r
5,
995
II95
J
itreh
-1 HM
rijzen-
■695
Expositie Wijnand
Boems op
Kruikenmarkt
Tiende
keuzeconcert
met
pianist
Jacques Klein
laagt
«Lang leve de operette»
Corneille tentoonstelling in
galerie Kokon
Filmhuis: slot filmachtdaagse «p
juni 1979 pagina 14
Donderdag 14 juni 1979 pagina 15
DE TILBURGSE KOERIER
De uit
g zooi i
Josephus Haydn
TAI
Jt op
Oranjestr. 4-6
TILBURG
«Jan
Ballet in
de kunstkring
/vensen.
om aan
Voortreffelijke gerechten
uit onze verfijnde Franse keuken
Leerlingenuitvoering
muziekstudie
Grosveld
or de snelle
e prijsnormen
len. met
unnen inkopen
ordeel voor A
komt Af
«Specialiteiten»
«Restaurant»
/VEERT
BEVERWIJK
De
Oisterwijkse
Operette
presenteert
Tafelreservering
013-434512 - 674394
Irechte
la ver-
eis, voor
prijzen
J het
et geen
a te
/vennen.
EINDHOVEN
Piazza Centre 67,
TILBURG
Heuvelhof
Heuvelstraat 103
Tel. 013-323240
:hécase
t van leder
jg95
;r alsGx
:n don-
Jeuren
zelfs op tot regelr
Wanneer Carmek
leel.
gen is door de g
af herschreven.
en lie
mten,
1 en het z
eze twee
van een
Het referentiei
ïchnisch gc*J
MUNTENHANDEL
A. CORET Jr.
Gouden munten
KOERS HOOG
Bij ons nog de
OUDE PRIJS
inkoop - verkoop - taxatie
adviezen voor beleggingen
«Klein ensemble
festival» 1979
presenteert
«een avondje uit
(goed voor u)»
ippel «ik rot-
zette kunst-
t’n kop en be-
een ongekende
«Groep
Showkabinet»
in An-
landen
^uid-
inkoop - verkot
sn voor t
ncci wui
presente,
Waart».
zal
geheel
Er wor
Waltz
«Der
Op 2 en 9 ji
Oisterwijk
letuitvoering
ziekschool
Bijna drie,
ten mee aan di
danst werd
een sprookje
«sitie te zien van de Tilburger
tografie als beeldend middel en
istelling. Voorheen exposeerde
t, Brussel en Den Haag.
van Studio
zoals ieder
geweest.
Stads-
irieerd
Cobra
Geen wondei
kunst, als het
houden adem, v
Rond de jaren 50;
kunstenaars uit
en Nederland vc
>pese schilderkunst
ttingen omtrent de
De leerlingenuitvoering
Grosveld van vrijdag jl. is,
jaar, weer een groot sukses
Deze uitvoering in de
schouwburg bracht een gevar
;r dat kort na de oor
;t vrijkomen va
weer gest
zorgt een groef
Denemarken, oeigie
oor een geweldige ex-
mons t
Verdoncl
is ir
van Si
vinden p
aanvang
aanvang 1-
aanva
Kokon een beetje
deurrijke tentoon-
r zij als primeur
id de zojuist verschenen
/ertige de l’oeil» het pu-
- zijn.
i, Nieuwlandstraat 17,
Tilburg is geopend van dinsdag t/m
zaterdag van 12 tot 18 uur.
De tentoonstelling duurt tot 8 juli a.s.
De belangstelling voor de uitvoerin
gen was heel erg groot. De kunstkring
met een capaciteit van ongeveer
driehonderd zitplaatsen kon op deze
avonden lang niet aan alle belangstel-
Na de doorbraak van Van Gogh, Gauguin en Cézanne is de Eurof
in een enorme stroomversnelling terecht gekomen. Vele opvatt
schilderkunst volgden elkaar in een ijltempo op. Schilderstylen die aangeduid
worden met woorden die eindigen op «isme» b.v. futurisme, cubisme, enz. In een
veertigtal jaren ontwikkelden zich een groot aantal van deze «ismen».
Een zeker rustpunt kwam er door de tweede wereldoorlog. De overheersende
macht beschouwden alle producten van de moderne kunst als «entarteten, om
vernietiging te voorkomen, was onderduiken de enige redding.
juni zijn in de kunstkring te
de jaarlijkse bal-
ingen van de streekmu-
4 gehouden.
riehonderd leerlingen werk-
iit spektakel waarbij ge-
op het thema: «Wij lezen
jesboek».
Twee exposities in
Galerie «De Heer»
Galerie «De Heer», Nieuwlandstraat
14 te Tilburg, opent op donderdag 14
juni ’s avonds om 20.00 uur een ex
positie van Carme Mas. De expositie
loopt tot 22 juli.
Carme Mas woont en werkt i
dorra. Zij heeft reeds in diverse I
geëxposeerd en in Spanje en Zt
Frankrijk geniet zij bijzondere be
kendheid.
Naast de expositie van Carme Mas
blijft Zarina ook nog enige tijd expose
ren in Galerie «De Heer».
Dit vanwege het sukses dat de Let
landse kunstenares nu ook in de
Nieuwlandstraat heeft. Haar naam
blijkt een grote aantrekkingskracht te
hebben op zowel kunstliefhebbers uit
binnenland als buitenland. Vandaar de
verlenging van haar expositie.
TAM KONIJN
bereidt op grootmoederswilze
en vele andere specialiteiten.
Restaurant
ALBERTVILLE
Alphensebaan14 -CHAAM Tel. 01619-1586
Keuken open van 12 tot 21 uur
Tijdig reserveren gewenst
kdoeken
:tra mooie
ting. 3 stuks
Het is a.s. zaterdag alweer de vierde
keer dat de Brabantse operette- en mu-
sicalspelers zich op de Tilburgse
Kruikenmarkt zullen laten zien en ho
ren. Het koor dat in Brabant een steeds
grotere bekendheid geniet, brengt een
selectie uit de musicals The Barrier»
en «Viva Mexico» aangevuld met gos
pels.
klankkleur-effecten en een eigen ge
zicht.
Jacques Klein speelt hierna het laatste
pianoconcert van Mozart, dat in Bes
nr. 27 KV 595. Het is een zonnig, haast
zorgeloos stuk, waarin weer duidelijk
blijkt hoe een groot meester Mozart
was en vooral onovertrefbaar in zijn
pianoconcerten. Uit niets blijkt dat het
ontstond in 1791, het jaar waarin Mo
zart stierf. Hij schreef het toen de op
drachten niet meer zo vlot kwamen eri
hij beslist niet in een goede conditie
was. Men beluistert dit werk als een
van de geniale briljante uitingen van
een genie of misschien als een glim
lachende terugblik op een rijk mu-
Het Brabants Orkest o.l.v. Hein Jor- ziekleven Hoe dan ook het is een
dans opent het tiende keuzeconcert schit
met Lontano van György Ligeti. Deze Waai
werd in 1923 in Hongarije geboren, allee
maar vestigde zich na de Hongaarse c
opstand in 1956 in het Westen. Onder t
de hedendaagse componisten neemt
hij een aparte plaats in doordat hij zich
in eerste instantie richt op klankpatr
nen, eigenlijk weefsels, die steed.
selend door en over elkaar heen
schuiven, met bijna een uitbanning
van ritmiek en melodie.
Het Brabants Orkest heeft Ligeti’s canti
Atmosphères uit 1961 vaak uitgevoerd het t«
en in dit werk kon men toen ken- H**
nismaken met een der opmerkelijkste b«
figuren der hedendaagse muziek. C
Lontano (Ver.) werd in 1967 voor het
eerst uitgevoerd in de Donaueschinger ht
Musiktage en Ligeti zelf zegt van dit gestorven
orkestwerk «Deze klanken ont- omdat die
vouwen zich aan de toehoorder alsof delas gescheiden uvuul
men uit het felle zonlicht in een don- lukt dit en aan dit verha~'‘
kere ruimte komt waarin men kleuren wij verrukkelijke muziek,
en contouren de een na de ander ge- de beroemde Rituele Vuur:
leidelijk waar gaat nemen». Kortom; Tilburg, stadsschouwburg,
een boeiend werk met herkenbare juni om 20.15 uur.
muzikaal programma, wat door de
leerlingen met veel elan ten gehore
werd gebracht. Dat het gebodene van
een hoog gehalte was bleek duidelijk
uit de enthousiaste reakties van het
publiek. Ten opzichte van het vorig
jaar was er weer een grote vooruitgang
te konstateren. Er waren wel eens wat
schoonheidsfoutjes maar hiervoor is
het tenslotte een leerlingenuitvoering.
De Oostenrijkse componist Joseph ^0 vestigde 2
laydn, 1732-1809, was een nolle in Parijs
vreemdsoortig musicus, omdat zijn dem-»»»
oeuvre veelzijdig is, quantiteit vaak
parallel loopt aan qualiteit en uit- een
muntte in veelsoortig stijlgebruik.
Natuurlijk, ook Haydn leeft tezamen
met figuren als Schubert, Rousseau
e.a. in een époque van «terug naar het zon en de
menselijke, het emotionele» en plaats krege
geïnfecteerd wordt met de «Sturm und z,J.n stijl vei
Drang»-mentaliUit. taliteit, y
Evenwel beseft Haydn de vele ge- trasten. 1 r
creëerde compositorische hulp- de kompositie een lyrische
middelen die de barok naliet en ver- he’d.
weefde als zodanig een mengstijl van z’Jn stijl vertoont nog steeds grote vi-
twee perioden. Zo is bijvoorbeeld de taliteit, warme kleuren in felle kon-
affectenleer, (dit is een verzamelnaam trasten. Zijn directe lijnvoering geeft
voor alle mogelijke gemoeds-gestel- de kompositie een lyrische bewogen-
tenissen en aandoeningen die in de heid.
mens kunnen voorkomen), een ty- Terecht is Galerie
pisch in de barok opgestelde theorie, trots op deze kl.
die in de werken van Haydn herken- stelling, temeer daar
r is. Veel van Haydn’s kamer- voor Nederland
muziek toont wel de kleinschaligheid grafiekmap «ve.
van de style galante, en kenmerkt zich bliek kan laten z
de symfonische stijl zich overduidelijk Galerie Kokon,
in de 104 symfoniën, andere composi
ties zoals de meerstemmige vocale
werken, (missen, oratoria en een Te
Deum), stoelen op theoretische prin
ciples uit de barok-periode, die toch
voornamelijk vocaal geconcipieerd is.
Het nu uitvoeren van Haydn’s werk
blijft dan ook zeker geen eenvoudige
zaak. Integendeel, het vereist een zeer
ruime en perspectivische blik op de
muzikale- en theoretische geschiede
nis, een blik die eindigt op het originele
handschrift of partituur van Joseph
Haydn. (Te) vaak wordt de luisteraar
tijdens het luisteren naar composities
uit de roccoco-periode vergast op
een te romantisch aanpak der inter
preten, en die een sausje als recept toe
dienen belangrijker vinden, en juist
daardoor de transparantheid van de
compositie verspelen. Als tegenhan
gers van deze opvatting van musice
ren. swingen een handjevol musici in
Europa rond die juist de romantische
muziek vanuit een barokke invalshoek
benaderen en de juiste waarde taxeren
van de roccoco als een logisch gevolg
van de Sturm und Drang op de barok
met al haar soms verstarde muzikale
principes. De eerste initiatieven zijn
genomen om de late 18e eeuwse mu
ziek te ontdoen van al de glamour die
er in 19e opgeplakt geworden is. Men
denke aan de vele ondernomen pogin
gen van de Nederlandse musici als
Anner Bijlsma, Frans Vester, Jaap
Schröder, Gustav Leonhardt, Mozart,
vant wat de Mondonville, Haydn, Boccherini,
boeiend Schubert etc. Ook in Engeland bewe
gen zich musici, die zich reeds in
ruime mate waargemaakt hebben op zang,
taties, Alles
zelf
kor,
ook i
Op zondag 17 juni zal in de zaal aan de
Poirterstr. 4a door de «Groep Show
kabinet» een wervelende show ver
zorgd worden. Aanvang 20.30 uur.
In deze show van twee uur laten
meisjes en jongens u genieten van
dans en toneel.
wat ze brengen is door de groep
geschreven of herschreven. De-
rekwisieten, kleding en licht is
door de groep zelf gemaakt.
Omdat ze zelf het licht en geluid ver
zorgen, mochten ze al optreden voor
hetNKV,deZonnebloemenBejaarden-
mte- huizen: «Groep Showkabinet» be-
seph staat uit meisjes en jongens in de leef-
incti tijd van 6 tot 17jaar, die elke maandag
avond van 19.00 tot 21.00 uur repete
ren.
Voor deze jongens of meisjes mee
spelen moeten zij eerst een kleine test
ondergaan, waarna de leiding beslist
of ze mee gaan spelen op het toneel.
Het ledenbestand kan best uitgebreid
worden. Als er interesse bestaat neem
dan contact op met v.d. Ven, Koren-
bloemstraat 113, 5025 PN Tilburg.
Tel. 684489 bgg 323768
Paté van rivierkreeftjes
Hollandse asperges
Verse jonge zeezalm
Jonge kwartels
Vers lamsvlees (pauillac)
Sorbets van exclusieve vruchten
Tot dertig juni is er bij Galerie Postfoto een exposi
Wijnand van Lieshout. Al zesjaarishij bezig met foto;
een afspiegeling van dat werk is te zien op de tentoons.
Wijnand van Lieshout al te Antwerpen, Maastricht,
jr 1979 wordtin
....varenbeek een klein ensemble fes
tival gehouden. Omdat het musiceren
in kleine ensembles toeneemt is er een
grote behoefte aan dit soort evene
menten. Het festival is bedoeld voor
kleine ensembles van «niet kom-
merciële muziek» met voldoende mu
zikaal niveau, waarbij het van geen
belang is of men hierbij de professio
nele, semi-professionele of de ama
teuristische status
Dit festival is
naast de ensem^l
open staat voor
bliciteitsmedia,
muziekonderwi.
Uitgebreide schr
aan kan men aanvragen bij:
het Gemeentehuis afd. kulti
10, Hilvarenbeek (I
55/2231 afd.
avonds).
Strauss,
iunerbaron» van Johan
«Die Blume van Hawaii»
tbraham. Verder bekende
e-, Italiaanse en Operettefrag-
i. Dit alles gebracht door de so-
irijke Groenewout (sopraan),
in Dun (bas-bariton) en de
.1Curette met de Jeugdo-
perette. Verder werkt mee het
Operetteballet van de streekmu-
ziekschool uit Oisterwijk onder leiding
van Marie-Louise IJzenbrant. Muzi-
iing Co de Graaff, Jo Si-
citherspeelster Cecili
Muzikale leiding
handen van Jac
Deze uitvoeringen
zaterdag 23 juni
jur, zondag 24 juni,
ir en op zondag 1 juli
z,Iet Natuurtheater
gemakkelijk te bereiken voor rol-
toelers). Bij ongunstig weer gaat het
i.i de grote zaal van
kring», Stationsstraat 5 te
Oisterwijk. Kaarten kan u bestellen bij
het sekretariaat van de Oisterwijkse
Operette, Rietstraat 12 te Oisterwijk,
bij de Oisterwijkse V.V.V. tel. 04242-
2345 en. aan de kassa van het Na
tuurtheater. Voor informatie tel.
04242-3258 en 04242-3825.
s een boeiend Schubert etc. Ook in Engelanu u
itereenvolgens gen zich musici, die zich r*“
elfjes, schild- ruime mate waargemaakt heb^v
'"s «levende» het gebied van barok-interpret;
waarbij het Op het territorium van de roccoco en
;r van de ge- wagen zich dus niet op te glad ijs. Het
af te zijn de leden van The Academy of An
cient Music die zich tezamen met het
Choir of Christ Church Cathedral uit
Oxford en zangsolisten, middels het
platenlabel L’oiseau Lyre, presente
ren met twee missen van José
Haydn. Kant 1 laat de «Missa Sar.v,«
Nicolaï» horen en kant twee de meer
bekende Missa Brevis.
Missa Sancti Nicolaï, is ontstaan uit
kest dank van Haydn voor een vaste aan-
Ma- stelling bij zijn broodheer Esterhazy,
wiens naamdag 6 december was. Het
een prachtige zes-delige mis voor 2
sopranen, contra-tenor en mezzo so
praan, tenor, bas koor en orkest. Op
vallend is de structuur der opgezette
stemmen: de aria’s zijn niet lang van
tijdsduur en worden doorbroken met
schitterende koorondersteuningen.
De vocale beweeglijkheid is plezierig,
soms schimt de sfeer van een ge
voelige kantate van Bach erdoor heen.
Het orkest is duidelijk gevoelig, biedt
grote souplesse en blijft doorzichtig in
het samenspel. De tweede mis, de
Missa Brevis, is voor twee sopranen
koor en orkest, bezit een mineur
stemming, die bijzonder groots door
Judith Nelson en Emma Kirky ver
tolkt worden. Deze uitvoering op
authentieke instrumenten, is zeker ge
slaagd te noemen en het zou prachtig
zijn wanneer deze twee missen een
begin vormen van een serie. Wie
weet Het referentienummer van
deze technisch goed geslaagde op
name is L’oiseau Lyre DSLO 538. De
uitgave is voorzien van een uitklap
baar inlegvel waarop o.a. een verant
woording afgelegd wordt omtrent het
gebruik van de alt-viool wiens partij
slechts in twee delen uitgeschreven is,
en in de resterende delen de baslijn
uitvoert. Een welkome uitgave.
Rogier van Hoek
het gemiddelde amateurniveau uittil
den en de allroundheid van de groep
nog eens extra onderstreepten. On
danks de grote drukte, de afgelopen
drie weken werden concerten gegeven
in resp. Oss, Hilvarenbeek en Ros
malen, zijn de voorbereidingen voor
de volgende musical alweer in volle
gang.
Deze nieuwe musical die Boems in
september 1980 in de Tilburgse stads
schouwburg zal brengen, heet «Frau
Luna». Deze theaterproduktie is een
grandioze frisse sprankelende show,
waarin het complete gezelschap zal af
reizen naar de maan om daar in een
futuristische omgeving kennis te ma
ken met de geheimzinnige wereld van
het buitenaardse, die bol staat van de
«glinsterende» humor.
De verwachtingen zijn erg hoog ge
spannen en gezien de stijgende lijn in
de successen van deze vereniging is
het niet onwaarschijnlijk dat deze pro-
duktie de prestatie van «Viva Mexico»
nog zal overtreffen. Aan de basis van
deze successen staan dirigent P. v.d.
Sanden, regisseur C. Staps en M.
Mathijsen die sinds kort als cho
reografe de dans en beweging voor
haar rekening neemt.
Op de Kruikenmarkt zal Boems naast
de twee optredens om 13 u. en 15 u.
ook vertegenwoordigd zijn met twee
kramen waarin spullen worden ver
kocht om de kas te spekken. Boven
dien kunt u alle informatie over deze
vereniging krijgen in de speciale inge
richte publiciteitscaravan die sinds
kort tot de vaste inventaris van Boems
behoort. Natuurlijk is het altijd moge
lijk dat u eens nader wil kennis maken
met deze aktieve muziekvereniging.
Elke donderdagavond repeteren zij in
het parochiehuis aan de Poirterstraat
in Tilburg. Om 20 u. start wekelijks
een avond vol zang en dans. Wil u nog
meer informatie over Boems, bel dan
Frans Stapa 557158 of Marcel de
Reuver 422184.
Dit jaar onder de titel «Lang Leve de
Operette». Het belooft een grandioos
spektakel te worden, iets voor jong en
oud. Dit alles wordt u gebracht in een
ongedwongen sfeer, weer onder het
genot van een heerlijk wijntje. Het ge
heel wordt op vakbekwame wijze ge
tenteerd door «Jan Van der
/aart», bekend van radio en T.V. Hij
’al op zijn eigen bekende wijze het
1 aan elkaar praten.
irden selekties gebracht uit o.a.
tzertraum» van Oscar
Zigeunerbaron» van
Strauss en
Oisterwijk, een naam die sinds lange tijd verbonden is met de vennen, bossen van Paul Al
en rust. Weense-,
Aan al deze kenmerken van de Parel van Brabant is er enige jaren geleden nog een menten.
toegevoegd en wel een heel originele. Ip 1976 konden liefhebbers van operet- listen, Marij!
tenklanken voor het eerst op reis gaan in operetteland, in de idillische omgeving Frans van Dun
van het Natuurtheater. Voor die gelegenheid werd het hele theater herschapen in Oisterwijkse Oper
een originele Weinstube kompleet met frisse wijn en de dames uit het koor om de
toeschouwers te bedienen. Tussen het publiek werd een bonte mengeling van
selekties gebracht uit bekende Oprettes. Ruim 2000 muziek- en operetteliefhebbers
uit binnen- en buitenland genoten zichtbaar van deze unieke opzet. Voor herha- van Marie-Loi
ling vatbaar schreef dan ook een plaatselijke krant en dit is nu juist de bedoeling kale begeleidin
van de Oisterwijkse Operette. mons en
- Verdonck.
in I
Donderdag 14 juni, vrijdag 15 juni en giftigd wordt door de levensgevaar- aanvan8 20.30 uur.
zaterdag 16 juni worden de slotvoor- lijke afvalstoffen uit de fabriek, het aanvan8 uur en
stellingen gehouden van de film- moment ook, waarop de melodrama- aanvang 14 30 uur (He
achtdaagse in het Tilburg Filmhuis. tiek de fl,m duidelijk binnensluipt, nu ls„ gemakkehjk te ber
Kultureel.Sentrum. De voorstellingen niet om de tranen alleen, maar om de stoelers>- B’J on8un-
die steeds om 20.30 uur beginnen, be- politieke verhoudingen in verband te P^r^mm^b °°r
staan uit de volgende films: 14 juni: brengen met menselijke relaties. Kunstkring», Stat
«Land van belofte» van Andrzej Oisterwijk. Kaarten kar
Wajda; 15 juni: «Delittod’amore» van n het sekretanaa
Luigi Comencini en zaterdag 16 juni: 'Pastoraal verstoppertje» Operette, Riets
«Fe
Tei
«Land van belofte» heeft vorige week
in de Koerier al een uitgebreide be
schrijving gekregen, zodat deze week
de laatste twee films zullen worden
besproken.
«Delitto d’amofe» ---
feld een van de beste films van Luigi
Comencini. Het sociale en politieke
element is nu veel nadrukkelijker
aanwezig dan in Commencini’s vorige
films. In het liefdesverhaal gaat het om
Carmela en Nullo die beide in een fa
briek werken in een Noorditaliaanse
industriestad.
Het feit dat het meisje oorspronkelijl
uit Sicilië komt, geeft Comencini d<
kans om aan te tonen wat voor maat-
schappelijke verschillen er nog be
staan tussen Noord- en Zuid-Italië.
Maar veel belangrijker dan dit onder
scheid is de schets van de positie van
de Noorditaliaanse arbeidersklasse.
De slechte woon- en schandalige werk
omstandigheden zorgen ervoor, dat
de arbeiders diametraal staan tegen
over het kapitalistische verbond dat in
de film gevormd wordt door de direk-
teur, de bedrijfsleider en de bedrijfs
arts.
De film roept
klassenstrijd.
lenden een zitplaatsje verschaffen.
Velen moesten met een staanplaats
genoegen nemen.
Maar heel erg was dit
men te zien kreeg was
kijk- en luisterspel. Achti
huppelden kabouters, e
padden, heksen en zelfs
bomen het toneel over, v
enthousiasme en plezier
zichtjes van de danseressen was
lezen.
De dansen werden muzikaal bege
leid door het schoolorkest van de
streekmuziekschool dat op deze
avonden voor het eerst optrad, en zo
een bijzonder geslaagd debuut
maakte. Het succes van deze uitvoe
ringen is te danken aan de inzet van alle
betrokkenen, maar niet in de laatste
plaats aan de dirigent van het orke"'
Louis Dispa, en de ballet-docente
rie-Louise IJsenbrant.
De stijgende populariteit van Boems is
vooral te danken aan de prestaties van
1978. Het behalen van de publieksprijs
tijdens het bier- en leuterconcours, het
verzorgen van de Tilburgse jazzmis en
het uitvoeren van de hierboven ge
noemde musicals waren stuk voor
stuk hoogtepunten die Boems boven
iterdag 16 juni worden de slotvoor-
ellingen gehouden van de film-
.htdaagse in het Tilburgs Filmhuis,
•■'“ireel.Sentrum. De voorstellingen
eeds om 20.30 uur beginnen, be-
uit de 'volgende films: 14 juni:
^and van belofte» van Andrzej,
'ajda; 15juni: «Delittod’amore» van r»
..uigi Comencini en zaterdag 16 juni: Pastoraal verstoppertje»
Pastoraal verstoppertje» van Shuji Deze Japanse film van Suji Terayama
;rayama. die zaterdag 16 juni wordt gedraaid is
.and van belofte» heeft vorige week een min of meer autobiografisch re
laas van de regisseur, gebaseerd op
een gedichtenbundel met dezelfde ti
tel. Het beschrijft allereerst de el
lendige, benauwende jeugd van een
re» (1973) is ongetwij- vijftienjarige jongen, waarna in een
beste films van Luigi kort stukje de regisseur, 20 jaar later,
zegt, dat «de rest nog niet klaar is» en
dat hij «het verleden mooier staat weer Op zondag 16 september
te geven dan het ooit geweest is». Hilvarenbeek een klein
Als volwassene keert hij met zijn kind- tival gehouden. Ome’
evenbeeld terug naar zijn jeugd om het in kleine ensembles t
geheel «afte maken». Nog meer dan in grote behoefte aan
de vorige film «Weg met de boeken, de menten. Het festival is I
straat op», ondervraagt hij zichzelf, kleine ensembles van
spreekt hij zich tegen, legt hij zich merciële muziek» r
bloot, trekt hij zichzelf in twijfel, ons zikaal niveau, wèar_v
deelgenoot makend van (de beper- belang is of men hie1'
kingen van) zijn obsessies. r„
Het is voor de westerse mens moeilijk t
de verbeelding van deze Japanse L,
dichter aan te voelen. We kunnen niet naast de
altijd begrijpen waarover de filmende open sta
dichter het heeft, maar de visuele ver- blicit~:*“
beelding geeft ieder de mogelijkheid muzie^v.
een eigen interpretatie te geven. Uitgebrci
Duidelijk zijn westerse invloeden a -
te wijzen van Arrabal Fellini en LvU
Griekse theater. 10,
De toegang tot beide voorstellingen is tel. 0425^
gratis. 1845 (’s i
„JSisiOL.-
js ^oért.
zper exclusief omdat
m^les de inschrijving
yvi komponisten, pu-
i, muziekpromotor,
rijs-medewerkers enz.
schriftelijke infonnatie
■gen bij:
uxu. ixuituur. Vrijthof
(Nederland) of: via
i aid. kuituur (overdag)
plosie. Zij propageren met veel verve
jrlog de hun nieuwe visie op het beeldend be-
/aneeninge- zig zijn. Deze groep noemde zich
stalte krijgt. «Cobra», een afkorting van Copen-
jpjonge hagen, Brussel en Amsterdam. Onder
België hen bevonden zich o.a. Appel, Jom,
Lindstrom, Alechinsky, Jacobsen,
Pederson en Corneille.
Voorop stond bij hen het terugbrengen
van de schilderkunst naar haar puurste
vorm. Kunst moest een directe ontla
ding van de emotie zijn. Kunst is actie,
beweging en vitaliteit. Al snel kwamen
zij in het nieuws vanwege hun spec
taculaire tentoonstellingen begeleid
door aanstoot gevende uitspraken. Ze
mengden de kleuren niet en brachten
rood, geel en blauw in forse klodders
op het doek.
De uitlating van Karei Aj
maar wat aan» i
minnend Nederland op z’
zorgde Appel zelf e
faam.
Corneille
Een van de minder luidruchtige leden
van de Cobra was de in Luik geboren
Nederlander Comelis van Beverloo.
Hij vestigde zich onder de naam Cor-
Parijs en ontwikkelde zich als
meest lyrische representant van de
bra-groep. Aanvankelijk gestart in
een sterk bewogen abstract expres
sionistische stijl groeide hij langzaam
naar een steed meer herkenbare we
reld, waarin de vrouw, de bloem, de
zon en de vogel een welhaast vaste
gen.
/ertoont nog steeds grote vi-
warme kleuren in felle kon-
Zijn directe lijnvo^ring geeft
positie een lyrische bewogen-
;n die de barok naliet en ver- “^’d.
als zodanig een mengstijl van z’Jn verto°r
ïrioden. Zo is bijvoorbeeld de taliteit, warme
--iseenverzamC
lijke gemoeds-
.doeni
zoorkc
barok opgeste
erken van Ha
baar is. Veel va n Hayd
muziek toont wel de kleir
van de style galante, en kenmer
de symfonische stijl zich overdi
in de 104 symfoniën, ander
ties zoals de meerster1"
werken, (missen, or
Deum), stoelen i
it de bar
lelijk vocaal a-r
litvoeren van Haydr
eleven
itterend concert.
/aarlijk geen kleinigheid om hierna,
alleen met de pauze er tussen, Ravels
concert in C ook nog te vertolken IDit
briljante en virtuoze stuk vloeide uit
Ravels pen met een gemak, waarmee
jHhet beslist niet gespeeld kan worden,
eerste instantie richt op klankpatro- Het is hels lastig, maar op de luisteraar
m, eigenlijk weefsels, die steeds wis- komt het alleen als puur speelgenot
over. Het meditatieve tweede deel,
rustpunt tussen de wervelende
hoekdelen, bevat een schitterende
'’•intilene voor althobo, die daarmee
tema van de solopiano ovemeemt.
Het concert eindigt met delen uit de
balletmuziek voor «El amor brujo»
(De liefde als tovenares) van de Span
jaard Manuel de Falla. Het is het ver-
.iaal van Carmelo, die de geest van een
gestorven zigeuner moet veijagen,
Jai die hem van zijn geliefde Can-
“"heiden houdt Natuurlijk
laaltje danken
ek, met name
ujrdans.
g, dinsdag 19
l. uil vil aan
verrukkelijk
geroemde F