J
zen-
M 1
STADSE-
SCHOUWBURG
order
(radio
itser
=X3S=£ gSS-SJC SfessS
bezetting. De Club is door sterk spel twijfel aan. Het is de enige zekerheid Stadsschouwburg georganiseerd wordt,
Vader Abraham presenteert
li grote karnavalshow
trum.
Brabants Orkest
o.l.v. Ernest Bour
DANSSCHOOL BOUTKAN
Film en toneel van het
Werktheater in
Kultureel Sentrum
en de Studio-zaal
T oneel-op-toneel
door Grifteater
'fyebers
Musical «De club»
*050
INSCHRIJVING
DE TILBURGSE KOERIER
Donderdag 31 januari 1980 pagina 13
)urga
ilbu
Karnaval s bal
Reger-trio viert 10-jarig jubileum
Haagse Comedie speelt «Bedrog»
om
errit
Jazz-konsert door het
Gijs Hendriks- kwartet
met als gast Joe Diorio
maakt
dagen.
'ORBEHOUDEN
5
1et FM en MG
mtvangst.
1T
ERWIJK
SSKWQJK]
een
15
Door
spel i
raktf
Toes
ets,
op, LED-indikatie
angst radio en
>-
Kom kijken bij
Juwelier - Horloger
^Schouwburgring 27, Tilburg^
De bekende Duitse zanger Dennie
Christian vormt de hoofdattraktie van
grote karnavalshow, die op vrijdag
februari in de schouwburgzaal
georganiseerd wordt door het Til
L..taterburo René Frijsters.
gevoelens te leren
dachten te verhelde
Zoals de stukken
seerd bleven en de i
zo i
luari 1980 pagina 12 I
meer naar
r maken zij grappen over
thuis en hun vriendin om
hoek. Het verrassende in deze show
is, dat alle mannenrollen inklusief het
bedienend personeel, gespeeld wor-
hier
slijk-
gedra-
een iets ver-
andnemende fo SchOUWDUrggaleriei
is aangrijpend
J an Hooimeijer met Xt
schilderijen over
het thema «Theater»
.wop voor deze avond start
en 2 februari a.s. aan de
de Stadsschouwburg om
taalvlechtwerk zorgt voor momenten c
van te smullen». De vertaling is van Ger
Kouwenaar.
irg te zien zal Kaartverkoop
tellen, dat hij ])e kaartverkoop
zijn schlagers zaterdagmorgen
Slorken en kassa van de
11.00 uur.
VOORJAARSCURSUS
Clubs voor: kinderen (7 tot 11 jaar) - tieners -
twens - gehuwden
Inschrijven dagelijks 5-8 uur, tel. 425020
Korvelseweg 117A, Tilburg (door de poort)
Aanvang cursus begin februari.
Inschrijvingen lessen Boerderij Denissen Berkel-Enschot en Udenhout.
en zijr.
rensen
.1 met
e gaan. Wat bete
kent ziek zijn en dood gaan voor de
patiënt, voor de familie, voor artsen en
verplegenden? Moet je het eerst van
heel dichtbij meemaken om je eigen
ut«t zijn
weten te
Hing werken mee:
11, Anne Haet
:nny Arean,
-i Matjes Bt
ig: Henk van
bewerking:
Video-situatie
Zaterdag 2 februari om 20.30 uur vindt in
het Kultureel Sentrum een white-bird video-
situatie plaats in het kader van de reeks
performances met medewerking van Else
Madelon Hooykaas en Elsa Stansfield.
Ditmaal geen performance, maar een vi
deo-situatie die wel geplaatst is in het kader
van de reeks performances omdat de uit
voerenden, Else Madelon Hooykaas en
Elsa Stansfield beeldend kunstenaressen
zijn.
Deze video-situatie maakt gebruik van ge
luid, video en licht. Waarneming maakt een
belangrijk deel uit van dit werkstuk, dat
speelt met de afwisselende relaties tussen
beeld en geluid. Het video-beeld is zeer
lichtgevoelig en dit aspect wordt in dit pro
ject gebruikt. Tijdens deze installatie zul
len bepaalde grenzen tussen licht en don
ker, geluid en stilte worden onderzocht.
Het publiek is betrokken in het geheel, als
het beweegt in de ruimte, waarin verschil
lende standpunten en niveaus van inter
pretatie zich, voord
;chts speelt de opzichter
die vroeger arbeider ge-
een positie tussen
sel inneemt.
/raag of werkloos-
is omdat mensen
meer be-
een nadeel
;r uitmaken
Op vrijdag 8 februari om 22.30 uur speelt in speels gehanteerd assortiment aan muzi-
de Studio-zaal het Gijs Hendriks Kwartet kale ideeën en invallen».
in de volgende bezetting Gijs Hendriks Plaatsverkoop start op vrijdag 1 februari,
(saxen), als speciale gast Joe Diorio (gi
taar), Bert van Elk (bas) en Michael Baird
(drums). Het optreden maakt deel uit van
een toernee van twaalf dagen.
kennen en je ge-
Werktheater met een produktie dachten te verhelderen.
I homofilie. Het hallucinerende Zoals de stukken altijd geïmprovi-
- lyperrea- seerd bleven en de teksten nooit vast-
theid van lagen, zo is ook voor de film niet ge-
elijk werkt met een vast draaiboek. Deze
J film is op 6 februari om 19.30 en 2
uur te zien in het Kultureel Sentrum.
i «De Club» is een
ing van de schrijfster Eve MerriamZij
is afkomstig uit de Verenigde Staten
en heeft tal van boeken geschreven,
waaronder ook kinderboeken.
Op vrijdag 8, zaterdag 9 en zondag 10
februari is «De Club» in de Tilburgse
Stadsschouwburg te zien in een regie r
van Johan Greter. De musical vindt voering is een kapitaal
plaats in een herensociëteit rond 1900, geworden dank zij de
i een tijd waarin het mannelijk chauvi- inspanning van de hele
nisme hoogtij viert. Dames worden bezetting. De Club is do
i daar absoluut niet toegelaten, al be- aantrekkelijk, werkelijk
I palen ze wel de gedachten en gesprek- blazen. De combinatie
ken. Wat gebeurt er zoal in die heren- humor, van zang en dans is af.
sociëteit? De heren brengen daar een seur Johan Greter heeft zijn mannen
I deel van hun ontspanning door, zoals tot echt samenspel weten te brengen.
een praatje maken, roken, drinken en Aan deze voorstelli-
eventueel blijven ze een nacht over, Adèle Bloemendaal,
I als ze hun vrouw niet willen zien of Els van Rooden, Jenny Arei
j niet meer naar huis kunnen. Onder el- Alberts, Jes Vriens en Marje
kaar maken zij grappen over hun Muzikale leiding: Henk
vrouw thuis en hun vriendin om de Vertaling en
Heinen.
Plaatsverkoop i
stellingen start
20.30 uur komt het
kaniek naar het Kultureel
hun nieuwe produktie
Na afloop van deze show die inmiddels
tot de goede tradities van de
schouwburg is gaan behoren, zal er in
de foyer een groot karnavalbal
plaatsvinden. Aan deze show wordt
meegewerkt door Vader Abraham.
de presentatie van dit pro-
heeft Vader Abraham ook
i groot aandeel in het muzikale
Hij zal al zijn bekende kar-
lagers zingen, waaronder na-
de allernieuwste An me
Imca Marina de gezellige
zangeres, die al haar bekende liedjes
zingt, en natuurlijk haar laatste nieuw
zwart
«De Kermisklanten, het meest suk-
sesvolle akkordeon-duo van Neder
land, België en Duitsland. Jan Boeze
roen (bekend van De Fles Oei
Oei en Trek eens aan de bel De
Piraten (tophits Aioha, mijn bruine
madonna en Heimwee naar Ma
rokko Jules Kabas (deze uitermate
grappige Belg steelt de how met liedjes,
babbeltjes en grapjes. Hij komt uit
Arendonk (B.) en treedt voor het eerst
in Tilburg op). Vader Abraham en de
Sonny Boys (en onverwoestbaar Bel
gisch orkest). Over Dennie Christian,
die voor het eerst in Tilburg
zijn, kunnen we nog vertell
vooral bekend werd door
Marsupilami «De 1
Rosamunde
TAM KONIJN
bereid op grootmoederswip
en vele andere specialiteit^
Restaurant
ALBERTVILLE
Alphensebaan 14, CHAAM. Tel. 01619-1586
Keuken open van 12 tot 21 uur
Tijdig reserveren gewenst
Dat het Kultureel Sentrum en de Stadsschouwburg regelmatig samenwerken is
geen geheim en overigens ook een goede zaak. Gezamenlijk hebben schouwburg en
Kultureel Sentrum er nu voor gezorgd dat er de komende week maar liefst drie
verschillende produkties van het Werktheater in Tilburg te zien zijn. Op dinsdag 5
februari om 20.30 uur in de Studio-zaal de produktie «Etiketten plakken» over het
thema werkloosheid. Op woensdag 6 februari om 19.30 uur en 22.00 uur de film
«Opname» over ziek zijn en dood gaan in het Kultureel Sentrum. De derde
produktie van het Werktheater in Tilburg is de produktie «Zus of zo» over
homofilie, die op vrijdag 8 februari om 20.30 uur in het Kultureel Sentrum zal
plaatsvinden. Hieronder treft U informatie aan over de drie produkties.
pende band van een bierfabriek. In de
pro- laatste scène is Ben een redelijk ge-
mate lukkige werkloze, terwijl Harry thuis
mokkend stofzuigt omdat zijn vrouw
ontslagen is.
Frits Lambrec1
Vermeulen, dL
weest is, maar nu e
direktie en personee
Centraal staat de vraag of werkloos
heid een voordeel is omdat
dan geen geestdodend werk r
;ven te doen of dat het e
imdat ze geen deel meer
het produktieproces.
«Zus of zo»
rond homofilie. Het hallucim
van het Werktheater is zijn hyi
lisme, zijn fotografische exakth,
een ongehoorde kwaliteit en tegel..,.,
even sterk misleidend als een goede
foto.
Theater en werkelijkheid zijn hier
doodgewoon één, maar die werkelijk
heid is op zo’n subtiele manier gedra
matiseerd, dat je e—
vreemdende en afstanc
to-effect krijgt: het is aangi.jr
echt, maar je blijft een passieve toe
schouwer, een soort begluurder van
een intelligent veralgemeende wer
kelijkheid.
Poppentheater Jodokus
met jeugdvoorstelling
«Kruidje roer me niet»
Poppentheater Jodokus is een eenmans reizend theater. Ruud Ringers, die de hand- en
stokpoppen bespeelt, kreeg een opleiding tot beeldhouwer aan de akademie in Breda.
Daarnaast heeft hij zich beziggehouden met het schrijven van strips voor Pep, Sjors en
"-bbedoes.
/erder heeft hij les gegeven in tekenen en spel op een school in Dordrecht. Vanuit deze drie
kreativiteiten is hij in het poppenspel verzeild geraakt. Op woensdag 6 februari speelt
poppentheater Jodokus in de Studio-zaal van de Stadsschouwburg het spelK ruidje roer me
niet Het verhaal gaat over Kortjakje, die toch al een beetje ziek is en nu ook nog haar boek
vol zilverwerk in zee ziet verdwijnen. Berend Botje gaat ondanks de waarschuwingen van de
mosselman het boek achterna. Hij belandt op het eiland Bibelbons, juist waar Kruidje roer
me niet» woont. Zij is geen gemakkelijke tante, dat kan ik je wel zeggen. Maar als alle
kinderen een beetje willen helpen komt alles toch weer goed en óók met Kortjakje. (5 t/m 10
jaar).
Het Brabants Orkest speelt op donderdag 7
februari om 20.15 uur onder leiding van
gastdirigent Emest Bour in de Stads
schouwburg. Als solist speelt in dit konsert
de hoornist Vicente Zarzo. Op het pro
gramma staan «Ad Marginem» van
Raxach m.m.v. Het Reger Trio. «Eerste
Hoornkonsert KV 412» van Mozart, «Eerste
Hoornkonsert» van Richard Strauss en
symphonie Mathis der Maler» van Hin
demith.
Het programma draagt een Spaans tintje.
Ernest Bour opent met Het Brabants Or
kest een werk van een in Nederland ver
blijvende Spanjaard Enrique Raxach. Zijn
al eerder uitgevoerde werk «Ad Mar
ginem», dat hij opdroeg aan het toen vijf
jarige Reger Trio, zal hij thans met Het
Brabants Orkest uitvoeren. Het is een or
kestwerk, waarin de drie solo-instrumen-
ten, fluit, fiool en altviool, een «bevoor
rechte» positie bekleden. Zelf heeft
Raxach in een voorwoord bij dit werk zijn
excuses gemaakt voor de waanzinnige
technische moeilijkheden, waarmee de in
strumentalisten worden gekonfronteerd.
De bezetting van het Reger Trio is als
volgt Lucius Voorhorst (fluit), Dusan
Karpisek (viool) en John Sekreve (alt
viool). Ook voor de pauze speelt de tweede
Spanjaard, de briljante hoornist Vicento
Zarzo, een tweedelig konsert van Mozart.
Na de pauze speelt Zarzo het zeer moeilijke
Eerste Hoornkonsert van Richard Strauss.
Daar de vader van Richard Strauss hoor
nist was bij de Hofopera te München, was
ook Strauss zeer vertrouwd met dit instru
ment. Tot slot één der bekendste wer
van Paul Hindemith «Mathis der Maler».
Hindemith was op zijn 13e jaar al violist en
speelde om geld te verdienen in bioscopen
en operette-orkestjes. Ijier betaalde hij zijn
Tentoonstelling Mimetheater
kunstaankopen Mekaniek
Kultureel Sentrum Vierkantier
Ter uitbreiding van de kollektie van de Donderdag 7 feburari 2
Kunstuitleen van het Kultureel Sentrum is mimetheater Mekaniek
een open inzending van kunstwerken van Sentrum met hun i
beroeps’beètelende'kunstenaars mogelijk «Vierkantier».
gemaakt. Drie spelers op zoek naar evenwicht. Dat is
Dit heeft er toe geleid dat door 129 kun- z° ongeveer de inhoud van deze produktie
stenaars in totaal 417 kunstwerken met een van Mekaniek. De titel «Vierkantier» ver-
gezamenlijke waarde van ca. f313.000,— wijst hierbij naar het grote vierkant, vier bij
werden ingeleverd. vier meter, dat dient als speelvlak voor de
Een uit deskundigen bestaande selektie- mimespelers Fransjoris de Graaf, Joep
kommissie heeft vervolgens uit de inge- Hoedjes en Anke Pluim. Deze hebben
zonden werken een keuze gemaakt, waar- hiermee nauwelijks vaste grond onder de
bij naast de beoordeling op kwaliteit en re- voeten want het vierkant rust op de platte
a.i;;vh.;a mn.i.a in kant van een balsegment waarvan ’t bolle
-k over de zaalvloer kan bewegen.
nci vierkant is dus draaibaar, zowel om
vertikale as als ook om een horizontale,
-door een helling kan ontstaan, terwijl
het geheel voortdurend in wankel even
wicht verkeert. De positie van de spelers
bepaalt namelijk het zwaartepunt van het
object, dat in beweging kan komen bij
iedere beweging van de spelers. In
«Vierkantier» moeten de spelers hun bewe
gingsspel dan ook steeds aanpassen aan de
helling van de vloer en verder moeten ze
st het vibreren, wippen,
Jen of deinen van het speelvlak.
>r de uiterste concentratie krijgt hun
1 een geladenheid die het boeiende ka
der van deze voorstelling versterkt,
■egang is gratis.
Sinds 1975 houdt de groep «Grifteater» zich met bewegingstheater bezig. Een theatervorm
,r‘ waarmee de groep al de nodige suksessen behaalde. Op dinsdag 5 februari komt de nieuwste
as produktie van de groep «Vertrek» als toneel-op-toneel-produktie in de Stadsschouwburg
istru- Tilburg. Spelers en publiek bevinden zich op het toneel van de schouwburgzaal. De voorstel-
ïrken ling begint om 20.30 uur, de toegang is gratis en het publiek kan gebruik maken van de
artiesteningang aan het Louis Bouwmeesterplein 1. Voor de eerste keer zijn de basis-ideeën
voor een nieuwe voorstelling niet door de leden van de groep aangebracht. Uitgangspunt voor
«Vertrek» vormde de mimografie die beeldend kunstenares Marianne van Hooff in opdracht
van de gemeente Amsterdam heeft geschreven. Zoals steeds in een Grifteaterproduktie is de
inhoud van het stuk moeilijk te omschrijven. Tijden, plaatsen en gebeurtenissen lopen bij de
personages en in de scènes door elkaar. Het is ook niet de bedoeling een na te vertellen verhaal
te spelen. Verdubbeling en cirkelgang spelen in dit stuk op vele manieren een rol.
Etiketten plakken
«Etiketten plakken» is een p™-
gramma over werkloosheid en de ma„
waarin het zonder werk zijn ingrijpt in
het persoonlijk leven. Aan de voor
stelling wordt meegewerkt door Rense
Royaards, Helmert Woudenberg,
Olga Zuiderhoeken Frits Lambrechts.
In dit stuk laat Werktheater zien wat er
verandert in de relatie tussen Ben en
Harry na het ontslag van Ben en de
veranderingen in het huwelijk van c
Harry en Anna, nadat ook Harry is hoev
ontslagen. In de eerste scène werken is, Or
Ben en Harry naast elkaar aan de lo- van 1
muziekstudie mee. Later is hij altist ge
worden in het toen beroemde Amar-
kwartet, zijn meeste komposities heeft hij
geschreven in treinen en hotelkamers tij
dens de vele tournees. «Mathis der Maler»
bestaat uit episoden uit een opera over de
16e eeuwse schilder Matthias Grünewald.
«Bedrog» is een nieuw stuk van Harold
I Pinter, dat op woensdag 6 februari in de
Stadsschouwburg te zien is. De regie is in
i handen van Jo Dua. In de hoofdrollen spe
len: Anne-Wil Blankers, Kees Coolen en
I Guido de Moor. Het is een lichtvoetige
I komedie met als onderwerp de
driehoeksverhouding, bestaande uit twee
vrienden en ’n vrouw. Met één van hen is
zij getrouwd en met de ander heeft zij een
I liefdesrelatie. De verhouding en het huwe-
lijk houden tien jaar stand. Pinter heeft de
chronologie omgedraaid. Dit stuk begint
met een onafwendbaar einde een schit-
I terend geschreven uiterst weemoedige
scène in een kroeg waar Jerry en Emma
elkaar nog eenmaal treffenen volgen dan
I de weg terug naar het begin: Jerry’s dron
ken ontboezemingen aan het adres van de
I vrouw van zijn vriend. Ko van Leeuwen
I schrijft over dit stuk in het Haarlems Dag-
I blad: «Voor het eerst is Pinter zonder om-
wegen helder in een stuk» en Pinters
In Nederland was de gitarist Joe Diorio een
volslagen onbekende totdat hij op het La
ren Jazz Festival 1977 optrad met de groep
van Ira Sullivan. Dit konsert, dat vreemd
genoeg maar weinig aandacht kreeg in de
pers, was van een uitzonderlijk hoog ge
halte.
Jazz-recensent Gij Tra schrijft over Robl
Diorio «Ik herinner me Diorio van dat yerd
konsert als iemand bij wie uit alles een van
oorsprong Zuideuropese afkomst sprak
klein, gedrongen, een beetje lijkend op
Charles Aznavour. En op de eerste plaats
als een muzikant die gitaar speelde zoals je
zelden hoort. Perfekt van timing, soepel en
ontspannen, met een buitengewone be
heersing van dit lastige instrument en een
toe geleid dat door
□taal 417 kunstwerker
waarde van ca. f 3i
--rd. vier i
igen bestaande selektie- mimes]
■WH vervolgens uit de inge- Hoedje
een keuze gemaakt, waar- hierme
bij naast de beoordeling op kwaliteit en re- voeten wai
delijkheid van prijs tevens een variëteit in kant van e
gebezigde technieken in beschouwing werd oppervlak
genomen. Het vierka
Het advies van de sektie-kommissie is on- een vei
gewijzigd overgenomen, wat inhoudt dat in waarde
totaal 79 kunstwerken met een totale
waarde van f 55.176,werden aange
kocht.
Van de aangekochte kunstwerken wordt
een tentoonstelling gehouden tot en met 24
februari a.s. Naast veel werken van Til-
burgse kunstenaars als bijv. Peter Thijs,
Theo en Marit l’Herminez, Evarsky Blom, helling van de vloer en
Jan Spit, Charles en Anthony Mandos, rekening houden met hei
Monique Suys en Theo Mols zijn ook wer- schommelen of deinen
ken te zien van bekende kunstenaars als rv''”'
John Verberk, Co Westerik, Paul den Hol
lander. Klaas Gubbels, Pieter Holstein,
Har Sanders en Anton Heyboer.
lingen
looime
galerie van de
üseerd wordt.
te Den
aan de
Cunsten
j woon-
n bezig
tien en
vallen onze ge- va" ,19651,?.1,1969
is, te rijmen met tehaVgeweesf’i
verzwegen. r»<
voelens, als het
ons dagelijks k s
men, «Opname» is een film van de coöpera- r
Sylvia tieve vereniging Het Werktheater, j
tenoist. gemaakt vanuit de ervaringen met Het t
i Dijk, twee stukken die een aantal jaren zijn werk
Hugo
--iging
gemaakt vanuit dc ervarir™"
twee stukken die een aantal
gespeeld, grotendeels voor mei
die als dagelijks werk hebben
voor alle drie de voor- zieke mensen om te
t op vrijdag 1 februari. kent ziek zijn en dot
i muzikale verstrooi- den door vrouwen. De vrouwen spre-
ster Eve Merriam. Zij ken en zingen met hun eigen semmen,
maar zijn gekleed als mannen en be
wegen zich ook typisch mannelijk.
Verder wordt nergens verborgen dat
zij vrouwen zijn.
De Club is een bruisende voorstelling, Film «Opname»
een vrolijke theaterhappening. De op- Meneer de Waal staat in het vólle le- u u
aantrekkelijk, werkelijk genieten ge- die de mens over de toekomst heeft. Jan Hooimeijer, geboren in 1949 te Der.
blazen. De combinatie van ernst en Maar terwijl uitsluitend de dood het Haag, genoot aldaar zijn opleiding aan de Behalve de
humor, van zang en dans is af. Regis- leven bevestigt, wordt hij ontkend en VriJe Academie voor Beeldende Kunsten gramma
seur Johan Greter heeft zijn mannen verzwegen. Want hoe vallen onze ge- va" 1965 tot 1969 Sinds 1972 is hij woon- weer een
tot echt samenspel weten te brengen, voelens, als het zover is, te rijmen met ach,|8,e TllburS- Na een aantaljaren bezig dee)te
Aan deze voorstelling werken mee: ons dagelijks leven? £1X1^X>Ger zich voorna- navalschli
:n film van de coöpera- melijk op het schilderen gaan richten, tuurlijk
Hierin heeft hij zich thematisch gebonden. h
Het thema «theater» is duidelijk in zijn
k van de afgelopen twee jaar terug te
vinden. In dit thema geeft hij een eigen kijk
op het theater, het spel.
Naast zijn vak als kunstschilder is Jan
Hooimeijer werkzaam als docent bij de
Stichting Musische Vorming in Tilburg.
De galerie is van maandag t/m vrijdag
geopend van 10.00 tot 18.00 uur en tijdens
alle voorstellingen in de schouwburg.
-
-