Antwoord:
HEQ
Vraag:
Vraag:
Vraag:
Vraag:
Vraag:
Vraag:
Bij het ANWB-kantoor
Spoorlaan 396.
9!
Uil
zelf te doen
zelf knoopt,
ouin kunt u
Ien en tapijten,
jin knoop je
Kil
Vraag:
ra
n
Vrijdag, 8 februari j.l.
kreeg Tilburg een groter kantoor
van de ANWB. Dat viert u
toch wel even met
ons mee? X
r
Ml
Austin serie III -
Angela -
Mavo
viert
twintigjarig
bestaan
4
ukwerk
lidsauto
lortages
I hedi
Wie heeft er nog geen
motorfiets
MCCMW
O
een heel
andere Allegro
Donderdag 21 februari 1980 pagina 5
februari 1980 pagina 4 I
DE TILBURGSE KOERIER
De jaren ’80
oplopende volgorde van het basistype
itegor
meisj
een
or de
lechter geworden,
die tot vreugde
eule
der zèl
ot
m
mee
od
rèn
Lechim
4
4486
Voor u misschien een vraag, voor de AN WB-leden in Tilburg een weet:
3-42.03.59
ij
Hi
-
v.a.
nformeren bij
telefoon 431406
i telefoon 110161
Kort samengevat komen deze op het vol
gende neer:
i zal
niet
pen-
5ave
0 hoog
9,-
p. mtr.
Waar kun je informatie
krijgen over het reserveren,;
van een camping?
Waar haal je je reis- en kampeer-
documenten, vreemd
geld of visa?
Waar koopje het werkelijk veilige
fietsslot, een verloopsnoertje voor
de caravan, een modelauto van de
wegenwacht, een reistas, een
gereedschapset en een
gevarendriehoek?
Waar weten ze alles af van fiets
vakanties, kanovakanties,
i berg wandeltochten,
jongerenreizen,
kampeer-en
caravanreizen,
trektochten en
zeilvakanties?
Waar kun je terecht voor reis
verzekeringen, autoverzekeringen,
fietsverzekeringen en de
Internationale Reis- en Kredietbrief?
M—
vT Elke week het laatste
nieuws uit Parijs
Koestraat 89, Tilburg
Telefoon 432135
volgt uit:
u.: eucha-
ouder=
ien ei
ochie
27 februari 17.00 U.-19.00
ie in de aula voor ouders,
oud - leerlingen, vrienden en
niet in f
was indi
naar bir
zocht de
berti
Lyct
werk
X
mode met
7 allure
Waar in Tilburg kun je de vlieg-,
trein-, bus-, auto-, camping en
caravanreizen van bijna alle grote
Nederlandse reisorganisaties
boeken (inclusief die van de ANWB)?
aan de aan
ie leerlin-
225 hoog
v.a. 6,-
p. mtr.
De AMWB-leden in Tilburg rekenen op hun ANWB. Voor al
hun vragen, problemen en service op gebied van toerisme,
recreatie, milieu, landschap, vervoer en verkeer. Voor zaken die
met de fiets of de auto te maken hebben. De opsomming
hierboven is nog maar een greep uit de vele mogelijkheden.
Over belangstelling hebben we dan ook nooit te klagen
gehad in ons kantoor aan de Spoorlaan. Sterker nog, de toeloop
was altijd zo groot, dat we inmiddels uit ons jasje waren gebarsten.
Maar... geen nood. Ruim voor de zomervakantie is ons
kantoor nu flink verbouwd en vergroot. Nog efficiënter en
doelmatiger ingericht om u te kunnen helpen.
Vrijdag 8 februari j.l. werd ons vergrote kantoor met feestelijk
- vertoon in gebruik genomen. En hebben we besloten
nog maar even met de feestelijkheden door te gaan.
Nostalgische ANWB-tentoonstelling- Tot en met
zaterdag 23 februari bent u welkom op de leuke, nostalgische
ANWB-tentoonstelling van de ’Koninklijke Nederlandse
Toeristenbond ANWB’, die over 3 jaar 1983) 100 jaar bestaat.
Te zien zijn o.a. oude routeborden, nog in de houten
uitvoering; de befaamde gele motorfiets met zijspan
van de eerste wegenwachten; de bekende affiches van toen
(’Laat niet als dank...’) - en zo meer van die zaken die een vaste
plaats in ons geheugen hebben. Leuk om nog eens te zien!
Erg voordelig of zelfs gratis: auto- of toeristenkaarten!
Als ANWB-lid kunt u 3 autokaarten in een etui kopen voor f 10,-.
En als u ANWB-lid wordt, mag u zelfs gratis een toeristen-
kaart naar keuze uitzoeken! Kom dus nu naar het ANWB-kantoor.
Kom kijken wat wij hebben gedaan om u nog beter te kunnen
helpen. Bezoek de leuke tentoonstelling en profiteer van
de kaartenaanbiedingen!
In 1964 werden er in Nederland 2.697 nieuwe motorfietsen verkocht. In
1970 waren het 5.103. En vorig jaar kocht Nederland zo’n 17.500 motor
fietsen, ruim zes maal zoveel als vijftien jaar tevoren. Vooral in de jaren
zeventig ging het hard met de motorfiets in 1972 werden 5.100 stuks
verkocht, in 1975 10.800, in 1978 18.500 en vorig jaar in de eerste drie
kwartalen 14.700. Dit zijn dan alleen de machines die een kenteken krijgen
en dus geregistreerd worden. Daarnaast worden er steeds meer off-the-
road-machines verkocht.
Feest wordt er gevierd in de laatste
week van februari.
Het programma ziet er als
Dinsdag 26 februari 18.30
«»r bestaan in de Elzenstraat in ristieviering voor Bestuur, ouders,
•enoemd kon worden en het was leerlingen, docenten, vrienden en be
grote inzet naar streefde om langstellenden in onze parochiekerk
ïsj De Goede Herder.
Woensdag
u.: receptie
collega’s, o
belangstellenden.
Donderdag 28 februari: excursie - dag;
’s avonds feestavond voor de leerlin
gen van klas I en 2.
Vrijdag 29 februari: Vlaamse Kermis; Jaar ®.®n J
’s avonds feestavond voor de leerlin-
gen van klas 3 en 4.
Geen wonder dat het
toerfietsen in ons land in
1970-1980 bijna explosief
Van 46.000 in r™ *-*
Maar daarmee lijkt
nog geenszins afgelopen. De komende
jaren zal het aantal in Nederland in
gebruik zijnde motorfietsen verder
toenemen.
Aan deze optimistische verwachting
ligt een groot aantal belangrijke facto
ren ten grondslag. In de eerste plaats is
daar de wens van jongeren om een
motorfiets te bezitten. Uit het Natio
naal Onderzoek Jongerenbladen 1979,
een analyse van de Nederlandse Jon
gerenmarkt, blijkt dat niet minder dan
44% van de jongens tussen 18 en 19
motorfiets zou willen hebben,
slechts 6% van die categorie
een motorfiets bezit. Van de
van 18-19jaarbezitO%eem
maar 21% zou er een willet
6. Bij het 1500-type is de automaat ver
dwenen. Dit model is thans standaard
uitgerust met een dubbele carburateur.
British Leyland is er van overtuigd met de
Austin Serie III een vernieuwd en verfijnd
model te hebben gecreëerd, dat aan
zienlijke verbeteringen vertoont op het ge
bied van technische kwaliteit, brand
stofverbruik, comfort, distinctie en vorm
geving.
Op de internationale automobieltentoonstelling in Brussel toonde British Leyland
de Austin Serie III. Uiterlijk en interieur hebben duidelijke veranderingen onder-
gaan ten opzichte van de Allegro serie II. Maar er zijn andere wijzigingen aan de W
serie III die méér betekenen dat een eenvoudige face-lift.
5. De aanduidingen «de luxe», «super de I
luxe» en «special» zijn verdwenen. In I
oplopende volgorde van meer complete I
en meer luxueuze uitrustingen wordt I
gesproken van het basistype (zonder I
aanduiding achter de typenaam), de L I
en de HL. Ook dit loopt synchroom met
de Morris en de Princess.
het belang van de leerling(e)
lien de school de blik te veel
1 gericht hield. Daarom
tgela samen met de Nor-
Fanus Mavo en het Paulus
vorm van sarnen-
trdelen zou bieden
:meenschap doch die
categoriale karak-
:inere school
leer- iedereen iedereen kent, intact lie
oeide Deze formule bleek een succes. Door-
stromingsproblemen bestaan niet
meer en ook op methodisch en didak-
tisch vlak groeit de samenwerking.
De contacten met de Havo - toppen
het M.B.O. en L.B.O. zijn in deze pe
riode ook steeds hechter geworden,
een ontwikkeling o--
stemt.
Wij hopen door een goede begeleiding,
intensieve contacten met ouders en
goede samenwerkingsverbanden op
timale kansen te bieden aai
onze zorgen toevertrouwde
gen.
Aantrekkelijk
In de tweede plaats wordt de motor
fiets relatief aantrekkelijker t.o.v.
bijv, de auto. Het bezit en gebruik van
de auto worden immers steeds zwaar
der en bovendien krijgt de auto in ruil Send'
daarvoor niet meer wegen of parkeer- ^®ts
plaatsen. Het gevolg is steeds langer
wordende files en opstoppingen in de
steden. De motorfiets heeft daar min
der last van en krijgt dus een grotere
funktie in het woon-werkverkeer.
In dit verband moet, als derde factor,
ook het energieverbruik genoemd
worden. Naarmate de prijs van ben
zine stijgt en die stijgt hard
1. De spoiler aan de voorzijde van de
Austin is allerminst uitsluitend ter ver
fraaiing bedoeld. De luchtweer-
standscoëfficiënt daalt er namelijk met
10 procent door en dat heeft een brand-
stofbesparing van ruim 10 procent tot
gevolg.
2. De hele Austin is met de technische fijne
kam behandeld. Gevolg: ruim honderd
grotere en kleinere technische verbete
ringen en veel krappere technische tole
ranties.
3. De naam «Allegro» zal op de ach
tergrond geraken. In het vervolg zal
worden gesproken over de Austin 1100.
1300 en 1500. Dit is analoog aan de Mor
ris 1300 en 1700, waarbij de naam «Ma
nna» op de achtergrond is geraakt.
4. Het aantal typen is teruggebracht van A TI1
zeven naar vijf. De Auf Se"f
maart 1980 in Nederland leverbaar worden.
5. De aanduidingen «de luxe», «super de De prijzen zullen vóór deze datum bekend
luxe» en «special» zijn verdwenen. In worden gemaakt.
wordt het brandstofverbruik belang-
rijker. De motorfiets met zijn, in ver
houding tot de auto, lage eigen gewicht
fringe luchtweerstand springt
die brandstof om.
plaats moet de vrije tijd
remd. Het is waarschijn-
bare vrije tijd per
komende decen-
n. De motor-
tief produkt.
t totaal ,mo-
in de periode
:f is gestegen.
1970 tot 100.000 nu. en geringe
lijkt de ontwikkeling zuiniger met
In de vierde
worden genot
lijk dat de beschikte
Nederlander in het 1
nium verder zal toenemen,
fiets, bij uitstek een sportii
profiteert daarvan.
Tenslotte gaat de belangrijkste nade
lige factor, het Nederlandse klimaat,
minder zwaar wegen. De tijd van de
zware, onpraktische leren jassen is
voorbij. De gevoeligheid voor weer en
wind wordt, dank zij functionele goed
beschermende kleding en accessoires
als integrale windschermen, drastisch
meisjes verminderd.
t motorfiets, Het is interessant ook een blik over de
:n hebben grenzen te werpen. De snel toene
mende populariteit van de motorfiets
in Nederland is geen op zichzelfstaand
verschijnsel. In de Verenigde Staten
bijv, heeft zich een ware «motorbike
boom» ontwikkeld. Ook in andere
Westeuropese landen is een snel stij
gende belangstelling voor de motor-
s te constateren.
Alles wijst er dan ook op dat de groei
van het aantal motorfietsen zich in de
jaren tachtig in ons land verder zal
voortzetten. In 1985 zal het honderd
jaar geleden zijn, dat Gottlieb Daimler
de eerste motorfiets construeerde. De
situatie op de Nederlandse wegen
dan wel aangeven dat zij uitvinding i
bepaald in het vergeetboek is geraakt.
Waar haal je autokaarten, route
beschrijvingen,
fietsroutekaarten,
wandelkaarten en
waterkaarten?
Waar kun je voor al
je reisgidsen,
ft toeristische
H, boeken en
alle reis- 1
informatie
terecht?
Op 1 maart 1980 is het twintig jaar geleden dat de Angela Mavo gesticht
werd. Een herdenking waard en een aanleiding om even stil te staan bij
enkele feiten uit haar historie.
De meisjes U.L.O. «St.-Angela» begon haar bestaan in de Elzenstraat in
een onderkomen dat nu niet bepaald riant gei
daarom dan ook dat het Bestuur er met g
nieuwbouw te realiseren. En met succes.
Op 23 oktober 1965 kon het mooie gebouw aan de Posteise Hoeflaan 332,
feestelijk in gebruik worden genomen.
Sinds die periode zijn er enkele ver-
uden1 b°uw>ngen uitgevoerd om het gebouw
wat functioneler te maken en aan te naar binnen
passen aan de eisen van onze tijd. zocht de Angt
In dit verband mag niet onvermeld bertus-, Stefar
blijven het verwerven van een eigen Lyceum naar een v
gymzaal, een prachtig handenarbeid - werking die de voor
tekenlokaal en een overblijfruimte. van een scholengemt
Dit laatste is belangrijk voor de vele ook het specifieke c
kinderen die «van buiten» komen. ter van de wat klei..,
Begonnen met enkele tientallen leer- iedereen iedereen ker.„
lingen uit de directe omgeving groeide Deze formule bleek een succes,
school gestaag uit tot rond de vier stromingsproblemen bestaan
nderd nu. meer en ook op methodisch er
school genoot al snel bekendheid
ver buiten de parochiële grenzen,
zelfs tot in Tilburg Noord, Loon
op Zand, Kaatsheuvel en Rijen toe.
In het begin van de zeventiger jaren
werden voor ’t eerst jongens toegela
ten. In 1975 deed voor het laatst een
meisjesklas eindexamen. Van het
aantal jongens en meisjes dat werd
toegelaten tot de 4e klas slaagde ge
middeld 91
Rond 1975 brak het besef door dat het
I waar
iet.