6F
0NI
J50
ff8
201
veM
7
1.798,-
ij
M
i
I
11?'
Sensationele
aanbieding
kleurentelevisie
MUZIEKHUIS
ROSSMEISL
J
4/o
I
t
1
Landschap - Natuurbeleving
Filmhuis
I j? I s it»-?I
MgriGwiWfl
&8
ITT
Noud van Loon
rijwielhandelaar kiest M
kunstwerk van de week 11
Donderdag 8 oktober 1981 PAGINA 15
I oktober 1981 PAGINA)
1
erssoii
Jacqi
r
Leo v. lersel
van
>uis
Untitled-moments
op
torium
Kabaret Don Quishocking
is volstrekt in de war
In de galerie:
Wunderlich, Fassoni en Bruno Bruni
Brabants Orkest
o.l.v. Lucas Vis
Dansgroep Bowyer
and Bruggeman
uit New York
Het Werken Trio
treedt op met
Boy Raaymakers
Landestheater
Detmold speelt
musical Annie
Ad v i e s p ri j
Nu bij Rossmeisl:
EIGEN TECHNISCHE DIENST
Telefoon 013-420986
Oude Kerkstraat 4
(zijstraat Bisschop Zwijssenstraat)
EINDHOVEN
inde Philips Jubileumhallen
keuren p
jr van dec
In de schout
tot en met l
te zien zijn
t in de moderne uit-
Iver metalic
DE INTERNATIONALE
ZUID NEDERLANDSE
BEURS
Massief eiken
BAROMETERS
ktober
uur in
novem-
BLOUSES
VESTEN
SPENCERS
gebreide
MANTELS
tot maat 54.
Saartje Joppe
Saartje Joppe van het Marionettentheater
Parcival uit Middelburg speelt de voorstel-
(Beperkte voorraad)
Symphony-
Het konsert wordt
orkestwerk van d
derlandse kompc-
monc
achte
pakl.
Iroge
yordt
□laat
ge-
vordt
snge-
jft dan in
Ier zware
op
III
in
ving
smie
Kom kijken bij
Juwelier - Horloger
lachers
Schouwburgring 27, Tilburg
gebied x
meente
aantal e
Merk:
Typ*
Mod
Afmetir
Kijken, keuren proeven...
Een keur van deelnemers
staat voor u aangetreden
met verrassingen, attenties
en vele demonstraties!
op de 30e Familie-Beurs
voor zuidelijk-Nederland
ingsvorm
Maagdenberg
gebracht
15 uur.
dat bestaat uit
taakte partituren
ie
asten» heet. Op donderdag 15 oktober
:ngt hij in de Studio-zaal dit nieuwe pro-
mma, dat zonder overdrijving een een-
u.sshow mag heten. Alles doet deze
“rgieke akteur alleen: akteren, jongle-
apdansen, mimen, zingen en ga zo
door. Geen kabaret, maar variété, in
een moordend tempo gebracht door een
bezeten artiest.
In de schouwburggalerie zal van 5 oktober 1965 studeerde hij aan de Staatliche Hoch-
tot en met 1 november een tentoonstelling schule für Bildende Künste in Hamburg en
te zien zijn met werk van Bruno Bruni, in 1967 kreeg hij een studiebeurs van het
Wunderlich en Fassoni. Deze ekspositie, Lichtwark-Preises van de Freien und Han-
die grafiek en schilderijen bevat, wordt ge- sestad Hamburg. Sinds 1959 eenmans-
Bruno Bruni, geboren in Gradara (Italië) in tentoonstellin
1935, studeerde van 1953 tot 1959 aan het
Instituto d’Arte di Pesaro. Van 1960 tot
bracht in samenwerking met galerie Hüs-
stege.
i afmaken, mis-
t er gaat gebeu-
Jul. v. Stolbergstraat 7 - TILBURG
Tel. 013-323049
s weergave
ekers
uiting van
i'ordt Ppfpr Faher in een
leid. *eler rdUV HeTBratanteOrkestv-w
prima eenmansshow
ettige avonturen beleeft. Uit- ®oed gek en vhegensvlugzoalshij laat en Hampstead Heart. terwijl de finale get
1 SïW' seerd is op de laatste alinea’s van H.G. We
ooDe aankeven, gramnit4
manssu
energiek
ren, tap
maar dc
io»0'
Besterdplein 3
Tilburg
Tel. 426584
47SeZPtf
1
X slapstick.
lijke
fekten oplevert. De dansersi
hebben allen een hoog ont
talent. Ze houden vrolijk
voorde gek, de d°"e
de puntjes behee
De voorstelling w
woensdag 14 oktober
DE TILBURGSE KOERIER
Woensdag 14 oktober om 20.30 uur in het
Filmhuis Kultureel Sentrum Tilburg
Alice in den Stadten
De Duitse journalist Philip Winter is in de
Verenigde Staten om er een reportage te
schrijven over de Amerikaanse landschap
pen en stadsgezichten. In plaats van met
een artikel komt hij met een hele stapel
Polaroid-foto’s aan bij de agent van zijn
uitgever in New York. Hij besluit naar de
Bondsrepubliek terug te gaan.
«Ik haal meetbare zaken uit hun tastbare
werkelijkheid en probeer daarmee emoties
op te roepen. Bij een schilderij kan je dat
maar vanuit één perspektief tegelijk doen.
Ik zou honderd schilderijen moeten maken
van hetzelfde onderwerp, voor ik erachter
ben vanuit welk perspektief die extra di
mensie het best uit de verf komt. Dat kost
veel tijd. Bovendien heb ik behoefte aan de
wisselwerking met de kijker tijdens het
proces.
Escher op tijdens een v
in midden-Frankrijk.
Vervolgens zal de pianist Malcolm Frager
het «Pianokonsert in a- van Schumann uit
voeren. Dit werk uit 1845 schreef Schumann
in het bijzonder voor zijn vrouw Clara. Het
stuk bevat veel reminiscenties aan enkele
preludia uit Bach’s Wohltemperiertes Kla
vier, dat Schumann beschouwde als het bes
te studiemateriaal voor een komponist.
Het Brabants Orkest besluit dit programma
“in Ralph
„jïnspireerd
-„eba-
seerd is op de laatste alinea’s van H.G. Wells
roman «Toro Bungay-.
Geschonden
interieur
Solo mouvements door Walter van Etteren
donderdag 8 oktober om 20.30 uur in het
kultureel sentrum
Sinds twee jaar is Walter van Elteren bezig
met teatervormen, die gebaseerd zijn op
beweging en andere disciplines. Geschon
den interieur is zijn eerste programma en
zijn optreden in het kultureel sentrum is
een try-out d.w.z. een optreden waar nog
veel aan bijgesteld kan worden. Het pro
gramma bestaat uit zogenaamde mouv
ments opwellingen. Door samenkopp
ling van deze opwellingen ontstaat e
kollageachtige voorstelling. Diver— -
•:viteiten, gebeurtenissen, discipl!r
c,t"’ens interesse hebben z„
werkt in scènes. De basis van '~J-
welling is de door hém ervaren leemte
sen taal en bewegen. In dat spannings.
plaats hij een spel met licht, geluid, zang,
diaprojektie en beeldend materiaal.
ype: 3681
)del: 1981
dng: hoogte 61 cm
breedte 60 cm
diepte 47 cm
Garantie: 1 jaar op toestel
3 jaar op beeldbi
Don Quishocking, bestaande uit meestal cynisch en keihard met de neus op
iroot-Petersson, George Groot, de onfrisse feiten gedrukt. Men maakte met
sse en Jacques Klöters, brengt hen een zwerftocht langs de misstanden,
13 oktober om 20.15 uur 2,Jn via groot maatschappelijk leed en de hin-
kabaretprogramma «We zijn vol- derlijke kriebel van de sociale irritaties
i de war». Met dit programma is naar de meer persoonlijke en vaak niets
Don Quishocking een geheel an- ontziende walging rond de mens als indi-
- 1vidu.
Hoe wezenlijk ze funktioneren in het
theater maakt hun nieuwe programma
duidelijk. Zonder weg te zinken in matheid,
beklemtonen ze dat ze zelf in ontwikkeling
zijn door lijnen af te kappen en nieuwe'
koersen uit te zetten. Het eigen
groepsbeeld brengen ze eveneens onder de
hamer.
Reeds 60 jaar
een begrip
voor vertrouwen
en service
ia eigens in het Ruhrgebied.
>ce beweert dal het huis in Wuppertal
moet staan.
uit geluidstafels met Tijdens de speurtocht die nu volgt, wordt
Opmerkelijk is het het duidelijk dat Philip enorme moeite heeft
tna’s dat bestaat uit de passiviteit in zijn doen en laten te door
breken. Als ze het zoeken naar de fami
lieleden van Alice al bijna hebben opgege-
van me- ven, v'nc|t de politie, waar ze teneinde raad
tussen de ver- heengegaan zijn, Alice’s moeder in Mun
ters, belangrij- chen. Samen nemen ze de trein naar deze
resultaat. stad-
„oar njet Philip zegt zijn boek te gaan t
infor- schienAlice weet niet wat
BRD. 1974. Wim Wenders. Met: Rüdiger
Vogler, Yelia Rottlander, Elisabeth
Kreuzer. 110 min. zw./w. optisch. 16 mm.
Fugitive.
De toegang is gratis.
66 cm beeldbuis Audio-aansluiting voor opnemen van
HeliochromIHi-Bri-beeldbuis het T.V.-geluid
16 voorkeuze-programma’s met cij- Hoofdtelefoon-aansluiting
ferindicatie Zeer goed Hi-Fi-geluidsw
Electronisch programmageheugen met 2 ingebouwde luidsprek
met zender-zoekautomaat AV-bus voor directe aanslui
Infrarood afstandsbediening met alle video-recorder
functies Zeer mooie kast
Voorbereid voor Teletext-ontvangst voering zwartlzilv
I
.et
■Publiekstheater
met «De dame uit
de Provincie» van
Albee
hibliekstheater, dat vorig seizoen met veel
ukses «Wie is bang voor Virginia Woolf?»
peelde, brengt nu Edward Albee’s meest
■ecente werk «De dame uit de Provincie»
jp de planken. Albee, die zich al meer dan
twintig jaar met zijn toneelwerk weet
staande te houden aan de absolute top van
het wereldrepertoire, heeft ook nu weer
net meesterhand naar zijn geliefde thema’s
gegrepen: het spel en de dood.
De niets vermoedende toeschouwer wordt
ingewijd in een gezelschapsspelletje, dat
gaandeweg de rituele betekenis van een
amechtige dodendans blijkt te krijgen. Wie
wat er sterft, blijft overigens ten dele een
aadsel. Is het de gastvrouw, een kontinent
>f onze hele planeet?
<De dame uit de Provincie» wordt in een
egie van Ton Lutz gespeeld op vrijdag 16
m zaterdag 17 oktober om 20.15 uur.
Het unieke komische dansgezelschap Bo
wyer en Bruggeman uit New York zal in het
kader van een Europese toemee, in de
schouwburg-zaal een voorstelling verzor
gen. De groep, die bestaat uit zes personen,
probeert door middel van dans, pantomime
en akrobatiek dingen uit het dagelijkse le
ven en traditionele dansen belachelijk te
maken.
Choreograaf Bob Bowyer kombineert
slapstick, satire en grappen met alle moge-
i..v- wat zeer komische ef.
t. De dansers en danseressen
-ntwikkeld klowns-
,k hun eigen kunst
dans, die ze natuurlijk tot in
.eersen.
wordt f
er om 20.
Onder leiding van dirigent Lucas Vis zal Het
„ünste in Hamburg en Brabants Orkest op donderdag 15 oktober
een studiebeurs van het om 20.15 uur een konsert verzorgen. waar-
Lichtwark-Preises van de Freien und Han- aan meegewerkt wordt door de Amen-
sestad Hamburg. Sinds 1959 eenmans- kaanse pianist Malcolm Frager. Op het pro-
tentoonstellingen in o.a. London, Rome, gramma staan de volgende werken: «Hymne
Milaan, Berlijn, Amsterdam, Tokyo, New du Grand Meauines- van Escher «Piano-
York enz. Pierro Fassoni, geboren in caïro konsert m a- van Schumann en «A London
in 1941, studeerde twee jaar architektuur Symphony- van Vaughan Wiliams. I
en vertrok toen naar Italië waar hij enkele Het konsert wordt geopend met een eendelig
korte periodes in de studio’s van bekende orkestwerk van de in 1980 overteden Ne-
en Genève. Vanaf 1972 tot 1974 besteedde Inspiratie voor dit werk deed
hij de meeste tijd aan experimentele film Escher op tydens een vakantie in de Sologne
Parcival uit Middelburg speelt de voorstel- maar begon weer te schilderen. Woont en
ling «Dat zul je wel zien» op woensdag 14 werkt momenteel in Amsterdam. De gale-
oktober om 14.30 uur in de Studio-zaal. rie is geopend van maandag tot en met vrij-
Een kombinatie van toneel en poppenspel dag van 10.00 tot 16.00 uur en tijdens alle
geschikt voor de jeugd van 5 tot en met 9 aktiviteiten in de schouwburg-zaal.
jaar.
In deze nieuwe voorstelling, die twee w<».
ken later officieel in première gaat, wc._.
het verhaal over een mensenleven verteld.
Een meisje wordt door een oude vrouw op
pad gestuurd met een bepaalde opdracht.
Tijdens haar tocht belandt dat meisje bij en
in een toren, waar zij tal van prettige en
minder pret
eindelijk slaagt zij er lwh
>k a» dracht van het oude vrouwt
:t ge- Met dit spel wil Saartje Joppe aangeven,
jn en dat er in je leven tal van prettige en verve
lende ervaringen zijn. Die dingen horen er
allemaal bij en als je dat aksepteert bereik je
uiteindelijk toch het doel Waar je naar
streeft.
De uitnodiging om in de Kunstuitleen
het kunstwerk van de week uit te
kiezen, was voor zakenman Noud van
Loon een kans om eindelijk de Kunst
uitleen, die al langer op zyn verlang
lijstje stond, te bezoeken.
Noud vs
naar het
werkee
mate is
ving te vervaardigen. De eerste ets laat
de spoorbrug over de Potmarge zien;
de tweede de «Vuilverbranding» en de
derde het kunstwerk van de week
een aantal woninkjes aan de uit
monding van het riviertje met op de
'itergrond een karakteristiek kaas-
chuis».
Frits Drent woont en werkt
Wijns, Friesland. Hij ontvir
zijn opleiding aan akaden.
Minerva» in Groningen. Sinds
1968 is hij als kunstenaar werk
zaam. «Zonder beeldende Kun
stenaars Regeling en, in toene
mende mate, kunstuitlenen zou
het voor mij onmogelijk zijn dit
beroep uit te oefenen.»
Frits Drent gebruikt de drop*'
naald als techniek. Hierbij wo
de voorstelling in een metaalpl
(koper, zink, aluminium)
krast. Die metaalplaat wo
daarna ingeïnkt en schoon;
wreven. De drukinkt blijf
de groeven achter en onde
druk wordt de voorstelling
papier geperst. Bij Potmarge
is de voorstelling in koper gekrast
en werd de plaat verchroomd. Zo
werd het mogelijk een oplage van
100 exemplaren te maken.
Kunstwerk van de week is een initiatief
van de Tilburgse Koerier en de Kunst-
ritleen. Wekelijks motiveert een lezer!
^^.eres van de Tilburgse Koerier
waarom een kunstwerk uit de kollektie
van de Kunstuitleen zijnlhaar speciale
voorkeur geniet.
De musical «Annie» van Thomas Meehan,
die driejaar geleden in première ging, trekt
dagelijks volle zalen op Broadway in New
York en het Westend in Londen. De eigen
tijdse versie van «Assepoester» zal in de
schouwburg-zaal op zondag 18 oktober om
20.15 uur in een duitstalige versie gebracht
worden door het Landestheater Detmold.
Een rasechte musical, waaraan meege
werkt wordt door meer dan 40 personen,
met een ontroerend verhaal en waarbij de
aanstekelijke melodieën zeker een groot
aandeel spelen. Een van de top - voorstel
lingen van dit theaterseizoen! De elfjarige
Annie ontvlucht een New Yorks weeshuis,
waar de kinderen getyranniseerd worden
door mevrouw Hannigan. Wanneer zij
door de politie teruggebracht wordt ont
snapt zij aan de straf doordat de rijke heer
Warbucks haar laat uitnodigen voor het
Kerstfeest.
Ofschoon hij het kind graag zou adopteren,
laat hij toch haar ouders opsporen. De hoge
geldprijs die hij belooft trekt natuurlijk heel
wat valse ouderparen aan. Mevrouw Han-
n haar eksklusieve
„’te pingelen, maar net voordat
loei bereikt, achterhaalt de FBI dat
ouders dood zijn.
ling
«buiten» tot
Ton van
Duinhoven in
toneelstuk «Wie
z’n leven is het
nou eigenlijk?»
Ton van Duinhoven speelt de hoofdrol in
het toneelstuk «Wie z’n leven is het nou
sigenlijk?» van Brian Clark. Het centrale
tfhema in dit stuk is de vraag in hoeverre
emand over zijn eigen leven mag en kan
leslissen. De regie is in handen van Karl
Bittmann.
Ken Harrison heeft gezien dat hij, na een
fataal verkeersongeval, niet menswaardig
kan leven: alleen geleefd worden, als een
objekt, en daar acht hij zich te goed voor.
Maar de arts, die als hoogste en enige norm
het behouden van leven kent en die daar in
Kens geval voor gevochten heeft, kan deze
vrijheid die Ken opeist niet aanvaarden.
Het stuk wordt gespeeld op zaterdag 10
oktojjer om 20.15 uur.
Kinderfilms kultureel sentrum
woensdag 14 oktober 14.00 uur
Metin, een film over een Turks jongetje en
een Duits meisje in Berlijn, van de Duitse
filmer Thomas Draeger, 1979. Met Turda
Yüksel en Daniela Linkiewicz.
Metin, is de naam van een Turks jongetje
dat nog maar net in Berlijn woont. Hij kan
wel Duits" praten, maar soms vindt hij het
nog wel een beetje moeilijk. De vader en
Jve' moeder van Metin werken allebei en Metin
PP6' zorgt dan voor zijn kleine zusje en doet
-- een boodschappen. Opeen dag krijgt Metin een
'iverse aK- njeuw buurmeisje. Anne. Metin vindt Anna
'P a'e wel een grappige naam. want in het Turks
zijn uiig - «Anna» moeder. Anne en Metin
i iedere op- worden vriendjes.
leemte tus- wjjk waar Anne en Metin wonen heet
annmgsveld Kreuzberg. In Kreuzberg wonen veel
Turkse mensen (de laatste tijd staat er wel
eens wat in de krant over deze wijk, omdat
er veel huizen worden gekraakt en staan tq
verkrotten). De Duitse kinderen willen niet
met de Turkse kinderen spelen, omdat ze
die zo anders vinden dan zijzelf zijn. Maar
de Turkse kinderen willen ook niets met de
Duitse kinderen te maken hebben. De
Duitse kinderen begrijpen er maar niets van
dat Anne bevriend is met Metin. Toch we
ten ze samen zowel naar de Turkse ais
Duitse kinderen toe wat meer vriendschap
te maken.
Ook in ’t Heks, donderdag 15 oktober, 16
uur; ’t Wandelbos, vrijdag 16 oktober, 16
uur: De Schuur, maandag 19 oktober, 16
uur.
van 9 oktober t/m 8 november 1981
in het Kultureel Sentrum
De huidige kunst is een stedeljjke kunst, zoals de moderne mens een stadsmens is. Interesse
voor de natuur bestaat echter zeker, hoe zorgeloos men er in werkelijkheid ook mee omgaat.
De natuur en het landschap blijken nog steeds bronnen van inspiratie te zijn en symbolen voor
onbedorvenheid, harmonie, samenhang en emotionaliteit. Hoe gevarieerd de bedoelingen
ook zijn en hoe onherkenbaar bewerkt en vervormd het uitgangspunt misschien ook is, de
paradijsverlangens zijn nog niet verdwenen, zoals uit de kollektie zal blijken.
van de ruimte en aanleg van wegen, maar
ook en meer door t.v., radio, pers en
eigen vervoer.
1 °P Onze cultuur is een technisch
231 zichzelf betrokken stadsculti
/aren en kijken anders. met een enorme tot
de direkte gebondenheid als |andschap en natuur.
n het land verdwenen is kan
Voor de Franse impressionisten aan het
eind van de 19e eeuw (Monet bv.) begon
1 en land(schap) bet landschap al op te lossen in «licht» (en
>rdt «dichtbij/bin- hel schilderij in verf) deze kollektie
iveg/buiten» en de «Landschap - Natuurbeleving» laat zien IVf Q tlP
met de juist ont- boe elementair en zelfs fragmentarisch l’KIHUvaUlUV
iektief ook feilloos onze |andschap - waarneming inmiddels
:gd worden. Het geworden is. hoe technisch (proces kunst)
ster op de wereld» of jronjsch en op zichzelf betrokken, maar
It zich duidelijk in ook hoe persoonlijk, poëtisch en zoekend
.naar nieuwe betekenissen en verbanden.
Met werk van Gudmundsson, Hooykaas/
Stansfield, Lindner, Gibbs, Rogge, Bens-
son, Boezem, Giezen, Buisman, Dekkers,
Wechgelaar, Van Dijke, Verwey,
Buurman, Van Oostende, Engels, Polak,
Dieleman, De Vries, Van de Kop, Ar
mando, Dibbets, Cuypers, Van Dijk,
Landsman, Eysackers, Van Elk, Jansen,
De Nie, Oorebeek en vanOord, Van ’t Slot.
Untitled aftasten en beleven van ruimte
Moments verschuiven van tijdseenheden
Minneke van der Burch, dans beweging
Gjalt Walstra, beeldende kunst per
forming film
Victor E. Nieuwenhuys, film dia’s
Keith Jarret, muziek
Paul Dresher, muziek
Richard Brautigam, tekst.
John Morrow, Stem
Donderdag 15 oktober 20.30 uur
/an Loons voorkeur gaat uit
5t fijne, gedetailleerde kunst-
een voorkeur die in belangrijke
A mate is veroorzaakt door zijn spe-
W cialisme, nl. het technisch verfijnen
g van het rijwiel. Uiteraard viel zijn
kennersoog ook op de interpretatie die
menig kunstenaar aan dit trouwe ver
voermiddel heeft gegeven en vooral de
ets «no. 1» van beeldend kunstenares
Wilma Lok maakte indruk op hemDe
ets laat een wielrenner zien van wie
het hoofd is veranderd in een
doodskop. «Die man zit letterlijk en
figuurlijk te sterven op z’n fiets», zei
Noud van Loon en vond de ets een
aardige relativering van het wielren-
nersbedrijf.
Zijn keuze werd de ets «Potmarge III»
van Frits Drent. «Ik vind deze ets
werkelijk prachtig, het is bijna foto
grafisch en dat geldt voor zowel de
techniek als de kompositie». De merk
waardige titel lichtte de kunstenaar
desgevraagd toe. «De Potmarge is een
eeuwenoud voorwatertje, stromend
van buitenliggende kwekerijen naar
het centrum van Leeuwarden. Aan
weerszijden woonwijkjes en kleine uitle<
bedrijven. Toen de afbraak van het lezer
vergevorderd was, gaf de ge-
e Leeuwarden opdracht een
etsen van Potmarge en omge-
Sou-N (D)
Uitvoering van geluidsstukken op vrijdag 9
oktober 20.30 uur, zaterdag 10 okt
14.00 uur en zondag 11 oktober 14.00 ui
het teater van het kultureel sentrum
toonstelling geluidsstukken in de
srweyi moetingsruimte van 9 oktober t/m 8
Polak. ber
...- ABANDON
Cuypers, Van Dijk, is een naam voor een uitinf
<ers, Van Elk, Jansen, wordt gemaakt door Han b
en Dick Harmsen
biedt de mogelijkheid voor meerdere
mensen om mee te werken
hoeft geen kunst te heten
heeft geen vast vorm
kent geen leden of abonnees
wordt soms te koop aangeboden,
soms gratis verstrekt,
soms aanschouwelijk gemaakt
is niet gericht naar een bepaalde
discipline of stroming.
Tijdens het weekend van 9 t.m. 11 oktober -
zullen verschillende geluidsstukken uitge- Bondsrepubliek terug te gaan,
voerd worden komputergeluiden of ge- Op Kennedy Airport ontmoet hij een jonge
luidsstukken gemaakt met een komputer en Duitse vrouwdie hem vraagt haar doch-
analoge geluiden of gewone geluiden, i.t.t. tertJe mee ‘e nel"en naar Europa. Ze ma-
digitale komputergeluiden. Hierbij is geko- ken fenafspraak op Schiphol, maar de
zen vooreen lezingachtige vorm, met uitleg moeder komt met opdagen, als Philip en
over beweegredenen en opheldering van A ice daar zijn aangekomen. Phihp is nu
diverse geluidsstukken. Uitgangspunten alleen met het zeer eigenzinnige meisje van
zijn de zgn. geluidswetten of oerfenomenen acht jaar en bijna als vader en dochter gaan
van het geluid en de interpretatie daarvan. ze °P zoek "aar de oma van het meisje. De
Een aantal van deze geluidswetten zullen enige aanwijzing is een oude foto van het
zowel in geluid als in beeld (tekeningen huis van de oma ergens in het Ruhrgebied.
schema’s) ten gehore gebracht en gevi- Alice beweert dat het ,.u:s tn ..upperta.
sualiseerd worden. mr““
De expositie bestaat ii
visuele begeleiding. r
projekt Klinkerschema’s
door een komputer gems
met klankinformatie.
Abandon (ontstaan medio 1978) is va"
ning dat de wisselwerking tussen
schillende ideeën en de maker
ker is dan het uiteindelijke res
Abandon wil wèl iets laten zien, maar
de pretentie hebben dat de geboden iu
matie belangrijk of wat dan ook is.
Een ongewoon geluidsexperiment, waar
iedereen die zich interesseert voor de ver
schillende mogelijkheden voor het produce
ren van geluid, even naar moet komen kij
ken.
Ivan Rebroff
voor het eerst in schouwburg
Ivan Rebroff is over de gehele wereld enorm populair. Wie kent hem niet, i
«ktaafstemwonder? Zijn charme maakt hem even beroemd en geliefd als zij
stem. Zijn triomfen viert hij niet alleen als een opera-, operette- en musicalster. ma«. wn
een gevatte entertainer. Rebroff heeft de afgelopen jaren talrijke elpees op de markt
bracht, waarvan er ettelijke honderdduizenden over de gehele wereld verkocht werden
wat hem verschillende gouden platen opleverde.
Hy heeft al drie grote wereldtoemees achter de rug. Op zondag 11 oktober heeft het Tilburgse
publiek de kans om van deze -Russische beer- met zijn enorm stembandvolume te gaan
genieten, als bjj diverse van zjjn grootste wereldsuksessen ten gehore zal brengen.
Het Werken Trio zal op woensdag 14 ok
tober om 20.30 uur een modern jazz-konsert
verzorgen in de Studio-zaal van de Stads
schouwburg. Aan dit konsert werkt als spe
ciale gast mee de trompettist Boy Raayma-
Het Werken Trio, dat bestaat uit Sjoerd Xn^broe^^vaT
Rolsma (saxofoons), Bert Palinckx (Con- informatie af te pingelen
trabas) en Jan Wirken (drums), werd een zyn jc
half jaar geleden opgericht. De muziek is Annje-S
nauw verwant aan de hedendaagse Ameri
kaanse jazz. Er worden werken gespeeld van
o.a. Ornette Coleman, Charlie Haden en
Dave Holland. Bekendheid kreeg de groep
als w innaar van het NOS jazzpodium 1981 in
de Meervaart.
Voor boeren, herders of houthakkers zal
een landschap iets anders zijn dan voor een
schilder. Zij gebruiken het land, zijn ervan
afhankelijk en richten hun aandacht dus i
andere dingen dan een kunstenaar
doen ze ervaren en kijken ander»
Pas wanneer 21.
gebruiker van het land verdwenen is k
sprake zijn van een weergave van het land
schap om het landschap.
De afstand tussen stad
wordt groter, de stad wor
nen» het landschap «verweg- -
afstand daar tussen kan met de juist ont
dekte kunst van het perspektief ook feilloos
beschreven en vastgelegd J—
schilderij wordt «een venster
en dat venster bevindt ziel
de stad.
De bloei van de zelfstandige en rijke Hol
landse steden en hun evenwichtige relaties
met de provinciën, uiten zich in de 17e
eeuw en begin 18e eeuw ondermeer in een
bloeiende landschapschilderkunst.
Het bedreigende «uitvloeien» van de ste
den over het land, zoals dat door de ex
plosieve industrialisatie tijdens de late 18e
en vooral de 19e eeuw begint te gebeuren,
vindt ook zijn weerslag in de verbeelding
van het landschap. De industriële revolutie
vernielt de traditionele levens en werk-
patronen en verwoest het aanzien van ste
den en land. De bedreiging die daarvan uit- i
gaat wordt verbeeld in de woeste en onge- g
naakbare romantische landschappen of
juist ontkend in nostalgische lieflijkheid
(Turner in Engeland bv. en Caspar David
Friedrich in Duitsland).
Inmiddels zijn in de 20e eeuw (in Nederland
vooral na de 2e wereldoorlog) de verschil
len tussen stad en land zo goed als weg
gewerkt door het werkelijk dichtbouwen
dit viereneenhalf -
i zijn onvergelijkbare
icalster, maar ook als
talrfjke elpees op
:hele wereld verke