!69S I I49S I69S !99S jzen- STADSS/- SCHOUWBURG c Sonic control car nbitoys H astetë WW tljorodjonw Bij 'fyebers is het iedere dag SSss BSEï Film en beeldende kunst Danssolo: Ailsa Berk ORGELS Affiniteitstheater v met «Edge of Time» Filmhuis: Sovjetfilms II I ifaehers Schouwburgring 27 holeii exklusieve openhaarden B Landschapsinterpretaties vember 1979 pagina 20 DE TILBURGSE KOERIER Donderdag 22 november 1979 pagina 21 ft Jos Brink met zijn «musical» Maskerade i beste De Rode Vlier Vrijdag Engelse der in 1.995, bega; iruikt INRUILORGELS VA. 650 L De boom der wensen Tot een ft Kom kijken bij: Kom kijken bij: c Zang en dans door Mezzing in studio-zaal cendste oor GRANDIOZE AANBIEDING KLEUREN-T.V’s ERT VERWIJK EIGEN TECHNISCHE DIENST ORGELPRAKTIKUM, WAAR WIJ U ORGEL LEREN SPELEN Juwelier - Horloger Rebers k Schouwburgring 27 Kom kijken bij: Juwelier - Horloger tyebees Schouwburgring 27 Hoefstraat 145 Tel. 432163 oesschoten 513-436018 I gs 11 tot 4 uur Tel. 076-131673 I i 13.30 tot 18 uur Reeds vanaf 38.35 p. mnd. incl. service en garantie tkachels js te over! Mannen van den Dam «Satirisch Kabaret» Donderdag Sentrum hur bewerkt en gespeelt met een drang voor onze vc naatschapf »e plaats waar de r eeuw nog tot rust I van’t Wout vindt de - Kinderfilm «De wals en de viool» Juliana van Stolbergstraat 7 en 25 Telefoon 013-420986/323049 t danst c, choreografieën van Nikki Cole, Robert Nortl r-kudOal, Mishima en Borges. !tstheater stelt zich ten doel .„terprodukties te realiseren uitgaande i verschillende vakdisciplines. Deze schillende disciplines dienen binnen een ._uktie hun eigen specifieke inbreng te ben. De werkwijze is hoofdzakelijk ge- ht op het onderzoek naar de theatrale rmgeving; het geven, ontvangen en ver- inuit ver- Zaterdag 24 november om 20.30 uur wordt in het Filmhuis, Kultureel Sentrum Til burg, de vierde film gedraaid in het kader van de Sovjet-films «De Rode Vlier» van Wassilij Sjoeksjin. Woensdag 28 november zal de laatste film uit deze reeks worden gedraaid «De boom der wensen» van Ten- Ise (1977). Als extra komt za- 24 it gunsten stichtte werd Van 1st met de leiding over de afdeling ren». Een taak, die hij maar liefst srvuld heeft. door, dat leraarschap kon Van Delft zich verder ontwikkelen tot de uitste kende portretschilder, waartoe hij zou uit groeien. Geleidelijk aan groeide hij uit tot één van de beste portretschilders van Zuid- Nederland. De leiders van de Leergangen, Moller en Goossens, werden door hem vereeuwigd, de burgemeesters Vonk de Both en Van de Mortel, de bisschoppen -Mutsaerts, deken Sanders, een s van de Brenninckmeyers, statieportretten van kardinaal Van Rossum i van en Prinses Juliana en vele vooraanstaande mt is Tilburgse families. 5 ge- Van Delft zijn stijl is eerlijk en eenvoudig, een niet gekompliseerd, maar steeds welover- .ende dans- en zangkunst. Be.jo: opgericht in 1945. De beroemde dans» (vandaar de naam) maakte het en semble onmiddellijk beroemd in heel Rus land. De berk is het symbool van het Rus sische meisje en de bevalligheid van deze rondedans ontroert de lyrische geest vandit volk. De technische volmaaktheid, die deze groep bereikt heeft, het samenspel, de J- moderne choreografie wor- gaafde danseressen en u<t terwille van die uiter- maar om de tradities, de :hten van de oude volks- ste vormen in stand te In «de Rode Vlier», gemaakt naar het ge- gevangene, op het land een nieuw leven te Engelse danseres Ailsa Berk h Eï’EScS onder in het huis van haar familie. Jegor met haar man, de kompo probeert zich in het dorp aan te passen. Hij stichtte zij in 1973 de Dar wordt tractorbestuurder. Een van zijn vroegere makkers probeert men te^. iKj op in heï Edinburgh Fe^ivaL ver het tot een onderlinge strijd, waarbij Jegor scheidene Hot Ballet Festival, het Festival door zijn oude vrienden wordt gedood. De Angers en «Le Ballet pour Demain» in auto van de bandieten bij een rivier l. inzittenden van de weerpont af het water in te duwen. Juwelier - Horloger Eigen. T.D. - Gemakk. betaling. Donderdagavond koopavond. Parcival Joppe entheater Pari iverse vrouw a* s'nt*s 1973 aan de w«“> ar het ^iet alleen in het eigen theater in R ervol- delburg, maar ook in de theaters en zalen in de rest van het land. Op °:eto woensdag 28 november komt deze pop ping en Liselore Gerritsen. Naast zijn penspeler weer in Tilburg met het spel ïrkzaamheden met Herman van Veen je weet niet wat je ziet achter de hori- am er steeds meer plaats voor solo-op- H)ll Het voorstelling over de ver- iS "■>"»- -T» bracht drie elpees uit en werkte muzikaal gen kunt zien en bezien. Een voorstel- mee aan de elpees van een tiental andere üng met veel humormaar ook iets ern- artiesten. De plaatsverkoop voor beide stigs. (4 t.m. 12 jaar). -‘--start op donderdag 15 november Plaatsverkoop start woensdag 21 no- uin nu.vO. vember. Donderdag Mueslidag 1.000 gram echte muesli Van 8.25 voor 6.95 Leharstraat 104A Beppie Blankert en Harry de Wit zijn sinds 1976 in het kader van de stichting Mezzing bezig met het geven van voorstellingen op het gebied van muziek en dans. Daarbij werden ook steeds kunstenaars uitgeno digd van verschillende disciplines; behalve musici en dansers o.a. mimespelers en beeldende kunstenaars. Op woensdag 28 november werken in de Studio-zaal de muzikanten Jalalu Kalvert Nelson, Philipp Wachsmann en Wolter Wierbos aan een voorstelling van Mezzing meeBeppie Blankert (dans) werkte dit jaar naast haar aktiviteiten in Mezzing ook als stdanser en choreograaf bij de Deense dansgroep «Living Movement» mee. Harry de Wit (piano, basklar. en percussie) houdt zich vooral met het komponeren be zig. Tijdens het laatste Holland Festival trad hij op met de Amerikaanse zangeres-danseres Jana Haimsohn. Jalalu Klavert Nelson (trom pet) werkte deze zomer met Beppie en Harry in New York. Philipp Wachsmann (viool) is zeer aktief in de Engelse improvi- satiemuziek-wereld. Wolter Wierbos (tro- bone) werkte aan tal van Mezzing-produk- ties mee. Verder zal in de voorstelling het windslagorgel een belangrijke plaats inne men. Toegang gratis. 29 november a.s. om 20.30 uur speelt het Affiniteitstheater in het Kultureel jn nieuwe produktie -Edge of Time», geschreven door Bob Beauregard, vertaald, ---jelcl door Luc Boyer. 1.995, en veel =bradcTop Berjozka uit Rusland met unieke folklore ..tl zijn Zizikore, de ongekozen maar door allen erkende «leider en leraar» van het dorp; de rebel loram, die vol vuur over de revolutie en anarchie spreekt, de kinde ren om zich heen verzamelt en voor hen vurige redevoeringen houdt; de historicus en filosoof Boembala; de stille, half idiote dromer Elios, die met behulp van een to versteen, een goudvis of een wonderboom, die al zijn wensen vervult, een uitweg uit de ellende meent te kunnen vinden; de zon derlinge vagebond Foefala, dochter van een geruïneerd edelman, die in haar bijzon dere outfit van dorp naar dorp trekt om de mensen haar wijsheden te vertellen; het mooie, jonge paar Marita en Gedia, wier gesmade liefde en schokkende dood de ba sis voor het onderwerp van de film zijn; de schilderachtige andere dorpsbewonersde predikant, de diaken, de eerbare oude mannen en vrouwen, de herders en kinde ren... De «Boom der wensen» is een collage van oude volksverhalen uit Georgië, waarin Tot en met sprookjesachtige en maatschappelijke •Landschapsint elementen door elkaar heenlopen en die Vlaamse kunsti wijzen op de komst van een nieuwe tijd. Turnhout. SPfXLf.ltS KKLffAEV de fijnste kwaliteit met gratis oud-hollands recept 2 T!L“'JRG Tel. 012 dagen open Zaterdags eg 4 BREDA M 4 uur en op koopavond keuze uit 88 verschillende modellenklokkenshow De Mannen van den Dam (onderdeel van de Internationale Nieuwe Scène) komen op maandag 26 november met de voorpre mière van «Satirisch Kabaret» van Karl Valentin in de Studio-zaal. Het fenomeen Karl Valentin vindt zijn oorsprong in de rokerige kabaretzaaltjes in München ten tijde van de eeuwwisseling. Het is daar dat hij zijn mengsel van spot, muzikale clow nerie en de tragiek van het dagelijkse leven verwerkt tot een eigen theatervorm. De manier waarop hij middels blijkbaar bete kenisvolle dialogen en gewoonten, de cli chés en angsten, ontsluiert, bewees voor Brecht dat Karl Valentin één der meest indringende intellektuelen van zijn tijd was. Zijn artistieke en maatschappelijke waarde wordt o.a. aangetoond door het feit dat hij als geestelijke vader gezien wordt van Buster Keaton, Groucho Marx en Raymond Devos, terwijl hij ook grote in vloed had op Brecht. Een interessant pro gramma waar de mannen van den Dam on getwijfeld een interessante voorstelling van zullen maken. Plaatsverkoop start maandag 19 november. de hier gebruikte techniek is dan ook etsen/ geschrapte aquatint. Dominique Stroobant tracht met behulp van fotografie de beweging van de zon zichtbaar te maken; de alledaagse omge ving te plaatsen in het astronomisch gebeu ren. Marti Praktisch! Is niet alleen deze Boley houtkachel. In onze showroom hebben wij uiteraard ook meerdere fabrikaten Scandinavische houtk voorhanden. Een keus U bent welkom. Zondag 25 november om 14.30 uur wordt in het Kultureel Sentrum Tilburg Filmhuis het tweede filmprogramma in relatie tot de beeldende kunst gepresenteerd. Deze middag zullen films gedraaid worden van drie Oost-Europese kunstenaars, te weten: Ryszard Wasko (Polen), Milan Knizak (Tsjechoslowakije) en Dobra Zbornik (Tsjechoslowakije). Het grootste gedeelte van het programma zal gevuld worden door werk van Wasko. Zijn werk is het meest representatief voor datgene wat heden ten dage in Polen aan dit soort experimentele films wordt gemaakt. Wasko was lid van een workshop in Lodz die opgericht was door Jozef Robakowski en waarbij de lijn werd voortgezet van de Poolse konstruktivisten uit de 20- en 30-er jaren. Een van de films die gedraaid zullen worden is «30 sound situations». Op dertig verschillende plaatsen in Lodz staat Wasko met twee blokken hout. Door de twee blokken x..hout naar elkaar toe te brengen ontstaat er een geluid dat in al die dertig verschillende ruimtes I november 14.30 uur een anders zal klinken. Al reeds in het begin zal de toeschouwer de rest van de film kennen waar Andrey Tarkowsky De het in deze film om gaat is dat de ervaring van het moment het geluid in verschillende situaties en ruimtes, als voornaamste waarneming geldt. De toegang is gratis. Ekspositie van Jan van Delft in de Schouwburg rigent David Porcelijn en aan de «Psal- inde galerie van de Stadsschouwburg wor mensymfonie» werkt ook het Nederlands den van 27 november 1979 tot en met 3 Vocaal Ensemble mee. januari 1980 portretten tentoongesteld van Diepen en M de Tilburgse schilder Jan van Delft (1879— familiereeks 1952). Statierir»f.-Att Er zijn ruim dertig portretten te zien van en Prinses Juliana er een vaak uitnemende klasse. Interessant is Tilburgse families. daarnaast ook het feit, dat er onder de ge- Van Delft zijn stijl is portretteerden nogal wat leden van een niet gekompliseerd, aantal bekende Tilburgse families voorko- wogen. men- De tentoonstelling in de galerie van de Toen Moller zijn leergangen naar Tilburg Stadsschouwburg Tilburg, die ter gelegen- overbracht en tevens de Academie voor heid van de honderdste geboortedag van de Beeldende Kunsten stichtte werd Van schilder wordt gehouden, toont dit. Delft belast met de leiding over de afdeling In Aboeladse’s film «De boom der wen- «Schilderen». Een taak, die hij maar liefst De galerie is geopend van maandag t/m sen» treden veel personages op, ieder met 32 jaar vervuld heeft. vrijdag van 10.00 tot 18.00 uur en tijdens een eigen thema, dat een deel van het totaal Juist ook door dat leraarschap kon Van alle voorstellingen in de Schouwburgzaal. is. Het zijn Zizikore, de ongekozen maar De tentoonstelling is een rijk gevarieerde verzameling van persoonlijke landschaps- visies van zeven kunstenaars. Jaap Hillenius werkt sinds 1970 aan een schilderij waarin het onderwerp een aange- De kinderfilm van zaterdag 24 november naam gebeuren is: «Mensen onder een om 14.30 uur gaat over een klein jongetje, boom aan het water met zonlicht»De wer- - Sasja, dat viool speelt. Regelmatig wordt ken die hier tentoongesteld zijn laten een Martin R. Baeyens toont ons «woestijn- hij daarom gepest door zijn vriendjes. Op stadium zien in zijn ontwikkeling waarin landschappen», waarin duidelijke sporen een dag leert hij de bestuurder van een vooral de kleur belangrijk is. van menselijk leven zichtbaar zijn, stoomwals Serjozja kennen en tussen hen Herman Schepens zegt over zijn werk: Van Paul de Vylder wordt een gedeelte van ontstaat een vriendschap. Omdat ze vanuit «Mijn visie op de natuur en het landschap zijn projekt «no landscape» getoond. Over verschillende leeftijden, en achtergronden houdt verband met een drang naar ruimte dit projekt zegt hij o.a.«Objektiveren van het kontakt zoeken wordt het een als kompensatie voor onze verstedelijkte landschapservaring kan uiteindelijk slechts vriendschap van dan weer eens goed tnet en technologische maatschappij. De natuur een verwijzen zijn. In feite is de verwijzing de enige plaats waar de mens van de het negatief van het ervaren. Dit verwijzen t—intigste eeuw nog tot rust kan komen», wordt hierdoor: niet-landschap. Ook Dick van’t Wout vindt deze rust in het u „iban kijken naar landschappen en laat in deze HanS l>UlKen tentoonstelling enkele van deze impressies Van 17 november tot en met 16 december is zien. Bert Loerakker is altijd al geboeid in de ontmoetingsruimte van het Kultureel geweest door het landschap, niet alleen als Sentrum werk van Hans Luiken te zien, onderwerp om na te schilderen, maar De Bredase kunstenaar Hans Luiken stu- vooral om te verwerken en te verstoren, deerde in Eindhoven aan de akademie voor Zijn kleurpotloodtekeningen zijn een op- industriële vormgeving en in Gent aan de bouw van landelijke vlakken, die in een stadsakademie. Hij heeft o.a. geëkspo- kader zijn gevat. seerd in Breda, Rotterdam en Amsterdam. De visie achter het werk van Elmar Gille Het Kultureel Sentrum toont vierentwintig laat hij zelf onbeschreven. Hij heeft zich van zijn linosnedes die hij de laatste twee gespecialiseerd in grafische technieken en jaar maakte. Dit mag U niet missen. Eén van de top- in de prachtige, vaak onstuimige, soms be- voorstellingen in dit seizoen. Het Rus- kooriijke, soms kluchtige en altijd betove- sische Staatsensemble «Berjozka» met een rende dans- en zangkunst. Berjozka werd onvoorstelbare zang- en dansshow. Voor opgericht in 1945. De beroemde «herken de derde keer in de geschiedenis van de dans» (vandaar de naam) maakte het en- Stadsschouwburg Tilburg: op woensdag 28 semble onmiddellijk beroemd in heel Rus- november. «Berjozka», dat «berken- land. De berk is het symbool van het Rus boompje» betekent, is één van de meest geliefde zang- en dans-ensembles van Rusland. De groep maakte vele tournees door Europa, Azië, Afrika en de U.S.A., deze groep berei... steeds met overwldigend sukses. De groep zandzang, de modi staat onder leiding van Nadezja Nadezjina, den door deze t:, e cho- die vroeger solodanseres was van het Bols- dansers niet gebruil iziek is h?_' Theater in Moskou. lijke perfektie zelf, i et wer- Zij was de eerste, die de Russische folklore schoonste gedacht) n door zo bewerkte, dat ze een oorspronkelijke en kunst in zijn best _t gaan nieuwe kunst schiep. Een weerspiegeling houden. -uziek van de folkloristische overvloed vinden wij Plaatsverkoop start woensdag 21 nov Jos Brink en Frank Sanders beachten een nieuwe Nederlandse musical. Henk Bokkinga schreef er de muziek bij. Jo Dua zorgde voor de juiste regie. Henny Orri, Jos Brink, Simone Kleinsma, Mary Michon, Frank Sanders en Lucie de Lange spelen de musical «Maskerade» op vrijdag 30 november, zater dag 1 december en zondag 2 december in de Stadsschouwburg Tilburg. De plaatsverkoop voor alle drie de voorstellingen start op vrijdag 23 november. Maskerade speelt zich af in Amsterdam rond 1910, in een milieu van luche, gast< plastrons en pluimen. Het is een spel vol vergissingen, maar ook een verhaal dat dans heel goed in 1979 kan worden verteld. De liefde is nu eenmaal niet gedateerd en mensen doen zich altijd graag beter voor dan ze zijn. Een jonge, onbekende akteur wordt verliefd op een meisje van goeden huize, waarvoor hij zich in zijn wervingsdrift in de vreemdste bochten en mooiste kostuums wringt. Maar rijke jonge dames hebben moeders en moeders bemoeien zich graag met alles. En arme jonge toneelspelers hebben in 1910 nog armere moeders, maar soms ook, zoals in dit geval, een goede vriend, die sukses en geld heeft. Plaatsverkoop voor alle drie de voorstellingen start vrijdag 23 november. met 16 december is in het Kultureel Sentrum de tentoonstelling iterpretatiès- te zien. Het is een ekspositie met werk van Nederlandse en stenaars, die is samengesteld in samenwerking met Cultureel Centrum een Martin R. larin landschapi leert hij de bestuurder van een vooral de kleur belangrijk is. van menselijk leven Is Serjozja kennen en tussen hen Herman Schepens zegt over zijn werk: Van Paul de Vylder w sen vriendschap. Omdat ze vanuit «Mijn visie op de natuur en het landschap zijn projekt «no lands jden.en achtergronden houd- L »•--•*- ken wordt het een als F vriendschap van dan weer eens goed tnet en te elkaar kunnen opschieten en dan weer niet, is de Uiteindelük loopt hun vriendschap op een twint knullige manier tot een eind als Sasja van Ook 1 zijn moeder niet mee mag naar de bioscoop. De film is een typische eindexamenop- dracht, waarin allerlei filmische aspecten worden toegepast die weinig bij kinderfilms worden gehanteerd. Al veel van latere technieken en filmvoorkeuren van Andrej Tarkowskij komen in deze eerste film duidelijk naar voren. De lengte van de film is ongeveer 60 min. en is geschikt voor kinderen van 8 tot 12 jaar. De toegang voor de voorstellingen is gratis. «EdgeofTime» is geschreven als een soort Kafka, Arrabal. psychologische thriller. Het is het verhaal Het Affiniteitstheater stelt van een man die zich in het labyrint van zijn theaterprodukties te realise heden, verleden en toekomst bevindt. De van v man beleeft en beschrijft grens-situaties in verschil ruimte en tijd. Hij vertelt over de erfenis, produkt die hij met zich meedraagt. De erfenis die hebbe~ bestaat uit macht van religie, van ouders; richt op het onderzoek naar uit de overmacht van de dood, de oorlog; vormgeving; het geven, ontvangen uit de onmacht van het kind... Herinnerin- werken van impulsen naar en vam gen, verbeelding, droom, realiteit. Bij het schillende theatrale richtingen, tot stand komen van «Edge of Time» heeft de schrijver zich laten inspireren door De toegang is gratis. SOLINA vanaf 3 voetmaten speelhulpen COSMOVOX vanaf INKLUSIEF RITME EN AUTOMAAT VISCOUNT vanaf 2.250, Drie voetmaten, ritme, automaat en afdekklep HAMMOND vanaf 2.390, Met het warme HAMMOND „-geluid. YAMAHA vanaf 2.395, Het kwaliteitsprodukt uit Japan FARFISA Bijvoorbeeld model 5240R. Mei ingebouwde synthesizer en polyfonische piano EMINENT 5.890, vanaf 8.990, Nu ook te leveren in fraaie eikehouten kast. 11 North danste bij het Royal Ballet en indon Contemporary Dance Theatre, te choreografieën voor die laatste en voor de Extemporary Dance voerd door het Northern Dance Theatre, Harlem Ballet of New York, E.M.M.A. Dance Company. Hij won in 1975 het cho- ’■“Ografie concours van «Le Ballet pour .‘main» lobert No «e Lond maakte groep en Company. Werken van Kate Flatt staan Op het reper toire van de London Contemporary Dance nwdevrie7de^ van Angers en «Le Ballet pour Demain» in Theatre, Cycles Dance Theatre en het in Ljoeba wreekt zijn dood door de Bagnolet. Werkcentniin Dans m Rotterdam n debandieten bijeen rivier met de haar solo-programma danst zij naast Nikki Cole Canadees choreografe en in- eigen werk, choreografieën van Royston ternationaal bekend docente moderne Maidoom, Nikki Cole, Robert North en dans, was artistiek leidster van de Sap- Kate Flatt. hiroth Dance Company te Londen. Werkt Werken van Royston Maidoom zijn uitge- nu free-lance in New York. Nederlands Danstheater met drie balletten en», «Concert voor Psalmensymfonie». 1.30 uur komt de in het Kultureel imma. isopleid1- i Kent. Samen iponist Ernest Berk, Rol ~ance Theatre Com- de mune in London. Daarnaast werkte zij als dans-soliste mee in Moving Being en Headless Wonder. Met deze groepen trad zij op in het Edinburgh Festival, ver- sxtra k 14.30 Harry Sacksioni Een gitarist van uitmuntende klasse: Harry Sacksioni. Bekend geworden als bege leider van Herman van Veen en nu klaar voor een groot toemee langs de Neder landse theaters. Op donderdag 22 en vrijdag 23 november speelt Sacksioni met zijn nieuwe bege leidingsgroep in de Stadsschouwburg Til- Pfmnpnt tl Pilt PT* burg. In die groep spelen Lenneke Willems vppvilMlVttlCA (viool), Jerry Gout (baqjo, mandoline) en Koos Wiltenburg (bas). Het wordt een arClVal» komplete voorstelling met licht, geluid, Willem Joppe van het Zeeuwse Pop film en dia-projektie. Sacksioni (23-10-50) pentheater Parcival timmert samen met sa beat-groepjes. In 1969 trad hij voor het ^'et alleen m het eigen theater tn Mid- terdagmiddag eerst op met Herman van Veen en vervol- delburg, maar ook in de theaters en kinderfilm van Andrey Tarkowsk gens werkte hij aan alle Van Veen-shows zalen in de rest van het land. Op wals en de viool» (1960) voor kinderen van mee. Tussendoor speelde hij o.a. met Sieto woensdag 28 november komt deze pop- 8 t.e.m. 12 jaar. Hoving en Liselore Gerritsen. Naast zijn - werkzaamheden met Herman van Veen kwam er steeds meer plaats voor solo-op- van het schilderij heeft hij als uitgangspunt voor zijn choreografie genomen. De mu ziek bij dit werk wordt door de 16 J- en de 20 kinderen zelf voortgebracht op trommels, potdeksels, flessen en andere voorwerpen. Deze geluiden worden afge wisseld met flarden uit de Kindertotenlie- der van Mahler. Belangrijk aandeel aan dit ballet had ook de Amerikaanse ontwerper William Katz, die vooral de Hollandse na tuur heeft verwerkt: de lucht en de vogels, de bomen en de mist, de seizoenen. Het tweede ballet is «Concert voor piano en blazers». Dit is een choreografie van Hans van Manen op muziek van Strawinsky. Als solist werkt aan dit ballet de pianist Ton Demmers mee. Dit ballet wordt een pre mière voor Tilburg. Het derde ballet is «Psalmensymfonie» dat precies een jaar ge leden als 200e ballet van het Nederlands Danstheater in première ging. De reografie is van Jiri Kylian en de tnuz van Strawinsky. Ook voor dit ballet den de prachtige dékors ontworpen uwi William Katz. Strawinsky en ballet gaan heel goed samen. Dit ballet op de muziek «Symfonie des psaumes» uit 1930 was echter een onderneming, die artistieke moed en vakmanschap vroeg. De pers was echter lovend over de choreografie. De voorstelling wordt muzikaal ondersteund

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1979 | | pagina 21