de klOkhlMIAI
KLOKKEN
INFORMATIEWEEK
Goed en voordelig
in een
schilderachtige streek
8,-
Europese auto-industrie in de knel
kelen
Mode houdt niet op
bij maat 44
29,.
MENSTE,
IIS.
F" I
I
Donderdag 16 april 1981 pagina 7
DE TILBURGSE KOERIER
april 1981 pagina 6
Vakantie in de Franse Jura (I)
Vakantie in Frankrijk
Maar markt is nog niet verzadigd
m.
Z) Tel.013 433084
Plat-, rond- en vierkantstaal
Hoek- en T-staal
Koudgezet hoek- en U - profiel
Constructie- en gasbuizen
Koperen buizen
F
- 495
395
r UW
VAN GORP BOLSIUS BV.
;98,-
ÏO,-
PAK
Keuze uit ruim 100 hang- en staande
klokken. Kwaliteit is zowel voor u als voor
ons de grote zekerheid
- 3 en 5 jaar volledige garantie.
Rabobank
door
de poort
f Voltstraat 43 - Postbus 3075
Tilburg - Tel 013-435930J
1ST
nze niet
d terug
inde
het
'l‘eetal
aan
toeris-
cu-
spe-
maand
eten en drinl
zienswaai
tische
meer
Frai
Frat
I- «Bl(j-
j het voor velen
■■et zo goedkope
>zoekt. in plaats
e van «Lac
i monet
iropees
;se Comr
teren,
drijver
Blanke vierkante en
rechthoekige buizen
er een seal:
zowel rond het
twee ui
i Bonlieu
rond het
een zo
samen-
iige zo-
op het
tussen
tra:I
t heeft in overvloed, dat be
roemde wijnen en uitstekende kaas
soorten voortbrengt. Land c’
bronnen ontspringen
:r stromen in frisse be-
Dit paasweekeinde start in de klokkenhal de klokken informatieweek.
Gedurende deze week wordt U door de bekende klokkenmakers, de gebroeders
Knapen, vrijblijvend voorgelicht over alles wat met klokken te maken heeft.
Al deze vragen worden door ons geheel
vrijblijvend beantwoord. Bent U van plan
nu of in de toekomst een klok te gaan
kopen, dan is het U aan te raden tijdens
deze week een bezoek te brengen aan
de Klokkenhal. Daar vindt U
de grootste en mooiste kollektie
klokken van Brabant.
ie rd ge-
de kleur
de maat
bewaar
abon en
ons uw
een
dijk hetrac
Marion
Marion voor volslanken is een speciale
uitgave met mode voor de maten 44 tot
en met 56. Het blad is samengesteld
door de redaktie van Marion-mode.
Alle modellen staan in twee maten op
iderblad.
itaire com-
Parlement
mmissie ook
i, de samen
rijven te verste-
latisering aan te
gezicht en warme ogen die alle aan
dacht trekken. Ze ziet er goed gekleed
uit en je gelooft niet dat ze in de boven
ste regionen van de matentabel zit tot
dat de centimeter het bewys levert. Ze
;rhand wel wat ze absoluut
nijden en met welke foefjes
can lijken. Ze zegt dat ze
oepele stoffen kiest omdat
i de heupen vallen en slank
Ze kiest vrijwel uitsluitend
V-halsuitsnijding die haar
slanker maakt en ze zal nooit een
iwloze jurk dragen omdat ze haar
iekt wil houden. Een’
teuplang vest gebruikt
ze om de heupen te camoufleren. Het
zijn kleine trucjes die goed werken.
produceert één fabrieksarbeider jaar-
s 45 auto’s, terwijl zijn Europese
v^.lega maar 12 auto’s per jaar maakt.
nars van de Japanse auto kan
jen worden toegeschreven aan
chillen in produktiviteit. Er zijn
dere factoren die de Japanse
maken: de lage re lonen
en sociale lasten, onderwaardering
van de yen, enz. Omdat het groeiper
centage van de Japanse produktie de
binnenlandse vraag ver overschrijdt,
stijgt de export bovendien voortdu-
larkt nog lang
idigen menen
meer dan
mdien zou
--- Eigen
reparatie-j Tegenover
atelier.
Tel. 013-436884 - Korvelseweg 155a 5025 JD Tilburg Eigen paH<eergelegenhe^
lijks
colle
De opnu
niet allee
de verse!
wij- nog andere
ito, auto goedkoop i
zinder en sociale las
:ndie
lag, be
de ver-
indus-
Vragen die U heeft, zoals:
wat is een vakzaak?
waarom wordt een klok in een vakzaak gekocht?
wat is garantie?
is het hout massief?
is de wijzerplaat geplakt of handgeschilderd?
wat is de kwaliteit van het uurwerk?
wat voor onderhoud eist een klok?
welke klok past in mijn interieur?
wat is een st ijl klok?
wat kost een klok?
wordt een klok gratis thuisbezorgd en opgehangen?
Import beperken
Daarnaast is net noodzakel
produktiviteit op te voerer
machines te moderniseren.
wandelsporter is er een scala aan mo
gelijkheden zowel rond het meer van
Bonlieu (plm. twee uur), rond «Lac
d’Ilay» tussen Bonlieu en Fransnois,
als in Doucier rond het «Lac de Cha-
lain». De belangrijkstetoeristenct
zijn overigens al die dorpjes en stadjes
in de Jura waaromheen ook talrijke
campings te vinden zijn.
nnebril-
iwe kol-
in met
in de
slechts
Ondanks de voortdurende stijging van de benzineprijs blijft de auto het
meest gebruikte vervoermiddel van Europa. In 1978 telde het wagenpark
van de Gemeenschap bijna 80 miljoen motorvoertuigen.
Natuurlijk verschilt de situatie per lidstaat. Zo zijn er in Luxemburg
bijna 400 auto’s per 1.000 inwoners, terwijl Ierland slechts 195 en
Griekenland maar 80 auto’s per 1.000 inwoners telt. Desondanks is de
auto-industrie een van de traditionele pijlers van de Europese economie.In
de sector van de auto-industrie zijn circa twee miljoen mensen werkzaam.
Tellen we de aanverwante sectoren mee, dan komen daar nog eens zes
miljoen werknemers bij. In de uitvoer van industriële produkten van de
diverse lidstaten varieert het aandeel van de auto tussen de 8 en 12%. De
export van auto’s levert dus aanzienlyke deviezen en inkomsten op.
Evenals vorig jaar verwacht men in Nederlandse kringen van «het toerisme» dat
een groeiend aantal vakantie-gangers het oog zal gaan richten op Frankrijk. Niet gen en diepe dalen,
alleen omdat dit land gemakkeljjker per auto of trein bereikbaar is doch vooral de gezichten (belvédèr
stijgende prijzen van vervoer en verblijf in zuidelijke landen als Spanje en Italië
een vakantie aldaar, vooral voor gezinnen, te kostbaar wordt. Ook het vervoer
«per auto» naar een land als Spanje wordt een kostbare zaak omdat immers de
Franse tolwegen voor doorgaand verkeer vanwege de «tolkostenbijna onvermij
delijk zijn en bovendien de benzineprijs het niet meer aantrekkelijk maakt. «Blij
ven hangen in Frankrijk» zou men dus kunnen konkluderen waarbij h
voor de hand zou liggen dat dit in of om Parijs zou zijn. Een ook al niet
aangelegenheid zodat het voorts logisch is dat men het platteland opzoekt, in plaats de M
dan van Zuid-Frankrijk, eveneens niet tot het goedkoopste gedeelte van «La douce Gotis
France» behorend. De keuze valt dan op provincies als Bretagne. Normandië,
Gascogne, Languedoc, de Elzas, de Vogezen of... de Jura (Franche - Comté), zeker
voor w ie van gebergte houdt, van meren, watervallen én wie een redelijk goedkope
vakantie voor ogen staat
Bereikbaarheid weg naar de Franse Jura eveneens
Wil men per auto meer de landelijke ^rde^dTt^ meren ui.t^at 06 c.-
autoroutes volgen en daarmee de tol- naar Genève aan te wJj en vooral de eenvoud vi
Belgische Luik en Bastogne, <<vj)les jurasiens>> Lons.ie-Saimier £ra"se Jura kenmerkt I
Nancy, Epinal en Be- dan dJoemt a, onmiddel|ijk het uit Chalain» - dat vooral i
t -Gent - Lille -Parijs, rich- steden de uit^estrekt^id van de mooiste meer. Door de gr
hTo’" r.jura
ite A6 (Autoroute du Soleil) deel u,tmaakt’ aan het 00g ontrollen’ van de bekendste «La Dame
i zo een kleine 350 kilometer «Het goede land», zó noemen de be- en de «Belvédère des Quat
nabij Chalons s/Saóne (Sud) woners van deze streek hun Jura: land zijn. En niet te vergeten de l
erlaat richting Louhans om via dat fruit heeft in overvloed, dat be- bij het «Lac de Bonlieu»
-Saunier de Franse Jura bin- roemde wijnen en uitstekende kaas- Laurent en Clairvaux-i
rijden. En zou men de soorten voortbrengt. Land ook van Noordelijk van
tsnamen geheel vergeten zijn, dan grotten waaruit bronnen ontspringen stroomt de Herisson met zijt
ïlsbruggetje» de tip dat de die daarna verder stromen in frisse be- minste zeven watervallen. En v<
Caroline van Hemert
Een prachtig voorbeeld is Caroline
van Hemert. Jarenlang pr
wanhopig om slanker te worden.
ilde zich in vormeloze jurken die
s moesten verdoezelen en l
daarbij dat haar talent belangrijke
was. Heel langzaam kwam de inne
mende Schotse zangeres tot hvi uvo.
dat de Nederlanders
omvang accepteerdet
minder onzeker
dat het lang gedt
slijk om de zover was. Als
:n door de haarfiguu
In Japan hartelijke
Région des Lacs
Hh Om dan nog maar te zwijgen van pit-
ZnK torekske dorpen en stadjes als St.
Claude, (beroemd vant
en diamanten B<
|B les-Lacs, Pont-de-
Orgelet en Morez,
vallen waaronde
Hérisson
door de hele
driehoek
les-Lacs
voorname
uit. In
streek ligt een tiental schildei
meren, elk met een totaal eig
rakteristieke aanblik. En wat
rist juist en vooral daarbij zal ontdek
ken is de volkomen rust die van al deze
meren uitgaat. De ongekunsteldheid
en vooral de eenvoud van de kleine
- Lons-le-Sunier k enmerkt. Het «Lac de
ïddellijkhetuitge- Chalain» - dat vooral in het hoog-
.1 seizoen duizenden kampeerders naar
X%e7kVine -h.^kt - is het grootste en
de moo,ste meer. Door de grote hoogle
de Jura verschil,en bÜ voornamelijk dit meer
II is er een groot aantal belvédères waar-
van hAt-Anrleto zzl q Damg Blanche»
tatre Lacs»
e belvédère
(tussen St.
x-les-Lacs).
het plaatsje Bonlieu
ïrisson met zijn ten
voor de
Te strak
Als je het zelf maakt kun je met de
juiste stof in de favoriete kleur het ge
wenste model precies op maat krijgen.
Een voordeel is dan ook dat je je
meestal kwalitatief betere stof kunt weet on
veroorloven. Wanneer je figuur niet moe.t v^rm,JC
optimaal is moet je juist kleren dragen slanker K<
die wel perfekt zitten, van stof die niet a!tljd voor soe’
kreukt, opkruipt of krimpt bij het was- d£.m?°'Om
sen. Het zekere gevoel datje kleding a,kleden-
goed zit geeft meteen een stuk zelf- ,eeV
vertrouwen. hals r' -
Het is opvallend dat het dikker zijn mouwloze jurk m
vaker een probleem is voor de vrouw
zelf dan voor haar omgeving. Het valt a g d ouseofhe
anderen soms niet eens op. De groot- ze om e eut>en
ste fout die dikkere vrouwen maken is
dat ze vaak te strakke kleren dragen.
Daarmee vestigen ze juist de aandacht
op die extra pondjes. Ze moeten kle
ding kiezen die net een tikje te ruim i^,
dat staat echt veel beter. Een prettig
spelen op voordeel voor de mollige vrouw is dat
grijke rol, ze langer jong blijft. Hahr gezicht zal
minder gauw rimpels vertonen. Als ze
/einig daarbij voldoende aandacht aan haar
kelijk kleding besteedt kan ze er even goed
uitzien als haar slanke leeftijdsgeno
ten.
Fotomodellen
«We hebben eerst alle modellen in
«klad» gemaakt en getest op
vrouwen met een grotere maat»,
vertelt Liselotte Hafkamp, hoofdre-
daktrice van Marion. «We hebben ook
heel bewust gekozen voor dikkere fo
tomodellen. Het irriteert de lezeres als
we de kleding fotografen op super-
slanke fotomodellen met maat 36 ter
wijl we een patroon geven voor maat
54. Ze kunnen dan onmogelijk bekij
ken of zo’n model zal staan. We heb
ben ook een aantal vrouwen geïnter-
jrobeerde ze viewd. Aan de hand van hun wensen
Ze en opmerkingen hebben we e
al- kompleet mogelijke kollektie s
i ze vergat gesteld waaruit je een volledi
ilangrijker mergarderobe kunt kiezen».
de inne-
t het besef
:rs haar mét haar
■en .Ze is er nu wat
over maar ze bekent
luurd heeft voordat het
s je haar ontmoet valt
tur helemaal niet op. Ze is e<
.e vrouw met een vriendeli
gelden uitsparet
kelijk alternatie'
het Belgiscl.v
Longwy. Metz, Nar
I san^on naar
«snelle route»
Antwerpen -r
ting Lyon. I
ting «Est»
naar de rout
welke men 2
verder r
weer ver
Lons-le-J
nen te
plaats.
is er als «ezel
Klein en groot
De nationale autofabrieken sf*’-
hun eigen markt een belangrijk-
maar in de andere landen van de Ge
meenschap hebben zij maar we
houvast. Het is dan ook noodzakeli,..
om de auto-industrie door middel van
een massaproduktie op de omvang van
de Europese markt af te stemmen.
Deze hersturcturering zal echter niet
gemakkelijk zijn, vooral omdat de
Europeanen uiteenlopende voorkeur
aan de dag leggen. Zo rijden Italianen
en in mindere mate ook de Fransen het ^a.’
liefst in een kleine auto. Dé Engelsen J1 ul'
houden meer van grote auto’s en de
Duitsers hebben een voorliefde voor
sportwagens. Het zal dus moeilijk zijn
om aan al deze wensen tegemoet te
komen.
De auto-industrie bevindt zich mo
menteel in leen ernstige crisis. Vele
autofabrieken moeten hun poorten
sluiten en hun werknemers op straat
zetten. Dit is met name het geval in
Italië en Groot-Brittannië. Voor deze
crisis zijn talloze oorzaken aan te wij
zen: de opmars van de Japanse auto,
de economische recessie waarot
alle industrielanden gebukt gaan er
leidt tot een daling van de vrat
paalde structurele factoren als c
splintering van de Europese
trieën, enz.
nn van een klok dit prachtige
rend. In dit verband wijzen we
enorme verschil dat er bestaat
de uitvoer van Japanse auto’s naar de
Gemeenschap en de uitvoer van
Europese auto’s naar Japan: deze
verhouding is 50 op 1 en zal dit jaar
waarschijnlijk 80 op 1 bedragen.
Iedereen is het erover eens dat er be
slist iets aan dit verschil moet worden
gedaan, maar niemand wil daarbij
overgaan tot protectionistische maat
regelen. Maar als de Europese autori
teiten niet in staat zijn de Japanners
ertoe te bewegen hun export te beper
ken, dan zal de Gemeenschap genood
zaakt zijn de invoer tijdelijk aan ban
den te leggen.
De economische en r
missie van het Euro’
verzoekt de Europesv
de research te bevordt
werking tussen de bedt,
vigen en hen tot automt
zetten.
Tenslotte wil zij dat, de Commissie
betere verkeersvoorzieningen treft,
vooral in de grote steden.
Invloed
De situatie wan de auto-industrie is
rechtstreeks van invloed op vele an
dere bedrijfssectoren. Zo gebruikt de
auto-industrie bijvoorbeeld 20% van
nrr>hUm2nrlvanlnd>> Fnmww °P de Nederlandse tijdschriftenmarkt een uniek blad met uitsluitend mode voor
v’ Jndn«tri Wat lïïtrpft dp dlbno v<>lslanken uitgegeven door het zelfmaak-modeblad Marion. Vooral naar aan-
pmgs die auto-industne. Wat betreft de daling van de 4Kbrieven dk. gerege|d op (k. ^1;lktie binnenkwainen, was gebleken dat
o?pHV JeS hFvrv rh^ kl^^dat dp nmduktip van er een enorme behoefte is aan meer mode-informatie en vooral patronen in grotere
eoedk»pe a..»,W-I»!
1973 tol 9.3 miljoen voertuigen in 1975 '»k “'f "“k«" m«k«" oplossingen,
is teruggevallen.
Desondanks is de automr-1*
niet verzadigd. Deskundige
dat het aantal gezinnen met i
één auto zal toenemen. Bover
de technologische vooruitgang en met
name de spectaculaire successen op
het gebied van energiebesparende
technieken ertoe kunnen leiden dat
modellen sneller verouderd raken dan
vroeger: Hierdoor zullen de mensen
eerder geneigd zijn een nieuwe auto te
kopen.
In het rapport komt ook de versplin
tering van de Europese auto-industrie
aan de orde. De Gemeenschap telt
maarliefst 12 grote autofabrikanten en
bijna 300 fabrikanten van auto-onder-
delen, terwijl de Verenigde Staten
maar 3 belangrijke autofabrikanten
hebben en 30 fabrikanten van onder
delen.
Land zéker van ber-
van talrijke ver-
,_ères), watervallen
(cascades), bergpaden en wegen door
velden en bossen. Land ook van uit
eenlopende (historische) be
zienswaardigheden
ira getuigt van een groot
van harde arbeid in
Forten en kastelen uit
omaanse
lijen, ste.^v
daar
Restaurants en hotels
ifgezien van het feit dat het goed toe-
en is op de talrijke campings die
;lal om of nabij meren en r'
teerd zijn, niet ver van goedkope
ipermarkten in dorpjes
ïr de aantrekkelijke mo-
;cbruik te maken van de
antjes welke een keur
betaalbare menu’s op
i hebben staan. Het is
«keten» van restau-
men een keuze kan ma-
culinaire mogelijkheden.
Om niet eens te spreken van de zgn.
«huis»- en streekwijnen waarvan een
opsomming nauwelijks noodzakelijk
is gezien het feit dat de eigenaars van
restaurants en hotels «een fijne neus»
aioujc» ai» oi hebben voor kwaliteitswünen, of het
nwege de pijpen nu een <<cótes du Jura» is, of een «vin
Bonlieu, Clairvaux- Jaune>> wÖn> ,van w?lke wijnbou-
ue-Poitte, Moirans, wer ook. Voorbeelden zijn nauwelijks
z, de talrijke water- ,te ë.even gezie" de veelheid - en kwa-
laronder de Cascades du hte,t van de restaurantjes die het
en de vele meren welké beste met hun 8asten vóór hebben. In
tele Jura verspreid zijn. In de de k,lein-ste stad^s zoals Clairvaux-
Champagnole, Clairvaux- '«-Lacs met t Hotel-Cafe Restaurant
en St. Laurent strekt zich «Pans.en» aan de Place du Commerce
imelijk het fraaie merengebied en dorPJ« zoals Bonlieu met het
1 deze werkelijk interessante befaamde Hotel-Restaurant des Cas-
ligt een tiental schilderachtige cades“ van Madame R'cherateaux -
elk met een totaal eigen, ka- zlJn d,e «eet-paleisjes» terug te vin-
ristieke aanblik. En wat de toe- den
list er
Het «thuisfront» in ons land werd vo- eten en drinken maar er ook he
rig jaar nogal eens opgeschrikt door zienswaardigheden en andere toeris-
grote koppen in de kranten waarmee tische attrakties te vinden zijn. Steeds
Franse campinghouders en milieu-or- meer öntdekt is bijvoorbeeld de
ganisaties de Nederlanders ervan be- Franse Jura, deel uitmakend van de
schuldigden zich te gedragen als Franche-Comté, ter hoogte van het-
•zwijnen» en «wanbetalers», en bo-, Zwitserse Genève, en dus «overlo-
vendien als gierigaards. Het blijkt pend» in de Zw itserse Jura. Een land
achteraf nog best mee te vallen omdat vol verrassingen voor de kampeerder,
kennelijke incidenten in een omgeving de hotelgasten en ook gezelschappen
zowel voor de Franse pers, én daarna voor wie er zelfs een door een Neder-
voor de Nederlandse kranten, duide- lander geleid hotel Hotel du Eac te
lijk «voer» betekende om de zogeheten Bonlieu nabij Clairvaux-les-Lacs
Wfikommerti/d te overbruggen. Ne- voorhanden is. In het nevenstaai
derlanders zijn over het algemeen artikel wordt de Franse Jura in
graag geziene gasten in de Franse algemeen geïntroduceerd; in ntwet
prpvincies die steeds meer vakantie- nog volgende stukjes wordt de a>
doel dienen. Om te «leven als God in dacht gevestigd op het verblijf,
Frankrijk», vooral omdat het op het tische bezienswaardigheden en
Franse platteland niet alleen voorde- riositeiten alsook natuurlijk de
lig toeven is doch opk omdat er een cialiteiten van wijn- en kaassoorten en
grote variatie bestaat in verblijf, in andere culinaire zaken
irt komt ook de versplin
e Europese auto-industrie
Gemeenschap
?rote autofabrikanter
nxanten van a
de Verenij
ingrijl
0 fabr
ken en riviertjes. L
-1 diepe daler
(belvé
berg[
»elden en bossen. Land ook van uit-
°enlopende (historische) be- ven
z.,vnswaardigheden vee‘|
De Franse Jura getuigt van een groot gesjtue
verleden, en van harde arbeid in
vroeger tijden. Forten en kastelen uit stadi 7s ef
ruwe boerderijen scheppen daarvan b
schik, «oor de wijnbouw zodat zich
- ken uil ware CL...
rijgt Lons-le-Saunier, Arbois, Po-
ligny, Salins.
informatie voor uw vakanlie-. FRANSE AUTOWEGEN
DUITSLAND
EIMS
fPAR'JS
ZWITSERL.
AMIENS^
R0UEN
»«i. hu, ii. wegnummer
’-t-^RASBOud
Imams' J
1 KEÜZE1