rden
rijs
pep’rtc
STADSV
SCHOUWBURG
1
675.-
'fyebers
BALLET
jazz - beat klassiek
tapdansen
ESsSSES
3.
SM»
Globe met prima
ontvangen blijspel
«Leonce en Lena
RRWWJWJWJ
schreef al in 1918 een wérk voor kleine
BSSSsSS:
van de mens. Ubu schranst, rooft, moordt een re]atie schijnt te hebben met het stokpoppen en schimmenspel. De konsert en balletschool Franken), maandag-
Juliette Gréco
F
Mariene
Dietrich
Afscheidskoncert Hein Jordans met Brabants Orkest
Teater in ’t Heks
in vijf
wijkcentra
Het Publiekstheater speelt
«Ubu» en «De kale zangeres»
1
»L§I_kJ LI lASluJLMJÖtT
k.nmetod d.
Poppenteater Koos Wieman in Sapperlipopet
DE TILBURGSE KOERIER
Donderdag 20 september 1979 pagina 17
er 1979 pagina 16
JPU
V)
bij bet
op
Jan
Uniek konsert:
programma
t60
voor
zou 9
tij- I
Z5
schou
20.15
Kasteel-
wel
sul-
w
Optreden «NEWZ» in de Ark
>et
2964
7
k i t
Urbanus in
Schouwburg
Poppentejater
Krikkemik in de
Studio - zaal
Foto-ekspositie
Berry de Haas
wordt verlengd
Baby-
meubeltjes
Cabaret
220 volt
Violiste Vera Beths in het afscheidspro-
gramma van Hein Jordans.
mr
tads-
i Ur-
Ser-
alle inlichtingen krij
gen over tijden en leeftijdsgroepen.
begin
oude-
liedje
Liebe
Kindermeubel-
Toonzaal
k Korvelseweg 111A
Georg
J door
ballet
wordt om-
gelu
«get
en sii
haar
breic
het a
dels
avor
biezor
start zc
AUTOSCHADEBEDRUF BV
voor totaal schade-herstel
23 sei
burgse
:wz is or
hun muzi
samenbundelden.
L./.unk werd gekt
lakeihar
m vu swingend repertc
''"treden vindt plaat
n ui/1 De Ark t Zant),
itstraat 16 en begint om F
1974 opgericht
tournees door
een
chanson-
gegeven
er leiding -
afgelopen tussen de verschillen
et de regis- De toegang is gratis.
Heen dat dit
-en luistert naar
Martin. De conversatie wordt onde
door de komst van een brands
een relatie schijnt te hebben
dienstmeisje. Het stuk eindigt
dialoog, die nog slechts uit letten
letters bestaat.
J “kozen als muzikale
ivuiard repeteren is een
_j toire ontstaan,
indt plaats in jongeren-
trk ft Zant), Eenden-
14.00 uur.
Zondagmiddag
treedt de Tilbi
«Newz» op. Net
muzikanten dieI
heden st
Soul/fun..
richting en nt
goed en swinj
Het optn
centrum
jacht
«In Urbanus van
lijke liedjes opges
gaan verrukkelijk
verhalen en f 'J
in hand met
teiten. Maar zelfs de grootste
zuurpruim moet wel onder de beko
ring raken van z’n ontwapenend onor
thodoxe presentatie».
zijn van
bis Fuss auf
valt, wordt
aan: zelf
kabaret,
man/vrouw trouwt arme man/vrouw de
angel uit. Maar juist die ongevaarlijke ver
pakking gaf Büchner de mogelijkheid de
wereld, die aan dit soort wensdromen zijn
hart ophaalt grandioos belachelijk te ma
ken. Leonces vader, korting Peter, is
dommer dan de domste operette-vorst, de
schoolmeester het prototype van de er
gerlijkste pennewip, Lena’s gouvernante
ppn onoeiofelijke totebel en Leonce
p paar intreurig verwet
In Büchners visie op
Twee
middeleeuwse
kluchten
Dat het laatste koncert van Hein Jordans in vasje dienst met zijn Brabants Orkest
werken bevat die hem na aan het hart liggen is een vanzelfsprekendheid. Dat er
voor deze gelegenheid een speciaal werk zou worden geschreven, was ook wel te
verwachten. Maar dat dit werk geschreven werd door een orkestlid, die bijna alle
jaren van Jordans als eerste trompettist meemaakte, is wel een bijzonderheid, die
extra aandacht verdient.
dansexpressie,
Indiase dans,
moderns dans,-
KLEPKAST
3-delig wit laqué
LEDIKANTJE
bijpassende
bodem verstelbaar
KOMPLEET
iptember a.s.
diskoformatie
ontstaan uit drie
wzikale vaardig-
anu op zijn smai&i
jn nar niets meer
om nog de draak mee te steken. Büchner
schreef een bittere komedie, die dan wel
iswaar niet steekt, maar toch venijnig
- zoemen kan. Diepgraverij dus, maar ook en
eep rukte Büch- vooral een aanstekelijke satire op die
thema rijke diepgraverij.
abrupt weer afgebroken worden,
waarna de motieven weer opnieuw
aan hun ontwikkeling beginnen. Het
tweede deel is zeer melancholiek, een
grote tegenstelling met het Landler-
achtige derde deel, een Scherzo. Het spele
vierde deel voert naar een majes- Andr
tueuze climax.
Bruckner was een zeer bescheiden
man. Toen hij van deze symfonie voor
het eerst de repetities bijwoonde,
vroeg dirigent Richter bij een hem niet
geheel duidelijke passage: «Wat voor
noot staat hier?» Bruckner, hem voor
alles terwille willende zijn, ant
woordde haast serviel: «Welke U
Lola Lola
Aan het gymnasium van een kleine Duitse
havenstad heeft Meneer Rath zich van
wege zijn geduchte strengheid de bijnaam
van professor Unrath verworven. Als hij
hoort dat zijn leerlingen de kleedkamer van
Lola-Lola, de ster van een rondtrekkend
variété-gezelschap, bezoeken, besluit hij
daaraan meteen een eind te maken. Hij
komt echter onder de bekoring van dè
charmes van Loladoet haar zelfs een hu
welijksaanzoek. Hij verlaat de school en
trekt met het gezelschap mee, dat hij bij de
bruiloft verbaasd doet staan door zijn imii
tatie van hanegekraai. Lola herinnert zich
later dit hanegekraai en stelt voor dat het op
het programma genomen wordt. De verne
dering van Rath bereikt een hoogtepunt,
wanneer het gezelschap terugkeert in het
havenstadje waar Rath voorde verzamelde
bevolking zijn kunsten moet vertonen. Hij
wordt door waanzin bevangen, zal Lola-
Lola doden en komt pas tot bezinning in
zijn vroegere schoollokaal, waar hij sterft.
Medespelenden: Mariene Dietrich, Emil
Jannings, Kurt Gerron, Rosa Valetti, Hans
Albers en Reinold Bernt. De film is in 1930
gemaakt in Duitsland.
o™.. J op z’n hoofd laat zich d<
mdtrekkende kwakzalver oper
verwijdert de hersens ma
enten die hij ervoor in de plaats
- noodlottige gevolgen. Ze v
ue meest bizarre persoons'
worden gegeven op:
ïf sentrum ’t Heks,
De voorstelling zal worden g
door Tilburgse jongeren onder
van Peter van Meel. Het a
seizoen hebben ze samen met
«p een schaamteloos egoïstische wijze.
Jarry overdrijft de kwaadaardigheid van
Ubu in een satirische groteske, waarin de
zwarte humor om.de voorrang strijdt met
de afschuw, die het bizarre, diktatoriale
optreden van Ubu oproept. In deze parodie
op het koningsdrama komt Ubu via een
moordpartij op de koninklijke familie op de
troon van Polen en er volgt een schrik
bewind: moord en hoge belastingen.
«De kale zangeres» probeert Ionesco (één
van de belangrijkste vertegenwoordigers
van het absurdisme) door het eebmik van
daagse taal en clichés de absurditeiten
in nvi menselijk bestaan te ontmaskeren,
c-burgelijk echtpaar krijf-
De bekende filmster Mariene Dietrich
zal in vijf wijkcentra te zien zijn in de
film Der blaue Engelvan regisseur
Josef von Sternberg in de week van 24
september tot en met 28 september 1979
steeds om 14.30 uur.
Deze bekende Duitse film uit het
van de jaren dertig zal voor veel
ren vooral bekend zijn van het
Ich bin von Kopf
eingestelt».
Anus» met smake- c
’esierd programma
ikkelijk slappe scherts- (de soid^J’e’
pijnlijke cruel jokes hand bestaande uit
et enkele banale flauwi- winsky zelf m
.«r zelfs de grr -*
-wel onder de
Begin 1977 kwam Georgette Hagendoorn
weer tevoorschijn met een eigen chanson-
programma. De pers was enthousiast:
«Georgette heeft haar kunst en haar pu
bliek behouden», «Zij is ontwapenend in ’n
repertoire van internationale kabaretlied-
jes» en «Een verkwikkende nieuwe ken
nismaking». Afgelopen seizoen moest zij
stoppen met dit programma, omdat zij e»n
belangrijke rol had in de suksesvolle mu
cal Foxtrot. De musical is gestopt en
Georgette gaat verder. Zij heeft gezocht
naar een muzikale partner en vond de be
kwame pianist en uitstekende chansonnier
Jules de Corte bereid om mee te werken.
Samen brengen zij een programma met oud
repertoire, dat aangevuld wordt met nieuw
materiaal van o.a. Annie M.G. Schmidt en
Guus Vleugel.
Kom kijken bij:
Juwelier - Horloger
Schouwburgring 27, Tilburg
De kaartverkoop start
september.
seur twee absurdistische toneelstuk-
itrum in sa- ken in elkaar gezet en voor optredens
/ijkatelier ’t geschikt gemaakt. Ze zijn hierbij uit-
vijkcentrum de gegaan van hun eigen belevingswereld
10, in Stokhas- en droomdenkbeelden die ze hebben
gehad. Hierdoor zijn twee aardige een Pruisisch officier met s
teaterstukjes ontstaan waarmee de vmhstte worden, werd ze d<
toeschouwer zelf weer kan eksperi- Ste™berg’ dJie.haar ,n een ca
menteren en een eigen lijn kan leggen
■tillende handelingen.
Jo van den Booren, die langzamer
hand zijn sporen als komponist wel
verdiend heeft, maakte een stuk voor
zijn orkest en zijn dirigent dat hij, hoe
kan het anders, «Souvenir pour or
chestra» noemde. Het is een waardige
opening van het nieuwe seizoen van
Het Brabants Orkest en eveneens een
passend begin van Jordans af
scheidskoncert.
De violist Herman Krabbers, die
voor dit koncert was geëngageerd,
moest helaas, wegens ziekte, afzeg
gen. Hij wordt vervangen door de
violiste Vera Beths in het koncert in D
KV 218 nr. 4 van Mozart. Dit is een
van de «grote» vioolkoncerten die
Mozart achter elkaar in Salzburg
komponeerde (1775). De begeleiding
van het orkest is klassiek, strijkers,
twee hobo’s en twee hoorns. De drie
zeer charmante delen zijn een Allegro,
een zangerig andante en een vrolijke
Rondo.
De Vierde Symfonie van Anton
Bruckner sluit dit programma af. Dat
Jordans een grote affiniteit met
Bruckner heeft, is wel bekend. Bruck
ner bouwt, gelovig mens als hij was,
kathedralen van klank in al zijn sym
fonieën. De Vierde kreeg als bijnaam
«Romantische», maar eigenlijk is dit
misleidend, want hij was in al zijn
werken een zware romantikus. Dat in
dit werk veel pastorale gedeelten zit
ten, zoals jachtsignalen, stormen, en
zwaarmoedige buien, rechtvaardigt
misschien deze extra aanduiding van
de romantiek. Het werk heeft vier de
len, het begint met zachte hoornsig-
nalen uit de verte met een zacht tre
molo van de strijkers als ondergrond.
Zoals altijd bij Bruckner, ook hier vele
opbouwingen naar grote climaxen, die
TILBURGS MNS CENTRUNX
de balletschool tegenover het
station voor iedereen van vijf tot
zestig jaar
&POORLAAN 424 TILBURG 013/452.772.
was een groot sufcses. en is dit nog
altijd. Het zal dan ook een grandioos
afscheidskoncert worden in de stads-
“‘-ouwburg op vrijdag 28 september,
^..5 uur.
De voorstellingen zijn door het Kultureel
Sentrum georganizeerd in dg volgende
wijkcentra:
maandag 24 september 14.30 uur:
hoeve, Hasseltstraat 256; 1
dinsdag .25 ^september 14.30 uur: de
Schans, De Schans 123;
woensdag 26 september 14.30 uur: 't
Kievitslaer, Reinevaartstraat 55
donderdag 27 september 14.30 uur: Ype-
laer, Corellistraat 10
vrijdag 28 september 14.30 uur: ’t Sant.
Beneluxlaan 74.
De voorstellingen zijn gratis toegankelijk.
’t Heks in de
Ypelaer
Vrijdag 21 september 20.30 u. organi-
zeert het Kultureel Sentrum in s~
menwerking met het wij;
Heks een avond in wi''- J"
Ypelaer, Corellistraat 1«,
^■■■1 selt.
maar wilt». Hij was zo gelukkig met
het resultaat dat hij Richter na afloop
tn Thaler (75 cent) toestopte om een
ertje van te drinkenRichter heeft dit
tldstuk altijd bewaard. De symfonie
Wanneer het woord teater valt, wordt praten, het verbak
er meestal meteen gedacht aan: zelf andere manier
elen, schouwburg, toneel, kabaret, duidelijk maker?
i-indré Van Duin, ’t is net echt... In zo’n teate
Vanuit een vast gegeven werken, bij- aandacht a
voorbeeld een bestaand toneelstuk, is goed gebet
duidelijk.
Los van je eigen ideeën of gevoelens
weet je dat het eindresultaat van te
voren vaststaat.
En als je hard gewerkt hebt, dan is ’t
net echt...
Op wijkatelier ’t heks wordt ook aan
r gedaan, alleen werken we niet
vastomlijnde vormen.
werken met mensen en het eindre-
»"t staat niet vast.
doen we dat dan?
t improvisaties, met spel, met
re, beweging, schminck, licht, ge-
-'ïk enzovoorts.
maar ’t meest wc
we met mensen we
Vrijdag 21 september 20.30 uur presenteert
het Kultureel Sentrum in wijkcentrum de
Schans de Hilvarenbeekse teatergroep Fi-
liassi. De toegang is gratis. Op deze avond
zullen twee middeleeuwse kluchten wor
den opgevoerd onder regie van Jan Naay-
S*oromen zijn niet te koop» of ook
«de nieuwe,buskenblazer» hoopt een
lige man de gunsten van zijn vrouw te win
nen door een middeltje te gebruiken dat een
rondreizende kwakzalver hem aansmeert.
Ook in onze verborgen verleiders, die via
de publiciteitsmedia bij de mensen de il
lusie proberen te wekken dat dromen en
geluk te koop zijn en dat ze verpakt zijn in
flacons, tubes, poedertjes en spuitbussen.
Er zijn nu nog steeds sullige, kritiekloze
mannen en vrouwen die zich graag knollen
Y11 R'a,1“‘‘cc“ voor citroenen laten verkopen maar dan
:er je bereid bent ook met een daverende klap het deksel op
om overje angst de neus krijgen.
;d ge te
«Première» is het eerste programma van de
groep «Cabaret 220 volt» uit Nijmegen. Dit
programma is op donderdag 27 september
in de Studio-zaal te zien. Alledaagse er- het improviserend inspe
varingen worden centraal gesteld en krij- van het publiek zijn ker
gen door hun bizarre aanpak een cynisch en stijl van «220 volt»
absurd karakter. Binnen deze tweemans- Plaatsver’
formatie is een duidelijke taakverdeling te tember.
Sekssymbool
Marïène Dietrich werd door haar vertol
king van Lola Lola wereldberoemd. Als
Maria Magdalena von Losch, dochter van
<*»n Pruisisch officier met aspiraties oni
L. 2d ze door Jozef von
Stemberg, die haar in een cabaret zag op
treden, ontdekt en meteen geëngageerd.
Met haar jarretels, haar opgetrokken knie
en gevoileerde stem werd ze het seks
symbool van haar generatie.
Sinds Edith Piaf heeft geen enkele
Franse zangeres zoveel sukses gehad als
de kleine donkere Juliette Gréco die
met haar zwarte, melancholieke ogen
en haar indrukwekkende stem in de
loop der jaren miljoenen toeschouwers
in vervoering heeft gebracht.
In vervoering kunt ook U gebracht
I* worden als U op zondag 30 september
I het konsert van Juliette Gréco in de
stadsschouwburg Tilburg bijwoont.
De historische feiten. Juliette werd
geboren in Montpellier en vertrok na
de oorlog naar Parijs om daar aktrice
te worden. In de wereldstad ontmoette
zij mensen als Roger Vadim, Anne-
Marie Caralis, Albert Camus en Vian,
die een grote invloed op haar hadden.
Het duurde tot 1949 voordat zij voor
de eerste maal in het openbaar z
zingen. Onder de toeschouwers ..j
dens dat eerste konsert behoorden
o.a. Jean-Paul Sartre en Francois
Mauriac. Het ffubliek was meteen ra
zend enthousiast en de vedette was
iboren» aanvankelijk in Frankrijk
sinds 1961 (na een periode waarin
.r repertoire, vernieuwd en uitge-
id werd) ook in het buitenland. Als
aan Juliette Gréco, in haar inmid-
s beroemd geworden zware
mdjurk, ligt, wordt het een zeer
zonder konsert. Plaatsverkoop
zondag 23 september.
Georgette Hagendoorn en Juk
Corte zullen in het komende se
met een duo-programr
theaters optreden. Het
als voorlopige titel
heeft, komt als try-out-voorstelm
zaterdag 29 sept. in de Studio-zaz
de Stadsschouwburg.
Phemios Trio in 2e
usi" Koffieconcert
Het Phemios Trio Else Krieg (viool en
altviool), Herman Braune (klarinet) en Jan
Gruithuyzen (piano) verzorgd het 2e
Koffieconcert van de Stichting Muziek
Evenementen Tilburg op zondag 23 sep
tember in de pauzefoyer van de stads
schouwburg.
Het programma is: Suite uit L’Histoire du
Soldat van Igo Strawinsky. Marchen - Er-
zahlungen van Robert Schumann en Con
trasts van Bela Bartók.
Zaterdag 29 september om 20.15 uur Het Phemios Trio werd in
zullen de spots van de Stads- ^^en^^ïnd"6
schouwburg gericht worden op Ur- Else Krieg is ]eerlinge van Davina van
banus. Officieel: Urbanus Ser- Wely. Herman Krebbers en Rami Shev
vranexs. Artiestennaam: Urbanus van |Ov. In 1971 het Oskar Backconcours. ZJ
Anus. Leeftijd: 30 jaar. Uit de diverse concertmeester van Amsterdam Sin-
kranteartikelen citeren wij: «Wat fonietta en is docente aan het Koninklijk
deze man met zijn Vlaamse taal voor Conservatorium te 's-Gravenhage.
ogen tovert is werkelijk onvoorstel- Herman Braune is leerling van Jos D’Hont
baar. Hij kan er eindeloze verhalen -J^Hij Stt^SXL^
mee vertel en. die zo beeldend en ook docent aan het Sweeiinck Conservatorium
zo rijk aan kleurige detailtekenmgzijn, te Amsterdam.
dat het bijna jammer is, dat je er slap Jan Gruithuyzen is leerling van Gerard van
van het lachen bij ligt. Bij alles wat hij Blerk en Jules Gentil te Parijs. Hij treedt op
vertelt en zingt, ploft hij midden in je als begeleider en als solist en is docent aan
voorstellingsvermogen». het Brabants Conservatorium.
-x- - -jd naar ge-
heeft. Dit alles in de vorm van
)lijk en sprookjesachtig verhaal
ipersoon Jopie, die onmid-
goede vriend van alle kin
deren wordt, en een prachtige maar
enge heks. De voorstelling zal ingeleid
worden door een al even prachtige
kreatie van Koos Wieman: de onno
zele clown Pom Pierke, bij wie altijd
alles misgaat. Ditmaal verschijnt Pom
Pierke op de planken als jongleur,
maar hoogstwaarschijnlijk zal hij het
er niet zonder scherven afbrengen.
Wie bekoord wil worden door teater-
vakmanschap, mooie poppen en fijn
zinnig zowel als ad rem poppenspel,
moet zeker komen kijken. Voorkinde
ren ouder dan drie en jonger dan
twaalf. De voorstelling begint om drie
uur precies. En voor wie het nog niet
...bale, zich ook op een
■'-r kunnen uiten of iets
aken.
terkursus wordt hier veel
aan besteed. Dit kan alleen
o„cd gebeuren wannee 2
om risiko’s te nemen; om ox_.
te stappen, om eens «goe<
doen»Maar niet alleen dat. jeroen Bosch
Wij hebben ook veel plezier aan zo-
maar mooie vormen of geluiden en als
derde element is het ons immer aan- de aarde. Hij constateert dat er sinds zijn
wezige bewustzijn dat wij funktione- heengaan nog niets is veranderd. Nog altijd
teater gedaan, alleen werken we niet ren in een maatschappij. laten de mensen zich kolossale oren aan-
met vastomlijnde vormen. Of je goed kunt spelen of niet is niet naaien. Hij laat dat zien in een spel, naar
We werken met mensen en het eindre- belangrijk. Als je maar zin hebt om je analogie van een van zijn schilderijen Het
sultaat staat niet vast. in te zetten. Het eindresultaat is niet snijden van de kei «genoemd. Een man met
Hoe doen we dat dan? 1 bekend, maar.een/ez?v1el °F z F h™fd,laat z,ch door een
Met improvisaties met spel met T Is echt.
mime, beweging, schminck. licht, ge- De kursussen worden gegeven op: ingrediënten die hij ervoor in de plaats stopt,
luid, muziek enzovoorts. Heikants kreatief sentrum ’t Heks, hebben noodlottige gevolgen. Ze veroor-
Met van alles, maar ’t meest wezen- Lannerstraat 1. zaken de meest bizarre persoonsveran-
lijke is wel dat we met mensen werken. Daar kun je ook alle inlichtingen krij- deringen.
Mensen die ontdekken dat ze naast het gen over tijden en leeftijdsgroepen. Toegang is gratis.
uiting nl. voor een verteller, 2 akteurs d I HI \l lb Hl D 11 I I II v IL
winsky zelf maakte een bewerking voor
viool, klarinet en piano.
In «Marchenerzahlungen» van Robert
Schumann zal Else Krieg de altviool be-
Het concert begint zondag om 12.30 uur en
voordekleintjesisereencrèche. Deentree
zateraag ZZ js vrijwel wordt het publiek om een bij
drage in de kosten gevraagd.
Twee inmiddels «klassiek» geworden
avant-garde stukken op één toneel
avond. Dat biedt het Publiekstheater
Tilburg aan op woensdag 26 september.
Gespeeld worden «Ubu» van Alfred
Jarry en «De kale zangeres» van
Eugène lonexco.
Dat gebeurt in een regie van Ton Lutz
door Marielle Fiolet, Ann Hasekamp, bewind: moord en hoge belastingen. glinsterende gfitters»" Sonja Vander- BerrV de Haas- die tijdens de Kulturéle
Vortsman00™5’ n”* 'n het mensel'jk bestaan ,e ontmaskeren, gaat, zo goed mogelijk gebruiken. Bo- schouwbu*Die gaterie is te bereiken via
r '.ii,, Een zeer bufge'Ük echtpaar krijgt een an- vendien willen zij de kinderen iets de hoofdingang. De openingstijden van de
hphnrJn tiv »h«„r der echtpaar op bezoek. Na een uitvoering meegeven en daarom gebruiken zij galerie zijn als volgtmaandag tot en met
dlïsch thXrh»e' «Utnv>1^d?1<1896Tsbeen vaak kritische thema’s in hun pop- vrijdag van 10.00 tot 18.00 uur en tijdens
- mct een voorstelling is geschikt voor de jeugd
avond (Reisburo Quantas), woensdag-
ïttergrepen en van 6 tot en met 12 jaarPlaatsverkoop avond (Publiekstheater). De toegang is gra-
start woensdag 19 september. tis.
iles de
seizoen
imma in de diverse
programma, dat
Georgetterie»
--stelling op
ial van
S'.n:„nB2E "S Balletschool
Margriet Franken
nachtbraken), snelle motoren en duistere «a. j
kroegen. Hans de Jong, de behoedzamer en Uff BFCCia
iioop „i, donder 20 W
Margriet Franken studeerde aan de Dans-
akademie te Rotterdam, volgde cursussen
aan de Folkwangschule te Essen, kreeg een
studiebeurs voor het Connecticut College
School of Dance in de Verenigde Staten.
Studderde dans bij Limón, Taylor, Graham
York. Tevens maakte zij deel uit van de
balletgroep Merry go rounders. In op
dracht van CRM vervaardigde zij vier cho
reografieën. De gemeente Amsterdam gaf
opdracht tot het maken van twee dans
werken waarvan «Dubbeltrio» door het
Nationale Ballet werd uitgevoerd.
Aan de choreografie «Oude novellen» die
ongeveer een uur duurt, zullen 65 dansers
meewerken alsmede de speelgroep Pallie
ter uit Etten Leur. Binnen de choreografie
wordt o.a. gedanst op een compositie van
Daan Manneke («En Passant»). «Oude no
vellen» heeft een verhalend karakter.
Alexanderfest op muziek van Ger>r°
Friedricht Haendel wordt uitgevoerd
8 danseressen. Het is een abstrakt t
waarbij de muziek in beweging t
gezet.
I
Het Belgische poppentejater Krik
kemik behoort tot de vaste groepen,
die in dé serie Jeugdtheater in de
stadsschouwburg optreden. Op
woensdag 26 september brengt deze
jke familie op de groep om 14.30 uur in de Studio-zaal
olgt een schrik- splinternieuwe spel «De groene, De ekspositie van foto’s van de Tilburger
linsterende glitters». Sonja Vander- Berry de Haas^ dje tijdens de Kulturele
taelen en Jean-Marie Piron willen in
““rnspel de kracht die er van
wegende poppen en objekten uit
gaat, zo goed mogelijk gebruiken. Bo
vendien willen zij de kinderen iets
meegeven en daar*
vaak
them:
:d vist
Regie: Ulrich Greiff. Met o.a.
Liesbeth Coops, Theo de Groot, Nora
I Kretz, Gijs de Lange, Ad Orlee, Guus
Hoes, Michel van Rooy, Allard van
der Scheer en Theu Boermans.
I snappen aan een huwelijk met een onbe- een ongelofelijke totebel en Leonce en premiere (afgelopen zaterdag) was de pers unaniem lovend over deze eerste
kend en daardoor al bij voorbaat onbemind Lena zelf zijn een paar intreurig verwende toneelproduktie van het Brabantse Globe in dit nieuwe theaterseizoen,
ander koningskind. Op hun zwerftocht rijkeluiskinderen. In Büchners visie op de
ontmoetenzeelkaarzonderte weten wie of operettewereld om hem heen, het gezapige
wat ze zijn en worden verliefd. Eenmaal Duitsland van de Biedermeiertijd dat best
getrouwd ontdekken ze precies datgene iets weg heeft van Nederland op zijn smalst CJ-pnKPPffP
gedaan te hebben waartegen ze zich wilden en braafst, heeft zelfs een nar niets meer 'JCU1 gvllc
verzetten. Met zijn stuk leverde Büchner om nog de draak mee te steken. Büchner
een basisrecept voor ontelbare, min of schreef een bittere komedie, die dan wei nagenuoorn en
meer bekende operettes: het arm onbe- iswaar niet steekt, maar toch venijnig
middeld meisje blijkt schatrijk, de schooier zoemenkan. Diepgraverijdus, maarooken J lllCS UC V OLtC 1D
I een prins. Met die kunstgreep rukte Büch- -1 -’-"i—
ner het sociaal gevaarlijk
n de domste operet
ter het prototype
mnewip Lena’s
Komende zondag, 23 september, komt duizendpoot Koos altijd naar ge- weethet poppenteatertje van Sap-
poppenteater Koos Wieman naar Til- streefd heeft. Dit alles in de vorm van perlipopet is in de Dionysiusstraat,
burg. In het poppenteatertje van Sap- een vrolijk en sprookjesachtig verhaal tussen Boomstraat (fietsroute) en El-
perlipopet zal deze veelzijdige rond hoofdpersoon Jopie, die onmid- zenstraat,
kleinkunstenaar dan een kin- dellijk een
dervoorsteliing geven met zijn pop- J J*
penkast en de sullige clown Pom Pierke.
In tegenstelling tot wat elders aange-
kondigd staat, zal Koos Wieman hele
maal alleen optreden.
Na maanden van voorbereiding is hij
u„vvan in zijn voornemen geslaagd, zijn pro-
Zij is gramma zonder medewerking van as-
Sin. sistent of tegenspeler te realiseren en
dat is een bijzondere, in de pop-
penspelwereld steeds zeldzamer wor
dende prestatie. Het publiek merkt er
niets van, dat licht, geluid, stemmen,
dekor- en oppenwisseling, grime en
nog veel meer, nu in de handen van
één man berusten en dat is juist, waar
.n worui,
heks. De
den
itie