1
Fi\W
I
r
[W1WKBBIL SSUWmra
I
J95
^95
22°
|95
'fyebees
Br MOOIE
M MODE'81
de tilburgse koerier
Nieuwe Komedie
Het Brabants
Orkest
Popkonsert
heid
kde
len-
I
Projekttheater speelt Feydeau
45°
Performance Bram Geerlings
J
r
1
MC
8ste koffie-koncert
met nieuwe muziek
De lente
bijvandenBrekel
Globe speelt Cécile
■M I I L
WA
Filmhuis
De Bloemgroep met
«Een stukje van de wereld»
ZT Ju*
«Alle Hulde»
Publiekstheater:
«Groot en klein»
Tejater kaffee
Het maandelijkse tejate-'-
zondag 22 maart om 15.(
Studio-zaal wordt ditmaal l
gevuld door een optreden van L
da’s Toneel, dat de komedie «De Po
lyester Polka» van Dimitri Frenkel
Frank zal spelen.
Onder leiding van de
Het werk van deze schrijver fascineert de Jace van de
leden van het Kollektief binnen de kontekst De Polyes
1
Poppentheater
\vandenBrekd
Muziek voor
een piek
L
Brecht-
programma
Kabaret «Nar»
Koffiekonsert
'SntToT- Freek de Jonge
Studio Sylphide
Nelleke Burg
VBBKZN in
Schouwburg-
galerie
Bliispel:«Wat doen we met Jenny
Donderdag 12 maart 1981 pagina 13
M A:3
de
zal
4
EJ
1 MMWR
Zondag 15 maart
in fe pauzefoyer
VERLOVINGSRINGEN
voor een gouden toekomst
Stads-
illende voor-
t programma
ling van
tijd in-
Con-
Bank
agels,
door I
korte
aart worden
s Hobotrio.
maakt
Juwelier - Horloger
SCHOUWBURGRING 27
i de
het
oudere leerlingen
-wikkeld, v
loet haar wc
iheid.
Har
ig van
iok de
«Sequenza III»
leiding van
lals in deze
«u. Even-
uiv rlrisar
icert begir
>yer van
/oor een
klassic..., j
e door de wat c
zullen worden.
Roomtruffels
250 gram voor
Rumbonen
100 gram voor
Alles uit eigen atelier
Monumentenstraat 4
(zijstraat v.d. Heuvelstr.)
Tilburg
Het filmhuis
toont op w
uur «Elis
«Protes
voortgezet,
ten van de 2
temisch
in de foyer van
toelichting op
door Drs.
22.30 uur.
itie «De
en eigen
Donderdag 19 maart sp;
Een stukje van de were
leerd door Cees Linnebar
en Henk Batenburgh.
«Een stukje van de wereld» is
gramma over twee vrouwen op zc
hulp, over medemensen, patiënter
het mensel
«Wat doen we met Jenny?», een dolle komedie gesel
zaterdag 14 en zaterdag 21 maart om 20.15 uur in de s
met in de hoofdrollen Josephine van Gasteren en Enny Meunier,
humor, puntige, soms wrange dialogen en kernaehtige uitspraken.
itgebreide A la
nomie en vak-
garant voor een
Feydeau (1862-1921) schreef zijn stukken
zo dat ze pasten in de vermaakindustrie en
opvoeringstraditie van zijn tijd. Schertsend
nam hij de burgerlijke moraal, het liefst de
herkenbare dubbele moraal, op de hak.
Iedere rechtgeaarde burger onderwierp
zich aan die dubbele moraalmen erkende
het huwelijk, maar probeerde tegelijkertijd
van een bewegende wereld. De ekonomi- F
sche krisis, de strijd om de macht, het fa- 11
scisme, onderdrukking, oorlog. Allemaal r
kernthema’s inhet werk van Brecht en stuk r
voor stuk zakendie deze toneelgroep sterk r
bezighouden. 1
Alexandre Hrisanide.
Het concert begint om 12.30 uur in de
pauzefoyer van de stadsschouwbut
en is voor een vrijwillige bijdrage 1
beluisteren. Er is ook een crèche.
t
Op woensdag 18 maart brengt pop
pentheater De Trekwagen uit Doetin-
chem in de Studio-zaal om 14.30 uur
het spel «Het Feestkanon». Een zeer
vrolijk poppenspel met grote poppen
voor de jeugd van 4 tot en met 12 jaar.
In het groot spektakelland wordt feest ge
vierd. De vraag is wie er het grote ge
heimzinnige feestkanon mag afsteken. Tsje
Iedereen wil dat natuurlijk, maar er vinden het
allerlei avonturen plaats. Uiteindelijk gaat
het kanon af en komt er iets heel anders uit,
dan jé zou verwachten.
Anne Haenen, sopraan.
De voorstelling is ontstaan op basis van
gebeurtenissen uit het leven van t
vrouwen, Katy en Elma. Beiden met
zelfde fysieke klachten die uiteraard
oorsprong vinden in psychische en socii
moeilijkheden. Na vele malen geopereerd
te zijn bleek dat Elma het gezins- en huwe
lijksleven niet aankon. Katy heeft zich
door haar impulsieve en agressieve over
houding geïsoleerd en kan de eenzaamheid blemt
Brabants
Stichting
>urg het
nieuwe
Hans S.
ie Aker (cc
spelen
ir quatre»
rabants Con-
i iviuing van
Kultureel Sentrum ver-
woensdag 18 maart om 20.30
lisa vida mia» van Carlos
3 13
«Alle Hulde» is de titel van het nieuwe
kabaretprogramma van Rients Gra-
tama. Het is het eerste solo-pro-
gramma van Rients Gratama sinds zes
jaar. De ar
de kabaret
zich heen,
kreeg om
Hulde» komti
Op vrijdag 20 maart te 20..
het Kultureel Sentrum h.
theater te zien met hun I
duktie «Projekttheatei
Feydeau».
tie en z:waartillende moraal te doorbreki
Ik ga uit van de aangeboden ruimte, van lm -
materiaal en vanuit de konfrontatie met F
publiek, meestal in een wisselend proces»te bre
«Belangrijk is het, vragen te vinden waarop Bram Geerlings werd in 1954 geboren en de ve.w.
jouw antwoord net zoveel waarde heeft als volgde aan de kunstakademie, de opleiding warde ~-
dat van iemand anders». Een statement monumentale vormgeving en technieken, traal.
van beeldend kunstenaar Bram Geerlings Van hem waren video-tapes te zien in o.a. van “La
die over zijn manier van werken het vol- De Appel in Amsterdam en het Bonnefan- het Pran
gende zegt: «Mgnakties en installaties zjjn tenmuseum; akties en installaties in ’t «Mijnhee
een onderzoek naar onderwerpen die mij Hoogt te Utrecht, Acahall in Amsterdam,
bezig houden. Ik probeer door het aan- schilderijen in het Stedelijk Museum,
spreken van meerdere zintuigen mensen Geerlings werkt in de monumentale sektor
direkt en indirekt via suggestie en aanbod en agit-prop samen met het beeldend kur
van associaties te bereiken. En door de stenaars-kollektief Kukeleku in Am-
vraagstelling gedeeltelijk om te zetten in sterdam.
2 maart 1981 pagina
het huwelijk, maar probeerde tegelijkertijd
j te ontsnappen aan de knellende huwelijks-
J band door een minnaar of minnares te ne-
men. Persoonlijke drijfveren telden niet,
kwamen ze evenwel aan de oppervlakte
dan werden ze door de heersende normen
in de kiem gesmoord. Deze 19e eeuwse
burgermoraal eiste slachtoffers. Met name
degene die zich bewust is van eigen prin
cipes raakt verstrikt en verward in een net
van leugens en onwaarhedendenken en
handelen lopen dan niet meer parallel, ver
oorzaken een friktie die uitmondt in een
onmacht tot het nemen van beslissingen en
initiatieven.
Iets vieren
in specialiteitan-restaurant
ALBERTVILLE
voor tafels in gezellig familiever
band zakenlunch, diner
recepties, bruiloft
familiediners
enz.
Want onze zeer uitf,
carte-kaart, gastronc
manschap staan
geslaagd geheel.
Wild- en vele andere specialiteiten
Alphensebaan 14
Chaam, tel. 01619-1586/2113
Zeer ruime parkeergelegenheid
Ook in maart zijn er weer konserten in de
serie «Muziek voor een Piek». Deze korte
konserten voor de aanvang van de voorstel
ling zullen plaatsvinden op vrijdag 13 en
vrijdag 27 maart, steeds van 19.30 tot 20.00
uur *n de foyer van de schouwburg-zaal.
De konserten in de maand maart worden
MB* verzorgd door het Brabants Hobotrio.
Voor de korte konserten maakt het
JMDL trio een keus uit werken van Mozart. Ba-
dings, Jacob en Bresden.
0®** De konserten in de serie «Muziek voor een
SLJMK Piek zijn een initiatief van het Buma-fonds.
Toegang: vrijwillige bijdrage (bv. één piek).
Feydeau verbergt deze essentie achter een
franje van sociale kritiek op zeden en ge
woonten van zijn tijd, die voor de heden
daagse toeschouwer minder interessant is.
Zijn toneelfiguren zijn ons vreemd en de
vaudeville-vorm die hij zijn stukken mee
gaf, kwam voort uit de eisen van zijn pu
bliek. Het ging het 19e eeuwse toneelpu
bliek om show, de kermis, en de ironie op
eigen zeden en gewoonten werd in deze
een materiaal-vertelling mijn eigen preten- feestverpakking als strelend ervaren.
tie en zwaartillende moraal te doorbreken. Door «La Dame de Chez Maxim» te ont-
Ik ga uit van de aangeboden ruimte, van het doen van deze versluierende entourage
- probeert het Projekttheater het stuk terug
te brengen tot zijn tragische essentie. Niet
de verwarrende situaties, maar de ver-
,._de mens achter de situaties staat cen
traal. Niet de onverwachte aanwezigheid
«La Dame» bepaalt de handeling van
drama, maar de onmondigheid van
.Mijnheer Petypon» tot het nemen van be
slissingen.
Spelers: Marianne Boyer, Titus Muize-
laar, Leo Spekreijse, Wouter ten Pas, Her-
iend kun- tie Peeck. Regie: Jan Joris Lamers. Be-
in Am- werking: Titus Muizelaar en Jan Joris La
mers. Dramaturgie: Dirkje Houtman.
est» wordt «Proces in Praag»
t. De verklaringen en argumen-
_j zes aangeklaagden worden sys-
genegeerd of vervormd.
Zuidelijk Toneel Globe speelt op vrjjdag 13 en vrijdag 27 maart in de Studio-zaal het
toneelstuk «Cécile» van Mia Meijer. De regie is in handen van Paul Vermeulen
Windsant.
«Dit toneelstuk is gebaseerd op het leven van Cécile Goekoop de Jong van Beek en Donk.
Zij schreef de sensationele 19e eeuwse «feministische» roman «Hilda van Suylenburg».
Het leven van Cécile de Jong is erg interessant voor een toneelstuk, omdat het raakt aasn
een ingrijpende maatschappelijke ontwikkeling: de laat 19e eeuwse industriële revolutie,
de opkomende emancipatie, het anti-katholicisme, het literaire v
Deze ontwikkeling weerspiegelt zich in het leven van Céci’
konflikt tussen ideaal en werkelijkheid. Centraal in het stuk
Cécile en haar zuster Elizabeth en hun beider tegengestel
ft io. A tjTj
vr., k KfcAj-e s
In samenwerking met Het Bra
bants Orkest en het T
Conservatorium heeft de I.
Muziek Evenementen Tilbt
8ste Koffie-concert met i
muziek georganiseerd.
Leden van het Brabant Orkest voeren
van Theo Loevendie «Six Turkish
Folkpoems» uit, waarin de sopraan
Anne Haenen de solopartij zal zingen.
Het ensemble Frans v.d. Wiel (fluit),
Clement v.d. Bulck (klarinet), Robert
Szreder (viool), Gyözö Harsanyi
(cello). Peter de Vries (slagwerk), Ger--
tru Pasveer (harp) en Deirdre
sanyi (piano staat onderleidinj
Herman Olij. Anne Haenen zal o<
solostem vertolken in «S
van Luciano Berio.
Leerlingen van het Brabants
servatorium voeren van Jacques E
Two for four» uit voor twee vleu£
die bespeeld worden door Maarten
Harteveldt. Bea de Jong, Anja van
Harten, Wouter van der Meiden.
Jannie Mols (klarinet), Hans Sparla
(trombone), Cleem van de Aker (cello)
en Ben Weyand (piano) spelen van
Wladimir Kotonski «Pour
De ensembles van het Brabants
servatorium staan onder leiding
ZRoombonbon- V
boetiek
„Tosea”
Speciale aanbieding
Roombonbons ~l 95
I gesorteerd 100 gram M
Het Kollektief Internationale Nieuwe
Scène brengt op woensdag 13 maart
een speciaal Brecht-programma in de
Stadsschouwburg. De voorstelling zal
een kollage zijn van teksten, liederen
en gedichten van Bertolt Brecht.
t werk van deze schrijver fascineert
sn van het Kollektief binnen de kontcksi
bewegende wereld. De ekonomi-
-—isis, de strijd om de macht, het fa
scisme, onderdrukking, oorlog. Allemaal
kernthema’s inhet werk van Brecht en stuk
voorsti
bezighc
Alle nieuws van lentemode 1981 is nu bij Van
den Brekel op de damesafdeling gearriveerd.
Daarom is het deze week elke dag kijkdag.
Met kojjie, een drankje of een hapje. Temidden van de mooie mode ’81.
Kom de lente proeven. Kom kollektie kijken. Dit is een uitnodiging.
10.30 uur is in men voor hun nieuwe produktie. Het stuk
het Projekt- is zodanig bewerkt door Jan Joris Lamers'
i laatste pro- en Titus Muizelaar dat het niet meer onder
eater speelt de authentieke titel gespeeld kan worden.
Voor het «overhoop» halen van dit to
neelstuk heeft het Projekttheater een goede
reden.
«De Polyeste r Polka» voortvarend aange
pakt. De tekst van Dimitri Frenkel Frank
hebben zij zo goed als ongemoeid gelaten,
maar uitgaande van die tekst hebben zij
naar een eigen situering van de gebeurte
nissen gezocht.
Het verhaal gaat over de komponist Va
renheid, die binnen 24 uur een dzingle moet
komponeren voor de reklameman He
melsbreed.
Door het feit dat alle relaties in het stuk op
springen staan en omdat iedereen bij Va
renheid binnenloopt, ontstaat er een weer
galoze chaos.
Een spel waarin niet bij de pakken (in dit
geval de kisten) wordt neergezeten. De
toegang is gratis.
schouwbi.
I Het stuk is gebaseerd op de eskapades van een vrouw, die de strijd tegen het ouder worden Is het
I heeft aangebonden. zeker, zonder hur
Weduwe, twee dochters, goed achtergelaten, eigen huis... nu wil ze wel eens alles doen het juist ironie on
wat ze in haar leven als vrouw en moeder niet heeft gekund. Ze schildert naaktdoeken. Twijfel» te noenu
drinkt champagne, neemt een minnaar, haalt een jazz-band in huis, leert tap-dansen en „Nar„ za/ jn
slagwerk bespelen, veroorzaakt burengerucht, is al gauw de schande van de omgeving en van ex.j)on Quishoc
wordt zelfs gearresteerd. Ze lapt het aan haar laars. Wat moeten we aan met Jenny, vragen Empe[eni borg
de twee konservatieve dochters zich af.
Op zaterdag 14 maart te 20.30 uur zal
door Bram Geerlings in het Kultureel
Sentrum een performance gegeven
worden.
Feestelijk uit eten
Goed voor U.
«Grill Room»
Ambassadeur van de
Turkse keuken.
Waar de Nederlander nog echt
kan genieten.
geopend vanaf 18 uur, maandags gesloten
TELEFOONSTR. 33 (zijstraat Heuvelstr.)
tel. 426333
Het Projekttheater heeft «La dame de Chez
Maxim» van de 19e eeuwse boulevard-
schrijver Feydeau als uitgangspunt geno-
Youp van 't Hek, Aletta de Nes en Hans
van Gelder vormen samen de kabaretgroep
«Nar». Op vrijdag 20 maart om 20.30 uur
brengen zij het nieuwe programma «Zon-
Studio-zaal van de Stads-
Het Nederlands Danstheater
donderdag 19 maart in de
schouwburg een avondvulT
stelling verzorgen. Op het p.
staan de volgende baletten: «Opus 10»
(choreografie: Nils Christe, muziek:
Dmitir Shostakovitch), - Ariadne
(choreografie: Jiri Kylian, muziek:
Arne Nordheim) en «Psalmensym
fonie» (choreografie: Jiri Kylian, mu
ziek: Igor Strawinsky).
De aspirantengroep van het Nederlands
Dansteater, De Springplank, zal het ballet
«Opus 10» uitvoeren.
Het drie jaar geleden door Jiri Kylian ge
maakte ballet «Ariadne» heeft een geheel
vrouwelijk bezetting. Het gaat terug op de
Griekse en Romeinse mythologie.
Igor Strawinsky schreef in 1930 zij «Psal
mensymfonie». Een religieus werk op
psalmteksten. Jiri Kylians ballet op deze
muziek bevat eveneens onmiskenbare reli
gieuze elementen.
In een regie van Hans Croiset en met in de
hoofdrol Petra Laseur, speelt het Publieks- M
theater op maandag 16 maart om 20.15 uur
in de schouwburgzaal «Groot en Klein»een
eigentijds stuk van Botho Strauss. Deze
meer in Nederland. Al eerder brachten Baal
en Theater voorstellingen van zijn werk. Het
Publiekstheater speelt nu zijn nieuwste stuk
dat bestaat uit een aantal scènes uit het leven r7
van een jonge vrouw.
Deze vrouw, Lotte, is in een echtscheidsprocedure verwtkk
verwarring is geraakt. Een vakantiereis naar Marokko doe*u
zij wordt zich eens te meer bewust van haar eenzaamhviu.
Eenmaal terug van vakantie doet zij nog een wanhopige poging om in kontakt te komen
met haar man Paul Liga, die haar definitief afwijst.
Lotte vertrekt en zoekt vrienden en familie op, bij wie ze tevergeefs stcu..
probeert te vinden. Dan ervaart Lotte de totale verlatenheid aan den lijve.
speelt theaterkollektief De Bloemgroep in het Kultureel Sentrum
rereld», een programma over ontsporen en aanpassen, gestimu-
bank en gespeeld door Trudy Derksen, Ellen Verhey, Ria Elmers
s een pro- die daar het gevolg van is niet meer aan. Via
ima over twee vrouwen op zoek naar scènes, liedjes en verhalen wordt het pu-
over medemensen, patiënten en the- bliek gekonfronteerd met flarden leven van
over schijn en werkelijkheid van beide vrouwen en hun omgeving waarmee moeder
elijk gedrag. ze in konflikt zijn gekomen. vonete aktei
De Rotterdamse Bloemgroep maakt haar het festival v
stukken zelf door middel van improvisatie, “Ehsa, vida
twee op basis van literatuur, naar aanleiding van PnJs voor de
st de- verhalen van deskundigen of zoals in deze
I hun produktie van gegevens van haarzelf. Even- ?eglecen Carl°l S.aUra:
ciale als de produkties die zij in het verleden Teo Esca™lU; decors: Antomo Behzon;
bracht (o.a. over werken en werkeloos- montage: Pablo G del Arno; muziek: Enk
heid, sexualiteit, emancipatie, de gezond- Satl<r; PJ°dukt>e Elias Querejeta Met Fer-
heidszorg) gaatEen stukje van de wereld» nando Geraldine Chaplin Anna Tor-
-v»r de oorsprong van persoonlijke pro- rent’ .N°™aP Bnskl'Mes,res’
Onder leiding van de Israëlische diri
gent Yoav Talmi geeft Het Brabants
Orkest op vrjjdag 20 maart om 20.15
uur een konsert in de schouwburg-zaal
met als soliste de violiste Masuko Us-
hioda. Op het programma staan de
volgende werken: «Symfonie no. 9
voor strijkorkest» van Badings,
«Eerste vioolkonsert» van Bruch en
M «Achtste symfonie «Die Englische»
van Dvorak.
S Dirigent Yoav Talmi opent het konsert met
B het werk van een Nederlander: de negende
I Symfonie van Henk Badings voor Strjjkor-
M kest.
Masuko Ushioda speelt hierna het Eerste
Vioolkonsert van Max Bruch.
Antonis Dvorak was een Tsjech, die zijn
landsaard met al zijn folklore en volks
melodieën en -ritmen in al zijn werken ken
baar maakt. In deze thans uit te voeren
Achtste Symfonie vindt men de ongekom-
pliceerde muzikant terug, genietend van
zijn eigen invallen, geïnspireerd op «zijn»
19e eeuwse industriële revolutie, volksmuziek.
iteraire verzet van de Tachtigers. Vanaf 19.30 uur zal in J
lécile de Jong als een voortdurend schouwburgzaal een U™
t stuk staat de verhouding tussen konsert verzorgd worden
ïld verlopende huwelijk. ques Maassen.
Elisa, vida mia»
De zestigjarige Luis heeft zich terug-
getrokken in een afgelegen huis waar hij
bezoek krijgt van zijn dochter Elisa. Luis
heeft lang geleden zijn vrouw en twee
dochtertjes verlaten, zonder enige uitleg te
p. geven. Elisa van haar kant bezoekt haar
vader op het moment dat zij na zeven jaar
huwelijk definitief breekt met haar echt-
genoot. Deze ontmoeting tussen vader en
dochter leidt tot een stroomversnelling van
herinneringen, waarin werkelijkheid en
verbeelding over elkaar heen schuiven. De
vader schrijft een roman over zijn dochter
en hun onderlinge gesprekken krijgen een
plaats in zijn manuscript of vloeien er soms
uit voort. In deze wereld van herinnerin
gen, herontdekking van vervlogen ge
beurtenissen en nieuw beleefd verleden is
het mogelijk dat Fernando Rey (de vader)
in heden en verleden er even oud uitziet en
dat Geraldine Chaplin zowel Elisa, als de
;r van Elisa is. Fernando Rey, de fa-
sur.van Luis Bunuel, werd op
van Cannes voor zijn rol in
i mia» onderscheiden met de
beste akteur.
Onder auspiciën van de Stichting Muziek
Evenementen Tilburg zal er op zondag 15
maart om 12.30 uur in de foyer van de Stads
schouwburg weer een koffiekonsert
afgelopen jaren verzamelde plaatsvinden. Dit keer wordt dat een avant-
■etier steeds jong talent rond garde konsert, dat verzorgd wordt door en-
zich heen, dat bij hem volop de kans sembles van het Brabants Orkest en het
kreeg om zich te presenteren. «Alle Brabants Conservatorium.
Hulde» komt op vrijdag 13 maart in de In het eerste gedeelte van dit
Stadsschouwburg. zullen ensembles van het F
Over de inhoud van dit programma is nog servatorium optreden,
niet zoveel bekend. Het is een volwaardige Vervolgens spelen ensembles u~* n
one-man-show, waarin Gratama zich op- bants Orkest «Circles» van Berio en
nieuw zal laten kennen als een sympathiek Turkisch Folkpoems» van Loevendie.
entertainer, naar wie het publiek met veel ensembles staan onder leiding van Hermj
plezier zal kijken en luisteren. Olij en aan dit gedeelte van het konsert zm
meegewerkt worden door de sopraan Anne
Haenen.
Vorig seizoen bracht Freek de Jonge zijn
;s van het Bra- eerste soloprogramma «De komiek». Een
Berio en «Six programma, dat zeer enthousiast ontvangen
De werd. Dit seizoen speelt Freek solo verder in
nan "De Tragiek». Een schitterende voorstel-
za] ling, die in november al in Tilburg te zien
was. Mede gezien de grote belangstelling
komt Freek de Jonghe op dinsdag 17 maart
nog een keer met «De Tragiek» in de Stads
schouwburg.
TlllfkG orklrk Over de programma’s van Freek de Jonge
JUIUS V1U13UI SUIU valt eigenlijk weinig te vertellen. «De Tra-
Jules Croiset heeft naast zjjn werk- giek» is een flitsende voorstelling, waarin
zaamheden in de artistieke leiding van Freek de Jonge ruim twee uur op het toneel
het Amsterdamse Volkstoneel tijd in- bezig is, zonder zich van het publiek eigen-
geruimd voor één soloproduktie: «De Uik veel aan te trekken.
Zachtmoedige» van Dostojevski. Jules
Croiset, die hiermee zijn 25-jarig to- TP11
neejjubileum viert, brengt dit stuk op T lal FC K
donderdag 19 maart om 20.30 uur in Een kombinatie van zowel als ^de ga|erie VJ
de Studio-zaal van de Stads- kommercieel sukses komt in de muziekwe- burg zijn van
schouwburg in een nieuwe bewerking reld niet
zo vaak voor. Toch is er sinds werken van lede
en in een nieuwe vormgeving. twee jaar een groep in Nederland die op ging van Ber
Dostojevski zei in zgnvoorwoord over het beide telTeinen zeer h scoort. het en. ^ufd.Nedcr;_;
stuk het volgende: «De Zachtmoedige» is semble Flairck o zond 22 mart ft dit hee|
een fantastische voorstelling, maar tegelg- unieke ensemble. dat bestaat uit Silvia (grafie
kertijd hoogst realistisch van inhoud^ Stel Houtzager, Hans Visser, Peter Weekers, Het is
U voor: een man, wiens vrouw zich een Annet visser en Eric visser een konsert in naar buiten tQe
paar uur tevroren van het leven heeft be- de schouwburgzaal van de Stads- Op de ekspositie zal werk hangen van de'
roofdI door uit het raam te springen, staat schouwburg. De vier jonge musici wisten volgende kunstenaars: Lily van der Stok-
voor de tafel, waarop zy ligt opgebaard. Hij nagenoeg alles te bereiken wat er in muzi- ker. Joop van Rijsbergen. Henri Titselaar,
is helemaal in de war en heeft nog met de kaal Nederland mogelijk is. Zij ontvingen Rudi van Dijk. Bart van Belkom, Henk van
telirden^^ e8en^eid gekad zljn 8edachten Van Conamus de Zilveren Harp als aan- der Heyden, Antontvan Lieshout, Mieke 5
moedigingsprijs en voor hun eerste lang- Burgers-Witteveen, Ruud Harmsen, Wy-
speelplaat «Variaties op een dame» de pro- nand van Lieshout, Tonny Landsdaal,
duktieprijs van een van de oir- -*
De afdeling ballet van Studio Sylphide zal op
zondag 15 maart om 14.30 uur in de
schouwburg-zaal een balletvoorstelling ver-
steun en begrip zorgen. Wegens het sukses van de uitvoering
in 1979 heeft men besloten dit seizoen twee
keer een voorstelling te brengen. Aan deze
300 leerlingen en de choreografieën werden
gemaakt door Nelly van Oers van Poppel en
jaterkaffee op Annemie Horsten.
.00 uur in de Voor de Pauze zullen de dansen groten-
helemaal deels door de jeugd vanaf 4 jaar verzorgd
n het Bre- worden- Alle dansen voor de pauze zyn
- - geënt op het thema Frankrijk: dansen als
Follies Bergères, Michel Fugain en de can-
can zullen u geheel in de Franse sfeer bren-
8 sen welke JJ-
verzorgd z
De Nieuwe Komedie speelt in een regie
van Hartmut Alberts op dinsdag 17
maart in de Studio-zaal van de Stads
schouwburg «Proces in Praag» en
-Protest» van Vaclav Havel.
«Proces in Praag» is een toneelvoorstelling
van o.a. een rechtszitting. Een proces. Te
recht staan zes mensen, inwoners van
jecho-Slowakije en leden van de VONS,
t komité dat zich inzet voor de men
senrechten in Tsjecho-Slowakjje. Een van
de aangeklaagden is Vaclav Havel, een to
neelschrijver.
De Nieuwe Komedie onderbreekt «Proces
in Praag» door het spelen van «Protest»
een eenakter van Havel. Hierin laat hij op
sprekende wijze zien dat «stil protest» en
«openlijk protest» enorm ver uit elkaar lig-
Drie Nederlandse groepen zullen het pop-
konsert op zondag 15 maart in de Studio-
zaal van de Stadsschouwburg verzorgen:
The Articals, De Kewi’s en Monomen.
Vanaf 20.30 uur spelen «The Articals», een
nieuwe groep uit Oirschot en Tilburg. De
groep brengt voornamelijk new wave-mu-
ziek dat ondersteund wordt met een unieke CUCFISIKIS
Van 21.30 tot 22.30 uur kunt u getuige z(jn fAor|cf kOnfnr
van een optreden door «De Kewi’s», be- 1V<111^111 V<11V I
staande uit Kees Maas (zang, dans en orgel)
en Willem Wisselink (zang, dans en gitaar).
Hun repertoire bestaat helemaal uit eigen
werk (pop en ballades).
Na «De Kewi’s», om ongeveer
irg volgt een optreden door de formatie
te Monomen»een nieuwe groep met een
geluid.
One-woman-show
Nelleke Burg is ons land al lang geen onbe
kende meer door haar optredens naast
«grote namen» als Robert Long en Rients
Gratama en door haar radio- en T.V.-optre-
dens. Dit seizoen staat ze voor het eerst al
leen op de planken. Op zaterdag 21 maart
om 20.30 uur brengt zij haar eerste one-wo-
man-show in de Studio-zaal van de Stads
schouwburg met medewerking van een
kombo o.l.. Henk Spranger.
Persiflages en imitaties, mooie liedjes en
konferences zijn de ingrediënten van haar
eerste solo-programma, waarin de toe
schouwer verrast zal worden door onaange
kondigd bezoek» van internationale en na-
tinale koryfeeën als Nina Hagen, Diana
Ross, Kate Bush, Japserina de Jong e.d.
mhmHBI
terdag 14 en zaterdag 21 maart om 20.15 uur in de schouwburg-zaal gespeeld wordt ^erTwOfd» ^indeSt'u,
et in de hoofdrollen Josephine van Gasteren en Enny Meunier. Het stuk zit vol schouwburg
imor, puntige, soms wrange dialogen en kernachtige uitspraken Wat is een kabaretprogramma zonder
- -ïbaseerd op de eskapades van een vrouw, die de stnjd tegen het ouder worden Is hel drammerig< belweterig en
-o--onden. zeker, zonder humor en relativering? Of is
’-ee dochters, goed achtergelaten, eigen huis nu wil zewel eens alles doen het juist ironie om je programma «Zonder
ui nacu* leven als vrouw en moeder niet heeft gekund. Ze schildert naaktdoeken, Twüfel» te noemen7
.u- neemt een minnaar. haait een jazz-band in huis, leert tap-dansen en dit pr mmat onder
veroorzaakt burengerucht, is al gauw de schande van de omgevingen van ex_Don Quishocking pianist Pieter va,
--eerd. Ze lapt het aan haar laars. Wat moeten we aan met Jenny, vragen Empelen forg staan voor een avom
scherp en gedegen kabaret.
j-.Erie van de stadsschouwburg Til-
5 maart tot en met 5 april
.eden van de VBBKZN (Vereni-
eroeps Beeldende Kunstenaars
Nederland) te zien. De tentoonstelling
geheel bestaan uit werk «achter glas»
aflek, tekeningen, enz.).
is de eerste keer dat de VBBKZN zich
■r buiten toe presenteert.
L’e zal werk hangen
s: Lily
p de eksposit
ilgende kunst
ker. Joop van 1
Rudi van Dijk, Bart van Belkom, Hen!
der Heyden, Antony van Lieshout, h'
Burgers-Witteveen, Ruud Harmsen,
- --nand van Lieshout, Tonny Landsc^.,
r platenartiesten in Nederland: de Edison. Riki Schellart en Niels van Spaendonck.
De galerie van de Stadsschouwburg is van
maandag tot en met vrijdag geopend van
11.00 tot 18.00 uur en tijdens alle aktivi-
teiten in de schouwburg-zaal.