rden rijs pep’rtc STADSV SCHOUWBURG 1 675.- 'fyebers BALLET jazz - beat klassiek tapdansen ESsSSES 3. SM» Globe met prima ontvangen blijspel «Leonce en Lena RRWWJWJWJ schreef al in 1918 een wérk voor kleine BSSSsSS: van de mens. Ubu schranst, rooft, moordt een re]atie schijnt te hebben met het stokpoppen en schimmenspel. De konsert en balletschool Franken), maandag- Juliette Gréco F Mariene Dietrich Afscheidskoncert Hein Jordans met Brabants Orkest Teater in ’t Heks in vijf wijkcentra Het Publiekstheater speelt «Ubu» en «De kale zangeres» 1 »L§I_kJ LI lASluJLMJÖtT k.nmetod d. Poppenteater Koos Wieman in Sapperlipopet DE TILBURGSE KOERIER Donderdag 20 september 1979 pagina 17 er 1979 pagina 16 JPU V) bij bet op Jan Uniek konsert: programma t60 voor zou 9 tij- I Z5 schou 20.15 Kasteel- wel sul- w Optreden «NEWZ» in de Ark >et 2964 7 k i t Urbanus in Schouwburg Poppentejater Krikkemik in de Studio - zaal Foto-ekspositie Berry de Haas wordt verlengd Baby- meubeltjes Cabaret 220 volt Violiste Vera Beths in het afscheidspro- gramma van Hein Jordans. mr tads- i Ur- Ser- alle inlichtingen krij gen over tijden en leeftijdsgroepen. begin oude- liedje Liebe Kindermeubel- Toonzaal k Korvelseweg 111A Georg J door ballet wordt om- gelu «get en sii haar breic het a dels avor biezor start zc AUTOSCHADEBEDRUF BV voor totaal schade-herstel 23 sei burgse :wz is or hun muzi samenbundelden. L./.unk werd gekt lakeihar m vu swingend repertc ''"treden vindt plaat n ui/1 De Ark t Zant), itstraat 16 en begint om F 1974 opgericht tournees door een chanson- gegeven er leiding - afgelopen tussen de verschillen et de regis- De toegang is gratis. Heen dat dit -en luistert naar Martin. De conversatie wordt onde door de komst van een brands een relatie schijnt te hebben dienstmeisje. Het stuk eindigt dialoog, die nog slechts uit letten letters bestaat. J “kozen als muzikale ivuiard repeteren is een _j toire ontstaan, indt plaats in jongeren- trk ft Zant), Eenden- 14.00 uur. Zondagmiddag treedt de Tilbi «Newz» op. Net muzikanten dieI heden st Soul/fun.. richting en nt goed en swinj Het optn centrum jacht «In Urbanus van lijke liedjes opges gaan verrukkelijk verhalen en f 'J in hand met teiten. Maar zelfs de grootste zuurpruim moet wel onder de beko ring raken van z’n ontwapenend onor thodoxe presentatie». zijn van bis Fuss auf valt, wordt aan: zelf kabaret, man/vrouw trouwt arme man/vrouw de angel uit. Maar juist die ongevaarlijke ver pakking gaf Büchner de mogelijkheid de wereld, die aan dit soort wensdromen zijn hart ophaalt grandioos belachelijk te ma ken. Leonces vader, korting Peter, is dommer dan de domste operette-vorst, de schoolmeester het prototype van de er gerlijkste pennewip, Lena’s gouvernante ppn onoeiofelijke totebel en Leonce p paar intreurig verwet In Büchners visie op Twee middeleeuwse kluchten Dat het laatste koncert van Hein Jordans in vasje dienst met zijn Brabants Orkest werken bevat die hem na aan het hart liggen is een vanzelfsprekendheid. Dat er voor deze gelegenheid een speciaal werk zou worden geschreven, was ook wel te verwachten. Maar dat dit werk geschreven werd door een orkestlid, die bijna alle jaren van Jordans als eerste trompettist meemaakte, is wel een bijzonderheid, die extra aandacht verdient. dansexpressie, Indiase dans, moderns dans,- KLEPKAST 3-delig wit laqué LEDIKANTJE bijpassende bodem verstelbaar KOMPLEET iptember a.s. diskoformatie ontstaan uit drie wzikale vaardig- anu op zijn smai&i jn nar niets meer om nog de draak mee te steken. Büchner schreef een bittere komedie, die dan wel iswaar niet steekt, maar toch venijnig - zoemen kan. Diepgraverij dus, maar ook en eep rukte Büch- vooral een aanstekelijke satire op die thema rijke diepgraverij. abrupt weer afgebroken worden, waarna de motieven weer opnieuw aan hun ontwikkeling beginnen. Het tweede deel is zeer melancholiek, een grote tegenstelling met het Landler- achtige derde deel, een Scherzo. Het spele vierde deel voert naar een majes- Andr tueuze climax. Bruckner was een zeer bescheiden man. Toen hij van deze symfonie voor het eerst de repetities bijwoonde, vroeg dirigent Richter bij een hem niet geheel duidelijke passage: «Wat voor noot staat hier?» Bruckner, hem voor alles terwille willende zijn, ant woordde haast serviel: «Welke U Lola Lola Aan het gymnasium van een kleine Duitse havenstad heeft Meneer Rath zich van wege zijn geduchte strengheid de bijnaam van professor Unrath verworven. Als hij hoort dat zijn leerlingen de kleedkamer van Lola-Lola, de ster van een rondtrekkend variété-gezelschap, bezoeken, besluit hij daaraan meteen een eind te maken. Hij komt echter onder de bekoring van dè charmes van Loladoet haar zelfs een hu welijksaanzoek. Hij verlaat de school en trekt met het gezelschap mee, dat hij bij de bruiloft verbaasd doet staan door zijn imii tatie van hanegekraai. Lola herinnert zich later dit hanegekraai en stelt voor dat het op het programma genomen wordt. De verne dering van Rath bereikt een hoogtepunt, wanneer het gezelschap terugkeert in het havenstadje waar Rath voorde verzamelde bevolking zijn kunsten moet vertonen. Hij wordt door waanzin bevangen, zal Lola- Lola doden en komt pas tot bezinning in zijn vroegere schoollokaal, waar hij sterft. Medespelenden: Mariene Dietrich, Emil Jannings, Kurt Gerron, Rosa Valetti, Hans Albers en Reinold Bernt. De film is in 1930 gemaakt in Duitsland. o™.. J op z’n hoofd laat zich d< mdtrekkende kwakzalver oper verwijdert de hersens ma enten die hij ervoor in de plaats - noodlottige gevolgen. Ze v ue meest bizarre persoons' worden gegeven op: ïf sentrum ’t Heks, De voorstelling zal worden g door Tilburgse jongeren onder van Peter van Meel. Het a seizoen hebben ze samen met «p een schaamteloos egoïstische wijze. Jarry overdrijft de kwaadaardigheid van Ubu in een satirische groteske, waarin de zwarte humor om.de voorrang strijdt met de afschuw, die het bizarre, diktatoriale optreden van Ubu oproept. In deze parodie op het koningsdrama komt Ubu via een moordpartij op de koninklijke familie op de troon van Polen en er volgt een schrik bewind: moord en hoge belastingen. «De kale zangeres» probeert Ionesco (één van de belangrijkste vertegenwoordigers van het absurdisme) door het eebmik van daagse taal en clichés de absurditeiten in nvi menselijk bestaan te ontmaskeren, c-burgelijk echtpaar krijf- De bekende filmster Mariene Dietrich zal in vijf wijkcentra te zien zijn in de film Der blaue Engelvan regisseur Josef von Sternberg in de week van 24 september tot en met 28 september 1979 steeds om 14.30 uur. Deze bekende Duitse film uit het van de jaren dertig zal voor veel ren vooral bekend zijn van het Ich bin von Kopf eingestelt». Anus» met smake- c ’esierd programma ikkelijk slappe scherts- (de soid^J’e’ pijnlijke cruel jokes hand bestaande uit et enkele banale flauwi- winsky zelf m .«r zelfs de grr -* -wel onder de Begin 1977 kwam Georgette Hagendoorn weer tevoorschijn met een eigen chanson- programma. De pers was enthousiast: «Georgette heeft haar kunst en haar pu bliek behouden», «Zij is ontwapenend in ’n repertoire van internationale kabaretlied- jes» en «Een verkwikkende nieuwe ken nismaking». Afgelopen seizoen moest zij stoppen met dit programma, omdat zij e»n belangrijke rol had in de suksesvolle mu cal Foxtrot. De musical is gestopt en Georgette gaat verder. Zij heeft gezocht naar een muzikale partner en vond de be kwame pianist en uitstekende chansonnier Jules de Corte bereid om mee te werken. Samen brengen zij een programma met oud repertoire, dat aangevuld wordt met nieuw materiaal van o.a. Annie M.G. Schmidt en Guus Vleugel. Kom kijken bij: Juwelier - Horloger Schouwburgring 27, Tilburg De kaartverkoop start september. seur twee absurdistische toneelstuk- itrum in sa- ken in elkaar gezet en voor optredens /ijkatelier ’t geschikt gemaakt. Ze zijn hierbij uit- vijkcentrum de gegaan van hun eigen belevingswereld 10, in Stokhas- en droomdenkbeelden die ze hebben gehad. Hierdoor zijn twee aardige een Pruisisch officier met s teaterstukjes ontstaan waarmee de vmhstte worden, werd ze d< toeschouwer zelf weer kan eksperi- Ste™berg’ dJie.haar ,n een ca menteren en een eigen lijn kan leggen ■tillende handelingen. Jo van den Booren, die langzamer hand zijn sporen als komponist wel verdiend heeft, maakte een stuk voor zijn orkest en zijn dirigent dat hij, hoe kan het anders, «Souvenir pour or chestra» noemde. Het is een waardige opening van het nieuwe seizoen van Het Brabants Orkest en eveneens een passend begin van Jordans af scheidskoncert. De violist Herman Krabbers, die voor dit koncert was geëngageerd, moest helaas, wegens ziekte, afzeg gen. Hij wordt vervangen door de violiste Vera Beths in het koncert in D KV 218 nr. 4 van Mozart. Dit is een van de «grote» vioolkoncerten die Mozart achter elkaar in Salzburg komponeerde (1775). De begeleiding van het orkest is klassiek, strijkers, twee hobo’s en twee hoorns. De drie zeer charmante delen zijn een Allegro, een zangerig andante en een vrolijke Rondo. De Vierde Symfonie van Anton Bruckner sluit dit programma af. Dat Jordans een grote affiniteit met Bruckner heeft, is wel bekend. Bruck ner bouwt, gelovig mens als hij was, kathedralen van klank in al zijn sym fonieën. De Vierde kreeg als bijnaam «Romantische», maar eigenlijk is dit misleidend, want hij was in al zijn werken een zware romantikus. Dat in dit werk veel pastorale gedeelten zit ten, zoals jachtsignalen, stormen, en zwaarmoedige buien, rechtvaardigt misschien deze extra aanduiding van de romantiek. Het werk heeft vier de len, het begint met zachte hoornsig- nalen uit de verte met een zacht tre molo van de strijkers als ondergrond. Zoals altijd bij Bruckner, ook hier vele opbouwingen naar grote climaxen, die TILBURGS MNS CENTRUNX de balletschool tegenover het station voor iedereen van vijf tot zestig jaar &POORLAAN 424 TILBURG 013/452.772. was een groot sufcses. en is dit nog altijd. Het zal dan ook een grandioos afscheidskoncert worden in de stads- “‘-ouwburg op vrijdag 28 september, ^..5 uur. De voorstellingen zijn door het Kultureel Sentrum georganizeerd in dg volgende wijkcentra: maandag 24 september 14.30 uur: hoeve, Hasseltstraat 256; 1 dinsdag .25 ^september 14.30 uur: de Schans, De Schans 123; woensdag 26 september 14.30 uur: 't Kievitslaer, Reinevaartstraat 55 donderdag 27 september 14.30 uur: Ype- laer, Corellistraat 10 vrijdag 28 september 14.30 uur: ’t Sant. Beneluxlaan 74. De voorstellingen zijn gratis toegankelijk. ’t Heks in de Ypelaer Vrijdag 21 september 20.30 u. organi- zeert het Kultureel Sentrum in s~ menwerking met het wij; Heks een avond in wi''- J" Ypelaer, Corellistraat 1«, ^■■■1 selt. maar wilt». Hij was zo gelukkig met het resultaat dat hij Richter na afloop tn Thaler (75 cent) toestopte om een ertje van te drinkenRichter heeft dit tldstuk altijd bewaard. De symfonie Wanneer het woord teater valt, wordt praten, het verbak er meestal meteen gedacht aan: zelf andere manier elen, schouwburg, toneel, kabaret, duidelijk maker? i-indré Van Duin, ’t is net echt... In zo’n teate Vanuit een vast gegeven werken, bij- aandacht a voorbeeld een bestaand toneelstuk, is goed gebet duidelijk. Los van je eigen ideeën of gevoelens weet je dat het eindresultaat van te voren vaststaat. En als je hard gewerkt hebt, dan is ’t net echt... Op wijkatelier ’t heks wordt ook aan r gedaan, alleen werken we niet vastomlijnde vormen. werken met mensen en het eindre- »"t staat niet vast. doen we dat dan? t improvisaties, met spel, met re, beweging, schminck, licht, ge- -'ïk enzovoorts. maar ’t meest wc we met mensen we Vrijdag 21 september 20.30 uur presenteert het Kultureel Sentrum in wijkcentrum de Schans de Hilvarenbeekse teatergroep Fi- liassi. De toegang is gratis. Op deze avond zullen twee middeleeuwse kluchten wor den opgevoerd onder regie van Jan Naay- S*oromen zijn niet te koop» of ook «de nieuwe,buskenblazer» hoopt een lige man de gunsten van zijn vrouw te win nen door een middeltje te gebruiken dat een rondreizende kwakzalver hem aansmeert. Ook in onze verborgen verleiders, die via de publiciteitsmedia bij de mensen de il lusie proberen te wekken dat dromen en geluk te koop zijn en dat ze verpakt zijn in flacons, tubes, poedertjes en spuitbussen. Er zijn nu nog steeds sullige, kritiekloze mannen en vrouwen die zich graag knollen Y11 R'a,1“‘‘cc“ voor citroenen laten verkopen maar dan :er je bereid bent ook met een daverende klap het deksel op om overje angst de neus krijgen. ;d ge te «Première» is het eerste programma van de groep «Cabaret 220 volt» uit Nijmegen. Dit programma is op donderdag 27 september in de Studio-zaal te zien. Alledaagse er- het improviserend inspe varingen worden centraal gesteld en krij- van het publiek zijn ker gen door hun bizarre aanpak een cynisch en stijl van «220 volt» absurd karakter. Binnen deze tweemans- Plaatsver’ formatie is een duidelijke taakverdeling te tember. Sekssymbool Marïène Dietrich werd door haar vertol king van Lola Lola wereldberoemd. Als Maria Magdalena von Losch, dochter van <*»n Pruisisch officier met aspiraties oni L. 2d ze door Jozef von Stemberg, die haar in een cabaret zag op treden, ontdekt en meteen geëngageerd. Met haar jarretels, haar opgetrokken knie en gevoileerde stem werd ze het seks symbool van haar generatie. Sinds Edith Piaf heeft geen enkele Franse zangeres zoveel sukses gehad als de kleine donkere Juliette Gréco die met haar zwarte, melancholieke ogen en haar indrukwekkende stem in de loop der jaren miljoenen toeschouwers in vervoering heeft gebracht. In vervoering kunt ook U gebracht I* worden als U op zondag 30 september I het konsert van Juliette Gréco in de stadsschouwburg Tilburg bijwoont. De historische feiten. Juliette werd geboren in Montpellier en vertrok na de oorlog naar Parijs om daar aktrice te worden. In de wereldstad ontmoette zij mensen als Roger Vadim, Anne- Marie Caralis, Albert Camus en Vian, die een grote invloed op haar hadden. Het duurde tot 1949 voordat zij voor de eerste maal in het openbaar z zingen. Onder de toeschouwers ..j dens dat eerste konsert behoorden o.a. Jean-Paul Sartre en Francois Mauriac. Het ffubliek was meteen ra zend enthousiast en de vedette was iboren» aanvankelijk in Frankrijk sinds 1961 (na een periode waarin .r repertoire, vernieuwd en uitge- id werd) ook in het buitenland. Als aan Juliette Gréco, in haar inmid- s beroemd geworden zware mdjurk, ligt, wordt het een zeer zonder konsert. Plaatsverkoop zondag 23 september. Georgette Hagendoorn en Juk Corte zullen in het komende se met een duo-programr theaters optreden. Het als voorlopige titel heeft, komt als try-out-voorstelm zaterdag 29 sept. in de Studio-zaz de Stadsschouwburg. Phemios Trio in 2e usi" Koffieconcert Het Phemios Trio Else Krieg (viool en altviool), Herman Braune (klarinet) en Jan Gruithuyzen (piano) verzorgd het 2e Koffieconcert van de Stichting Muziek Evenementen Tilburg op zondag 23 sep tember in de pauzefoyer van de stads schouwburg. Het programma is: Suite uit L’Histoire du Soldat van Igo Strawinsky. Marchen - Er- zahlungen van Robert Schumann en Con trasts van Bela Bartók. Zaterdag 29 september om 20.15 uur Het Phemios Trio werd in zullen de spots van de Stads- ^^en^^ïnd"6 schouwburg gericht worden op Ur- Else Krieg is ]eerlinge van Davina van banus. Officieel: Urbanus Ser- Wely. Herman Krebbers en Rami Shev vranexs. Artiestennaam: Urbanus van |Ov. In 1971 het Oskar Backconcours. ZJ Anus. Leeftijd: 30 jaar. Uit de diverse concertmeester van Amsterdam Sin- kranteartikelen citeren wij: «Wat fonietta en is docente aan het Koninklijk deze man met zijn Vlaamse taal voor Conservatorium te 's-Gravenhage. ogen tovert is werkelijk onvoorstel- Herman Braune is leerling van Jos D’Hont baar. Hij kan er eindeloze verhalen -J^Hij Stt^SXL^ mee vertel en. die zo beeldend en ook docent aan het Sweeiinck Conservatorium zo rijk aan kleurige detailtekenmgzijn, te Amsterdam. dat het bijna jammer is, dat je er slap Jan Gruithuyzen is leerling van Gerard van van het lachen bij ligt. Bij alles wat hij Blerk en Jules Gentil te Parijs. Hij treedt op vertelt en zingt, ploft hij midden in je als begeleider en als solist en is docent aan voorstellingsvermogen». het Brabants Conservatorium. -x- - -jd naar ge- heeft. Dit alles in de vorm van )lijk en sprookjesachtig verhaal ipersoon Jopie, die onmid- goede vriend van alle kin deren wordt, en een prachtige maar enge heks. De voorstelling zal ingeleid worden door een al even prachtige kreatie van Koos Wieman: de onno zele clown Pom Pierke, bij wie altijd alles misgaat. Ditmaal verschijnt Pom Pierke op de planken als jongleur, maar hoogstwaarschijnlijk zal hij het er niet zonder scherven afbrengen. Wie bekoord wil worden door teater- vakmanschap, mooie poppen en fijn zinnig zowel als ad rem poppenspel, moet zeker komen kijken. Voorkinde ren ouder dan drie en jonger dan twaalf. De voorstelling begint om drie uur precies. En voor wie het nog niet ...bale, zich ook op een ■'-r kunnen uiten of iets aken. terkursus wordt hier veel aan besteed. Dit kan alleen o„cd gebeuren wannee 2 om risiko’s te nemen; om ox_. te stappen, om eens «goe< doen»Maar niet alleen dat. jeroen Bosch Wij hebben ook veel plezier aan zo- maar mooie vormen of geluiden en als derde element is het ons immer aan- de aarde. Hij constateert dat er sinds zijn wezige bewustzijn dat wij funktione- heengaan nog niets is veranderd. Nog altijd teater gedaan, alleen werken we niet ren in een maatschappij. laten de mensen zich kolossale oren aan- met vastomlijnde vormen. Of je goed kunt spelen of niet is niet naaien. Hij laat dat zien in een spel, naar We werken met mensen en het eindre- belangrijk. Als je maar zin hebt om je analogie van een van zijn schilderijen Het sultaat staat niet vast. in te zetten. Het eindresultaat is niet snijden van de kei «genoemd. Een man met Hoe doen we dat dan? 1 bekend, maar.een/ez?v1el °F z F h™fd,laat z,ch door een Met improvisaties met spel met T Is echt. mime, beweging, schminck. licht, ge- De kursussen worden gegeven op: ingrediënten die hij ervoor in de plaats stopt, luid, muziek enzovoorts. Heikants kreatief sentrum ’t Heks, hebben noodlottige gevolgen. Ze veroor- Met van alles, maar ’t meest wezen- Lannerstraat 1. zaken de meest bizarre persoonsveran- lijke is wel dat we met mensen werken. Daar kun je ook alle inlichtingen krij- deringen. Mensen die ontdekken dat ze naast het gen over tijden en leeftijdsgroepen. Toegang is gratis. uiting nl. voor een verteller, 2 akteurs d I HI \l lb Hl D 11 I I II v IL winsky zelf maakte een bewerking voor viool, klarinet en piano. In «Marchenerzahlungen» van Robert Schumann zal Else Krieg de altviool be- Het concert begint zondag om 12.30 uur en voordekleintjesisereencrèche. Deentree zateraag ZZ js vrijwel wordt het publiek om een bij drage in de kosten gevraagd. Twee inmiddels «klassiek» geworden avant-garde stukken op één toneel avond. Dat biedt het Publiekstheater Tilburg aan op woensdag 26 september. Gespeeld worden «Ubu» van Alfred Jarry en «De kale zangeres» van Eugène lonexco. Dat gebeurt in een regie van Ton Lutz door Marielle Fiolet, Ann Hasekamp, bewind: moord en hoge belastingen. glinsterende gfitters»" Sonja Vander- BerrV de Haas- die tijdens de Kulturéle Vortsman00™5’ n”* 'n het mensel'jk bestaan ,e ontmaskeren, gaat, zo goed mogelijk gebruiken. Bo- schouwbu*Die gaterie is te bereiken via r '.ii,, Een zeer bufge'Ük echtpaar krijgt een an- vendien willen zij de kinderen iets de hoofdingang. De openingstijden van de hphnrJn tiv »h«„r der echtpaar op bezoek. Na een uitvoering meegeven en daarom gebruiken zij galerie zijn als volgtmaandag tot en met dlïsch thXrh»e' «Utnv>1^d?1<1896Tsbeen vaak kritische thema’s in hun pop- vrijdag van 10.00 tot 18.00 uur en tijdens - mct een voorstelling is geschikt voor de jeugd avond (Reisburo Quantas), woensdag- ïttergrepen en van 6 tot en met 12 jaarPlaatsverkoop avond (Publiekstheater). De toegang is gra- start woensdag 19 september. tis. iles de seizoen imma in de diverse programma, dat Georgetterie» --stelling op ial van S'.n:„nB2E "S Balletschool Margriet Franken nachtbraken), snelle motoren en duistere «a. j kroegen. Hans de Jong, de behoedzamer en Uff BFCCia iioop „i, donder 20 W Margriet Franken studeerde aan de Dans- akademie te Rotterdam, volgde cursussen aan de Folkwangschule te Essen, kreeg een studiebeurs voor het Connecticut College School of Dance in de Verenigde Staten. Studderde dans bij Limón, Taylor, Graham York. Tevens maakte zij deel uit van de balletgroep Merry go rounders. In op dracht van CRM vervaardigde zij vier cho reografieën. De gemeente Amsterdam gaf opdracht tot het maken van twee dans werken waarvan «Dubbeltrio» door het Nationale Ballet werd uitgevoerd. Aan de choreografie «Oude novellen» die ongeveer een uur duurt, zullen 65 dansers meewerken alsmede de speelgroep Pallie ter uit Etten Leur. Binnen de choreografie wordt o.a. gedanst op een compositie van Daan Manneke («En Passant»). «Oude no vellen» heeft een verhalend karakter. Alexanderfest op muziek van Ger>r° Friedricht Haendel wordt uitgevoerd 8 danseressen. Het is een abstrakt t waarbij de muziek in beweging t gezet. I Het Belgische poppentejater Krik kemik behoort tot de vaste groepen, die in dé serie Jeugdtheater in de stadsschouwburg optreden. Op woensdag 26 september brengt deze jke familie op de groep om 14.30 uur in de Studio-zaal olgt een schrik- splinternieuwe spel «De groene, De ekspositie van foto’s van de Tilburger linsterende glitters». Sonja Vander- Berry de Haas^ dje tijdens de Kulturele taelen en Jean-Marie Piron willen in ““rnspel de kracht die er van wegende poppen en objekten uit gaat, zo goed mogelijk gebruiken. Bo vendien willen zij de kinderen iets meegeven en daar* vaak them: :d vist Regie: Ulrich Greiff. Met o.a. Liesbeth Coops, Theo de Groot, Nora I Kretz, Gijs de Lange, Ad Orlee, Guus Hoes, Michel van Rooy, Allard van der Scheer en Theu Boermans. I snappen aan een huwelijk met een onbe- een ongelofelijke totebel en Leonce en premiere (afgelopen zaterdag) was de pers unaniem lovend over deze eerste kend en daardoor al bij voorbaat onbemind Lena zelf zijn een paar intreurig verwende toneelproduktie van het Brabantse Globe in dit nieuwe theaterseizoen, ander koningskind. Op hun zwerftocht rijkeluiskinderen. In Büchners visie op de ontmoetenzeelkaarzonderte weten wie of operettewereld om hem heen, het gezapige wat ze zijn en worden verliefd. Eenmaal Duitsland van de Biedermeiertijd dat best getrouwd ontdekken ze precies datgene iets weg heeft van Nederland op zijn smalst CJ-pnKPPffP gedaan te hebben waartegen ze zich wilden en braafst, heeft zelfs een nar niets meer 'JCU1 gvllc verzetten. Met zijn stuk leverde Büchner om nog de draak mee te steken. Büchner een basisrecept voor ontelbare, min of schreef een bittere komedie, die dan wei nagenuoorn en meer bekende operettes: het arm onbe- iswaar niet steekt, maar toch venijnig middeld meisje blijkt schatrijk, de schooier zoemenkan. Diepgraverijdus, maarooken J lllCS UC V OLtC 1D I een prins. Met die kunstgreep rukte Büch- -1 -’-"i— ner het sociaal gevaarlijk n de domste operet ter het prototype mnewip Lena’s Komende zondag, 23 september, komt duizendpoot Koos altijd naar ge- weethet poppenteatertje van Sap- poppenteater Koos Wieman naar Til- streefd heeft. Dit alles in de vorm van perlipopet is in de Dionysiusstraat, burg. In het poppenteatertje van Sap- een vrolijk en sprookjesachtig verhaal tussen Boomstraat (fietsroute) en El- perlipopet zal deze veelzijdige rond hoofdpersoon Jopie, die onmid- zenstraat, kleinkunstenaar dan een kin- dellijk een dervoorsteliing geven met zijn pop- J J* penkast en de sullige clown Pom Pierke. In tegenstelling tot wat elders aange- kondigd staat, zal Koos Wieman hele maal alleen optreden. Na maanden van voorbereiding is hij u„vvan in zijn voornemen geslaagd, zijn pro- Zij is gramma zonder medewerking van as- Sin. sistent of tegenspeler te realiseren en dat is een bijzondere, in de pop- penspelwereld steeds zeldzamer wor dende prestatie. Het publiek merkt er niets van, dat licht, geluid, stemmen, dekor- en oppenwisseling, grime en nog veel meer, nu in de handen van één man berusten en dat is juist, waar .n worui, heks. De den itie

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1979 | | pagina 17