Mi
SCHOUWBURG
MODE 1980
STADSCT
ff
ïin
Globe
>-139,-
speelt
De
Kwekeling
frans smit
Kamerkoncert
in de Pauluskerk
ORGELS
Live-muziek in de Ark
H
sS
-
.1
maas kleding
14.®
Stichting Asko met
hedendaagse muziek van
Russische komponisten
Theatergroep Splien
met Slauerhoff
-
f irs/te ij
r Tuincentrum 1
fêozeHhcl”
Hoofdstad
Operette
S ÏSSBSS—
A Circular
Play
februari 1980 pagina 8
Donderdag 21 februari 1980 pagina 9
Jeugdvoorstelling
I stoel 7
Publiekstheater
presenteren
CVOOR
familie-programma
Penta danst
Filmhuis
1.995,—
INRUILORGELS V.A. 650
n 't centrum
PAVOND
Scapino-
ballet met
De verwording
van
Herman Dürer
in een grandioze voorjaarsshow vol verrassingen
op dinsdag 11 maart a.s. om 20.00 uur
in de studiezaal van de stadsschouwburg
korvelseweg 56
herenmode
korvelseweg 245
damesmode
m.m.v.
tuincentrum
«rozenhof»
kaarten a 10,-
verkrijgbaar bij
bovenstaande zaken
EIGEN TECHNISCHE
DIENST
ORGELPRAKTIKUM,
WAAR WIJ U ORGEL
LEREN SPELEN
2.375,—
ritme,
lekklep
2.390,—
dan is het--
^ast te verschaffen
^.roerender in zijn p-
:ht en slecht een onverdraag-
faar wie van die onverdraag-
icta Virgo
n Brabant
uitvoeren
concert in
van or
s in het bc
«De Kwekeling» i
Globe dit seizoen
een regie van Gerat _u
voorstelling werken mee
Tilborgh, Huib Rc
Boermans, Gijs
Costo
del
Sol-la-ti-do
Er wordt ge
aring waarbij de
entarieert. Door
les sterk aan
ïlijk zijn een
If verster
ken. Daar
langrijkste
1m Ger-
iheid
Marsman schrijft ergens dat «weinig men
sen zo geheel in hun werk aanwezig zijn als
hij»Dat is ook het thema van de produktie
«Slauerhoff en zijn leven, zoals dat in zijn'
werk naar voren komt, of zoals hij het in
zijn werk naar de achtergrond probeert te
huiven».
dat met alle mogelijke theatermiddelen,
iral muziek.
,v, nans van v
y. Het verhar
irtje van Parijs
)p een huis hangt n
s een benedenhuis
aat het om. TijJ—
Vrijdag 29 februari 20.30 uur komt
Kultureel Sentrum het Rotterdff—"
en bewegingstheater Icnu mn
danst».
Het Pénta Theater heeft een nieuw stuk
gemaakt dat de dans als uitgangspunt zal
hebben. Degenen die met de geschiedenis
van Penta op de hopgte zijn zal dit geen
verbazing wekken. Zij weten dat Penta is
opgericht door dansers die ontevreden wa
ren over de situatie waarin ze tot dan toe
moesten werken en hoewel al meteen in het
begin gekozen werd voor een veel breder
gebruik van theatermiddelen dan dans al
leen. bleef het dansen zeker in de begintijd
de vorm van hun stukken bepalen. Dat die
vorm gaandeweg veranderde en dat die rol
van de dans daarin steeds kleiner werd is
niet zozeer een van tevoren bepaalde koers
geweest, alswel een meer natuurlijke ont--
wikkeling die te maken had met veranderde
interessen van de leden van de groep.
legenheid ge- Brevis in Honorem Sanc
/eel succes te Pauperum» van deze in
woonachtige componist
(niet dezelfde mis van het
1955).
Verder staat op het programma «De
Profundis» Van Chr. W. Gluck.
Deze beide werken zijn voor koe
orgel. Gerard Dekker
gelpartij voor z’’
de pauze op het clavecimbel werken var
x urcell, Byrd en Buil zal uitvoe
_g 28 februari 20.
uuiccl Sentrum theater
^ramma0\
i Jan Jacob Slauerhoff.
in december 1923 Jan Ji
i artsenexamen doet aan
Amsterdam, is ne*
coor en
de c-
L TEL. 013-421605 A
Op vrijdag 22 en zaterdag 23 februari brengt
de Hoofdstad Operette de beroemde
operette Die Csardasfürstin» van Em
merich Kalman in de Stadsschouwburg Til-
g. Het is een biezonder groots opgezette
r. geworden, waaraan zo’n 75 men
sen meewerken. Met deze voorstelling viert
de Hoofdstad Operette tevens het 35-jarig
De stichting «Asko»organisatie voor
hedendaagse muziek, brengt op
woensdag 27 februari in de Studio-zaal
9 een programma van hedendaagse mu-
V ziek van Russische komponisten. Er
worden werken gespeeld van Ros-
B lawets, Mosolof, Mansoeran, Denis-
K hof, Schittke, Soeslin en
g Goebaidoelina. Een en ander gebeurt
onder dé muzikale leiding van Adam
3 Gatehouse. In dit konsert heeft de
stichting «Asko» niet alle ontwik-
J kelingen in de Russische muziek op
kunnen nemen. De traditionelen, de
i en de aanhangers van Po
lk Sjostakowitsj, Prokowjev
minder bekende represen-
i de modernistische richting
als Lourié, Polowinkin, Desjewov
Oboechov komen niet aan bod.
twintig jaar. Het oudste stuk van hem ishet
eerste lied van de «Eichenstadt und
Abendstem»-cyclus. ’t Nieuwste de liede
rencyclus «Nimm dir etwas schönes» ge
baseerd op oude Egyptische teksten. Uit de
tussenliggende periode worden de vol
gende werken ten gehore gebracht: «5 Clo
se-ups» voor piano, «Seismogrammen»
voor twee slagwerkers, «Emergency case»
voor fluit, piano en twee slagwerkers, de
andere liederen uit de «Eichenstadt und
Abendstem»-cyclus en «Just a moment»
voor viool, cello en piano.
«De
en
dor,
I Op zondag 24 februari om 15.00 uur komt hoofdpersc
het Scapino-ballet met een speciale gezins- keling, koi
I voorstelling, aantrekkelijk voor jong en
oud. in de Stadsschouwburg. Zij zullen 4
I balletten uitvoeren: «Vierentwintig blote
voeten» op muziek van James Brown. De
I choreograaf Charles Czamy speelt met de
I door hem gekozen muziek, die hem inspi
reert tot het samenvoegen van passen en
bewegingen, waardoor een lijnenspel ont-
I staat, meestal ingebouwd tvwtmwKU*
richting. Het speelse karak
wordt nog onderstreept door deze naam u.
aan dit ballet te geven. «Giovanni’s pop- Ko^1
penwinkel» is een ballet, dat zich afspeelt sch<
in de poppenwinkel van Giovanni in Na- gesc
I pels. Twee kampeerders melden zich en
zijn van plan de poppenwinkel te gebruiken
als camping. Ze blijken aan het verkeerde
adres te zijn en Giovanni stuurt ze veront-
I waardigd weg. Er komen nog meer toeris-
I ten. maar dit schijnen serieuze klanten te
I zijn. Ze besluiten elk een pop te kopen die
de can-can danst, een jongens- en meisjes-
I pop. De volgende morgen zullen de kopers
hun pakjes komen halen, maar ’s nachts
komen de poppen tot leven en zijn ze erg
triest om het feit dat ze apart verkocht zijn.
De choreografie is in handen van Nicholas
Beriozoff. De muziek is van Rossini en
i Respighi. Verder worden nog uitgevoerd:
I Vliegers» en «Waltzing Mathilda».
Je Kwekeling» speelt zich af in 1952
i beschrijft het leven in een g
>rp in de Limburgse mijnstreel
ifdpersoon Frits Angst,
..ing. komt tijdelijk v
het schooltje in dit dor,
vader, ex-n.s.b.-er, na
weggevlucht. Al vanaf hc
heid. Daar vindt hij ook de rust, die hij in
zijn leven rusteloos zoekt en niet dan in de
dood zal bereiken: «Alleen in mijn gedich
ten kan ik wonen...» Daarbuiten zwalkt hij
over alle zeeën van de wereld, steeds op
zoek naar een plek om zich te vestigen.
Maar nergens, van China tot Zuid-Amerika
en zeker in Nederland niet, is die plek te
vinden. Die rusteloosheid en die gekweld
heid doortrekken zijn werk. En als Slauer-
hoff dit romantische dichterbeeld soms al
te dik aanzet, dan is het ook om zichzelf
:n en al in 1936 nog enig houvast te verschaffen en is hij
aan één van zijn vaak des te onroerender in zijn pose.
«Hij leidde recht en slecht een onverdraag-
opgelopen, siecnts terzijde gestaan aoor zaam leven», geeft hij zichzelf als graf-
n Quartz op in één van de weinige vrienden die hij als schrift mee. Maar wie van die onverdraag-
eigen repertoire dichter heeft overgehouden: Adriaan Ro- zaamheid van het leven die Slau probeert te
orden vakkundig land Holst.
«Sumo kon de zachtheid die hij steeds ver
beet nog schuw een uitweg naar zijn ogen
vinden», dicht Roland Holst bij zijn sterf-
k. bedEn het tekent Slaudie zijn wanhopige
geluk zoeken voortdurend probeert te ver-
bergen achter een masker van cynisme. In
zijn leven lukt dat misschien, behalve voor zijn v
degene die hem doorzien en die hij op alle schui
ingerencentrum De Ark, mogelijke manieren het leven zuur zal ma- En ds
J uur. ken. In zijn gedichten levert hij zichzelf uit voort
tweede to- hij uit de bus stapt, blijkt zijn verblijf in
die vooral be- het dorp tot mislukken gedoemd,
-egisseur.. Thijs’ Maar ook als zijn missie als onderwij-
jver (het blijspel zer een echec is, kan Frits Angst er
ikele seizoenen niet toe komen het dorp te verlaten,
geregisseerd bij Hij heeft zich intussen laten opnemen
"hijs heeft eigen door een familie die zelf tot de uitg"
ïrrassende stotenen van het dorp behoort. --
ardooreen milie bestaat uit een slachter, zijn ling wordt meegew
vrouw, zijn broer Josef, die in de stad
als kapper zijn brood verdient, en zijn j
verminkte dochter Zusje. De relatie j
....„52 tussen de kwekeling en het slachterge- j
grens- zin is gebaseerd op het verlangen van varT den
ek. De allen om ooit uit het dorp weg te ko- Veugelers.
een kwe- men en een nieuw leven te beg;""°"
waarnemen op De slachter zelf noemt zich
irp waaruit zijn munist.
ia de oork
het moment
lawevi» 1
hof,
Goebaidc
onder
Gateu
stichting
'ingén in
linnen neme
stalinisten i
letkult. Ooi
en andere,
tanten van
zoals Lour
en C
van Ger Thijs is het enige oorspronkelijk Nederlandse stuk, dat
i speelt. Op zaterdag 1 en zondag 2 maart wordt dit toneelstuk in
ard jan Rijnders in de Stadsschouwburg Tilburg gespeeld. Aan de
kcr. mee Theo de Groot, Ton Selter, Joost Prinsen. Guusje van
Rooymans, Babette Mulder, Guus Hoes, Michel van Rooy, Theu
de Lange, Frans Spek en Elisabeth van der Wal.
«De Kwekeling» is het
neelstuk van Ger Thijs, die
kend is als akteur en regisseur. Thijs’
debuut als toneelschrijver (het blijspel
«Parafarce») werd enkele seizoenen
geleden door hemzelf geregisseerd bij
toneelgroep Theater. Thijs heeft eigen
jeugdervaringen op een verrassende
manier gebruikt en mede daardoor een
opmerkelijk authentiek toneelstuk ge
schreven.
8 ÖE TILBURGSE KOERIER
«4 x verkocht»
vd in horizontale Qp donderdag 28 februari wordt voor I
tkter van dit ballet de tweede maa| het b,jjspel <<4 x ver.
g”.Ss" k“h>' J" Tilburgs. Suds-
"chouwburg gespeeld. Dit stuk werd
m de pöppenwinkel van Giovanni inNa- géschreven door het Franse duo Ba-
pels. Twee kampeerders melden zich en rillet en Grédy.
zijn van plan de poppenwinkel te gebruiken Aan dit stuk spelen mee Kitty Jans-
als camping. Ze blijken aan het verkeerde sen, André van den Heuvel, Jaap
adres te zijn en Giovanni stuurt ze veront- Stobbe Hans van der Gragt en Carla
Hardy. Het verhaal speelt zich af in
het hartje van Parijs, waar ergens een
bord op een huis hangt met «te koop»
Het is een benedenhuis met tuin en
daar gaat het om. Tijdens deze toneel
avond wordt het huis vier maal ver
kocht.
De plaats verkoop start op donderdag
21 februari.
derwerp en methode.
Onaf- zocht naar een benader
geheel dans zichzelf becommet
de contouren van de scène
te zetten, moet het mogelijk
bepaalde mate van zichzelf
kende simultaniteit te krijge
door zou één van de bek
eigenschappen van het werk van v
trude Stein, de zelfwerkzaam!
van de kijker zijn gehandhaafd, terwijl
de aandacht gespannen blijft door een
hoeveelheid toegevoegde dramatiek
uit andere disciplines: toneel, dans én
beeldende kunst.
voorstelling we
Henk van Loenen en als gast Diny van
Kuil. «Stopwatch» gaat over één eiïge
lt tweeling Ven Van die door middel van
allerlei spelletjes en wedstrijden, zich van
e elkaar willen onderscheiden. Een vrolijk
----dans van
i de Danse
sn voor een
voorstelling om
en broodjes zijn in de
De voorstelling
Tilburgs Kamerkoor
Het 3e concert in de serie Kamerkoorkoncerten in de Ned. Herv. Pauluskerk.
Heuvelstraat 141, wordt verzorgd door het Tilburgs Kamerkoor onder leiding van
Jansen. Het koor viert dit jaar zijn 25-jarig jubileum, wat voor het grootste
1 te danken is aan de enthousiaste en bezielende dirigent Jan Jansen. In 1955
burg. Het is een biezonder groots opgezette werd onder diens leiding de toen net voltooide mis van Jos van Amelsvoort
I produktie geworden, waaraan zo’n 75 men- ingestudeerd en uitgevoerd.
I sen meewerken. Met deze voorstelling viert Het speciaal voor die geleg
de Hoofdstad Operette tevens het 35-jarig formeerde koor bleek zove_.
jubileum. boeken, dat vele concerten
In de solistenrollen kunt U onder andere ^et huidige koor telt 27 led
Aad Jans. Marga de Boer. Anita Heins, teurs)8 sopranen, 7 alten, 6 tenorer
Jacco van Renesse, Jan Handerson, Nora 6 bassen, nog steeds onder leiding
I Zoon, Antoni Wink, Lily Loerkens en Jo- Jan Jansen. In de loop der jaren hei
I han van der Zalm bezig zien en horen. De het Tilburgs Kamerkoor een uitj
I regie is in handen van de vaste regisseur :J -
Alexander Pichler. Voor de balletten
zorgde de Weense choreograaf Gerhard
Senft. Het orkest staat onder leiding van
I dirigent John Kapper. De dekors werden
ontworpen door Jan van Hemert en de
kostuums door Lambert Hofer. «Die Csar
dasfürstin» is een uitgesproken sukses-
operette. Wie kent niet de muzikale hoog
tepunten uit deze operette, de Hongaarse
melodieën als «Heia, heia, in den Bergen
ist mein Heimatland», «Ja Mama. Bruder-
herz, ich kauf nür die Welt», de oerechte
Weense walsen als «Tanzen mocht’ ich,
jauchzen mocht’ ich» en «Machen wir’s
den Schwalben nach» en de wereld
beroemde mars «Ganz ohne weiber geht
die Chose nicht». Stuk voor stuk melo
dieën, die nog dagelijks over de hele wereld
I te horen zijn.
V/H Stampkonsert
met Joep Straesser
Zondagmiddag 24 februari te 14.30 uur het
tweede komponistenportret, voorheen
Stampkonsert geheten, nu van Joep Straes
ser in het Kultureel Sentrum.
■im Het programma dat Joep Straesser voor dit
komponistenportret heeft samengesteld
geeft een goed overzicht van zijn ontwik-
keling. Uitgaande van de beperkingen die
"Ha™* bij het samenstellen van zo’n programma
d Dekker neemt de nr Zaterdag 23 februari 20.30 uur komt in het Kultureel Sentrum een nieuwe pro- gelden heeft hij een overzicht weten samen
sssE ToneelvanGerritTimmers'AmyGa,eenAlbert
- /oe- A Circular Play>
Gertrude Stein geschrei
hankelijk Toneel maakte er i
Engelstalig gesproken balie
wordt gespeeld door
danseres Amy Gak
j ->o c u terdamse toneelsr
d, L g™1
,„g Muziek
Tot slot zingt het Tilburgs Kamerkoor
a capella enige Engelse madrigalen,
van Farmer. Famaby, Morley, Pil-
gton en Wilbyl.
concert is op donderdt
ruari, aanvang 20.30 uur en s
auspiciën van de Stichting Muz.itw
Evenementen Tilburg.
Dabaret Salu
in Tejaterkafee
Het maandelijks tejaterkafee wordt ver
zorgd door het Antwerpse duo Dabaret
Salu, dat op zondag 24 februari om 15.00
uur in de Studio-zaal van de Stads
schouwburg te zien is. Dabaret Salu, be
staande uit Sam Bogaerts en Lukas van der
Vorst, brengen het programma «Ik ben
soms van gisteren». Zij hebben voorname
lijk in België met diverse programma’s veel
sukses geboekt. In november 1979 hebben
zij het Camerëttenfestival gewonnen in
Delft en naar aanleiding van hun overwin
ning komen ze in de schouwburg een voor
stelling verzorgen. Wat enkele kranten
hierover schrijven«Zij presenteerden op
I uitermate oorspronkelijke wijze en met ge
bruikmaking van veel theatermiddelen een
verrukkelijke show vol kolder en kwel.
Meer dan eens maneuvreerden Sam en Lu
kas zich in de positie van de underdogals
twee blinden, sentimentele poëzie-aanbid-
I begeleiding was miniem, een enkviv ««■■-
slag op de gitaar, een deuntje o~ J-
j cordeon. Maar juist in die sob-
waarin er met een minimum aan muziek,
lichteffecten en dekors niets valt te ver-
I hullen, kwam Dabaret Salut heel goed tot
I zijn recht. Het waren tekst en presentatie
die het deden en dat maakte het Belgische
duo zo overtuigend sterk.
Toegang gratis.
Woensdag 27 februari 20.30 uur ver
toont het Tilburgs Filmhuis. Kultureel
Sentrum Tilburg de laatste twee Ne
derlandse filmprodukties uit de Ne
derlandse filmserie van deze maand:
«De verwording van Herman Dürer»
van het driemanschap: Leon de Win
ter, René Seegers en Jean van de
Velde, en «10.000 MegaWatt, een
ambtenaar tussen staat en monopo
lies» van het Amsterdams stadsjour
naal.
Herman Dürer, verblijvend in een
jeugdgevangenis, ontdekt in de bi
bliotheek een boek van de 19e eeuwse
romanticus Joseph von Eichendorff
«Aus dem leben eines Taugenichts».
Hij raakt daar zeer van onder de in
druk en wil, net zoals in het boek, naar
Italië waar de mensen erg aardig zijn
en je altijd gratis eten geven.
Als hij uit de gevangenis komt krijgt hij
met medewerking van een reclasse-
ringsambtenaar een baantje in een fa-
briek,Topende-band-werk. De verstik
kende sfeer bij hem thuis plus het af
stompende werk doen hem besluiten
op reis te gaan naar Italië.
«10.000 MegaWatt, een ambtenaar
tussen staat en monopolies» is een
kort speelfilmpje over de problema
tiek van de kemergie en de kern
energiecentrales. De reden dat dit
stadsjoumaal een speelfilm is gewor
den heeft enerzijds te maken met het
feit dat de problematiek als doku-
mentaire voor het Amsterdams film-
kollektief bijna niet te verfilmen viel,
en anderzijds dat de betrokkenen uit
de elektriciteitswereld wantrouwend
waren en bang voor kritiek.
SOLINA
vanaf 1.995,
3 voetmaten en veel
speelhulpen
COSMOVOX
vanaf
INKLUSIEF RITME
EN AUTOMAAT
VISCOUNT
vanaf
Drie voetmaten, i
automaat en afde
HAMMOND
vanaf
Met het warme
HAMMOND «-geluid.
YAMAHA
vanaf 2.395,
Het kwaliteitsprodukt uit Japan
FARFISA
Bijvoorbeeld model 5240R.
Met ingebouwde synthesizer
en polyfonische piano
EMINENT 5.890,
vanaf 8.990,
Nu ook te leveren in
fraaie eikehouten kast.
r» werd in 1920 door
jven. Het Onaf-
r een gehwi
let van dat
de New Yorkse
le en de Rot-
speler Gerrit Timmers
I van de Schiedamse
Verkade. Gertrude
Stein heeft zich laten inspireren door
het kubisme.
De taal wordt in stukken
geknipt en opnieuw gerangschikt, de
eerste keer dat grammatica bewust
wordt toegepast als beeldelement, on-
Jan
deel
werd onder diens leidir
ingestudeerd en uitgevo.
Het speciaal vc
formeerde koor
boeken, dat vele concerten volgden.
Het huidige koor telt 27 leden (ama
teurs) 8 sopranen, 7 alten, 6 tenoren en
6 bassen, nog steeds onder leiding van
m. In de loop der jaren heeft
^s Kamerkoor een uitge
breid en veelzijdig repertoire opge
bouwd en ook uitgevoerd, zoals bijv. w
vele missen, het Requiem van Fauré, de pauze c
de Johannes Passion van J.S. Bach, Bach. Pur
het Weihnachts Oratorium van J.S. ren.
Bach, het Stabat Mater van Scarlatti.
een uitgesproken sukses- het Passie Oratorium v”der Tod
kent niet de muzikale hoog- Jesu” van Graun. «chemin de Croix»
van Ghéon, Liebesliederwalzer van
Brahms, evenals een experimenteel kingt
concert met het trio Louis van Dijk. Het i
Het is ook nu, na 25 jaar, weerde naam
Jos van Amelsvoort, die op het pro
gramma prijkt. Het koor zal de «Missa
TAM KONIJN
bereid op grootmoederswijze
en vele andere specialiteiten.
Restaurant
ALBERTVILLE
Alphensebaan 14, CHAAM. Tel. 01619-1586
Keuken open van 12 tot 21 uur
Tijdig reserveren gewenst
Vrijdag 22 februari treden de groepen Moosegang (foto) en Quartz
£a==S3
begeleiding was miniem, een enkele aan- vokaal uitgewerkt op sterk ritmische baspartijen en aangrijpende mel««.w
slag op de gitaar, een deuntje op de ac- geestdrift en enthousiasme, maakt de Moosegang hun optreden naar het publiek
cordeon. Maar juist in die soberheid. toe en probeert deze zoveel mogelijk erbij te betrekken. Quartz is een band i
--muziekale ideeën weet te verwerken tot een kompakt geluid van funky-jazz-rock.
Een solide ritme-basis, uitgekiende blaasarangementen. Lyrisch tekstwerk op eer
vokaal zeer bijzondere wijze uitgedragen, afgewisseld door diepgaand solistiscl
gitaarwerk, bieden tesamen de toeschouer een swingend, maar vooral een sfeervol
stukje kwaliteitsmuziek. De optredens vinden plaats in jon
Eendenjachtstraat 16. Aanvang 21.00
speelt
Brecht’s
«Moeder Courage»
In een regie van Peter Oosthoek speelt het
Publiekstheater op vrijdag 29 februari het
ïlf tot de uitge- toneelstuk «Moeder Courage» in de Stads-
behoort. De fa- schouwburg Tilburg. Aan deze voorstel-
-- li“" ■■«''■it meegewerkt door Petra Laseur,
Annet Nieuwenhuyzen (moeder Courage),
Celia Nufaar (stomme Katrien), Hans
Boswinkel, Alexander van Heteren, Henk
Reijn, Jan van Royen, Frans Vorstman.
Hugo Koolschijn, Laurens Spoon? Hans
van den Berg, Filip Bolluyt en Marijke
iginnen. Na zjjn emigratie in 1933 uit Nazi-Duits-
De slachter zelf noemt zich kom- land schreef Brecht (1898-1956) zijn be-
munist langrijkste stukken, waartoe zonder twijfel
stuk luidt, wilde Brecht aantonen, dat
Moeder Courage niets van de oorlog ge
leerd heeft en zich alleen maar met alle
middelen probeert staande te houden.
De plaatsverkoop‘start op vrijdag 22 fe-
bruari.
Splien
met
Stopwatch
In regie van Johan Hobo speelt op «Stopwatch» is een nieuwe lunchvoor-
woensdag 27 februari in de Studio-zaal om «‘eHing van Splein, dat op donderdag 28
14.30 uur theater Augustus «Costo del Sol- feb™a" om 12.30 uur in de Studio-zaal van
la-ti-do». Het is een verhaaltje, waar veel de Stadsschouwburg te zien is Aan deze
muziek inzet en waar veel bij verzonnen is. voorstelling werken meeHuub Scholten,
Meneer Paul is dirigent van zijn orkest, »e"k van Loenen en als gast Diny van der
maar opeens duikt er een vreemd figuur op Kul1-,. «Stopwatch» gaat
in verschillende gendaantes. Niemand kent tweeling Ven Van die
hem en weet wat hij komt doen. Hij blijkt
muziek te haten en gaat zover, dat hij de e,kaar
dirigent en zijn orkest wil afpakken. De Programma met grappen en
kinderen moeten wel een beetje hun eigen Huub en Henk op muziek van
fantasie laten werken. Aan «Costo del Sol- Macabre van Saint Saens, zullen
la-ti-do» werken meeHanka van de Flier. luchtig tintje zorgen. Een
Barend Petersen, Paul van Soest, Henk bij te,smullen. Koffie en br:
van Straten en Sylvia Tuankotta (6 t/m 12 Studio-zaal verknjgbaar. 1
jaar> duurt 30 minuten.
«Hijl
schrif
'zaamheid1
verbijten.
dop!
rit het
lieuw
zelf
20.30
in het
t Rotterdamse dans-
Penta met Penta
«Slau», een programma over leven en werk ^irt don m Ha
van Jan Jacob Sk.___.__~.
Als in december 1923 Jan Jacob Slauerhoff
zijn artsenexamen doet aan de universiteit
van Amsterdam, is net een maand eerder
zijn eerste dichtbundel «Archipel» ver
schenen. Een gelijktijdig debuut als arts en
dichter dus. En in deze twee hoedanig
heden zal Slauerhoff gedurende zijn ver
dere leven zijn draai proberen te vinden.
Lang zal hem niet gegund zijn. Hij is gebo
ren in 1898 te Leeuwarden en al in 1936
bezwijkt hij in Hilversum aan één van l J
talrijke ziekten die hij als scheepsarts heeft
opgelopen, slechts terzijde gestaan door
één van de weinige vrienden die hij als
en vakkundig land Holst
elodieën. Met «Soms kor
puhi.x.
I die hun
2
C
O