c<
tóuoovst
J
30
ers:
2.90
Hier
SThBSSCHüUUBUhG TILBURG
laloflEX
45°
:heek.
n.
boekhandel qianotten
Gehiidsprojekt van
Johan van de Veen
HOI
Globe: «Het Atelier»
«STILLEVEN»
Hebt U wel eens
volmaakt geslapen
Solovoorstelling van
Guido Lauwaert
BENT speelt
«Au bouillon Beige»
NKS
DE TILBURGSE KOERIER
Donderdag 8 januari 1981 pagina 9
ri 1981 pagina 8
(er
r
t:
Jazzkonsert
turbois. Zij
elektronisch
Malcolm Frager
mag l
voor
/potheek bij
;ct past bij
een wille-
Filmhuis in
Op zondag 11 jan
I het Kultureel Ser
b
de
line fout
Leon Van Vliet
v./h.
Stampskonsert
door
Michael Fahres
Heuvel 43
(tussen Heuvel en St.-Joseph st raat)
vraag bij ons advies
Tel. 013-420299
Het
Brabants Orkest
Hoofdhuid-/haarpro-
blemen?
ewicht en de
e slaper.
spaarbank is
er.
iets minder,
aar de bank
>ank.
jebreide
imie en
Sarah
i de
ge-
fasKoon
Jol 9 uur
523-13645
Room truffels
250 gram voor
Rumbonen
100 gram voor
Alles uit eigen atelier
Monumentstr. 4
(zijstraat v.d. Heuvelstr.)
Tilburg
slaapwinkel
schouwburgring 25, tilburg
tel. 422122
Drie pianokonserten van Mozart vormen
het programma van het konse- J~‘
n.
ider
den
17 d’
32 mi
1 vallen
ue ge-
i BENT uit België brengt het zeer bijzondere toneelstuk - Au bouillon Beige op
i, aanvang 20.15 uur. in de schouwburgzaal van de Stadsschouwburg, dat
gelijknamig café.
Oostdui
wordt
Heks o[
januari
vang 16.
•uiteen en
maar ook allerlei
en tijdens alle
seft de
.r akoestis
ik present
nden aan
lianojenl
Popkonsert
«Mecano» en
«Red Dust»
«Jane bleibt Jane»
Kinderfilmhuis met
«Het Roofdier»
Nooy’s
Volkstheater
«Ronde Ka»
Toneelgroep BENT i
zaterdag 10 januari, i
zich afspeelt in het g
«Der kleine Prinz»
«De memoires van
Sarah Bernhardt»
Z
mode met
W allure
vr" Elke week het laatste
nieuws uit Parijs
Koestraat 89, Tilburg
^elefoon 432135
is en heeft de gedeeltes, waar
is in zijn beweringen, weggelaten.
Louis Ferdinand Céline door deze
surde wereld. Guido Lauwaert heeft
zijn theaterstuk een keuze gemaakt u
grote hoeveelheid mater
aandraagt. In
srhaalt Céline via
«schouwer over zijn leven, c
‘n reis langs ellende. Hij trekt lang
l (1914-1900 Ha oriei.
Een Lattoflex bed is dan ook veel
méér dan alleen maar mooi om
te zien. Het is het enige
bedsysteem wat zorgt voor een
korrekte slaaphouding. Wij
demonstreren u graag de
werking van het unieke Lattoflex
bedsysteem. Kom even langs.
Dan kunt u ook zien dat
Lattoflex bedden maakt voor elk
interieur, in elke stijl.
^|tecn/som
Brabants
Conservatorium
«Ronde Ka» bevat liedjes van Louis Da- HlCt DFO jekt
/ids en Margie Moms. Nooy s Volks-
Antigone»
De afdeling muziek en de afdeling dans van
het Brabants Conservatorium spelen, als een
gezamenlijk projekt, in een
der regie van Ton van Burir
zaterdag 10, vrijdag ir
tuari om 20.30 uur in
stadsschouwburg het
Een Griek
t centraal st
van Walter van den
1 je als Nederlander op twee
ïkijken. Voor iemand die in
Op zaterdag 10 januari 20.30 uur zal de kunstenaar Johan van de Veen uit Enschede, in het
Kultureel Sentrum, een geluidsprojekt installeren.
Zaterdag a.s. van 14.00 - 16.00 heeft U
een mooie kans persoonlijk even met
Anton Pieck kennis te maken en zijn
boek door hem van een handtekening
of een eventuele opdracht te
laten voorzien bij
is in het Kultureel Sentrum een solovoorstelling te
«uwaert, die een vertolking geeft van Reis naar het
i de Fransman Louis Ferdinand Céline.
«De memoires van Sarah Bernhardt» is te
zien op dinsdag 13 januari om 20.30 uur in
de studiozaal van de Stadssc'.
twee enige rollen in het stuk zijn op maat
geschreven voor Yvonne Lex en Frans
Maas. Jos van Gorp tekent voor de verta
ling er) regie en het luxueus en sfeervol
dekor is van Andrei Ivaneanu.
Donderdag 15 januari om 20.30 uur is i*
zien van de Belgische akteur Guido Lauw
einde van de nacht», de roman van de
Het Roofdier
Er wordt een schaap vermist; bloedsporen
leiden naar het bos. Dat moet een roofdier
zijn. Een wilde hond, een tijger of mis
schien een wolf? Het roofdier moet in ieder
geval onschadelijk worden gemaakt.
Roland gaat op onderzoek uit en min of
meer bij toeval komt hij oog in oog te staan
ge- met een wolf. Beide schrikken ze. Roland
:hte besluit het dier levend te vangen. Samen
8 met zijn vriend maakt hij een kooi met een
valluik. Alles in het geheim, want niemand
-...«e het weten. Zelfs spijbelt Roland er-
de aanwezig- voor van school,
strikt noodza- Zijn vader gaat ook jacht maken op de wolf,
maar hij is van plan het dier te doden. Om
zich goed voor te bereiden verzuimt hi j van
zijn werk. Zo hebben vader en zoon ineens
X 1 iets samen: ze stellen zich door hun wil het
dier onschadel(jk te maken buiten de
i dorpsgemeenschap. Roland door niet naar
H school te gaan en de vader door niet naar de
fabriek te gaan.
In eenjagershut in het bos hebben vaderen
zoon een gesprek over de twee mogelijk-
- B hcden om de ^"lf k»y' ,e raken. Ze wor-
F den het niet helemaal eens. vader blijft de
nacht in de hut en Roland moet terug naar
huis. Samen met zijn vriend plaatst hij dan
M de vangkooi en stopt er vlees in om de wolf
^B^BL^M te lokken. Kijken wie er eerder is; vader
met zijn geweer óf de wolf levend in de
JBMflF kooi-
het programma van het konsert, dat Het
Brabants Orkest onder leiding van dirigent Dlt Vlaamse stuk van Walter van den bestaat i
André Vandemoot op dinsdag 13 januari in Broeck, kun je als Nederlander op twee vrachtw:
de Stadsschouwburg zal spelen. Als solist manieren bekijken. Voor iemand die in gers
werkt aan dit konsert de pianist Malcolm België kind aan huis is, springt de dubbele dat het een goti
Frager mee. De pianokonserten zijn «Nr. 5 bodem ongetwijfeld onmiddellijk in het het verder kur
Dgr. t. KV 175», «Nr. 20 d kl. t. KV 466» °°g- er een goed VI
en «Nr. 23 A gr. t. KV 488». Vanaf 19.30 Als Nederlander zie je in eerste instantie duur verkop”
uur zal in de foyer een toelichting op dit drie mensen bakkeleien om een erfenis, die den --
konsert gegeven worden door Drs. Jacques
MaasSen.
Hoewel de melodieën eenvoudig aandoen, 0/ /'I I I 11 I L, —11 I Fl I 1 F-
mag men zich niet verkijken of «verluiste- t l U I U f\ cE
ren» op de moeilijkheidsgraad. Afgezi en LJW^FLïjLJ
van het luistergenot is het toch ook een i11iir—ji-xii iir\
vreugde voor de pianist om ze te spelen, en F D v I
het is dan ook een begrijpelijke uitdaging K P\WJ M
voor een solist om op één avond drie van >i_j i_i t_i vaxl_i i_i
deze meesterwerken te kunnen spelen.
taling en on-
Dolly Dots in The
Talk of the Town
iaknnn1?®’ Op zondagmiddag 11 januari komen
s “n Angela. Angéla, Anita, Ester. Patty en (mikt
Ria naar The Talk of the Town met kale
een droomoptreden. Hun
was Tell it all about boys
weten er wat van, hun mant
want ze hebben
pees achter hun
ken er erg hard
J televisieop
orpro~
>pbez
W oensdagmiddag 14 januari om 14.30 uur
brengt het kinderfilmhuis van het Kultureel
Sentrum -Het Roofdier» (1978). Een film
voor de jeugd van 8 t./m. 12 jaar van de
Oostduitser Walter Beck. Dezelfde film
ook nog gedraaid in wükatelier ’t
ip donderdag 15 januari en vrijdag 17
ri in wijkatelier ’t Wandelbos, aan-
5.15 uur.
Daarbij heeft hij getracht de waarde en de
-zan het boek onaangetast te laten.
--F „teel
..impel opgebouwd. Op het toneel staat een
«trvl pn een koker, waarin allerlei stokken.
Die gebruikt hij als rekwisieten en maakt ze
e keer tot verrekijker, de andere keer
■•veer. Achter hem hangt de Franse
een goed symbool van de the
matiek van Célines boeken. Guido
Lauwaerts kwaliteit is dat hij de toe-
erweg. De
kteur is daarom nauwelijks op hem
^passing; hij geeft niet alleen gestalte
ideeën van een ander, maar be-
twt en bekritiseert en geeft ze een
-de. Hij slaagt erin de gevaarlijke tek
sten van Céline integer te maken, door zijn
eigen oprechtheid in te zetten.
uit een klein wegrestaurant, bij moet worden en ontdekken uiteindelijk dat
./agenchauffeurs en handelsreizi- zij het geheime recept voor de bouillon niet
befaamd om zijn bouillon. Zij denken kennen.
ludmijn is en beramen hoe zij Voortreffelijk gespeeld door Annelies
linnen exploiteren (uitbaten is Vaes, Jo de Meijere en Willy van Hees-
Vlaams woord voor) of anders velde, onder regie van Jaak Vissenaken,
ir verkopen, kunnen het niet eens wor- van wiens theaterondememing BENT de
i op de manier waarop het dan verdeeld voorstelling een produktie is.
Een bed moet er niet alleen mooi
uitzien. Ook moet het uw
lichaam, vooral uw wervelkolom
en spieren, de mogelijkheid
geven om te kunnen ontspannen.
Veel bedden zijn daar te zacht
voor. Of te hard. Alleen
Lattoflex maakt bedden waarvan
de vering volledig kan worden
aangepast aan het gev
lichaamsbouw van de
Der kleine Prinz» is een voorstelling voor
jong en oud. Het programma wordt gespeeld
door het Staatliches Puppen-. Pantomi
men- und Schwarz.es Theater Bratislava- uit
Tsjechoslovakije op zondag 18 januari om
14.30 uur in de schouwburgzaal van de
Stadsschouwburg.
Het gezelschap houdt zich bezig met pan
tomime, poppenspel en, zoals in dit geval,
het -zwarte theater-. Dit wil zeggen dat de
spelers helemaal in het zwart gehuld zijn en
dus op het toneel onzichtbaar kunnen wer
ken met hun poppen, die daarentegen van
felle kleuren voorzien zijn.
Het verhaal gaat over een kleine prins, die op
een kleine planeet woont.
De «Reis naar het einde van de nacht» is de
uitzichtloze tocht van Bermuda en Robin- sfeer van het boek onaangetast te laten,
son samen de verpersoonlijking van Guido Lauwaert heeft zijn voorstelling het
Louis Ferdinand Céline door deze ab- simpel opgebouwd. Op het toneel staat ee
--auwaert heeft voor --
^euze gemaakt uit de leSee
materiaal dat de schrij- de ene
ver aandraagt. In een felle redevoering tot geweei
verhaalt Céline via Guido Lauwaert aan de driekleur,
toeschouwer over zijn leven, dat hij ziet als matiek v
rden een reis langs ellende. Hij trekt langs de Lauwaerts kwaliteit is dat hij
iaat- oorlog (1914-1918), de crisis rond 1930, schouwer de emoties toont en la
nstig het kolonialisme en komt tenslotte uit bij de tijdens alle gebeurtenissen onde
nter- sociale ellende in zijn eigen direkte omge- term akteur is daarom nauwelijk
i het ving- Overal ontmoet hij bedrog, kruiperij, van toepassing; hij geeft niet allee
«an. fanatisme en egoïsme. aan de ideeën van een ander,
Vfaj-. Guido Lauwaert heeft zich vooral gericht schouwt en bekritiseert en gee
/las- op wat er voor deze tijd (en voor hemzelf) waarde. Hij slaagt erin de gevaa
isink positief is en heeft de gedeeltes, waar Cé- sten van Céline integer te maken,
vids en Margie Morris. Nooy’s Volks
theater speelt dit stuk, dat door Dick Nooy
werd bewerktin een regie van Jan Blaaser.
Aan de voorstelling wordt meegewerkt
doot o.a. Carry Tefsen, Hanny Vree, Mar
tin Brozius, Loeki Knol, Frans Vrolijk,
Lucie Steyn, Mady Alfredo, Bertus Bot-
terman en Jan Tromp.
Jaloezie, humor, verdriet, vreugde, woede,
feest, een vurig straatgevecht en toch een
happy end. Een hartverwarmende volks-
musical, -
personen:
ooit een misst;
Kip (die niet
oudere T'
(getrouwi-r
Barend), Ome Bram en Tante Mietje (met
ia een warm hart voor iedereen, maar vooral
om 20.30 uur in voor hun koopwaar)j Bi||y (de «Ameri-
^i?°Z kaanse» gabber van Barend, die zich
maa vooral dank zij de aandacht van buurvrouw
Griet, helemaal in Amsterdam thuisvoelt)
en Barend (die najaren teruggekeerd is uit
Amerika en zich weer een plaats verovert
in de Jordaan).
Toneelgezelschap Yvonne Lex heeft dit
seizoen voor België en Nederland de pro
duktie .De memoires van Sarah Bern
hardt- van de Canadese auteur John
Murell uitgebracht. Het toneelstuk vertelt
over het leven van de legendarische f
Bernhardt (1844-1923), dat vooral in
nadagen van haar roem dramatisch
weest moet zijn.
Iets vieren
in specialiteiten-restaurant
ALBERTVILLE
voor tafels in gezellig familiever
band zakenlunch, diner
recepties, bruiloft
familiediners
enz.
Want onze zeer uitgebreide la
carte-kaart, gastronomie en vak
manschap staan garant voor een
geslaagd geheel.
Wild- en vele andere specialiteiten
Alphensebaan 14
Chaam, tel. 01619-1586/2113
Zeer ruime parkeergelegenheid
konsert plaats, waarin
-Piano» en «zonaanbid
zullen worden gebracht
res.
Piano
Bij de kompositie «Piano» gaat het om
oecologische muziek, d.w.z. de kompositie
laat de relatie zien tussen de pianoklank
(mikrostruktuur) en de uiteindelijke muzi
kale vorm. De pianoklank, een primair
akoestisch kenteken, bevat een reeks van
informaties, bijvoorbeeld een boventoon
reeks, verhouding in amplitudes (hardheid
van een toon), die met behulp van elek
tronica hoorbaar worden gemaakt en die de
muzikale vorm (de makrostruktuur) van
het stuk bepalen. De kompositie richt zich
naar de lage snaar b door het aanbrengen
van een magnetisch veld (spoel), aan deze
snaar wordt door resonantie (trilling) de
boventoon waarneembaar. Door een z.g.
vrijwillige resonantie van de primaire ge-
luidsuitstraler (de snaar b) kunnen ook an
dere snaren van de piano (sekundaire ge-
luidsstraler) in beweging worden gezet.
Deze beide vormen van resonanties wor
den de luisteraar door middel van de kom
positie getoond. De komponist heeft de rol
van vertaler, die de luisteraar akoestische
kentekenen van de pianoklank presenteert
en verduidelijkt medewerkenden aan dit
onderdeel zijn Polo de Haas (piano) en Paul
Godschalk (techniek).
Zonaanbidding
Zoals vroeger natuurlijke elementen ge
bruikt werden om bepaalde aspekten uit de
samenleving weer te geven neemt het ge
bruik van technische elementen nu hand
over hand toe. Het gebruik van zeer prak
tische middelen als video zijn de
laatste jaren tot absolute symbolen gewor
den. Dit gebruik van de techniek vraagt om
herwaardering geen blote registratie van de
feiten; de gebeurtenissen zelf zijn minder
belangrijk dan het beeld dat het kan opleve
ren: het medium kan ook gebruikt worden
als een symbolische funktie in de ma
schappij. Daarom wordt overeenkom!
de regiekonseptie het medium geïnte
preteerd als enerzijds de brenger van F
beeld en anderzijds de vernietiger ervan.
Medewerkenden: Michael Fahres, Mar
cel Otten, Tom Klinkowtein, Edwin Vlas-
senroot, Rezy Schumacher, Ben Lansink
en Jacques Hendfikx.
Op vrijdag 12 december jl. vond in Tilburg de landelijke première plaats van het
toneelstuk «Het Atelier», geschreven door Jean-Claude Grumberg. «Het Atelier», dat
gespeeld wordt door het Zuidelijk Toneel Globe is op donderdag 15 en vrijdag 16 januari
om 20.15 uur weer te zien in de schouwburgzaal van de Stadsschouwburg.
«Het Atelier» speelt zich af in een klein konfektie-atelier in Parijs tussen 1946 en 1952.
vrouwpn, werkzaam in het atelier, zijn zich hun barre en ekonomische situatie niet
bewust en gaan ook niet zichtbaar gebukt onder hun arbeidsomstandigheden. Ze leiden
grootste deel van hun wakende leven met elkaar in de kleine atelierruimte en kennen elk
door en door, met alle spanningen, maar ook met de tolerantie vandien.
«Het Atelier» is een menselijk stuk, grootmoedig, hartelijk, subtiel, poëtisch, modem in
die zin dat het voortkomt uit een nabije dramatische realiteit; het roept een tijdperk op en
een milieu, het kreëert een klimaat, brengt de personages tot leven, het is kortom van een
veelzijdig en wrede waarachtigheid en het maakt ons ook nog aan het lachen.
anuari om 14.30 uur vindt in
entrum weer een v/h Stamp-
in de muziekstukken
bidding» ten gehore
iit van Michael. Fah-
Roombonbon-
boetiek
..Toscn'”
Speciale aanbieding
Assorti 195
100 gram voor
In de galerie van de Stadsschouwburg zal t.m. 29 januari de ekspositie «Stilleven» plaatsvin-
Een ekspositie van de Nederlandse Kunststichting, waarin werk getoond wordt van 29
kunstenaars.
Het stilleven is, als begrip, waarschijnlijk wel bij iedereen bekend. Er worden «afbeeldin
gen van levenloze voorwerpen» mee bedoeld. Bijna iedereen zal daarbij ook wel denken
aan de bloei van dit genre in de kunst van de Nederlandse zeventiend
uiterst precies en kundig geschilderde groepjes voorwerpen, bic-
eeuw behalve mooie plaatjes ook nog vermomde moralistisc
schappelijke illustraties konden zijn, is iets dat men zich pas de lau--
realiseren.
In de hier bij elkaar gebrachte collectie van hedendaagse stillevens, zijn opnieuw «dingen»
het onderwerp voorde kunstenaar geweest, wat dat betreft is er geen wezenlijke breuk mei
de traditie. Maar anders dan in het verleden heeft nu elke kunstenaar zijn eigen b“a«»ii"-
Nooy is het gen gehad met ’t onderwerp.
twee gezel- De thema’s die aan de orde worden gesteld d.m.v. stilleven, lopen dan ook zéér i
Het Am- men beperkt zich niet meer uitsluitend tot grafiek en schilderijen, maar ooi
j— hedendaagse beeldtechnieken zoals fotografie en collage zijn er bij betrokke"
De galerie is van maandag t.m. vrijdag geopend van 11.00 tot 16.00 uur e..
voorstellingen in de schouwburgzaal.
v> iuui spelen, i
i een vertaling i
«mink, op
16 en zaterB
ntoch*een nuari om uur in de studiozaal v
end. Een hartverwarmende volks- Stadsschouwburg het toneelstuk
d, waarin alles draait om de volgende 80?®*’ Een Griekse tragedie waarir
ten: Ronde Ka (een toffe meid, die konflikt centraal staat, want een k
WiFi’s1 T„„„
Kee en de zwangere Trees), Stien riumgemeenschap, docenten, bestuur en een droomoptreden. Hun eerste Single
twd met Albert, maar op jacht naar studenten. Het koor wordt gevormd door de was Tell it all about boys. De dames
T-.ni» studenten van de pedagogenopleiding, ter- weten er wat van, hun manager ook,
w(jl de choreografie is gemaakt door Jan want ze hebben twee suksesvolle el-
Pijnenburg, hoofddocent dansexpressie. pees achter hun naam staan wer.
kenerersharU.oor.op.redensberen
die, speciaal geschreven door Henro Broe- fjer- televisieopnames, je weet wel. In
ren, student kompositie. De kleding, Bet voorprogramma NEWZ, al eens
geïnspireerd op antieke voorbeelden, wordt vaker op bezoek, niet zolang geleden,
eveneens in eigen beheer vervaardigd. en ook erg suksesvol.
Het popkonsert in januari zal op woensdag
14 januari om 20.30 uur in de Studiozaal
verzorgd worden door de groepen «Red
Dust» uit Tilburg en «Mecano» uit Am
sterdam. Tijdens dit konsert zal ook een kort
solo-optreden van Ton Lebbink plaatsvin
den, drummer in «Mecano» en bovendien
een heel verdienstelijk dichter.
De groep «Mecano» uit Amsterdam wordt
gevormd door Dicky Polak (zanger en
schilder), Theo Bolten (bas), Ton Lebbink
(drummer), Coe Bolten (gitaar) en Peter
«Piep» Kooyman (gitaar).
«Red Dust» bestaat al zo’n zeven jaar en
speelt sinds een half jaar in de volgende
bezetting: Jan van Hout (gitaar), Albert van
Lent (drums), Jan Pistorius (gitaar en
zang), Paul Pijman (toetsen), Jos Hanen
berg (zang) en Jos van de Biggelaar (bas).
De groep speelt onvervalste rock-muziek.
Muziek
voor een piek
In september startte in de Stads
schouwburg Tilburg de serie «Muziek
voor een piek». Een serie korte kon-
sertjes op de vrijdagavonden voor
aanvang van de voorstellingen. Tus
sen 19.30 uur en 20.00 uur speelt dan
steeds in de foyer van de schouwburg
zaal een ensemble van het Brabants
Conservatorium. «Muziek voor een
piek» is een initiatief van het Buma-
fonds.
Het konsert op vrijdag 16 januari zal
verzorgd worden door de groep
«Magh 4», een kwartet dat gevormd
wordt door Marcel Kop (hoorn), An
ton Kempe (trompet), Gert Bloemen
(trombone) en Hans Bloemen (trom
pet).
Toegang: vrijwillige bijdrage (b.v.:
één piek).
W oensdag 14 januari 20.30 uur brengt het
Filmhuis Kultureel Sentrum het tweede pro- I
gramma in de serie van «de jonge Duitse I
cinema». Dit keer met in het hoofdpro- I
gramma om ongeveer 21.30 uur «Jane bleibt I
Jane» van Walter Brockmayer en Rolf
Bührman. Het voorprogramma is enigszins
gewijzigd vanwege een brand bij de film-
distributeur, in plaats van het Herzog pro- I
gramma zullen nu korte filmpjes worden ge
draaid uit de jaren twintig van bekende
Duitse regisseurs als Ruttmann. Metzner.
Richter. Basse en Fishinger.
Op donderdag 15 januari wordt in de Stu
diozaal om 22.00 uur het maandelijke mo
dern jazz-konsert verzorgd door het duo
Jasper van ’t Hof - Pierre Courbois. Zij
brengen een eksperimenteel elektronisch
programma.
Jasper van 't Hof is een van de eerste Neder
landse moderne jazz-muzikanten, die elek
tronische instrumenten in de jazz-muziek
invoerde.
Drummer Pierre Courbois draait al zo’n
twintig jaar op zeer verdienstelijke wijze in BI1 uc
de Nederlandse moderne jazz-wereld mee en den g
maakte deel uit van tal van belangrijke jazz- kunste
formaties.
Na het overlijden van Beppie Nooy is het
Amsterdams Volkstoneel in twee gezel
schappen uiteen gevallen.
sterdams Volkstoneel ging verder onder
artistieke leiding van Jules Croiset en de
drie zonen van Beppie richtten Nooy’s
Volkstheater op. Dit laatste gezelschap
komt op zondag 11 en maandag 12 januari
met het volkstoneelstuk «Ronde Ka» van
Herman Bouber in de Stadsschouwburg.
Musquit met
poppenspel
«Hiltje 107»
Jeanette Kalb en Harry Sterenberg van de
Stichting Poppentheater Musquit spelen op
woensdag 14 januari om 14.30 uur in de
Studiozaal van de Stadsschouwburg het
poppenspel «Hiltje 107, de onsterfelijke
koe», een spel voor de jeugd van 6 t.m. 12
jaar. Het stuk is door de poppenspelers zelf
geschreven en de muziek is al improvise
rend ontstaan.
Het verhaal speelt zich af in de wereld
beroemde tent van circusdirekteur Van
Slimmeke. Tijdens de grote circustruuk,
waarin ze wordt doorgezaagd, ontdekt
Hiltje 107. de onsterfelijke koe, dat zij
wordt achternagezeten door een koeien
vreter. Dit monster. Hap Hap Slik ge
naamd, heeft alle koeien opgevretén en
Hiltje 107 is de laatste nog levende koe.
orenz
ïcorde
aarbij ook wel denken Het geluidsprojekt van Johan van de Veen
«Jederlandse zeventiende eeuwDat de vaak ^^aat ujt vier - steeds groter worder
;s voorwerpen, bloemen of voedsel in de 17e cirkels, waann een aar
momde moralistische wijsheden of weten- cassette-recorders staan opgesteld.
men zich pas de laatste jaren weer begint te binnenste cirkel heeft dne recorders
een geluidsgegeven
j-lende waterdn-
nlijke breuk’met ™t-‘-*—
i eigen bedoelin- de
luidsgegeven in uit de tweede cirkel, na
ende weer 6 minuten de 9 recorders van de derde
intal cirkel en nogmaals na zes minuten de 12
De recorders uit de vierde cirkel.
ft drie recorders met Een systematisch geluidsstuk dus, dat qua
(een regelmatig val- geluid en visuele vormgeving een harmoni-
waterdruppel), dat ongeveer 32 mi-- sche opbouw vertoont.
luten te horen zal zijn. Na 6 minuten vallen Johan van de Veen ontving zijn opleiding
e zes recorders met hetzelfde ge- aan de AKI in Enschede. Hij werkt vanaf
1978 aan «geluidsinstallaties» of ge-
luidsprojekten waarin steeds een bepaald
geluidsgegeven bijv, een zeegeluid, een
muziekinstrument, centraal staat. De
ruimte waarin de «installatie» wordt ge
plaatst en de opzettelijk aangebrachte
technische bewerkingen hebben tot gevolg
dat het originele geluidsgegeven, wijzigin
gen ondergaat en verzelfstandigt. Anders
dan bij een «performance» is de aanwezig
heid van de kunstenaar niet st
cirkels
ssette-rec
inenste ei.
‘’eluidsg
ÏL* V
tt.