Jl 1^ s Wh bartels radio tv Ijocodjomu I Spoordijk 62 TILBURG Tel. 013-436018 I I G^nTkenweflTBREDA Te?076-1316W I Kunst en cultuur in de politiek NOS-Cultuur over Hongarije ééB t\aatd 4 ?B.V inlichtingen busdiensten 1ZONE 2 ZON ES 3 ZONES ÏSXS 18 uur J sr’nnl Donderdag 6 december 1979 pagina 17 DE TILBURGSE KOERIER jr 1979 pagina 16 Orgelkoncert in de Petrus en Pauluskerk 013-42.03.59 Organist Ton Koopman ting v haar en echte service -8- Lucas Vis met het Brabants Orkest khof Pendelt U tussen Gilzt chting hier - GEREDUCEERD TARIEF - PAS 65 EN KINDEREN T/M 9 JAAR VOL TARIEF TILBURG 10-RITTENKAART MAANDKAART ZONE 10-RITTENKAART VOLW. 076-223850 Breda PAS 65 013-422840 stationsdiensten I I LJ DE BBA ZON TARIEVE STAAN NU ZWART OP WIT Tema koffie-och- tend Groenewoud teoord TILBURG 1 2 3 6,80 9,50 12,50 3,40 4,50 5,60 11,30 15,00 20,00 ENKELE REIS VOLW vanaf 10 jaar 21,25 30,00 40,00 ENKELE REIS KIND. EN PAS 65 0,55 0,65 0,80 VERKOOP OP BUS VOOR VERKOOP JEUGD T/M 18 JAAR iarzen 5ht 89,95 1,10* 1,25 1,60 •Overstapje f.1,15. VOOR VERKOOP vanaf 10 jaar 6,40 8,50 11,25 MAAND KAART VOLW. vanaf 18 jaar met garantie financiering 10,60 15,00 20,00 VERKOOP OP BUS vanaf 10 jaar 3,70 5,00 6,25 speelde bevat s viool- nielaarzen 39,95 lantoffels 4,25 Prachtige kollektie INRUIL KLEUREN-T.V.’S o.a. Philips, Aristona, Grundig, Graetz, Erres L Besterdring 87. Tilburg, tel. 431489 ildoen s 32391 in Nederland sn Hongaars igramma met c" ten ook lordeliger re nieuwe cnielaarzen ;ht 1 79,95 k 250 hoog \9’- p. mtr. Tilburg Den Bosch 073-124000 Zij constateerde echter ook, dat «in ons door kooplui en ambachtslieden groot geworden Nederland voor zeker velen de cultuur in hun leven ten hoogste wat aardige versiering, zeker geen reëel nut vertegenwoordigt. En: «Nederland duldt weliswaar de zwe vende en schilderachtige artiesten, maar vertrouwt het bestuur van zijn samenleving toe aan zakelijke, nuch tere realisten. misverstand, als 2 >rme bedragen die aan ki "ke worden besteed nogal eens zaken worden gekwalifi- ihtzetten. het een Vw, is, dat cultuur zo onge le is als kunst. Cultuur veel breder: «Wat het dan >t tien jaar én t pas slechts half Kunst en cultuur Zij wilde het de enorm dergelijke als onnutte ceerd recht erop, dat hs misverstand veer hetzelfde zei zijis ibundel: S :én vrouw hebben door- "1. Echter ,jt te door wond een ter zonder eid dat b” Ike nack. ster al ver- De grens van de 1e zóne ligt namelijk gelijk met de stads grens dus betaalt U slechts f.1,10 of f.0,55. zen ehak 0 46,95 Vanaf 1 december zijn de tarieven voor het openbare bus vervoer in geheel Neder land verhoogd Dus óók in Tilburg. U betaalt dan, als U ouder bent dan tien jaar f.1,10 voor 'n enkele reis met de BBA. Kinderen tot 65-plussers mét geld dus f.0,55. Pendelt U tussen Gilze, Oisterwijk of Rijen en Tilburg, dan reist U over 3 zone's en betaalt U f.1,60 (zie tabel). Voor beide instrumenten behaalde hij bo vendien de Prijs van Uitnemendheid, resp. in 1972 en 1974. Voor klavecimbel bete kende dit tevens de primeur. Ton Koopman is leider van «Musica tiqua» en daarnaast docent aan het j sterdams Conservatorium en de Orgel; demie in Haarlem. Hij wordt beschouwd De minister sprak als haar oordeel uit dat de verhouding cultuur, weten- omsc schap en techniek zeer belangrijk is. wees omhoog. Het is raadzaam indien U regelmatig reist, voordeliger maar U bus heeft daardoor ook minder deze nieuwe tarieven of wilt u meer weten over het zóne Shéhérazade De verhalen uit de 1000 en één nacht zijn ouder dan de herinnering van de mens. Duizenden jaren geleden werden ze mon deling doorverteld, in Perzië, in Arabië, Turkije en waar dan ook in het Verre Oos ten. Toen men in de 18e eeuw voor het eerst kennismaakte met deze verhalen, na verteld door de Fransman Galland, brak er een ware rage uit om deze Oosterse tema’s te gebruiken, ook in de muziek. Mozarts Entfïihrung aus dem Serail, de vele Turkse marsen (Beethoven, Mozart en Haydn) zijn hier voorbeelden van. Een uitschieter is echter Shéhérazade van Rimsky-Kor- sakoff, die een aantal bekende verhalen weergaloos verklankte. Op het titelblad maakte hij een aantekening Mad Habit is een bossche formatie die nu ongeveer 2 jaar bestaat en in deze l eigen muzikaal gezicht heeft gekregen. Het repertoire van Mad Habit is eigen hand en is te omschrijven als melodieus, swingende muziek, di sound iedereen weet te raken, met een inhoud en vitaliteit zoals die ra wordt aangetroffen. Mad Habit bestaat uit: Marcel v. Vught; Guus Toon v. Daalen; Hary Tiebosch; Henk Rijk. Zondag 9 december in aanvang 16 uur. Al sinds zes weken draait er in het Groene woud een koffie-óchtend voor vrouwen. De ochtend is iedere dinsdag van 9.15 tot 11.30 uur in boerderij Vissers, Bergland- weg. Het is ontstaan als een initiatief van zes vrouwen die vonden dat er in de wijk voor hen niet veel te doen was. Zodoende is de koffie-ochtend voor iedere vrouw toe gankelijk. De ene week is er een «gewone» koffie-ochtend, waar men wat kan lezen, handwerken of gewoon lekker praten. De andere week wordt er een tema-ochtend gehouden, over een aktueel of gewoon in teressant onderwerp. De tema’s die tot nu toe besproken zijn waren: verkenning in de wijk, gezonde voeding. Voor de eerste ochtend kwamen bijv, een aantal wijk- werksters en de wijkagent iets vertellen. Bij het tweede tema waren dat mensen van de Paardebloem. Het derde tema dat op het programma stond was het kleuren van mar sepein en er vormen of figuren van maken. De deskundige was toen los Mols. Op 11 december komt de heer Stuifmeel praten r de voorzieningen in de wjjk en wat «aar aan verbeterd of veranderd zou kun nen worden. De heer Stuifmeel is projekt- leider van de Stadsvernieuwing Zuid. Dedïnszky en Bert van der J TT Het programma luidt Zouw, onlangs opnamen in Hongarije ]inck.BaUo dej Grandi maakten. Zij zullen onder meer laten scitur; 2. H. Scheidem horen dat maatschappij-kritiek op de planken zeer goed mogelijk is, het ex periment met de vorm echter niet, want daar zijn toneelgezelschappen en hun publiek niet 2o erg op gesteld. Open- weave 270 hoog net loodveter ■12,50 In heel Nederland zijn de bus lijnen in zone's verdeeld. Als U nooit buiten Tilburg komt met de bus merkt U daar niets van. Uiteraard gaan de 10-rittenkaarten en maandkaartt 'n dergelijke kaart te overwegen. Het is niet alleen oponthoud bij het instappen. Heeft U vragen over systeem bel dan een van onderstaande telefoon nummers. Zij hanteert daarbij weliswaar be paalde richtlijnen, maar er zijn geen meetinstrumenten, waarmee culturele waarden min of meer nauwkeurig kun nen worden gemeten en vergeleken. Het moet een doel zijn van het cultuur beleid, zo goed mogelijke voorwaarden te scheppen, waaronder zij die op drachten kunnen vervullen». In verband met ii nenkort te vertoner wordt het progrn— werp besloten. wél is, daan nschrijving ees op Gv :leid, waarii ederatie van I gen wordt aangeh worden omschrei waarop een oriënteert e zeggen hoé ten, met -1' ceren, aL>v sumptie r<- geeft een denken, z stelde dat elijk dat de richt op het handhavt cunde is ge- en het ontwikkeld en filosoof geestelijke waarden, ïkwame be- zijn voor individuel ■chrijver Van Gu- ilomaat». \n in Midden-Europa altijd een etnische samenstellers van ditprogramma, minderheid vormden, moesten zij al- Erika Dedinszky en Bert van der tijd erg voor hun eigen taal en kuituur opkomen om niet door Germaanse of Slavische buurvolkeren overspeeld te worden. Vandaar die belangstelling voor taal en kuituur tot in brede lagen van de bevolking. In «NOS-Cultuur» zal worden gepro beerd het één en ander van de huidige kulturele ontwikkelingen in Hon garije te laten horen. Daarbij zal bij zondere aandacht worden besteed aan het theater-leven daar, waarover de groeperingen en voor de samenleving als geheel en op het deel hebben aan die waarde door de bevolking. De mi nister stelde: «Ook culturele waarden zijn niet vrijblijvend. Het bewaren en ontwikkelen ervan heeft geen zin, als zij niet dienstbaar worden gemaakt aan de samenleving, als de mensen er geen deel aan hebben. Dat houdt ener zijds in dat zij toegankelijk worden gemaakt. De deuren moeten openstaan, de drempels worden ge slecht, ook en vooral de immateriële deuren en drempels». Zij stelde ten slotte, dat de overheid voortdurend staat voor het doen van keuzen. als een van de meest entoesiaste pleitbe zorgers voor de oude uitvoeringsprak tijken. Hij heeft reeds een indrukwekkende lijst a An- van grammofoonplaten op zijn naam staan: Am- 31,6 °rgel-, clavecimbel- en virginaalwer- slaka- ken van Sweelinck, alle orgelwerken j van F. Couperin, van J.S. Bach de Cla- vierübung 111van D. Scarlatti 12 sonates, vanG. Pocchi de klavecimbel werken (deze plaat kreeg in 1977 een Edison) en met ver schillende ensembles o.a. komposities van Haydn en Telemann. Zijn programma van het orgelkoncert voor a.s. maandag bevat uitsluitend komposities van oude meesters. Het programma luidt als volgt: J.P. Swee- Enck-Bïll'? dë? C-rsuduca en Puer nobis na- scitur; 2- H. Scheidemann - Echtoccata; 3. W. Byrd - Fantasia a kl. t.; 4. M.A. Ross - Toccata VII d kl. t.5. D. Buxtehude - Wie schön leuchtet der Morgenstern en Praelu- diutn und Fuge D dur; 6. J.S. Bach Nun komm’ der Heiden Heiland, Wachet auf ruft uns die Stimme en Fuga g klein band Tlattd bin- Een Pro8ramma dat Ton Koopman alle Larse films, gelegenheid geeft een op bijzonder hoog dit onder- peil staand «kollege» in de uitvoerings praktijk van oude muziek te geven. A.s. maandag, kwart over acht. Petrus en Pauluskerk. Het vergeet al te gemakkel grondslag voor onze staatki legd door de schrijver Plato, dat Hooft een bel stuurder was en de scf - lik een bekwame diploma In aansluiting op «PromeNOS», dat in i het teken staat van Hongarije, zendt de i NOS-radio vrijdag 7 december van t plm. 23.00 tot 23.55 uur via Hilversum 2 een speciale aflevering uit van de ru- briek «NOS-Cultuurdie geheel gewijd i is aan Hongarije en waarin mét name op de literatuur, het theater en de film in dat land wordt ingegaan. De samen- I stellers van het programma, Erika De- l dinszky en Bert van der Zouw, bezoch- I ten daartoe onlangs Hongarije. Er kan en mag veel meer in het Hon- gaarse kulturele leven, dan men hier in 1 het algemeen denkt. Beeldende kun- stenaars kunnen in Hongarije vrijelijk experimenteren, ook met abstrakte vormen. In literatuur, theater en film is maat- ippij-kritiek mogelijk, maar er zijn lelijk twee taboes: men mag de po- k van de Sovjet-Unie niet aanval- evenmin mag men de wens te ken nen geven met het communistische systeem te willen breken. Wél mag de kunstenaar kritiek uitoefenen op het funktioneren van het systeem, wat dan ook intensief gebeurt. Vergeleken met andere Oostbloklanden heerst er in over deze beroemde verhalenbundel: Sul- Hongarije op het ogenblik een tamelijk nX hXUWan lib«raal k'™Hat. Dat blÜkt O m’ Uit het gebracht doodde hij haar meteem Echter feit’ dat er ook literat“ur van Hon- één sultane. Shéhérazade. wist dit te door- gaarse emigranten in Hongarije ge breken. door de sultan elke avond een drukt en verspreid wordt. Van dissi- boeiend verhaal te vertellen, echter zonder dentenliteratuur is er in Hongarije dus afloop. De sultan werd zó geboeid dat hij eigenlijk geen sprake. dit eindeloze vervolgverhaal elke nacht Het kulturele leven in Hongarije is wilde aanhoren, zodat de vertelster al ver- zeer levendig. Literatuur bijvoorbeeld 'p,ren' faii“n ie» bovenlaag, ook de «gewone» man of De door Lucas Vis en de zijnen gespeelde vrouw zit met een poëziebundel in de Suite uit Rimsky-Korsakoffs werk, bevat Budapester metro. Dit geldt voor alle 1 vier van de bekendste verhalen. De viool- tokken van kunst Dat heeft a,leen VS:Sed^rVt^ Z' je maken met het huidige zeer goede certmeester. kunstonderwijs (al vanaf de kleuter- Stadsschouwburg Tilburg op 8 december, school), maar ook met een eeuwen- aanvang 20.15 uur. oude traditie. Doordat de Hongaren In een zeer uitvoerige en diepgravende rede heeft minister Gardeniers van CRM op 22 november het Academisch Genootschap te Eindhoven toegesproken. De volledige rede (17 pagina’s lang) is op die datum als persbericht door de Afdeling Voorlich ting van CRM verzonden, reden waarom wij hier slechts zeer summier enkele van haar opmerkingen citeren. zouden Lucas Vis opent met Het Brabants Orkest zjjn koncertreis met een Nederlands werk, Gunst en namelijk Time Machine van Otto Ketting. Het werk is in opdracht van de Rotterdamse gal eens Kunststichting in 1972 geschreven voor het Nederlands Blazersensemble. De komponist worden gekwalifi- noeml het Kn -eenvoudige en handzame machine», waarmee men zich naar een andere tijd Ageerde 8™i' moment worden de klanken onontwarbaar en kan men niet meer naar het herkenbare, veel voorkomend het heden, terugschakelen. Zoals Ketting zelf zegt: ergens, eeuwen terug, laat het apparaat ons in de steek. Het werk is geschreven voor 6 houtblazers, 10 koperblazers en 3 slagwerkers. Prokofjef was een wonderkind. Hij kom- poneerde en speelde piano nog voor hij zes jaar oud was. Toen hij 21 was, had hij o.a. -y al twee pianokoncerten geschreven, die hij ook zelf vertolkte. Zijn muziek is heden daags, zonder modem te zijn, en is zeer geliefd bij het publiek, zoals de balletmu ziek voor Romeo en Julia en zijn klassieke symfonie. Ook de koncerten voor viool en piano komen veelvuldig voor op de pro gramma's en worden door de musici graag op het repertoire genomen. In dit koncert vertolkt de jonge eminente pianist Jean- Rodolphe Kars Prokofjef s Vijfde Piano- koncert. Woont of werkt U bv. buiten deze stadsgrens in Riel, Goirle, Moergestel of Hulten, dan komt U vanaf Tilburg in de 2e zóne en betaalt U f.1,25 (zie tabel). ~rvoor zijn haast evenveel ringen als culturologen». Zij de Nota Kunst en Kunst- in de omschrijving van de Kunstenaarsverenigin- igehaald: «Cultuur kan meven als de manier maatschappij zich en organiseert. Dat wil- i mensen hun leven inrich- et elkaar omgaan en communi- alsook hun produktie en con- e regelen. Het cultuurpatroon ;en beeld van wonen, werken, 1 zich ontspannen e.d.» Zij uat het overheidsbeleid is ge- u-Jvaven van bestaande len van nieuwe n, die van belang .ele personen en Het eerstvolgend orgelkoncert in de Petrus en Pauluskerk, gelegen aan de Vierwindenlaan te Tilburg-West, zal verzorgd worden door de organist Ton Koopman. Ondanks zijn betrekke lijk jonge leeftijd (35) heeft hjj reeds een reputatie opgebouwd die ver buiten onze lands grenzen rljkt. Ton Koopman werd geboren in 1944 te Zwolle. In 1965 begon hij aan drie studies tegelijk. Bij Gustav Leonhardt studeerde hij klavecimbel, bij Simon C. Jansen orgel en aan de Univer- siteit studeerde hij muziekwetenschappen. In 1968 legde hfi het kandidaatsexamen mu ziekwetenschappen af, gevolgd door het solo-examen orgel in 1969 en het solo-examen klavecimbel in 1970. Beide examens werden bovendien behaald met het praedikaat cum laude. uni tijd een is geheel van lie door zijn maar weinig o®“r s v.d. Schuit; daar i ’t Kijkhuis, nen leide HULTtN BEEKSE BERGEN (Mrwqj 7310 7311 GILZE GILZERBAAN pdika 7313^, schooqestaaan chadotteowd TILBURG^ chadotteoed^^ TILBURGJ^F’ JOB® S sch dui K burg

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1979 | | pagina 17