DE
I
KOERIER
I --
H.T.S
i/optari
Tilburgse
studenten I
doen mee aan
betonkanorace
dt in de Rotterdamse
Aquila
I
60
P-
ZEEUW
350,-
V
450,-
SPARIDANS
Nieuwe opzet in scholing
en vorming
buitenlandse jongeren
I0
3250
M0NSTERPAREN
OOSTERSE TAPIJTEN
LOOS
rOPEN DAK IN UW AUTÖ'
bij uw autoshop DE TIJGER
9.000,-
mei 1981 pagina 28
WEEKBLAD VOOR HET HART VAN BRABANT
Verschijnt in geheel Tilburg - Goirle - Riel - Loon op Zand - Udenhout - Berkel Enschot - Oisterwijk - Moergestel en Hilvarenbeek.
van beton
(Foto van Aarle)
Vanaf komend schooljaar
1.000 m3.
Alle maten leverbaar
Broekhovenseweg 168 - 5022 CA - Tilburg -Tel. 013-426644 -434669
i get
- tyi
19.95
BEGRAFENISONDERNEMING
irste,
ïreld-
LAKVERF 3 kg
'S
1921
VOOR COMPLEET ISOLEREN
het
Schepen
scheepjes
Alle tapijten met certificaat van echtheid
Keuze uit meer dan duizenden
voor de kinderen
aten 36-39.
donderdag 14 mei 1981
25e jaargang nr. 1212
een laadvermc
wanddikte wa
bestond l
i deze schepen
gebouwd.
die momenteel in
redraagt maar liefst
KINDERSCHOENEN diverse maten
DAMESSCHOENEN mt 36 Vm 371/2
HERENSCHOENEN mt 41 Vm 42
prijzen vanaf
29.95 39.95
SUNROOF
open autodak
Gemonteerd
met garantie
k Gasthuisring 49, Tilburg
J. VAN LOON-OTTEN
Hasseltstraat 178
BABY-HOME
Willem ll-straat 88-90
TILBURG
Voor uw
isolatieglas
(o.a. Thermopane)
en al uw
glasreparaties
kunt U bij ons terecht
GLRSSERUICE
TILBURG RU
Centaurusweg 71. Tel. 555955
BEHANG - BEHANG
0.75
1.50
1.95
I Maten 40-46.
tvii spec
ontwik!
teel van D.S.M.
Oplage 74.300 ex.
jnnen boot
nog steeds
in de
GEVONDEN
de voordeligste behangzaak
met 't grootste assortiment
BEHANGMARKT
Smidspad 64
ogen
schip
van Vu
bij dit
DENISSEN
Wilhelminapark 127
Tel. 42.55.25 b.g.g. 43.33.70
sen in beton
uitend tot de
ie afkomstig zijn
ling voor
:n het ra-
?n opleiding
mitenlandse
Ie problemen
rzien de ver-
igeheten gezinsher-
zal, ook in Tilburg
298,50
de kolengestookte electriciteitscen-
trales.
Gezien de weer groter wordende be
langstelling voor kolen zullen er in de
nabije toekomst zeer grote hoeveelhe
den vliegas ontstaan.
Tevens verzorgen wij de begrafenissen
voor de protestantse begrafenison
derneming.
Tel. 42.55.25, b.g.g. 43.33.70
Op de foto een groep buitenlandse jongeren in het moderne talenpracticum van
het Streekcentrum. In het midden van de groep de docent die voortdurend
individueel de leerlingen kan begeleiden.
op het parkeerterrein van HEMAen C4A
aan de Emmastraat te Tilburg
2166
verkoop alleen 14 - 15 en 16 mei
Momenteel is dat c
jaar, met schatting
2000 van 2 a 3 mil.
Bij n overlijden in uw familie,
zowel 's nachts als overdag, belt
u eerst ons, wij nemen al de zor
gen, betreffende de begrafenis of
eventueel crematie van u over
n b«:nieuwd. In alle geval wen
de bouwende roeiers veel suc-
Deskundige voorlichting
Eigen reparatieatelier
Nieuwstraat 172 (hoek Trouwlaan) - Tel. 013-424754
Moot behaaglijk en^lligwnen
Al jaren groot in
Ziet onze etalage en vergelijk de prijzen!
ngang van het komende school-
tart in het Streekcentrum ook een
p meisjes, het-
1 organisatorische
was. Zo heeft het
een keer meer
leden voor typische
dan voor vakken
meer toe aangetrok-
Deskundige adviseurs 1
Eigen import van
Perzische tapijten
Eigen atelier
Vrijblijvende informatie
en zichtzendingen
Voorjaarsaktie
i |)1 5 echte korting
Perzenhuis
7j|p Van Broekhoven
Koningsplein 246
Tilburg
Tel. 013-421084
l Twill tuinbroek
eel - oranje
/m30.
158-164-170- 176.
COOLEN - BUYSSEN
ISOLATIE B.V.
Goirke Kanaaldijk 24a
Tilburg
Telefoon 013-424214
Voor particuliere offertes
Telefoon 040-520666
Ontwikkelingslanden
Het principe van ferrocement wordt
op dit moment nog steeds toegepast
onder andere voor pleziervaartuigen.
Het gebruik ervan, niet alleen voor
boten, maar ook voorbij andere con
structieve toepassingen heeft echter
met name betekenis voor ontwik
kelingslanden.
de opleidingen
lasser, automor
de opleiding tot kapster, I
het streekcentrum allemt
heeft.
Ti tot b.v. timmerman,
lonteur en voor meisjes
kursussen die
laai zelf in huis
Gewapend beton en voorge
spannen beton
Door de geringe wanddikte die bij de
toepassing van ferrocement kan wor
den verkregen is het gebruik ervan
beperkt tot kleinere schepen. Daarom
is men ook al in een vrij vroeg stadium
begonnen met het bouwen van vracht
schepen van gewapend beton.
Vooral in tijden van staalschaars*-
met name gedurende de twee
oorlogen herleefde de belar
voor gewapend beton als mat
de scheepsbouw. Zo vervaart
zowel de geallieerden als de Duitsers
in die periodes op vrij grote schaal
betonnen vrachtschepen.
De Amerikaanse schepen bijvoor
beeld hadden een lengte van HO m,
een breedte van 17 m en een hoogte
van 11 m bij een laadvermogen van
6.000 ton. De wanddikte was 10 a 15 orr'
cm, en de wapening bestond uit 3 tot 5 r
lagen betonstaal. Van deze schepen e
zijn er een honderdtal gebouwd. e.
De betonkano’s, waarmee de Til-
burgse H.T.S.-ers zich te Rotterdam
in de race werpen. Op het eerste ge
zicht een gewone kano, maar in tech
nisch opzicht een noviteit.
i n te rie u rve rzo rge rs
i al genoemde race in Rotterdam
dit jaar voor de derde keer een
n de Tilburgse H.T.S. deel,
taat uit: Huub van Deyck,
‘kers, Marten Dijks-
Menno de Jonge, Ruud
Jan Korpel en René
allen studenten uit het
ierde semester van de afde-
en Waterbouwkunde. Niet
i zij het Tilburgse racing
ook hebben zij zelf hun boot
onder leiding van hun do-
Jansson, J. Roskam en L.
‘inde.
;mers
y/// UITGAVE: DE TILBURGSE KOERIER B.V.
OPRICHTER: J.H. G. DE BEER
3. T. DE BEER-DOUWES
DAKTIE EN ADMINISTRATIE: N S. PLEIN 14 - TILBURG
LEFOON 013-430783 - POSTGIRO 1126745
centrum voor beter wonen
tilburg, telefoon 013-421513
meeletraat 31-33-35, peterstraat 39
lift aanwezig en eigen parkeerruimte
De betonkano en vliegas
Van de imposante supertanker komen
we weer terug bij de aanleidir
dit verhaal: de nietige kano en
een ermee.
Aan der'
neemt dit jat
team van d(
Het bestaat uk.
André Hooymakers
hoorn, .ff
Huybregts.
Pruyssers.
derde en vie
ling Weg- ei
alleen vormen
team,
gebouwd,
centen L.
van de Vrar
De deelnemers zijn druk bezig met het
opbouwen van hun lichamelijke en
mentale conditie. Hiervoor gebruiken
zij onder andere de «oude» beton
kano’s, die zijn gestald bij de studen
ten - roeivereniging Vidar aan het Wil-
helminakanaal. Regelmatig oefenen
zij in het kanaal om de vaaar- en
bochtentechniek meester te worden.
Deze oude boten zijn gebouwd vol
gens het ferrocement - type, waarbij
echter de stalen wapeningsmat is ver
vangen door glasmatten, zoals die ook
worden toegepast bij polyester - bo
ten. Ze ontstaat een glasvezel - ver
sterkt - cement.
Bij het fabriceren van de nieuwe be
tonkano zijn enkele nieuwe technie
ken gebruikt. Naast een nieuw soort
mal waarin de kano wordt «gegoten»,
een gipsen afgietsel van een polyester
tweepersoons - kano, is dit het gebruik
van normale glasmatten. Om het glas
tegen de aantasting door het cement te
beschermen wordt een speciale com
pound toegevoegd, ontwikkeld door
Forton, een onderde
Het ontwerp voor een aardgastanker van gewapend beton,
West-Duitsland wordt gebouwd. Het netto - laadvermogen be
128. -
ca. 300.000 ton per
ingenvoor het jaar
iljoen ton per jaar.
Wat moeten we daarmee?
In het buitenland wordt vliegas op
grote schaal in de bouw gebruikt, met
name in Frankrijk
Zover zijn we in i
Ook hier is men ec
zoeken of vliegQC
wend als vuist
een zeer dicht
als gedeeltelijke vervanging v
ment, met alle milieuvriendeli
volgen van dien (denk aan o
gelafgravingen in Limburg).
Terug nu naar
de betonkano
De fabricage ging als volgt: een laagje
specie werd met een platte kwast in de
mal gesmeerd, waarop de eerste glas
mat werd gelegd. Deze werd afge
smeerd met een tweede laagje specie,
waarop een tweede glasmat kwam.
Vervolgens werd het laatste laagje
specie aatigebracht. Na ongeveer 9
dagen verharden werd de kano «ont-
kist.»
De kano heeft een gewicht van ca. 29
kg, de lengte is 4,5 m en de wanddikte
beslaat slechts 2 mm.
Na een eerste beproeving is de beton-
waterdicht gebleken en
sterk om twee roeiers te
Vraag vrijblijvend advies bij: TECHNON C. Smulders
kano goed
voldoende
dragen.
Door het gebruik van portlandcement
en vliegas is de kleur vaalgroen ge
worden. Daar moet men natuurlijk
even aan wennen, maar verder lijkt dit
ranke vaartuigje hoge ogen te gooien
in de kanorace van volgende week
zaterdag.
We zijn bc
sen we ck.
ces toe.
De cirkelfoto van deze week werd afgelopen zondagmiddag gemaakt aan het N.S.-Plein. De omcirkelde figuur kan op ons
buro de volgende prijzen afhaien: f 10.van de Tilburgse Koerier; plantenbon t.w.v. f 7,50 van Plantenkas Groenewoud.
Stappegoorweg; Kruikenzeiker Streek - VVV Hart van Brabant, Spoorlaan 416-A; twee kaartjes voor Poppentheater
Sapperlipopet, Dionysiusstraat 11-A; een waardebon voor een slinger echte Tilburgse boerenworst P.v. Amersfoort
Insulindeplein 19; waardebon voor een boeket of plant t.w.v. f 7,50; Bloemensalon Flamingo. Hasseltstraat; waardebon voor
jaarabonnement Openbare Bibliotheek. Koningsplein; waardebon voor ijstaart voor 12 personen, Ad Bertens.
Ringbaan-Oost 16; een waardebon voor 4 broodjes Jantje van Broodje Jantje, NS-Plein;een blik antiekwas t.w.v. f 12,50 van
•<De Kast», Tuinstraat 34; waardebon t.w.v. f 7,50 Kadowinkel Wolbert. Besterdring 79; waardebon voor haarverzorging a
f 10,Dameskapsalon Ter Rele, Bernardusplein 22. De winnaar v.d. vorige weekDe heer F. Pijnenborch, Statenlaan 255,
Tilburg.
Ook voor weekenden
Naast dit dagprogramma is er op de
avonden en zaterdags een opvangpro-
gramma voor werkenden, waar even
eens een pakket, bestaande uit Ne
derlandse taalles (in een talenpracti
cum, op twee moeilijkheidsniveaus),
praktijklessen voor een aantal vakken
en theorie in deze vakken wordt gebo
den. Tevens krijgt men daar training in
«sociale vaardigheid», d.w.z. het zich
leren bewegen in deze maatschappij.
Mede met het oog op de toekomst
mogelijkheden van deze groeiende
groep stad- en streekgenoten is het van
groot belang dat het Streekcentrum, al
dan niet in samenwerking met andere
instanties, zich blijft inspannen voor
de verdere vorming en scholing van
Turkse en Marokkaanse jongeren, die
immers nog meer dan hun Neder
landse leeftijdgenoten het slachtoffer
dreigen te worden van een stag
nerende economie.
Doorstroming
Meestal geldt voor jongens met een
behoorlijke vooropleiding in het eigen
landdat ze na een jaar schakelen kun
nen doorstromen naar het Neder
landse vervolgonderwijs. Een pro
bleem is echter dat maar weinig van
deze buitenlandse jongeren zo’n
vooropleiding hebben genoten.
Vooral als ze afkomstig zijn van het
platteland is het niveau dikwijls
laag. Dit laatste geldt dan weer in ster
kere mate voor Marokkaanse dan voor
Turkse jongelui.
Met ingang van het kor.
jaar start in het Streekcer
kursus voor een groep
geen tot nu toe om
redenen onmogelijk i
Streekcentrum nu
scholingsmogelijkhf
mannenberoepen
waar meisjes zich
ken voelen.
Immers, deze toepassingen vergen
relatief weinig (duur) staal en sparen
derhalve deviezen, de grondstoffen
voor beton zijn vrijwel overal aan te
treffen, de techniek is gemakkelijk te
leren en het werk is bovendien arbeids
intensief. helpt dus mee het werk
loosheidsprobleem in deze landen te
bestrijden.
Verder zijn constructies uit ferroce
ment - toepassingen vrijwel op elke
plaats te maken, wat het transport
probleem oplost, en zijn ze vrij gemak
kelijk te repareren.
Overigens kan ferrocement niet alleen
worden toegepast in de scheepsbouw,
maar ook voor bijv, drinkwaterreser-
voirs en septische putten.
Aardgastanker
Enkele jaren geleden is op een Duitse
werf de kiel gelegd voor een tanker
van voorgespannen beton, met een
netto laadvermogen van maar liefst
128.000 m3. Dit schip is bestemd voor
het vervoer van vloeibaar gemaakt
aardgas en bij dit speciale vervoer,
doen zich ook de voordelen van gewa
pend beton gelden, dat in sterkte toe
neemt bij lage temperaturen. Immers,
aardgas wordt vloeibaar gemaakt bij
een temperatuur van 162 Celsius on
der nulen vermindert dan tot één zes
honderdste deel van zijn volume in
gasvorm.
S en omda. verder het dee sc P d
Ugeerdevr^en „p hel «ed van beton-
I stalen mammoettankers. Toch m3 weegl. je Z,,u
I 7 850 ka. terwijl beton slechts 2-4W 8 V staa| drijft.
I dus eerder verbaasdmortenei)ïan ,M)0 drijft dan
Fen stalen mammoet tracht van het water g
Ferrocement
Al in 1848 maakte de Fransman Lam-
bot een betonnen roeiboot, die nog
steeds bestaat. In 1855 vroeg hij oc
trooi aan op deze zogenaamde fer
rocement - toepassing (ferrum ij
zer). De vorm van de boot werd ge
maakt door wapeningsstaven te
buigen, die als spannetjes fungeerden.
Hieroverheen werd een soort kip-
pegaas gespannen en het geheel werd
bekleed met een zand - cement
^mengsel.
De eerste Nederlandse betor
werd in 1887 gemaakt en is n
in goede staat te bewonderen
ipelikanenvijver van Artis.
Vanwege ons 10-jarig bestaan
speciale aanbieding voor zelfbouwers
aluminium «Technon» zwembad
Afmeting 4x8 meter
Inclusief: zandfilter-installatie
roestvrijstalen trap
stofzuiger
pijpleidingen
geheel compleet
Incl. B.T.W.
Afvalprodukt
De derde en belangrijkste nieuwe
ontwikkeling die is toegepast in het
ee wereld vervangen van het zandgedeelte in het
angstelling beton door zogenaamde vliegas,
iteriaal bij Vhe8as een afvalproduct van de
aardioden verbrandingsprocessen bij de afval-
- Duitsers verwelking en bij kolengestookte
;te sehaal electriciteitscentrales.
Het is het stofgedeelte dat zich in de
rook van het verbrandingsproduct be
vindt en ter bescherming van het mi
lieu moet worden opgevangen, voor
dat de rook de schoorsteen verlaat. De
korrelgrootte is zeer klein, maximaal
mm.
t toepassen van vliegasse
isfalt beperkt zich uitslui
t - giftige soorten, die
Taallessen
Allereerst probeert men de jongens
zoveel mogelijk bekend te maken met
de Nederlandse taal. Vervolgens richt
de vorming zich erop, de cursisten
enerzijds vertrouwd te maken met de
manier waarop hier de maatschappij is
ingericht en van de andere kant pro
beert men voor hen de overstap naar
vervolgonderwijs zo soepel mogelijk
te laten verlopen. Dit vervolgonder-
is meestal het beroepsonderwijs,
Bicultureel onderwijs
In samenwerking met het Project
onderwijs voor buitenlandse
vrouwen aan de Noordstraat 111, gaat
nu in augustus een cursus voor meisjes
van start, die op twee dagen per week
wordt gegeven en die onder meer be
staat uit zogeheten bicultureel onder
wijs, dat is onderwijs wat zowel is ge
richt op de eigen cultureel als op de
kennismaking met de cultuur van Ne
derland. Dit bicultureel onderwijs
wordt zowel door Nederlandse als
door Turkse en Marokkaanse docen
ten gegeven.
Bijna twee jaar nu werkt het Streekcentrum voor vorming ei
aan de Beelaerts van Bioklandstraat met kursussen voor bi
jongeren. Kursussen die geen overbodige luxe zijn, gezien de
waarmee vooral deze jongeren te maken hebben en ook gez.
wachtingen van de statistici, dat deze groep door de zog-1—
eniging in de komende negen jaar meer dan verdubbelen zal
en omgeving.
Vooral ook dit laatste gegeven heeft
docenten Jan Cruyssen en Rinus van
Empel en begeleiders Jan Nieuwstadt
en Harry Verheesen ertoe gebracht
het opleidingsaanbod voor buiten
landse jongeren te herzien en tevens
uit te breiden.
Op dit ogenblik worden er alleen aan
jongens kursussen gegeven. Voorna-
melijk gaat het hier om 16- tot 18-jari-
gen die pas sinds kort in Nederland
zijn komen wonen in het kader van de
gezinshereniging. Doel van de kursus
sen is in de eerste plaats, de overgang
van het oude thuisland naar het
nieuwe zovéél mogelijk te vergemak
kelijken. Dit gebeurt op verscheidene
manieren.
mland wordt
in de bouw gel
\rijk.
in Nederland nog niet.
;chter aan het onder-
iegas kan worden aange-
stof, waardoor beton van
t mengsel ontstaat, ofwel
van ee
rlijke ge-
de mer-
en
75
SLECHTS 3 DAGEN