wr»
cc
ey
■3
JIS
STADSSCHOLVBUhG TILBURG
30
'fyebees
tóboovsX
IöHEc
r
Tweelingen
Friwoshow
Tie 3 speelt
ELEN
en
J
Langzaam
haasten
«Ba Anansi»
«De toekomst,
Haagse comedie
«Zonder gekheid»
gaat het helemaal maken»
Filmhuis: kernenergie
- ÈL f/’
f 695,- g
Hebt U wel eens
volmaakt geslapen
Donderdag 23 oktober 1980 pagina 11
ober 1980 pagina 10
DE TILBURGSE KOERIER
- 17.30 uur
Bram Vermeulen
brengt theatershow
tziek
gas
staai
Schouwburggalene t.m. 31 oktober
Jan Decleir solo
jes, te vullen.
irg-zaal.
ingen
iggers.
een huid.
Peter Faber
Bij
te
Meer kerncentrales?
Trtburo
Jazz-konsert door:
Kom kijken bij
Gemeentereinigings- orkest
uit «Vaalbeek»
fen be-
aange-
Paul Jacobs en
de atoommaffia
Obraztsov
uit de USSR
er van de
I is van i
Het maa
oktober c
«volksmiu
te
isen
is het iedere dag klokkenshow
slaapwinkel
schouwburgring 25, tilburg
tel. 422122
^DK
nieuws, we
i zesde zintuig
Globe: «Suus»
vste show i
issing zijn,
en gericht op
i een avond echt
ijn tweede s
i deze voorste
ie ding-
ser om 20.30 uur
groep Tie 3 het Su-
i» van Edgar Cairo
en
i het
argd
p zwart
.00 uur
Rob-
een volks-
kofee begint
cn is gratis
kci ucuergie-programma gepresenteerd, b<
atoommaffia» en «Meer kerncentrales?».
kan worden
gewicht en de
t de slaper.
Juwelier - Horloger
Schouwburgring 27
Op vrijdag 24 oktober speelt de Haagse Comedie in een regie van Carl van der Plas het
blijspel «Zonder Gekheid» van Alan Ayckbourn in de Stadsschouwburg. De centrale rollen
worden gespeeld door Anne-Wil Blankers en Jules Hamel als het echtpaar in wiens tuin de
ontmoetingen plaats vinden. Verder spelen mee Wim van Rooij, Lies Franken, Kees Coolen,
Anne-Marie Heyligers, Peter Hoeksema, Francine Dreessen en Saskia ten Batenburg.
Zonder Gekheid» gaat over vier echtparen die elkaar steeds op een min of meer feestelijk
moment ontmoeten, zoals oudejaarsavond, tweede kerstdag, in de tuin met tennisbaan
van één van hen. Vier keer wordt ons een momentopname getoond, telkens met vier jaar
tussenruimte. Juist doordat het stuk een periode van bij elkaar twaalf jaar beslaat krijgen
we in dit blijspel een treffend beeld van een generatie die het materieel aan niets ontbreekt.
het solo-programma «Jan zonder Vrees» in
de grote zaal van de Stadsschouwburg Til
burg. Hugo Claus is de schrijver van deze
monoloog, die onderbroken wordt door
liedjes op muziek van Walter Heynen,
fluitist bij Wannes Vandevelde. De regie is
Lutz en Caroline van Gastel. In
- ir durend p-
j Het verhaal gaat over de troosteloosheid en
I aftakeling van een vrouwenleven. We zien
tober speelt Op woensdag 29 oktober brengt Jan Decleir
s», geschreven het solo-programma «Jan zonder Vrees» in
in de Studio- - -
iwburg. Medewer-
o.a. Elisabeth An-
Babette Mule
-iter. De i
Jerard-Jan Rijnders. I
zijn ontworpen door Ba
Op vrijdag 24 en zaterdag 25 oktc
Globe het toneelstuk «Suus», g
door Herbert Achternbusch
zaal van de Stadsschouwb—
kenden aan dit stuk zijn
dersen, Diana Lensink,
Joost Prinsen en Josée Ruit<
handen van Gerard-Jan Rijt
en kostuums z”..
de Vries.
zal voor iedereen een
met veel onverwachte
>o alle mensen die zin
it in een andere wereld
I aftakeling van een vrouwenlevien. We zien
I «Suus» in verschillende fases van haar ie- j<wjsj(
I ven: als zeventienjarige scholiere in de s t(
I biechtstoel, waar zij tegenover de priester J
I haar eerste levensbalans opmaakt. Tien -
I jaar later op haar studentenkamer in haar
I dagboek lezend en het waarom afvragend
I van alle dingen die ze de laatste tijd gedaan
I of niet gedaan heeft. Als zesendertigjarige,
I wanneer ze in vertwijfeling uitbarst tegen
I haar vriend, een schrijver, over hun ka-
I potte Verhouding. Vervolgens als vrouw
van middelbare leeftijd, die de wil om te
leven heeft opgegevenmaar niet de wil om 1
te denken, wat ze het beste kan op de w.c. i
met behulp van een fles schnaps. Tenslotte
als oude vrouw die uiteindelijk zelfmoord
pleegt. Ruimte, tijd, droom en werkelijk
heid veranderen voortdurend en lopen
veelal door elkaar heen.
i N.S.,
!B Tilburg,
3-42 2717.
Jarige en een
ckgroep Focus,
es gemaakt. In
Audio
Racksystemen
PHILIPS
TECHNICS
AKAI
PIONEER
Kabaret en
volksmuziek
landelijks tejaterkafee zal zondag 26
gewijd zijn aan «kabaret»
iziek». Het eerste gedeelte van l
programma zal rond 15.00 uur verzor
worden door Herman Finkers, die e
deelte uit zijn soloprogramma «Op
zangzaad» brengt, Na ongeveer 16.0
wordt het programma voortgezet door I
bert en Anja van Lint met e~:
muziekprogramma. Het tejaterkofe
om 15.00 uur in de Studio-zaal en
toegankelijk.
op de geigenteller. Dat is iets
worden afhankelijk van een
dat we voor geld moeten kop
Ustad Munir Khan
Op woensdag 29 oktober geeft Ustad Munir
Khan een konsert in de Studio-zaal van de
Stadsschouwburg. Ustad Munir Khan be
kleedt heden ten dage een belangrijke
plaats tussen de sarangispelers van India.
Samen met zijn goeroe ontwikkelde hij een
nieuwe stijl om op de sarangi te spelen. De
sarangi is een van de mooiste en oudste
snaarinstrumenten van India. Het is ge
maakt van teakhout met ivoren liggers.
De klankkast is overtrokken met een huid.
De sarangi heeft drie boofdsnaren en zeven
endertig resonantiesnaren. Normaal zijn
de hoofdsnaren gemaakt van darmen, bij
hogergestemde sarangi’s zijn deze uit me
taal getrokken. De speler houdt het instru
ment vertikaal en bespeelt het door de
toppen van vingers tégen de hoofdsnaren te
houden.
Op vrijdag 31 oktober komt Peter Faber met
zijn nieuwe show Langzaam Haasten» in de
Studio-zaal van de Stadsschouwburg Til
burg. Na zjjn eerste show «Maat 45» komt
Peter Faber nu met zijn tweede show Lang
zaam Haasten». In deze voorstelling zal hij 1
verder ingaan op de dingen waar hij in de
eerste mee begonnen is. Verder heeft Peter
zich toegelegd op verschillende vaardig-
heden zoals die al heel lang beoefend worden
in het variété.
Zijn nieuws'-
I grote verrassi
kanten
hebben i
te zjjn.
Een Lattoflex bed is dan ook veel
méér dan alleen maar mooi om
te zien. Het is het enige
bedsysteem wat zorgt voor een
korrekte slaaphouding. Wij
demonstreren u graag de
werking van het unieke Lattoflex
bedsysteem. Kom even langs.
Dan kunt u ook zien dat
Lattoflex bedden maakt voor elk
interieur, in elke stijl.
Op donderdag 30 oktober om
speelt de Belgische teatergri
rinaamse stuk «Ba Anansi»
in het Kultureel Sentrum.
Tie 3 is een toneelgroep die bekendheid wil
geven aan stukken die geschreven werden
door auteurs van de derde wereld. Zij wil -
ook meer vertrouwen scheppen in
«vreemde vormen» door het gebruik ervan
in de mise-en-scène. Dit met de bedoeling
verschillende kuituren dichter bij elkaar te
brengen. Het vorige seizoen was in het
Kultureel Sentrum het Indonesische stuk
«Kapai-kapai» van Arifin C. Noer te zien,
de vorige produktie van Tie 3.
«Ba Anansi» is een spin die vele jaren
geleden met de volksverhalen van de West-
afrikaanse slaven in Suriname arriveerde.
In het stuk Tie 3 symboliseert hij de outcast
van de Surinaamse samenleving. Hij die tot
de laagste klasse behoort, wiens toekomst
onzeker is, die strijdt tegen de macht
hebbers en vecht voor zijn bestaan.
Ba Anansi (Spin) krijgt een droom: dokter
(wetenschap), Pater (geloof) en Goever-
nesse (macht) proberen hem te strikken
voor Tigri (Tijger). Tigri en Anansi liggen
voortdurend met .elkaar in ruzie. Tigri wil
Anansi’s dood. Om dit lot te ontgaan wil hij
de figuren uit zijn droom in werkelijkheid
e vóór zijn. Hij laat ze stuk voor stuk komen
allen gevangen genomen, zodat Anansi zelf
Op woensdag 29 oktober om 20.30 uur wordt in het Filmhuis Kultureel Sentrum het tweede kan ontsnappen. Maar toch komen ze weer
kernenergie-programma gepresenteerd, bestaande uit de dokumentaire «Paul Jacobs en de samen om de slimme spin te vangen. De
»»---■ één na de ander gaan ze op hem af, maar
worden nogmaals afgestraft. Anansi is on
verbeterlijk. Tenslotte besluit men de po
gingen op te geven en Anansi te vergeten.
Het idee voor de dokumentaire van Paul
irionettentheater dankt Jacobs over de kernwapenindustrie in de
!U1 aan de zorgvuldige Verenigde Staten is mede tot stand geko-
ïring van zijn spelen, men doordat de natuurkundige en Nobel-
het ongeëvenaarde prijswinnaar Linns Pauling hem op de
hoogte bracht van de vreselijke gevolgen
die het blootstaan aan geringe radio-ak-
tieve straling op de mensheid heeft.
Om dit te onderzoeken heeft Jacobs veel
gesprekken gevoerd met omwonenden van
kerncentrales en arbeiders die er werken en
met beleidsvoerende instanties van kern
centrales. De film, die in de jaren zeventig
is gemaakt (na twintig jaar onderzoek) be
vat onder andere een aantal direkte ge
tuigenissen van mensen die aanwezig wa
ren bij de kernproeven die in 1951 in de
Nevadawoestijn gehouden werden. Veel
van deze mensen zijn intussen niet meer in
leven. Paul Jacobs, de verslaggever in deze
film, stierf op 3 januari 1978 aan bloedkan-
ker.
Iets vieren
in specialiteiten-restaurant
ALBERTVILLE
voor tafels in gezellig familiever
band zakenlunch, diner
recepties, bruiloft
familiediners
enz.
Want onze zeer uitgebreide d la
carte-kaart, gastronomie en vak
manschap staan garant voor een
geslaagd geheel.
Wild- en vele andere specialiteiten
Alphensebaan 14
Chaam, tel. 01619-1586/2113
Zeer ruime parkeergelegenheid
Jeugdtheater:
het Nederlands
Marionettentheater
Het sprookje «De Keizer en de Nachtegaal»
is geschreven door Andersen en wordt op
woensdag 29 oktober om 14.30 uur door het
Nederlands Marionettentheater in de Stu
dio-zaal gespeeld voor kinderen van 6 t.e.m.
12 jaar.
Het sprookje gaat over Yashika de nach
tegaal, die van het. 13e kamermeisje een
liedje voor de keizer mag zingen. Dit maakt
de grootmandarijn «Jaffa» erg jaloers. Hij
laat het vogeltje ontsnappen en probeert
met een kunstnachtegaal de keizer in te
palmen. Het spel laat op een boeiende
wijze zien, hoe de echte nachtegaal de
keizer redt van de dood en Jaffa gestraft
wordt.
Het Nederlands Mark
zijn sukses niet alleen
en artistieke uitvoer’
maar vooral aan het ongeëvena».^
bewegingssysteem der poppen.
«Meer kerncentrales?» geeft een schat aan
kritische informatie over het intern funk-
tioneren van kerncentrales, de ekonomi-
sche achtergronden en vooral de gevaren
waaraan de bevolking wordt blootgesteld:
de bedreiging van het milieu en de gezond
heid, maar ook de gevaren van het gebruik
van kernenergie voor militaire doeleinden.
De rode draad die door de film heen loopt,
is de waarschuwing tegen de aantasting van
de demokratie: «Het is kenmerkend voor
de atoomindustrie dat zij ons afhankelijk
maakt van apparaten en tevens van diege
nen die de apparaten maken en gebruiken
Als de plannen om kweekreaktoren te’
bouwen doorgaan, dan wordt plutonium de
belangrijkste energiebron op aarde, maar
plutonium komt niet in de natuur voor en
zou dus bij de plutonium-producent ge
kocht moeten worden.
Het tweede voorbeeld van die afhankelijk
heid betreft de geigenteller: «radioaktieve
straling is niet te horen, te voelen of te zien;
bij signalering ervan zijn we aangewezen
zen.
KM
leze spaarvormen
elkom bij ruim 60
intoren. Op stations
grenzen. Of bij één MK f/V
25 CDK-spaaragen- ■F
i eveneens een kom- HHHHr T tr
arpakket bieden. I
GRUNDIG H
BRAUN MN
SCHNEIDER
goede voorlichting
lage prijzen grote sortering
OP KOOPAVOND GEOPEND H 7
TECHNISCH BUREAU
JOOSEN bv/radio-tv^B 1P
genhuijsen, is inmiddels tot de top van de Nederlandse hedendaagse jazz-orkesten gaan BENELUXLAAN 61 5042 WK TILBURG TELEFOON 013-670537
behoren en mag vanzelfsprekend in de oktober jazz-maand niet ontbreken. --
Een bed moet er niet alleen mooi
uitzien. Ook moet het uw
lichaam, vooral uw wervelkolom
en spieren, de mogelijkheid
geven om te kunnen ontspannen.
Veel bedden zijn daar te zacht
voor. Of te hard. Alleen
Lattoflex maakt be
de vering volledig I
aangepast aan het
lichaamsbouw van
Op vrijdag 31 oktober komt het Russisch
Staatspoppentheater Obraztsov met het
muzikale poppenspel «Don Juan» in de
Stadsschouwburg Tilburg. Het is voor de
eerste keer dat het Russisch Poppentheater
een voorstelling verzorgt in Tilburg.
In het stuk van «Don Juan» maakt men
gebruik van de zogenaamde staalpoppen
die van binnen voorzien zijn van een uiter
mate ingenieus bewegingsmechanisme.
Om één pop te bedienen zijn vaak 4 of 5
technici nodig. Iedere marionettenspeler is
akteur en zanger tegelijk, daarom worden
de voorstellingen altijd live gezongen en
gesproken.
Van «Don Juan» heeft Obraztsov een
buitenlandse musical gemaakt. Omdat dit
stuk zich in verscheidene landen afspeelt
i voort- zitten er romantische, politieke, folkloris-
slid zijn tische, erotische, lyrische, exotische en
Morhnnl f'>«ische tintjes aan.
n» gaat over een
kelijke man die de oorzaak
dergang van veel v
allen zeer gelukkig
t zeer aantrek-
uviz-aak was van de on-
vrouwen, die daar echter
dg mee waren.
Dré van den Bogaard
Fotograaf Dré van den Bogaard plaatst al enkele jaren de mens centraal in zijn werk. Voor
lllu..u.we, m.%. zijn nieuwe ekspositie, die gedurende de maand oktober in de galerie van de Stads-
Ider, iietijes op muziek van Walter Heynen, schouwburg Tilburg te zien is, koos Van den Bogaard de tweeling als uitgangspunt.
Jv8jeiS ,n fluitist bij Wannes Vandevelde. De regie is Zo’n veertig tweelingen uit Tilburg en omgeving, variërend in leeftijd van 5 maanden tot 61
Dedekors van [on Lutz en Caroline van Gastel. In jaar. werden door hem geportretteerd. Dat gebeurde in dezelfde studio en onder exact
Jarbara |jet j->ijna twee uur durend programma dezelfde omstandigheden.
wordt een aantal zeer herkenbare situaties De ekspositie «Tweelingen» is een unieke reeks portretten geworden. Zesendertig foto’s
geschilderd, die pessimistisch en toch maar tweeënzeventig mensen. Mensen, die niet alleen als individu vastgelegd zijn, maar
geestig zijn. Decleir heeft er geen moeite vooral ook in hun toch altijd bijzondere biologische verbondenheid. De pure kwaliteit, die
nee het grote podium dat meestal geen re- uit de eerdere eksposities van Dré van den Bogaard naar voren kwam, doet de rest,
wisieten bevat, buiten af en toe wat licht- De galerie van de Stadsschouwburg Tilburg is van maandag tot en met vrijdag geopend vt
ïs, te vullen. 11.00 tot 18.00 uur en tijdens alle voorstellingen in de schouwburg-zaal.
De compagnie Waste of Time in mime en
Zondagmiddag Tejaterkafee jHj^k andere wege^ingesl'agen^aren
x de vroegere produkties nogal anti-
sterk afhankelijk van een veelheic
dividuele ideeën en improvisaties van het
makert-spelers-kollektief, nu wordt er
duidelijk vanuit een totaal konsept teater
gemaakt, waarbij technische experimenten
(o.a. licht, geluid, projektie, dekor) een in
tegrerend deel van de voorstelling zijn.
De laatste jaren werkt de tien leden tellende
compagnie in kleinere werkverbanden,
waardoor met een minimum aan kom-
promissen, een idee gestalte kan krijgen met moetingen tussen twee 1
als resultaat heldere, herkenbare voorstel- riété-artiesten die de er
lingen zoals in Makreel (1979), Triple Sec andere uit hun koffers
(1979), Elephant Castle (1980)én nu in de de vorm van een
Friwoshow met «No flowers for Shirley». nieuwe scène of i
Waste of Time maakt teater op basis van afspeelt.
«De toekomst gaat het helemaal maken» is groep boven de dertig zijnen de andere drie
de veelbelovende titel van de theatershow, rond de twintig, zorgt voor misverstanden,
waarmee ex-Neerland Hoper Bram Ver- ruzie, speelplezier en lol.
meulen op zondag 2 en maandag 3 novem- Plaatsverkoop voor beide voorstellingen
ber in de Stadsschouwburg komt. start op zondag 26 oktober om 12.00 uur.
De toneelrollen worden gespeeld door
Olga Zuiderhoe.k als moeder en Rini
J Oudhuis als de dochter. De musici in deze
show zijn Bram Vermeulen (toetsen en
gitaar), Jan de Hont (gitaar), Jacob
Klaasse (toetsen), Pee Wee (Bas) en Frans
Hendriks (slagwerk). De tekst en muziek
zijn van Bram Vermeulen en Rik Zaal.
Bram Vermeulen zet zijn theaterwerk op
zijn eigen specifieke terrein voort de
I popmuziek. De show bestaat niet alleen uit
nieuwe Nederlandse popmuziek en «cita
ten» uit het internationale pop-repertoire
van de afgelopen 25 jaar, maar heeft ook
een dramatische ontwikkeling. Naast de
muziek zit er in dit programma ook nog
verhaal. De popgroep «De Toekomst» is
aan het repeteren in een rommelige garage
van een villa ergens in Nederland en legt
het resultaat vast op een band. De garage
is van de moeder en de bandrecorder van
de vader van het meisje. Dit meisje is ver-
3 liefde op de jonge zanger van «De Toe
komst» en hoopt nog eens zangeres bij de
1 groep te worden. Tussen opnamen en het
verhaal door blijven de muzikanten
durend bezig, waarbij ieder groepsL.. w.„,
eigen geschiedenis en zijn eigen verhaal tragische tir
blijkt te hebben. Daardoor is het mogelijk, Don Juan>
dat er geregeld perfekt gespeelde «das- kelijke man
sics» opklinken.
Alleen al het feit dat drie leden van de
Op vrijdag 31 oktober om 20.30 uur is in het Kultureel Sentrum «No flowers for Shirley»
zien, een nieuwe produktie van de teatergroep Waste of Time, uitgevoerd door Frits Jansi
en Wouter Steenbergen: de Friwoshow.
Jan Akkerman Joachim Kühn
Op donderdag 30 oktober verzorgen Jan Akkerman en Joachim Kühn een jazzkonsert in de
Studio-zaal.
Joachim Kühn komt uit Berlijn en is een jazz-pianist, die men moeilijk in een hokje kan
plaatsen. Hij speelt een kombinatie van jazz, klassiek en rockmuziek, daarnaast improviseert
hij ook veel. Internationaal is hij een van de beste jazz-pianisten en heeft in veel landen
konserten verzorgd: Japan, Indonesië, U.S.A., Zuid-Amerika en Europa. Hij maakte elpees
met o.a. Chick Corea, Jean Luc Ponty, Don Cherry, Alphonse Mouzon, Billy Cobham.
Larry Coryell, Philip Catherine en natuurlijk met Jan Akkerman.
Jan Akkerman is één van de beste gitaristen van de wereld. Hij bespeelt een zes-sns
twaalf-snarige gitaar. In het begin van de jaren zeventig was hij lid van de rock
daarna heeft hij zich toegelegd op de jazz. Ook Jan Akkerman heeft vele elpees
dit konsert spelen zij solo en als duo.
Dit konsert wordt mede gegeven in het kader van de oktober jazz-maand, omdat deze soort
rock-tnuziek duidelijk een randverschijnsel is van de jazz-muziek.
Plaatsverkoop start donderdag 23 oktober om 11.00 uur.
mime en muziek. Meestal wordt er tijdens
de voorstelling gezwegen, het gesproken
woord is echter niet taboe. Altijd is het een
:i-teater en samengaan van bewegingZmime en muziek/
:id van in- geluid.
van het Waste of Time vertelt geen verhaaltjes, de
ordt er moraal ontbreekt, het drama is ver te
zoeken. Er is geen vergelijkingsmateriaal
of teatraal referentiekader. Een voorstel
ling van Waste of Time is daardoor een
andere manier van kijken en luisteren
waard. Zo ook de Friwoshow, die een
mengeling is van variété en anti-teater
waaruit soms ongewoon teatrale ont
moetingen tussen twee heren ontstaan. Va-
riété-artiesten die de ene verrassing na de
van s toveren meestal in
i toneeldekortje waar een
een nieuw nummer zich
andetv u,
de vorm
nieuwe s<
afspeelt.