c<
30
düXUoovst
slaapwinkel
schouwburgring 25, tilburg
tel. 422122
'fyehers
lattoflex
Koffieconcert van
Luxembourg Brass Ensemble
Brabants Orkest met Aaron Rosand
cht
ter!!
I
ting
Hebt U wel eens
volmaakt geslapen
Xstrt^xro^ s ï-i.sss.ïvr^
-erten, en het is mee vanujt een ejgen en kulturele films, die dan om 20.00 uur vertoond zal
-t concert in g, traditie een nieuwe maatschappij-visie zou worden. Dit omdat de film «II cammino
iber 1980 pagina 18
Dondeiu^-s, -u november 1980 pagina 19
DE TILBURGSE KOERIER
:aal
tilburg
Filmhuis Neo-realisme
programma.
Paul Nahon, kleurenfotoos
Paul Nahon, geboren in 1915, is een auto
didact, die zich verdiept in kleur-theorieën,
soorten lichtbronnen, psychologie van de
kleur, kleur in reklame.
Toneel-op-toneel
it u
van 11 vrouwelijke kunstenaars
het
Voorstellen gaan niet door
Kinderfilmhuis «De rode vogel».
woorden.
IELE
s
V? 5 Xï SS* SS SS 55**55 55**55”’ *S"SS 5**55 SS'SS*'“
Theater van de
achtste dag
100,-
50,-
25,-
FEESTELIJK UIT ETEN
Restaurant
«Grill Room»
Eig. N. Kor tan
-gstraat 7 en 25
3049 t
Ie
3
;elen
Juwelier - Horloger
SCHOUWBURGRING 27
weer een kinderfilm gedraaid in het Filmhuis
t 12 jaar.
Juliana van Stolbergs
Telefoon 013-32 30
Haagse comedie
brengt
Amadeus
geopend vanaf I8 uur, maandags gesloten
TELEFOONSTR. 33 (zijstraat Heuvelstr.)
tel. 426333
Freek de Jonge:
«De Tragiek»
Toneelgroep
Hooker speelt
«Twee vriendinnen
en hun gifmoord»
KINDERORGEL (elektr.)
3 oktaven -12 akkoorden
inkl. studieboek 298,-
Schouwburg
galerie:
«Sieraden»
«1 1 11»; tentoonstelling
Tot en met 14 december is in de ont
moetingsruimte van het Kultureel Sentrum
een tentoonstelling te zien van kleurenfotoos
van de in Tilburg wonende fotograaf Paul
Nahon.
Toon
.aties op
Louis Toet
tume,
en het
soht
urg. Dit
j», dat in
utc. siteit van
november een
verzorgen in de
«bliek en spelers bevin-
het podium van de
voorstelling begint om
1 (publiek
gesteld over de hele wereld en is nu be
schikbaar om geëksposeerd te worden in
zijn eigen woonplaats.
Fred Harles van het radio-orkest van de R.L.T.
tnpet), Joseph Joseph Braun is ook lid van de Grootherto-
‘"'ind (trom- gelijke Militaire Kapel, evenals Lucien
1zijn zij Bley, terwijl Robert Weyland vele jaren
- j--i u—-■- j- -'ape, en nu
ïrvatorium X.
Gltaren-blokfluiten -
I mondharmonica’s - ukeleles -
k accordeons - melodlca’s.
✓muziekhuis
gewicht en de
i de slaper.
g||tecnisom
tstenaarss.
c centraal, nc
vrouw-zijn,
en zich bewust vs
de vrouwelijke I
m half drie wordt i
<inderen van 8 tot
i eigenlijk in het oktoberprogramma gedraaid zijn, maar
i alsnog de film «De rode vogel» van Kamara Kamalova;
De speciale gezinsvoorstelling van het Teatro Dimitri, die zondagmiddag a.s. in de
schouwburg zou plaatsvinden, gaat niet door. De voorstelling bleek een zo laag artistiek nivo
te hebben, dat de gezamenlijke schouwburgen de Nederlandse toernee hebben afgelast. Ook
de voorstelling van Theu Boermans& De Groep op dinsdag 25 november gaat niet door. Twee
muzikanten van De Groep waren deze week betrokken bjj een auto-ongeluk en kunnen
voorlopign niet optreden. Geprobeerd wordt om Theu Boermans later in het seizoen nog een
keer naar de schouwburg te halen. De eerste voorstelling zal vanzelfsprekend niet meer in
Tilburg gespeeld worden. Abonnementhouders, die deze voorstelling uitgekozen hebben,
ontvangen bericht van de schouwburg.
luziek Evenementen Tilburg is georganiseerd in
In het kader van de jumelage-uitwisseling tussen
g is het Luxembourg Brass Ensemble uitgenodigd
idag 23 november te verzorgen. Aanstaande zondag 12.38 uur in
wburg.
(1948)
impa
Woensdag 26 november om 20.00 uur in de
studio-zaal.
«Een belediging van de nationale eer»
noemde het Italiaanse parlement deze ko
medie van Zampa, die de eerste jaren van
het fascistische bewind tot onderwerp
heeft.
ige hoomsolo,
echt Mendels-
igheid, staan te
le orkestrepertoi-
loot en Het Bra-
t het concert met
de Russen een formidabel pianist was,
en een groot pleitbezorger voor eigen
werk, kent men voornamelijk zijn
iposities voor piano-solo en zijn
M loconcerten. Maar ook Rachmani
noff de symfonicus is zeer de moeite
waard. Helaas worden zijn cvm-
fonieën weinig g
kig kan men nu z
ophalen aan de
digde klanken van zijr
dansen.
Voorafgaand aan het concert
heer Jacques Maasen, in de foyer van
de Stadsschouwburg, om 19.30 uur
een inleiding geven op het programma.
Een bed moet er niet alleen mooi
uitzien. Ook moet het uw
lichaam, vooral uw wervelkolom
en spieren, de mogelijkheid
geven om te kunnen ontspannen.
Veel bedden zijn daar te zacht
voor. Of te hard. Alleen
Lattoflex maakt bedden waarvan
de vering volledig kan worden
aangepast aan het
lichaamsbouw van
Najarenlang in musicals gespeeld te hebben
(o.a. in «Foxtrot») heeft Willem Njjholt weer
gekozen voor een toneelrol. Hij speelt een
hoofdrol in het toneelstuk «Amadeus» van
Peter Shaffer dat op woensdag 26 november
door de Haagse Comedie in de Stads
schouwburg gebracht wordt. De regie is in
handen van Guido de Moor en naast Willem
Njjholt (Salieri) spelen o.a. Hans Hoes (Mo
zart) en Arda Brokmann (de vrouw van Mo
zart).
«Amadeus» gaat over de Weense hofkom-
ponist Anronio Salieri. Vlak voor zijn dood
in 1823 beschuldigt hjj zichzelf ervan ruim
30 jaar eerder het genie Wolfgang Amadeus
>/- Mozart te hebben vergiftigd. Wë maken het
hele verhaal van deze Salieri mee.
In 1979 heeft de wereldpremière van dit stuk
plaatsgevonden in het National Theatre en
het heeft een stroom van juichende kritieken
losgemaakt.
Een Lattoflex bed is dan ook veel
méér dan alleen maar mooi om
te zien. Het is het enige
bedsysteem wat zorgt voor een
korrekte slaaphouding. Wij
demonstreren u graag de
werking van het unieke Lattoflex
bedsysteem. Kom even langs.
Dan kunt u ook zien dat
Lattoflex bedden maakt voor elk
interieur, in elke stijl.
Ieder jaar komt Lalie, een meisje van een zachte natuur van het meisje Nargiz en de
jaar of negen, met haar familie de zomer- «flinkheid» van de jongen Erkine. Dat is
vakantie doorbrengen bij haar groot- «vertaald» in beelden van de prachtige na
moeder. Grootmoeder woont in de woeste tuur met veel kleur en daar tegenover de
bergstreken van Toerkmenië in het zuiden harde techniek bij het bouwen van de
van de Sovjetunie. Lalie is dik bevriend stuwdam. Beelden zeggen soms meer dan
met de twaalfjarige Nargiz. Deze vakantie wnnrrlen
heeft Nargiz weinig tijd voor Lalie, omdat
ze verliefd is op Erkine.
Erkine behandelt Nargiz zo vervelend dat
ze tegen Lalie zegt een hekel aan hem te
hebben. Maar als Lalie de volgende dag
Nargiz komt afhalen blijkt ze al weg te zijn
met Erkine. Lalie en Nargiz zijn allebei zo
koppig, dat de een niet naar de ander wil
toegaan. Als Nargiz toch besluit naar Lalie
toe te gaan is het net te laat. Lalie is al
vertrokken. Plotseling ziet de bedroefde
Nargiz de rode vogel, die geluk brengt. Ze
roept de jongens erbij en na lang zoeken
vinden zij het nest. Erkine haalt een jonkie
uit het nest. Als Nargiz het vogeltje terug
wil brengen, vlucht Erkine er mee weg.
De rode vogel (de moeder) probeert door
een aanval op Erkine haar jong te redden.
Als dit niet lukt, stort zij zich te pletter op
de grond. Nargiz is radeloos van verdriet
en woedend slaat zij los op Erkine. Dan
pakt zij het jong en loopt ermee weg.
Kamara Kamalova heeft zo gewoon moge
lijk deze film opgenomen. Het verhaal is
daarom gemakkelijk te volgen. Het is een
heel poëtische, dichterlijke film geworden
met veel aandacht voor de natuur.
Alles bloeit en is fris groen, net als de per
sonen in de film. Want daar gaat het na
tuurlijk om de meisjes en jongens, die sa
men de zomervakantie doorbrengen in het
bergdorp en die een beetje verliefd worden.
De maakster heeft dat goed uitgebeeld de
Regie R. Rosselini
Donderdag 27 november om 22.00 uur in de
studio-zaal «Paisa» is het tweede deel van
Rossellini’s oorlogstrilogie. In «Rome,
citta aperta» ging het om de laatste dagen
van het fascisme in Rome. In «Paisa» gaat
het om zes verschillende episodes, die de
bevrijding van Italië tot onderwerp hebben.
Non c’e pace tra gli ulivi (1950).
Regie G. de Santis.
Vrijdag 28 november 20.00 uur in de studio-
zaal.
«Non c’e pace tra gli ulivi» wordt wel als
De Santis’ meesterwerk aangemerkt. Het
Muziek voor
een piek
Een initiatief van het Buma-fonds. Op vrij
dag 21 november speelt voor aanvang van
de voorstelling (vanaf 19.30 uur) in de foyer
het Brabants Saxofoonkwartet, dat ge
vormd wordt door Jean Pennings (so-
praan-saxofoon), Hans de Jong (alt
saxofoon), Ron Pat (tenorsaxofoon) en
René de Jong (baritonsaxofoon).
Er zal een keuze gemaakt worden uit de
volgende werken «Badinage in een knol
lenland» van GerardBoedijn, «Capriccio»
'meerzag van Toon Spyker. Thema met zeven va
an de vis- riaties op «Het lied met Hertog Jan» van
sbosch en «Moto Perpetuo» van
Jaan Geraedts.
:s Kultureel Bellissima 1951).
irg met als ReZle L. Visconti
Zaterdag 29 november om 22.00 uur in de
studio-zaal. Zowel Zavattini, die het ver
haal voor deze film leverde, als Blasetti. die
in de film regisseur speelt, waren geschokt
bij het zien van «Bellissima»De film is dan
ook een pittige satire op de hele vooraf
gaande neo-realistische periode met name
op het gebruik van «echte» mensen in
plaats van akteurs.
r de vraag of de komedie wel
tot het neo-realisme moest worden gere
kend. Of men deze vraag nu positief of
negatief beantwoordt, zeker is, dat de Ita
liaanse cinema een sterke traditie kent op
dit gebied.
I bambini ci guardano (1942)
Regie V. de Sica.
Zaterdag 29 november om 20.00 uur in de
studio-zaal.
«I bambini ci guardano» is de film waarin
het hoppel De Sica - Zavattini voor het
eerst samenwerkte. Net zoals in Ladri di
biciclette» neemt ook in deze film het kind
een voorname plaats in. Het is opgevallen
dat De Sica en Zavattini in deze film een
direkte aanval doen op hét grote bolwerk
van de fascistische orde het gezin.
de arbeider, op
werk, die na afloop van de filmopnamen
weer aan de lopende band gaat werken en
in de anonimiteit verdwijnt. Het decor is
niet een studio, maar de straat, de stad van
na de oorlog of het achtergebleven land.
Het aktuele belang van het Italiaans neo
realisme ligt onder meer in het feit dat er
een sterke doorwerking van neo-realistiese
elementen heeft plaatsgevonden, niet al
leen in de hedendaagse Italiaanse film,
maar ook in de Cinema Novo (Brazilië),
derde wereld films, de Poolse en Hon-
met zijn prachtige hoornsolo, ±7na^Tilbu^ Dit he' ™dden de
Scherzo, met de echt Mendels- koUektief werkende toneelgezelschap,
iniaanse lichtvoetigheid, staan te- 1964 is ontstaan binnen de universitt
recht nog altijd op alle orkestrepertoi- Poznan, zal op maandag 24 novemb
res. André Vandernoot en Het Bra- toneel-op - toneelproduktie
bants Orkest openen het concert met Stadsschouwburg. Publiek e
b den zich dan op h— r
a i i schouwburg-zaal. De voorstelling bei
Men kent van Edouard Lalo voorna- 20 30 uur de b gratjs en
melijk zijn Symphome Espagnole voor moet gebruik maken van de artiesteningang
viool en orkest, de ouverture voor zijn aan het Louis Bouwmeesterplein 1.
- -i d’Ys» en misschien nog
igen kennen bijvoorbeeld Vanaf de opnchting is de groep op zoek
zijn andere v^lcoKerten. en het is JSSltóttSiS
een goed ding dat het concert in g, traditie een nieuwe maatschappij-visie z
door de virtuoze Aaron Rosand, eens kunnen worden uitgedragen. Het streven is
wordt uitgevoerd. Het is dankbaar bewustzünverruimend te werken door
voor het instrument geschreven, en in standaard-slogans, mythen en dergelijke,
het laatste deel is een Russisch liedje door een vergelijking m
verwerkt, waardoor dit concert ook de ter diskussie te steller..
naam kreeg van Concerto Russeveelal improviserend naar
Nogeea minder bekend merk van een
bekend componist: de Symfonische De groep zal met twee prodt
dansen opus 45 van Serge Rachmani- derland komen «Sales for
nofif. Daar deze laatste romanticus van -r>k h,..„i;.,.a :n
Na zijn eerste solo-programma «De Ko- j
miek komt Freek de Jonge op zaterdag 29 °Pera Le roi
november in de Stadsschouwburg met zijn "jat. Weimgei
programma «De Tragiek». Een programma
waarover op dit moment nog niets bekend is.
Freek de Jonge staat erom bekend, dat hij
voor ieder programma een eindeloze reeks
ideeën heeft. Hij gaat niet repeteren, maar
begint ineens te spelen en maakt zo in enkele
weken samen met zijn publiek een pro
gramma. Gezien de uitstekende reakties op
«De Komiek» kunnen we ook naar deze
nieuwe voorstelling vol verwachting uitzien.
Op zondag 23 november om 12.30 uur
wordt het koffiekonsert gegeven door het
Luxemburgs Blaaskwintet in de foyer van
de Stadsschouwburg.
Uit de jumelage-stad van Tilburg, het De gale rie is van maai
Luxemburgse Esch-sur-Alzette, is het geopend van 11.00 tot If
Luxemburgs Blaaskwintet afkomstig, dat alle voorstellingen in de
het 4e koffiekonsert van de Stichting Mu
ziek Evenementen Tilburg zal verzorgen.
Dit konsert is tot stand gekomen in samen
werking met de gemeente Tilburg op basis T X1A
van kulturele uitwisseling met de zus
terstad Esch-sur-Alzette.
Het Luxemburgs Blaaskwint
Fred Hares (trompet), t-uvitn
(trompet), Joseph Braun (hoon:)
Weyland (trombone) en Luci
(tuba).
Het is een aantrekkelijk programma,
het kwintet in Tilburg zal uitvoeren «Tw
Ayres» van John Adson, «5 Renaissance
dansen» van Tylman Susato, «Con-
trapïnetus I» van J.S. Bach, «Fancies,
Toy es and Dreames» van Giles Famaby,
«Festive Occasion» van Howard Burrell en
«Music Hall Suite» van Joseph Horovitz.
Toegang vrijwillige bijdrage. Kinderkresj
is aanwezig.
Opera «Die Kluge
Op zondag 30 november wordt de opera
Die Kluge» van Carl Orff in regie van Ed
win Zbonek opgevoerd in de grote zaal van
de Stadsschouwburg Tilburg. Het is een van
opzet, vrfj eenvoudige opera uit 1943 geba
seerd op een eeuwenoude fabel.
Deze opera wordt gespeeld onder auspiciën
van het theaterburo Konzert-direktion
Landgraf.
Zaterdag 22 november geeft het Brabants Orkest een uitvoering in de Tilburgse
Stadsschouwburg. Gastsolist is dan Aaron Rosand op viool. Voor het concert dat
om 20.15 uur begint, staan werken van Mendelssohn, Lalo en Rachmaninoff op het
comj
b pianc
ïrzo, met de
lichtvoetigheid, staan te- 1964 is ontstaan binnen de universiteit van Er is uitgebreide informatie te v
t nog altijd op alle orkestrepertoi- Poznan, zal op maandag 24 november een over de achtergronden van 1...
André Vandernoot en Het Bra- toneel-op - toneelproduktie verzorgen in de realisme bij het Kultureel Sentrum, de
)rkest openen het concert met Stadsschouwburg. Publiek en spelers bevin- Vrije Boekhandel en de Filmliga,
tziek. de" “h dan ,°P het de In tegenstelling tot de eerdere aankon.
k.„t van Edouard Late voorna- dringen dar op woensdag 26 ik--
,k2,jnsymph“eSrZ
- sand, eens kunnen worden uitgedragen. Het streven is della Speranza» op het laatste moment niet
dankbaar bewustzünverruimend te werken door meer beschikbaar blijkt.
geschreven, en in standaard-slogans, mythen en dergelijke,
en Russisch liedje door een vergelijking met de werkelijkheid Anni difficili 1
ter diskussie te stellen. De groep werkt Reë‘e E. Zar
veelal improviserend naar een voorstelling ia -
Muziek en vormgeving zijn daarbij
..^langrijke elementen.
De groep zal met twee produkties naar Ne
derland komen «Sales for everyone» en
«Oh how we lived in dignity».
Wïrtdl'le
y':
lets vieren
in specialiteitan-restaurant
ALBERTVILLE
voor tafels in gezellig familiever
band zakenlunch, diner
recepties, bruiloft
ir familiediners
enz.
Want onze zeer uitgebreide la
carte-kaart, gastronomie en vak
manschap staan garant voor een
geslaagd geheel.
Wild- en vele andere specialiteiten
Alphensebaan 14
Chaam, tel. 01619-1586/2113
Zeer ruime parkeergelegenheid
Felix Mendelssohn had in zijn leven
alles mee: hij had rijke ouders, en hij
had een enorm talent, dat door zijn
ouders aan alle kanten gestimuleerd I
werd. Hij had de middelen om, zeker I
voor die tijd, schitterende reizen te I
maken, vaak samen met Zijn dierba- I
ren. Kortom: een gelukkig man, wat
men duidelijk hoort in al zijn zonnige I
muziek. Er was echter maar één ding I
dat hij niet had, en dat was de tijd. Hij I
stierf op 38-jarige leeftijd. Alsof hij dit
aanvoelde heeft Mendelssohn in zijn I
korte leven zeer intensief gecom- I
poneèrd en danken wij aan hem enkele I
meesterwerken, die hij ook al heel I
jong schreef. Zoals de muziek bij Sha- I
kespeares «Midzomernachtsdroom». I
zomemzchtsdroom».De sprrok-
De ouverture maakte hij op 17-
jarige leeftijd, de entr’acte muziek in t
de jaren daarna. De Ouverture, Noc- c
Woensdag 26 november om
Kultureel Sentrum, voor kin
De film die vertoond zal worden zou e
is toen niet doorgegaan. Daarom nu a
de film duurt ongeveer 80 minuten.
Louise Robben en Peter Hille hebben op
basis van het gelijknamige boek van Alfred
Döblin het toneelstuk «De twee vriendin
nen en hun gifmoord» samengesteld. To
neelgroep Hooker zal dit toneelstuk op
vrijdag 21 november in de Studio-zaal spe
len in een regie van Louise Robben.
Berlijn. Het Berlijn van de «gouden» twin
tiger jaren. Een jonge vrouw vergiftigde
haar echtgenoot, omdat zij zijn bruutheden
niet meer kon verdragen, en omdat hij haar
verhouding met een andere vrouw in de
weg stond. Onder de toehoorders in de
rechtszaal bevindt zich de zenuwarts Al
fred Döblin, die zijn aantekeningen be
werkt tot een psychologisch dokument van
grote literaire klasse. Hoe kon deze moord
gebeuren Wat is dat voor een vrouw, dat
zij zo koelbloedig haar man kon ombren
gen
In het Kultureel Sentrum is van 20 novem
ber tot en met 16 december een tentoon
stelling te zien van elf vrouweljjke kun
stenaars Ania Bien, Marjolein Katsma,
Marion Crezee, Naomi Sultanik, Yvonne
Kracht, Jeanette Loeb, Truus Wilmink, Ka-
runa (Astrid de Haas), Pnina Reichman,
Maria Beatriz en Isik Andreas-Tüzüner.
De elf kunstenaars die zich hier presente
ren, maken geen zogenaamd Vrouwelijke
kunst zij hebben ieder een eigen, indivi
duele beeldende taal. Het gezamenlijk
tentoonstellen is niet het resultaat van een
kollektieve artistieke vrouwelijke kuituur.
Hoewel gekonstateerd kan worden dat de
kunstenaar d:“
het niet gem
kunstenaars - -
vrouwelijke (subj-kultuur te kreëren.
zou de bestaande situatie slechts beves
tigen; het gaat er immers niet om dat i
vrouwelijke kunstenaar als vrouw wor
gewaardeerd en beoordeeld, maar als kun
stenaar. -
De elf kunstenaars stellen dan ook duidelijk emancip
hun werk centraal. Het samen tentoon- kwestie
stellen heeft echter wel te maken met hun eror
positie van vrouw-zijn, want alle 11 zijn dat I
deze vrouwen zich bewust van de moeilijke
positie van de vrouwelijke kunstenaar en
Lucien (bastuba). Allen zijn zü Ble y, terwijl Robert Weyland vel
i het Conservatorium van Esch- deel heeft uitgemaakt van de Kape
Sinds de oprichting van het alleen nog les geeft aan het Conserve
in Esch-sur-Alzette.
Het programma van zondag is met muziek
uit renaissance, barok, en 20e eeuw: van
John Adson «Two Ayres», van Tylman
Susato «Five Dances», van J.S. Bach
«Contrapunctus», van Giles Famaby
«Fancies, Toys and Dreams», Ho
ward Burrel «Festive Occasion» en van Jo
seph Horowitz «Music Hall Suite», met
daarin het bekende deel Soft-Shoe-Shuffie.
Een aantrekkelijk programma, wat tegen
een bijdrage naar eigen goeddunken is te
beluisteren. Er js een crèche.
Amalia Rodrigues
«De stem van Portugal» is de naam, die
Amalia Rodrigues in de afgelopen jaren te
recht gekregen heeft. Een betoverende
zangeres, die ongetwijfeld voor een beto- trapunctus
verend optreden zal zorgen, als zij op vrij- Toyes and
dag 21 november een konsert verzorgd met rv.
haar ensemble in de Stadsschouwburg Til
burg.
Op 18-jarige leeftijd trad zij voor het eerst
in kleinere zalen op in Lissabon. Zij fa
scineerde haar publiek met de mystieke
klank van haar stem en de passie die was
neergelegd in de inhoud van de fado’s
(volksliederen). Op 20-jarige leeftijd brak
voor haar het sukses pas echt door en ook Q <N
in Spanje vierde zij grote triomfen. En nog
voor zij 30 was lag ook het Franse publiek 11
aan haar voeten.
Het 4e koffie-concert van de Stichting Muz
samenwerking met de gemeente Tilburg. In
Tilburg en Esch-sur-Alzette in Luxemburg is
om het koffie-concert van zondag 23 novemb
de pauzefoyer van de schouwburg.
Het ensemble bestaat uit F:: J
(trompet), Lucien Lauer (trompet;,
Braun (hoorn), Robert Weyland
bone) en Lucien (bastuba). Aller
docent aan 1... C„.I
sur-Alzette. Sinds de oprichting van ..vl
ensemble in 1977 hebben zij vele concerten
gegeven, ook voor radio en TV; ook wer
ken zij samen met het London Galliard
Brass Ensemble. Iedere zomer doceren zij
jonge mensen van vele nationaliteiten in
het bespelen van hun instrumenten tijdens
de internationale cursussen, georganiseerd
door het Luxemburgs ministerie voor
Culturele Zaken.
Fred Harles, de leider en oprichter van het
ensemble, is ook docent aan het Koninklijk
Conservatorium te Brussel.
Lucien Lauer is naast zijn leraarschap lid
In de galerie van*de Stadsschouwburg zal
t.m. 27 november de ekspositie «Sieraden»
plaatsvinden. Een ekspositie van de Ne
derlandse Kunststichting, waaraan zo’n
vijftien Nederlandse sieradenontwerpers
meewerken.
Nederland neemt op het gebied van de
Koffiekonsert door
f het Luxemburgs
l Tja i 4. 4. nagestreefde vorm en de eigenschappen
k BlaaSK Wintel van het materiaal zelf. Goud of zilver kun
nen geschikt zijn, maar net zo goed alumi
nium, hout, pvc, rubber, textiel, glas.
De collectie laat een keuze zien uit de pr<»
duktie van de laatste jaren van een aanUi
Nederlandse sieradenontwerpers.
De gale rie is van maandag t.m. vrijdag
- 16.00 uur en tijdens
schouwburg-zaal.
Jeugdtheater:
'lucfen^ïir Stormboy
;m), Robert
.ucien Bley
In de serie Jeugdtheater presenteert het
kinderfilmhuis van het Kultureel Sentrum
wat °P woensdag 26 november om 14.30 uur in
<Two de Studio-zaal de film «Stormboy».
Het is een Australische film over Mike, een
tienjarigejongen, die met zijn vader Tom in
een natuurreservaat woont.
Zyn vader heeft zich daar teruggetrokken
omdat hjj het leven in de stad niet rr““-r
zitten. Nu leven vader en zoon van u« rw
vangst en ze wonen in een kleine strandhut.
Toegang gratis.
Van woensdag 26 november tot en met zaterdag 29 november zal het Filmhuis
Sentrum een klein filmfestival presenteren in de Studio-zaal van de Stadsschouwburg
thema «Neo-realisme in de Italiaanse film».
De hele maand november draait het Film- Roma, citta aperta (1945)
huis films rond dit (hema, aansluitend bij Regie R. Rossellini.
het cinemathema festival in Amsterdam. Donderdag 27 november om 20.00 uur in de
studio-zaal.
Het Italiaanse neorealisme (1942-1953) be- «Roma, citta aperta» wordt beschouwd als
is zeer de moeite sch.rijft het Ital‘ë van de periode na Mus- een van de hoogtepunten van het neo-
sV*wr»rden ziin svm solini, de werkelijkheid van een land en van realisme. Gedraaid direkt na de bevrijding.
woruen zijn sym- „gewone mensen», die door armoede. onder abominabele omstandigheden
gespeeld, maar geluk- diktatuur en oorlog zijn geteisterd. Het is weinig geld, een tekort aan filmmateriaal,
zijn (romantische) hart afgelopen met de glamour, met de patserige terwijl de Cinecitta filmstudio’s nog niet uit
e weelderige en verza- cinema van Mussolini, met Cinecitta, dat de as zijn herrezen. Het is de eerste neo-
van zijn Symfonische vlak na de oorlog trouwens niet meer was realistische film, die zich met het recente
dan een opvangkamp voor vluchtelingen, fascistische verleden bezighoudt.
de vrouwen in het algemeen binneh de sa
menleving. Ieder voor zich zetten zij zich
als vrouw in om hierin vemadering te bren
gen. Door hun krachten te bundelen en
zich gemakkelijk (en toch ieder indivi
dueel) te manifesteren, menen zij daad
werkelijk iets te kunnen veranderen. Door
zich de methoden eigen te maken die het
huidige systeem in stand houden, zijn zij in
staat het systeem menselijk te maken, da:
wil zeggen gelijk voor mannen en
vrouwen.
Het is ook zoals Susan Sontag zegt «Ik
ieve artistieke vrouwelijke kuituur, weet wel dat we het pleit nog niet gewon-
1 gekonstateerd kan worden dat de nen hebben, maar ik geloof dat het heel
laar die toevallig ook nog vrouw is, nuttig is als vrouwen meedraaien in de tra-
-^makkelijk heeft, is dit voor de ditionele struktuur, want daar kunnen ze
■s geen reden een nieuwe laten zien dat vrouwelijke piloten, bank-
e (sub)-kultuur te kreëren. Dat direkteuren en generaals even goed funk-
tioneren als mannelijke. Juist in die be-
t de roepen moeten vrouwen hun plaats opei-
jrdt sen. Als je een aparte kuituur schept, blok
keer je de weg naar de macht; en zoals ik al
eerder heb gezegd, geloof ik niet dat de
emancipatie van de vrouw louter eer. ,1
kwestie is van gelijke rechten. Het gaat
)m datje gelijke macht hebt, en hoe wil je
t bereiken als vrouwen geen deel uitma
ken van de al bestaande machts-
struktuur
Zijn werk is een uitstekend voorbeeld van
het genre «kreatieve fotografie», waarbij
de gewoon waarneembare, bij voorkeur
De Santis’ meesterwerk aangemerkt. Het zeer eigentijdse werkelijkheid op eigen
is een film waarin De Santis’ onstuimige wijze wordt geïnterpreteerd en onderge-
vertelwijze, zijn liefde voor het melodrama schikt gemaakt aan de bedoelingen van de
verkrijgen en zijn voorkeur voor realisme en spek- fotograaf. Hierdoor ontstaan beelden met
het neo- takel samenvloeien. Een verhaal, kortom, dikwijls geheel eigen en nieuwe zeg-
•ntmm. de waarin de hartstochten hoog oplaaien. gingskracht. Zijn fotografie is de kunst van
Vivere in Pace (1946) het zien en het laten zien. Al de zaken die
Regie L. Zampa. noodzakelijk zijn om de wereld draaiend te
t dat op woensdag 26 november om Vrijdag 28 november om 22.00 uur in de houden zijn de moeite van het bekijken
ur de film «II cammino della Spe- studio-zaal. Men heeft zich vaak het hoofd waard.. Verkeerstekens op de weg krijgen
yan P. Germi zou worden vertoond gebroken over de vraag of de komedie wel een nieuwe rol toebedeeld en ook restjes
tr>t hot non-roaitcmo «o». ge]e marketings verf in het wegdek waar
mensen op lopen en wie liep ooit zomaar
een rode deur voorbij
Het werk van Paul Nahon werd tentoon-
*26 Vn