STADSE-
SCHOUWBURG
ef
'fyehers
8\
29
de tilburgse koerier
ORGELS
Pegasus Je was zo lief
toen je klein was
Bloemgroep
met
Globe speelt nog één
keer «De Kwekeling»
Johan Koopmans
in Galerie Kokon
--Filmhuis
Orpheus naar topconcours Fassbinder en Nekes
te Eindhoven
25
Bkoppelmans bv
Ik weet niet
wat ik heb
uiI:_
Donderdag 20 maart 1980 pagina 19
maart 1980 pagina 18
De Volharding in
kleir
ver
fijnge\
cwetst
exotisch
d wordt
Thriller
Moordkuil
1.995,—
INRUILORGELS V.A. 650
2 jaar
muziekhuis
J** f- 1 Af-
*tilbwg
URUGUAY
jw^J'rr
v.a.
f
met Henk van
Ulsen
en Ank van der
Moer
Klassieke
kussens
mode met
7 allure
GITARIST
UIT
ORGELPRAKTIKUM,
WAAR WIJ U ORGEL
LEREN SPELEN
EIGEN TECHNISCHE
DIENST
over recht en on-
:s tussen de mensen.
heer
ver-
2.375,
laten, ritme,
en afdekklep
2.390,
vr Elke week het laatste
nieuws uit Parijs
Koestraat 89, Tilburg
Telefoon 432135
Juwelier - Horloger
SCHOUWBURGRING 27
i denkwijze over reli-
Bzing,
recht, over relaties
VERLOVINGSRINGEN
voor een gouden toekomst
ste8uur
uit live
Jan Blaaser:
«Bruin Brood
burgse toneelgroep Pegasus in het Kul-
ief toen je klein was van Jean Anouilh.
90
9
i uh v.a. tango’s, c
‘-aditionele
;smuziek van de
ise komponisten. Toegang gratis.
de
van J. Moerenhoi
)ot aantal
betekent
>r de
emgroep met haar nieuwe
•ede en verlangen.
Op vrijdag 28 maart 20.30 uur
tureel Sentrum het toneelstuk .1
thema’s gen (w<
niilh de is liefd
naar
srlijk
'W
SCHOONHEIDSSALON
LUCIENNE
GEZICHTSBEHANDELING
f. 25,-
Tel. 552841
uur
r speelt Tilbi
Je was zo lie.
27 maart 20.30 u. komt in het Kultureel Sentrum de Bloer
Ik weet niet wat ik heb een programma over onvre
Beethovenlaan 307
Afspr. tussen 12.30
en 13.30 uur
-JW"
Ook voor betrouwbaar lapijl
st. annaplein 16, tel. 430617 j
<K**scre**^
VOÖR*UW fiets....
STATIONSSTRAAT 49
Tel.426392 TILBURG
Narciso Espinosa
in ’t Tejaterkafee
I Jet maandelijks Tejaterkafee zal in maart
n het teken staan van de gitaarmuziek. Op
:ondag 30 maart zal het programma van het
Tejaterkafee om 15.00 uur in de Studiozaal
'erzorgd worden door de gitarist Narciso
I ispinosa. De toegang is gratis, de bar is
I ;eopend en er zal weer gestreefd worden
laar een echte kafee-sfeer.
Jarciso Espinosa komt uit Uruguay. Hij is
4 jaar en een geweldige vertolker van de
'.uidamerikaanse folklore en klassieke mu-
iek. Hij won belangrijke festivalprijzen in
Argentinië en Uruguay. Zijn dynamisch en
ach verfijnd gitaarspel doet denken aan
iduardo Falü, die vorig seizoen in Tilburg
ptrad. Het programma duurt ongeveer
nderhalf uur. Espinosa’s repertoire be-
taat uit o.a. tango’s, candombes, walsen,
olka’s, traditionele nummers uit de
olksmuziek van de beste Zuidameri-
□heus heeft behaald in de hoogste
wedstrijden in het ontmoetingscen-
her 1979 heeft er toe geleid dat
opconcours voor kon-
i.N.F.te Eindhoven.
grote dwongei
ie ge- neelgroe
van de repetit'
opvattingen van Ar
ie relatie tus- trc
meer onbestemde zaken geven maar al te
vaak aanleiding tot het verlangen om te
vluchten uit die werkelijkheid.
Ik weet niet wat ik heb gaat over wat
mensen gemeen hebben de onvrede, het
naar worstelen met de werkelijkheid en het ver-
hier langen om die werkelijkheid te veranderen.
:riële De Bloemgroep is voortgekomen uit een
werkgroep van de Nieuwe Komedie die in
1975 onder leiding van Shireen Strooker
van het Werktheater, een programma
maakte over de emancipatie van de vrouw.
Het programma kreeg als titel Voor een
bloemetje en een zoen De gevolgde
werkwijze (impromisatietoneel),hetthema-
gerichte onderzoek en het uiteindelijk re
sultaat beviel de groep dusdanig dat zij be
sloten onder de naam Bloemgroep een
eigen theatergroep te vormen.
De Bloemgroep ziet theater als een belang
rijk middel om maatschappelijke situaties
te bekritiseren en/of levensecht te pre
senteren.
Via eigen ervaringen, informatie en in wis
selwerking met het publiek wil de
Bloemgroep theater maken op een manier
die een direkte herkenbaarheid garan
deert.
In een huis vol uit de oorlog overgebleven
wapens droomt hij van de wereldrevolutie.
Zijn broer droomt van een toekomst als
haarknippend operatenor. Zusje droomt
van aluminium kunstneuzen. De vrouw
Het sukses. dat de Koninklijke Harmonie Orpl
afdeling van de nationale federatieve koncertwe
trum De Hoorn in Loon op Zand op 25 november 1979 het
deze vereniging nu de eer heeft deel te nemen aan het tope
certkorpsen van de Koninklijke Nederlandse Federatie (K,*-.,
De bussen worden daar weer terug unïfoi
verwacht om 13.30 uur.
De kosten bedragen f 10.p.p. Men
kan zich voor het bijwonen van dit
„ven bjj (je heer p
venlaan 352. Til-
TAM KONIJN
bereid op grootmoederswijze
en vele andere specialiteiten.
Restaurant
ALBERTVILLE
Alphensebaan 14, CHAAM. Tel. 01619-1586
Keuken open van 12 tof 21 uur
Tijdig reserveren gewenst
urg, een expositie
Tilburger Johan
t betreft, een autentieke
ig tussen de ruimte en de
e tegenstelling tussen de
•en en de welhaast onmogelijke
ich bevinden.
Eind januari bracht Jan Blaaser zijn kaba-
retprogramma Bruin Brood in de Stads
schouwburg. De zaal zat vol en het publiek
was erg enthousiast. De zeer lovende
reakties van de pers na de première van dit
programma, bleken geen loze kreten te zijn.
Jan Blaaser maakte het helemaalen hij zal
dit weer doen op vrijdag 21 maart, als hij
voor de tweede keer dit seizoen met Bruin
Brood in de Stadsschouwburg komt. De
sensatie van het seizoen-, schreef menig re
censent. Blaaser blijkt in staat te zijn om in
zijn eentje een zaal twee keer een uur ge
boeid te houden. Dat doet hij in een hoog
tempo, heel onnadrukkelijk met slechts mi
nieme stembuigingen. Hij reageert direkt op
reakties uit het publiek en brengt naast zijn
teksten ook versjes, kleine filosofietjes en
fijne liedjes. Aan de vleugel zit Clous van
Mechelen.
corpsen 1
n Orpheus 1
het Philips
,C. te
tril a.s.
i behoorlijk wat stromingen in de psy-
..e. maar ook overtuigingen en reli
gieuze levensbeschouwingen die zich erop
toeleggen dat mensen zichzelf en hun wer
kelijkheid leren accepteren. Maar karakter
en omstandigheden zijn er niet altijd naa»
om je tevreden te kunnen stellen met h\.
en nu. Werk, huwelijk, relatie, materiële
omstandigheden, opvoeding, verleden of
Dansen met de
Weekenders
Nu op zaterdag 22 maart a.s. in
«PAS BUITEN»
Toegang iedereen boven de 25 jaar
Zaal open 8 uur
Aanvang 8.30 uur Entree f. 2,50
Ini. L.J. v. Oirschot,
Prof Cobbenhagenl. 114
Telefoon 674732
in de Stadsschouwburg Tilburg. Dat gebeurt
in een regie van Lo van Hensbergen.
«Moordkuil» is het verhaal van een suk-
sesvolle schrijver van thrillers, die nog maar
weinig inspiratie blijkt te hebben. Gewend
aan het permanente sukses en omgeven door van c
de daaruit voortvloeiende welstand krijgt hij op |ll
I moment da*
egezonc
jk heet «Mouruaun» en is w
i gaaf van opzet, dat de wan-
renst dat hij het zelf geschre-
vele Griekse andering van
verking heeft gieuze belevir
Je was zo
uit van het
Sophokles.
'de in een
repertoire bevat dan ook veel stukken van
komponisten die zich bezighouden, met
vermenging van «kunst»- en «volks
muziek».
Op zaterdag 22 maart geeft «De Volharding
een konsert in de Studiozaal van de Stads-
schouwburg Tilburg. Gespeeld worden
werken van Andriessen, Breuker, Men
gelberg, Milhaud, Stravinsky en socialis
tische strijdliederen.
Het orkest bestaat uit: Frank van Merwijk
(piano), Jan Wolff (hoorn), Dil Engelhard
(fluit - piccolo), Henk de Velde (trompet),
Ronald Bouckaert (trompet), Ad Gruter
(trompet), Bob Driessen (sopraan en altsax
- klarinetten), Marjet Rouppe van der
Voort (altsax), Willem van Manen (trom
bone), Bernard Hunnekitik (trombone) en
1 ionvetie en Toon van Ulsen (bastrombone - tuba).
\nb!Lbf8in Studiozaal leider, het
D. -70 .oete .jde.
(eind jaren 60) ontstond er steeds meer
kritiek op de gevestigde, vastgeroeste mu-
ziekpraktijk. Vele musici en kpmponisten
wilden niet meer werken binnen de tradi
tionele struktuur van het symfonieorkest.
Zo ontstond in 1972 het orkest «De Vol
harding», dat bestaat uit klassiek ge
schoolde en jazz-musici. Dit gezelschap
verzet zich tegen de scheiding tussen zoge
naamde «serieuze» en «lichte» muziek,
omdat hiermee ook een maatschappelijk
onderscheid in stand gehouden wordt. Het
ïekt aan de namen
belichte...
v. d d nelheid. De bedoeling va
De Kwekeling van Ger Thijs is het enige oorspronkelijk Nederlandse stuk, dat Globe dit
seizoen speelt. Op donderdag 27 maart wordt dit toneelstuk in een regie van Gerardjan
Rijnders in de Stadsschouwburg Tilburg gespeeld. Aan de voorstelling werken mee Theo de
Groot, Ton Selter, Joost Prinsen, Guusje van Tilborgh, Huib Roovmans, Babette Mulder,
Guus Hoese, Michel van Rooy, Theu Boermans, Gijs de Lange, Frans Spek en Elisabeth van
der Wal. Het toneelbeeld is ontworpen door Paul Gallis.
«De Kwekeling» speelt zich af in 1952 en intussen laten opnemen door een familie
I beschrijft het leven in een grensdorp in de die zelf tot de uitgestotenen van het dorp
Limburgse mijnstreek. De hoofdpersoon behoort. De familie bestaat uit een slach-
Frits Angst, een kwekeling, komt tijdelijk ter> zÜn vrouw, zijn broer Josef, die in de
waarnemen op het schooltje in dit dorp slad als kapper zijn brood verdient, en zijn
waaruit zijn vader, ex N.S.B.-er. na de verminkte dochter Zusje. De relatie tussen
oorlog is weggevlucht. Al vanaf het mo- de kwekeling en het slachtersgezin is geba-
ment dat hij uit de bus stapt blijkt zijn ver- seerd op het verlangen van allen om ooit uit
blijf in het dorp tot mislukken gedoemd, het dorp weg te komen en een nieuw leven
Maar ook als zijn missie als onderwijzer te beginnen. De slachter zelf noemt zich
een echec is kan Frits Angst er niet toe kommunist.
komen het dorp te verlaten. Hij heeft zich
Jean Anouilh, die van
>t ge- tragedies een vrije bewt
idere gemaakt, ging bij zijn stuk
itiger lief toen je klein was i
treurspel Elektra van
Deze Griekse schrijver leefde «u
tijd dat het Griekse denken in een
overgangsfase verkeerde. In die vijfde
eeuw voor Christus waren er j
veranderingen aan de gang in de
dachten over de verhouding
mens tot de góden, in de
over recht en regeren, in de
sen man en vrouw. In zijn spel maakt
Anouilh gebruik van de tragediekon-
struktie zoals die door Sophokles
wordt aangegeven en ook de thema’s
neemt hij over. Wel trekt AnoUuu «u
lijnen vanuit de Griekse tijd door naar
het heden. Dat is niet zo verwonder’..,..
want ook wij leven in een tijd van ver-
>urgs Filmhuis Kultureel Sentrum de film In
met 13 maanden) van Rainer Werner Fass-
sualiteit. In aansluiting op dit programma
i Werner Nekes gedraaid als onderdeel van
SOLINA
vanaf 1.995,
3 voetmaten en veel
speelhulpen
COSMOVOX
vanaf
INKLUSIEF RITME
EN AUTOMAAT
VISCOUNT
Drie voetma*""
automaat er-
HAMMOND
Met het warme
HAMMOND «-geluid.
YAMAHA
vanaf 2.395,
Het kwaliteitsprodukt uit Japan
FARFISA
Bijvoorbeeld model 5240R.
Met ingebouwde synthesizer
en polyfonische piano
EMINENT 5.890,
vanaf 8.990,
Nu ook te leveren in
fraaie eikehouten kast.
Mayke Heessels
met poppenspel De
diepe wereld
Een nieuw poppenspel van Mayke
Heessels: «De Diepe Wereld», dat op
woensdag 26 maart om 14.30 uur inde
Studiozaal van de Stadsschouwburg
te zien is,
Dit verhaal gaat over een,
een eigenwijs hondje. Aai
van het verhaal'worden ze klein geto
verd en komen via een rioolput terecht
onder de grond. Op hun tocht door de
riool komen ze reusachtige ratten
tegen, die soms ook wel eens een
beefje aardig kunnen zijn. Niet
daarvan af, nog een stuk dieper wonen
twee hele rare wezens: een «Gele» en
een «Blauwe», wat ook hun naam is.
Zij hebben altijd ruzie over kleuren.
Het jongetje en de hond slagen er na
veel moeilijkheden en ruzies in héél
wat in de diepe wereld te veranderen
en om weer heelhuids in hun normale
formaat boven de grond te komen (6
t.e.m. 12 jaar).
juist op het i
ziet een stuk toeg
auteur. Dat stuk heet «Moordkuil» en is zo gerhoets
beklemmend en gaaf van opzet, dat de wan- Twee dro
hopige auteur wenst dat hij het zelf geschre- op r-
ven zou hebben. Zijn verleden als schrijver sne|v
van toneelstukken waarin het uitdenken van schap van iemand di
perfekte moorden zijn karakter niet onaan- gr wonjt gepraat,
getast heeft gelaten, gaat hem in zijn heb- paar grimassen. Me<
zucht naar het behalen van een nieuw sukses -
gevaarlijk parten spelen en hij bedenkt on
danks de tegenwerpingen van zijn vrouw een
duivels plan. Er volgen een aantal verras
sende wendingen, want het lot beïnvloedt de
handeling op een wijze, die niemand kan
voorzien. lllul
Ira Levin is een belangrijk auteur. Hij zeer
schreef onder andere Rosemary’s Baby en akteu
The boys form Brasil». «Moordkuil» be
looft een top-thriller te worden met een uit-
Het sukses bestond o.a.
prijs met lof 327 punten,
wimpel van de federatie er
van de gemeente Loon op Za
Orpheus het hoogste aantt
van het concour
vendien verwierf
M. v. Hamond. nog een wi
melding.
Het topconcours voor koncertkc
van de K.N.F.. waaraan
deelneemt, vindt plaats in h
Ontmoetings Centrum P.O.<
Eindhoven op zaterdag 12 apr
Aanvang 10.00 uur.
Voor dit concours is als te spelen werk
aangewezen de «Tweede or-
kestsuite» van J. Moerenhout.
Een groot aantal supporters is wel
kom het betekent immers èen grote
steun voor de muzikanten. Daarom
organiseert harmonie Orpheus een ge-
kombineerde busreis (busreis inklu-
sief toegangskaarten) naar Eindho
ven.
De bussen vertrekken om 8.00 uur
vanaf reisburo De Lux». De Locht-
straat 14-16. naast het parkeerterrein
van de Familia.
Performance
In het kader van de reeks performances
brengt het Kultureel Sentrum Tilburg op
zaterdag 22 maart om 20.30 uur een video-
installatie door de kunstenaar Raul Mar
roquin.
Nadat Raul Marroquin 5 jaar gewerkt had
met massa-media. zoals publikaties. foto
grafie. film en vooral video, besloot hij in
1976 om zijn beeldend werk voor een groter
publiek bereikbaar te maken door het g<
bruik van video. De projekten van ander
kunstenaars in de zestiger en zeventiger
jaren, die braken met de exclusieve kon-
venties van kunst en direkt kontakt zoch
ten met hun publiek gaven Raul Marroquin
een heel andere kijk op zijn werk. Meer dan
aan zuivere estetiek ging hij belang hechten
aan het maatschappelijke en sociale aspect
van de kunst.
In tegenstelling tot het gebruik van potlood
en penseel vergt het gebruik van de massa
media voor het uitdragen van ideeën vol
gens Raul Marroquin meer verantwoor
delijkheid van de kunstenaar. Deze vorm
van kunst moet volgens hem bewaakt wor
den tegen het vervallen tot kunst
stroming het mag geen modever
schijnsel worden.
Zo maakte Raul Marroquin zijn eerst
durende video-opname. bestaande t
performances.
In het Kultureel Sentrum dus een van zijn
video-installaties.
hoopt ooit een reden te kunnen vinden om er soms dialekt gesproken en al ontbreekt
géén zelfmoord te hoeven plegen. De kwe- het niet aan lokale humor, toch is «De
keling zelf is de twijfelachtige rechtvaar- Kwekeling» allerminst volkstoneel in die
diging van al deze toekomst-fantasieën. zin, dat het de schouwburgbezoeker de
Het subtiele evenwicht dat tussen de kwe- kans geeft zich onbekommerd vrolijk te
keling en het slachtersgezin ontstaat blijkt maken over een aantal buitenissige typen,
niet bestand tegen de wanhopige agressie Het is een fijngevoelig en genuanceerd
van argwanende dorpsbewoners. drama over kwetsbare mensen aan de (in
Ook al is het stuk gesitueerd in een exotisch dit ge val ook letterlijk) rand van onze sa-
aandoend gedeelte van Limburg, al wordt menleving.
Nog tot 30 maart is in Galerie Kokon. Nieuwlandstraat 17 te Tilbur
te zien van de fantastische realist Johan Koopmans. De Vlaamse 1
Koopmans is een schilder, die wat het ruimtelijke aspekt t
visie op de werkelijkheid heeft. Bij hem speelt de samenhang
voorwerpen een grote rol en het boeiende in zijn werk is de
fotografische echtheid van de afgebeelde voorwerper
of onverwachte plaats waar zij ziel
In Je was zo lief toen je klein was
raken mensen verward in de getrok
ken lijnen, herkennen zichzelf in de
Griekse rolfïguren. die evenals zij ge
dwongen worden te kiezen. To-
’roep Pegasus bewerkte tijdens de
titieperiode op haar beurt het stuk
Anouilh, met de bedoeling de ge-
rokken lijnen te versterken en dich
terbij te halen. De aktualiteit van de
herkenning van de door Sophokles ge
stelde en door Anqpilh herhaalde vra-
'-vat is recht, wat is onrecht Wat
.o ..efde, wat is haat Welke keuze
moet ik maken, wat is leven vormen
voor Pegasus de drijfveer om dit stuk
te spelen.
Mannen v.d. Dam
spelen «Eklips»
maart dethriller «Moordkuil van Ira Levin De Mannen van den Dam (een onderdeel
tmkj, w van de Internationale Nieuwe Scène) spe
len op dinsdag 25 en woensdag 26 maart in
de Studiozaal het toneelstuk «Eklips» van
Raymond Dutherque. Dit toneelstuk (oor
spronkelijke titel «Black Area») is zo vrij
i opzet, dat de «Mannen van den Dam»
-up hun bekende wijze een geheel eigen in-
iat hij geen uitweg meer terpretatie aan hebben kunnen geven,
tiden van een beginnend «Eklips» wordt gespeeld door Karei Vin-
■t «Moordkuil» en is zo BerhOets en Herman Gilis.
ut dropouts, Sam en Jeff, zoeken elkaar
Sam probeert als lifter van de saaie
Iweg weg te komen en zoekt het gezel-
-1 iemand die veel op hemzelf lijkt,
onbenulligheden, een
paar grimassen. Meeren meer gaan Sam en
Jeff op in hun spelletje, ze krijgen er plezier
in en via deze twee personen ontspint zich
de waanzin van de wereld. «Eklips» wordt
een verzameling van associaties, van hak -
op - de - tak - konversaties, waarin begrip
pen als boksen, televisie, tragische jeugd,
film en voetbal een rol spelen. De tekst is
r natuurlijk en het stuk is voor de twee
oKteurs een speelse springplank. Ze zijn
beiden even verrassend, ze fantaseren hon
derduit en kreëren voortdurend nieuwe fa-
Woensdag 26 maart 20.30 uur wordt in het Tilbn
einem Jahr mit dreizehn Monden (een jaar i
binder gedraaid in het kader van film en homoseksi
wordt om 22.30 uur nog de film T-wo-men vanV
de serie film als beeldend medium.
Fassbinder en opgebouwd met de meest elementaire
I. de oranje verwacht om 13.30 uur. man aan. Al snel blijkt dat het hier om een ^snelheid enZ86” mUZ‘w-en
:n de beker De kosten bedragen f 10.—p.p. Men homoseksuele ontmoeting gaat. Bij de 1®^?? k a Pname’fpr°Jektles-
Zand omdat kan zich voor het bijwonen van dit eerste toenaderingspogingen merkt de an- an ,^e*‘es hle™.ee
;rf de dirigent, de heer burg. tel. «50480 of door het bedrag at J w ^^vrieZ dTXëseaa^n mo,iveert dit als vo|g> toeschouwer
Elvira Weishaupt. een transsexueel die en "«^ktheoretische strukturen.
zich ooit ten behoeve van een andere man
tot vrouw heeft laten ombouwen
Aan Rote Zora vertelt ze haar levens
verhaal over het leven in een weeshuis,
over haar huwelijk en de ontmoeting met
Anton Saitz. nu een van de grootste grond
en bouw-speculanten in Frankfurt. Samen
met haar trekt ze enkele dagen.door de stad
en ontmoet daar allerlei personen die in
haar bestaan een belangrijke rol gespeeld
hebben. Uit de reeks schokkende ge
beurtenissen die deze onttnoetingen bege
leiden blijkt onder meer dat een terugkeer
naar man-zijn voor Erwin/Elvira niet meer
mogelijk is.
T-wo-men
Woensdag 26 maart 22.30 uur een film van
Werner Nekes T-wo-men T-wo-
men is een filmkompositie samengesteld
z
C
z KI