STADSE- SCHOUWBURG ef 'fyehers 8\ 29 de tilburgse koerier ORGELS Pegasus Je was zo lief toen je klein was Bloemgroep met Globe speelt nog één keer «De Kwekeling» Johan Koopmans in Galerie Kokon --Filmhuis Orpheus naar topconcours Fassbinder en Nekes te Eindhoven 25 Bkoppelmans bv Ik weet niet wat ik heb uiI:_ Donderdag 20 maart 1980 pagina 19 maart 1980 pagina 18 De Volharding in kleir ver fijnge\ cwetst exotisch d wordt Thriller Moordkuil 1.995,— INRUILORGELS V.A. 650 2 jaar muziekhuis J** f- 1 Af- *tilbwg URUGUAY jw^J'rr v.a. f met Henk van Ulsen en Ank van der Moer Klassieke kussens mode met 7 allure GITARIST UIT ORGELPRAKTIKUM, WAAR WIJ U ORGEL LEREN SPELEN EIGEN TECHNISCHE DIENST over recht en on- :s tussen de mensen. heer ver- 2.375, laten, ritme, en afdekklep 2.390, vr Elke week het laatste nieuws uit Parijs Koestraat 89, Tilburg Telefoon 432135 Juwelier - Horloger SCHOUWBURGRING 27 i denkwijze over reli- Bzing, recht, over relaties VERLOVINGSRINGEN voor een gouden toekomst ste8uur uit live Jan Blaaser: «Bruin Brood burgse toneelgroep Pegasus in het Kul- ief toen je klein was van Jean Anouilh. 90 9 i uh v.a. tango’s, c ‘-aditionele ;smuziek van de ise komponisten. Toegang gratis. de van J. Moerenhoi )ot aantal betekent >r de emgroep met haar nieuwe •ede en verlangen. Op vrijdag 28 maart 20.30 uur tureel Sentrum het toneelstuk .1 thema’s gen (w< niilh de is liefd naar srlijk 'W SCHOONHEIDSSALON LUCIENNE GEZICHTSBEHANDELING f. 25,- Tel. 552841 uur r speelt Tilbi Je was zo lie. 27 maart 20.30 u. komt in het Kultureel Sentrum de Bloer Ik weet niet wat ik heb een programma over onvre Beethovenlaan 307 Afspr. tussen 12.30 en 13.30 uur -JW" Ook voor betrouwbaar lapijl st. annaplein 16, tel. 430617 j <K**scre**^ VOÖR*UW fiets.... STATIONSSTRAAT 49 Tel.426392 TILBURG Narciso Espinosa in ’t Tejaterkafee I Jet maandelijks Tejaterkafee zal in maart n het teken staan van de gitaarmuziek. Op :ondag 30 maart zal het programma van het Tejaterkafee om 15.00 uur in de Studiozaal 'erzorgd worden door de gitarist Narciso I ispinosa. De toegang is gratis, de bar is I ;eopend en er zal weer gestreefd worden laar een echte kafee-sfeer. Jarciso Espinosa komt uit Uruguay. Hij is 4 jaar en een geweldige vertolker van de '.uidamerikaanse folklore en klassieke mu- iek. Hij won belangrijke festivalprijzen in Argentinië en Uruguay. Zijn dynamisch en ach verfijnd gitaarspel doet denken aan iduardo Falü, die vorig seizoen in Tilburg ptrad. Het programma duurt ongeveer nderhalf uur. Espinosa’s repertoire be- taat uit o.a. tango’s, candombes, walsen, olka’s, traditionele nummers uit de olksmuziek van de beste Zuidameri- □heus heeft behaald in de hoogste wedstrijden in het ontmoetingscen- her 1979 heeft er toe geleid dat opconcours voor kon- i.N.F.te Eindhoven. grote dwongei ie ge- neelgroe van de repetit' opvattingen van Ar ie relatie tus- trc meer onbestemde zaken geven maar al te vaak aanleiding tot het verlangen om te vluchten uit die werkelijkheid. Ik weet niet wat ik heb gaat over wat mensen gemeen hebben de onvrede, het naar worstelen met de werkelijkheid en het ver- hier langen om die werkelijkheid te veranderen. :riële De Bloemgroep is voortgekomen uit een werkgroep van de Nieuwe Komedie die in 1975 onder leiding van Shireen Strooker van het Werktheater, een programma maakte over de emancipatie van de vrouw. Het programma kreeg als titel Voor een bloemetje en een zoen De gevolgde werkwijze (impromisatietoneel),hetthema- gerichte onderzoek en het uiteindelijk re sultaat beviel de groep dusdanig dat zij be sloten onder de naam Bloemgroep een eigen theatergroep te vormen. De Bloemgroep ziet theater als een belang rijk middel om maatschappelijke situaties te bekritiseren en/of levensecht te pre senteren. Via eigen ervaringen, informatie en in wis selwerking met het publiek wil de Bloemgroep theater maken op een manier die een direkte herkenbaarheid garan deert. In een huis vol uit de oorlog overgebleven wapens droomt hij van de wereldrevolutie. Zijn broer droomt van een toekomst als haarknippend operatenor. Zusje droomt van aluminium kunstneuzen. De vrouw Het sukses. dat de Koninklijke Harmonie Orpl afdeling van de nationale federatieve koncertwe trum De Hoorn in Loon op Zand op 25 november 1979 het deze vereniging nu de eer heeft deel te nemen aan het tope certkorpsen van de Koninklijke Nederlandse Federatie (K,*-., De bussen worden daar weer terug unïfoi verwacht om 13.30 uur. De kosten bedragen f 10.p.p. Men kan zich voor het bijwonen van dit „ven bjj (je heer p venlaan 352. Til- TAM KONIJN bereid op grootmoederswijze en vele andere specialiteiten. Restaurant ALBERTVILLE Alphensebaan 14, CHAAM. Tel. 01619-1586 Keuken open van 12 tof 21 uur Tijdig reserveren gewenst urg, een expositie Tilburger Johan t betreft, een autentieke ig tussen de ruimte en de e tegenstelling tussen de •en en de welhaast onmogelijke ich bevinden. Eind januari bracht Jan Blaaser zijn kaba- retprogramma Bruin Brood in de Stads schouwburg. De zaal zat vol en het publiek was erg enthousiast. De zeer lovende reakties van de pers na de première van dit programma, bleken geen loze kreten te zijn. Jan Blaaser maakte het helemaalen hij zal dit weer doen op vrijdag 21 maart, als hij voor de tweede keer dit seizoen met Bruin Brood in de Stadsschouwburg komt. De sensatie van het seizoen-, schreef menig re censent. Blaaser blijkt in staat te zijn om in zijn eentje een zaal twee keer een uur ge boeid te houden. Dat doet hij in een hoog tempo, heel onnadrukkelijk met slechts mi nieme stembuigingen. Hij reageert direkt op reakties uit het publiek en brengt naast zijn teksten ook versjes, kleine filosofietjes en fijne liedjes. Aan de vleugel zit Clous van Mechelen. corpsen 1 n Orpheus 1 het Philips ,C. te tril a.s. i behoorlijk wat stromingen in de psy- ..e. maar ook overtuigingen en reli gieuze levensbeschouwingen die zich erop toeleggen dat mensen zichzelf en hun wer kelijkheid leren accepteren. Maar karakter en omstandigheden zijn er niet altijd naa» om je tevreden te kunnen stellen met h\. en nu. Werk, huwelijk, relatie, materiële omstandigheden, opvoeding, verleden of Dansen met de Weekenders Nu op zaterdag 22 maart a.s. in «PAS BUITEN» Toegang iedereen boven de 25 jaar Zaal open 8 uur Aanvang 8.30 uur Entree f. 2,50 Ini. L.J. v. Oirschot, Prof Cobbenhagenl. 114 Telefoon 674732 in de Stadsschouwburg Tilburg. Dat gebeurt in een regie van Lo van Hensbergen. «Moordkuil» is het verhaal van een suk- sesvolle schrijver van thrillers, die nog maar weinig inspiratie blijkt te hebben. Gewend aan het permanente sukses en omgeven door van c de daaruit voortvloeiende welstand krijgt hij op |ll I moment da* egezonc jk heet «Mouruaun» en is w i gaaf van opzet, dat de wan- renst dat hij het zelf geschre- vele Griekse andering van verking heeft gieuze belevir Je was zo uit van het Sophokles. 'de in een repertoire bevat dan ook veel stukken van komponisten die zich bezighouden, met vermenging van «kunst»- en «volks muziek». Op zaterdag 22 maart geeft «De Volharding een konsert in de Studiozaal van de Stads- schouwburg Tilburg. Gespeeld worden werken van Andriessen, Breuker, Men gelberg, Milhaud, Stravinsky en socialis tische strijdliederen. Het orkest bestaat uit: Frank van Merwijk (piano), Jan Wolff (hoorn), Dil Engelhard (fluit - piccolo), Henk de Velde (trompet), Ronald Bouckaert (trompet), Ad Gruter (trompet), Bob Driessen (sopraan en altsax - klarinetten), Marjet Rouppe van der Voort (altsax), Willem van Manen (trom bone), Bernard Hunnekitik (trombone) en 1 ionvetie en Toon van Ulsen (bastrombone - tuba). \nb!Lbf8in Studiozaal leider, het D. -70 .oete .jde. (eind jaren 60) ontstond er steeds meer kritiek op de gevestigde, vastgeroeste mu- ziekpraktijk. Vele musici en kpmponisten wilden niet meer werken binnen de tradi tionele struktuur van het symfonieorkest. Zo ontstond in 1972 het orkest «De Vol harding», dat bestaat uit klassiek ge schoolde en jazz-musici. Dit gezelschap verzet zich tegen de scheiding tussen zoge naamde «serieuze» en «lichte» muziek, omdat hiermee ook een maatschappelijk onderscheid in stand gehouden wordt. Het ïekt aan de namen belichte... v. d d nelheid. De bedoeling va De Kwekeling van Ger Thijs is het enige oorspronkelijk Nederlandse stuk, dat Globe dit seizoen speelt. Op donderdag 27 maart wordt dit toneelstuk in een regie van Gerardjan Rijnders in de Stadsschouwburg Tilburg gespeeld. Aan de voorstelling werken mee Theo de Groot, Ton Selter, Joost Prinsen, Guusje van Tilborgh, Huib Roovmans, Babette Mulder, Guus Hoese, Michel van Rooy, Theu Boermans, Gijs de Lange, Frans Spek en Elisabeth van der Wal. Het toneelbeeld is ontworpen door Paul Gallis. «De Kwekeling» speelt zich af in 1952 en intussen laten opnemen door een familie I beschrijft het leven in een grensdorp in de die zelf tot de uitgestotenen van het dorp Limburgse mijnstreek. De hoofdpersoon behoort. De familie bestaat uit een slach- Frits Angst, een kwekeling, komt tijdelijk ter> zÜn vrouw, zijn broer Josef, die in de waarnemen op het schooltje in dit dorp slad als kapper zijn brood verdient, en zijn waaruit zijn vader, ex N.S.B.-er. na de verminkte dochter Zusje. De relatie tussen oorlog is weggevlucht. Al vanaf het mo- de kwekeling en het slachtersgezin is geba- ment dat hij uit de bus stapt blijkt zijn ver- seerd op het verlangen van allen om ooit uit blijf in het dorp tot mislukken gedoemd, het dorp weg te komen en een nieuw leven Maar ook als zijn missie als onderwijzer te beginnen. De slachter zelf noemt zich een echec is kan Frits Angst er niet toe kommunist. komen het dorp te verlaten. Hij heeft zich Jean Anouilh, die van >t ge- tragedies een vrije bewt idere gemaakt, ging bij zijn stuk itiger lief toen je klein was i treurspel Elektra van Deze Griekse schrijver leefde «u tijd dat het Griekse denken in een overgangsfase verkeerde. In die vijfde eeuw voor Christus waren er j veranderingen aan de gang in de dachten over de verhouding mens tot de góden, in de over recht en regeren, in de sen man en vrouw. In zijn spel maakt Anouilh gebruik van de tragediekon- struktie zoals die door Sophokles wordt aangegeven en ook de thema’s neemt hij over. Wel trekt AnoUuu «u lijnen vanuit de Griekse tijd door naar het heden. Dat is niet zo verwonder’..,.. want ook wij leven in een tijd van ver- >urgs Filmhuis Kultureel Sentrum de film In met 13 maanden) van Rainer Werner Fass- sualiteit. In aansluiting op dit programma i Werner Nekes gedraaid als onderdeel van SOLINA vanaf 1.995, 3 voetmaten en veel speelhulpen COSMOVOX vanaf INKLUSIEF RITME EN AUTOMAAT VISCOUNT Drie voetma*"" automaat er- HAMMOND Met het warme HAMMOND «-geluid. YAMAHA vanaf 2.395, Het kwaliteitsprodukt uit Japan FARFISA Bijvoorbeeld model 5240R. Met ingebouwde synthesizer en polyfonische piano EMINENT 5.890, vanaf 8.990, Nu ook te leveren in fraaie eikehouten kast. Mayke Heessels met poppenspel De diepe wereld Een nieuw poppenspel van Mayke Heessels: «De Diepe Wereld», dat op woensdag 26 maart om 14.30 uur inde Studiozaal van de Stadsschouwburg te zien is, Dit verhaal gaat over een, een eigenwijs hondje. Aai van het verhaal'worden ze klein geto verd en komen via een rioolput terecht onder de grond. Op hun tocht door de riool komen ze reusachtige ratten tegen, die soms ook wel eens een beefje aardig kunnen zijn. Niet daarvan af, nog een stuk dieper wonen twee hele rare wezens: een «Gele» en een «Blauwe», wat ook hun naam is. Zij hebben altijd ruzie over kleuren. Het jongetje en de hond slagen er na veel moeilijkheden en ruzies in héél wat in de diepe wereld te veranderen en om weer heelhuids in hun normale formaat boven de grond te komen (6 t.e.m. 12 jaar). juist op het i ziet een stuk toeg auteur. Dat stuk heet «Moordkuil» en is zo gerhoets beklemmend en gaaf van opzet, dat de wan- Twee dro hopige auteur wenst dat hij het zelf geschre- op r- ven zou hebben. Zijn verleden als schrijver sne|v van toneelstukken waarin het uitdenken van schap van iemand di perfekte moorden zijn karakter niet onaan- gr wonjt gepraat, getast heeft gelaten, gaat hem in zijn heb- paar grimassen. Me< zucht naar het behalen van een nieuw sukses - gevaarlijk parten spelen en hij bedenkt on danks de tegenwerpingen van zijn vrouw een duivels plan. Er volgen een aantal verras sende wendingen, want het lot beïnvloedt de handeling op een wijze, die niemand kan voorzien. lllul Ira Levin is een belangrijk auteur. Hij zeer schreef onder andere Rosemary’s Baby en akteu The boys form Brasil». «Moordkuil» be looft een top-thriller te worden met een uit- Het sukses bestond o.a. prijs met lof 327 punten, wimpel van de federatie er van de gemeente Loon op Za Orpheus het hoogste aantt van het concour vendien verwierf M. v. Hamond. nog een wi melding. Het topconcours voor koncertkc van de K.N.F.. waaraan deelneemt, vindt plaats in h Ontmoetings Centrum P.O.< Eindhoven op zaterdag 12 apr Aanvang 10.00 uur. Voor dit concours is als te spelen werk aangewezen de «Tweede or- kestsuite» van J. Moerenhout. Een groot aantal supporters is wel kom het betekent immers èen grote steun voor de muzikanten. Daarom organiseert harmonie Orpheus een ge- kombineerde busreis (busreis inklu- sief toegangskaarten) naar Eindho ven. De bussen vertrekken om 8.00 uur vanaf reisburo De Lux». De Locht- straat 14-16. naast het parkeerterrein van de Familia. Performance In het kader van de reeks performances brengt het Kultureel Sentrum Tilburg op zaterdag 22 maart om 20.30 uur een video- installatie door de kunstenaar Raul Mar roquin. Nadat Raul Marroquin 5 jaar gewerkt had met massa-media. zoals publikaties. foto grafie. film en vooral video, besloot hij in 1976 om zijn beeldend werk voor een groter publiek bereikbaar te maken door het g< bruik van video. De projekten van ander kunstenaars in de zestiger en zeventiger jaren, die braken met de exclusieve kon- venties van kunst en direkt kontakt zoch ten met hun publiek gaven Raul Marroquin een heel andere kijk op zijn werk. Meer dan aan zuivere estetiek ging hij belang hechten aan het maatschappelijke en sociale aspect van de kunst. In tegenstelling tot het gebruik van potlood en penseel vergt het gebruik van de massa media voor het uitdragen van ideeën vol gens Raul Marroquin meer verantwoor delijkheid van de kunstenaar. Deze vorm van kunst moet volgens hem bewaakt wor den tegen het vervallen tot kunst stroming het mag geen modever schijnsel worden. Zo maakte Raul Marroquin zijn eerst durende video-opname. bestaande t performances. In het Kultureel Sentrum dus een van zijn video-installaties. hoopt ooit een reden te kunnen vinden om er soms dialekt gesproken en al ontbreekt géén zelfmoord te hoeven plegen. De kwe- het niet aan lokale humor, toch is «De keling zelf is de twijfelachtige rechtvaar- Kwekeling» allerminst volkstoneel in die diging van al deze toekomst-fantasieën. zin, dat het de schouwburgbezoeker de Het subtiele evenwicht dat tussen de kwe- kans geeft zich onbekommerd vrolijk te keling en het slachtersgezin ontstaat blijkt maken over een aantal buitenissige typen, niet bestand tegen de wanhopige agressie Het is een fijngevoelig en genuanceerd van argwanende dorpsbewoners. drama over kwetsbare mensen aan de (in Ook al is het stuk gesitueerd in een exotisch dit ge val ook letterlijk) rand van onze sa- aandoend gedeelte van Limburg, al wordt menleving. Nog tot 30 maart is in Galerie Kokon. Nieuwlandstraat 17 te Tilbur te zien van de fantastische realist Johan Koopmans. De Vlaamse 1 Koopmans is een schilder, die wat het ruimtelijke aspekt t visie op de werkelijkheid heeft. Bij hem speelt de samenhang voorwerpen een grote rol en het boeiende in zijn werk is de fotografische echtheid van de afgebeelde voorwerper of onverwachte plaats waar zij ziel In Je was zo lief toen je klein was raken mensen verward in de getrok ken lijnen, herkennen zichzelf in de Griekse rolfïguren. die evenals zij ge dwongen worden te kiezen. To- ’roep Pegasus bewerkte tijdens de titieperiode op haar beurt het stuk Anouilh, met de bedoeling de ge- rokken lijnen te versterken en dich terbij te halen. De aktualiteit van de herkenning van de door Sophokles ge stelde en door Anqpilh herhaalde vra- '-vat is recht, wat is onrecht Wat .o ..efde, wat is haat Welke keuze moet ik maken, wat is leven vormen voor Pegasus de drijfveer om dit stuk te spelen. Mannen v.d. Dam spelen «Eklips» maart dethriller «Moordkuil van Ira Levin De Mannen van den Dam (een onderdeel tmkj, w van de Internationale Nieuwe Scène) spe len op dinsdag 25 en woensdag 26 maart in de Studiozaal het toneelstuk «Eklips» van Raymond Dutherque. Dit toneelstuk (oor spronkelijke titel «Black Area») is zo vrij i opzet, dat de «Mannen van den Dam» -up hun bekende wijze een geheel eigen in- iat hij geen uitweg meer terpretatie aan hebben kunnen geven, tiden van een beginnend «Eklips» wordt gespeeld door Karei Vin- ■t «Moordkuil» en is zo BerhOets en Herman Gilis. ut dropouts, Sam en Jeff, zoeken elkaar Sam probeert als lifter van de saaie Iweg weg te komen en zoekt het gezel- -1 iemand die veel op hemzelf lijkt, onbenulligheden, een paar grimassen. Meeren meer gaan Sam en Jeff op in hun spelletje, ze krijgen er plezier in en via deze twee personen ontspint zich de waanzin van de wereld. «Eklips» wordt een verzameling van associaties, van hak - op - de - tak - konversaties, waarin begrip pen als boksen, televisie, tragische jeugd, film en voetbal een rol spelen. De tekst is r natuurlijk en het stuk is voor de twee oKteurs een speelse springplank. Ze zijn beiden even verrassend, ze fantaseren hon derduit en kreëren voortdurend nieuwe fa- Woensdag 26 maart 20.30 uur wordt in het Tilbn einem Jahr mit dreizehn Monden (een jaar i binder gedraaid in het kader van film en homoseksi wordt om 22.30 uur nog de film T-wo-men vanV de serie film als beeldend medium. Fassbinder en opgebouwd met de meest elementaire I. de oranje verwacht om 13.30 uur. man aan. Al snel blijkt dat het hier om een ^snelheid enZ86” mUZ‘w-en :n de beker De kosten bedragen f 10.—p.p. Men homoseksuele ontmoeting gaat. Bij de 1®^?? k a Pname’fpr°Jektles- Zand omdat kan zich voor het bijwonen van dit eerste toenaderingspogingen merkt de an- an ,^e*‘es hle™.ee ;rf de dirigent, de heer burg. tel. «50480 of door het bedrag at J w ^^vrieZ dTXëseaa^n mo,iveert dit als vo|g> toeschouwer Elvira Weishaupt. een transsexueel die en "«^ktheoretische strukturen. zich ooit ten behoeve van een andere man tot vrouw heeft laten ombouwen Aan Rote Zora vertelt ze haar levens verhaal over het leven in een weeshuis, over haar huwelijk en de ontmoeting met Anton Saitz. nu een van de grootste grond en bouw-speculanten in Frankfurt. Samen met haar trekt ze enkele dagen.door de stad en ontmoet daar allerlei personen die in haar bestaan een belangrijke rol gespeeld hebben. Uit de reeks schokkende ge beurtenissen die deze onttnoetingen bege leiden blijkt onder meer dat een terugkeer naar man-zijn voor Erwin/Elvira niet meer mogelijk is. T-wo-men Woensdag 26 maart 22.30 uur een film van Werner Nekes T-wo-men T-wo- men is een filmkompositie samengesteld z C z KI

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1980 | | pagina 19