c< 30 düXUoovst slaapwinkel schouwburgring 25, tilburg tel. 422122 'fyehers lattoflex Koffieconcert van Luxembourg Brass Ensemble Brabants Orkest met Aaron Rosand cht ter!! I ting Hebt U wel eens volmaakt geslapen Xstrt^xro^ s ï-i.sss.ïvr^ -erten, en het is mee vanujt een ejgen en kulturele films, die dan om 20.00 uur vertoond zal -t concert in g, traditie een nieuwe maatschappij-visie zou worden. Dit omdat de film «II cammino iber 1980 pagina 18 Dondeiu^-s, -u november 1980 pagina 19 DE TILBURGSE KOERIER :aal tilburg Filmhuis Neo-realisme programma. Paul Nahon, kleurenfotoos Paul Nahon, geboren in 1915, is een auto didact, die zich verdiept in kleur-theorieën, soorten lichtbronnen, psychologie van de kleur, kleur in reklame. Toneel-op-toneel it u van 11 vrouwelijke kunstenaars het Voorstellen gaan niet door Kinderfilmhuis «De rode vogel». woorden. IELE s V? 5 Xï SS* SS SS 55**55 55**55”’ *S"SS 5**55 SS'SS*'“ Theater van de achtste dag 100,- 50,- 25,- FEESTELIJK UIT ETEN Restaurant «Grill Room» Eig. N. Kor tan -gstraat 7 en 25 3049 t Ie 3 ;elen Juwelier - Horloger SCHOUWBURGRING 27 weer een kinderfilm gedraaid in het Filmhuis t 12 jaar. Juliana van Stolbergs Telefoon 013-32 30 Haagse comedie brengt Amadeus geopend vanaf I8 uur, maandags gesloten TELEFOONSTR. 33 (zijstraat Heuvelstr.) tel. 426333 Freek de Jonge: «De Tragiek» Toneelgroep Hooker speelt «Twee vriendinnen en hun gifmoord» KINDERORGEL (elektr.) 3 oktaven -12 akkoorden inkl. studieboek 298,- Schouwburg galerie: «Sieraden» «1 1 11»; tentoonstelling Tot en met 14 december is in de ont moetingsruimte van het Kultureel Sentrum een tentoonstelling te zien van kleurenfotoos van de in Tilburg wonende fotograaf Paul Nahon. Toon .aties op Louis Toet tume, en het soht urg. Dit j», dat in utc. siteit van november een verzorgen in de «bliek en spelers bevin- het podium van de voorstelling begint om 1 (publiek gesteld over de hele wereld en is nu be schikbaar om geëksposeerd te worden in zijn eigen woonplaats. Fred Harles van het radio-orkest van de R.L.T. tnpet), Joseph Joseph Braun is ook lid van de Grootherto- ‘"'ind (trom- gelijke Militaire Kapel, evenals Lucien 1zijn zij Bley, terwijl Robert Weyland vele jaren - j--i u—-■- j- -'ape, en nu ïrvatorium X. Gltaren-blokfluiten - I mondharmonica’s - ukeleles - k accordeons - melodlca’s. ✓muziekhuis gewicht en de i de slaper. g||tecnisom tstenaarss. c centraal, nc vrouw-zijn, en zich bewust vs de vrouwelijke I m half drie wordt i <inderen van 8 tot i eigenlijk in het oktoberprogramma gedraaid zijn, maar i alsnog de film «De rode vogel» van Kamara Kamalova; De speciale gezinsvoorstelling van het Teatro Dimitri, die zondagmiddag a.s. in de schouwburg zou plaatsvinden, gaat niet door. De voorstelling bleek een zo laag artistiek nivo te hebben, dat de gezamenlijke schouwburgen de Nederlandse toernee hebben afgelast. Ook de voorstelling van Theu Boermans& De Groep op dinsdag 25 november gaat niet door. Twee muzikanten van De Groep waren deze week betrokken bjj een auto-ongeluk en kunnen voorlopign niet optreden. Geprobeerd wordt om Theu Boermans later in het seizoen nog een keer naar de schouwburg te halen. De eerste voorstelling zal vanzelfsprekend niet meer in Tilburg gespeeld worden. Abonnementhouders, die deze voorstelling uitgekozen hebben, ontvangen bericht van de schouwburg. luziek Evenementen Tilburg is georganiseerd in In het kader van de jumelage-uitwisseling tussen g is het Luxembourg Brass Ensemble uitgenodigd idag 23 november te verzorgen. Aanstaande zondag 12.38 uur in wburg. (1948) impa Woensdag 26 november om 20.00 uur in de studio-zaal. «Een belediging van de nationale eer» noemde het Italiaanse parlement deze ko medie van Zampa, die de eerste jaren van het fascistische bewind tot onderwerp heeft. ige hoomsolo, echt Mendels- igheid, staan te le orkestrepertoi- loot en Het Bra- t het concert met de Russen een formidabel pianist was, en een groot pleitbezorger voor eigen werk, kent men voornamelijk zijn iposities voor piano-solo en zijn M loconcerten. Maar ook Rachmani noff de symfonicus is zeer de moeite waard. Helaas worden zijn cvm- fonieën weinig g kig kan men nu z ophalen aan de digde klanken van zijr dansen. Voorafgaand aan het concert heer Jacques Maasen, in de foyer van de Stadsschouwburg, om 19.30 uur een inleiding geven op het programma. Een bed moet er niet alleen mooi uitzien. Ook moet het uw lichaam, vooral uw wervelkolom en spieren, de mogelijkheid geven om te kunnen ontspannen. Veel bedden zijn daar te zacht voor. Of te hard. Alleen Lattoflex maakt bedden waarvan de vering volledig kan worden aangepast aan het lichaamsbouw van Najarenlang in musicals gespeeld te hebben (o.a. in «Foxtrot») heeft Willem Njjholt weer gekozen voor een toneelrol. Hij speelt een hoofdrol in het toneelstuk «Amadeus» van Peter Shaffer dat op woensdag 26 november door de Haagse Comedie in de Stads schouwburg gebracht wordt. De regie is in handen van Guido de Moor en naast Willem Njjholt (Salieri) spelen o.a. Hans Hoes (Mo zart) en Arda Brokmann (de vrouw van Mo zart). «Amadeus» gaat over de Weense hofkom- ponist Anronio Salieri. Vlak voor zijn dood in 1823 beschuldigt hjj zichzelf ervan ruim 30 jaar eerder het genie Wolfgang Amadeus >/- Mozart te hebben vergiftigd. Wë maken het hele verhaal van deze Salieri mee. In 1979 heeft de wereldpremière van dit stuk plaatsgevonden in het National Theatre en het heeft een stroom van juichende kritieken losgemaakt. Een Lattoflex bed is dan ook veel méér dan alleen maar mooi om te zien. Het is het enige bedsysteem wat zorgt voor een korrekte slaaphouding. Wij demonstreren u graag de werking van het unieke Lattoflex bedsysteem. Kom even langs. Dan kunt u ook zien dat Lattoflex bedden maakt voor elk interieur, in elke stijl. Ieder jaar komt Lalie, een meisje van een zachte natuur van het meisje Nargiz en de jaar of negen, met haar familie de zomer- «flinkheid» van de jongen Erkine. Dat is vakantie doorbrengen bij haar groot- «vertaald» in beelden van de prachtige na moeder. Grootmoeder woont in de woeste tuur met veel kleur en daar tegenover de bergstreken van Toerkmenië in het zuiden harde techniek bij het bouwen van de van de Sovjetunie. Lalie is dik bevriend stuwdam. Beelden zeggen soms meer dan met de twaalfjarige Nargiz. Deze vakantie wnnrrlen heeft Nargiz weinig tijd voor Lalie, omdat ze verliefd is op Erkine. Erkine behandelt Nargiz zo vervelend dat ze tegen Lalie zegt een hekel aan hem te hebben. Maar als Lalie de volgende dag Nargiz komt afhalen blijkt ze al weg te zijn met Erkine. Lalie en Nargiz zijn allebei zo koppig, dat de een niet naar de ander wil toegaan. Als Nargiz toch besluit naar Lalie toe te gaan is het net te laat. Lalie is al vertrokken. Plotseling ziet de bedroefde Nargiz de rode vogel, die geluk brengt. Ze roept de jongens erbij en na lang zoeken vinden zij het nest. Erkine haalt een jonkie uit het nest. Als Nargiz het vogeltje terug wil brengen, vlucht Erkine er mee weg. De rode vogel (de moeder) probeert door een aanval op Erkine haar jong te redden. Als dit niet lukt, stort zij zich te pletter op de grond. Nargiz is radeloos van verdriet en woedend slaat zij los op Erkine. Dan pakt zij het jong en loopt ermee weg. Kamara Kamalova heeft zo gewoon moge lijk deze film opgenomen. Het verhaal is daarom gemakkelijk te volgen. Het is een heel poëtische, dichterlijke film geworden met veel aandacht voor de natuur. Alles bloeit en is fris groen, net als de per sonen in de film. Want daar gaat het na tuurlijk om de meisjes en jongens, die sa men de zomervakantie doorbrengen in het bergdorp en die een beetje verliefd worden. De maakster heeft dat goed uitgebeeld de Regie R. Rosselini Donderdag 27 november om 22.00 uur in de studio-zaal «Paisa» is het tweede deel van Rossellini’s oorlogstrilogie. In «Rome, citta aperta» ging het om de laatste dagen van het fascisme in Rome. In «Paisa» gaat het om zes verschillende episodes, die de bevrijding van Italië tot onderwerp hebben. Non c’e pace tra gli ulivi (1950). Regie G. de Santis. Vrijdag 28 november 20.00 uur in de studio- zaal. «Non c’e pace tra gli ulivi» wordt wel als De Santis’ meesterwerk aangemerkt. Het Muziek voor een piek Een initiatief van het Buma-fonds. Op vrij dag 21 november speelt voor aanvang van de voorstelling (vanaf 19.30 uur) in de foyer het Brabants Saxofoonkwartet, dat ge vormd wordt door Jean Pennings (so- praan-saxofoon), Hans de Jong (alt saxofoon), Ron Pat (tenorsaxofoon) en René de Jong (baritonsaxofoon). Er zal een keuze gemaakt worden uit de volgende werken «Badinage in een knol lenland» van GerardBoedijn, «Capriccio» 'meerzag van Toon Spyker. Thema met zeven va an de vis- riaties op «Het lied met Hertog Jan» van sbosch en «Moto Perpetuo» van Jaan Geraedts. :s Kultureel Bellissima 1951). irg met als ReZle L. Visconti Zaterdag 29 november om 22.00 uur in de studio-zaal. Zowel Zavattini, die het ver haal voor deze film leverde, als Blasetti. die in de film regisseur speelt, waren geschokt bij het zien van «Bellissima»De film is dan ook een pittige satire op de hele vooraf gaande neo-realistische periode met name op het gebruik van «echte» mensen in plaats van akteurs. r de vraag of de komedie wel tot het neo-realisme moest worden gere kend. Of men deze vraag nu positief of negatief beantwoordt, zeker is, dat de Ita liaanse cinema een sterke traditie kent op dit gebied. I bambini ci guardano (1942) Regie V. de Sica. Zaterdag 29 november om 20.00 uur in de studio-zaal. «I bambini ci guardano» is de film waarin het hoppel De Sica - Zavattini voor het eerst samenwerkte. Net zoals in Ladri di biciclette» neemt ook in deze film het kind een voorname plaats in. Het is opgevallen dat De Sica en Zavattini in deze film een direkte aanval doen op hét grote bolwerk van de fascistische orde het gezin. de arbeider, op werk, die na afloop van de filmopnamen weer aan de lopende band gaat werken en in de anonimiteit verdwijnt. Het decor is niet een studio, maar de straat, de stad van na de oorlog of het achtergebleven land. Het aktuele belang van het Italiaans neo realisme ligt onder meer in het feit dat er een sterke doorwerking van neo-realistiese elementen heeft plaatsgevonden, niet al leen in de hedendaagse Italiaanse film, maar ook in de Cinema Novo (Brazilië), derde wereld films, de Poolse en Hon- met zijn prachtige hoornsolo, ±7na^Tilbu^ Dit he' ™dden de Scherzo, met de echt Mendels- koUektief werkende toneelgezelschap, iniaanse lichtvoetigheid, staan te- 1964 is ontstaan binnen de universitt recht nog altijd op alle orkestrepertoi- Poznan, zal op maandag 24 novemb res. André Vandernoot en Het Bra- toneel-op - toneelproduktie bants Orkest openen het concert met Stadsschouwburg. Publiek e b den zich dan op h— r a i i schouwburg-zaal. De voorstelling bei Men kent van Edouard Lalo voorna- 20 30 uur de b gratjs en melijk zijn Symphome Espagnole voor moet gebruik maken van de artiesteningang viool en orkest, de ouverture voor zijn aan het Louis Bouwmeesterplein 1. - -i d’Ys» en misschien nog igen kennen bijvoorbeeld Vanaf de opnchting is de groep op zoek zijn andere v^lcoKerten. en het is JSSltóttSiS een goed ding dat het concert in g, traditie een nieuwe maatschappij-visie z door de virtuoze Aaron Rosand, eens kunnen worden uitgedragen. Het streven is wordt uitgevoerd. Het is dankbaar bewustzünverruimend te werken door voor het instrument geschreven, en in standaard-slogans, mythen en dergelijke, het laatste deel is een Russisch liedje door een vergelijking m verwerkt, waardoor dit concert ook de ter diskussie te steller.. naam kreeg van Concerto Russeveelal improviserend naar Nogeea minder bekend merk van een bekend componist: de Symfonische De groep zal met twee prodt dansen opus 45 van Serge Rachmani- derland komen «Sales for nofif. Daar deze laatste romanticus van -r>k h,..„i;.,.a :n Na zijn eerste solo-programma «De Ko- j miek komt Freek de Jonge op zaterdag 29 °Pera Le roi november in de Stadsschouwburg met zijn "jat. Weimgei programma «De Tragiek». Een programma waarover op dit moment nog niets bekend is. Freek de Jonge staat erom bekend, dat hij voor ieder programma een eindeloze reeks ideeën heeft. Hij gaat niet repeteren, maar begint ineens te spelen en maakt zo in enkele weken samen met zijn publiek een pro gramma. Gezien de uitstekende reakties op «De Komiek» kunnen we ook naar deze nieuwe voorstelling vol verwachting uitzien. Op zondag 23 november om 12.30 uur wordt het koffiekonsert gegeven door het Luxemburgs Blaaskwintet in de foyer van de Stadsschouwburg. Uit de jumelage-stad van Tilburg, het De gale rie is van maai Luxemburgse Esch-sur-Alzette, is het geopend van 11.00 tot If Luxemburgs Blaaskwintet afkomstig, dat alle voorstellingen in de het 4e koffiekonsert van de Stichting Mu ziek Evenementen Tilburg zal verzorgen. Dit konsert is tot stand gekomen in samen werking met de gemeente Tilburg op basis T X1A van kulturele uitwisseling met de zus terstad Esch-sur-Alzette. Het Luxemburgs Blaaskwint Fred Hares (trompet), t-uvitn (trompet), Joseph Braun (hoon:) Weyland (trombone) en Luci (tuba). Het is een aantrekkelijk programma, het kwintet in Tilburg zal uitvoeren «Tw Ayres» van John Adson, «5 Renaissance dansen» van Tylman Susato, «Con- trapïnetus I» van J.S. Bach, «Fancies, Toy es and Dreames» van Giles Famaby, «Festive Occasion» van Howard Burrell en «Music Hall Suite» van Joseph Horovitz. Toegang vrijwillige bijdrage. Kinderkresj is aanwezig. Opera «Die Kluge Op zondag 30 november wordt de opera Die Kluge» van Carl Orff in regie van Ed win Zbonek opgevoerd in de grote zaal van de Stadsschouwburg Tilburg. Het is een van opzet, vrfj eenvoudige opera uit 1943 geba seerd op een eeuwenoude fabel. Deze opera wordt gespeeld onder auspiciën van het theaterburo Konzert-direktion Landgraf. Zaterdag 22 november geeft het Brabants Orkest een uitvoering in de Tilburgse Stadsschouwburg. Gastsolist is dan Aaron Rosand op viool. Voor het concert dat om 20.15 uur begint, staan werken van Mendelssohn, Lalo en Rachmaninoff op het comj b pianc ïrzo, met de lichtvoetigheid, staan te- 1964 is ontstaan binnen de universiteit van Er is uitgebreide informatie te v t nog altijd op alle orkestrepertoi- Poznan, zal op maandag 24 november een over de achtergronden van 1... André Vandernoot en Het Bra- toneel-op - toneelproduktie verzorgen in de realisme bij het Kultureel Sentrum, de )rkest openen het concert met Stadsschouwburg. Publiek en spelers bevin- Vrije Boekhandel en de Filmliga, tziek. de" “h dan ,°P het de In tegenstelling tot de eerdere aankon. k.„t van Edouard Late voorna- dringen dar op woensdag 26 ik-- ,k2,jnsymph“eSrZ - sand, eens kunnen worden uitgedragen. Het streven is della Speranza» op het laatste moment niet dankbaar bewustzünverruimend te werken door meer beschikbaar blijkt. geschreven, en in standaard-slogans, mythen en dergelijke, en Russisch liedje door een vergelijking met de werkelijkheid Anni difficili 1 ter diskussie te stellen. De groep werkt Reë‘e E. Zar veelal improviserend naar een voorstelling ia - Muziek en vormgeving zijn daarbij ..^langrijke elementen. De groep zal met twee produkties naar Ne derland komen «Sales for everyone» en «Oh how we lived in dignity». Wïrtdl'le y': lets vieren in specialiteitan-restaurant ALBERTVILLE voor tafels in gezellig familiever band zakenlunch, diner recepties, bruiloft ir familiediners enz. Want onze zeer uitgebreide la carte-kaart, gastronomie en vak manschap staan garant voor een geslaagd geheel. Wild- en vele andere specialiteiten Alphensebaan 14 Chaam, tel. 01619-1586/2113 Zeer ruime parkeergelegenheid Felix Mendelssohn had in zijn leven alles mee: hij had rijke ouders, en hij had een enorm talent, dat door zijn ouders aan alle kanten gestimuleerd I werd. Hij had de middelen om, zeker I voor die tijd, schitterende reizen te I maken, vaak samen met Zijn dierba- I ren. Kortom: een gelukkig man, wat men duidelijk hoort in al zijn zonnige I muziek. Er was echter maar één ding I dat hij niet had, en dat was de tijd. Hij I stierf op 38-jarige leeftijd. Alsof hij dit aanvoelde heeft Mendelssohn in zijn I korte leven zeer intensief gecom- I poneèrd en danken wij aan hem enkele I meesterwerken, die hij ook al heel I jong schreef. Zoals de muziek bij Sha- I kespeares «Midzomernachtsdroom». I zomemzchtsdroom».De sprrok- De ouverture maakte hij op 17- jarige leeftijd, de entr’acte muziek in t de jaren daarna. De Ouverture, Noc- c Woensdag 26 november om Kultureel Sentrum, voor kin De film die vertoond zal worden zou e is toen niet doorgegaan. Daarom nu a de film duurt ongeveer 80 minuten. Louise Robben en Peter Hille hebben op basis van het gelijknamige boek van Alfred Döblin het toneelstuk «De twee vriendin nen en hun gifmoord» samengesteld. To neelgroep Hooker zal dit toneelstuk op vrijdag 21 november in de Studio-zaal spe len in een regie van Louise Robben. Berlijn. Het Berlijn van de «gouden» twin tiger jaren. Een jonge vrouw vergiftigde haar echtgenoot, omdat zij zijn bruutheden niet meer kon verdragen, en omdat hij haar verhouding met een andere vrouw in de weg stond. Onder de toehoorders in de rechtszaal bevindt zich de zenuwarts Al fred Döblin, die zijn aantekeningen be werkt tot een psychologisch dokument van grote literaire klasse. Hoe kon deze moord gebeuren Wat is dat voor een vrouw, dat zij zo koelbloedig haar man kon ombren gen In het Kultureel Sentrum is van 20 novem ber tot en met 16 december een tentoon stelling te zien van elf vrouweljjke kun stenaars Ania Bien, Marjolein Katsma, Marion Crezee, Naomi Sultanik, Yvonne Kracht, Jeanette Loeb, Truus Wilmink, Ka- runa (Astrid de Haas), Pnina Reichman, Maria Beatriz en Isik Andreas-Tüzüner. De elf kunstenaars die zich hier presente ren, maken geen zogenaamd Vrouwelijke kunst zij hebben ieder een eigen, indivi duele beeldende taal. Het gezamenlijk tentoonstellen is niet het resultaat van een kollektieve artistieke vrouwelijke kuituur. Hoewel gekonstateerd kan worden dat de kunstenaar d:“ het niet gem kunstenaars - - vrouwelijke (subj-kultuur te kreëren. zou de bestaande situatie slechts beves tigen; het gaat er immers niet om dat i vrouwelijke kunstenaar als vrouw wor gewaardeerd en beoordeeld, maar als kun stenaar. - De elf kunstenaars stellen dan ook duidelijk emancip hun werk centraal. Het samen tentoon- kwestie stellen heeft echter wel te maken met hun eror positie van vrouw-zijn, want alle 11 zijn dat I deze vrouwen zich bewust van de moeilijke positie van de vrouwelijke kunstenaar en Lucien (bastuba). Allen zijn zü Ble y, terwijl Robert Weyland vel i het Conservatorium van Esch- deel heeft uitgemaakt van de Kape Sinds de oprichting van het alleen nog les geeft aan het Conserve in Esch-sur-Alzette. Het programma van zondag is met muziek uit renaissance, barok, en 20e eeuw: van John Adson «Two Ayres», van Tylman Susato «Five Dances», van J.S. Bach «Contrapunctus», van Giles Famaby «Fancies, Toys and Dreams», Ho ward Burrel «Festive Occasion» en van Jo seph Horowitz «Music Hall Suite», met daarin het bekende deel Soft-Shoe-Shuffie. Een aantrekkelijk programma, wat tegen een bijdrage naar eigen goeddunken is te beluisteren. Er js een crèche. Amalia Rodrigues «De stem van Portugal» is de naam, die Amalia Rodrigues in de afgelopen jaren te recht gekregen heeft. Een betoverende zangeres, die ongetwijfeld voor een beto- trapunctus verend optreden zal zorgen, als zij op vrij- Toyes and dag 21 november een konsert verzorgd met rv. haar ensemble in de Stadsschouwburg Til burg. Op 18-jarige leeftijd trad zij voor het eerst in kleinere zalen op in Lissabon. Zij fa scineerde haar publiek met de mystieke klank van haar stem en de passie die was neergelegd in de inhoud van de fado’s (volksliederen). Op 20-jarige leeftijd brak voor haar het sukses pas echt door en ook Q <N in Spanje vierde zij grote triomfen. En nog voor zij 30 was lag ook het Franse publiek 11 aan haar voeten. Het 4e koffie-concert van de Stichting Muz samenwerking met de gemeente Tilburg. In Tilburg en Esch-sur-Alzette in Luxemburg is om het koffie-concert van zondag 23 novemb de pauzefoyer van de schouwburg. Het ensemble bestaat uit F:: J (trompet), Lucien Lauer (trompet;, Braun (hoorn), Robert Weyland bone) en Lucien (bastuba). Aller docent aan 1... C„.I sur-Alzette. Sinds de oprichting van ..vl ensemble in 1977 hebben zij vele concerten gegeven, ook voor radio en TV; ook wer ken zij samen met het London Galliard Brass Ensemble. Iedere zomer doceren zij jonge mensen van vele nationaliteiten in het bespelen van hun instrumenten tijdens de internationale cursussen, georganiseerd door het Luxemburgs ministerie voor Culturele Zaken. Fred Harles, de leider en oprichter van het ensemble, is ook docent aan het Koninklijk Conservatorium te Brussel. Lucien Lauer is naast zijn leraarschap lid In de galerie van*de Stadsschouwburg zal t.m. 27 november de ekspositie «Sieraden» plaatsvinden. Een ekspositie van de Ne derlandse Kunststichting, waaraan zo’n vijftien Nederlandse sieradenontwerpers meewerken. Nederland neemt op het gebied van de Koffiekonsert door f het Luxemburgs l Tja i 4. 4. nagestreefde vorm en de eigenschappen k BlaaSK Wintel van het materiaal zelf. Goud of zilver kun nen geschikt zijn, maar net zo goed alumi nium, hout, pvc, rubber, textiel, glas. De collectie laat een keuze zien uit de pr<» duktie van de laatste jaren van een aanUi Nederlandse sieradenontwerpers. De gale rie is van maandag t.m. vrijdag - 16.00 uur en tijdens schouwburg-zaal. Jeugdtheater: 'lucfen^ïir Stormboy ;m), Robert .ucien Bley In de serie Jeugdtheater presenteert het kinderfilmhuis van het Kultureel Sentrum wat °P woensdag 26 november om 14.30 uur in <Two de Studio-zaal de film «Stormboy». Het is een Australische film over Mike, een tienjarigejongen, die met zijn vader Tom in een natuurreservaat woont. Zyn vader heeft zich daar teruggetrokken omdat hjj het leven in de stad niet rr““-r zitten. Nu leven vader en zoon van u« rw vangst en ze wonen in een kleine strandhut. Toegang gratis. Van woensdag 26 november tot en met zaterdag 29 november zal het Filmhuis Sentrum een klein filmfestival presenteren in de Studio-zaal van de Stadsschouwburg thema «Neo-realisme in de Italiaanse film». De hele maand november draait het Film- Roma, citta aperta (1945) huis films rond dit (hema, aansluitend bij Regie R. Rossellini. het cinemathema festival in Amsterdam. Donderdag 27 november om 20.00 uur in de studio-zaal. Het Italiaanse neorealisme (1942-1953) be- «Roma, citta aperta» wordt beschouwd als is zeer de moeite sch.rijft het Ital‘ë van de periode na Mus- een van de hoogtepunten van het neo- sV*wr»rden ziin svm solini, de werkelijkheid van een land en van realisme. Gedraaid direkt na de bevrijding. woruen zijn sym- „gewone mensen», die door armoede. onder abominabele omstandigheden gespeeld, maar geluk- diktatuur en oorlog zijn geteisterd. Het is weinig geld, een tekort aan filmmateriaal, zijn (romantische) hart afgelopen met de glamour, met de patserige terwijl de Cinecitta filmstudio’s nog niet uit e weelderige en verza- cinema van Mussolini, met Cinecitta, dat de as zijn herrezen. Het is de eerste neo- van zijn Symfonische vlak na de oorlog trouwens niet meer was realistische film, die zich met het recente dan een opvangkamp voor vluchtelingen, fascistische verleden bezighoudt. de vrouwen in het algemeen binneh de sa menleving. Ieder voor zich zetten zij zich als vrouw in om hierin vemadering te bren gen. Door hun krachten te bundelen en zich gemakkelijk (en toch ieder indivi dueel) te manifesteren, menen zij daad werkelijk iets te kunnen veranderen. Door zich de methoden eigen te maken die het huidige systeem in stand houden, zijn zij in staat het systeem menselijk te maken, da: wil zeggen gelijk voor mannen en vrouwen. Het is ook zoals Susan Sontag zegt «Ik ieve artistieke vrouwelijke kuituur, weet wel dat we het pleit nog niet gewon- 1 gekonstateerd kan worden dat de nen hebben, maar ik geloof dat het heel laar die toevallig ook nog vrouw is, nuttig is als vrouwen meedraaien in de tra- -^makkelijk heeft, is dit voor de ditionele struktuur, want daar kunnen ze ■s geen reden een nieuwe laten zien dat vrouwelijke piloten, bank- e (sub)-kultuur te kreëren. Dat direkteuren en generaals even goed funk- tioneren als mannelijke. Juist in die be- t de roepen moeten vrouwen hun plaats opei- jrdt sen. Als je een aparte kuituur schept, blok keer je de weg naar de macht; en zoals ik al eerder heb gezegd, geloof ik niet dat de emancipatie van de vrouw louter eer. ,1 kwestie is van gelijke rechten. Het gaat )m datje gelijke macht hebt, en hoe wil je t bereiken als vrouwen geen deel uitma ken van de al bestaande machts- struktuur Zijn werk is een uitstekend voorbeeld van het genre «kreatieve fotografie», waarbij de gewoon waarneembare, bij voorkeur De Santis’ meesterwerk aangemerkt. Het zeer eigentijdse werkelijkheid op eigen is een film waarin De Santis’ onstuimige wijze wordt geïnterpreteerd en onderge- vertelwijze, zijn liefde voor het melodrama schikt gemaakt aan de bedoelingen van de verkrijgen en zijn voorkeur voor realisme en spek- fotograaf. Hierdoor ontstaan beelden met het neo- takel samenvloeien. Een verhaal, kortom, dikwijls geheel eigen en nieuwe zeg- •ntmm. de waarin de hartstochten hoog oplaaien. gingskracht. Zijn fotografie is de kunst van Vivere in Pace (1946) het zien en het laten zien. Al de zaken die Regie L. Zampa. noodzakelijk zijn om de wereld draaiend te t dat op woensdag 26 november om Vrijdag 28 november om 22.00 uur in de houden zijn de moeite van het bekijken ur de film «II cammino della Spe- studio-zaal. Men heeft zich vaak het hoofd waard.. Verkeerstekens op de weg krijgen yan P. Germi zou worden vertoond gebroken over de vraag of de komedie wel een nieuwe rol toebedeeld en ook restjes tr>t hot non-roaitcmo «o». ge]e marketings verf in het wegdek waar mensen op lopen en wie liep ooit zomaar een rode deur voorbij Het werk van Paul Nahon werd tentoon- *26 Vn

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1980 | | pagina 19