X
w
I-
r
3
8
>0
STADSV-
SCHOUWBURG
0
9
kultureel
sentrum
30
3
LOO
Amsterdams
Volkstoneel
.00
‘0
ORGELS
Jeugdvoorstelling over
verliefdheid en jaloezie door
poppentheater Musquit
'fyebers
«Potasch en Perlemoer»
Filmhuis
De Wisselwachters Zang en dans door Franse films en literatuur
Ballet van Senegal
ii
januari 1980 pagina 12
DE TILBURGSE KOERIER
Donderdag 10 januari 1980 pagina 13
6
n te z
stof.
TILBURG
r
'tl f
Leharstraat 104A
1.995,—
veel
1.995,—
illustr
De vc
KOMPONISTENPORTRET
irg. I)
an C«
GEERT VAN KEULEN
Een Vlaamse
men
rijen
i in
kast.
Don Quichotte
INRUILORGELS V.A. 650
GAAT NIET DOOR
speelt
hedendaagse
kamermuziek
Groep
kwintessens
■•-geluid.
2.395,—
«Specialiteiten»
«Restaurant»
in het
Kultureel Sentrum
zondag 13 januari
EIGEN TECHNISCHE
DIENST
ORGELPRAKTIKUM,
WAAR WIJ U ORGEL
LEREN SPELEN
Tafelreservering
013-434512 - 674394
ert en
verkte
Homeopathie
V.S.M.
Dr. Vogel
Oranjestr. 4-6
voor
EXCLUSIEVE GERECHTEN
mode met
wJgT allure
Elke week het laatste
nieuws uit Parijs
Koestraat 89, Tilburg
Telefoon 432135
deKoningswei
2.250,—
ten, ritme,
afdekklep
2.390,—
Kom kijken bij
Juwelier - Horloger
^Schouwburgring 27, Tilburg^
-*ïn han-
naar
/erwezen
“an de
zonneschijn. Zo wordt af en toe wel eens een
sn belangrijke investering loopt het niet
Schilderijen van
Jan Hooimeijer
met als thema
«Theater»
t deze
obucco’s
3t, kor
h tot I
chtig ten
-1 ga-
uit.
10 ja-
middctucuc
sn chauffeur
tapt.
vract
Globe speelt
«Zeitgeist»
i de kamera, leveren
beelden O" 1
Calcut
langzame
- de feest;
ipagnons,
s voor nieuw
uitgevonden,
i wordt verzoend
n beiden of door
meisje dal
alleen in
zoek dat
komen. Robbe-Grillet schept zijn
reld en zijn eigen code die misschiet
altijd even makkelijk te volgen is maar
erg mooi om naar te kijken.
muziekhuis
Juliana van Stolbergstraaf 7 en 25
Telefoon 013-420986/323049
:ir van Alain Robbe-Grillet
nunc dit-elle van Marguerite Duras (1969),
g van Marguerite Duras en vrijdag 18 januari
iras.
CAMION
mi meest konsekwe
filmvorm beoefent o„
Le camion waan-
delingsverloop meer is, maar allei
een mogelijk, minimaal verhaal ve
wordt. Nu zien we Duras zelf, die
acteur C
eventueel
een vrouw van uiiuuciuaic i<
lift krijgt van een chauffeur e
tijd weer uitstapt. Daar
beelden van de vrachtwagen
dustriegebieden trekt.
Haar woorden roepen bepaalde beelden op
voor het geestesoog van de toeschouwer,
maar tegelijkertijd krijgt hij andere
beelden, filmbeelden, die nooit een direkte
illustratie zijn van de taal van Duras.
De voorstellingen zijn gratis toegankelijk.
in een sfeervolle omgeving
met prettige bediening
wijze. Zij ontdekken elkaar door observa
tie, waardoor ze geobsedeerd raken. Ieder
cft zo zijn eigenaardigheden en pro-
uiemen. De twee vrouwen zitten met hun
If verloren relaties. Eén van de mannen,
in genaamd, ondervraagt meer dan hij
-lit. Hij bereikt ermee dat de ande-
zich bewust worden van dingen die zij
maar zich niet realiseerden.
irring in de film is bijna vanz
;nd met zijn meervoudige interpreta
gelijkheden, ondanks de glasheldere
kamermuziekgezelschap «Kwir
bestaat uit een aantal jonge mus
zal «Kwir
ILs ijl't
NkJ W
Op zondag 13 januari komt het Ballet van
Senegal weer in de Stadsschouwburg met
een zang- en dansshow.
Het gezelschap treedt eigenlijk
woordvoerder van de betoverenc
kaanse kuituur,
gesteld uit liede
dieen die ve
sinhuis. Zij eeuv
schap bin- Sent
sent dat de
—jrden
ui nebben
Je éne
SOLINA
vanaf
3 voetmaten en
speelhulpen
COSMOVOX
vanaf
INKLUSIEF RITME
EN AUTOMAAT
VISCOUNT
vanaf
Drie voetmaten,
automaat en a.‘
HAMMOND
vanaf
Met het warme
HAMMOND
YAMAHA
vanaf
Het kwaliteitsprodukt uit Japan
FARFISA
Bijvoorbeeld model 5240R.
Met ingebouwde synthesizer
en polyfonische piano
EMINENT 5.890,
vanaf 8.990,
Nu ook te leveren in
fraaie eikehouten kast.
Hooimeijer, geboren in 1949 te Den
Haag, genoot aldaar zijn opleiding aan de
yMei%7tot"l%*7sfad*V9^iseh^w»n"
achtig in Tilburg. Na een aantal jaren bezig
te zijn geweest met grafiek, tekenen en
schilderen, is Jan Hooimeijer zich voorna--
melijk op het schilderen gaan richten.
vu s Hierin heeft hij zich thematisch gebonden.
omt Het thema «theater» is duidelijk in zijn
het werk van de afgelopen twee jaar terug te
ten vinden. In dit thema geeft hij een eigen kijk
op het theater, het spel.
De galerie is van maandag t.e.m. vrijdag
geopend van 10.00 tot 18.00 uur en tijdens
alle voorstellingen in de schouwburg-zaal.
-«p als
van de betoverende Afri-
r. De voorstelling is samen-
ederen, bewegingen en melo-
voortkomen uit de herinnering van
uwen en laat het werkelijke gezicht van
enegal en zwart Afrika zien. Het Nationaal
Ballet van Senegal is niet door de Westerse
wereld in de verleiding gebracht om hun
optredens aan te passen aan de Westerse ge
dachten. Hun hele optreden is gebaseerd op wereld waarin schijn en v
de authentieke kulturele geschiedenis van elkaar lopen en in elkaar
Senegal. begrippen kromgetrokke
Dinsdag 15 januari 20.30 uur wordt het filmprogramma over de invloeden van de Franse
literatuur op de film voortgezet in het filmhuis, kultureel Sentrum, met vier dagen achter
elkaar film.
Dinsdag 15 januari 20.30 uur Glissement progressifs du plaisir
(1974), woensdag 16 januari 20.30 uur Detruire dit-elle van
donderdag 17 januari 20.30uur India song
20.30 uur - Le camion van Marguerite Dur
vanwege technische pro
blemen, deze voorstelling
met muziek van heden
daagse Nederlandse kom-
ponisten
is verplaatst naar
14 februari a.s.
om 20.30 uur
Toneelgroep Baal
met «Nekrassov»
j In een regie van Rudolf Lucieer speelt to-
neelgroep Baal op dinsdag 15 januari in de
l Stadsschouwburg «Nekrassov» van Jean-
Paul Sartre. Aan deze voorstelling werken
I mee Carol van Herwijnen, Kitty Courbois,
1 Edwin de Vries, Trudy de Jong, Johan
j Leysen, Jack Vecht, Els Ingeborg Smits,
i Han Römer en Marjon Brandsma.
I George de Valera is een oplichter; de poli-
1 tie zit achter hem aan. Om aan de sterke
I arm te ontkomen vlucht hij een huis bin-
I nen. dat bewoond blijkt te worden door de
journalist Sibilot. Sibilot houdt zich in het
dagblad Soir a Paris bezig met de anticom-
I munistische propaganda; op het moment
dat de Valera zijn pad kruist is hij wanho-
I pig: zijn anti-communistisch repertoire is
uitgeput, en zijn direkteur, Palotin, heeft
hem opgedragen met iets nieuws te komen.
De Raad van Bestuur is ontevreden, want
de oplage van de krant sukkelt achteruit.
1 Als Sibelot niet met een geniaal idee komt,
zal hij zijn biezen kunnen pakken. Er zijn
i verkiezingen op komst en Soir a Paris moet
daar zowel politiek als zakelijk munt uit
weten te slaan.
Globe met prima
toneelstuk «Bloed
van de
Hongerlijders»
Globe heeft met het toneelstuk «Bk
de Hongerlijders» een prima pers gehaal
Op zaterdag 12 januari is dit uitstekende
stuk wederom in de Stadsschouwburg te
bekijken. De regie is van Gerardjan Rijn-
ders. Aan de voorstelling wordt meege
werkt door Elisabeth Andersen. Rudi van
Vlaenderen, Liesbeth Coops, Michel van
Rooy, Allard van der Scheer, Guus Hoes,
Bert Edelenbos, Huib Rooymans, Bernard
Duncker en Ulli.
«Bloed van de Hongerlijders» is een stuk
over Amerika, over een familie die denkt te
kunnen profiteren van de expansie van dat
land en zich daardoor te gronde richt, maar
het is vooral een stuk van een zoon op zoek
naar zijn vader om hem ter verantwoording
te roepen voor wat er met hem is gebeurd,
wat er met de familie en met het land is
misgegaan. De vader blijft het antwoord
schuldig. Hij kan ook niet anders. Niemand
heeft er ooit belang bij gehad hem uit te
leggen hoe de vork in de steel zit. Die zoon
is Sam Shepard, de schrijver van het stuk.
«Theater» is het thema van de ekspositie
van olieverven en tekeningen van de Til-
burgse kunstenaar Jan Hooimeijer, die van
10 januari tot en met 10 februari in de gale
rie van de Stadsschouwburg georganiseerd
Publiek en spelers
op toneel bij
muziektheaterstuk
«Ogme»
Sti hting Mutea brengt op woensdag 16 ja
nuari om 20.30 uur het muziektheater-
projekt OGME als toneel-op-toneel-pro-
duktie in de schouwburgzaal. Het is een
projekt van Jean-Pierre Plooij (tekst) en
Bernhard van den Boogaard (muziek) met
als ondertitel «Hoe Orpheus en Eurydice
elkaar kwijtraakten in de onderwereld».
Aan dit projekt wordt meegewerkt door
o.a. Ernst Zwaan, Theo Fransz, Renske
van dér Zee, Rosana van der Wagt, Henri
Overduin, Hans van Hechten en een en
semble o.l.v. Bernard van den Boogaard.
De toegang is gratis.
De Griekse halfgod Orpheus, dichter en
musicus, is dank zij zijn vrouw Eurydice in
staat muziek te maken die bomen doet dan
sen, stenen laat huppelen, stervelingen aan
de dood onttrekt. De god van de dood is
razend. Door de band van Orpheus en
Eurydice is zijn macht het leven op aarde te
laten eindigen, ontnomen. Hij lokt Eury
dice naar de onderwereld en Orpheus gaat
haar terug halen. De dood ondergaat een
gedaantewisseling. Van nu af is hij een kel-
tische godheid: Ogme, de god van de dood
en de vader van het ras.
Ingang: Louis Bouwmeesterplein I.
«De Wisselwachters» is een nieuw to
neelstuk van Brian Phelan, dat door Paul
Steenbergen. Bernard Droog en Peter Bol
huis op vrijdag 11 januari in de Stads
schouwburg gespeeld wordt. Dat gebeurt
in een regie van Georges Wilson. Van een
verhaal is in dit stuk nauwelijks sprake. Er
ontwikkelen zich situaties, die tot twee
keer toe in een dreigende spanning naar een
hoogtepunt leiden. Twee wisselwachters
we,rken al 40 jaar samen in hun seinhuis. Zij
vormen een miniscule gemeenschip t.
nen de maatschappij op het moment dat
komende en vertrekkende treinen wor<
aangekondigd. De beide heren hebt
twee totaal verschillende karaktersde
nogal autoritair en de ander meer sla»
Ook hun interesses verschillen.
VOORTGAANDE VERGLUDIN-
GEN op het genot
In Glissements progressifs du plaisir
bouwt Alain Robbe-Grillet nog altijd
r overgaan, waan
begrippen kromgetrokken en waarden uit
^er^a^r?g T7delcfiimekr^bijnTjVanzdf- Bogners Clown
company
mogelijkheden biedt, die vnj is van de
drang van het realisme Zaterdag 12 januari 20.30 uur komt de
Wie het verhaal wil volgen over een INDIA SONG Duitse mime en clownperformer Franz Josef
meisje dat haar vriendin echt vermoordt, of Lange instellingen van de kamera, leveren Bogner weer in het Kultureel Sentrum nu
haar verbeelding, en het onder- in India song trage beelden op van een samen met de Clown
volgt zal steeds bedrogen uit- ambassadeparty in Calcutta 1937. Bogners Clown Com
lAkkajtriiut.pk.-.t,;:,, eigen we. Geaccentueerd door de langzame muziek g—-- i—i:
;n niet van een piano, bewegen de feestgangers teaterschou. ui.o.u
wel zich als het ware onhoorbaar rond de mooie 1976 geeft Bo»n<'r
Anne-Marie Stretter die het middelpunt is school, waarr
clijke aanbidders. De buiten de sch__.
idemt de sfeer van een ver- deze groep onder ande
irgeoiswereld. Duras zet zich de Festvals of Fools,
af door de hoofdfiguur uit de Iedere voorstelling wc
wat we in de film niet zien, de
ïllende van het alledaagse
rend voelbaar.
v-mai it otretter die h
van een stel heimelijke
MARGUERITE DURAS stemming ademt de
Volgens Marguerite Duras is Détruire steende bour
dit-elle (1969) een soort pamflet waarin ^aa*\ af door
een beladen gegeven als dat van Duitse jo- aten
den wordt verwerkt en op dezelfde manier Juist datgene
gebruikt als bijvoorbeeld studenten dat armoede en de ell.
doen in sommige van hun akties. lndle ls voortdurer
In een rustiek gelegen kuuroord ontmoeten
vier mensen elkaar, op niet alledaagse LE CAN
De meest
net), Erik Snelten (fagot), Hans Wisse (fa
got), Paul van Kemenade (sax), Tiny van
de Wijdeven (trompet), Gerard Beyers
(trompet), Hans Sparla (trombone), Hans
Boom (hoorn), Peter Verschuren (hoorn),
Annemieke Corstens (viool), Rob Nijs
(viool), Bernadette Verhagen (altviool),
Judith van Swaay (cello), Walter van Eege-
raat (bas), Theo Diepenbrock (slagwerk),
Henk Mennens (slagwerk) en Paul Herm-
sen (piano).
- Het kamermuziekgezelschap «Kwintes-
:ommuniStisch repertoire is sens» bestaat uit een aantal jonge musici,
ijn direkteur, Palotin, heeft die merendeels afkomstig zijn van het Bra-
;n met iets nieuws te komen. bants Conservatorium in Tilburg. Op vrij-
t dag 11 januari om 20.30 uur zal «Kwintes-
it. sens» een konsert verzorgen in de Studio-
it, zaal. Uitgevoerd worden «Aubade» van
Poulence, «Serenade» van Francaix en
«Nonnet» van Martinu.
Deze drie hedendaagse werken worden
onder leiding van dirigent Jac van Steen
uitgevoerd door Lian van den Goorbergh
(fluit), Jaren Broekhuis (fluit), Nico - Boom
(hobo), Jan Hermans (hobo), Marcel
Hendriks (klarinet), Mieke Manders (klari-
Don Cristobal en Donja Rosita is de titel van het poppenspel, dat gespeeld wordt door I
poppentejater Musquit en op woensdag 16 januari in de Studio-zaal van de Stadsschouwbr
te zien is. Het gaat over Rosita, die verliefd is op Cocoliche, maar haar vader v
met Don Cristobal trouwt, een rijke en kwaadaardige man. Als Don Cristobal cu
de bruiloft thuis komen vinden ze Cocolich en Currito (vroeger vriendje van Rc
in twee kasten. De jaloerse Don Cristobal merkt dat en barst letterlijk van w«
Dus zullen Rosita en Cocoliche toch nog met elkaar trouwen? (4 t.e.m. t.,.
TAM KONIJN
bereid op grootmoederswijze
en vele andere specialiteiten.
Restaurant
ALBERTVILLE
Alphensebaan 14, CHAAM. Tel. 01619-1586
Keuken open van 12 tot 21 uur
Tijdig reserveren gewenst
Publiekstheater
speelt «Lucifer»
van Vondel
In een regie van Hans Croiset en Laurence
Spoor speelt het Publiekstheater op maan
dag 14 januari in de Stadsschouwburg «Lu
cifer» van Vondel. Aan deze voorstelling
werken mee o.a. Mariëlle Fiolet, Sigrid
Koetse, Josée Ruiter, Marijke Veugelers,
Herman van Elteren, Wim van der Grijn,
Carol Linssen, Ton Lutz, Jan Retèl en
Siem Vroom.
De meeste Vondel-commentatoren zijn het
erover eens, dat Lucifer Vondel’s beste
stuk is. Ook Vondel liet zich er in die zin
over uit. In een gewaagd konsept probeert
hij het spanningsveld tussen het aardse en
bovenaardse uit te schrijven in het verhaal
van Lucifer’s val. De definitieve tekst da
teert van 1654, maar Vondel is met dit stuk
31oed van zo n 15 ■iaar bezig geweest- Mede omdat
„ehaald 1979 een herdenkingsjaar van Vondel was
stekende (hiJ stierf 300 8eleden> nam het P11'
bliekstheater dit stuk op het repertoire.
heeft
u..bleme
??^d/en half'
rkelijkheid door gtejf
observeer
ren zich b
el wjsten,
verwarring
sprekerJ
demogelijkheden, on<
woorden en beelden.
«Potasch en Perlemoer», lang geleden al populair gemaakt door Cor Ruys en Louis de
Bree en later door het onverbrekelijke duo Kaan en Boskamp, komt op vrijdag, 18 en
zondag,20 januari in de Stadsschouwburg in een versie door het Amsterdams
Volkstoneel. Dat gebeurt in een regie van Jules Croiset. In de hoofdrollen spelen o.a. Hans
Boskamp, Lex Goudsmit, Dick Scheffer, Carry Tefsen en Wim Wama. Muzikale leiding:
Martin Kesseler.
Potasch en Perlemoer, de eeuwig kibbelende maar in feite dik bevriende comp
lijken een prachtige zaak te bezitten. Veel klandizie, regelmatig plaats
personeel... En ook schijnen ze een sensationale nieuwe stof te hebben t
onovertroffen in schoonheid en sterkte. Immerselk ruzietje van de heren v-
door het juichend uitroepen van een latijnsklinkende naam door één van uv
hun bedrijfsleider meneer Zorgdrager.
Maar in werkelijkheid is er niet alleen maar
afgekeurde zending teruggestuurd en ook met eer
goed af.
Verder zijn beide compagnons erg ontevreden over de kwaliteit van het moderne textiel.
Ze zoeken al jarenlang naar een schitterende vóóroorlogse zijde, maar die blijkt helaas
nergens meer te vinden te zijn. Bovendien aast natuurlijk de hele textielwereld op het
geheim van de nieuwe stof. Plaatsverkoop start op vrijdag 11 januari.
Roemeense Opera
met Nabucco
van Verdi
De zeer beroemde Roemeense Opera brengt
op donderdag 17 januari met maar liefst 140
medewerkenden de opera «Nabucco» van
Giuseppe Verdi in de Stadsschouwburg. Dat
gebeurt onder de muzikale leiding van Cor
nelia Voina. Aan de voorstelling, die in het
Italiaans gespeeld wordt, werken verder een
uitstekend opera-orkest, een aantal prima
solisten, een zeer bekwaam opera-koor en
een hoogstaande balletgroep mee.
Deze geweldige opera speelt in Jeruzalem en
Babylon ten tijde van Nabucco (Nebukad- ne van
nezar), de koning van Babylon. Hij komt in w°rdt.
konfiikt met het Joodse volk en wordt ook de 3ap
dupe van een vete tussen zijn dochter Fenena
(verliefd op een belangrijke man uit Jeruza
lem) en zijn natuurlijke dochter, de slavin
Abigailie. Na diverse ontwikkelingen krijgt
Nabucco een aanval van krankzinnigheid en
wordt door de slavin Abigailie van de troon
gestoten. Juist op het moment dat
nieuwe vorstin het Joodse volk en Nabu
dochter Fenena met de dood bedreigt,
Nabucco tot inkeer. Hij bekeert zich t'
Jodendom en brengt Abigailie krach..„
val. Een opera, die ook als schouwspel
rant staat voor een schitterende avond i
Plaatsverkoop start op donderdag 10
nuari.
izuiuc niime en clownperformer Frar
Bogner weer in het Kultureel Sentr
--- de Clown Company.
’lown Company bestaat uit een
groep leerlingen van de Amsterdamse
teaterschool en Franz Josef Bogner. Vanaf
1976 geeft Bogner workshops op de teater-
L 1 amaast af en toe voorstellingen
uuiicii uc school gegeven worden. Zo is
j-ander andere aktief geweest bij
adere voorstelling wordt geïmproviseerd,
is altijd nieuw. Wat er precies in een voor
stelling gebeurt is mede afhankelijk van hoe
het publiek meegaat in de verschillende
acts die op worden gebouwd. Niet dat nu
verwacht wordt dat het publiek meedoet,
het zijn veel meer de reakties die de voort
went doorgevoerde anti- gang en uitbouw bepalen.
it Marguerite Duras in ,Bogner wd de diep-psychologische
arm helemaal geen han- ka^ van heJ mensbeeld in de clown de
;r is, maar alleen naar anti-clown, de dierclown en de kin-
derclown laten zien.
Nu -zien we Duras zelf die aan de Franz Josef Bogner, die in het Kultureel
Gérard Depardieu vertelt hoe een Sentrum al eeder in soloprogramma s heeft
ieel te maken film eruit zal zien over opgetreden, studeerde mime bij Fal-
ouw van middelbare leeftijd die een !SenbeJ?;Tltt ,en b« Jean le,Coc9 ln Par,Js'
n een chauffeur en die na enige ,Tot,1%3 werkte luj op het departement van
uitstapt. Daar tussen door Justltle als ambtenaar. Hij heeft ver
en die door in- scheidene teaterstukken en hoorspelen ge
regisseerd.
aide beelden op °e voorstelling is gratis toegankelijk.
Reform- en dieetart.
V.N.R.
Geneeskrachtige kruiden,
V specerijen - thee
door E'ds Vrijdag 11 januari 20.30 uur treedt in het Lauwaert. Dat de Don door de vrouw
de zorg- Kultureel Sentrum Guido Lauwaert en wordt gespeeld, hoeft men zich niet te ver-
indruk- Griet Devos op met een door Guido bewerkte bazen Hij is zo verfijnd dat het een
Don Quichotte vrouw moét zijtj. Hij mist alleen de snor
Guido Lauwaert is van Gent. Hij is een man van Salvador Dali
van solo-toneel volgens eigen visie, inter- Cervantes is voor Lauwaert een revolutio-
pretatie, versie van klassieke literatuur of na>G die zelfs het recht van de vrouw op
daaromtrent. Hij heeft zich met Hamlet be- gelijkwaardigheid, duidelijk heeft gesteld,
ziggehouden, met Job Macbeth met Overigens zal geen historische Don Qui-
Lijmen van Elschot. En heeft nu Don chot worden gepresenteerd. Don Qujchot
Quichot Sancho Panza op zijn reper- en Sancho Panza zijn boven de schrijver
toire genomen. Samen met Griet Devos, uitgegroeid, hun dualiteit vindt ieder in
ook uit het Gentse. zichzelf terug. Zo loopt alles dooreen en
Zij is Don Quichot van de Mancha, en San- parallel de windmolens zijn vervangen
cho is dus Guido Lauwaert, die haar zelfs door trakteren. Maakt Cervantes van elke
als Rossinant bedient. Er is geen Dulcinea, herberg een kasteel, Lauwert maakt van
want die bestaat in feite uitsluitend in de elk teater een schouwburg.
verbeelding van de heer van Mancha, zegt De toegang is gratis.
Op donderdag 17 januari speelt Globe in de
Studio-zaal nog een keer de suksesvolle
kleine zaal-produktie «Zeitgeist» van
Fassbinder. Dat gebeurt in een regie van
het Paul Vermeulen Windsant. Aan de voor-
adsschouwburg stelling wordt meegewerkt door Nettie
wil, dat Rosita Blanken. Theo de Groot, Nora Kretz, Gijs
■al en Rosita van de Lange, Diane Lensink, Babette Mulder,
Rosita) verstopt Adriaan Olree. Joost Prinsen, Ton Selter
loede uit elkaar. en Guusje ,van Tilborgh.
i. 12 j.). 'n “Zeitgeist» komt een meisje van een
verre planeet. Phoebe Zeitgeist (een
kreatie van de Amerikaanse striptekenaar
Frank Springer),-naar'de aarde om de men
sen en hun wereld te leren kennen en een
reportage te schrijven over de demokratie.
Zij raakt echter in moeilijkheden, omdat ze
de mensen niet begrijpt. Ze kent weliswaar
de woorden maar begrijpt de taal niet. Ze
probeert die te leren, maar de menselijke
verhoudingen zijn te ingewikkeld om de
barrières tussen Phoebe en de mensen uit
de weg te ruimen. Op Globe oefent het stuk
een grote aantrekkingskracht uit, omdat
het alle elementen in zich verenigt waar
mee Fassbinder theater en film maakt.
Vanwege het grote sukses dat deze voor
stelling heeft, is het raadzaam om vooraf
plaatsen te reserveren!! Plaatsverkoop
start op donderdag 10 januari.
Kaatsheuvelse
kunst in
Loon-op-Zand
Maarten van Hilst en Ed van Nunen
exposeren t.e.m. 25 januari penteke
ningen en olieverfschilderijen in ont
moetingscentrum «De Hoorn» te Loon-
op-Zand.
Deze twee jonge kunstenaars uit
Kaatsheuvel hebben geen professio
nele opleiding genoten, maar zijn er
door zelfstudie in geslaagd werkstuk
ken van alleszins acceptabel niveau te
vervaardigen.
Van Ed van Nunen kan men o.a.
enkele landschapsschilderijen be
wonderen, met het gebied rondom de
Maas als centraal thema. Bij bin
nenkomst wordt de bezoeker niet al
leen getroffen door de grootte van het
tentoongestelde, maar ook door Eds
heldere penseelvoering en
vuldige uitwerking van
wekkende wolkpartijen.
De pentekeningen van Maarten van
Hilst zijn op een bijzondere manier
uitgevoerd en dwingen de bezoeker tot
aandachtig kijken. Zijn surrealistische
olieverfschilderijen tonen vaak bi
zarre taferelen, waarmee de kun
stenaar duidelijk zijn ongenoegens
kenbïiar maakt over bepaalde maat
schappelijke verschijnselen en ont
wikkelingen. «Flatneurose» en «De
neutronenbom» zijn hier duidelijke
voorbeelden van.