DE
KOERIER
ÜS
Skcmahtri
U denkt
aan
’n auto?
Piushaven vooral
rekreatieve
funktie geven
Fietsroute terecht demonstratiemodel
voor het buitenland
SBUUEANS-LOOS
89,
Gemeenteplan Stuivesant
krijgt voldoende van de provincie
Gebruiks- en
Belevingsonderzoek
wijzen uit
met alternatief project
BUTONÊLLÊN
SHOWROOM
DE TIJGER
«de Samenloop» start
©koppelmans bv
r
JStus 1980 pagina 18
WEEKBLAD VOOR HET HART VAN BRABANT
Verschijnt in geheel Tilburg - Goirle - Riel - Loon op Zand - Udenhout - Berkel Enschot - Oisterwijk - Moergestel en Hilvèrenbeek.
Binnenkort ter visie aan bevolking
3 Baan 2;
IJK: Mgr.
baar 3-weg
;tbaar 3-weg
astbaar 3-weg
astbaar 4-weg
lar 3-weg
Meer
Beter wonen met,
Emaille
Maandag beslissing over subsidie
Jazz meeting Tilburg dit jaar
Verkrijgbaar bij:
in laatste weekend van september
h i I
anno tilburg
DENISSEN
Zie pagina 14
Gebruik
Bezoek onze
Tel. 42.55.25 b.g.g. 43.33.70
bij Uw autoshop
Tel. 421
I. 076-139181
5
1'
INTERIEURVERZORGING
4.000 m2 SHOWROOM
ver
ing,
lerde
schijvens
interieurs
Een vergelijkend
onderzoek
Donderdag 14 augustus 1980
24e jaargang nr. 1174
ijkt
za-
OPEN DAK
voor uw auto
a rade.
ttende
pa-
jfote
Handgeknoopte
BERBERS
★KARPETTEN
PERZEN
Ook natuurzijden kleden
Salonkleden
Tafelkleden
Halkleden
VLOERBEDEKKING
Keuze uit duizenden stuks
VAN DAL
tapijtengroothandel
arenbeek
lost
ditji
50
-gevallen tussen
tg: trajekt Spoor-
Bredaseweg 2.
hoge steenweg 45 loon op zand
tel: [04166] 2269-1522
.■bruikson-
algemeen
resultaten
Enschotsestraat 238
nabij N.S.-Plein
421904 b.g.g. 320439
de «overste-
-straat en
/olgen nog stee
gebeuren
een goed i
Alles op gebied
cr- - van
mVV handwerken,
/UT spinnen
en weven
Garencentrale b.v.
PROTESTANTSE
BEGRAFENISONDERNEMING
rste, maar in het laatste weekend
ag 27 en zondag 28 sej
grote jazz-gebeuren (de a«.
september. De
achtste keer)
over
I miljoen via de
i». En «Het ka-
]ua groenvoor-
;eld op een re-
ngevallen tussen
mderling: trajekt
idaseweg 14.
meer bekend-
nikel aan het
jrg, maar
chter zit.
fietsers en bromfietsers hebben over
de fietsroutes is positief. Fietsers zijn
positiever in hun oordeel dan brom
fietsers en Tilburgers zijn positiever
dan Den Haag.
V"A_T""L_/""7 Keramiek
Servies
ARABIA Glaswerk
WARTSILA FINLAND Email It
HiFistudio IC»
Korvelseweg 85Tilburg*.
de bewoner..
en ontsluiting
den met verkeersdrempel
inspraakgroep.
L« Voordat tot gedeeltelijke bebouwing
van de linker insteekhaven en de pier
kan worden overgegaan, moet de
Bij 'n overlijden in uw,familie
zowel 's nachts als overdag, belt
u eerst ons, wij nemen al de zor
gen, betreffende de begrafenis of
eventueel crematie van u over
BEGRAFENISONDERNEMING
Autobedrijf
Ltixlaers bv
Ringbaan OoM 1U2«» Tdburg lel. OI3 4346S5
Dat wordt winst pakken!
Koestraat 144, Tilburg
013-354515 - 355215
Volop parkeerruimte
1500 m2 winkelruimte
j De Piushaven blijft voor het overgrote deel behouden voor rekreatie. De pier en een
nte van de linker insteekhaven krijgen een woonbestemming maar de rest
jpen water voor stilte, rekreatie. Er komen kleine steigers voor de vissers, er
espelevaard worden en (straks) geschaatst, want ijsbrekers moeten er weg
UITGAVE: DE TILBURGSE KOERIER B V. Oplage: 73.325 ex.
OPRICHTER J.H. G. DE BEER
DIR. T. DE BEER-DOUWES
REDAKTIE EN ADMINISTRATIE: N S. PLEIN 14 - TILBURG
TELEFOON 013-430783 - POSTGIRO 1126745
ECHTE LEDEREN
GEVULDE
POUFFES
50 cm rond
40 cm hoog
NU
bmnenhuisarchitektuur
kunstnijverheid
verlichting
irijafstand groter
algemeen meer
•ikt van de fiets
Je fietsroute
'~J. Een per-
t aan vaker te
nleg.
vtsroute heeft
invloed op de
jze. Het nega-
>zaam verkeer en snel
den de volgende aantallen
plaats: trajekt
et Bredaseweg: 33.
Ook voor betrouwbaar tapijt
st. annaplein 16, tel. 430617 a
:n bereid
x te ma-
tussen de
:weg en
leidt vaak
n van de
1 omdat de
I van de
CENTRUM VOOR BETER WONEN
Meelstraat 31-33-35, Paterstraat39. Tel. 013-42.15.13 -43.38.60, Tilburg
Lift aanwezig Eigen parkeergelegenheid
Voor baby
vindt u bij BABY-HOME
alles wat uw hartje begeert. Een verant
woorde baby-uitzet, grappige modieuze
schoentjes, baby - kindermeubel*;00 de
nieuwste kinder-wandelwaqpns. bug
gy’s, kinderstoelen, boxen en naast
goedgekeurde autostoelen nu ook baby-
kinderspeeltjes.
ja, Inkluslef, bij BABY-HOME
een vakkundige en vriendelijke
begeleiding.
Komt u gerust vrijblijvend kijken naar
al dat liefs op meer dan 450 m2
bedrijfsruimte.
BABY-HOME
Alleen Willem ll-straat 88-90
TILBURG
De cirkelfoto van deze week werd maandagniorgei
volgende prijzen komen afhalen: f 10,- van de Tilb
worst O. v. Amersfoort, Insulindeplein 19; waardet
Hasseltstraat; waardebon voor jaarabonnement C
personen, Ad Bertens, Ringbaan-Oost 16; waarde
voor een koude schotel t.w.vf 20,-, Catering f
Broodje Jantje, NS-plein; een blik antiekwas t.w.v.
Tilburg, autowasbeurt t.w.v. f 10,-. De winnaar v
lenbeeld in de buurt van de fietsroute
in de loop der jaren niet anders gewij- gering. V
zigd dan op andere plaatsen in de stad. auto ter
Maar $el bewezen is dat er tussen het
langzaam verkeer minder ongelukken
gebeuren.
Ml!
tinu belastbaar
Diverse kleuren leverbaar.
eting Tilburg zal dit jaar niet in het eers‘*
.■ptember plaatsvinden op vrijdag 26, zaterdag
lijnen van het programma voor dit grote jaz
inmiddels vast.
rijdagavond vindt weer de gezel-
lixietocht plaats in een tiental ho-
L’drijven in Tilburg. In deze be-
jrkesten uit
mee wil zitten voor de Stichting «de Samenloop» steekt de
eraad haar op 18 augustus een financieel handje toe en kan er
■’’■•naakt met het project «de Santekraam».
I op dit gemeenteraadsbesluit wordt vrijdag 15 augustus door «de
II een alternatieve winkel geopend, waar 16 augustus officieel de
it gestart.
Als knelpunten noemt de heer San-
gen in de fietsroute nog
ken» bij de Willem ll-straat en de
Beukenstraat. «We volgen nog steeds
met aandacht het gebeuren op de
fietsroute en er is ook eengoed contact
met de ENFB (de eerste enige echte
Nederlandse Fietsers Bond. afd. Til
burg). Maar er rijden n
Tilburg dan alleen op dc
Spoorlaan. de Gasthuis
ring, en N,S. Plein bijvi
dienen zo mogelijk ook
Het veiligheii
in de rij van
volgen nog
vormgeving
onderzoek naar
van aan de fietsr
Eerder al
«Gebruik»
taten bekend gems
meer fietsers in
de fietsroute. De
iisring. Besterd-
:jvoorbeeld ver-
nogelijk ook verbetering
ridsonderzoek is het de!
1 de vijf onderzoeken.
hdt onderzoek naar
van de fietsroutes en een
r de winkelomzetten
sroute gelegen zaken,
hebben de studiegroepen
en «Beleving» de resul-
laakt.
■""en van de subsi-
„v ilburg betekent
Samenloop».
oeris
keuzereizigers die een
cking hebben, blijken
vat grotere overgang
de fiets te kunnen
dan de parallelle
tra). Het oordeel dat
Ter visie
I Daar zullen Publieke Werken in en-
I kele dagen de kanttekeningen verwer-
I ken en het plan vervolgens door-
I schuiven naa het college van B. en W.
I die er hun fiat aan zullen geven. Dan
I wordt het plan aan de bevolking ter
I visie gelegd en kunnen er bezwaren
gemaakt worden. De bewoners-
werkgroep zal, zo zij daar nog zin in
i heeft, weer van zich kunnen doen
I Spreken.
gedeelte
blijft op
kan ges
blijven.
Een nieuw te bouwen beweegbare brug vormt de wandel-fiets - verbinding tussen
Fatima en Hoogvenne, en krijgt aansluiting op het stukje fietsroute van de
Lancierstraat. Ook richting Zuid-West wordt de fietsroute doorgetrokken. De
gehele haven, tot aan de brug Prinsenhoeven, wordt omgeven door ’n verlichte
wandelboulevard met aanplanting, met bankjes en parkeergelegenheid.
Aanlegsteigers voor motorbootrekreatie moeten er komen voorbij de brug op
gemeentegrond achter de Oisterwijksebaan. Daar zou, waar nodig ook plaats
moeten komen voor enkele woonboten. Tussen haven c.q. woongebied en
Stuivesantplein moet er een duidelijke oversteekplaats komen en het plein zelf zal,
in samenspraak vooral met de pleinbewoners, de bestemming krijgen van of
sportterrein (trapveldjes) wijkpark.
I Kanttekeningen
I De provincie heeft in de kantlijn van
I het gemeenteplan al aangegeven waar
I mogelijke knelpunten zitten. Over het
I geheel dus een voldoende voor het
I gemeenteplan maar er moet nog gelet
I worden op een aantal punten Bij het
f geplande aantal te bouwen woningen
van 400 stuks moet nauwkeuriger
worden aangegeven aan welk soort'
I woningen er behoefte is».
I «Wat betreft het verkeersgebeuren
-moet het bestemmingsplan zich
duidelijker uitspreken». Met andere
woorden Hoe moet de verkeersdruk
•Van en naar het centrum verwerkt
rworden Er is sprake van een yer-
ieersontsluiting langs het noordelijke
gedeelte van de haven. Een andere
mogelijkheid is er door niemand ge-
I wonden. «Maar er mag geen racebaan
i ■komen» zegt de bewonerswerkgroep.
«Het moet een ontsluitingsweg wor
den met verkeersdrempels», zegt de
Jnspraakj
sunroof 350,-
Wij garanderen vakkundige montage
Geheel kompleet /|QC
voor slechts fc j“
^asthuisring 49, Tilburg
funktie van de haven verduidelijl
worden», zegt de Provincie. Wat za
kelijke aangelegenheden I
die funktie alleen maar
komen er gemiddeld een zestal sche
pen aanleggen bij de enkele bedrijven
die er aan de haven liggen. Dat aantal
wordt gehalveerd als Van Hees, zand
en grind, is verhuisd. Verder ligt er
nog een woonboot in de haven.
«Enige overwaarde van de parkeer
druk zou niet onverstandig zijn»In het
gemeenteplan komt er op elke woning
een parkeereenheid van 1,1. Maar ge
zien de nabijheid van een zich steeds
meer ontwikkelend centrum, waarbij
bijvoorbeeld de Heuvelpoort en het
Koningsplein steeds grotere trek
pleisters moeten gaan worden, zou het
niet onverstandig zijn om die parkeer
ruimte wat royaler te nemen.
«Voor horecavestiging op de pier»zo
vindt de provincie, moet er een be
schouwing gewijd worden aan ge
luidshinder en parkeervoorziening».
En enkele andere aantekeningen van
de kant van de provincie zijn Voor-
De Jazz Meet
van sep
grote I
staan i
Op vri
lige Dixie
Er reca-bedrijven in Tilburg. I
de drijven spelen dixieland-or
binnen- en buitenland.
Zaterdagmiddag is er in het centrum
van de stad weer een Streetpai
waaraan twaalf lopende en zitti
jazz-orkesten deelnemen. Deze
rade wordt om 17.00 uur met een gr
session op de Heuvel afgesloten.
Zaterdagavond vindt de Jazz Meeting
1980 plaats in allé zalen van de Stads
schouwburg. Twaalf orkèsten o.a.
Nederland. België. Frankrijk. Duits
land. Oostenrijk en Engeland zullen
aan deze jazz-happening meewerken.
Zowel de oude stijl als de moderne
geïmproviseerde jazz zullen ver
tegenwoordigd zijn. Zondagmorgen
wordt in de grote zaal van de
schouwburg de traditionele Jazz-mis
gehouden en aansluitend daarop be-
S t de Jazz Matinee, waarbij dit jaar
'extra aandacht besteed zal worden aan
de kinder-jazz-happening in de Studie
zaal- Overigens heeft de Stichting Jazz
Meeting Tilburg een erg moeilijk jaar
achter de rug. Er moesten nogal wat
belastingtechnische problemen opge-
~t worden, die het voortbestaan van
t jazz-festival. waaraan jaarlijks zo’n
l orkesten meewerken, bedreigden.
Inmiddels zijn alle problemen opgelost
en staat niets meer in de weg om Til
burg in het laatste weekend van sep
•ember weer enkele dagen tot jazz-
.1 van Zuid-Nederland te maken.
De resultaten vani het get
derzoek vertonen in het i
grote overeenkomst met de n
van het belevingsonderzoek. Beide
onderzoeken leiden tot dezelfde con
clusies. Positieve waardering. Er
zoudenvindt meer dan de helft van de
gebruikers meer fietsroutes mogen
komen
toegekend, dan moet dat bedrag terug
worden betaald aan de gemeente Til
burg. Het nu toekennen J 1
die door de gemeente Til
tijdwinst voor «de F
geen subsidie Gezamenlijk
:t de stichting Deze nog vrjj jonge stichti‘ng is opge.
- richt als een initiatief van vier werk-
’*aa* °*er loze jongeren die graag aan de slag
wilden in een bedrijf waar ze nog echt
plezier in hun werk zouden kunnen
hebben. Dat betekende voor hen een
bedrijf waar niet eentje de baas zou
spelen en de rest dan maar had te ge
hoorzamen, maar een bedrijf waar al
les in^ezamenlijk overleg zou moeten
gebeuren. Samen kijken wat er gebeu
ren moet en dan het werk verdelen.
Deze idealen wil «De Samenloop»
verwezenlijken in de winkel, waar
produkten van alternatieve arbeid
verkocht zouden moeten worden.
Dat zou kunnen zijn houten speel
goed. wolartikelen. poppen en aarde
werk. Op dit moment zijn naast de vier
mensen in de winkel nogeens ^ande
ren bezig met het vervaardigen van
deze artikelen. Mocht er winst worden
gemaakt dan zal die worden gebruikt
om het project «de Santekraam» ver
der uit te bouwen. Naast de winkel
omvat «de Santekraam» het voorne
men cursussen en informatie te gaan
geven aan alle belangstellenden
(groepen en individuen) over alterna
tieve arbeid en het stimuleren van het
maken en gebruiken van mens- en mi
lieuvriendelijke producten.
Zo wil «De Samenloop» m
heid geven aan de winl
Lievevrouwenplein 8c in Tilbur
vooral aan de filosofie die eracf
zichtig zijn met het bouwen van een
sporthal bij kerk Broekhoven IMeer
inzicht verstrekken over verwer
vingskosten van ca 5,3 r
huren van de woningen»
rakter van het plan ligt qi
ziening en ruimtelijk bee
delijk niveau».
De konklusie van de provincie is
«Over het algemeen is het gewenst wat
meer inzicht te krijgen in de plannen,
zowel financieel, verkeerstechnisch
als ruimtelijk, mede in verband met de
diverse subsidies».
Meer aanzien
- Tijdens de zowat twee jaar durende
inspraakprocedure hebben herhaalde
„vit. z.a- malen de bewoners elkaar zowat in de
i betreft neemt haren 8e vlogenDe inspraakgroep van
af. Per week 25 man viel uit elkaar in de bewoners
werkgroep. die met een eigen plan
kwam, en de rest van de in
spraakgroep (de meerderheid), die
zich aansloot bij het gemeenteplan.
Veel gekrakeel, veel keet en aan beide
kanten veel aktiviteit met maar één
doel het verpauperde en ontvolkte
Stuivesant wat meer aanzien geven.
en gemaakt in de Groenstraat. De omcirkelde figuur kan aan ons buro de
Iburgse Koerier; een waardebon voor een slinger echte Tilburgse Boeren-
rdebon voor een boeket of plant t.w.v. f 7,50, Bloemensalon Flamingo.
Openbare Bibliotheek, Koningsplein: waardebon voor ijstaart voor 12
iebon voor een transistorradio Uni-Sales. Stadhuisplein 341; waardebon
Service Veldkamp, Piushaven la; een waardebon voor 4 broodjes Jantje van
r. 7,50 van «De Kast-Tuinstraat 34; Autocleaning Tilburg, Porterstraat 2,
v.d. vorige week: Michel van Gils, Hoefstraat 284, Tilburg. Foto van
Aarle.
Grof geschetst zijn dit een aantal be-
I. langrijke bestemmingspunten voor de
wijk Stuivesant. Neergelegd in het ge
meenteplan Stuivesant, dat zo moei
zaam tot stand is gekomen na overleg
met de bewoners. Een bewoners
werkgroep had zich afgesplitst van de
inspraakgroep en was op het laatste
nippertje met een eigen plan gekomen
maar dat heeft het. zoals zijzelf al
vreesden, niet gehaald. De provincie
heeft zojuist het gemeenteplan bestu
deerd en het, behoudens enkele kriti
sche kanttekeningen, voor gezien te
ruggestuurd naar Tilburg.
Als het een beetje i
Tilburgse gemeentel
dan ernst worden gems
Vooruitlopend op dit gi
Samenloop» al
verkoop wordt
Met de subsidie van f 26.720,- waar de
gemeenteraad maandag over gaat
stemmen, kan «De Samenloop» nog
dit jaar beginnen met cursussen en
voorlichtingsactiviteiten. Mocht de
gemeenteraad besluiten
toe te wijzen, dan moet
zeker wachten tot begin volgend jaar.
omdat dan pas zekerheid bestaat over
de toekenning van subsidie c
Koningin Juliana Fonds. Ook daar
heeft de stichting een subsidie-aan-
vraag ingediend en mocht die worden
tieve effekt op het openbaar vervo
gering. Voorde keuzereizigersdie
-.„f beschikk..
de fietsroute een we
v^n de auto naar i
bewerkstelligen, c
routes (5% extrr'
Uitslag veiligheidsonderzoek is positief
De komende weken kan er weer gekeken worden naar hoge heren op de fiets. Nadat eerder al bezoek uit Japan, Denemarken,
Frankrijk, België. Noorwegen en Duitsland mocht worden ontvangen, treedt de dienst Publieke Werken, afdeling Verkeer
samen met Voorlichting op als gastheer van onder meer afgevaardigden uit de Verenigde Staten. Zwitserland en Duitsland.
Met name deze laatste natie komt nogal eens over, nu o.a. met de Stuttgarter Zeitung, de Sud West Funk (T.V.) en de
universiteit van Hannover. Grote belangstelling dus voor de fietsroute en een recentelijk onderzoek heeft uigewezen dat de
hoge gasten met een positieve aanbeveling naar huis terug kunnen. Immers sinds de aanleg van de fietsroute is het gebruik in
de loop der jaren zo ongeveer met 4 a 500 procent gestegen en de aanwezigheid van de fietsroute wordt overwegend ais goed of
uitstekend gekwalificeerd. Cyfers uit een nog niet gepubliceerd veiligheidsonderzoek zouden bovendien uit gaan wijzen dat er
op de fietsroute beduidend minder ongelukken voorkomen dan op de parallelroutes zoals de Spoorlaan en de Bredaseweg.
Om met die laatste uitslag te beginnen.
De heer Sangen van de dienst Publieke
Werken afdeling Verkeer geeft onder
voorbehoud al vast een staatje van het
totaal aantal ongevallen met letsel over
de periode 1 jan. 1978-1 juli 1979. Er is
onderzoek gedaan op de trajekten
Spoorlaan (tussen Ringbaan West en
Heuvelring) het trajekt Bredaseweg
(tussen Ringbaan West en Piusplein) en
de fietsroute (tussen Ringbaan West en
Heuvelring).
Uit intensiteitstellingen. gehouden
voor en na de aanleg van de fietsroutes
blijkt een forse toename van het aantal
fietsers. In Tilburg werd in 1978 in de
Tuinstraat een toename gevonden van
maar liefst 146%. In 1979 kwam daar
nog eens 140% bovenop.
De aanleg van de fietsroute heeft bo-
veridien een zeer groot effekt gehad op c
Tussen langzaam verkeer en snel- de routekeuze van de fietsers. In Til-
verkeer vonden de volgende aantallen burg komt 67% van de gebruikers van
letselongevallen plaats: trajekt een andere route.
Spoorlaan 20: trajekt Bredaseweg: 33. In het algemeen zijn fietsers met of in
fietsroute 8 geringe mate tot extra omrijden
Het aantal letselongevallen tussen om van de fietsroute gebruik
langzaam verkeer onderling: trajekt ken. De keuze in Tilburg
Spoorlaan 11trajekt Bredaseweg 14. parallelroutes (Bredasev
fietsroute 5 Spoorlaan) of de fietsroute
Het aantal letselongevallen tussen tot het gebruik maken
snelverkeer onderling: trajekt Spoor- fietsroute. Dat komt dan om
laan 5, trajekt Bredaseweg 2, fietsroute voor het merendeel
fietsroute 2 verplaatsingen de kortste route vormt.
De heer Sangen is nog voorzichtig met Waar de extra omri
de conclusies: «We moeten natuurlijk wordt ligt de keuze anuvio.
in het, oog houden dat de verkeersin- Hoewel er over het algemeen me-
tensiteit op de fietsroute een hele an- gebruik wordt gemaakt van
dere is dan die op de parallelroutes. Op (toename van 19%) heeft de fis
grond daarvan kunnen de samen- hiertoe extra uitgenodigd,
stellers van het veiligheidsonderzoek centage van 28% geeft aa
(een Amsterdams onderzoekburo en fietsen dan voor de aanle
de Rijkswaterstaat) niet bewijzen dat De aanleg van de fiets
de fietsroute het verkeer veiliger slechts in geringe mate
maakt. Zo ook is het totale ongeval- keuze van vervoerswijs
*u°-.
jn na"
>okbat