r 5, 995 II95 J itreh -1 HM rijzen- ■695 Expositie Wijnand Boems op Kruikenmarkt Tiende keuzeconcert met pianist Jacques Klein laagt «Lang leve de operette» Corneille tentoonstelling in galerie Kokon Filmhuis: slot filmachtdaagse «p juni 1979 pagina 14 Donderdag 14 juni 1979 pagina 15 DE TILBURGSE KOERIER De uit g zooi i Josephus Haydn TAI Jt op Oranjestr. 4-6 TILBURG «Jan Ballet in de kunstkring /vensen. om aan Voortreffelijke gerechten uit onze verfijnde Franse keuken Leerlingenuitvoering muziekstudie Grosveld or de snelle e prijsnormen len. met unnen inkopen ordeel voor A komt Af «Specialiteiten» «Restaurant» /VEERT BEVERWIJK De Oisterwijkse Operette presenteert Tafelreservering 013-434512 - 674394 Irechte la ver- eis, voor prijzen J het et geen a te /vennen. EINDHOVEN Piazza Centre 67, TILBURG Heuvelhof Heuvelstraat 103 Tel. 013-323240 :hécase t van leder jg95 ;r alsGx :n don- Jeuren zelfs op tot regelr Wanneer Carmek leel. gen is door de g af herschreven. en lie mten, 1 en het z eze twee van een Het referentiei ïchnisch gc*J MUNTENHANDEL A. CORET Jr. Gouden munten KOERS HOOG Bij ons nog de OUDE PRIJS inkoop - verkoop - taxatie adviezen voor beleggingen «Klein ensemble festival» 1979 presenteert «een avondje uit (goed voor u)» ippel «ik rot- zette kunst- t’n kop en be- een ongekende «Groep Showkabinet» in An- landen ^uid- inkoop - verkot sn voor t ncci wui presente, Waart». zal geheel Er wor Waltz «Der Op 2 en 9 ji Oisterwijk letuitvoering ziekschool Bijna drie, ten mee aan di danst werd een sprookje «sitie te zien van de Tilburger tografie als beeldend middel en istelling. Voorheen exposeerde t, Brussel en Den Haag. van Studio zoals ieder geweest. Stads- irieerd Cobra Geen wondei kunst, als het houden adem, v Rond de jaren 50; kunstenaars uit en Nederland vc >pese schilderkunst ttingen omtrent de De leerlingenuitvoering Grosveld van vrijdag jl. is, jaar, weer een groot sukses Deze uitvoering in de schouwburg bracht een gevar ;r dat kort na de oor ;t vrijkomen va weer gest zorgt een groef Denemarken, oeigie oor een geweldige ex- mons t Verdoncl is ir van Si vinden p aanvang aanvang 1- aanva Kokon een beetje deurrijke tentoon- r zij als primeur id de zojuist verschenen /ertige de l’oeil» het pu- - zijn. i, Nieuwlandstraat 17, Tilburg is geopend van dinsdag t/m zaterdag van 12 tot 18 uur. De tentoonstelling duurt tot 8 juli a.s. De belangstelling voor de uitvoerin gen was heel erg groot. De kunstkring met een capaciteit van ongeveer driehonderd zitplaatsen kon op deze avonden lang niet aan alle belangstel- Na de doorbraak van Van Gogh, Gauguin en Cézanne is de Eurof in een enorme stroomversnelling terecht gekomen. Vele opvatt schilderkunst volgden elkaar in een ijltempo op. Schilderstylen die aangeduid worden met woorden die eindigen op «isme» b.v. futurisme, cubisme, enz. In een veertigtal jaren ontwikkelden zich een groot aantal van deze «ismen». Een zeker rustpunt kwam er door de tweede wereldoorlog. De overheersende macht beschouwden alle producten van de moderne kunst als «entarteten, om vernietiging te voorkomen, was onderduiken de enige redding. juni zijn in de kunstkring te de jaarlijkse bal- ingen van de streekmu- 4 gehouden. riehonderd leerlingen werk- iit spektakel waarbij ge- op het thema: «Wij lezen jesboek». Twee exposities in Galerie «De Heer» Galerie «De Heer», Nieuwlandstraat 14 te Tilburg, opent op donderdag 14 juni ’s avonds om 20.00 uur een ex positie van Carme Mas. De expositie loopt tot 22 juli. Carme Mas woont en werkt i dorra. Zij heeft reeds in diverse I geëxposeerd en in Spanje en Zt Frankrijk geniet zij bijzondere be kendheid. Naast de expositie van Carme Mas blijft Zarina ook nog enige tijd expose ren in Galerie «De Heer». Dit vanwege het sukses dat de Let landse kunstenares nu ook in de Nieuwlandstraat heeft. Haar naam blijkt een grote aantrekkingskracht te hebben op zowel kunstliefhebbers uit binnenland als buitenland. Vandaar de verlenging van haar expositie. TAM KONIJN bereidt op grootmoederswilze en vele andere specialiteiten. Restaurant ALBERTVILLE Alphensebaan14 -CHAAM Tel. 01619-1586 Keuken open van 12 tot 21 uur Tijdig reserveren gewenst kdoeken :tra mooie ting. 3 stuks Het is a.s. zaterdag alweer de vierde keer dat de Brabantse operette- en mu- sicalspelers zich op de Tilburgse Kruikenmarkt zullen laten zien en ho ren. Het koor dat in Brabant een steeds grotere bekendheid geniet, brengt een selectie uit de musicals The Barrier» en «Viva Mexico» aangevuld met gos pels. klankkleur-effecten en een eigen ge zicht. Jacques Klein speelt hierna het laatste pianoconcert van Mozart, dat in Bes nr. 27 KV 595. Het is een zonnig, haast zorgeloos stuk, waarin weer duidelijk blijkt hoe een groot meester Mozart was en vooral onovertrefbaar in zijn pianoconcerten. Uit niets blijkt dat het ontstond in 1791, het jaar waarin Mo zart stierf. Hij schreef het toen de op drachten niet meer zo vlot kwamen eri hij beslist niet in een goede conditie was. Men beluistert dit werk als een van de geniale briljante uitingen van een genie of misschien als een glim lachende terugblik op een rijk mu- Het Brabants Orkest o.l.v. Hein Jor- ziekleven Hoe dan ook het is een dans opent het tiende keuzeconcert schit met Lontano van György Ligeti. Deze Waai werd in 1923 in Hongarije geboren, allee maar vestigde zich na de Hongaarse c opstand in 1956 in het Westen. Onder t de hedendaagse componisten neemt hij een aparte plaats in doordat hij zich in eerste instantie richt op klankpatr nen, eigenlijk weefsels, die steed. selend door en over elkaar heen schuiven, met bijna een uitbanning van ritmiek en melodie. Het Brabants Orkest heeft Ligeti’s canti Atmosphères uit 1961 vaak uitgevoerd het t« en in dit werk kon men toen ken- H** nismaken met een der opmerkelijkste b« figuren der hedendaagse muziek. C Lontano (Ver.) werd in 1967 voor het eerst uitgevoerd in de Donaueschinger ht Musiktage en Ligeti zelf zegt van dit gestorven orkestwerk «Deze klanken ont- omdat die vouwen zich aan de toehoorder alsof delas gescheiden uvuul men uit het felle zonlicht in een don- lukt dit en aan dit verha~'‘ kere ruimte komt waarin men kleuren wij verrukkelijke muziek, en contouren de een na de ander ge- de beroemde Rituele Vuur: leidelijk waar gaat nemen». Kortom; Tilburg, stadsschouwburg, een boeiend werk met herkenbare juni om 20.15 uur. muzikaal programma, wat door de leerlingen met veel elan ten gehore werd gebracht. Dat het gebodene van een hoog gehalte was bleek duidelijk uit de enthousiaste reakties van het publiek. Ten opzichte van het vorig jaar was er weer een grote vooruitgang te konstateren. Er waren wel eens wat schoonheidsfoutjes maar hiervoor is het tenslotte een leerlingenuitvoering. De Oostenrijkse componist Joseph ^0 vestigde 2 laydn, 1732-1809, was een nolle in Parijs vreemdsoortig musicus, omdat zijn dem-»»» oeuvre veelzijdig is, quantiteit vaak parallel loopt aan qualiteit en uit- een muntte in veelsoortig stijlgebruik. Natuurlijk, ook Haydn leeft tezamen met figuren als Schubert, Rousseau e.a. in een époque van «terug naar het zon en de menselijke, het emotionele» en plaats krege geïnfecteerd wordt met de «Sturm und z,J.n stijl vei Drang»-mentaliUit. taliteit, y Evenwel beseft Haydn de vele ge- trasten. 1 r creëerde compositorische hulp- de kompositie een lyrische middelen die de barok naliet en ver- he’d. weefde als zodanig een mengstijl van z’Jn stijl vertoont nog steeds grote vi- twee perioden. Zo is bijvoorbeeld de taliteit, warme kleuren in felle kon- affectenleer, (dit is een verzamelnaam trasten. Zijn directe lijnvoering geeft voor alle mogelijke gemoeds-gestel- de kompositie een lyrische bewogen- tenissen en aandoeningen die in de heid. mens kunnen voorkomen), een ty- Terecht is Galerie pisch in de barok opgestelde theorie, trots op deze kl. die in de werken van Haydn herken- stelling, temeer daar r is. Veel van Haydn’s kamer- voor Nederland muziek toont wel de kleinschaligheid grafiekmap «ve. van de style galante, en kenmerkt zich bliek kan laten z de symfonische stijl zich overduidelijk Galerie Kokon, in de 104 symfoniën, andere composi ties zoals de meerstemmige vocale werken, (missen, oratoria en een Te Deum), stoelen op theoretische prin ciples uit de barok-periode, die toch voornamelijk vocaal geconcipieerd is. Het nu uitvoeren van Haydn’s werk blijft dan ook zeker geen eenvoudige zaak. Integendeel, het vereist een zeer ruime en perspectivische blik op de muzikale- en theoretische geschiede nis, een blik die eindigt op het originele handschrift of partituur van Joseph Haydn. (Te) vaak wordt de luisteraar tijdens het luisteren naar composities uit de roccoco-periode vergast op een te romantisch aanpak der inter preten, en die een sausje als recept toe dienen belangrijker vinden, en juist daardoor de transparantheid van de compositie verspelen. Als tegenhan gers van deze opvatting van musice ren. swingen een handjevol musici in Europa rond die juist de romantische muziek vanuit een barokke invalshoek benaderen en de juiste waarde taxeren van de roccoco als een logisch gevolg van de Sturm und Drang op de barok met al haar soms verstarde muzikale principes. De eerste initiatieven zijn genomen om de late 18e eeuwse mu ziek te ontdoen van al de glamour die er in 19e opgeplakt geworden is. Men denke aan de vele ondernomen pogin gen van de Nederlandse musici als Anner Bijlsma, Frans Vester, Jaap Schröder, Gustav Leonhardt, Mozart, vant wat de Mondonville, Haydn, Boccherini, boeiend Schubert etc. Ook in Engeland bewe gen zich musici, die zich reeds in ruime mate waargemaakt hebben op zang, taties, Alles zelf kor, ook i Op zondag 17 juni zal in de zaal aan de Poirterstr. 4a door de «Groep Show kabinet» een wervelende show ver zorgd worden. Aanvang 20.30 uur. In deze show van twee uur laten meisjes en jongens u genieten van dans en toneel. wat ze brengen is door de groep geschreven of herschreven. De- rekwisieten, kleding en licht is door de groep zelf gemaakt. Omdat ze zelf het licht en geluid ver zorgen, mochten ze al optreden voor hetNKV,deZonnebloemenBejaarden- mte- huizen: «Groep Showkabinet» be- seph staat uit meisjes en jongens in de leef- incti tijd van 6 tot 17jaar, die elke maandag avond van 19.00 tot 21.00 uur repete ren. Voor deze jongens of meisjes mee spelen moeten zij eerst een kleine test ondergaan, waarna de leiding beslist of ze mee gaan spelen op het toneel. Het ledenbestand kan best uitgebreid worden. Als er interesse bestaat neem dan contact op met v.d. Ven, Koren- bloemstraat 113, 5025 PN Tilburg. Tel. 684489 bgg 323768 Paté van rivierkreeftjes Hollandse asperges Verse jonge zeezalm Jonge kwartels Vers lamsvlees (pauillac) Sorbets van exclusieve vruchten Tot dertig juni is er bij Galerie Postfoto een exposi Wijnand van Lieshout. Al zesjaarishij bezig met foto; een afspiegeling van dat werk is te zien op de tentoons. Wijnand van Lieshout al te Antwerpen, Maastricht, jr 1979 wordtin ....varenbeek een klein ensemble fes tival gehouden. Omdat het musiceren in kleine ensembles toeneemt is er een grote behoefte aan dit soort evene menten. Het festival is bedoeld voor kleine ensembles van «niet kom- merciële muziek» met voldoende mu zikaal niveau, waarbij het van geen belang is of men hierbij de professio nele, semi-professionele of de ama teuristische status Dit festival is naast de ensem^l open staat voor bliciteitsmedia, muziekonderwi. Uitgebreide schr aan kan men aanvragen bij: het Gemeentehuis afd. kulti 10, Hilvarenbeek (I 55/2231 afd. avonds). Strauss, iunerbaron» van Johan «Die Blume van Hawaii» tbraham. Verder bekende e-, Italiaanse en Operettefrag- i. Dit alles gebracht door de so- irijke Groenewout (sopraan), in Dun (bas-bariton) en de .1Curette met de Jeugdo- perette. Verder werkt mee het Operetteballet van de streekmu- ziekschool uit Oisterwijk onder leiding van Marie-Louise IJzenbrant. Muzi- iing Co de Graaff, Jo Si- citherspeelster Cecili Muzikale leiding handen van Jac Deze uitvoeringen zaterdag 23 juni jur, zondag 24 juni, ir en op zondag 1 juli z,Iet Natuurtheater gemakkelijk te bereiken voor rol- toelers). Bij ongunstig weer gaat het i.i de grote zaal van kring», Stationsstraat 5 te Oisterwijk. Kaarten kan u bestellen bij het sekretariaat van de Oisterwijkse Operette, Rietstraat 12 te Oisterwijk, bij de Oisterwijkse V.V.V. tel. 04242- 2345 en. aan de kassa van het Na tuurtheater. Voor informatie tel. 04242-3258 en 04242-3825. s een boeiend Schubert etc. Ook in Engelanu u itereenvolgens gen zich musici, die zich r*“ elfjes, schild- ruime mate waargemaakt heb^v '"s «levende» het gebied van barok-interpret; waarbij het Op het territorium van de roccoco en ;r van de ge- wagen zich dus niet op te glad ijs. Het af te zijn de leden van The Academy of An cient Music die zich tezamen met het Choir of Christ Church Cathedral uit Oxford en zangsolisten, middels het platenlabel L’oiseau Lyre, presente ren met twee missen van José Haydn. Kant 1 laat de «Missa Sar.v,« Nicolaï» horen en kant twee de meer bekende Missa Brevis. Missa Sancti Nicolaï, is ontstaan uit kest dank van Haydn voor een vaste aan- Ma- stelling bij zijn broodheer Esterhazy, wiens naamdag 6 december was. Het een prachtige zes-delige mis voor 2 sopranen, contra-tenor en mezzo so praan, tenor, bas koor en orkest. Op vallend is de structuur der opgezette stemmen: de aria’s zijn niet lang van tijdsduur en worden doorbroken met schitterende koorondersteuningen. De vocale beweeglijkheid is plezierig, soms schimt de sfeer van een ge voelige kantate van Bach erdoor heen. Het orkest is duidelijk gevoelig, biedt grote souplesse en blijft doorzichtig in het samenspel. De tweede mis, de Missa Brevis, is voor twee sopranen koor en orkest, bezit een mineur stemming, die bijzonder groots door Judith Nelson en Emma Kirky ver tolkt worden. Deze uitvoering op authentieke instrumenten, is zeker ge slaagd te noemen en het zou prachtig zijn wanneer deze twee missen een begin vormen van een serie. Wie weet Het referentienummer van deze technisch goed geslaagde op name is L’oiseau Lyre DSLO 538. De uitgave is voorzien van een uitklap baar inlegvel waarop o.a. een verant woording afgelegd wordt omtrent het gebruik van de alt-viool wiens partij slechts in twee delen uitgeschreven is, en in de resterende delen de baslijn uitvoert. Een welkome uitgave. Rogier van Hoek het gemiddelde amateurniveau uittil den en de allroundheid van de groep nog eens extra onderstreepten. On danks de grote drukte, de afgelopen drie weken werden concerten gegeven in resp. Oss, Hilvarenbeek en Ros malen, zijn de voorbereidingen voor de volgende musical alweer in volle gang. Deze nieuwe musical die Boems in september 1980 in de Tilburgse stads schouwburg zal brengen, heet «Frau Luna». Deze theaterproduktie is een grandioze frisse sprankelende show, waarin het complete gezelschap zal af reizen naar de maan om daar in een futuristische omgeving kennis te ma ken met de geheimzinnige wereld van het buitenaardse, die bol staat van de «glinsterende» humor. De verwachtingen zijn erg hoog ge spannen en gezien de stijgende lijn in de successen van deze vereniging is het niet onwaarschijnlijk dat deze pro- duktie de prestatie van «Viva Mexico» nog zal overtreffen. Aan de basis van deze successen staan dirigent P. v.d. Sanden, regisseur C. Staps en M. Mathijsen die sinds kort als cho reografe de dans en beweging voor haar rekening neemt. Op de Kruikenmarkt zal Boems naast de twee optredens om 13 u. en 15 u. ook vertegenwoordigd zijn met twee kramen waarin spullen worden ver kocht om de kas te spekken. Boven dien kunt u alle informatie over deze vereniging krijgen in de speciale inge richte publiciteitscaravan die sinds kort tot de vaste inventaris van Boems behoort. Natuurlijk is het altijd moge lijk dat u eens nader wil kennis maken met deze aktieve muziekvereniging. Elke donderdagavond repeteren zij in het parochiehuis aan de Poirterstraat in Tilburg. Om 20 u. start wekelijks een avond vol zang en dans. Wil u nog meer informatie over Boems, bel dan Frans Stapa 557158 of Marcel de Reuver 422184. Dit jaar onder de titel «Lang Leve de Operette». Het belooft een grandioos spektakel te worden, iets voor jong en oud. Dit alles wordt u gebracht in een ongedwongen sfeer, weer onder het genot van een heerlijk wijntje. Het ge heel wordt op vakbekwame wijze ge tenteerd door «Jan Van der /aart», bekend van radio en T.V. Hij ’al op zijn eigen bekende wijze het 1 aan elkaar praten. irden selekties gebracht uit o.a. tzertraum» van Oscar Zigeunerbaron» van Strauss en Oisterwijk, een naam die sinds lange tijd verbonden is met de vennen, bossen van Paul Al en rust. Weense-, Aan al deze kenmerken van de Parel van Brabant is er enige jaren geleden nog een menten. toegevoegd en wel een heel originele. Ip 1976 konden liefhebbers van operet- listen, Marij! tenklanken voor het eerst op reis gaan in operetteland, in de idillische omgeving Frans van Dun van het Natuurtheater. Voor die gelegenheid werd het hele theater herschapen in Oisterwijkse Oper een originele Weinstube kompleet met frisse wijn en de dames uit het koor om de toeschouwers te bedienen. Tussen het publiek werd een bonte mengeling van selekties gebracht uit bekende Oprettes. Ruim 2000 muziek- en operetteliefhebbers uit binnen- en buitenland genoten zichtbaar van deze unieke opzet. Voor herha- van Marie-Loi ling vatbaar schreef dan ook een plaatselijke krant en dit is nu juist de bedoeling kale begeleidin van de Oisterwijkse Operette. mons en - Verdonck. in I Donderdag 14 juni, vrijdag 15 juni en giftigd wordt door de levensgevaar- aanvan8 20.30 uur. zaterdag 16 juni worden de slotvoor- lijke afvalstoffen uit de fabriek, het aanvan8 uur en stellingen gehouden van de film- moment ook, waarop de melodrama- aanvang 14 30 uur (He achtdaagse in het Tilburg Filmhuis. tiek de fl,m duidelijk binnensluipt, nu ls„ gemakkehjk te ber Kultureel.Sentrum. De voorstellingen niet om de tranen alleen, maar om de stoelers>- B’J on8un- die steeds om 20.30 uur beginnen, be- politieke verhoudingen in verband te P^r^mm^b °°r staan uit de volgende films: 14 juni: brengen met menselijke relaties. Kunstkring», Stat «Land van belofte» van Andrzej Oisterwijk. Kaarten kar Wajda; 15 juni: «Delittod’amore» van n het sekretanaa Luigi Comencini en zaterdag 16 juni: 'Pastoraal verstoppertje» Operette, Riets «Fe Tei «Land van belofte» heeft vorige week in de Koerier al een uitgebreide be schrijving gekregen, zodat deze week de laatste twee films zullen worden besproken. «Delitto d’amofe» --- feld een van de beste films van Luigi Comencini. Het sociale en politieke element is nu veel nadrukkelijker aanwezig dan in Commencini’s vorige films. In het liefdesverhaal gaat het om Carmela en Nullo die beide in een fa briek werken in een Noorditaliaanse industriestad. Het feit dat het meisje oorspronkelijl uit Sicilië komt, geeft Comencini d< kans om aan te tonen wat voor maat- schappelijke verschillen er nog be staan tussen Noord- en Zuid-Italië. Maar veel belangrijker dan dit onder scheid is de schets van de positie van de Noorditaliaanse arbeidersklasse. De slechte woon- en schandalige werk omstandigheden zorgen ervoor, dat de arbeiders diametraal staan tegen over het kapitalistische verbond dat in de film gevormd wordt door de direk- teur, de bedrijfsleider en de bedrijfs arts. De film roept klassenstrijd. lenden een zitplaatsje verschaffen. Velen moesten met een staanplaats genoegen nemen. Maar heel erg was dit men te zien kreeg was kijk- en luisterspel. Achti huppelden kabouters, e padden, heksen en zelfs bomen het toneel over, v enthousiasme en plezier zichtjes van de danseressen was lezen. De dansen werden muzikaal bege leid door het schoolorkest van de streekmuziekschool dat op deze avonden voor het eerst optrad, en zo een bijzonder geslaagd debuut maakte. Het succes van deze uitvoe ringen is te danken aan de inzet van alle betrokkenen, maar niet in de laatste plaats aan de dirigent van het orke"' Louis Dispa, en de ballet-docente rie-Louise IJsenbrant. De stijgende populariteit van Boems is vooral te danken aan de prestaties van 1978. Het behalen van de publieksprijs tijdens het bier- en leuterconcours, het verzorgen van de Tilburgse jazzmis en het uitvoeren van de hierboven ge noemde musicals waren stuk voor stuk hoogtepunten die Boems boven iterdag 16 juni worden de slotvoor- ellingen gehouden van de film- .htdaagse in het Tilburgs Filmhuis, •■'“ireel.Sentrum. De voorstellingen eeds om 20.30 uur beginnen, be- uit de 'volgende films: 14 juni: ^and van belofte» van Andrzej, 'ajda; 15juni: «Delittod’amore» van r» ..uigi Comencini en zaterdag 16 juni: Pastoraal verstoppertje» Pastoraal verstoppertje» van Shuji Deze Japanse film van Suji Terayama ;rayama. die zaterdag 16 juni wordt gedraaid is .and van belofte» heeft vorige week een min of meer autobiografisch re laas van de regisseur, gebaseerd op een gedichtenbundel met dezelfde ti tel. Het beschrijft allereerst de el lendige, benauwende jeugd van een re» (1973) is ongetwij- vijftienjarige jongen, waarna in een beste films van Luigi kort stukje de regisseur, 20 jaar later, zegt, dat «de rest nog niet klaar is» en dat hij «het verleden mooier staat weer Op zondag 16 september te geven dan het ooit geweest is». Hilvarenbeek een klein Als volwassene keert hij met zijn kind- tival gehouden. Ome’ evenbeeld terug naar zijn jeugd om het in kleine ensembles t geheel «afte maken». Nog meer dan in grote behoefte aan de vorige film «Weg met de boeken, de menten. Het festival is I straat op», ondervraagt hij zichzelf, kleine ensembles van spreekt hij zich tegen, legt hij zich merciële muziek» r bloot, trekt hij zichzelf in twijfel, ons zikaal niveau, wèar_v deelgenoot makend van (de beper- belang is of men hie1' kingen van) zijn obsessies. r„ Het is voor de westerse mens moeilijk t de verbeelding van deze Japanse L, dichter aan te voelen. We kunnen niet naast de altijd begrijpen waarover de filmende open sta dichter het heeft, maar de visuele ver- blicit~:*“ beelding geeft ieder de mogelijkheid muzie^v. een eigen interpretatie te geven. Uitgebrci Duidelijk zijn westerse invloeden a - te wijzen van Arrabal Fellini en LvU Griekse theater. 10, De toegang tot beide voorstellingen is tel. 0425^ gratis. 1845 (’s i „JSisiOL.- js ^oért. zper exclusief omdat m^les de inschrijving yvi komponisten, pu- i, muziekpromotor, rijs-medewerkers enz. schriftelijke infonnatie ■gen bij: uxu. ixuituur. Vrijthof (Nederland) of: via i aid. kuituur (overdag) plosie. Zij propageren met veel verve jrlog de hun nieuwe visie op het beeldend be- /aneeninge- zig zijn. Deze groep noemde zich stalte krijgt. «Cobra», een afkorting van Copen- jpjonge hagen, Brussel en Amsterdam. Onder België hen bevonden zich o.a. Appel, Jom, Lindstrom, Alechinsky, Jacobsen, Pederson en Corneille. Voorop stond bij hen het terugbrengen van de schilderkunst naar haar puurste vorm. Kunst moest een directe ontla ding van de emotie zijn. Kunst is actie, beweging en vitaliteit. Al snel kwamen zij in het nieuws vanwege hun spec taculaire tentoonstellingen begeleid door aanstoot gevende uitspraken. Ze mengden de kleuren niet en brachten rood, geel en blauw in forse klodders op het doek. De uitlating van Karei Aj maar wat aan» i minnend Nederland op z’ zorgde Appel zelf e faam. Corneille Een van de minder luidruchtige leden van de Cobra was de in Luik geboren Nederlander Comelis van Beverloo. Hij vestigde zich onder de naam Cor- Parijs en ontwikkelde zich als meest lyrische representant van de bra-groep. Aanvankelijk gestart in een sterk bewogen abstract expres sionistische stijl groeide hij langzaam naar een steed meer herkenbare we reld, waarin de vrouw, de bloem, de zon en de vogel een welhaast vaste gen. /ertoont nog steeds grote vi- warme kleuren in felle kon- Zijn directe lijnvo^ring geeft positie een lyrische bewogen- ;n die de barok naliet en ver- “^’d. als zodanig een mengstijl van z’Jn verto°r ïrioden. Zo is bijvoorbeeld de taliteit, warme --iseenverzamC lijke gemoeds- .doeni zoorkc barok opgeste erken van Ha baar is. Veel va n Hayd muziek toont wel de kleir van de style galante, en kenmer de symfonische stijl zich overdi in de 104 symfoniën, ander ties zoals de meerster1" werken, (missen, or Deum), stoelen i it de bar lelijk vocaal a-r litvoeren van Haydr eleven itterend concert. /aarlijk geen kleinigheid om hierna, alleen met de pauze er tussen, Ravels concert in C ook nog te vertolken IDit briljante en virtuoze stuk vloeide uit Ravels pen met een gemak, waarmee jHhet beslist niet gespeeld kan worden, eerste instantie richt op klankpatro- Het is hels lastig, maar op de luisteraar m, eigenlijk weefsels, die steeds wis- komt het alleen als puur speelgenot over. Het meditatieve tweede deel, rustpunt tussen de wervelende hoekdelen, bevat een schitterende '’•intilene voor althobo, die daarmee tema van de solopiano ovemeemt. Het concert eindigt met delen uit de balletmuziek voor «El amor brujo» (De liefde als tovenares) van de Span jaard Manuel de Falla. Het is het ver- .iaal van Carmelo, die de geest van een gestorven zigeuner moet veijagen, Jai die hem van zijn geliefde Can- “"heiden houdt Natuurlijk laaltje danken ek, met name ujrdans. g, dinsdag 19 l. uil vil aan verrukkelijk geroemde F

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1979 | | pagina 15