Antwoord: HEQ Vraag: Vraag: Vraag: Vraag: Vraag: Vraag: Bij het ANWB-kantoor Spoorlaan 396. 9! Uil zelf te doen zelf knoopt, ouin kunt u Ien en tapijten, jin knoop je Kil Vraag: ra n Vrijdag, 8 februari j.l. kreeg Tilburg een groter kantoor van de ANWB. Dat viert u toch wel even met ons mee? X r Ml Austin serie III - Angela - Mavo viert twintigjarig bestaan 4 ukwerk lidsauto lortages I hedi Wie heeft er nog geen motorfiets MCCMW O een heel andere Allegro Donderdag 21 februari 1980 pagina 5 februari 1980 pagina 4 I DE TILBURGSE KOERIER De jaren ’80 oplopende volgorde van het basistype itegor meisj een or de lechter geworden, die tot vreugde eule der zèl ot m mee od rèn Lechim 4 4486 Voor u misschien een vraag, voor de AN WB-leden in Tilburg een weet: 3-42.03.59 ij Hi - v.a. nformeren bij telefoon 431406 i telefoon 110161 Kort samengevat komen deze op het vol gende neer: i zal niet pen- 5ave 0 hoog 9,- p. mtr. Waar kun je informatie krijgen over het reserveren,; van een camping? Waar haal je je reis- en kampeer- documenten, vreemd geld of visa? Waar koopje het werkelijk veilige fietsslot, een verloopsnoertje voor de caravan, een modelauto van de wegenwacht, een reistas, een gereedschapset en een gevarendriehoek? Waar weten ze alles af van fiets vakanties, kanovakanties, i berg wandeltochten, jongerenreizen, kampeer-en caravanreizen, trektochten en zeilvakanties? Waar kun je terecht voor reis verzekeringen, autoverzekeringen, fietsverzekeringen en de Internationale Reis- en Kredietbrief? M— vT Elke week het laatste nieuws uit Parijs Koestraat 89, Tilburg Telefoon 432135 volgt uit: u.: eucha- ouder= ien ei ochie 27 februari 17.00 U.-19.00 ie in de aula voor ouders, oud - leerlingen, vrienden en niet in f was indi naar bir zocht de berti Lyct werk X mode met 7 allure Waar in Tilburg kun je de vlieg-, trein-, bus-, auto-, camping en caravanreizen van bijna alle grote Nederlandse reisorganisaties boeken (inclusief die van de ANWB)? aan de aan ie leerlin- 225 hoog v.a. 6,- p. mtr. De AMWB-leden in Tilburg rekenen op hun ANWB. Voor al hun vragen, problemen en service op gebied van toerisme, recreatie, milieu, landschap, vervoer en verkeer. Voor zaken die met de fiets of de auto te maken hebben. De opsomming hierboven is nog maar een greep uit de vele mogelijkheden. Over belangstelling hebben we dan ook nooit te klagen gehad in ons kantoor aan de Spoorlaan. Sterker nog, de toeloop was altijd zo groot, dat we inmiddels uit ons jasje waren gebarsten. Maar... geen nood. Ruim voor de zomervakantie is ons kantoor nu flink verbouwd en vergroot. Nog efficiënter en doelmatiger ingericht om u te kunnen helpen. Vrijdag 8 februari j.l. werd ons vergrote kantoor met feestelijk - vertoon in gebruik genomen. En hebben we besloten nog maar even met de feestelijkheden door te gaan. Nostalgische ANWB-tentoonstelling- Tot en met zaterdag 23 februari bent u welkom op de leuke, nostalgische ANWB-tentoonstelling van de ’Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB’, die over 3 jaar 1983) 100 jaar bestaat. Te zien zijn o.a. oude routeborden, nog in de houten uitvoering; de befaamde gele motorfiets met zijspan van de eerste wegenwachten; de bekende affiches van toen (’Laat niet als dank...’) - en zo meer van die zaken die een vaste plaats in ons geheugen hebben. Leuk om nog eens te zien! Erg voordelig of zelfs gratis: auto- of toeristenkaarten! Als ANWB-lid kunt u 3 autokaarten in een etui kopen voor f 10,-. En als u ANWB-lid wordt, mag u zelfs gratis een toeristen- kaart naar keuze uitzoeken! Kom dus nu naar het ANWB-kantoor. Kom kijken wat wij hebben gedaan om u nog beter te kunnen helpen. Bezoek de leuke tentoonstelling en profiteer van de kaartenaanbiedingen! In 1964 werden er in Nederland 2.697 nieuwe motorfietsen verkocht. In 1970 waren het 5.103. En vorig jaar kocht Nederland zo’n 17.500 motor fietsen, ruim zes maal zoveel als vijftien jaar tevoren. Vooral in de jaren zeventig ging het hard met de motorfiets in 1972 werden 5.100 stuks verkocht, in 1975 10.800, in 1978 18.500 en vorig jaar in de eerste drie kwartalen 14.700. Dit zijn dan alleen de machines die een kenteken krijgen en dus geregistreerd worden. Daarnaast worden er steeds meer off-the- road-machines verkocht. Feest wordt er gevierd in de laatste week van februari. Het programma ziet er als Dinsdag 26 februari 18.30 «»r bestaan in de Elzenstraat in ristieviering voor Bestuur, ouders, •enoemd kon worden en het was leerlingen, docenten, vrienden en be grote inzet naar streefde om langstellenden in onze parochiekerk ïsj De Goede Herder. Woensdag u.: receptie collega’s, o belangstellenden. Donderdag 28 februari: excursie - dag; ’s avonds feestavond voor de leerlin gen van klas I en 2. Vrijdag 29 februari: Vlaamse Kermis; Jaar ®.®n J ’s avonds feestavond voor de leerlin- gen van klas 3 en 4. Geen wonder dat het toerfietsen in ons land in 1970-1980 bijna explosief Van 46.000 in r™ *-* Maar daarmee lijkt nog geenszins afgelopen. De komende jaren zal het aantal in Nederland in gebruik zijnde motorfietsen verder toenemen. Aan deze optimistische verwachting ligt een groot aantal belangrijke facto ren ten grondslag. In de eerste plaats is daar de wens van jongeren om een motorfiets te bezitten. Uit het Natio naal Onderzoek Jongerenbladen 1979, een analyse van de Nederlandse Jon gerenmarkt, blijkt dat niet minder dan 44% van de jongens tussen 18 en 19 motorfiets zou willen hebben, slechts 6% van die categorie een motorfiets bezit. Van de van 18-19jaarbezitO%eem maar 21% zou er een willet 6. Bij het 1500-type is de automaat ver dwenen. Dit model is thans standaard uitgerust met een dubbele carburateur. British Leyland is er van overtuigd met de Austin Serie III een vernieuwd en verfijnd model te hebben gecreëerd, dat aan zienlijke verbeteringen vertoont op het ge bied van technische kwaliteit, brand stofverbruik, comfort, distinctie en vorm geving. Op de internationale automobieltentoonstelling in Brussel toonde British Leyland de Austin Serie III. Uiterlijk en interieur hebben duidelijke veranderingen onder- gaan ten opzichte van de Allegro serie II. Maar er zijn andere wijzigingen aan de W serie III die méér betekenen dat een eenvoudige face-lift. 5. De aanduidingen «de luxe», «super de I luxe» en «special» zijn verdwenen. In I oplopende volgorde van meer complete I en meer luxueuze uitrustingen wordt I gesproken van het basistype (zonder I aanduiding achter de typenaam), de L I en de HL. Ook dit loopt synchroom met de Morris en de Princess. het belang van de leerling(e) lien de school de blik te veel 1 gericht hield. Daarom tgela samen met de Nor- Fanus Mavo en het Paulus vorm van sarnen- trdelen zou bieden :meenschap doch die categoriale karak- :inere school leer- iedereen iedereen kent, intact lie oeide Deze formule bleek een succes. Door- stromingsproblemen bestaan niet meer en ook op methodisch en didak- tisch vlak groeit de samenwerking. De contacten met de Havo - toppen het M.B.O. en L.B.O. zijn in deze pe riode ook steeds hechter geworden, een ontwikkeling o-- stemt. Wij hopen door een goede begeleiding, intensieve contacten met ouders en goede samenwerkingsverbanden op timale kansen te bieden aai onze zorgen toevertrouwde gen. Aantrekkelijk In de tweede plaats wordt de motor fiets relatief aantrekkelijker t.o.v. bijv, de auto. Het bezit en gebruik van de auto worden immers steeds zwaar der en bovendien krijgt de auto in ruil Send' daarvoor niet meer wegen of parkeer- ^®ts plaatsen. Het gevolg is steeds langer wordende files en opstoppingen in de steden. De motorfiets heeft daar min der last van en krijgt dus een grotere funktie in het woon-werkverkeer. In dit verband moet, als derde factor, ook het energieverbruik genoemd worden. Naarmate de prijs van ben zine stijgt en die stijgt hard 1. De spoiler aan de voorzijde van de Austin is allerminst uitsluitend ter ver fraaiing bedoeld. De luchtweer- standscoëfficiënt daalt er namelijk met 10 procent door en dat heeft een brand- stofbesparing van ruim 10 procent tot gevolg. 2. De hele Austin is met de technische fijne kam behandeld. Gevolg: ruim honderd grotere en kleinere technische verbete ringen en veel krappere technische tole ranties. 3. De naam «Allegro» zal op de ach tergrond geraken. In het vervolg zal worden gesproken over de Austin 1100. 1300 en 1500. Dit is analoog aan de Mor ris 1300 en 1700, waarbij de naam «Ma nna» op de achtergrond is geraakt. 4. Het aantal typen is teruggebracht van A TI1 zeven naar vijf. De Auf Se"f maart 1980 in Nederland leverbaar worden. 5. De aanduidingen «de luxe», «super de De prijzen zullen vóór deze datum bekend luxe» en «special» zijn verdwenen. In worden gemaakt. wordt het brandstofverbruik belang- rijker. De motorfiets met zijn, in ver houding tot de auto, lage eigen gewicht fringe luchtweerstand springt die brandstof om. plaats moet de vrije tijd remd. Het is waarschijn- bare vrije tijd per komende decen- n. De motor- tief produkt. t totaal ,mo- in de periode :f is gestegen. 1970 tot 100.000 nu. en geringe lijkt de ontwikkeling zuiniger met In de vierde worden genot lijk dat de beschikte Nederlander in het 1 nium verder zal toenemen, fiets, bij uitstek een sportii profiteert daarvan. Tenslotte gaat de belangrijkste nade lige factor, het Nederlandse klimaat, minder zwaar wegen. De tijd van de zware, onpraktische leren jassen is voorbij. De gevoeligheid voor weer en wind wordt, dank zij functionele goed beschermende kleding en accessoires als integrale windschermen, drastisch meisjes verminderd. t motorfiets, Het is interessant ook een blik over de :n hebben grenzen te werpen. De snel toene mende populariteit van de motorfiets in Nederland is geen op zichzelfstaand verschijnsel. In de Verenigde Staten bijv, heeft zich een ware «motorbike boom» ontwikkeld. Ook in andere Westeuropese landen is een snel stij gende belangstelling voor de motor- s te constateren. Alles wijst er dan ook op dat de groei van het aantal motorfietsen zich in de jaren tachtig in ons land verder zal voortzetten. In 1985 zal het honderd jaar geleden zijn, dat Gottlieb Daimler de eerste motorfiets construeerde. De situatie op de Nederlandse wegen dan wel aangeven dat zij uitvinding i bepaald in het vergeetboek is geraakt. Waar haal je autokaarten, route beschrijvingen, fietsroutekaarten, wandelkaarten en waterkaarten? Waar kun je voor al je reisgidsen, ft toeristische H, boeken en alle reis- 1 informatie terecht? Op 1 maart 1980 is het twintig jaar geleden dat de Angela Mavo gesticht werd. Een herdenking waard en een aanleiding om even stil te staan bij enkele feiten uit haar historie. De meisjes U.L.O. «St.-Angela» begon haar bestaan in de Elzenstraat in een onderkomen dat nu niet bepaald riant gei daarom dan ook dat het Bestuur er met g nieuwbouw te realiseren. En met succes. Op 23 oktober 1965 kon het mooie gebouw aan de Posteise Hoeflaan 332, feestelijk in gebruik worden genomen. Sinds die periode zijn er enkele ver- uden1 b°uw>ngen uitgevoerd om het gebouw wat functioneler te maken en aan te naar binnen passen aan de eisen van onze tijd. zocht de Angt In dit verband mag niet onvermeld bertus-, Stefar blijven het verwerven van een eigen Lyceum naar een v gymzaal, een prachtig handenarbeid - werking die de voor tekenlokaal en een overblijfruimte. van een scholengemt Dit laatste is belangrijk voor de vele ook het specifieke c kinderen die «van buiten» komen. ter van de wat klei.., Begonnen met enkele tientallen leer- iedereen iedereen ker.„ lingen uit de directe omgeving groeide Deze formule bleek een succes, school gestaag uit tot rond de vier stromingsproblemen bestaan nderd nu. meer en ook op methodisch er school genoot al snel bekendheid ver buiten de parochiële grenzen, zelfs tot in Tilburg Noord, Loon op Zand, Kaatsheuvel en Rijen toe. In het begin van de zeventiger jaren werden voor ’t eerst jongens toegela ten. In 1975 deed voor het laatst een meisjesklas eindexamen. Van het aantal jongens en meisjes dat werd toegelaten tot de 4e klas slaagde ge middeld 91 Rond 1975 brak het besef door dat het I waar iet.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1980 | | pagina 25