X
h
cc
!«r
Uilt
r j ïiS
i< 5
ij
STADSE
I SCHOUWBURG
I
rh
kultureel
sentrum
OTHEKEN
r--aii-leenten
tóUoovst
II
I A
S
Cl
'/■fathers
1H 8
■Hls
h M
R
m
Ruud Hermans band
in de Baselaer
Figurentheater Triangel
jt
t-
lattoflex
Ui
uari 1980 pagina 18
Donderdag 17 januari 1980 pagina
DE TILBURGSE KOERIER
ua -sureppj esajv
0 U T
•a*-
Willem Nijholt, Conny Stuart e.a.
in «Alle laatjes»
zeer
Kultureel Sentrum
uitstekend toneel door Globe
/F
Jazz at the Citycenter
Centrum met
Kabaret -
De Ruud Hermans band
Kunstaankopen
kunstuitleen
Schouwburggalerie Schilderijen van
Jan Hooimeijer met als tema «theater»
Lunchvoorstelling
door
Wim Hogenkamp
A
Proost HNG. 10 jaar Hypotheekfonds Noordbrabantse Gemeenten. Alle gemei
in Noordbrabant zijn aangesloten. Dat heeft z’n voordelen! Zoals intussen al
dan 45.000 gezinnen in Brabant naar volle tevredenheid hebben ervaren.
in «De
Iburg.
Plaatsverkoop start donderdag 17 ja
nuari.
de Koning swei
Kom kijken bij
Juwelier - Horloger
Schouwburgring 27, Tilburg^
>ral be-
ilburgse
- bij de
nemen,
i pro-
«Heel
Amsterdams
Volkstoneel
«Potasch en
Perlemoer»
Performance
«inside out»
komt Wim Ho-
ogramma in de
■.houwburg
ip is van c
woont bi
n Hij wer
«Bloed v.d. Hongerlijders»
Prima kabaret
«Bruin Brood»
van Jan Blaaser
Spoorlaan 312
5038 CC Tilburg
013-435041
«Overspelen»
Hij kan ook niet anders. Niemand heeft
er ooit belang bij gehad hem uit te leggen
de
rdert.
:hten te
slapen op een
ide compagnons erg onte-
kwaliteit van het moderne
ai naar een
-zijde, maar die
vinden te zijn.
:le tekstiel-
ïuwe stof.
de, ga
ssende ge-
;er, soms
dan weer
humor,
leze pop-
Toneelgroep
Perspectief speelt
«De koning sterft»
slaapwinkel
schouwburgring 25, tilburg
tel. 422122
als zanger,
geworden
«Heating»
sle weeds»
Medio januari 1980 zal het Kultureel
Sentrum Tilburg voor een bedrag van/
50.000,kunstwerken aankopen ten
behoeve van de Kunstuitleen.
VRIJDAG 25 JANUARI 20.30 UUR KOMT IN HET KULTUREEL
SENTRUM HET FIGURENTHEATER TRIANGEL VAN HENK EN ANS
BOERWINKEL
n deze perfor
ik een meisje v
met mijn famil
hoewel ik dt
J je best erotis—
n het voelens hebben zonder hierover een
Pr°- schuldgevoel te krijgen; het overdreven
Ktivi- bezig zijn van vrouwen met hun uiterlijk,
het werkt als een masker».
«De koning sterft» werd in 1962 geschre
ven door Eugène Ionesco, ’t Stuk behoort
tot zijn zogenaamd absurdistisch werk, wat
overigens niet wegneemt dat «De koning
sterft» kan worden aangemerkt als ’t een
voudigste en sterkste stuk dat Ionesco ge
schreven heeft, ’t Werkelijk absurde in dit
spel is gelegen in de wijze waarop Koning
Bérenger eindeloos probeert om te ont
snappen aan z’n onherroepelijke dood.
Deze dood wordt hem tijdens ’t spel aange-
kondigd door Koningin Marguerite, z’n
eerste vrouw. Langzaam zal zij veranderen
Op donderdag 24 januari
genkamp met zijn solo-progr;
Studio-zaal van de Stadsschouwburg om
12.30 uur. Wim Hogenkamp is van oor
sprong een Groninger, maar woont bijna
z’n hele leven al in Amsterdam. Hij werkte
op een reklame-buro, zag dit niet zo zitten
en is toneel- en zanglessen gaan-
schreef teksten en maakte een eigen
gramma, dat resulteerde in de elpee
gewoon». Voor deze elpee heeft I
Louis Davidsprijs 1978 van Conami
kregen. In zijn theaterprogramma he
veel materialen gebruikt van zijn
aangevuld met conférences en voorn
lijk muzikale nummers.
Hij wordt begeleidt door het trio van
pianist Rob Roeleveld. De voorstelling
duurt ongeveer één uur. Koffie en broodjes
zijn in de Studio-zaal verkrijgbaar. 1
Jan
eksposities gehad. Met zijn
schappen», bestaande uit etsen en tekenin
gen, eksposeerde hij het laatst in de Bra
bantse Kunst Stichting aan de Spoorlaan in
1976. Met zijn schilderijen en tekeningen in
het tema «theater» eksposeerde Jan Hooi
meijer reeds in november 1979 in galerie
Micro te Oosterhout. Naast zijn vak als
kunstschilder is Jan Hooimeijer werkzaam
als docent bij de Stichting Musische Vor
ming hier in Tilburg.
De galerie is van maandag tot en met vrij
dag geopend van 10.00 tot 18.00 uur en
tijdens alle voorstellingen in de
schouwburgzaal.
jrmance wil
was mocht
'amilie van
lat graag fineert-
ischege- luidjes
vreemd en o
doortrokken
Beel
«Potasch en Perlemoer», lang geleden al
populair gemaakt door Cor Ruys en Louis
de^Bree en later door het onverbrekelijke
duo Kaart en Boskarpp, komt op vrijdag, 18
en zondag 20 januari in de Stads
schouwburg in een versie door het Am
sterdams Volkstoneel. Dat gebeurt in een
regie van Jules Croiset. In de hoofdrollen
spelen o.a. Hans Boskamp, LexGoudsmit,
Dick Scheffer, Carry Tefsen en Wim
Wama. Muzikale leiding: Martin Kesseler.
asch en Perlemoer, de eeuwig kib-
:nde maar in feite dik bevriende com-
nons, lijken een prachtige zaak te be-
sn. Veel klandizie, regelmatig plaats
r nieuw personeelEn ook schijnen ze
sensationele nieuwe stof te hebben uit
gevonden, onovertroffen in schoonheid en
sterkte. Immers: elk ruzietje van de heren
wordt verzoend door het juichend uit
roepen van een latijnsklinkende naam door
één van beiden of door hun bedrijfsleider
meneer Zorgdrager.
Maar in werkelijkheid is er niet alleen maar
zonneschijn. Zo wordt af en toe wel eens
een afgekeurde zending teruggestuurd en
ook met een belangrijke investering loopt
het niet goed af.
Verder zijn beide compagnons
vreden over de kwaliteit van het
tekstiel. Ze zoeken al jarenlang
schitterende vóóroorlogse zijde,
blijkt helaas nergens meer te vindt
Bovendien aast natuurlijk de hek
wereld op het geheim van de nieu
Globe heeft met het toneelstuk «Bloed
van de Hongerlijders» een prima pers ge
haald. Op woensdag 23 en donderdag 24
januari is dit uitstekende stuk wederom in
de Stadsschouwburg te bekijken. De regie
is van Gerardjan Rijnders. De dekors en
kostuums werden ontworpen door Paul
Gallis. Aan de voorstelling wordt meege-
M werkt door Elisabeth Andersen, Rudi van
Vlaenderen, Liesbeth Coops, Michel van
1 net, KaDa’ RooyAllard van der Scheer, Guus Hoes
Santen on Bert Edelenbos; Huib Rooymans, Bernard
Fay Weldon is de schrijfster van het stuk
«Overspelen», dat gespeeld wordt door de
toneelgroep Centrum in een regie van Peter
Oosthoek. Dat gebeurt door Polio Ham
burger, Luk van Mello, Letty Oosthoek,
schouwburg. Fay Weldon is een Engelse Band bekend van radio en t.v.
roman- en toneelschrijfster. In Nederland Baelaer», Hoefstraat 175 te Tilt
is ze nog niet zo bekend, alhoewel ze al
ruim tien jaar schrijft, vooral over
vrouwen, die op het oog geen gewoon te
vreden leventje leiden.
«Theater» is het tema van de ekspositie
van olieverven en tekeningen van de Til-
burgse kunstenaar Jan Hooimeijer, die tot
en met 10 februari in de galerie van de
Stadsschouwburg georganizeerd wordt.
Jan Hooimeijer, geboren in 1949 te Den
Haag, genoot aldaar zijn opleiding aan de
Vrije Akademie voor Beeldende Kunsten
van 1965 tot 1969. Sinds 1972 is hij woon
achtig in Tilburg. Na een aantal jaren bezig
te zijn geweest met grafiek, tekenen en
schilderen is Jan Hooimeijer zich voorna- wwe.a..uu<.-
melijk op het schilderen gaan richten. zien en te beluisteren. «Alle laatjes opcr.
Hierin heeft hij zich tematisch gebonden. Guus Vleugel en Michel van der Plas.
Het tema «theater» is duidelijk in zijn werk Voor de muzikale begeleiding zoi-J
van de afgelopen twee jaar terug te vinden. Ehlhart. De plaatsverkoop voor beide-
In dit tema geeft hij een eigen kijk op het In het programma worden prachtige ding»
theater, het spel. teksten. Die teksten worden niet alleen «gebracl
Jan Hooimeijer heeft in Brabant meerdere een liedjesprogramma. Er wordt echt iets mee gedaan
eksposities gehad. Met zijn tema «land- zodanig, dat er een prachtige voorstelling ontstaat.
k»e»oor,zio ..a [)e pers was na je première laaiend enthousiast. Trout
open». Telegraaf: «Triomf van kleinkunst in puur
«Liedjesprogramma slaat in als een bom». Algemc
liedjesfeest».
Plaatsverkoop voor beide voorstellingen start op woensdag 23 januari.
De Ruud Hermans Band is opgericht plaat
17 november 1977 ondanks hun heid
t bestaan hebben zij.toch al op 10
november 1979 de Troscar A word
1979 uitgereikt gekregen door de Ame
rikaanse Country en Western Zanger
Don King.
Het is de bedoeling voor dit bedrag zo
veel mogelijk werken van goede kwa
liteit in verschillende technieken aan
te kopen, om de toekomstige leners
van deze werken een grote variëteit
aan goed werk te bieden.
In het verleden huurde het Kultureel
Sentrum uitsluitend kunstwerken van
kunstenaars, maar naast dit inhuren
zal het Sentrum in de toekomst ook
regelmatig kunst gaan aankopen.
Ook deze kunstwerken zullen behalve
te leen ook te koop zijn voor het pu
bliek.
Beroeps beeldende kunstenaars kun
nen nadere informatie aanvragen bij
het Kultureel Sentrum (013-43.67.56).
X10 JAAR UW EIGEN HNG, PROFICIAT ERMEE!
Landelijke
première van het
poppenspel
«Vrouwtje van de
zee»
Poppentheater Parcival uit Middelburg
brengt op woensdag 23 januari om 14.30 I
uur de landelijke première van het pop- I
penspel «Vrouwtje van de zee». Een zeer I
interessant spel gebaseerd op een eeuwen- I
oude Zeeuwse sage, aangevuld met eigen I
materiaal van poppenspeler Willem Joppe. I
De sage is als volgt. Een vissersjongetje I
dreigt in zee te verdrinken en wordt gered I
door een zeemeermin. Door onvoorzich- I
tigheid belandt die zeemeermin in de netten I
van een vissersman. De zeemeerminman I
wil zijn vrouw terug, maar de vissersman I
weigert. Dan wordt de zeemeerminman I
kwaad en zweept de golven van de zee op, I
zodat het huis van de vissersman onder
water komt te staan. Wat nu? Het bijna
verdronken jongetje weet een oplossing.
Willem Joppe speelt dit spel met stok-
poppen. De voorstelling is geschikt voor de
jeugd van 4 tot en met 12 jaar.
ld dikwijls associaties op met
imingen als b.v. het magisch
isme, terwijl de tot de essentie te-
’ebradhte/ sfeerbeelden in dit
iine theater ook wel met gedichten
worden vergeleken.
Het Figurentheater Triangel speelt
uitsluitend voor volwassenen en heeft
een internationaal repertoire. De
voorstelling bestaat uit een aan
eenschakeling van korte, tekstloze
nummers met marionetten, maskers,
stok- en handpoppen. Door de toepas
sing van al deze bewegingstechnieken
ontstaat een kontrastrijk programma,
dat zeer verrassend op de toe
schouwer inwerkt. Er wordt bewust
gestreefd naar een pure vorm van
poppenspel, met de nadruk op het vi
suele, waardoor het in eerste instantie
kunstzinnig gestalte geven van de ver
schillende figuren dan ook een belang
rijk onderdeel is.
De aanvang is om 20.30 uur, de
open zijn om 19.30 uur. De 1
zijn op woensdag 16 januari
19.00 tot 20.30 uur reeds te kc
In «Overspelen» volgt Fay Weldon drie «De Basel
vrouwen over een periode van 25 jaar. Ze Bingo die
komen met hun vriendjes later mannen,
in beeld in de jaren vijftig, als ze nog met
hun studie bezig zijn en we verlaten ze aan
het eind van de zeventigerjaren, als ze door
veel beproevingen en veranderingen heen
elkaar weer gevonden hebben. Op diverse
momenten in het stuk laat Fay Weldon haar
personages de keuzemogelijkheden die ze
op dat moment voorhouden hebben, uit
spelen om ze vervolgens de konse-
kwensties te presenteren van de keuze
die ze in werkelijkheid maken.
zaal zal
kaarten
woensdag 16 januari vanaf
t 20.30 uur reeds te koop in
slaer» voorafgaande aan de
uingo die om 20.30 uur begint. En na
tuurlijk op 18 januari vanaf 19.30 uur.
Dit alles wordt georganiseerd door de
Werkgroep Aktiviteiten Groeseind
Hoefstraat.
Het meest perfekte bed al gezien?
Lattoflex maakt het meest perfekte een Lattoflex bed de voeten op
bed, waarop u niet alleen geestelijk harthoogte, hetgeen <ƒ-
maar ook lichamelijk volmaakt tot bloedcirculatie bevorde
rust komt. U hoeft geen rugklacht
De vering bestaande uit 22 hebben om beter te sic
buigzame latten, met instelbare Lattoflex bed.
veerkracht, zorgt er voor dat uw
lichaam in de juiste stand ligt: uw Het helpt rugklachten voorkómen,
wervelkolom in een rechte lijn. De Het volmaakte slapen voor intensief
welving van uw lichaam op elk punt levende mensen, die dat nog lang
en in elke holte optimaal gesteund. willen volhouden. Het Lattoflex
Het hoofdeinde van een Lattoflex bedsysteem is inpasbaar in elke
bed is in hoogte verstelbaar, met bestaande slaapkamer, in elke stijl,
behoud van een korrekte Wij laten u graag zien hoe goed én
lighouding. In relaxstand brengt hoe mooi Lattoflex bedden zijn.
m tecnisom
programma
«Vrolijke Humor»
in Studio door trio
Van Santen
«Vrolijke Humor» is de titel van h
retprogramma, waarmee het gezelschap
Van Santen, Van Santen en Van Santen op
zaterdag 26 januari in de Studiozaal komt.
Het is een programma met diepgaande
dialogen, omgeven door muziek. Martin
Sawade (piano) spelen en zingen dageli
voorkomende absurditeiten en bekritise.
op lichtvoetige wijze herkenbare situaties
in de hedendaagse samenleving. Zij etale
ren een hevig verburgerlijkte maatschap
pijvisie. Natuurlijk vluchten zij óók, zoals
menig Van Santen, in dagdromen en fan
tasieën. Iedereen is een Van Santen, de één
wat meer dan de ander. Regieproduktie en
vormgeving: Wouter Spits.
In januari 1955 werd door enkele fer
vente jazzliefhebbers een dixieland-'
orkest geformeerd. De jeugdige en->
thousiastelingen gingen onder de be
zielende leiding van Thieu Scheepens
driftig repeteren en onder de naam
Wooltown Jazz Band volgde._een
eerste officieel optreden in juni. Vijf
entwintig jaar later is de band nog al
tijd springlevend en treedt regelmatig
op in binnen- en buitenland.
Voor de orkestleden heeft naast het
plezier aan muziekmaken ook het
kontakt met de toeschouwers een be
langrijke plaats ingenomen. Vooral de
vroegere optredens in de oude Me
tropole, later in de Harmonie aan 1
Stationsstraat en de vele zondagmi
daghappenings -
een uitermate
Zondagmiddag a.
Wooltown Jazz
nieuwjaarsbegroetii
waar alle vrienden e
band een warm h;
f4F/’/’ f Iftn) harte worden uitgei
er gelegenheid elkaar,
de dixielandklanken van de
eens te ontmoeten. Muzik;
werkers op de traditionele jamsessii
rond half zes zullen met gejuich wc
den ontvangen. Het gebeuren s
lts vinden in de sfeervolle gelegd
1 van Hermann’s Dinette, ingang
aan de Heuvelstraat naast Gimbrère
Mode, of aan het Pieter Vredepad. De
toegang is vanzelfsprekend gratis. Tot
ziens zondagmiddag in de Citycenter
in Tilburg.
in de Doodsengel, die hem tot ’t einde toe
zal begeleiden.
In de koning sterft elk mens, zoals in de
middeleeuwse moraliteit elk mens sterft in
de figuur van ElckerlycIn tegenstelling tot
deze laatste mens-voor wie er aan t eind Zaterdag 19 januari 20.30 uur brengt
h^ za^<?ek^^ng*uiVtltuTvanfoiws«) de kunstenares Lydia Schouten een
verdwijnen in t diepe zwarte gat van t Performance m het Kultureel Sentrum,
oneindigde niets; «O, groot Niets, help de waarin zij de houding van de vrouw tot
koning», roept de wacht uit. en de stryd tegen de gevestigde rol-
Bérenger moet sterven, omdat ie alles heeft patronen aan
verwaarloosd. Hij heeft er maar ’n beetje
op los geleefd; hij heeft eeuwen en eeuwen
de wereld, zijn rijk, aan haar lot overgela
ten en daarom verdient hij ’t om te sterven.
’t Enige wat hem nog gelaten wordt, is de
waan van waardigheid. Hij gaat niet kapot,
hij krepeert niet, ’t is hem vergund om zit
tend op z’n kroon ’t leven te verlaten.
«De koning sterft» wordt op vrijdag 25 ja
nuari gespeeld door de Goirlese to
neelgroep «Perspectief» in de regie van
Willem van de Vrande.
Aan deze voorstelling werken mee: Sjef
Imants, Marijke van de Vrande, Diny
Sperber, Will van Daal, Leon van Dam, Jan
Naaijkens, Fientje van Litsenburg, Ad
Maas, Jacques Senders, Ben Hovens en
Harrie van der Velden.
Plaatsverkoop start vrijdag 18 januari.
e «Bloed van de Hongerlijders» is een stuk
omgeven door muziek. Martin over Amerika, over een familie die denkt te
rdenberg, Evert de Vries en Rob kunnen profiteren van de expansie van dat
piano) spelen en zingen dagelijks iand en zich daardoor te gronde richt, maar
ritiseren het is vooral een stuk van een zoon op zoek
naar zijn vader om hem ter verantwoording
te roepen voor wat er met hem is gebeurd,
wat er met de familie en met het land is
misgegaan. De vader blijft het antwoord
schuldig.
Een performance is een aktie van een
(beeldend) kunstenaar die zich afspeelt op
een bepaalde plaats binnen een bepaalde
tijd, waarbij de kunstenaar óf alleen ge
bruik maakt van zijn eigen lichaam (waarbij
zijn lichaam als «materiaal» dient), óf ook
gebruik maakt van hulpmiddelen en mate
rialen als video, film, dia’s, objekten enz. Is
bij een kunstwerk de relatie tussen kun
stenaar en publiek indirekt (via het kunst
werk), bij een performance is de meest di-
rekte verhouding tussen kunstenaar en toe
schouwer mogelijk.
Lydia Schouten heeft al een groot aantal
performances op haar naam staan, geken
merkt door het uitdragen van haar positie
als vrouw. In het Kultureel Sentrum brengt
haar performance «Inside out», waar-
ser met Clous van Mechelen over ze)f ^gt
Bruin Brood. Op zondag, 27 „Elementen die ik in
e Stadsschouwburg. Het is Iaten zien: omdat ik e
ik niet op pad
schoorsteenbouwers, I
wilde; als vrouw magj
—?lens hebben zor
Een zeer suksesvol kabaretprogramn
van Jan Blaaser met Cl
op de vleugel 1r
januari in de StadsschouwbuiB.
moeilijk om de veelzijdige Jan Blaaser
een hokje te plaatsen. Menige recensent
betitelde het programma «Bruin Brood» na
de première met de titel «sensatie van het
seizoen». Blaaser bewijst met dit p
gramma, dat hij naast al zijn andere akth
teiten ook nog in staat is om een zaal twee
keer een uur geboeid te houden.
Uit de pers «Kontakt met de zaal is een
wezenlijk onderdeel van zijn optreden. Hij
«Alle laatjes open» een prima muzikaal kabaretprogramma door Willem Nijholt, vuurt er in hoog tempo zijn teksten op af,
Conny Stuart, Gerrie van der Klei en Paul Deen. doet dat hoogst onnadrukkelijk met slechts
Dit programma is op woensdag 30 en donderdag 31 januari in de Stadsschouwburg te minieme stembuigingen en reageert on-
en. «Alle laatjes open» werd geschreven door Annie M.G. Schmidt, middellijk op opmerkingen uit het publiek.
Sj| Verrassend zijn daarnaast zijn makkelijk
ing zorgen de pianisten Dick van der Stoep en Frans gebrachte versjes, kleine, melancholieke
beide voorstellingen start op woensdag 23 januari. filosofietjes met poëtische kanten. Het pro-
Jingen gedaan met bekende en met nieuwe gramma heeft een zeer hoog gehalte». «Jan
iracht», want dan zou het niet meer zijn dan Blaaser blijkt politieke grappen te kunnen
-j-'-n. Er wordt mee gespeeld, gedarteld, maken, die soms reiken naar het kaliber
van Kan». «Het menu is veelzijdiger, dan
iw: «Alle laatjes voortreffelijk de titel doet vermoeden».
Nederlands». Het Parool: «Een uitschieter van waarlijk grote
smeen Dagblad: «Meeslepend klasse is zijn vertolking van Louis Davids
«De Voetbalmatch».
Plaatsverkoop start zondag 20 januari.
«Overspelen», de intelligente, subtiele en
humoristische schrijfkant van Fay Weldon
staat er borg voor, v -
en ontroerende maniti wn uwi awiaai m
geestelijk klimaat te suj
scherp beeld te tekenen van de levens óiv
zich tegen de achtergrond van dat klimaat
afspelen.
hoe de vork in de steel zit. Die zoon is Sam
Shepard, de schrijver van het stuk, die na
letterlijk tientallen stukken over uiteenlo
pende onderwerpen als popsterren, film-
magnaten, hondenraces en cowboys, zich
plotseling realiseerde dat hij met «Bloed
van de Hongerlijders» een bijna tra
ditioneel Amerikaans familiedrama aan het
schrijven was.
De hongerlijders in het stuk leven op een
farm in Zuid-Oost Califomië aan het eind
van de jaren vijftig: de familie Tate. Ze zijn
blind voor de realiteit en leven bij voorkeur
in hun dromen.
Bestaat uit 6 personen nl.Jony van
Lieshout: Nederlands meest talent
volle Country zangeres, Jos van
Lieshoutals solo gitarist. Had Ver-
heyenals pedalsteel gitarist. Lauber
uggereren en een mans zanger. Deze is voor"'
van de levens die kend geworden door de Tilt
groep «Heating» en als zanger bij
«Tumbl
..1 de Harmonie aan de
t en de vele zondagmid-
’s zorgden steeds voor
gezellige sfeer.
t.s. om 3 uur wil de
Band graag een
‘ing organiseren,
,n en kennissen die de
hart toedragen van
snodigd. Tot 7 uur is
uiteraard onder
an de btfnd, nog
'—□kale mede-
“•ssion
wor-
■T zal
elegen-
ingang
Kijkend naar de gestileerde bewegin- penwereld
gen van deze figuren, kan de toe- kunststror
schouwer meefantaseren en .vooral realis
ook eigen interpretaties leggen. De rugge
nummers zijn, mede door de geraf- klein»
fineerde belichting en bijpasse
jes, poëtisch van sfeer
emd en obsederend en
irtrokken van zwarte
ildend gezien roept de
I
orae