de klOkhlMIAI KLOKKEN INFORMATIEWEEK Goed en voordelig in een schilderachtige streek 8,- Europese auto-industrie in de knel kelen Mode houdt niet op bij maat 44 29,. MENSTE, IIS. F" I I Donderdag 16 april 1981 pagina 7 DE TILBURGSE KOERIER april 1981 pagina 6 Vakantie in de Franse Jura (I) Vakantie in Frankrijk Maar markt is nog niet verzadigd m. Z) Tel.013 433084 Plat-, rond- en vierkantstaal Hoek- en T-staal Koudgezet hoek- en U - profiel Constructie- en gasbuizen Koperen buizen F - 495 395 r UW VAN GORP BOLSIUS BV. ;98,- ÏO,- PAK Keuze uit ruim 100 hang- en staande klokken. Kwaliteit is zowel voor u als voor ons de grote zekerheid - 3 en 5 jaar volledige garantie. Rabobank door de poort f Voltstraat 43 - Postbus 3075 Tilburg - Tel 013-435930J 1ST nze niet d terug inde het 'l‘eetal aan toeris- cu- spe- maand eten en drinl zienswaai tische meer Frai Frat I- «Bl(j- j het voor velen ■■et zo goedkope >zoekt. in plaats e van «Lac i monet iropees ;se Comr teren, drijver Blanke vierkante en rechthoekige buizen er een seal: zowel rond het twee ui i Bonlieu rond het een zo samen- iige zo- op het tussen tra:I t heeft in overvloed, dat be roemde wijnen en uitstekende kaas soorten voortbrengt. Land c’ bronnen ontspringen :r stromen in frisse be- Dit paasweekeinde start in de klokkenhal de klokken informatieweek. Gedurende deze week wordt U door de bekende klokkenmakers, de gebroeders Knapen, vrijblijvend voorgelicht over alles wat met klokken te maken heeft. Al deze vragen worden door ons geheel vrijblijvend beantwoord. Bent U van plan nu of in de toekomst een klok te gaan kopen, dan is het U aan te raden tijdens deze week een bezoek te brengen aan de Klokkenhal. Daar vindt U de grootste en mooiste kollektie klokken van Brabant. ie rd ge- de kleur de maat bewaar abon en ons uw een dijk hetrac Marion Marion voor volslanken is een speciale uitgave met mode voor de maten 44 tot en met 56. Het blad is samengesteld door de redaktie van Marion-mode. Alle modellen staan in twee maten op iderblad. itaire com- Parlement mmissie ook i, de samen rijven te verste- latisering aan te gezicht en warme ogen die alle aan dacht trekken. Ze ziet er goed gekleed uit en je gelooft niet dat ze in de boven ste regionen van de matentabel zit tot dat de centimeter het bewys levert. Ze ;rhand wel wat ze absoluut nijden en met welke foefjes can lijken. Ze zegt dat ze oepele stoffen kiest omdat i de heupen vallen en slank Ze kiest vrijwel uitsluitend V-halsuitsnijding die haar slanker maakt en ze zal nooit een iwloze jurk dragen omdat ze haar iekt wil houden. Een’ teuplang vest gebruikt ze om de heupen te camoufleren. Het zijn kleine trucjes die goed werken. produceert één fabrieksarbeider jaar- s 45 auto’s, terwijl zijn Europese v^.lega maar 12 auto’s per jaar maakt. nars van de Japanse auto kan jen worden toegeschreven aan chillen in produktiviteit. Er zijn dere factoren die de Japanse maken: de lage re lonen en sociale lasten, onderwaardering van de yen, enz. Omdat het groeiper centage van de Japanse produktie de binnenlandse vraag ver overschrijdt, stijgt de export bovendien voortdu- larkt nog lang idigen menen meer dan mdien zou --- Eigen reparatie-j Tegenover atelier. Tel. 013-436884 - Korvelseweg 155a 5025 JD Tilburg Eigen paH<eergelegenhe^ lijks colle De opnu niet allee de verse! wij- nog andere ito, auto goedkoop i zinder en sociale las :ndie lag, be de ver- indus- Vragen die U heeft, zoals: wat is een vakzaak? waarom wordt een klok in een vakzaak gekocht? wat is garantie? is het hout massief? is de wijzerplaat geplakt of handgeschilderd? wat is de kwaliteit van het uurwerk? wat voor onderhoud eist een klok? welke klok past in mijn interieur? wat is een st ijl klok? wat kost een klok? wordt een klok gratis thuisbezorgd en opgehangen? Import beperken Daarnaast is net noodzakel produktiviteit op te voerer machines te moderniseren. wandelsporter is er een scala aan mo gelijkheden zowel rond het meer van Bonlieu (plm. twee uur), rond «Lac d’Ilay» tussen Bonlieu en Fransnois, als in Doucier rond het «Lac de Cha- lain». De belangrijkstetoeristenct zijn overigens al die dorpjes en stadjes in de Jura waaromheen ook talrijke campings te vinden zijn. nnebril- iwe kol- in met in de slechts Ondanks de voortdurende stijging van de benzineprijs blijft de auto het meest gebruikte vervoermiddel van Europa. In 1978 telde het wagenpark van de Gemeenschap bijna 80 miljoen motorvoertuigen. Natuurlijk verschilt de situatie per lidstaat. Zo zijn er in Luxemburg bijna 400 auto’s per 1.000 inwoners, terwijl Ierland slechts 195 en Griekenland maar 80 auto’s per 1.000 inwoners telt. Desondanks is de auto-industrie een van de traditionele pijlers van de Europese economie.In de sector van de auto-industrie zijn circa twee miljoen mensen werkzaam. Tellen we de aanverwante sectoren mee, dan komen daar nog eens zes miljoen werknemers bij. In de uitvoer van industriële produkten van de diverse lidstaten varieert het aandeel van de auto tussen de 8 en 12%. De export van auto’s levert dus aanzienlyke deviezen en inkomsten op. Evenals vorig jaar verwacht men in Nederlandse kringen van «het toerisme» dat een groeiend aantal vakantie-gangers het oog zal gaan richten op Frankrijk. Niet gen en diepe dalen, alleen omdat dit land gemakkeljjker per auto of trein bereikbaar is doch vooral de gezichten (belvédèr stijgende prijzen van vervoer en verblijf in zuidelijke landen als Spanje en Italië een vakantie aldaar, vooral voor gezinnen, te kostbaar wordt. Ook het vervoer «per auto» naar een land als Spanje wordt een kostbare zaak omdat immers de Franse tolwegen voor doorgaand verkeer vanwege de «tolkostenbijna onvermij delijk zijn en bovendien de benzineprijs het niet meer aantrekkelijk maakt. «Blij ven hangen in Frankrijk» zou men dus kunnen konkluderen waarbij h voor de hand zou liggen dat dit in of om Parijs zou zijn. Een ook al niet aangelegenheid zodat het voorts logisch is dat men het platteland opzoekt, in plaats de M dan van Zuid-Frankrijk, eveneens niet tot het goedkoopste gedeelte van «La douce Gotis France» behorend. De keuze valt dan op provincies als Bretagne. Normandië, Gascogne, Languedoc, de Elzas, de Vogezen of... de Jura (Franche - Comté), zeker voor w ie van gebergte houdt, van meren, watervallen én wie een redelijk goedkope vakantie voor ogen staat Bereikbaarheid weg naar de Franse Jura eveneens Wil men per auto meer de landelijke ^rde^dTt^ meren ui.t^at 06 c.- autoroutes volgen en daarmee de tol- naar Genève aan te wJj en vooral de eenvoud vi Belgische Luik en Bastogne, <<vj)les jurasiens>> Lons.ie-Saimier £ra"se Jura kenmerkt I Nancy, Epinal en Be- dan dJoemt a, onmiddel|ijk het uit Chalain» - dat vooral i t -Gent - Lille -Parijs, rich- steden de uit^estrekt^id van de mooiste meer. Door de gr hTo’" r.jura ite A6 (Autoroute du Soleil) deel u,tmaakt’ aan het 00g ontrollen’ van de bekendste «La Dame i zo een kleine 350 kilometer «Het goede land», zó noemen de be- en de «Belvédère des Quat nabij Chalons s/Saóne (Sud) woners van deze streek hun Jura: land zijn. En niet te vergeten de l erlaat richting Louhans om via dat fruit heeft in overvloed, dat be- bij het «Lac de Bonlieu» -Saunier de Franse Jura bin- roemde wijnen en uitstekende kaas- Laurent en Clairvaux-i rijden. En zou men de soorten voortbrengt. Land ook van Noordelijk van tsnamen geheel vergeten zijn, dan grotten waaruit bronnen ontspringen stroomt de Herisson met zijt ïlsbruggetje» de tip dat de die daarna verder stromen in frisse be- minste zeven watervallen. En v< Caroline van Hemert Een prachtig voorbeeld is Caroline van Hemert. Jarenlang pr wanhopig om slanker te worden. ilde zich in vormeloze jurken die s moesten verdoezelen en l daarbij dat haar talent belangrijke was. Heel langzaam kwam de inne mende Schotse zangeres tot hvi uvo. dat de Nederlanders omvang accepteerdet minder onzeker dat het lang gedt slijk om de zover was. Als :n door de haarfiguu In Japan hartelijke Région des Lacs Hh Om dan nog maar te zwijgen van pit- ZnK torekske dorpen en stadjes als St. Claude, (beroemd vant en diamanten B< |B les-Lacs, Pont-de- Orgelet en Morez, vallen waaronde Hérisson door de hele driehoek les-Lacs voorname uit. In streek ligt een tiental schildei meren, elk met een totaal eig rakteristieke aanblik. En wat rist juist en vooral daarbij zal ontdek ken is de volkomen rust die van al deze meren uitgaat. De ongekunsteldheid en vooral de eenvoud van de kleine - Lons-le-Sunier k enmerkt. Het «Lac de ïddellijkhetuitge- Chalain» - dat vooral in het hoog- .1 seizoen duizenden kampeerders naar X%e7kVine -h.^kt - is het grootste en de moo,ste meer. Door de grote hoogle de Jura verschil,en bÜ voornamelijk dit meer II is er een groot aantal belvédères waar- van hAt-Anrleto zzl q Damg Blanche» tatre Lacs» e belvédère (tussen St. x-les-Lacs). het plaatsje Bonlieu ïrisson met zijn ten voor de Te strak Als je het zelf maakt kun je met de juiste stof in de favoriete kleur het ge wenste model precies op maat krijgen. Een voordeel is dan ook dat je je meestal kwalitatief betere stof kunt weet on veroorloven. Wanneer je figuur niet moe.t v^rm,JC optimaal is moet je juist kleren dragen slanker K< die wel perfekt zitten, van stof die niet a!tljd voor soe’ kreukt, opkruipt of krimpt bij het was- d£.m?°'Om sen. Het zekere gevoel datje kleding a,kleden- goed zit geeft meteen een stuk zelf- ,eeV vertrouwen. hals r' - Het is opvallend dat het dikker zijn mouwloze jurk m vaker een probleem is voor de vrouw zelf dan voor haar omgeving. Het valt a g d ouseofhe anderen soms niet eens op. De groot- ze om e eut>en ste fout die dikkere vrouwen maken is dat ze vaak te strakke kleren dragen. Daarmee vestigen ze juist de aandacht op die extra pondjes. Ze moeten kle ding kiezen die net een tikje te ruim i^, dat staat echt veel beter. Een prettig spelen op voordeel voor de mollige vrouw is dat grijke rol, ze langer jong blijft. Hahr gezicht zal minder gauw rimpels vertonen. Als ze /einig daarbij voldoende aandacht aan haar kelijk kleding besteedt kan ze er even goed uitzien als haar slanke leeftijdsgeno ten. Fotomodellen «We hebben eerst alle modellen in «klad» gemaakt en getest op vrouwen met een grotere maat», vertelt Liselotte Hafkamp, hoofdre- daktrice van Marion. «We hebben ook heel bewust gekozen voor dikkere fo tomodellen. Het irriteert de lezeres als we de kleding fotografen op super- slanke fotomodellen met maat 36 ter wijl we een patroon geven voor maat 54. Ze kunnen dan onmogelijk bekij ken of zo’n model zal staan. We heb ben ook een aantal vrouwen geïnter- jrobeerde ze viewd. Aan de hand van hun wensen Ze en opmerkingen hebben we e al- kompleet mogelijke kollektie s i ze vergat gesteld waaruit je een volledi ilangrijker mergarderobe kunt kiezen». de inne- t het besef :rs haar mét haar ■en .Ze is er nu wat over maar ze bekent luurd heeft voordat het s je haar ontmoet valt tur helemaal niet op. Ze is e< .e vrouw met een vriendeli gelden uitsparet kelijk alternatie' het Belgiscl.v Longwy. Metz, Nar I san^on naar «snelle route» Antwerpen -r ting Lyon. I ting «Est» naar de rout welke men 2 verder r weer ver Lons-le-J nen te plaats. is er als «ezel Klein en groot De nationale autofabrieken sf*’- hun eigen markt een belangrijk- maar in de andere landen van de Ge meenschap hebben zij maar we houvast. Het is dan ook noodzakeli,.. om de auto-industrie door middel van een massaproduktie op de omvang van de Europese markt af te stemmen. Deze hersturcturering zal echter niet gemakkelijk zijn, vooral omdat de Europeanen uiteenlopende voorkeur aan de dag leggen. Zo rijden Italianen en in mindere mate ook de Fransen het ^a.’ liefst in een kleine auto. Dé Engelsen J1 ul' houden meer van grote auto’s en de Duitsers hebben een voorliefde voor sportwagens. Het zal dus moeilijk zijn om aan al deze wensen tegemoet te komen. De auto-industrie bevindt zich mo menteel in leen ernstige crisis. Vele autofabrieken moeten hun poorten sluiten en hun werknemers op straat zetten. Dit is met name het geval in Italië en Groot-Brittannië. Voor deze crisis zijn talloze oorzaken aan te wij zen: de opmars van de Japanse auto, de economische recessie waarot alle industrielanden gebukt gaan er leidt tot een daling van de vrat paalde structurele factoren als c splintering van de Europese trieën, enz. nn van een klok dit prachtige rend. In dit verband wijzen we enorme verschil dat er bestaat de uitvoer van Japanse auto’s naar de Gemeenschap en de uitvoer van Europese auto’s naar Japan: deze verhouding is 50 op 1 en zal dit jaar waarschijnlijk 80 op 1 bedragen. Iedereen is het erover eens dat er be slist iets aan dit verschil moet worden gedaan, maar niemand wil daarbij overgaan tot protectionistische maat regelen. Maar als de Europese autori teiten niet in staat zijn de Japanners ertoe te bewegen hun export te beper ken, dan zal de Gemeenschap genood zaakt zijn de invoer tijdelijk aan ban den te leggen. De economische en r missie van het Euro’ verzoekt de Europesv de research te bevordt werking tussen de bedt, vigen en hen tot automt zetten. Tenslotte wil zij dat, de Commissie betere verkeersvoorzieningen treft, vooral in de grote steden. Invloed De situatie wan de auto-industrie is rechtstreeks van invloed op vele an dere bedrijfssectoren. Zo gebruikt de auto-industrie bijvoorbeeld 20% van nrr>hUm2nrlvanlnd>> Fnmww °P de Nederlandse tijdschriftenmarkt een uniek blad met uitsluitend mode voor v’ Jndn«tri Wat lïïtrpft dp dlbno v<>lslanken uitgegeven door het zelfmaak-modeblad Marion. Vooral naar aan- pmgs die auto-industne. Wat betreft de daling van de 4Kbrieven dk. gerege|d op (k. ^1;lktie binnenkwainen, was gebleken dat o?pHV JeS hFvrv rh^ kl^^dat dp nmduktip van er een enorme behoefte is aan meer mode-informatie en vooral patronen in grotere eoedk»pe a..»,W-I»! 1973 tol 9.3 miljoen voertuigen in 1975 '»k “'f "“k«" m«k«" oplossingen, is teruggevallen. Desondanks is de automr-1* niet verzadigd. Deskundige dat het aantal gezinnen met i één auto zal toenemen. Bover de technologische vooruitgang en met name de spectaculaire successen op het gebied van energiebesparende technieken ertoe kunnen leiden dat modellen sneller verouderd raken dan vroeger: Hierdoor zullen de mensen eerder geneigd zijn een nieuwe auto te kopen. In het rapport komt ook de versplin tering van de Europese auto-industrie aan de orde. De Gemeenschap telt maarliefst 12 grote autofabrikanten en bijna 300 fabrikanten van auto-onder- delen, terwijl de Verenigde Staten maar 3 belangrijke autofabrikanten hebben en 30 fabrikanten van onder delen. Land zéker van ber- van talrijke ver- ,_ères), watervallen (cascades), bergpaden en wegen door velden en bossen. Land ook van uit eenlopende (historische) be zienswaardigheden ira getuigt van een groot van harde arbeid in Forten en kastelen uit omaanse lijen, ste.^v daar Restaurants en hotels ifgezien van het feit dat het goed toe- en is op de talrijke campings die ;lal om of nabij meren en r' teerd zijn, niet ver van goedkope ipermarkten in dorpjes ïr de aantrekkelijke mo- ;cbruik te maken van de antjes welke een keur betaalbare menu’s op i hebben staan. Het is «keten» van restau- men een keuze kan ma- culinaire mogelijkheden. Om niet eens te spreken van de zgn. «huis»- en streekwijnen waarvan een opsomming nauwelijks noodzakelijk is gezien het feit dat de eigenaars van restaurants en hotels «een fijne neus» aioujc» ai» oi hebben voor kwaliteitswünen, of het nwege de pijpen nu een <<cótes du Jura» is, of een «vin Bonlieu, Clairvaux- Jaune>> wÖn> ,van w?lke wijnbou- ue-Poitte, Moirans, wer ook. Voorbeelden zijn nauwelijks z, de talrijke water- ,te ë.even gezie" de veelheid - en kwa- laronder de Cascades du hte,t van de restaurantjes die het en de vele meren welké beste met hun 8asten vóór hebben. In tele Jura verspreid zijn. In de de k,lein-ste stad^s zoals Clairvaux- Champagnole, Clairvaux- '«-Lacs met t Hotel-Cafe Restaurant en St. Laurent strekt zich «Pans.en» aan de Place du Commerce imelijk het fraaie merengebied en dorPJ« zoals Bonlieu met het 1 deze werkelijk interessante befaamde Hotel-Restaurant des Cas- ligt een tiental schilderachtige cades“ van Madame R'cherateaux - elk met een totaal eigen, ka- zlJn d,e «eet-paleisjes» terug te vin- ristieke aanblik. En wat de toe- den list er Het «thuisfront» in ons land werd vo- eten en drinken maar er ook he rig jaar nogal eens opgeschrikt door zienswaardigheden en andere toeris- grote koppen in de kranten waarmee tische attrakties te vinden zijn. Steeds Franse campinghouders en milieu-or- meer öntdekt is bijvoorbeeld de ganisaties de Nederlanders ervan be- Franse Jura, deel uitmakend van de schuldigden zich te gedragen als Franche-Comté, ter hoogte van het- •zwijnen» en «wanbetalers», en bo-, Zwitserse Genève, en dus «overlo- vendien als gierigaards. Het blijkt pend» in de Zw itserse Jura. Een land achteraf nog best mee te vallen omdat vol verrassingen voor de kampeerder, kennelijke incidenten in een omgeving de hotelgasten en ook gezelschappen zowel voor de Franse pers, én daarna voor wie er zelfs een door een Neder- voor de Nederlandse kranten, duide- lander geleid hotel Hotel du Eac te lijk «voer» betekende om de zogeheten Bonlieu nabij Clairvaux-les-Lacs Wfikommerti/d te overbruggen. Ne- voorhanden is. In het nevenstaai derlanders zijn over het algemeen artikel wordt de Franse Jura in graag geziene gasten in de Franse algemeen geïntroduceerd; in ntwet prpvincies die steeds meer vakantie- nog volgende stukjes wordt de a> doel dienen. Om te «leven als God in dacht gevestigd op het verblijf, Frankrijk», vooral omdat het op het tische bezienswaardigheden en Franse platteland niet alleen voorde- riositeiten alsook natuurlijk de lig toeven is doch opk omdat er een cialiteiten van wijn- en kaassoorten en grote variatie bestaat in verblijf, in andere culinaire zaken irt komt ook de versplin e Europese auto-industrie Gemeenschap ?rote autofabrikanter nxanten van a de Verenij ingrijl 0 fabr ken en riviertjes. L -1 diepe daler (belvé berg[ »elden en bossen. Land ook van uit- °enlopende (historische) be- ven z.,vnswaardigheden vee‘| De Franse Jura getuigt van een groot gesjtue verleden, en van harde arbeid in vroeger tijden. Forten en kastelen uit stadi 7s ef ruwe boerderijen scheppen daarvan b schik, «oor de wijnbouw zodat zich - ken uil ware CL... rijgt Lons-le-Saunier, Arbois, Po- ligny, Salins. informatie voor uw vakanlie-. FRANSE AUTOWEGEN DUITSLAND EIMS fPAR'JS ZWITSERL. AMIENS^ R0UEN »«i. hu, ii. wegnummer ’-t-^RASBOud Imams' J 1 KEÜZE1

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1981 | | pagina 7