X
I
k
STADS-
SCHOUWBURG
kultureel
sentrum
I
SESSsï» =“=2=
ORGELS
Jeugdvoorstelling door
Marionettenteater Taptoe
Surinaamse
met veel muziek en toneel
Filmhuis:
B
3
0
9
D
B
z
VIDEO
toneelgroep
Bakuba
6e Koffieconcert
Bernard Kruysen (bariton)
en Gerard van Blerk (piano)
Willem Nijholt en
Conny Stuart in
«Alle laatjes open»
speelt
«Tamara»
Theatergroep Kier: en
uiteindelijk
Les rendez-vous d’Anna
manier laat zien hoe hij over Villon denkt.
In de door Vera Baresova geregisseerde
voorstelling die Ward op grond van Villons Woensdag 30 januari brengt het Filmhuis Kultureel Sentrum om 20.30 uur de laatste nieuwe
Donderdag 24 januari 1980 pagina 10
ari 1980 pagina 14
DE TILBURGSE KOERIER
1.995,—
Humor»
pro- de heersende normen en kodes in de oude naar schc
/ordt binnensteden van de randstad. Daar domi- dels dan
INRUILORGÉLS V.A. 650
kabaret-
Kaartverkoop start donderdag 24 januari.
had Freek Neirynck (de schrijver) enkele
kinderen laten toneelspelen. Ze vertolkten
programma
door trio
Van Santen
London Musicians
en
vond.
Schouwburg-
galerie
schilderijen van
Jan Hooimeijer
met als
tema
Zondag 27 januari 1980,
12.30 uur, pauzefoyer
NIEUWE
AKTIVITEITEN
IN DUVELHOK
VOOR UW
VIDEORECORDER
Speelfilms
Tekenfilms
Natuurfilms, enz.
Te huur
of je koop
to-
EIGEN TECHNISCHE
DIENST
ORGELPRAKTIKUM,
WAAR WIJ U ORGEL
LEREN SPELEN
het
titel
Dlein
>3
atste nieuwe
1978).
elman» van
de Koningswei
,egenw,
drie
onderw;
Op maandag 4 februari 1980 start op Duvelhok 'n
KENNISMAKINGSSERIE
De pers was
Telegraaf
programma
«Vrolijke
ïsenteren
terug naar
t. Ze ont-
De ge
it banaal
Vrijdag 1 febr
uiteindelijk-.
Jan Blaaser met
uitstekend kabaret
rebruari 20.30 uur komt mimettheatergroep Kier met hun nieuwe produktie -En
In «Les r>
man opni
vanuit ha
zoekt
Mensen die
sturen wij gr
Juliana van Stolbergstraat 7 en 25
Telefoon 013-420986/323049
jkheden van verschillende vakdi
Kier werkt tijdens de repetities met een
rouleerbare regie, om daarin de verschil
lende invloeden vanuit de artistieke ach
tergrond van elke speler tot uiting te la,vi.
komen, in beweging, karakterslicht,1—,J“
en geluid bij de opbouw var. 2- r.-
\K
sterftpkt^
vers^
n Blerk behoort tot een van
is toonaangevende pianis-
i de loop der jaren een
«.tie verworven, zowel
begeleidend. Hij speelde
>te orkesten de belangrijke
.v.ten en begeleidt ver-
zangers en instrumentalisten,
sseld met recitals.
«Vrolijke humor» is de titel van het kaba-
retprogramma, waarmee het gezelschap
Van Santen, Van Santen en Van Santen op
zaterdag 26 januari in de Studio-zaal komt.
Het is een programma met diepgaande
dialogen, omgeven door muziek. Martin
van Waardenberg, Evert de Vries en Rob
Sawade (piano) spelen en zingen dagelijks
voorkomende absurditeiten en bekritiseren
op lichtvoetige wijze herkenbare situaties
in de hedendaagse samenleving. Zij etale
ren een hevig verburgerlijkte maatschap-
pij-visie. Natuurlijk vluchten zij óók, zoals
menig Van Santen, in dagdromen en fan
tas
wat meer
vormgevii
meer zouden willen weten over de aktiviteiten op Duvelhok
jraag een uitgebreide folder.
Francois Villon
Zaterdag 26 januari 20.30 uur brengt Wil
liam Ward in het Kultureel Sentrum een
Engelstalig programma over Francois Vil-
1 zullen niet graag dit 6e Koffieconcert missen. Het
n en Gérard van Blerk hebben voor dit concert
'horizon chimérique), Maurice Ravel (Chanson
nig) en Francis Poulenc (Le bestiaire, Tel
;t. Dit concert heeft de Stichting Muziek
i samenwerking met Het Brabants Con-
erpretatiecursus, die Bernard
Irabants Conservatorium heeft
konfrontatie met een denkbeeldige morgen
in de randstad en de haast onmogelijke tol
die er dan opgebracht zal moeten worden
'kaar als etnies en kultureel verschil
lend te ontmoeten, zelfs als man en vrouw
in de liefde. Marie is blank en autochtoon.
Eduard is niet blank en afkomstig uit Suri
name. Ze zijn beiden geboren, opgegroeid,
hooi gegaan en getogen in de inmid-
1 verpauperde binnenstadbuurt van
een grote randstad-stad. In het spel zoeken
Marie en Eduard een vorm voor hun liefde
voor elkaar.
collectieveV oicings
Donderdag 31 januari 20.30 uur brengt he
London Musicians collective een mi
jziekvoorstelling waarbij de menseli
lenig Van Santen, in dagdromen en fan- stem centraal staat, vandaar de 1
isieën. Iedereen is een Van Santen, de één «Voicings».
/at meer dan de ander. Regie, produktieen De stem is, ondanks haar grote schare aan
ormgeving Wouter Spits. mogelijkheden, nog steeds een zeldzaam
heid bij de geïmproviseerde muziek. De
weinige uitzonderingen dat zang deel uit
maakt van muziekpresentaties is het
meestal als steunklaar bij de basiskleuren
van de muziekinstrumenten.
Bij «Voicings» wordt uitgegaan van drie
verschillende stemmen waarbij de mu
ziekinstrumenten (twee cello’s en een bas)
een homogeen muziekpatroon vertolken.
De zes musici brengen verscheidene num
mers in verschillende kombinaties.
De zang wordt verzorgd door Marja
McDaid, Maggie Nichols en Ros Plotkin,
de musici zijn Georgie Bom (cello), Dave
Roberts (cello) en Tony Wren (bas).
De toegang is gratis:
Video speciaalzaak
Bartels
Audio - Video
Besterdrlng 87
Tilburg Tel. 43.14.89
«De koning sterft» wordt op vrijdag, 25
januari, gespeeld door de Goirlese
neelgroep «Perspektief» in de regie
Willem van de Vrande.
Aan deze voorstelling werken mee Sjef
Imants, Marijke van de Vrande, Diny
Sperber, Will van Daal, Leon van Dam, Jan
Naaijkens, Fientje van Litsenburg, Ad
Maas, Jacques Senders, Ben Hovens en
Harrie van der Velden.
«Alle laatjes open» een j-
Stuart, Gerrie van der F
Dit programma is op woensdag
en te beluisteren. «Alle laatjes cr...
Vleugel en Michel van der Plas. Voor
van der Stoep en Frans Ehlhart. De
woensdag 23 januari.
In het programma worden prachtige dingen gedaan met bekende en met nieuwe teksten.
Die teksten worden niet alleen «gebracht», want dan zou het niet meer zijn dan een
liedjesprogramma. Er wordt echt iets mee gedaan. Er wordt mee gespeeld, gedarteld,
zodanig, dat er een prachtige voorstelling ontstaat.
De pers was na de première laaiend entoesiast. Trouw «Alle laatjes voortreffelijk open»
«Triomf van kleinkunst in puur Nederlands». Het Parool «Liedjes-
slaat in als een bom». Algemeen Dagblad «Meeslepend liedjesfeest»
Bernard Kruysen is de eerste Neder
landse zanger die bekroond werd met
de Grand Prix du Disque voor zijn
grammofoonplaat met liederen van
Debussy (1962), die onderscheiding
die hij nogmaals kreeg in 1963 en 1974;
en in 1964 kreeg hij voor zijn inter-
ïtatie van Schumanns «Liederkreis»
gouden Oprheus.
«De Koning sterft» werd in 1962 ge
schreven door Eugène Ionesco, 't Stuk be
hoort tot zijn zogenaamd absurdistisch
werk, wat overigens niet wegneemt dat
«De koning sterft» kan worden aangemerkt
als ’t eenvoudigste en sterkste stuk dat lo-'
nesco geschreven heeft, 't Werkelijk ab
surde in dit spel is gelegen in de wijze
waarop koning Bérenger eindeloos pro
beert om te ontsnappen aan z’n onher
roepelijke dood. Deze dood wordt hem tij
dens ’t spel aangekondigd door Koningin
Marguerite, z’n eerste vrouw. Langzaam
zal zij veranderen in de Doodsengel, die I
hem tot 't einde toe zal begeleiden.
S0,^ 1.995,-
3 voetmaten en veel
speelhulpen
COSMOVOX
INKLUSIEF RITME
EN AUTOMAAT
VISCOUNT
vanaf 2.250,
Drie voetmaten, ritme,
automaat en afdekklep
HAMMOND
vanaf 2.390,
Met het warme
HAMMOND --geluid.
YAMAHA
vanaf 2.395,
Het kwaliteitsprodukt uit Japan
FARFISA
Bijvoorbeeld model 5240R.
Met ingebouwde synthesizer
en polyfonische piano
EMINENT 5.890,—
vanaf 8.990,
Nu ook te leveren in
fraaie eikehouten kast.
Chantal Akenhtm: «Anna is voor mij veel
onverzettelijker dan de andere vrouwen.
Ze houdt zich verre'van kompromissen.
Het is echt een personage dat boven het
normale uitstijgt. Maar het is geen ideaal
type, omdat ik denk dat het
bestaat. Ik geloof meer dat ze een soort
heldin is, een personage in de toekomst.
Anna heeft bijvoorbeeld niet de behoefte te
verleiden, het is een notie die nu bij
vrouwen begint door te dringen, maar het is
erg moeilijk. Zodra je dat doet, heb je geen
m—<- »n vmmv.q leven dikwijls
:ren op hen rich-
Anna is ernstig, een eenvoudige, niet
>eelde ernst. Ze is autonoom. Mij ont-
a..rZs neemt haar lot in handen.
In feite denkt ze dat ze geen lot heeft. Ze
wordt niet belemmerd door een of ander
ach- idee over de toekomst. Ze leeft werkelijk in
laten het heden. Ze heeft het leven in haar greep,
terslicht,beelden terwijl men over het algemeen in het verle-
■an de produktie. den of in de toekomst leeft».
Gérard van
Nederlands toonaangevende pianis- «En uiteindelijk» handelt over de uniforme En uiteindelijk... sluit hij zijn onderzoek af,
ten. Hij heeft in de loop der jaren een patronen, waarmee we moeten leven: de of gaat hij ermee verder? v
unieke reputatie verworven, zowel sleur van het daaglijkse ritme, onderbroken -
solistisch als begeleidend. Hij speelde door een beetje verplicht entertainment, Theatergroep Kier houdt zich bezig met erg moeilijk. Zodra je dat dc
maarde zangers en instrumentail ten, tor blijft degene, die er uitgestapt is. deze onderzoek gaande naar intergratiemoge- gespeelde ernst,
afgewisseld met recitals. begint met zijn onderzoek. lijkheden van verschillende vakdiciplines. glipt ze ook. Ze i
Het concert begint om 12.30 uur. kot- “"J» “rdtf',1”"’"',T --
fre vanaf 12 00 „ur eerknigbaar. d'
voor de kleine kinderen is er een crè- We zien een aantal herinneringen, fan-
che, de entree is een vrijwillige bij- tasieën, angsten en illusies die betrekking
drage. hebben op de bureauman en de bediende.
rendez-vous d’Anna» voert Aker-
■nieuw een vrouw ten tonele, die
haar geïsoleerde positie kontakt
et met anderen. Die anderen zijn in dit
geval twee mannen, die ze toevallig ont
moet, haar moeder en een vriendin van
haar moeder, die een ontmoeting afdwin-
““-n en een vriend met wie ze een afspraak
■naakt.
Anna is een jonge vrouw met een ber
Ze maakt films. Om deze te pres<
reist ze naar Essen en vandaaruit ter
Brussel en Parijs, waar ze woont.
moet mensen en praat met hen.
sprekken zijn banaal en diepgaand:-
omdat het alledaagse, het gewone getoond
wordt en diepgaand omdat het leven te kort
is om op alle vragen een antwoord te vin
den. Anna gaat niet naar de mensen toe; ze
laat ze op zich afkomen, ze nodigt niet uit
en wijst niet af. Degenen die haar pad
kruisen, uiten zich in de gesprekken heel
ongedwongen. Door wat ze zeggen, er
vaart men iets over hun persoonlijke ge
schiedenis en tegelijkertijd iets over de ge
schiedenis van Europa. Heel nauwkeurig
observeert Akerman de ekonomische, po
litieke en beschavingskrisis.
Ook op sportgebied is Bernard
Kruysen geen onbekende; hij was een
der eerste Nederlandse duikpioniers
onder de zeespiegel; maakte verschil
lende onderwaterfilms, o.a. voor de
BBC-televisie en vertegenwoordigde
Nederland tijdens drie wereld
kampioenschappen onderwaterjagen
op de longen.
Een zeer suksesvol kabaretprogramma van
Jan Blaaser met Clous van Mechelen op de
vleugel Bruin Brood. Op zondag, 27 ja
nuari, in de Stadsschouwburg. Het is moei
lijk om de veelzijdige Jan Blaaser in een
hokje te plaatsen. Menige recensent beti
telde het programma -Bruin Brood» na de
première met de titel «sensatie van het
seizoen». Blaaser bewijst met dit pro
gramma, dat hij naast al zijn andere aktivi
teiten ook nog in staat is om een zaal twee
keer een uur geboeid te houden.
Uit de pers «Kontakt met de zaal is een
wezenlijk onderdeel van zijn optreden. Hij
vuurt er in hoog tempo zijn teksten op af,
doet dat hoogst onnadrukkelijk met slechts
minieme stembuigingen en reageert onmid
dellijk op opmerkingen uit het publiek. Ver
rassend zijn daarnaast zijn makkelijk ge
brachte versjes, kleine, melancholieke filo
sofietjes met poëtische kanten. Het pro
gramma heeft een zeer hoog gehalte». «Jan
Blaaser blijkt politieke grappen te kunnen
maken, die soms reiken naar het kaliber van
Kan». «Het menu is veelzijdiger, dan de titel
doet vermoeden». «Een uitschieter
waarlijk grote klasse is zijn vertolking
Louis Davids «De Voetbalmatch».
Zondag
tejaterkafee
met het
Weismanensemble
Op zondag 27 januari om 15.00 uur komt
het maandelijks tejaterkafee met het
kleinkunstprogramma het Weisman En
semble in de Studio-zaal van de Stads-
I schouwburg. Het is een sfeervol kabaret-
I programma met liedjes en conférences over
I ons mooie vlakke land en de mensen die er
I wonen met hun krakelen, hun trends, hun
I vrije liefde, hun moeiheid en hun witte
I gympen. Medewerkers aan dit programma
I zijn Ruut Weisman, vaste medewerker
van Frans Halsema (piano-stem), Wouter
I Hasebos, vaste medewerker van Sesam
straat (gitaar), Monique Brand (cello-
I piano) en Doris Weissman (stem). Muziek -
teksten - samenstelling Ruut Wéisman.
De toegang is gratis.
Er wordt geen bindend programma aangereikt, daar een en ander afhangt
van de wensen van de deelnemers maar duidelijk is dat er veel gedaan kan
worden door iedereen die mee wil doen.
De kosten bedragen f 127,50.
Houders van een C.J.P. betalen f 118,50 65-plussers f 97,50.
Opgave bij Duvelhok, St.-Josephstraat 133. Tel. 422473 of bij de Stichting
Musische Vorming, P.F. Bergmansstraat 4. Tel. 434732.
«Bakuba» is een Surinaamse toneelgroep regie is in handen van Caprino en Hujb
.’.-S Cuit Amsterdam, die al enkele jaren bezig is Broos.
Deze serie is bedoeld voor hen die op eenvoudige wijze kennis willen maken
met een aantal mogelijkheden van het Duvelhok.
De kursus duurt 4 maanden en is telkens op maandagavond van 19.00-22.00
uur.
Op het programma staan de volgende aktiviteiten
tekenen/schilderen
pottenbakken/keramiek
algemene vormgeving/
2-dimensioneel onderzoek
-Amsterdam, die al enkele jaren
door middel van teater en muziek een brug
te slaan tussen Surinamers en Hollanders «Tamara» is een interkultureel totaal- Om elka
en probeert wederzijds wat begrip te kwe- teaterprojekt over de hopeloze strijd van lend te
ken voor eikaars kuituren en de daaruit een zwarte man en een blanke vrouw in hun in de lie
voortvloeiende leefwijzen. poging gestalte te geven aan hun liefde, met
Op donderdag 31 januari komt «Bakuba» als oorzakelijke achtergrond van hun strijd
om 20.30 uur in de Studio-zaal met het pro- de heersend-1J-J*
gramma «Tamara». Aan «Tamara» wordt binnensteden van dc --
meegewerkt door Caprino, Cocki neert een verziekte leefsfeer en een totale
Boonstra, Lilian Mijnals, Roel Terborg, wederzijdse isolatie de verhouding tussen
Fridi Martina, Arthur Clarck, Dave Mac- de overgebleven Hollandse buurt en de
Donald, Hennie Reinders, Michael Sam- tweede en derde generatie migranten. Inde
son, Lloyd Tjon en Anthony Warrel. De vorm van een soul-opera is «Tamara» een
:n prima muzikaal kabaretprogramma door Willem Nijholt, Conny TCiltCr
-30 en (jon(jer(iag 31 januari in de Stadsschouwburg te zien
open» werd geschreven door Annie M.G. Schmidt, Guus
is. Voor de muzikale begeleiding zorgen de pianisten Dick «Teater» is het tema van de ekspositie van
"e plaatsverkoop voor beide voorstellingen start op olieverven en tekeningen van de Tilburgse Kan
kunstenaar Jan Hooimeijer, die van 10 ja-
nuari tot en met 10 februari in de galerie 'r
van de Stadsschouwburg georganiseerd
wordt.
De galerie is van maandag t.m. vrijdag
geopend van 10.00 tot 18.00 uur en tydens
alle voorstellingen in de schouwburg-zaal.
In 1979 gaf het ministerie van Nationale had Freek Neirynck (de schrijver) enkele
Opvoeding aan Marionettenteater Taptoe kinderen laten toneelspelen. Ze vertolkten
de opdracht een stuk te maken, dat in het een verkiezing «Kind van het Jaar» in het
teken stond van «Het Jaar van het Kind». «Het Jaar van het Kind». Hoe moet zo’n
Twee mensen van dit Belgisch marionet- jaar er nu uitzien Naar aanleiding van
tenteater hebben in samenwerking met deze vraag hebben ze een opiniepeiling ge-
kinderen van de derde en vierde klas het houden onder de kinderen. Met deze gege-
stuk in elkaar gezet. De kinderen vonden vens kon Taptoe beginnen met schrijven
hetjeuk, dat er wat discomuziek van John van de tekst, tekenen van de kostuums, het
Travolta in zou komen en dat televisiekij- maken van de poppen, en het timmeren van
ken hun grootste tijdverdrijf was. Uit de een nieuw poppenteater. «Kind van het
tekeningen van de kinderen putten de Jaar» is te zien en te horen op woensdag 30
Taptoemensen inspiratie zoals televi- januari in de Studio-zaal van de Stads-
sieschermen in het dekor en hoe de kos- schouwburg. Met Rein Boogaerts, Luk de
tuums eruit zouden gaan zien. Ondertussen Bruyker en Freek Neirynck. (6 t./m. 12 j.).
Vooral de liefhebbers van het lied zullen niet
befaamde duo Bernard Kruysen
liederen van Gabriël Fauré (L’h
hébraique), Franz Schubert (o.a. Erlköni^
jour telle nuit) op hun programma gezet
Evenementen Tilburg georganizeerd in
servatorium en vormt de afsluiting van een inter
Kruysen in november en december 1979 op het Br.
gegeven.
Bernard Kruysen, zoon en kleinzoon
van de bekende Brabantse kunst
schilders Jan en Antoon Kruysen
(Oirschot) werd in Montreux geboren
en groeide op aan de Franse Mid
dellandse Zeekust. Hij studeerde aan
het Koninklijk Conservatorium te
’s-Gravenhage en in Parijs (bij Pierre pret
Bernac), waar hij het Concours de la de j
Mélodie Fran?aise won en de eerste
twee prijzen van het Concours Gabriël
Fauré.
"■“i iemand in zijn onderhoud voorzien
door mensen te vermoorden, te stelen, op
te lichten en tegelijk een groot dichter zijn?
Ja, dat kan. Francois Villon heeft dat be
wezen, nu meer dan vijfhonderd jaar gele
den. Francois Villon, in Nederland bekend
door de vertaling van Ernest van Altena, is
een student, rabauw en begenadigd dichter
uit de vijftiende eeuw. Geboren in Parijs,
en daar vertrouwd geraakt met de weten
schap en de penose, leidt hij een bewogen i
leven, dat hem herhaaldelijk in de gevan
genis en een paar maal heel dicht bij de
strop heeft gebracht. Minnaar en pooier,
berooide dief van kerkschatten, minstens
een beetje moordenaar, dichter van een
testament van vergane zaken.
leven en werk samenstelde ziet en hoort u f>lnl van de Belgische cineaste Chantal Akerman «Les rendez-vous d’Anna» (191
de dichter tijdens het uitoefenen van zijn Het vorig seizoen zijn in het Kultureel Sentrum «Je, tu, il, elle» en «Jeanne Diet
beide ambachten. Chantal Akerman gedraaid.
^ÓÓÓÓÓÓI