Jl
1^
s Wh
bartels radio tv
Ijocodjomu
I Spoordijk 62 TILBURG Tel. 013-436018 I
I G^nTkenweflTBREDA Te?076-1316W I
Kunst en cultuur in de politiek
NOS-Cultuur over Hongarije
ééB
t\aatd
4
?B.V
inlichtingen busdiensten
1ZONE
2 ZON ES
3 ZONES
ÏSXS
18 uur J
sr’nnl
Donderdag 6 december 1979 pagina 17
DE TILBURGSE KOERIER
jr 1979 pagina 16
Orgelkoncert in de Petrus en Pauluskerk
013-42.03.59
Organist Ton Koopman
ting v
haar
en echte service
-8-
Lucas Vis met het Brabants Orkest
khof
Pendelt U tussen Gilzt
chting
hier
-
GEREDUCEERD TARIEF - PAS 65 EN KINDEREN T/M 9 JAAR
VOL TARIEF
TILBURG
10-RITTENKAART
MAANDKAART
ZONE
10-RITTENKAART VOLW.
076-223850
Breda
PAS 65
013-422840
stationsdiensten I I LJ
DE BBA
ZON
TARIEVE
STAAN NU
ZWART
OP WIT
Tema koffie-och-
tend Groenewoud
teoord
TILBURG
1
2
3
6,80
9,50
12,50
3,40
4,50
5,60
11,30
15,00
20,00
ENKELE
REIS
VOLW
vanaf 10 jaar
21,25
30,00
40,00
ENKELE
REIS
KIND.
EN PAS 65
0,55
0,65
0,80
VERKOOP
OP BUS
VOOR
VERKOOP
JEUGD T/M
18 JAAR
iarzen
5ht 89,95
1,10*
1,25
1,60
•Overstapje f.1,15.
VOOR
VERKOOP
vanaf 10 jaar
6,40
8,50
11,25
MAAND
KAART
VOLW.
vanaf 18 jaar
met garantie
financiering
10,60
15,00
20,00
VERKOOP
OP BUS
vanaf 10 jaar
3,70
5,00
6,25
speelde
bevat
s viool-
nielaarzen
39,95
lantoffels
4,25
Prachtige kollektie INRUIL
KLEUREN-T.V.’S
o.a. Philips, Aristona, Grundig, Graetz, Erres
L Besterdring 87. Tilburg, tel. 431489
ildoen
s
32391
in Nederland
sn Hongaars
igramma met c"
ten ook
lordeliger
re nieuwe
cnielaarzen
;ht
1 79,95
k 250 hoog
\9’-
p. mtr.
Tilburg
Den Bosch 073-124000
Zij constateerde echter ook, dat «in
ons door kooplui en ambachtslieden
groot geworden Nederland voor zeker
velen de cultuur in hun leven ten
hoogste wat aardige versiering, zeker
geen reëel nut vertegenwoordigt. En:
«Nederland duldt weliswaar de zwe
vende en schilderachtige artiesten,
maar vertrouwt het bestuur van zijn
samenleving toe aan zakelijke, nuch
tere realisten.
misverstand, als 2
>rme bedragen die aan ki
"ke worden besteed nogal eens
zaken worden gekwalifi-
ihtzetten.
het een Vw,
is, dat cultuur zo onge
le is als kunst. Cultuur
veel breder: «Wat het dan
>t tien jaar én
t pas slechts half
Kunst en cultuur
Zij wilde het
de enorm
dergelijke
als onnutte
ceerd recht
erop, dat hs
misverstand
veer hetzelfde
zei zijis
ibundel: S
:én vrouw
hebben door-
"1. Echter
,jt te door
wond een
ter zonder
eid dat b”
Ike nack.
ster al ver-
De grens van de 1e zóne ligt
namelijk gelijk met de stads
grens dus betaalt U slechts
f.1,10 of f.0,55.
zen
ehak
0 46,95
Vanaf 1 december zijn
de tarieven voor het openbare
bus vervoer in geheel Neder
land verhoogd
Dus óók in Tilburg. U betaalt
dan, als U ouder bent dan tien
jaar f.1,10 voor 'n enkele reis
met de BBA.
Kinderen tot
65-plussers mét
geld dus f.0,55.
Pendelt U tussen Gilze,
Oisterwijk of Rijen en Tilburg,
dan reist U over 3 zone's en
betaalt U f.1,60 (zie tabel).
Voor beide instrumenten behaalde hij bo
vendien de Prijs van Uitnemendheid, resp.
in 1972 en 1974. Voor klavecimbel bete
kende dit tevens de primeur.
Ton Koopman is leider van «Musica
tiqua» en daarnaast docent aan het j
sterdams Conservatorium en de Orgel;
demie in Haarlem. Hij wordt beschouwd
De minister sprak als haar oordeel uit
dat de verhouding cultuur, weten- omsc
schap en techniek zeer belangrijk is. wees
omhoog. Het is raadzaam indien U regelmatig reist,
voordeliger maar U bus heeft daardoor ook minder
deze nieuwe tarieven of wilt u meer weten over het zóne
Shéhérazade
De verhalen uit de 1000 en één nacht zijn
ouder dan de herinnering van de mens.
Duizenden jaren geleden werden ze mon
deling doorverteld, in Perzië, in Arabië,
Turkije en waar dan ook in het Verre Oos
ten. Toen men in de 18e eeuw voor het
eerst kennismaakte met deze verhalen, na
verteld door de Fransman Galland, brak er
een ware rage uit om deze Oosterse tema’s
te gebruiken, ook in de muziek. Mozarts
Entfïihrung aus dem Serail, de vele Turkse
marsen (Beethoven, Mozart en Haydn) zijn
hier voorbeelden van. Een uitschieter is
echter Shéhérazade van Rimsky-Kor-
sakoff, die een aantal bekende verhalen
weergaloos verklankte.
Op het titelblad maakte hij een aantekening
Mad Habit is een bossche formatie die nu ongeveer 2 jaar bestaat en in deze l
eigen muzikaal gezicht heeft gekregen. Het repertoire van Mad Habit is
eigen hand en is te omschrijven als melodieus, swingende muziek, di
sound iedereen weet te raken, met een inhoud en vitaliteit zoals die ra
wordt aangetroffen. Mad Habit bestaat uit: Marcel v. Vught; Guus
Toon v. Daalen; Hary Tiebosch; Henk Rijk. Zondag 9 december in
aanvang 16 uur.
Al sinds zes weken draait er in het Groene
woud een koffie-óchtend voor vrouwen.
De ochtend is iedere dinsdag van 9.15 tot
11.30 uur in boerderij Vissers, Bergland-
weg. Het is ontstaan als een initiatief van
zes vrouwen die vonden dat er in de wijk
voor hen niet veel te doen was. Zodoende is
de koffie-ochtend voor iedere vrouw toe
gankelijk. De ene week is er een «gewone»
koffie-ochtend, waar men wat kan lezen,
handwerken of gewoon lekker praten. De
andere week wordt er een tema-ochtend
gehouden, over een aktueel of gewoon in
teressant onderwerp. De tema’s die tot nu
toe besproken zijn waren: verkenning in de
wijk, gezonde voeding. Voor de eerste
ochtend kwamen bijv, een aantal wijk-
werksters en de wijkagent iets vertellen.
Bij het tweede tema waren dat mensen van
de Paardebloem. Het derde tema dat op het
programma stond was het kleuren van mar
sepein en er vormen of figuren van maken.
De deskundige was toen los Mols. Op 11
december komt de heer Stuifmeel praten
r de voorzieningen in de wjjk en wat
«aar aan verbeterd of veranderd zou kun
nen worden. De heer Stuifmeel is projekt-
leider van de Stadsvernieuwing Zuid.
Dedïnszky en Bert van der
J TT Het programma luidt
Zouw, onlangs opnamen in Hongarije ]inck.BaUo dej Grandi
maakten. Zij zullen onder meer laten scitur; 2. H. Scheidem
horen dat maatschappij-kritiek op de
planken zeer goed mogelijk is, het ex
periment met de vorm echter niet,
want daar zijn toneelgezelschappen en
hun publiek niet 2o erg op gesteld.
Open-
weave
270 hoog
net loodveter
■12,50
In heel Nederland zijn de bus
lijnen in zone's verdeeld. Als U
nooit buiten Tilburg komt met de
bus merkt U daar niets van.
Uiteraard gaan de 10-rittenkaarten en maandkaartt
'n dergelijke kaart te overwegen. Het is niet alleen
oponthoud bij het instappen. Heeft U vragen over
systeem bel dan een van onderstaande telefoon nummers.
Zij hanteert daarbij weliswaar be
paalde richtlijnen, maar er zijn geen
meetinstrumenten, waarmee culturele
waarden min of meer nauwkeurig kun
nen worden gemeten en vergeleken. Het
moet een doel zijn van het cultuur
beleid, zo goed mogelijke voorwaarden
te scheppen, waaronder zij die op
drachten kunnen vervullen».
In verband met ii
nenkort te vertoner
wordt het progrn—
werp besloten.
wél is, daan
nschrijving
ees op Gv
:leid, waarii
ederatie van I
gen wordt aangeh
worden omschrei
waarop een
oriënteert e
zeggen hoé
ten, met -1'
ceren, aL>v
sumptie r<-
geeft een
denken, z
stelde dat
elijk dat de richt op het handhavt
cunde is ge- en het ontwikkeld
en filosoof geestelijke waarden,
ïkwame be- zijn voor individuel
■chrijver Van Gu-
ilomaat».
\n
in Midden-Europa altijd een etnische samenstellers van ditprogramma,
minderheid vormden, moesten zij al- Erika Dedinszky en Bert van der
tijd erg voor hun eigen taal en kuituur
opkomen om niet door Germaanse of
Slavische buurvolkeren overspeeld te
worden. Vandaar die belangstelling
voor taal en kuituur tot in brede lagen
van de bevolking.
In «NOS-Cultuur» zal worden gepro
beerd het één en ander van de huidige
kulturele ontwikkelingen in Hon
garije te laten horen. Daarbij zal bij
zondere aandacht worden besteed aan
het theater-leven daar, waarover de
groeperingen en voor de samenleving
als geheel en op het deel hebben aan
die waarde door de bevolking. De mi
nister stelde: «Ook culturele waarden
zijn niet vrijblijvend. Het bewaren en
ontwikkelen ervan heeft geen zin, als
zij niet dienstbaar worden gemaakt
aan de samenleving, als de mensen er
geen deel aan hebben. Dat houdt ener
zijds in dat zij toegankelijk worden
gemaakt. De deuren moeten
openstaan, de drempels worden ge
slecht, ook en vooral de immateriële
deuren en drempels». Zij stelde ten
slotte, dat de overheid voortdurend
staat voor het doen van keuzen.
als een van de meest entoesiaste pleitbe
zorgers voor de oude uitvoeringsprak
tijken.
Hij heeft reeds een indrukwekkende lijst
a An- van grammofoonplaten op zijn naam staan:
Am- 31,6 °rgel-, clavecimbel- en virginaalwer-
slaka- ken van Sweelinck, alle orgelwerken
j van F. Couperin, van J.S. Bach de Cla-
vierübung 111van D. Scarlatti 12 sonates,
vanG. Pocchi de klavecimbel werken (deze
plaat kreeg in 1977 een Edison) en met ver
schillende ensembles o.a. komposities van
Haydn en Telemann.
Zijn programma van het orgelkoncert voor
a.s. maandag bevat uitsluitend komposities
van oude meesters.
Het programma luidt als volgt: J.P. Swee-
Enck-Bïll'? dë? C-rsuduca en Puer nobis na-
scitur; 2- H. Scheidemann - Echtoccata; 3.
W. Byrd - Fantasia a kl. t.; 4. M.A. Ross -
Toccata VII d kl. t.5. D. Buxtehude - Wie
schön leuchtet der Morgenstern en Praelu-
diutn und Fuge D dur; 6. J.S. Bach Nun
komm’ der Heiden Heiland, Wachet auf
ruft uns die Stimme en Fuga g klein band
Tlattd bin- Een Pro8ramma dat Ton Koopman alle
Larse films, gelegenheid geeft een op bijzonder hoog
dit onder- peil staand «kollege» in de uitvoerings
praktijk van oude muziek te geven.
A.s. maandag, kwart over acht. Petrus en
Pauluskerk.
Het vergeet al te gemakkel
grondslag voor onze staatki
legd door de schrijver
Plato, dat Hooft een bel
stuurder was en de scf -
lik een bekwame diploma
In aansluiting op «PromeNOS», dat in i
het teken staat van Hongarije, zendt de i
NOS-radio vrijdag 7 december van t
plm. 23.00 tot 23.55 uur via Hilversum
2 een speciale aflevering uit van de ru-
briek «NOS-Cultuurdie geheel gewijd i
is aan Hongarije en waarin mét name
op de literatuur, het theater en de film
in dat land wordt ingegaan. De samen- I
stellers van het programma, Erika De- l
dinszky en Bert van der Zouw, bezoch- I
ten daartoe onlangs Hongarije.
Er kan en mag veel meer in het Hon-
gaarse kulturele leven, dan men hier in 1
het algemeen denkt. Beeldende kun-
stenaars kunnen in Hongarije vrijelijk
experimenteren, ook met abstrakte
vormen.
In literatuur, theater en film is maat-
ippij-kritiek mogelijk, maar er zijn
lelijk twee taboes: men mag de po-
k van de Sovjet-Unie niet aanval-
evenmin mag men de wens te ken
nen geven met het communistische
systeem te willen breken. Wél mag de
kunstenaar kritiek uitoefenen op het
funktioneren van het systeem, wat dan
ook intensief gebeurt. Vergeleken met
andere Oostbloklanden heerst er in
over deze beroemde verhalenbundel: Sul- Hongarije op het ogenblik een tamelijk
nX hXUWan lib«raal k'™Hat. Dat blÜkt O m’ Uit het
gebracht doodde hij haar meteem Echter feit’ dat er ook literat“ur van Hon-
één sultane. Shéhérazade. wist dit te door- gaarse emigranten in Hongarije ge
breken. door de sultan elke avond een drukt en verspreid wordt. Van dissi-
boeiend verhaal te vertellen, echter zonder dentenliteratuur is er in Hongarije dus
afloop. De sultan werd zó geboeid dat hij eigenlijk geen sprake.
dit eindeloze vervolgverhaal elke nacht Het kulturele leven in Hongarije is
wilde aanhoren, zodat de vertelster al ver- zeer levendig. Literatuur bijvoorbeeld
'p,ren' faii“n ie»
bovenlaag, ook de «gewone» man of
De door Lucas Vis en de zijnen gespeelde vrouw zit met een poëziebundel in de
Suite uit Rimsky-Korsakoffs werk, bevat Budapester metro. Dit geldt voor alle 1
vier van de bekendste verhalen. De viool- tokken van kunst Dat heeft a,leen
VS:Sed^rVt^ Z' je maken met het huidige zeer goede
certmeester. kunstonderwijs (al vanaf de kleuter-
Stadsschouwburg Tilburg op 8 december, school), maar ook met een eeuwen-
aanvang 20.15 uur. oude traditie. Doordat de Hongaren
In een zeer uitvoerige en diepgravende rede heeft minister Gardeniers van CRM op
22 november het Academisch Genootschap te Eindhoven toegesproken. De volledige
rede (17 pagina’s lang) is op die datum als persbericht door de Afdeling Voorlich
ting van CRM verzonden, reden waarom wij hier slechts zeer summier enkele van
haar opmerkingen citeren.
zouden Lucas Vis opent met Het Brabants Orkest zjjn koncertreis met een Nederlands werk,
Gunst en namelijk Time Machine van Otto Ketting. Het werk is in opdracht van de Rotterdamse
gal eens Kunststichting in 1972 geschreven voor het Nederlands Blazersensemble. De komponist
worden gekwalifi- noeml het Kn -eenvoudige en handzame machine», waarmee men zich naar een andere tijd
Ageerde 8™i' moment worden de klanken onontwarbaar en kan men niet meer naar het herkenbare,
veel voorkomend het heden, terugschakelen. Zoals Ketting zelf zegt: ergens, eeuwen terug, laat het apparaat
ons in de steek. Het werk is geschreven voor 6 houtblazers, 10 koperblazers en 3 slagwerkers.
Prokofjef was een wonderkind. Hij kom-
poneerde en speelde piano nog voor hij zes
jaar oud was. Toen hij 21 was, had hij o.a.
-y al twee pianokoncerten geschreven, die hij
ook zelf vertolkte. Zijn muziek is heden
daags, zonder modem te zijn, en is zeer
geliefd bij het publiek, zoals de balletmu
ziek voor Romeo en Julia en zijn klassieke
symfonie. Ook de koncerten voor viool en
piano komen veelvuldig voor op de pro
gramma's en worden door de musici graag
op het repertoire genomen. In dit koncert
vertolkt de jonge eminente pianist Jean-
Rodolphe Kars Prokofjef s Vijfde Piano-
koncert.
Woont of werkt U bv. buiten
deze stadsgrens in Riel, Goirle,
Moergestel of Hulten, dan komt
U vanaf Tilburg in de 2e zóne
en betaalt U f.1,25 (zie tabel).
~rvoor zijn haast evenveel
ringen als culturologen». Zij
de Nota Kunst en Kunst-
in de omschrijving van de
Kunstenaarsverenigin-
igehaald: «Cultuur kan
meven als de manier
maatschappij zich
en organiseert. Dat wil-
i mensen hun leven inrich-
et elkaar omgaan en communi-
alsook hun produktie en con-
e regelen. Het cultuurpatroon
;en beeld van wonen, werken,
1 zich ontspannen e.d.» Zij
uat het overheidsbeleid is ge-
u-Jvaven van bestaande
len van nieuwe
n, die van belang
.ele personen en
Het eerstvolgend orgelkoncert in de Petrus en Pauluskerk, gelegen aan de Vierwindenlaan te
Tilburg-West, zal verzorgd worden door de organist Ton Koopman. Ondanks zijn betrekke
lijk jonge leeftijd (35) heeft hjj reeds een reputatie opgebouwd die ver buiten onze lands
grenzen rljkt.
Ton Koopman werd geboren in 1944 te Zwolle. In 1965 begon hij aan drie studies tegelijk. Bij
Gustav Leonhardt studeerde hij klavecimbel, bij Simon C. Jansen orgel en aan de Univer-
siteit studeerde hij muziekwetenschappen. In 1968 legde hfi het kandidaatsexamen mu
ziekwetenschappen af, gevolgd door het solo-examen orgel in 1969 en het solo-examen
klavecimbel in 1970. Beide examens werden bovendien behaald met het praedikaat cum
laude.
uni tijd een
is geheel van
lie door zijn
maar weinig o®“r
s v.d. Schuit; daar
i ’t Kijkhuis, nen
leide
HULTtN
BEEKSE BERGEN
(Mrwqj
7310
7311
GILZE GILZERBAAN pdika
7313^,
schooqestaaan
chadotteowd
TILBURG^
chadotteoed^^
TILBURGJ^F’
JOB® S
sch
dui
K
burg