X w I- r 3 8 >0 STADSV- SCHOUWBURG 0 9 kultureel sentrum 30 3 LOO Amsterdams Volkstoneel .00 ‘0 ORGELS Jeugdvoorstelling over verliefdheid en jaloezie door poppentheater Musquit 'fyebers «Potasch en Perlemoer» Filmhuis De Wisselwachters Zang en dans door Franse films en literatuur Ballet van Senegal ii januari 1980 pagina 12 DE TILBURGSE KOERIER Donderdag 10 januari 1980 pagina 13 6 n te z stof. TILBURG r 'tl f Leharstraat 104A 1.995,— veel 1.995,— illustr De vc KOMPONISTENPORTRET irg. I) an C« GEERT VAN KEULEN Een Vlaamse men rijen i in kast. Don Quichotte INRUILORGELS V.A. 650 GAAT NIET DOOR speelt hedendaagse kamermuziek Groep kwintessens ■•-geluid. 2.395,— «Specialiteiten» «Restaurant» in het Kultureel Sentrum zondag 13 januari EIGEN TECHNISCHE DIENST ORGELPRAKTIKUM, WAAR WIJ U ORGEL LEREN SPELEN Tafelreservering 013-434512 - 674394 ert en verkte Homeopathie V.S.M. Dr. Vogel Oranjestr. 4-6 voor EXCLUSIEVE GERECHTEN mode met wJgT allure Elke week het laatste nieuws uit Parijs Koestraat 89, Tilburg Telefoon 432135 deKoningswei 2.250,— ten, ritme, afdekklep 2.390,— Kom kijken bij Juwelier - Horloger ^Schouwburgring 27, Tilburg^ -*ïn han- naar /erwezen “an de zonneschijn. Zo wordt af en toe wel eens een sn belangrijke investering loopt het niet Schilderijen van Jan Hooimeijer met als thema «Theater» t deze obucco’s 3t, kor h tot I chtig ten -1 ga- uit. 10 ja- middctucuc sn chauffeur tapt. vract Globe speelt «Zeitgeist» i de kamera, leveren beelden O" 1 Calcut langzame - de feest; ipagnons, s voor nieuw uitgevonden, i wordt verzoend n beiden of door meisje dal alleen in zoek dat komen. Robbe-Grillet schept zijn reld en zijn eigen code die misschiet altijd even makkelijk te volgen is maar erg mooi om naar te kijken. muziekhuis Juliana van Stolbergstraaf 7 en 25 Telefoon 013-420986/323049 :ir van Alain Robbe-Grillet nunc dit-elle van Marguerite Duras (1969), g van Marguerite Duras en vrijdag 18 januari iras. CAMION mi meest konsekwe filmvorm beoefent o„ Le camion waan- delingsverloop meer is, maar allei een mogelijk, minimaal verhaal ve wordt. Nu zien we Duras zelf, die acteur C eventueel een vrouw van uiiuuciuaic i< lift krijgt van een chauffeur e tijd weer uitstapt. Daar beelden van de vrachtwagen dustriegebieden trekt. Haar woorden roepen bepaalde beelden op voor het geestesoog van de toeschouwer, maar tegelijkertijd krijgt hij andere beelden, filmbeelden, die nooit een direkte illustratie zijn van de taal van Duras. De voorstellingen zijn gratis toegankelijk. in een sfeervolle omgeving met prettige bediening wijze. Zij ontdekken elkaar door observa tie, waardoor ze geobsedeerd raken. Ieder cft zo zijn eigenaardigheden en pro- uiemen. De twee vrouwen zitten met hun If verloren relaties. Eén van de mannen, in genaamd, ondervraagt meer dan hij -lit. Hij bereikt ermee dat de ande- zich bewust worden van dingen die zij maar zich niet realiseerden. irring in de film is bijna vanz ;nd met zijn meervoudige interpreta gelijkheden, ondanks de glasheldere kamermuziekgezelschap «Kwir bestaat uit een aantal jonge mus zal «Kwir ILs ijl't NkJ W Op zondag 13 januari komt het Ballet van Senegal weer in de Stadsschouwburg met een zang- en dansshow. Het gezelschap treedt eigenlijk woordvoerder van de betoverenc kaanse kuituur, gesteld uit liede dieen die ve sinhuis. Zij eeuv schap bin- Sent sent dat de —jrden ui nebben Je éne SOLINA vanaf 3 voetmaten en speelhulpen COSMOVOX vanaf INKLUSIEF RITME EN AUTOMAAT VISCOUNT vanaf Drie voetmaten, automaat en a.‘ HAMMOND vanaf Met het warme HAMMOND YAMAHA vanaf Het kwaliteitsprodukt uit Japan FARFISA Bijvoorbeeld model 5240R. Met ingebouwde synthesizer en polyfonische piano EMINENT 5.890, vanaf 8.990, Nu ook te leveren in fraaie eikehouten kast. Hooimeijer, geboren in 1949 te Den Haag, genoot aldaar zijn opleiding aan de yMei%7tot"l%*7sfad*V9^iseh^w»n" achtig in Tilburg. Na een aantal jaren bezig te zijn geweest met grafiek, tekenen en schilderen, is Jan Hooimeijer zich voorna-- melijk op het schilderen gaan richten. vu s Hierin heeft hij zich thematisch gebonden. omt Het thema «theater» is duidelijk in zijn het werk van de afgelopen twee jaar terug te ten vinden. In dit thema geeft hij een eigen kijk op het theater, het spel. De galerie is van maandag t.e.m. vrijdag geopend van 10.00 tot 18.00 uur en tijdens alle voorstellingen in de schouwburg-zaal. -«p als van de betoverende Afri- r. De voorstelling is samen- ederen, bewegingen en melo- voortkomen uit de herinnering van uwen en laat het werkelijke gezicht van enegal en zwart Afrika zien. Het Nationaal Ballet van Senegal is niet door de Westerse wereld in de verleiding gebracht om hun optredens aan te passen aan de Westerse ge dachten. Hun hele optreden is gebaseerd op wereld waarin schijn en v de authentieke kulturele geschiedenis van elkaar lopen en in elkaar Senegal. begrippen kromgetrokke Dinsdag 15 januari 20.30 uur wordt het filmprogramma over de invloeden van de Franse literatuur op de film voortgezet in het filmhuis, kultureel Sentrum, met vier dagen achter elkaar film. Dinsdag 15 januari 20.30 uur Glissement progressifs du plaisir (1974), woensdag 16 januari 20.30 uur Detruire dit-elle van donderdag 17 januari 20.30uur India song 20.30 uur - Le camion van Marguerite Dur vanwege technische pro blemen, deze voorstelling met muziek van heden daagse Nederlandse kom- ponisten is verplaatst naar 14 februari a.s. om 20.30 uur Toneelgroep Baal met «Nekrassov» j In een regie van Rudolf Lucieer speelt to- neelgroep Baal op dinsdag 15 januari in de l Stadsschouwburg «Nekrassov» van Jean- Paul Sartre. Aan deze voorstelling werken I mee Carol van Herwijnen, Kitty Courbois, 1 Edwin de Vries, Trudy de Jong, Johan j Leysen, Jack Vecht, Els Ingeborg Smits, i Han Römer en Marjon Brandsma. I George de Valera is een oplichter; de poli- 1 tie zit achter hem aan. Om aan de sterke I arm te ontkomen vlucht hij een huis bin- I nen. dat bewoond blijkt te worden door de journalist Sibilot. Sibilot houdt zich in het dagblad Soir a Paris bezig met de anticom- I munistische propaganda; op het moment dat de Valera zijn pad kruist is hij wanho- I pig: zijn anti-communistisch repertoire is uitgeput, en zijn direkteur, Palotin, heeft hem opgedragen met iets nieuws te komen. De Raad van Bestuur is ontevreden, want de oplage van de krant sukkelt achteruit. 1 Als Sibelot niet met een geniaal idee komt, zal hij zijn biezen kunnen pakken. Er zijn i verkiezingen op komst en Soir a Paris moet daar zowel politiek als zakelijk munt uit weten te slaan. Globe met prima toneelstuk «Bloed van de Hongerlijders» Globe heeft met het toneelstuk «Bk de Hongerlijders» een prima pers gehaal Op zaterdag 12 januari is dit uitstekende stuk wederom in de Stadsschouwburg te bekijken. De regie is van Gerardjan Rijn- ders. Aan de voorstelling wordt meege werkt door Elisabeth Andersen. Rudi van Vlaenderen, Liesbeth Coops, Michel van Rooy, Allard van der Scheer, Guus Hoes, Bert Edelenbos, Huib Rooymans, Bernard Duncker en Ulli. «Bloed van de Hongerlijders» is een stuk over Amerika, over een familie die denkt te kunnen profiteren van de expansie van dat land en zich daardoor te gronde richt, maar het is vooral een stuk van een zoon op zoek naar zijn vader om hem ter verantwoording te roepen voor wat er met hem is gebeurd, wat er met de familie en met het land is misgegaan. De vader blijft het antwoord schuldig. Hij kan ook niet anders. Niemand heeft er ooit belang bij gehad hem uit te leggen hoe de vork in de steel zit. Die zoon is Sam Shepard, de schrijver van het stuk. «Theater» is het thema van de ekspositie van olieverven en tekeningen van de Til- burgse kunstenaar Jan Hooimeijer, die van 10 januari tot en met 10 februari in de gale rie van de Stadsschouwburg georganiseerd Publiek en spelers op toneel bij muziektheaterstuk «Ogme» Sti hting Mutea brengt op woensdag 16 ja nuari om 20.30 uur het muziektheater- projekt OGME als toneel-op-toneel-pro- duktie in de schouwburgzaal. Het is een projekt van Jean-Pierre Plooij (tekst) en Bernhard van den Boogaard (muziek) met als ondertitel «Hoe Orpheus en Eurydice elkaar kwijtraakten in de onderwereld». Aan dit projekt wordt meegewerkt door o.a. Ernst Zwaan, Theo Fransz, Renske van dér Zee, Rosana van der Wagt, Henri Overduin, Hans van Hechten en een en semble o.l.v. Bernard van den Boogaard. De toegang is gratis. De Griekse halfgod Orpheus, dichter en musicus, is dank zij zijn vrouw Eurydice in staat muziek te maken die bomen doet dan sen, stenen laat huppelen, stervelingen aan de dood onttrekt. De god van de dood is razend. Door de band van Orpheus en Eurydice is zijn macht het leven op aarde te laten eindigen, ontnomen. Hij lokt Eury dice naar de onderwereld en Orpheus gaat haar terug halen. De dood ondergaat een gedaantewisseling. Van nu af is hij een kel- tische godheid: Ogme, de god van de dood en de vader van het ras. Ingang: Louis Bouwmeesterplein I. «De Wisselwachters» is een nieuw to neelstuk van Brian Phelan, dat door Paul Steenbergen. Bernard Droog en Peter Bol huis op vrijdag 11 januari in de Stads schouwburg gespeeld wordt. Dat gebeurt in een regie van Georges Wilson. Van een verhaal is in dit stuk nauwelijks sprake. Er ontwikkelen zich situaties, die tot twee keer toe in een dreigende spanning naar een hoogtepunt leiden. Twee wisselwachters we,rken al 40 jaar samen in hun seinhuis. Zij vormen een miniscule gemeenschip t. nen de maatschappij op het moment dat komende en vertrekkende treinen wor< aangekondigd. De beide heren hebt twee totaal verschillende karaktersde nogal autoritair en de ander meer sla» Ook hun interesses verschillen. VOORTGAANDE VERGLUDIN- GEN op het genot In Glissements progressifs du plaisir bouwt Alain Robbe-Grillet nog altijd r overgaan, waan begrippen kromgetrokken en waarden uit ^er^a^r?g T7delcfiimekr^bijnTjVanzdf- Bogners Clown company mogelijkheden biedt, die vnj is van de drang van het realisme Zaterdag 12 januari 20.30 uur komt de Wie het verhaal wil volgen over een INDIA SONG Duitse mime en clownperformer Franz Josef meisje dat haar vriendin echt vermoordt, of Lange instellingen van de kamera, leveren Bogner weer in het Kultureel Sentrum nu haar verbeelding, en het onder- in India song trage beelden op van een samen met de Clown volgt zal steeds bedrogen uit- ambassadeparty in Calcutta 1937. Bogners Clown Com lAkkajtriiut.pk.-.t,;:,, eigen we. Geaccentueerd door de langzame muziek g—-- i—i: ;n niet van een piano, bewegen de feestgangers teaterschou. ui.o.u wel zich als het ware onhoorbaar rond de mooie 1976 geeft Bo»n<'r Anne-Marie Stretter die het middelpunt is school, waarr clijke aanbidders. De buiten de sch__. idemt de sfeer van een ver- deze groep onder ande irgeoiswereld. Duras zet zich de Festvals of Fools, af door de hoofdfiguur uit de Iedere voorstelling wc wat we in de film niet zien, de ïllende van het alledaagse rend voelbaar. v-mai it otretter die h van een stel heimelijke MARGUERITE DURAS stemming ademt de Volgens Marguerite Duras is Détruire steende bour dit-elle (1969) een soort pamflet waarin ^aa*\ af door een beladen gegeven als dat van Duitse jo- aten den wordt verwerkt en op dezelfde manier Juist datgene gebruikt als bijvoorbeeld studenten dat armoede en de ell. doen in sommige van hun akties. lndle ls voortdurer In een rustiek gelegen kuuroord ontmoeten vier mensen elkaar, op niet alledaagse LE CAN De meest net), Erik Snelten (fagot), Hans Wisse (fa got), Paul van Kemenade (sax), Tiny van de Wijdeven (trompet), Gerard Beyers (trompet), Hans Sparla (trombone), Hans Boom (hoorn), Peter Verschuren (hoorn), Annemieke Corstens (viool), Rob Nijs (viool), Bernadette Verhagen (altviool), Judith van Swaay (cello), Walter van Eege- raat (bas), Theo Diepenbrock (slagwerk), Henk Mennens (slagwerk) en Paul Herm- sen (piano). - Het kamermuziekgezelschap «Kwintes- :ommuniStisch repertoire is sens» bestaat uit een aantal jonge musici, ijn direkteur, Palotin, heeft die merendeels afkomstig zijn van het Bra- ;n met iets nieuws te komen. bants Conservatorium in Tilburg. Op vrij- t dag 11 januari om 20.30 uur zal «Kwintes- it. sens» een konsert verzorgen in de Studio- it, zaal. Uitgevoerd worden «Aubade» van Poulence, «Serenade» van Francaix en «Nonnet» van Martinu. Deze drie hedendaagse werken worden onder leiding van dirigent Jac van Steen uitgevoerd door Lian van den Goorbergh (fluit), Jaren Broekhuis (fluit), Nico - Boom (hobo), Jan Hermans (hobo), Marcel Hendriks (klarinet), Mieke Manders (klari- Don Cristobal en Donja Rosita is de titel van het poppenspel, dat gespeeld wordt door I poppentejater Musquit en op woensdag 16 januari in de Studio-zaal van de Stadsschouwbr te zien is. Het gaat over Rosita, die verliefd is op Cocoliche, maar haar vader v met Don Cristobal trouwt, een rijke en kwaadaardige man. Als Don Cristobal cu de bruiloft thuis komen vinden ze Cocolich en Currito (vroeger vriendje van Rc in twee kasten. De jaloerse Don Cristobal merkt dat en barst letterlijk van w« Dus zullen Rosita en Cocoliche toch nog met elkaar trouwen? (4 t.e.m. t.,. TAM KONIJN bereid op grootmoederswijze en vele andere specialiteiten. Restaurant ALBERTVILLE Alphensebaan 14, CHAAM. Tel. 01619-1586 Keuken open van 12 tot 21 uur Tijdig reserveren gewenst Publiekstheater speelt «Lucifer» van Vondel In een regie van Hans Croiset en Laurence Spoor speelt het Publiekstheater op maan dag 14 januari in de Stadsschouwburg «Lu cifer» van Vondel. Aan deze voorstelling werken mee o.a. Mariëlle Fiolet, Sigrid Koetse, Josée Ruiter, Marijke Veugelers, Herman van Elteren, Wim van der Grijn, Carol Linssen, Ton Lutz, Jan Retèl en Siem Vroom. De meeste Vondel-commentatoren zijn het erover eens, dat Lucifer Vondel’s beste stuk is. Ook Vondel liet zich er in die zin over uit. In een gewaagd konsept probeert hij het spanningsveld tussen het aardse en bovenaardse uit te schrijven in het verhaal van Lucifer’s val. De definitieve tekst da teert van 1654, maar Vondel is met dit stuk 31oed van zo n 15 ■iaar bezig geweest- Mede omdat „ehaald 1979 een herdenkingsjaar van Vondel was stekende (hiJ stierf 300 8eleden> nam het P11' bliekstheater dit stuk op het repertoire. heeft u..bleme ??^d/en half' rkelijkheid door gtejf observeer ren zich b el wjsten, verwarring sprekerJ demogelijkheden, on< woorden en beelden. «Potasch en Perlemoer», lang geleden al populair gemaakt door Cor Ruys en Louis de Bree en later door het onverbrekelijke duo Kaan en Boskamp, komt op vrijdag, 18 en zondag,20 januari in de Stadsschouwburg in een versie door het Amsterdams Volkstoneel. Dat gebeurt in een regie van Jules Croiset. In de hoofdrollen spelen o.a. Hans Boskamp, Lex Goudsmit, Dick Scheffer, Carry Tefsen en Wim Wama. Muzikale leiding: Martin Kesseler. Potasch en Perlemoer, de eeuwig kibbelende maar in feite dik bevriende comp lijken een prachtige zaak te bezitten. Veel klandizie, regelmatig plaats personeel... En ook schijnen ze een sensationale nieuwe stof te hebben t onovertroffen in schoonheid en sterkte. Immerselk ruzietje van de heren v- door het juichend uitroepen van een latijnsklinkende naam door één van uv hun bedrijfsleider meneer Zorgdrager. Maar in werkelijkheid is er niet alleen maar afgekeurde zending teruggestuurd en ook met eer goed af. Verder zijn beide compagnons erg ontevreden over de kwaliteit van het moderne textiel. Ze zoeken al jarenlang naar een schitterende vóóroorlogse zijde, maar die blijkt helaas nergens meer te vinden te zijn. Bovendien aast natuurlijk de hele textielwereld op het geheim van de nieuwe stof. Plaatsverkoop start op vrijdag 11 januari. Roemeense Opera met Nabucco van Verdi De zeer beroemde Roemeense Opera brengt op donderdag 17 januari met maar liefst 140 medewerkenden de opera «Nabucco» van Giuseppe Verdi in de Stadsschouwburg. Dat gebeurt onder de muzikale leiding van Cor nelia Voina. Aan de voorstelling, die in het Italiaans gespeeld wordt, werken verder een uitstekend opera-orkest, een aantal prima solisten, een zeer bekwaam opera-koor en een hoogstaande balletgroep mee. Deze geweldige opera speelt in Jeruzalem en Babylon ten tijde van Nabucco (Nebukad- ne van nezar), de koning van Babylon. Hij komt in w°rdt. konfiikt met het Joodse volk en wordt ook de 3ap dupe van een vete tussen zijn dochter Fenena (verliefd op een belangrijke man uit Jeruza lem) en zijn natuurlijke dochter, de slavin Abigailie. Na diverse ontwikkelingen krijgt Nabucco een aanval van krankzinnigheid en wordt door de slavin Abigailie van de troon gestoten. Juist op het moment dat nieuwe vorstin het Joodse volk en Nabu dochter Fenena met de dood bedreigt, Nabucco tot inkeer. Hij bekeert zich t' Jodendom en brengt Abigailie krach..„ val. Een opera, die ook als schouwspel rant staat voor een schitterende avond i Plaatsverkoop start op donderdag 10 nuari. izuiuc niime en clownperformer Frar Bogner weer in het Kultureel Sentr --- de Clown Company. ’lown Company bestaat uit een groep leerlingen van de Amsterdamse teaterschool en Franz Josef Bogner. Vanaf 1976 geeft Bogner workshops op de teater- L 1 amaast af en toe voorstellingen uuiicii uc school gegeven worden. Zo is j-ander andere aktief geweest bij adere voorstelling wordt geïmproviseerd, is altijd nieuw. Wat er precies in een voor stelling gebeurt is mede afhankelijk van hoe het publiek meegaat in de verschillende acts die op worden gebouwd. Niet dat nu verwacht wordt dat het publiek meedoet, het zijn veel meer de reakties die de voort went doorgevoerde anti- gang en uitbouw bepalen. it Marguerite Duras in ,Bogner wd de diep-psychologische arm helemaal geen han- ka^ van heJ mensbeeld in de clown de ;r is, maar alleen naar anti-clown, de dierclown en de kin- derclown laten zien. Nu -zien we Duras zelf die aan de Franz Josef Bogner, die in het Kultureel Gérard Depardieu vertelt hoe een Sentrum al eeder in soloprogramma s heeft ieel te maken film eruit zal zien over opgetreden, studeerde mime bij Fal- ouw van middelbare leeftijd die een !SenbeJ?;Tltt ,en b« Jean le,Coc9 ln Par,Js' n een chauffeur en die na enige ,Tot,1%3 werkte luj op het departement van uitstapt. Daar tussen door Justltle als ambtenaar. Hij heeft ver en die door in- scheidene teaterstukken en hoorspelen ge regisseerd. aide beelden op °e voorstelling is gratis toegankelijk. Reform- en dieetart. V.N.R. Geneeskrachtige kruiden, V specerijen - thee door E'ds Vrijdag 11 januari 20.30 uur treedt in het Lauwaert. Dat de Don door de vrouw de zorg- Kultureel Sentrum Guido Lauwaert en wordt gespeeld, hoeft men zich niet te ver- indruk- Griet Devos op met een door Guido bewerkte bazen Hij is zo verfijnd dat het een Don Quichotte vrouw moét zijtj. Hij mist alleen de snor Guido Lauwaert is van Gent. Hij is een man van Salvador Dali van solo-toneel volgens eigen visie, inter- Cervantes is voor Lauwaert een revolutio- pretatie, versie van klassieke literatuur of na>G die zelfs het recht van de vrouw op daaromtrent. Hij heeft zich met Hamlet be- gelijkwaardigheid, duidelijk heeft gesteld, ziggehouden, met Job Macbeth met Overigens zal geen historische Don Qui- Lijmen van Elschot. En heeft nu Don chot worden gepresenteerd. Don Qujchot Quichot Sancho Panza op zijn reper- en Sancho Panza zijn boven de schrijver toire genomen. Samen met Griet Devos, uitgegroeid, hun dualiteit vindt ieder in ook uit het Gentse. zichzelf terug. Zo loopt alles dooreen en Zij is Don Quichot van de Mancha, en San- parallel de windmolens zijn vervangen cho is dus Guido Lauwaert, die haar zelfs door trakteren. Maakt Cervantes van elke als Rossinant bedient. Er is geen Dulcinea, herberg een kasteel, Lauwert maakt van want die bestaat in feite uitsluitend in de elk teater een schouwburg. verbeelding van de heer van Mancha, zegt De toegang is gratis. Op donderdag 17 januari speelt Globe in de Studio-zaal nog een keer de suksesvolle kleine zaal-produktie «Zeitgeist» van Fassbinder. Dat gebeurt in een regie van het Paul Vermeulen Windsant. Aan de voor- adsschouwburg stelling wordt meegewerkt door Nettie wil, dat Rosita Blanken. Theo de Groot, Nora Kretz, Gijs ■al en Rosita van de Lange, Diane Lensink, Babette Mulder, Rosita) verstopt Adriaan Olree. Joost Prinsen, Ton Selter loede uit elkaar. en Guusje ,van Tilborgh. i. 12 j.). 'n “Zeitgeist» komt een meisje van een verre planeet. Phoebe Zeitgeist (een kreatie van de Amerikaanse striptekenaar Frank Springer),-naar'de aarde om de men sen en hun wereld te leren kennen en een reportage te schrijven over de demokratie. Zij raakt echter in moeilijkheden, omdat ze de mensen niet begrijpt. Ze kent weliswaar de woorden maar begrijpt de taal niet. Ze probeert die te leren, maar de menselijke verhoudingen zijn te ingewikkeld om de barrières tussen Phoebe en de mensen uit de weg te ruimen. Op Globe oefent het stuk een grote aantrekkingskracht uit, omdat het alle elementen in zich verenigt waar mee Fassbinder theater en film maakt. Vanwege het grote sukses dat deze voor stelling heeft, is het raadzaam om vooraf plaatsen te reserveren!! Plaatsverkoop start op donderdag 10 januari. Kaatsheuvelse kunst in Loon-op-Zand Maarten van Hilst en Ed van Nunen exposeren t.e.m. 25 januari penteke ningen en olieverfschilderijen in ont moetingscentrum «De Hoorn» te Loon- op-Zand. Deze twee jonge kunstenaars uit Kaatsheuvel hebben geen professio nele opleiding genoten, maar zijn er door zelfstudie in geslaagd werkstuk ken van alleszins acceptabel niveau te vervaardigen. Van Ed van Nunen kan men o.a. enkele landschapsschilderijen be wonderen, met het gebied rondom de Maas als centraal thema. Bij bin nenkomst wordt de bezoeker niet al leen getroffen door de grootte van het tentoongestelde, maar ook door Eds heldere penseelvoering en vuldige uitwerking van wekkende wolkpartijen. De pentekeningen van Maarten van Hilst zijn op een bijzondere manier uitgevoerd en dwingen de bezoeker tot aandachtig kijken. Zijn surrealistische olieverfschilderijen tonen vaak bi zarre taferelen, waarmee de kun stenaar duidelijk zijn ongenoegens kenbïiar maakt over bepaalde maat schappelijke verschijnselen en ont wikkelingen. «Flatneurose» en «De neutronenbom» zijn hier duidelijke voorbeelden van.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1980 | | pagina 13