1 Fi\W I r [W1WKBBIL SSUWmra I J95 ^95 22° |95 'fyebees Br MOOIE M MODE'81 de tilburgse koerier Nieuwe Komedie Het Brabants Orkest Popkonsert heid kde len- I Projekttheater speelt Feydeau 45° Performance Bram Geerlings J r 1 MC 8ste koffie-koncert met nieuwe muziek De lente bijvandenBrekel Globe speelt Cécile ■M I I L WA Filmhuis De Bloemgroep met «Een stukje van de wereld» ZT Ju* «Alle Hulde» Publiekstheater: «Groot en klein» Tejater kaffee Het maandelijkse tejate-'- zondag 22 maart om 15.( Studio-zaal wordt ditmaal l gevuld door een optreden van L da’s Toneel, dat de komedie «De Po lyester Polka» van Dimitri Frenkel Frank zal spelen. Onder leiding van de Het werk van deze schrijver fascineert de Jace van de leden van het Kollektief binnen de kontekst De Polyes 1 Poppentheater \vandenBrekd Muziek voor een piek L Brecht- programma Kabaret «Nar» Koffiekonsert 'SntToT- Freek de Jonge Studio Sylphide Nelleke Burg VBBKZN in Schouwburg- galerie Bliispel:«Wat doen we met Jenny Donderdag 12 maart 1981 pagina 13 M A:3 de zal 4 EJ 1 MMWR Zondag 15 maart in fe pauzefoyer VERLOVINGSRINGEN voor een gouden toekomst Stads- illende voor- t programma ling van tijd in- Con- Bank agels, door I korte aart worden s Hobotrio. maakt Juwelier - Horloger SCHOUWBURGRING 27 i de het oudere leerlingen -wikkeld, v loet haar wc iheid. Har ig van iok de «Sequenza III» leiding van lals in deze «u. Even- uiv rlrisar icert begir >yer van /oor een klassic..., j e door de wat c zullen worden. Roomtruffels 250 gram voor Rumbonen 100 gram voor Alles uit eigen atelier Monumentenstraat 4 (zijstraat v.d. Heuvelstr.) Tilburg Het filmhuis toont op w uur «Elis «Protes voortgezet, ten van de 2 temisch in de foyer van toelichting op door Drs. 22.30 uur. itie «De en eigen Donderdag 19 maart sp; Een stukje van de were leerd door Cees Linnebar en Henk Batenburgh. «Een stukje van de wereld» is gramma over twee vrouwen op zc hulp, over medemensen, patiënter het mensel «Wat doen we met Jenny?», een dolle komedie gesel zaterdag 14 en zaterdag 21 maart om 20.15 uur in de s met in de hoofdrollen Josephine van Gasteren en Enny Meunier, humor, puntige, soms wrange dialogen en kernaehtige uitspraken. itgebreide A la nomie en vak- garant voor een Feydeau (1862-1921) schreef zijn stukken zo dat ze pasten in de vermaakindustrie en opvoeringstraditie van zijn tijd. Schertsend nam hij de burgerlijke moraal, het liefst de herkenbare dubbele moraal, op de hak. Iedere rechtgeaarde burger onderwierp zich aan die dubbele moraalmen erkende het huwelijk, maar probeerde tegelijkertijd van een bewegende wereld. De ekonomi- F sche krisis, de strijd om de macht, het fa- 11 scisme, onderdrukking, oorlog. Allemaal r kernthema’s inhet werk van Brecht en stuk r voor stuk zakendie deze toneelgroep sterk r bezighouden. 1 Alexandre Hrisanide. Het concert begint om 12.30 uur in de pauzefoyer van de stadsschouwbut en is voor een vrijwillige bijdrage 1 beluisteren. Er is ook een crèche. t Op woensdag 18 maart brengt pop pentheater De Trekwagen uit Doetin- chem in de Studio-zaal om 14.30 uur het spel «Het Feestkanon». Een zeer vrolijk poppenspel met grote poppen voor de jeugd van 4 tot en met 12 jaar. In het groot spektakelland wordt feest ge vierd. De vraag is wie er het grote ge heimzinnige feestkanon mag afsteken. Tsje Iedereen wil dat natuurlijk, maar er vinden het allerlei avonturen plaats. Uiteindelijk gaat het kanon af en komt er iets heel anders uit, dan jé zou verwachten. Anne Haenen, sopraan. De voorstelling is ontstaan op basis van gebeurtenissen uit het leven van t vrouwen, Katy en Elma. Beiden met zelfde fysieke klachten die uiteraard oorsprong vinden in psychische en socii moeilijkheden. Na vele malen geopereerd te zijn bleek dat Elma het gezins- en huwe lijksleven niet aankon. Katy heeft zich door haar impulsieve en agressieve over houding geïsoleerd en kan de eenzaamheid blemt Brabants Stichting >urg het nieuwe Hans S. ie Aker (cc spelen ir quatre» rabants Con- i iviuing van Kultureel Sentrum ver- woensdag 18 maart om 20.30 lisa vida mia» van Carlos 3 13 «Alle Hulde» is de titel van het nieuwe kabaretprogramma van Rients Gra- tama. Het is het eerste solo-pro- gramma van Rients Gratama sinds zes jaar. De ar de kabaret zich heen, kreeg om Hulde» komti Op vrijdag 20 maart te 20.. het Kultureel Sentrum h. theater te zien met hun I duktie «Projekttheatei Feydeau». tie en z:waartillende moraal te doorbreki Ik ga uit van de aangeboden ruimte, van lm - materiaal en vanuit de konfrontatie met F publiek, meestal in een wisselend proces»te bre «Belangrijk is het, vragen te vinden waarop Bram Geerlings werd in 1954 geboren en de ve.w. jouw antwoord net zoveel waarde heeft als volgde aan de kunstakademie, de opleiding warde ~- dat van iemand anders». Een statement monumentale vormgeving en technieken, traal. van beeldend kunstenaar Bram Geerlings Van hem waren video-tapes te zien in o.a. van “La die over zijn manier van werken het vol- De Appel in Amsterdam en het Bonnefan- het Pran gende zegt: «Mgnakties en installaties zjjn tenmuseum; akties en installaties in ’t «Mijnhee een onderzoek naar onderwerpen die mij Hoogt te Utrecht, Acahall in Amsterdam, bezig houden. Ik probeer door het aan- schilderijen in het Stedelijk Museum, spreken van meerdere zintuigen mensen Geerlings werkt in de monumentale sektor direkt en indirekt via suggestie en aanbod en agit-prop samen met het beeldend kur van associaties te bereiken. En door de stenaars-kollektief Kukeleku in Am- vraagstelling gedeeltelijk om te zetten in sterdam. 2 maart 1981 pagina het huwelijk, maar probeerde tegelijkertijd j te ontsnappen aan de knellende huwelijks- J band door een minnaar of minnares te ne- men. Persoonlijke drijfveren telden niet, kwamen ze evenwel aan de oppervlakte dan werden ze door de heersende normen in de kiem gesmoord. Deze 19e eeuwse burgermoraal eiste slachtoffers. Met name degene die zich bewust is van eigen prin cipes raakt verstrikt en verward in een net van leugens en onwaarhedendenken en handelen lopen dan niet meer parallel, ver oorzaken een friktie die uitmondt in een onmacht tot het nemen van beslissingen en initiatieven. Iets vieren in specialiteitan-restaurant ALBERTVILLE voor tafels in gezellig familiever band zakenlunch, diner recepties, bruiloft familiediners enz. Want onze zeer uitf, carte-kaart, gastronc manschap staan geslaagd geheel. Wild- en vele andere specialiteiten Alphensebaan 14 Chaam, tel. 01619-1586/2113 Zeer ruime parkeergelegenheid Ook in maart zijn er weer konserten in de serie «Muziek voor een Piek». Deze korte konserten voor de aanvang van de voorstel ling zullen plaatsvinden op vrijdag 13 en vrijdag 27 maart, steeds van 19.30 tot 20.00 uur *n de foyer van de schouwburg-zaal. De konserten in de maand maart worden MB* verzorgd door het Brabants Hobotrio. Voor de korte konserten maakt het JMDL trio een keus uit werken van Mozart. Ba- dings, Jacob en Bresden. 0®** De konserten in de serie «Muziek voor een SLJMK Piek zijn een initiatief van het Buma-fonds. Toegang: vrijwillige bijdrage (bv. één piek). Feydeau verbergt deze essentie achter een franje van sociale kritiek op zeden en ge woonten van zijn tijd, die voor de heden daagse toeschouwer minder interessant is. Zijn toneelfiguren zijn ons vreemd en de vaudeville-vorm die hij zijn stukken mee gaf, kwam voort uit de eisen van zijn pu bliek. Het ging het 19e eeuwse toneelpu bliek om show, de kermis, en de ironie op eigen zeden en gewoonten werd in deze een materiaal-vertelling mijn eigen preten- feestverpakking als strelend ervaren. tie en zwaartillende moraal te doorbreken. Door «La Dame de Chez Maxim» te ont- Ik ga uit van de aangeboden ruimte, van het doen van deze versluierende entourage - probeert het Projekttheater het stuk terug te brengen tot zijn tragische essentie. Niet de verwarrende situaties, maar de ver- ,._de mens achter de situaties staat cen traal. Niet de onverwachte aanwezigheid «La Dame» bepaalt de handeling van drama, maar de onmondigheid van .Mijnheer Petypon» tot het nemen van be slissingen. Spelers: Marianne Boyer, Titus Muize- laar, Leo Spekreijse, Wouter ten Pas, Her- iend kun- tie Peeck. Regie: Jan Joris Lamers. Be- in Am- werking: Titus Muizelaar en Jan Joris La mers. Dramaturgie: Dirkje Houtman. est» wordt «Proces in Praag» t. De verklaringen en argumen- _j zes aangeklaagden worden sys- genegeerd of vervormd. Zuidelijk Toneel Globe speelt op vrjjdag 13 en vrijdag 27 maart in de Studio-zaal het toneelstuk «Cécile» van Mia Meijer. De regie is in handen van Paul Vermeulen Windsant. «Dit toneelstuk is gebaseerd op het leven van Cécile Goekoop de Jong van Beek en Donk. Zij schreef de sensationele 19e eeuwse «feministische» roman «Hilda van Suylenburg». Het leven van Cécile de Jong is erg interessant voor een toneelstuk, omdat het raakt aasn een ingrijpende maatschappelijke ontwikkeling: de laat 19e eeuwse industriële revolutie, de opkomende emancipatie, het anti-katholicisme, het literaire v Deze ontwikkeling weerspiegelt zich in het leven van Céci’ konflikt tussen ideaal en werkelijkheid. Centraal in het stuk Cécile en haar zuster Elizabeth en hun beider tegengestel ft io. A tjTj vr., k KfcAj-e s In samenwerking met Het Bra bants Orkest en het T Conservatorium heeft de I. Muziek Evenementen Tilbt 8ste Koffie-concert met i muziek georganiseerd. Leden van het Brabant Orkest voeren van Theo Loevendie «Six Turkish Folkpoems» uit, waarin de sopraan Anne Haenen de solopartij zal zingen. Het ensemble Frans v.d. Wiel (fluit), Clement v.d. Bulck (klarinet), Robert Szreder (viool), Gyözö Harsanyi (cello). Peter de Vries (slagwerk), Ger-- tru Pasveer (harp) en Deirdre sanyi (piano staat onderleidinj Herman Olij. Anne Haenen zal o< solostem vertolken in «S van Luciano Berio. Leerlingen van het Brabants servatorium voeren van Jacques E Two for four» uit voor twee vleu£ die bespeeld worden door Maarten Harteveldt. Bea de Jong, Anja van Harten, Wouter van der Meiden. Jannie Mols (klarinet), Hans Sparla (trombone), Cleem van de Aker (cello) en Ben Weyand (piano) spelen van Wladimir Kotonski «Pour De ensembles van het Brabants servatorium staan onder leiding ZRoombonbon- V boetiek „Tosea” Speciale aanbieding Roombonbons ~l 95 I gesorteerd 100 gram M Het Kollektief Internationale Nieuwe Scène brengt op woensdag 13 maart een speciaal Brecht-programma in de Stadsschouwburg. De voorstelling zal een kollage zijn van teksten, liederen en gedichten van Bertolt Brecht. t werk van deze schrijver fascineert sn van het Kollektief binnen de kontcksi bewegende wereld. De ekonomi- -—isis, de strijd om de macht, het fa scisme, onderdrukking, oorlog. Allemaal kernthema’s inhet werk van Brecht en stuk voorsti bezighc Alle nieuws van lentemode 1981 is nu bij Van den Brekel op de damesafdeling gearriveerd. Daarom is het deze week elke dag kijkdag. Met kojjie, een drankje of een hapje. Temidden van de mooie mode ’81. Kom de lente proeven. Kom kollektie kijken. Dit is een uitnodiging. 10.30 uur is in men voor hun nieuwe produktie. Het stuk het Projekt- is zodanig bewerkt door Jan Joris Lamers' i laatste pro- en Titus Muizelaar dat het niet meer onder eater speelt de authentieke titel gespeeld kan worden. Voor het «overhoop» halen van dit to neelstuk heeft het Projekttheater een goede reden. «De Polyeste r Polka» voortvarend aange pakt. De tekst van Dimitri Frenkel Frank hebben zij zo goed als ongemoeid gelaten, maar uitgaande van die tekst hebben zij naar een eigen situering van de gebeurte nissen gezocht. Het verhaal gaat over de komponist Va renheid, die binnen 24 uur een dzingle moet komponeren voor de reklameman He melsbreed. Door het feit dat alle relaties in het stuk op springen staan en omdat iedereen bij Va renheid binnenloopt, ontstaat er een weer galoze chaos. Een spel waarin niet bij de pakken (in dit geval de kisten) wordt neergezeten. De toegang is gratis. schouwbi. I Het stuk is gebaseerd op de eskapades van een vrouw, die de strijd tegen het ouder worden Is het I heeft aangebonden. zeker, zonder hur Weduwe, twee dochters, goed achtergelaten, eigen huis... nu wil ze wel eens alles doen het juist ironie on wat ze in haar leven als vrouw en moeder niet heeft gekund. Ze schildert naaktdoeken. Twijfel» te noenu drinkt champagne, neemt een minnaar, haalt een jazz-band in huis, leert tap-dansen en „Nar„ za/ jn slagwerk bespelen, veroorzaakt burengerucht, is al gauw de schande van de omgeving en van ex.j)on Quishoc wordt zelfs gearresteerd. Ze lapt het aan haar laars. Wat moeten we aan met Jenny, vragen Empe[eni borg de twee konservatieve dochters zich af. Op zaterdag 14 maart te 20.30 uur zal door Bram Geerlings in het Kultureel Sentrum een performance gegeven worden. Feestelijk uit eten Goed voor U. «Grill Room» Ambassadeur van de Turkse keuken. Waar de Nederlander nog echt kan genieten. geopend vanaf 18 uur, maandags gesloten TELEFOONSTR. 33 (zijstraat Heuvelstr.) tel. 426333 Het Projekttheater heeft «La dame de Chez Maxim» van de 19e eeuwse boulevard- schrijver Feydeau als uitgangspunt geno- Youp van 't Hek, Aletta de Nes en Hans van Gelder vormen samen de kabaretgroep «Nar». Op vrijdag 20 maart om 20.30 uur brengen zij het nieuwe programma «Zon- Studio-zaal van de Stads- Het Nederlands Danstheater donderdag 19 maart in de schouwburg een avondvulT stelling verzorgen. Op het p. staan de volgende baletten: «Opus 10» (choreografie: Nils Christe, muziek: Dmitir Shostakovitch), - Ariadne (choreografie: Jiri Kylian, muziek: Arne Nordheim) en «Psalmensym fonie» (choreografie: Jiri Kylian, mu ziek: Igor Strawinsky). De aspirantengroep van het Nederlands Dansteater, De Springplank, zal het ballet «Opus 10» uitvoeren. Het drie jaar geleden door Jiri Kylian ge maakte ballet «Ariadne» heeft een geheel vrouwelijk bezetting. Het gaat terug op de Griekse en Romeinse mythologie. Igor Strawinsky schreef in 1930 zij «Psal mensymfonie». Een religieus werk op psalmteksten. Jiri Kylians ballet op deze muziek bevat eveneens onmiskenbare reli gieuze elementen. In een regie van Hans Croiset en met in de hoofdrol Petra Laseur, speelt het Publieks- M theater op maandag 16 maart om 20.15 uur in de schouwburgzaal «Groot en Klein»een eigentijds stuk van Botho Strauss. Deze meer in Nederland. Al eerder brachten Baal en Theater voorstellingen van zijn werk. Het Publiekstheater speelt nu zijn nieuwste stuk dat bestaat uit een aantal scènes uit het leven r7 van een jonge vrouw. Deze vrouw, Lotte, is in een echtscheidsprocedure verwtkk verwarring is geraakt. Een vakantiereis naar Marokko doe*u zij wordt zich eens te meer bewust van haar eenzaamhviu. Eenmaal terug van vakantie doet zij nog een wanhopige poging om in kontakt te komen met haar man Paul Liga, die haar definitief afwijst. Lotte vertrekt en zoekt vrienden en familie op, bij wie ze tevergeefs stcu.. probeert te vinden. Dan ervaart Lotte de totale verlatenheid aan den lijve. speelt theaterkollektief De Bloemgroep in het Kultureel Sentrum rereld», een programma over ontsporen en aanpassen, gestimu- bank en gespeeld door Trudy Derksen, Ellen Verhey, Ria Elmers s een pro- die daar het gevolg van is niet meer aan. Via ima over twee vrouwen op zoek naar scènes, liedjes en verhalen wordt het pu- over medemensen, patiënten en the- bliek gekonfronteerd met flarden leven van over schijn en werkelijkheid van beide vrouwen en hun omgeving waarmee moeder elijk gedrag. ze in konflikt zijn gekomen. vonete aktei De Rotterdamse Bloemgroep maakt haar het festival v stukken zelf door middel van improvisatie, “Ehsa, vida twee op basis van literatuur, naar aanleiding van PnJs voor de st de- verhalen van deskundigen of zoals in deze I hun produktie van gegevens van haarzelf. Even- ?eglecen Carl°l S.aUra: ciale als de produkties die zij in het verleden Teo Esca™lU; decors: Antomo Behzon; bracht (o.a. over werken en werkeloos- montage: Pablo G del Arno; muziek: Enk heid, sexualiteit, emancipatie, de gezond- Satl<r; PJ°dukt>e Elias Querejeta Met Fer- heidszorg) gaatEen stukje van de wereld» nando Geraldine Chaplin Anna Tor- -v»r de oorsprong van persoonlijke pro- rent’ .N°™aP Bnskl'Mes,res’ Onder leiding van de Israëlische diri gent Yoav Talmi geeft Het Brabants Orkest op vrjjdag 20 maart om 20.15 uur een konsert in de schouwburg-zaal met als soliste de violiste Masuko Us- hioda. Op het programma staan de volgende werken: «Symfonie no. 9 voor strijkorkest» van Badings, «Eerste vioolkonsert» van Bruch en M «Achtste symfonie «Die Englische» van Dvorak. S Dirigent Yoav Talmi opent het konsert met B het werk van een Nederlander: de negende I Symfonie van Henk Badings voor Strjjkor- M kest. Masuko Ushioda speelt hierna het Eerste Vioolkonsert van Max Bruch. Antonis Dvorak was een Tsjech, die zijn landsaard met al zijn folklore en volks melodieën en -ritmen in al zijn werken ken baar maakt. In deze thans uit te voeren Achtste Symfonie vindt men de ongekom- pliceerde muzikant terug, genietend van zijn eigen invallen, geïnspireerd op «zijn» 19e eeuwse industriële revolutie, volksmuziek. iteraire verzet van de Tachtigers. Vanaf 19.30 uur zal in J lécile de Jong als een voortdurend schouwburgzaal een U™ t stuk staat de verhouding tussen konsert verzorgd worden ïld verlopende huwelijk. ques Maassen. Elisa, vida mia» De zestigjarige Luis heeft zich terug- getrokken in een afgelegen huis waar hij bezoek krijgt van zijn dochter Elisa. Luis heeft lang geleden zijn vrouw en twee dochtertjes verlaten, zonder enige uitleg te p. geven. Elisa van haar kant bezoekt haar vader op het moment dat zij na zeven jaar huwelijk definitief breekt met haar echt- genoot. Deze ontmoeting tussen vader en dochter leidt tot een stroomversnelling van herinneringen, waarin werkelijkheid en verbeelding over elkaar heen schuiven. De vader schrijft een roman over zijn dochter en hun onderlinge gesprekken krijgen een plaats in zijn manuscript of vloeien er soms uit voort. In deze wereld van herinnerin gen, herontdekking van vervlogen ge beurtenissen en nieuw beleefd verleden is het mogelijk dat Fernando Rey (de vader) in heden en verleden er even oud uitziet en dat Geraldine Chaplin zowel Elisa, als de ;r van Elisa is. Fernando Rey, de fa- sur.van Luis Bunuel, werd op van Cannes voor zijn rol in i mia» onderscheiden met de beste akteur. Onder auspiciën van de Stichting Muziek Evenementen Tilburg zal er op zondag 15 maart om 12.30 uur in de foyer van de Stads schouwburg weer een koffiekonsert afgelopen jaren verzamelde plaatsvinden. Dit keer wordt dat een avant- ■etier steeds jong talent rond garde konsert, dat verzorgd wordt door en- zich heen, dat bij hem volop de kans sembles van het Brabants Orkest en het kreeg om zich te presenteren. «Alle Brabants Conservatorium. Hulde» komt op vrijdag 13 maart in de In het eerste gedeelte van dit Stadsschouwburg. zullen ensembles van het F Over de inhoud van dit programma is nog servatorium optreden, niet zoveel bekend. Het is een volwaardige Vervolgens spelen ensembles u~* n one-man-show, waarin Gratama zich op- bants Orkest «Circles» van Berio en nieuw zal laten kennen als een sympathiek Turkisch Folkpoems» van Loevendie. entertainer, naar wie het publiek met veel ensembles staan onder leiding van Hermj plezier zal kijken en luisteren. Olij en aan dit gedeelte van het konsert zm meegewerkt worden door de sopraan Anne Haenen. Vorig seizoen bracht Freek de Jonge zijn ;s van het Bra- eerste soloprogramma «De komiek». Een Berio en «Six programma, dat zeer enthousiast ontvangen De werd. Dit seizoen speelt Freek solo verder in nan "De Tragiek». Een schitterende voorstel- za] ling, die in november al in Tilburg te zien was. Mede gezien de grote belangstelling komt Freek de Jonghe op dinsdag 17 maart nog een keer met «De Tragiek» in de Stads schouwburg. TlllfkG orklrk Over de programma’s van Freek de Jonge JUIUS V1U13UI SUIU valt eigenlijk weinig te vertellen. «De Tra- Jules Croiset heeft naast zjjn werk- giek» is een flitsende voorstelling, waarin zaamheden in de artistieke leiding van Freek de Jonge ruim twee uur op het toneel het Amsterdamse Volkstoneel tijd in- bezig is, zonder zich van het publiek eigen- geruimd voor één soloproduktie: «De Uik veel aan te trekken. Zachtmoedige» van Dostojevski. Jules Croiset, die hiermee zijn 25-jarig to- TP11 neejjubileum viert, brengt dit stuk op T lal FC K donderdag 19 maart om 20.30 uur in Een kombinatie van zowel als ^de ga|erie VJ de Studio-zaal van de Stads- kommercieel sukses komt in de muziekwe- burg zijn van schouwburg in een nieuwe bewerking reld niet zo vaak voor. Toch is er sinds werken van lede en in een nieuwe vormgeving. twee jaar een groep in Nederland die op ging van Ber Dostojevski zei in zgnvoorwoord over het beide telTeinen zeer h scoort. het en. ^ufd.Nedcr;_; stuk het volgende: «De Zachtmoedige» is semble Flairck o zond 22 mart ft dit hee| een fantastische voorstelling, maar tegelg- unieke ensemble. dat bestaat uit Silvia (grafie kertijd hoogst realistisch van inhoud^ Stel Houtzager, Hans Visser, Peter Weekers, Het is U voor: een man, wiens vrouw zich een Annet visser en Eric visser een konsert in naar buiten tQe paar uur tevroren van het leven heeft be- de schouwburgzaal van de Stads- Op de ekspositie zal werk hangen van de' roofdI door uit het raam te springen, staat schouwburg. De vier jonge musici wisten volgende kunstenaars: Lily van der Stok- voor de tafel, waarop zy ligt opgebaard. Hij nagenoeg alles te bereiken wat er in muzi- ker. Joop van Rijsbergen. Henri Titselaar, is helemaal in de war en heeft nog met de kaal Nederland mogelijk is. Zij ontvingen Rudi van Dijk. Bart van Belkom, Henk van telirden^^ e8en^eid gekad zljn 8edachten Van Conamus de Zilveren Harp als aan- der Heyden, Antontvan Lieshout, Mieke 5 moedigingsprijs en voor hun eerste lang- Burgers-Witteveen, Ruud Harmsen, Wy- speelplaat «Variaties op een dame» de pro- nand van Lieshout, Tonny Landsdaal, duktieprijs van een van de oir- -* De afdeling ballet van Studio Sylphide zal op zondag 15 maart om 14.30 uur in de schouwburg-zaal een balletvoorstelling ver- steun en begrip zorgen. Wegens het sukses van de uitvoering in 1979 heeft men besloten dit seizoen twee keer een voorstelling te brengen. Aan deze 300 leerlingen en de choreografieën werden gemaakt door Nelly van Oers van Poppel en jaterkaffee op Annemie Horsten. .00 uur in de Voor de Pauze zullen de dansen groten- helemaal deels door de jeugd vanaf 4 jaar verzorgd n het Bre- worden- Alle dansen voor de pauze zyn - - geënt op het thema Frankrijk: dansen als Follies Bergères, Michel Fugain en de can- can zullen u geheel in de Franse sfeer bren- 8 sen welke JJ- verzorgd z De Nieuwe Komedie speelt in een regie van Hartmut Alberts op dinsdag 17 maart in de Studio-zaal van de Stads schouwburg «Proces in Praag» en -Protest» van Vaclav Havel. «Proces in Praag» is een toneelvoorstelling van o.a. een rechtszitting. Een proces. Te recht staan zes mensen, inwoners van jecho-Slowakije en leden van de VONS, t komité dat zich inzet voor de men senrechten in Tsjecho-Slowakjje. Een van de aangeklaagden is Vaclav Havel, een to neelschrijver. De Nieuwe Komedie onderbreekt «Proces in Praag» door het spelen van «Protest» een eenakter van Havel. Hierin laat hij op sprekende wijze zien dat «stil protest» en «openlijk protest» enorm ver uit elkaar lig- Drie Nederlandse groepen zullen het pop- konsert op zondag 15 maart in de Studio- zaal van de Stadsschouwburg verzorgen: The Articals, De Kewi’s en Monomen. Vanaf 20.30 uur spelen «The Articals», een nieuwe groep uit Oirschot en Tilburg. De groep brengt voornamelijk new wave-mu- ziek dat ondersteund wordt met een unieke CUCFISIKIS Van 21.30 tot 22.30 uur kunt u getuige z(jn fAor|cf kOnfnr van een optreden door «De Kewi’s», be- 1V<111^111 V<11V I staande uit Kees Maas (zang, dans en orgel) en Willem Wisselink (zang, dans en gitaar). Hun repertoire bestaat helemaal uit eigen werk (pop en ballades). Na «De Kewi’s», om ongeveer irg volgt een optreden door de formatie te Monomen»een nieuwe groep met een geluid. One-woman-show Nelleke Burg is ons land al lang geen onbe kende meer door haar optredens naast «grote namen» als Robert Long en Rients Gratama en door haar radio- en T.V.-optre- dens. Dit seizoen staat ze voor het eerst al leen op de planken. Op zaterdag 21 maart om 20.30 uur brengt zij haar eerste one-wo- man-show in de Studio-zaal van de Stads schouwburg met medewerking van een kombo o.l.. Henk Spranger. Persiflages en imitaties, mooie liedjes en konferences zijn de ingrediënten van haar eerste solo-programma, waarin de toe schouwer verrast zal worden door onaange kondigd bezoek» van internationale en na- tinale koryfeeën als Nina Hagen, Diana Ross, Kate Bush, Japserina de Jong e.d. mhmHBI terdag 14 en zaterdag 21 maart om 20.15 uur in de schouwburg-zaal gespeeld wordt ^erTwOfd» ^indeSt'u, et in de hoofdrollen Josephine van Gasteren en Enny Meunier. Het stuk zit vol schouwburg imor, puntige, soms wrange dialogen en kernachtige uitspraken Wat is een kabaretprogramma zonder - -ïbaseerd op de eskapades van een vrouw, die de stnjd tegen het ouder worden Is hel drammerig< belweterig en -o--onden. zeker, zonder humor en relativering? Of is ’-ee dochters, goed achtergelaten, eigen huis nu wil zewel eens alles doen het juist ironie om je programma «Zonder ui nacu* leven als vrouw en moeder niet heeft gekund. Ze schildert naaktdoeken, Twüfel» te noemen7 .u- neemt een minnaar. haait een jazz-band in huis, leert tap-dansen en dit pr mmat onder veroorzaakt burengerucht, is al gauw de schande van de omgevingen van ex_Don Quishocking pianist Pieter va, --eerd. Ze lapt het aan haar laars. Wat moeten we aan met Jenny, vragen Empelen forg staan voor een avom scherp en gedegen kabaret. j-.Erie van de stadsschouwburg Til- 5 maart tot en met 5 april .eden van de VBBKZN (Vereni- eroeps Beeldende Kunstenaars Nederland) te zien. De tentoonstelling geheel bestaan uit werk «achter glas» aflek, tekeningen, enz.). is de eerste keer dat de VBBKZN zich ■r buiten toe presenteert. L’e zal werk hangen s: Lily p de eksposit ilgende kunst ker. Joop van 1 Rudi van Dijk, Bart van Belkom, Hen! der Heyden, Antony van Lieshout, h' Burgers-Witteveen, Ruud Harmsen, - --nand van Lieshout, Tonny Landsc^., r platenartiesten in Nederland: de Edison. Riki Schellart en Niels van Spaendonck. De galerie van de Stadsschouwburg is van maandag tot en met vrijdag geopend van 11.00 tot 18.00 uur en tijdens alle aktivi- teiten in de schouwburg-zaal.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1981 | | pagina 13