c< 1- 1 Ir F 5^ fsWês •r 30 SHKWMEKj' Van 22 j Kultureel pier» te zien, beeld te g— papier als zelfsL Daarnaast wordt i de hernieuwde bet papiermaken. 69- 395- Massaspektakel in Stadsschouwburg dxtuoorst slaapwinkel schouwburgring 25, tilburg tel. 422122 IsttoflEX Tilburgse Operette Vereniging speelt en zingt «Die Csardasfürstin :s-S3-ï£-'g3 .....r^s~..-.-.-.s sfis ss ssjts srss~ ~rss r-s sg?ï2 s sJsJ^J'l.-ssUsJvjs^UsspJ s sLsjUssi? iw«» ita<ne< ••Boesschoten ^hoefstraat 145,tel.013-432163^ Hebt U wel eens volmaakt geslapen NluneV00r Vovtón.«'*““n'b" I Donderdag 22 januari 19«1 pagina 13 DE TILBURGSE KOERIER Nederlands Danstheater Filmhuis Kinderfilmhuis einder V2000, letamax Wooltown gever Veel ie Tentoonstelling papier Jazz Band f in den Hemel Nationaal Ballet van Senegal Tentoonstelling kleur-litho’s anuari t/m 22 februari is in het 'I Sentrum een tentoonstelling kleur-litho’s van Herman ces van de; een gezell. muziek m danslief Theatergroep Kiss met de produktie «Bon beau cher» jm 14.30 uur in n het Kultureel ,.g ik weer op de v1 Kachyna eren van Solovoorstelling «Doyd Sivers» geleden werd be- trbereiding van c per ween koorleden werken 120 mee. De irstin» v™ ge maak )er Bet ilbur i op jrette itifür- operette houdt is te danken aan de irzitter van de vereniging, is daar zeer FEESTELIJK UIT ETEN GOED VOOR U Turks-restaurant «Grill Room» Waar de Nederlander noch echt kan genieten. geopend vanaf 18 uur, maandags gesloten TELEFOONSTR. 33 (zijstraat Heuvelstr.) tel. 426333 Op donderdag 29 en vrijdag 30 januari brengt theatergroep Kiss haar nieuwe produk tie -Bon beau cherin het Kultureel Sentrum. Een engelstalige voorstelling in een regie van Jean-Pierre Voos. Aanvang beide dagen 20.30 uur. Op vrijdag 23 janus brengt de akteur Peter auspiciën van het Wespeth Sivers» in het Kultureel i Sivers verschi' jofdstad ofessio- t voor >otte van mensen verz jofdstad instr komstig van het leidingsorkest, dat best; gen en docenten van Conservatoriur ziekschool. Van 22 jan KultureelI te zien van Geerdink. In het werk van Herman Geerdink speelt de techniek van de steendruk een zeer grote rol. De komposities zijn eenvoudig, meest al enkele op elkaar lijkende voorwerpen op een dessinachtige onder- of ach tergrond. De voorwerpen wekken op het eerste gezicht associaties met banale din gen. Door de wijze waarop Geerdink in de gekompliceerde lithografische techniek tot uitersten gaat van moeilijk te drukken tusche, beheerst getekende krijtlijnen tot agressieve inktvlekken en spatten krij gen de voorwerpen een geheel eigen vi suele betekenis. Ook haalt hij dingen uit zijn verband en geeft ze een andere beteke nis, waardoor er een geheel nieuwe kijk op iets vanzelfsprekends gepresenteerd wordt. Zijn stijl van werken roept associaties op met de jaren 50. Een sfeer die doet denken hoe in die tijd de woonkamers werden inge richt met kitscherige dessins. kan worden gewicht en de i de slaper. fjg tecn/som Iets vieren in specialiteiten-restaurant ALBERTVILLE voor tafels in gezellig familiever band zakenlunch. diner recepties, bruiloft familiediners enz. Want onze zeer uitgebreide la carte-kaart, gastronomie en vak manschap staan garant voor een geslaagd geheel. Wild- en vele andere specialiteiten Alphensebaan 14 Chaam, tel. 01619-1586/2113 Zeer ruime parkeergelegenheid In de Nederlandse ballettraditie neemt het Danstheater een vooraanstaande plaats in. Het is modem, eigentijds zo U wilt. Het gezelschap zal op donderdag 29januari om 20.15 uur in de schouwburg een avondvullende voorstelling verzorgen. Op het programma staan ditmaal «Dream Dances» in een chor op muziek van Luciano Berio, «Say Bye-Bye», choreografie datenmis», choreografie Jiri Kylian, muziek Bohuslav Martir «Dream Dances»: volksmuziek en volksdans NDT’s artistiek direkteur Jiri Kylian. Het mees dat rechtstreeks is geïnspireerd door volksdans «Say Bye-Bye», in een choreografie van Williar dit moment informatie. «Soldatenmis»Martinu spanningen in Europa en van Kom kijken bij Juwelier - Horloger 'fyebers ^Schouwburgring^T/niburg^J jari 1981 pagina 12 -- het natuurlijk nooit. De Hoe Operette is nu eenmaal een profe nele instelling. Als een pluspunt de T.O.V. wil ik wèl de groc“~ ons koor noemen. Bijna 70 tegen ruim 20 van de Hoe Operette. «Ons geluid is daarom wat voller... massaler zou ik willen zeg gen. De decors die de T.O.V. gebruikt zijn overigens dezelfde als die van de Hoofdstad Operette». Dit jaar zal het de zeventiende keer zijn, dat de artiesten van het Nationaal Ballet van Senegal op toemee gaan. Op zondag 1 februari brengt de groep in de Stadsschouwburg een zeer authentiek, folkloristisch, Afrikaans programma. Het gezelschap, dat onder leiding staat van Maurice Sonar Senghor, maakte in 1961 de eerste internationale tournee. Sindsdien heeft de groep zo’n drie miljoen kilometer gereisd door de hele wereld en bijna 3.500 voorstellingen gegeven. Senghor is erin geslaagd een onvervalst Afrikaans theatervoorstelling te maken met gebruikmaking van moderne technieken. Overal in Senegal heeft de leider van dit gezelschap folkloristisch materiaal opgespoord. Vervolgens werd een keuze gemaakt uit zang, dansen legendes, die de theaterbezoeker een goede indruk geven van de betekenis van de Senegalese folklore. Het Nationaal Ballet van Senegal bestaat uit veertig artiesten, waaronder twaalf danseressen. Een Lattoflex bed is dan ook veel méér dan alleen maar mooi om te zien. Het is het enige bedsysteem wat zorgt voor een korrekte slaaphouding. Wij demonstreren u graag de werking van het unieke Lattoflex bedsysteem. Kom even langs. Dan kunt u ook zien dat Lattoflex bedden maakt voor elk interieur, in elke stijl. Op zaterdag 24 januari geeft de Tilburgse Operette Vereniging de eerste uitvoering van «Die Csardéfürstin». Ongetwijfeld is de grote zaal van de Stadsschouwburg tot en met de laatste plaats uitverkocht. Als oudste operettevereniging in Tilburg kan de T.O.V. rekenen op een kritische, trouwe en vooral grote achterban. -Dat het Tilburgse publiek zo van er J. van Belkom, vooi Tejaterkaffee ad.,Ktt flilS gratis- een Na afloop van de voorstelling, die be gint om 20.15 uur, wordt in de foyer van de Stadsschouwburg nog een dans avond gehouden. Een stijlvol vervolg op een operette, die volgens de heer van Belkom niet anders aangemerkt kan worden als «absolute topklasse». Als L' zich er van wilt vergewissen dat dat in derdaad zo is, zult U er toch echt vlug achteraan moeten gaan. Toneelgroep «De Sirkul» Daar draad het o"^our) 'an «af gespeeld wordt. heeft men Vt°Xid de vrouwen m de t stof. Op woensdag 28 januari zal om 20.30 uur in het filmhuis van het Kultureel Sentrum voor aanvang van de hoofd film «Die Linkshandige Frau» van Peter Handke (BRD, 1977), de doku- mentaire «Berlin, Sinfonie einer Groszstadt» van Walter Ruttmann uit 1927 vertoond worden. Een bed moet er niet alleen mooi uitzien. Ook moet het uw lichaam, vooral uw wervelkolom en spieren, de mogelijkheid geven om te kunnen ontspannen. Veel bedden zijn daar te zacht voor. Of te hard. Alleen Lattoflex maakt be de vering volledig 1 aangepast aan het lichaamsbouw van Dat het Tilburg T.O.V.», de heer, beslist over. «De kaartjes zijn in een mum van tijd de deur uit. En we verkopen ze in eigen beheer» Het staat voor hem dan ook vast dat de zaal ook op 30 januari weer volzit. Als dan laat op de avond het doek is gevallen, moet Tilburg weer twee jaar wachten op de T.O.V. Vast en zeker wachten vol spanning, want in 1983 wordt het vijfenveertigjarig bestaan gevierd. Met een operette uiteraard :horeografie van Jiri Kylian en f e William Forsythe en «Sol- lohuslav Martinu. s zijn belangrijke inspiratiebronnen voor ;st zichtbaar zijn ze in «Dream Dances», ismotieven uit een groot aantal landen, im Forsythe. Over deze dans ontbreekt op Bon beau cher In deze produktie gaat het om de verschil- J lende indrukken van negen mensen, die in de geschiedenis, in de literatuur, in ver schijnselen van de hedendaagse samen leving en in hun hart naar de betekenis van de Graal hebben gezocht. Tegen deze inhoudelijke achtergrond is de produktie van Kiss een interessant samen gaan van verschillende theaterdisciplines geworden. Deze multinationale groep, maakt gebruik van ongebruikelijke dans vormen, originele songs, live music en een surrealistische beeldentaal. En dit alles met elkaar verbonden met klassieke eenvoud. |4 de Studio z» srian en ^°een tbea^6 üte) «tijk»- he\etnaa' Se ■M|| viek va..-— *n’ 17 deStadsschouwb^R schreef zijn «Soldatenmis» in 1939. het jaar van grote politieke Q|y ff|p]R-StlOW 1980 Gilbert Bécaud heeft als bijnaam -Monsieur 100.000 Volt» en die heeft hij dubbel en dwars waargemaakt. Hij is één brok muzikale dynamiek, we reldberoemd en één van de grootste vertolkers van het chanson. Op zaterdag 24 januari om 20.15 uur brengt Bécaud zijn prachtige, zijn al lerlaatste show Olympia '80 in de Stadsschouwburg. De regisseur van dit massaspektakel is de heer Leen Wessels, die in het ver leden verbonden was aan de Stads schouwburg. De choreografie werd "“rzorgd door Toos Mutsaers en de instrumentale ondersteuning is af komstig van het Tilburgs Bege- leidingsorkest, dat bestaat uit leerlin- - het Brabants tm en de Tilburgse Mu- «Karaxü» uit Chili een voo.rS“" SUdsschouwburg’ dio-za». vertolkt de CMti gebruik maakt va strumenten. «Die Cstirdtifürstin» is de bekendste operette van de Hongaarse komponist Emmerich Ktilmtin. Het werk ver scheen in 1915 en in de daaropvol gende periode, die duurde tot 1921, werd het bijna vijfduizend maal opge voerd. Frans v.d. Hoven, de dirigent van de T.O.V., bij wie de algehele muzikale leiding berust, schrijft over «Die Cstirdtifürstin» in het programma boekje: «De melodieën uit dit werk zijn zó onvergankelijk, dat zij door de jaren heen nog niets van hun aantrek kelijkheid hebben verloren. Het be roemde «Schwalben-duet» en het «Tanzen möch’ich», om er twee te noemen, zijn van ’n dusdanige schoonheid en liggen zó goed in het gehoor, dat de meesten onder U ze zó zouden kunnen meezingen». Hoofdpersonen in het verhaal van de Cstirdtifürstin zijn de zangeres Sylva Varescu (gespeeld door Thea Ver meulen - Peek) en Edwin Ronald (Ben van Bladel). Zij houden van elkaar en willen trouwen. De vader van Edwin Ronald, de vorst Leopold Maria (ge speeld door Jan van Belkom) is echter tegen dit huwelijk. Hij wil zijn zoon laten trouwen met de Comtesse Stasi (Elly Groenen). Aanvankelijk lukt het hem de twee ge liefden van elkaar te scheiden, maar op een groot bal ontmoeten zij elkaar weer. De ontwikkelingen volgen el kaar dan in snel tempo op en uiteinde lijk komt alles toch op z’n pootjes te recht. Massaal Ongeveer een jaar gonnen met de voor uitvoering. Minstens 2 uur werd er alleen al door de 701 gerepeteerd. In totaal mensen aan de uitvoering keuze voor «Die Cstirdéfürstin» was een gezel toen al een jaar daarvoor gemaakt, muziek ma: vlak na de uitvoering van Der Bettel- dansliefhebt student». Men was er bij de Tilburgse Hemel, b Operette Vereniging al van op de JazzBanc hoogte dat ook de Hoofdstad Operette Van toepassi een uitvoering van «Die Cstirdtifür- op hOge pr stin» zou komen geven in Tilburg. De dagmiddag tijd tussen de twee uitvoeringen was jazz-happening, waar echter lang genoeg en het werd zo ook kinderen is gerekend, een beetje een uitdaging. De heer Van terecht in de speciaal Belkom «Helemaal vergelijkbaar is richte speelzaal. Woensdag 28 januari on het kinderfilmhuis van h Sentrum «En toch spring I balk» van de Tsjech Karel K (1970) gedraaid voor kinder 8-12 jaar. Adam, een jongetje van tien jaar, woont met zijn vader, moeder en twee zusters in een klein dorp. Evenals zijn vader wil Adam paardendresseur worden. Hij oefent om zonder hulp op de bovenste balk van de omheining te kunnen springen. Zijn vader kan springen, hij ook mag leren paardrij den. Van het rijden komt echter niet veel omdat hij plotseling kinderverlamming krijgt. Hij wordt geopereerd en moet op krukken leren lopen. Iedereen, zijn moeder en vriendjes, is nu veel zorgzamer voor Adam en helpt hem te leren paardrijden. Door zijn sterke wilskracht slaagt Adam er ook nog in op de bovenste balk te klaute ren. Berlin, Sinfonie balk van de GrOSZStadt ining te kunnen springen. Zijn vader Een dokumentaire over een werkdag in Ber- ft Adam, dat, zo gauw hij op de balk |jjn het eind van de lente. Ruttmann pringen, hij ook mag leren paardrij- was met deze film een van de eersten die “1‘ erin slaagde, aan een film van zuiver do- kumentair karakter een kunstzinnige ge stalte te geven door het toepassen van fil mische middelen, die in 1927 nog geheel nieuw waren zoals een snelle, scherpe montage, ongewone camera-instellingen en een tot het eind toe volgehouden ritme. Die Linkshandige Frau Het verhaal zou men in drie zir1- vertellen: een vrouw van even in uc using ----»-« (Edith Cleaver) vertelt haar man (Bruno het programma als afgezant Ganz) dat zij voortaan alleen wil leven. De planeet die hier op aarde het man gaat weg en de vrouw blijft alleen in moet regelen. Zijn observatie.. het huis met haar achtjarig zoontje. Er «ge- en situaties hier op aarde, hegen si beurt» dus niet veel in de film. Handke en geven het aardse bestaan iets vertelt zijn verhaal in kleine alledaagse doorzichti; voorvallen door beschrijvende came- het einde rainstellingen, een doordachte beeldin- schijnhjk)! houd en met personages die afstandelijk heeft de toescl blijven. Handke's geconcentreerde stile- neergezette fij ring vraagt een geduldig en onbevangen A'“ kijken. januari t/m 22 februari is in het el Sentrum de tentoonstelling Pa- t. De tentoonstelling poogt een geven van de mogelijkheden van als zelfstandig beeldend middel. aandacht geschonken aan langstelling voor het (zelf) iari om 20.30 uur Bos, onder etheater «Doyd Kultureel Sentrum. lijnt aan het begin van -1 van een verre -r-..et een en ander ...oet regelen. Zijn observaties van mensen en situaties hier op aarde, liegen er niet om en geven het aardse bestaan iets van een doorzichtige mensenbelt. Wanneer hij aan het einde van de voorstelling dan (waar schijnlijk) terug mag keren naar zijn planeet heeft de toeschouwer een reeks van goed neergezette figuren aan zich voorbij zien trekken, die beurtelings ontroeren of tot lachen aanzetten. 'innen kunnen :n in de dertig Doyd r man (Bruno het pn Aanstaande zondag weer zoals elke laatste zondag van de maand «Dixieland in den Hemel». Van 16.00- 19.00 uur een optreden van de Wool town Jazz Band o.l.v. Piet Vriens mat zang van Hanneke Dirven. Recentelijk werd het 25-jarig bestaan be' van deze band gevierd met een gewel de dig feest in de Stadsschouwburg in ;ek Tilburg; het programma bestond uit optredens van alle ooit bestaanheb- bende formaties. De basis van het suc- ieze band is altijd geweest: op dlige en ongedwongen wijze maken voor luisteraars en ivöbers. Met name in Den bewees de huidige Wooltown id dat deze formule nog steeds sing is en door het publiek jrijs wordt gesteld. Zon dus, gezellige muzikale ling, waarbij ook op uw want die kunnen 11 daarvoor inge- .sgere terecht in de s[ richte speelzaal

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1981 | | pagina 13