20
STADS -
SCHOUWBURG
MPaJS
bv.
'fyebers
Aanstaande zondag
Big Band Festival
’t Kliekske
in Studio
r
Akiko Nishigata
met Japanse
muziek
Poëzie Hardop
met gedichten
van Kavafis
FILMS
VOOR UW
VIDEORECORDER
alle systemen
alle bekende
disco-films
Brabants Orkest speelt Mozart
Wanneer men de Symfonie in Es, nr. 39, van Mozart beluistert, is het moeilijk te
beseffen dat Mozart deze schreef in een van zijn armste perioden van zjjn leven, een
periode waarin hij bedelbrieven om geld schreef, waarin hij verhuisde naar een
(nog) goedkoper appartement, een tijd waarin hij verder wegzonk in het moeras
van schulden en ellende. Maar het onderstreept weer eens zjjn genialiteit dat hij
juist in die tyd, binnen twee maanden, ztfn drie mooiste symfonieën schreef,
namelijk de vanavond uit te voeren in Es, de prachtige g-moll symfonie nr. 40 en de
zogenaamde Jupitersymfonie, de stralende nr. 41 in C.
Toneelakademie
Maastricht met
examenprojekt
tril 1980 pagina 14
Donderdag 17 april 1980 pagina 15
DE TILBURGSE KOERIER
el. 422976
nen, r
ïndier
Tone
ïchtpj
uur),
15.30
gel
de
'dsnaren en zeven-
i. Normaal zijn de
tot
of
iat
che
^OTÓÓÖÓÓól
lig
sS
5 ven
ZoltJ
en IS
muziekhuis
"*r
Filmhuis: de
ceremonie
fhandel
lypane
F, Ik koop niks voor
pracht en praal,
Geef mij maar eenvoud:
Groenendaal!
I schreef,
raarin
JO.
dus
isplein 54,
burg
I. 322870
In 2
bei
Juwelier - Horloger
SCHOUWBURGRING 27
Keuze in tientallen modellen orgels van
HAMMOND YAMAHA— EMINENT SOLINA
VISCOUNT JOHANNUS OMEGAN COSMO VOX
VERLOVINGSRINGEN
voor een gouden toekomst
MINUS HEEFT VOOR
ZO’N BUIDE
Gebeurtenis een
Sissend geschenk
OF EEN FEESTELIJKE
KADOBON
Tie 3 met «Kapai
Kapai»
Vrijdag 25 april 20.30 uur brengt het
Belgische theatergezelschap Tie 3
tilburg
Juliana van stolbergstraat 25, 013-420986
engtde
ka in
«Het vege lijf» met
Ton van Duinhoven
geopend vanaf 18 uur, maandags gesloten
TELEFOONSTR. 33 (zijstraat Heuvelstr.)
"*g Band Festival
...„dwhurg Tilburg.
;renzen. Een festival
ui gen en de verrich-
festival, dat dit jaar
zwart, wit,
side en rood.
Reeds 9 jaar
Turks Restaurant
«Grill Room
Eig. N. Kortan
van Gods scheps
voet gevolgd, vai
bom. De dieren aan v
vreemd is, en de beesUvi
mens. Huisje, boompje,
arbeid, oorlog en dood.
BwkdljkwUrM 83 Tilburg. 013-674689 (b,| KorvXlb.nl
Deelnemers
Aan het fes
bands uit
verkt. Er i
BRT om
kesten (dit ja
breiden i
Belgisch
De deelp'*"
staat stwuo
uur. Tot optreden)1
:stien big 19.00 uur),
spelen. België (13.:
7 00 en (12.OO
BABY&KINDERMODE
KORVELSEWEG 259
TILBURG
TeI.013-351933
zijn baas) te verschalken. En hoewel zijn
gezin ook gelukkige momenten kent, sla
gen zij er niet in hun doel te bereiken. Zij
vluchten in een boot, raken in een storm
verzeild en spoelen aan op een eiland, waar
zij nog andere vluchtelingen ontr
een poging om de anderen mee te slepen en
gezamenlijk naar «de rand van de wereld»
te reizen, bezwijken zij echter.
dag 19 april in de Stads-
twburg, aanvang 20.15 uur.
aan de authenticiteit van het reperUi. v,
de bekoring, die van de oude instrume"'“"
uitgaat, aan de virtuositeit, waarmee
tientallen instrumenten bespeeld worden
en aan de aanstekelijke wijze, waarop
Herman Dewit de programma’s presen
teert.
pselen. Adam en Eva op de
/an paradijsboom tot atoom-
wie niets menselijks
stachtigheden van de
beestje. Liefde,
|||HVideo speciaalzaak
I I
audio video
JU VERHUUR VERKOOP^J
/mfonie nr. 39 in Es KV 543
i getuigenis van zelf-
loed, opgewektheid en
tste deel zelfs uitgela-
„lozart zich in alle op-
;igen muziek opge-
En zo zal er ook zeker
sitieve werking van uit
Brabants Orkest onder
««n André Vandemoot het
14 ...ermee begint.
Decroos speelt hierna het Cel
loconcert van Robert Schuman, zijn
enige en, evenals zijn pianoconcert, i..
a-moll. Schumann was bij uitstek een
kamermuziekman en was van virtuoos een zangspe
vertoon. Zo zijn ook zijn weinige solo- held uit Honj
concerten meer kamermuziek voor
grote bezetting dan een briljante show
a dat ze zaterdag in het Kui
ten gehore zal brengen be-
“3. uit werken van Seihó Kineya
iengyó Kiknoka (1791 -1847), Ken-
Yatsuhashi (1641 - 1685), Kengyó
zawa 1808 - 1872) en Makoto Shino-
(1931 -).
Vrijdag 18 april 20.30 uur brengt Poëzie 2^,_c
Hardop weer een nieuw programma in het mingen,
Kultureel Sentrum waarbijde gedichten van zijn ver
de Griek Kavafis centraal staan.
Konstaninos Petros Kavafis is geboren in.
1863. Vanaf zjjn jeugd heeft hij gedichten
geschreven, eerst in het Engels, later in zijn
moedertaal, het nieuw-Grieks. Hij woog de
kwaliteiten ervan zo zorgvuldig af, dat er bij
zijn leven niet meer dan 154 gedichten het
leven zagen, alle geschreven tussen zijn 35e
en 70e jaar, het jaar van zijn dood.
In het programma «Weet je nog, lichaam. -■
staan de gedichten van Kavafis centi
niet zijn persoon.
«Kapai Kapai» is een theaterbewerking
van Tone Brulin over de geschiedenis var
een echtpaar dat zich tegen het noodlot wil
verzetten door middel van een dagelijkse
vlucht in een droomwereld.
Getroffen door tegenspoed zoekt Abu in
zijn dromen een uitweg voor zijn lijden. Zo
verbeeld hij zich een prins te zijn, die met
Aftt behulp van een toverspiegel een prinses uit
de klauwen van een draak gaat redden. Zijn
fantasie biedt hem de mogelijkheid even
'jPJ; zijn dreigend ontslag te vergeten. Moeilij-
ker wordt het echter wanneer hij zjjn dro
men voor werkelijkheid wil nemen en ook
in het echte leven op zoek gaat naar een
toverspiegel om het monster (in dit geval
Rosita Tahon, Herman Dewit, Oswald
hon en Wilfried Moonen vormen samen
Kliekske», dat op zaterdag 19 april in de
Studio-zaal van de Stadsschouwburg een
erzorgt.
j Belgische groep is ontstaan in 1969,
toen het viertal op driekoningenavond in
een oud kafé volksliedjes zong.
Voor de begeleiding van het uitgebreid
liedjesrepertoire gebruikt ’t Kliekske een
assortiment oude muziekinstrumenten die
zelf gebouwd werden naar de gevonden
originele exemplaren: draailier, vlier,
oezelzak, pijpzak, portatief, orgeltje, trek-
Zaterdag 19 april 20.30 uur brengt Akiko
Nishigata Japanse klassieke en moderne
muziek en zang in het Kultureel Sentrum.
Akiko Nishigata, een van de meest vooraan
staande jonge vertolksters van de traditio
nele Japanse muziek, is geboren in Tokyo.
Haar repertoire bestaat zowel uit alle klas
sieke muziekstukken van de Yamadaschool
voor koto en shamisen als avant-garde mu
ziek voor deze instrumenten. Er zijn zelfs
verschillende werken speciaal voor haar ge
schreven door jonge Japanse komponisten
als Shigeaki Saegusa, Sótnei Sató, Katsunior
Tsubonöetc.
Het programma
tureel Sentrum
staat o.a. uit i
(1914), Ker- i
gyó Yatc"
Yoshizat
hara (U
MUZIEKHUIS ROSSMEISL
heeft HET NIEUWSTE ECHT
HAMMOND ORGEL IN HUIS
.„.tone, maar ook zijn eigen verlkden keert
terug in Kavdfis' poëzie.
Deze gedichten zijn vrijwel allemaal van
erotische aard, dat wil in Kavdfis’ geval
zeggen van homo-erotische aard. Kavafis
is bij uitstek de dichter van de illusieloze,
voorbijgaande passie. Het bijzondere van
Kavafis is, dat hij deze passie serieus heeft
genomen.
Zijn uitgangspunt bracht hem tot waarne
mingen, die nergens anders in de literatuur
Jj.. verwoord...
De historische gedic
veelal over tijde-
den, waarin de
-krisis bevindt, z
Hij woog de heeft.
af, dat er bij Gebeurtenissen uit eigen ervaring, of uit de
geschiedenis worden in zijn poëzie als het
ware uitgedund, van alle afleidende sier
ontdaan, en zo in een bewust onderkoelde,
un...» haast prozaïsche, emotie in het gedicht ge-
itraal. plaatst. In een tot het uiterste gespannen
taal.
Ellen Vogel, Ton van Duinhoven, Rita Ma-
réchal en Bram van der Vlug spelen «Het
vege lijf» op woensdag 23 april in de Stads
schouwburg Tilburg.
De thematiek van «Het vege lijf» zou kort
samengevat «de zin van het leven» kunnen
heten, maar dan niet als een droge abstrak-
tie, maar als een opwindende konfrontatie
van vier mensen, twee echtparen, die ieder
voor zich een ander antwoord hebben op de
vraag, of en hoe dit leven met de minste pijn
geleefd kan worden. Het is een intelligent
stuk en hoewel het «Bodies» heet, is het
onderwerp veeleer geestelijk dan lichame
lijk. Vier mensen (of eigenlijk vijf, want op
de achtergrond speelt nog een jongen mee,
een ’leerling de docent Mervyn) zijn op
zoeK naar iietde, naar een houvast in dit
broze leven. De Nederlandse titel «Het
vege lijf» drukt al iets van die breekbaar
heid van het bestaan uit, van de vlucht ook,
die welhaast elke therapie, ideologie of
Donderdag 24 april 20.30 uur zal de bekende
Indiaase sarangispeler Ustad Munir Khan
begeleid met tabla, banya en sitar een kon-
sert geven in het Kultureel Sentrum.
(Jstad Munir Khan bekleedt heden ten
dage een belangrijke plaats tussen de sa-
rangispelers van India. Voortgekomen uit
een familie met een rijke muzikale traditie
studeerde hij sarangi en zang bij zijn vader
Ustad Nazir Khan, hofmusikus van de Ka-
roke staat in Rajisthan (Midden India). Zijn
eerste concert gaf hij op dertienjarige leef
tijd. Samen met Ravi Shankar heeft hij voor
de Indiaase omroep vele jaren samen-
Studenten van de Toneelakademie Maas
tricht komen op vrijdag 25 april in de
Schouwburg-zaal met hun eindexamen-
projekt «Om de hoek van het paradijs».
Een projekt dat gespeeld wordt door An-
nelies van der Bie, Guust Dam, Marcel
Maas, Hedie Meyling en Sjoerd Pleysier
m.m.v. Jan Keeven, Rob Delhez en Ed
ward Belderink. De regie is in handen van
Kathe Sluijter, Antoine Uitdehaag zorgt
voor de dramaturgie, Florika Malureanu maakt van gedichten, proza-
voor het toneelbeeld en Emmanuel Smeets neelfragmenten van eigen bodem e'
komponeert de muziek. buitenlandse literatuur. Deze voor
«Om de hoek van het paradijs» is een poëti- staat aangekondigd op 29 april,
sche en ironische kjjk op het wel en wee 25 april plaatsvinden
gewerkt. Van wezenlijke invloed op zijn wj)Ze
ontmoeting met de vocalist Ustad Amir
Khan geweest, die hem dertig jaar heeft vreemd w’ezen dat
De sarangi is een van de mooiste en oudste ^^v^deTe't"
snaarinstrumenten van India. Het is ge-
maakt van teakhout met ivoren liggers. De Amatovka heeft
klankkast is overtrokken met een huid. De r
sarangi heeft drie hoofdsnaren en zeven- voor een Wnc
dertig resonantiesnaren. Normaal zijn de een sprookje maar een verhaal
hoofdsnaren gemaakt van darmen, bij ho- in lt op een aktueel onde
djSs -^eeft genoeg aanknoping
zijn optreden in het Kultureel Senstrum werke
begeleid worden door Ustad Zamir Ahmed vo
Khan op tabla en banya.
:sti val wordt door zestien big
Nederland en België mee-
Er zijn al kontakten met o.a.
het aantal Belgische or-
jaar zijn dat er drie) uit te
i en er zo een grote Nederlands-
che manifestatie van te maken.
;elnemers zijn (tussen haakjes
steeds de aanvangstijd van het
Big Band Allotria Zwolle
uur), Big Band Mechelen uit
(13.00 uur), Big Band Oss
(12.00 uur), Utrechts Jazz Orkest
(16.30 uur), Tee Wee’s Big Band Et-
ten-Leur (12.30 uur), Big Band Rot-
Muziekschool (14.30 uur),
Big Band Breda (14.00 uur),
Eddy House Big Band uit België
burg (20.00 uur), South Point Big Band
Til- Breda (19.30 uur), Big Band Melody
zjjn and Rhythm Gelderland (20.30 uur),
Tliek Big Band Sound uit België (18.00 uur),
De Tilburg Big Band 18.30 uur), Adri van
*rlei Velsen Big Band Den Haag (15.00
Mp -7! (16.00 ur-) b
ians Amsterdam (15.30 Studio-zaal van
fidland Big Band uit ’t voorstelling ver;
oi (13.30 uur). Deze tijden zijn bij Deze Belgische
benadering. Tussen 16.30 en 18.00 uur
en vanaf 21.00 uur zal The SoutjhJazz
Band o.l.v. Henk van Belkom voor de
nodige sfeer in de pauze-foyer zorgen.
Prjjzen
Aan het Big Band Festival is geen
a kompetitie verbonden. De deelnemers
kunnen dus geen grote bekers winnen.
L I Zij krijgen echter wel een zeer waar-
devolle herinneringeen kopie van de
professionele geluidsbanden, die van
elk optreden vervaardigd zullen wor-
den. Overigens worden de Verrich-
r tingen van alle orkesten door de NOS
op de band vastgelegd en door de
TROS in de zomermaanden uitgezon
den.
De klank van het oude vertrouwde toonwielen orgel, maar bovendien
vele extra’s.
9 voetmaten op bovenklavier Piano - Spinet - Banjo
7 voetmaten op onderklavier Ingebouwd ritme-apparaat
Drawbars Speelhulpen voor eenvoudi
Gescheiden échte Leslie spelen.
Kindervoorstelling
:iland, waar
tmoeten. In (je gTOtC grOCZCl
te slepen en
Zondagmiddag 20 april 14.30 uur brenj?
Tilburgse toneelvereniging Amatovka i
het Kultureel Sentrum de première van hun
nieuwste kindervoorstelling «De grote
Groezel" van Wim Burkunk.
JIn «De grote Groezel» wordt op speelse
ijze de vervuilingsproblematiek aan de
gesteld zonder daarbij al te zwaartil-
te worden. «De grote Groezel» is een
vreemd wezen dat tegen alles wat mooi is
tekeer gaat maar met vereende krachten
vervuiler en vernietiger van
i is een eind gemaakt.
.„-ft na een aantal voorstel-
r volwassenen weer gekozen
idervoorstelling. Deze keer niet
r een verhaal dat duidelijk
- Jerwerp. T
„uk geeft genoeg aanknopingspunten
J~ fantasie van de kinderen mee te laten
..„ken.
De voorstelling duurt ongeveer twee uur en
is geschikt voor kinderen van 6 tot 12 jaar.
lichten van Kavafis gaan
Jen van verval; overgangstij-
-iii de maatschappij zich in een
indt, maar er nauwelijks weet van
Aanstaande zondag, 20 april, zal voor de zesde keer het Big
plaatsvinden. Dat gaat gebeuren in alle zalen van de Stadsschouv
Daarmee heeft Tilburg een uniek festival binnen de gemeentegrenzi
waar ieder jaar zo’n 1.000 enthousiaste mensen een bezoek breng'*’1
tingen van zo’n 500 zeker zo enthousiaste musici volgen. Een fest..
vooral gekenmerkt zal worden door een gezellige sfeer.
van de solist. Dat neemt niet weg dat
er vooral zijn werken een groot vaka-
manschap vereist is om het zo tot klin
ken te brengen, als Schuman het in
zich hoorde. Het Celloconcert is kara-
ketrestiek voor de romantiek, zowel in
zijn prachtige melodieën als in zijn
«eenvormigheid», de drie delen gaan
zonder onderbreking in elkaar over.
Daar vooral in de romantiek de muziek
het klankbord was van de roerselen
der ziel, kan men duidelijk horen dat
zijn dit werk in een gelukkige periode van
t, in Schumanns leven werd geschreven.
De Hongaar Zoltan Kodaly schreef
-,Spel over Hary Janos, een
Ijngaarse sprookjes. Zijn be
hoefte om de Hongaarse folklore en
volksmuziek recht te doen, kon hij
heerlijk in botvieren. Janos was ook
een dankbaar onderwerp: een avon-
turrier die geen zee te hoog ging en de
onmogelijkste verhalen zo wist te
vertellen, dat iedereen ze geloofde en
ervan genoot.
Kodaly zelf stelde een orkestsuite van
dit zangspel samen. Het is verruk
kelijke en goed aansprekende muziek,
waarin men de hoogtepunten uit het
fantasie volle leven van Hary Janos
hoort.
Zaterdt
schouw
In de studio-zaal en in de schouwburg
zaal zullen de orkesten spelen en m de
pauze-foyer wordt voor een prettige
sfeer gezorgd. Hier komen kraampjes gewe
(een hapje en een drankje, informatie <je g
over muziekboeken, muziekin- kest(
strumenten, muziekbladen, enz. enz.)
en bovendien zal de sfeer hier ver
hoogd worden door de Tilburgse
South Jazz Band.
Het festival begint om 12.00 ur_ 'T'~‘
ruim 21.00 uur zullen de zest
bands uit Nederland en België
In het programma is tussen 17.
18.30 uur een pauze opgenomen.
Organisatie
De organisatie van het festival is voor Jerdarnse Muziekscl
de vierde keer in handen van de Stich- Charlie s Big Band I
ting Big Band Festival Tilburg. In deze Eddy House Big Banc
stichting werken de Tros, de Tilburg (20.00 uur), South Poir
Big Band en de Stadsschouwburg Til- Breda (19.30 uur), Big
burg samen. Ieder jaar opnieuw zijn ar}d Rhythm Gelderland
zowel de muzikanten als het publiek Eig Band Sound uit België
enthousiast over de organisatie. De Tilburg Big Band (18.30 ui
eerste jaren werd er nog met allerlei Velsen Big Band Den 1
jury’s gewerkt, maar nu ligt de nadruk uurX Big Band Nijmegen
op de sfeer en ook dat wordt door alle The Caledonians Amster
aanwezigen zeer op prijs gesteld. Dat uur\ez7,<!,^ M'
de organisatie alle zaakjes goed gere- Gooi z''* '1/'
geld heeft, blijkt bijvoorbeeld ook uit
de toegangsprijs, die al vier jaar lang
op hetzelfde peil gehouden kan wor
den (tien gulden).
d Ta. zak, rommelpot, eenhandsfluiten, trobom,
;n</t lepels, kromhom, luit, blazevere, mond
harp, enz...
Dit unieke volksmuziek-ensemble is uit de
Indiaase muziek
door Ustad Munir
renten
lee die Khan
Woensdag 23 april 20.30 uur brengt het Til-
burgs Filmhuis Kultureel Sentrum de derde
film van de belangrijke Japanse regisseur
Nagisa Oshima de ceremonie (Gishiki).
«De ceremonie» (1971) is de kroniek van
een grote Japanse familie tussen 1946 en
1971voorgesteld aan de hand van feesten,
waarbij alle familieleden elkaar zien, de
bruiloften en begrafenissen.
Tegelijk is «De ceremonie» een weerslag
van de geschiedenis van Japan in de laatste
25 jaar. Oshima toont het verval van een
familie, van een geslacht dat eens sterk
was, dat meer uit haat dan uit liefde met
elkaar verbonden is, dat zichzelf door in
cest, zelfmoord en moord vernietigt, een 25
jaar durenden harakiri, en hij toont in de
komische momenten vooral de vrouwen
hebben de vrijheid te lachten een andere
weg om met het verleden klaar te komen,
niet door zelfvernietiging, maar door het
bewust minachten van achterhaalde, valse
tradities.
Toch zijn de momenten waarin emancipe
rend wordt opgetreden zeldzaam en over
heerst de gelatenheid.
En dat alles in een origineel visueel spek
takel waarin muziek en beweging een op
vallende rol spelen. Er wordt gebruik ge
maakt van gedichten, proza- en to
neelfragmenten van eigen bodem en uit de
buitenlandse literatuur. Deze voorstelling
1, maar zal op
De Syr
klinkt als een
vertrouwen, mc
vooral in het laats
tenheid, alsof Mo
zichten aan zijn eigen mi
trokken heeft. En zo zal ei
I weer een posi
gaan als Het l
I leiding van
I koncert hier
Jean
gewekt!
51 zelfs i
rich ir
2
c
o
J