X I k STADS- SCHOUWBURG kultureel sentrum I SESSsï» =“=2= ORGELS Jeugdvoorstelling door Marionettenteater Taptoe Surinaamse met veel muziek en toneel Filmhuis: B 3 0 9 D B z VIDEO toneelgroep Bakuba 6e Koffieconcert Bernard Kruysen (bariton) en Gerard van Blerk (piano) Willem Nijholt en Conny Stuart in «Alle laatjes open» speelt «Tamara» Theatergroep Kier: en uiteindelijk Les rendez-vous d’Anna manier laat zien hoe hij over Villon denkt. In de door Vera Baresova geregisseerde voorstelling die Ward op grond van Villons Woensdag 30 januari brengt het Filmhuis Kultureel Sentrum om 20.30 uur de laatste nieuwe Donderdag 24 januari 1980 pagina 10 ari 1980 pagina 14 DE TILBURGSE KOERIER 1.995,— Humor» pro- de heersende normen en kodes in de oude naar schc /ordt binnensteden van de randstad. Daar domi- dels dan INRUILORGÉLS V.A. 650 kabaret- Kaartverkoop start donderdag 24 januari. had Freek Neirynck (de schrijver) enkele kinderen laten toneelspelen. Ze vertolkten programma door trio Van Santen London Musicians en vond. Schouwburg- galerie schilderijen van Jan Hooimeijer met als tema Zondag 27 januari 1980, 12.30 uur, pauzefoyer NIEUWE AKTIVITEITEN IN DUVELHOK VOOR UW VIDEORECORDER Speelfilms Tekenfilms Natuurfilms, enz. Te huur of je koop to- EIGEN TECHNISCHE DIENST ORGELPRAKTIKUM, WAAR WIJ U ORGEL LEREN SPELEN het titel Dlein >3 atste nieuwe 1978). elman» van de Koningswei ,egenw, drie onderw; Op maandag 4 februari 1980 start op Duvelhok 'n KENNISMAKINGSSERIE De pers was Telegraaf programma «Vrolijke ïsenteren terug naar t. Ze ont- De ge it banaal Vrijdag 1 febr uiteindelijk-. Jan Blaaser met uitstekend kabaret rebruari 20.30 uur komt mimettheatergroep Kier met hun nieuwe produktie -En In «Les r> man opni vanuit ha zoekt Mensen die sturen wij gr Juliana van Stolbergstraat 7 en 25 Telefoon 013-420986/323049 jkheden van verschillende vakdi Kier werkt tijdens de repetities met een rouleerbare regie, om daarin de verschil lende invloeden vanuit de artistieke ach tergrond van elke speler tot uiting te la,vi. komen, in beweging, karakterslicht,1—,J“ en geluid bij de opbouw var. 2- r.- \K sterftpkt^ vers^ n Blerk behoort tot een van is toonaangevende pianis- i de loop der jaren een «.tie verworven, zowel begeleidend. Hij speelde >te orkesten de belangrijke .v.ten en begeleidt ver- zangers en instrumentalisten, sseld met recitals. «Vrolijke humor» is de titel van het kaba- retprogramma, waarmee het gezelschap Van Santen, Van Santen en Van Santen op zaterdag 26 januari in de Studio-zaal komt. Het is een programma met diepgaande dialogen, omgeven door muziek. Martin van Waardenberg, Evert de Vries en Rob Sawade (piano) spelen en zingen dagelijks voorkomende absurditeiten en bekritiseren op lichtvoetige wijze herkenbare situaties in de hedendaagse samenleving. Zij etale ren een hevig verburgerlijkte maatschap- pij-visie. Natuurlijk vluchten zij óók, zoals menig Van Santen, in dagdromen en fan tas wat meer vormgevii meer zouden willen weten over de aktiviteiten op Duvelhok jraag een uitgebreide folder. Francois Villon Zaterdag 26 januari 20.30 uur brengt Wil liam Ward in het Kultureel Sentrum een Engelstalig programma over Francois Vil- 1 zullen niet graag dit 6e Koffieconcert missen. Het n en Gérard van Blerk hebben voor dit concert 'horizon chimérique), Maurice Ravel (Chanson nig) en Francis Poulenc (Le bestiaire, Tel ;t. Dit concert heeft de Stichting Muziek i samenwerking met Het Brabants Con- erpretatiecursus, die Bernard Irabants Conservatorium heeft konfrontatie met een denkbeeldige morgen in de randstad en de haast onmogelijke tol die er dan opgebracht zal moeten worden 'kaar als etnies en kultureel verschil lend te ontmoeten, zelfs als man en vrouw in de liefde. Marie is blank en autochtoon. Eduard is niet blank en afkomstig uit Suri name. Ze zijn beiden geboren, opgegroeid, hooi gegaan en getogen in de inmid- 1 verpauperde binnenstadbuurt van een grote randstad-stad. In het spel zoeken Marie en Eduard een vorm voor hun liefde voor elkaar. collectieveV oicings Donderdag 31 januari 20.30 uur brengt he London Musicians collective een mi jziekvoorstelling waarbij de menseli lenig Van Santen, in dagdromen en fan- stem centraal staat, vandaar de 1 isieën. Iedereen is een Van Santen, de één «Voicings». /at meer dan de ander. Regie, produktieen De stem is, ondanks haar grote schare aan ormgeving Wouter Spits. mogelijkheden, nog steeds een zeldzaam heid bij de geïmproviseerde muziek. De weinige uitzonderingen dat zang deel uit maakt van muziekpresentaties is het meestal als steunklaar bij de basiskleuren van de muziekinstrumenten. Bij «Voicings» wordt uitgegaan van drie verschillende stemmen waarbij de mu ziekinstrumenten (twee cello’s en een bas) een homogeen muziekpatroon vertolken. De zes musici brengen verscheidene num mers in verschillende kombinaties. De zang wordt verzorgd door Marja McDaid, Maggie Nichols en Ros Plotkin, de musici zijn Georgie Bom (cello), Dave Roberts (cello) en Tony Wren (bas). De toegang is gratis: Video speciaalzaak Bartels Audio - Video Besterdrlng 87 Tilburg Tel. 43.14.89 «De koning sterft» wordt op vrijdag, 25 januari, gespeeld door de Goirlese neelgroep «Perspektief» in de regie Willem van de Vrande. Aan deze voorstelling werken mee Sjef Imants, Marijke van de Vrande, Diny Sperber, Will van Daal, Leon van Dam, Jan Naaijkens, Fientje van Litsenburg, Ad Maas, Jacques Senders, Ben Hovens en Harrie van der Velden. «Alle laatjes open» een j- Stuart, Gerrie van der F Dit programma is op woensdag en te beluisteren. «Alle laatjes cr... Vleugel en Michel van der Plas. Voor van der Stoep en Frans Ehlhart. De woensdag 23 januari. In het programma worden prachtige dingen gedaan met bekende en met nieuwe teksten. Die teksten worden niet alleen «gebracht», want dan zou het niet meer zijn dan een liedjesprogramma. Er wordt echt iets mee gedaan. Er wordt mee gespeeld, gedarteld, zodanig, dat er een prachtige voorstelling ontstaat. De pers was na de première laaiend entoesiast. Trouw «Alle laatjes voortreffelijk open» «Triomf van kleinkunst in puur Nederlands». Het Parool «Liedjes- slaat in als een bom». Algemeen Dagblad «Meeslepend liedjesfeest» Bernard Kruysen is de eerste Neder landse zanger die bekroond werd met de Grand Prix du Disque voor zijn grammofoonplaat met liederen van Debussy (1962), die onderscheiding die hij nogmaals kreeg in 1963 en 1974; en in 1964 kreeg hij voor zijn inter- ïtatie van Schumanns «Liederkreis» gouden Oprheus. «De Koning sterft» werd in 1962 ge schreven door Eugène Ionesco, 't Stuk be hoort tot zijn zogenaamd absurdistisch werk, wat overigens niet wegneemt dat «De koning sterft» kan worden aangemerkt als ’t eenvoudigste en sterkste stuk dat lo-' nesco geschreven heeft, 't Werkelijk ab surde in dit spel is gelegen in de wijze waarop koning Bérenger eindeloos pro beert om te ontsnappen aan z’n onher roepelijke dood. Deze dood wordt hem tij dens ’t spel aangekondigd door Koningin Marguerite, z’n eerste vrouw. Langzaam zal zij veranderen in de Doodsengel, die I hem tot 't einde toe zal begeleiden. S0,^ 1.995,- 3 voetmaten en veel speelhulpen COSMOVOX INKLUSIEF RITME EN AUTOMAAT VISCOUNT vanaf 2.250, Drie voetmaten, ritme, automaat en afdekklep HAMMOND vanaf 2.390, Met het warme HAMMOND --geluid. YAMAHA vanaf 2.395, Het kwaliteitsprodukt uit Japan FARFISA Bijvoorbeeld model 5240R. Met ingebouwde synthesizer en polyfonische piano EMINENT 5.890,— vanaf 8.990, Nu ook te leveren in fraaie eikehouten kast. Chantal Akenhtm: «Anna is voor mij veel onverzettelijker dan de andere vrouwen. Ze houdt zich verre'van kompromissen. Het is echt een personage dat boven het normale uitstijgt. Maar het is geen ideaal type, omdat ik denk dat het bestaat. Ik geloof meer dat ze een soort heldin is, een personage in de toekomst. Anna heeft bijvoorbeeld niet de behoefte te verleiden, het is een notie die nu bij vrouwen begint door te dringen, maar het is erg moeilijk. Zodra je dat doet, heb je geen m—<- »n vmmv.q leven dikwijls :ren op hen rich- Anna is ernstig, een eenvoudige, niet >eelde ernst. Ze is autonoom. Mij ont- a..rZs neemt haar lot in handen. In feite denkt ze dat ze geen lot heeft. Ze wordt niet belemmerd door een of ander ach- idee over de toekomst. Ze leeft werkelijk in laten het heden. Ze heeft het leven in haar greep, terslicht,beelden terwijl men over het algemeen in het verle- ■an de produktie. den of in de toekomst leeft». Gérard van Nederlands toonaangevende pianis- «En uiteindelijk» handelt over de uniforme En uiteindelijk... sluit hij zijn onderzoek af, ten. Hij heeft in de loop der jaren een patronen, waarmee we moeten leven: de of gaat hij ermee verder? v unieke reputatie verworven, zowel sleur van het daaglijkse ritme, onderbroken - solistisch als begeleidend. Hij speelde door een beetje verplicht entertainment, Theatergroep Kier houdt zich bezig met erg moeilijk. Zodra je dat dc maarde zangers en instrumentail ten, tor blijft degene, die er uitgestapt is. deze onderzoek gaande naar intergratiemoge- gespeelde ernst, afgewisseld met recitals. begint met zijn onderzoek. lijkheden van verschillende vakdiciplines. glipt ze ook. Ze i Het concert begint om 12.30 uur. kot- “"J» “rdtf',1”"’"',T -- fre vanaf 12 00 „ur eerknigbaar. d' voor de kleine kinderen is er een crè- We zien een aantal herinneringen, fan- che, de entree is een vrijwillige bij- tasieën, angsten en illusies die betrekking drage. hebben op de bureauman en de bediende. rendez-vous d’Anna» voert Aker- ■nieuw een vrouw ten tonele, die haar geïsoleerde positie kontakt et met anderen. Die anderen zijn in dit geval twee mannen, die ze toevallig ont moet, haar moeder en een vriendin van haar moeder, die een ontmoeting afdwin- ““-n en een vriend met wie ze een afspraak ■naakt. Anna is een jonge vrouw met een ber Ze maakt films. Om deze te pres< reist ze naar Essen en vandaaruit ter Brussel en Parijs, waar ze woont. moet mensen en praat met hen. sprekken zijn banaal en diepgaand:- omdat het alledaagse, het gewone getoond wordt en diepgaand omdat het leven te kort is om op alle vragen een antwoord te vin den. Anna gaat niet naar de mensen toe; ze laat ze op zich afkomen, ze nodigt niet uit en wijst niet af. Degenen die haar pad kruisen, uiten zich in de gesprekken heel ongedwongen. Door wat ze zeggen, er vaart men iets over hun persoonlijke ge schiedenis en tegelijkertijd iets over de ge schiedenis van Europa. Heel nauwkeurig observeert Akerman de ekonomische, po litieke en beschavingskrisis. Ook op sportgebied is Bernard Kruysen geen onbekende; hij was een der eerste Nederlandse duikpioniers onder de zeespiegel; maakte verschil lende onderwaterfilms, o.a. voor de BBC-televisie en vertegenwoordigde Nederland tijdens drie wereld kampioenschappen onderwaterjagen op de longen. Een zeer suksesvol kabaretprogramma van Jan Blaaser met Clous van Mechelen op de vleugel Bruin Brood. Op zondag, 27 ja nuari, in de Stadsschouwburg. Het is moei lijk om de veelzijdige Jan Blaaser in een hokje te plaatsen. Menige recensent beti telde het programma -Bruin Brood» na de première met de titel «sensatie van het seizoen». Blaaser bewijst met dit pro gramma, dat hij naast al zijn andere aktivi teiten ook nog in staat is om een zaal twee keer een uur geboeid te houden. Uit de pers «Kontakt met de zaal is een wezenlijk onderdeel van zijn optreden. Hij vuurt er in hoog tempo zijn teksten op af, doet dat hoogst onnadrukkelijk met slechts minieme stembuigingen en reageert onmid dellijk op opmerkingen uit het publiek. Ver rassend zijn daarnaast zijn makkelijk ge brachte versjes, kleine, melancholieke filo sofietjes met poëtische kanten. Het pro gramma heeft een zeer hoog gehalte». «Jan Blaaser blijkt politieke grappen te kunnen maken, die soms reiken naar het kaliber van Kan». «Het menu is veelzijdiger, dan de titel doet vermoeden». «Een uitschieter waarlijk grote klasse is zijn vertolking Louis Davids «De Voetbalmatch». Zondag tejaterkafee met het Weismanensemble Op zondag 27 januari om 15.00 uur komt het maandelijks tejaterkafee met het kleinkunstprogramma het Weisman En semble in de Studio-zaal van de Stads- I schouwburg. Het is een sfeervol kabaret- I programma met liedjes en conférences over I ons mooie vlakke land en de mensen die er I wonen met hun krakelen, hun trends, hun I vrije liefde, hun moeiheid en hun witte I gympen. Medewerkers aan dit programma I zijn Ruut Weisman, vaste medewerker van Frans Halsema (piano-stem), Wouter I Hasebos, vaste medewerker van Sesam straat (gitaar), Monique Brand (cello- I piano) en Doris Weissman (stem). Muziek - teksten - samenstelling Ruut Wéisman. De toegang is gratis. Er wordt geen bindend programma aangereikt, daar een en ander afhangt van de wensen van de deelnemers maar duidelijk is dat er veel gedaan kan worden door iedereen die mee wil doen. De kosten bedragen f 127,50. Houders van een C.J.P. betalen f 118,50 65-plussers f 97,50. Opgave bij Duvelhok, St.-Josephstraat 133. Tel. 422473 of bij de Stichting Musische Vorming, P.F. Bergmansstraat 4. Tel. 434732. «Bakuba» is een Surinaamse toneelgroep regie is in handen van Caprino en Hujb .’.-S Cuit Amsterdam, die al enkele jaren bezig is Broos. Deze serie is bedoeld voor hen die op eenvoudige wijze kennis willen maken met een aantal mogelijkheden van het Duvelhok. De kursus duurt 4 maanden en is telkens op maandagavond van 19.00-22.00 uur. Op het programma staan de volgende aktiviteiten tekenen/schilderen pottenbakken/keramiek algemene vormgeving/ 2-dimensioneel onderzoek -Amsterdam, die al enkele jaren door middel van teater en muziek een brug te slaan tussen Surinamers en Hollanders «Tamara» is een interkultureel totaal- Om elka en probeert wederzijds wat begrip te kwe- teaterprojekt over de hopeloze strijd van lend te ken voor eikaars kuituren en de daaruit een zwarte man en een blanke vrouw in hun in de lie voortvloeiende leefwijzen. poging gestalte te geven aan hun liefde, met Op donderdag 31 januari komt «Bakuba» als oorzakelijke achtergrond van hun strijd om 20.30 uur in de Studio-zaal met het pro- de heersend-1J-J* gramma «Tamara». Aan «Tamara» wordt binnensteden van dc -- meegewerkt door Caprino, Cocki neert een verziekte leefsfeer en een totale Boonstra, Lilian Mijnals, Roel Terborg, wederzijdse isolatie de verhouding tussen Fridi Martina, Arthur Clarck, Dave Mac- de overgebleven Hollandse buurt en de Donald, Hennie Reinders, Michael Sam- tweede en derde generatie migranten. Inde son, Lloyd Tjon en Anthony Warrel. De vorm van een soul-opera is «Tamara» een :n prima muzikaal kabaretprogramma door Willem Nijholt, Conny TCiltCr -30 en (jon(jer(iag 31 januari in de Stadsschouwburg te zien open» werd geschreven door Annie M.G. Schmidt, Guus is. Voor de muzikale begeleiding zorgen de pianisten Dick «Teater» is het tema van de ekspositie van "e plaatsverkoop voor beide voorstellingen start op olieverven en tekeningen van de Tilburgse Kan kunstenaar Jan Hooimeijer, die van 10 ja- nuari tot en met 10 februari in de galerie 'r van de Stadsschouwburg georganiseerd wordt. De galerie is van maandag t.m. vrijdag geopend van 10.00 tot 18.00 uur en tydens alle voorstellingen in de schouwburg-zaal. In 1979 gaf het ministerie van Nationale had Freek Neirynck (de schrijver) enkele Opvoeding aan Marionettenteater Taptoe kinderen laten toneelspelen. Ze vertolkten de opdracht een stuk te maken, dat in het een verkiezing «Kind van het Jaar» in het teken stond van «Het Jaar van het Kind». «Het Jaar van het Kind». Hoe moet zo’n Twee mensen van dit Belgisch marionet- jaar er nu uitzien Naar aanleiding van tenteater hebben in samenwerking met deze vraag hebben ze een opiniepeiling ge- kinderen van de derde en vierde klas het houden onder de kinderen. Met deze gege- stuk in elkaar gezet. De kinderen vonden vens kon Taptoe beginnen met schrijven hetjeuk, dat er wat discomuziek van John van de tekst, tekenen van de kostuums, het Travolta in zou komen en dat televisiekij- maken van de poppen, en het timmeren van ken hun grootste tijdverdrijf was. Uit de een nieuw poppenteater. «Kind van het tekeningen van de kinderen putten de Jaar» is te zien en te horen op woensdag 30 Taptoemensen inspiratie zoals televi- januari in de Studio-zaal van de Stads- sieschermen in het dekor en hoe de kos- schouwburg. Met Rein Boogaerts, Luk de tuums eruit zouden gaan zien. Ondertussen Bruyker en Freek Neirynck. (6 t./m. 12 j.). Vooral de liefhebbers van het lied zullen niet befaamde duo Bernard Kruysen liederen van Gabriël Fauré (L’h hébraique), Franz Schubert (o.a. Erlköni^ jour telle nuit) op hun programma gezet Evenementen Tilburg georganizeerd in servatorium en vormt de afsluiting van een inter Kruysen in november en december 1979 op het Br. gegeven. Bernard Kruysen, zoon en kleinzoon van de bekende Brabantse kunst schilders Jan en Antoon Kruysen (Oirschot) werd in Montreux geboren en groeide op aan de Franse Mid dellandse Zeekust. Hij studeerde aan het Koninklijk Conservatorium te ’s-Gravenhage en in Parijs (bij Pierre pret Bernac), waar hij het Concours de la de j Mélodie Fran?aise won en de eerste twee prijzen van het Concours Gabriël Fauré. "■“i iemand in zijn onderhoud voorzien door mensen te vermoorden, te stelen, op te lichten en tegelijk een groot dichter zijn? Ja, dat kan. Francois Villon heeft dat be wezen, nu meer dan vijfhonderd jaar gele den. Francois Villon, in Nederland bekend door de vertaling van Ernest van Altena, is een student, rabauw en begenadigd dichter uit de vijftiende eeuw. Geboren in Parijs, en daar vertrouwd geraakt met de weten schap en de penose, leidt hij een bewogen i leven, dat hem herhaaldelijk in de gevan genis en een paar maal heel dicht bij de strop heeft gebracht. Minnaar en pooier, berooide dief van kerkschatten, minstens een beetje moordenaar, dichter van een testament van vergane zaken. leven en werk samenstelde ziet en hoort u f>lnl van de Belgische cineaste Chantal Akerman «Les rendez-vous d’Anna» (191 de dichter tijdens het uitoefenen van zijn Het vorig seizoen zijn in het Kultureel Sentrum «Je, tu, il, elle» en «Jeanne Diet beide ambachten. Chantal Akerman gedraaid. ^ÓÓÓÓÓÓI

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1980 | | pagina 15