Mi SCHOUWBURG MODE 1980 STADSCT ff ïin Globe >-139,- speelt De Kwekeling frans smit Kamerkoncert in de Pauluskerk ORGELS Live-muziek in de Ark H sS - .1 maas kleding 14.® Stichting Asko met hedendaagse muziek van Russische komponisten Theatergroep Splien met Slauerhoff - f irs/te ij r Tuincentrum 1 fêozeHhcl” Hoofdstad Operette S ÏSSBSS— A Circular Play februari 1980 pagina 8 Donderdag 21 februari 1980 pagina 9 Jeugdvoorstelling I stoel 7 Publiekstheater presenteren CVOOR familie-programma Penta danst Filmhuis 1.995,— INRUILORGELS V.A. 650 n 't centrum PAVOND Scapino- ballet met De verwording van Herman Dürer in een grandioze voorjaarsshow vol verrassingen op dinsdag 11 maart a.s. om 20.00 uur in de studiezaal van de stadsschouwburg korvelseweg 56 herenmode korvelseweg 245 damesmode m.m.v. tuincentrum «rozenhof» kaarten a 10,- verkrijgbaar bij bovenstaande zaken EIGEN TECHNISCHE DIENST ORGELPRAKTIKUM, WAAR WIJ U ORGEL LEREN SPELEN 2.375,— ritme, lekklep 2.390,— dan is het-- ^ast te verschaffen ^.roerender in zijn p- :ht en slecht een onverdraag- faar wie van die onverdraag- icta Virgo n Brabant uitvoeren concert in van or s in het bc «De Kwekeling» i Globe dit seizoen een regie van Gerat _u voorstelling werken mee Tilborgh, Huib Rc Boermans, Gijs Costo del Sol-la-ti-do Er wordt ge aring waarbij de entarieert. Door les sterk aan ïlijk zijn een If verster ken. Daar langrijkste 1m Ger- iheid Marsman schrijft ergens dat «weinig men sen zo geheel in hun werk aanwezig zijn als hij»Dat is ook het thema van de produktie «Slauerhoff en zijn leven, zoals dat in zijn' werk naar voren komt, of zoals hij het in zijn werk naar de achtergrond probeert te huiven». dat met alle mogelijke theatermiddelen, iral muziek. ,v, nans van v y. Het verhar irtje van Parijs )p een huis hangt n s een benedenhuis aat het om. TijJ— Vrijdag 29 februari 20.30 uur komt Kultureel Sentrum het Rotterdff—" en bewegingstheater Icnu mn danst». Het Pénta Theater heeft een nieuw stuk gemaakt dat de dans als uitgangspunt zal hebben. Degenen die met de geschiedenis van Penta op de hopgte zijn zal dit geen verbazing wekken. Zij weten dat Penta is opgericht door dansers die ontevreden wa ren over de situatie waarin ze tot dan toe moesten werken en hoewel al meteen in het begin gekozen werd voor een veel breder gebruik van theatermiddelen dan dans al leen. bleef het dansen zeker in de begintijd de vorm van hun stukken bepalen. Dat die vorm gaandeweg veranderde en dat die rol van de dans daarin steeds kleiner werd is niet zozeer een van tevoren bepaalde koers geweest, alswel een meer natuurlijke ont-- wikkeling die te maken had met veranderde interessen van de leden van de groep. legenheid ge- Brevis in Honorem Sanc /eel succes te Pauperum» van deze in woonachtige componist (niet dezelfde mis van het 1955). Verder staat op het programma «De Profundis» Van Chr. W. Gluck. Deze beide werken zijn voor koe orgel. Gerard Dekker gelpartij voor z’’ de pauze op het clavecimbel werken var x urcell, Byrd en Buil zal uitvoe _g 28 februari 20. uuiccl Sentrum theater ^ramma0\ i Jan Jacob Slauerhoff. in december 1923 Jan Ji i artsenexamen doet aan Amsterdam, is ne* coor en de c- L TEL. 013-421605 A Op vrijdag 22 en zaterdag 23 februari brengt de Hoofdstad Operette de beroemde operette Die Csardasfürstin» van Em merich Kalman in de Stadsschouwburg Til- g. Het is een biezonder groots opgezette r. geworden, waaraan zo’n 75 men sen meewerken. Met deze voorstelling viert de Hoofdstad Operette tevens het 35-jarig De stichting «Asko»organisatie voor hedendaagse muziek, brengt op woensdag 27 februari in de Studio-zaal 9 een programma van hedendaagse mu- V ziek van Russische komponisten. Er worden werken gespeeld van Ros- B lawets, Mosolof, Mansoeran, Denis- K hof, Schittke, Soeslin en g Goebaidoelina. Een en ander gebeurt onder dé muzikale leiding van Adam 3 Gatehouse. In dit konsert heeft de stichting «Asko» niet alle ontwik- J kelingen in de Russische muziek op kunnen nemen. De traditionelen, de i en de aanhangers van Po lk Sjostakowitsj, Prokowjev minder bekende represen- i de modernistische richting als Lourié, Polowinkin, Desjewov Oboechov komen niet aan bod. twintig jaar. Het oudste stuk van hem ishet eerste lied van de «Eichenstadt und Abendstem»-cyclus. ’t Nieuwste de liede rencyclus «Nimm dir etwas schönes» ge baseerd op oude Egyptische teksten. Uit de tussenliggende periode worden de vol gende werken ten gehore gebracht: «5 Clo se-ups» voor piano, «Seismogrammen» voor twee slagwerkers, «Emergency case» voor fluit, piano en twee slagwerkers, de andere liederen uit de «Eichenstadt und Abendstem»-cyclus en «Just a moment» voor viool, cello en piano. «De en dor, I Op zondag 24 februari om 15.00 uur komt hoofdpersc het Scapino-ballet met een speciale gezins- keling, koi I voorstelling, aantrekkelijk voor jong en oud. in de Stadsschouwburg. Zij zullen 4 I balletten uitvoeren: «Vierentwintig blote voeten» op muziek van James Brown. De I choreograaf Charles Czamy speelt met de I door hem gekozen muziek, die hem inspi reert tot het samenvoegen van passen en bewegingen, waardoor een lijnenspel ont- I staat, meestal ingebouwd tvwtmwKU* richting. Het speelse karak wordt nog onderstreept door deze naam u. aan dit ballet te geven. «Giovanni’s pop- Ko^1 penwinkel» is een ballet, dat zich afspeelt sch< in de poppenwinkel van Giovanni in Na- gesc I pels. Twee kampeerders melden zich en zijn van plan de poppenwinkel te gebruiken als camping. Ze blijken aan het verkeerde adres te zijn en Giovanni stuurt ze veront- I waardigd weg. Er komen nog meer toeris- I ten. maar dit schijnen serieuze klanten te I zijn. Ze besluiten elk een pop te kopen die de can-can danst, een jongens- en meisjes- I pop. De volgende morgen zullen de kopers hun pakjes komen halen, maar ’s nachts komen de poppen tot leven en zijn ze erg triest om het feit dat ze apart verkocht zijn. De choreografie is in handen van Nicholas Beriozoff. De muziek is van Rossini en i Respighi. Verder worden nog uitgevoerd: I Vliegers» en «Waltzing Mathilda». Je Kwekeling» speelt zich af in 1952 i beschrijft het leven in een g >rp in de Limburgse mijnstreel ifdpersoon Frits Angst, ..ing. komt tijdelijk v het schooltje in dit dor, vader, ex-n.s.b.-er, na weggevlucht. Al vanaf hc heid. Daar vindt hij ook de rust, die hij in zijn leven rusteloos zoekt en niet dan in de dood zal bereiken: «Alleen in mijn gedich ten kan ik wonen...» Daarbuiten zwalkt hij over alle zeeën van de wereld, steeds op zoek naar een plek om zich te vestigen. Maar nergens, van China tot Zuid-Amerika en zeker in Nederland niet, is die plek te vinden. Die rusteloosheid en die gekweld heid doortrekken zijn werk. En als Slauer- hoff dit romantische dichterbeeld soms al te dik aanzet, dan is het ook om zichzelf :n en al in 1936 nog enig houvast te verschaffen en is hij aan één van zijn vaak des te onroerender in zijn pose. «Hij leidde recht en slecht een onverdraag- opgelopen, siecnts terzijde gestaan aoor zaam leven», geeft hij zichzelf als graf- n Quartz op in één van de weinige vrienden die hij als schrift mee. Maar wie van die onverdraag- eigen repertoire dichter heeft overgehouden: Adriaan Ro- zaamheid van het leven die Slau probeert te orden vakkundig land Holst. «Sumo kon de zachtheid die hij steeds ver beet nog schuw een uitweg naar zijn ogen vinden», dicht Roland Holst bij zijn sterf- k. bedEn het tekent Slaudie zijn wanhopige geluk zoeken voortdurend probeert te ver- bergen achter een masker van cynisme. In zijn leven lukt dat misschien, behalve voor zijn v degene die hem doorzien en die hij op alle schui ingerencentrum De Ark, mogelijke manieren het leven zuur zal ma- En ds J uur. ken. In zijn gedichten levert hij zichzelf uit voort tweede to- hij uit de bus stapt, blijkt zijn verblijf in die vooral be- het dorp tot mislukken gedoemd, -egisseur.. Thijs’ Maar ook als zijn missie als onderwij- jver (het blijspel zer een echec is, kan Frits Angst er ikele seizoenen niet toe komen het dorp te verlaten, geregisseerd bij Hij heeft zich intussen laten opnemen "hijs heeft eigen door een familie die zelf tot de uitg" ïrrassende stotenen van het dorp behoort. -- ardooreen milie bestaat uit een slachter, zijn ling wordt meegew vrouw, zijn broer Josef, die in de stad als kapper zijn brood verdient, en zijn j verminkte dochter Zusje. De relatie j ....„52 tussen de kwekeling en het slachterge- j grens- zin is gebaseerd op het verlangen van varT den ek. De allen om ooit uit het dorp weg te ko- Veugelers. een kwe- men en een nieuw leven te beg;""°" waarnemen op De slachter zelf noemt zich irp waaruit zijn munist. ia de oork het moment lawevi» 1 hof, Goebaidc onder Gateu stichting 'ingén in linnen neme stalinisten i letkult. Ooi en andere, tanten van zoals Lour en C van Ger Thijs is het enige oorspronkelijk Nederlandse stuk, dat i speelt. Op zaterdag 1 en zondag 2 maart wordt dit toneelstuk in ard jan Rijnders in de Stadsschouwburg Tilburg gespeeld. Aan de kcr. mee Theo de Groot, Ton Selter, Joost Prinsen. Guusje van Rooymans, Babette Mulder, Guus Hoes, Michel van Rooy, Theu de Lange, Frans Spek en Elisabeth van der Wal. «De Kwekeling» is het neelstuk van Ger Thijs, die kend is als akteur en regisseur. Thijs’ debuut als toneelschrijver (het blijspel «Parafarce») werd enkele seizoenen geleden door hemzelf geregisseerd bij toneelgroep Theater. Thijs heeft eigen jeugdervaringen op een verrassende manier gebruikt en mede daardoor een opmerkelijk authentiek toneelstuk ge schreven. 8 ÖE TILBURGSE KOERIER «4 x verkocht» vd in horizontale Qp donderdag 28 februari wordt voor I tkter van dit ballet de tweede maa| het b,jjspel <<4 x ver. g”.Ss" k“h>' J" Tilburgs. Suds- "chouwburg gespeeld. Dit stuk werd m de pöppenwinkel van Giovanni inNa- géschreven door het Franse duo Ba- pels. Twee kampeerders melden zich en rillet en Grédy. zijn van plan de poppenwinkel te gebruiken Aan dit stuk spelen mee Kitty Jans- als camping. Ze blijken aan het verkeerde sen, André van den Heuvel, Jaap adres te zijn en Giovanni stuurt ze veront- Stobbe Hans van der Gragt en Carla Hardy. Het verhaal speelt zich af in het hartje van Parijs, waar ergens een bord op een huis hangt met «te koop» Het is een benedenhuis met tuin en daar gaat het om. Tijdens deze toneel avond wordt het huis vier maal ver kocht. De plaats verkoop start op donderdag 21 februari. derwerp en methode. Onaf- zocht naar een benader geheel dans zichzelf becommet de contouren van de scène te zetten, moet het mogelijk bepaalde mate van zichzelf kende simultaniteit te krijge door zou één van de bek eigenschappen van het werk van v trude Stein, de zelfwerkzaam! van de kijker zijn gehandhaafd, terwijl de aandacht gespannen blijft door een hoeveelheid toegevoegde dramatiek uit andere disciplines: toneel, dans én beeldende kunst. voorstelling we Henk van Loenen en als gast Diny van Kuil. «Stopwatch» gaat over één eiïge lt tweeling Ven Van die door middel van allerlei spelletjes en wedstrijden, zich van e elkaar willen onderscheiden. Een vrolijk ----dans van i de Danse sn voor een voorstelling om en broodjes zijn in de De voorstelling Tilburgs Kamerkoor Het 3e concert in de serie Kamerkoorkoncerten in de Ned. Herv. Pauluskerk. Heuvelstraat 141, wordt verzorgd door het Tilburgs Kamerkoor onder leiding van Jansen. Het koor viert dit jaar zijn 25-jarig jubileum, wat voor het grootste 1 te danken is aan de enthousiaste en bezielende dirigent Jan Jansen. In 1955 burg. Het is een biezonder groots opgezette werd onder diens leiding de toen net voltooide mis van Jos van Amelsvoort I produktie geworden, waaraan zo’n 75 men- ingestudeerd en uitgevoerd. I sen meewerken. Met deze voorstelling viert Het speciaal voor die geleg de Hoofdstad Operette tevens het 35-jarig formeerde koor bleek zove_. jubileum. boeken, dat vele concerten In de solistenrollen kunt U onder andere ^et huidige koor telt 27 led Aad Jans. Marga de Boer. Anita Heins, teurs)8 sopranen, 7 alten, 6 tenorer Jacco van Renesse, Jan Handerson, Nora 6 bassen, nog steeds onder leiding I Zoon, Antoni Wink, Lily Loerkens en Jo- Jan Jansen. In de loop der jaren hei I han van der Zalm bezig zien en horen. De het Tilburgs Kamerkoor een uitj I regie is in handen van de vaste regisseur :J - Alexander Pichler. Voor de balletten zorgde de Weense choreograaf Gerhard Senft. Het orkest staat onder leiding van I dirigent John Kapper. De dekors werden ontworpen door Jan van Hemert en de kostuums door Lambert Hofer. «Die Csar dasfürstin» is een uitgesproken sukses- operette. Wie kent niet de muzikale hoog tepunten uit deze operette, de Hongaarse melodieën als «Heia, heia, in den Bergen ist mein Heimatland», «Ja Mama. Bruder- herz, ich kauf nür die Welt», de oerechte Weense walsen als «Tanzen mocht’ ich, jauchzen mocht’ ich» en «Machen wir’s den Schwalben nach» en de wereld beroemde mars «Ganz ohne weiber geht die Chose nicht». Stuk voor stuk melo dieën, die nog dagelijks over de hele wereld I te horen zijn. V/H Stampkonsert met Joep Straesser Zondagmiddag 24 februari te 14.30 uur het tweede komponistenportret, voorheen Stampkonsert geheten, nu van Joep Straes ser in het Kultureel Sentrum. ■im Het programma dat Joep Straesser voor dit komponistenportret heeft samengesteld geeft een goed overzicht van zijn ontwik- keling. Uitgaande van de beperkingen die "Ha™* bij het samenstellen van zo’n programma d Dekker neemt de nr Zaterdag 23 februari 20.30 uur komt in het Kultureel Sentrum een nieuwe pro- gelden heeft hij een overzicht weten samen sssE ToneelvanGerritTimmers'AmyGa,eenAlbert - /oe- A Circular Play> Gertrude Stein geschrei hankelijk Toneel maakte er i Engelstalig gesproken balie wordt gespeeld door danseres Amy Gak j ->o c u terdamse toneelsr d, L g™1 ,„g Muziek Tot slot zingt het Tilburgs Kamerkoor a capella enige Engelse madrigalen, van Farmer. Famaby, Morley, Pil- gton en Wilbyl. concert is op donderdt ruari, aanvang 20.30 uur en s auspiciën van de Stichting Muz.itw Evenementen Tilburg. Dabaret Salu in Tejaterkafee Het maandelijks tejaterkafee wordt ver zorgd door het Antwerpse duo Dabaret Salu, dat op zondag 24 februari om 15.00 uur in de Studio-zaal van de Stads schouwburg te zien is. Dabaret Salu, be staande uit Sam Bogaerts en Lukas van der Vorst, brengen het programma «Ik ben soms van gisteren». Zij hebben voorname lijk in België met diverse programma’s veel sukses geboekt. In november 1979 hebben zij het Camerëttenfestival gewonnen in Delft en naar aanleiding van hun overwin ning komen ze in de schouwburg een voor stelling verzorgen. Wat enkele kranten hierover schrijven«Zij presenteerden op I uitermate oorspronkelijke wijze en met ge bruikmaking van veel theatermiddelen een verrukkelijke show vol kolder en kwel. Meer dan eens maneuvreerden Sam en Lu kas zich in de positie van de underdogals twee blinden, sentimentele poëzie-aanbid- I begeleiding was miniem, een enkviv ««■■- slag op de gitaar, een deuntje o~ J- j cordeon. Maar juist in die sob- waarin er met een minimum aan muziek, lichteffecten en dekors niets valt te ver- I hullen, kwam Dabaret Salut heel goed tot I zijn recht. Het waren tekst en presentatie die het deden en dat maakte het Belgische duo zo overtuigend sterk. Toegang gratis. Woensdag 27 februari 20.30 uur ver toont het Tilburgs Filmhuis. Kultureel Sentrum Tilburg de laatste twee Ne derlandse filmprodukties uit de Ne derlandse filmserie van deze maand: «De verwording van Herman Dürer» van het driemanschap: Leon de Win ter, René Seegers en Jean van de Velde, en «10.000 MegaWatt, een ambtenaar tussen staat en monopo lies» van het Amsterdams stadsjour naal. Herman Dürer, verblijvend in een jeugdgevangenis, ontdekt in de bi bliotheek een boek van de 19e eeuwse romanticus Joseph von Eichendorff «Aus dem leben eines Taugenichts». Hij raakt daar zeer van onder de in druk en wil, net zoals in het boek, naar Italië waar de mensen erg aardig zijn en je altijd gratis eten geven. Als hij uit de gevangenis komt krijgt hij met medewerking van een reclasse- ringsambtenaar een baantje in een fa- briek,Topende-band-werk. De verstik kende sfeer bij hem thuis plus het af stompende werk doen hem besluiten op reis te gaan naar Italië. «10.000 MegaWatt, een ambtenaar tussen staat en monopolies» is een kort speelfilmpje over de problema tiek van de kemergie en de kern energiecentrales. De reden dat dit stadsjoumaal een speelfilm is gewor den heeft enerzijds te maken met het feit dat de problematiek als doku- mentaire voor het Amsterdams film- kollektief bijna niet te verfilmen viel, en anderzijds dat de betrokkenen uit de elektriciteitswereld wantrouwend waren en bang voor kritiek. SOLINA vanaf 1.995, 3 voetmaten en veel speelhulpen COSMOVOX vanaf INKLUSIEF RITME EN AUTOMAAT VISCOUNT vanaf Drie voetmaten, i automaat en afde HAMMOND vanaf Met het warme HAMMOND «-geluid. YAMAHA vanaf 2.395, Het kwaliteitsprodukt uit Japan FARFISA Bijvoorbeeld model 5240R. Met ingebouwde synthesizer en polyfonische piano EMINENT 5.890, vanaf 8.990, Nu ook te leveren in fraaie eikehouten kast. r» werd in 1920 door jven. Het Onaf- r een gehwi let van dat de New Yorkse le en de Rot- speler Gerrit Timmers I van de Schiedamse Verkade. Gertrude Stein heeft zich laten inspireren door het kubisme. De taal wordt in stukken geknipt en opnieuw gerangschikt, de eerste keer dat grammatica bewust wordt toegepast als beeldelement, on- Jan deel werd onder diens leidir ingestudeerd en uitgevo. Het speciaal vc formeerde koor boeken, dat vele concerten volgden. Het huidige koor telt 27 leden (ama teurs) 8 sopranen, 7 alten, 6 tenoren en 6 bassen, nog steeds onder leiding van m. In de loop der jaren heeft ^s Kamerkoor een uitge breid en veelzijdig repertoire opge bouwd en ook uitgevoerd, zoals bijv. w vele missen, het Requiem van Fauré, de pauze c de Johannes Passion van J.S. Bach, Bach. Pur het Weihnachts Oratorium van J.S. ren. Bach, het Stabat Mater van Scarlatti. een uitgesproken sukses- het Passie Oratorium v”der Tod kent niet de muzikale hoog- Jesu” van Graun. «chemin de Croix» van Ghéon, Liebesliederwalzer van Brahms, evenals een experimenteel kingt concert met het trio Louis van Dijk. Het i Het is ook nu, na 25 jaar, weerde naam Jos van Amelsvoort, die op het pro gramma prijkt. Het koor zal de «Missa TAM KONIJN bereid op grootmoederswijze en vele andere specialiteiten. Restaurant ALBERTVILLE Alphensebaan 14, CHAAM. Tel. 01619-1586 Keuken open van 12 tot 21 uur Tijdig reserveren gewenst Vrijdag 22 februari treden de groepen Moosegang (foto) en Quartz £a==S3 begeleiding was miniem, een enkele aan- vokaal uitgewerkt op sterk ritmische baspartijen en aangrijpende mel««.w slag op de gitaar, een deuntje op de ac- geestdrift en enthousiasme, maakt de Moosegang hun optreden naar het publiek cordeon. Maar juist in die soberheid. toe en probeert deze zoveel mogelijk erbij te betrekken. Quartz is een band i --muziekale ideeën weet te verwerken tot een kompakt geluid van funky-jazz-rock. Een solide ritme-basis, uitgekiende blaasarangementen. Lyrisch tekstwerk op eer vokaal zeer bijzondere wijze uitgedragen, afgewisseld door diepgaand solistiscl gitaarwerk, bieden tesamen de toeschouer een swingend, maar vooral een sfeervol stukje kwaliteitsmuziek. De optredens vinden plaats in jon Eendenjachtstraat 16. Aanvang 21.00 speelt Brecht’s «Moeder Courage» In een regie van Peter Oosthoek speelt het Publiekstheater op vrijdag 29 februari het ïlf tot de uitge- toneelstuk «Moeder Courage» in de Stads- behoort. De fa- schouwburg Tilburg. Aan deze voorstel- -- li“" ■■«''■it meegewerkt door Petra Laseur, Annet Nieuwenhuyzen (moeder Courage), Celia Nufaar (stomme Katrien), Hans Boswinkel, Alexander van Heteren, Henk Reijn, Jan van Royen, Frans Vorstman. Hugo Koolschijn, Laurens Spoon? Hans van den Berg, Filip Bolluyt en Marijke iginnen. Na zjjn emigratie in 1933 uit Nazi-Duits- De slachter zelf noemt zich kom- land schreef Brecht (1898-1956) zijn be- munist langrijkste stukken, waartoe zonder twijfel stuk luidt, wilde Brecht aantonen, dat Moeder Courage niets van de oorlog ge leerd heeft en zich alleen maar met alle middelen probeert staande te houden. De plaatsverkoop‘start op vrijdag 22 fe- bruari. Splien met Stopwatch In regie van Johan Hobo speelt op «Stopwatch» is een nieuwe lunchvoor- woensdag 27 februari in de Studio-zaal om «‘eHing van Splein, dat op donderdag 28 14.30 uur theater Augustus «Costo del Sol- feb™a" om 12.30 uur in de Studio-zaal van la-ti-do». Het is een verhaaltje, waar veel de Stadsschouwburg te zien is Aan deze muziek inzet en waar veel bij verzonnen is. voorstelling werken meeHuub Scholten, Meneer Paul is dirigent van zijn orkest, »e"k van Loenen en als gast Diny van der maar opeens duikt er een vreemd figuur op Kul1-,. «Stopwatch» gaat in verschillende gendaantes. Niemand kent tweeling Ven Van die hem en weet wat hij komt doen. Hij blijkt muziek te haten en gaat zover, dat hij de e,kaar dirigent en zijn orkest wil afpakken. De Programma met grappen en kinderen moeten wel een beetje hun eigen Huub en Henk op muziek van fantasie laten werken. Aan «Costo del Sol- Macabre van Saint Saens, zullen la-ti-do» werken meeHanka van de Flier. luchtig tintje zorgen. Een Barend Petersen, Paul van Soest, Henk bij te,smullen. Koffie en br: van Straten en Sylvia Tuankotta (6 t/m 12 Studio-zaal verknjgbaar. 1 jaar> duurt 30 minuten. «Hijl schrif 'zaamheid1 verbijten. dop! rit het lieuw zelf 20.30 in het t Rotterdamse dans- Penta met Penta «Slau», een programma over leven en werk ^irt don m Ha van Jan Jacob Sk.___.__~. Als in december 1923 Jan Jacob Slauerhoff zijn artsenexamen doet aan de universiteit van Amsterdam, is net een maand eerder zijn eerste dichtbundel «Archipel» ver schenen. Een gelijktijdig debuut als arts en dichter dus. En in deze twee hoedanig heden zal Slauerhoff gedurende zijn ver dere leven zijn draai proberen te vinden. Lang zal hem niet gegund zijn. Hij is gebo ren in 1898 te Leeuwarden en al in 1936 bezwijkt hij in Hilversum aan één van l J talrijke ziekten die hij als scheepsarts heeft opgelopen, slechts terzijde gestaan door één van de weinige vrienden die hij als en vakkundig land Holst elodieën. Met «Soms kor puhi.x. I die hun 2 C O

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1980 | | pagina 29