c< tóuoovst J 30 ers: 2.90 Hier SThBSSCHüUUBUhG TILBURG laloflEX 45° :heek. n. boekhandel qianotten Gehiidsprojekt van Johan van de Veen HOI Globe: «Het Atelier» «STILLEVEN» Hebt U wel eens volmaakt geslapen Solovoorstelling van Guido Lauwaert BENT speelt «Au bouillon Beige» NKS DE TILBURGSE KOERIER Donderdag 8 januari 1981 pagina 9 ri 1981 pagina 8 (er r t: Jazzkonsert turbois. Zij elektronisch Malcolm Frager mag l voor /potheek bij ;ct past bij een wille- Filmhuis in Op zondag 11 jan I het Kultureel Ser b de line fout Leon Van Vliet v./h. Stampskonsert door Michael Fahres Heuvel 43 (tussen Heuvel en St.-Joseph st raat) vraag bij ons advies Tel. 013-420299 Het Brabants Orkest Hoofdhuid-/haarpro- blemen? ewicht en de e slaper. spaarbank is er. iets minder, aar de bank >ank. jebreide imie en Sarah i de ge- fasKoon Jol 9 uur 523-13645 Room truffels 250 gram voor Rumbonen 100 gram voor Alles uit eigen atelier Monumentstr. 4 (zijstraat v.d. Heuvelstr.) Tilburg slaapwinkel schouwburgring 25, tilburg tel. 422122 Drie pianokonserten van Mozart vormen het programma van het konse- J~‘ n. ider den 17 d’ 32 mi 1 vallen ue ge- i BENT uit België brengt het zeer bijzondere toneelstuk - Au bouillon Beige op i, aanvang 20.15 uur. in de schouwburgzaal van de Stadsschouwburg, dat gelijknamig café. Oostdui wordt Heks o[ januari vang 16. •uiteen en maar ook allerlei en tijdens alle seft de .r akoestis ik present nden aan lianojenl Popkonsert «Mecano» en «Red Dust» «Jane bleibt Jane» Kinderfilmhuis met «Het Roofdier» Nooy’s Volkstheater «Ronde Ka» Toneelgroep BENT i zaterdag 10 januari, i zich afspeelt in het g «Der kleine Prinz» «De memoires van Sarah Bernhardt» Z mode met W allure vr" Elke week het laatste nieuws uit Parijs Koestraat 89, Tilburg ^elefoon 432135 is en heeft de gedeeltes, waar is in zijn beweringen, weggelaten. Louis Ferdinand Céline door deze surde wereld. Guido Lauwaert heeft zijn theaterstuk een keuze gemaakt u grote hoeveelheid mater aandraagt. In srhaalt Céline via «schouwer over zijn leven, c ‘n reis langs ellende. Hij trekt lang l (1914-1900 Ha oriei. Een Lattoflex bed is dan ook veel méér dan alleen maar mooi om te zien. Het is het enige bedsysteem wat zorgt voor een korrekte slaaphouding. Wij demonstreren u graag de werking van het unieke Lattoflex bedsysteem. Kom even langs. Dan kunt u ook zien dat Lattoflex bedden maakt voor elk interieur, in elke stijl. ^|tecn/som Brabants Conservatorium «Ronde Ka» bevat liedjes van Louis Da- HlCt DFO jekt /ids en Margie Moms. Nooy s Volks- Antigone» De afdeling muziek en de afdeling dans van het Brabants Conservatorium spelen, als een gezamenlijk projekt, in een der regie van Ton van Burir zaterdag 10, vrijdag ir tuari om 20.30 uur in stadsschouwburg het Een Griek t centraal st van Walter van den 1 je als Nederlander op twee ïkijken. Voor iemand die in Op zaterdag 10 januari 20.30 uur zal de kunstenaar Johan van de Veen uit Enschede, in het Kultureel Sentrum, een geluidsprojekt installeren. Zaterdag a.s. van 14.00 - 16.00 heeft U een mooie kans persoonlijk even met Anton Pieck kennis te maken en zijn boek door hem van een handtekening of een eventuele opdracht te laten voorzien bij is in het Kultureel Sentrum een solovoorstelling te «uwaert, die een vertolking geeft van Reis naar het i de Fransman Louis Ferdinand Céline. «De memoires van Sarah Bernhardt» is te zien op dinsdag 13 januari om 20.30 uur in de studiozaal van de Stadssc'. twee enige rollen in het stuk zijn op maat geschreven voor Yvonne Lex en Frans Maas. Jos van Gorp tekent voor de verta ling er) regie en het luxueus en sfeervol dekor is van Andrei Ivaneanu. Donderdag 15 januari om 20.30 uur is i* zien van de Belgische akteur Guido Lauw einde van de nacht», de roman van de Het Roofdier Er wordt een schaap vermist; bloedsporen leiden naar het bos. Dat moet een roofdier zijn. Een wilde hond, een tijger of mis schien een wolf? Het roofdier moet in ieder geval onschadelijk worden gemaakt. Roland gaat op onderzoek uit en min of meer bij toeval komt hij oog in oog te staan ge- met een wolf. Beide schrikken ze. Roland :hte besluit het dier levend te vangen. Samen 8 met zijn vriend maakt hij een kooi met een valluik. Alles in het geheim, want niemand -...«e het weten. Zelfs spijbelt Roland er- de aanwezig- voor van school, strikt noodza- Zijn vader gaat ook jacht maken op de wolf, maar hij is van plan het dier te doden. Om zich goed voor te bereiden verzuimt hi j van zijn werk. Zo hebben vader en zoon ineens X 1 iets samen: ze stellen zich door hun wil het dier onschadel(jk te maken buiten de i dorpsgemeenschap. Roland door niet naar H school te gaan en de vader door niet naar de fabriek te gaan. In eenjagershut in het bos hebben vaderen zoon een gesprek over de twee mogelijk- - B hcden om de ^"lf k»y' ,e raken. Ze wor- F den het niet helemaal eens. vader blijft de nacht in de hut en Roland moet terug naar huis. Samen met zijn vriend plaatst hij dan M de vangkooi en stopt er vlees in om de wolf ^B^BL^M te lokken. Kijken wie er eerder is; vader met zijn geweer óf de wolf levend in de JBMflF kooi- het programma van het konsert, dat Het Brabants Orkest onder leiding van dirigent Dlt Vlaamse stuk van Walter van den bestaat i André Vandemoot op dinsdag 13 januari in Broeck, kun je als Nederlander op twee vrachtw: de Stadsschouwburg zal spelen. Als solist manieren bekijken. Voor iemand die in gers werkt aan dit konsert de pianist Malcolm België kind aan huis is, springt de dubbele dat het een goti Frager mee. De pianokonserten zijn «Nr. 5 bodem ongetwijfeld onmiddellijk in het het verder kur Dgr. t. KV 175», «Nr. 20 d kl. t. KV 466» °°g- er een goed VI en «Nr. 23 A gr. t. KV 488». Vanaf 19.30 Als Nederlander zie je in eerste instantie duur verkop” uur zal in de foyer een toelichting op dit drie mensen bakkeleien om een erfenis, die den -- konsert gegeven worden door Drs. Jacques MaasSen. Hoewel de melodieën eenvoudig aandoen, 0/ /'I I I 11 I L, —11 I Fl I 1 F- mag men zich niet verkijken of «verluiste- t l U I U f\ cE ren» op de moeilijkheidsgraad. Afgezi en LJW^FLïjLJ van het luistergenot is het toch ook een i11iir—ji-xii iir\ vreugde voor de pianist om ze te spelen, en F D v I het is dan ook een begrijpelijke uitdaging K P\WJ M voor een solist om op één avond drie van >i_j i_i t_i vaxl_i i_i deze meesterwerken te kunnen spelen. taling en on- Dolly Dots in The Talk of the Town iaknnn1?®’ Op zondagmiddag 11 januari komen s “n Angela. Angéla, Anita, Ester. Patty en (mikt Ria naar The Talk of the Town met kale een droomoptreden. Hun was Tell it all about boys weten er wat van, hun mant want ze hebben pees achter hun ken er erg hard J televisieop orpro~ >pbez W oensdagmiddag 14 januari om 14.30 uur brengt het kinderfilmhuis van het Kultureel Sentrum -Het Roofdier» (1978). Een film voor de jeugd van 8 t./m. 12 jaar van de Oostduitser Walter Beck. Dezelfde film ook nog gedraaid in wükatelier ’t ip donderdag 15 januari en vrijdag 17 ri in wijkatelier ’t Wandelbos, aan- 5.15 uur. Daarbij heeft hij getracht de waarde en de -zan het boek onaangetast te laten. --F „teel ..impel opgebouwd. Op het toneel staat een «trvl pn een koker, waarin allerlei stokken. Die gebruikt hij als rekwisieten en maakt ze e keer tot verrekijker, de andere keer ■•veer. Achter hem hangt de Franse een goed symbool van de the matiek van Célines boeken. Guido Lauwaerts kwaliteit is dat hij de toe- erweg. De kteur is daarom nauwelijks op hem ^passing; hij geeft niet alleen gestalte ideeën van een ander, maar be- twt en bekritiseert en geeft ze een -de. Hij slaagt erin de gevaarlijke tek sten van Céline integer te maken, door zijn eigen oprechtheid in te zetten. uit een klein wegrestaurant, bij moet worden en ontdekken uiteindelijk dat ./agenchauffeurs en handelsreizi- zij het geheime recept voor de bouillon niet befaamd om zijn bouillon. Zij denken kennen. ludmijn is en beramen hoe zij Voortreffelijk gespeeld door Annelies linnen exploiteren (uitbaten is Vaes, Jo de Meijere en Willy van Hees- Vlaams woord voor) of anders velde, onder regie van Jaak Vissenaken, ir verkopen, kunnen het niet eens wor- van wiens theaterondememing BENT de i op de manier waarop het dan verdeeld voorstelling een produktie is. Een bed moet er niet alleen mooi uitzien. Ook moet het uw lichaam, vooral uw wervelkolom en spieren, de mogelijkheid geven om te kunnen ontspannen. Veel bedden zijn daar te zacht voor. Of te hard. Alleen Lattoflex maakt bedden waarvan de vering volledig kan worden aangepast aan het gev lichaamsbouw van de Der kleine Prinz» is een voorstelling voor jong en oud. Het programma wordt gespeeld door het Staatliches Puppen-. Pantomi men- und Schwarz.es Theater Bratislava- uit Tsjechoslovakije op zondag 18 januari om 14.30 uur in de schouwburgzaal van de Stadsschouwburg. Het gezelschap houdt zich bezig met pan tomime, poppenspel en, zoals in dit geval, het -zwarte theater-. Dit wil zeggen dat de spelers helemaal in het zwart gehuld zijn en dus op het toneel onzichtbaar kunnen wer ken met hun poppen, die daarentegen van felle kleuren voorzien zijn. Het verhaal gaat over een kleine prins, die op een kleine planeet woont. De «Reis naar het einde van de nacht» is de uitzichtloze tocht van Bermuda en Robin- sfeer van het boek onaangetast te laten, son samen de verpersoonlijking van Guido Lauwaert heeft zijn voorstelling het Louis Ferdinand Céline door deze ab- simpel opgebouwd. Op het toneel staat ee --auwaert heeft voor -- ^euze gemaakt uit de leSee materiaal dat de schrij- de ene ver aandraagt. In een felle redevoering tot geweei verhaalt Céline via Guido Lauwaert aan de driekleur, toeschouwer over zijn leven, dat hij ziet als matiek v rden een reis langs ellende. Hij trekt langs de Lauwaerts kwaliteit is dat hij iaat- oorlog (1914-1918), de crisis rond 1930, schouwer de emoties toont en la nstig het kolonialisme en komt tenslotte uit bij de tijdens alle gebeurtenissen onde nter- sociale ellende in zijn eigen direkte omge- term akteur is daarom nauwelijk i het ving- Overal ontmoet hij bedrog, kruiperij, van toepassing; hij geeft niet allee «an. fanatisme en egoïsme. aan de ideeën van een ander, Vfaj-. Guido Lauwaert heeft zich vooral gericht schouwt en bekritiseert en gee /las- op wat er voor deze tijd (en voor hemzelf) waarde. Hij slaagt erin de gevaa isink positief is en heeft de gedeeltes, waar Cé- sten van Céline integer te maken, vids en Margie Morris. Nooy’s Volks theater speelt dit stuk, dat door Dick Nooy werd bewerktin een regie van Jan Blaaser. Aan de voorstelling wordt meegewerkt doot o.a. Carry Tefsen, Hanny Vree, Mar tin Brozius, Loeki Knol, Frans Vrolijk, Lucie Steyn, Mady Alfredo, Bertus Bot- terman en Jan Tromp. Jaloezie, humor, verdriet, vreugde, woede, feest, een vurig straatgevecht en toch een happy end. Een hartverwarmende volks- musical, - personen: ooit een misst; Kip (die niet oudere T' (getrouwi-r Barend), Ome Bram en Tante Mietje (met ia een warm hart voor iedereen, maar vooral om 20.30 uur in voor hun koopwaar)j Bi||y (de «Ameri- ^i?°Z kaanse» gabber van Barend, die zich maa vooral dank zij de aandacht van buurvrouw Griet, helemaal in Amsterdam thuisvoelt) en Barend (die najaren teruggekeerd is uit Amerika en zich weer een plaats verovert in de Jordaan). Toneelgezelschap Yvonne Lex heeft dit seizoen voor België en Nederland de pro duktie .De memoires van Sarah Bern hardt- van de Canadese auteur John Murell uitgebracht. Het toneelstuk vertelt over het leven van de legendarische f Bernhardt (1844-1923), dat vooral in nadagen van haar roem dramatisch weest moet zijn. Iets vieren in specialiteiten-restaurant ALBERTVILLE voor tafels in gezellig familiever band zakenlunch, diner recepties, bruiloft familiediners enz. Want onze zeer uitgebreide la carte-kaart, gastronomie en vak manschap staan garant voor een geslaagd geheel. Wild- en vele andere specialiteiten Alphensebaan 14 Chaam, tel. 01619-1586/2113 Zeer ruime parkeergelegenheid konsert plaats, waarin -Piano» en «zonaanbid zullen worden gebracht res. Piano Bij de kompositie «Piano» gaat het om oecologische muziek, d.w.z. de kompositie laat de relatie zien tussen de pianoklank (mikrostruktuur) en de uiteindelijke muzi kale vorm. De pianoklank, een primair akoestisch kenteken, bevat een reeks van informaties, bijvoorbeeld een boventoon reeks, verhouding in amplitudes (hardheid van een toon), die met behulp van elek tronica hoorbaar worden gemaakt en die de muzikale vorm (de makrostruktuur) van het stuk bepalen. De kompositie richt zich naar de lage snaar b door het aanbrengen van een magnetisch veld (spoel), aan deze snaar wordt door resonantie (trilling) de boventoon waarneembaar. Door een z.g. vrijwillige resonantie van de primaire ge- luidsuitstraler (de snaar b) kunnen ook an dere snaren van de piano (sekundaire ge- luidsstraler) in beweging worden gezet. Deze beide vormen van resonanties wor den de luisteraar door middel van de kom positie getoond. De komponist heeft de rol van vertaler, die de luisteraar akoestische kentekenen van de pianoklank presenteert en verduidelijkt medewerkenden aan dit onderdeel zijn Polo de Haas (piano) en Paul Godschalk (techniek). Zonaanbidding Zoals vroeger natuurlijke elementen ge bruikt werden om bepaalde aspekten uit de samenleving weer te geven neemt het ge bruik van technische elementen nu hand over hand toe. Het gebruik van zeer prak tische middelen als video zijn de laatste jaren tot absolute symbolen gewor den. Dit gebruik van de techniek vraagt om herwaardering geen blote registratie van de feiten; de gebeurtenissen zelf zijn minder belangrijk dan het beeld dat het kan opleve ren: het medium kan ook gebruikt worden als een symbolische funktie in de ma schappij. Daarom wordt overeenkom! de regiekonseptie het medium geïnte preteerd als enerzijds de brenger van F beeld en anderzijds de vernietiger ervan. Medewerkenden: Michael Fahres, Mar cel Otten, Tom Klinkowtein, Edwin Vlas- senroot, Rezy Schumacher, Ben Lansink en Jacques Hendfikx. Op vrijdag 12 december jl. vond in Tilburg de landelijke première plaats van het toneelstuk «Het Atelier», geschreven door Jean-Claude Grumberg. «Het Atelier», dat gespeeld wordt door het Zuidelijk Toneel Globe is op donderdag 15 en vrijdag 16 januari om 20.15 uur weer te zien in de schouwburgzaal van de Stadsschouwburg. «Het Atelier» speelt zich af in een klein konfektie-atelier in Parijs tussen 1946 en 1952. vrouwpn, werkzaam in het atelier, zijn zich hun barre en ekonomische situatie niet bewust en gaan ook niet zichtbaar gebukt onder hun arbeidsomstandigheden. Ze leiden grootste deel van hun wakende leven met elkaar in de kleine atelierruimte en kennen elk door en door, met alle spanningen, maar ook met de tolerantie vandien. «Het Atelier» is een menselijk stuk, grootmoedig, hartelijk, subtiel, poëtisch, modem in die zin dat het voortkomt uit een nabije dramatische realiteit; het roept een tijdperk op en een milieu, het kreëert een klimaat, brengt de personages tot leven, het is kortom van een veelzijdig en wrede waarachtigheid en het maakt ons ook nog aan het lachen. anuari om 14.30 uur vindt in entrum weer een v/h Stamp- in de muziekstukken bidding» ten gehore iit van Michael. Fah- Roombonbon- boetiek ..Toscn'” Speciale aanbieding Assorti 195 100 gram voor In de galerie van de Stadsschouwburg zal t.m. 29 januari de ekspositie «Stilleven» plaatsvin- Een ekspositie van de Nederlandse Kunststichting, waarin werk getoond wordt van 29 kunstenaars. Het stilleven is, als begrip, waarschijnlijk wel bij iedereen bekend. Er worden «afbeeldin gen van levenloze voorwerpen» mee bedoeld. Bijna iedereen zal daarbij ook wel denken aan de bloei van dit genre in de kunst van de Nederlandse zeventiend uiterst precies en kundig geschilderde groepjes voorwerpen, bic- eeuw behalve mooie plaatjes ook nog vermomde moralistisc schappelijke illustraties konden zijn, is iets dat men zich pas de lau-- realiseren. In de hier bij elkaar gebrachte collectie van hedendaagse stillevens, zijn opnieuw «dingen» het onderwerp voorde kunstenaar geweest, wat dat betreft is er geen wezenlijke breuk mei de traditie. Maar anders dan in het verleden heeft nu elke kunstenaar zijn eigen b“a«»ii"- Nooy is het gen gehad met ’t onderwerp. twee gezel- De thema’s die aan de orde worden gesteld d.m.v. stilleven, lopen dan ook zéér i Het Am- men beperkt zich niet meer uitsluitend tot grafiek en schilderijen, maar ooi j— hedendaagse beeldtechnieken zoals fotografie en collage zijn er bij betrokke" De galerie is van maandag t.m. vrijdag geopend van 11.00 tot 16.00 uur e.. voorstellingen in de schouwburgzaal. v> iuui spelen, i i een vertaling i «mink, op 16 en zaterB ntoch*een nuari om uur in de studiozaal v end. Een hartverwarmende volks- Stadsschouwburg het toneelstuk d, waarin alles draait om de volgende 80?®*’ Een Griekse tragedie waarir ten: Ronde Ka (een toffe meid, die konflikt centraal staat, want een k WiFi’s1 T„„„ Kee en de zwangere Trees), Stien riumgemeenschap, docenten, bestuur en een droomoptreden. Hun eerste Single twd met Albert, maar op jacht naar studenten. Het koor wordt gevormd door de was Tell it all about boys. De dames T-.ni» studenten van de pedagogenopleiding, ter- weten er wat van, hun manager ook, w(jl de choreografie is gemaakt door Jan want ze hebben twee suksesvolle el- Pijnenburg, hoofddocent dansexpressie. pees achter hun naam staan wer. kenerersharU.oor.op.redensberen die, speciaal geschreven door Henro Broe- fjer- televisieopnames, je weet wel. In ren, student kompositie. De kleding, Bet voorprogramma NEWZ, al eens geïnspireerd op antieke voorbeelden, wordt vaker op bezoek, niet zolang geleden, eveneens in eigen beheer vervaardigd. en ook erg suksesvol. Het popkonsert in januari zal op woensdag 14 januari om 20.30 uur in de Studiozaal verzorgd worden door de groepen «Red Dust» uit Tilburg en «Mecano» uit Am sterdam. Tijdens dit konsert zal ook een kort solo-optreden van Ton Lebbink plaatsvin den, drummer in «Mecano» en bovendien een heel verdienstelijk dichter. De groep «Mecano» uit Amsterdam wordt gevormd door Dicky Polak (zanger en schilder), Theo Bolten (bas), Ton Lebbink (drummer), Coe Bolten (gitaar) en Peter «Piep» Kooyman (gitaar). «Red Dust» bestaat al zo’n zeven jaar en speelt sinds een half jaar in de volgende bezetting: Jan van Hout (gitaar), Albert van Lent (drums), Jan Pistorius (gitaar en zang), Paul Pijman (toetsen), Jos Hanen berg (zang) en Jos van de Biggelaar (bas). De groep speelt onvervalste rock-muziek. Muziek voor een piek In september startte in de Stads schouwburg Tilburg de serie «Muziek voor een piek». Een serie korte kon- sertjes op de vrijdagavonden voor aanvang van de voorstellingen. Tus sen 19.30 uur en 20.00 uur speelt dan steeds in de foyer van de schouwburg zaal een ensemble van het Brabants Conservatorium. «Muziek voor een piek» is een initiatief van het Buma- fonds. Het konsert op vrijdag 16 januari zal verzorgd worden door de groep «Magh 4», een kwartet dat gevormd wordt door Marcel Kop (hoorn), An ton Kempe (trompet), Gert Bloemen (trombone) en Hans Bloemen (trom pet). Toegang: vrijwillige bijdrage (b.v.: één piek). W oensdag 14 januari 20.30 uur brengt het Filmhuis Kultureel Sentrum het tweede pro- I gramma in de serie van «de jonge Duitse I cinema». Dit keer met in het hoofdpro- I gramma om ongeveer 21.30 uur «Jane bleibt I Jane» van Walter Brockmayer en Rolf Bührman. Het voorprogramma is enigszins gewijzigd vanwege een brand bij de film- distributeur, in plaats van het Herzog pro- I gramma zullen nu korte filmpjes worden ge draaid uit de jaren twintig van bekende Duitse regisseurs als Ruttmann. Metzner. Richter. Basse en Fishinger. Op donderdag 15 januari wordt in de Stu diozaal om 22.00 uur het maandelijke mo dern jazz-konsert verzorgd door het duo Jasper van ’t Hof - Pierre Courbois. Zij brengen een eksperimenteel elektronisch programma. Jasper van 't Hof is een van de eerste Neder landse moderne jazz-muzikanten, die elek tronische instrumenten in de jazz-muziek invoerde. Drummer Pierre Courbois draait al zo’n twintig jaar op zeer verdienstelijke wijze in BI1 uc de Nederlandse moderne jazz-wereld mee en den g maakte deel uit van tal van belangrijke jazz- kunste formaties. Na het overlijden van Beppie Nooy is het Amsterdams Volkstoneel in twee gezel schappen uiteen gevallen. sterdams Volkstoneel ging verder onder artistieke leiding van Jules Croiset en de drie zonen van Beppie richtten Nooy’s Volkstheater op. Dit laatste gezelschap komt op zondag 11 en maandag 12 januari met het volkstoneelstuk «Ronde Ka» van Herman Bouber in de Stadsschouwburg. Musquit met poppenspel «Hiltje 107» Jeanette Kalb en Harry Sterenberg van de Stichting Poppentheater Musquit spelen op woensdag 14 januari om 14.30 uur in de Studiozaal van de Stadsschouwburg het poppenspel «Hiltje 107, de onsterfelijke koe», een spel voor de jeugd van 6 t.m. 12 jaar. Het stuk is door de poppenspelers zelf geschreven en de muziek is al improvise rend ontstaan. Het verhaal speelt zich af in de wereld beroemde tent van circusdirekteur Van Slimmeke. Tijdens de grote circustruuk, waarin ze wordt doorgezaagd, ontdekt Hiltje 107. de onsterfelijke koe, dat zij wordt achternagezeten door een koeien vreter. Dit monster. Hap Hap Slik ge naamd, heeft alle koeien opgevretén en Hiltje 107 is de laatste nog levende koe. orenz ïcorde aarbij ook wel denken Het geluidsprojekt van Johan van de Veen «Jederlandse zeventiende eeuwDat de vaak ^^aat ujt vier - steeds groter worder ;s voorwerpen, bloemen of voedsel in de 17e cirkels, waann een aar momde moralistische wijsheden of weten- cassette-recorders staan opgesteld. men zich pas de laatste jaren weer begint te binnenste cirkel heeft dne recorders een geluidsgegeven j-lende waterdn- nlijke breuk’met ™t-‘-*— i eigen bedoelin- de luidsgegeven in uit de tweede cirkel, na ende weer 6 minuten de 9 recorders van de derde intal cirkel en nogmaals na zes minuten de 12 De recorders uit de vierde cirkel. ft drie recorders met Een systematisch geluidsstuk dus, dat qua (een regelmatig val- geluid en visuele vormgeving een harmoni- waterdruppel), dat ongeveer 32 mi-- sche opbouw vertoont. luten te horen zal zijn. Na 6 minuten vallen Johan van de Veen ontving zijn opleiding e zes recorders met hetzelfde ge- aan de AKI in Enschede. Hij werkt vanaf 1978 aan «geluidsinstallaties» of ge- luidsprojekten waarin steeds een bepaald geluidsgegeven bijv, een zeegeluid, een muziekinstrument, centraal staat. De ruimte waarin de «installatie» wordt ge plaatst en de opzettelijk aangebrachte technische bewerkingen hebben tot gevolg dat het originele geluidsgegeven, wijzigin gen ondergaat en verzelfstandigt. Anders dan bij een «performance» is de aanwezig heid van de kunstenaar niet st cirkels ssette-rec inenste ei. ‘’eluidsg ÏL* V tt.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1981 | | pagina 9