X h cc !«r Uilt r j ïiS i< 5 ij STADSE I SCHOUWBURG I rh kultureel sentrum OTHEKEN r--aii-leenten tóUoovst II I A S Cl '/■fathers 1H 8 ■Hls h M R m Ruud Hermans band in de Baselaer Figurentheater Triangel jt t- lattoflex Ui uari 1980 pagina 18 Donderdag 17 januari 1980 pagina DE TILBURGSE KOERIER ua -sureppj esajv 0 U T •a*- Willem Nijholt, Conny Stuart e.a. in «Alle laatjes» zeer Kultureel Sentrum uitstekend toneel door Globe /F Jazz at the Citycenter Centrum met Kabaret - De Ruud Hermans band Kunstaankopen kunstuitleen Schouwburggalerie Schilderijen van Jan Hooimeijer met als tema «theater» Lunchvoorstelling door Wim Hogenkamp A Proost HNG. 10 jaar Hypotheekfonds Noordbrabantse Gemeenten. Alle gemei in Noordbrabant zijn aangesloten. Dat heeft z’n voordelen! Zoals intussen al dan 45.000 gezinnen in Brabant naar volle tevredenheid hebben ervaren. in «De Iburg. Plaatsverkoop start donderdag 17 ja nuari. de Koning swei Kom kijken bij Juwelier - Horloger Schouwburgring 27, Tilburg^ >ral be- ilburgse - bij de nemen, i pro- «Heel Amsterdams Volkstoneel «Potasch en Perlemoer» Performance «inside out» komt Wim Ho- ogramma in de ■.houwburg ip is van c woont bi n Hij wer «Bloed v.d. Hongerlijders» Prima kabaret «Bruin Brood» van Jan Blaaser Spoorlaan 312 5038 CC Tilburg 013-435041 «Overspelen» Hij kan ook niet anders. Niemand heeft er ooit belang bij gehad hem uit te leggen de rdert. :hten te slapen op een ide compagnons erg onte- kwaliteit van het moderne ai naar een -zijde, maar die vinden te zijn. :le tekstiel- ïuwe stof. de, ga ssende ge- ;er, soms dan weer humor, leze pop- Toneelgroep Perspectief speelt «De koning sterft» slaapwinkel schouwburgring 25, tilburg tel. 422122 als zanger, geworden «Heating» sle weeds» Medio januari 1980 zal het Kultureel Sentrum Tilburg voor een bedrag van/ 50.000,kunstwerken aankopen ten behoeve van de Kunstuitleen. VRIJDAG 25 JANUARI 20.30 UUR KOMT IN HET KULTUREEL SENTRUM HET FIGURENTHEATER TRIANGEL VAN HENK EN ANS BOERWINKEL n deze perfor ik een meisje v met mijn famil hoewel ik dt J je best erotis— n het voelens hebben zonder hierover een Pr°- schuldgevoel te krijgen; het overdreven Ktivi- bezig zijn van vrouwen met hun uiterlijk, het werkt als een masker». «De koning sterft» werd in 1962 geschre ven door Eugène Ionesco, ’t Stuk behoort tot zijn zogenaamd absurdistisch werk, wat overigens niet wegneemt dat «De koning sterft» kan worden aangemerkt als ’t een voudigste en sterkste stuk dat Ionesco ge schreven heeft, ’t Werkelijk absurde in dit spel is gelegen in de wijze waarop Koning Bérenger eindeloos probeert om te ont snappen aan z’n onherroepelijke dood. Deze dood wordt hem tijdens ’t spel aange- kondigd door Koningin Marguerite, z’n eerste vrouw. Langzaam zal zij veranderen Op donderdag 24 januari genkamp met zijn solo-progr; Studio-zaal van de Stadsschouwburg om 12.30 uur. Wim Hogenkamp is van oor sprong een Groninger, maar woont bijna z’n hele leven al in Amsterdam. Hij werkte op een reklame-buro, zag dit niet zo zitten en is toneel- en zanglessen gaan- schreef teksten en maakte een eigen gramma, dat resulteerde in de elpee gewoon». Voor deze elpee heeft I Louis Davidsprijs 1978 van Conami kregen. In zijn theaterprogramma he veel materialen gebruikt van zijn aangevuld met conférences en voorn lijk muzikale nummers. Hij wordt begeleidt door het trio van pianist Rob Roeleveld. De voorstelling duurt ongeveer één uur. Koffie en broodjes zijn in de Studio-zaal verkrijgbaar. 1 Jan eksposities gehad. Met zijn schappen», bestaande uit etsen en tekenin gen, eksposeerde hij het laatst in de Bra bantse Kunst Stichting aan de Spoorlaan in 1976. Met zijn schilderijen en tekeningen in het tema «theater» eksposeerde Jan Hooi meijer reeds in november 1979 in galerie Micro te Oosterhout. Naast zijn vak als kunstschilder is Jan Hooimeijer werkzaam als docent bij de Stichting Musische Vor ming hier in Tilburg. De galerie is van maandag tot en met vrij dag geopend van 10.00 tot 18.00 uur en tijdens alle voorstellingen in de schouwburgzaal. jrmance wil was mocht 'amilie van lat graag fineert- ischege- luidjes vreemd en o doortrokken Beel «Potasch en Perlemoer», lang geleden al populair gemaakt door Cor Ruys en Louis de^Bree en later door het onverbrekelijke duo Kaart en Boskarpp, komt op vrijdag, 18 en zondag 20 januari in de Stads schouwburg in een versie door het Am sterdams Volkstoneel. Dat gebeurt in een regie van Jules Croiset. In de hoofdrollen spelen o.a. Hans Boskamp, LexGoudsmit, Dick Scheffer, Carry Tefsen en Wim Wama. Muzikale leiding: Martin Kesseler. asch en Perlemoer, de eeuwig kib- :nde maar in feite dik bevriende com- nons, lijken een prachtige zaak te be- sn. Veel klandizie, regelmatig plaats r nieuw personeelEn ook schijnen ze sensationele nieuwe stof te hebben uit gevonden, onovertroffen in schoonheid en sterkte. Immers: elk ruzietje van de heren wordt verzoend door het juichend uit roepen van een latijnsklinkende naam door één van beiden of door hun bedrijfsleider meneer Zorgdrager. Maar in werkelijkheid is er niet alleen maar zonneschijn. Zo wordt af en toe wel eens een afgekeurde zending teruggestuurd en ook met een belangrijke investering loopt het niet goed af. Verder zijn beide compagnons vreden over de kwaliteit van het tekstiel. Ze zoeken al jarenlang schitterende vóóroorlogse zijde, blijkt helaas nergens meer te vindt Bovendien aast natuurlijk de hek wereld op het geheim van de nieu Globe heeft met het toneelstuk «Bloed van de Hongerlijders» een prima pers ge haald. Op woensdag 23 en donderdag 24 januari is dit uitstekende stuk wederom in de Stadsschouwburg te bekijken. De regie is van Gerardjan Rijnders. De dekors en kostuums werden ontworpen door Paul Gallis. Aan de voorstelling wordt meege- M werkt door Elisabeth Andersen, Rudi van Vlaenderen, Liesbeth Coops, Michel van 1 net, KaDa’ RooyAllard van der Scheer, Guus Hoes Santen on Bert Edelenbos; Huib Rooymans, Bernard Fay Weldon is de schrijfster van het stuk «Overspelen», dat gespeeld wordt door de toneelgroep Centrum in een regie van Peter Oosthoek. Dat gebeurt door Polio Ham burger, Luk van Mello, Letty Oosthoek, schouwburg. Fay Weldon is een Engelse Band bekend van radio en t.v. roman- en toneelschrijfster. In Nederland Baelaer», Hoefstraat 175 te Tilt is ze nog niet zo bekend, alhoewel ze al ruim tien jaar schrijft, vooral over vrouwen, die op het oog geen gewoon te vreden leventje leiden. «Theater» is het tema van de ekspositie van olieverven en tekeningen van de Til- burgse kunstenaar Jan Hooimeijer, die tot en met 10 februari in de galerie van de Stadsschouwburg georganizeerd wordt. Jan Hooimeijer, geboren in 1949 te Den Haag, genoot aldaar zijn opleiding aan de Vrije Akademie voor Beeldende Kunsten van 1965 tot 1969. Sinds 1972 is hij woon achtig in Tilburg. Na een aantal jaren bezig te zijn geweest met grafiek, tekenen en schilderen is Jan Hooimeijer zich voorna- wwe.a..uu<.- melijk op het schilderen gaan richten. zien en te beluisteren. «Alle laatjes opcr. Hierin heeft hij zich tematisch gebonden. Guus Vleugel en Michel van der Plas. Het tema «theater» is duidelijk in zijn werk Voor de muzikale begeleiding zoi-J van de afgelopen twee jaar terug te vinden. Ehlhart. De plaatsverkoop voor beide- In dit tema geeft hij een eigen kijk op het In het programma worden prachtige ding» theater, het spel. teksten. Die teksten worden niet alleen «gebracl Jan Hooimeijer heeft in Brabant meerdere een liedjesprogramma. Er wordt echt iets mee gedaan eksposities gehad. Met zijn tema «land- zodanig, dat er een prachtige voorstelling ontstaat. k»e»oor,zio ..a [)e pers was na je première laaiend enthousiast. Trout open». Telegraaf: «Triomf van kleinkunst in puur «Liedjesprogramma slaat in als een bom». Algemc liedjesfeest». Plaatsverkoop voor beide voorstellingen start op woensdag 23 januari. De Ruud Hermans Band is opgericht plaat 17 november 1977 ondanks hun heid t bestaan hebben zij.toch al op 10 november 1979 de Troscar A word 1979 uitgereikt gekregen door de Ame rikaanse Country en Western Zanger Don King. Het is de bedoeling voor dit bedrag zo veel mogelijk werken van goede kwa liteit in verschillende technieken aan te kopen, om de toekomstige leners van deze werken een grote variëteit aan goed werk te bieden. In het verleden huurde het Kultureel Sentrum uitsluitend kunstwerken van kunstenaars, maar naast dit inhuren zal het Sentrum in de toekomst ook regelmatig kunst gaan aankopen. Ook deze kunstwerken zullen behalve te leen ook te koop zijn voor het pu bliek. Beroeps beeldende kunstenaars kun nen nadere informatie aanvragen bij het Kultureel Sentrum (013-43.67.56). X10 JAAR UW EIGEN HNG, PROFICIAT ERMEE! Landelijke première van het poppenspel «Vrouwtje van de zee» Poppentheater Parcival uit Middelburg brengt op woensdag 23 januari om 14.30 I uur de landelijke première van het pop- I penspel «Vrouwtje van de zee». Een zeer I interessant spel gebaseerd op een eeuwen- I oude Zeeuwse sage, aangevuld met eigen I materiaal van poppenspeler Willem Joppe. I De sage is als volgt. Een vissersjongetje I dreigt in zee te verdrinken en wordt gered I door een zeemeermin. Door onvoorzich- I tigheid belandt die zeemeermin in de netten I van een vissersman. De zeemeerminman I wil zijn vrouw terug, maar de vissersman I weigert. Dan wordt de zeemeerminman I kwaad en zweept de golven van de zee op, I zodat het huis van de vissersman onder water komt te staan. Wat nu? Het bijna verdronken jongetje weet een oplossing. Willem Joppe speelt dit spel met stok- poppen. De voorstelling is geschikt voor de jeugd van 4 tot en met 12 jaar. ld dikwijls associaties op met imingen als b.v. het magisch isme, terwijl de tot de essentie te- ’ebradhte/ sfeerbeelden in dit iine theater ook wel met gedichten worden vergeleken. Het Figurentheater Triangel speelt uitsluitend voor volwassenen en heeft een internationaal repertoire. De voorstelling bestaat uit een aan eenschakeling van korte, tekstloze nummers met marionetten, maskers, stok- en handpoppen. Door de toepas sing van al deze bewegingstechnieken ontstaat een kontrastrijk programma, dat zeer verrassend op de toe schouwer inwerkt. Er wordt bewust gestreefd naar een pure vorm van poppenspel, met de nadruk op het vi suele, waardoor het in eerste instantie kunstzinnig gestalte geven van de ver schillende figuren dan ook een belang rijk onderdeel is. De aanvang is om 20.30 uur, de open zijn om 19.30 uur. De 1 zijn op woensdag 16 januari 19.00 tot 20.30 uur reeds te kc In «Overspelen» volgt Fay Weldon drie «De Basel vrouwen over een periode van 25 jaar. Ze Bingo die komen met hun vriendjes later mannen, in beeld in de jaren vijftig, als ze nog met hun studie bezig zijn en we verlaten ze aan het eind van de zeventigerjaren, als ze door veel beproevingen en veranderingen heen elkaar weer gevonden hebben. Op diverse momenten in het stuk laat Fay Weldon haar personages de keuzemogelijkheden die ze op dat moment voorhouden hebben, uit spelen om ze vervolgens de konse- kwensties te presenteren van de keuze die ze in werkelijkheid maken. zaal zal kaarten woensdag 16 januari vanaf t 20.30 uur reeds te koop in slaer» voorafgaande aan de uingo die om 20.30 uur begint. En na tuurlijk op 18 januari vanaf 19.30 uur. Dit alles wordt georganiseerd door de Werkgroep Aktiviteiten Groeseind Hoefstraat. Het meest perfekte bed al gezien? Lattoflex maakt het meest perfekte een Lattoflex bed de voeten op bed, waarop u niet alleen geestelijk harthoogte, hetgeen <ƒ- maar ook lichamelijk volmaakt tot bloedcirculatie bevorde rust komt. U hoeft geen rugklacht De vering bestaande uit 22 hebben om beter te sic buigzame latten, met instelbare Lattoflex bed. veerkracht, zorgt er voor dat uw lichaam in de juiste stand ligt: uw Het helpt rugklachten voorkómen, wervelkolom in een rechte lijn. De Het volmaakte slapen voor intensief welving van uw lichaam op elk punt levende mensen, die dat nog lang en in elke holte optimaal gesteund. willen volhouden. Het Lattoflex Het hoofdeinde van een Lattoflex bedsysteem is inpasbaar in elke bed is in hoogte verstelbaar, met bestaande slaapkamer, in elke stijl, behoud van een korrekte Wij laten u graag zien hoe goed én lighouding. In relaxstand brengt hoe mooi Lattoflex bedden zijn. m tecnisom programma «Vrolijke Humor» in Studio door trio Van Santen «Vrolijke Humor» is de titel van h retprogramma, waarmee het gezelschap Van Santen, Van Santen en Van Santen op zaterdag 26 januari in de Studiozaal komt. Het is een programma met diepgaande dialogen, omgeven door muziek. Martin Sawade (piano) spelen en zingen dageli voorkomende absurditeiten en bekritise. op lichtvoetige wijze herkenbare situaties in de hedendaagse samenleving. Zij etale ren een hevig verburgerlijkte maatschap pijvisie. Natuurlijk vluchten zij óók, zoals menig Van Santen, in dagdromen en fan tasieën. Iedereen is een Van Santen, de één wat meer dan de ander. Regieproduktie en vormgeving: Wouter Spits. In januari 1955 werd door enkele fer vente jazzliefhebbers een dixieland-' orkest geformeerd. De jeugdige en-> thousiastelingen gingen onder de be zielende leiding van Thieu Scheepens driftig repeteren en onder de naam Wooltown Jazz Band volgde._een eerste officieel optreden in juni. Vijf entwintig jaar later is de band nog al tijd springlevend en treedt regelmatig op in binnen- en buitenland. Voor de orkestleden heeft naast het plezier aan muziekmaken ook het kontakt met de toeschouwers een be langrijke plaats ingenomen. Vooral de vroegere optredens in de oude Me tropole, later in de Harmonie aan 1 Stationsstraat en de vele zondagmi daghappenings - een uitermate Zondagmiddag a. Wooltown Jazz nieuwjaarsbegroetii waar alle vrienden e band een warm h; f4F/’/’ f Iftn) harte worden uitgei er gelegenheid elkaar, de dixielandklanken van de eens te ontmoeten. Muzik; werkers op de traditionele jamsessii rond half zes zullen met gejuich wc den ontvangen. Het gebeuren s lts vinden in de sfeervolle gelegd 1 van Hermann’s Dinette, ingang aan de Heuvelstraat naast Gimbrère Mode, of aan het Pieter Vredepad. De toegang is vanzelfsprekend gratis. Tot ziens zondagmiddag in de Citycenter in Tilburg. in de Doodsengel, die hem tot ’t einde toe zal begeleiden. In de koning sterft elk mens, zoals in de middeleeuwse moraliteit elk mens sterft in de figuur van ElckerlycIn tegenstelling tot deze laatste mens-voor wie er aan t eind Zaterdag 19 januari 20.30 uur brengt h^ za^<?ek^^ng*uiVtltuTvanfoiws«) de kunstenares Lydia Schouten een verdwijnen in t diepe zwarte gat van t Performance m het Kultureel Sentrum, oneindigde niets; «O, groot Niets, help de waarin zij de houding van de vrouw tot koning», roept de wacht uit. en de stryd tegen de gevestigde rol- Bérenger moet sterven, omdat ie alles heeft patronen aan verwaarloosd. Hij heeft er maar ’n beetje op los geleefd; hij heeft eeuwen en eeuwen de wereld, zijn rijk, aan haar lot overgela ten en daarom verdient hij ’t om te sterven. ’t Enige wat hem nog gelaten wordt, is de waan van waardigheid. Hij gaat niet kapot, hij krepeert niet, ’t is hem vergund om zit tend op z’n kroon ’t leven te verlaten. «De koning sterft» wordt op vrijdag 25 ja nuari gespeeld door de Goirlese to neelgroep «Perspectief» in de regie van Willem van de Vrande. Aan deze voorstelling werken mee: Sjef Imants, Marijke van de Vrande, Diny Sperber, Will van Daal, Leon van Dam, Jan Naaijkens, Fientje van Litsenburg, Ad Maas, Jacques Senders, Ben Hovens en Harrie van der Velden. Plaatsverkoop start vrijdag 18 januari. e «Bloed van de Hongerlijders» is een stuk omgeven door muziek. Martin over Amerika, over een familie die denkt te rdenberg, Evert de Vries en Rob kunnen profiteren van de expansie van dat piano) spelen en zingen dagelijks iand en zich daardoor te gronde richt, maar ritiseren het is vooral een stuk van een zoon op zoek naar zijn vader om hem ter verantwoording te roepen voor wat er met hem is gebeurd, wat er met de familie en met het land is misgegaan. De vader blijft het antwoord schuldig. Een performance is een aktie van een (beeldend) kunstenaar die zich afspeelt op een bepaalde plaats binnen een bepaalde tijd, waarbij de kunstenaar óf alleen ge bruik maakt van zijn eigen lichaam (waarbij zijn lichaam als «materiaal» dient), óf ook gebruik maakt van hulpmiddelen en mate rialen als video, film, dia’s, objekten enz. Is bij een kunstwerk de relatie tussen kun stenaar en publiek indirekt (via het kunst werk), bij een performance is de meest di- rekte verhouding tussen kunstenaar en toe schouwer mogelijk. Lydia Schouten heeft al een groot aantal performances op haar naam staan, geken merkt door het uitdragen van haar positie als vrouw. In het Kultureel Sentrum brengt haar performance «Inside out», waar- ser met Clous van Mechelen over ze)f ^gt Bruin Brood. Op zondag, 27 „Elementen die ik in e Stadsschouwburg. Het is Iaten zien: omdat ik e ik niet op pad schoorsteenbouwers, I wilde; als vrouw magj —?lens hebben zor Een zeer suksesvol kabaretprogramn van Jan Blaaser met Cl op de vleugel 1r januari in de StadsschouwbuiB. moeilijk om de veelzijdige Jan Blaaser een hokje te plaatsen. Menige recensent betitelde het programma «Bruin Brood» na de première met de titel «sensatie van het seizoen». Blaaser bewijst met dit p gramma, dat hij naast al zijn andere akth teiten ook nog in staat is om een zaal twee keer een uur geboeid te houden. Uit de pers «Kontakt met de zaal is een wezenlijk onderdeel van zijn optreden. Hij «Alle laatjes open» een prima muzikaal kabaretprogramma door Willem Nijholt, vuurt er in hoog tempo zijn teksten op af, Conny Stuart, Gerrie van der Klei en Paul Deen. doet dat hoogst onnadrukkelijk met slechts Dit programma is op woensdag 30 en donderdag 31 januari in de Stadsschouwburg te minieme stembuigingen en reageert on- en. «Alle laatjes open» werd geschreven door Annie M.G. Schmidt, middellijk op opmerkingen uit het publiek. Sj| Verrassend zijn daarnaast zijn makkelijk ing zorgen de pianisten Dick van der Stoep en Frans gebrachte versjes, kleine, melancholieke beide voorstellingen start op woensdag 23 januari. filosofietjes met poëtische kanten. Het pro- Jingen gedaan met bekende en met nieuwe gramma heeft een zeer hoog gehalte». «Jan iracht», want dan zou het niet meer zijn dan Blaaser blijkt politieke grappen te kunnen -j-'-n. Er wordt mee gespeeld, gedarteld, maken, die soms reiken naar het kaliber van Kan». «Het menu is veelzijdiger, dan iw: «Alle laatjes voortreffelijk de titel doet vermoeden». Nederlands». Het Parool: «Een uitschieter van waarlijk grote smeen Dagblad: «Meeslepend klasse is zijn vertolking van Louis Davids «De Voetbalmatch». Plaatsverkoop start zondag 20 januari. «Overspelen», de intelligente, subtiele en humoristische schrijfkant van Fay Weldon staat er borg voor, v - en ontroerende maniti wn uwi awiaai m geestelijk klimaat te suj scherp beeld te tekenen van de levens óiv zich tegen de achtergrond van dat klimaat afspelen. hoe de vork in de steel zit. Die zoon is Sam Shepard, de schrijver van het stuk, die na letterlijk tientallen stukken over uiteenlo pende onderwerpen als popsterren, film- magnaten, hondenraces en cowboys, zich plotseling realiseerde dat hij met «Bloed van de Hongerlijders» een bijna tra ditioneel Amerikaans familiedrama aan het schrijven was. De hongerlijders in het stuk leven op een farm in Zuid-Oost Califomië aan het eind van de jaren vijftig: de familie Tate. Ze zijn blind voor de realiteit en leven bij voorkeur in hun dromen. Bestaat uit 6 personen nl.Jony van Lieshout: Nederlands meest talent volle Country zangeres, Jos van Lieshoutals solo gitarist. Had Ver- heyenals pedalsteel gitarist. Lauber uggereren en een mans zanger. Deze is voor"' van de levens die kend geworden door de Tilt groep «Heating» en als zanger bij «Tumbl ..1 de Harmonie aan de t en de vele zondagmid- ’s zorgden steeds voor gezellige sfeer. t.s. om 3 uur wil de Band graag een ‘ing organiseren, ,n en kennissen die de hart toedragen van snodigd. Tot 7 uur is uiteraard onder an de btfnd, nog '—□kale mede- “•ssion wor- ■T zal elegen- ingang Kijkend naar de gestileerde bewegin- penwereld gen van deze figuren, kan de toe- kunststror schouwer meefantaseren en .vooral realis ook eigen interpretaties leggen. De rugge nummers zijn, mede door de geraf- klein» fineerde belichting en bijpasse jes, poëtisch van sfeer emd en obsederend en irtrokken van zwarte ildend gezien roept de I orae

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1980 | | pagina 19