20 STADS - SCHOUWBURG MPaJS bv. 'fyebers Aanstaande zondag Big Band Festival ’t Kliekske in Studio r Akiko Nishigata met Japanse muziek Poëzie Hardop met gedichten van Kavafis FILMS VOOR UW VIDEORECORDER alle systemen alle bekende disco-films Brabants Orkest speelt Mozart Wanneer men de Symfonie in Es, nr. 39, van Mozart beluistert, is het moeilijk te beseffen dat Mozart deze schreef in een van zijn armste perioden van zjjn leven, een periode waarin hij bedelbrieven om geld schreef, waarin hij verhuisde naar een (nog) goedkoper appartement, een tijd waarin hij verder wegzonk in het moeras van schulden en ellende. Maar het onderstreept weer eens zjjn genialiteit dat hij juist in die tyd, binnen twee maanden, ztfn drie mooiste symfonieën schreef, namelijk de vanavond uit te voeren in Es, de prachtige g-moll symfonie nr. 40 en de zogenaamde Jupitersymfonie, de stralende nr. 41 in C. Toneelakademie Maastricht met examenprojekt tril 1980 pagina 14 Donderdag 17 april 1980 pagina 15 DE TILBURGSE KOERIER el. 422976 nen, r ïndier Tone ïchtpj uur), 15.30 gel de 'dsnaren en zeven- i. Normaal zijn de tot of iat che ^OTÓÓÖÓÓól lig sS 5 ven ZoltJ en IS muziekhuis "*r Filmhuis: de ceremonie fhandel lypane F, Ik koop niks voor pracht en praal, Geef mij maar eenvoud: Groenendaal! I schreef, raarin JO. dus isplein 54, burg I. 322870 In 2 bei Juwelier - Horloger SCHOUWBURGRING 27 Keuze in tientallen modellen orgels van HAMMOND YAMAHA— EMINENT SOLINA VISCOUNT JOHANNUS OMEGAN COSMO VOX VERLOVINGSRINGEN voor een gouden toekomst MINUS HEEFT VOOR ZO’N BUIDE Gebeurtenis een Sissend geschenk OF EEN FEESTELIJKE KADOBON Tie 3 met «Kapai Kapai» Vrijdag 25 april 20.30 uur brengt het Belgische theatergezelschap Tie 3 tilburg Juliana van stolbergstraat 25, 013-420986 engtde ka in «Het vege lijf» met Ton van Duinhoven geopend vanaf 18 uur, maandags gesloten TELEFOONSTR. 33 (zijstraat Heuvelstr.) "*g Band Festival ...„dwhurg Tilburg. ;renzen. Een festival ui gen en de verrich- festival, dat dit jaar zwart, wit, side en rood. Reeds 9 jaar Turks Restaurant «Grill Room Eig. N. Kortan van Gods scheps voet gevolgd, vai bom. De dieren aan v vreemd is, en de beesUvi mens. Huisje, boompje, arbeid, oorlog en dood. BwkdljkwUrM 83 Tilburg. 013-674689 (b,| KorvXlb.nl Deelnemers Aan het fes bands uit verkt. Er i BRT om kesten (dit ja breiden i Belgisch De deelp'*" staat stwuo uur. Tot optreden)1 :stien big 19.00 uur), spelen. België (13.: 7 00 en (12.OO BABY&KINDERMODE KORVELSEWEG 259 TILBURG TeI.013-351933 zijn baas) te verschalken. En hoewel zijn gezin ook gelukkige momenten kent, sla gen zij er niet in hun doel te bereiken. Zij vluchten in een boot, raken in een storm verzeild en spoelen aan op een eiland, waar zij nog andere vluchtelingen ontr een poging om de anderen mee te slepen en gezamenlijk naar «de rand van de wereld» te reizen, bezwijken zij echter. dag 19 april in de Stads- twburg, aanvang 20.15 uur. aan de authenticiteit van het reperUi. v, de bekoring, die van de oude instrume"'“" uitgaat, aan de virtuositeit, waarmee tientallen instrumenten bespeeld worden en aan de aanstekelijke wijze, waarop Herman Dewit de programma’s presen teert. pselen. Adam en Eva op de /an paradijsboom tot atoom- wie niets menselijks stachtigheden van de beestje. Liefde, |||HVideo speciaalzaak I I audio video JU VERHUUR VERKOOP^J /mfonie nr. 39 in Es KV 543 i getuigenis van zelf- loed, opgewektheid en tste deel zelfs uitgela- „lozart zich in alle op- ;igen muziek opge- En zo zal er ook zeker sitieve werking van uit Brabants Orkest onder ««n André Vandemoot het 14 ...ermee begint. Decroos speelt hierna het Cel loconcert van Robert Schuman, zijn enige en, evenals zijn pianoconcert, i.. a-moll. Schumann was bij uitstek een kamermuziekman en was van virtuoos een zangspe vertoon. Zo zijn ook zijn weinige solo- held uit Honj concerten meer kamermuziek voor grote bezetting dan een briljante show a dat ze zaterdag in het Kui ten gehore zal brengen be- “3. uit werken van Seihó Kineya iengyó Kiknoka (1791 -1847), Ken- Yatsuhashi (1641 - 1685), Kengyó zawa 1808 - 1872) en Makoto Shino- (1931 -). Vrijdag 18 april 20.30 uur brengt Poëzie 2^,_c Hardop weer een nieuw programma in het mingen, Kultureel Sentrum waarbijde gedichten van zijn ver de Griek Kavafis centraal staan. Konstaninos Petros Kavafis is geboren in. 1863. Vanaf zjjn jeugd heeft hij gedichten geschreven, eerst in het Engels, later in zijn moedertaal, het nieuw-Grieks. Hij woog de kwaliteiten ervan zo zorgvuldig af, dat er bij zijn leven niet meer dan 154 gedichten het leven zagen, alle geschreven tussen zijn 35e en 70e jaar, het jaar van zijn dood. In het programma «Weet je nog, lichaam. -■ staan de gedichten van Kavafis centi niet zijn persoon. «Kapai Kapai» is een theaterbewerking van Tone Brulin over de geschiedenis var een echtpaar dat zich tegen het noodlot wil verzetten door middel van een dagelijkse vlucht in een droomwereld. Getroffen door tegenspoed zoekt Abu in zijn dromen een uitweg voor zijn lijden. Zo verbeeld hij zich een prins te zijn, die met Aftt behulp van een toverspiegel een prinses uit de klauwen van een draak gaat redden. Zijn fantasie biedt hem de mogelijkheid even 'jPJ; zijn dreigend ontslag te vergeten. Moeilij- ker wordt het echter wanneer hij zjjn dro men voor werkelijkheid wil nemen en ook in het echte leven op zoek gaat naar een toverspiegel om het monster (in dit geval Rosita Tahon, Herman Dewit, Oswald hon en Wilfried Moonen vormen samen Kliekske», dat op zaterdag 19 april in de Studio-zaal van de Stadsschouwburg een erzorgt. j Belgische groep is ontstaan in 1969, toen het viertal op driekoningenavond in een oud kafé volksliedjes zong. Voor de begeleiding van het uitgebreid liedjesrepertoire gebruikt ’t Kliekske een assortiment oude muziekinstrumenten die zelf gebouwd werden naar de gevonden originele exemplaren: draailier, vlier, oezelzak, pijpzak, portatief, orgeltje, trek- Zaterdag 19 april 20.30 uur brengt Akiko Nishigata Japanse klassieke en moderne muziek en zang in het Kultureel Sentrum. Akiko Nishigata, een van de meest vooraan staande jonge vertolksters van de traditio nele Japanse muziek, is geboren in Tokyo. Haar repertoire bestaat zowel uit alle klas sieke muziekstukken van de Yamadaschool voor koto en shamisen als avant-garde mu ziek voor deze instrumenten. Er zijn zelfs verschillende werken speciaal voor haar ge schreven door jonge Japanse komponisten als Shigeaki Saegusa, Sótnei Sató, Katsunior Tsubonöetc. Het programma tureel Sentrum staat o.a. uit i (1914), Ker- i gyó Yatc" Yoshizat hara (U MUZIEKHUIS ROSSMEISL heeft HET NIEUWSTE ECHT HAMMOND ORGEL IN HUIS .„.tone, maar ook zijn eigen verlkden keert terug in Kavdfis' poëzie. Deze gedichten zijn vrijwel allemaal van erotische aard, dat wil in Kavdfis’ geval zeggen van homo-erotische aard. Kavafis is bij uitstek de dichter van de illusieloze, voorbijgaande passie. Het bijzondere van Kavafis is, dat hij deze passie serieus heeft genomen. Zijn uitgangspunt bracht hem tot waarne mingen, die nergens anders in de literatuur Jj.. verwoord... De historische gedic veelal over tijde- den, waarin de -krisis bevindt, z Hij woog de heeft. af, dat er bij Gebeurtenissen uit eigen ervaring, of uit de geschiedenis worden in zijn poëzie als het ware uitgedund, van alle afleidende sier ontdaan, en zo in een bewust onderkoelde, un...» haast prozaïsche, emotie in het gedicht ge- itraal. plaatst. In een tot het uiterste gespannen taal. Ellen Vogel, Ton van Duinhoven, Rita Ma- réchal en Bram van der Vlug spelen «Het vege lijf» op woensdag 23 april in de Stads schouwburg Tilburg. De thematiek van «Het vege lijf» zou kort samengevat «de zin van het leven» kunnen heten, maar dan niet als een droge abstrak- tie, maar als een opwindende konfrontatie van vier mensen, twee echtparen, die ieder voor zich een ander antwoord hebben op de vraag, of en hoe dit leven met de minste pijn geleefd kan worden. Het is een intelligent stuk en hoewel het «Bodies» heet, is het onderwerp veeleer geestelijk dan lichame lijk. Vier mensen (of eigenlijk vijf, want op de achtergrond speelt nog een jongen mee, een ’leerling de docent Mervyn) zijn op zoeK naar iietde, naar een houvast in dit broze leven. De Nederlandse titel «Het vege lijf» drukt al iets van die breekbaar heid van het bestaan uit, van de vlucht ook, die welhaast elke therapie, ideologie of Donderdag 24 april 20.30 uur zal de bekende Indiaase sarangispeler Ustad Munir Khan begeleid met tabla, banya en sitar een kon- sert geven in het Kultureel Sentrum. (Jstad Munir Khan bekleedt heden ten dage een belangrijke plaats tussen de sa- rangispelers van India. Voortgekomen uit een familie met een rijke muzikale traditie studeerde hij sarangi en zang bij zijn vader Ustad Nazir Khan, hofmusikus van de Ka- roke staat in Rajisthan (Midden India). Zijn eerste concert gaf hij op dertienjarige leef tijd. Samen met Ravi Shankar heeft hij voor de Indiaase omroep vele jaren samen- Studenten van de Toneelakademie Maas tricht komen op vrijdag 25 april in de Schouwburg-zaal met hun eindexamen- projekt «Om de hoek van het paradijs». Een projekt dat gespeeld wordt door An- nelies van der Bie, Guust Dam, Marcel Maas, Hedie Meyling en Sjoerd Pleysier m.m.v. Jan Keeven, Rob Delhez en Ed ward Belderink. De regie is in handen van Kathe Sluijter, Antoine Uitdehaag zorgt voor de dramaturgie, Florika Malureanu maakt van gedichten, proza- voor het toneelbeeld en Emmanuel Smeets neelfragmenten van eigen bodem e' komponeert de muziek. buitenlandse literatuur. Deze voor «Om de hoek van het paradijs» is een poëti- staat aangekondigd op 29 april, sche en ironische kjjk op het wel en wee 25 april plaatsvinden gewerkt. Van wezenlijke invloed op zijn wj)Ze ontmoeting met de vocalist Ustad Amir Khan geweest, die hem dertig jaar heeft vreemd w’ezen dat De sarangi is een van de mooiste en oudste ^^v^deTe't" snaarinstrumenten van India. Het is ge- maakt van teakhout met ivoren liggers. De Amatovka heeft klankkast is overtrokken met een huid. De r sarangi heeft drie hoofdsnaren en zeven- voor een Wnc dertig resonantiesnaren. Normaal zijn de een sprookje maar een verhaal hoofdsnaren gemaakt van darmen, bij ho- in lt op een aktueel onde djSs -^eeft genoeg aanknoping zijn optreden in het Kultureel Senstrum werke begeleid worden door Ustad Zamir Ahmed vo Khan op tabla en banya. :sti val wordt door zestien big Nederland en België mee- Er zijn al kontakten met o.a. het aantal Belgische or- jaar zijn dat er drie) uit te i en er zo een grote Nederlands- che manifestatie van te maken. ;elnemers zijn (tussen haakjes steeds de aanvangstijd van het Big Band Allotria Zwolle uur), Big Band Mechelen uit (13.00 uur), Big Band Oss (12.00 uur), Utrechts Jazz Orkest (16.30 uur), Tee Wee’s Big Band Et- ten-Leur (12.30 uur), Big Band Rot- Muziekschool (14.30 uur), Big Band Breda (14.00 uur), Eddy House Big Band uit België burg (20.00 uur), South Point Big Band Til- Breda (19.30 uur), Big Band Melody zjjn and Rhythm Gelderland (20.30 uur), Tliek Big Band Sound uit België (18.00 uur), De Tilburg Big Band 18.30 uur), Adri van *rlei Velsen Big Band Den Haag (15.00 Mp -7! (16.00 ur-) b ians Amsterdam (15.30 Studio-zaal van fidland Big Band uit ’t voorstelling ver; oi (13.30 uur). Deze tijden zijn bij Deze Belgische benadering. Tussen 16.30 en 18.00 uur en vanaf 21.00 uur zal The SoutjhJazz Band o.l.v. Henk van Belkom voor de nodige sfeer in de pauze-foyer zorgen. Prjjzen Aan het Big Band Festival is geen a kompetitie verbonden. De deelnemers kunnen dus geen grote bekers winnen. L I Zij krijgen echter wel een zeer waar- devolle herinneringeen kopie van de professionele geluidsbanden, die van elk optreden vervaardigd zullen wor- den. Overigens worden de Verrich- r tingen van alle orkesten door de NOS op de band vastgelegd en door de TROS in de zomermaanden uitgezon den. De klank van het oude vertrouwde toonwielen orgel, maar bovendien vele extra’s. 9 voetmaten op bovenklavier Piano - Spinet - Banjo 7 voetmaten op onderklavier Ingebouwd ritme-apparaat Drawbars Speelhulpen voor eenvoudi Gescheiden échte Leslie spelen. Kindervoorstelling :iland, waar tmoeten. In (je gTOtC grOCZCl te slepen en Zondagmiddag 20 april 14.30 uur brenj? Tilburgse toneelvereniging Amatovka i het Kultureel Sentrum de première van hun nieuwste kindervoorstelling «De grote Groezel" van Wim Burkunk. JIn «De grote Groezel» wordt op speelse ijze de vervuilingsproblematiek aan de gesteld zonder daarbij al te zwaartil- te worden. «De grote Groezel» is een vreemd wezen dat tegen alles wat mooi is tekeer gaat maar met vereende krachten vervuiler en vernietiger van i is een eind gemaakt. .„-ft na een aantal voorstel- r volwassenen weer gekozen idervoorstelling. Deze keer niet r een verhaal dat duidelijk - Jerwerp. T „uk geeft genoeg aanknopingspunten J~ fantasie van de kinderen mee te laten ..„ken. De voorstelling duurt ongeveer twee uur en is geschikt voor kinderen van 6 tot 12 jaar. lichten van Kavafis gaan Jen van verval; overgangstij- -iii de maatschappij zich in een indt, maar er nauwelijks weet van Aanstaande zondag, 20 april, zal voor de zesde keer het Big plaatsvinden. Dat gaat gebeuren in alle zalen van de Stadsschouv Daarmee heeft Tilburg een uniek festival binnen de gemeentegrenzi waar ieder jaar zo’n 1.000 enthousiaste mensen een bezoek breng'*’1 tingen van zo’n 500 zeker zo enthousiaste musici volgen. Een fest.. vooral gekenmerkt zal worden door een gezellige sfeer. van de solist. Dat neemt niet weg dat er vooral zijn werken een groot vaka- manschap vereist is om het zo tot klin ken te brengen, als Schuman het in zich hoorde. Het Celloconcert is kara- ketrestiek voor de romantiek, zowel in zijn prachtige melodieën als in zijn «eenvormigheid», de drie delen gaan zonder onderbreking in elkaar over. Daar vooral in de romantiek de muziek het klankbord was van de roerselen der ziel, kan men duidelijk horen dat zijn dit werk in een gelukkige periode van t, in Schumanns leven werd geschreven. De Hongaar Zoltan Kodaly schreef -,Spel over Hary Janos, een Ijngaarse sprookjes. Zijn be hoefte om de Hongaarse folklore en volksmuziek recht te doen, kon hij heerlijk in botvieren. Janos was ook een dankbaar onderwerp: een avon- turrier die geen zee te hoog ging en de onmogelijkste verhalen zo wist te vertellen, dat iedereen ze geloofde en ervan genoot. Kodaly zelf stelde een orkestsuite van dit zangspel samen. Het is verruk kelijke en goed aansprekende muziek, waarin men de hoogtepunten uit het fantasie volle leven van Hary Janos hoort. Zaterdt schouw In de studio-zaal en in de schouwburg zaal zullen de orkesten spelen en m de pauze-foyer wordt voor een prettige sfeer gezorgd. Hier komen kraampjes gewe (een hapje en een drankje, informatie <je g over muziekboeken, muziekin- kest( strumenten, muziekbladen, enz. enz.) en bovendien zal de sfeer hier ver hoogd worden door de Tilburgse South Jazz Band. Het festival begint om 12.00 ur_ 'T'~‘ ruim 21.00 uur zullen de zest bands uit Nederland en België In het programma is tussen 17. 18.30 uur een pauze opgenomen. Organisatie De organisatie van het festival is voor Jerdarnse Muziekscl de vierde keer in handen van de Stich- Charlie s Big Band I ting Big Band Festival Tilburg. In deze Eddy House Big Banc stichting werken de Tros, de Tilburg (20.00 uur), South Poir Big Band en de Stadsschouwburg Til- Breda (19.30 uur), Big burg samen. Ieder jaar opnieuw zijn ar}d Rhythm Gelderland zowel de muzikanten als het publiek Eig Band Sound uit België enthousiast over de organisatie. De Tilburg Big Band (18.30 ui eerste jaren werd er nog met allerlei Velsen Big Band Den 1 jury’s gewerkt, maar nu ligt de nadruk uurX Big Band Nijmegen op de sfeer en ook dat wordt door alle The Caledonians Amster aanwezigen zeer op prijs gesteld. Dat uur\ez7,<!,^ M' de organisatie alle zaakjes goed gere- Gooi z''* '1/' geld heeft, blijkt bijvoorbeeld ook uit de toegangsprijs, die al vier jaar lang op hetzelfde peil gehouden kan wor den (tien gulden). d Ta. zak, rommelpot, eenhandsfluiten, trobom, ;n</t lepels, kromhom, luit, blazevere, mond harp, enz... Dit unieke volksmuziek-ensemble is uit de Indiaase muziek door Ustad Munir renten lee die Khan Woensdag 23 april 20.30 uur brengt het Til- burgs Filmhuis Kultureel Sentrum de derde film van de belangrijke Japanse regisseur Nagisa Oshima de ceremonie (Gishiki). «De ceremonie» (1971) is de kroniek van een grote Japanse familie tussen 1946 en 1971voorgesteld aan de hand van feesten, waarbij alle familieleden elkaar zien, de bruiloften en begrafenissen. Tegelijk is «De ceremonie» een weerslag van de geschiedenis van Japan in de laatste 25 jaar. Oshima toont het verval van een familie, van een geslacht dat eens sterk was, dat meer uit haat dan uit liefde met elkaar verbonden is, dat zichzelf door in cest, zelfmoord en moord vernietigt, een 25 jaar durenden harakiri, en hij toont in de komische momenten vooral de vrouwen hebben de vrijheid te lachten een andere weg om met het verleden klaar te komen, niet door zelfvernietiging, maar door het bewust minachten van achterhaalde, valse tradities. Toch zijn de momenten waarin emancipe rend wordt opgetreden zeldzaam en over heerst de gelatenheid. En dat alles in een origineel visueel spek takel waarin muziek en beweging een op vallende rol spelen. Er wordt gebruik ge maakt van gedichten, proza- en to neelfragmenten van eigen bodem en uit de buitenlandse literatuur. Deze voorstelling 1, maar zal op De Syr klinkt als een vertrouwen, mc vooral in het laats tenheid, alsof Mo zichten aan zijn eigen mi trokken heeft. En zo zal ei I weer een posi gaan als Het l I leiding van I koncert hier Jean gewekt! 51 zelfs i rich ir 2 c o J

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1980 | | pagina 15