J zen- M 1 STADSE- SCHOUWBURG order (radio itser =X3S=£ gSS-SJC SfessS bezetting. De Club is door sterk spel twijfel aan. Het is de enige zekerheid Stadsschouwburg georganiseerd wordt, Vader Abraham presenteert li grote karnavalshow trum. Brabants Orkest o.l.v. Ernest Bour DANSSCHOOL BOUTKAN Film en toneel van het Werktheater in Kultureel Sentrum en de Studio-zaal T oneel-op-toneel door Grifteater 'fyebers Musical «De club» *050 INSCHRIJVING DE TILBURGSE KOERIER Donderdag 31 januari 1980 pagina 13 )urga ilbu Karnaval s bal Reger-trio viert 10-jarig jubileum Haagse Comedie speelt «Bedrog» om errit Jazz-konsert door het Gijs Hendriks- kwartet met als gast Joe Diorio maakt dagen. 'ORBEHOUDEN 5 1et FM en MG mtvangst. 1T ERWIJK SSKWQJK] een 15 Door spel i raktf Toes ets, op, LED-indikatie angst radio en >- Kom kijken bij Juwelier - Horloger ^Schouwburgring 27, Tilburg^ De bekende Duitse zanger Dennie Christian vormt de hoofdattraktie van grote karnavalshow, die op vrijdag februari in de schouwburgzaal georganiseerd wordt door het Til L..taterburo René Frijsters. gevoelens te leren dachten te verhelde Zoals de stukken seerd bleven en de i zo i luari 1980 pagina 12 I meer naar r maken zij grappen over thuis en hun vriendin om hoek. Het verrassende in deze show is, dat alle mannenrollen inklusief het bedienend personeel, gespeeld wor- hier slijk- gedra- een iets ver- andnemende fo SchOUWDUrggaleriei is aangrijpend J an Hooimeijer met Xt schilderijen over het thema «Theater» .wop voor deze avond start en 2 februari a.s. aan de de Stadsschouwburg om taalvlechtwerk zorgt voor momenten c van te smullen». De vertaling is van Ger Kouwenaar. irg te zien zal Kaartverkoop tellen, dat hij ])e kaartverkoop zijn schlagers zaterdagmorgen Slorken en kassa van de 11.00 uur. VOORJAARSCURSUS Clubs voor: kinderen (7 tot 11 jaar) - tieners - twens - gehuwden Inschrijven dagelijks 5-8 uur, tel. 425020 Korvelseweg 117A, Tilburg (door de poort) Aanvang cursus begin februari. Inschrijvingen lessen Boerderij Denissen Berkel-Enschot en Udenhout. en zijr. rensen .1 met e gaan. Wat bete kent ziek zijn en dood gaan voor de patiënt, voor de familie, voor artsen en verplegenden? Moet je het eerst van heel dichtbij meemaken om je eigen ut«t zijn weten te Hing werken mee: 11, Anne Haet :nny Arean, -i Matjes Bt ig: Henk van bewerking: Video-situatie Zaterdag 2 februari om 20.30 uur vindt in het Kultureel Sentrum een white-bird video- situatie plaats in het kader van de reeks performances met medewerking van Else Madelon Hooykaas en Elsa Stansfield. Ditmaal geen performance, maar een vi deo-situatie die wel geplaatst is in het kader van de reeks performances omdat de uit voerenden, Else Madelon Hooykaas en Elsa Stansfield beeldend kunstenaressen zijn. Deze video-situatie maakt gebruik van ge luid, video en licht. Waarneming maakt een belangrijk deel uit van dit werkstuk, dat speelt met de afwisselende relaties tussen beeld en geluid. Het video-beeld is zeer lichtgevoelig en dit aspect wordt in dit pro ject gebruikt. Tijdens deze installatie zul len bepaalde grenzen tussen licht en don ker, geluid en stilte worden onderzocht. Het publiek is betrokken in het geheel, als het beweegt in de ruimte, waarin verschil lende standpunten en niveaus van inter pretatie zich, voord ;chts speelt de opzichter die vroeger arbeider ge- een positie tussen sel inneemt. /raag of werkloos- is omdat mensen meer be- een nadeel ;r uitmaken Op vrijdag 8 februari om 22.30 uur speelt in speels gehanteerd assortiment aan muzi- de Studio-zaal het Gijs Hendriks Kwartet kale ideeën en invallen». in de volgende bezetting Gijs Hendriks Plaatsverkoop start op vrijdag 1 februari, (saxen), als speciale gast Joe Diorio (gi taar), Bert van Elk (bas) en Michael Baird (drums). Het optreden maakt deel uit van een toernee van twaalf dagen. kennen en je ge- Werktheater met een produktie dachten te verhelderen. I homofilie. Het hallucinerende Zoals de stukken altijd geïmprovi- - lyperrea- seerd bleven en de teksten nooit vast- theid van lagen, zo is ook voor de film niet ge- elijk werkt met een vast draaiboek. Deze J film is op 6 februari om 19.30 en 2 uur te zien in het Kultureel Sentrum. i «De Club» is een ing van de schrijfster Eve MerriamZij is afkomstig uit de Verenigde Staten en heeft tal van boeken geschreven, waaronder ook kinderboeken. Op vrijdag 8, zaterdag 9 en zondag 10 februari is «De Club» in de Tilburgse Stadsschouwburg te zien in een regie r van Johan Greter. De musical vindt voering is een kapitaal plaats in een herensociëteit rond 1900, geworden dank zij de i een tijd waarin het mannelijk chauvi- inspanning van de hele nisme hoogtij viert. Dames worden bezetting. De Club is do i daar absoluut niet toegelaten, al be- aantrekkelijk, werkelijk I palen ze wel de gedachten en gesprek- blazen. De combinatie ken. Wat gebeurt er zoal in die heren- humor, van zang en dans is af. sociëteit? De heren brengen daar een seur Johan Greter heeft zijn mannen I deel van hun ontspanning door, zoals tot echt samenspel weten te brengen. een praatje maken, roken, drinken en Aan deze voorstelli- eventueel blijven ze een nacht over, Adèle Bloemendaal, I als ze hun vrouw niet willen zien of Els van Rooden, Jenny Arei j niet meer naar huis kunnen. Onder el- Alberts, Jes Vriens en Marje kaar maken zij grappen over hun Muzikale leiding: Henk vrouw thuis en hun vriendin om de Vertaling en Heinen. Plaatsverkoop i stellingen start 20.30 uur komt het kaniek naar het Kultureel hun nieuwe produktie Na afloop van deze show die inmiddels tot de goede tradities van de schouwburg is gaan behoren, zal er in de foyer een groot karnavalbal plaatsvinden. Aan deze show wordt meegewerkt door Vader Abraham. de presentatie van dit pro- heeft Vader Abraham ook i groot aandeel in het muzikale Hij zal al zijn bekende kar- lagers zingen, waaronder na- de allernieuwste An me Imca Marina de gezellige zangeres, die al haar bekende liedjes zingt, en natuurlijk haar laatste nieuw zwart «De Kermisklanten, het meest suk- sesvolle akkordeon-duo van Neder land, België en Duitsland. Jan Boeze roen (bekend van De Fles Oei Oei en Trek eens aan de bel De Piraten (tophits Aioha, mijn bruine madonna en Heimwee naar Ma rokko Jules Kabas (deze uitermate grappige Belg steelt de how met liedjes, babbeltjes en grapjes. Hij komt uit Arendonk (B.) en treedt voor het eerst in Tilburg op). Vader Abraham en de Sonny Boys (en onverwoestbaar Bel gisch orkest). Over Dennie Christian, die voor het eerst in Tilburg zijn, kunnen we nog vertell vooral bekend werd door Marsupilami «De 1 Rosamunde TAM KONIJN bereid op grootmoederswip en vele andere specialiteit^ Restaurant ALBERTVILLE Alphensebaan 14, CHAAM. Tel. 01619-1586 Keuken open van 12 tot 21 uur Tijdig reserveren gewenst Dat het Kultureel Sentrum en de Stadsschouwburg regelmatig samenwerken is geen geheim en overigens ook een goede zaak. Gezamenlijk hebben schouwburg en Kultureel Sentrum er nu voor gezorgd dat er de komende week maar liefst drie verschillende produkties van het Werktheater in Tilburg te zien zijn. Op dinsdag 5 februari om 20.30 uur in de Studio-zaal de produktie «Etiketten plakken» over het thema werkloosheid. Op woensdag 6 februari om 19.30 uur en 22.00 uur de film «Opname» over ziek zijn en dood gaan in het Kultureel Sentrum. De derde produktie van het Werktheater in Tilburg is de produktie «Zus of zo» over homofilie, die op vrijdag 8 februari om 20.30 uur in het Kultureel Sentrum zal plaatsvinden. Hieronder treft U informatie aan over de drie produkties. pende band van een bierfabriek. In de pro- laatste scène is Ben een redelijk ge- mate lukkige werkloze, terwijl Harry thuis mokkend stofzuigt omdat zijn vrouw ontslagen is. Frits Lambrec1 Vermeulen, dL weest is, maar nu e direktie en personee Centraal staat de vraag of werkloos heid een voordeel is omdat dan geen geestdodend werk r ;ven te doen of dat het e imdat ze geen deel meer het produktieproces. «Zus of zo» rond homofilie. Het hallucim van het Werktheater is zijn hyi lisme, zijn fotografische exakth, een ongehoorde kwaliteit en tegel..,., even sterk misleidend als een goede foto. Theater en werkelijkheid zijn hier doodgewoon één, maar die werkelijk heid is op zo’n subtiele manier gedra matiseerd, dat je e— vreemdende en afstanc to-effect krijgt: het is aangi.jr echt, maar je blijft een passieve toe schouwer, een soort begluurder van een intelligent veralgemeende wer kelijkheid. Poppentheater Jodokus met jeugdvoorstelling «Kruidje roer me niet» Poppentheater Jodokus is een eenmans reizend theater. Ruud Ringers, die de hand- en stokpoppen bespeelt, kreeg een opleiding tot beeldhouwer aan de akademie in Breda. Daarnaast heeft hij zich beziggehouden met het schrijven van strips voor Pep, Sjors en "-bbedoes. /erder heeft hij les gegeven in tekenen en spel op een school in Dordrecht. Vanuit deze drie kreativiteiten is hij in het poppenspel verzeild geraakt. Op woensdag 6 februari speelt poppentheater Jodokus in de Studio-zaal van de Stadsschouwburg het spelK ruidje roer me niet Het verhaal gaat over Kortjakje, die toch al een beetje ziek is en nu ook nog haar boek vol zilverwerk in zee ziet verdwijnen. Berend Botje gaat ondanks de waarschuwingen van de mosselman het boek achterna. Hij belandt op het eiland Bibelbons, juist waar Kruidje roer me niet» woont. Zij is geen gemakkelijke tante, dat kan ik je wel zeggen. Maar als alle kinderen een beetje willen helpen komt alles toch weer goed en óók met Kortjakje. (5 t/m 10 jaar). Het Brabants Orkest speelt op donderdag 7 februari om 20.15 uur onder leiding van gastdirigent Emest Bour in de Stads schouwburg. Als solist speelt in dit konsert de hoornist Vicente Zarzo. Op het pro gramma staan «Ad Marginem» van Raxach m.m.v. Het Reger Trio. «Eerste Hoornkonsert KV 412» van Mozart, «Eerste Hoornkonsert» van Richard Strauss en symphonie Mathis der Maler» van Hin demith. Het programma draagt een Spaans tintje. Ernest Bour opent met Het Brabants Or kest een werk van een in Nederland ver blijvende Spanjaard Enrique Raxach. Zijn al eerder uitgevoerde werk «Ad Mar ginem», dat hij opdroeg aan het toen vijf jarige Reger Trio, zal hij thans met Het Brabants Orkest uitvoeren. Het is een or kestwerk, waarin de drie solo-instrumen- ten, fluit, fiool en altviool, een «bevoor rechte» positie bekleden. Zelf heeft Raxach in een voorwoord bij dit werk zijn excuses gemaakt voor de waanzinnige technische moeilijkheden, waarmee de in strumentalisten worden gekonfronteerd. De bezetting van het Reger Trio is als volgt Lucius Voorhorst (fluit), Dusan Karpisek (viool) en John Sekreve (alt viool). Ook voor de pauze speelt de tweede Spanjaard, de briljante hoornist Vicento Zarzo, een tweedelig konsert van Mozart. Na de pauze speelt Zarzo het zeer moeilijke Eerste Hoornkonsert van Richard Strauss. Daar de vader van Richard Strauss hoor nist was bij de Hofopera te München, was ook Strauss zeer vertrouwd met dit instru ment. Tot slot één der bekendste wer van Paul Hindemith «Mathis der Maler». Hindemith was op zijn 13e jaar al violist en speelde om geld te verdienen in bioscopen en operette-orkestjes. Ijier betaalde hij zijn Tentoonstelling Mimetheater kunstaankopen Mekaniek Kultureel Sentrum Vierkantier Ter uitbreiding van de kollektie van de Donderdag 7 feburari 2 Kunstuitleen van het Kultureel Sentrum is mimetheater Mekaniek een open inzending van kunstwerken van Sentrum met hun i beroeps’beètelende'kunstenaars mogelijk «Vierkantier». gemaakt. Drie spelers op zoek naar evenwicht. Dat is Dit heeft er toe geleid dat door 129 kun- z° ongeveer de inhoud van deze produktie stenaars in totaal 417 kunstwerken met een van Mekaniek. De titel «Vierkantier» ver- gezamenlijke waarde van ca. f313.000,— wijst hierbij naar het grote vierkant, vier bij werden ingeleverd. vier meter, dat dient als speelvlak voor de Een uit deskundigen bestaande selektie- mimespelers Fransjoris de Graaf, Joep kommissie heeft vervolgens uit de inge- Hoedjes en Anke Pluim. Deze hebben zonden werken een keuze gemaakt, waar- hiermee nauwelijks vaste grond onder de bij naast de beoordeling op kwaliteit en re- voeten want het vierkant rust op de platte a.i;;vh.;a mn.i.a in kant van een balsegment waarvan ’t bolle -k over de zaalvloer kan bewegen. nci vierkant is dus draaibaar, zowel om vertikale as als ook om een horizontale, -door een helling kan ontstaan, terwijl het geheel voortdurend in wankel even wicht verkeert. De positie van de spelers bepaalt namelijk het zwaartepunt van het object, dat in beweging kan komen bij iedere beweging van de spelers. In «Vierkantier» moeten de spelers hun bewe gingsspel dan ook steeds aanpassen aan de helling van de vloer en verder moeten ze st het vibreren, wippen, Jen of deinen van het speelvlak. >r de uiterste concentratie krijgt hun 1 een geladenheid die het boeiende ka der van deze voorstelling versterkt, ■egang is gratis. Sinds 1975 houdt de groep «Grifteater» zich met bewegingstheater bezig. Een theatervorm ,r‘ waarmee de groep al de nodige suksessen behaalde. Op dinsdag 5 februari komt de nieuwste as produktie van de groep «Vertrek» als toneel-op-toneel-produktie in de Stadsschouwburg istru- Tilburg. Spelers en publiek bevinden zich op het toneel van de schouwburgzaal. De voorstel- ïrken ling begint om 20.30 uur, de toegang is gratis en het publiek kan gebruik maken van de artiesteningang aan het Louis Bouwmeesterplein 1. Voor de eerste keer zijn de basis-ideeën voor een nieuwe voorstelling niet door de leden van de groep aangebracht. Uitgangspunt voor «Vertrek» vormde de mimografie die beeldend kunstenares Marianne van Hooff in opdracht van de gemeente Amsterdam heeft geschreven. Zoals steeds in een Grifteaterproduktie is de inhoud van het stuk moeilijk te omschrijven. Tijden, plaatsen en gebeurtenissen lopen bij de personages en in de scènes door elkaar. Het is ook niet de bedoeling een na te vertellen verhaal te spelen. Verdubbeling en cirkelgang spelen in dit stuk op vele manieren een rol. Etiketten plakken «Etiketten plakken» is een p™- gramma over werkloosheid en de ma„ waarin het zonder werk zijn ingrijpt in het persoonlijk leven. Aan de voor stelling wordt meegewerkt door Rense Royaards, Helmert Woudenberg, Olga Zuiderhoeken Frits Lambrechts. In dit stuk laat Werktheater zien wat er verandert in de relatie tussen Ben en Harry na het ontslag van Ben en de veranderingen in het huwelijk van c Harry en Anna, nadat ook Harry is hoev ontslagen. In de eerste scène werken is, Or Ben en Harry naast elkaar aan de lo- van 1 muziekstudie mee. Later is hij altist ge worden in het toen beroemde Amar- kwartet, zijn meeste komposities heeft hij geschreven in treinen en hotelkamers tij dens de vele tournees. «Mathis der Maler» bestaat uit episoden uit een opera over de 16e eeuwse schilder Matthias Grünewald. «Bedrog» is een nieuw stuk van Harold I Pinter, dat op woensdag 6 februari in de Stadsschouwburg te zien is. De regie is in i handen van Jo Dua. In de hoofdrollen spe len: Anne-Wil Blankers, Kees Coolen en I Guido de Moor. Het is een lichtvoetige I komedie met als onderwerp de driehoeksverhouding, bestaande uit twee vrienden en ’n vrouw. Met één van hen is zij getrouwd en met de ander heeft zij een I liefdesrelatie. De verhouding en het huwe- lijk houden tien jaar stand. Pinter heeft de chronologie omgedraaid. Dit stuk begint met een onafwendbaar einde een schit- I terend geschreven uiterst weemoedige scène in een kroeg waar Jerry en Emma elkaar nog eenmaal treffenen volgen dan I de weg terug naar het begin: Jerry’s dron ken ontboezemingen aan het adres van de I vrouw van zijn vriend. Ko van Leeuwen I schrijft over dit stuk in het Haarlems Dag- I blad: «Voor het eerst is Pinter zonder om- wegen helder in een stuk» en Pinters In Nederland was de gitarist Joe Diorio een volslagen onbekende totdat hij op het La ren Jazz Festival 1977 optrad met de groep van Ira Sullivan. Dit konsert, dat vreemd genoeg maar weinig aandacht kreeg in de pers, was van een uitzonderlijk hoog ge halte. Jazz-recensent Gij Tra schrijft over Robl Diorio «Ik herinner me Diorio van dat yerd konsert als iemand bij wie uit alles een van oorsprong Zuideuropese afkomst sprak klein, gedrongen, een beetje lijkend op Charles Aznavour. En op de eerste plaats als een muzikant die gitaar speelde zoals je zelden hoort. Perfekt van timing, soepel en ontspannen, met een buitengewone be heersing van dit lastige instrument en een toe geleid dat door □taal 417 kunstwerker waarde van ca. f 3i --rd. vier i igen bestaande selektie- mimes] ■WH vervolgens uit de inge- Hoedje een keuze gemaakt, waar- hierme bij naast de beoordeling op kwaliteit en re- voeten wai delijkheid van prijs tevens een variëteit in kant van e gebezigde technieken in beschouwing werd oppervlak genomen. Het vierka Het advies van de sektie-kommissie is on- een vei gewijzigd overgenomen, wat inhoudt dat in waarde totaal 79 kunstwerken met een totale waarde van f 55.176,werden aange kocht. Van de aangekochte kunstwerken wordt een tentoonstelling gehouden tot en met 24 februari a.s. Naast veel werken van Til- burgse kunstenaars als bijv. Peter Thijs, Theo en Marit l’Herminez, Evarsky Blom, helling van de vloer en Jan Spit, Charles en Anthony Mandos, rekening houden met hei Monique Suys en Theo Mols zijn ook wer- schommelen of deinen ken te zien van bekende kunstenaars als rv''”' John Verberk, Co Westerik, Paul den Hol lander. Klaas Gubbels, Pieter Holstein, Har Sanders en Anton Heyboer. lingen looime galerie van de üseerd wordt. te Den aan de Cunsten j woon- n bezig tien en vallen onze ge- va" ,19651,?.1,1969 is, te rijmen met tehaVgeweesf’i verzwegen. r»< voelens, als het ons dagelijks k s men, «Opname» is een film van de coöpera- r Sylvia tieve vereniging Het Werktheater, j tenoist. gemaakt vanuit de ervaringen met Het t i Dijk, twee stukken die een aantal jaren zijn werk Hugo --iging gemaakt vanuit dc ervarir™" twee stukken die een aantal gespeeld, grotendeels voor mei die als dagelijks werk hebben voor alle drie de voor- zieke mensen om te t op vrijdag 1 februari. kent ziek zijn en dot i muzikale verstrooi- den door vrouwen. De vrouwen spre- ster Eve Merriam. Zij ken en zingen met hun eigen semmen, maar zijn gekleed als mannen en be wegen zich ook typisch mannelijk. Verder wordt nergens verborgen dat zij vrouwen zijn. De Club is een bruisende voorstelling, Film «Opname» een vrolijke theaterhappening. De op- Meneer de Waal staat in het vólle le- u u aantrekkelijk, werkelijk genieten ge- die de mens over de toekomst heeft. Jan Hooimeijer, geboren in 1949 te Der. blazen. De combinatie van ernst en Maar terwijl uitsluitend de dood het Haag, genoot aldaar zijn opleiding aan de Behalve de humor, van zang en dans is af. Regis- leven bevestigt, wordt hij ontkend en VriJe Academie voor Beeldende Kunsten gramma seur Johan Greter heeft zijn mannen verzwegen. Want hoe vallen onze ge- va" 1965 tot 1969 Sinds 1972 is hij woon- weer een tot echt samenspel weten te brengen, voelens, als het zover is, te rijmen met ach,|8,e TllburS- Na een aantaljaren bezig dee)te Aan deze voorstelling werken mee: ons dagelijks leven? £1X1^X>Ger zich voorna- navalschli :n film van de coöpera- melijk op het schilderen gaan richten, tuurlijk Hierin heeft hij zich thematisch gebonden. h Het thema «theater» is duidelijk in zijn k van de afgelopen twee jaar terug te vinden. In dit thema geeft hij een eigen kijk op het theater, het spel. Naast zijn vak als kunstschilder is Jan Hooimeijer werkzaam als docent bij de Stichting Musische Vorming in Tilburg. De galerie is van maandag t/m vrijdag geopend van 10.00 tot 18.00 uur en tijdens alle voorstellingen in de schouwburg. - -

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1980 | | pagina 13