6F 0NI J50 ff8 201 veM 7 1.798,- ij M i I 11?' Sensationele aanbieding kleurentelevisie MUZIEKHUIS ROSSMEISL J 4/o I t 1 Landschap - Natuurbeleving Filmhuis I j? I s it»-?I MgriGwiWfl &8 ITT Noud van Loon rijwielhandelaar kiest M kunstwerk van de week 11 Donderdag 8 oktober 1981 PAGINA 15 I oktober 1981 PAGINA) 1 erssoii Jacqi r Leo v. lersel van >uis Untitled-moments op torium Kabaret Don Quishocking is volstrekt in de war In de galerie: Wunderlich, Fassoni en Bruno Bruni Brabants Orkest o.l.v. Lucas Vis Dansgroep Bowyer and Bruggeman uit New York Het Werken Trio treedt op met Boy Raaymakers Landestheater Detmold speelt musical Annie Ad v i e s p ri j Nu bij Rossmeisl: EIGEN TECHNISCHE DIENST Telefoon 013-420986 Oude Kerkstraat 4 (zijstraat Bisschop Zwijssenstraat) EINDHOVEN inde Philips Jubileumhallen keuren p jr van dec In de schout tot en met l te zien zijn t in de moderne uit- Iver metalic DE INTERNATIONALE ZUID NEDERLANDSE BEURS Massief eiken BAROMETERS ktober uur in novem- BLOUSES VESTEN SPENCERS gebreide MANTELS tot maat 54. Saartje Joppe Saartje Joppe van het Marionettentheater Parcival uit Middelburg speelt de voorstel- (Beperkte voorraad) Symphony- Het konsert wordt orkestwerk van d derlandse kompc- monc achte pakl. Iroge yordt □laat ge- vordt snge- jft dan in Ier zware op III in ving smie Kom kijken bij Juwelier - Horloger lachers Schouwburgring 27, Tilburg gebied x meente aantal e Merk: Typ* Mod Afmetir Kijken, keuren proeven... Een keur van deelnemers staat voor u aangetreden met verrassingen, attenties en vele demonstraties! op de 30e Familie-Beurs voor zuidelijk-Nederland ingsvorm Maagdenberg gebracht 15 uur. dat bestaat uit taakte partituren ie asten» heet. Op donderdag 15 oktober :ngt hij in de Studio-zaal dit nieuwe pro- mma, dat zonder overdrijving een een- u.sshow mag heten. Alles doet deze “rgieke akteur alleen: akteren, jongle- apdansen, mimen, zingen en ga zo door. Geen kabaret, maar variété, in een moordend tempo gebracht door een bezeten artiest. In de schouwburggalerie zal van 5 oktober 1965 studeerde hij aan de Staatliche Hoch- tot en met 1 november een tentoonstelling schule für Bildende Künste in Hamburg en te zien zijn met werk van Bruno Bruni, in 1967 kreeg hij een studiebeurs van het Wunderlich en Fassoni. Deze ekspositie, Lichtwark-Preises van de Freien und Han- die grafiek en schilderijen bevat, wordt ge- sestad Hamburg. Sinds 1959 eenmans- Bruno Bruni, geboren in Gradara (Italië) in tentoonstellin 1935, studeerde van 1953 tot 1959 aan het Instituto d’Arte di Pesaro. Van 1960 tot bracht in samenwerking met galerie Hüs- stege. i afmaken, mis- t er gaat gebeu- Jul. v. Stolbergstraat 7 - TILBURG Tel. 013-323049 s weergave ekers uiting van i'ordt Ppfpr Faher in een leid. *eler rdUV HeTBratanteOrkestv-w prima eenmansshow ettige avonturen beleeft. Uit- ®oed gek en vhegensvlugzoalshij laat en Hampstead Heart. terwijl de finale get 1 SïW' seerd is op de laatste alinea’s van H.G. We ooDe aankeven, gramnit4 manssu energiek ren, tap maar dc io»0' Besterdplein 3 Tilburg Tel. 426584 47SeZPtf 1 X slapstick. lijke fekten oplevert. De dansersi hebben allen een hoog ont talent. Ze houden vrolijk voorde gek, de d°"e de puntjes behee De voorstelling w woensdag 14 oktober DE TILBURGSE KOERIER Woensdag 14 oktober om 20.30 uur in het Filmhuis Kultureel Sentrum Tilburg Alice in den Stadten De Duitse journalist Philip Winter is in de Verenigde Staten om er een reportage te schrijven over de Amerikaanse landschap pen en stadsgezichten. In plaats van met een artikel komt hij met een hele stapel Polaroid-foto’s aan bij de agent van zijn uitgever in New York. Hij besluit naar de Bondsrepubliek terug te gaan. «Ik haal meetbare zaken uit hun tastbare werkelijkheid en probeer daarmee emoties op te roepen. Bij een schilderij kan je dat maar vanuit één perspektief tegelijk doen. Ik zou honderd schilderijen moeten maken van hetzelfde onderwerp, voor ik erachter ben vanuit welk perspektief die extra di mensie het best uit de verf komt. Dat kost veel tijd. Bovendien heb ik behoefte aan de wisselwerking met de kijker tijdens het proces. Escher op tijdens een v in midden-Frankrijk. Vervolgens zal de pianist Malcolm Frager het «Pianokonsert in a- van Schumann uit voeren. Dit werk uit 1845 schreef Schumann in het bijzonder voor zijn vrouw Clara. Het stuk bevat veel reminiscenties aan enkele preludia uit Bach’s Wohltemperiertes Kla vier, dat Schumann beschouwde als het bes te studiemateriaal voor een komponist. Het Brabants Orkest besluit dit programma “in Ralph „jïnspireerd -„eba- seerd is op de laatste alinea’s van H.G. Wells roman «Toro Bungay-. Geschonden interieur Solo mouvements door Walter van Etteren donderdag 8 oktober om 20.30 uur in het kultureel sentrum Sinds twee jaar is Walter van Elteren bezig met teatervormen, die gebaseerd zijn op beweging en andere disciplines. Geschon den interieur is zijn eerste programma en zijn optreden in het kultureel sentrum is een try-out d.w.z. een optreden waar nog veel aan bijgesteld kan worden. Het pro gramma bestaat uit zogenaamde mouv ments opwellingen. Door samenkopp ling van deze opwellingen ontstaat e kollageachtige voorstelling. Diver— - •:viteiten, gebeurtenissen, discipl!r c,t"’ens interesse hebben z„ werkt in scènes. De basis van '~J- welling is de door hém ervaren leemte sen taal en bewegen. In dat spannings. plaats hij een spel met licht, geluid, zang, diaprojektie en beeldend materiaal. ype: 3681 )del: 1981 dng: hoogte 61 cm breedte 60 cm diepte 47 cm Garantie: 1 jaar op toestel 3 jaar op beeldbi Don Quishocking, bestaande uit meestal cynisch en keihard met de neus op iroot-Petersson, George Groot, de onfrisse feiten gedrukt. Men maakte met sse en Jacques Klöters, brengt hen een zwerftocht langs de misstanden, 13 oktober om 20.15 uur 2,Jn via groot maatschappelijk leed en de hin- kabaretprogramma «We zijn vol- derlijke kriebel van de sociale irritaties i de war». Met dit programma is naar de meer persoonlijke en vaak niets Don Quishocking een geheel an- ontziende walging rond de mens als indi- - 1vidu. Hoe wezenlijk ze funktioneren in het theater maakt hun nieuwe programma duidelijk. Zonder weg te zinken in matheid, beklemtonen ze dat ze zelf in ontwikkeling zijn door lijnen af te kappen en nieuwe' koersen uit te zetten. Het eigen groepsbeeld brengen ze eveneens onder de hamer. Reeds 60 jaar een begrip voor vertrouwen en service ia eigens in het Ruhrgebied. >ce beweert dal het huis in Wuppertal moet staan. uit geluidstafels met Tijdens de speurtocht die nu volgt, wordt Opmerkelijk is het het duidelijk dat Philip enorme moeite heeft tna’s dat bestaat uit de passiviteit in zijn doen en laten te door breken. Als ze het zoeken naar de fami lieleden van Alice al bijna hebben opgege- van me- ven, v'nc|t de politie, waar ze teneinde raad tussen de ver- heengegaan zijn, Alice’s moeder in Mun ters, belangrij- chen. Samen nemen ze de trein naar deze resultaat. stad- „oar njet Philip zegt zijn boek te gaan t infor- schienAlice weet niet wat BRD. 1974. Wim Wenders. Met: Rüdiger Vogler, Yelia Rottlander, Elisabeth Kreuzer. 110 min. zw./w. optisch. 16 mm. Fugitive. De toegang is gratis. 66 cm beeldbuis Audio-aansluiting voor opnemen van HeliochromIHi-Bri-beeldbuis het T.V.-geluid 16 voorkeuze-programma’s met cij- Hoofdtelefoon-aansluiting ferindicatie Zeer goed Hi-Fi-geluidsw Electronisch programmageheugen met 2 ingebouwde luidsprek met zender-zoekautomaat AV-bus voor directe aanslui Infrarood afstandsbediening met alle video-recorder functies Zeer mooie kast Voorbereid voor Teletext-ontvangst voering zwartlzilv I .et ■Publiekstheater met «De dame uit de Provincie» van Albee hibliekstheater, dat vorig seizoen met veel ukses «Wie is bang voor Virginia Woolf?» peelde, brengt nu Edward Albee’s meest ■ecente werk «De dame uit de Provincie» jp de planken. Albee, die zich al meer dan twintig jaar met zijn toneelwerk weet staande te houden aan de absolute top van het wereldrepertoire, heeft ook nu weer net meesterhand naar zijn geliefde thema’s gegrepen: het spel en de dood. De niets vermoedende toeschouwer wordt ingewijd in een gezelschapsspelletje, dat gaandeweg de rituele betekenis van een amechtige dodendans blijkt te krijgen. Wie wat er sterft, blijft overigens ten dele een aadsel. Is het de gastvrouw, een kontinent >f onze hele planeet? <De dame uit de Provincie» wordt in een egie van Ton Lutz gespeeld op vrijdag 16 m zaterdag 17 oktober om 20.15 uur. Het unieke komische dansgezelschap Bo wyer en Bruggeman uit New York zal in het kader van een Europese toemee, in de schouwburg-zaal een voorstelling verzor gen. De groep, die bestaat uit zes personen, probeert door middel van dans, pantomime en akrobatiek dingen uit het dagelijkse le ven en traditionele dansen belachelijk te maken. Choreograaf Bob Bowyer kombineert slapstick, satire en grappen met alle moge- i..v- wat zeer komische ef. t. De dansers en danseressen -ntwikkeld klowns- ,k hun eigen kunst dans, die ze natuurlijk tot in .eersen. wordt f er om 20. Onder leiding van dirigent Lucas Vis zal Het „ünste in Hamburg en Brabants Orkest op donderdag 15 oktober een studiebeurs van het om 20.15 uur een konsert verzorgen. waar- Lichtwark-Preises van de Freien und Han- aan meegewerkt wordt door de Amen- sestad Hamburg. Sinds 1959 eenmans- kaanse pianist Malcolm Frager. Op het pro- tentoonstellingen in o.a. London, Rome, gramma staan de volgende werken: «Hymne Milaan, Berlijn, Amsterdam, Tokyo, New du Grand Meauines- van Escher «Piano- York enz. Pierro Fassoni, geboren in caïro konsert m a- van Schumann en «A London in 1941, studeerde twee jaar architektuur Symphony- van Vaughan Wiliams. I en vertrok toen naar Italië waar hij enkele Het konsert wordt geopend met een eendelig korte periodes in de studio’s van bekende orkestwerk van de in 1980 overteden Ne- en Genève. Vanaf 1972 tot 1974 besteedde Inspiratie voor dit werk deed hij de meeste tijd aan experimentele film Escher op tydens een vakantie in de Sologne Parcival uit Middelburg speelt de voorstel- maar begon weer te schilderen. Woont en ling «Dat zul je wel zien» op woensdag 14 werkt momenteel in Amsterdam. De gale- oktober om 14.30 uur in de Studio-zaal. rie is geopend van maandag tot en met vrij- Een kombinatie van toneel en poppenspel dag van 10.00 tot 16.00 uur en tijdens alle geschikt voor de jeugd van 5 tot en met 9 aktiviteiten in de schouwburg-zaal. jaar. In deze nieuwe voorstelling, die twee w<». ken later officieel in première gaat, wc._. het verhaal over een mensenleven verteld. Een meisje wordt door een oude vrouw op pad gestuurd met een bepaalde opdracht. Tijdens haar tocht belandt dat meisje bij en in een toren, waar zij tal van prettige en minder pret eindelijk slaagt zij er lwh >k a» dracht van het oude vrouwt :t ge- Met dit spel wil Saartje Joppe aangeven, jn en dat er in je leven tal van prettige en verve lende ervaringen zijn. Die dingen horen er allemaal bij en als je dat aksepteert bereik je uiteindelijk toch het doel Waar je naar streeft. De uitnodiging om in de Kunstuitleen het kunstwerk van de week uit te kiezen, was voor zakenman Noud van Loon een kans om eindelijk de Kunst uitleen, die al langer op zyn verlang lijstje stond, te bezoeken. Noud vs naar het werkee mate is ving te vervaardigen. De eerste ets laat de spoorbrug over de Potmarge zien; de tweede de «Vuilverbranding» en de derde het kunstwerk van de week een aantal woninkjes aan de uit monding van het riviertje met op de 'itergrond een karakteristiek kaas- chuis». Frits Drent woont en werkt Wijns, Friesland. Hij ontvir zijn opleiding aan akaden. Minerva» in Groningen. Sinds 1968 is hij als kunstenaar werk zaam. «Zonder beeldende Kun stenaars Regeling en, in toene mende mate, kunstuitlenen zou het voor mij onmogelijk zijn dit beroep uit te oefenen.» Frits Drent gebruikt de drop*' naald als techniek. Hierbij wo de voorstelling in een metaalpl (koper, zink, aluminium) krast. Die metaalplaat wo daarna ingeïnkt en schoon; wreven. De drukinkt blijf de groeven achter en onde druk wordt de voorstelling papier geperst. Bij Potmarge is de voorstelling in koper gekrast en werd de plaat verchroomd. Zo werd het mogelijk een oplage van 100 exemplaren te maken. Kunstwerk van de week is een initiatief van de Tilburgse Koerier en de Kunst- ritleen. Wekelijks motiveert een lezer! ^^.eres van de Tilburgse Koerier waarom een kunstwerk uit de kollektie van de Kunstuitleen zijnlhaar speciale voorkeur geniet. De musical «Annie» van Thomas Meehan, die driejaar geleden in première ging, trekt dagelijks volle zalen op Broadway in New York en het Westend in Londen. De eigen tijdse versie van «Assepoester» zal in de schouwburg-zaal op zondag 18 oktober om 20.15 uur in een duitstalige versie gebracht worden door het Landestheater Detmold. Een rasechte musical, waaraan meege werkt wordt door meer dan 40 personen, met een ontroerend verhaal en waarbij de aanstekelijke melodieën zeker een groot aandeel spelen. Een van de top - voorstel lingen van dit theaterseizoen! De elfjarige Annie ontvlucht een New Yorks weeshuis, waar de kinderen getyranniseerd worden door mevrouw Hannigan. Wanneer zij door de politie teruggebracht wordt ont snapt zij aan de straf doordat de rijke heer Warbucks haar laat uitnodigen voor het Kerstfeest. Ofschoon hij het kind graag zou adopteren, laat hij toch haar ouders opsporen. De hoge geldprijs die hij belooft trekt natuurlijk heel wat valse ouderparen aan. Mevrouw Han- n haar eksklusieve „’te pingelen, maar net voordat loei bereikt, achterhaalt de FBI dat ouders dood zijn. ling «buiten» tot Ton van Duinhoven in toneelstuk «Wie z’n leven is het nou eigenlijk?» Ton van Duinhoven speelt de hoofdrol in het toneelstuk «Wie z’n leven is het nou sigenlijk?» van Brian Clark. Het centrale tfhema in dit stuk is de vraag in hoeverre emand over zijn eigen leven mag en kan leslissen. De regie is in handen van Karl Bittmann. Ken Harrison heeft gezien dat hij, na een fataal verkeersongeval, niet menswaardig kan leven: alleen geleefd worden, als een objekt, en daar acht hij zich te goed voor. Maar de arts, die als hoogste en enige norm het behouden van leven kent en die daar in Kens geval voor gevochten heeft, kan deze vrijheid die Ken opeist niet aanvaarden. Het stuk wordt gespeeld op zaterdag 10 oktojjer om 20.15 uur. Kinderfilms kultureel sentrum woensdag 14 oktober 14.00 uur Metin, een film over een Turks jongetje en een Duits meisje in Berlijn, van de Duitse filmer Thomas Draeger, 1979. Met Turda Yüksel en Daniela Linkiewicz. Metin, is de naam van een Turks jongetje dat nog maar net in Berlijn woont. Hij kan wel Duits" praten, maar soms vindt hij het nog wel een beetje moeilijk. De vader en Jve' moeder van Metin werken allebei en Metin PP6' zorgt dan voor zijn kleine zusje en doet -- een boodschappen. Opeen dag krijgt Metin een 'iverse aK- njeuw buurmeisje. Anne. Metin vindt Anna 'P a'e wel een grappige naam. want in het Turks zijn uiig - «Anna» moeder. Anne en Metin i iedere op- worden vriendjes. leemte tus- wjjk waar Anne en Metin wonen heet annmgsveld Kreuzberg. In Kreuzberg wonen veel Turkse mensen (de laatste tijd staat er wel eens wat in de krant over deze wijk, omdat er veel huizen worden gekraakt en staan tq verkrotten). De Duitse kinderen willen niet met de Turkse kinderen spelen, omdat ze die zo anders vinden dan zijzelf zijn. Maar de Turkse kinderen willen ook niets met de Duitse kinderen te maken hebben. De Duitse kinderen begrijpen er maar niets van dat Anne bevriend is met Metin. Toch we ten ze samen zowel naar de Turkse ais Duitse kinderen toe wat meer vriendschap te maken. Ook in ’t Heks, donderdag 15 oktober, 16 uur; ’t Wandelbos, vrijdag 16 oktober, 16 uur: De Schuur, maandag 19 oktober, 16 uur. van 9 oktober t/m 8 november 1981 in het Kultureel Sentrum De huidige kunst is een stedeljjke kunst, zoals de moderne mens een stadsmens is. Interesse voor de natuur bestaat echter zeker, hoe zorgeloos men er in werkelijkheid ook mee omgaat. De natuur en het landschap blijken nog steeds bronnen van inspiratie te zijn en symbolen voor onbedorvenheid, harmonie, samenhang en emotionaliteit. Hoe gevarieerd de bedoelingen ook zijn en hoe onherkenbaar bewerkt en vervormd het uitgangspunt misschien ook is, de paradijsverlangens zijn nog niet verdwenen, zoals uit de kollektie zal blijken. van de ruimte en aanleg van wegen, maar ook en meer door t.v., radio, pers en eigen vervoer. 1 °P Onze cultuur is een technisch 231 zichzelf betrokken stadsculti /aren en kijken anders. met een enorme tot de direkte gebondenheid als |andschap en natuur. n het land verdwenen is kan Voor de Franse impressionisten aan het eind van de 19e eeuw (Monet bv.) begon 1 en land(schap) bet landschap al op te lossen in «licht» (en >rdt «dichtbij/bin- hel schilderij in verf) deze kollektie iveg/buiten» en de «Landschap - Natuurbeleving» laat zien IVf Q tlP met de juist ont- boe elementair en zelfs fragmentarisch l’KIHUvaUlUV iektief ook feilloos onze |andschap - waarneming inmiddels :gd worden. Het geworden is. hoe technisch (proces kunst) ster op de wereld» of jronjsch en op zichzelf betrokken, maar It zich duidelijk in ook hoe persoonlijk, poëtisch en zoekend .naar nieuwe betekenissen en verbanden. Met werk van Gudmundsson, Hooykaas/ Stansfield, Lindner, Gibbs, Rogge, Bens- son, Boezem, Giezen, Buisman, Dekkers, Wechgelaar, Van Dijke, Verwey, Buurman, Van Oostende, Engels, Polak, Dieleman, De Vries, Van de Kop, Ar mando, Dibbets, Cuypers, Van Dijk, Landsman, Eysackers, Van Elk, Jansen, De Nie, Oorebeek en vanOord, Van ’t Slot. Untitled aftasten en beleven van ruimte Moments verschuiven van tijdseenheden Minneke van der Burch, dans beweging Gjalt Walstra, beeldende kunst per forming film Victor E. Nieuwenhuys, film dia’s Keith Jarret, muziek Paul Dresher, muziek Richard Brautigam, tekst. John Morrow, Stem Donderdag 15 oktober 20.30 uur /an Loons voorkeur gaat uit 5t fijne, gedetailleerde kunst- een voorkeur die in belangrijke A mate is veroorzaakt door zijn spe- W cialisme, nl. het technisch verfijnen g van het rijwiel. Uiteraard viel zijn kennersoog ook op de interpretatie die menig kunstenaar aan dit trouwe ver voermiddel heeft gegeven en vooral de ets «no. 1» van beeldend kunstenares Wilma Lok maakte indruk op hemDe ets laat een wielrenner zien van wie het hoofd is veranderd in een doodskop. «Die man zit letterlijk en figuurlijk te sterven op z’n fiets», zei Noud van Loon en vond de ets een aardige relativering van het wielren- nersbedrijf. Zijn keuze werd de ets «Potmarge III» van Frits Drent. «Ik vind deze ets werkelijk prachtig, het is bijna foto grafisch en dat geldt voor zowel de techniek als de kompositie». De merk waardige titel lichtte de kunstenaar desgevraagd toe. «De Potmarge is een eeuwenoud voorwatertje, stromend van buitenliggende kwekerijen naar het centrum van Leeuwarden. Aan weerszijden woonwijkjes en kleine uitle< bedrijven. Toen de afbraak van het lezer vergevorderd was, gaf de ge- e Leeuwarden opdracht een etsen van Potmarge en omge- Sou-N (D) Uitvoering van geluidsstukken op vrijdag 9 oktober 20.30 uur, zaterdag 10 okt 14.00 uur en zondag 11 oktober 14.00 ui het teater van het kultureel sentrum toonstelling geluidsstukken in de srweyi moetingsruimte van 9 oktober t/m 8 Polak. ber ...- ABANDON Cuypers, Van Dijk, is een naam voor een uitinf <ers, Van Elk, Jansen, wordt gemaakt door Han b en Dick Harmsen biedt de mogelijkheid voor meerdere mensen om mee te werken hoeft geen kunst te heten heeft geen vast vorm kent geen leden of abonnees wordt soms te koop aangeboden, soms gratis verstrekt, soms aanschouwelijk gemaakt is niet gericht naar een bepaalde discipline of stroming. Tijdens het weekend van 9 t.m. 11 oktober - zullen verschillende geluidsstukken uitge- Bondsrepubliek terug te gaan, voerd worden komputergeluiden of ge- Op Kennedy Airport ontmoet hij een jonge luidsstukken gemaakt met een komputer en Duitse vrouwdie hem vraagt haar doch- analoge geluiden of gewone geluiden, i.t.t. tertJe mee ‘e nel"en naar Europa. Ze ma- digitale komputergeluiden. Hierbij is geko- ken fenafspraak op Schiphol, maar de zen vooreen lezingachtige vorm, met uitleg moeder komt met opdagen, als Philip en over beweegredenen en opheldering van A ice daar zijn aangekomen. Phihp is nu diverse geluidsstukken. Uitgangspunten alleen met het zeer eigenzinnige meisje van zijn de zgn. geluidswetten of oerfenomenen acht jaar en bijna als vader en dochter gaan van het geluid en de interpretatie daarvan. ze °P zoek "aar de oma van het meisje. De Een aantal van deze geluidswetten zullen enige aanwijzing is een oude foto van het zowel in geluid als in beeld (tekeningen huis van de oma ergens in het Ruhrgebied. schema’s) ten gehore gebracht en gevi- Alice beweert dat het ,.u:s tn ..upperta. sualiseerd worden. mr““ De expositie bestaat ii visuele begeleiding. r projekt Klinkerschema’s door een komputer gems met klankinformatie. Abandon (ontstaan medio 1978) is va" ning dat de wisselwerking tussen schillende ideeën en de maker ker is dan het uiteindelijke res Abandon wil wèl iets laten zien, maar de pretentie hebben dat de geboden iu matie belangrijk of wat dan ook is. Een ongewoon geluidsexperiment, waar iedereen die zich interesseert voor de ver schillende mogelijkheden voor het produce ren van geluid, even naar moet komen kij ken. Ivan Rebroff voor het eerst in schouwburg Ivan Rebroff is over de gehele wereld enorm populair. Wie kent hem niet, i «ktaafstemwonder? Zijn charme maakt hem even beroemd en geliefd als zij stem. Zijn triomfen viert hij niet alleen als een opera-, operette- en musicalster. ma«. wn een gevatte entertainer. Rebroff heeft de afgelopen jaren talrijke elpees op de markt bracht, waarvan er ettelijke honderdduizenden over de gehele wereld verkocht werden wat hem verschillende gouden platen opleverde. Hy heeft al drie grote wereldtoemees achter de rug. Op zondag 11 oktober heeft het Tilburgse publiek de kans om van deze -Russische beer- met zijn enorm stembandvolume te gaan genieten, als bjj diverse van zjjn grootste wereldsuksessen ten gehore zal brengen. Het Werken Trio zal op woensdag 14 ok tober om 20.30 uur een modern jazz-konsert verzorgen in de Studio-zaal van de Stads schouwburg. Aan dit konsert werkt als spe ciale gast mee de trompettist Boy Raayma- Het Werken Trio, dat bestaat uit Sjoerd Xn^broe^^vaT Rolsma (saxofoons), Bert Palinckx (Con- informatie af te pingelen trabas) en Jan Wirken (drums), werd een zyn jc half jaar geleden opgericht. De muziek is Annje-S nauw verwant aan de hedendaagse Ameri kaanse jazz. Er worden werken gespeeld van o.a. Ornette Coleman, Charlie Haden en Dave Holland. Bekendheid kreeg de groep als w innaar van het NOS jazzpodium 1981 in de Meervaart. Voor boeren, herders of houthakkers zal een landschap iets anders zijn dan voor een schilder. Zij gebruiken het land, zijn ervan afhankelijk en richten hun aandacht dus i andere dingen dan een kunstenaar doen ze ervaren en kijken ander» Pas wanneer 21. gebruiker van het land verdwenen is k sprake zijn van een weergave van het land schap om het landschap. De afstand tussen stad wordt groter, de stad wor nen» het landschap «verweg- - afstand daar tussen kan met de juist ont dekte kunst van het perspektief ook feilloos beschreven en vastgelegd J— schilderij wordt «een venster en dat venster bevindt ziel de stad. De bloei van de zelfstandige en rijke Hol landse steden en hun evenwichtige relaties met de provinciën, uiten zich in de 17e eeuw en begin 18e eeuw ondermeer in een bloeiende landschapschilderkunst. Het bedreigende «uitvloeien» van de ste den over het land, zoals dat door de ex plosieve industrialisatie tijdens de late 18e en vooral de 19e eeuw begint te gebeuren, vindt ook zijn weerslag in de verbeelding van het landschap. De industriële revolutie vernielt de traditionele levens en werk- patronen en verwoest het aanzien van ste den en land. De bedreiging die daarvan uit- i gaat wordt verbeeld in de woeste en onge- g naakbare romantische landschappen of juist ontkend in nostalgische lieflijkheid (Turner in Engeland bv. en Caspar David Friedrich in Duitsland). Inmiddels zijn in de 20e eeuw (in Nederland vooral na de 2e wereldoorlog) de verschil len tussen stad en land zo goed als weg gewerkt door het werkelijk dichtbouwen dit viereneenhalf - i zijn onvergelijkbare icalster, maar ook als talrfjke elpees op :hele wereld verke

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1981 | | pagina 15