Mee eens?”
Vbor ons is de Renault 18 GTS
méér dan n middenklasser”
5
van der Boom of Hoogendoom
L RENAULT 18
1
o
11
I
Ie
I
5
IÉ
li
Niet meer zo centraal, maar:
Opening
nieuwe
in
Datsun introduceert
hubo zaak
>45
,20
,00
,80
,25
Silvia»
j Tilburg
Tafel neemt nog steeds
een belangrijke plaats in
tijd vrij in de ruimte staan zodat u er
omheen kunt lopen en de vergroot-
baarheid van de bladen is beperkt. Een
rechthoekig model is wel niet zo knus,
~t wat moeilijker vooral als er aan
j lange kant drie stoelen staan,
m'>ar u kunt met zo’n tafel alle kanten
uh. Vrij in de ruimte, voor het raam of
tegen de wand en soms kan zo’n tafel
zelfs tegen de achterkant van een bank
of kast worden gezet, die d\
muur staan.
i 1980 pagina 22
Donderdag 7 februari 1980 pagina 23
DE TILBURGSE KOERIER
RS
rten KRALEN
0- en
ELIG.
216;
Tilburg,
elof
per-
zen-
rdring 84
43 12 74
NOLET
Vieux
ver-
zan-
gen.i
stelle
Hee.
poten,
ga aan
Renault 18 GTS elektrische zijruitbediening
vóór, de koplampwissers en de elektromagneti'
sche portiervergrendeling. Realiseert u zich
tenslotte dat het verbruik bij 90 km/u slechts
1 op 16,4 is en bij 120 km/u maar 1 op 12,2.
Van der Boom, Goirkestraat 25, 5046 GC Tilburg, Tel. 013-432113/Van der Boom, Beneluxstraat 8,5061 KE Oisterwijk, Tel. 04242-3905/
Hoogendoorn, Tilburg.seweg 111,5051 AC Goirle, Tel. 013-341261.
LEO
VAN IERSEL
Besterdpleln 3,
Tilburg
Tel. 426584
juitmotor r
,e Bluebird.
evolg is
Wat dacht u van een
proefrit? U bent welkom.
Of’t nu in de Renault
18 GTS is. Of in één
de andere Renaults 18.
Met plaatstalen versterking in de karrosserie.
U moet ook z’n bijzondere prestaties ’ns
leren kennen: z’n acceleratie, z’n extra-kracht
om even snel te passeren.
En let ’ns op de vele extra’s. Zoals bij de
itie ontwikkelt zich meer
:n het aantal hubo zaken
I en België neemt gestadig
irekend is de bedrijfs-
modern.
n diverse produkten toe
mogelijkheden voor het
ildoende
In de zaak zijn diverse produkt
gepast en de mogelijkheden v<
op maat laten zagen zijn vok
aanwezig.
irkelijk mooie tafel, dan
jammer om het
kleed aan het c
Specialisten in:
BANDEN (ook in de prijs)
ACCU’S (2 jaar schriftelijke garantie)
10.000 KM-BEURTEN
-p (elk merk auto)
DIVERSE AUTO-
■1^^ ACCESSOIRES
Bent u dat wel ’ns tegengekomen in één
auto: temperament, zuinigheid, komfort èn ’n
fraaie esthetische lijn. Voorwielaandrijving die
hem de bocht door trèkt. ’n Solide veiligheids'
kooi voor het geval-dat.
t fraaie
oog te
in. glas
ctisch, maar
fraai als
Garagebedrijven
Schlamann
vering van de «SILVIA». Hier te lande is dat een
i herkomst bestaat deze uitvoering al een aantal
upé op basis van de Violet.
sis en de spoorbreedte zijn precies gelijk, maar het
Een goede dealer
bij de prijs inbegrepen.
Speling, rond, fineer
Als Uw nieuwe tafel met vier gewone
poten na enige tijd beweging gaat ver
tonen, kijk dan eens aan de onderkant.
In elke hoek ziet u een moer. Draai de
moer een paar slagen aan en de tafel
staat er weer as een rots.Het hout
was dan iets gekrompen door de dr<
lucht van de verwarming en dan óp
staat de spelling. Worden tafels en
stoelen intensief gebruikt, kies dan
SI
it
H
(van klein tot
Vandaag wordt aan het Paletplein 31 te
Tilburg een schitterende en moderne
hubo maak-het-zelf zaak geopend.
Hout en plaatmaterialen, verf, beits,
lijmen, vulmiddelen, kitten en verfge-
reedschappen, ijzerwaren, hand- en
elektrisch gereedschap, elektra, kas
ten en bureaus, sanitair, wand weef
sel, hang- en sluitwerk, behang, de
unieke M3 en EL-4 doorbouwsys-
temen, kortom alles voor de doe-het-
zelver.
Willen de kinderen aan tafel spelen,
is bij en |eg er dan even een plastic kleedje op.
voeten yraag Ook even aan de verkoper of het
blad vlekvrij is afgewerkt. Er zijn wat
dit betreft erg kwetsbare, maar ook
heel goed beschermde bladen. Pas al
tijd op met bloempotten die kunnen
«doorzvéeten», asbakken die niet glad
ft aan de onderkant, hete glazen en
uiankjes met alcohol. Een enkele keer
ziet U tafels met marmeren bladen.
Er is een voortdurend groeiende be
langstelling voor maak-het-zelf pro
dukten. De tijd is praktisch voorbij,
dat voor elk klusje de hulp van een
vakman wordt ingeroepen. Ook grijpt
men nu sneller naar hamer en zaag om
meubels en dergelijke te vervaardigen.
Hubo zaken voorzien in een dergelijke
behoefte, aldus de heer P.J.W.P. Be-
rings, die deze zaak gaat exploiteren.
De heer Berings deelde ons meer we
tenswaardigheden mee. Bijvoorbeeld
dat bv Houthandel «Utrecht», opge
richt in 1933, uitgegroeid is tot de
grootste onderneming op het gebied
van maak-het-zelf produkten. HUBO,
hetgeen betekent Houthandel Utrecht
Bedrijven Organisatie, is niet alleen de
leverancier van hout en dergelijke,
maar adviseert de winkelier bij diens
totale bedrijfsvoering, zonder dat de
detaillist zijn zelfstandigheid behoeft
prijs te geven.
De organisat
dan gunstig er
in Nederland
toe. Vanzelfspr
voering uiterst i
Autobedrijven
IF.J. Aarts
StMN MlftenksUtton (2 - S ct korting)
Ak Qna/*ialicton in-
modellen waarvan de scherpe kanten B
van het hout flink zijn afgerond. Dit is
zeker nodig als het gaat om grenen
modellen. Ronde kanten beschadigen
lang niet zo gauw als scherpe.
Een gefineerd tafelblad gaat net zo
lang mee als een massief blad, maar
het is wel belangrijk dat de kanten met
een massief lijstje zijn afgewerkt. Dit
kost natuurlijk meer dan een strookje
iwars op de fineer, maar zo’n massieve rand kan
een stootje verdragen en laat zich ge
makkelijk bijwerken. Massieve ran
den zijn meestal iets afgerond, terwijl
de gefineerde kanten scherp zijn.
De fraaie, overzichtelijke ingerichte
hubo zaak, met een verkoopruimte
van ruim 180 m2, wordt volledig inge
nomen door een uitgebreid assorti
ment.
lifbla EVen °P,etten
Let vooral op het pla
waar- stoelen. Kunnen ze vlot i
m kan van de tafel worden gesc
>r een dit gepaard met stoten? 7
legger
handige steuntjes onder het blad ver
dwijnen, er royaal tegenaan komen of
net het scherpe kantje raken. Dit
laatste leidt heel vaak tot beschadigin-
er zijn ook tafels met leuke onder-
Si anders dan die vier traditionele
minstens 140cm en liever !80cm. Een L. ™na|a[(.| -|, v
i?,rk„iea* ~X^e.°' etten dat
nnt dit niet 8ebeurt- maar doe" aderen
ronde tafel, maar zo n model moet al- dat ook?BVindt U zo’n rustieke wan
gentafel aardig? U we&t xyel tafels met
zijschotten (wangen) aan de smalle zy”'
kanten. Ze voldoen goed, maar dan drar
moet het blad wel minstens 20 cm over
de wangen steken. Zo niet, dan kunt u
eigenlijk geen stoelen zetten aan de
smalle kanten van de tafel, wangenta
fels in rustiek eiken zijn gewoonlijk erg
zwaar. Soms zo zwaar dat er echt
spierkracht aan te pas moet komen om
de tafel te verzetten. Helemaal niet Het2
alsU feis,
beke
niet
kan heel i
Tenslotte
plaatsen. Zor
waar stoelen
ruimte vrij is.
Denk er dan wel aan dat marmer j
makkelijk vlekt en dat het in zo’n ge>
gaat om de kwaliteit van de laklat
waarmee het marmer is afgewet.
ïlaatsen van de
JcSTnXt «et mooie blad...
net stoten? Kiest u stoelen Hebt u een wer
;ers, kijk dan even of deze is het ei lijk
intjes onder het blad ver- hout door een
onttrekken. Hardplastic, corian,
of lineleum zijn erg prakt
doen nogal kil aan. Niets is zo
een houten blad.
Als een huisvrouw vroeger een kamer moest inrichten, keek ze eerst aandachtig
naar het plafond. Uit dat plafond kwamen twee draadjes te voorschijn. Daar kwam
de lamp te hangen en onder die lamp werd de grote tafel gezet. De rest van de
inrichting werd daarbij aangepast. Geen wonder dat de grote tafel in het verleden
een zeer belangrijk meubelstuk was. Er werd niet alleen gegeten aan die tafelmaar praat
's avonds groepeerde het gezin zich om dit meubel. Toen in de eerste jaren na de elke I
oorlog in bijna elk huis meer dan één gezin woonde, kwam men tot de ontdekking maar
dat die grote tafel met stoelen enorm veel ruimte vroeg. Iemand kwam op het idee uit. 3'
de tafel voor het raam of ergens tegen de wand te zetten. Dat veroorzaakte hier en tegen
daar veel weerstanden want de tafel hoorde netjes in het midden onder de lamp te zelfs
staan. Dat was immers de plek waar het gezinsleven z’n hoogtepunt bereikte...
Er is wat dit betreft erg veel veranderd
en de tafel heeft aan belangrijkheid
verloren. Toch is de grote tafel nog
steeds een bijzonder nuttig ding, ook
al heeft het wonen zich meer verspreid klein blad
over de beschikbare ruimte. Het door de le
bankstel staat bovenaan op ons ver-
vanglijstje, maar direct daarna komt
de eethoek, tegenwoordig eetgroep
genoemd.
Verschil in hoogte
Tafels lijken erg veel op elkaar. E.
rechthoekig of rond blad plus vier p-
ten of een kolom in het midden. 1
werkelijkheid zijn er grote verschilk
en dat begint al met de hoogte. In ons
land varieert de tafelhoogte van 75 tot
77 cm. In de Scandinavische landen is
72 cm normaal en elders zien we vi
schillen van 71 tot 78 cm. In de Set
dinavische landen is 72 cm normaal en
elders zien we verschillen van 71 tot 78
cm. De afstand tussen stoelzitting en
tafelhoogte moet 27 tot 30 cm bedra
gen. Als u een tafel kiest van fabriek A
en stoelen van fabriek B kan dit ver
schil op hoogte te klein of te groot zijn.
Gewoon even proberen of stoel en ta
fel bij elkaar passen en voor u prettig
zijn in gebruik.
Handig vergroten
De bladmaat wordt bepaald door het
aantal stoelen dat bij de tafel moet
kunnen staan. Een gangbare maat is
120 x 80 cm. Staat zo’n tafel vrij in de
ruimte dan kunt u er zes stoelen bij
zetten, maar als u voor zes personen
wilt dekken, komt u al snel bladruimte
te kort. Daarom zijn tafels met ver-
grootbare bladen zo handig.
Dit vergroten kan op verschillende
manieren. Het oudste is de kleptafel.
Er hangt dan aan een of beide smalle
kanten een draaibaar blad dat hori
zontaal kan worden gesteld. Een na
staan aan elke lange kant drie stoelen
dan is meer ruimte nodig. U moet er
Iroge namelijk van uitgaan dat de personen
ont- die in het midden zitten de stoelen vol
doende achteruit kunnen schuiven om
gemakkelijk aan en van tafel te gaan.
ge- Datsun is dezer dagen begonnen met de lever
=eval geheel nieuw model maar in het land van I
laag, jaren. Het is een fraai gelijnde 1800cc couj
erkt’ De afmetingen van het onderstel, de wielbasii
koetswerk is geheel afwijkend.
ir. De carrosserie oogt bijzonder fraai, niet in het minst als gevolg van de lang gestrekte lijn en
tzeltoe geldt ook voor neel veel ta- hct grote glasoppervlak. De Silvia heeft een grote achterklep en een in twee delen neerklap-
van kunststof. Hardplastic - beter [,are achterbank, zodat de bagagekapaciteit optimaal aan de wagenbezétting kan worden
cend als formica - kan krassen en is aangepast.
t bestand tegen hete pannen, maar
-?I erg goed tegen allerlei zuren.
no.wite nog een paar tips voor de
Zorg altijd dat aan de kanten
-i,n staan minstens
s, gerekend vanaf „vi wmu.
;n stoelen z“
van de tafel
riken zijn
>ms zo zwaar
■t aan te pas r
te verzetten.
erg, maar u moet dit wel weten
gewoon bent uw oude tafel met één
hand even te verschuiven.
deel is dat als de kleppen naar beneden?
hangen u daar niet kunt zitten,
bekend zijn de tafels met schui
den. Aan beide kanten kan dan een
li.d wonjen uitgetrokken w^^r.
Mv lengte met zeker 80 cm
worden vergroot. Handig voor een <htgepaar<
feestelijk etentje, omvangrijk naai- eJ
werk, het uitleggen van een spoorbaan
en met een beetje goede wil voor een
partijtje tafeltennis.
rikaar. Een Rond is gezellig
-po-
i. In
len
De prestaties van de Silvia zijn zeer akseptabel, hoewel de inspuitmotor niet zoveel meer
vermogen levert dan de evengrote motor met carburators uit de Bluebird. De trekkracht
onderin is niet imponerend, hetgeen echter in eerste instantie een gevolg is van de relatief lage
11 Qe *^nlen motortoerentallen. Dit laatste heeft echter een gunstig effekt op het brandstofverbruik, dat
ens 100 cm geziende prestaties (topsnelheid 171 km/u.; acceleratie 0.100 12.8 sec. len afmetingen vande
laf het blad. wagen tamelijk bescheiden is.
De rijeigenschappen zijn zeer akseptabel. De wagen loopt goed rechtuit, althans op goede
wegen. Dan is ook het feit dat de besturing bij hoge snelheden wat vaag is, niet bezwaarlijk.
Maar op slechte wegen is de besturing wat onrustig. De afwerking van de wagen is goed
verzorgd, de uitmonstering is veel omvattend. De aanschaffingsprijs van f 21.300,- is zeer
reëel. Voor automatische transmissie geldt een bescheiden meerprijs van slechts f 450,-.
De grote onderhoudsbeurten van de Silvia liggen net als van alle andere nieuwe Datsun-typen
om de 20.000 km.
van