Mee eens?” Vbor ons is de Renault 18 GTS méér dan n middenklasser” 5 van der Boom of Hoogendoom L RENAULT 18 1 o 11 I Ie I 5 IÉ li Niet meer zo centraal, maar: Opening nieuwe in Datsun introduceert hubo zaak >45 ,20 ,00 ,80 ,25 Silvia» j Tilburg Tafel neemt nog steeds een belangrijke plaats in tijd vrij in de ruimte staan zodat u er omheen kunt lopen en de vergroot- baarheid van de bladen is beperkt. Een rechthoekig model is wel niet zo knus, ~t wat moeilijker vooral als er aan j lange kant drie stoelen staan, m'>ar u kunt met zo’n tafel alle kanten uh. Vrij in de ruimte, voor het raam of tegen de wand en soms kan zo’n tafel zelfs tegen de achterkant van een bank of kast worden gezet, die d\ muur staan. i 1980 pagina 22 Donderdag 7 februari 1980 pagina 23 DE TILBURGSE KOERIER RS rten KRALEN 0- en ELIG. 216; Tilburg, elof per- zen- rdring 84 43 12 74 NOLET Vieux ver- zan- gen.i stelle Hee. poten, ga aan Renault 18 GTS elektrische zijruitbediening vóór, de koplampwissers en de elektromagneti' sche portiervergrendeling. Realiseert u zich tenslotte dat het verbruik bij 90 km/u slechts 1 op 16,4 is en bij 120 km/u maar 1 op 12,2. Van der Boom, Goirkestraat 25, 5046 GC Tilburg, Tel. 013-432113/Van der Boom, Beneluxstraat 8,5061 KE Oisterwijk, Tel. 04242-3905/ Hoogendoorn, Tilburg.seweg 111,5051 AC Goirle, Tel. 013-341261. LEO VAN IERSEL Besterdpleln 3, Tilburg Tel. 426584 juitmotor r ,e Bluebird. evolg is Wat dacht u van een proefrit? U bent welkom. Of’t nu in de Renault 18 GTS is. Of in één de andere Renaults 18. Met plaatstalen versterking in de karrosserie. U moet ook z’n bijzondere prestaties ’ns leren kennen: z’n acceleratie, z’n extra-kracht om even snel te passeren. En let ’ns op de vele extra’s. Zoals bij de itie ontwikkelt zich meer :n het aantal hubo zaken I en België neemt gestadig irekend is de bedrijfs- modern. n diverse produkten toe mogelijkheden voor het ildoende In de zaak zijn diverse produkt gepast en de mogelijkheden v< op maat laten zagen zijn vok aanwezig. irkelijk mooie tafel, dan jammer om het kleed aan het c Specialisten in: BANDEN (ook in de prijs) ACCU’S (2 jaar schriftelijke garantie) 10.000 KM-BEURTEN -p (elk merk auto) DIVERSE AUTO- ■1^^ ACCESSOIRES Bent u dat wel ’ns tegengekomen in één auto: temperament, zuinigheid, komfort èn ’n fraaie esthetische lijn. Voorwielaandrijving die hem de bocht door trèkt. ’n Solide veiligheids' kooi voor het geval-dat. t fraaie oog te in. glas ctisch, maar fraai als Garagebedrijven Schlamann vering van de «SILVIA». Hier te lande is dat een i herkomst bestaat deze uitvoering al een aantal upé op basis van de Violet. sis en de spoorbreedte zijn precies gelijk, maar het Een goede dealer bij de prijs inbegrepen. Speling, rond, fineer Als Uw nieuwe tafel met vier gewone poten na enige tijd beweging gaat ver tonen, kijk dan eens aan de onderkant. In elke hoek ziet u een moer. Draai de moer een paar slagen aan en de tafel staat er weer as een rots.Het hout was dan iets gekrompen door de dr< lucht van de verwarming en dan óp staat de spelling. Worden tafels en stoelen intensief gebruikt, kies dan SI it H (van klein tot Vandaag wordt aan het Paletplein 31 te Tilburg een schitterende en moderne hubo maak-het-zelf zaak geopend. Hout en plaatmaterialen, verf, beits, lijmen, vulmiddelen, kitten en verfge- reedschappen, ijzerwaren, hand- en elektrisch gereedschap, elektra, kas ten en bureaus, sanitair, wand weef sel, hang- en sluitwerk, behang, de unieke M3 en EL-4 doorbouwsys- temen, kortom alles voor de doe-het- zelver. Willen de kinderen aan tafel spelen, is bij en |eg er dan even een plastic kleedje op. voeten yraag Ook even aan de verkoper of het blad vlekvrij is afgewerkt. Er zijn wat dit betreft erg kwetsbare, maar ook heel goed beschermde bladen. Pas al tijd op met bloempotten die kunnen «doorzvéeten», asbakken die niet glad ft aan de onderkant, hete glazen en uiankjes met alcohol. Een enkele keer ziet U tafels met marmeren bladen. Er is een voortdurend groeiende be langstelling voor maak-het-zelf pro dukten. De tijd is praktisch voorbij, dat voor elk klusje de hulp van een vakman wordt ingeroepen. Ook grijpt men nu sneller naar hamer en zaag om meubels en dergelijke te vervaardigen. Hubo zaken voorzien in een dergelijke behoefte, aldus de heer P.J.W.P. Be- rings, die deze zaak gaat exploiteren. De heer Berings deelde ons meer we tenswaardigheden mee. Bijvoorbeeld dat bv Houthandel «Utrecht», opge richt in 1933, uitgegroeid is tot de grootste onderneming op het gebied van maak-het-zelf produkten. HUBO, hetgeen betekent Houthandel Utrecht Bedrijven Organisatie, is niet alleen de leverancier van hout en dergelijke, maar adviseert de winkelier bij diens totale bedrijfsvoering, zonder dat de detaillist zijn zelfstandigheid behoeft prijs te geven. De organisat dan gunstig er in Nederland toe. Vanzelfspr voering uiterst i Autobedrijven IF.J. Aarts StMN MlftenksUtton (2 - S ct korting) Ak Qna/*ialicton in- modellen waarvan de scherpe kanten B van het hout flink zijn afgerond. Dit is zeker nodig als het gaat om grenen modellen. Ronde kanten beschadigen lang niet zo gauw als scherpe. Een gefineerd tafelblad gaat net zo lang mee als een massief blad, maar het is wel belangrijk dat de kanten met een massief lijstje zijn afgewerkt. Dit kost natuurlijk meer dan een strookje iwars op de fineer, maar zo’n massieve rand kan een stootje verdragen en laat zich ge makkelijk bijwerken. Massieve ran den zijn meestal iets afgerond, terwijl de gefineerde kanten scherp zijn. De fraaie, overzichtelijke ingerichte hubo zaak, met een verkoopruimte van ruim 180 m2, wordt volledig inge nomen door een uitgebreid assorti ment. lifbla EVen °P,etten Let vooral op het pla waar- stoelen. Kunnen ze vlot i m kan van de tafel worden gesc >r een dit gepaard met stoten? 7 legger handige steuntjes onder het blad ver dwijnen, er royaal tegenaan komen of net het scherpe kantje raken. Dit laatste leidt heel vaak tot beschadigin- er zijn ook tafels met leuke onder- Si anders dan die vier traditionele minstens 140cm en liever !80cm. Een L. ™na|a[(.| -|, v i?,rk„iea* ~X^e.°' etten dat nnt dit niet 8ebeurt- maar doe" aderen ronde tafel, maar zo n model moet al- dat ook?BVindt U zo’n rustieke wan gentafel aardig? U we&t xyel tafels met zijschotten (wangen) aan de smalle zy”' kanten. Ze voldoen goed, maar dan drar moet het blad wel minstens 20 cm over de wangen steken. Zo niet, dan kunt u eigenlijk geen stoelen zetten aan de smalle kanten van de tafel, wangenta fels in rustiek eiken zijn gewoonlijk erg zwaar. Soms zo zwaar dat er echt spierkracht aan te pas moet komen om de tafel te verzetten. Helemaal niet Het2 alsU feis, beke niet kan heel i Tenslotte plaatsen. Zor waar stoelen ruimte vrij is. Denk er dan wel aan dat marmer j makkelijk vlekt en dat het in zo’n ge> gaat om de kwaliteit van de laklat waarmee het marmer is afgewet. ïlaatsen van de JcSTnXt «et mooie blad... net stoten? Kiest u stoelen Hebt u een wer ;ers, kijk dan even of deze is het ei lijk intjes onder het blad ver- hout door een onttrekken. Hardplastic, corian, of lineleum zijn erg prakt doen nogal kil aan. Niets is zo een houten blad. Als een huisvrouw vroeger een kamer moest inrichten, keek ze eerst aandachtig naar het plafond. Uit dat plafond kwamen twee draadjes te voorschijn. Daar kwam de lamp te hangen en onder die lamp werd de grote tafel gezet. De rest van de inrichting werd daarbij aangepast. Geen wonder dat de grote tafel in het verleden een zeer belangrijk meubelstuk was. Er werd niet alleen gegeten aan die tafelmaar praat 's avonds groepeerde het gezin zich om dit meubel. Toen in de eerste jaren na de elke I oorlog in bijna elk huis meer dan één gezin woonde, kwam men tot de ontdekking maar dat die grote tafel met stoelen enorm veel ruimte vroeg. Iemand kwam op het idee uit. 3' de tafel voor het raam of ergens tegen de wand te zetten. Dat veroorzaakte hier en tegen daar veel weerstanden want de tafel hoorde netjes in het midden onder de lamp te zelfs staan. Dat was immers de plek waar het gezinsleven z’n hoogtepunt bereikte... Er is wat dit betreft erg veel veranderd en de tafel heeft aan belangrijkheid verloren. Toch is de grote tafel nog steeds een bijzonder nuttig ding, ook al heeft het wonen zich meer verspreid klein blad over de beschikbare ruimte. Het door de le bankstel staat bovenaan op ons ver- vanglijstje, maar direct daarna komt de eethoek, tegenwoordig eetgroep genoemd. Verschil in hoogte Tafels lijken erg veel op elkaar. E. rechthoekig of rond blad plus vier p- ten of een kolom in het midden. 1 werkelijkheid zijn er grote verschilk en dat begint al met de hoogte. In ons land varieert de tafelhoogte van 75 tot 77 cm. In de Scandinavische landen is 72 cm normaal en elders zien we vi schillen van 71 tot 78 cm. In de Set dinavische landen is 72 cm normaal en elders zien we verschillen van 71 tot 78 cm. De afstand tussen stoelzitting en tafelhoogte moet 27 tot 30 cm bedra gen. Als u een tafel kiest van fabriek A en stoelen van fabriek B kan dit ver schil op hoogte te klein of te groot zijn. Gewoon even proberen of stoel en ta fel bij elkaar passen en voor u prettig zijn in gebruik. Handig vergroten De bladmaat wordt bepaald door het aantal stoelen dat bij de tafel moet kunnen staan. Een gangbare maat is 120 x 80 cm. Staat zo’n tafel vrij in de ruimte dan kunt u er zes stoelen bij zetten, maar als u voor zes personen wilt dekken, komt u al snel bladruimte te kort. Daarom zijn tafels met ver- grootbare bladen zo handig. Dit vergroten kan op verschillende manieren. Het oudste is de kleptafel. Er hangt dan aan een of beide smalle kanten een draaibaar blad dat hori zontaal kan worden gesteld. Een na staan aan elke lange kant drie stoelen dan is meer ruimte nodig. U moet er Iroge namelijk van uitgaan dat de personen ont- die in het midden zitten de stoelen vol doende achteruit kunnen schuiven om gemakkelijk aan en van tafel te gaan. ge- Datsun is dezer dagen begonnen met de lever =eval geheel nieuw model maar in het land van I laag, jaren. Het is een fraai gelijnde 1800cc couj erkt’ De afmetingen van het onderstel, de wielbasii koetswerk is geheel afwijkend. ir. De carrosserie oogt bijzonder fraai, niet in het minst als gevolg van de lang gestrekte lijn en tzeltoe geldt ook voor neel veel ta- hct grote glasoppervlak. De Silvia heeft een grote achterklep en een in twee delen neerklap- van kunststof. Hardplastic - beter [,are achterbank, zodat de bagagekapaciteit optimaal aan de wagenbezétting kan worden cend als formica - kan krassen en is aangepast. t bestand tegen hete pannen, maar -?I erg goed tegen allerlei zuren. no.wite nog een paar tips voor de Zorg altijd dat aan de kanten -i,n staan minstens s, gerekend vanaf „vi wmu. ;n stoelen z“ van de tafel riken zijn >ms zo zwaar ■t aan te pas r te verzetten. erg, maar u moet dit wel weten gewoon bent uw oude tafel met één hand even te verschuiven. deel is dat als de kleppen naar beneden? hangen u daar niet kunt zitten, bekend zijn de tafels met schui den. Aan beide kanten kan dan een li.d wonjen uitgetrokken w^^r. Mv lengte met zeker 80 cm worden vergroot. Handig voor een <htgepaar< feestelijk etentje, omvangrijk naai- eJ werk, het uitleggen van een spoorbaan en met een beetje goede wil voor een partijtje tafeltennis. rikaar. Een Rond is gezellig -po- i. In len De prestaties van de Silvia zijn zeer akseptabel, hoewel de inspuitmotor niet zoveel meer vermogen levert dan de evengrote motor met carburators uit de Bluebird. De trekkracht onderin is niet imponerend, hetgeen echter in eerste instantie een gevolg is van de relatief lage 11 Qe *^nlen motortoerentallen. Dit laatste heeft echter een gunstig effekt op het brandstofverbruik, dat ens 100 cm geziende prestaties (topsnelheid 171 km/u.; acceleratie 0.100 12.8 sec. len afmetingen vande laf het blad. wagen tamelijk bescheiden is. De rijeigenschappen zijn zeer akseptabel. De wagen loopt goed rechtuit, althans op goede wegen. Dan is ook het feit dat de besturing bij hoge snelheden wat vaag is, niet bezwaarlijk. Maar op slechte wegen is de besturing wat onrustig. De afwerking van de wagen is goed verzorgd, de uitmonstering is veel omvattend. De aanschaffingsprijs van f 21.300,- is zeer reëel. Voor automatische transmissie geldt een bescheiden meerprijs van slechts f 450,-. De grote onderhoudsbeurten van de Silvia liggen net als van alle andere nieuwe Datsun-typen om de 20.000 km. van

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1980 | | pagina 23