GKOTI PAASSHOW
Bi
60
Haasje-oX^I^rijden
in file kan tot brokken leiden
95
45
95
95
95
95
25
50
25
50
95
79
75
59
99
□Êsj
MMMi
Ml
II
>*^1
WMMMM
16 17 18
21 22 23 24 25
9
TAPIJTEN- GROOTHANDEL
i
Het grote uur
van de jubilaris
bedekking,
Perzen, etc.
BRESSON
Astmabehandeling is maatwerk
ipril 1981 pagina 14
Donderdag 16 april 1981 pagina 15
DE TILBURGSE KOERIER
igen te geraken worden
na Fonds met raad en daad
v.a.
et was
n het
Het wisselen van rijstrook als er in Files naast elkaar wordt gereden is
K. Eijband
lemmeri oi ninoen. 1/ai zaï in een me vrijwel aiuju nei gevai iijn, «niai ui
feite het haasje-over-rijden, zoals het van file veranderen wel wordt ge- róllen
Windwerkdag
op 25 april
l
de
in
Telefoon 013-424333
tzels
april
april
april
april
april
april
april
april
•Tc.
ijgjj
VLOER-
Handgeknoopte
BERBERS
Keuze uit duizenden stuks^
4,\
NU
BEDEKKING
Enschotsestraat 238. Nabij N.S. Plein
Tel. 421904 b.g.g. 320439, Tilburg
2e
paasdag
gesloten
isvlees
ider
Koopavonden
geopend
U kunt kiezen uit
maar liefst 100.000
meter
vloerbedekking in
ruim 300 kleuren in
ontelbare dessins
en kwaliteiten
WOLLEN
KARPETTEN
Grote sortering in
wereldbekende
KVT, Kroon,
Richelieu en Louis
de Poortere
karpetten in alle^
mogelijke maten
'n Uitgezóchte
collectie
handgeknoopte
Perzische 4
tapijten
PERZISCHE
TAPIJTEN
Staande
klokken
keuze uit meer
dan 50
4/5
voor de deur
shet
des-
JUWELIERS - HORLOGERS
>rwas
nood-
imoties
jos on-
regen, maar...
Daarom is de
mfektiewerk, het
Windenergie
van de belang
sitieve zaken over
enkele negatieve,
belemmeringen w!
bouwer doorgaans
sell
in,
lie en wui
sen twee
De bestui
moet wel zijn
pen om een
dige indrii
Gaat nog
naar achte
strook is 1
Stadsdienst lijn
stopt praktisch
■roevoeligheid van de luchtwt
vigen speciale gevoeligheid. 1
istmabehandeling is geen kor
Heuvelhof - Heuvelstraat 1Ö31
Telefoon 013-424333 i
stuk
strook,
el eens
i later
rech-
>gen
met uit-
Shakes-
ialiteiten
/eer wisselen van
e file. En levert de
lergelijk ma
liën helemaal
trijding van
chronische
spreken dan
t is ook een
wij nooit weerge-
leeft hij verder in
en gezond zelf-
om te zien in v
j:e antikwiteiter.
u en waarachtigheid
houden verdienen het
uonderd jaar te wor-
>pen-
veave
70 hoog
9,-
p. mtr.
25 hoog
v.a. 6,-
p.mtr.
i union, onze
welverdiende
sterk gesmet—
Trager
de man die zijn Vaak hebben de mensen het idee dat
«rd ziet door de de file op de rechterrijstrook een
eeft namelijk tot trager gaat dan die op de linkerst-
nobilisten in zijn Inderdaad zit er in de linkerrij wel.
afremmen. Eén wat meer beweging. Maar even
t te laat (rijden in staat deze weer stil, terwijl de i
Jubilea hebben iets gemeen met natuurrar
een Griekse god in mijn herinnering gebeit
was bij het instandhouden van mijn
e staat in het middelpunt
igstelling. Er vallen veel po
er te melden, ever»»
zoals de bestuur",
igen waarop de windmoLu-
stuit.
le
paasdag
gesloten
iger gaat dan die op de
..derdaad zit er in de link
wat meer beweging,
staat deze weer stil,
Volgens de oudbakken formulering dan het spellen van beursberichten pn
had de jubilaris zich gedurende vijftig financial news en het ondertekenen
jaren onafgebroken in dienst gesteld- van stapels post en rapporten, waar- er nit.
van zijn werkgever, een oud en nota- van de inhoud hem net zo duidelijk feest w
bel assurantiebedrijf dat desondanks was als de zwarte gaten in ons heelal Macht!
reeds lang geleden door het onverza- Op dat moment week de balorigheid veiliger
digbaar fusiemonster is opgeslokt. opeens voor iets dat op dramatische
Hoera, er viel dus weer eens iemand spanning leek en even onvoorzien
en iets te huldigen als welkome ondt
breking in de sleur en daarbij
•n dat het direktorium in stijl volle lend, maar dan steeds sneller en
inifestaties zeer bedreven was. rieuzer slingerde de jubilaris zijn
srzen op het parket, een rij goed nen van opgekropte toorn, ver
ïerde fauteuils voor slachtoffer tering en vernedering de zaal in, rich-
aanhang, palmen, bloemen, ting regenten. Woorden zoals kor-
ise wijnen van een uitgelezen jaar, ruptie, eigenbelang, leugenachtigheid,
i persfotograaf en voor het front intimidatie en uitbuiting maakten meer
j achterban-in-zondagspakkie brokken dan de straatkeien van he-
:zag in stemmig streep- dendaagse krakers en rellenschop-
i gehuld in de toen nog
1 sigaren en
Te laat
Het afremmen door c’
plotseling verspen
je-over-rijder, heef
gevolg dat de automc
kielzog ook moeten
van hen reageert wat
Lucht is leven
Een mens kan een week zonder eten,
1 ïr drinken maar geen mi-
ivi lucht.
■a Fonds vraagt tijdens de
Astmaweek van 20 april tot
1981 uw steun voor haar werk.
vele honderdduizenden
die vaak lucht te kort
noemd, verboden is.
De Algemene Verkeersdienst Rijks
politie maakt tegenover Mens en
v vrkeer-Aktueel een uitgave van
Veilig Verkeer Nederland, duidelijk
hoe het in de praktijk kan toegaan.
Het is spitsuur. Al gauw ontstaat ert
file. Maar de gang blij
beide rijen auto’s
vooruitkomen.
Indringer
Op een gegeven ogenblik lijkt de stoet
wagens op de linkerrijstrook wat
sneller op te schieten. Een automobi
list op de rechterstrook vindt, dat hij
daar ook wel eens van mag profiteren.
Hij schakelt de linkerrichtingaanwij-
zer in, verlaat direkt daarop de rech-
terfile en wurmt zich in het gaatje tus-
auto’s op de linkerstrook.
jurder van de achterste auto
[i rempedaal stevig intrap-
botsing met de ongedul-
..Jringer te vermijden, ’t
l net goed. Maar iets verder
teren in de file op de linkerrij-
het wèl raak.
De man in kwestie had waarschijnlijk
meer op zijn lever, maar het effekt was
van stapels post en rapporten, waar- er niet minder om. De rest van het zoeki
van de inhoud hem net zo duidelijk feest was chaos. komt
was als de zwarte gaten in ons heelalMachthebbers voelen zich dikwijls
Op dat moment week de balorigheid veiliger in een kordon van onbekwame
opeens voor iets dat op dramatische maar toegewijde satellieten, die met
spanning leek en even onvoorzien een natte vinger te manipuleren zijn
brak de hel los. Het Grote Uur van de omdat zij letterlijk tot elke prijs hun
en daarbij bofte jubilaris had geslagen. Eerst aarze- geheime privileges en beloningen be-
irium in stijlvolle lend, maar dan steeds sneller en fu- houden willen. De geschiedenis staat
ren was. rieuzer slingerde de jubilaris zijn ste- er bol van.
:n rij goed nen van opgekropte toorn, verbit- Het was ter plekke de laatste officiële
’achtoffer tering en vernedering de zaal in, rich- jubileumviering.
De jubilaris hebben
zien, maar hopelijk
geestelijke vrijheid
respekt, zonder
Want mensen die
rechtschapenheid e
moedig in ere hoi
welzijn tweehor
den.
Het is alleen doodjammer dat zij zo
schaars zijn.
De Organisatie voor Duurzame Ener
gie (ODE) wil dat er meer aandacht
komt voor deze positieve kanten van
de windenergie, en doet hard haar best
om de belemmeringen weg te nem°
Eén van de aktiviteiten daarvoor i
Windwerkdag op zaterdag 25 april
de Veemarkthallen te Utrecht.
Voor zelfbouwers, ambtenaren en an
dere geïnteresseerden wordt dat een lcricl umsumumneuen n
belangrijke dag. Vanaf 10.00 uur is er behandeling krijgen die
een beurs waar bedrijven met molens, Daarvoor is door het Ast
of onderdelen daarvoor, exposeren; er breed programma Of
komt een voorhchtmgsbeurs waar wordt veel aandacht t
o.m. de Kema iets zal vertellen
de aansluitingsvoorwaarden.
bouwers uit het hele land worde
geroepen om hun produkter
ideeën naar de Windwerkdaj
nemen
gen of I
u.,^u.,..ig maakten meer
brokken dan de straatkeien van he
dendaagse krakers en r„.-r
pers.
Een meer bizarre, een genadelozer zon
onthulling van menselijke kleinheid en in v
grootheid (een scène die elke cineast
had doen watertanden) kan ik mij
nauwelijks voorstellen en zal als zo
danig wel een unieke ervaring blijven.
Het hielenlikkertje stond verpletterd
in zijn blamage en zocht tevergeefs
steun bij zijn broodheren achter hem.
Van hen viel echter niets te verwach
ten, zij waren kennelijk het liefst doör
de ,dichtsbijzijnde nooduitgang naar
buiten geramd om aan de afgang te
ontsnappen. Een van hen deed nóg
even een magere poging, hij brabbelde
nerveus in de richting van de over zyn
toeren geraakte, snikkende jubilaris,
t d’union, onze die omstuwd en gesteund werd door
Jw welverdiende zijn verwanten, maar de kreten van
i zal de sterk gesmede pijnlijk misverstand en misplaatste
ireken». ongenoegens maakten de situatie nog
er vermoeid en uitge- verwarder en lachwekkender,
tem hoefde het al lang De achterban, de «gewone man»
(zoals later overduidelijk gnuifde en gniffelde, twee merkwaar-
maar scenario’s als deze dige werkwoorden van onvoldoende
is onze normen van plecht- inhoud. Juichen-met-de-bek-dicht is
atigheid even konsekwent als een plastischer en duidelijker want ieder-
idsdienstig ritueel, dus doorgaan tot een wist dat de jubilaris ondanks zijn
t bittere end.’ overwicht aan vakkennis en zijn inte-
bloemen en presentje voor de griteit stelselmatig op een zijspoor was
"enote en de gevulde enveloppe gerangeerd en dat verdiende en nood-
ver dat zakelijke bevoegdheden en pron
hem onthouden waren. Men koi
omwonden partij voor de ontredderde
kollega.
Het binnenbeks gejuich brak bijna uit
;n,bedle- in een emotionele ovatie toen een van
;n gingen hen onverschrokken naar voren trad
la en ble- en zich tot de jubilaris richtte: «Wij...
op de Kees, mag ik wel zeggen...je bent een
erieur, heel fijn mens» en daarna ging hij ij
lings terug om bijna behoedzaam te
worden ingekapseld in de grote, ho
mogene groep van mede-werknemers.
door het Astma Fonds met raad en daad
in geholpen.
De juridische dienst van het Fonds,
vecht desnoods tot in hoogste in
stantie om voor de patiënt belangrijke
wetten goed toegepast te krijgen.
Mondige patiënt
Het Astma Fonds is voor een aktieve
inschakeling van de patiënt, immers
de behandeling van een chronische
ziekte kan gewoon niet zor
tieve inbreng en medewerking ve
patiënt Zelf. Met de overheid e
ziekenfondsen overlegt zij hoe c.
ganisatie van de hulpverlening
terd kan worden. Want ook op
rein zijn er nog veel belemmeringen op
te ruimen.
Hulp is mogelijk,
logemfyseem
ng hohderden
lar wat nog erger is,
'jvens-
een
vele
Het Astma Fonds houdt zich al meer dan twintig jaar bezig met de besti
een van de meest hardnekkige ziekten, namelijk astma en andere
luchtwegaandoeningen zoals bronchitis en longemfyseem. De artsen
van CARA. Het is niet alleen een hardnekkige aandoening, het
gekompliceerde ziekte.
CARA wordt gekenmerkt door overgei
iedere patiënt heeft als het ware zijn eig
landeling van CARA zo moeilijk. As
iaat werk.
een langzame file is in feite
kelen en dat kan de aa~
doen verslappen) en geeft zijl.
ger een duwtje.
oDe schade valt mee er zijn een paar
1 gauw ontstaat ereen koplampglazen gesneuveld en de
blijft er in, zij het dan achterkant van de aangereden wagen
u’s maar langzaam vertoont een deuk.
Ook als zich een file voordoet, is 1
belangrijk dat de gang er in blijft, d
noods stapvoets aldus de Algemene
Verkeersdienst Rijkspolitie, die belast
is met het toezicht op snelwegen.
Want als de zaak stil komt te
is er helemaal geen doorstroming
en wordt de kans o
sing verderop naar
wel wordt gereder
daarbij in aanme.
een file toch al korte
gehouden
Juist dat steeds we*
rijstrook stagneert de ii
automobilist die een der
noeuvre uitvoert, bovendit
geen tijdwinst op
impen: er valt moeilijk aan te ontkomen, behalve dan voor die zeldzame man die als ied®r
iteld staat en die met het verstrijken van de jaren steeds nadrukkelijker behulpzaam
wankel geloof in de mensheid.
mer
mar
Dure perz
gestoffee,
met
Frans
ober enf
van de
het hoogste gez
jeskostuum en
ondoordringbare smog van
sigaretten.
Ik zal u de hoogdravende, oubollige en
gezwollen nonsens, waarvan ons
taalidioom sinds generaties van re
genten en autoriteiten vergeven is en
waarmede dit officieel wangebeuren
werd opgeluisterd, maar besparen. In
elk geval kwam in alle feestspeeches
het hele gamma van leeggepeuterde cli
chés royaal aan haar trekken: plichts-
bewustzijn volgzaamheid loya
liteit enz., getoonzet in afgewog
enthousiasme en gelardeerd r
spraken van Cicero, Cats en
peare, zoals een kok zijn specir
kruidt.
«Arbeid is de trait
hechtste bindstof. Ui
rust en pensioen
band nooit verbr
De jubilaris zat e
blust bij, voor hem hoefde het al lang
niet meer (zoals later overduidelijk
zou blijken) maar scenario’s als deze
zijn volgens onze normen van plecht
statigheid even konsekwent als een
godsdienstig ritueel, dus doorgaan tot
het bittere end.
Na bloemen en presentje voor de
echtgenote en de gevulde envele~"“
voor de jubilaris was het dan zóver dat
de neuzen richting koffiebar, drankjes
en hapjes gingen en men hardop
hoopte op een kort dankwoord.
Maar dat pakte heel anders uit.
De jubilaris verhief zich als eer
gerige, zijn vermoeide ogen
rond door de volgepakte auk
ven tenslotte priemend rusten c
laatste spreker, zijn direkte superieur,
een mollig hielenlikkertje met weke
handen en gebaren, wiens dagtaak
naar het scheen nooit verder reikte
>ed beholpen kan worden is het nog
t mogelijk hem echt te genezen.
Daarom legt het Astma Fonds ook de
nadruk op voortzetting en uitbreiding
van het wetenschappelijk onderzoek,
naar de oorzaken van deze ziekte.
Immers, als die bekend zijn, kan er ge
werkt worden aan de mogelijkheden
van voorkoming en genezing.
In 1980 subsidieerde het 36 onder-
zoekproiekten. Voor 1981 heeft het
Astma Fonds negen en een half miljoen
nodig voor wetenschappelijk onder-
ondér de ak- zoe^’ direkte hulpverlening, en voor-
CARA een volksziekte opleiding en bijscholing van verpleeg- tieve inbreng en medewerking van de
Sinds kort weten we uit tal van onder- b.undi«en e". h patiëntf Met OVe^eid de
-leken dat CARA veel meer voor- Voor de patient heeft het Astma Fonds ziekenfondsen overlegt zij hoe de or-
mt dan men aleemeen dacht Daar- een ru,me hoeveelheid voorheh- ganisatie van de hulpverlening Verbe- een dag zonder
bij bleek dat de fevolgen van CARA tingsmateriaal. Ook geeft het voor le- terd kan worden. Want ook op dit ter- nuut zonder lu
veel ernstiger zijn dan men aannam, den een speciaal voorlichtingsblad uit rein zijn er nog veel belemmeringen op Het Astma F,
Ook is gebleken dat een zeer groot dat viermaal per jaar verschijnt, te ruimen. NaUonale Astr
deel van de mensen met chronische Hoofddoel voor het Astma Fonds is Huj js mogelijk, 27apnl
wSmbettS^ lijk patiënten me? een fonische genezing DOg nietme^emenóen'
handeling thans mogelijk is ziekte van zijn luchtwegen (CARA) in Alhoewel de astma-patient m principe komen.
CARA is op dit moment de meest
voorkomende ziekte in ons land. Het
aantal patiënten met ernstige klachten
ligt in de buurt van de 300.000 (een
stad als Utrecht). Het aantal mensen
met lichtere klachten is moeilijker vast
wrok, te stellen. Volgens deskundigen gaat
en als het om een groep van tenminste
700.000 mensen (een stad als Am
sterdam).
Een benauwend probleem „„„o.
De gevolgen van CARA zijn eigenlijk volgens het reglement verkeersregels en verkeerstekens niet toegestaan als
schrikbarend. Ze vallen echter niet zo dc bestuurder daardoor de normale gang van de andere voertuigen be-
rug. Alleen de direkte omgeving merkt
er iets van. Toch is CARA de derde
invalideteitsoorzaak, de derde doods-
oorzaak en een van de meest voor- ^]jt‘
komende reden van ziekenhuisop- verl<
name. Ook veel arbeidsverzuim is het
gevolg van CARA.
Astma, bronchitis en l -
kosten onze samenleving hof
•lpO. miljoenen. Maar wat nog erger
.enals CARA is een aanslag op het lev<
irlijke geluk van velen. Het is letterlijk
nolen- benauwend probleem voor de
honderdduizenden die er aan lijden.
Behandeling en voorlichting
Mede dank zij "het werk van het Ne
derlands Astma Fonds zijn de moge
lijkheden voor een goede behandeling
van astma de laatste jaren aanzienlijk
:,Pea’ toegenomen.
Dat betekent echter niet dat alle pa
tiënten ook deze goede behandeling
krijgen. Uit onderzoek is gebleken,
dat een groot aantal patiënten door al
lerlei omstandigheden niet de hulp en
L - mogelijk is.
Lzciai v wi io uwi uw j-kStma Fonds een
breed programma opgezet. Hierin
waar wordt vee| aandacht besteed aan de
°v®r voorlichting, scholing en bijscholing
zelf- van a| djegeneni die. met de hehan-
len op- de|ing en hulpverlening te maken heb- weg pl
j wz- j ïn en nun ben. Dit strekt zich uit van verbetering haasje-
naar de Windwerkdag mee te van de op|eiding van specialisten en -
i en daar te praten over hun sla- artsen aan universiteiten tot aan de
talen- de komende jaren de hulp en de be-
terfile langzaam doorgaat, want de
vrachtwagenchauffeurs die meestal op
de rechterstrook rijden, houden
door behoorlijk afstand tot hun voor-
-te bewaren de zaak wel aan
.w.wi om onnodig terugschakele.n
en weer moeizaam op gang komen te
meesuk- vermijden
landacht wat
t Zijn voorlig- Op eigen strook
In het totale beeld is het dus niet zo
dat de linkerfile stukken eerder uit de
problemen is dan de rechter, zeker
niet als je ’t bekijkt op wat lange af
stand
Alles bij elkaar genomen kan je de
weggebruiker in een file maar één ding
op het hart drukken zegt de Al
gemene Verkeersdienst Rijkspolitie
Liv.it op snelwegen. Blijf op je eigen rijstrook. Haas-
iak stil komt te staan, je-over-rijden helpt anderen alleen
;n doorstroming meer maar van de wal in de sloot
s op een (ketting)bot-
ar achteren, waar nog
den, groter, zeker als je
lerking neemt dat er in
afstand wordt