zijn aan de ex- ïschotten. Dit koffieconcert vindt plaats in de Foyer van de Stadsschouwburg op zondag 8 no vember 1981 om 12.30 u. en wordt georga- nizeerd door het Brabants Orkest in sa menwerking met de direktie van de Stads schouwburg Tilburg. Koffiekonsert Het Brabants Orkest zal in samenwerking met de Stadsschouwburg Tilburg op zon dag 6 november om 12.30 uur een koffie konsert met hedendaagse muziek verzor gen. Het programma dat begint om 12.30 uur biedt werken van Escher. De Smet en Birtwistle en het konsert zal uitgevoerd worden onder leiding van de dirigenten Jo van den Booren en Lucas Vis. Als solist werkt aan dit konsert mee de violist Robert Szreder. Op het programma staan de vol gende werken: «Tragoedia» van Birt wistle, «Monoloog voor viool-solo» van De Smet en «Sinfonia per dieci strumenti» van Escher. De musici van het Brabants Orkest worden gedirigeerd door Jo van den Booren in het werk van Birtwistle, terwijl Lucas Vis het werk van Escher zal leiden. Toegang: vrijwillige bijdrage. Iets vieren in specialiteiten-restaurant ALBERTVILLE voor tafels In gezellig familiever band zakenlunch, diner recepties, bruiloft familiediners enz. Want onze zeer uitgebreide la carte-kaart, gastronomie en vak manschap staan garant voor een geslaagd gc^~~‘ Vrijdag 6 en zaterdag 7 november kultureel sentrum, 20.30 uur «Let’s start a magazine» Een voorstelling met dansen in 23 scènes. Een Shaffyproduktie van Ton Lutgerink. Gebaseerd op teksten van de Amerikaanse dichter-schilder E.E. Cummings. Elk van de 23 scènes heeft een gedicht als uitgangs punt. Cijfers zijn gebruikt voor een dans, versnipperd door het eerste gedeelte van de voorstelling. Het vloerontwerp van Tom van den Haspel, brengt de verschillende onderdelen met elkaar in verband. Nicolas Pap komponeerde 4 liederen met de ge dichtenals aanleiding. De titel van de voor stelling is ontleend aan een gedicht van E.E. Cummings, dat begint met de onver getelijke regels «Let’s start a magazine to hell with literature I we want something redblooded». Uitvoerenden: Amy Gale, Beppie Blankert, Miriam van Steenhoven. Nicolas Pap, Ton Lutgerink. Vormgeving- licht: Tom van den Haspel; kleding: Ma rieke van den Dolder; laswerk: Rein Surig; techniek: Stephan Willenborg. legang voor de avond bedraagt laarten zijn verkrijgbaar bij Mt Rossmeisl, Juliana van Stol- at 7 en 25 te Tilburg. r. vormen zijn anatomisch verantwoord en a bovendien gracieus en gedetailleerd. Daar lr komt bij dat het beeldje een drang naar vrijheid symboliseert, iets wat ik voor ieder mens essentieel vind.» Maria Glandorf (geb. 19-1-1952) volgde de Akademie voor Beeldende Kunst St. Joost in Breda. In 1972 studeerde zij daar «Cum Laude» af. Daarna studeerde zij aan de Nederlandse Filmakademie en de Rijksakademie voor beeldende kunsten in Amsterdam. Vanaf 1973 exposeert zij re gelmatig in galerieën en musea in Neder land en het buitenland. Over het beeld -Antiochus vliegt op» schrijft Maria Glandorf: «De vorm - de langwerpig ge richte driehoek, rustend op de ijle punt komt regelmatig in mjjn werk terug. Het is bijna een tarten van de zwaartekracht. Brons is zwaar materiaal; ik hou ervan om er licht, subtiel, mee om te springen. De beweging, binnen een eenvoudig vorm principe, zonderdaarindeindividualiteitte verliezen is in dit groepje (een eenheid twee elementen die een eenheid ver beelden) herkenbaar. Verder de ruimte, het royale van het grote vlak (op de foto duidelijk zichtbaar) waar het op gebeurt, maakt het een eigen we reld, een wereld die enerzijds zijn plaats opeist, anderzijds zichzelf, na herkend te zijn, relativeert. Het materiaal is gekozen vanwege zijn de gelijkheid, zijn schoonheid en geschikt heid voor dit type vormgeven.» twerk van de week is een initiatief van -'.iurgse Koerier en de Kunstuitleen. Wekelijks motiveert een lezer /lezeres van de Tilburgse Koerier waarom een Kunst uitleen zijn /haar speciale voorkeur ge niet! Tot en met 8 november is de tentoon- stelling Landschap/natuurbeleving in het kultureel sentrum te zien: een tentoon- de al dan niet stellingwaarindenatuur’ncentralerolspeelt middelde dag v in de verbeeldingswereld van kunstenaars aanduiden, hc als John van ’t slot, Jan Dibbets, Han Jan- waar de k|“ Nie e.v.a. even een tr toonstelling met veel gedegen, meer informal en rnet 15 n< moetingsruiml plaatsnemen andon en kersche posities Helias tenslotte is wat minder djent toch in de gater i gezien de manier wa st in dit trio.Nie* -■ En wie kent niet de fantastische plaat met Eric Dolphy «Last Date»? Zijn voorkeur voor pianisten als Monk en de onbekend ge bleven Herbie Nichols versterken zijn liefde voor de bop allen maar. Gijs Hendriks ambieert een ander soort veelzijdigheid en vertrekt liever uit konkrete vormen, zoals reeds gezegd blijft Hendriks' muziek verwijzen naar de jazztraditie maar dan op een integere frisse manier met vaak fantastisch saxofoonspel. Zonder twijfel is Hendriks een van ’s lands vooraan- ande rietblazers en bespeelt behalve tenor ook sopraan, alt en bariton-saxofoon. Ook klarinet beheerst hij uitstekend en zoals de meeste musici-komponisten speelt ook hij een goede partij piano. Het kwartet bestaat verder uit Bert van Erk en Michael Baird op drums en per- TheoarHermmez ’was een sterk bewon deraar van Cobra en daarin het impulsieve van het handschrift en het vitale van het schilderende gebaar. Hij bewonderde te vens de konstruktieven, hun beheersing van het gebaar, hun berekening van de kompositie en hun geometrie van <f schoonheid. Zijn eigen stij' naams‘„ bineert impulsiv figuren worden Deze geheel eigen stijl is ook weer terug te vinden in zijn recent werk. De Haagse Komedie heeft dit seizoen het laatste stuk op het repertoire genomen, dat Carlo Goldoni in 1761 in Venetië schreef, voor hij naar Parijs vertrok: «Een van de laatste avonden van het Carnaval». Een blijspel, waarin hij de menselijke ver houdingen binnen de welvarende Vene- tiaanse burgerij uitbeeldt. De regie van dit «klassieke» stuk is in handen van Oratio Costa. Op een van de laatste avonden van het kar naval heeft de rijke stoffenfabrikant Zama- ria enkele vrienden en vriendinnen uitge- I tm feest te vieren. Onder hen is de I uvfwnde stoffenontwerper Anzoletto, die I -Jan is binnen afzienbare tijd Venetië te jmdat hij een uitnodiging heeft om a te komen werken. aria, Domenica, is -r--op de ontwerper. En hij op haar. Maar omdat Zamaria zeker ais Anzoletto zal zijn vertrokken, niet al leen achter wil blijven, is hij niet van plan toe te staan, dat zijn dochter n„t mee zal gaan naar Moskou. Het stuk wordt opgevoerd op maandag 9 november om 20.15 uur. :nwel een jongeman ;t rust voor hij van gronden aan het ntrateling van botsingen. van een paar uur, oftewel slechts één n ment. (Voorbeeld: een vrouw staat voor uv spiegel in de beslotenheid van haar kam<"r en oefent hoe zij zich ’s avonds op het fe„. iragen). 2» is gemaakt door Margie Smit in nauwe samenwerking met Truus Bronkhorst en Dick Hauser als regisseur. De muziekkompositie is van Rob Hauser, het objekt van Nol Tiianus en de techniek wordt verzorgd door Robert Bosch en Pa trice Kennedy. Stadsschouwburg Til- l’Herminez tentoongesteld. Deze eksposi- tot en met 29 november tie bestaat nagenoeg geheel uit nieuw werk, Tilburgse schilder Theo dat voor het eerst te zien zal zijn. Theo l’Herminez (1921) was aanvankelijk autodidakt en volede vanaf 1958 de on- 1 ®e‘ Ml isl in Dirigenten: Jo Van den Booren. Lucas Vis. “u"" Uitvoerenden: Frans Van de Wiel, fluit, bekende en* Programma: Birtwistle - Tragoedia; De Smet - Monoloog voor viool solo solist Ro bert Szreder. Pauze. Escher - Sinfonia per dieci strumenti. Maandag 9 en donderdag 12 november zul len er in Tilburg twee zeer interessante jazz- gebeurtenissen plaatsvinden in resp. de Stu diezaal van de Stadsschouwburg en in het pas heropende café Paradoks. Om te beginnen zal het uit Amerika afkom stig trio «Brahma» een konsert verzorgen in de Studio op 9 nov. te 21.00 uur. Dit trio staat onder leiding van de slagwerker Barry Altshui, met op bas de getalenteerde Mare Helias en de misschien nu al legendarisce Ray Anderson op trombone. Dit trio was onlangs te horen op het Meer- vaart-Festival in augustus te Amsterdam, waar het een van de interessantste attrakties vormde. Het was vooral trombonist, trom pettist, tubaspeler Ray Anderson die in één klap zjjn naam vestigde door zijn schitterend spel. Zjjn stjjl wordt niet gekenmerkt door een specifieke manier van spelen, veel meer door het feit dat hfj zjjn instrument tot in de finesses beheerst en daardoor in staat is zjjn improvisatorische benadering op de meest veelzijdige manier gestalte te geven. Slagwerker Barry Altshui was al in de zes tiger jaren aktief en kan terugkjjken op een lange en zeer vruchtbare samenwerking met musici als Paul Bley, Gary Peacock en in de periode van de begin der zeventiger jaren o.a. met de groep «Circle» onder leiding van de toen nog hemelbestormende kreatieveling Chick Corea. Samen met saxofonist An thony Braxton en bassist Dave Holland en bovengenoemde pianist maakte hij toen een soort subtiele vrjje geïmproviseerde muziek Gjjs met een klankbeeld dat doet denken aan de staar muziek van het Art Ensemble of Chicago. Slagwerker Barry Altshui is zeker geen luidruchtige baas zoals Elvin Jones of een Han Bennink maar eerder iemand die de ihet k|eine geluid, wat niet Het kwar -.uet meegaat met de volumi- op bas er neuze uitbarstingen van de solist, in dit geval cussie. dus Ray Anderson. Bassist Mare Helias bekend maar djent toch in de gaten ge houden te worden gezien de manier waarop hij zjjn plaats weet in dit trio.Niet al te dringerig, maar betrouwbaar. Met na dragen op bas en cello i schakel in dit drietal dan waard is. erdag 12 november in Para- grote belangrijk konsert nl. het uit schot land afkomstige kwartet van Hendriks, met als speciale minder dan pianist-com- grondlegger jol Misha Me Globe met toneelstuk «hofscènes :rt impulsiviteit en geometrie. Zijn «Hofscènes», het debuut van Karst gevat in strenge komposi- Woudstra als toneelschrijver, behandelt een onderwerp uit de Europese en vader landse geschiedenis: de laatste maanden T van Don Carlos (1545-1568), zoon van ko- .L/1II1UUI g» ning Philips 11 van Sparye. Het conflict van q kroonprins Carlos met zijn vader lag zowel VIRDRORIC op't persoonlijke als op’t politieke vlak en J bezit klassieke kwaliteiten. f ncf Woudstra heeft de historische werkelijk- Ixvol heid nauwkeurig gevolgd. Philips was niet Dit orkest uit Maastricht, verzorgt op 13 no de meedogenloze despoot waarvoor men vember in de Stadsschouwburg te Tilburg hem hield, maar een stijle, besluiteloze, een gastoptreden in concertseries van Het gefrustreerde vader-aanbidder; Carlos niet Brabants Orkest. een romantische held, maar een onhan- Het orkest woidt geleid door de onlangs uit wer11 delbare verwarde, mismaakte zoeker. Rusland geëmigreerde dirigent Lev Mar- Szre «Hofscènes» wordt geregisseerd door Ge- kiz. De wereldberoemde Roemeense cellist rardjan Rijnders; dramaturgie Rob Klin- Radu Aldulescu is de solist bij dit pro- kenberg; het décor en de kostuums worden gramma. ontworpen door Paul Gallis. Op de lessenaars komen vooral de Melo- Het stuk wordt gespeeld op vrijdag 6 no- dieuze behoudende werken van Tsjaj- vember om 20.15 uur. kovsky. Z^'kIZz^ Stichting Dansproduktie Malgorzata tNowake.a. Kamerbreed Zondag 8 november 14.00 uur in het kultureel sentrum «Kamerbreed» wordt gedanst door Margie Smit (die met deze produktie afscheid ichting Dansproduktie) en 15 horst. Uitgangspunt voor de waar choreografie is, een op zichzelf staande In «De anatomische les» krijgt de toe- ïljarig ru>mte die> o a- door middel van een ka- schouwer zicht op een leven na de dood Geest merbreed tapijt en een stalen objekt dat van de hoofdpersoon tot en met het punt muren en een deur suggereert, de contou- van een reïncarnatie naar een nieuw leven, ren van een kamer oproept. In deze ruimte De thematiek van de dode levende en de klinkt een steeds terugkerende lievelings- levende dode uit het werk van Samuel Be- tune (muziek van saxofonist Rob Hauser). ckett heeft zich tijdens het werkproces ingeboden waarbij zijn trilogie Molloy, Malone sterft, Naamloos een cen trale plaats heeft ingenomen. De keuze van de uiteindelijke teksten in de voorstelling zijn afkomstig uit: 'alone sterft, Naamloos van -eckett De alfa cyclus, Ivo Michiels Het aards tekort, Hans de Kqning De deur, Bert Schierbeek De reptielen, Life-uitgave Xurosawa. dringerig, maar solistische bjjdra ideale laatste Svl aanhoren meer i Dan is er JJ~ I doks een auuci u o w ons eigen land afkomstige kwartet v« saxofonist Gjjs Hendriks, met als specia gast, niemand minder dan pianist-cor ponist en tevens de grondlegger van de In stant Composers Pool Misha Mengelberg. Aan deze avi Een zeer avontuurlijke kombinatie als je be- gaars orkest denkt dat Gjjs Hendriks’ muziek groten- organisten deels gebaseerd is op de be-bop-traditie, ter- Wielakker. L I wijl Mischa Mengelberg al jaren geen bebop van Pim Jact meer speelt doch zich geheel geworpen heeft kwjs za] pi e I nink is daar natuurlijk het duidelijkste ze^ uitreiker voorbeeld van. onlangs gehl I Toch is de Amerikaanse vorm van improvi seren hem zeker niet ontgaan want ook lang vol overgave samen met z'n partner voor het leven Han Bennink beoefend. Oudere jazzliefhebbers zullen zich het kwartet met altist Piet Noordjjk (de enige e 1 Hollander die de Parker-licks goed kan spe- len) en bassist Jaques Schols zeker weten te ziekf herinneren. b Pim Jacobs 'ai presenteert flis<Shent muzikale show A.s. dinsdag 17 november wordt in de >rote zaal van de Tilburgse Stads- vv.ouwburg een muzikale avond houden door Muziekhuis Rossmeis samenwerking met de Nederlandse fa briek van electronische orgels Eminent. Aan déze avond werken mee het F gaars orkest van Andrei Serban er Fer Frerichs De presentatie is ir cobs, die ook een muzikal I presenteren met een aantal ijzenOok zal hij de hoofdprij zen uitreiken aan de winnaars van het onlangs gehouden orgelconcours van Festival Tilburg Noord. Tevens zullen er een aantal nieuwe orgels worden bespeeld en gedemonstreerd, zowel in het populaire als in het klassieke ge nre. De toegar Kam i xhuis F bergstraat Woensdag 11 november 20.30 uur Amator Regie en scenario: krzysztof Kieslowski; camera: Jacek Petrycki: muziek: Krzysztof Knittel; met: Jerzy Stuhr, Malgorzata Zabkowska, Ewa Kokas, Jerzy Nowak e.a. Produktie: Filmgroep «Tor» Polen 1979. De hoofdfiguur, Filip Mosz, is een gelukkig mens. Hij heeft een vrouw, een kind en een baan die hem bevalt. Het is niet veel, maar meer heeft hij niet nodig. Wanneer we hem voor het eerst ontmoeten, lijkt alles erop te wijzen dat er de rest van zijn leven niets zal veranderen. Maar op een dag krijgt hij een dochter. Hij koopt een filmcamera, eèn goedkoop amateurding, om zijn baby mee ‘’mit Wle m®t te vereeuwigen. Hèt dorp waar hij woont is neemt van Stic zo klein dat al gauw blijkt dat hij de enige is Truus Bronkhor die een filmcarema bezit. De fabriek w- choreooratie is hij als inkoper werkt viert haar zoveeljarig bestaan. De direkteur vraagt of hij het feest wil filmen. Dat doet Filip. Zijn film wint de hoofdprijs op een regionaal filmfestival. Maar wat belangrijker is. Filip merkt dat zijn camera zijn leven volledig kan deren, met totaal nieuwe waa J dekt dat de wereld beter t geïnterpreteerd kan worden en op een per soonlijke manier kan worden geëxplo reerd. Filip houdt nog steeds van zijn ui Wim van Wieringen in een vrouw en kinderen, maar hij wordt hei wco - Zweedse regisseuse Donya van het nieuwe leven ingelokt. Zijn vrouw meest uitgesproken is en de ve Feuer. Dit stuk werd speciaal voor Ank van kan Filips verandering niet accepteren en halende bewegingen een sfeer van ver der Moer geschreven en aan haar opgedra- verlaat hem. Bovendien veroorzaken Fi- vreemding en «langs elkaar heen leven» gen ter gelegenheid van haar 50-jarig jubi- lips nieuwe aktiviteiten een aantal andere kreëren. leum als toneelspeelster. problemen. 06 choreografie geeft een beeld weer van De reptu Een oudere aktrice, die door ziekte aan Om zijn films moet zijn beste vriend ontslag het verloop van een aantal handelingen, die Ikiru, Ki haar stoel is gekluisterd, heeft een to- nemen. Filip begint door te krijgen dat de tw.ee mensen plegen die zich in dezelfde neelkritikus een interview toegestaan. Ge- morele prijs van zijn publieke aktiviteiten ruimte bevinden, binnen het tijdsbestek hoog is. Maar hij kan niet’ terugkeren naar van een Paa!; u“r; oftewel slechts één mo- zijn oude levensstijl. Op een bepaald mo- ™rnt- Voorbeeld: een vrouw staat voor de ment beseft hij waarin hij verstrikt is ge- spiegel in de beslotenheid van haar kamer raakt en realiseert hij zich de nieuwe waar- en oetent hoe zij zich s avonds op het feest den en de prijs die daarvoor moet worden za^ gaan gedrag betaald. Hij is een mens in wie halverwege «Kamerbreed» zijn leven de kunstenaar is ontwaakt. Op m'* dat punt houdt de film op. Vermoedelijk heeft hij begrepen dat sommige veran deringen een morele tol eisen die de draagkracht van een eerlijk mens te boven gaan, ongeacht zijn doelstellingen. ende haar lange, sukse: heeft zij talloze interviews mu maar heeft er altijd een afsch Om die reden en omdat zij c schokkende gebeurtenissen zwijgen, heeft zij altijd ontwijke verhalen opgedist. Deze keer krijgt zij evenwel ee tegenover zich die niet rust v belangrijke feiten de achtergroi licht heeft gebracht. Deze ont het verleden leidt tot heftige t Hetty van de Vorstenbosch begon op veer tienjarige leeftijd haar loopbaan als judoka. Al snel bemerkte zij dat de meisjes van haar judoklub het lieten afweten en moest zij haar heil zoeken bij de jongens. Na het behalen van de groene band zette zjj, na een korte onderbreking, haar studie voort in Tilburg, waar zij de lerarenopleiding A.B.O. volgde. Hetty van de Vorstenbosch heeft nu haar 2e dan, wat wil zeggen dat zij een 2e graad in de zwarte banden heeft. In de tussentijd haalde zij het diploma sportmassage, een verrijking vindt zij zelf, bij het geven van judolessen omdat zij de leerlingen vertrouwd kan ma ken met het vak sportgezondheidsleer. Op het moment is zij onder inspirerende leiding van Jan de Rooy bezig haar eigen stijl en taktiek te ontwikkelen. Regelmatig neemt zjj deel aan judotournooien en kam pioenschappen. «Ik hou meer van objekten dan van schil derijen. Ik heb altijd sterk de neiging om dingen te voelen, misschien heeft het feit dat ik massages geef daar mee te maken. Mijn handen zijn belangrijk en willen mee doen, willen vormen voelen en betasten. Een bevriend kunstenaar heeft eens een platte ovaal gemaakt, die helemaal glad ge polijst en gepresenteerd als voelvorm. En inderdaad het was een sensatie om die ovaal in de palm van mijn hand te houden en te betasten. Ik hou ook van kunstwerken die een oorspronkelijk idee uitdragen; een idee waar ik zelf nooit op zou zijn gekomen. Dat kan dan een aanzet zijn tot het beden ken van een eigen verhaal bij dat werk. Dit Kunstwei alles vindt Hetty van de Vorstenbosch te- de Tilbur rug in het kunstwerk van de week «Antio- Wekelijks chius vliegt op», een plastiek van Maria Glandorf. «De kunstenares heeft goed ge keken naar het menselijk lichaam, want de

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1981 | | pagina 15