DE KOERIER ÜS Skcmahtri U denkt aan ’n auto? Piushaven vooral rekreatieve funktie geven Fietsroute terecht demonstratiemodel voor het buitenland SBUUEANS-LOOS 89, Gemeenteplan Stuivesant krijgt voldoende van de provincie Gebruiks- en Belevingsonderzoek wijzen uit met alternatief project BUTONÊLLÊN SHOWROOM DE TIJGER «de Samenloop» start ©koppelmans bv r JStus 1980 pagina 18 WEEKBLAD VOOR HET HART VAN BRABANT Verschijnt in geheel Tilburg - Goirle - Riel - Loon op Zand - Udenhout - Berkel Enschot - Oisterwijk - Moergestel en Hilvèrenbeek. Binnenkort ter visie aan bevolking 3 Baan 2; IJK: Mgr. baar 3-weg ;tbaar 3-weg astbaar 3-weg astbaar 4-weg lar 3-weg Meer Beter wonen met, Emaille Maandag beslissing over subsidie Jazz meeting Tilburg dit jaar Verkrijgbaar bij: in laatste weekend van september h i I anno tilburg DENISSEN Zie pagina 14 Gebruik Bezoek onze Tel. 42.55.25 b.g.g. 43.33.70 bij Uw autoshop Tel. 421 I. 076-139181 5 1' INTERIEURVERZORGING 4.000 m2 SHOWROOM ver ing, lerde schijvens interieurs Een vergelijkend onderzoek Donderdag 14 augustus 1980 24e jaargang nr. 1174 ijkt za- OPEN DAK voor uw auto a rade. ttende pa- jfote Handgeknoopte BERBERS ★KARPETTEN PERZEN Ook natuurzijden kleden Salonkleden Tafelkleden Halkleden VLOERBEDEKKING Keuze uit duizenden stuks VAN DAL tapijtengroothandel arenbeek lost ditji 50 -gevallen tussen tg: trajekt Spoor- Bredaseweg 2. hoge steenweg 45 loon op zand tel: [04166] 2269-1522 .■bruikson- algemeen resultaten Enschotsestraat 238 nabij N.S.-Plein 421904 b.g.g. 320439 de «overste- -straat en /olgen nog stee gebeuren een goed i Alles op gebied cr- - van mVV handwerken, /UT spinnen en weven Garencentrale b.v. PROTESTANTSE BEGRAFENISONDERNEMING rste, maar in het laatste weekend ag 27 en zondag 28 sej grote jazz-gebeuren (de a«. september. De achtste keer) over I miljoen via de i». En «Het ka- ]ua groenvoor- ;eld op een re- ngevallen tussen mderling: trajekt idaseweg 14. meer bekend- nikel aan het jrg, maar chter zit. fietsers en bromfietsers hebben over de fietsroutes is positief. Fietsers zijn positiever in hun oordeel dan brom fietsers en Tilburgers zijn positiever dan Den Haag. V"A_T""L_/""7 Keramiek Servies ARABIA Glaswerk WARTSILA FINLAND Email It HiFistudio IC» Korvelseweg 85Tilburg*. de bewoner.. en ontsluiting den met verkeersdrempel inspraakgroep. L« Voordat tot gedeeltelijke bebouwing van de linker insteekhaven en de pier kan worden overgegaan, moet de Bij 'n overlijden in uw,familie zowel 's nachts als overdag, belt u eerst ons, wij nemen al de zor gen, betreffende de begrafenis of eventueel crematie van u over BEGRAFENISONDERNEMING Autobedrijf Ltixlaers bv Ringbaan OoM 1U2«» Tdburg lel. OI3 4346S5 Dat wordt winst pakken! Koestraat 144, Tilburg 013-354515 - 355215 Volop parkeerruimte 1500 m2 winkelruimte j De Piushaven blijft voor het overgrote deel behouden voor rekreatie. De pier en een nte van de linker insteekhaven krijgen een woonbestemming maar de rest jpen water voor stilte, rekreatie. Er komen kleine steigers voor de vissers, er espelevaard worden en (straks) geschaatst, want ijsbrekers moeten er weg UITGAVE: DE TILBURGSE KOERIER B V. Oplage: 73.325 ex. OPRICHTER J.H. G. DE BEER DIR. T. DE BEER-DOUWES REDAKTIE EN ADMINISTRATIE: N S. PLEIN 14 - TILBURG TELEFOON 013-430783 - POSTGIRO 1126745 ECHTE LEDEREN GEVULDE POUFFES 50 cm rond 40 cm hoog NU bmnenhuisarchitektuur kunstnijverheid verlichting irijafstand groter algemeen meer •ikt van de fiets Je fietsroute '~J. Een per- t aan vaker te nleg. vtsroute heeft invloed op de jze. Het nega- >zaam verkeer en snel den de volgende aantallen plaats: trajekt et Bredaseweg: 33. Ook voor betrouwbaar tapijt st. annaplein 16, tel. 430617 a :n bereid x te ma- tussen de :weg en leidt vaak n van de 1 omdat de I van de CENTRUM VOOR BETER WONEN Meelstraat 31-33-35, Paterstraat39. Tel. 013-42.15.13 -43.38.60, Tilburg Lift aanwezig Eigen parkeergelegenheid Voor baby vindt u bij BABY-HOME alles wat uw hartje begeert. Een verant woorde baby-uitzet, grappige modieuze schoentjes, baby - kindermeubel*;00 de nieuwste kinder-wandelwaqpns. bug gy’s, kinderstoelen, boxen en naast goedgekeurde autostoelen nu ook baby- kinderspeeltjes. ja, Inkluslef, bij BABY-HOME een vakkundige en vriendelijke begeleiding. Komt u gerust vrijblijvend kijken naar al dat liefs op meer dan 450 m2 bedrijfsruimte. BABY-HOME Alleen Willem ll-straat 88-90 TILBURG De cirkelfoto van deze week werd maandagniorgei volgende prijzen komen afhalen: f 10,- van de Tilb worst O. v. Amersfoort, Insulindeplein 19; waardet Hasseltstraat; waardebon voor jaarabonnement C personen, Ad Bertens, Ringbaan-Oost 16; waarde voor een koude schotel t.w.vf 20,-, Catering f Broodje Jantje, NS-plein; een blik antiekwas t.w.v. Tilburg, autowasbeurt t.w.v. f 10,-. De winnaar v lenbeeld in de buurt van de fietsroute in de loop der jaren niet anders gewij- gering. V zigd dan op andere plaatsen in de stad. auto ter Maar $el bewezen is dat er tussen het langzaam verkeer minder ongelukken gebeuren. Ml! tinu belastbaar Diverse kleuren leverbaar. eting Tilburg zal dit jaar niet in het eers‘* .■ptember plaatsvinden op vrijdag 26, zaterdag lijnen van het programma voor dit grote jaz inmiddels vast. rijdagavond vindt weer de gezel- lixietocht plaats in een tiental ho- L’drijven in Tilburg. In deze be- jrkesten uit mee wil zitten voor de Stichting «de Samenloop» steekt de eraad haar op 18 augustus een financieel handje toe en kan er ■’’■•naakt met het project «de Santekraam». I op dit gemeenteraadsbesluit wordt vrijdag 15 augustus door «de II een alternatieve winkel geopend, waar 16 augustus officieel de it gestart. Als knelpunten noemt de heer San- gen in de fietsroute nog ken» bij de Willem ll-straat en de Beukenstraat. «We volgen nog steeds met aandacht het gebeuren op de fietsroute en er is ook eengoed contact met de ENFB (de eerste enige echte Nederlandse Fietsers Bond. afd. Til burg). Maar er rijden n Tilburg dan alleen op dc Spoorlaan. de Gasthuis ring, en N,S. Plein bijvi dienen zo mogelijk ook Het veiligheii in de rij van volgen nog vormgeving onderzoek naar van aan de fietsr Eerder al «Gebruik» taten bekend gems meer fietsers in de fietsroute. De iisring. Besterd- :jvoorbeeld ver- nogelijk ook verbetering ridsonderzoek is het de! 1 de vijf onderzoeken. hdt onderzoek naar van de fietsroutes en een r de winkelomzetten sroute gelegen zaken, hebben de studiegroepen en «Beleving» de resul- laakt. ■""en van de subsi- „v ilburg betekent Samenloop». oeris keuzereizigers die een cking hebben, blijken vat grotere overgang de fiets te kunnen dan de parallelle tra). Het oordeel dat Ter visie I Daar zullen Publieke Werken in en- I kele dagen de kanttekeningen verwer- I ken en het plan vervolgens door- I schuiven naa het college van B. en W. I die er hun fiat aan zullen geven. Dan I wordt het plan aan de bevolking ter I visie gelegd en kunnen er bezwaren gemaakt worden. De bewoners- werkgroep zal, zo zij daar nog zin in i heeft, weer van zich kunnen doen I Spreken. gedeelte blijft op kan ges blijven. Een nieuw te bouwen beweegbare brug vormt de wandel-fiets - verbinding tussen Fatima en Hoogvenne, en krijgt aansluiting op het stukje fietsroute van de Lancierstraat. Ook richting Zuid-West wordt de fietsroute doorgetrokken. De gehele haven, tot aan de brug Prinsenhoeven, wordt omgeven door ’n verlichte wandelboulevard met aanplanting, met bankjes en parkeergelegenheid. Aanlegsteigers voor motorbootrekreatie moeten er komen voorbij de brug op gemeentegrond achter de Oisterwijksebaan. Daar zou, waar nodig ook plaats moeten komen voor enkele woonboten. Tussen haven c.q. woongebied en Stuivesantplein moet er een duidelijke oversteekplaats komen en het plein zelf zal, in samenspraak vooral met de pleinbewoners, de bestemming krijgen van of sportterrein (trapveldjes) wijkpark. I Kanttekeningen I De provincie heeft in de kantlijn van I het gemeenteplan al aangegeven waar I mogelijke knelpunten zitten. Over het I geheel dus een voldoende voor het I gemeenteplan maar er moet nog gelet I worden op een aantal punten Bij het f geplande aantal te bouwen woningen van 400 stuks moet nauwkeuriger worden aangegeven aan welk soort' I woningen er behoefte is». I «Wat betreft het verkeersgebeuren -moet het bestemmingsplan zich duidelijker uitspreken». Met andere woorden Hoe moet de verkeersdruk •Van en naar het centrum verwerkt rworden Er is sprake van een yer- ieersontsluiting langs het noordelijke gedeelte van de haven. Een andere mogelijkheid is er door niemand ge- I wonden. «Maar er mag geen racebaan i ■komen» zegt de bewonerswerkgroep. «Het moet een ontsluitingsweg wor den met verkeersdrempels», zegt de Jnspraakj sunroof 350,- Wij garanderen vakkundige montage Geheel kompleet /|QC voor slechts fc j“ ^asthuisring 49, Tilburg funktie van de haven verduidelijl worden», zegt de Provincie. Wat za kelijke aangelegenheden I die funktie alleen maar komen er gemiddeld een zestal sche pen aanleggen bij de enkele bedrijven die er aan de haven liggen. Dat aantal wordt gehalveerd als Van Hees, zand en grind, is verhuisd. Verder ligt er nog een woonboot in de haven. «Enige overwaarde van de parkeer druk zou niet onverstandig zijn»In het gemeenteplan komt er op elke woning een parkeereenheid van 1,1. Maar ge zien de nabijheid van een zich steeds meer ontwikkelend centrum, waarbij bijvoorbeeld de Heuvelpoort en het Koningsplein steeds grotere trek pleisters moeten gaan worden, zou het niet onverstandig zijn om die parkeer ruimte wat royaler te nemen. «Voor horecavestiging op de pier»zo vindt de provincie, moet er een be schouwing gewijd worden aan ge luidshinder en parkeervoorziening». En enkele andere aantekeningen van de kant van de provincie zijn Voor- De Jazz Meet van sep grote I staan i Op vri lige Dixie Er reca-bedrijven in Tilburg. I de drijven spelen dixieland-or binnen- en buitenland. Zaterdagmiddag is er in het centrum van de stad weer een Streetpai waaraan twaalf lopende en zitti jazz-orkesten deelnemen. Deze rade wordt om 17.00 uur met een gr session op de Heuvel afgesloten. Zaterdagavond vindt de Jazz Meeting 1980 plaats in allé zalen van de Stads schouwburg. Twaalf orkèsten o.a. Nederland. België. Frankrijk. Duits land. Oostenrijk en Engeland zullen aan deze jazz-happening meewerken. Zowel de oude stijl als de moderne geïmproviseerde jazz zullen ver tegenwoordigd zijn. Zondagmorgen wordt in de grote zaal van de schouwburg de traditionele Jazz-mis gehouden en aansluitend daarop be- S t de Jazz Matinee, waarbij dit jaar 'extra aandacht besteed zal worden aan de kinder-jazz-happening in de Studie zaal- Overigens heeft de Stichting Jazz Meeting Tilburg een erg moeilijk jaar achter de rug. Er moesten nogal wat belastingtechnische problemen opge- ~t worden, die het voortbestaan van t jazz-festival. waaraan jaarlijks zo’n l orkesten meewerken, bedreigden. Inmiddels zijn alle problemen opgelost en staat niets meer in de weg om Til burg in het laatste weekend van sep •ember weer enkele dagen tot jazz- .1 van Zuid-Nederland te maken. De resultaten vani het get derzoek vertonen in het i grote overeenkomst met de n van het belevingsonderzoek. Beide onderzoeken leiden tot dezelfde con clusies. Positieve waardering. Er zoudenvindt meer dan de helft van de gebruikers meer fietsroutes mogen komen toegekend, dan moet dat bedrag terug worden betaald aan de gemeente Til burg. Het nu toekennen J 1 die door de gemeente Til tijdwinst voor «de F geen subsidie Gezamenlijk :t de stichting Deze nog vrjj jonge stichti‘ng is opge. - richt als een initiatief van vier werk- ’*aa* °*er loze jongeren die graag aan de slag wilden in een bedrijf waar ze nog echt plezier in hun werk zouden kunnen hebben. Dat betekende voor hen een bedrijf waar niet eentje de baas zou spelen en de rest dan maar had te ge hoorzamen, maar een bedrijf waar al les in^ezamenlijk overleg zou moeten gebeuren. Samen kijken wat er gebeu ren moet en dan het werk verdelen. Deze idealen wil «De Samenloop» verwezenlijken in de winkel, waar produkten van alternatieve arbeid verkocht zouden moeten worden. Dat zou kunnen zijn houten speel goed. wolartikelen. poppen en aarde werk. Op dit moment zijn naast de vier mensen in de winkel nogeens ^ande ren bezig met het vervaardigen van deze artikelen. Mocht er winst worden gemaakt dan zal die worden gebruikt om het project «de Santekraam» ver der uit te bouwen. Naast de winkel omvat «de Santekraam» het voorne men cursussen en informatie te gaan geven aan alle belangstellenden (groepen en individuen) over alterna tieve arbeid en het stimuleren van het maken en gebruiken van mens- en mi lieuvriendelijke producten. Zo wil «De Samenloop» m heid geven aan de winl Lievevrouwenplein 8c in Tilbur vooral aan de filosofie die eracf zichtig zijn met het bouwen van een sporthal bij kerk Broekhoven IMeer inzicht verstrekken over verwer vingskosten van ca 5,3 r huren van de woningen» rakter van het plan ligt qi ziening en ruimtelijk bee delijk niveau». De konklusie van de provincie is «Over het algemeen is het gewenst wat meer inzicht te krijgen in de plannen, zowel financieel, verkeerstechnisch als ruimtelijk, mede in verband met de diverse subsidies». Meer aanzien - Tijdens de zowat twee jaar durende inspraakprocedure hebben herhaalde „vit. z.a- malen de bewoners elkaar zowat in de i betreft neemt haren 8e vlogenDe inspraakgroep van af. Per week 25 man viel uit elkaar in de bewoners werkgroep. die met een eigen plan kwam, en de rest van de in spraakgroep (de meerderheid), die zich aansloot bij het gemeenteplan. Veel gekrakeel, veel keet en aan beide kanten veel aktiviteit met maar één doel het verpauperde en ontvolkte Stuivesant wat meer aanzien geven. en gemaakt in de Groenstraat. De omcirkelde figuur kan aan ons buro de Iburgse Koerier; een waardebon voor een slinger echte Tilburgse Boeren- rdebon voor een boeket of plant t.w.v. f 7,50, Bloemensalon Flamingo. Openbare Bibliotheek, Koningsplein: waardebon voor ijstaart voor 12 iebon voor een transistorradio Uni-Sales. Stadhuisplein 341; waardebon Service Veldkamp, Piushaven la; een waardebon voor 4 broodjes Jantje van r. 7,50 van «De Kast-Tuinstraat 34; Autocleaning Tilburg, Porterstraat 2, v.d. vorige week: Michel van Gils, Hoefstraat 284, Tilburg. Foto van Aarle. Grof geschetst zijn dit een aantal be- I. langrijke bestemmingspunten voor de wijk Stuivesant. Neergelegd in het ge meenteplan Stuivesant, dat zo moei zaam tot stand is gekomen na overleg met de bewoners. Een bewoners werkgroep had zich afgesplitst van de inspraakgroep en was op het laatste nippertje met een eigen plan gekomen maar dat heeft het. zoals zijzelf al vreesden, niet gehaald. De provincie heeft zojuist het gemeenteplan bestu deerd en het, behoudens enkele kriti sche kanttekeningen, voor gezien te ruggestuurd naar Tilburg. Als het een beetje i Tilburgse gemeentel dan ernst worden gems Vooruitlopend op dit gi Samenloop» al verkoop wordt Met de subsidie van f 26.720,- waar de gemeenteraad maandag over gaat stemmen, kan «De Samenloop» nog dit jaar beginnen met cursussen en voorlichtingsactiviteiten. Mocht de gemeenteraad besluiten toe te wijzen, dan moet zeker wachten tot begin volgend jaar. omdat dan pas zekerheid bestaat over de toekenning van subsidie c Koningin Juliana Fonds. Ook daar heeft de stichting een subsidie-aan- vraag ingediend en mocht die worden tieve effekt op het openbaar vervo gering. Voorde keuzereizigersdie -.„f beschikk.. de fietsroute een we v^n de auto naar i bewerkstelligen, c routes (5% extrr' Uitslag veiligheidsonderzoek is positief De komende weken kan er weer gekeken worden naar hoge heren op de fiets. Nadat eerder al bezoek uit Japan, Denemarken, Frankrijk, België. Noorwegen en Duitsland mocht worden ontvangen, treedt de dienst Publieke Werken, afdeling Verkeer samen met Voorlichting op als gastheer van onder meer afgevaardigden uit de Verenigde Staten. Zwitserland en Duitsland. Met name deze laatste natie komt nogal eens over, nu o.a. met de Stuttgarter Zeitung, de Sud West Funk (T.V.) en de universiteit van Hannover. Grote belangstelling dus voor de fietsroute en een recentelijk onderzoek heeft uigewezen dat de hoge gasten met een positieve aanbeveling naar huis terug kunnen. Immers sinds de aanleg van de fietsroute is het gebruik in de loop der jaren zo ongeveer met 4 a 500 procent gestegen en de aanwezigheid van de fietsroute wordt overwegend ais goed of uitstekend gekwalificeerd. Cyfers uit een nog niet gepubliceerd veiligheidsonderzoek zouden bovendien uit gaan wijzen dat er op de fietsroute beduidend minder ongelukken voorkomen dan op de parallelroutes zoals de Spoorlaan en de Bredaseweg. Om met die laatste uitslag te beginnen. De heer Sangen van de dienst Publieke Werken afdeling Verkeer geeft onder voorbehoud al vast een staatje van het totaal aantal ongevallen met letsel over de periode 1 jan. 1978-1 juli 1979. Er is onderzoek gedaan op de trajekten Spoorlaan (tussen Ringbaan West en Heuvelring) het trajekt Bredaseweg (tussen Ringbaan West en Piusplein) en de fietsroute (tussen Ringbaan West en Heuvelring). Uit intensiteitstellingen. gehouden voor en na de aanleg van de fietsroutes blijkt een forse toename van het aantal fietsers. In Tilburg werd in 1978 in de Tuinstraat een toename gevonden van maar liefst 146%. In 1979 kwam daar nog eens 140% bovenop. De aanleg van de fietsroute heeft bo- veridien een zeer groot effekt gehad op c Tussen langzaam verkeer en snel- de routekeuze van de fietsers. In Til- verkeer vonden de volgende aantallen burg komt 67% van de gebruikers van letselongevallen plaats: trajekt een andere route. Spoorlaan 20: trajekt Bredaseweg: 33. In het algemeen zijn fietsers met of in fietsroute 8 geringe mate tot extra omrijden Het aantal letselongevallen tussen om van de fietsroute gebruik langzaam verkeer onderling: trajekt ken. De keuze in Tilburg Spoorlaan 11trajekt Bredaseweg 14. parallelroutes (Bredasev fietsroute 5 Spoorlaan) of de fietsroute Het aantal letselongevallen tussen tot het gebruik maken snelverkeer onderling: trajekt Spoor- fietsroute. Dat komt dan om laan 5, trajekt Bredaseweg 2, fietsroute voor het merendeel fietsroute 2 verplaatsingen de kortste route vormt. De heer Sangen is nog voorzichtig met Waar de extra omri de conclusies: «We moeten natuurlijk wordt ligt de keuze anuvio. in het, oog houden dat de verkeersin- Hoewel er over het algemeen me- tensiteit op de fietsroute een hele an- gebruik wordt gemaakt van dere is dan die op de parallelroutes. Op (toename van 19%) heeft de fis grond daarvan kunnen de samen- hiertoe extra uitgenodigd, stellers van het veiligheidsonderzoek centage van 28% geeft aa (een Amsterdams onderzoekburo en fietsen dan voor de aanle de Rijkswaterstaat) niet bewijzen dat De aanleg van de fiets de fietsroute het verkeer veiliger slechts in geringe mate maakt. Zo ook is het totale ongeval- keuze van vervoerswijs *u°-. jn na" >okbat

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1980 | | pagina 1