695 h' 995 £95 n |k^j|en kado ideetjes lietiffiiiet STADS C/- SCHOUWBURG r n omes lira L echte topvoorstelling in Stadsschouwburg «Berjozha» uit USSR: Mannen van den Dam ORGELS met satirisch kabaret Muziek van deze eeuw in 4e de”? Koffie-concert HARRY SACKSIONI rijzen- 1 tye&ers I Rients Gratama in "“mterk“p °p 14 Pompend Remmen Filmhuis: Sovjet-cinema De Groep: Een kwestie van tijd Donderdag 15 november 1979 jiagina 21 smber 1979 pagina 20 OE TILBURGSE KOERIER Samba Salad Gret INRUILORGELS V A. 650.— 'te\ Kom kijken bij van... 1 en het slaapkamer badkamer keuken eetkamer LOTOX SPORT Besterdring 19 1 Leharstraat 105 Tel. 013-432306 Tel. 013-555807 Tilburg I Tilburg lat doen we heel Utrecht - Deventer - Tiel - Tilburg - Zeist Tejaterkafee met chansons door Marianne Lange Jeugdvoorstelling van De Kleinste Komedie in de Studio - zaal DUS... toch een bril of contact lenzen van tatsen een maf ORGELPRAKTIKUM, WAAR WI J U ORGEL LEREN SPELEN EIGEN TECHNISCHE DIENST Juwelier - Horloger Schouwburgring 27, Tilburg^ Dat geb Duitse ias Lang Juliana van Stolbergstraat 7 en 25 Telefoon 013-420986/323049 Bij aankoop t een paar schat boven f 60.- 2 GRATIS SLIJPBEURTEN i vierkant achter chrille tegenstel- WEERT BEVERWIJK chés en angsten, ontsluiert, bewees voor Brecht dat Karl Valentin één der meest indringende intellektuelen van zijn tijd was. Zijn artistieke en Dit mag i voorstelli sische Staatsensemble «Bei een onvoorstelbare zang- Voor de derde keer in de van de Stadsschouwbur woensdag 28 november, dat berkenboompje» van de meest geliefde ensembles van Rusland. De groep Perspektief speelt «De Koning sterft» 2.250,— /oetmaten, ritme, en afdekklep 2.390,— Peter erden lévez Dagmar het to- ie leeg, "'ereld. die de Russische fol- e, dat ze een oorspron- ve kunst schiep. Een van de folkloristische Jen wij in de 1.995,— .USIEF RITME WTOMAAT JNT vn. TAM KONIJN bereidt op grootmoederswilze en vele andere specialiteiten. Restaurant ALBERTVILLE Alphensebaan14 -CH AAM, Tel. 01619-1586 Keuken open van 12 tot 21 uur Tijdig reserveren gewenst voor het mooiste goed in uw linnenkast Heuvelstraat 23 Tilburg-telefoon 013-352964 Dne mannen staan strak en de danseressen, als een set ling. Een voorstelling waarbij werkelijkheid en tijd dubbele bodems hebben, gevormd door een associatieve fantasie. de Sovjetunie. De Spiegel Woensdag 21 november 20.30 uur: «De Spiegel» van Andrej Tarkowskij (1975) is een volstrekt subjektieve film, waarscb"" lijk een autobiografie van de filmer ie prachtige chronologie is die wa bekoorlijke’, voel«ns kunnen opdc J menten kunnen wor htige en altijd betoverende men angsten en schl mgkunsL Berjozka werd op- ties van vroeger er r.-1 -- *- •- elkaar werkzaam 1 eigenlijk vanzelf SOLINA vanaf 1.995, 3 voetmaten en veel speelhulpen COSMOVOX vanaf INKLUJ EN AU viscour vanaf Drie vc automaat HAMMOND vanaf z Met het warme HAMMOND «-geluid. YAMAHA vanaf 2.395, Het kwaliteitsprodukt uit Japan FARFISA Bijvoorbeeld model 5240R. Met ingebouwde synthesizer en polyfonische piano EMINENT 5.890,- vanaf 8.990, Nu ook te leveren in fraaie eikehouten kast. Robert Szreder - viool en Peter Zim merman - piano voeren de Sonate nr. 2 van Prigozjin uit. Het concert staat onder auspiciën van viool, de Stichting Muziek Evenementen Fiser. Tilburg en is georganiseerd in samen werking met de stichting Het Brabants Orkest. Voor een vrijwillige bijdrage kan men van het concert genieten en ook gebruik maken van de kindercrèche. zondag 18 november, 12.30 uur Het 4e Koffie-concert op zondag 18 november, aanvang 12.30 uur, staat in het teken van de avant-garde. Er worden werken uitgevoerd van de P Prigozjin (geb. 1926), de Belg Peter Cabus (geb. 1923), dc T"u"- 1935) en van onze Jo van den Booren (geb. 1935). egel» van Andrej T 1 volstrekt subjektieve film, waarschijn- een autobiografie van de filmer die i kt aan zijn jeugd en zijn volwassen le- “I Geen rechtlijnig verhaal: de enige Vrijdag nologie is die waarin gedachten en ge- adelsnest doemen, bepaalde mo- jak morden herinnerd, dro- de ihuldgevoelens en emo- en nu door elkaar en met kunnen zijn. Het spreekt r o-...j..-dat deze film is opge- Russisch landschap, voor bouwd in fragmenten. Wat niet vanzelf Parijs. Deze film is de ee~ spreekt, maar waar je verbijsterd zit naar te ming van Michalkow - Kor illigheid van kijken, is de uitzonderlijke schoonheid van vankelijk had hij zich vc dt* Ivrischt* film. hni Jh? VO1- D°"de[dag 221"°Vembe^ 20-30 UUr: zabitich predkow» (De vuurpaarden). ereikt «Schaduwen van vergeten voorouders» >g, de zoals de letterlijke vertaling luidt van deze door film gemaakt door Sergei Paradjanow da teert uit 1964. Deze film L ommekeer geweest in de traditionele st,, van verhalende films. Paradjanow leidde met deze film een nieuwe stroming in van de poëtisch-associatieve cinema. De anekdote die ten grondslag lig* J* film, vertelt van de liefde tussen Iwan, d_ zoon van een boer, en Maritsjka, de doch ter van een koopman. Er ontstaat echter «De koning sterft» werd in 1962 geschre ven door Eugene Ionesco, ’t Stuk behoort tot zijn zogenaamd absurdistisch werk, wat overigens niet wegneemt dat «De koning sterft» kan worden aangemerkt als ’t een voudigste en sterkste stuk dat Ionesco ge schreven heeft, ’t Werkelijk absurde in dit spel is gelegen in de wijze waarop koning Bérenger eindeloos probeert om te ont snappen aan z’n onherroepelijke dood. Deze dood wordt hem tijdens ’t spel aange- kondigd door koningin Marguerite, z’n eerste vrouw. Langzaam zal zij veranderen in de Doodsengel, die hem tot ’t einde toe zal begeleiden. In de koning sterft elk mens, zoals in de middeleeuwse moraliteit elk mens sterft in de figuur van Elckerlyc. In tegenstelling tot deze laatste mens - voor wie er aan ’t eind van 't stuk de hoop is op de eeuwige zaligheid - zal de koning uit 't stuk van Ionesco verdwijnen in ’t diepe zwarte gat van ’t oneindige niets; «O, groot Niets, help de koning», roept de wacht uit. Bérenger moet sterven, omdat ie alles heeft verwaarloosd. Hij heeft er maar ’n beetje 4 op los geleefdhij heeft eeuwen en eeuwen de wereld, zijn rijk, aan haar lot overgela- F ten en daarom verdient hij ’t om te sterven. ,’t Enige wat hem nog gelaten wordt, is de waan van waardigheid. Hij gaat niet kapot, hij krepeert niet, 't is hem vergund om zit tend op z’n troon ’t leven te verlaten. «De koning sterft», wordt op donderdag 15 no vember 1979 gespeeld door de Goirlese to neelgroep «Perspektief» in de regie van Willem van de Vrande. Aan deze voorstel ling werken mee: Sjef Imants, Marijke van de Vrande, Diny Sperber, Will van Daal, Leon van Dam, Jan Naaikens, Fientje van Litsenburg, Ad Maas, Jacques Senders, Ben Hovens en Harrie van der Velden. Een gitarist van uitmuntende klasse: Harry Sacksioni. Bekend geworden als bege leider van Herman van Veen en nu klaar voor een groot toemee langs de Neder landse theaters. Op donderdag 22 en vrij dag 23 november speelt Sacksioni met zijn nieuwe begeleidingsgroep in de Stads schouwburg Tilburg. In die groep spelen Lenneke Willems (viool), Jerry Gout (banjo, mandoline) en Koos Wiltenburg (bas). Het wordt een komplete voorstelling met licht, geluid, film en dia - projektie. Sacksioni (23-lO-’5O) kreeg op 11-jarige leeftijd zijn eerste gitaar en speelde in zijn tienerjaren in diverse beat - groepjes. In 1969 trad hij voor het eerst op met Herman van Veen en vervolgens werkte hij aan alle Van Veens - shows mee. Tussendoor speelde hij o.a. met Sieto Hoving en Lise- lore Gerritsen. Naast zijn werkzaamheden met Herman van Veen kwam er steeds meer plaats voor solo - optredens in Ne derland. Duitsland, België, Oostenrijk en Zwitserland. Sacksioni bracht drie elpees uit en werkte muzikaal mee aan de elpees van een tiental andere artiesten. De plaatsverkoop voor beide konserten start op donderdag 15 november om 11.00 uur. Één van de beste jeugdvoorstellingen van het vorig seizoen was «Op reis naar...» door Bart Corduwener van De Kleinste Komedie. Weereen men geling van poppenspel en theater. Bo vendien een stuk waar het publiek heel erg bij betrokken wordt. Een pop- TS' penspel ontvlucht de bewoonde we- Le, p Z?n het reld en gaat op vakantie naar een land Be,lk V1°' waar niemand woont. De kinderen be- slagwerk, voere palen naar welk land. De kinderen be- P«ukenen palen ook wat hij als bagage mee mag Het Divertimento van nemen en natuurlijk gaan de poppen 1975j opgedragen aan het F mee. Die poppen vinden dat erg leuk in wordt door dit trio uitgevoerd :I het nieuwe land, maar de poppenspe- Voorhorst - fluit Dusan Karpis. Ier mist de luxe en wil terug naar huis. v,oo> en John Sekreve altvlooL In deze voorstelling wordt onze wel-- vaartsmaatschappij naast de fantasie Het maandelijkse Tejaterkafee op zondag 18 november zal in het teken van het chan son staan. Dit keer is er maar één thema en ook maar één optreden. Een programma van de talentvolle Nederlandse zangeres Marianne Lange. Het Tejaterkafee in de Studio - zaal gaat om 14.30 uur open, het programma start om 15.00 uur en de toe gang is gratis. Marianne Lange brengt voor de eerste keer een Nederlandstalig chan- sonprogramma, dat zij als titel «Reuze- zwaai» meegaf. Het bekende verhaal: altijd aan ’t toneel gewild en toch sekretaresse geworden. Onder andere als bedrijfsleider van de Groninger Stadsschouwburg bleef zij bezig met het theater en gestart met een echte zangstudie. Na enkele jaren intensief werken komt zij nu voor het eerst met een volwaardig programma. Liedjes waarin zij vertelt, hoe zij het leven ziet en hoe het leven op haar afkomt. Liedjes die je ontroe ren, je wakker schudden, je omarmen, je vertederen, je blij maken. Liedjes die je raken. Zij wordt daarbij begeleid door het trio van bassist Peter Krijnen met Henk Bloemers aan de piano en Ben Gerritsen achter de drums. Toegang gratis. weer niet. Bepaalde stukken tekst komen telkens weer terug. Zo ook met de ha delingen. In dit deel staan de andere speler als decorstukken mooi te wezen, verande ren spaarzaam van plaats en houding. In het contradeel beweegt een vrouw in een vogelveren mantel, eerst verkrampt en strak, dan soepel en buigzaam over het to neel. Het vierde en laatste deel speelt tegen een prachtig geschilderd achterdoek, een element uit het eerste deel. Drie danseres sen beginnen een Graham-klas, vloeiende bewegingen, waarbij het ritme van de ge speelde muziek losstaat van de dansers. Van de laatste wordt Triptiek ode aan Jeroen Bosch (Schepping, Menschen-Werelt, Hel) uitgevoerd, geschreven in opdracht van het mi nisterie van C.R.M. ter gelegenheid van het 75-jarig bestaan van het Ko ninklijk ’s-Hertogenbosch Man nenkoor. Dirigent Marius Schouten leidt het mannenkoor, het Koper kwintet Resonans (Jo van den Booren en Frits van Alebeek - trombole, Piet het publiek heel JoristuBa) en de slagwerken Peter de ;n wordt. Een pop- /hcs- ._.it de bewoonde we- Led«n van het Variant-ensemble, Jo- vakantie naar een land z,ef Bell,k v,°o1 en Bohuslav Zola - 4 woont. De kinderen be- slagwerk, voeren Crux voor :lk land. De kinderen be- P«uken en klokkenspel uit van I t hij als bagage mee mag Het Divertimento van Cabus uit vuurlijk gaan de poppen I975; opgedragen aan het Reger Trio, -n vinden dat erg leuk in wordt door dit trio uitgevoerd Lucius -ar de poppenspe- Voorhorst - fluit Dusan Karpisek - 1 terug naar huis vl°o1 en John Sekreve - altviool. It onze wel-- vaartsmaatschappij naast de fantasie e de Studio - zaal om 14.30 uur. iroverf eg naar I stuk is de /erftocht, 1 staan van hemel en hel. Van het midden van het tweede bedrijf tot aan het einde van het vierde neemt Sha kespeare de bijbelse onderwerpen op. «Kin Lear» spot met de hemel die op aarde wordt beloofd en met de hemel die men na de dood zal ingaan met de góden, de goede natuur en de naar zijn beeld geschapen mensen. In King Lear breken twee ordenin- "“*i van waarden aan stukken, die van Middeleeuwen en die van de Re naissance. Aan het slot blijft alleen de bloedige en lege aarde achter. Op deze aarde, waarover een storm is gegaan, die niets dan steen heeft overgelaten, houden een koning, een nar, een blinde en een gek hun dolle gesprek. De blinde Gloucester valt op het lege itgevoerd van de Rus Lutsian toneel. Zijn zelfmoordpoging is tra mde Tsjech Lubos Fiser (geb. gisch. Gloucester bevindt zich in de afgrond van menselijke ellende. Aan dezelfde afgrond ook zijn zoon, die voor gek speelt om zijn vader te red den. Maar de pantomime, die de spe lers op het toneel vertonen, is grotesk. Er is iets cirkusachtigs aan. De blinde Gloucester die een niet aanwezige berg bestijgt en op de vlakke planken neervalt, is een clown. Hier werd een fylosofische clownerie gespeeld. Het is dezelfde clownerie, die we in het hedendaagse theater tegenkomen. Let op! Aanvang 19.15 u. Plaatsverkoop start op woensdag 14 november. u niet missen. Één van de top - Hingen in dit seizoen. Het Rus- --- "erjozka» met - en dansshow. ie geschiedenis 1 de Stadsschouwbur Tilburg: op e de meest geliefde zang- en dans - (n de komende week zal in het Filmhuis van het Kultureel Sentrum Tilburg e «.■■^embles van Rusland. De groep 6 maakte vele toernees door Europa, P^ntatie worden gegeven van verschillende belangrijke ^vjetT.lmers die var Azië, Afrika en de U.S.A., steeds met de J?re.n 660 ^'^«njke stempel hebben gedrukt op de hedendaagse film m overweldigend sukses. De groep staat ^nvietunie. onder leiding van Nadezja Nadezjina, die vroeger solodanseres was van het het Bolshoi Theater in Moskou. Zij was de eerste, klore zo bewerkte, kelijke en nieuwe weerspiegeling overvloed vindt vaak onstuimige, soms soms kluchtig- -,*“J dans- en zar gericht in 1945. De beroemde «berken dans» (vandaar de naam) maakte het ensemble onmiddellijk beroemd in heel Rusland. De berk is het symbool van het Russisch meisje en de bevalligheid v deze rondedans ontroert c geest van dit volk. De technische v maaktheid, die deze groep bereil heeft, het samenspel, de samenzang, de moderne choreografie worden Gw», deze begaafde danseressen en dansers niet gebruikt terwille van die uiterlijke perfektie zelf, maar om de tradities, de schoonste gedachten van de oude volks kunst in zijn beste vormen in stand te houden. Plaatsverkoop start woensdag 21 no vember. een vete tussen de koopman en de boer die uitloopt op de dood van een van beide. Zowel Iwan als Maritjska zijn voornemens te trouwen ondanks het verzet van de fami lie. Iwan wil eerst fortuin maken. Kabaretier Rients Gratama komt op vrijdag 16 november met zijn programma Pompend Remmen» in de schouwburg. Deze voorstelling werd vorig seizoen door de pers prima ontvangen. Hij wordt bijgestaan door de kabaretières Lia Corvers en Reina Boelens. Voor de muzikale ondersteuning zorgt het kombo van John Eskes. De teksten voor het programma werden geschreven door Rients Gratama en Jan Boerstoel. Pompend Remmen» is een titel die slaat op de huidige maat schappij. Gratama: «Wij moeten ophouden en inhouden, dat is duidelijk. Maar dat kan niet zomaar boems - ineens, dat doen we heel kalmpjes aan, te beginnen met het doven van de waakvlam.» Johnny Kraaykamp speelt King Lear Het Ro - theater speelt op woensdag 21 november «King Lear» van Shakes peare. Dat gebeurt in een regie van het Oost - Duitse duo Manfred Karge en Matthias Langhoff. «Lear» wordt ge speeld door Johnny Kraaykamp sr. Verder spelen o.a. Lou Landré, Fred Vaassen, Canci Geraedts, Paul Rött- ger, Bert André, Frank Aendenboom, Greta van Langendonck en P* Tuinman mee. De dékors were ontworpen door Jean - Marie Fiét en de kostuums door 2 Schauberger. In «Kin Lear» is 1 neel van het begin tot het einde Er is alleen de meedogenloze wereld. Daarover gaat de mens zijn weg van de De Mannen van den Dam (oneierdeel van chés en angsten, ontsluiert, bewees vex>r wieg naar het graf. Het onderwerp van de Internationale Nieuwe Scène) komen op Brecht dat Karl Valentin één der meest dit stuk is de vraag naar de zin van die maandag 26 november met de voorpre- indringende intellektuelen van zijn tijd zwerftocht, naar het bestaan of niet mière van «Satiristisch Kabaret van Karl was. Zijn artistieke en maatschappelijke h h V- Valentin» in de Studio-zaal. Het fenomeen waarde wordt o.a. aangetoond door het feit n anu j 7.°^ Karl Valentin vindt zijn oorsprong in de dat hij als geestelijke vader gezien wordt midden van het tweede bedrijf tot aa rokerige kabaretzaaltjes in München ten van Buster Keaton, Groucho Marx en het einde van het vierde neemt Sht tijde van de eeuwwisseling. Het is daar dat Raymond Devos, terwijl hij ook grote in- hij zijn mengsel van spot, muzikale clow- vloed had op Brecht. Een interessant pro- nerie en de tragiek van het dagelijkse leven gramma waar de mannen van den Dam on verwerkt tot een eigen theatervorm. De getwijfeld een interessante voorstelling van manier waarop hij middels blijkbaar bete- zullen maken. kenisvolle dialogen en gewoonten, de cli- Plaatsverkoop start maandag 19 november. Vrijdag 16 november om 20.30 uur brengt De Groep in het Kultureel Sentrum de nieuwe produktie «Een kwestie van tijd». In deze produktie staat de tijd centraal en waarbij voor de toeschouwer het hoofdaccent komt te liggen bij de waarne ming. De werkelijkheid kent hierin geen logische tijdsorde, maar verwart en prik kelt tot het idee: «Het is maar een illusie dat het ene moment volgt op het andere» zoals ook in de tekst wordt aangegeven. Een jonge man komt op, gaat zitten en bla dert enkele fotoboeken door. Discomu- ziek: twee danseressen op een podium: sexy, uitdagend, leeg en steriel. De rest van de voorstelling laat zich op dezelfde manier beschrijven: een aaneenschakeling van fotografische en filmische scènes en de cors. Een uiterst geplande theaterwerke- lijkheid, waarin zelfs fouten er bij horen, omdat er eigenlijk niets «fout» kan gaan. Zoals in het derde deel: een toneelspeler studeert zijn rol in in een fantastisch de- kadent decor. Hij leest zijn tekst, maar niet alles is roltekst, hij speelt en speelt n niet, staat op het toneel, tegelijkertijd ook PeriOriHailCeS lil weer niet. Bepaalde stukken tekst komen £s het Kultureel Sentrum Het Kultureel Sentrum begint deze maand met een serie van circa 10 performances, één keer per drie weken op een zaterdaga vond. De eerste performance zal worden gegeven door de Arnhemse kunstenaar Al bert van der Weide op zaterdag 17 novem ber aanstaande om 20.30 uur. Vanuit verschillende stromingen in de beeldende kunst - zoals fluxus, de hap pening en de minimal-art is een nieuwe kunstvorm ontstaan die de naam per formance heeft gekregen. Zo’n performance is een aktie van een (beeldend) kunstenaar die zich afspeelt op een bepaalde plaats binnen een bepaalde tijd, waarbij de kunstenaar óf alleen ge bruik maakt van zijn eigen lichaam (waarbij zijn lichaam als «materiaal» dient), óf ook gebruik maakt van hulpmiddelen en mate rialen als video, film, dia’s, objecten, enz. Is bij een kunstwerk de relatie tussen kun stenaar en publiek indirekt (via het kunst werk), bij een performance is de meest di- rekte verhouding tussen kunstenaar en toe schouwer mogelijk. Het adelsnest 23 november 20.30 uur: «Het ...anest» van Andrei Michalkow - Kont- lowski (1969). Het adelsnest handelt over _4 onmogelijke liefde tussen een gehuwde edelman en een jonge vrouw die hij als kleuter heeft gekend. Voor de ene helft speelt de film zich af in een onafzienbaar Russisch landschap, voor de andere helft in eerste romanverfil- Kontjalowski. Aan vankelijk had hij zich vooral gericht op het leven van het weidse platteland. Hij onder vond echter bij de produkties te veel tegenwerking. Met deze film naar een ver haal van Iwan Toergenjew heeft hij vooral door zijn stillistische vormgeving en sfeer- Paradjanow da- rijke regie een belangrijke romanverfilming is duidelijk een gerealiseerd. traditionele stijl Verder zullen nog gedraaid worden: zater- j--i-uj- dag24november 14.30uur: «De walsende viool» van Andrey Tarkowskij (1960), kin derfilm (8-10 jaar); zaterdag 24 november ligt aan de 20.30 uur: «De rode vlier» van Wassilij :n Iwan, de Sjoeksjin; woensdag 28 november 20.30 uur: «De boom der wensen» van Tengis Aboedlase. Zondagmiddag 18 november te 14.30 uur brengen Hermano en Carambita in het Kultureel Sentrum «Samba Sa lad», een programma voor zowel jon geren als ouderen. De «Samba» van Samba Salad staat voor het energieke tempo en de sfeer waarin de show uitgevoerd wordt. De uitgevoerde muziek heeft een Latijns- Amerikaanse inslag: rumba, samba en flamenco is als de hartslag van de show, waarbij het ritme zich niet al leen beperkt tot de muziek, maar ook in de verschillende acts. De Salad staat voor een mix van ka rakters en expressievormen als clow ning, muziek, dans, jongleren, pop pen, akrobatiek en nonsens. Fruit is het voorwerp, onderwerp en abstrak- tie voor mime, liedjes en komedie. Gedurende de voorstelling zal de bar rière tussen publiek en spelers regel matig onderbroken worden doordat de toeschouwers aktief betrokken zullen worden bij de verschillende acts. ^JUNGHANS QUARTZ

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1979 | | pagina 21