!69S
I
I49S
I69S
!99S
jzen-
STADSS/-
SCHOUWBURG
c
Sonic
control
car
nbitoys
H
astetë
WW
tljorodjonw
Bij 'fyebers is het iedere dag
SSss BSEï
Film en beeldende kunst
Danssolo: Ailsa Berk
ORGELS
Affiniteitstheater
v
met «Edge of Time»
Filmhuis:
Sovjetfilms II
I
ifaehers
Schouwburgring 27
holeii
exklusieve openhaarden B
Landschapsinterpretaties
vember 1979 pagina 20
DE TILBURGSE KOERIER
Donderdag 22 november 1979 pagina 21
ft
Jos Brink met zijn «musical» Maskerade
i beste
De Rode Vlier
Vrijdag
Engelse
der in
1.995,
bega;
iruikt
INRUILORGELS VA. 650
L
De boom der wensen
Tot
een
ft
Kom kijken bij:
Kom kijken bij:
c
Zang en dans
door Mezzing
in studio-zaal
cendste
oor
GRANDIOZE AANBIEDING
KLEUREN-T.V’s
ERT
VERWIJK
EIGEN TECHNISCHE
DIENST
ORGELPRAKTIKUM,
WAAR WIJ U ORGEL
LEREN SPELEN
Juwelier - Horloger
Rebers
k Schouwburgring 27
Kom kijken bij:
Juwelier - Horloger
tyebees
Schouwburgring 27
Hoefstraat 145
Tel. 432163
oesschoten
513-436018 I
gs 11 tot 4 uur
Tel. 076-131673 I
i 13.30 tot 18 uur
Reeds vanaf
38.35 p. mnd.
incl. service
en garantie
tkachels
js te over!
Mannen van den Dam «Satirisch Kabaret»
Donderdag
Sentrum hur
bewerkt en gespeelt
met een drang
voor onze vc
naatschapf
»e plaats waar de r
eeuw nog tot rust I
van’t Wout vindt de
- Kinderfilm
«De wals en de viool»
Juliana van Stolbergstraat 7 en 25
Telefoon 013-420986/323049
t danst
c, choreografieën van
Nikki Cole, Robert Nortl
r-kudOal, Mishima en Borges.
!tstheater stelt zich ten doel
.„terprodukties te realiseren uitgaande
i verschillende vakdisciplines. Deze
schillende disciplines dienen binnen een
._uktie hun eigen specifieke inbreng te
ben. De werkwijze is hoofdzakelijk ge-
ht op het onderzoek naar de theatrale
rmgeving; het geven, ontvangen en ver-
inuit ver-
Zaterdag 24 november om 20.30 uur wordt
in het Filmhuis, Kultureel Sentrum Til
burg, de vierde film gedraaid in het kader
van de Sovjet-films «De Rode Vlier» van
Wassilij Sjoeksjin. Woensdag 28 november
zal de laatste film uit deze reeks worden
gedraaid «De boom der wensen» van Ten-
Ise (1977). Als extra komt za-
24
it gunsten stichtte werd Van
1st met de leiding over de afdeling
ren». Een taak, die hij maar liefst
srvuld heeft.
door, dat leraarschap kon Van
Delft zich verder ontwikkelen tot de uitste
kende portretschilder, waartoe hij zou uit
groeien. Geleidelijk aan groeide hij uit tot
één van de beste portretschilders van Zuid-
Nederland. De leiders van de Leergangen,
Moller en Goossens, werden door hem
vereeuwigd, de burgemeesters Vonk de
Both en Van de Mortel, de bisschoppen
-Mutsaerts, deken Sanders, een
s van de Brenninckmeyers,
statieportretten van kardinaal Van Rossum
i van en Prinses Juliana en vele vooraanstaande
mt is Tilburgse families.
5 ge- Van Delft zijn stijl is eerlijk en eenvoudig,
een niet gekompliseerd, maar steeds welover-
.ende dans- en zangkunst. Be.jo:
opgericht in 1945. De beroemde
dans» (vandaar de naam) maakte het en
semble onmiddellijk beroemd in heel Rus
land. De berk is het symbool van het Rus
sische meisje en de bevalligheid van deze
rondedans ontroert de lyrische geest vandit
volk. De technische volmaaktheid, die
deze groep bereikt heeft, het samenspel, de
J- moderne choreografie wor-
gaafde danseressen en
u<t terwille van die uiter-
maar om de tradities, de
:hten van de oude volks-
ste vormen in stand te
In «de Rode Vlier», gemaakt naar het ge-
gevangene, op het land een nieuw leven te Engelse danseres Ailsa Berk h
Eï’EScS
onder in het huis van haar familie. Jegor met haar man, de kompo
probeert zich in het dorp aan te passen. Hij stichtte zij in 1973 de Dar
wordt tractorbestuurder.
Een van zijn vroegere makkers probeert
men te^. iKj op in heï Edinburgh Fe^ivaL ver
het tot een onderlinge strijd, waarbij Jegor scheidene Hot Ballet Festival, het Festival
door zijn oude vrienden wordt gedood. De Angers en «Le Ballet pour Demain» in
auto van de bandieten bij een rivier l.
inzittenden van de weerpont af het water in
te duwen.
Juwelier - Horloger
Eigen. T.D. - Gemakk. betaling.
Donderdagavond koopavond.
Parcival
Joppe
entheater Pari
iverse vrouw a* s'nt*s 1973 aan de w«“>
ar het ^iet alleen in het eigen theater in R
ervol- delburg, maar ook in de theaters en
zalen in de rest van het land. Op
°:eto woensdag 28 november komt deze pop
ping en Liselore Gerritsen. Naast zijn penspeler weer in Tilburg met het spel
ïrkzaamheden met Herman van Veen je weet niet wat je ziet achter de hori-
am er steeds meer plaats voor solo-op- H)ll Het voorstelling over de ver-
iS "■>"»- -T»
bracht drie elpees uit en werkte muzikaal gen kunt zien en bezien. Een voorstel-
mee aan de elpees van een tiental andere üng met veel humormaar ook iets ern-
artiesten. De plaatsverkoop voor beide stigs. (4 t.m. 12 jaar).
-‘--start op donderdag 15 november Plaatsverkoop start woensdag 21 no-
uin nu.vO. vember.
Donderdag Mueslidag
1.000 gram
echte muesli
Van 8.25 voor
6.95
Leharstraat 104A
Beppie Blankert en Harry de Wit zijn sinds
1976 in het kader van de stichting Mezzing
bezig met het geven van voorstellingen op
het gebied van muziek en dans. Daarbij
werden ook steeds kunstenaars uitgeno
digd van verschillende disciplines; behalve
musici en dansers o.a. mimespelers en
beeldende kunstenaars.
Op woensdag 28 november werken in de
Studio-zaal de muzikanten Jalalu Kalvert
Nelson, Philipp Wachsmann en Wolter
Wierbos aan een voorstelling van Mezzing
meeBeppie Blankert (dans) werkte dit jaar
naast haar aktiviteiten in Mezzing ook als
stdanser en choreograaf bij de Deense
dansgroep «Living Movement» mee.
Harry de Wit (piano, basklar. en percussie)
houdt zich vooral met het komponeren be
zig.
Tijdens het laatste Holland Festival trad hij op
met de Amerikaanse zangeres-danseres Jana
Haimsohn. Jalalu Klavert Nelson (trom
pet) werkte deze zomer met Beppie en
Harry in New York. Philipp Wachsmann
(viool) is zeer aktief in de Engelse improvi-
satiemuziek-wereld. Wolter Wierbos (tro-
bone) werkte aan tal van Mezzing-produk-
ties mee. Verder zal in de voorstelling het
windslagorgel een belangrijke plaats inne
men.
Toegang gratis.
29 november a.s. om 20.30 uur speelt het Affiniteitstheater in het Kultureel
jn nieuwe produktie -Edge of Time», geschreven door Bob Beauregard, vertaald,
---jelcl door Luc Boyer.
1.995,
en veel
=bradcTop Berjozka uit Rusland
met unieke folklore
..tl zijn Zizikore, de ongekozen maar
door allen erkende «leider en leraar» van
het dorp; de rebel loram, die vol vuur over
de revolutie en anarchie spreekt, de kinde
ren om zich heen verzamelt en voor hen
vurige redevoeringen houdt; de historicus
en filosoof Boembala; de stille, half idiote
dromer Elios, die met behulp van een to
versteen, een goudvis of een wonderboom,
die al zijn wensen vervult, een uitweg uit de
ellende meent te kunnen vinden; de zon
derlinge vagebond Foefala, dochter van
een geruïneerd edelman, die in haar bijzon
dere outfit van dorp naar dorp trekt om de
mensen haar wijsheden te vertellen; het
mooie, jonge paar Marita en Gedia, wier
gesmade liefde en schokkende dood de ba
sis voor het onderwerp van de film zijn; de
schilderachtige andere dorpsbewonersde
predikant, de diaken, de eerbare oude
mannen en vrouwen, de herders en kinde
ren...
De «Boom der wensen» is een collage van
oude volksverhalen uit Georgië, waarin Tot en met
sprookjesachtige en maatschappelijke •Landschapsint
elementen door elkaar heenlopen en die Vlaamse kunsti
wijzen op de komst van een nieuwe tijd. Turnhout.
SPfXLf.ltS
KKLffAEV
de fijnste kwaliteit
met gratis
oud-hollands recept
2 T!L“'JRG Tel. 012
dagen open Zaterdags
eg 4 BREDA M
4 uur en op koopavond
keuze uit 88 verschillende modellenklokkenshow
De Mannen van den Dam (onderdeel van
de Internationale Nieuwe Scène) komen op
maandag 26 november met de voorpre
mière van «Satirisch Kabaret» van Karl
Valentin in de Studio-zaal. Het fenomeen
Karl Valentin vindt zijn oorsprong in de
rokerige kabaretzaaltjes in München ten
tijde van de eeuwwisseling. Het is daar dat
hij zijn mengsel van spot, muzikale clow
nerie en de tragiek van het dagelijkse leven
verwerkt tot een eigen theatervorm. De
manier waarop hij middels blijkbaar bete
kenisvolle dialogen en gewoonten, de cli
chés en angsten, ontsluiert, bewees voor
Brecht dat Karl Valentin één der meest
indringende intellektuelen van zijn tijd
was. Zijn artistieke en maatschappelijke
waarde wordt o.a. aangetoond door het feit
dat hij als geestelijke vader gezien wordt
van Buster Keaton, Groucho Marx en
Raymond Devos, terwijl hij ook grote in
vloed had op Brecht. Een interessant pro
gramma waar de mannen van den Dam on
getwijfeld een interessante voorstelling van
zullen maken.
Plaatsverkoop start maandag 19 november.
de hier gebruikte techniek is dan ook etsen/
geschrapte aquatint.
Dominique Stroobant tracht met behulp
van fotografie de beweging van de zon
zichtbaar te maken; de alledaagse omge
ving te plaatsen in het astronomisch gebeu
ren.
Marti
Praktisch!
Is niet alleen deze Boley
houtkachel. In onze showroom
hebben wij uiteraard ook
meerdere fabrikaten
Scandinavische houtk
voorhanden. Een keus
U bent welkom.
Zondag 25 november om 14.30 uur wordt in het Kultureel Sentrum Tilburg Filmhuis het
tweede filmprogramma in relatie tot de beeldende kunst gepresenteerd. Deze middag zullen
films gedraaid worden van drie Oost-Europese kunstenaars, te weten: Ryszard Wasko
(Polen), Milan Knizak (Tsjechoslowakije) en Dobra Zbornik (Tsjechoslowakije). Het
grootste gedeelte van het programma zal gevuld worden door werk van Wasko. Zijn werk is
het meest representatief voor datgene wat heden ten dage in Polen aan dit soort experimentele
films wordt gemaakt. Wasko was lid van een workshop in Lodz die opgericht was door Jozef
Robakowski en waarbij de lijn werd voortgezet van de Poolse konstruktivisten uit de 20- en
30-er jaren. Een van de films die gedraaid zullen worden is «30 sound situations». Op dertig
verschillende plaatsen in Lodz staat Wasko met twee blokken hout. Door de twee blokken
x..hout naar elkaar toe te brengen ontstaat er een geluid dat in al die dertig verschillende ruimtes
I november 14.30 uur een anders zal klinken. Al reeds in het begin zal de toeschouwer de rest van de film kennen waar
Andrey Tarkowsky De het in deze film om gaat is dat de ervaring van het moment het geluid in verschillende situaties
en ruimtes, als voornaamste waarneming geldt.
De toegang is gratis.
Ekspositie van Jan van Delft
in de Schouwburg
rigent David Porcelijn en aan de «Psal- inde galerie van de Stadsschouwburg wor
mensymfonie» werkt ook het Nederlands den van 27 november 1979 tot en met 3
Vocaal Ensemble mee. januari 1980 portretten tentoongesteld van Diepen en M
de Tilburgse schilder Jan van Delft (1879— familiereeks
1952). Statierir»f.-Att
Er zijn ruim dertig portretten te zien van en Prinses Juliana er
een vaak uitnemende klasse. Interessant is Tilburgse families.
daarnaast ook het feit, dat er onder de ge- Van Delft zijn stijl is
portretteerden nogal wat leden van een niet gekompliseerd,
aantal bekende Tilburgse families voorko- wogen.
men- De tentoonstelling in de galerie van de
Toen Moller zijn leergangen naar Tilburg Stadsschouwburg Tilburg, die ter gelegen-
overbracht en tevens de Academie voor heid van de honderdste geboortedag van de
Beeldende Kunsten stichtte werd Van schilder wordt gehouden, toont dit.
Delft belast met de leiding over de afdeling In Aboeladse’s film «De boom der wen-
«Schilderen». Een taak, die hij maar liefst De galerie is geopend van maandag t/m sen» treden veel personages op, ieder met
32 jaar vervuld heeft. vrijdag van 10.00 tot 18.00 uur en tijdens een eigen thema, dat een deel van het totaal
Juist ook door dat leraarschap kon Van alle voorstellingen in de Schouwburgzaal. is. Het zijn Zizikore, de ongekozen maar
De tentoonstelling is een rijk gevarieerde
verzameling van persoonlijke landschaps-
visies van zeven kunstenaars.
Jaap Hillenius werkt sinds 1970 aan een
schilderij waarin het onderwerp een aange-
De kinderfilm van zaterdag 24 november naam gebeuren is: «Mensen onder een
om 14.30 uur gaat over een klein jongetje, boom aan het water met zonlicht»De wer- -
Sasja, dat viool speelt. Regelmatig wordt ken die hier tentoongesteld zijn laten een Martin R. Baeyens toont ons «woestijn-
hij daarom gepest door zijn vriendjes. Op stadium zien in zijn ontwikkeling waarin landschappen», waarin duidelijke sporen
een dag leert hij de bestuurder van een vooral de kleur belangrijk is. van menselijk leven zichtbaar zijn,
stoomwals Serjozja kennen en tussen hen Herman Schepens zegt over zijn werk: Van Paul de Vylder wordt een gedeelte van
ontstaat een vriendschap. Omdat ze vanuit «Mijn visie op de natuur en het landschap zijn projekt «no landscape» getoond. Over
verschillende leeftijden, en achtergronden houdt verband met een drang naar ruimte dit projekt zegt hij o.a.«Objektiveren van
het kontakt zoeken wordt het een als kompensatie voor onze verstedelijkte landschapservaring kan uiteindelijk slechts
vriendschap van dan weer eens goed tnet en technologische maatschappij. De natuur een verwijzen zijn. In feite is de verwijzing
de enige plaats waar de mens van de het negatief van het ervaren. Dit verwijzen
t—intigste eeuw nog tot rust kan komen», wordt hierdoor: niet-landschap.
Ook Dick van’t Wout vindt deze rust in het u „iban
kijken naar landschappen en laat in deze HanS l>UlKen
tentoonstelling enkele van deze impressies Van 17 november tot en met 16 december is
zien. Bert Loerakker is altijd al geboeid in de ontmoetingsruimte van het Kultureel
geweest door het landschap, niet alleen als Sentrum werk van Hans Luiken te zien,
onderwerp om na te schilderen, maar De Bredase kunstenaar Hans Luiken stu-
vooral om te verwerken en te verstoren, deerde in Eindhoven aan de akademie voor
Zijn kleurpotloodtekeningen zijn een op- industriële vormgeving en in Gent aan de
bouw van landelijke vlakken, die in een stadsakademie. Hij heeft o.a. geëkspo-
kader zijn gevat. seerd in Breda, Rotterdam en Amsterdam.
De visie achter het werk van Elmar Gille Het Kultureel Sentrum toont vierentwintig
laat hij zelf onbeschreven. Hij heeft zich van zijn linosnedes die hij de laatste twee
gespecialiseerd in grafische technieken en jaar maakte.
Dit mag U niet missen. Eén van de top- in de prachtige, vaak onstuimige, soms be-
voorstellingen in dit seizoen. Het Rus- kooriijke, soms kluchtige en altijd betove-
sische Staatsensemble «Berjozka» met een rende dans- en zangkunst. Berjozka werd
onvoorstelbare zang- en dansshow. Voor opgericht in 1945. De beroemde «herken
de derde keer in de geschiedenis van de dans» (vandaar de naam) maakte het en-
Stadsschouwburg Tilburg: op woensdag 28 semble onmiddellijk beroemd in heel Rus-
november. «Berjozka», dat «berken- land. De berk is het symbool van het Rus
boompje» betekent, is één van de meest
geliefde zang- en dans-ensembles van
Rusland. De groep maakte vele tournees
door Europa, Azië, Afrika en de U.S.A., deze groep berei...
steeds met overwldigend sukses. De groep zandzang, de modi
staat onder leiding van Nadezja Nadezjina, den door deze t:,
e cho- die vroeger solodanseres was van het Bols- dansers niet gebruil
iziek is h?_' Theater in Moskou. lijke perfektie zelf, i
et wer- Zij was de eerste, die de Russische folklore schoonste gedacht)
n door zo bewerkte, dat ze een oorspronkelijke en kunst in zijn best
_t gaan nieuwe kunst schiep. Een weerspiegeling houden.
-uziek van de folkloristische overvloed vinden wij Plaatsverkoop start woensdag 21 nov
Jos Brink en Frank Sanders beachten een nieuwe Nederlandse musical.
Henk Bokkinga schreef er de muziek bij. Jo Dua zorgde voor de juiste regie.
Henny Orri, Jos Brink, Simone Kleinsma, Mary Michon, Frank Sanders en
Lucie de Lange spelen de musical «Maskerade» op vrijdag 30 november, zater
dag 1 december en zondag 2 december in de Stadsschouwburg Tilburg. De
plaatsverkoop voor alle drie de voorstellingen start op vrijdag 23 november.
Maskerade speelt zich af in Amsterdam rond 1910, in een milieu van luche, gast<
plastrons en pluimen. Het is een spel vol vergissingen, maar ook een verhaal dat dans
heel goed in 1979 kan worden verteld.
De liefde is nu eenmaal niet gedateerd en mensen doen zich altijd graag beter
voor dan ze zijn. Een jonge, onbekende akteur wordt verliefd op een meisje van
goeden huize, waarvoor hij zich in zijn wervingsdrift in de vreemdste bochten en
mooiste kostuums wringt. Maar rijke jonge dames hebben moeders en moeders
bemoeien zich graag met alles. En arme jonge toneelspelers hebben in 1910 nog
armere moeders, maar soms ook, zoals in dit geval, een goede vriend, die sukses
en geld heeft.
Plaatsverkoop voor alle drie de voorstellingen start vrijdag 23 november.
met 16 december is in het Kultureel Sentrum de tentoonstelling
iterpretatiès- te zien. Het is een ekspositie met werk van Nederlandse en
stenaars, die is samengesteld in samenwerking met Cultureel Centrum
een Martin R.
larin landschapi
leert hij de bestuurder van een vooral de kleur belangrijk is. van menselijk leven
Is Serjozja kennen en tussen hen Herman Schepens zegt over zijn werk: Van Paul de Vylder w
sen vriendschap. Omdat ze vanuit «Mijn visie op de natuur en het landschap zijn projekt «no lands
jden.en achtergronden houd- L »•--•*-
ken wordt het een als F
vriendschap van dan weer eens goed tnet en te
elkaar kunnen opschieten en dan weer niet, is de
Uiteindelük loopt hun vriendschap op een twint
knullige manier tot een eind als Sasja van Ook 1
zijn moeder niet mee mag naar de
bioscoop.
De film is een typische eindexamenop-
dracht, waarin allerlei filmische aspecten
worden toegepast die weinig bij kinderfilms
worden gehanteerd. Al veel van latere
technieken en filmvoorkeuren van Andrej
Tarkowskij komen in deze eerste film
duidelijk naar voren.
De lengte van de film is ongeveer 60 min. en
is geschikt voor kinderen van 8 tot 12 jaar.
De toegang voor de voorstellingen is gratis.
«EdgeofTime» is geschreven als een soort Kafka, Arrabal.
psychologische thriller. Het is het verhaal Het Affiniteitstheater stelt
van een man die zich in het labyrint van zijn theaterprodukties te realise
heden, verleden en toekomst bevindt. De van v
man beleeft en beschrijft grens-situaties in verschil
ruimte en tijd. Hij vertelt over de erfenis, produkt
die hij met zich meedraagt. De erfenis die hebbe~
bestaat uit macht van religie, van ouders; richt op het onderzoek naar
uit de overmacht van de dood, de oorlog; vormgeving; het geven, ontvangen
uit de onmacht van het kind... Herinnerin- werken van impulsen naar en vam
gen, verbeelding, droom, realiteit. Bij het schillende theatrale richtingen,
tot stand komen van «Edge of Time» heeft
de schrijver zich laten inspireren door De toegang is gratis.
SOLINA
vanaf
3 voetmaten
speelhulpen
COSMOVOX
vanaf
INKLUSIEF RITME
EN AUTOMAAT
VISCOUNT
vanaf 2.250,
Drie voetmaten, ritme,
automaat en afdekklep
HAMMOND
vanaf 2.390,
Met het warme
HAMMOND „-geluid.
YAMAHA
vanaf 2.395,
Het kwaliteitsprodukt uit Japan
FARFISA
Bijvoorbeeld model 5240R.
Mei ingebouwde synthesizer
en polyfonische piano
EMINENT 5.890,
vanaf 8.990,
Nu ook te leveren in
fraaie eikehouten kast.
11 North danste bij het Royal Ballet en
indon Contemporary Dance Theatre,
te choreografieën voor die laatste
en voor de Extemporary Dance
voerd door het Northern Dance Theatre,
Harlem Ballet of New York, E.M.M.A.
Dance Company. Hij won in 1975 het cho-
’■“Ografie concours van «Le Ballet pour
.‘main»
lobert No
«e Lond
maakte
groep en
Company.
Werken van Kate Flatt staan Op het reper
toire van de London Contemporary Dance
nwdevrie7de^ van Angers en «Le Ballet pour Demain» in Theatre, Cycles Dance Theatre en het
in Ljoeba wreekt zijn dood door de Bagnolet. Werkcentniin Dans m Rotterdam
n debandieten bijeen rivier met de haar solo-programma danst zij naast Nikki Cole Canadees choreografe en in-
eigen werk, choreografieën van Royston ternationaal bekend docente moderne
Maidoom, Nikki Cole, Robert North en dans, was artistiek leidster van de Sap-
Kate Flatt. hiroth Dance Company te Londen. Werkt
Werken van Royston Maidoom zijn uitge- nu free-lance in New York.
Nederlands Danstheater
met drie balletten
en», «Concert voor
Psalmensymfonie».
1.30 uur komt de
in het Kultureel
imma.
isopleid1-
i Kent. Samen
iponist Ernest Berk, Rol
~ance Theatre Com- de
mune in London. Daarnaast werkte zij als
dans-soliste mee in Moving Being en
Headless Wonder. Met deze groepen trad
zij op in het Edinburgh Festival, ver-
sxtra k
14.30
Harry Sacksioni
Een gitarist van uitmuntende klasse: Harry
Sacksioni. Bekend geworden als bege
leider van Herman van Veen en nu klaar
voor een groot toemee langs de Neder
landse theaters.
Op donderdag 22 en vrijdag 23 november
speelt Sacksioni met zijn nieuwe bege
leidingsgroep in de Stadsschouwburg Til- Pfmnpnt tl Pilt PT*
burg. In die groep spelen Lenneke Willems vppvilMlVttlCA
(viool), Jerry Gout (baqjo, mandoline) en
Koos Wiltenburg (bas). Het wordt een arClVal»
komplete voorstelling met licht, geluid, Willem Joppe van het Zeeuwse Pop
film en dia-projektie. Sacksioni (23-10-50) pentheater Parcival timmert samen met
sa
beat-groepjes. In 1969 trad hij voor het ^'et alleen m het eigen theater tn Mid- terdagmiddag
eerst op met Herman van Veen en vervol- delburg, maar ook in de theaters en kinderfilm van Andrey Tarkowsk
gens werkte hij aan alle Van Veen-shows zalen in de rest van het land. Op wals en de viool» (1960) voor kinderen van
mee. Tussendoor speelde hij o.a. met Sieto woensdag 28 november komt deze pop- 8 t.e.m. 12 jaar.
Hoving en Liselore Gerritsen. Naast zijn -
werkzaamheden met Herman van Veen
kwam er steeds meer plaats voor solo-op-
van het schilderij heeft hij als uitgangspunt
voor zijn choreografie genomen. De mu
ziek bij dit werk wordt door de 16 J-
en de 20 kinderen zelf voortgebracht op
trommels, potdeksels, flessen en andere
voorwerpen. Deze geluiden worden afge
wisseld met flarden uit de Kindertotenlie-
der van Mahler. Belangrijk aandeel aan dit
ballet had ook de Amerikaanse ontwerper
William Katz, die vooral de Hollandse na
tuur heeft verwerkt: de lucht en de vogels,
de bomen en de mist, de seizoenen. Het
tweede ballet is «Concert voor piano en
blazers». Dit is een choreografie van Hans
van Manen op muziek van Strawinsky. Als
solist werkt aan dit ballet de pianist Ton
Demmers mee. Dit ballet wordt een pre
mière voor Tilburg. Het derde ballet is
«Psalmensymfonie» dat precies een jaar ge
leden als 200e ballet van het Nederlands
Danstheater in première ging. De
reografie is van Jiri Kylian en de tnuz
van Strawinsky. Ook voor dit ballet
den de prachtige dékors ontworpen uwi
William Katz. Strawinsky en ballet gaan
heel goed samen. Dit ballet op de muziek
«Symfonie des psaumes» uit 1930 was
echter een onderneming, die artistieke
moed en vakmanschap vroeg. De pers was
echter lovend over de choreografie. De
voorstelling wordt muzikaal ondersteund