DE I KOERIER I -- H.T.S i/optari Tilburgse studenten I doen mee aan betonkanorace dt in de Rotterdamse Aquila I 60 P- ZEEUW 350,- V 450,- SPARIDANS Nieuwe opzet in scholing en vorming buitenlandse jongeren I0 3250 M0NSTERPAREN OOSTERSE TAPIJTEN LOOS rOPEN DAK IN UW AUTÖ' bij uw autoshop DE TIJGER 9.000,- mei 1981 pagina 28 WEEKBLAD VOOR HET HART VAN BRABANT Verschijnt in geheel Tilburg - Goirle - Riel - Loon op Zand - Udenhout - Berkel Enschot - Oisterwijk - Moergestel en Hilvarenbeek. van beton (Foto van Aarle) Vanaf komend schooljaar 1.000 m3. Alle maten leverbaar Broekhovenseweg 168 - 5022 CA - Tilburg -Tel. 013-426644 -434669 i get - tyi 19.95 BEGRAFENISONDERNEMING irste, ïreld- LAKVERF 3 kg 'S 1921 VOOR COMPLEET ISOLEREN het Schepen scheepjes Alle tapijten met certificaat van echtheid Keuze uit meer dan duizenden voor de kinderen aten 36-39. donderdag 14 mei 1981 25e jaargang nr. 1212 een laadvermc wanddikte wa bestond l i deze schepen gebouwd. die momenteel in redraagt maar liefst KINDERSCHOENEN diverse maten DAMESSCHOENEN mt 36 Vm 371/2 HERENSCHOENEN mt 41 Vm 42 prijzen vanaf 29.95 39.95 SUNROOF open autodak Gemonteerd met garantie k Gasthuisring 49, Tilburg J. VAN LOON-OTTEN Hasseltstraat 178 BABY-HOME Willem ll-straat 88-90 TILBURG Voor uw isolatieglas (o.a. Thermopane) en al uw glasreparaties kunt U bij ons terecht GLRSSERUICE TILBURG RU Centaurusweg 71. Tel. 555955 BEHANG - BEHANG 0.75 1.50 1.95 I Maten 40-46. tvii spec ontwik! teel van D.S.M. Oplage 74.300 ex. jnnen boot nog steeds in de GEVONDEN de voordeligste behangzaak met 't grootste assortiment BEHANGMARKT Smidspad 64 ogen schip van Vu bij dit DENISSEN Wilhelminapark 127 Tel. 42.55.25 b.g.g. 43.33.70 sen in beton uitend tot de ie afkomstig zijn ling voor :n het ra- ?n opleiding mitenlandse Ie problemen rzien de ver- igeheten gezinsher- zal, ook in Tilburg 298,50 de kolengestookte electriciteitscen- trales. Gezien de weer groter wordende be langstelling voor kolen zullen er in de nabije toekomst zeer grote hoeveelhe den vliegas ontstaan. Tevens verzorgen wij de begrafenissen voor de protestantse begrafenison derneming. Tel. 42.55.25, b.g.g. 43.33.70 Op de foto een groep buitenlandse jongeren in het moderne talenpracticum van het Streekcentrum. In het midden van de groep de docent die voortdurend individueel de leerlingen kan begeleiden. op het parkeerterrein van HEMAen C4A aan de Emmastraat te Tilburg 2166 verkoop alleen 14 - 15 en 16 mei Momenteel is dat c jaar, met schatting 2000 van 2 a 3 mil. Bij n overlijden in uw familie, zowel 's nachts als overdag, belt u eerst ons, wij nemen al de zor gen, betreffende de begrafenis of eventueel crematie van u over n b«:nieuwd. In alle geval wen de bouwende roeiers veel suc- Deskundige voorlichting Eigen reparatieatelier Nieuwstraat 172 (hoek Trouwlaan) - Tel. 013-424754 Moot behaaglijk en^lligwnen Al jaren groot in Ziet onze etalage en vergelijk de prijzen! ngang van het komende school- tart in het Streekcentrum ook een p meisjes, het- 1 organisatorische was. Zo heeft het een keer meer leden voor typische dan voor vakken meer toe aangetrok- Deskundige adviseurs 1 Eigen import van Perzische tapijten Eigen atelier Vrijblijvende informatie en zichtzendingen Voorjaarsaktie i |)1 5 echte korting Perzenhuis 7j|p Van Broekhoven Koningsplein 246 Tilburg Tel. 013-421084 l Twill tuinbroek eel - oranje /m30. 158-164-170- 176. COOLEN - BUYSSEN ISOLATIE B.V. Goirke Kanaaldijk 24a Tilburg Telefoon 013-424214 Voor particuliere offertes Telefoon 040-520666 Ontwikkelingslanden Het principe van ferrocement wordt op dit moment nog steeds toegepast onder andere voor pleziervaartuigen. Het gebruik ervan, niet alleen voor boten, maar ook voorbij andere con structieve toepassingen heeft echter met name betekenis voor ontwik kelingslanden. de opleidingen lasser, automor de opleiding tot kapster, I het streekcentrum allemt heeft. Ti tot b.v. timmerman, lonteur en voor meisjes kursussen die laai zelf in huis Gewapend beton en voorge spannen beton Door de geringe wanddikte die bij de toepassing van ferrocement kan wor den verkregen is het gebruik ervan beperkt tot kleinere schepen. Daarom is men ook al in een vrij vroeg stadium begonnen met het bouwen van vracht schepen van gewapend beton. Vooral in tijden van staalschaars*- met name gedurende de twee oorlogen herleefde de belar voor gewapend beton als mat de scheepsbouw. Zo vervaart zowel de geallieerden als de Duitsers in die periodes op vrij grote schaal betonnen vrachtschepen. De Amerikaanse schepen bijvoor beeld hadden een lengte van HO m, een breedte van 17 m en een hoogte van 11 m bij een laadvermogen van 6.000 ton. De wanddikte was 10 a 15 orr' cm, en de wapening bestond uit 3 tot 5 r lagen betonstaal. Van deze schepen e zijn er een honderdtal gebouwd. e. De betonkano’s, waarmee de Til- burgse H.T.S.-ers zich te Rotterdam in de race werpen. Op het eerste ge zicht een gewone kano, maar in tech nisch opzicht een noviteit. i n te rie u rve rzo rge rs i al genoemde race in Rotterdam dit jaar voor de derde keer een n de Tilburgse H.T.S. deel, taat uit: Huub van Deyck, ‘kers, Marten Dijks- Menno de Jonge, Ruud Jan Korpel en René allen studenten uit het ierde semester van de afde- en Waterbouwkunde. Niet i zij het Tilburgse racing ook hebben zij zelf hun boot onder leiding van hun do- Jansson, J. Roskam en L. ‘inde. ;mers y/// UITGAVE: DE TILBURGSE KOERIER B.V. OPRICHTER: J.H. G. DE BEER 3. T. DE BEER-DOUWES DAKTIE EN ADMINISTRATIE: N S. PLEIN 14 - TILBURG LEFOON 013-430783 - POSTGIRO 1126745 centrum voor beter wonen tilburg, telefoon 013-421513 meeletraat 31-33-35, peterstraat 39 lift aanwezig en eigen parkeerruimte De betonkano en vliegas Van de imposante supertanker komen we weer terug bij de aanleidir dit verhaal: de nietige kano en een ermee. Aan der' neemt dit jat team van d( Het bestaat uk. André Hooymakers hoorn, .ff Huybregts. Pruyssers. derde en vie ling Weg- ei alleen vormen team, gebouwd, centen L. van de Vrar De deelnemers zijn druk bezig met het opbouwen van hun lichamelijke en mentale conditie. Hiervoor gebruiken zij onder andere de «oude» beton kano’s, die zijn gestald bij de studen ten - roeivereniging Vidar aan het Wil- helminakanaal. Regelmatig oefenen zij in het kanaal om de vaaar- en bochtentechniek meester te worden. Deze oude boten zijn gebouwd vol gens het ferrocement - type, waarbij echter de stalen wapeningsmat is ver vangen door glasmatten, zoals die ook worden toegepast bij polyester - bo ten. Ze ontstaat een glasvezel - ver sterkt - cement. Bij het fabriceren van de nieuwe be tonkano zijn enkele nieuwe technie ken gebruikt. Naast een nieuw soort mal waarin de kano wordt «gegoten», een gipsen afgietsel van een polyester tweepersoons - kano, is dit het gebruik van normale glasmatten. Om het glas tegen de aantasting door het cement te beschermen wordt een speciale com pound toegevoegd, ontwikkeld door Forton, een onderde Het ontwerp voor een aardgastanker van gewapend beton, West-Duitsland wordt gebouwd. Het netto - laadvermogen be 128. - ca. 300.000 ton per ingenvoor het jaar iljoen ton per jaar. Wat moeten we daarmee? In het buitenland wordt vliegas op grote schaal in de bouw gebruikt, met name in Frankrijk Zover zijn we in i Ook hier is men ec zoeken of vliegQC wend als vuist een zeer dicht als gedeeltelijke vervanging v ment, met alle milieuvriendeli volgen van dien (denk aan o gelafgravingen in Limburg). Terug nu naar de betonkano De fabricage ging als volgt: een laagje specie werd met een platte kwast in de mal gesmeerd, waarop de eerste glas mat werd gelegd. Deze werd afge smeerd met een tweede laagje specie, waarop een tweede glasmat kwam. Vervolgens werd het laatste laagje specie aatigebracht. Na ongeveer 9 dagen verharden werd de kano «ont- kist.» De kano heeft een gewicht van ca. 29 kg, de lengte is 4,5 m en de wanddikte beslaat slechts 2 mm. Na een eerste beproeving is de beton- waterdicht gebleken en sterk om twee roeiers te Vraag vrijblijvend advies bij: TECHNON C. Smulders kano goed voldoende dragen. Door het gebruik van portlandcement en vliegas is de kleur vaalgroen ge worden. Daar moet men natuurlijk even aan wennen, maar verder lijkt dit ranke vaartuigje hoge ogen te gooien in de kanorace van volgende week zaterdag. We zijn bc sen we ck. ces toe. De cirkelfoto van deze week werd afgelopen zondagmiddag gemaakt aan het N.S.-Plein. De omcirkelde figuur kan op ons buro de volgende prijzen afhaien: f 10.van de Tilburgse Koerier; plantenbon t.w.v. f 7,50 van Plantenkas Groenewoud. Stappegoorweg; Kruikenzeiker Streek - VVV Hart van Brabant, Spoorlaan 416-A; twee kaartjes voor Poppentheater Sapperlipopet, Dionysiusstraat 11-A; een waardebon voor een slinger echte Tilburgse boerenworst P.v. Amersfoort Insulindeplein 19; waardebon voor een boeket of plant t.w.v. f 7,50; Bloemensalon Flamingo. Hasseltstraat; waardebon voor jaarabonnement Openbare Bibliotheek. Koningsplein; waardebon voor ijstaart voor 12 personen, Ad Bertens. Ringbaan-Oost 16; een waardebon voor 4 broodjes Jantje van Broodje Jantje, NS-Plein;een blik antiekwas t.w.v. f 12,50 van •<De Kast», Tuinstraat 34; waardebon t.w.v. f 7,50 Kadowinkel Wolbert. Besterdring 79; waardebon voor haarverzorging a f 10,Dameskapsalon Ter Rele, Bernardusplein 22. De winnaar v.d. vorige weekDe heer F. Pijnenborch, Statenlaan 255, Tilburg. Ook voor weekenden Naast dit dagprogramma is er op de avonden en zaterdags een opvangpro- gramma voor werkenden, waar even eens een pakket, bestaande uit Ne derlandse taalles (in een talenpracti cum, op twee moeilijkheidsniveaus), praktijklessen voor een aantal vakken en theorie in deze vakken wordt gebo den. Tevens krijgt men daar training in «sociale vaardigheid», d.w.z. het zich leren bewegen in deze maatschappij. Mede met het oog op de toekomst mogelijkheden van deze groeiende groep stad- en streekgenoten is het van groot belang dat het Streekcentrum, al dan niet in samenwerking met andere instanties, zich blijft inspannen voor de verdere vorming en scholing van Turkse en Marokkaanse jongeren, die immers nog meer dan hun Neder landse leeftijdgenoten het slachtoffer dreigen te worden van een stag nerende economie. Doorstroming Meestal geldt voor jongens met een behoorlijke vooropleiding in het eigen landdat ze na een jaar schakelen kun nen doorstromen naar het Neder landse vervolgonderwijs. Een pro bleem is echter dat maar weinig van deze buitenlandse jongeren zo’n vooropleiding hebben genoten. Vooral als ze afkomstig zijn van het platteland is het niveau dikwijls laag. Dit laatste geldt dan weer in ster kere mate voor Marokkaanse dan voor Turkse jongelui. Met ingang van het kor. jaar start in het Streekcer kursus voor een groep geen tot nu toe om redenen onmogelijk i Streekcentrum nu scholingsmogelijkhf mannenberoepen waar meisjes zich ken voelen. Immers, deze toepassingen vergen relatief weinig (duur) staal en sparen derhalve deviezen, de grondstoffen voor beton zijn vrijwel overal aan te treffen, de techniek is gemakkelijk te leren en het werk is bovendien arbeids intensief. helpt dus mee het werk loosheidsprobleem in deze landen te bestrijden. Verder zijn constructies uit ferroce ment - toepassingen vrijwel op elke plaats te maken, wat het transport probleem oplost, en zijn ze vrij gemak kelijk te repareren. Overigens kan ferrocement niet alleen worden toegepast in de scheepsbouw, maar ook voor bijv, drinkwaterreser- voirs en septische putten. Aardgastanker Enkele jaren geleden is op een Duitse werf de kiel gelegd voor een tanker van voorgespannen beton, met een netto laadvermogen van maar liefst 128.000 m3. Dit schip is bestemd voor het vervoer van vloeibaar gemaakt aardgas en bij dit speciale vervoer, doen zich ook de voordelen van gewa pend beton gelden, dat in sterkte toe neemt bij lage temperaturen. Immers, aardgas wordt vloeibaar gemaakt bij een temperatuur van 162 Celsius on der nulen vermindert dan tot één zes honderdste deel van zijn volume in gasvorm. S en omda. verder het dee sc P d Ugeerdevr^en „p hel «ed van beton- I stalen mammoettankers. Toch m3 weegl. je Z,,u I 7 850 ka. terwijl beton slechts 2-4W 8 V staa| drijft. I dus eerder verbaasdmortenei)ïan ,M)0 drijft dan Fen stalen mammoet tracht van het water g Ferrocement Al in 1848 maakte de Fransman Lam- bot een betonnen roeiboot, die nog steeds bestaat. In 1855 vroeg hij oc trooi aan op deze zogenaamde fer rocement - toepassing (ferrum ij zer). De vorm van de boot werd ge maakt door wapeningsstaven te buigen, die als spannetjes fungeerden. Hieroverheen werd een soort kip- pegaas gespannen en het geheel werd bekleed met een zand - cement ^mengsel. De eerste Nederlandse betor werd in 1887 gemaakt en is n in goede staat te bewonderen ipelikanenvijver van Artis. Vanwege ons 10-jarig bestaan speciale aanbieding voor zelfbouwers aluminium «Technon» zwembad Afmeting 4x8 meter Inclusief: zandfilter-installatie roestvrijstalen trap stofzuiger pijpleidingen geheel compleet Incl. B.T.W. Afvalprodukt De derde en belangrijkste nieuwe ontwikkeling die is toegepast in het ee wereld vervangen van het zandgedeelte in het angstelling beton door zogenaamde vliegas, iteriaal bij Vhe8as een afvalproduct van de aardioden verbrandingsprocessen bij de afval- - Duitsers verwelking en bij kolengestookte ;te sehaal electriciteitscentrales. Het is het stofgedeelte dat zich in de rook van het verbrandingsproduct be vindt en ter bescherming van het mi lieu moet worden opgevangen, voor dat de rook de schoorsteen verlaat. De korrelgrootte is zeer klein, maximaal mm. t toepassen van vliegasse isfalt beperkt zich uitslui t - giftige soorten, die Taallessen Allereerst probeert men de jongens zoveel mogelijk bekend te maken met de Nederlandse taal. Vervolgens richt de vorming zich erop, de cursisten enerzijds vertrouwd te maken met de manier waarop hier de maatschappij is ingericht en van de andere kant pro beert men voor hen de overstap naar vervolgonderwijs zo soepel mogelijk te laten verlopen. Dit vervolgonder- is meestal het beroepsonderwijs, Bicultureel onderwijs In samenwerking met het Project onderwijs voor buitenlandse vrouwen aan de Noordstraat 111, gaat nu in augustus een cursus voor meisjes van start, die op twee dagen per week wordt gegeven en die onder meer be staat uit zogeheten bicultureel onder wijs, dat is onderwijs wat zowel is ge richt op de eigen cultureel als op de kennismaking met de cultuur van Ne derland. Dit bicultureel onderwijs wordt zowel door Nederlandse als door Turkse en Marokkaanse docen ten gegeven. Bijna twee jaar nu werkt het Streekcentrum voor vorming ei aan de Beelaerts van Bioklandstraat met kursussen voor bi jongeren. Kursussen die geen overbodige luxe zijn, gezien de waarmee vooral deze jongeren te maken hebben en ook gez. wachtingen van de statistici, dat deze groep door de zog-1— eniging in de komende negen jaar meer dan verdubbelen zal en omgeving. Vooral ook dit laatste gegeven heeft docenten Jan Cruyssen en Rinus van Empel en begeleiders Jan Nieuwstadt en Harry Verheesen ertoe gebracht het opleidingsaanbod voor buiten landse jongeren te herzien en tevens uit te breiden. Op dit ogenblik worden er alleen aan jongens kursussen gegeven. Voorna- melijk gaat het hier om 16- tot 18-jari- gen die pas sinds kort in Nederland zijn komen wonen in het kader van de gezinshereniging. Doel van de kursus sen is in de eerste plaats, de overgang van het oude thuisland naar het nieuwe zovéél mogelijk te vergemak kelijken. Dit gebeurt op verscheidene manieren. mland wordt in de bouw gel \rijk. in Nederland nog niet. ;chter aan het onder- iegas kan worden aange- stof, waardoor beton van t mengsel ontstaat, ofwel van ee rlijke ge- de mer- en 75 SLECHTS 3 DAGEN

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1981 | | pagina 1