wr» cc ey ■3 JIS STADSSCHOLVBUhG TILBURG 30 'fyebees tóboovsX IöHEc r Tweelingen Friwoshow Tie 3 speelt ELEN en J Langzaam haasten «Ba Anansi» «De toekomst, Haagse comedie «Zonder gekheid» gaat het helemaal maken» Filmhuis: kernenergie - ÈL f/’ f 695,- g Hebt U wel eens volmaakt geslapen Donderdag 23 oktober 1980 pagina 11 ober 1980 pagina 10 DE TILBURGSE KOERIER - 17.30 uur Bram Vermeulen brengt theatershow tziek gas staai Schouwburggalene t.m. 31 oktober Jan Decleir solo jes, te vullen. irg-zaal. ingen iggers. een huid. Peter Faber Bij te Meer kerncentrales? Trtburo Jazz-konsert door: Kom kijken bij Gemeentereinigings- orkest uit «Vaalbeek» fen be- aange- Paul Jacobs en de atoommaffia Obraztsov uit de USSR er van de I is van i Het maa oktober c «volksmiu te isen is het iedere dag klokkenshow slaapwinkel schouwburgring 25, tilburg tel. 422122 ^DK nieuws, we i zesde zintuig Globe: «Suus» vste show i issing zijn, en gericht op i een avond echt ijn tweede s i deze voorste ie ding- ser om 20.30 uur groep Tie 3 het Su- i» van Edgar Cairo en i het argd p zwart .00 uur Rob- een volks- kofee begint cn is gratis kci ucuergie-programma gepresenteerd, b< atoommaffia» en «Meer kerncentrales?». kan worden gewicht en de t de slaper. Juwelier - Horloger Schouwburgring 27 Op vrijdag 24 oktober speelt de Haagse Comedie in een regie van Carl van der Plas het blijspel «Zonder Gekheid» van Alan Ayckbourn in de Stadsschouwburg. De centrale rollen worden gespeeld door Anne-Wil Blankers en Jules Hamel als het echtpaar in wiens tuin de ontmoetingen plaats vinden. Verder spelen mee Wim van Rooij, Lies Franken, Kees Coolen, Anne-Marie Heyligers, Peter Hoeksema, Francine Dreessen en Saskia ten Batenburg. Zonder Gekheid» gaat over vier echtparen die elkaar steeds op een min of meer feestelijk moment ontmoeten, zoals oudejaarsavond, tweede kerstdag, in de tuin met tennisbaan van één van hen. Vier keer wordt ons een momentopname getoond, telkens met vier jaar tussenruimte. Juist doordat het stuk een periode van bij elkaar twaalf jaar beslaat krijgen we in dit blijspel een treffend beeld van een generatie die het materieel aan niets ontbreekt. het solo-programma «Jan zonder Vrees» in de grote zaal van de Stadsschouwburg Til burg. Hugo Claus is de schrijver van deze monoloog, die onderbroken wordt door liedjes op muziek van Walter Heynen, fluitist bij Wannes Vandevelde. De regie is Lutz en Caroline van Gastel. In - ir durend p- j Het verhaal gaat over de troosteloosheid en I aftakeling van een vrouwenleven. We zien tober speelt Op woensdag 29 oktober brengt Jan Decleir s», geschreven het solo-programma «Jan zonder Vrees» in in de Studio- - - iwburg. Medewer- o.a. Elisabeth An- Babette Mule -iter. De i Jerard-Jan Rijnders. I zijn ontworpen door Ba Op vrijdag 24 en zaterdag 25 oktc Globe het toneelstuk «Suus», g door Herbert Achternbusch zaal van de Stadsschouwb— kenden aan dit stuk zijn dersen, Diana Lensink, Joost Prinsen en Josée Ruit< handen van Gerard-Jan Rijt en kostuums z”.. de Vries. zal voor iedereen een met veel onverwachte >o alle mensen die zin it in een andere wereld I aftakeling van een vrouwenlevien. We zien I «Suus» in verschillende fases van haar ie- j<wjsj( I ven: als zeventienjarige scholiere in de s t( I biechtstoel, waar zij tegenover de priester J I haar eerste levensbalans opmaakt. Tien - I jaar later op haar studentenkamer in haar I dagboek lezend en het waarom afvragend I van alle dingen die ze de laatste tijd gedaan I of niet gedaan heeft. Als zesendertigjarige, I wanneer ze in vertwijfeling uitbarst tegen I haar vriend, een schrijver, over hun ka- I potte Verhouding. Vervolgens als vrouw van middelbare leeftijd, die de wil om te leven heeft opgegevenmaar niet de wil om 1 te denken, wat ze het beste kan op de w.c. i met behulp van een fles schnaps. Tenslotte als oude vrouw die uiteindelijk zelfmoord pleegt. Ruimte, tijd, droom en werkelijk heid veranderen voortdurend en lopen veelal door elkaar heen. i N.S., !B Tilburg, 3-42 2717. Jarige en een ckgroep Focus, es gemaakt. In Audio Racksystemen PHILIPS TECHNICS AKAI PIONEER Kabaret en volksmuziek landelijks tejaterkafee zal zondag 26 gewijd zijn aan «kabaret» iziek». Het eerste gedeelte van l programma zal rond 15.00 uur verzor worden door Herman Finkers, die e deelte uit zijn soloprogramma «Op zangzaad» brengt, Na ongeveer 16.0 wordt het programma voortgezet door I bert en Anja van Lint met e~: muziekprogramma. Het tejaterkofe om 15.00 uur in de Studio-zaal en toegankelijk. op de geigenteller. Dat is iets worden afhankelijk van een dat we voor geld moeten kop Ustad Munir Khan Op woensdag 29 oktober geeft Ustad Munir Khan een konsert in de Studio-zaal van de Stadsschouwburg. Ustad Munir Khan be kleedt heden ten dage een belangrijke plaats tussen de sarangispelers van India. Samen met zijn goeroe ontwikkelde hij een nieuwe stijl om op de sarangi te spelen. De sarangi is een van de mooiste en oudste snaarinstrumenten van India. Het is ge maakt van teakhout met ivoren liggers. De klankkast is overtrokken met een huid. De sarangi heeft drie boofdsnaren en zeven endertig resonantiesnaren. Normaal zijn de hoofdsnaren gemaakt van darmen, bij hogergestemde sarangi’s zijn deze uit me taal getrokken. De speler houdt het instru ment vertikaal en bespeelt het door de toppen van vingers tégen de hoofdsnaren te houden. Op vrijdag 31 oktober komt Peter Faber met zijn nieuwe show Langzaam Haasten» in de Studio-zaal van de Stadsschouwburg Til burg. Na zjjn eerste show «Maat 45» komt Peter Faber nu met zijn tweede show Lang zaam Haasten». In deze voorstelling zal hij 1 verder ingaan op de dingen waar hij in de eerste mee begonnen is. Verder heeft Peter zich toegelegd op verschillende vaardig- heden zoals die al heel lang beoefend worden in het variété. Zijn nieuws'- I grote verrassi kanten hebben i te zjjn. Een Lattoflex bed is dan ook veel méér dan alleen maar mooi om te zien. Het is het enige bedsysteem wat zorgt voor een korrekte slaaphouding. Wij demonstreren u graag de werking van het unieke Lattoflex bedsysteem. Kom even langs. Dan kunt u ook zien dat Lattoflex bedden maakt voor elk interieur, in elke stijl. Op donderdag 30 oktober om speelt de Belgische teatergri rinaamse stuk «Ba Anansi» in het Kultureel Sentrum. Tie 3 is een toneelgroep die bekendheid wil geven aan stukken die geschreven werden door auteurs van de derde wereld. Zij wil - ook meer vertrouwen scheppen in «vreemde vormen» door het gebruik ervan in de mise-en-scène. Dit met de bedoeling verschillende kuituren dichter bij elkaar te brengen. Het vorige seizoen was in het Kultureel Sentrum het Indonesische stuk «Kapai-kapai» van Arifin C. Noer te zien, de vorige produktie van Tie 3. «Ba Anansi» is een spin die vele jaren geleden met de volksverhalen van de West- afrikaanse slaven in Suriname arriveerde. In het stuk Tie 3 symboliseert hij de outcast van de Surinaamse samenleving. Hij die tot de laagste klasse behoort, wiens toekomst onzeker is, die strijdt tegen de macht hebbers en vecht voor zijn bestaan. Ba Anansi (Spin) krijgt een droom: dokter (wetenschap), Pater (geloof) en Goever- nesse (macht) proberen hem te strikken voor Tigri (Tijger). Tigri en Anansi liggen voortdurend met .elkaar in ruzie. Tigri wil Anansi’s dood. Om dit lot te ontgaan wil hij de figuren uit zijn droom in werkelijkheid e vóór zijn. Hij laat ze stuk voor stuk komen allen gevangen genomen, zodat Anansi zelf Op woensdag 29 oktober om 20.30 uur wordt in het Filmhuis Kultureel Sentrum het tweede kan ontsnappen. Maar toch komen ze weer kernenergie-programma gepresenteerd, bestaande uit de dokumentaire «Paul Jacobs en de samen om de slimme spin te vangen. De »»---■ één na de ander gaan ze op hem af, maar worden nogmaals afgestraft. Anansi is on verbeterlijk. Tenslotte besluit men de po gingen op te geven en Anansi te vergeten. Het idee voor de dokumentaire van Paul irionettentheater dankt Jacobs over de kernwapenindustrie in de !U1 aan de zorgvuldige Verenigde Staten is mede tot stand geko- ïring van zijn spelen, men doordat de natuurkundige en Nobel- het ongeëvenaarde prijswinnaar Linns Pauling hem op de hoogte bracht van de vreselijke gevolgen die het blootstaan aan geringe radio-ak- tieve straling op de mensheid heeft. Om dit te onderzoeken heeft Jacobs veel gesprekken gevoerd met omwonenden van kerncentrales en arbeiders die er werken en met beleidsvoerende instanties van kern centrales. De film, die in de jaren zeventig is gemaakt (na twintig jaar onderzoek) be vat onder andere een aantal direkte ge tuigenissen van mensen die aanwezig wa ren bij de kernproeven die in 1951 in de Nevadawoestijn gehouden werden. Veel van deze mensen zijn intussen niet meer in leven. Paul Jacobs, de verslaggever in deze film, stierf op 3 januari 1978 aan bloedkan- ker. Iets vieren in specialiteiten-restaurant ALBERTVILLE voor tafels in gezellig familiever band zakenlunch, diner recepties, bruiloft familiediners enz. Want onze zeer uitgebreide d la carte-kaart, gastronomie en vak manschap staan garant voor een geslaagd geheel. Wild- en vele andere specialiteiten Alphensebaan 14 Chaam, tel. 01619-1586/2113 Zeer ruime parkeergelegenheid Jeugdtheater: het Nederlands Marionettentheater Het sprookje «De Keizer en de Nachtegaal» is geschreven door Andersen en wordt op woensdag 29 oktober om 14.30 uur door het Nederlands Marionettentheater in de Stu dio-zaal gespeeld voor kinderen van 6 t.e.m. 12 jaar. Het sprookje gaat over Yashika de nach tegaal, die van het. 13e kamermeisje een liedje voor de keizer mag zingen. Dit maakt de grootmandarijn «Jaffa» erg jaloers. Hij laat het vogeltje ontsnappen en probeert met een kunstnachtegaal de keizer in te palmen. Het spel laat op een boeiende wijze zien, hoe de echte nachtegaal de keizer redt van de dood en Jaffa gestraft wordt. Het Nederlands Mark zijn sukses niet alleen en artistieke uitvoer’ maar vooral aan het ongeëvena».^ bewegingssysteem der poppen. «Meer kerncentrales?» geeft een schat aan kritische informatie over het intern funk- tioneren van kerncentrales, de ekonomi- sche achtergronden en vooral de gevaren waaraan de bevolking wordt blootgesteld: de bedreiging van het milieu en de gezond heid, maar ook de gevaren van het gebruik van kernenergie voor militaire doeleinden. De rode draad die door de film heen loopt, is de waarschuwing tegen de aantasting van de demokratie: «Het is kenmerkend voor de atoomindustrie dat zij ons afhankelijk maakt van apparaten en tevens van diege nen die de apparaten maken en gebruiken Als de plannen om kweekreaktoren te’ bouwen doorgaan, dan wordt plutonium de belangrijkste energiebron op aarde, maar plutonium komt niet in de natuur voor en zou dus bij de plutonium-producent ge kocht moeten worden. Het tweede voorbeeld van die afhankelijk heid betreft de geigenteller: «radioaktieve straling is niet te horen, te voelen of te zien; bij signalering ervan zijn we aangewezen zen. KM leze spaarvormen elkom bij ruim 60 intoren. Op stations grenzen. Of bij één MK f/V 25 CDK-spaaragen- ■F i eveneens een kom- HHHHr T tr arpakket bieden. I GRUNDIG H BRAUN MN SCHNEIDER goede voorlichting lage prijzen grote sortering OP KOOPAVOND GEOPEND H 7 TECHNISCH BUREAU JOOSEN bv/radio-tv^B 1P genhuijsen, is inmiddels tot de top van de Nederlandse hedendaagse jazz-orkesten gaan BENELUXLAAN 61 5042 WK TILBURG TELEFOON 013-670537 behoren en mag vanzelfsprekend in de oktober jazz-maand niet ontbreken. -- Een bed moet er niet alleen mooi uitzien. Ook moet het uw lichaam, vooral uw wervelkolom en spieren, de mogelijkheid geven om te kunnen ontspannen. Veel bedden zijn daar te zacht voor. Of te hard. Alleen Lattoflex maakt be de vering volledig I aangepast aan het lichaamsbouw van Op vrijdag 31 oktober komt het Russisch Staatspoppentheater Obraztsov met het muzikale poppenspel «Don Juan» in de Stadsschouwburg Tilburg. Het is voor de eerste keer dat het Russisch Poppentheater een voorstelling verzorgt in Tilburg. In het stuk van «Don Juan» maakt men gebruik van de zogenaamde staalpoppen die van binnen voorzien zijn van een uiter mate ingenieus bewegingsmechanisme. Om één pop te bedienen zijn vaak 4 of 5 technici nodig. Iedere marionettenspeler is akteur en zanger tegelijk, daarom worden de voorstellingen altijd live gezongen en gesproken. Van «Don Juan» heeft Obraztsov een buitenlandse musical gemaakt. Omdat dit stuk zich in verscheidene landen afspeelt i voort- zitten er romantische, politieke, folkloris- slid zijn tische, erotische, lyrische, exotische en Morhnnl f'>«ische tintjes aan. n» gaat over een kelijke man die de oorzaak dergang van veel v allen zeer gelukkig t zeer aantrek- uviz-aak was van de on- vrouwen, die daar echter dg mee waren. Dré van den Bogaard Fotograaf Dré van den Bogaard plaatst al enkele jaren de mens centraal in zijn werk. Voor lllu..u.we, m.%. zijn nieuwe ekspositie, die gedurende de maand oktober in de galerie van de Stads- Ider, iietijes op muziek van Walter Heynen, schouwburg Tilburg te zien is, koos Van den Bogaard de tweeling als uitgangspunt. Jv8jeiS ,n fluitist bij Wannes Vandevelde. De regie is Zo’n veertig tweelingen uit Tilburg en omgeving, variërend in leeftijd van 5 maanden tot 61 Dedekors van [on Lutz en Caroline van Gastel. In jaar. werden door hem geportretteerd. Dat gebeurde in dezelfde studio en onder exact Jarbara |jet j->ijna twee uur durend programma dezelfde omstandigheden. wordt een aantal zeer herkenbare situaties De ekspositie «Tweelingen» is een unieke reeks portretten geworden. Zesendertig foto’s geschilderd, die pessimistisch en toch maar tweeënzeventig mensen. Mensen, die niet alleen als individu vastgelegd zijn, maar geestig zijn. Decleir heeft er geen moeite vooral ook in hun toch altijd bijzondere biologische verbondenheid. De pure kwaliteit, die nee het grote podium dat meestal geen re- uit de eerdere eksposities van Dré van den Bogaard naar voren kwam, doet de rest, wisieten bevat, buiten af en toe wat licht- De galerie van de Stadsschouwburg Tilburg is van maandag tot en met vrijdag geopend vt ïs, te vullen. 11.00 tot 18.00 uur en tijdens alle voorstellingen in de schouwburg-zaal. De compagnie Waste of Time in mime en Zondagmiddag Tejaterkafee jHj^k andere wege^ingesl'agen^aren x de vroegere produkties nogal anti- sterk afhankelijk van een veelheic dividuele ideeën en improvisaties van het makert-spelers-kollektief, nu wordt er duidelijk vanuit een totaal konsept teater gemaakt, waarbij technische experimenten (o.a. licht, geluid, projektie, dekor) een in tegrerend deel van de voorstelling zijn. De laatste jaren werkt de tien leden tellende compagnie in kleinere werkverbanden, waardoor met een minimum aan kom- promissen, een idee gestalte kan krijgen met moetingen tussen twee 1 als resultaat heldere, herkenbare voorstel- riété-artiesten die de er lingen zoals in Makreel (1979), Triple Sec andere uit hun koffers (1979), Elephant Castle (1980)én nu in de de vorm van een Friwoshow met «No flowers for Shirley». nieuwe scène of i Waste of Time maakt teater op basis van afspeelt. «De toekomst gaat het helemaal maken» is groep boven de dertig zijnen de andere drie de veelbelovende titel van de theatershow, rond de twintig, zorgt voor misverstanden, waarmee ex-Neerland Hoper Bram Ver- ruzie, speelplezier en lol. meulen op zondag 2 en maandag 3 novem- Plaatsverkoop voor beide voorstellingen ber in de Stadsschouwburg komt. start op zondag 26 oktober om 12.00 uur. De toneelrollen worden gespeeld door Olga Zuiderhoe.k als moeder en Rini J Oudhuis als de dochter. De musici in deze show zijn Bram Vermeulen (toetsen en gitaar), Jan de Hont (gitaar), Jacob Klaasse (toetsen), Pee Wee (Bas) en Frans Hendriks (slagwerk). De tekst en muziek zijn van Bram Vermeulen en Rik Zaal. Bram Vermeulen zet zijn theaterwerk op zijn eigen specifieke terrein voort de I popmuziek. De show bestaat niet alleen uit nieuwe Nederlandse popmuziek en «cita ten» uit het internationale pop-repertoire van de afgelopen 25 jaar, maar heeft ook een dramatische ontwikkeling. Naast de muziek zit er in dit programma ook nog verhaal. De popgroep «De Toekomst» is aan het repeteren in een rommelige garage van een villa ergens in Nederland en legt het resultaat vast op een band. De garage is van de moeder en de bandrecorder van de vader van het meisje. Dit meisje is ver- 3 liefde op de jonge zanger van «De Toe komst» en hoopt nog eens zangeres bij de 1 groep te worden. Tussen opnamen en het verhaal door blijven de muzikanten durend bezig, waarbij ieder groepsL.. w.„, eigen geschiedenis en zijn eigen verhaal tragische tir blijkt te hebben. Daardoor is het mogelijk, Don Juan> dat er geregeld perfekt gespeelde «das- kelijke man sics» opklinken. Alleen al het feit dat drie leden van de Op vrijdag 31 oktober om 20.30 uur is in het Kultureel Sentrum «No flowers for Shirley» zien, een nieuwe produktie van de teatergroep Waste of Time, uitgevoerd door Frits Jansi en Wouter Steenbergen: de Friwoshow. Jan Akkerman Joachim Kühn Op donderdag 30 oktober verzorgen Jan Akkerman en Joachim Kühn een jazzkonsert in de Studio-zaal. Joachim Kühn komt uit Berlijn en is een jazz-pianist, die men moeilijk in een hokje kan plaatsen. Hij speelt een kombinatie van jazz, klassiek en rockmuziek, daarnaast improviseert hij ook veel. Internationaal is hij een van de beste jazz-pianisten en heeft in veel landen konserten verzorgd: Japan, Indonesië, U.S.A., Zuid-Amerika en Europa. Hij maakte elpees met o.a. Chick Corea, Jean Luc Ponty, Don Cherry, Alphonse Mouzon, Billy Cobham. Larry Coryell, Philip Catherine en natuurlijk met Jan Akkerman. Jan Akkerman is één van de beste gitaristen van de wereld. Hij bespeelt een zes-sns twaalf-snarige gitaar. In het begin van de jaren zeventig was hij lid van de rock daarna heeft hij zich toegelegd op de jazz. Ook Jan Akkerman heeft vele elpees dit konsert spelen zij solo en als duo. Dit konsert wordt mede gegeven in het kader van de oktober jazz-maand, omdat deze soort rock-tnuziek duidelijk een randverschijnsel is van de jazz-muziek. Plaatsverkoop start donderdag 23 oktober om 11.00 uur. mime en muziek. Meestal wordt er tijdens de voorstelling gezwegen, het gesproken woord is echter niet taboe. Altijd is het een :i-teater en samengaan van bewegingZmime en muziek/ :id van in- geluid. van het Waste of Time vertelt geen verhaaltjes, de ordt er moraal ontbreekt, het drama is ver te zoeken. Er is geen vergelijkingsmateriaal of teatraal referentiekader. Een voorstel ling van Waste of Time is daardoor een andere manier van kijken en luisteren waard. Zo ook de Friwoshow, die een mengeling is van variété en anti-teater waaruit soms ongewoon teatrale ont moetingen tussen twee heren ontstaan. Va- riété-artiesten die de ene verrassing na de van s toveren meestal in i toneeldekortje waar een een nieuw nummer zich andetv u, de vorm nieuwe s< afspeelt.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1980 | | pagina 11